-Nieuwsblad Tholen, Sa 7. Dingsdag 25 Januarij 1870 D**e Courant tertchijnt, -aiigexonderd op Chriitelyke feestdagen, dn Maandag» ep -DojoderdAgC arond». Frij» Wt*ai 1,—. ft. p. poei/1,80, Afconderlijke Kommer» 5 et 4» Adtfertë&iitolQ et. ;per rpgtd, ^Toote letter» éarigneitUm :C*w .platrrnimto ■Gebóorto-.' liusTelijk*- feu djodberigten-rwi 1—5 i:.- - h"'. ">K regel» BO.eent. .- AlIeStaiiCtt de- redactie fcettèffeéde,! gelieve menminsteni' In*en<"-: Cofrèaponifeni voor Dnii^diïarid: ^AABiwsTElH vppi^Anhonee^t^^lsr: OPEKBABB VERGADERING I» VXN. .DEN - GEMEENTERAAD TE GOES! tén raadhuizé aldaar, bp liingsdag 2$ January 1870, dea namiddags ten 7 lire. POSTEN VAN 3 DELING; Jdededeeling vauingekomeb stukken. Aanmerkingen op. de verordening tot. heffing van 3/ Plan' tófc .rópjjmg. van den grondia h gédeeltè der vest. 4'. VerzoekVan Mej. van Braanibeék, betrekkelijk bare «ónióg.r'" i'; 5. Af- en onlBcbrgving óp de begroöting' voor 1869. Rekening der vernietigde gilden-fondgen over 1869. Hel,te lat aankomen fiariSjoortenea. .•Inden laatsten-Ugd* hoort- men telkensher- halen van groote..aantallen processen-verhaag die worden opgeipfcjAkt'tö laat aanko men van--treinen tot deze of gene maatschappij- heboorende, te constateren. Dat toen hierop qensklaps zoo;.streng is gaan letten, schijnteen gevolg van -béne- aansporing daartoe, gegeven dóór dên'Miiiiétër van JuStitid; Onlangs werd dé-' di-récteur-generaal van de exploitatievan St&ats-ypoórwegeri voor de' arrond. Regtbank €^er .Vervolgd wegens"'"Het vijfman! te laat. aankomen" van den trein te Goés. Zooals, wjj, 'rj^ds,'mededeelden WercL nij.. door. de regtbank a£bie». vrijgesproken, jils .zoude hij niet de aan sprakelijke persoon-zijn. -r; n Het ligt binten onzen kring om de regfcsge- leerde kwestie te bespreken, die hierbij ten grondslag ligt, namelijk, of het te laat aanko men ©p'zich zelf strafbaar is en zoo ja, tegen Wieii 3è straf dan móet- worden uitgesproken, maar' bet al of niet wènscheljjke, dat het te laat' aankomen van treinenvervolgd worde is eene kwestie, die juist door liet veelvuldige vpor^.Qmen .er van, van .zoo direct en overwe gend belang is, dat wij er eénige oogenblikken 5 bS .wenscben stil te staan. -< rtJii-den aard der zaak zijn er véle oorzaken, meer dan men we|ligt: denkt, die verhinderen dat 'dë treinen óp het aangegeven oogenblik juist' vértrékken of aankomen. 'zonder dat'-eën,. dék' beambten kan gezegd worden daarvan dé schuld te zjjn. Wij spreken hiér niet alleen van hevige stormen dié hunne jfracht doep.gevoe-, IqPj .ap de pene of andere/zqde van -den trein, of van gladde of metynneeuw bedekte rails,, mitor.b. v.' dat op het tomt van vertrek';Van een trein, er- nog oenige passagiers komen, die het ^Aöhaken Vah meerdere wagens noodzakelijk rmflterri'^ dat op tusséhén-statións Wagèna mét lahtiDöbw-vóórtbrerlgsel'en bëlarden',. móétenWoif-; 8PO0.TO a hsa-fe4e sa 71*-'1,37" 6,- -taj. 7,28 1,63. 6,85 ikeat 742 2,7 6,45 :g»4wl 7,50. 2.15 «aV.:! 8,8 2.33 7,2 -?p-Z6,23 2,48 7,16. Wm»k i _r $ërten-&p~£ 9,27 r 5,8 Woenwtóch* 9,'*6 tfiOftl SSeóajb»töi® Wg, m tau den üit*evex A.fl. JOïWï I wr£*t®7 ■n$&ie..-*b' - 8jtRtgajftt, Binal, ZinrttJi-, Öenèvel' den faédeg^^^ 'w^ hi^ kan gé- schièdeji In'jwkJ.SvQn, ver-j toef bestemd is.rOf^weD opgiet uur van vertrek1 is de trein, op welker aankomst corresponden tie bestaat nog niet aangekomen, zooals bjjna in den regel het geval is te Roozendaal met de Grand Central Beige. "f '.