VAK Q-BEVELANQ Zegge en schrijve (2a) Een oud-eilandbewoner weet te vertellen (3) Verkiezingen op Noord-Beveland Deze weke un verhael, beste vrienden, mee un kleine tra- hedie. Mè zó at mee vee verhaelen haet, ók dit lóópt hoed of. Mina d'r oedjeswienkel. Nelus is un boer van 't Zééuwse land, uut de klei en nie uut 't zand. Un boer oaltied van zessen klaer, oaltied hoed hemust en weinug misbaer. Eén dieng oa Nelus hemist, ie ei hin zeune a-je 't nog nie wist. Wè un dochter, un struuse meid, mè di was niks an 't aelen zóhezeid. Ni-je Mina wou nie trouwe, ze zou ut wè zó ouwe. Un wienkel wou ze behinne, oe kon zö'n meid dat toch verzinne! Mè Nelus hieng deur de knieën; ie docht: meschien raekt ze dan an 't vrieën. Dus wier d'r un wienkel hekocht, un oedjeswienkel, wie oa dat hedocht. Van reklame oa ze hin kaes hehete en van de nieuwste mode oa z'ók niks hewete. Toen dan Mina d'r wienkel openhieng, oa Nelus un pepier hemaekt, un éél hroot dieng. De mensen bin d'r aest in hebleve, want di stieng opheschreve: Je köópt nooit hin strop, mee un oedje van Mina op je kop. Mè d'n oaren dag kó-je nog meer beleve, want di oa d'r één onder heschreve: Hin oedje van Mina köópe, a-je nie vo zot wil lóópe. Mina doe noe hin oedjes mi verkóöpe, want ze is toch un vrieër tehen 't lief helööpe. Ut was de vertehenwoorduher van d'oedjes, dus hin strop; d'r lóópe noe zes kleintjes mee un oedje op d'r kop. KNIPOOGJE-EXTRA Sinds Zegge en Schrijve-twee is verschenen is alle rust in huize H. verdwenen. Al had ik u voor een extra probleem gesteld en u geen adres of telefoonnummer vertelt. Toch ging u naar mij op zoek en vond me in het huis op de hoek. Honderden brieven gingen naar Voorstraat zeven of men vertelde het me persoonlijk even. De taai-test was er één, die er niet om loog, werkwoordsproblemen zitten bij velen erg hoog. Tientallen moesten weer terug naar de klas en vroegen of er nog een bankje over was. Eén liet zelfs een liefdesbrief corrigeren, ik begon me bijkans te generen. Toch waren er ook nog bollebozen, die vertelden me zonder blikken of blozen dat ze alles foutloos hadden gedaan en niet voor niets naar school waren gegaan. Ook de prijsvraag bracht heel veel post. Honderden hadden het goed opgelost. „Beëindigt" moest „Beëindigd" wezen, wie dat vond heeft voor zijn taal niets te vrezen. De hoofdprijs, het taalboek, moet naar een vrouw of man die met de taal goed spelen kan. En u hebt het vorige week al kunnen lezen zo iemand moet mevrouw De Haze - de Ridder wezen. Ze dichtte met grote vaardigheid en wordt beloond voor al die vlijt. Dezer dagen zal ze haar prijs ontvangen, een prijs, waar velen naar verlangen. Zij is in het werkwoorden-spel een kei en daarom hoeft er geen antwoordenboekje bij. P.S. Dit gedicht was tevens een laatste werkwoorden-test, door mij wordt u er niet meer mee geplaagd. Had u die ene fout nu al direct ontdekt, of wordt uw argwaan nu pas gewekt? H. EEN VURIG BETOOG Bij verbranding, één van de aller ergste dingen, die een mens kan over komen, wordt onze huid door overma tige hitte (vuur, hete vloeistoffen of stoom) beschadigd of volkomen ver woest. Een zware verbranding brengt ons le ven in gevaar en niet zelden blijft het slachtoffer voor het leven verminkt. Onnadenkendheid en onvoorzichtig heid zijn helaas vaak oorzaak van deze ongevallen. Weet u.... dat de meeste brandwonden thuis ont staan, dat dit per jaar ca. 100.000 (honderd duizend) keer gebeurt, dat kinderen van 04 jaar vaak het slachtoffer zijn van heet-water verbran ding (thee, koffie, soep e.d.), dat ca. 4.000 mensen ten gevolge van brandwonden in het ziekenhuis worden opgenomen, ieder jaar weer, dat velen van hen daarna nooit meer „de oude" zijn, dat brandwonden te voorkómen zijn, datdat zelfs vrij eenvoudig is, dat de