u
f*"'"
ALLE DIHGED.
Onder dit opschrift lieeft het Kerk el. Week
blad van de confessionele vereeniging een arti
kel/waarin over den geweldigen strijd tegen het
Chrisléljk Nationaal Onderwij» wordt geklaagd,
en de schrijver kan niet begrijpen dat de strijd
tiegeagwoenfd onderwijs getoetdi'ka» Wótde»
cmdef de lens. ünn-'den geest/ dezer epaw; -. eer-
biodigit^' »a» iipders gelo»^H}Vettuigingv
temtiffat 4<^<uwW^^eiif.,K ^in '.ifraagt
4e acbriger
bereden-'wordèn,Aiw dMéM reden fCmoeÉ
te'n viflden «in vooroordeel en onbekendheid met
"Het "doel 'die/ «óhdtón» en wil dat wij-.uiöt-int-
len vragen wat, of shoe is bet chr. nat, ondec-
wfaT'ttfjd^er'of-gpne .schooi maar dat men
vtistóMBaoet: «hue behoort bet onderwijs op eené
chrT .ÜSt.' School te wijn ingerigt; opdat het
beanHtóorda-aao—bet voorgestelde doel.»
Wat bet eerste betreft, dat er een geweldi
ge; v-strijd go.ne.ij .wordt tegenhet. chr- nat*
Ondprwijs, daarin staat het gelijk met dien, welke
evêïï'!töïig,'eA"'tnkt .regt; gevoerd wordt tegen
bet openbaar ^onderwijs, Dat zal altijd "wel zoo
biij'vi-h, koó'.iabg-'ef concurrentie, bestaat. Wij
zied dien strijd zelfs in handels- enfabrieks-
zakenrf^ajfjo epd«»ijs
den bodem ingeslagen werd, zon die strijd van
éaqep.giidïeel adderen aard worden, en zamenge-
ttokken ój':4én pnnf, namelijk op'een; openbaar
jSSerwpv gehpei gébóawd op Gods geboden..
tP-pW de'sjtrjjd gevoerd wordt ,onder delen»
dat guit dezer eevfr»eerbiediging van ieder»
'gdop/i-merluiging- "ar, christelijke vérdraageaam-
f^»';'aaT~.'verWaebtth *'4r»J: van ..den ;geöet dezer
è^rf.ifififit'' dfo'TeusVoi de jjéiiéflsSbsde van
dea/Bëêé:r'(?fW is'; onder wélkenr bij".altijd, ook
1 iflèoo/nfèf het Chr/Nat. Onderwijs on-
iSfe^bltopbïmdd 'leds/' inaar wél "om1 bètgeén-fi
Veirecwmg Xare 'jpr'dUijd bewijst door Oir"
Ora^/'te'fiïstton., n" j j
- .'"Ife '^enjwaarprd* jw'q'"'ons aizób tégen het
ÖbVv Nat. 'Óndérwiji' verklaren, dos niet nil
vêxSwrdtiel bioitbe/tendkeid, madh' oihfit de lens,
^MOnJer'iehrbórstaddèfé 'niÊSreididg ain' hunne.
