voor Vierde Jaargang, -Na. 12. 1869. ;,n: - n|l)l'H«l,1ki i .is.-lregt voor SeZat dut;.' rrnéx.w nrtr -rsgt Lobbek om elkfcwtrUaJ J Uca, toren be teling Tra ,b»t j fe-sri 10 ét, berekeaa^ •^4" -t Bitgrre 'deur Cdarant, die des Woensdags avonds van iedere feïèt Jïehfdtt, geschiedt "te Goes, 'bij 1. J>E JOSGB 6Jz. jrien men alle stokken, de redactie betreffende, fraxco gelieve to secden. De Abonnementprys is per 3 /m voor Goes, ƒ1,00, tóteóp. póst 1,15. Atzonderlyke Nummers 10 cent. regai c. 10 ceas, bu. sing. Gro&to letters berekend, torrfyl de sbc eene ad vertes-.w vut 0 tcgelregt. ËLsr regel W t- WjQjlfc&gi iri.Yertr.T.Göé»8.6 9,80 1,40 5,5S*Bierelinge"6,l5 9,40 1,50+5,5 Krniningen 6,27 v 6,iè iiraLL .v H.o'.Z.7,l& 10,40 8,60 7,10 Wonw 7,«4'10,51 2,59 7,19Aunk.Roosd.7.S5 1, 7,30. GttM6WBdaal )V«-t.Boo»end.8.45 11,45 4,40 8.30 8,55 lj.^5 4,51 8.40 Berg.-op-2k9.10 12,10 i. fc65 «»w-Mw«,suyu| v Krain.+9,54 '12,55 6,51 9,40 BiexeUoge8.10, 1,8*0,5 9,52 A*nk.Goe»IOi£D 1,20 6,16 1'' -t£86-.«trt 'Juii.-'- .SPOORWEG SAÏÏAfi AÏÏG-DJOKDJOKARYA. i.Yan \-waar' die teleniafellmg, die misrekening Va» 3 milboen Deze vraag deed zich, zooals wg/ reeds in. ons vorig nommer opmerkten, als véri zelf voor,' toen bleek dat die eerete spoor- wegljjn op Java, die oorspronkelijk geschat was op hoogstens 14 jnillioen, wel 17 millioen zou Kósten. Misschien zal men denken dat die misreke ning» ontstaan is, door dat men nog niet hg. ondervinding wetende hoeveel de aanleg van een Spoorbaan op Java kost die kosten te weinig beeft geraamd. Het tegendeel is echter waar: Terwijl de aanleg in 1863 geschat was gemiddeld'op. 115,000 permijl, blijkt nu uit 44. .verklaringen van dhr. v. d, Putte, dat die kosten mét meer zijn dan 85^000, of ƒ30,000 peft -.mjjt yruaderdan geraamd wae. Maar van waar die teleurstelling, die misre kening toi Deze gewigtige vraag werd op uitstekende wijze behandeld in eene door prac- tische helderheid uitmuntende rede van den heer ^Nierstrasz, die daartoe kortelgk de geschiede nis naging van. de aanneming der wet yan 1863 eh .dé wijze waarop .die wet was uitgevoerd, terwgl ook de heeren Heemskerk Az. en Bö- chussenj eenige belangrijke opmerkingen daarom trent maakten. Uit dit. alles bleek hoe do heer Rochussen, als minister van Koloniën, aan den Koning voorstelde om den heer Stieltjes naar Indië te zenden, met den last om een plan te ontwerpen voor den eersten spoorweglijn aldaar. Het door dezen verdienstelijken deskundige ontworpen plan, om den spoorweg hoofdzakelijk door de bergstreken te laten Ioopen, kon echter de goed keuring noch van den lateren minister van Koloniën, den heer v. cL Putte, noch die van den Gouverneur-Generaal, den heet Sloet, verwerven.. De heer v. d. Putte steldé daarom in 1863 aan de Staten-Generaal voor om tot een jaarlijksch bedrag van 630,000 rente te waarborgen voor eeaS: gewijzigde rigting, en. wel, van Samarang ovenTentpoeran. naar Djokdjokarta. Vóór datdit wetsontwerp echter werd bekrach tigd, rigtte'de heer Stieltjes zich tot de Tweede Kameri met de waarschuwing, dat de rigting Bij; dat1 óhtóferp aangenomen onuitvoerbaar zou 1034. 1 zijn en dat de opgaven omtrent de 'gesteldheden, die gediend hadden om het traject daar te stéllen, niet waren de echte door hem aan de Indische.Regering toegezonden Ja, de heer l L 1 den it toch gaf ae gedan< 3,59 10£6 3,84 5,54 »>.- 41 12,42 5/38 9,ST7 her,,ws ■ZOUf. De minister^ fjevra. eigenlgk antwoord op r - <3 dat antwoord ook Stieltjes ging nog verder en sprak van verval- j juist W schingvan veranderingvan fautioe en onvolle dige opgaven, en behalve dat hjj voorspelde dat de hij die wet voorgestelde lijn onuitvoerbaar was, voorspelde hij tevens, dat die lijn in plaats van over Tempoeran, met. een grooten omweg over Kedong-Djati zou moeten gelegd worden. De minister v. d. Putte verwierp echter verre het denkbeeld, dat die weg anders zou gelegd wor den dan bij de wet was vastgesteld, en zeide dan ook uitdrukkelijk in de zitting van 10 December 1863 De rigting van den spoor- »weg is buiten questie. 