Nederlandse Brandwonden Stichting daarbij helpt! Helpt u mee? Van 24 tot en met 29 maart wordt voor het werk van de Nederlandse Brandwonden Stichting een kollekte ge houden in uw gemeente, georganiseerd door de EHBO te Kamperland. Zij zoe ken nog kollektanten. Helpt ons alstublieft en geef u op als kollektant bij het volgende kontakt- adres: telefoon 01107-2170. OPHALEN OUD PAPIER TE WISSENKERKE Aanstaande zaterdag wordt oud pa pier opgehaald ten bate van de schuld delging der Neder. Hervormde Kerk te Wissenkerke. U wordt verzocht het pa pier opgebundeld op het trottoir te leg gen vóór 9 uur 's morgens. EPILEPSIE-KOLLEKTE De kollekte voor de Macht van het Kleine te Kamperland heeft f 769.75 opgebracht. De andere dag, in Friesland aange komen, werd de reis voor excursie on derbroken te Rohel. Bij de provinciale grenspassage tussen Groningen en Friesland te Stroobos, moest even zacht- aan gevaren worden. Want daar werd „de evenaar" tussen twee kuituren ge passeerd Beweerden de niet-Friese leden van het gezelschap. Te Rohel bevond zich aan het vaar water een kleine familie-scheepswerf. Hier lag een voormalig sleepschip, een kempenaar, afgemeerd. Voor ombou wing tot internaatschip. Het was in 1940 uit particuliere handen, door de Duitse bezettingsmacht, gevorderd. Die toen naar willekeur ook Rijn- en bin nenvaartschepen roofden. Om mede als tank- en troepentransport materiaal in de naaste toekomst de kusten van Al bion te bestormen. Wat gelukkig een ij dele droom bleek. Na de capitulatie van het Derde Rijk kwam dit schip, via wederopbouw, in handen van de Nederlandse Spoorwe gen (N.S.). Die dit deed inrichten als personeels-logiesschip, met ligplaats Groningen. Dit i.v.m. de heersende woningschaarste. Toen weer later deze taak voor dit schip verviel, kwam het in de hoek te liggen. Hier had Gerben de Jong, toen nog wel K.O.F.-direkteur, de lucht van ge kregen. Binnenkort zou hij met pen sioen gaan. Hoewel dus mede-oprichter van De Nederlandse Vereniging van Gezagvoerders bij de Binnenvaart (de latere Stichting Koninklijk Onderwijs fonds voor de Scheepvaart, afgekort K.O.F.), was er ergens een wetje uit de kast getoverd dat hepi dwong met zijn 65ste verjaardag de direkteurstaf over te dragen aan een opvolger. Maar non-aktiviteit was deze natuur een gruwel. Zelfs in de donkere dagen van de hongerwinter in de Vesting Hol land (1944 '45), toen door voedsel schaarste en vordering van al het drij vend K.O.F.-materiaal, waarbij het K.O.F.-personeel onderdook, de oplei ding totaal verlamd raakte, ging hij tijdelijk een andere regelende rol spe len. En wel in het per schip over het IJsselmeer brengen van honger-oedeem kindertjes uit de hoofdstad naar Fries land en stroopte daar bij de boeren (sprak de taal!) bieten en veenpiepers bijeen als retourvracht voor de gaar keukens te Amsterdam. Niet voor niets verleende in de eerste na-oorlogse decennia Hare Majesteit het Onderwijsfonds voor de Scheepvaart (tussentijdse benaming) het predikaat „Koninklijk" en werd het van toen af (1946, met het 25-jarig bestaan) tot he den K O.F. Toon Hermans, in opkomst, luisterde toen de feestavond op! Nu verder kijkend dan de datum van zijn pensionering ging mijnheer De Jong, naast zijn K.O.F.-arbeid, zich in zetten voor scholen en internaten voor schipperskinderen (dit deed het K.O.F. al!) enkel op Ned. Herv. grondslag. Ter wijl het K.O.F. zowel breed confessio neel, als neutraal, deze diensten ver richtte. Maar bij de Ned. Herv. Ge meenschap gold voor De Jong geen pensioen-leeftijdsgrens. Dit al werd door het Stichtingsbestuur van het K.O.F. maar weinig gewaardeerd. Het heeft ook een schaduw geworpen over zijn offi cieel K.O F.