NIEUWE No. 12. Derde Jaargang.u 1868. I londerdag 19 Maar t. L Órïuije 'en ^ëdërÏÊmH - Bleef door -Gods Woord in stond im/band dorft faiflgan, ^-:.^- y r Zal eens het oordeel dragen. Dere Courant verschynt det "Woensdags avonds van iedere tteek. De Abohnements-prij* ia per 3/m- voor Goet, ƒ1.15, franco p. post ƒ1,80. Aponderiyke Jïommers 10 cent. De prys der Adrertentien is van 1^5 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent, behalve 85 cent régelregt voor iedere plaat sing. Groote letters en vignetten worden naar de plaatsruimte berekend. D® Uitgave geiptüedt te Does, by A.. O. DE JONGE SJz- aan wien men alle stokken franco gelieve toe te renden. ji Meh abonneert jich by alleBoekhandeló-en en Postdirecteuren én bij den Uitgever te Goes. wfotóig to Rfiiolotie. -De heer ,de Bosch Kempef heeft bet aan de oppositie openlijk verweten dat de motie Blussé de strekking had om de constitutionele monar chie in'iscne republiekeinsche te veranderen. De spreker heeft verklaard dat, indien de aïnanderaen- cten op "die motie door hem voorgedragen, mogien -verworpen worden, hij dan de vergadering zou verlaten omdat hij niet verlangde ~te buigen onder de dwingelandij eetfer numerieke meerderheid, maar "dat hij openlijk iu geschriften zou protes teren tegen de besluiten die daar genomen wer- den; •■•y _r Het is nu voor hét gansche publiek duidelijk genoeg wat het doel der radicalen is. H na-doel is de roode republiek en het is te vreèzen dat wij "dat onheil zullen 'beleven als de Ministers den moed verliezen tegenover hunne vijanden. Wij hopen, evenwel dat de Koning de dwingelandij van de republibkeinen zal weten te fnuiken, en wel zoodanig, dat zij nooit het hoofd weêr kun nen opsteken. De beer Pijnappel is intusschen opgetreden en heeft het gelnk gkhad de oppositie uit hare moeijelijke positie te verlossen en te voor komen dat de groote veldslag zou doorgezet zijn 'geworden. Hij heeft een stilstand van wapenen bewerkt, waarin de Ministers, die zich mannelijk tegen den hoofdaanvoerder hebben weten staande te houden welwillend hebben toegetredeu. De grootheid van den zoögeaaamden igrootsten staats man Js in dezen nieuwen veldslag reeds vergaan, en de natie moet wel willens blind ziju. omdat niet te' willen erkennen. Wij geloovèn evenwel niet dat de republiekei- nen bekeerd zijn, maar d^t de jagt op portefeuil les nog altijd bij ben het hoofddoel is waarnaar zij streven, en in hunne blinde verbeéldiug, dat de Koning den moed verliezen zal om hen, té verslaan, zullen ztj bij de-behanddingder-begrooting wel weer eert© öieuWe staatsgreep wagen. Het is eveüwel' te bejammeren dat bij de vele getuigenissen van verontwaardiging ove£ de houn ding der radicalen, door de hoeren 1Vfeede en Busier t niet openlijk- wordt verklaard, dat de grond waarop 'de tegenwoordige constitutie is gebouwd, valscb is,*; en om dié reden moet opgeheven wor den! De slechte kieswet, die Slechts een klein deel der bevolking het zwaard' in handen geeft, otoiegeh de Jtegerïhg 'te/strijden,1 en die aan "dat -kleine deel het jagt 'maken óp ministeriëele zetels toekent, moetvernietigd worden. Die wet strijdt tegen eene gezonde staathuishoudkunde, want zij verdeelt, verbittert en blaast de vijandschap van de staatsburgers zoodanig aan, dat alle gevoel van eerbied voor Konipgep .Regering ten eene male wordt uitgeschud. Mag zulk eene wet nog lan ger voortbestaan, die 2U jaren lang het land in spanning heeft gehouden, en gemaakt dat de ra dicalen 's Land bloeien welvaart van jaar tot jaar vernietigden, al hebben zij ook met cijfers het tegendeel trachten te bewijzen De tijd is meer dan rijp om dit laatste spel niet straffeloos te laten uitspelen, maar alvorens het Ministerie ge- Jro$en wordt, de kamers te ontbinden, en, zoo Mille' wuwW fajfawgl :n|awta_gx<jiujt. slagen te leggen, waarbij het thans door de kies wet bevoorregte kleine deel der .bevolking, onscha delijk gemaakt wordt voor de regering en de geheele