NOÖRQ-REVEIANQ Grote voorjaarsshow van ondernemers in Kamperland TAFELTENNIS: Een oud-eilandbewoner weet te vertellen (7) A m'n tehenwoordug erhens nae toe wille, beste vrienden, dan is dat de heweunste zaek van de wereld. Je stapt in d n auto of in de bus en de trein en m'n vinde ut oal normaal en dat is't ök. Vroeher was dat toch un bitje anders; ök vo Ko toen a tun vo't éést van z'n leven op reis hieng. Un retoertje Hoes. Ko van Soare most op reis, vo 't éést van z'n leven. Ie was wè us nae Hoes hewist, mè di was 't bie hebleve. Noe mos'tun hlad nae Krabbendieke toe, want di weunde nog un nichte. Zö vee oa ze a hevrohe: Ko. je mö us komme; tot da'tun eindelienge zwichte. Mè mee de trein was'tun nog nooit hewist. en ie hieng hlad alléénug. Soare oa't oal hoed uutheleid, je neem un retoertje vo heen en trug. Di stieng dan Jekobus vo't loket en die man vroeg wat of'tun wouw. Jekobus krauwde us onder z'n pette, want ie snap'tunt nie zö hauw. Toen doch'tun wee an Soare, wat of die oa hezeid. Un retoertje, zei Kobus. Kiek ier, z'n ei was heleid. De man achtur ut loket keek us nae Ko, ie docht, die is nie snuhher. Dirom zei tun: wi nae toe? Dan hiengt meschien wat vluhher. Di most Ko wee even over dienke en ie docht, wat is dat un klier. Toen zei tun, dat ka-je toch behriepe, netuurluk wee nae ier. Zaterdagmiddag 19 april stijgen twee heteluchtballons op. Het zal de komende dagen (17, 18 en 19 april) gezellig druk zijn in Kamper- i land. De Kamperlandse Ondernemers- j vereniging houdt dan een grote lente- show. In de bedrijfshallen van Leen- poel b.v. aan de Ruiterplaatweg 2 te Kamperland. Daar zullen gedurende 3 dagen een 15-tal Kamperlandse onder nemers een indruk geven van wat zij hebben te bieden. Tegelijkertijd geeft het Landbouwmechanisatiebedrijf Leen- poel b.v. een show van traktoren en land- en tuinbouwmachines. De Kamperlandse Ondernemersvere niging houdt om de twee jaar een der- gelijke voorjaarsshow. Dit naast andere regelmatig terugkerende aktiviteiten. Men denke aan de traditionele St. Ni- colaas-alctie, de aktie rond Moederdag j en de feestelijke Kamperlandse Bra- 1 deriè. De Voorjaarsshow zal officieel geopend worden door burgemeester Wisse van Wissenkerke op donderdag 17 april, 's middags om 3 uur. Op donderdag avond zal er een optreden zijn van een zanger en muzikale begeleiding van een hammondorgel. Op vrijdagavond is er een modeshow van dames- en kinderkleding van „Tier- lantijntje" uit Goes en de kapsels zul len verzorgd worden door Coiffure 2000 uit Kamperland. De modeshow is van 19.00 tot 21.00 uur. Op zaterdagmiddag is er om ongeveer 15.00 uur een opstijging te zien van twee heteluchtballonnen. Een en ander is een groot spektakel. Voor de kinderen is er de gehele middag een muzikale clown aanwezig. De openingstijden zien er als volgt uit: donderdag 17 april van 15.00 tot 21.00 uur; vrijdag 18 april van 15.00 tot 21.00 uur en zaterdag 19 april van 13.00 tot 18.00 uur. Zoals gezegd, zal de duizend vier kante meter expo-ruimte worden in genomen door een 15-tal ondernemers, die zijn aangesloten bij de Kamper landse Ondernemersvereniging. De di verse ondernemers zullen met de vol gende artikelen op de show aanwezig zijn: o.a. een grote tuinmeubelshow; fietsen; elektrische huishoudelijke ap paraten; radio-t.v.