Begrotingsvergadering van
de gemeente Wissenkerke (1)
Op maandagmiddag 26 november j.l.
kwam een voltallige gemeenteraad bij
een ter behandeling van de begroting
voor het dienstjaar 1986. De voorzitter,
burgemeester P. Wisse, heette een ieder
welkom en gaf hierna het woord aan
de politieke partijen voor het geven
van hun algemene beschouwingen. Wij
drukken deze hieronder in hun geheel
af en als eerste kwam de Partij van
de Arbeid aan het woord en die zei:
Algemene beschouwingen P.v.d.A.:
De begroting van het dienstjaar 1986
is de vierde en laatste in de zittings
periode van deze huidige raad en dit
kollege van de gemeente Wissenkerke.
Binnen deze begroting evenals bij elke
begroting spelen de financiën een over
heersende rol. Een korte terugblik naar
de financiën van de afgelopen jaren
kan dan ook gewenst zijn.
Onvoorzien
oorspronkelij ke
begroting
1982 261.000,—
1983 344.000,—
1984 378.000,—
1985 425.000
1986 414.000
Waarom dit spitwerk? Om dadelijk
in gejuich te kunnen uitbarsten, omdat
het ons zo goed gaat en omdat alle
wensen zonder slag of stoot vervuld
kunnen worden? Nee, natuurlijk niet.
Onze hoofdreden is enigszins het finan
ciële doemdenken te doorbreken. Doem
denken is immers een ongezonde be
zigheid.
Zicht op de werkelijke situatie in
onze gemeente geeft aan dat er wel
degelijk voldoende ruimte is voor nieu
we zaken zoals investeringen, die mo
gelijk aanzetten kunnen geven voor
werkgelegenheidseffekten binnen onze
gemeente. Immers ook in 1986 voorzien
wij een toename van de werkloosheid
binnen onze gemeente door de aflo
pende werkzaamheden aan de Delta
werken en het ontbreken van nieuw
en vervangend werk, met name voor
de ouderen en de minst draagkrachtigen
Binnen onze gemeente baart ook een
fors stuk verborgen werkloosheid ons
zorg. Immers een harde kern van mi
nima is ook binnen onze gemeente sterk
groeiende. Het huidige kabinet met de
rekenmeester Ruding aan het roer laat
aan duidelijkheid niets te wensen over:
Het spaart de minima. Immers: hoe
meer geld je spaart, hoe meer geld je
krijgt; hoe meer minima je spaart,
hoe meer minima je krijgt.
De Partij van de Arbeid-fraktie zal
daarom speciale aandacht blijven be
steden aan de positie van degenen die
het meest kwetsbaar zijn voor de ge
volgen van recessie en bezuinigingen.
Het door ons wenselijk geachte beleid
dient erop gericht te zijn, dat minder
draagkrachtigen ook in onze gemeente
optimaal kunnen mee funktioneren.
Voorstellen zoals in de brief van het
FNV die behandeld is in de raadsver
gadering van 25 februari 1985 dienen
dan ook ernstig in overweging te wor
den genomen. Het is immers voor ons
niet aanvaardbaar dat de minima nog
verder moeten inkrimpen. Het blijkt uit
onderzoeken van gezamenlijke sociale
diensten, dat van die groep één-derde
al geen krant meer heeft en 80°/o geen
lid meer is van een sportvereniging.
Maar dat ze zich ook niet meer ver
zekeren tegen algemeen aanvaarde ri
sico's als brand, diefstal, W.A. e.d.
Zaken waarvoor we op de bres moe
ten om ze weer betaalbaar te krijgen.
Het resultaat van de werkwijze van
deze regering is dat het omgekeerde
bereikt wordt. Afbraak van het sociale
stelsel, het sneller in de bijstand bren
gen, blijkt orde en regel. Nog meer
verontrust zijn we als de plannen van
dit kabinet betreffende het nieuwe
stelsel van sociale zekerheid doorgaan.
Daarom zal onze fraktie bij u blijven
aandringen om mogelijkheden te zoeken
om voor de minst draagkrachtigen on
der ons iets extra's te doen. We denken
aan een noodfonds of iets dergelijks,
wat binnen de mogelijkheden van het
ministerie (G.S.) blijft. Ook het blijven
attenderen op de mogelijkheid van be
lastingkwijtschelding is noodzakelijk.
