Ho.' 6. Vrijdag 21 January 1870. Jaargang. Nieuwsblad voor Thölen, Zuid» en Noord-Bevèland. Dcxe Courant wrschijnt, uitgtzondenjcp Cbriftcl'yko feestdagen, dcB .Mujjdtg* en Ponderdags «Ypndi. Prij» kwartaalZUr~.fr. p.lpo«V/l,80. Afzonderlijke Hommer* 6 ct. Prijs der Advertefltiea 10ct. pér regel, groote lettert ea vignetten tur plaatimimte Geboorte-, huwelijks- en doodberigteo w 25 i' 1 regel» 50 dent; SPOORWEG GOES ROOSENDAAL T.281' «,16 V Roósénd. W 8.K PbzélingB 7.1? 1,87. "6, Krnitung. 7,28 1.63 0.35 Krabbend. 7,42 2.7 6.46 .'•'PiHaiii 7,30, =2,15 Woecsilr. 8.8 ',2,3$ 7.2, Bcrg.-ap'Z 8£3 <2.48, 7.IS mp Woiipr .8,86. 3,1'7.7,25 -jm' js| Wwtwfliia 4^0 .w8;42.Y Bèrgen-o'p-2. 9.87 5,3 8,0 i Woénvdf*cb'l 9 40 6.23 9.10" •Billaad.J V, 9,28,.; W KnhbenSijic 10,7' 5,30. Kfnïiii'ngen' o«lu iJiczaliuge, 10,21' '8,40 9fi&> ,0.87. ;6f62.'JO-fcjc .0,4;^ Alle Stukken de redactie betreffende,? gelieve men minstens één dag vódrdé ttftgrrfe franco Inzending 4er Aürertenü^. tot d.^8 namiddi Correspondent voor DuitsclxlandHAASensxEIN &VOGLES, Annoncen-Bureau voor Hawbnrg, .Prankfoi toepte «adya aan den üitgevtT' i.O.'Dï JOHOB 8Jt:te Goes. '7 '^Pdg»Vennen, fc'tut^r^'iTazel, Znrict, öêqïVe. .,-j BEKENDMAKINGEN van liot' Gomccntelxistuiir. c BURGEMEESTER en WETHOUDERS van. GOES, maken by deze den ingezetenen .en verdere belangheb benden békend, dat volgens circulaire van Z. E. den eta&teraad commissaris des .koningB' in de Provincie Zeeland, van den 23 October 1850, A. noi 6588, '2e afd-, (jprov. blad bo. 144,) door hen jaarijjks in de maand January, aan de heeren controleur der directs belastingen en van het kadaster iK. Zeeland. en den bewaarder der hypotheksn eh van' het kadaster té Go&e, opgaren behooren te worden ingezonden," betrékkelyk Indijking van tegen de zee, of tegen de vrij In zee uitstroom end e rivieren liggende brriten- grondey, ontginning; yan woeste gronden, droog making van met boezemwater bezette eigen dommen) stichting van peroeelen, alsmede Tan geheel e of gedeeltelijke Sloop ing van gebouwen» - En noodigen mitsdien'.een ieder dien het aangaat uit, om hen, door eene .tydige inzending ter secretarie dezer gemeente, rntedyk op den 28 dezer van' de daartoe bèhoodigde opgaven, Vóór zooveel 'deze gemeènté betreft,' —ia-afcaafc-^é» stellen .hieraan .too nvdUecfig. ntogelyk te voldoenzullende diegenen welke hierin nalatig zjjn, óch zeiven de nadeelen te wjjten hebben, die daaruit züHen ontstaan.' "Gees, den 15 January'1870. Burgemeester en Wethouders voornoemd, M. P. BLAAUBEBN. De Secretaris,' ETX-RTMTAN. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van GOES, bréhgen in'herinnering van' belangheboendeii, dat'ióo~ ird hét stedelijk archief én de gemeente-bibliotheek als de verzameling voor geschiedenis en oudheid-, kende voortdurend ten raadhuize kunnen beagtied worden, onder geleide ran den Gémeerite-archivans, die'daartoe bepaaldelijk gelegenheid geeft des Vrijdags namlddftjjs va a EK1V tot TWKlCtire. J - Burgemeester en WethonderBvestigen de aandacht ip. het byzonder op de verzameling^ voor Geschiedenis en, Oudheid-kunde en wekken _de