KRONIEK VAN Tweede blad van bet Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. vrijdag 2 mei 1986 no. 4219 Fam. Ilt'npdijk opent nieuwe zaak in kortgene Zaterdag 10 mei: Landelijke Fietsdag U KUNT NIET ALLES WETEN 3© s mmgmsm M tv Un nieuwe zaek behinne is nie zö'n probleem, beste vrienden. Mè un naam vo zó'n nieuw spul, dat is iets di k-je zó mè nog nie uut bin. Op Kurtjeen hae'ter un vriedag één open, mè ze d'r nog hin naem vo. Oe of tun hae ééte, un vriedag- aevend wee'tun me't, want dan za de burhemééster ut be- kendmaeke. 't Bééstespul van Kurtjeen. Oalus is ter op Kurtjeen, je kan 't zó nie bedienke. Oal prachtuhhe wienkels, die van nieuweheid blienke. Un wienkel t je. v.o wol en pas ök vo video-banden. Bakkers en slachters vo oale rangen en standen. Noe is ter wee un nieuwen bie en da's hin. flauwekul. Un wienkel vol mee bééstespul. De man achter die zaek, die ei't hoed bekeke. Mè ie ei nog hin naem en ie opent van de weke. Eén naem kwam wè van pas, althans volhens z'n vrouwe. „De brokke-wienkel", mè 'k helöve nie dat tun, die za ouwe. door: Kees van Boven. Dierenspeciaalzaak, nieuw op Noord- Beveland. Van discotheek naar dierenspeciaal zaak is niet zo'n grote stap. Dat heeft ook Leo Hengsdijk uit Geersdijk, waar hij een kennel exploiteerde, gedacht. Vanaf zaterdag 3 mei is zijn nieuwe bedrijf gevestigd in de voormalige Country Club aan de Hoofdstraat in Kortgene. Na een grondige verbouwing, zowel gelijkvloers als het woongedeelte een etage hoger, heeft Kortgene er een prachtig bedrijfspand in het centrum bij gekregen. Om een dierenspeciaalzaak, te beginnen, was niet zo'n grote stap voor de fam. Hengsdijk. De honden kennel op Geersdijk is daar wel de grondslag voor geweest. Alles voor alle huisdieren, zo bestem pelt de heer Hengsdijk zelf zijn uitge breid assortiment. En uitgebreid, dat is het. Van vogelkooien in alle soorten en maten, tot goudvissen toe. Met daar tussenin ook de vogels, die in deze kooien horen en de aquaria, waar de vissen in zwemmen. Een groot assor timent dierenvoedsèl neemt een groot deel. van de winkelruimte in beslag. Aangebouwd aan de winkel is de trim salon, waar uw huisdier vakkundig kan worden behandeld. Kleur wedstry d. Al enige weken geleden zijn er enkele duizenden kleurplaten uitgedeeld, waar ook een nieuwe naam voor de winkel kon worden ingevuld. Honderden kleur platen zijn weer ingeleverd met een grote voorraad namen, hoe de zaak zou moeten gaan heten. Enkele dubbelzin nige inzendingen zijn: „De brokken- winkel" en „de diere wienkel". Geen van beide namen komen in aanmerking om de gevel te sieren. Hoewel ze zeer origineel zijn, vindt ook dhr. Hengsdijk zelf. Vrijdagavond zal de echte naam ont huld worden door burgemeester Hoo- gendijk. Hierna, om ongeveer 20.00 uur, is er een receptie voor genodigden. Zaterdag 3 mei a.s. houdt de familie Hengsdijk OPEN DAG. Dat betekent, dat iedereen die dit wil, een kijkje kan komen nemen in de nieuwe zaak en aanschouwen wat er zoal op het gebied van dierenvoeding en verzorging te koop is. Van discotheek tot dierenspeciaal zaak. Een prachtige zaak, waar wij de fam. Hengsdijk graag mee feliciteren. Laat nooit handvaten of stelen van pannen buiten het fornuis steken. Als pannen of schalen tijdens het roe ren, mixen of stampen verschuiven, leg er dan een vochtige doek onder. Ritsen die stroef gaan, b.v. van spijker- goed of tassen kunt u smeren met een druppeltje machine-olie. De ANWB organiseert 10 mei a.s. voor de 13e keer de landelijke fietsdag. Evenals voorgaande jaren gebeurt dat ook nu weer in nauwe samenwerking met de TROS en de VVV's. Dit tradi tionele evenement biedt weer vele tien duizenden enthousiaste