r
V
I;
fering>iö onderwerpen, om. eene zwaardere te
voorkomen.
Wij zeggen althans voorloopig," want ste
gen de opbrengsten der spoorwegen tot boven
d&f 7500 8000 p. mijl, dan werd de wyziging
weder bepaald voordeelig voor den staat. Volgens
eene mgé&ën inkeping
zon difc itód|j^fcjgèial gan, i^odjra 13e fe^igst
x_* pNi#f
fttod van
ISl^ÉL^t* bet oó^^^^er"
billijkheid...
Het is v^rj wQlgens bet efcrönge, regt had fde
staat de ïbet'de^dhêid ie «lachen, dat dé taraat-
bare verpligting vervulde, en bjj gebre-
die „verpligtingen op kosten dier
Pg^té^dben vervullen, maar dan zon
er wödmnietemeer van bet maatschappelyk
kapftaal zgn overgeschoten. En waar men bet
vrij algemeen eens is, dat de ongunstige toestand
der^flj@Miekn6^cliappfl, .voor een groot deel-
te wjjten ifl aan de voor haar nadeelige voor-
wasrdöi van de concessie .yan -1863, kan men
bét' dkiü'-'vrenscb^k acHtèn dat de staat zijn
regtiegéttover dé/öikatscbappg streng bandbaré?
Wg betwgfeleii dit zeer.
'in fyyfc 'geldeïpk belang van den staat
B adétett' wp dé sSnaeming van het voorstel ge-
waacht, want ™t moet er nu geschieden, nu
dstvoorstol TOreorpaais? JDat de toestand blijft
rooahfiéft, «gen we reeds, is onmogelijk: Er
moet dn^ Teraadering komen. Welke rerando-
ringén'tj^un mogêlgk? Dat de staat self de ex-
flcStm af»; dat ze die San eene nienne
fUtütAippS épdt*»gt; oï einSelijk dat ze de
tegtewibrdigB maatóhappg, door het op nieuw
TiHWcpétèn «ener belangrijke somweer in
sböS;'stótv Torder aan h&re Terpligtingen te
Dtt do staat self de eiptoitatie zon aanraar-
8ea, aSB&n Èe!£s de grootste voorstanders ran
dkt tie^taoÖ als TOodanig, bp den bekrompen
toèab^fVtt^öïie Behatirist,TOor bet oogenblik
qndoéö§it.' Dat de exploitatie aan eene andere
Q Wie zal gene-
daaraan te wagen, tenzp de
"j op ved gunstiger voorwaar
den Se è*ï8«fc&ae kon aanvaarden, dan de vo
rige» die ar mede te gronde is gegaan. Haar dan
w&ro tót imtnexs verkieselpker diezelfde gun
stiger yÖCtuaardöi aan de thaDs' reeds bestaan-
de^EttÉgbèh^^ toe te kennfcn, die nit den aard
rahd&r gunstige bepalingen zon
NWrt8fe'%Stt Sin eene nieuwe.
(3b fliewr eene groote som gelds aan de
■iilfftflillM *^nrwi liïilrniT Is dat voor het
oogOtóblHt *réór de schatkist wél doezdpk &q
deltoiatséhappp daar voldoende of slechts ipde-
lykthödé gebaat zpii? Twee vragen welker be
vestigends beantwoording aan sterken twijfel
onderhevig is. Daarbp zou het uit den aard der
7,aak voor do schaÜrigt gemskkelpker zpn, tpde-
lijk winsten te derven, dan kapitaal uittesciuetecv
Om él deze redenen achten wp het zeer te
bejammeren dat dé door nar. Heemskerk geslote
ns en door bet tegénfrooidig ministerie ovfcrge-
- nomene overeenkomst met is goedgekeurd. Bet
is gemaikdpk zè te verwerpen, maar wp betwg.
felen -zeer of de tegenstemmers of de tegenwoor-
dige regering iét» beters er voor sal kunnen in de
pladte stellen.
De stémining der Jefett voor de Tweede Ka-
-
mer was jin j.^zén jbl^baanTy^^partgzucht
ontdaan. Vöe: Voorstanders der "tegenwoordige
regering stemden tegen, vele-tegenstanders der
vorige vóór.. De houding van het] "ministerie
van Eosse-Fock' bij die behandeling van dit
ontwerp, achten wjj zeer betreurenswaardig.
