Ik dank mijnen God, dat ik ïneer vreemde ta
len spreek, dan gij allen*.
«Behoort eene aan Gamaliels voeten genotene
opvoeding tot het voorledene? Sedert wanneer
wordt in een Herderzielverzorger, in een, die
de kudde van Christus weidt of wil wélden, niet
meer vereischt o. a.. Hódgeleerdheid, d. i. uit
oefenende werkdadïge, wetenschappelijke voor
stelling van de w.are Christelijke Godsdienst, uit
haar oorkonden het oude en nieuwe testament
Ware wijsbegeerten,- waarheidsleèr,:zieleleer, ziel
kunde, land-, volk-, wis-, sterren-, taal-, oudheid
kunde j zee-, aardrijks-' en natuurkunde, natuur
kunde der dieren, planten, ligchamen, leer van
des 'menschèn natuur, kennis van de'gesteldheid
en inrigting der maalsóhappelijke verhoudingen,
góden- en fabelleer, benevens andere wetenschap-
pen-S I-.;;.'.
Behoeft, een prediker.;niets, meer te weten, dan
■dat bij" -bekeerd is 'zoo hij dat is 1 en vroeger
(ipper kl'.(eehnak'er of k
^(ööpman of b(boer was, en thans
(Sen^e predikt, enz. 'enz.
"éedM-t de heer 'Gr. Tips „deze vragen deed, zijn
er zeven maanden verloopêii,' .en ontving ik he
den .-."mórgen no. 10 uwer courant Ap. 1863.
In dat notnmer komt.yreêi.een ingezonden stuk
vin den hëer Tips.uit Botterdam voorgetiteld:
IN .BN BUITEN ÉENE* HERBERG.
Zonder op het klebd"'té:letten, waarin het feit
gehuld is, is'het nÖgtans trëffend^beschamend,
dateen gitzwart hier bet'evangelie verkondigt
aan de Nedefliudêrs.Eep,volgens den, heer Tv
zoon -van Cham een, .door. i zijn vader Noach
billijk'vervloekten; énn wilde, afrikaan ,- een ruw
raatroos een woeste zeerob" verkondigt het evan
gelie der Genade aande^'poê
Ppóh* niet alleen' aan'dö póê;' neen maar ook
aan - dëuheer Tips', verkondigt die zelfde zwarte
de vrije Souyereine Genade Godsen roept hem
toe ïi .Set"; is zeyen maanden geleden, dat .gij in
een prediker, zoo vele-: ewcAw steldet, alvorens
te mogen prediken, en thans sta ik voor u als
een, die bij' U slaat aangeteékend. -als neen bil
lijk vervloekten :als" eön&ió 'niet alléén- ^kipper
7oasj' fliaar nóg 'Is'een '.'its»ü&t'roós een zee
rob; een' Éwar^exi'--verkïéat' dat ik de door u
gestelde* vereischt,ennietbézit, ennogtans ver
kondig' ik"'de vrije genade, de deugden desgenen
die mij - gerQ.ep.9P heeft tot zijn .wonderbaar licht.
JezusChristus, ep, dien, gekpisigd.^
- V^orwaa^e'nniaal zullen de "heidenen ópstaan
in 'het óórdeel en znllen ze werdoemen omdat zij
(dé Neöerhfnders) den Ëéhigèn Name Jezus Chris
tus hébhen verworpen, do.o.r - wien zij kóuden
behouden,worden.-—
H l.s'bovéttdien,'opmerkelijk dat de heer Tips
die het vorige jaar voor een prediker zulke stren
gen- eischén deed, thpns zelf een ongefatsoeneerde
zeerob, als een prediker van dood eu.eeuwigheid
«zedéh en. vloek,- wet en genade, Christus en
Dieu gekiwsigdi" als een merwaardie voorbeeld
voorstelt,, hóé de Heere, de Almagtige God vau
de wijsheid der menschep, njets behoeft oui pre
diker .te maken dien Hij wil.
- klerk'nu en ziet toe. -
Gad.
[Eerst'héden plaatsen jo] bovenstaande uit
hoof de van voortdurend plaatsgebrek.]
t;'.KRUIK- EN HOORN.
-v! - Naar den Baad des Heefen.
v;*. V Ezra..
stvat I Sam. TO .vl geschreven.g dat Spul,
e zoon- vaii Kis/èens Benjamiuiels/docr den pro
feet Samuël, naar het bevel yan Jehovah 1 Sam.