fietsers, ver spreid over het hele land, de gelegen heid te genieten van de vele schitte rende plekjes die ons land kent. Dr. P. Winsemius, minister van VROM zal 's ochtends om 09.30 uur in de lan delijke startplaats Lelystad het officiële startsein geven. Vorig jaar trok de lan delijke fietsdag bijna 300.000 deelne mers, 80.000 meer dan in 1984. Routes. Vanaf 180 vertrekpunten (weer meer dan vorig jaar) kunnen de deelnemers starten op de 128, landschappelijk aan trekkelijke routes, die 30 tot 40 kilo meter lang zijn. Er is nadrukkelijk geen wedstrijd element aan verbonden. Men moet er wel voor zorgen vóór 17.00 uur terug te zijn op het vertrekpunt. Wan neer de route is uitgereden en de be schrijving bij de kontrolepunten is af gestempeld, ontvangt men bij de terug komst op het vertrekpunt een herinne- ringsspeld met jaarhanger. Vanaf 21 april j.l. zijn de routebe schrijvingen bij alle ANWB- en de be treffende VVV-kantoren verkrijgbaar tegen betaling van 3,Het is raad zaam de routebeschrijvingen voor 10 mei af te halen. VVV. Bij de organisatie van de landelijke fietsdag kon de ANWB ook dit jaar weer rekenen op de enthousiaste mede werking van de VW-kantoren. Zij heb ben zich weer ingespannen, hetzij door de routes samen te stellen, hetzij door evenementen te organiseren op de. ver trek- en kontrolepunten. Uiteraard verdient ook de medewer king van de rijwielhandelaren en mid denstandsverenigingen te worden ge noemd. TROS radio en televisie. De rol van de TROS in de publiciteit rond de landelijke fietsdag is uitge groeid tot een onmisbare. Fietsliefheb- bers worden een aantal weken vooraf gaande aan de fietsdag tot deelname opgeroepen via radio- en t.v.-spots. Op de dag zelf staat de fietsdag cen traal in de TROS-Nieuwsshow, die tus sen 07.00 en 13.00 uur rechtstreeks van uit Lelystad wordt uitgezonden op Ra dio 1. De presentatie van dit programma wordt verzorgd door Mireille Bekooy en Klaas Samplonius. Minister P. Winsemius is in het pro gramma te horen als „Ontbijtgast". Ver der in de TROS-Nieuwsshow een ver slag van de start van de landelijke fietsdag, het bekende spelletje prijzen slag met Bram v/d Weide en het op treden van artiesten als de Gigantjes en Roberto jacketti and the scooters. Tussen 11.00 en 12.00 uur vindt in Le lystad de opname plaats voor het radio programma Bladgoud met o.a. Gerard Joling, Corry Konings, de Havenzangers en Koos Alberts. Goede doel. Jaarlijks is er bij de landelijke fiets dag sprake van een goed doel. Een deel van het inschrijfgeld wordt gebruikt om recreatiemogelijkheden te scheppen voor diegenen, die normaal gesproken nooit aan een dergelijk evenement kunnen deelnemen. In 1985 werd in Enschede Nierdialyse-apparatuur geschonken aan de Nierstichting Nederland. Dit jaar wordt een deel van de op brengst bestemd voor een te bouwen vogelobservatiepost, geschikt voor rol stoelgebruikers, aan de Oostvaarders- plassen nabij Lelystad. Nationale Molendag. Traditiegetrouw valt de Nationale Molendag samen met de landelijke fietsdag, een door veel deelnemers ge waardeerde kombinatie. Een aantal fietsroutes is zodanig uitgezet, dat zij langs molens voeren. Molens die te be zichtigen zijn, zijn herkenbaar aan een blauwe wimpel. Open dag van de Waterleiding. Op deze dag houden de waterleiding bedrijven een open dag. Diverse fiets routes voeren langs opengestelde wa terleidingbedrijven en terreinen. Voordelig met de trein naar de lande lijke fietsdag. De Nederlandse Spoorwegen leveren een eigen bijdrage aan het welslagen van de landelijke fietsdag. Wie per trein naar één van de start plaatsen reist en op het aankomststa tion een fiets huurt, heeft veelal vol doende aan