ingezetenen op tot medewerking, om niets verloren te doen gaan, wat vbór de geschiedenis dezer gemeente van. eenige betee- ienia kan wezen; fcerwyl zy alien, die in het bezit mogien zyn van voorwerpen, daartoe "betrekkelijk, uit- coodigen, deze aan genoemde-"Verzameling aftestaan. Goes, den 15 January 1870. Burgemeester en Wethouders voornoemd, M. P. BLAAUBEBÜ. De Secretaria, HARTM-AN. EfcSE GÈYOELIGE EEDEEIMG. De meest gewigtige gebeurtenis die sinds bet optreden van het tegenwoordig ministerie in onzen staatkundigen toestand plaaia greep, was voorzeker, dat det Eerste Kamer in hare zitting van 14 Januari} 11-, de begrooting voor' de Starets-spoorwegen over 1870, verwierp. En w;elt zooals wg reeds kortélqkin ohs vorig nom- zner opmerktenVooral tèr zake, yan den opdie hegrooting voorkoménden post van 100,000 voor 4Ö verbetering der haven van. Harlingen. De Eer ste Kamer verlangde dat dusdanige uitgaven niet bij de begrooting, maar bij afzonderlijke wets- 1 -ry- v- ,T voorstellen zouden wórden voorgedragen» Dan toch kon zoodanig voorstel meer bedaard, meer van alle zijden beschouwd'eh hfet'voóren tegen beter overwogen worden, dan bg éetie begroo- fcing, wanneer door 3e vele onderw'efpën, daar over daarbg beslist moet worden, 'aaö elk on derwerp In liet bgzonder minder aandacht kan worden, gewgd». n n Ook nu^ende xnen aanhet brengen van <jer- gelgke posten op debegrooting*voor een deel te moeten toeschreven, dat de begroetingen eerst zoo laat b§ de Eerste Kamer in rhehaödó- ling 'kwamen, door- de langdurige beraadsla'gim- gén, die Zij uitlokten. Ditjaat' tocb, kon dé Eerste kameu* eerst'na I Januarg -dë Begroo- ting in behandeling 'hemen, die" vóór dfeü dag reeds moest zijn goedgekeurd. Wg ^üichen' die verwerpjh^ toei'-j^Lpmdat wj| stelselmatig iegèp dp vérbetering dier naven" zgn, maar, omdat wjj ip dïe; verwerping eene. veroordeeling zien van de juchlhartige wgze,- waaropjtegenwoordig met onze millioenen wordt omgesprongen; n Juist door ndeze beteókeais der verwerping, dié niet te ontkennen'. VaLt, achteü,: =wg haar van het hoogste belang. Wat toch ia hifa?exgenlgk de zahk? Op dé begrooting voor Ï87Ö-werd door mr.; éénvoudig voeigc«tè!d de gétóelde poet van f 100,000, ter verbetering der haven -te Harlingen. Hg voegde er bg, dat die yérbe- tering in haat geheel geschat wasop 2\ mil- jlioen. - 0.p zich zelf nn, wg Herhalen het, zgn •wg - niet' stelselmatig - tegen -die verbetering,. ntegendeèl, wg achten het mogelijk dat die ver betering in het vervolg aanleiding kan geven dat de transito-handel zkdi voor een deer over die haven vestigt; - Mogelijkheeft men daartoe' échter voldoen de zekerheid? Yqbr-'liet oogenhlik bepaald niet. Twee zaken zgn daartóe hooïdvereischten, voor eerst, dat men eehe aansluiting krijgt aan den Prnissischen Spoorweg te Ihrhové; 2q. dat de haven zooveel kan verbeterd worden, dat zij den toegang kan-.verleenen aan groote zeeschepen^ niet alleen, aan die: van kleiner, kaliber. Maar beide deze zaken zgn nnnog wisselvallig, en tocb is :de; aanslniting ami 'den Prüissischen Spoorweg te Ihrhove zoo noodig, wil men de'geweügchte "vracht^ trekkeü' van'dé' verbe tering der 'haven, dat dé Kegering' in haar vér- slagV vér "de whteraUats-wérkeh inzëïf erkende'dat de verbetering der haven rnoeei worden uitgesteld, tot dat deze aansluiting ver zekerd is. Nu verklaarde xur. Fock wel dat ^S aan die aanshrij^ngjoift-. tï^elde, 'niaar wan neer die zoo. gemakkelgk te Terkrggen: is^.waar-, om heeft hg die zekerheid dan nog niet knn- Jién verkrggèn. in de nrim l i jaar dat hg xet&i minister is?. Vele'andere' personèn die even;go©4 bekend moeten worden geacht met'den toestand* vertroawefa niet zoo zekérop .die aansluiting^ Niet alleen omt,dé. groote kosten die de- aanr leg, van de nog .te .voltoógen ;werken, vbóxj al'de brug - ovér. de >Eems, zullen veréiscbeu, maar bovendien omdat Pririssen natuutlgkde transjto-handel veèl liever gevestigd, ziet iü zjjnö eigene: havens'aan de Noordzee,'dan ie. Har lingen, Daarom' is het te vréezen dat Pmisseu de aansltriting der Spoorwegen/ op Harlingen qiet bg .voorkeur" in: de hand zal Wérken. .En toch ié dit'noodzakelijk, jsja i; -r t>* Kan .de. haven va» Heuflingen gehoeg- xerbeh tetd' worden, .dat ,er 'groote zeeschepen bjnOëH kunne» vallen,, wét .eenehoofdvereisèbté ia:om dp. itfanéit^-hmidel 1 ttöigenóégzaam, belang-1, it^ doen.-zgü.? De haven zelf j»V wénneer. metfer maar geld genoeg Voor rover heeft. Maar d®. Znidjörzéb? Volgens den heer de iyosembroot heeft men in dé Zuiderzee voor Harlingen én ook. verder op,wanneer -rtien 'den /Vkestroom -ea, iBlaanwe Schenk xóorbg ia, slefchta' 21,palm. djepte bfl Jaag- en S-J-^palm 'bg hoOg water^ ;Dat is It voet bg boog water, wat eéhter veel te weinig ia ivoor groote .zeeschepen, die soms 16 tpt-BO: .voet- diepte hebben. »Zal. men nu eene; geul,,.willen maked in; de Zuiderzee.voor >dié groote. schepén?" .vroeg ,zeet, eigenaardig, de heer de .GasenibrdottHi?rop bleef ntr.:-Foek het mitwoord schuldig. Welligt had hg - hierom lrmgrmefc-fiens_geda^k_frndea h&d nipn zigte. van een zóó belangrgk. punt wél eenige antwoord mogen v efwachtenMaarwg vragenj: wanneer dat .alles;'zoo jyiseolvallig is, mag/mén» dan reeds, besluiten v oö;.v eenerispm. Tap millioen, misschien nutteloos, weg,-to- werpott?- En dan); zou 2^ milUoe» 7oor- dé verbetering, der eigenlgke -haren voldoende zgn? De heer Heemskerk Az. wees er op en mn -Ifyfcfc stemdfc1 het toe dat bg. eene ^yrpegere-rh^röoting-do.- kosten op 3 a 3£ nrillioenrwaren geraamd.Mr.:; i Foek meende na wél dat 2prihioenvoldoende-/ was, maar men zon haairt denkén, dat bg, als,het op uitgaven .aankomt, altgd nog al bgzonddr de.-; liphizgdeyan. allps beschouwt» Zooziét hg' ook. - geen bezwaar in den niéuw.éu waterweg van Bot- terdam naar zee, en tocb verklaarde de groote dear kundige Blommendaalwiens advies over de ge- het daarstellen vart een goeden waterweg bg na on- .doenlgk, térwgl de 'ëiënéénB gróoïé ïïêskündigö \Stieltjes voorspélde, dat die nienwé waterweg van Botterdam, zal hikken zoovele; >*uBio^nen" te zuilenkosten l ah - men tonnen" berekend hatLï Maar al wilde men, met het oog hierop^ alle

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1870 | | pagina 1