Geef.V mé. Geef lucht. U KUNT NIET ALLES WETEN ZEELAND Nederlands Instituut werkt aan veiligheid op zee Astma-kollekte Steun het Astma Fbnds. Postgiro 55055. GRATIS PUZZELPLEZIER VAN HET RODE KRUIS HELFT NEPAL Vlakbij, in Middelburg, bent U iédere dag welkom op onze doorlopende, overdekte TENTEN SHOW '86 van ca. 25 nieuwe modellen bungalows-huttenten en lichtgewicht modellen. 1 jaar gratis verzekering. Ook voor tentreparatie naar: walker DE WIT U KUNT NIET ALLES WETEN Ut waer hebeurde verhael van deze weke, beste vrienden, zouw kunne hae over de buure van de knipööhende schriever van de voorpahina, mè dat is echt nie zö. Trouwens, ik kenne ze ók hlad nie en ak zö die sappehe verhaelen over dat mens leze, dan mag tun ze van mien ouwe. Ni-je, dan mien buurvrouwe. Die is op d'r eihen meniere heëmansiepeerd en 't is un flienk uut de kluuten hewasse Zééuwse blomme. Af fijn, julder kun 't zelf leze, wan 't verhael hae over eur. Un meniere om te vermaeheren. Janna van Pier is un flienke vrouwe; ni-je, z' is nie dikke. Mè ze zit hoed in 't vleis, van d'r téénen tot d'r nikke. Ze weegt netuurluk nae 't eten, mè allee, z'is hoed hezond. Ut zit d'r oal op en an; en van achter ök nog un paer pond. Onderlest lag ze in de tuun te brae-jen en te bakken. Pier die zurgde vo 't mael; ie docht: noe neem uk ze te pakken! Voorover lag Janna mee d'r buuk nae benee. Ze zouwe buuten ete, dus Pier brocht de borden mee. Twi borden vol zö uut de panne, ze aete prei mee un ei. En mee un zwier zette Pier Janne d'r bord op d'r batterij. Ze haf un ieselukken brul, want ut was flienk werm. Mè oe of ze ök hroai-de, ze kon d'r nie bie mee d'r erm. Di zaete d'r pondjes vo in de weg en 't was ök prima himmestie. Dus dat werkte van twi kanten, want zö komme d'r ök hin kilo's bie. Deze kollekte heeft te Colijnsplaat opgebracht 943,65. Puzzelt u Dan n h'e' goed nieuws voor u Naast belangrijke injor- malie slaat liet bekende Rode Kruis puzzelblad de "M.irathon"trlkcnswe.r vol lijnc puzzels Wannéér u regelmatig één ol meer oplossaigen inzendt knjgtji dit blad Irelemaal gratis Kosten slechts 11.50 per oplossing En hoe méér oplossingen u opstuurt, hoe méér kans op een prachtige pri|s natuur lijk Elke maand zijner prijzen twv ruimflOOOO-tcwinnen Puzzel gezel lig mee en liclp het Rode Kruis helpen Schrijf snel naar het Nederlandse Rode Kruis. Postbus 28120,2502 KC DenHaag Of bel 070-846602/03. Bedankt! GIRO 7475 MIDDELBURG Een erg aangebrande pan zet u een paar uur met water waarin u een flinke eetlepel afwaspoeder voor de vaatwas- machine heeft gedaan. Meestal kan de aangebrande laag dan makkelijk wor den verwijderd. Dekbedden met synthetische vulling kunt u in de wasmachine wassen op 30 graden. Vulling van véren of dons moet u chemisch laten reinigen. Als u een kledingstuk moet wassen, dat uit verschillende vezels bestaat, ge bruik dan altijd de methode die ge schikt is voor de teerste vezel. Etiketten op glazen potten voor kruiden, etc. kunt u opplakken met eiwit. Zijn de etiketten vuil, dan kunt u deze ge makkelijk verwijderen en weer nieuwe opplakken. Zet op gelakte dienbladen geen hete voorwerpen, hierdoor kan de laklaag loslaten. Kleine kledingstukken die u aan wilt en nog vochtig zijn kunt u drogen met behulp van een föhn. Herfsttakken blijven langer mooi van kleur als u ze haarlak bespuit. Nieuwe Burg 29 Wij zijn dealer van: VINTER SPORT Tel. 11741 MIDDELBURG TRTfiTspoSr Ook voor Uw voortent! „Het was een nuttig congres. Het was bovendien de eerste keer dat er ergens in de wereld een congres werd gehouden, dat geheel gewijd was aan de veiligheid op zee. In feite is het een veeg teken dat dit de eerste keer was: blijkbaar neemt haast iedereen voetstoots aan dat de veiligheid op zee optimaal is, maar als er werkelijk een calamiteit is, weet niemand precies wat hij moet doen." Erik Helleman, direkteur van het Neder lands Nautisch Veiligheids Instituut (NNVI), sinds mei 1985 gevestigd in een fraai pand met uitzicht op de Scheveningse haven, van wie deze woorden zijn, organiseerde onlangs het eerste congres over veiligheid op zee in het Nederlandse Congresgebouw in Den Haag. Er waren ruim honderd deelnemers, voornamelijk uit Nederland, Noorwegen en Groot-Brittannië. Volgens Helleman geen gering aantal, aangezien er op de hele wereld hooguit vier honderd mensen zijn, die zich alleen met nautische veiligheid bezighouden. Ze zijn in dienst van de overheid, bij de rederijen en bij verzekeringsmaatschappijen. Het initiatief voor het veiligheidscongres werd genomen door een Stichting, speciaal