KRONIEK VAN
Tweede blad van bet Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. vrijdag 2 mei 1986 no. 4219
Fam. Ilt'npdijk opent nieuwe zaak in kortgene
Zaterdag 10 mei: Landelijke Fietsdag
U KUNT NIET
ALLES WETEN
3©
s mmgmsm M tv
Un nieuwe zaek behinne is nie zö'n probleem, beste vrienden.
Mè un naam vo zó'n nieuw spul, dat is iets di k-je zó mè
nog nie uut bin. Op Kurtjeen hae'ter un vriedag één open,
mè ze d'r nog hin naem vo. Oe of tun hae ééte, un vriedag-
aevend wee'tun me't, want dan za de burhemééster ut be-
kendmaeke.
't Bééstespul van Kurtjeen.
Oalus is ter op Kurtjeen,
je kan 't zó nie bedienke.
Oal prachtuhhe wienkels,
die van nieuweheid blienke.
Un wienkel t je. v.o wol
en pas ök vo video-banden.
Bakkers en slachters
vo oale rangen en standen.
Noe is ter wee un nieuwen bie
en da's hin. flauwekul.
Un wienkel vol
mee bééstespul.
De man achter die zaek,
die ei't hoed bekeke.
Mè ie ei nog hin naem
en ie opent van de weke.
Eén naem kwam wè van pas,
althans volhens z'n vrouwe.
„De brokke-wienkel",
mè 'k helöve nie dat tun, die za ouwe.
door: Kees van Boven.
Dierenspeciaalzaak, nieuw op Noord-
Beveland.
Van discotheek naar dierenspeciaal
zaak is niet zo'n grote stap. Dat heeft
ook Leo Hengsdijk uit Geersdijk, waar
hij een kennel exploiteerde, gedacht.
Vanaf zaterdag 3 mei is zijn nieuwe
bedrijf gevestigd in de voormalige
Country Club aan de Hoofdstraat in
Kortgene.
Na een grondige verbouwing, zowel
gelijkvloers als het woongedeelte een
etage hoger, heeft Kortgene er een
prachtig bedrijfspand in het centrum
bij gekregen. Om een dierenspeciaalzaak,
te beginnen, was niet zo'n grote stap
voor de fam. Hengsdijk. De honden
kennel op Geersdijk is daar wel de
grondslag voor geweest.
Alles voor alle huisdieren, zo bestem
pelt de heer Hengsdijk zelf zijn uitge
breid assortiment. En uitgebreid, dat is
het. Van vogelkooien in alle soorten en
maten, tot goudvissen toe. Met daar
tussenin ook de vogels, die in deze
kooien horen en de aquaria, waar de
vissen in zwemmen. Een groot assor
timent dierenvoedsèl neemt een groot
deel. van de winkelruimte in beslag.
Aangebouwd aan de winkel is de trim
salon, waar uw huisdier vakkundig kan
worden behandeld.
Kleur wedstry d.
Al enige weken geleden zijn er enkele
duizenden kleurplaten uitgedeeld, waar
ook een nieuwe naam voor de winkel
kon worden ingevuld. Honderden kleur
platen zijn weer ingeleverd met een
grote voorraad namen, hoe de zaak zou
moeten gaan heten. Enkele dubbelzin
nige inzendingen zijn: „De brokken-
winkel" en „de diere wienkel". Geen
van beide namen komen in aanmerking
om de gevel te sieren. Hoewel ze zeer
origineel zijn, vindt ook dhr. Hengsdijk
zelf.
Vrijdagavond zal de echte naam ont
huld worden door burgemeester Hoo-
gendijk. Hierna, om ongeveer 20.00 uur,
is er een receptie voor genodigden.
Zaterdag 3 mei a.s. houdt de familie
Hengsdijk OPEN DAG. Dat betekent,
dat iedereen die dit wil, een kijkje kan
komen nemen in de nieuwe zaak en
aanschouwen wat er zoal op het gebied
van dierenvoeding en verzorging te
koop is.
Van discotheek tot dierenspeciaal
zaak. Een prachtige zaak, waar wij de
fam. Hengsdijk graag mee feliciteren.
Laat nooit handvaten of stelen van
pannen buiten het fornuis steken.
Als pannen of schalen tijdens het roe
ren, mixen of stampen verschuiven, leg
er dan een vochtige doek onder.
Ritsen die stroef gaan, b.v. van spijker-
goed of tassen kunt u smeren met een
druppeltje machine-olie.
