NIEUWE
No. 12.
Derde Jaargang.u
1868.
I
londerdag 19 Maar
t.
L
Órïuije 'en ^ëdërÏÊmH -
Bleef door -Gods Woord in stond
im/band dorft faiflgan, ^-:.^- y r
Zal eens het oordeel dragen.
Dere Courant verschynt det "Woensdags avonds van iedere
tteek. De Abohnements-prij* ia per 3/m- voor Goet, ƒ1.15,
franco p. post ƒ1,80. Aponderiyke Jïommers 10 cent.
De prys der Adrertentien is van 1^5 regels 50 cent, elke
regel meer 10 cent, behalve 85 cent régelregt voor iedere plaat
sing. Groote letters en vignetten worden naar de plaatsruimte
berekend.
D® Uitgave geiptüedt te Does, by A.. O. DE JONGE SJz- aan wien men alle stokken franco gelieve toe te renden.
ji Meh abonneert jich by alleBoekhandeló-en en Postdirecteuren én bij den Uitgever te Goes.
wfotóig to Rfiiolotie.
-De heer ,de Bosch Kempef heeft bet aan de
oppositie openlijk verweten dat de motie Blussé
de strekking had om de constitutionele monar
chie in'iscne republiekeinsche te veranderen. De
spreker heeft verklaard dat, indien de aïnanderaen-
cten op "die motie door hem voorgedragen, mogien
-verworpen worden, hij dan de vergadering zou
verlaten omdat hij niet verlangde ~te buigen onder
de dwingelandij eetfer numerieke meerderheid,
maar "dat hij openlijk iu geschriften zou protes
teren tegen de besluiten die daar genomen wer-
den; •■•y _r
Het is nu voor hét gansche publiek duidelijk
genoeg wat het doel der radicalen is. H na-doel
is de roode republiek en het is te vreèzen dat
wij "dat onheil zullen 'beleven als de Ministers
den moed verliezen tegenover hunne vijanden. Wij
hopen, evenwel dat de Koning de dwingelandij
van de republibkeinen zal weten te fnuiken, en
wel zoodanig, dat zij nooit het hoofd weêr kun
nen opsteken. De beer Pijnappel is intusschen
opgetreden en heeft het gelnk gkhad de oppositie
uit hare moeijelijke positie te verlossen en te voor
komen dat de groote veldslag zou doorgezet zijn
'geworden. Hij heeft een stilstand van wapenen
bewerkt, waarin de Ministers, die zich mannelijk
tegen den hoofdaanvoerder hebben weten staande
te houden welwillend hebben toegetredeu. De
grootheid van den zoögeaaamden igrootsten staats
man Js in dezen nieuwen veldslag reeds vergaan,
en de natie moet wel willens blind ziju. omdat
niet te' willen erkennen.
Wij geloovèn evenwel niet dat de republiekei-
nen bekeerd zijn, maar d^t de jagt op portefeuil
les nog altijd bij ben het hoofddoel is waarnaar
zij streven, en in hunne blinde verbeéldiug, dat
de Koning den moed verliezen zal om hen, té
verslaan, zullen ztj bij de-behanddingder-begrooting
wel weer eert© öieuWe staatsgreep wagen.
Het is eveüwel' te bejammeren dat bij de vele
getuigenissen van verontwaardiging ove£ de houn
ding der radicalen, door de hoeren 1Vfeede en
Busier t niet openlijk- wordt verklaard, dat de grond
waarop 'de tegenwoordige constitutie is gebouwd,
valscb is,*; en om dié reden moet opgeheven wor
den! De slechte kieswet, die Slechts een klein
deel der bevolking het zwaard' in handen geeft,
otoiegeh de Jtegerïhg 'te/strijden,1 en die aan "dat
-kleine deel het jagt 'maken óp ministeriëele zetels
toekent, moetvernietigd worden. Die wet strijdt
tegen eene gezonde staathuishoudkunde, want zij
verdeelt, verbittert en blaast de vijandschap van
de staatsburgers zoodanig aan, dat alle gevoel van
eerbied voor Konipgep .Regering ten eene male
wordt uitgeschud. Mag zulk eene wet nog lan
ger voortbestaan, die 2U jaren lang het land in
spanning heeft gehouden, en gemaakt dat de ra
dicalen 's Land bloeien welvaart van jaar tot
jaar vernietigden, al hebben zij ook met cijfers het
tegendeel trachten te bewijzen De tijd is meer
dan rijp om dit laatste spel niet straffeloos te
laten uitspelen, maar alvorens het Ministerie ge-
Jro$en wordt, de kamers te ontbinden, en, zoo
Mille' wuwW fajfawgl :n|awta_gx<jiujt.
slagen te leggen, waarbij het thans door de kies
wet bevoorregte kleine deel der .bevolking, onscha
delijk gemaakt wordt voor de regering en de
geheele natie. Het is eene valsche staathuishoud
kunde, waarbij aan een deel kinderen het regt
verzekerd wordt om den vader,te drillen .en hem
het leven zpo.: bitter te maken, dat hij het huis
gezin verlaat en bet aan onoverkomelijke ongere
geldheden tfm^n|ééele- van de onraondigen prijs
moet geven
°EEH VMIG 5BME5 0PEECE KBTÜEK.
