r V I; fering>iö onderwerpen, om. eene zwaardere te voorkomen. Wij zeggen althans voorloopig," want ste gen de opbrengsten der spoorwegen tot boven d&f 7500 8000 p. mijl, dan werd de wyziging weder bepaald voordeelig voor den staat. Volgens eene mgé&ën inkeping zon difc itód|j^fcjgèial gan, i^odjra 13e fe^igst x_* pNi#f fttod van ISl^ÉL^t* bet oó^^^^er" billijkheid... Het is v^rj wQlgens bet efcrönge, regt had fde staat de ïbet'de^dhêid ie «lachen, dat dé taraat- bare verpligting vervulde, en bjj gebre- die „verpligtingen op kosten dier Pg^té^dben vervullen, maar dan zon er wödmnietemeer van bet maatschappelyk kapftaal zgn overgeschoten. En waar men bet vrij algemeen eens is, dat de ongunstige toestand der^flj@Miekn6^cliappfl, .voor een groot deel- te wjjten ifl aan de voor haar nadeelige voor- wasrdöi van de concessie .yan -1863, kan men bét' dkiü'-'vrenscb^k acHtèn dat de staat zijn regtiegéttover dé/öikatscbappg streng bandbaré? Wg betwgfeleii dit zeer. 'in fyyfc 'geldeïpk belang van den staat B adétett' wp dé sSnaeming van het voorstel ge- waacht, want ™t moet er nu geschieden, nu dstvoorstol TOreorpaais? JDat de toestand blijft rooahfiéft, «gen we reeds, is onmogelijk: Er moet dn^ Teraadering komen. Welke rerando- ringén'tj^un mogêlgk? Dat de staat self de ex- flcStm af»; dat ze die San eene nienne fUtütAippS épdt*»gt; oï einSelijk dat ze de tegtewibrdigB maatóhappg, door het op nieuw TiHWcpétèn «ener belangrijke somweer in sböS;'stótv Torder aan h&re Terpligtingen te Dtt do staat self de eiptoitatie zon aanraar- 8ea, aSB&n Èe!£s de grootste voorstanders ran dkt tie^taoÖ als TOodanig, bp den bekrompen toèab^fVtt^öïie Behatirist,TOor bet oogenblik qndoéö§it.' Dat de exploitatie aan eene andere Q Wie zal gene- daaraan te wagen, tenzp de "j op ved gunstiger voorwaar den Se è*ï8«fc&ae kon aanvaarden, dan de vo rige» die ar mede te gronde is gegaan. Haar dan w&ro tót imtnexs verkieselpker diezelfde gun stiger yÖCtuaardöi aan de thaDs' reeds bestaan- de^EttÉgbèh^^ toe te kennfcn, die nit den aard rahd&r gunstige bepalingen zon NWrt8fe'%Stt Sin eene nieuwe. (3b fliewr eene groote som gelds aan de ■iilfftflillM *^nrwi liïilrniT Is dat voor het oogOtóblHt *réór de schatkist wél doezdpk &q deltoiatséhappp daar voldoende of slechts ipde- lykthödé gebaat zpii? Twee vragen welker be vestigends beantwoording aan sterken twijfel onderhevig is. Daarbp zou het uit den aard der 7,aak voor do schaÜrigt gemskkelpker zpn, tpde- lijk winsten te derven, dan kapitaal uittesciuetecv Om él deze redenen achten wp het zeer te bejammeren dat dé door nar. Heemskerk geslote ns en door bet tegénfrooidig ministerie ovfcrge- - nomene overeenkomst met is goedgekeurd. Bet is gemaikdpk zè te verwerpen, maar wp betwg. felen -zeer of de tegenstemmers of de tegenwoor- dige regering iét» beters er voor sal kunnen in de pladte stellen. De stémining der Jefett voor de Tweede Ka- - mer was jin j.^zén jbl^baanTy^^partgzucht ontdaan. Vöe: Voorstanders der "tegenwoordige regering stemden tegen, vele-tegenstanders der vorige vóór.. De houding van het] "ministerie van Eosse-Fock' bij die behandeling van dit ontwerp, achten wjj zeer betreurenswaardig. Volgens dé .door dat ministerie ingediendé- memorie van toelichting, meende' men algemeen' dat het'de aanneming wenscbelpk achtte. Dit. blpkt danöok-uifc bet feit der indiening van bet wete-ontwerp pelt Men kan toch niet v^rondi stellen, ^Lafc d&ixgering 'eèü£pietiwr onfcwep) 'indieüen^ wanneer ip, meent'; daV werking daarvan bepaald %nadeelig zal zpn. r Uit dé^elfi^, ^itJwómrd'rjop h|t^ teinjiyar^lag straalde, zóoals ibl.