Donderdag 18 Maart. ■4 v:;,; j;;v'; w.ö v ïïi;*-7i^ffS',d tjr.'i r—ii; Jlin 3j iqratiê oy,-/J a:.: no^ximXjiyr dï/iÉ^Ujfbi '&b 'iMf' :.L>. ld ,^u}y,.i rti'-Zo *(-!.' <J.!.1 öBtrrfü, aid ^n'iV»»0:arftjjs /fiiAj,s $-r GBflnBlièriï!»! IVcrt-Boascnd. 8,45 11?45 4.4(^ 8*! ,- Krnin.49,54 12,55 5,51' 9,40Bi^eliogcS- DOrtiitgare dezér Courant, die de» "Woensdags avonds van iedere wèeY-bet-licit'zletj graëHiefft'ta'Góesbij ;A.-C. DE JONGE SJz. eaö; wjen. i^en alle -«takken, dp redactie betreffende, franco gelieve toe te zen'dcn. T)c Abónnemeutprys is' j>èr 3/m voor Goet, /1,00, cn'francd'p. pódl /1.16. Afzonderlijke Nuinmers lO cent.' Men abonneert zich -bij allo Boekhandelaren en Postdireo- tenren en Hij 'dèn-Uilgevcr te Goes. SPOORWEG SAQARAIÏG-DJOKDJOKARTA. - In,'1863 werd do6r dén toenmaligen miriis- v ter van Koloniën, den heer Fransen van de Putte,:' eqne wet aangeboden'waarbjj bepaald werd, de aanleg en'exploratie van -den eerstenspoorweglijn op Java werd opgedragen aan eerie maatschappij, doch dat het Rijkge- dqreride 33 jaren van het daarvoor benoodigd kapitaal eene rente van 4§ percent zoo waar- borgen. lijn zou loopen van Samarang naar Djok- dj.alferta, en het daarvoor benoodigd kapitaal wad berekend tegen hoogstens 15 millioen gul dens,. zoódat' dé. staat eene jaarlgksche interest waarborgde .yan hoogstens 630,000. •Tpen die weg, voor een gedeelte gelegd was, bleek dat die ljjn niet 14 maar wel 17 millioen m>u kosten.' De maatschappij die den aanleg en de exploitatie er van had op zich genomen, ziende datzij niet bij inagte was, het ontbre kende kapitaal te verkrijgen, vroeg aan de Re gering om ook de rente der nog ontbrekende 3 millioen-le waarborgen, niet twijfelende of dan zou zij-die ojifbrekende som wel verkrij gen. Hét Rijk zou -daartoe in plaats van 630,000, jaarlijks 765,000 rente waar borgen. Het tegenwoordig ministerie meende dat dit de aangewezen weg was, om die maatschappij niet te doen te niet gaan en tevgns om die spoorweg op de voor het Rijk minst bezwarende wijze te doen daSrstellen. Daarom nood zij' de bekrachtiging dier overeenkomst tusschen het Rijk en de maatschappij aan de Staten-Ge neraal aan. In de zitting ran Woensdag 10 Maart heeft de Tweede Kamer dat .wetsontwerp met 37 tegen 33 stemmen aangenomen. De beraadslagingen daarover hebben echter zulke pijnlijke gewaar wordingen bij onsgppgewekt, dat wij het wensche- Iijk achten hierop terug te komen. Over het wenschelijke dat die spoorweg tot stand zou komen, bestond geen verschil. Ieder verlangde dit; niet alleen omdat het wenschelijk was voor het vervoer, vooral van goederen^ op Java,]maar omdat men meende dat het ons pres tige iri'Indië veel kwaad zou doen, indien eene on derneming die zooveel opzien gebaard had als deze spootweg, en waarin Nederland, door de rente- guarantie, een werkzaam aandeel had genomen, niet voleindigd zou .worden'. Het was hiér alleen de vraag of .de wyze.die de Regering yoorsteldé om dat werk tot stjipd te. brengen, de meest gewénschte wap in het belang van..Nederland. Onwillekeurig,, deed zich .als van zelf ook de vraag voor van. waar. „die teleurstelling, die misrekening van 3 millioen? Yopr ditmaal zullen wjj ons bepalen tót de eerste vraag, ter wijl wij. hopen in de gelegenhead^te^znllen zjjn later ook die tweede vraag te behandelen. Tegen de door de "Regering voorgestelde wijze om het werk tqt stand te.brengen, door ver meerdering der rente-guarqntie, verhieven zich, en naar onze meening' teregt^'Y^^BteffifflenT De heer--van Zinnicq-Bergmann wees er o. a. met nadruk op, hoe het nu in een kort tijdsverloi reeds de vierde maal was, dat eene ma^tedoap- pij, die klaarblijkelijk op te losse gronden conces- siën had gevraagd, hulp aan het Rijk: vroeg, om het voorgenomen werk te kunnen tot stand brengen. Hij wees er op hoe daardoor hét ge vaar ontstond, dat er zich telkens maatschappijen zouden vormen, zonder' dat zij genoegzame voor uitzichten hadden om het voorgestelde doel te volbrengen, daar men allengs zou gnan steunen op de herhaaldelijk in dergelijke gevallen ver leende hulp van het Ryk. Natuurlgk