u f*"'" ALLE DIHGED. Onder dit opschrift lieeft het Kerk el. Week blad van de confessionele vereeniging een arti kel/waarin over den geweldigen strijd tegen het Chrisléljk Nationaal Onderwij» wordt geklaagd, en de schrijver kan niet begrijpen dat de strijd tiegeagwoenfd onderwijs getoetdi'ka» Wótde» cmdef de lens. ünn-'den geest/ dezer epaw; -. eer- biodigit^' »a» iipders gelo»^H}Vettuigingv temtiffat 4<^<uwW^^eiif.,K ^in '.ifraagt 4e acbriger bereden-'wordèn,Aiw dMéM reden fCmoeÉ te'n viflden «in vooroordeel en onbekendheid met "Het "doel 'die/ «óhdtón» en wil dat wij-.uiöt-int- len vragen wat, of shoe is bet chr. nat, ondec- wfaT'ttfjd^er'of-gpne .schooi maar dat men vtistóMBaoet: «hue behoort bet onderwijs op eené chrT .ÜSt.' School te wijn ingerigt; opdat het beanHtóorda-aao—bet voorgestelde doel.» Wat bet eerste betreft, dat er een geweldi ge; v-strijd go.ne.ij .wordt tegenhet. chr- nat* Ondprwijs, daarin staat het gelijk met dien, welke evêïï'!töïig,'eA"'tnkt .regt; gevoerd wordt tegen bet openbaar ^onderwijs, Dat zal altijd "wel zoo biij'vi-h, koó'.iabg-'ef concurrentie, bestaat. Wij zied dien strijd zelfs in handels- enfabrieks- zakenrf^ajfjo epd«»ijs den bodem ingeslagen werd, zon die strijd van éaqep.giidïeel adderen aard worden, en zamenge- ttokken ój':4én pnnf, namelijk op'een; openbaar jSSerwpv gehpei gébóawd op Gods geboden.. tP-pW de'sjtrjjd gevoerd wordt ,onder delen» dat guit dezer eevfr»eerbiediging van ieder» 'gdop/i-merluiging- "ar, christelijke vérdraageaam- f^»';'aaT~.'verWaebtth *'4r»J: van ..den ;geöet dezer è^rf.ifififit'' dfo'TeusVoi de jjéiiéflsSbsde van dea/Bëêé:r'(?fW is'; onder wélkenr bij".altijd, ook 1 iflèoo/nfèf het Chr/Nat. Onderwijs on- iSfe^bltopbïmdd 'leds/' inaar wél "om1 bètgeén-fi Veirecwmg Xare 'jpr'dUijd bewijst door Oir" Ora^/'te'fiïstton., n" j j - .'"Ife '^enjwaarprd* jw'q'"'ons aizób tégen het ÖbVv Nat. 'Óndérwiji' verklaren, dos niet nil vêxSwrdtiel bioitbe/tendkeid, madh' oihfit de lens, ^MOnJer'iehrbórstaddèfé 'niÊSreididg ain' hunne. aUt gpVeh1; 'ëene ïatib 'i's,. waafdob'r de" Heer 'ÓnX-'P 'en'"(je zijnen, ónwetend, h'èt onderwijs verspild 'fibfin; dat'3e 'ivèrebnigfig"'het Ge- "gjS-tfcéfefeëf|barafer bestrijdt d«S fet'npknbdaé1? a^-atreng'torg te 'drageis dat Gereformeerde onderwijzersbuiten hare be- ,S^tpub;bfijve»".'i :f= ï/kjfïï.'mfinen"datJ dd.' schrijver reeds hét" oór- •fid oviir het Clir. 'Nét: Oaderwijs beefr -bitge- sd'SSfi.'éfir the te geven, daf" Êetf?