II F j k m - m :4f- V" - 't' wandlen handle», leer van den heer Bronsve^ji een weinig nader beschouwen. De heer Bronsveld kan de beschrijving van Dr. Kuijper: de eenheid van Christus niet zijne gemeente, weder niet zoo in de schrift lezen. Hij zegt, dat vrij Col. I 18 en II 10 lezen dat Chris tus ia bet hoofd der gemeente, éhdaaruiftwee dingen leerènVooreerst, dat dé gemeente .nog niet -is wat zij wezen moest, en ten tweede, dat Christus het doei is van baar streven, dat zij tot Hem opzien, tot jHem öpÖimxnen moet* #J3et werk van Qbrïstiöj'is: objectief be schouwd, voltooid. De gemeente 'Is iriéï Hém ree8s'; gezet in den hemel. Hij iieeft alles volbragt. Nu moet de iBenschheid, aan wie die Christus ge predikt -wordt, zich toeëigenen wat zij in Chris- tas;heèft, zij moet' er naar streven, Hem, die baar hoofd is, gelijk te worden, en Christus vol tooit zijn werk, door eerie-gemeente zich te ver zamelen, die tot Hem als haar hoofd opziet, naar Hem zich vormt.' Deze leer van den heer Brons veld staat nergens in- den Bijbel, maar zij is de leer der Arminianen, die gegrond is op Gezang 62 vs. 9. Heiige Jezus 1 vorm mijn leden, Mijn krachten en begeerlijkheden, Dat aan mij alles u gelijk, 't.Oog 'tzien, de voet ie Dat in mijiV denken, spreken, In alles uwe beeldnis blijk', Hervorm vooral, volmaak Mijn hart naar uwen smaak-: Heiige Jezus! - O, heilig mij 1 Tot ik als Gij Geheel volmaakt en' heilig zij. Nu moet men toch van de stelling uitgaan dat die' zoekt, dïe„ vindt, en bij gevolg iemand die zoo streeft, naar gelijkheid van* Jezus, het ook bereiken zal, en bij gevolg dan zal kunnen zingen 'k Dank u Heer 1 dat ik niet ben, Zoo als 'k daar dien zondaar ken. Ik gewen' mij aan -nw wetten, *k- Kan reeds alles regt, gaan zetten Tiende».geef ik van mijn goed, 'k Heb daarom een rein gemoed! Sta mij slechts een weinig by, v *k Ben zoo heilig dan als gij 'k Heb gestreefd, gejaagd, gestormd, 'Eri mij heel naar u gevormd. Ga dos weg, laat mij* hier staan! Jezus/ik behoor vooraan Ik Héb hu niet meer noódig^ 'i?TGy "zyt 'my reeds' overbodig "Ga tot zondaars, zoo er zijn, - rF En maak die dan ook zoo rein! c. Jk voor mij behoef niet meer, *Warit ik ben als Gij, o Heer! Na moeten wij den heer Bronsveld pog zeg- gen'dat- die #iwee dingen' die hij zegtuit Col., I 18 en 'II10 te leeren, niet uit dien tekst af te leiden zijn. De heer Bronsveld moge de vrijheid nemen van de schrift af te wijken «oo veel by wil, die de woorden verstaat, kan dat niet, maar moet er bij blijven, en vindt er dan niet in, vooreerst dat de- gemeente nog niet is wat zij wezen moest, maar het tegendeelook niet het tweede, 'dat -Christus het doel is van haar streven, dat zij tot Hem opzientot Hem .opklimmen moet, Wij willen nagaan of die leer in woorden van FairiusJ&vinden ïs, als ook de stelling van .deni-heer-^^^dat de gemeente zich naar Christns ^^i^^mo^ AVy. lezen in i de'aangewezen verzen: *En Hij is het hoöfd des ligchaams,. namelijk der gemeente, Hij die het begin is, de eenjtgeborene uit de dopden opdat Hij in alles de eerste zoude zijn.» Hij is het hoofd van het ligchaam Wat zegt dat anders dan dat er 'in het beeld juist, zeer natuurlijk,^opgesloten lijjt, dat het hoofd het geheele ligchaam bebeerschthet leidt, bestuurt in alles wat het hoofd als regtvaardig, heilig en goed voor het ligchaam oordeelt. Het maakt dat de leden, zich bewfegen, zoo als Hij het wil. Zij hebben in Hem het hoofd, regtvaardignia- ting, heiligmaking en verlossing. Zij behoeven niets meer, daar zij alles in Hem hebben, want het is des Vadert welbehagen geweest dat in Hem al de volheid wonen zou. Zij behoeven alzoo naar niets meer te streven Zij hebben .daar- ook geeue t Hegfipf>in ook1 niet om- ziéh naar het hoofd té vormcu, ofnaar' hetzelve op tc-ziea 1 Geschiedt dat door de leden, dan is bet hoofd er de oorzaak,-de'drijfveer tan. Deleden heb ben geen verstand, wil of eenige bekwaamheid om iets ter zijner eer nit te deukendat be hoeven zij ook niet, want in Hem ziju ze ver vuld met vruchten der ,geregtigheidZij behoe ven dus geene. goede werken te doen, want zij zijn er van vervuld. In Hem hebben zij al les Buiten Hem warden zij door -feen ander hoofd bestuurd. Daarom doen zij den wil, niet van hét hoofd Christus, msar den wil des. duivels die het.hoofd Adams geworden is, toen deze van God afviel 1 Buiten het hoofd Christus staan zij onder het verbond der werken. De wet eischt, onder dat verbond, zeêr streDg, en is zelfs met een streven om Jezus gelijkvormig te worden, niet te vreden.Wandaar een altoosdurend tekort, een gestadig gebrek "en onder dat gebrek zweept de duivel aanhoudend voort,, om eene dagélijk- sche toeneming in heiligmaking vast te houden, en zich met den lustte