ook dat, waar vroeger reed3 herhaaldelijk zoodanige hulp werd verleend, het telkehs moeijelijker werd die aan anderen te weigeren. Te regt werd "dan ook aangevoerd, dat de concessionarissen toch geene mindeijarigen waren, en dat zij zelf de- gevol gen van hunne concessie konden en moesten berekenen, en dat wanneer zij zich misrekenden, zij hun verlies aan zich zelf te wijten hadden. Het moest dan ook onbillijk geacht worden, dat zij liet verlies, dat zjj zich door misrekening op den hals haalden, later wanneer het Rijk hulp verleende, die door de belastingschuldi gen moest worden opgebragt op de schouders van anderen schoven?' Maar zalmen misschien zeggen, dat bezwaar van die vermeerderde rente-guarantie^s voor het Rijk toch zóó .bezwarend niet het geldt hier slechts eene vermeerdering van f 135,000 's jaars en dan nog maar tijdelijk en met het vöoruifc- zigt dat,'wanneer de maatschappij ooit méér dan 5 percent winst afwerpt, die voorschotten zullen worden teruggegeven. Wij voor ops hechten niet veel aan die schooné- lïfiVnir g r9,80 1»WJ^5 ,Birxèlingo 6,15 9,40 1,5<H6,fc Kruininirén -6,87 49,58 5,2 6.18 Krabbtnd. «.WTO.SrJ 2,1* 'B.Ó.Z.Ï,15'10.40 2,5ri 7.10'W90W - iM-liffilPt&'UllimktoSMXZSWfi 1 ...r ÏTort RArwM,'^ AK-11 iC A.UV R SO 8,55 11,55-4.5J'6,40 Berg>op.Z.9,10^2,10 5,6 „8,55 Woet«dr.f 9,21 12,21 5,17^^9.6 ^ratAead. 9,4t 9;27 1.10, 1,846,6 9,52'Aapk.Got.10,20 1,20 6,.5 10^. - h> t lfiV,lno v.'f j'Ji JDc pryij der'.AÜvertéritieb is' viin 1"— 'regel Bicer- .10- ccül, belultfi tih axftt zegelrcgt *ing. Groote letters "ep vignetten vrorden natr 'de plcat»r^mtet' berekend, terwijl de nbonnenten bet regt bebben om elk.kwartfi»^ eene advertentie von 6 regels te plaatsen, tegen betaling -v*i» "het zegelregt. Elke regel daarboven wordt tegen 10 ct. berekend. yoornitzigten •■vari^teröggeveif.^ 1 Wij hechten meer aan do vérklaring van cfëri minister van Pinantiên, mr.' van'Bosée: Ver volgens," zeide deze, spreekt-mén van de w'el- gevulde schatkist.' Het is waar^ zij ibehtiridt >zich ik ben èr dankbaar 'voor ih' eén «gezonden towtarid.M; (aan wien is mr; v./Boese dankbaar Ami zgn voorganger Graaf Schim- melpennirick,' die de schatkist hem 'zoo góed gevuld achterliet ReD.y «Maar zg ia. niet uitpnttelijk, eii mij dunfa tooals 'de bakert loopen', die overvloed in-de 'écha&faj-van Uetiérlede ioel *zal f.-G'pi Naar jrahJesRng^ari deze gnRe- bekenten* foveri' wij 'ón& 'twéé 'vlagen. 'f 't Wanneermr. vmi Bosse zelf overtuigd' is, dat de schatkist, die hg bij zgn optreden zo© wél gevuld vörid'; wat ihg dan' ook reeds vroeger békend heeftvari": lieverlede-'lédiger wordt, waarom1' dari zobvéle wètteri1 voorgedra gen, die hét inkomen'van'het T^'tófisgew^se verminderen,? Wént"1 men bedenke hét - wél; 'door dé bepaling dat" dé herijk' yoortahh -kos teloos zal gèsduèdenVv'érliiést'hét :Rgk een jaar- lgks ïrikóméh van 70.000 Door 'dé 'hri door de Tweede Kamer aangenoméne'verho&ging van rente-garantie 135,000 .'s ja^ra ij dpor 4e even eens reeds door de Tweede aangenomene 'afsph^f- fingvan het Dagbladzegel ongeveer 800,009- Dat is in weinige d^en ruim een millioen 's jaars. En wat krijgt hét Rijk daarvoor in de 'plaats Eene verhoogde belasting op hét''gedistilleerd Maar wjj wezen ér reeds op, SÖfe die Verhoógde belasting, naar onze meeüing m'e^'ttari1 de ver wachting zal voldoen. Het smókkélen neemt hand overhand toe. Ten bewjjze''hiervan inn dienen, dat in de afgéloopen wéék, door de Arrondissement8 Regtbank te Arnhem alleen, in ééne zitting niet minder dan zee fraadutense vervoeren van gedistilleerd werdén vervolgd. Een tweede vraag. Wat blijft er nü over van'de grootspraak der radicalen over hinnrie finantiële specialiteit, nu mr. van Bosse zelf moet beken nen, dat de schatkist onder, zijn bestuur al le- diger en lediger wordt De beantwoording dezer.yragen laten wij aaii het. "oordeel onzer lezers. 'Wij gelooven dat het hier korteljjk uiteen gezette, meer dan voldoende is, om aan te toon,eig Bijblnü 1015. Dfi 'Redactie onderacbnipt. ,- V

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1869 | | pagina 1