De heerH. W. Bronsveld heeft in het Tijdschrift
jr'stémpjen voor waarheid en vrede* van Pebruarij
1868 eene kritiek willen geven op de predikatie
van Dr. A. Kuijper, uitgesproken bij ZEw. intrede
als Lèefaar der herv. gemeènte in de' Domkerk te
Utrecht en uitgegeven bij J. H. van Peursum
aldaar. Ér zijn in die kritiek een paar pnnten
die: onze 'aandacht bijzonder trokken en om die
réden wérden wij opgewekt' óp die kritiek een
Wejnig kritiek te geven.
Het kwam oris voor dat dé beer Bronsveld, als
by .eene leerrede wjl beoordeelen, en daarin een
paar uitdrukkingen, wil bestrijden, hij dan in de
eerste plaats wei geroepen was eene betere ver
klaring te geven. Maar wat doet hij Hg zegt
vóqreerstj.dat de woorden: »G'od is.mensch ge
worden# niet,in de schrift staan Dat is waar,
en wij treden dan éok mét .zoo zeer op om de
predicatié van Dr. Kuijper te verdedigen. Maar
willen eenvoudig vrageD staan, dan de woordep
vap den ljéer Bronsveldgde onloochenbare eischen
van'ons lot God geschapen 'hari» in de schrift
Deze zijn .voorzeker nog veel minder te bewij
zen, Maar, wij willen kórt zijp en djSjfcalvé tot
een volgend onverklaarbaar oordeel van den 'Heer
Bronsveld overgaan. Op de woorden van Dr. Knij
per-: »Maar zelfs bij dat menschelqké leV^n van
Christus mogen we dan niet blijven staan, \ormt
de raenschheid zamen één geheel, één ligchaam,
één organisme, daD moet het Woord ook toi diè
menschheid komen, om wooing in het hart te\
makendan moet de menschwordtiig Gods, die
in de vleeschwording des Woords is aangevangen,
voltooid warden door bet wonen van ,dén Chris
tus onder ons door het komen van den Heili- Y~"
gen Geest. Niet Zoon eens menschen^ maar Zoon
des menschen, het hóófd der menschheid is Chris-
tns geworden. Eenzelfde'Christus-is het dus, die
uit Maria het vleesch aaimam, en in d<s verloste
menschheid zich een ligchaam vormteen zelfde
Godheid, die in den Zoon vleesch werd en als
Heilige Geest ingaat in de menschheid, en vól-
tooid zal die ingang van het goddelijk in bet
menschelijk leven eerst dan wezen, als God, de
Drieëenige na het volvoeren van zijn ganscben
raadslag, werkelijk alles in allenzijn zal/ laat
nu de; heer Bronsveld volgen »Toen ik voor de
eerste rei ze deze woorden las, dacht, ikwat kun
nen sommigen er toch een behagen inscheppen,
om algemeen gangbare, om zeer bekende denk
beelden op eene zoo duistere wijze voor te stellen, -
dat men er iets nieuws, iets zeer dieps ih zoekt.
Wat bedoelt Dr. Knijper toch andera dap hetgeen
Paulas zegt in het 35e Hoofdstak van den eer
sten brief aan de Koriuthiers De heer Brons
veld, die de sangehaalde woojderiljril bestrijden,
erkent dat het de leer van Paulus is, inaar beeft
gewild dat Dr. Kuyper iels anders zon gezegd
hebben dan PpulusDr. .Kuijper had. dus de
schrift moeten verdraayen, en eene zedeleer moeten
verkondigen-in den geest van den heer Brons
veld Hoe is het anders, te verklaren, iemand -
te beschuldiger,f van dezelfde leer gepredikt- te
hebben die Paulus gepredikt heeft'! Kan dat aan
oneerlijkheid toegeschreven worden, of moet men
het onkunde noemen? Het. moet in alren geval
verwondering baren, dat iemand zich ergeren kan
aan eepe leer, die hij zegt de leer van Panics
te zijn. Had de heer Bronsveld'gezegdWij
hadden eene verklaring verwaobt van den tekst;
#Het Woord is vleesch gpwonjeri* dé beantwoor
ding der vragen WW is betWoord Wat is
vleesch? dan haddén .wij die. verwachting linnen
billijken maar nuhjj'hskpr. Knijper fbt een ver
wijt maakt, dat JijTSSfgézégd heeft?.
Paulas in:l KcflSBdfl^tVMpoeten wij dé jéde- ës
vv. <5
"1
-4,-/