-afscheid. Maar De Jong was een Fries, wel gelouterd door veel ervaring, maar was het doel gesteld, dan ging hij daar ook briesend op af. Dit kwam wel eens dictatoriaal over. Hoewel weer al wat jaren overleden (keelkanker, helaas), werd onlangs in het Weekblad „Schut- tevaer" zijn naam nog met ere genoemd. Bedoelde Kempenaar dan, kwam als internaatschip „Prinses Irene" in de Coolhaven te Rotterdam te liggen. Hoe driest G. de Jong zich hier opstelde, bewijst het volgende. Deze huidige reis, uiterlijk korrekt, het schip moest toch „leeg" van Appingedam naar Amster dam varen, om vandaar met leerlingen het eigenlijke oef en jaar te beginnen, werd meesterlijk gecamoufleerd door excursie. Doch de ware opzet van De Jong was, zo bleek nu te Rohel, om aandacht (radio, krant) op zijn nieuwe opzet te vestigen. Eer de heren jour nalisten dit door hadden, was men wat ouder en waren de verhalen, door De Jong bedoeld, al lang in het nationaal nieuws verschenen. De grote baas bij de N.S. te Utrecht was destijds Ir. F. Q. den Hollander. Hij en De Jong kenden elkander goed. Vandaar wist hij de nu hier voor ver bouwing gemeerd liggende kempenaar van de N.S. voor de Ned. Herv. Kerk, voor „een appel en een ei" over te ne men. Had aan de werf voor „de arme schipperskindertjes" eveneens een zach te verbouwingsprijs bedongen. Sleepte nu, bij wijze van spreken, de keur van de Nederlandse journalistiek aan de wal voor bezichtiging van dit in wording zijnde internaatschip. De eigenaar-werfbaas, met een hamer nog in de hand, werd met dit onverwacht bezoek totaal overdonderd. Man, je komt over radio en in de krant met je werf, kost geen cent. Had hij deze, in de Friese taal, in het oor gefluisterd. Nu was schrijver dezes met het tank schip „Viking" enkele jaren terug in de buurt van Rohel „gestrand" door ijs. Bii een boer voor de deur, waar wij al meerdere keren vastmaakten aan wat bomen, daar meerpalen ontbraken. Om voor wat petroleum eieren en melk te ruilen, elkander zo helpend. Want de tijd van de bonnen was nog niet geheel voorbij. Een bekende van ons te Schiedam lag met pleuritis op bed. Daar gingen dan de meeste Friese eieren heen. Toen moest ik mijn kantoor te Rot terdam bellen. Dat wij vast zaten in het ijs en waar. Onze boer had wel eieren en melk, maar geen telefoon. In nood geval kon men „op de werf" te Rohel terecht. Voor alle zekerheid namen wij een litertje petroleum mee onder de arm. Jawel, dat kon de werf wel ge bruiken. Kom „in uus" man! In de huiskamer was ook het kantoor. Daar stond op een oud bureau het telefoon kastje met de zwengel, waarboven, ve rend op een beugel, de hoorn rustte. Ja, kapitein, daar draaide mijn groot vader aan en ook mijn vaderNa de aangevraagde bel en de afrekening, zaken zijn zaken, mochten wij van de werfbaas nog een sigaar opsteken. Nu herkende hij mij met dit „ko ninklijk" schip uit „Holland" onder dit gezelschap niet direkt. Dit mochten wij verhelpen. Hierdoor ontspande zicht baar deze man, want niet elke dag kwa men zoveel vreemde krantenbazen te gelijk zijn werf bekijken. Wij waren tijdens de schutting te Gaarkeuken (Gr.), deze sluis werd al eerder in deze krant vermeld, no. 4080, even binnen gestapt bij de vrouw van de tweede sluismeester. Hij had toen loketdienst, om vaargelden te innen. Hen waren oude kennissen. Dit had het haviksoog der journa listen al in de gaten. Vx'oeg mij één hunner nu of ik „op elke nederzetting" kennissen had. Ons antwoord was toen: Wie vriendschap schenkt, men vriend schap brengt. Liet een ander zich horen; het rijmt nog ook. Met een middagpauze werd afge meerd te Sneek. Voor de middagmaal tijd konden de gasten benen strekken aan de wal. Ook ging mijnheer G. de Jong hier van boord. Het gastheerschap latend aan zijn zoon. De Rotterdammer, aan boord blijvend, leunde op het stuur rad, terwijl door ons aan dek het koper werd gepoetst. Kwam