Via een bijsluiter bij de aanslag O.G.B.
kan een ieder gewezen worden op de
mogelijkheid van kwijtschelding.
Met uw voorstellen voor de gemeen
telijke belastingen en retributies kun
nen wij ons in grote lijnen verenigen.
Mochten echter binnen dit kader moge
lijkheden zich voordoen om de bevol
king met de minimuminkomens te ont
zien, dan verwachten we van het col
lege een aktief beleid.
Na deze inleiding zullen wij ons be
perken tot het zo konkreet mogelijk
stellen van vragen, opmerkingen en
evt. beleidsaanbevelingen.
1. Zou er een onderzoek gestart kun
nen worden om de voor- c.q. nadelen
van het in eigendom hebben van een
ambtswoning binnen de gemeente Wis
senkerke op de middellange -termijn te
bezien?
2. Wij zouden graag zien dat de si
tuatie van heden, waarin één mede
werkster één dag minder op het ge
meentehuis aanwezig is dan voorheen,
evt. tijdelijk opgevuld zou worden tot
dat weer een normale situatie is be
reikt. Hoe is in Wissenkerke bij het
gemeentepersoneel de arbeidstijdver
korting opgevuld?
3. Hoe ver zijn de plannen gevorderd
i.v.m. de nieuwe Rabobank te Kam
perland? Wat zijn de mogelijkheden
om het aanwezige bomenbestand te
handhaven? Mogelijk kan als voorwaar
de in de verkoopakte worden opgeno
men: bomen handhaven en als ze kap-
rijp of ziek zijn: herplantplicht.
4. Uw konstatering dat de publieke
belangstelling van de sport/kuituur- en
welzijnskommissie gering is, is juist.
Onze vraag is waaruit of waarin blijkt
voor de bevolking wat, waar, wanneer
en waarover vergaderd wordt.
5. Ten aanzien van de werkbaarheid
en besluitvorming bovengemeentelijk
welzijn is de PvdA-fraktie bereid een
stukje bevoegdheid af te staan ten be
hoeve van een nieuw bestuurlijk or
gaan.
6. Is het college met ons van mening
dat hulpverleningsaktiviteiten b.v. re
gionale brandweer, C.P.A., e.d., in prin
cipe vanuit het centrum van het werk
gebied dient plaats te vinden. En dat
bij nieuwe toedeling van taken of nood
zakelijke investeringen steeds opnieuw
deze zaak aan de orde dient te worden
gesteld?
7. De P.v.d.A. acht het noodzakelijk
bij proeven om snelheidsbeperkende
maatregelen in te voeren aan o.a. de
Dorpsweg niet alleen ervaringen van
omwonenden belangrijk zijn, maar dat
ook objektieve snelheidsmetingen in de
proefperiode verricht worden.
8. Is het college met ons van mening
dat de overlastproblematiek van bussen
door onze kernen weer aanzienlijk is
toegenomen nu er een andere busmaat
schappij in ons gebied opereert?
9. Zijn er ten gevolge van de nieuwe
situatie rondom de aansluiting van de
dammenweg en een daarmee gepaard
gaand extra verkeersaanbod op Noord-
Beveland, nog extra aktiviteiten van het
college te verwachten t.a.v. de kruising
Hoveijn?
10. De wenselijkheid van het her
nieuwd inrichten van het oude sport
veld te Wissenkerke met o.a. een klein
schalig kinderboerderij-achtige aktivi-
teit blijft voor de PvdA een hoge prio
riteit houden.
11. Investeringen aan de wegen van
De Banjaard zouden we graag in het
licht willen plaatsen van de openbare
toegankelijkheid van het gebied. Even
tueel met enige verkeerstechnische aan
passingen.
12. De PvdA is verheugd met de kon
statering dat het zwemonderwijs binnen
onze gemeente op de thans gebruike
lijke wijze wordt voortgezet ondanks
het feit dat daarvoor geen rijksgelden
meer beschikbaar worden gesteld.
13. Hoe kan de gemeente bevorderen
dat de openbare basisschool zo snel
mogelijk in een gebouw gehuisvest kan
worden?
