II
F
j
k
m
-
m
:4f-
V" -
't' wandlen
handle»,
leer van den heer Bronsve^ji een weinig nader
beschouwen.
De heer Bronsveld kan de beschrijving van
Dr. Kuijper: de eenheid van Christus niet zijne
gemeente, weder niet zoo in de schrift lezen. Hij
zegt, dat vrij Col. I 18 en II 10 lezen dat Chris
tus ia bet hoofd der gemeente, éhdaaruiftwee
dingen leerènVooreerst, dat dé gemeente .nog
niet -is wat zij wezen moest, en ten tweede, dat
Christus het doei is van baar streven, dat zij
tot Hem opzien, tot jHem öpÖimxnen moet*
#J3et werk van Qbrïstiöj'is: objectief be
schouwd, voltooid. De gemeente 'Is iriéï Hém ree8s';
gezet in den hemel. Hij iieeft alles volbragt. Nu
moet de iBenschheid, aan wie die Christus ge
predikt -wordt, zich toeëigenen wat zij in Chris-
tas;heèft, zij moet' er naar streven, Hem, die
baar hoofd is, gelijk te worden, en Christus vol
tooit zijn werk, door eerie-gemeente zich te ver
zamelen, die tot Hem als haar hoofd opziet, naar
Hem zich vormt.' Deze leer van den heer Brons
veld staat nergens in- den Bijbel, maar zij is de
leer der Arminianen, die gegrond is op Gezang
62 vs. 9.
Heiige Jezus 1 vorm mijn leden,
Mijn krachten en begeerlijkheden,
Dat aan mij alles u gelijk,
't.Oog 'tzien, de voet ie
Dat in mijiV denken, spreken,
In alles uwe beeldnis blijk',
Hervorm vooral, volmaak
Mijn hart naar uwen smaak-:
Heiige Jezus! -
O, heilig mij 1
Tot ik als Gij
Geheel volmaakt en' heilig zij.
Nu moet men toch van de stelling uitgaan
dat die' zoekt, dïe„ vindt, en bij gevolg iemand
die zoo streeft, naar gelijkheid van* Jezus, het
ook bereiken zal, en bij gevolg dan zal kunnen
zingen
'k Dank u Heer 1 dat ik niet ben,
Zoo als 'k daar dien zondaar ken.
Ik gewen' mij aan -nw wetten,
*k- Kan reeds alles regt, gaan zetten
Tiende».geef ik van mijn goed,
'k Heb daarom een rein gemoed!
Sta mij slechts een weinig by,
v *k Ben zoo heilig dan als gij
'k Heb gestreefd, gejaagd, gestormd,
'Eri mij heel naar u gevormd.
Ga dos weg, laat mij* hier staan!
Jezus/ik behoor vooraan
Ik Héb hu niet meer noódig^
'i?TGy "zyt 'my reeds' overbodig
"Ga tot zondaars, zoo er zijn, -
rF En maak die dan ook zoo rein!
c. Jk voor mij behoef niet meer,
*Warit ik ben als Gij, o Heer!
Na moeten wij den heer Bronsveld pog zeg-
gen'dat- die #iwee dingen' die hij zegtuit Col.,
I 18 en 'II10 te leeren, niet uit dien tekst
af te leiden zijn. De heer Bronsveld moge de
vrijheid nemen van de schrift af te wijken «oo
veel by wil, die de woorden verstaat, kan
dat niet, maar moet er bij blijven, en vindt er
dan niet in, vooreerst dat de- gemeente nog niet
is wat zij wezen moest, maar het tegendeelook
niet het tweede, 'dat -Christus het doel is van
haar streven, dat zij tot Hem opzientot Hem
.opklimmen moet, Wij willen nagaan of die leer
in woorden van FairiusJ&vinden ïs, als ook
de stelling van .deni-heer-^^^dat de gemeente
zich naar Christns ^^i^^mo^ AVy. lezen in
i de'aangewezen verzen: *En Hij is het hoöfd des
ligchaams,. namelijk der gemeente, Hij die het
begin is, de eenjtgeborene uit de dopden opdat
Hij in alles de eerste zoude zijn.»
