Ho.' 6.
Vrijdag 21 January 1870.
Jaargang.
Nieuwsblad voor Thölen, Zuid» en Noord-Bevèland.
Dcxe Courant wrschijnt, uitgtzondenjcp Cbriftcl'yko feestdagen, dcB
.Mujjdtg* en Ponderdags «Ypndi.
Prij» kwartaalZUr~.fr. p.lpo«V/l,80. Afzonderlijke Hommer* 6 ct.
Prijs der Advertefltiea 10ct. pér regel, groote lettert ea vignetten
tur plaatimimte Geboorte-, huwelijks- en doodberigteo w 25
i' 1 regel» 50 dent;
SPOORWEG GOES ROOSENDAAL
T.281' «,16 V Roósénd. W 8.K
PbzélingB 7.1? 1,87. "6,
Krnitung. 7,28 1.63 0.35
Krabbend. 7,42 2.7 6.46
.'•'PiHaiii 7,30, =2,15
Woecsilr. 8.8 ',2,3$ 7.2,
Bcrg.-ap'Z 8£3 <2.48, 7.IS
mp Woiipr .8,86. 3,1'7.7,25
-jm' js|
Wwtwfliia 4^0 .w8;42.Y
Bèrgen-o'p-2. 9.87 5,3 8,0 i
Woénvdf*cb'l 9 40 6.23 9.10"
•Billaad.J V, 9,28,.; W
KnhbenSijic 10,7' 5,30.
Kfnïiii'ngen' o«lu
iJiczaliuge,
10,21' '8,40 9fi&>
,0.87. ;6f62.'JO-fcjc
.0,4;^
Alle Stukken de redactie betreffende,? gelieve men minstens één dag vódrdé ttftgrrfe franco
Inzending 4er Aürertenü^. tot d.^8 namiddi
Correspondent voor DuitsclxlandHAASensxEIN &VOGLES, Annoncen-Bureau voor Hawbnrg, .Prankfoi
toepte «adya aan den üitgevtT' i.O.'Dï JOHOB 8Jt:te Goes. '7
'^Pdg»Vennen, fc'tut^r^'iTazel, Znrict, öêqïVe. .,-j
BEKENDMAKINGEN
van liot' Gomccntelxistuiir.
c BURGEMEESTER en WETHOUDERS van. GOES,
maken by deze den ingezetenen .en verdere belangheb
benden békend, dat volgens circulaire van Z. E. den
eta&teraad commissaris des .koningB' in de Provincie
Zeeland, van den 23 October 1850, A. noi 6588, '2e
afd-, (jprov. blad bo. 144,) door hen jaarijjks in de
maand January, aan de heeren controleur der directs
belastingen en van het kadaster iK. Zeeland. en den
bewaarder der hypotheksn eh van' het kadaster té Go&e,
opgaren behooren te worden ingezonden," betrékkelyk
Indijking van tegen de zee, of tegen de vrij In
zee uitstroom end e rivieren liggende brriten-
grondey, ontginning; yan woeste gronden, droog
making van met boezemwater bezette eigen
dommen) stichting van peroeelen, alsmede Tan
geheel e of gedeeltelijke Sloop ing van gebouwen»
- En noodigen mitsdien'.een ieder dien het aangaat
uit, om hen, door eene .tydige inzending ter secretarie
dezer gemeente, rntedyk op den 28 dezer van' de daartoe
bèhoodigde opgaven, Vóór zooveel 'deze gemeènté betreft,'
—ia-afcaafc-^é» stellen .hieraan .too nvdUecfig. ntogelyk te
voldoenzullende diegenen welke hierin nalatig zjjn,
óch zeiven de nadeelen te wjjten hebben, die daaruit
züHen ontstaan.'
"Gees, den 15 January'1870.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
M. P. BLAAUBEBN.
De Secretaris,'
ETX-RTMTAN.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van GOES,
bréhgen in'herinnering van' belangheboendeii, dat'ióo~
ird hét stedelijk archief én de gemeente-bibliotheek
als de verzameling voor geschiedenis en oudheid-,
kende voortdurend ten raadhuize kunnen beagtied
worden, onder geleide ran den Gémeerite-archivans,
die'daartoe bepaaldelijk gelegenheid geeft des
Vrijdags namlddftjjs
va a EK1V tot TWKlCtire. J
- Burgemeester en WethonderBvestigen de aandacht
ip. het byzonder op de verzameling^ voor Geschiedenis
en, Oudheid-kunde en wekken _de ingezetenen op tot
medewerking, om niets verloren te doen gaan, wat
vbór de geschiedenis dezer gemeente van. eenige betee-
ienia kan wezen; fcerwyl zy alien, die in het bezit
mogien zyn van voorwerpen, daartoe "betrekkelijk, uit-
coodigen, deze aan genoemde-"Verzameling aftestaan.
