BIST BOS FRITS REUTER'S WERKEN. Gedroogde Kruiden. de Jonge. INGEZONDEN STUKKEN. Mijnheer de Redacteur! Niet zonder eenige zelfvoldoening las ik het Ingezon den Stuk van Johannes, voorkomende in de Goessche Courant van 21 December jl.' .Ircmiers daaruit bljjkt duidelijk dat onze tegenpartij veel verlóren heeft, qn oök dat hjj gedwongen is dit zelf te erkennen-. Jammer maar voor Johannes .zelven dat hij vele jaren' ver vaa-.Goes verwijderd is want als ditniet. zoo 'was, dan zon hg waarschijnlijk zijn gansch'e -stuk in de pen hebben ge-, houden. Hjj toont de GoeBsenaarsvan onze da^en niét meer te kennen. Deze zijn toch "zoo, gewoon' aan die breedsprakery van de zijde der radicalen, dat ze bij elke verkiezing toonen geheel .onverbiddelijk te zjjn. Het valt waarljjk lastig-dengeachten-Jb/tannes goed te begrgpen, want dié-ondiiidelgke'stjjl en meterslange volzinnen zijn moëilpk te ontcijferen. Hjj had dezelfde zaken kunnen zeggen met een derde gedeelte der woor den diè .hy nu .gebruikt, en dat zou den uitgever, zeer veel moeite bespaard, hebben. Toch wil ik ëénige opmerkingeu maken aangaande dat gansch zeer groote stuk. Johannes begint dan met den Redacteur der Goessche Courant. lof toe, té zwaaien voor dienB onvermoeid strijden. Wie zou dien lof aan bedoelden Redacteur willen ontnemen? Maar die lof is niet onvermengd,, watft als in_ééuen adem voegt Johan nes cr bij, dat niettegenstaande datonvermoeid strijden de politieke geest in.. Goes op een dwaalspoor wordt, geleid cnbelaasdaarop reeds eenige. schreden is gevorderd. Dit laatste is- dan het thema van het geheeL Goes op een dwaalspoor en reeds daarop gevorderdl Zjjn eerste bewijs ia de afvaardiging ter Tweede Ka mer van fden beer Saaymans-Vader-isx- plaats^Van_den zoo uitmuntenden heer de Laat de Kanter. Nu volgt er eerst, nog vóór dat ,hjj den heer Saay- rnans Vader gaat bespreken, een zeer langdradige rede, waarin verstand, en studie een' hoofdrol spelen. Waarljjk, Mynheer de Redacteur, aTs -Johannes theoloog is, dan zon het hier duidelijk blijken dat ZEevw. niet veel meer aan kerkgeschiedenis heeft gedaan 'dan in der tijd noodig was om door zijn academische examens te wor stelen. Bij noemt de Kerkhervorming, ruim drie eeuwen geledende vrucht van het rijpende verstand. Was hij Protestantech theoloog, dan zou bet getuigen van zeer oppervlakkige studie. Was hjj Roomsch, Catholiëk the oloog dan zou het al zeer Anti-Catholiek zjjn de her vorming aldus te betitelen. Is Johannes- theoloog, dan bezit bjj ten minste nog weinig van die toenemende helderheid waarvan hjj zoo druk spreekt. Welk' verband er tnsschen de .ontwikkeling door studie en onderzoek in het materiele en die op godsdienstig terrein bestaat, ig mjj uit Johannes woorden niet duidelijk. Wel zie. ik dat hy die beide begrippen* telkens naast elkander- plaatst. Na die uitweiding keert hij terug tot den heer Saay- mans Vader,dien hij niet echt liberale verdraagzaamheid' een rechtschapen man noemt. We zullen zien hoe recht schapen bjj dien heer behandelt- Het spreken en ijveren van denUleer S. V. tegen de tegenwoordige staatsschool dragenzegt Johannes, de blij ken van zeer bekrompen denkbeelden. Nu vind ik het niet "slim van Johannes om hiemeê te beginnen. De heer S. V. is reeds zoo lang gewénd aan dien voor hem zoo vleieaden titel van bekrompen, dat hij en allen die hem tot afgevaardigde kozen, zich volstrekt niet meer beleedigd achten door .die benaming. Maar ik voor mij dacht toen ik het lasdie Johannes moet.toch wel een knap en geleerd man zijnals hij den heer S. V. zoo' maar op eens van zoo bekrompen denkbeelden, beschuldigen kan. En toch, als ik op het stuk van Johannes zie, dan daalt hjj weer zeer in mjjn achting, want dan kom ik tot deze conclusieJohannes is 6f niet gewoon te schrijven voor het publiek, óf hij was in een soort vanbeneceldheid toen hij dat stuk schreef. Ik zou de Redactie der Nieuwe Goessche Courant te na komen, als ik zocht te weerleggen wat Johannes schrjjft over de hooge belasting te Goes, ten behoeve van de prachtige Hoogere Burgerschool én do weerleg ging van dat