-*»•-••• Aan al deze en dergelijke oórzakeü hebbed de beambten van dén Vertrèkkénden trein geen Schuld. Is héthu billijk hén tóch daarvoor te straffen? Misschien zal'toén zéggen dan moet men dén verloren tpd maar inhajen door wat harder te rijden. Vooreerst echter mogen de. beambten dat eigenljjk- niet doen. ?Want even goed als het-, uur van .verkek én aan komst: der- treinen is vast gesteld^ is ook de tyd bepaald die de voerder» der treinen-moe ten'hesteto mn^van het éene ffaarj feöt"fVöl- gendestation1 te kömén. Bovendien ireigeté men niét dat' dè snellfêid waartoede de treinen moeten rgden, dikwjjls reeds zoo groot is, om in den besferiidenipd ..van de eêne plaats naar de andere t^Ikomen, dat die. snelheid, moeijelgk kan vergroof ^worden, zonder^ gevaar te doen; onijstaan. Dit laatste moge nu niet; van toe passing zjjn op eiken trein* b. v. minder op onzen localen treiny „-.maar wel degelpk op de Sneltreinen van den -Rhijiirspoorweg en andere. En. toch zijn déie even goed onderworpen aan een even 'streng töezigtals andere. Is eeüjgetrein dus eenmaal ten achteren, dan kan dat hïèt «hersteld worden dan dóór ■op eene andere, wjjze'diét reglement''te overtreden •door harder te rgden dan bepaald is,' waarbp nog' dikwjjls komt dat men hierdoor-.de pas sagiers aan gevaar blootstelt. Reeds om deze redenen -echten ;wjj hetwen- sóhelpk dat men vooral, voprzigtig zqj met het te streng letten pp te^late- aankomst. Hierbjj kan zich echter nóg. een 'ander bezwaar .ont wikkelen een bezwaar dat zoo voor de: badd ligt, dat w|j geen oogenblik twijfelen of het zou zich voordoen. Dé verschillende direction; zullen de uren van vertrék en aankomst gaan regélen op zóódanige wjjzé. dat de tróihen, zélfs bp de meest ongunstige omstandigheden, toch nog aan de bepalingen kunnen yoldqen." t)at is, <ïe passagiers zullen inden regel liet onaangename ondervinden, dat nu slechts uit zondering, is, v- ...-,v:,v iken zpl b. V; bepalen dat de laatste tien| minuten vóór het vertrek van eenigen trein geehe jplaatskaartjea meer "worden afgegeven-, - oni te Voorkomen dat men voor op het laatste oogen blik aangekomen passagiers hog welli'gt een wagen zal móeten bnvöegen; Men zal ook voor de tussóhen-stati'ohö eéh zóó 'ldng4ung ^opónthond bépaieh,' dat^zou 'kunnen aahhechtmi. '.Men zalhtot. Mtfit .Vjcjf ten op treinen, Waarop meu-cpnesppndë^rt. tJIf»n zat zóó langen tipl bepal.ep ;pm/van r bfit óoq? station naar het volgende te komen, dat men dezen afstand zélfs bjj herigen wind* gladheid enz. kfin afleggen. Danzullétt' dti teizigéfe juist; op de bepaalde uren vertrekken eh aankomen» maar zonden zulke bepalihgéH^^Vobr- het' réizétid publiek wenschèlpkzyn En tbcht ze zeer mógelijkachten. "Want 'mM.0 ragefé' niet, dot tegen, het te laat aankomen. v het strafbaar is, of later .'wélligjfc niét de straffen 4^e ..somnuge^pjii^Y föépassen, zeer zware boet© bedreigd f ÏÖO tot f 5000 voor elken keer. ;Ite pgpn zullen wel nepmnk om ïe-vooMomen ^t -ag'" «fëTgelgky gèl* deligk: nadeel kunnen 1- beloopen;;' 'En-5 dab' fit w|j hooreri, ih'ongèvée^'S^ wékeh^h^ónÓ^lS'® prócessen-vèrbaal zgn opgemaakt' 'daarvoor tót f750,000 kan .bebpet worden,, -d. i. f 250*000 'a'weeks, of in die,, yérijöjiding .dertien;:n^l^n 's jaarB. hn zelfs wanneer slechts boete werd opgelegd zou dittoch, wanneer bek in diezelfdeverhouding voortgaat/ twee! honderd: zestig duizend- guldén rin het "'jéar beloopen. •Vraagt men oito mu -wëlligtr of wglhet rèi^x zend publiek dmi raan Het' Vön''pldisir, dó wiHekéur van beatoibteh wenscben i>yer" tilafén^ dan zeggen wggeenszins. 'Wjj zouden .echter méér óp een ^tipt 'vertrek dm op eehe .jmste aankomstwillen' gelet zien. Wp' .zoudenv^n-j schen dat .op.'allehoofdstationseen pedi^erbé--, ambte was,- om, na te gaan, of er .zonder oor-^ zaak een te lang oponthoud of een te laat vertréfc plaats had, terwijl - w|j 'zouden wenscben - dat,^ wanneer- dit op cen tuBschén-statiouplsiaté htfiy waar'politie-toezigt minder dóehlijkCis/^of-yfidi^ wanneer men aanmerkelijk te langzaam ;rëédr de reizigers hiérvaW. kla^n .kohdén inj^tor^i', bp élk .yolgêhdrs^atioiLKclh$ij"'.4p)- böim^^j dan' geene gegronde redenen dan' h,ad. men. regtvan sprekeh^maar-iOm ötr^.^ zware straf te bedreigen, tegentj^^kéi', tj^itst^v aankomst vinden>wgonbillgk Ven^y^fezBni aWig dat, tot groot ^ongerief; dérreifcigers vsÉDdfiflmv.b Daarom, .hopen wg -dat de: pibfcesvèrb&^WÉöÖé7 spoedig moge bekoelen. .ovJixv - <i -- 4-.il .i c-Jiia/- binnenlanp./,.^;:^ Goes, 24' January 1870. 'tie hogrooting8wet^ón zyn"^--'-' aangenomen.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1870 | | pagina 1