'De wet is daar; zij, *zal worden uitgevoerd En wat bljjkt nu Dat dfe wet met is uit gevoerd. Dat de spoorweg niet is gelegd in de rigting, zooals die bij de wet was vast gesteld, maar juist zooals dhr. Stieltjes reeds dadelijk -voorspeld had, van Samarang over Kedong-Djati naar Djokdjokarta. Door deze wijziging in rigting is de spoorweg, die volgens de wet van 1863 lang zou zijn 148 mijlen, nu in werkelijkheid 204 mijlen, dat is een verschil van ruim */8 Het bezwaar van deze verlenging zal een ieder beseffen, wanneer men nagaat, dat daaj4 door niet alleen de kosten van aanleg zooveel verhoogd worden, maar dafc nafaorlijk ook het vervoer, zoo van personen als goederen, daar door wordt tfemoeijelijkt. Men zal voor dien grooteren afstand naar evenredigheid meer tijd moeten besteden en meer vracht betalen. Die. vracht, tóch wordt berekend per mijl. Daarom achtte de heer Nierstrasz het te regt van veel belang om de oorzaak te weten, waarom die rigting veranderd was, en vroeg hij den minister de Waal dan ook bepaald af, welke die oorzaak was. De héér de Waal gaf echtereen zeer ont-' wijkend antwoord. Hij zeide^i>Ik neem de >vrgheid eenvoudig te antwoorden: dat de be slissing geheel behoorde tot de bevoegdheid >van den Gouverneur-Generaal in overleg met >de concessionarissen." (f) BybUd 1043. (f) Bijblad 1018. Wie totu zaï beweren, dat de be*/ voegdheid van den ..verneur-Generaal zich uitstrekt a de door de wetgevende magt vast--, gestelde bepalingen te vjjzigen. Of had de wet-, gevende magt in deze niet de rigting vastge steld die de spoorweg zou volgen En hing- niet juist van die bepaalde rigting bgna alles; af? Het was toch. van .het grootste belang of. de spoorweg zou loopen door streken waarvan, te verwachten was; dat er veel of dat ver wenaayjr gebruik van zou gemaakt worden., Yan -dit. meerder of minder gebruik toch ^g; mtonrigh., nfrofjüe^vpfmrwpg^nv^'fffj mFjdfir «nu Aïpferanr:. gen of het Rjjk het vooroitzigt had meer of, minder^ten3toeten bgpassen om te komen tob de gewaarborgde rente. van. 4percent. v Was het Jax&woord van den minister de .Waal- dus ontwarend om niet te zeggen onjuist, de antwoorden van de heeren v.d. Ritte en Soet,.dio als minister en Gouverneur-Generaal tgdgna bet in werking komen der wet yan 1863, geacht moesten worden, het best ijp staat té zijn om de gevraagde inlichtingen te.geven, lie ten ons even wgs. De heer v. d. Putte zeide eenvoudig>Maar aan »wien de schuld? Na al hetgeen gezegd is, 'wil >ïk alleen constateren, dat de ingenieniB van »de maatschappg op het terrein gekomen, ad- viseerden om. den thans hestaanden Ign tene- >men, al was zij ia hoofdlga wat Imigei^ omdat »de hoofdlgn langs- de Dessa Tempoeran met tegerihellmgem had moeten gemaakt worden.".(*) De heer Sloet gaf evenmin een afdoend aat* woord.' Wel zegt hg dat, toen men aan de concessionarissen het plan den spooriffeglgn door de bergstreken-liet zaén, zg dit met.vrilde heV- hen, maar hg zeide geen woord van dé oor zaak, waaromde rigting der spoorweg/ vaaigér stelf&bQ de wet van 1863zonder voorkennis vari 'db wetgevende magt gewgagd' Was.. En daar komt1 het fóöb jast op aan; - Waarom echter gaven-' de -ingémèpfö' Vaagde maatschappij,.zoods dbr. v. d, Phtte zódé12^ de raad. om de spoorweg'ra de thans.bêgfeajtfde CÜ- Belaft 1034.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1869 | | pagina 1