14. Zal de nieuwe wet op het school-
vervoer bevoegdheden aan de gemeen
te delegeren voor wat betreft de ver-
voerskostenproblematiek, zowel tussen
de verschillende kernen in onze ge
meente als naar elders? Is het college
bereid vergoedingen hiervoor inkomens
afhankelijk te maken?
15. De fraktie van de PvdA zou de
gelden, die vrijgekomen zijn door la
gere subsidies aan jeugdverenigingen,
zo mogelijk direkt willen inzetten om
impulsen te geven het jeugd- en jon
gerenwerk opnieuw van de grond te
krijgen.
16. De PvdA acht de bibliobus een
dusdanig noodzakelijke voorziening dat
het uitsluitend aanwenden van rijksbij
dragen om de kosten te dekken, in feite
te mager is. Mogelijk zou uitbreiding
van de sta-uren in de nabije toekomst,
b.v. 's avonds, tot de mogelijkheden be
horen.
17. De PvdA acht een extern onder
zoek naar de toekomstige exploitatie-
opzet van de gemeentelijke jachthaven
gewenst.
18. Het erfpachtprincipe in De Ban
jaard op basis van redelijke vergoe
dingen heeft onze uitdrukkelijke voor
keur bij noodzakelijke aanpassingen.
19. Als de bijdrage van onze gemeente
in het proefprojekt Mensen Zonder
Baan redelijk in verhouding staat tot
de mogelijkheden voor onze inwoners,
achten wij deze voorziening struktureel
van belang.
20. Is er al iets bekend over de uit
breiding van Pit Beton te Kamperland
en wat zijn de eventuele positieve of
negatieve effekten hiervan voor de
werkgelegenheid?
21. In gevallen van gedwongen ver
koop van woningen waarvoor gemeen
te-garantie is gegeven, blijven wij een
aktief beleid van de gemeente nood
zakelijk achten, zodat spekulatie met
gemeenschapsgeld uitgesloten wordt.
22. Extra aandacht willen we vragen
voor de vestiging van bedrijven binnen
de bebouwde kommen. Een aktief ge
meentelijk beleid achten wij zeer nood
zakelijk. Mocht er mogelijk sprake zijn
van overlast zoals in een aantal beken
de gevallen, dan dient het beleid er op
gericht te zijn deze bedrijven uit de
kommen te weren. Echter spekulatie
met gemeenschapsgeld moet bij sane
ring worden tegengegaan. De kern
Geersdijk verdient in deze o.i. extra
aandacht.
23. Is het college bereid de gedane
toezegging in november 1984 betref
fende de paracommerciële aktiviteiten
binnen onze gemeente als discussie
agendapunt op te voeren?
24. Is het college bereid naast het
gemeentelijk voorzieningenbeleid, met
sportverenigingen c.q. sportorganisaties
te onderzoeken hoe men tegemoet zou
kunnen komen aan de financiële noden
van de minst draagkrachtigen om ook
voor hen sportbeoefening zeker te stel
len?
25. Onze fraktie wil zich sterk blij
ven maken voor een multifunktionele
nieuwe gemeenteschuur aan de Oost
straat, incl. brandweerkazerne en ga
rage vuilniswagen.
26. Welke 'aktiviteiten heeft het col
lege ondernomen voor het verkrijgen
van subsidie voor rioleringswerken in
Tuindorp?
27. Wat heeft het college in de afge
lopen periode gedaan om een eerlijker
gebiedsindeling van de Oosterschelde
en het Veerse Meer te verkrijgen.
28. Tenslotte konstateren wij dat in
allerlei overleg, projektgroepen, e.d. de
Oosterschelde betreffende, de raad c.q.
de bevolking zeer mager vertegenwoor
digd is. En wij verzoeken u dan ook
het maximale te doen om daarin ver
betering aan te brengen.
Algemene beschouwingen V.V.D.
Meneer de voorzitter, mevrouw, mijne
heren.