De ANWB organiseert 10 mei a.s.
voor de 13e keer de landelijke fietsdag.
Evenals voorgaande jaren gebeurt dat
ook nu weer in nauwe samenwerking
met de TROS en de VVV's. Dit tradi
tionele evenement biedt weer vele tien
duizenden enthousiaste fietsers, ver
spreid over het hele land, de gelegen
heid te genieten van de vele schitte
rende plekjes die ons land kent.
Dr. P. Winsemius, minister van VROM
zal 's ochtends om 09.30 uur in de lan
delijke startplaats Lelystad het officiële
startsein geven. Vorig jaar trok de lan
delijke fietsdag bijna 300.000 deelne
mers, 80.000 meer dan in 1984.
Routes.
Vanaf 180 vertrekpunten (weer meer
dan vorig jaar) kunnen de deelnemers
starten op de 128, landschappelijk aan
trekkelijke routes, die 30 tot 40 kilo
meter lang zijn. Er is nadrukkelijk geen
wedstrijd element aan verbonden. Men
moet er wel voor zorgen vóór 17.00 uur
terug te zijn op het vertrekpunt. Wan
neer de route is uitgereden en de be
schrijving bij de kontrolepunten is af
gestempeld, ontvangt men bij de terug
komst op het vertrekpunt een herinne-
ringsspeld met jaarhanger.
Vanaf 21 april j.l. zijn de routebe
schrijvingen bij alle ANWB- en de be
treffende VVV-kantoren verkrijgbaar
tegen betaling van 3,Het is raad
zaam de routebeschrijvingen voor 10
mei af te halen.
VVV.
Bij de organisatie van de landelijke
fietsdag kon de ANWB ook dit jaar
weer rekenen op de enthousiaste mede
werking van de VW-kantoren. Zij heb
ben zich weer ingespannen, hetzij door
de routes samen te stellen, hetzij door
evenementen te organiseren op de. ver
trek- en kontrolepunten.
Uiteraard verdient ook de medewer
king van de rijwielhandelaren en mid
denstandsverenigingen te worden ge
noemd.
TROS radio en televisie.
De rol van de TROS in de publiciteit
rond de landelijke fietsdag is uitge
groeid tot een onmisbare. Fietsliefheb-
bers worden een aantal weken vooraf
gaande aan de fietsdag tot deelname
opgeroepen via radio- en t.v.-spots.
Op de dag zelf staat de fietsdag cen
traal in de TROS-Nieuwsshow, die tus
sen 07.00 en 13.00 uur rechtstreeks van
uit Lelystad wordt uitgezonden op Ra
dio 1. De presentatie van dit programma
wordt verzorgd door Mireille Bekooy
en Klaas Samplonius.
Minister P. Winsemius is in het pro
gramma te horen als „Ontbijtgast". Ver
der in de TROS-Nieuwsshow een ver
slag van de start van de landelijke
fietsdag, het bekende spelletje prijzen
slag met Bram v/d Weide en het op
treden van artiesten als de Gigantjes
en Roberto jacketti and the scooters.
Tussen 11.00 en 12.00 uur vindt in Le
lystad de opname plaats voor het radio
programma Bladgoud met o.a. Gerard
Joling, Corry Konings, de Havenzangers
en Koos Alberts.
Goede doel.
Jaarlijks is er bij de landelijke fiets
dag sprake van een goed doel. Een deel
van het inschrijfgeld wordt gebruikt om
recreatiemogelijkheden te scheppen voor
diegenen, die normaal gesproken nooit
aan een dergelijk evenement kunnen
deelnemen. In 1985 werd in Enschede
Nierdialyse-apparatuur geschonken aan
de Nierstichting Nederland.
Dit jaar wordt een deel van de op
brengst bestemd voor een te bouwen
vogelobservatiepost, geschikt voor rol
stoelgebruikers, aan de Oostvaarders-
plassen nabij Lelystad.
Nationale Molendag.
Traditiegetrouw valt de Nationale
Molendag samen met de landelijke
fietsdag, een door veel deelnemers ge
waardeerde kombinatie. Een aantal
fietsroutes is zodanig uitgezet, dat zij
langs molens voeren. Molens die te be
zichtigen zijn, zijn herkenbaar aan een
blauwe wimpel.
Open dag van de Waterleiding.
Op deze dag houden de waterleiding
bedrijven een open dag. Diverse fiets
routes voeren langs opengestelde wa
terleidingbedrijven en terreinen.
Voordelig met de trein naar de lande
lijke fietsdag.