natie. Het is eene valsche staathuishoud kunde, waarbij aan een deel kinderen het regt verzekerd wordt om den vader,te drillen .en hem het leven zpo.: bitter te maken, dat hij het huis gezin verlaat en bet aan onoverkomelijke ongere geldheden tfm^n|ééele- van de onraondigen prijs moet geven °EEH VMIG 5BME5 0PEECE KBTÜEK. De heerH. W. Bronsveld heeft in het Tijdschrift jr'stémpjen voor waarheid en vrede* van Pebruarij 1868 eene kritiek willen geven op de predikatie van Dr. A. Kuijper, uitgesproken bij ZEw. intrede als Lèefaar der herv. gemeènte in de' Domkerk te Utrecht en uitgegeven bij J. H. van Peursum aldaar. Ér zijn in die kritiek een paar pnnten die: onze 'aandacht bijzonder trokken en om die réden wérden wij opgewekt' óp die kritiek een Wejnig kritiek te geven. Het kwam oris voor dat dé beer Bronsveld, als by .eene leerrede wjl beoordeelen, en daarin een paar uitdrukkingen, wil bestrijden, hij dan in de eerste plaats wei geroepen was eene betere ver klaring te geven. Maar wat doet hij Hg zegt vóqreerstj.dat de woorden: »G'od is.mensch ge worden# niet,in de schrift staan Dat is waar, en wij treden dan éok mét .zoo zeer op om de predicatié van Dr. Kuijper te verdedigen. Maar willen eenvoudig vrageD staan, dan de woordep vap den ljéer Bronsveldgde onloochenbare eischen van'ons lot God geschapen 'hari» in de schrift Deze zijn .voorzeker nog veel minder te bewij zen, Maar, wij willen kórt zijp en djSjfcalvé tot een volgend onverklaarbaar oordeel van den 'Heer Bronsveld overgaan. Op de woorden van Dr. Knij per-: »Maar zelfs bij dat menschelqké leV^n van Christus mogen we dan niet blijven staan, \ormt de raenschheid zamen één geheel, één ligchaam, één organisme, daD moet het Woord ook toi diè menschheid komen, om wooing in het hart te\ makendan moet de menschwordtiig Gods, die in de vleeschwording des Woords is aangevangen, voltooid warden door bet wonen van ,dén Chris tus onder ons door het komen van den Heili- Y~" gen Geest. Niet Zoon eens menschen^ maar Zoon des menschen, het hóófd der menschheid is Chris- tns geworden. Eenzelfde'Christus-is het dus, die uit Maria het vleesch aaimam, en in d<s verloste menschheid zich een ligchaam vormteen zelfde Godheid, die in den Zoon vleesch werd en als Heilige Geest ingaat in de menschheid, en vól- tooid zal die ingang van het goddelijk in bet menschelijk leven eerst dan wezen, als God, de Drieëenige na het volvoeren van zijn ganscben raadslag, werkelijk alles in allenzijn zal/ laat nu de; heer Bronsveld volgen »Toen ik voor de eerste rei ze deze woorden las, dacht, ikwat kun nen sommigen er toch een behagen inscheppen, om algemeen gangbare, om zeer bekende denk beelden op eene zoo duistere wijze voor te stellen, - dat men er iets nieuws, iets zeer dieps ih zoekt. Wat bedoelt Dr. Knijper toch andera dap hetgeen Paulas zegt in het 35e Hoofdstak van den eer sten brief aan de Koriuthiers De heer Brons veld, die de sangehaalde woojderiljril bestrijden, erkent dat het de leer van Paulus is, inaar beeft gewild dat Dr. Kuyper iels anders zon gezegd hebben dan PpulusDr. .Kuijper had. dus de schrift moeten verdraayen, en eene zedeleer moeten verkondigen-in den geest van den heer Brons veld Hoe is het anders, te verklaren, iemand - te beschuldiger,f van dezelfde leer gepredikt- te hebben die Paulus gepredikt heeft'! Kan dat aan oneerlijkheid toegeschreven worden, of moet men het onkunde noemen? Het. moet in alren geval verwondering baren, dat iemand zich ergeren kan aan eepe leer, die hij zegt de leer van Panics te zijn. Had de heer Bronsveld'gezegdWij hadden eene verklaring verwaobt van den tekst; #Het Woord is vleesch gpwonjeri* dé beantwoor ding der vragen WW is betWoord Wat is vleesch? dan haddén .wij die. verwachting linnen billijken maar nuhjj'hskpr. Knijper fbt een ver wijt maakt, dat JijTSSfgézégd heeft?. Paulas in:l KcflSBdfl^tVMpoeten wij dé jéde- ës vv. <5 "1 -4,-/

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1868 | | pagina 1