bevredigen, dat het zoo de weg isOnder*, diens gebied leven zij onder de bediening der verdoemenis, en moéten dan streven en zich vormen, dagelijks in de beoefe ning van de zedeleer toenemen, en pogen aan de heiligheid van Jezup, zooals de duivel die voorstelt, gelijkvormig te worden, t&i einde op den droesem van eigengeregtigheid in bet werk huis der wet, zich met een leugenachtig gezang, zooals het opgënoemda te kunnen vertroosten. Zoo gaai nu de heer Bronsveld, bij de klare woorden der schrift, voor het publiek voor de leer van een ambtgenoot te waarschuwen, ter wijl 1jij er zelf een drijft, die de Gereformeerde Kerk altijd alskettersch en gevaarlijk verworpen heeft. En nu komen wij .tot het löe vers van het 2e Hoofdstuk, alwaar Paulus zegt: »En gij'zijt in Hem- volmaakt,"' die bet hoofd is van alle overheid en magt.* Het is blijkbaar dat de heer Bronsveld, de beloften van bet genadeverbond, zoo min als de eischeD fan bet werkverbond verstaatWant by spreekt, zooals het inhet verbond der wer ken gaat, van streven, vormenopzien en opklim men, Het moet'volgens hem eerst van den mensch koiperi. Hij zegt wel dat Jezus alles volbragt beeft, maat dat baat niet, als de mensch niet bereid is dat volbragte -werk aait te nemen, of er naar te streven om de kracht te verkrijgen dat men dat kan want Jezns^ vergadert zich wel eene gemeente, maar zulk eene, »dïe tot Hem als tot haar hoofd opziet,'naar Hen) zich vormt.' Het baat dus niet veel, of Jezus alles volbragt heeft, als Hy toch moet wachten of er iemand komen wil om er deelgenoot van te worden. Dé beer Bronsveld zal dan ook volkomen instem men met gezang 56 va. 7 #Wij mogen alles van Hem wachten Geen vader is zoo mild Hij geeft op ons gebed de krachten «Eri helpt, zoogij mdoritfU.'-j gjH>y Bid zondaarbid, laat Gocï pief'w^bjUffi/F «Vié vader is zoo mildr rjX (r, Deze leer des! duivels, milde Vader wptót '»po'rge»i^,;,& -.fce^assije al gemeen leer- zoo algemeen geschuwd wordt. Evenwel de Apostolische leer #Gij rijixn Hein volmaakt, die het hoofd is van alle overheid en magt,* sluit alhet jopen, en streven npgr_.voI- maaktheid buiten. Het verbond der genade.be- looft Biles' en eischt niets.' Het is een leugen dat God staat te wachten of er een zondaar ge negen" is tot Hem te komend De genade, dht wij in Hem volmaakt zijn, handhaaft Hij Ko- nipklijk, en heeft daarmed^de'zijfiSirvoor-eeu wig verlost van de bediening der verdoemenis en hen gesteld dat zij onder zijne* banier vruch ten der. geregtigheid zouden dragen, niet die zij zelf maken, om Hem te diénen; ma'ar die Hij voortbrengt door hen naar den aard van zijn verbond, en zoo als ze alleen welbehagelijk zijn in zijn Koningrijk, waarin de lammen, kreupelen en blinden, dié geen hand kunDen bewegen, om die naar hem uit te steken, toch maar alleen kun nen opspringen in den God hunner verlossing en van blijdschap vrolijk zingen over het heil voor hun bereid, maar daar bniten, onder dege nen die nog door den' dry ver in gevangenhuis der i wet moeten werken, verketterd en verworpen. Die onder de wet leven, tneenen daarom dan ook dat zij zuiver evangelisch zijn, want zij hou den er ook éenen Jezus op na, dien zij evenwel diensten moeten bewijzen. Zij moeten voor hem evangeliseren, en hebben nooit eene waarach tige zekerheid dat hun werk goed is, want de drijver of keurmeester vervloekt het aanhoudend, boe zij ook hnn best doen om dien vloek te ver bergen, en met hunne zoogenaamde liefdewerken of confessionele werken voort te gaan. Jezus Christus, het Hoofd Zijner gemeente, die ook het "-Hoofd van alle overheid en magt is, beeft voor haar* alles volmaakt, zoodat zij niet naar zichzelven kan vragen, maar bet alleen voor waarachtig te houden heeft', dat Hij alle over heden en alle magten der wereld en der hel on der zijne -heerschappij - heeft eD niemand is staat zich tegen zijnen wik te bewegen.of te ver roeren. En nu is het ongetwijfeld, dat, al staat de' duivel met de wet tegen zijne gemeente op, om baar te verdoemen. Hij beeft dn:vel en dobd te ^niet gedaan, en de wet voldoening ge-' geven, opdat de zijnen, gestorven aan de wet met hare werken, Hem ter eere leven hier en in eeu wigheid, Amen Binnenland. ,Goes, 18 Maart. f Hoe liberaal de zich noemende liberalen zjjnt, blijkt uit het volgende: Toen de heer Saaymans Vader,inde zitting der Tweede .Kamer, op Zaturdag 7 dezer, ten derden male. het woord vraagde,'kwam, het libe ral e(?) fid uit Middelburg, Fokker, daartegen op, en verlangdë dat de heer Vader, het zwy- gen werde opgelegd waarop de heer van Was senaar Catxcijk zeide»de tegenpartij (de .libe rale) beroemt ziel/ op hare liberaliteit. Is het

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1868 | | pagina 2