Goes, den 15 January 1870.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
M. P. BLAAUBEBÜ.
De Secretaria,
HARTM-AN.
EfcSE GÈYOELIGE EEDEEIMG.
De meest gewigtige gebeurtenis die sinds
bet optreden van het tegenwoordig ministerie
in onzen staatkundigen toestand plaaia greep,
was voorzeker, dat det Eerste Kamer in hare
zitting van 14 Januari} 11-, de begrooting voor'
de Starets-spoorwegen over 1870, verwierp. En
w;elt zooals wg reeds kortélqkin ohs vorig nom-
zner opmerktenVooral tèr zake, yan den opdie
hegrooting voorkoménden post van 100,000 voor
4Ö verbetering der haven van. Harlingen. De Eer
ste Kamer verlangde dat dusdanige uitgaven niet
bij de begrooting, maar bij afzonderlijke wets-
1 -ry- v- ,T
voorstellen zouden wórden voorgedragen» Dan
toch kon zoodanig voorstel meer bedaard, meer
van alle zijden beschouwd'eh hfet'voóren tegen
beter overwogen worden, dan bg éetie begroo-
fcing, wanneer door 3e vele onderw'efpën, daar
over daarbg beslist moet worden, 'aaö elk on
derwerp In liet bgzonder minder aandacht kan
worden, gewgd». n n
Ook nu^ende xnen aanhet brengen van <jer-
gelgke posten op debegrooting*voor een deel
te moeten toeschreven, dat de begroetingen
eerst zoo laat b§ de Eerste Kamer in rhehaödó-
ling 'kwamen, door- de langdurige beraadsla'gim-
gén, die Zij uitlokten. Ditjaat' tocb, kon dé
Eerste kameu* eerst'na I Januarg -dë Begroo-
ting in behandeling 'hemen, die" vóór dfeü dag
reeds moest zijn goedgekeurd.
Wg ^üichen' die verwerpjh^ toei'-j^Lpmdat
wj| stelselmatig iegèp dp vérbetering dier naven"
zgn, maar, omdat wjj ip dïe; verwerping eene.
veroordeeling zien van de juchlhartige wgze,-
waaropjtegenwoordig met onze millioenen wordt
omgesprongen; n Juist door ndeze beteókeais der
verwerping, dié niet te ontkennen'. VaLt, achteü,:
=wg haar van het hoogste belang.
Wat toch ia hifa?exgenlgk de zahk?
Op dé begrooting voor Ï87Ö-werd door mr.;
éénvoudig voeigc«tè!d de gétóelde poet
van f 100,000, ter verbetering der haven -te
Harlingen. Hg voegde er bg, dat die yérbe-
tering in haat geheel geschat wasop 2\ mil-
jlioen. - 0.p zich zelf nn, wg Herhalen het, zgn
•wg - niet' stelselmatig - tegen -die verbetering,.
ntegendeèl, wg achten het mogelijk dat die ver
betering in het vervolg aanleiding kan geven
dat de transito-handel zkdi voor een deer over
die haven vestigt; -
Mogelijkheeft men daartoe' échter voldoen
de zekerheid? Yqbr-'liet oogenhlik bepaald niet.