De Nederlandse Spoorwegen leveren
een eigen bijdrage aan het welslagen
van de landelijke fietsdag.
Wie per trein naar één van de start
plaatsen reist en op het aankomststa
tion een fiets huurt, heeft veelal vol
doende aan een enkele reis. Op vertoon
van het treinkaartje ontvangt men na
melijk op 80 van de 180 ANWB-vertrek-
punten een coupon voor de gratis te
rugreis. Reserveren van een fiets is aan
te raden.
Voor volledige informatie over deze
mogelijkheid, is op NS-stations de bro
chure NS-sportief beschikbaar.
Startplaatsen in Zeeland.
Middelburg: ANWB-kantoor.
Vlissingen: VW-kantoor.
Goes: VVV-kantoor.
Renesse: WV-kantoor.
Terneuzen/Axel: 1. ANWB-kantoor;
2. Rest. Wapen van Axel, Axel.
In Nederland zijn we secuur met de juiste
aanduiding van wat er in een schoonmaak
middel zit. Als u op vakantie bent in het bui
tenland moet u voorzichtig zijn met deze
produkten.
Heeft u aardbeienvlekken in een gekleurde
stof, leg dit kledingstuk dan een paar uur in
water met citroensap van één citroen. De
vlek zal snel verdwijnen.
Yoghurtvlekken moet u op laten drogen en
daarna wegborstelen. Was het kledingstuk
daarna op de normale wijze.
Kopergroen om de knoppen en uw brieven
bus kunt u verwijderen met een oplossing
van twee eetlepels azijn en één theelepel zout.
Kontaktlijm kunt u in de meeste gevallen
verwijderen met nagellakremover. Ook een
kwastenreiniger kan wel eens helpen.
Schimmel op plastic douchegordijnen moet
u wassen in verdund bleekwater en naspoe
len in een ontsmettingsmiddel, bijvoorbeeld
Dettol. Laat de gordijnen in de zon drogen.
Gebruik voor het schoonmaken van schoon
metselwerk nooit zeep, maar een afwasmid-
del, zeep slaat wit uit. Spoel altijd na met
schoon water.
Bewerk uw betonnen vloer met een speciaal
hiervoor gemaakte was. Het reinigen gaat
dan veel sneller.
Donker geworden aluminium pannen kunt
u weer schoon krijgen door deze op te ko
ken met water en een scheut azijn.
Gietijzeren pannen moet u na gebruik steeds
inwrijven met wat slaolie. Als u dit steeds
doet, gaan de pannen niet roesten.
Het morsen van azijn en zout op roestvrijsta
len aanrechten veroorzaakt vlekken. De
vlekken verdwijnen meestal met een vloei
baar schuurmiddel. Met schoon water
naspoelen.
Sinds eind '82 zijn Nederlandse baggeraars
bezig om voor Esso een serie „booreilarl-
den" van een ander type aan te leggen. Het
gaat daarbij om hel opspuiten van een tot
negen meter onder het zee-oppervlak reiken-
den zandplaat (afhankelijk van de water
diepte is daar een half tot anderhalf miljard
kubieke meter zand voor nodig), waarop een
demontabel en afzinkbaar stalen caisson met
eemdiameter van 120 meter wordt gezet, dat
weer met zand wordt opgevuld. Na voltooi
ing van de boorwerkzaamheden wordt dat
caisson weggesleept naar een andere lokalie,
waar ook weer een eiland moet komen. Een
typisch voorbeeld van een stukje Hollandse
„bagger-innovatie".
Volker Stevin vertoonde zich eind '79 voor
dc eerste maal in de Beaufort Zee, nadat dit
bedrijf van Dome Petroleum een order voor
het bouwen van een kunstmatig eiland had
ontvangen. Intussen heeft Volker Stevin éen
aantal van die eilanden aangelegd, en het be
drijf gaat er van uit dat men dat de eerstko
mende jaren zal blijven doen. Het speuren
naar olie en gas gaat immers door, want de
aangetoonde velden zijn veelbelovend.
Ongeveer tegelijk met Volker Stevin kreeg
ook Zanen Verstoep van Dome Petroleum
een order voor de aanleg van zo'n eiland.
Zanen Verstoep begon met het baggerschip
„Aquarius" een 14 km lange toegangsgeul
uit te diepen naar de baai waar een eiland
gebouwd moest worden, met ruimte voor
een voorlopige haven.