Volgens dé .door dat ministerie ingediendé-
memorie van toelichting, meende' men algemeen'
dat het'de aanneming wenscbelpk achtte. Dit.
blpkt danöok-uifc bet feit der indiening van bet
wete-ontwerp pelt Men kan toch niet v^rondi
stellen, ^Lafc d&ixgering 'eèü£pietiwr onfcwep)
'indieüen^ wanneer ip, meent'; daV werking
daarvan bepaald %nadeelig zal zpn. r
Uit dé^elfi^, ^itJwómrd'rjop h|t^ teinjiyar^lag
straalde, zóoals ibl.^ Godhfrbi l^ï bitnrukte, in
tegendeel-rde. raad door om bet te verwerpen.
Is znlkè houding nu mogeljjk voor mannen
die eene/vaste óvér^gtng hebben
Wp gillen.' gelooven dat: bet tegenwoordig
ministerie misschien bezwaren had' tegen de
voorgestelde transactie; wij willen zelfs aanne
men dat bet zich ih staat achtte eene betere
uitkomst te verschaffen wat wp echter ten
sterkste betwijfelen maar in elk geval hadden
wp gewacht, dat het ministerie van Bosse-Fock
bet ontwèrp ter bekrachtiging der wpziging in
de overeenkomst indienende, ten minste voor
zich de overtuiging zou hebben, of die wjjzi-.
ging wenscbelpk. of niet 'wehscbélpk was voor
den staat. Ook helt hebben toch eener geves
tigde overtuiging omtrent dé te behandelèn on
derwerpen, is een onmisbaar vereischte voor
conxtitutioneUn zin. Deze overtuiging schpnt ech
ter in dit geval aa^ de regering ontbroken te
hebben.
Binnenland.
Goes, S July,
Het wetsontwerp tot bekrachtiging van de over
eenkomst die tusscjien de Kegering en de Maat-
schapptj van het Noordzee-Kanaal gesioteD Was,
i» jl. vrijdag door jde Tweede Kamer der Sta-
ten-Generaal met 46 tegen 19 stemmen aange
nomen, nadat art. 3, dat de bepabng inhield om
in ieder geval de voJtooijing te verzekeren, af
gestemd Vras en na verwerping van een amen-
demént van den heer Saaymans Vader, strekkende
om die bepaling facultatief te .maken. Daarna
is de vergadering tot nadere bijeenroeping ge
scheiden.
De heeren J. M. de Kempenaer, J. van
Lennep en G. W. Vreede, hebben tot hunne land-
geuóbten eene oproeping gerigt volgens het
Utrechtsch Dagblad tot ondersteuning van het
door die heeren gevormde plan, om, naardien
eenè even onedele als onverzoenlijke drnkpers da-
gelijk» voortgaat speciaal de afgetreden Minis
tère van Zuylen en Heemskerk te beschimpen en
door bet slijk ter atepéii^Van^bare zijde," als een
eerlijke, regtvaardige én waarheidlievende natie,
die dat onwaardige schouwspel niet langer lijde
lijk wil aanzien, de heilrijke gevolgen van de
weldoordachte, tégeringsdaden, in 't bijzonder van
die beide Ministers door een duurzaam bewijs
van erkentelijkheid by het nageslacht ia leven
dig'aandenken te houden.
opoog ra d|3 spoonreg
BE3SED-3?-n$an—1 Af 1868.
Zoo was dan de lang verwachte, dag, de 1
July aangebroken, een dag, dio van nu af inde
geschiedenis van Zuid-Beveland, ja' van geheel
Zeeland als belangrijk xou staan aangetcekend.
