Geef.V
mé.
Geef lucht.
U KUNT NIET
ALLES WETEN
ZEELAND
Nederlands Instituut werkt
aan veiligheid op zee
Astma-kollekte
Steun het Astma Fbnds.
Postgiro 55055.
GRATIS PUZZELPLEZIER
VAN HET RODE KRUIS
HELFT NEPAL
Vlakbij, in Middelburg, bent
U iédere dag welkom op
onze doorlopende,
overdekte
TENTEN SHOW '86
van ca. 25 nieuwe modellen
bungalows-huttenten en
lichtgewicht modellen.
1 jaar gratis verzekering.
Ook voor tentreparatie naar:
walker
DE WIT
U KUNT NIET
ALLES WETEN
Ut waer hebeurde verhael van deze weke, beste vrienden,
zouw kunne hae over de buure van de knipööhende schriever
van de voorpahina, mè dat is echt nie zö. Trouwens, ik kenne
ze ók hlad nie en ak zö die sappehe verhaelen over dat mens
leze, dan mag tun ze van mien ouwe. Ni-je, dan mien
buurvrouwe. Die is op d'r eihen meniere heëmansiepeerd
en 't is un flienk uut de kluuten hewasse Zééuwse blomme.
Af fijn, julder kun 't zelf leze, wan 't verhael hae over eur.
Un meniere om te vermaeheren.
Janna van Pier is un flienke vrouwe;
ni-je, z' is nie dikke.
Mè ze zit hoed in 't vleis,
van d'r téénen tot d'r nikke.
Ze weegt netuurluk nae 't eten,
mè allee, z'is hoed hezond.
Ut zit d'r oal op en an;
en van achter ök nog un paer pond.
Onderlest lag ze in de tuun
te brae-jen en te bakken.
Pier die zurgde vo 't mael;
ie docht: noe neem uk ze te pakken!
Voorover lag Janna
mee d'r buuk nae benee.
Ze zouwe buuten ete,
dus Pier brocht de borden mee.
Twi borden vol zö uut de panne,
ze aete prei mee un ei.
En mee un zwier zette Pier
Janne d'r bord op d'r batterij.
Ze haf un ieselukken brul,
want ut was flienk werm.
Mè oe of ze ök hroai-de,
ze kon d'r nie bie mee d'r erm.
Di zaete d'r pondjes vo in de weg
en 't was ök prima himmestie.
Dus dat werkte van twi kanten,
want zö komme d'r ök hin kilo's bie.
Deze kollekte heeft te Colijnsplaat
opgebracht 943,65.
Puzzelt u Dan n h'e' goed nieuws voor u Naast belangrijke injor-
malie slaat liet bekende Rode Kruis puzzelblad de "M.irathon"trlkcnswe.r
vol lijnc puzzels Wannéér u regelmatig één ol meer oplossaigen inzendt
knjgtji dit blad Irelemaal gratis Kosten slechts 11.50 per oplossing En hoe
méér oplossingen u opstuurt, hoe méér kans op een prachtige pri|s natuur
lijk Elke maand zijner prijzen twv ruimflOOOO-tcwinnen Puzzel gezel
lig mee en liclp het Rode Kruis helpen Schrijf snel naar het Nederlandse
Rode Kruis. Postbus 28120,2502 KC DenHaag Of bel 070-846602/03.
Bedankt!
GIRO 7475 MIDDELBURG
Een erg aangebrande pan zet u een
paar uur met water waarin u een flinke
eetlepel afwaspoeder voor de vaatwas-
machine heeft gedaan. Meestal kan de
aangebrande laag dan makkelijk wor
den verwijderd.
Dekbedden met synthetische vulling
kunt u in de wasmachine wassen op
30 graden. Vulling van véren of dons
moet u chemisch laten reinigen.
Als u een kledingstuk moet wassen,
dat uit verschillende vezels bestaat, ge
bruik dan altijd de methode die ge
schikt is voor de teerste vezel.
Etiketten op glazen potten voor kruiden,
etc. kunt u opplakken met eiwit. Zijn
de etiketten vuil, dan kunt u deze ge
makkelijk verwijderen en weer nieuwe
opplakken.
Zet op gelakte dienbladen geen hete
voorwerpen, hierdoor kan de laklaag
loslaten.
Kleine kledingstukken die u aan wilt
en nog vochtig zijn kunt u drogen met
behulp van een föhn.
Herfsttakken blijven langer mooi van
kleur als u ze haarlak bespuit.
Nieuwe Burg 29
Wij zijn dealer van:
VINTER
SPORT
Tel. 11741
MIDDELBURG
TRTfiTspoSr
Ook voor Uw voortent!
„Het was een nuttig congres. Het was bovendien de eerste keer dat er ergens
in de wereld een congres werd gehouden, dat geheel gewijd was aan de veiligheid
op zee. In feite is het een veeg teken dat dit de eerste keer was: blijkbaar neemt
haast iedereen voetstoots aan dat de veiligheid op zee optimaal is, maar als er
werkelijk een calamiteit is, weet niemand precies wat hij moet doen."
Erik Helleman, direkteur van het Neder
lands Nautisch Veiligheids Instituut (NNVI),
sinds mei 1985 gevestigd in een fraai pand
met uitzicht op de Scheveningse haven, van
wie deze woorden zijn, organiseerde onlangs
het eerste congres over veiligheid op zee in
het Nederlandse Congresgebouw in Den
Haag. Er waren ruim honderd deelnemers,
voornamelijk uit Nederland, Noorwegen en
Groot-Brittannië.