Hij is het hoofd van het ligchaam Wat zegt
dat anders dan dat er 'in het beeld juist, zeer
natuurlijk,^opgesloten lijjt, dat het hoofd het
geheele ligchaam bebeerschthet leidt, bestuurt
in alles wat het hoofd als regtvaardig, heilig en
goed voor het ligchaam oordeelt. Het maakt
dat de leden, zich bewfegen, zoo als Hij het wil.
Zij hebben in Hem het hoofd, regtvaardignia-
ting, heiligmaking en verlossing. Zij behoeven
niets meer, daar zij alles in Hem hebben, want
het is des Vadert welbehagen geweest dat in Hem
al de volheid wonen zou. Zij behoeven alzoo
naar niets meer te streven Zij hebben .daar-
ook geeue t Hegfipf>in ook1 niet om- ziéh naar
het hoofd té vormcu, ofnaar' hetzelve op tc-ziea 1
Geschiedt dat door de leden, dan is bet hoofd
er de oorzaak,-de'drijfveer tan. Deleden heb
ben geen verstand, wil of eenige bekwaamheid
om iets ter zijner eer nit te deukendat be
hoeven zij ook niet, want in Hem ziju ze ver
vuld met vruchten der ,geregtigheidZij behoe
ven dus geene. goede werken te doen, want zij
zijn er van vervuld. In Hem hebben zij al
les
Buiten Hem warden zij door -feen ander hoofd
bestuurd. Daarom doen zij den wil, niet van
hét hoofd Christus, msar den wil des. duivels
die het.hoofd Adams geworden is, toen deze van
God afviel 1 Buiten het hoofd Christus staan
zij onder het verbond der werken. De wet eischt,
onder dat verbond, zeêr streDg, en is zelfs met
een streven om Jezus gelijkvormig te worden,
niet te vreden.Wandaar een altoosdurend tekort,
een gestadig gebrek "en onder dat gebrek zweept
de duivel aanhoudend voort,, om eene dagélijk-
sche toeneming in heiligmaking vast te houden,
en zich met den lustte bevredigen, dat het zoo
de weg isOnder*, diens gebied leven zij onder
de bediening der verdoemenis, en moéten dan
streven en zich vormen, dagelijks in de beoefe
ning van de zedeleer toenemen, en pogen aan
de heiligheid van Jezup, zooals de duivel die
voorstelt, gelijkvormig te worden, t&i einde op
den droesem van eigengeregtigheid in bet werk
huis der wet, zich met een leugenachtig gezang,
zooals het opgënoemda te kunnen vertroosten.
Zoo gaai nu de heer Bronsveld, bij de klare
woorden der schrift, voor het publiek voor de
leer van een ambtgenoot te waarschuwen, ter
wijl 1jij er zelf een drijft, die de Gereformeerde
Kerk altijd alskettersch en gevaarlijk verworpen
heeft.
En nu komen wij .tot het löe vers van het
2e Hoofdstuk, alwaar Paulus zegt: »En gij'zijt
in Hem- volmaakt,"' die bet hoofd is van alle
overheid en magt.*
Het is blijkbaar dat de heer Bronsveld, de
beloften van bet genadeverbond, zoo min als
de eischeD fan bet werkverbond verstaatWant
by spreekt, zooals het inhet verbond der wer
ken gaat, van streven, vormenopzien en opklim
men, Het moet'volgens hem eerst van den mensch
koiperi. Hij zegt wel dat Jezus alles volbragt
beeft, maat dat baat niet, als de mensch niet
bereid is dat volbragte -werk aait te nemen, of
er naar te streven om de kracht te verkrijgen
dat men dat kan want Jezns^ vergadert zich
wel eene gemeente, maar zulk eene, »dïe tot Hem
als tot haar hoofd opziet,'naar Hen) zich vormt.'