feit der belasting, dat bjj ons als verbeel ding wil voor schilderen. Het hooge nut van dat schro melijk duré^ Onderwijs zouden we hein immers gaarne cadeau doen. "Zeer énkele Goessenaara zou het berou- „wen ala op zekeren morgén de zon opging en ziet- de Prachtige Hoogere Burgerschool was niet meer. Alleen nog een eükel woord, aangaande zjju gezwets over do godsdjpnstloosheid der lagere school. Johannes' is zachtst genomen een oppervlakkig beoor-; deelaar als hjj de schoolwet agitatie voorstelt als een middel door dé rijken gébruikt om te werken op de lagere nog-.altijd minder, ontwikkelde standen. Ik verwjjs hem alleen naar hqtgeen Dr. A. Kuyper te -Utrecht heeft ge- sproken én geschreven; indien hjj ton minsten verstand genoeg heeft om den kërnachtigen stjjl van dien schry- ver te verstaan. •De vraag of,dej,J3ijbel op de school 16 huis behoort, .beantwoordt, hij door te wjjzen op de hoogst onzedelijke dingen, die niemand loochenen kan dat in den Bijbel gevonden worden. En als het gewone stokpaardje ge bruikt hjj als bewjjsde walgelijkheid van Salomons Hooglied. Waarljjk, ik walg van dit te lezen. De schoolwet beweging wordt uu een dogmatische quaestiej, Johannes töont ook nu weer dat hjj niet goed op dé hoogte is. De vraag is niet of erin den Bijbel ■walgelijke of, niet walgelijke dingen gevondeó worden. Maar of er eén einde moet komen aan het schandelijk 'onrecht dat zjj, die gaarne gediend zijn van dien «walgeljjken" Bjjbel, de scholen moeten helpen onder houden vah hen die met dien Bjjbel spotten. De open bare anti-christelijke Scholen worden gebouwd uit de kas der gemeente waarin elk burger zjjn. belasting stort; En dat geld wórdt gebruikt om een onderwjjs to ge ven waarvan duizenden geen gebruik kunnen maken omdat hun'geweten 'zegt, dat "ze, als ouders, hun kin-a deren niet mogen zenden naar een anti-cbristeljjke school Willen ze nu hun kinderen onderwjjs geven, dan moeten ze dus zelf een schóól .oprichtën en die op eigen kos ten onderhouden. De vraag van den heer Saaymans Vader en al zjjn geestverwanten is dus: «Wat doet gjj .met ons geld Het antwoord der regeering is «ik gehruik het voor het onderwijs." «Neen," zegt de heer 8. V., «ik mag mij daarvarf niet bedienen. Doet zoo als wjj en richt gjj voor uw kinderen uit uw eigen beurs scholen op." - Hat ia, méén ik, de quaesiie. En nu kan Johannes, met al rijn geestverwanten, daarover heen praten, maar we zullen blijven slaan op dat zelfde aambeeld, omdat we weten dat de waarheid en het recht zegevieren zal. Johannes denkbeelden over verdraagzaamheid zal ik niet weerleggen Verdraagzaamheid en oppervlakkige onverschilligheid schynen bjj hein eensluidend te zijn. Van zjjn redeöering over de richting van den heer Saaymans Vader- op koloniaal gebied, kan ik niets zeggen, want ik bén niet t' buis in die cultuur en anti- cultuur-quaestie en meen te bespeuren dat Johannes ook niet op de hoogte is. Alleen dat, de inhumane verge lijkingen tusscheu den heer S. V. én een Javaan, doen mjj gevoelen dat Johannes als schooljongen nog geen gebruik heeft kunnen maken van de prachtige Hoo gere Burgerschool waar de leerlingen nu op' eeu machi nale wjjze gezegd worden geschaafd en beschaafd te wordep. - 'tSpjjt me zeer dat ik Johannes 'niet iet wat troost» kan toedèeleq, in zjjn klachten over den. achteruitgang in onzen Gemeenteraad. Ik denk met hem, dat de toekomst voor de liberalen de jammerltjkste gevolgen zal opleveren. In zjjn kwalijk verkropte woede over den achteruitgang in Goes, werpt hjj ten laatste alle schuld op rekening van de Nieuwe Goessche Courant en de kiesvereenigmg Steunende op den Bijbel, enz. En hjj heeft geen onge lijk. Die courant -en die vereeniging hebben^1 wat uitgerichtMaar toen ik den verpletterenden toorn van Johannes gevoelde in zjjn redeneering over het beetnc- .men van de kiezers door die fijne en geloovige spreuk toen dacht ik onwillekeurig aan hetgeen de hëer Otto Verhagen mij'korten tjjd geleden naar het hoofd wierp, namelyk, zoo als de waard is, zoo vertrouwt hij zijne gasten. Als ik nu echt liberaal was, dan gaf ik