voor dat doel opgericht: de „International Nautical Safety Conference '85", die in 1987 het jaartal in de naam zal veranderen. Het is namelijk de bedoeling om elke twee jaar een dergelijk evenement te houden, waar schijnlijk steeds in Den Haag. Het NNVI, dat door Helleman is opge richt, fungeert als congres-organisator. „Een gigantisch werk dat in vier-en-een-halve maand gelukt is; normaal staat er een jaar voor!" Terrorisme. Wat zijn zoal de onderwerpen op een der gelijk congres? Tijdens de openingsdag (de opening werd verricht door de heer C. P. Sri- vastava, secretaris-generaal van de Interna tional Maritime Organization (IMO) te Lon den, stond het thema „raketteren" centraal. Dat is vakjargon voor het beschieten van schepen vooral tankers. Er gaat immers geen week voorbij of er wordt in de Perzi sche Golf wel een olietanker „geraketteerd" en de toekomst ziet er wat dat betreft nog somberder uit. Voor ongeveer 500.000,— kan iedere terroristische beweging een raket aanschaf fen om ergens in de wereld een tanker in brand te schieten, om daarmee op indringen de wijze in de publiciteit te komen. De brand aan boord van de „Safina al Arab" was een praktijk-voorbeeld. De heer A. W. van Wijngen, technisch su pervisor van Smit Tak Internationaal Zeesleep- en Bergingsbedrijf BV, kan alles vertellen over de technieken van gespeciali seerde brandbestrijding aan boord en de rol die Smit Tak daarbij speelde. Voor het eerst werd er gesproken over alles wat er gedaan moet worden bij inslag van een raket, zowel aan boord van het getroffen schip, als op de wal, bij de operator. Wat zijn de gevolgen voor de verzekering? Voor welke schade is men wel of niet gedekt? Hoe kun je bij zo'n aanval het risico beper ken? Na behandeling van deze thema's is een aantal aanbevelingen naar de International Maritime Organization gezonden. Tijdens het congres is ook aandacht besteed aan de ontwikkelingen bij de uit gaande reddingsboten, waarbij duidelijk te zien was dat er een evolutie is naar veel snel lere boten, die afhankelijk van de weer somstandigheden, snelheden kunnen beha len van 15 tot 25 knoop per uur. Fabrikan ten van reddingsboten was gevraagd hun produkten te tonen in de Scheveningse ha ven. Drie dagen lang lagen er dertig red dingsboten uit dertien landen op deze verkoop-tentoonstelling. Een ander thema op dit congres was de veiligheid bij de off-shore en het gebruik daarbij van helikopters. „Er gebeuren bij de off-shore nog teveel ongelukken", aldus Helleman. „De veilig heidsvoorschriften verschillen van land tot land. De Noren stellen op dit gebied de hoogste eisen. Het kosten-aspekt speelt hier bij natuurlijk ook een rol." Het Nederlands Nautisch Veiligheids In stituut wordt door Helleman omschreven als De Noorse tanker „Thorshavet" ondervindt dat de veiligheid op zee niet optimaal is. „Een particulier bedrijf met ideële doelstel lingen". Er werken vijf mensen in vaste dienst en zeven-en-twintig part-timers die als docenten werken. Zij zijn allen in overheidsdienst. Het NNVI organiseert studiedagen en symposia over veiligheid op het water. Het instituut krijgt zijn inkomsten door de trai ningen die het aan diverse groepen mensen geeft: bemanningen van kleine vaartuigen, mensen die op booreilanden of bij haven diensten werken, enz. Er worden ook veilig heidstrainingen gegeven aan zeezeilers, zeesportvissers en plankzeilers. Crêpestoffen krimpen in de was. Dit kan voorkomen worden door het weefsel te strij ken als het nog vochtig is. Kleding die u gebleekt hebt met een chloor- middel neemt vrijwel geen kleur meer op. De kleding kan niet meer geverfd worden. Ge bruik voor het ontkleuren de hiervoor bestemde artikelen. Gebruik een chloormiddel nooit onverdund en nooit voor zijde of wol of voor een arti kel dat vuilafstotend is gemaakt. Let erop bij het verven van kleding dat ga ren en ritsen niet van polyester zijn, want de ze kleuren niet mee. Tandpasta moet gebruikt worden op een droge borstel. Daarom is het beter twee tan denborstels in gebruik te hebben, één voor de ochtend en één voor de avond. Een eksteroog is altijd het gevolg van druk of wrijving van slecht passende schoenen. Koop altijd schoenen aan het einde van de Kranen met kalkaanslag kunt u weer mooi krijgen door deze op te wrijven met een doek waarop u enkele druppels WC-eend hebt gedaan. Gipsen beeldjes kunt u schoonmaken in een zwakke soda-oplossing. Daarna magnesium poeder erop aanbrengen, laten drogen en afborstelen.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1986 | | pagina 2