^^ fe} ign '.moestVan daar dat hij vwil dat ge- vrMgd' zat worden; wat het beboerde te zijn Tmdters kan mett dat\ook'ïan hek.opertbaar on- derw^.s zeggen. Wq jwillen dtoromVérivbódig vra genHoe moet hét onderwijs ~ïit:'Nafcfl£nd zijn"? j I Wij antwoorden daarop "eénvoadig dit:- De Staat, die onder dehoogste wet,dat is Gods fsioórd staaf, én verantwoording schilidig ia aan Üém,' die: gezegd heeft r «Door'mij regeren de sijaat behoort bov'én 'dó Pphitijén vpagen t V«t wjSfr* b fem.fin "antwpord^ Hij in'Zqn Woord,:bfik:^»ikS^4iiöi zullen onder- 1 ■tf—'a ii rkf ti sa' nif *i ii reifTin 111n wezen worden /inzettingen,. De moet den fètffadvoor, ieders gdoofs-over* tuiging ve^efipwy^e»'# lUéw eerblid' 'b&Jb en v betgeen God gebiedt. Dat.'nu wil de Heer Groen niet en'~eif€DmitV zijne gpeitve^anTen, ipaareeïië? r' vfêtsherzy&in£ tiaar hunfe» z[q vjjiet Jtear djg* - zin van G&ris&te' AAI QOLLAID. Ja, Holland, Holland werd herboren Maar ;ïs 't het zelfde Holland wel, Dat op den grondsteen stond, wien Jezus hei gezworenag jrNooit.bukt gij vqor de magt der Gij, Vader Willem, "ja, gij vestte 't op dien steenrots w v Twee eeuwen, stond het pal op dien onserifc-v ■bren-grónd, -- liu 't ^opL een zand wel rost^ d_ie nftoii.. ia 't. woelen stondé- >T. ::<_s ..Met God, ge. u-zel- ^~-/ven. kwijt- Vrees, na 't beproefde juk, nog eindloos feller Bóover, En terg uw Redder niet, nog naauwlijks weer beWrijd, Zoek, zoek den ho^teen'^wséiy. verworpen bij 't hecbouwpnl Waar hij 't gebouw niet steunt ei werk zamen sluit. Daar za!'t Heelal den val van Vlos gevaarte aanschouwen, En zich 't verplettrend puin betwisten tot een j hnit. r- vTt ïstijd de stem gaat op bij 't-schudden der gówelvën-: #Keer tot uw Goël weêr, dien ge eerloos hébt verzaakt De wraakschaal giet zich inthéb deernis met a-zeJveujk/ - d^der «ïtelt reëels Gij slnimrend stof, VróntwaakJ NB. Geldt#Aari Holland,' door 'een der grootste dichters, een vriend van het xfierbaar Huis/van Oranje, vóór 45 jaren op profetische toon gezongen,ons nu in 1888 niei:.róew-? Rotterdam. (5.' T. 'ALLEBLEI T00BUIT6IS6. Terwijl 'de nieuwe^ bijbel,, wel .te verstaan het Nieuwe Testament,/Van de Synode der, Herv. Kerk in het licht j^lrómeh is, en zeer voor Huis- sèlijk gebrïilk wordt' aanbevolen,' is er Zondag avond deir èA deZfefie tJtrècht eene tooneël-voor- ^frlirn^/idet göedk|firïiig van 'hét; hoofd def Stad, tot veredeling vaii Ret vólt gegeven 1 Voorwaar ©ene, schoone vooruitgang Twee middelen' die goed zullen werken, want de Synode zal,welge- zprgd. hebben dat haren bijbel aan de, eistheitdes tijds voldoet, en die zijn immers, spotten met Gods Wet Dat zoo iels door den Heer Bur gemeester' wordt vergund, ïs wel eén teekèn/dat, het .licht der Waarheid -in Utrecht, die Stad op een berg in het óóg der zoogenaamde christe nen,; nog niet helder brandt. Tntussclien willeu wij onze' lezers maar ëens eenvoudig wijzen op het schrikkelijke kenmerk van onzen tijd, het geheel: loslaten vah Góds Woord, en wat er danoverschiet is hétPrqp-r scke geloof aan de godin der rede I Dq'arihede zal Utrecht zoo gelukkig-worden, als bét1 groote Parijs in 1789. Ingezonden Stiifeken."" Aan de Redactie der Nieuwe Goessche Courant. Mijnheer de Redacteur •in: vatir-dft ^281 Japufrij 1868, daterfjje^lpa^fi' oncien/^feekend; d-'So ö^'U^jflÖTte^d lolieke'Kieners, .