Kapitein Rob, in z'n eentje, terug vanaf de wal. Met onder de arm een Friese koek. Hij grijnsde eens naar de Rotterdammer. Vond dat deze de bemanning wel eens had kunnen helpen. Hij had de Sneker Waterpoort, da terend uit 1613, bezichtigd, ook het Stadhuis. Was langs de Grote- of Mar tinikerk gekomen. Nog even gespeurd naar bijzonderheden over prof. mr. P. S. Gerbrandy, do man van Londen tij dens de Tweede Wereldoorlog, hier e- ven buiten Sneek geboren. Had ook nog graag Het Friesch Scheepvaart Museum bezocht. Maar de Rotterdammer volhardde in zijn leunhouding. Liet zich nu toch ge amuseerd aan zijn collega horen. Met een variant op: „In iedere stad een an dere schat". „Zeg vriend, kocht jij in iedere stad niet een andere koek?" Antwoordde de ander: „Ook ik heb thuisblijvenden. Ben niet te lui, zo de gelegenheid daar is, voor hen een eet baar presentje te kopen!" Luidde het weerwoord: „Bij mij thuis lijnen ze Toen liet Kapitein Rob zich langs de trap maar naar beneden zakken. Te Lemmer werd, wat laat die dag, voor de zeilmakerij van De Vries af gemeerd, ter overnachting. Aan dit a- dres lagen de zeilen van de K.O.F.- schepen tijdens de winter opgeslagen. Werden dan vakkundig nagezien en zo nodig gerepareerd. Daar de direktie aan de journalisten had beloofd met de „Prins Hendrik" op het IJsselmeer te zeilen, hadden wij als bemanning al tegen elkander gezegd: dat is morgen vroeg een zeer natte borst! Die zeilen lagen nu nog op de verwarmde vliering. De andere morgen om acht uur zou er gevaren worden. Het werd die nacht laat slapen. Toch, 's anderdaags, bij het bereiken van het IJsselmeer, wax-en de zeilen aangeslagen en bijgezet, het vinkenet als laatste karwei onder de boegspriet vastschroevend. Zover was het nu nog niet. Na de late avondboterham werden wij als bemanning, bedoeld als kleine tegenpx-estatie, door het gezelschap uit genodigd „een borreltje" mee te gaan drinken aan de wal. Het „Friesche Dag blad" wist hiervoor een 'goed oppert je. Hoe kon het anders, dit werd een plaatselijk café. Een zoon des huizes daar was corres pondent van het F.D. Die ook, in de Friese taal, gedichten schreef. Zeer be leefd hoorde het gezelschap zijn ver tellingen over Lemmer en omstreken aan. Dit vond hij stimulans om uit ei gen werk te gaan declameren. Doch hiervoor moet men toch als toehoorder het Fries beheersen. Al gauw trad een gaping achter de hand op. Niets werkt in zo'n situatie aanstekelijker. Steels verdween zo nu en dan aan de tapkast een litertje drank in een binnenzak. Daar werd geopperd dat het morgen een zware zeildag zou worden. Men wilde hierom vroeg ter kooi.... Zeer taktvol werd de declamator voor het gepresteerde bedankt. Die kon ook weer gelukkig gaan slapen. Handjes werden geschud, zo het bx-oeders in de lettex-en betaamt. Weer terug aan boord werden de binnenzakken omgekeerd. Zo ontstond op de tafel een bijzonder „stilleven" Toenmaals waren de K.O.F.-schepen totaal „drooggelegd". Mijn ervaring is dat dan, maar nu „indirekt", niet min der alcohol over de loopplank aan boord komt. Men heeft zich dan aan de wal laten tappen. Mijnheer De Jong, door ervaring wijs geworden, hield strak de lijn van droog- gelegd-zijn vast. Men krijgt dan zo die binnenzak-politiek. Daar er nu geen leerlingen aan boord waren, had zoon Ab, secretaris bij vader, geen bezwaren gemaakt tegen de huidige gang van zaken. Maakt een borrel de tong wat losser? Zo beweerde één van de journalisten dat Den Haag voorbereidingen trof om op de rijksuitgaven wat te gaan be zuinigen. Maar, dit ging geld kosten, wist hij. Op staande voet bewijzen, werd hem gesteld. Onderwijl dronk men de borrel uit eieredop, glaasjes waren niet aanwezig. Op dat bewijzen werd algemeen instemmend gereageerd. Goed, wij zouden twee voorbeelden