Johannes die spreuk met interest terug. Maar ik wil dit niet. Ik wil liever den sluier niet op lichten dié zópveélliberale knorierjjen bedekt. Waarlijk, in de kunst om met woorden te pralen, heeft de liberale partjj op ons veel .vooruit En nu krijgt ten slotte -de Redacteur der Goessche Courant nog een soort van stantje, om dat hjj niet genoeg wil plooien en de. zaken scheef voorstellen. O Johannes, vrat deukt ge toch- gering van uit die verre landen, over de GoessenaaraNeen, ge moet de beide Goessche Couranten eens goed lezeu, en ge zult dan vinden dat dé Goessenaars in'de oudste zuster altijd veel meer plooienj vinden dan gjj tot -nog toé hebt uit lage zelfzucht den. heer S. Y. in de kamer houden, wil ik niet schrijven. Alleen moet ik ter'geruststelling van Johannes hier bijvoegen dat ik niet rijk en niet conservatief ben. Hjj beeft dus van my niets te vreezen. Het licht der. waarheid zal wedgr doorhreJcen', zoo ein digt Johannes, en ik eindig door er bjj te voegen, «en 'het is reeils begonnen door te breken."- - Ij NlCOOEMÜS. I LIEFDADIGHEID. Diakenen der Hervormde Gepfêeute alhier zjjn voor-, ne mens op den Eersten. Kenjckg., na het eindigen der morgen-godsdienstoefening als Maf gewoonte aan" de buizen der ingezetenen, giften, inte. zamelen ten. einde uit de opbrengst daarvan, de /aan hunne zorg toever trouwde armen, dé nocdigsfcê Meeding en, deksel uit te reiken; groot iB.,de behoefte daaraan én daaróm nullen pok gaarne gedragen Kleedingstukken wordén in ont vang genomen, terwjjl, zü bij de meermalen gebleken milddadigheid, die dankbaar wordt'érkènd,':<bok deze Eers-Cóliecte beleefdelyk en dririgend» durven, aanbevelen. Goes, 22 Dcc. 1869. Namens diakenen, W. de BESTE. Voorz. v. n. BUSSCHE. Secr. ADVERTENTIEN. Heden beviel' door Gods goedheid, van een JONGENE. DE JONGE-Meijleb. Goes, 21 December 1869. Bij P. EXGKtS zijn verschenen leeqarea op hel laid, DKIE UEELEN, derde verbeterdedruk, met Renter's Fortrct f 4.50. uit mijne ticeede vérb.druk f 1.80. (Zijnde gedroogde Kruiden deel IV;) De 4 dln. te zamen f 6. In fraaije engelsch lin nen banden f7.20. HOE 'JK AAN EEN.VIIOUW KWAM. uit den Franschen tijd. "Met plaat f 2.75. (Zjjnde gedroogde» Kruiden deel V.) t 2.90. (Zijnde gedroogde Kruiden deel VI.) reis naar Konstantmopel.; f2.90. Zijnde gedroogde Kruiden deel Vil.) i. Neen, ik moet dén-Redacteur van do G. C. bjj u ver ontschuldigen. Hy is zooveel piet ten achteren als gij wel denkt. - Maar ik eindig. Over dat paar rjke conservatieven, die Toen' wy deze oordeelvelling van «./b/tanne.'!" lazen* over hot H'ooglied van Salomo, kwam ons onwillekeurig te "binnen, wat van der Palni in zyne voorréde van het Hooglied -zeide: Dit kleine, maar van den kant der dichterlijke schoon heid onschatbare boekjezou aanstootelyk 'kunueh schjjnen', maar het zou alleen zjjn voor don minkundigen... Wat den moed willigen betreft; die voedsel zoekt voor onroinen wellust, hjj wende zjjno oogenvan dit bcék,: 't welk even als de blos der onschuld,' door zijne blijc- keuialööhts ohtboiligd zou worden. .Red V-A De Gedroogde Kruiden zijn met deze zeven declen kompleet; Ieder werk ig voor de daarbij aan gewezene prijs afzonderlijk verkrijgbaar. ILLUSTRAÏIEN FKITZ KEUTER," GEDROOGDE KRUIDEN, |- herinneringen tfit; mijne leerjaren op het land. 60 plagen met onderschrift en Renter's portret f 4.80. Dit album, sierlijk gebonden, bijzonder geschikt voor cadeau, is'ingericht om bij de verschillèflde uitgaven te worden gebruiktonder iedere plaat wordt aangewezen het hoofdstuk waarin, de voor stelling voorkomt. FRITZ REUTER, TIANNE NüTE EN DE KLEINE POEDEL', eené geschiedenis van Vogels en Meiischen. - -Naar den vijfden druk metrisch overgezet door Dr. E. LAURILLARD. Versierd met 40 oorspron- keljjko illustratien door OTTO SPECKTER. Met geillustreerd chromolithograph, omslag f4. Gebonden in prachtband, verguld op snede - 5.-— Zjjn zeer aan te bevelen bij het 'en vochtige weör. - Verkrijgbaar aan het CEN- TRAAL-DEPOT te Amsterdam en voor Goes en omstreken bjj B.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1869 | | pagina 3