^ Godhfrbi l^ï bitnrukte, in tegendeel-rde. raad door om bet te verwerpen. Is znlkè houding nu mogeljjk voor mannen die eene/vaste óvér^gtng hebben Wp gillen.' gelooven dat: bet tegenwoordig ministerie misschien bezwaren had' tegen de voorgestelde transactie; wij willen zelfs aanne men dat bet zich ih staat achtte eene betere uitkomst te verschaffen wat wp echter ten sterkste betwijfelen maar in elk geval hadden wp gewacht, dat het ministerie van Bosse-Fock bet ontwèrp ter bekrachtiging der wpziging in de overeenkomst indienende, ten minste voor zich de overtuiging zou hebben, of die wjjzi-. ging wenscbelpk. of niet 'wehscbélpk was voor den staat. Ook helt hebben toch eener geves tigde overtuiging omtrent dé te behandelèn on derwerpen, is een onmisbaar vereischte voor conxtitutioneUn zin. Deze overtuiging schpnt ech ter in dit geval aa^ de regering ontbroken te hebben. Binnenland. Goes, S July, Het wetsontwerp tot bekrachtiging van de over eenkomst die tusscjien de Kegering en de Maat- schapptj van het Noordzee-Kanaal gesioteD Was, i» jl. vrijdag door jde Tweede Kamer der Sta- ten-Generaal met 46 tegen 19 stemmen aange nomen, nadat art. 3, dat de bepabng inhield om in ieder geval de voJtooijing te verzekeren, af gestemd Vras en na verwerping van een amen- demént van den heer Saaymans Vader, strekkende om die bepaling facultatief te .maken. Daarna is de vergadering tot nadere bijeenroeping ge scheiden. De heeren J. M. de Kempenaer, J. van Lennep en G. W. Vreede, hebben tot hunne land- geuóbten eene oproeping gerigt volgens het Utrechtsch Dagblad tot ondersteuning van het door die heeren gevormde plan, om, naardien eenè even onedele als onverzoenlijke drnkpers da- gelijk» voortgaat speciaal de afgetreden Minis tère van Zuylen en Heemskerk te beschimpen en door bet slijk ter atepéii^Van^bare zijde," als een eerlijke, regtvaardige én waarheidlievende natie, die dat onwaardige schouwspel niet langer lijde lijk wil aanzien, de heilrijke gevolgen van de weldoordachte, tégeringsdaden, in 't bijzonder van die beide Ministers door een duurzaam bewijs van erkentelijkheid by het nageslacht ia leven dig'aandenken te houden. opoog ra d|3 spoonreg BE3SED-3?-n$an—1 Af 1868. Zoo was dan de lang verwachte, dag, de 1 July aangebroken, een dag, dio van nu af inde geschiedenis van Zuid-Beveland, ja' van geheel Zeeland als belangrijk xou staan aangetcekend. De eerste spoórweglyn in deze provincie moest 'geopend worden daardoor zou de cornminicatie met.de andere deelen van ons Vaderland eene groote verbetering ondergaan 'en bedriegen wij ons niet tevens daardoor nieuwe brópuftu van wel vaart geopend worden *voor de* bewoners dezer streken. Het verwonderde ons dan ook niet, dat men van dien dag een' waren feestdag wilde maken, en de wijze, waarop Goes, Zuid-Beve- land en de vaü elders gekomen feestgenoöten zulks algemeen S»Wjoé- iurtötóTitefde.Beé van-J d^f i- Jtily voldi zijn van de verschillende feestelijkheden, die el- -bonder zonden opvalgen. r r y 