Later werd de bestaande natuurlijke geul
naar de kust uitgediept en in de zomer van
1981 begon de bouw van het eerste kunst
matige eiland, dat de inheemse naam „Tar-
siut" kreeg. Daarna volgden eilanden in
steeds dieper water: „U.vilik", „Amerk" en
„Nerlerk". Momenteel heeft Zanen Ver
stoep in het hoge noorden van Canada twee
baggerschepen aan het werk.
Een volgende fase wordt de aanleg van de
infrastruktuur, die nodig is voor het trans
port van gevonden olie en gas naar de be
woonde wereld. Vervoer met tankers maakt
de aanleg van één of meer havens noodza
kelijk en vervoer per pijpleiding eist ook
bagger- en konstruktiewerk.
Overigens moeten de opgespoten eilanden,
wanneer ze niet meer gebruikt zullen wor
den, in verband met milieu-eisen, binnen een
paar jaar weer worden afgegraven. En dat
zou óók weer werk kunnen betekenen waar
de drie Nederlandse baggerbedrijven bij be
trokken hopen te worden.
Ervaring.
De in Canada aktieve oliemaatschappij
en zoals Esso, Gulf Oil en Dome Petroleum
Onder vaak barre omstandigheden zijn Nederlandse baggeraars aktief in de poolgebieden.
Nederlanders baggeren niet alléén in eigen
land en in warme streken (Afrika, Midden-
Oosten. enz.); ook in de barre poolstreek,
waar maanden achtereen temperaturen van
40 graden Celsius onder nul normaal zijn.
Enkele jaren al is een aantal Nederlandse
baggerbedrijven in de uitgestrekte Beaufort
Zee. in het hoge noorden van Canada (hon
derden kilometers boven de poolcirkel), be
zig met het maken van kleine kunstmatige
eilanden, waarop boortorens komen te staan
ten behoeve v an het zoeken naar olie en gas.
Grote Nederlandse aannemersbedrijven, zo
als Boskalis, Volker Stevin en Zanen Ver
stoep. hopen met die aktiviteiten in elk ge
val nog enige jaren bezig te zijn.
Die kunstmatige eilanden zijn het funda
ment voor boortorens. Het is de enige ma
nier om in die noordelijke streken te werkeri.
Andere konstrukties worden door het soms
wel twee meter dikke, schuivende ijs, weg
gedrukt. Boorschepen zouden hooguit drie
maanden per jaar in die streken in bedrijf
kunnen zijn. Die kunstmatige eilanden kun
nen overigens uitsluitend in de zomermaan
den (half juli tot half oktober) worden ge
bouwd. Het aantal dagen dat in dit barre kli
maat gewerkt kan worden varieert van 90 tot
120 dagen per jaar, maar er moet dan wel
24 uur per dag doorgewerkt worden!
's Winters is de Beaufort Zee onbevaar
baar. De baggerschepen worden in die peri
ode stilgelegd (ze gaan de „vriescel" in of
worden „gewinteriseerd", zoals ze daar zeg
gen) en de bemanningen Canadezen en
Nederlanders: gaan naar huis. Heel nauw
keurig wordt vóór die winterperiode geke
ken of alle kranen, leidingen, etc. wel zijn
afgetapt, want een bevriezing zou enorme
schade kunnen veroorzaken. Ook wordt er
scherp op gelet welke etenswaren wel en wel
ke niet in de „natuurlijke ijskast" kunnen
blijven liggen. Uit ervaring weet men dat vet
te sauzen en produkten waar veel vet in zit,
goed blijven, maar blikjes limonade en bier
vriezen kapot.
Overigens gaai het boren naar olie op de
gereedgekomen eilanden 's winters wel door!
lieten al in 1972 hun eerste kunstmatige ei
landen bouwen. Na de oliecrisis van 1973
werd het zoeken naar olie en gas in Cana
da's hoge noorden nog belangrijker en de
oliemaatschappijen kwamen min of meer
vanzelfsprekend bij de Nederlandse bagger
bedrijven terecht. De Hollanders hadden im
mers ervaring en "know-how". Hel Delta
plan en hei projekt voor de aanleg van een
kunstmatig eiland in de Noordzee, om maar
enkele voorbeelden te noemen.
Boskalis was er 't eerst bij. In 1975 reeds
legde dit bedrijf een kunstmatig eiland aan
met een diameter; van 110 meter. Inmiddels
is. het bedrijf al aan ongeveer twintig stuks
toe. De eilanden worden in niet al tc diep wa
ter gebouwd (gemiddeld dertien meter diep),
door het simpel opspuiten van zand dat met
hopperzuigers wordt aangevoerd.