-video; meubelen; woningtextielhaarverzorgingsartikelen knippen; wijn; fruit; oliebollen; kaas; bonbons; bloemen en planten; auto's, div. merken; snacks; ijs; vis; reinigings middelen en zeepprodukten; sanitair en c.v.; en toffe zomermode voor knal- prijzen. Tenslotte is er een lekkere kop koffie of een koud pilsje voor dorstige mensen te koop. ZEEUWSE VOLKSZANGER PvdA EN VVD VORMEN PETER DIELEMAN ZATERDAG IN KAMPERLAND „Ons stoke zelf jenever" en „Mee de bejaerdesoos nae de Betuwe", dat zijn twee bekende liedjes op de LP „De Schompen". Een duo waar Peter Die- leman enige jaren geleden deel van uit maakte. Zaterdag a.s. is hij solo te beluisteren in bar-restaurant ,,'t Helm hout" aan de A. van Heestraat te Kam perland. Peter Dieleman zingt zijn eigenge maakte liedjes in het Zeeuws en de naam Zeeuwse volkszanger, die hij al enige tijd heeft meegekregen, zal daar niet vreemd aan zijn. De liedjes, die Peter ook zelf begeleid op zijn gitaar, zijn wat satirisch en gaan veelal over dagelijkse gebeurtenissen om ons heen. Tijdens zijn optreden weet hij ook altijd zijn publiek aan zich te binden door op een humoristische manier zijn liedjes aan elkaar te praten. Wilt u Peter Dieleman eens mee maken en van onvervalste „Zeeuwse kleinkunst'' genieten, kom dan zaterdag a s. naar bar-restaurant ,,'t Helmhout" te Kamperland. U bent van harte wel kom. COLLEGE IN KORTGENE Voor het eerst na 40 jaar zal in het te vormen college van b. en w. van Kortgene geen wethouder van een pro testants christelijke partij zitting ne men. De CDA-fraktie, die bij de ge meenteraadsverkiezingen één zetel heeft verloren en van 4 op 3 is gekomen, zal in het nieuwe college ontbreken. Voor wethouder L. M. van der Weele, die zich niet meer verkiesbaar heeft gesteld, is door de nieuwe CDA-fraktie geen opvolger aanbevolen. Na enige besprekingen, op uitnodi ging van de PvdA-fraktie, is besloten om een college van b. en w. te vormen, bestaande uit dhr. J. J. van Noort, de huidige wethouder van de PvdA en dhr. C. J. van Damme, raadslid voor de VVD. OPHALEN OUD PAPIER TE KAMPERLAND A s. zaterdagmorgen vanaf 9.00 uur wordt er te Kamperland weer oud pa pier opgehaald. Dit ten behoeve van de Brassband „Ons Genoegen". Slagvast sluit seizoen 19851986 rede ly k goed af. Ook tweede jeugdteam kampioen. Evenals het tweede seniorenteam is ook het tweede jeugdteam erin geslaagd kampioen te worden. Op schitterende wijze werd afgelopen zaterdag mede kandidaat 't Zand uit Middelburg met 3—7 aan de kant gezet. Deze px-estatie werd bex*eikt door het viertal Ewald Begthel, Wim de Bruine, Arnold Keizer en Bert Sandee, samen met hun coach Andx-é Geluk. Vanaf deze plaats profi ciat en veel succes in de derde klas. Dat niet alles goud is wat er blinkt, heeft Slagvast ondertussen ook bemerkt. Het eerste jeugdteam heeft het name- liik niet gered om zich in de tweede klas te handhaven. Hun laatste wed strijd, waaxmit minstens één punt moest worden gehaald, werd met 82 ver loren van Effect uit Terneuzen. Het derde jeugdteam en het pup./ welpen team moesten hun laatste kom petitiewedstrijd tegen Scaldina uit Zie- rikzee afwerken. Beide teams hadden geen schijn van kans en kregen aldus een 91 nederlaag te slikken. Erwin v/d Maas en Jos Meester waren het, die voor Slagvast de eer wisten te redden. Het eerste seniorenteam heeft de laat ste kans die zij hadden om degradatie te voorkomen met beide handen aan gegrepen. Onverwachts werd titelkan didaat Kapelle, in eigen omgeving nog wel, een gevoelige 28 nederlaag be zorgd. 