'J 'j' Dfef mofgcnflb nrtpèöéncdj^fthjBclmJ^uto- "riteitèu klnphét station te' Goes door Bnr^etn. en Weth. ontvangen, waarop omstreeks elf uren vele inwoners van Goes en van elders komenden, zich per., spoortrein- -op-weg begaven, -ten-oiode nog andere feestgenooten van Bergen-o^Zoom en andere plaatsen af te halen. Intnsschen wa ren de muziekgezelschappen van Bergen-op-Zoom en Rozenda&l te Goes aangekomen, welke ons by afwisseling met de Harmonie j^p^Vojhardiüg'Ivaa. Goes, de Harmonie van Kruiningen en de mu ziek vaa bét Se./fegjnien.t yónl Bergen-op-"Zöom gïdarendc den dag en avond op de schoonste muziekstukken onthaalden. Daartoe had men op de Groote Markt eene fraai gedecoreerde Muziek tempel opgerigt. Om 12 ure' bad volgens hetprogramma de optogt der verschillende zeeuwsche boogschutte- rijen en tnnziekgezelscbapben plaats, naar bet Rave lijn, alwaar de wedstrijd begon met den batfdboog naar den vogel, tot dat te twee uren de tijd daar was, om begeleid door duizenden aahschonwers zich naar het station te begeven, met oégmerk om daar den feesttrein af te wachten. Even drie uren zag men dan ook de andere feestge nooten per rijk versierde feesttrein aankómen. On der het Spelen der muziek van het 3e regiment werden de verschillende aangekomen 'autoriteiten 'door den Gemeenteraad ontvangen, wanneer de Edele Achtbare Heer Burgemeester van Goes,beu met een hartelyk welkom begroette, -r Deze aan spraak werd beantwoord door den heer van Bosse Minister van Finantiën, die bierbïj de verzekering gaf, „dat de hooge fegering met alle vermogens de voltooiiing der Zeeuwsche werken zal voorstaan en behartigen.® Hierop 'wordt de terngtogt on dernomen en verlaat eene onafzienbare menigte het station, die zich. of door de stad verspreidt of als medegenoodigde zich naar bet stadhuis begeeft. - Nu had tevens de aanbieding plaats van een' gedenkpenning aan den heer D. Pron kers, voor de volharding door Zijn Ed. betoont is '7 in het werk tot daarstelling van den Zeeuwschen Spoorweg. Dit geschiedde door de daarvoor be staande commissie. Drie honderd personen had den tot ^ien gedenkpenning bijgedragen cd nu werd bij monde van den heer G. J. Sprenger», ai» roorzitter dier commissie met efcne bartelyke toespraak aan Dronker» een' gonden medaille over- -handigd, benetfén» een albnm, bevattende de na men van ben,.-dio voor dit bewijs vstr erkente lijkheid hadden bijgedragen. Zigtbaw aangedsou ontving genoemde heer Dionkers dit geschenk. 8choonals deze gedenkpenning is, vertoont zy aan de eene zijde bet zeer gelijkend borstbeeld van den heer Pronkers met het randschrift Dirk Dronkers, de eerste ontwerper van den Zeeuwschen Spoorweg. Aan do keerzijde leest men de woor den Aangeboden door Zeenwen bij de opening van den eersten spoorweg in Zeeland July 1868, met bet randschriftDo tydgenoot baldigi zijne verdiensten. Intussohen is de tyd aangebroken, die bestemd was voor hot diner in de Sociëteit, waarom dan ook de verschillende genoodigden zich daarheen begaven ten einde met eenige andere Heeren eero te doen aan den heerlijken maaltijd, aldaar hnu aangeboden. Mn ziek én Langnedoo's mannenkoor warén too voor het oor, wat het heerlijke diner, ▼oor dflfi mond «ttf. Bijna 70 couverts maakte

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1868 | | pagina 2