Het baat dus niet veel, of Jezus alles volbragt
heeft, als Hy toch moet wachten of er iemand
komen wil om er deelgenoot van te worden.
Dé beer Bronsveld zal dan ook volkomen instem
men met gezang 56 va. 7
#Wij mogen alles van Hem wachten
Geen vader is zoo mild
Hij geeft op ons gebed de krachten
«Eri helpt, zoogij mdoritfU.'-j gjH>y
Bid zondaarbid, laat Gocï pief'w^bjUffi/F
«Vié vader is zoo mildr rjX (r,
Deze leer des! duivels,
milde Vader wptót '»po'rge»i^,;,& -.fce^assije al
gemeen
leer- zoo algemeen geschuwd wordt.
Evenwel de Apostolische leer #Gij rijixn Hein
volmaakt, die het hoofd is van alle overheid en
magt,* sluit alhet jopen, en streven npgr_.voI-
maaktheid buiten. Het verbond der genade.be-
looft Biles' en eischt niets.' Het is een leugen
dat God staat te wachten of er een zondaar ge
negen" is tot Hem te komend De genade, dht
wij in Hem volmaakt zijn, handhaaft Hij Ko-
nipklijk, en heeft daarmed^de'zijfiSirvoor-eeu
wig verlost van de bediening der verdoemenis
en hen gesteld dat zij onder zijne* banier vruch
ten der. geregtigheid zouden dragen, niet die zij
zelf maken, om Hem te diénen; ma'ar die Hij
voortbrengt door hen naar den aard van zijn
verbond, en zoo als ze alleen welbehagelijk zijn
in zijn Koningrijk, waarin de lammen, kreupelen
en blinden, dié geen hand kunDen bewegen, om
die naar hem uit te steken, toch maar alleen kun
nen opspringen in den God hunner verlossing
en van blijdschap vrolijk zingen over het heil
voor hun bereid, maar daar bniten, onder dege
nen die nog door den' dry ver in gevangenhuis der i
wet moeten werken, verketterd en verworpen.
Die onder de wet leven, tneenen daarom dan
ook dat zij zuiver evangelisch zijn, want zij hou
den er ook éenen Jezus op na, dien zij evenwel
diensten moeten bewijzen. Zij moeten voor hem
evangeliseren, en hebben nooit eene waarach
tige zekerheid dat hun werk goed is, want de
drijver of keurmeester vervloekt het aanhoudend,
boe zij ook hnn best doen om dien vloek te ver
bergen, en met hunne zoogenaamde liefdewerken
of confessionele werken voort te gaan.
Jezus Christus, het Hoofd Zijner gemeente, die
ook het "-Hoofd van alle overheid en magt is,
beeft voor haar* alles volmaakt, zoodat zij niet
naar zichzelven kan vragen, maar bet alleen voor
waarachtig te houden heeft', dat Hij alle over
heden en alle magten der wereld en der hel on
der zijne -heerschappij - heeft eD niemand is
staat zich tegen zijnen wik te bewegen.of te ver
roeren. En nu is het ongetwijfeld, dat, al staat
de' duivel met de wet tegen zijne gemeente op,
om baar te verdoemen. Hij beeft dn:vel en
dobd te ^niet gedaan, en de wet voldoening ge-'
geven, opdat de zijnen, gestorven aan de wet met
hare werken, Hem ter eere leven hier en in eeu
wigheid, Amen
Binnenland.
,Goes, 18 Maart.
f Hoe liberaal de zich noemende liberalen
zjjnt, blijkt uit het volgende:
Toen de heer Saaymans Vader,inde zitting
der Tweede .Kamer, op Zaturdag 7 dezer, ten
derden male. het woord vraagde,'kwam, het libe
ral e(?) fid uit Middelburg, Fokker, daartegen
op, en verlangdë dat de heer Vader, het zwy-
gen werde opgelegd waarop de heer van Was
senaar Catxcijk zeide»de tegenpartij (de .libe
rale) beroemt ziel/ op hare liberaliteit. Is het