't Zand dat hierdoor, zonder zelf te spelen, kampioen was geworden, had het kompetitieverloop voor Slagvast nog nadelig kunnen beinvloeden. Zij deden echter hun sportieve plicht door MZ in hun laatste wedstrijd naar een dui delijke 37 nederlaag te spelen, waar door Slagvast in de derde klas blijft. Aanstaande zaterdag 19 april wordt door de afd. tafeltennis van Slagvast de klubkampioenschappen georgani seerd. Belangstellenden kunnen van 10- 17 uur in de sporthal een kijkje komen nemen om deze prachtige sport van Nu moeten wij ons even realiseren, mijne heren, dat de rookwaar nog aan distributie onderhevig was, dus schaars en op de bon. Tussen twee proestbuien door, hangend met het hoofd nog boven de wasbak, keek Henk even naar Kees en zei: „Zeg, heb jij vannacht nu ook zo belabberd geslapen Kees liet toen een niet zo zachte term los, daarbij met zijn armen zwaaiend, tenminste zo dacht hij, in de ruimte. Maarhet shagdoosje werd geraakt, dat door het geopende venster ver dween, dalend naar Lemsterdiepten. Dit was een straatje dat achterlangs „Het Centrum" liep. Juist, o toeval, voor de voeten van een huiswaarts kerende nog jeugdige vissex-. Die het doosje, zag Kees vanuit het venster, opraapte, opende en toen zeker blij verrast heeft gekeken. Riep naar de man daax'boven in het ver lichte venster: „Bedankt hoor, je stopt zeker met rokenEn verdween. Kees heeft toen een nummertje Rot terdams bootwerkersgeluid laten horen. Zei later Henk tijdens het ontbijt bij ons aan boord: „Mensen, ik durf nog niet te lachen, dan vermoordt hij me nog. Maar zodra ik thuis kom, ga ik daar eerst eens rustig voor zitten!" Zei Kees: „Piet, dat was nog jouw doosje, weet je wel?" Nu, Henk kon toen vlug naar huis, want bij het verwijderen van de roet- laag op een zuigerkop bleek deze zui ger gescheurd te zijn. Inpakken en weg wezen, was toen de reaktie van Kees. Wij sturen vanaf Rotterdam de „Tini" (eigen motorsleepboot) wel om jullie op te halen. Wij moeten voor verdere re paratie naar de machinefabriek. Mag ik, mijne heren, tot besluit nog een noot inlassen? De hongerwinter was door ons overleefd, dankzij fami liehulp. Bevrijding was daar. Het mooi ste moment was toen voor ons de voed- seldropping door de geallieerde vlieg tuigen. Het in het openbaar, op straat, kaalknippen van de met de vijand ge heuld hebbende vrouwen en meisjes, om die daarna met gemeniede hoofden, ter opluistering van het bevrijdings feest, rond te leiden op een kar. Neen, dat heeft ons bedroefd. Om redenen dat het juist „de goeden" waren, de soliede vaderlanders, die zich hiertoe nu verlaagden. Maar ook velen hielden zich veire van dit straatbeeld. Wij zijn nu de tweede bevrijdingsdag met nog slappe benen op een geleend rijwiel gestapt, waaraan die blokjes banden zaten. Deze fiets had de vijand nimmer kunnen roven. Peddelden op de vroege morgen, met als enige dag voeding enkele gedropte kaakjes op zak, die door distributie de huiskamers hadden bereikt, eerst van Delft naar Rotterdam. Kwamen die dag ook nog aan de Spijkenissebrug, waar wij door een marechaussee werden teruggewe zen, want het achtex-land daar was nog niet door de geallieerden