horen. Moesten op voorhand aannemen dat deze historisch waren. Het tank wapen dan had vanuit de kazerne een kleine honderd paar schoenen afgege ven bij een aparte reparatieplaats. Her stellen moest op korte termijn gebeu ren. Juist tijdens" deze periode kwam „van boven af" de order: wegens be zuiniging mochten de schoenen niet speciaal per legerauto teruggehaald worden. De commandant diende een andere oplossing te vinden. Die vond hij. Na het bericht dat de legerschoenen gereed gekomen waren, werd een tank manoeuvre georganiseerd, met het ver kenningsvliegtuig daarboven. De route werd zo gekozen, dat het gehele tank wapen langs de reparatieplaats bol derde. Er werd gestopt en per tank zoveel stuks schoenen ingeladen. Zo kwam het schoeisel, wegens bezuini ging, terug in de kazerneplaats. Dat is één, nu volgt twee. Weer zou de periodieke konferentie tussen de marine-commandanten van Den Helder en van Amsterdam plaats vinden. Regel was nu, dat of de één ging met de dienstauto naar Den Hel der, of de ander kwam op dezelfde wijze naar Amsterdam. Doch het ministerie had een zuiniger regeling bedacht. Voor besparing van benzinekosten. De com mandant van het Koninklijk Marine etablissement te Amsterdam zou, met zijn dienstauto met chauffeur, ter plaatse naar het Centraal Station ge bracht worden. Dan per N.S., en wel eerste klas, naar Alkmaar reizen. Daar zou hij dan door zijn Helderse collega aan het station, met zijn auto met chauffeur van Den Helder komend, af gehaald worden. En ging men in de kaasstad, in Het Gulden Vlies, con fereren. Zo werden ook taxi-kosten gemeden. Maar te Alkmaar verscheen de Hel derse collega niet. Dan maar een krant gekocht en afwachten in de restauratie. Hoorde hij na een zekere tijd hielen tegen elkander klappen. Werd er, toen zijn commandant van de krant opkeek, strak gesalueerd. Zie, voor hem stond zijn eigen Amsterdamse chauffeur. De ze meldde: Den Helder had panne met de auto gekregen. Den Haag werd om advies gevraagd: Wat nu? Wel, daar de tijd drong, was hij met „de lege auto" van Amsterdam naar hier verwezen om „mijnheer" (zijn commandant) alvast naar Het Gulden Vlies te brengen. Dan door naar Den Helder om de commandant daar op te halen en naar Alkmaar te brengen. Deze moest later door hem terugge- bracht worden naar Nieuwediep. Mijne heren, besloot spreker zijn ver haal, kost bezuiniging Van „hogerhand" nu geld of niet? (Wordt vervolgd). P. C. Noordhoek, Zierikzee. REKTIFIKATIE In aflevering 2 van dit verhaal las men: De Knardijk liep vanaf richting Harderwijk naar Flevostad-haven. Van bevoegde zijde meldde men terecht dat deze plaatsaanduiding moet zijn: Lely stad-haven. Bij het overtypen uit het kladschrift maakten wij deze fout. Wij zeggen voor deze correctie de opmerk zame lezer vriendelijk dank! Gemeente Wissenkerke. Na de gemeenteraadsverkiezingen in de gemeente Wissenkerke blijken er geen verschillen te zijn in de zetel verdeling. De uitslag is als volgt: CDA 813 stemmen, 27 t.o.v. 1982. PvdA 489 stemmen +25 t.o.v. 1982. WD 275 stemmen, +14 t.ov. 1982. SGP 178 stemmen, 9 t.o.v. 1982. Vr Gem. Bel. 212 stemmen +72 t.o.v. '82 Zo te zien aan deze uitslag, is de grote winnaar in de gemeente Wissen kerke: Vrije Gemeente Belangen. De PvdA wint het aantal stemmen dat het CDA verliest. Gemeente Kortgene. Grote verliezer in Kortgene is het CDA. Zij verliezen één zetel en gaan van 4 naar 3 zetels. PvdA, VVD en SGP blijven gelijk. De nieuwe partij Gemeente Belangen is met één zetel nieuw in de Kortgeense raad. De stemmen zijn als volgt: CDA 568 stemmen, 63 t.o.v. 1982. PvdA 736 stemmen, +9 t.o.v. 1982. VVD 457 stemmen, +16 t.o.v. 1982. SGP 211 stemmen, 50 t.o.v. 1982. Gemeente Belangen 295 stemmen.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1986 | | pagina 2