9: 16 gelijk later Jchti, volgens Gods last, reeds
aan Eliaop Horeb,- I Kon, 19 16 gegeven, door
één der profeten zonen-- 2 Kon. 9 13 welke
Elisa tot clen zoon van Jo'safat, den zoon van
•Nirasi, de veldoverste van Joram zondt, om hem
te- Bamoth te wijden, met balsem-olie uit één
of «de 'kruik* ,en-I Sam. 16:1", 12c, 13,'dat
David de zoon van Isai den Bethle-hemiet,-over
eenkomstig Elohims wil en order, zoo als daarna
ook zijnen - zoon Salomo- I Kon. 1 3$ door
Zadok de priester uit aden Hoorntot Koning
over Israël gezalfd is. "Bedrieg ik mij niet dan
ligt in beider «zalving* eene diepe, zeer diepe
beleekenis en het verschil tusschen akruik* en
aHoornis, meen ik, grooter dan licht en duis
ternis waarvan het éénë bare ontzettende, ver
schrikkelijke, eeuwlgé en rampzalig, en het andere
de altoosdurendenimmer eindigende gelukza-,
ligheid ten .gevolge- heeft. Daar nu zoowel de
namen van //de gezalfden* als, «de voorwerpen*
waaruit «de balsem-olie* op de hoofden, van Saul
en David vloeidentot bnnne roeping, leven en
einde in.hpt naauwstpnafselieidelijkè verband staan
zullen wij ofrer. «Saais* en «Da.vid's* «Kruik* en
«Hoorn* onze zienswijze zoo duidelijk en kort
mogelijk openbaren. Israël niet langer te vre-
den; mat1 dé .regering van Jehóvali, hunnen Ko
ning,'verwerpt Hém, en begeert eënaardsch
vórst,. 'welke'Gód.'hiiri ook gaf, ,n.l. Saul d. i.
nqeteènd" «gevraagd0 maar «in. zijn toornen
door zijne gruwelen, die hij voor het aangezjgt.
van Jehovah bedreef«verwierpen in zijne verbol
genheid wegnam" I "Sam. 15," 23, Hoséa. 13 11
omdat Saul-in 'den ooHog-tegen de Arüalekiteri
haiidelde^géh het bevel va'ri- God, en -zoowel déze'
snoode weerspannigheid, ei; wederstreven, zón
den der tooverijen, afgoderijen, eu beeldendienst,-
als het offeren,I Sam. 15, dat Hij nïet^ip/igt
doen, verwekte Jeboyah 's regtvaardig ongenoegen,
waardqor.Samuël het hem van Godswege, aankon
digde; dat Hij hem vólk en landsbestuur, ontnam,
en oenen anderen, die beter was dan hij geven1
zou-.".:I'Sam. 15. Hoe juist treffend", juist sym
bolisch, is. dus de naam; «Saul* vai? cfeh
man, dat Abrahams afvallig nakroost voor «één
tijd*1, slechts, óver hun ontving.
Hetvolk Israël eischt. tegen Góds wil, eéh
Koning, zij'bekomen die dan ook, maar.niet' bij.
«de gratie .Qods,* èn zijn naam «gevraagd" duidt
het misnoegen van Jehovah, .en degelijk, de vólks
geest aan en. dientengevolge aan Jacobs zonen,
-weer overeenkomstig zijn naam «geleend.*
Saul was-niet uit het verbond der genade*,- nocb
uit de heilige gèslachts-Iiniè, ziet Matth 1
en déarora is,'hij uit «den kruikn gezalfd, ..als
zinnebeeld j van het «brooze,* «aardsche.*^ wapt
door zijne moedwillige zonden -en oogQi#gfcighe?
den, io\x hij als een pottebakkers krhiki df fcat
verbvokeii worden. Saul kwam.-tefog* het
zoeken der? «ezelinnen,* 'uit dé ItnWsttbek
van- Zuf bij Samuel, toeu nam de zoou'
kana en. -Hanna een ,,'kruik" met balsem- ótie' eh
goot,die uit óp zijn hoofd opmerkelijk toch
het, dat, waar men één kruik, »de kruik,»..jjn
de Heilige schriften ontmoet het opschrift,;j,ver-f
gankelijk" draagt. - ':u; - si-
Ook zelfs „de gouden kruik," waarin het AlannU;
Exod 16 33 moest béwaard \vordbn,: Ws er trjf
eeuweó later 1 Kon. 8 9, en 2 CHrpn. :10'
niet' uieer,m maar, verbroken en liet1 Manna
verteerd. En ofschoon de. ApostehËap^s^l^^jrt
9 4. schrijft„In welke was. de 'j^QUfienjskr^iV'
bedoel! hij zonder twijfel, dat die in de.
