-Nieuwsblad Tholen,
Sa 7.
Dingsdag 25 Januarij 1870
D**e Courant tertchijnt, -aiigexonderd op Chriitelyke feestdagen, dn
Maandag» ep -DojoderdAgC arond».
Frij» Wt*ai 1,—. ft. p. poei/1,80, Afconderlijke Kommer» 5 et
4» Adtfertë&iitolQ et. ;per rpgtd, ^Toote letter» éarigneitUm
:C*w .platrrnimto ■Gebóorto-.' liusTelijk*- feu djodberigten-rwi 1—5
i:.- - h"'. ">K regel» BO.eent. .-
AlIeStaiiCtt de- redactie fcettèffeéde,! gelieve menminsteni'
In*en<"-:
Cofrèaponifeni voor Dnii^diïarid: ^AABiwsTElH vppi^Anhonee^t^^lsr:
OPEKBABB VERGADERING
I» VXN. .DEN -
GEMEENTERAAD TE GOES!
tén raadhuizé aldaar,
bp liingsdag 2$ January 1870,
dea namiddags ten 7 lire.
POSTEN VAN 3
DELING;
Jdededeeling vauingekomeb stukken.
Aanmerkingen op. de verordening tot. heffing van
3/ Plan' tófc .rópjjmg. van den grondia h
gédeeltè der vest.
4'. VerzoekVan Mej. van Braanibeék, betrekkelijk bare
«ónióg.r'" i';
5. Af- en onlBcbrgving óp de begroöting' voor 1869.
Rekening der vernietigde gilden-fondgen over 1869.
Hel,te lat aankomen fiariSjoortenea.
.•Inden laatsten-Ugd* hoort- men telkensher-
halen van groote..aantallen processen-verhaag
die worden opgeipfcjAkt'tö laat aanko
men van--treinen tot deze of gene maatschappij-
heboorende, te constateren. Dat toen hierop
qensklaps zoo;.streng is gaan letten, schijnteen
gevolg van -béne- aansporing daartoe, gegeven
dóór dên'Miiiiétër van JuStitid; Onlangs werd
dé-' di-récteur-generaal van de exploitatievan
St&ats-ypoórwegeri voor de' arrond. Regtbank
€^er .Vervolgd wegens"'"Het vijfman! te laat.
aankomen" van den trein te Goés. Zooals, wjj,
'rj^ds,'mededeelden WercL nij.. door. de regtbank
a£bie». vrijgesproken, jils .zoude hij niet de aan
sprakelijke persoon-zijn. -r;
n Het ligt binten onzen kring om de regfcsge-
leerde kwestie te bespreken, die hierbij ten
grondslag ligt, namelijk, of het te laat aanko
men ©p'zich zelf strafbaar is en zoo ja, tegen
Wieii 3è straf dan móet- worden uitgesproken,
maar' bet al of niet wènscheljjke, dat het te
laat' aankomen van treinenvervolgd worde is
eene kwestie, die juist door liet veelvuldige
vpor^.Qmen .er van, van .zoo direct en overwe
gend belang is, dat wij er eénige oogenblikken
5 bS .wenscben stil te staan.
-< rtJii-den aard der zaak zijn er véle oorzaken,
meer dan men we|ligt: denkt, die verhinderen
dat 'dë treinen óp het aangegeven oogenblik
juist' vértrékken of aankomen. 'zonder dat'-eën,.
dék' beambten kan gezegd worden daarvan dé
schuld te zjjn. Wij spreken hiér niet alleen van
hevige stormen dié hunne jfracht doep.gevoe-,
IqPj .ap de pene of andere/zqde van -den trein,
of van gladde of metynneeuw bedekte rails,,
mitor.b. v.' dat op het tomt van vertrek';Van een
trein, er- nog oenige passagiers komen, die het
^Aöhaken Vah meerdere wagens noodzakelijk
rmflterri'^ dat op tusséhén-statións Wagèna mét
lahtiDöbw-vóórtbrerlgsel'en bëlarden',. móétenWoif-;
8PO0.TO
a hsa-fe4e sa
71*-'1,37" 6,-
-taj. 7,28 1,63. 6,85
ikeat 742 2,7 6,45
:g»4wl 7,50. 2.15
«aV.:! 8,8 2.33 7,2
-?p-Z6,23 2,48 7,16.
Wm»k i _r
$ërten-&p~£ 9,27 r 5,8
Woenwtóch* 9,'*6 tfiOftl
SSeóajb»töi® Wg,
m tau den üit*evex A.fl. JOïWï
I wr£*t®7 ■n$&ie..-*b' -
8jtRtgajftt, Binal, ZinrttJi-, Öenèvel'
den faédeg^^^ 'w^ hi^ kan gé-
schièdeji In'jwkJ.SvQn, ver-j
toef bestemd is.rOf^weD opgiet uur van vertrek1
is de trein, op welker aankomst corresponden
tie bestaat nog niet aangekomen, zooals bjjna
in den regel het geval is te Roozendaal met
de Grand Central Beige. "f '.-*»•-•••
Aan al deze en dergelijke oórzakeü hebbed
de beambten van dén Vertrèkkénden trein geen
Schuld. Is héthu billijk hén tóch daarvoor
te straffen? Misschien zal'toén zéggen dan
moet men dén verloren tpd maar inhajen door
wat harder te rijden. Vooreerst echter mogen
de. beambten dat eigenljjk- niet doen. ?Want
even goed als het-, uur van .verkek én aan
komst: der- treinen is vast gesteld^ is ook de
tyd bepaald die de voerder» der treinen-moe
ten'hesteto mn^van het éene ffaarj feöt"fVöl-
gendestation1 te kömén. Bovendien ireigeté
men niét dat' dè snellfêid waartoede de treinen
moeten rgden, dikwjjls reeds zoo groot is, om
in den besferiidenipd ..van de eêne plaats naar
de andere t^Ikomen, dat die. snelheid, moeijelgk
kan vergroof ^worden, zonder^ gevaar te doen;
onijstaan. Dit laatste moge nu niet; van toe
passing zjjn op eiken trein* b. v. minder op
onzen localen treiny „-.maar wel degelpk op de
Sneltreinen van den -Rhijiirspoorweg en andere.