Twee zaken zgn daartóe hooïdvereischten, voor
eerst, dat men eehe aansluiting krijgt aan den
Prnissischen Spoorweg te Ihrhové; 2q. dat de
haven zooveel kan verbeterd worden, dat zij den
toegang kan-.verleenen aan groote zeeschepen^
niet alleen, aan die: van kleiner, kaliber. Maar
beide deze zaken zgn nnnog wisselvallig, en
tocb is :de; aanslniting ami 'den Prüissischen
Spoorweg te Ihrhove zoo noodig, wil men
de'geweügchte "vracht^ trekkeü' van'dé' verbe
tering der 'haven, dat dé Kegering' in haar vér-
slagV vér "de whteraUats-wérkeh inzëïf
erkende'dat de verbetering der haven rnoeei
worden uitgesteld, tot dat deze aansluiting ver
zekerd is. Nu verklaarde xur. Fock wel dat ^S
aan die aanshrij^ngjoift-. tï^elde, 'niaar wan
neer die zoo. gemakkelgk te Terkrggen: is^.waar-,
om heeft hg die zekerheid dan nog niet knn-
Jién verkrggèn. in de nrim l i jaar dat hg xet&i
minister is?. Vele'andere' personèn die even;go©4
bekend moeten worden geacht met'den toestand*
vertroawefa niet zoo zekérop .die aansluiting^
Niet alleen omt,dé. groote kosten die de- aanr
leg, van de nog .te .voltoógen ;werken, vbóxj
al'de brug - ovér. de >Eems, zullen veréiscbeu,
maar bovendien omdat Pririssen natuutlgkde
transjto-handel veèl liever gevestigd, ziet iü zjjnö
eigene: havens'aan de Noordzee,'dan ie. Har
lingen, Daarom' is het te vréezen dat Pmisseu
de aansltriting der Spoorwegen/ op Harlingen
qiet bg .voorkeur" in: de hand zal Wérken. .En
toch ié dit'noodzakelijk, jsja i; -r t>*
Kan .de. haven va» Heuflingen gehoeg- xerbeh
tetd' worden, .dat ,er 'groote zeeschepen bjnOëH
kunne» vallen,, wét .eenehoofdvereisèbté ia:om
dp. itfanéit^-hmidel 1 ttöigenóégzaam, belang-1, it^
doen.-zgü.? De haven zelf j»V wénneer. metfer
maar geld genoeg Voor rover heeft. Maar d®.
Znidjörzéb? Volgens den heer de iyosembroot heeft
men in dé Zuiderzee voor Harlingen én ook.
verder op,wanneer -rtien 'den /Vkestroom -ea,
iBlaanwe Schenk xóorbg ia, slefchta' 21,palm.
djepte bfl Jaag- en S-J-^palm 'bg hoOg water^
;Dat is It voet bg boog water, wat eéhter veel
te weinig ia ivoor groote .zeeschepen, die soms
16 tpt-BO: .voet- diepte hebben. »Zal. men nu eene;
geul,,.willen maked in; de Zuiderzee.voor
>dié groote. schepén?" .vroeg ,zeet, eigenaardig,
de heer de .GasenibrdottHi?rop bleef ntr.:-Foek
het mitwoord schuldig. Welligt had hg - hierom
lrmgrmefc-fiens_geda^k_frndea h&d nipn
zigte. van een zóó belangrgk. punt wél eenige
antwoord mogen v efwachtenMaarwg vragenj:
wanneer dat .alles;'zoo jyiseolvallig is, mag/mén»
dan reeds, besluiten v oö;.v eenerispm. Tap
millioen, misschien nutteloos, weg,-to- werpott?-
En dan); zou 2^ milUoe» 7oor- dé verbetering,
der eigenlgke -haren voldoende zgn? De heer
Heemskerk Az. wees er op en mn -Ifyfcfc stemdfc1
het toe dat bg. eene ^yrpegere-rh^röoting-do.-
kosten op 3 a 3£ nrillioenrwaren geraamd.Mr.:;
i Foek meende na wél dat 2prihioenvoldoende-/
was, maar men zon haairt denkén, dat bg, als,het
op uitgaven .aankomt, altgd nog al bgzonddr de.-;
liphizgdeyan. allps beschouwt» Zooziét hg' ook. -
geen bezwaar in den niéuw.éu waterweg van Bot-
terdam naar zee, en tocb verklaarde de groote dear
kundige Blommendaalwiens advies over de ge-
het daarstellen vart een goeden waterweg bg na on-
.doenlgk, térwgl de 'ëiënéénB gróoïé ïïêskündigö
\Stieltjes voorspélde, dat die nienwé waterweg van
Botterdam, zal hikken zoovele; >*uBio^nen" te
zuilenkosten l ah - men tonnen" berekend hatLï
Maar al wilde men, met het oog hierop^ alle