bezet. Dit had vier dagen na de bevrijding pas plaats. Wij waren op zoek naar het tankschip „Viking", want dit schip was tevens onze woning. Een ons bereikte tip ver meldde dat dit schip juist voor de be vrijding te Hellevoetsluis was gezien, vandaar. De Maastunnel te Rotterdam was afgesloten. Heen-en-Weer bootjes (stadsveerdienst) waren vanzelfsprekend nog niet op hun basis terug. nabij te zien. Vrijwel alle tafeltennis- leden zijn present om hun krachten met elkaar te meten. De strijd zal gaan in de volgende groepen: pu./welp. van 8 t/m 12 jaar; asp./jun. van 13 t/m 17 jaar en senioren vanaf 18 jaax\ Eindstanden voorjaarskompetitie. 3e klas senioren. 1. Zand 4 10 15 2. Scaldina 1 10 12 3. Kapelle 2 10 12 4. Kerkwerve 1 10 8 5. Slagvast 1 10 7 6. MZ 11 10 6 5e klas senioren. 1. Slagvast 2 8 12 2. Big Smash 5 8 10 3. Kapelle 5 8 9 4. MZ 17 8 6 5. Laurens 5 8 3 2e klas jeugd. 1. Arnemuiden 2 10 17 2. Effect 2 10 13 3. MZ 4 10 13 4. Laurens 1 10 6 5. Sar. 1 10 6 6. Slagvast 1 10 5 4e klas jeugd. 1. Slagvast 2 10 15 2. Zand 5 10 14 3. Kapelle 1 10 12 4. Oudelande 1 10 10 5. Reyn. 4 10 6 6. MZ 9 10 1 5e klas jeugd. 1. Kapelle 2 10 18 2. MZ 11 10 14 3. Scaldina 4 10 14 4. Big Smash 3 10 10 5. Slagvast 3 10 3 6. Big Smash 2 10 1 2e klas pup./welp. 1. Scaldina 5 8 13 2. Oudelande 3 8 12 3. Big Smash 5 8 9 4. Slagvast 4 8 5 5. MZ 12 8 0 Wij moesten dus een grote bocht ma ken over de Maasbruggen. Kwamen, met prachtig weer, bij de 2e Katen- drechtse haven aan (le en 2e K.-haven zijn nu gedempt). Waar het terrein van de V.K.M. (Verenigde Kolen Maat schappij), zuster-onderneming van de Oliehandels-vereniging (later Gulf) was, waar wij in dienst waren. Hier kon ik misschien een oude bekende vinden, die iets naders van onze tankschepen afwist. Daar meerde juist het eerste Engelse kolentransport zeeschip, diep afgeladen. De wederopbouw werd al realiteit! Wij duwden in de terreinafrastering de stalen deur open en zie, daar op een stoel voor het kantoortje, lekker in het zonnetje, zat nu als portier dienst doende, een door vermagering niet op het eerste gezicht te herkennen man. Het was Kees Nolten! Hij herkende mij het eerst met: „God Piet, leef jij ook nog?" Kwam moei zaam van zijn stoeltje overeind en bleef een poosje op mijn schouder klop pen. Ja, hij was met een beetje geluk ook razzia en „ander gedonder" te slim afgeweest. De meeste jongens van het terrein zaten nog in Duitsland natuur lijk, ergens anders, ofwaren dood. Doch hij had Rotterdam niet verlaten. Was bij zijn zus hier in Zuid onder gedoken. Haar man hadden „ze" met stoffer en blik, gaande 's morgens naar zijn werk, van straat geveegd en in een lichter (sleepschip) naar „boven" (Duitsland) vervoerd, met vele anderen. Daarna niets meer van hem gehoord. Hopelijk komt hij terug, wie weet? In die tijd had Kees, met anderen, „een putje gespit" in de bodem van de werkplaats achter het kantoortje. Hier in was, lekker ingevet, zijn draaibank en andere dingen verdwenen. Zodra er hulp kwam, werd dat zaakje weer „op gevist". Wat waren wij beiden mager, vonden we. „Maar," zei Kees, „dat een mens nu niets te roken heeft. Piet, heb jij soms een draadje tabak of zo bij je?" Nu, dat draadje hadden wij wel en wel in de vorm van een doosje gevuld met goud-geel eigen teelt. Vloeitjes, netjes op maat gesneden, kwamen van een