^pn einde o^. dëzé^iu^ VAi mij*- ïagazoD^to^sh(ifcjW: dbeds 1 geplaatst in no. 52 van den 26 December des vorigen jaar?. v' f Alvorens T>ver de in'ciat *blaadjè* 'voörkötnend^^ onwaarheden; -misschien uit onkunde~*voortge- sproten, te spreken, wensch ik u eerst'de ge schiedenis van het ingezonden stok, mede te deelen. Die geschiedenis ligt in het stuk zelf voor do - daarin "wordt gezegd Roomsch Catholieke orgaan tde Tijd* zich ver- - heugt; ^tbóiiiahrjlB.'l&ifiltékhstó'hfe- derland, en oVcr de-daqdfé dorre gedaanten der Hervormde Kerk. Dat .de eerste bloeit door het GEZAG en de laatste bezweken is ten gevolg© vab het irvrije onderzoek.* Het Rooir scb Catholieke blad ,dc Tijdén n^g- maals fcp Tijd* is de aanvaller; en hier geldt het spreekwoord die kaatsen wil moet dan bal ver wachten. - 1 Dat ade Tijd* blijkha^r^gejokt heeft is dui delijk; want dat dè R. C. Kerk bloeit en over wint door het gezagt en de Herv. Kerk bezweken is door het vrije ond$xzocl}ys onwaar. Immers ih het alleen gèzag^bbend Wódrd^ van. Gpd- lozeb wij. JA 5 55^«Óridejfzoékt de Schrilten.* Op hjt #gkzag» der. B. Q. Kérk wordt ditoifc derzoek verboden, en maakt dus door hare. instel lingen- Gods Woord krachteloos. De dooda of dorre gedaante der. Hervormde Kerk is ontstaan, omdat zij" liberaal wordende, het «gezag* van/Gods Woord méde verwerpt. Beide Roomsch Catholieke en Hervormde Kerk staan, dus higrin gelijk, en op^ het zelfde stand- punf, J. f» het verwerpen van het rgezag» van Gods, Woord, Ts nu, zoo alB het^ orgaan udc Ttjd* gezegd heeft, de Herv. Kerk.dor en dtjod, dan MOÉT ook de R. C. Kerk dor. én' dóód zijn. Beide, God e-i de raatnrpon kunnep onmogelyk te gelijk gediend worden, Lu);: 168 b._ Er IS geene gemeenschap tusschen..Christus en Belial; JusscUen .Licht en Duisternis, iossehen Leven, en I)óod.— Wij zullen echter eenmaal vooreen Heiligen Regtvaardig-God moeten verschijnen, en zijn. ver: ant^oordïhg'bn gelidörzèbnihehl v^rtChuW^^^aan Hem, voor de eeuwigheid, en niet aan eep menski," dié nog minder is té achten bij Hem, als een stofje aan de weegschaal en. een droppel/aanden wateremmer. Waar God dus gebied «Onderzoekt de Schriften* en de paus .of de instellingen der R. C. Kerk VERBIEDT het den feeken, daar ïs het laatste in strijd met Gods gebod. Het is duidelijki dat zulk een gebod uit den duivel ist die tegen God strijdt. Aan het hoofd der R, C. Kerk-^ staat de Pans, die gezegd wordt op'den stoeL van Petjrus tc. zit ten, terwijl ^Petrus' zelf voor den Raad te Jeru zalem getuigde .Hand. 4 19 h. Oordpëlt gij of het regi "ïs yoor God, u lieden" meer te bóoren dan God,. Wat ze^t A hiervan Is! A Cotho- liek Welaan, de Catholïeken hébben ook hun bijbel Hij sla het Evangelie van Marons cp,

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Goessche Courant | 1868 | | pagina 2