Volgens Helleman geen gering aantal,
aangezien er op de hele wereld hooguit vier
honderd mensen zijn, die zich alleen met
nautische veiligheid bezighouden. Ze zijn in
dienst van de overheid, bij de rederijen en
bij verzekeringsmaatschappijen.
Het initiatief voor het veiligheidscongres
werd genomen door een Stichting, speciaal
voor dat doel opgericht: de „International
Nautical Safety Conference '85", die in 1987
het jaartal in de naam zal veranderen. Het
is namelijk de bedoeling om elke twee jaar
een dergelijk evenement te houden, waar
schijnlijk steeds in Den Haag.
Het NNVI, dat door Helleman is opge
richt, fungeert als congres-organisator. „Een
gigantisch werk dat in vier-en-een-halve
maand gelukt is; normaal staat er een jaar
voor!"
Terrorisme.
Wat zijn zoal de onderwerpen op een der
gelijk congres? Tijdens de openingsdag (de
opening werd verricht door de heer C. P. Sri-
vastava, secretaris-generaal van de Interna
tional Maritime Organization (IMO) te Lon
den, stond het thema „raketteren" centraal.
Dat is vakjargon voor het beschieten van
schepen vooral tankers. Er gaat immers
geen week voorbij of er wordt in de Perzi
sche Golf wel een olietanker „geraketteerd"
en de toekomst ziet er wat dat betreft nog
somberder uit.
Voor ongeveer 500.000,— kan iedere
terroristische beweging een raket aanschaf
fen om ergens in de wereld een tanker in
brand te schieten, om daarmee op indringen
de wijze in de publiciteit te komen. De brand
aan boord van de „Safina al Arab" was een
praktijk-voorbeeld.
De heer A. W. van Wijngen, technisch su
pervisor van Smit Tak Internationaal
Zeesleep- en Bergingsbedrijf BV, kan alles
vertellen over de technieken van gespeciali
seerde brandbestrijding aan boord en de rol
die Smit Tak daarbij speelde. Voor het eerst
werd er gesproken over alles wat er gedaan
moet worden bij inslag van een raket, zowel
aan boord van het getroffen schip, als op de
wal, bij de operator.
Wat zijn de gevolgen voor de verzekering?
Voor welke schade is men wel of niet gedekt?
Hoe kun je bij zo'n aanval het risico beper
ken? Na behandeling van deze thema's is een
aantal aanbevelingen naar de International
Maritime Organization gezonden.
Tijdens het congres is ook aandacht
besteed aan de ontwikkelingen bij de uit
gaande reddingsboten, waarbij duidelijk te
zien was dat er een evolutie is naar veel snel
lere boten, die afhankelijk van de weer
somstandigheden, snelheden kunnen beha
len van 15 tot 25 knoop per uur. Fabrikan
ten van reddingsboten was gevraagd hun
produkten te tonen in de Scheveningse ha
ven. Drie dagen lang lagen er dertig red
dingsboten uit dertien landen op deze
verkoop-tentoonstelling.
Een ander thema op dit congres was de
veiligheid bij de off-shore en het gebruik
daarbij van helikopters.
„Er gebeuren bij de off-shore nog teveel
ongelukken", aldus Helleman. „De veilig
heidsvoorschriften verschillen van land tot
land. De Noren stellen op dit gebied de
hoogste eisen. Het kosten-aspekt speelt hier
bij natuurlijk ook een rol."
Het Nederlands Nautisch Veiligheids In
stituut wordt door Helleman omschreven als
De Noorse tanker „Thorshavet" ondervindt dat de veiligheid op zee niet optimaal is.
„Een particulier bedrijf met ideële doelstel
lingen". Er werken vijf mensen in vaste
dienst en zeven-en-twintig part-timers die als
docenten werken. Zij zijn allen in
overheidsdienst.
Het NNVI organiseert studiedagen en
symposia over veiligheid op het water. Het
instituut krijgt zijn inkomsten door de trai
ningen die het aan diverse groepen mensen
geeft: bemanningen van kleine vaartuigen,
mensen die op booreilanden of bij haven
diensten werken, enz. Er worden ook veilig
heidstrainingen gegeven aan zeezeilers,
zeesportvissers en plankzeilers.
Crêpestoffen krimpen in de was. Dit kan
voorkomen worden door het weefsel te strij
ken als het nog vochtig is.
Kleding die u gebleekt hebt met een chloor-
middel neemt vrijwel geen kleur meer op. De
kleding kan niet meer geverfd worden. Ge
bruik voor het ontkleuren de hiervoor
bestemde artikelen.
Gebruik een chloormiddel nooit onverdund
en nooit voor zijde of wol of voor een arti
kel dat vuilafstotend is gemaakt.
Let erop bij het verven van kleding dat ga
ren en ritsen niet van polyester zijn, want de
ze kleuren niet mee.
Tandpasta moet gebruikt worden op een
droge borstel. Daarom is het beter twee tan
denborstels in gebruik te hebben, één voor
de ochtend en één voor de avond.
Een eksteroog is altijd het gevolg van druk
of wrijving van slecht passende schoenen.
Koop altijd schoenen aan het einde van de
Kranen met kalkaanslag kunt u weer mooi
krijgen door deze op te wrijven met een doek
waarop u enkele druppels WC-eend hebt
gedaan.
Gipsen beeldjes kunt u schoonmaken in een
zwakke soda-oplossing. Daarna magnesium
poeder erop aanbrengen, laten drogen en
afborstelen.