een enkele reis. Op vertoon van het treinkaartje ontvangt men na melijk op 80 van de 180 ANWB-vertrek- punten een coupon voor de gratis te rugreis. Reserveren van een fiets is aan te raden. Voor volledige informatie over deze mogelijkheid, is op NS-stations de bro chure NS-sportief beschikbaar. Startplaatsen in Zeeland. Middelburg: ANWB-kantoor. Vlissingen: VW-kantoor. Goes: VVV-kantoor. Renesse: WV-kantoor. Terneuzen/Axel: 1. ANWB-kantoor; 2. Rest. Wapen van Axel, Axel. In Nederland zijn we secuur met de juiste aanduiding van wat er in een schoonmaak middel zit. Als u op vakantie bent in het bui tenland moet u voorzichtig zijn met deze produkten. Heeft u aardbeienvlekken in een gekleurde stof, leg dit kledingstuk dan een paar uur in water met citroensap van één citroen. De vlek zal snel verdwijnen. Yoghurtvlekken moet u op laten drogen en daarna wegborstelen. Was het kledingstuk daarna op de normale wijze. Kopergroen om de knoppen en uw brieven bus kunt u verwijderen met een oplossing van twee eetlepels azijn en één theelepel zout. Kontaktlijm kunt u in de meeste gevallen verwijderen met nagellakremover. Ook een kwastenreiniger kan wel eens helpen. Schimmel op plastic douchegordijnen moet u wassen in verdund bleekwater en naspoe len in een ontsmettingsmiddel, bijvoorbeeld Dettol. Laat de gordijnen in de zon drogen. Gebruik voor het schoonmaken van schoon metselwerk nooit zeep, maar een afwasmid- del, zeep slaat wit uit. Spoel altijd na met schoon water. Bewerk uw betonnen vloer met een speciaal hiervoor gemaakte was. Het reinigen gaat dan veel sneller. Donker geworden aluminium pannen kunt u weer schoon krijgen door deze op te ko ken met water en een scheut azijn. Gietijzeren pannen moet u na gebruik steeds inwrijven met wat slaolie. Als u dit steeds doet, gaan de pannen niet roesten. Het morsen van azijn en zout op roestvrijsta len aanrechten veroorzaakt vlekken. De vlekken verdwijnen meestal met een vloei baar schuurmiddel. Met schoon water naspoelen. Sinds eind '82 zijn Nederlandse baggeraars bezig om voor Esso een serie „booreilarl- den" van een ander type aan te leggen. Het gaat daarbij om hel opspuiten van een tot negen meter onder het zee-oppervlak reiken- den zandplaat (afhankelijk van de water diepte is daar een half tot anderhalf miljard kubieke meter zand voor nodig), waarop een demontabel en afzinkbaar stalen caisson met eemdiameter van 120 meter wordt gezet, dat weer met zand wordt opgevuld. Na voltooi ing van de boorwerkzaamheden wordt dat caisson weggesleept naar een andere lokalie, waar ook weer een eiland moet komen. Een typisch voorbeeld van een stukje Hollandse „bagger-innovatie". Volker Stevin vertoonde zich eind '79 voor dc eerste maal in de Beaufort Zee, nadat dit bedrijf van Dome Petroleum een order voor het bouwen van een kunstmatig eiland had ontvangen. Intussen heeft Volker Stevin éen aantal van die eilanden aangelegd, en het be drijf gaat er van uit dat men dat de eerstko mende jaren zal blijven doen. Het speuren naar olie en gas gaat immers door, want de aangetoonde velden zijn veelbelovend. Ongeveer tegelijk met Volker Stevin kreeg ook Zanen Verstoep van Dome Petroleum een order voor de aanleg van zo'n eiland. Zanen Verstoep begon met het baggerschip „Aquarius" een 14 km lange toegangsgeul uit te diepen naar de baai waar een eiland gebouwd moest worden, met ruimte voor een voorlopige haven. Later werd de bestaande natuurlijke geul naar de kust uitgediept en in de zomer van 1981 begon de bouw van het eerste kunst matige eiland, dat de inheemse naam „Tar- siut" kreeg. Daarna volgden eilanden in steeds dieper water: „U.vilik", „Amerk" en „Nerlerk". Momenteel heeft