arke'des verbcmls, ten tijde van' den mnh' Gods
Mozea, maar sedert eeuwen vergaan. Hoe geheel
anderè, ja Goddelijk, eeuwigblijvénd onverander
lijk symbolisch is de ,^Hoorn" waaruit David
d. i. „vriend" „geliefde" mfet balsem-olie
gezalfd is. Want in welkèn zin ook in de ge
wijde orakel-rollen „Hoorn" „de Hoórn" voor
komt, altijd duidt het of„sterkte," „kracht**
•„yastheid," of „vertrouwen," „heil," „toevlug/1
„zaligheid.? wat meer zegt „God," „Ch'rikti^,"
zelf aan: Zoo zingt Zacharias': Lüc. 163
En heeft-een hoorn des heila n. 1.' ÖhristnkÓiis
opgerigt' in het huis Davids zijnen -dieris^fcfiécht
Kent gij heerlijker, krachtiger, hoog vérhJvehcr
benaming voor „de Hoorn" doch' kkh niëli óok
sterker tegenstelling, voor 'de kruik'Vinden
pavid, piet van de onreine beesten kómen^éjnpcïi
van de natih,maar door God van achter „d^spl^aps-
kooi," geroepen, 1 Sam16lij erf 2' Sam.' 7
8—16 schaap van 'den Eenigen eeuwigen l^éï^ef.
Israels, Jes. 4: li' Ezech. 3423
en 14 alsKouing, tijpe van Den K-oning^d^f
Koningen; kop .hét anders, ja, moest,:'de üan
naar Gods harte. nietBoor den Godsmarf-mfet bal
sem-olie, uit »den -Hoorn,* gezalfd -word^f^j.
Is het onderscheid tusschen;'Sapl en
zalving uit'?de Kruik en Hoórnc~ niet
waarvan het>'wée of welc afhing
Saul om niet meer te noemen, geen .geurig, ge
trouw photograph isch beeld vam llëb. jj6V ^-7j6.
dié, ja, a'cb gelijk duizenden -wel een ah^er, jipaar
geen nieuw hart door den Heiligen ..Geej^qni-
Vangen, die, toegerust met algemeene.iGeeatffS
gaven, zelf; geprofeteerd, en-in geest-verrukking
gesproken had doch als de „e:^&|henv,
der l&sser den nek moesten ^ebrok/f* wordétf1; dl
Exod. 34 20 zichzelyenjammerll&.yjerbrak^ó^
fh zijn' eigen, zwaard te vaUen en
zelf- moordenaar werd'. ..Is het_ Dayid niet, !??aa^;
van Jehovah in Ps. 89 21 30 plegtig.
Is, Bij nipt in de God zijns heils en bettouwen
ontslapen'? Is ...hij niet tot ^ine vaderen/Abra
ham,Izaak, Jacob en .ahderetAneên gegatfBpvéb^
zij „hem-," begraven hebben Wat drinkt
Hi;ls 'de -zalving van Sant, m.e't- baiéélh-|3lië
uit .de „kruik" én van David uit'„den Hoox/ij1^
ook door dezen uit het ware Bijbels,ch^ oog
punt bescboutwd j
Botterdam, 9.'Maart 1868. TIESJ:^
PBIJS-C0UKAJSTT1 DER EFRECTEÏT/
AMSTERDAMSCHE BEÜES. "'I
Dmgsdag, 24 'Maart 1868. 'fr\
,3> laagste, hbóiretê.-
Nkd. Certific. Nat. Werk. Schuld 2J 539/15 58.'*/-
Spanje. Oblig< 3 lhan3 2J B 34| 34i
Poetügal. Oblig. 1853...Z Z&Ji.
Bito 1856/1863 3 387/,8
Rusland. Inschr. 5de Serie5 60J - 60f-
Dito 1864 te Amsterdam5 848/16 84J'
"'•■i>ito hij Hope Co. 18604£ a 77i 1
.C'Actien 5 Gr. M. Spóorw190J 191J
QosrtNWJK. Motal!».;2i 28"/,8 28J
:'Ditó Renttf "Amsterdam5. 661 .661
to'in xZilver 1864'5 58*/w 68"/,.
Dito Natonaio 1854 5 52| 52"/)r
Turkije.Oblig. Alg.'Schuld..,.'..... 5-; 32'/ls 32^
N.Aweuika. 18826 74J 75
COUPONS.
- Opdc Metallickcu.,;f 24,90
Nationale l4.-28,15.!
Div. in u..ï. - 11,82*
GBAANMARKT TE GOES.
TARWE/18i80 14,25.— ROGGE /li,-j. 11,25. tü W.
QERST/7.50 8,—. Z. GERST/7,— 7,50i— B. BOO-
NEN/11,25 12,50. P. BOONEN/8,50 8,75. BB.
ERWTEN9;— 9,50, MESTING /8,7o', 9,—. A/UtD-
ATPEES /3,3,-50 KOOLZAAD/ll,25 1^,—IJAVÉR
'5,—BOTER/1,10', 3,15 EliÈRÊN 2,60.
V- Uitgave*'ran A. d.'dc Jongè SJz,