En. toch zijn déie even goed onderworpen aan
een even 'streng töezigtals andere.
Is eeüjgetrein dus eenmaal ten achteren,
dan kan dat hïèt «hersteld worden dan dóór
■op eene andere, wjjze'diét reglement''te overtreden
•door harder te rgden dan bepaald is,' waarbp
nog' dikwjjls komt dat men hierdoor-.de pas
sagiers aan gevaar blootstelt.
Reeds om deze redenen -echten ;wjj hetwen-
sóhelpk dat men vooral, voprzigtig zqj met het
te streng letten pp te^late- aankomst. Hierbjj
kan zich echter nóg. een 'ander bezwaar .ont
wikkelen een bezwaar dat zoo voor de: badd
ligt, dat w|j geen oogenblik twijfelen of het
zou zich voordoen. Dé verschillende direction;
zullen de uren van vertrék en aankomst gaan
regélen op zóódanige wjjzé. dat de tróihen,
zélfs bp de meest ongunstige omstandigheden,
toch nog aan de bepalingen kunnen yoldqen."
t)at is, <ïe passagiers zullen inden regel liet
onaangename ondervinden, dat nu slechts uit
zondering, is, v- ...-,v:,v
iken zpl b. V; bepalen dat de laatste tien|
minuten vóór het vertrek van eenigen trein geehe
jplaatskaartjea meer "worden afgegeven-, - oni te
Voorkomen dat men voor op het laatste oogen
blik aangekomen passagiers hog welli'gt een
wagen zal móeten bnvöegen; Men zal ook
voor de tussóhen-stati'ohö eéh zóó 'ldng4ung
^opónthond bépaieh,' dat^zou
'kunnen aahhechtmi. '.Men zalhtot. Mtfit .Vjcjf
ten op treinen, Waarop meu-cpnesppndë^rt. tJIf»n
zat zóó langen tipl bepal.ep ;pm/van r bfit óoq?
station naar het volgende te komen, dat men
dezen afstand zélfs bjj herigen wind* gladheid enz.
kfin afleggen. Danzullétt' dti teizigéfe juist; op
de bepaalde uren vertrekken eh aankomen»
maar zonden zulke bepalihgéH^^Vobr- het' réizétid
publiek wenschèlpkzyn En tbcht
ze zeer mógelijkachten. "Want 'mM.0 ragefé'
niet, dot tegen, het te laat aankomen. v
het strafbaar is, of later .'wélligjfc
niét de straffen 4^e ..somnuge^pjii^Y
föépassen, zeer zware boet© bedreigd
f ÏÖO tot f 5000 voor elken keer. ;Ite
pgpn zullen wel
nepmnk om ïe-vooMomen ^t -ag'" «fëTgelgky gèl*
deligk: nadeel kunnen 1- beloopen;;' 'En-5 dab' fit
w|j hooreri, ih'ongèvée^'S^ wékeh^h^ónÓ^lS'®
prócessen-vèrbaal zgn opgemaakt' 'daarvoor tót
f750,000 kan .bebpet worden,, -d. i. f 250*000
'a'weeks, of in die,, yérijöjiding .dertien;:n^l^n
's jaarB. hn zelfs wanneer slechts
boete werd opgelegd zou dittoch, wanneer bek
in diezelfdeverhouding voortgaat/ twee! honderd:
zestig duizend- guldén rin het "'jéar beloopen.
•Vraagt men oito mu -wëlligtr of wglhet rèi^x
zend publiek dmi raan Het' Vön''pldisir, dó
wiHekéur van beatoibteh wenscben i>yer" tilafén^
dan zeggen wggeenszins. 'Wjj zouden .echter
méér óp een ^tipt 'vertrek dm op eehe .jmste
aankomstwillen' gelet zien. Wp' .zoudenv^n-j
schen dat .op.'allehoofdstationseen pedi^erbé--,
ambte was,- om, na te gaan, of er .zonder oor-^
zaak een te lang oponthoud of een te laat vertréfc
plaats had, terwijl - w|j 'zouden wenscben - dat,^
wanneer- dit op cen tuBschén-statiouplsiaté htfiy
waar'politie-toezigt minder dóehlijkCis/^of-yfidi^
wanneer men aanmerkelijk te langzaam ;rëédr
de reizigers hiérvaW. kla^n .kohdén inj^tor^i',
bp élk .yolgêhdrs^atioiLKclh$ij"'.4p)- böim^^j
dan' geene gegronde redenen
dan' h,ad. men. regtvan sprekeh^maar-iOm ötr^.^
zware straf te bedreigen, tegentj^^kéi', tj^itst^v
aankomst vinden>wgonbillgk Ven^y^fezBni aWig
dat, tot groot ^ongerief; dérreifcigers vsÉDdfiflmv.b
Daarom, .hopen wg -dat de: pibfcesvèrb&^WÉöÖé7
spoedig moge bekoelen. .ovJixv
- <i -- 4-.il .i c-Jiia/-
binnenlanp./,.^;:^
Goes, 24' January 1870.
'tie hogrooting8wet^ón zyn"^--'-'
aangenomen.