Zanen Ver stoep in het hoge noorden van Canada twee baggerschepen aan het werk. Een volgende fase wordt de aanleg van de infrastruktuur, die nodig is voor het trans port van gevonden olie en gas naar de be woonde wereld. Vervoer met tankers maakt de aanleg van één of meer havens noodza kelijk en vervoer per pijpleiding eist ook bagger- en konstruktiewerk. Overigens moeten de opgespoten eilanden, wanneer ze niet meer gebruikt zullen wor den, in verband met milieu-eisen, binnen een paar jaar weer worden afgegraven. En dat zou óók weer werk kunnen betekenen waar de drie Nederlandse baggerbedrijven bij be trokken hopen te worden. Ervaring. De in Canada aktieve oliemaatschappij en zoals Esso, Gulf Oil en Dome Petroleum Onder vaak barre omstandigheden zijn Nederlandse baggeraars aktief in de poolgebieden. Nederlanders baggeren niet alléén in eigen land en in warme streken (Afrika, Midden- Oosten. enz.); ook in de barre poolstreek, waar maanden achtereen temperaturen van 40 graden Celsius onder nul normaal zijn. Enkele jaren al is een aantal Nederlandse baggerbedrijven in de uitgestrekte Beaufort Zee. in het hoge noorden van Canada (hon derden kilometers boven de poolcirkel), be zig met het maken van kleine kunstmatige eilanden, waarop boortorens komen te staan ten behoeve v an het zoeken naar olie en gas. Grote Nederlandse aannemersbedrijven, zo als Boskalis, Volker Stevin en Zanen Ver stoep. hopen met die aktiviteiten in elk ge val nog enige jaren bezig te zijn. Die kunstmatige eilanden zijn het funda ment voor boortorens. Het is de enige ma nier om in die noordelijke streken te werkeri. Andere konstrukties worden door het soms wel twee meter dikke, schuivende ijs, weg gedrukt. Boorschepen zouden hooguit drie maanden per jaar in die streken in bedrijf kunnen zijn. Die kunstmatige eilanden kun nen overigens uitsluitend in de zomermaan den (half juli tot half oktober) worden ge bouwd. Het aantal dagen dat in dit barre kli maat gewerkt kan worden varieert van 90 tot 120 dagen per jaar, maar er moet dan wel 24 uur per dag doorgewerkt worden! 's Winters is de Beaufort Zee onbevaar baar. De baggerschepen worden in die peri ode stilgelegd (ze gaan de „vriescel" in of worden „gewinteriseerd", zoals ze daar zeg gen) en de bemanningen Canadezen en Nederlanders: gaan naar huis. Heel nauw keurig wordt vóór die winterperiode geke ken of alle kranen, leidingen, etc. wel zijn afgetapt, want een bevriezing zou enorme schade kunnen veroorzaken. Ook wordt er scherp op gelet welke etenswaren wel en wel ke niet in de „natuurlijke ijskast" kunnen blijven liggen. Uit ervaring weet men dat vet te sauzen en produkten waar veel vet in zit, goed blijven, maar blikjes limonade en bier vriezen kapot. Overigens gaai het boren naar olie op de gereedgekomen eilanden 's winters wel door! lieten al in 1972 hun eerste kunstmatige ei landen bouwen. Na de oliecrisis van 1973 werd het zoeken naar olie en gas in Cana da's hoge noorden nog belangrijker en de oliemaatschappijen kwamen min of meer vanzelfsprekend bij de Nederlandse bagger bedrijven terecht. De Hollanders hadden im mers ervaring en "know-how". Hel Delta plan en hei projekt voor de aanleg van een kunstmatig eiland in de Noordzee, om maar enkele voorbeelden te noemen. Boskalis was er 't eerst bij. In 1975 reeds legde dit bedrijf een kunstmatig eiland aan met een diameter; van 110 meter. Inmiddels is. het bedrijf al aan ongeveer twintig stuks toe. De eilanden worden in niet al tc diep wa ter gebouwd (gemiddeld dertien meter diep), door het simpel opspuiten van zand dat met hopperzuigers wordt aangevoerd.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1986 | | pagina 3