Haags krantenbureau. Relatie is maar allesHet papier was wel een beetje dik. „Mag ik er eentje draaien?" veerde Kees nu van zijn stoeltje. „Nee," was m'n antwoord, „je krijgt het gehele doosje met inhoud!" Terwijl Kees zijn shagje van deze middelen probeerde te draaien, kwam de Nederlandse loods, tas op de rug, vanaf het Engelse schip aan de poort. Zag Kees staan rollen met de vinger-s en schudde zijn hoofd. „Dat is nu over met die rommel, hier!" zei hij. Trok een doos Player uit zijn rugzak en gaf met royaal gebaar ons elk vijf echte sigaretten, de eerste na de bevrijding. Meegebracht door één der eerste ge allieerde schepen die het gehavend Rot terdam weer ongestoord binnenkwamen. Toen Kees wat later van mij vernam waarvoor ik van Delft op weg was en hoe, terwijl ik naast hem op de stoep voor de deur van het kantoortje zittend de meegebrachte kaakjes op at, kwam uit zijn zak het papiertje met twee nog oorlogsgrduwe boterhammetjes tevoor schijn. Deelde die met mij. „Pak vast, Piet. Ik ga zo dadelijk wel even bij de kok op die Engelsman kijken!" Zo was nu Kees. Dit vond ik den kelijk zo aardig van hem, dat ik vier van mijn vijf Engelse sigaretten in nu zijn shagdoosje heb gestopt. De vijfde sigaret, 's avonds weer te Delft zijnde, hebben wij met z'n drieën opgerookt. Hoe? Onder zwaar protest der an deren knipten wij de sigaret in drieën. Elk deel werd op een stopnaald geprikt. Om zo weinig mogelijk peuk over te houden. Zo ging die bevrijdingssigaret in rook op. Te Lemmer is toen mijn shagdoosje, dat Kees als „aandenken" nog steeds gebx'uikte, bij een visser terechtgeko men Onverbiddelijk klopte hofmeester Da me, als sein voor opstaan, de andere morgen op tijd met de stok, voor op- i'olling van hettafelzeil, op de lange tafel beneden in de midscheeps. Dit was een langscheeps aangebrachte vaste tafel. „Het blad" kon in vier gedeelten opgeklapt worden, dan werd het een wastafel. Onder het blad bevonden zich de waskuipjes met elk een kraan voor stromend, enkel koud, water. Met een schip kan men ook „inwen dig" vele kanten op. Zo was de „Prins Hendrik", onder de naam „Argo", eens gebouwd als Noox-dzee zeiljacht. Voor een Twentse textielfabrikant. In „Goes in oude ansichten", deel 2, afb. 49, treffen wij het schip nog onder de oude naam op de foto aan. In 1921 had mijnheer De Jong de „Ax-go", verwaarloosd, in de haven van IJmuiden gevonden. Vond het geschikt voor zijn opzet: opleiding voor varens lieden. Zij vermeld, dat voor de inge bruikstelling van het voor het K.O.F. als eerste nieuwgebouwde vaartuig, de „Prinses Juliana" (1931), de „Argo", maar nu onder de naam „Prins Hen drik", nog gevaren heeft met leerlingen van de Nederlandse zeevaartscholen. Aan het schip werd in de loop der tijden veel concessie gedaan naar alle kanten. Het moest zeil-, maar ook motorschip zijn. Een schip voor diep water, maar ook voor kanalen en ri vieren, die veelal lage waterstanden hadden. De zij-zwaax-den vervielen en hiervoor kwam een staafkiel in de plaats. Om de slingering van het schip te beperken werden kimkielen aange bracht. De machinekamer bevond zich, ongebruikelijk, op het voorschip. Waar door het achterschip, om gelijklastig te liggen, werd geballast met broodjes (ijzer, gegoten in de vorm van een broodje) en ponsdoppen, terwijl de keex-- koppeling (voor schroefbediening) zich