De tweede begroting nieuwe stijl ligt
voor ons. Vorig jaar waren onze eerste
indrukken al positief ten opzichte van
de nieuwe indeling. Nameen jaar ermee
gewerkt te hebben, is onze konklusie,
dat deze verandering zeker een verbe
tering is geweest. Vooral ook omdat in
de meerjarenbegroting de investerings
planning over de volle periode is in
gevuld kunnen worden. In tegenstelling
tot vorig jaar, toen dit alleen voor het
eerste jaar mogelijk was.
U begint de aanbiedingsbrief op blad
zijde twee met een wat sombere blik
voor wat het uitkeringspercentage 1986
betreft. Inderdaad daalt dit met twin
tig punten, maar toch nog elf punten
minder dan vorig jaar de verwachting
was. Ondanks de verschuiving tussen
verschillende algemene verdeelmaatsta-
ven wordt het basisbedrag hoger. Re
sultaat van dit alles is, dat de rijks-
uitkering 260.000,meevalt.
Vorig jaar is gewaarschuwd, dat er
in 1986 nog éénmaal een forse korting
op de uitkering gemeentefonds zou
plaatsvinden. De financiële, gevolgen
hiervan lijken mee te vallen voor onze
gemeente, want er resteert nog een post
voor onvoorziene uitgaven van ruim
vier ton. Mede gezien de overschotten
van de afgelopen drie jaar, gemiddeld
een half miljoen en de te verwachten
geringere kortingen de komende jaren,
vinden wij een verlaging van de onroe
rend goedbelasting met 3°/o- verant
woord.
Voorlichting via het Noord-Bevelands
Nieuws- en Advertentieblad vinden wij
een goede zaak. Goed dat u dit in 1986
op dezelfde wijze voort wilt laten gaan.
Als er behoefte bestaat aan inspraak,
zal daaraan zeker gevolg gegeven moe
ten worden. Inwoners betrekken bij
beslissingen voor hun eigen omgeving
is een goede zaak. Wij vinden wel dat
deze inspraak nimmer mag leiden tot
uitstel van beslissingen, daar dit vaak
kostenverhogend werkt en direkt be
trokkenen in het onzekere blijven.
Sinds 1984 wordt in de zomer de
groep Kortgene van de Rijkspolitie uit
gebreid met drie mensen. Kan er voor
1986 ook weer gerekend worden op
deze extra mensen? Ziet u mogelijk
heden deze uitbreiding struktureel te
maken?
Wij hebben gezien dat u snelheids-
beperkende maatregelen aan het onder
zoeken bent in de Dorpsweg. De eerste
voorlopige reakties die wij vernomen
hebben zijn positief. Mochten deze tij
delijke maatregelen uitmonden in defi
nitieve, wilt u dan rekening houden
met grote landbouwmachines. Voor
fietsers zou het veiliger lijken, wanneer
deze de slinger niet behoefden te ma
ken, maar achter langs de markeringen
kunnen. Zijn er over andere straten
ook klachten van deze aard?
Op bladzijde zestien schrijft u in
verband met het basisonderwijs en de
Londonormen, dat het beleid er op ge
richt zal zijn het uitgavenniveau niet
verder op te schroeven dan de ontvan
gen vergoedingen. De Londonormen zijn
normen die samengesteld zijn uit ge
middelde landelijke prijzen, cijfers en
tarieven. Van gebied tot gebied kunnen
tarieven en prijzen erg in hoogte ver
schillen, b.v. elektriciteitsprijs en ver
ontreinigingsheffingen. Hierdoor is het
denkbaar, dat de rijksvergoedingen in
sommige gevallen niet toereikend zijn.
Wij vinden dat de nieuwe normen niet
mogen leiden tot kwalitatief minder
onderwijs in onze gemeente. Indien
nodig zullen wij positief reageren op
beschikbaarstelling van aanvullende fi
nanciële middelen.
Op sommige parkeerterreinen kon-
stateerden wij overvolle afvalemmers.
Vooral tijdens zomerse dagen hoopt dit
afval zich in en rond deze emmers op.
Is het mogelijk ze vaker te ledigen of
grotere te plaatsen?
Ten aanzien van de jachthaven heb
ben wij vorig jaar reeds de suggestie
gedaan deze af te stoten, zodra zich
een goede mogelijkheid voordoet. Welnu
voorzitter, het is nu naar onze mening
een uitermate geschikt moment, nu de
havenmeester vervroegd wil uittreden.