De eerste spoórweglyn in deze provincie moest
'geopend worden daardoor zou de cornminicatie
met.de andere deelen van ons Vaderland eene
groote verbetering ondergaan 'en bedriegen wij ons
niet tevens daardoor nieuwe brópuftu van wel
vaart geopend worden *voor de* bewoners dezer
streken. Het verwonderde ons dan ook niet,
dat men van dien dag een' waren feestdag wilde
maken, en de wijze, waarop Goes, Zuid-Beve-
land en de vaü elders gekomen feestgenoöten zulks
algemeen
S»Wjoé-
iurtötóTitefde.Beé
van-J d^f i- Jtily voldi
zijn van de verschillende feestelijkheden, die el-
-bonder zonden opvalgen. r r y 'J 'j'
Dfef mofgcnflb nrtpèöéncdj^fthjBclmJ^uto-
"riteitèu klnphét station te' Goes door Bnr^etn. en
Weth. ontvangen, waarop omstreeks elf uren
vele inwoners van Goes en van elders komenden,
zich per., spoortrein- -op-weg begaven, -ten-oiode
nog andere feestgenooten van Bergen-o^Zoom en
andere plaatsen af te halen. Intnsschen wa
ren de muziekgezelschappen van Bergen-op-Zoom
en Rozenda&l te Goes aangekomen, welke ons by
afwisseling met de Harmonie j^p^Vojhardiüg'Ivaa.
Goes, de Harmonie van Kruiningen en de mu
ziek vaa bét Se./fegjnien.t yónl Bergen-op-"Zöom
gïdarendc den dag en avond op de schoonste
muziekstukken onthaalden. Daartoe had men op
de Groote Markt eene fraai gedecoreerde Muziek
tempel opgerigt.
Om 12 ure' bad volgens hetprogramma de
optogt der verschillende zeeuwsche boogschutte-
rijen en tnnziekgezelscbapben plaats, naar bet Rave
lijn, alwaar de wedstrijd begon met den batfdboog
naar den vogel, tot dat te twee uren de tijd daar
was, om begeleid door duizenden aahschonwers
zich naar het station te begeven, met oégmerk
om daar den feesttrein af te wachten. Even
drie uren zag men dan ook de andere feestge
nooten per rijk versierde feesttrein aankómen. On
der het Spelen der muziek van het 3e regiment
werden de verschillende aangekomen 'autoriteiten
'door den Gemeenteraad ontvangen, wanneer de
Edele Achtbare Heer Burgemeester van Goes,beu
met een hartelyk welkom begroette, -r Deze aan
spraak werd beantwoord door den heer van Bosse
Minister van Finantiën, die bierbïj de verzekering
gaf, „dat de hooge fegering met alle vermogens
de voltooiiing der Zeeuwsche werken zal voorstaan
en behartigen.® Hierop 'wordt de terngtogt on
dernomen en verlaat eene onafzienbare menigte
het station, die zich. of door de stad verspreidt
of als medegenoodigde zich naar bet stadhuis
begeeft. - Nu had tevens de aanbieding plaats
van een' gedenkpenning aan den heer D. Pron
kers, voor de volharding door Zijn Ed. betoont is '7
in het werk tot daarstelling van den Zeeuwschen
Spoorweg. Dit geschiedde door de daarvoor be
staande commissie. Drie honderd personen had
den tot ^ien gedenkpenning bijgedragen cd nu
werd bij monde van den heer G. J. Sprenger»,
ai» roorzitter dier commissie met efcne bartelyke
toespraak aan Dronker» een' gonden medaille over-
-handigd, benetfén» een albnm, bevattende de na
men van ben,.-dio voor dit bewijs vstr erkente
lijkheid hadden bijgedragen. Zigtbaw aangedsou
ontving genoemde heer Dionkers dit geschenk.
8choonals deze gedenkpenning is, vertoont zy
aan de eene zijde bet zeer gelijkend borstbeeld
van den heer Pronkers met het randschrift Dirk
Dronkers, de eerste ontwerper van den Zeeuwschen
Spoorweg. Aan do keerzijde leest men de woor
den Aangeboden door Zeenwen bij de opening
van den eersten spoorweg in Zeeland July 1868,
met bet randschriftDo tydgenoot baldigi zijne
verdiensten.
Intussohen is de tyd aangebroken, die bestemd
was voor hot diner in de Sociëteit, waarom dan
ook de verschillende genoodigden zich daarheen
begaven ten einde met eenige andere Heeren eero
te doen aan den heerlijken maaltijd, aldaar hnu
aangeboden. Mn ziek én Langnedoo's mannenkoor
warén too voor het oor, wat het heerlijke diner,
▼oor dflfi mond «ttf. Bijna 70 couverts maakte