aUt gpVeh1; 'ëene ïatib 'i's,. waafdob'r de" Heer
'ÓnX-'P 'en'"(je zijnen, ónwetend, h'èt onderwijs
verspild 'fibfin; dat'3e 'ivèrebnigfig"'het Ge-
"gjS-tfcéfefeëf|barafer bestrijdt
d«S fet'npknbdaé1? a^-atreng'torg te 'drageis
dat Gereformeerde onderwijzersbuiten hare be-
,S^tpub;bfijve»".'i :f=
ï/kjfïï.'mfinen"datJ dd.' schrijver reeds hét" oór-
•fid oviir het Clir. 'Nét: Oaderwijs beefr -bitge-
sd'SSfi.'éfir the te geven, daf" Êetf?^^
fe} ign '.moestVan daar dat hij vwil dat ge-
vrMgd' zat worden; wat het beboerde te zijn
Tmdters kan mett dat\ook'ïan hek.opertbaar on-
derw^.s zeggen. Wq jwillen dtoromVérivbódig vra
genHoe moet hét onderwijs ~ïit:'Nafcfl£nd
zijn"? j I
Wij antwoorden daarop "eénvoadig dit:- De
Staat, die onder dehoogste wet,dat is Gods
fsioórd staaf, én verantwoording schilidig ia aan
Üém,' die: gezegd heeft r «Door'mij regeren de
sijaat behoort bov'én 'dó Pphitijén
vpagen t V«t wjSfr* b fem.fin "antwpord^ Hij
in'Zqn Woord,:bfik:^»ikS^4iiöi zullen onder-
1 ■tf—'a ii rkf ti sa' nif *i ii reifTin 111n
wezen worden
/inzettingen,. De
moet den fètffadvoor, ieders gdoofs-over*
tuiging ve^efipwy^e»'# lUéw eerblid' 'b&Jb en v
betgeen God gebiedt. Dat.'nu wil de Heer Groen
niet en'~eif€DmitV zijne gpeitve^anTen, ipaareeïië? r'
vfêtsherzy&in£ tiaar hunfe» z[q vjjiet Jtear djg* -
zin van G&ris&te'
AAI QOLLAID.
Ja, Holland, Holland werd herboren
Maar ;ïs 't het zelfde Holland wel,
Dat op den grondsteen stond, wien Jezus hei
gezworenag
jrNooit.bukt gij vqor de magt der
Gij, Vader Willem, "ja, gij vestte 't op dien
steenrots w v
Twee eeuwen, stond het pal op dien onserifc-v
■bren-grónd, --
liu 't ^opL een zand wel rost^ d_ie nftoii.. ia 't.
woelen stondé- >T. ::<_s
..Met God, ge. u-zel-
^~-/ven. kwijt-
Vrees, na 't beproefde juk, nog eindloos feller
Bóover,
En terg uw Redder niet, nog naauwlijks weer
beWrijd,
Zoek, zoek den ho^teen'^wséiy. verworpen bij
't hecbouwpnl
Waar hij 't gebouw niet steunt ei
werk zamen sluit.
Daar za!'t Heelal den val van Vlos gevaarte
aanschouwen,
En zich 't verplettrend puin betwisten tot een
j hnit. r-
vTt ïstijd de stem gaat op bij 't-schudden der
gówelvën-:
#Keer tot uw Goël weêr, dien ge eerloos hébt
verzaakt
De wraakschaal giet zich inthéb deernis met
a-zeJveujk/
- d^der «ïtelt reëels Gij slnimrend stof,
VróntwaakJ
NB. Geldt#Aari Holland,' door 'een der
grootste dichters, een vriend van het xfierbaar
Huis/van Oranje, vóór 45 jaren op profetische
toon gezongen,ons nu in 1888 niei:.róew-?
Rotterdam. (5.' T.
'ALLEBLEI T00BUIT6IS6.
Terwijl 'de nieuwe^ bijbel,, wel .te verstaan het
Nieuwe Testament,/Van de Synode der, Herv.
Kerk in het licht j^lrómeh is, en zeer voor Huis-
sèlijk gebrïilk wordt' aanbevolen,' is er Zondag
avond deir èA deZfefie tJtrècht eene tooneël-voor-
^frlirn^/idet göedk|firïiig van 'hét; hoofd def Stad,
tot veredeling vaii Ret vólt gegeven 1 Voorwaar
©ene, schoone vooruitgang Twee middelen' die
goed zullen werken, want de Synode zal,welge-
zprgd. hebben dat haren bijbel aan de, eistheitdes
tijds voldoet, en die zijn immers, spotten met
Gods Wet Dat zoo iels door den Heer Bur
gemeester' wordt vergund, ïs wel eén teekèn/dat,
het .licht der Waarheid -in Utrecht, die Stad op
een berg in het óóg der zoogenaamde christe
nen,; nog niet helder brandt.
Tntussclien willeu wij onze' lezers maar ëens
eenvoudig wijzen op het schrikkelijke kenmerk
van onzen tijd, het geheel: loslaten vah Góds
Woord, en wat er danoverschiet is hétPrqp-r
scke geloof aan de godin der rede I Dq'arihede
zal Utrecht zoo gelukkig-worden, als bét1 groote
Parijs in 1789.