op het achterschip bevond. Over haast de gehele scheepslengte was dus de schroefas aangebracht. Op het voorschip werden twee motoruitlaten gemonteerd. Belangstellenden aan de wal vroegen ons altijd of het schip soms twee voort- stuwingsmotox-en had. De ware reden was, dat zo er gezeild werd met behulp van motorkracht, de uitlaat aan lij dienst deed en aan loef werd uitge schakeld door een beweegbare klep. Om de witte zeilen voor het zwartroken zoveel als mogelijk was te sparen. Met kanaal- en(of) riviervaart hing, in gestx-eken stand van de masten voor vaste brug-passage, de bezaansmast met meer dan de helft, langscheeps, over- boox-d. Was bij achteruit varen, rond gaan of schutten, altijd een zorg kpart. Zo was ook met de x-uimte beneden- deks, berekënd voor vier vaste beman ningsleden en zestien leerlingen gewoe kerd. Van het voorschip af gerekend, volgde na de machinekamer met een waterdicht schot, over bakboord de kombuis en over stuux-boord één hut, bewoond door de hofmeester en de matroos-motordrijver, samen dus, wat wel eens problemen gaf. Dan volgde de midscheeps. Dit was les-, eet-, slaap- en waslokaal. Met zestien kooien, twee hoog, verdeeld over de scheepszijden. Toch is de „Prins Hendrik" altijd voor ons het intiemste K.O.F.-schip geweest. Dit niveau heerste nimmer aan boord van de ruimere „Prinses Juliana". Daar had men steeds twee werelden, helaas. De koopvaai-dij (leei'lingen van de zee- vaatrscholen), de Rijn- en binnenvaart (leerlingen van de dagnijverheidsscho len). Die altijd samen aan boord waren. De dagnijverheidsscholen bevolkten het voor-schip. De zeevaartscholen de luxere midscheeps. Het oefenjaar dat wij daar aan boord gezagvoerder moesten zijn, is ook voor mij erg leex-zaam geweest. Daar is misschien nog wel eens een story over te schrijven! Het was aan boord van onze schepen met leerlingen dagelijks om 6.30 uur „overal" (opstaan). Hier werd niet van afgeweken met de journalisten, slape- rig of niet. Om 8.00 uur zou er gevaren worden. Nog lagen de zeilen en toebe horen bij De Vries op de vliering. Over enige tijd zouden wij zeilen op het IJs- selmeei\ Maar ook dit werd geklaard. Personeel van De Vries, om 7.00 uur aanwezig, lieten de zeilspullen voor ons op de zeilmakers vloer zakkem Wij sjouwden de zaak aan boord en vingen gelijk aan met aanslaan. Onderwijl werd ontmeerd, voeren naar de Lemstex'sluis en schutten vlot naar buiten. Waar mogelijk, werden wij door de journa listen geholpen. Zo waren die mensen ook! Wij hadden een noordwestelijke wind, kracht 3, zonnetje daarbij, dus ideaal zeilweer, richting Amsterdam. Een gezellig deininkje kompleteerde het geheel. Later kon men in de pers over deze zeildag lezen. Dat men door het kraken van het lopend tuig, het rekken en klap peren van de zeilen, speling van de golfslag, reutelen van het water aan de boeg, het dak van witte meeuwen boven het kielzog, waarvan gedoken werd door de vogels naar boven ko- mexxde visjes en wat aan romantiek zich hiervoor nu leende, geïnspireerd werd. Heimwee naar het grootse mari tiem verleden van de voormalige Zui derzee beving het hartDe paling vaart op Londen van de Workumers, de Slag op de Zuiderzee en daarbij Jan Haaring. (Wordt vervolgd). P. C. Noordhoek, Zierikzee.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1986 | | pagina 2