Ingezonden Stiifeken.""
Aan
de Redactie der Nieuwe Goessche Courant.
Mijnheer de Redacteur
•in: vatir-dft
^281 Japufrij 1868, daterfjje^lpa^fi'
oncien/^feekend; d-'So ö^'U^jflÖTte^d
lolieke'Kieners, .^pn einde o^. dëzé^iu^
VAi mij*- ïagazoD^to^sh(ifcjW: dbeds 1
geplaatst in no. 52 van den 26 December des
vorigen jaar?. v' f
Alvorens T>ver de in'ciat *blaadjè* 'voörkötnend^^
onwaarheden; -misschien uit onkunde~*voortge-
sproten, te spreken, wensch ik u eerst'de ge
schiedenis van het ingezonden stok, mede te
deelen.
Die geschiedenis ligt in het stuk zelf voor do -
daarin "wordt gezegd
Roomsch Catholieke orgaan tde Tijd* zich ver- -
heugt; ^tbóiiiahrjlB.'l&ifiltékhstó'hfe-
derland, en oVcr de-daqdfé dorre gedaanten der
Hervormde Kerk. Dat .de eerste bloeit door het
GEZAG en de laatste bezweken is ten gevolg©
vab het irvrije onderzoek.*
Het Rooir scb Catholieke blad ,dc Tijdén n^g-
maals fcp Tijd* is de aanvaller; en hier geldt het
spreekwoord die kaatsen wil moet dan bal ver
wachten. - 1
Dat ade Tijd* blijkha^r^gejokt heeft is dui
delijk; want dat dè R. C. Kerk bloeit en over
wint door het gezagt en de Herv. Kerk bezweken
is door het vrije ond$xzocl}ys onwaar. Immers ih
het alleen gèzag^bbend Wódrd^ van. Gpd- lozeb
wij. JA 5 55^«Óridejfzoékt de Schrilten.*
Op hjt #gkzag» der. B. Q. Kérk wordt ditoifc
derzoek verboden, en maakt dus door hare. instel
lingen- Gods Woord krachteloos.
De dooda of dorre gedaante der. Hervormde
Kerk is ontstaan, omdat zij" liberaal wordende,
het «gezag* van/Gods Woord méde verwerpt.
Beide Roomsch Catholieke en Hervormde Kerk
staan, dus higrin gelijk, en op^ het zelfde stand-
punf, J. f» het verwerpen van het rgezag»
van Gods, Woord, Ts nu, zoo alB het^ orgaan
udc Ttjd* gezegd heeft, de Herv. Kerk.dor en
dtjod, dan MOÉT ook de R. C. Kerk dor. én'
dóód zijn. Beide, God e-i de raatnrpon kunnep
onmogelyk te gelijk gediend worden, Lu);: 168 b._
Er IS geene gemeenschap tusschen..Christus en
Belial; JusscUen .Licht en Duisternis, iossehen
Leven, en I)óod.—
Wij zullen echter eenmaal vooreen Heiligen
Regtvaardig-God moeten verschijnen, en zijn. ver:
ant^oordïhg'bn gelidörzèbnihehl v^rtChuW^^^aan
Hem, voor de eeuwigheid, en niet aan eep menski,"
dié nog minder is té achten bij Hem, als een
stofje aan de weegschaal en. een droppel/aanden
wateremmer. Waar God dus gebied «Onderzoekt
de Schriften* en de paus .of de instellingen der
R. C. Kerk VERBIEDT het den feeken, daar
ïs het laatste in strijd met Gods gebod. Het is
duidelijki dat zulk een gebod uit den duivel ist
die tegen God strijdt.
Aan het hoofd der R, C. Kerk-^ staat de Pans,
die gezegd wordt op'den stoeL van Petjrus tc. zit
ten, terwijl ^Petrus' zelf voor den Raad te Jeru
zalem getuigde .Hand. 4 19 h. Oordpëlt gij
of het regi "ïs yoor God, u lieden" meer te bóoren
dan God,. Wat ze^t A hiervan Is! A Cotho-
liek Welaan, de Catholïeken hébben ook hun
bijbel Hij sla het Evangelie van Marons cp,