Wij vinden het een goede zaak dat u
op korte termijn hierover voorstellen
wilt doen. Waaraan geeft het college
de voorkeur? Zijn er al gegadigden voor
aankoop?
De erfpachttermijnen in De Banjaard
lopen ten einde. Wij zouden gaarne zien
dat alle huiseigenaren in de gelegen
heid worden gesteld hun perceel aan
te kopen.
In de meerjarenbegroting hebben wij
gezien dat de verbetering van de rio
lering Dorpsdijk één jaar is opgescho
ven. Wat is daarvan de oorzaak?
De aanleg van drukriolering is in
volle gang. Slechts enkelen die wel
kunnen aansluiten, hebben besloten dit
nog niet te doen. De belangstelling is
dus zeer groot. Wij betreuren het daar
om nog steeds dat zo weinigen de mo
gelijkheid hebben gekregen aan te slui
ten. Velen zijn nu genoodzaakt afval
water te lozen in hun direkte woon-
en leefomgeving. Het kamperen bij de
boer ondervindt steeds meer belang
stelling. Wanneer de kampeerwet daar
in de toekomst nog meer ruimte toe
geeft, zullen ongezuiverde lozingen op
het oppervlaktewater toenemen. Is het
college bereid deze zaak opnieuw te
bezien?
De Oosterscheldewerken naderen hun
voltooiing. Over de invulling en be
stemming van de vrijkomende terreinen
zijn reeds besluiten genomen. Wij den
ken dat onze gemeente daar in de toe
komst positieve effekten van kan ver
wachten. Er zullen ongetwijfeld nieuwe
arbeidsplaatsen ontstaan. Wij hopen dat
u deze ontwikkelingen meer dan op de
voet zult volgen. Hopelijk komt snel
duidelijkheid over de grenswijziging
in de Oosterschelde. Zijn er al aan
vragen voor vestigingen van bedrijven?
Nu er enige wijziging gaat komen
in de bekostiging van het projekt Men
sen Zonder Baan, zouden wij u in over
weging willen geven uit te treden. Het
projekt is konkux'rentievervalsend, daar
het sommige startende ondernemers
subsidieert. Het ontneemt anderen werk
en bevordert daardoor zelfs de werk
loosheid. Bovendien is de belangstelling
vanuit onze gemeente gering.
Nu de gevolgen van arbeidstijdver
korting voor de beide instellingen voor
algemeen maatschappelijk werk beke
ken en opgevangen moeten worden, is
het wellicht mogelijk het nog aanwe
zige dubbele werk geheel te doen ver
dwijnen. Een verdere samenwerking
van beide instellingen, met als doel een
volledig samengaan, is wellicht mogelijk
Enkele jaren geleden zijn in het
Dorpshuis te Wissenkerke films ver
toond, die vele jaren terug gemaakt zijn
van dit dorp en zijn inwoners. Hiervoor
was veel belangstelling. Wil het college
eens bezien of van iedere kern een
film gemaakt kan worden? Zeker nu
wij begonnen zijn met dorpsvernieu
wing, lijkt het ons leuk voor later,
datgene wat gaat verdwijnen, op film
vast te leggen.
De dorpsvernieuwing Geersdijk is ge
start met het opknappen van de Hoofd
straat. Wij staan wat huiverig tegen
over het ontbreken van verhoogde trot
toirs, vooral voor voetgangers en spe
lende kinderen. Wat de aanpak van de
scholen betreft, zal het prijskaartje van
de verschillende mogelijkheden voor ons
bepalend zijn. Wanneer sloop van de
oude scholen en nieuwbouw van wo
ningen goedkoper is, geven wij daaraan
de voorkeur.
Tot slot voorzitter, dank aan het se-
kretariepersoneel voor de verstrekte
informatie. We hopen dat dit op de
zelfde wijze Voort kan gaan. Dank u.
Algemene beschouwingen S.G.P.
Mijnheer de voox'zitter, mevrouw, mijne
heren.
Toegekomen aan de behandeling van
de begroting voor 1986 willen we aller
eerst mét dankbaarheid terugzien op
het achter ons liggende jaar. Hierin
heeft de Heere ons nog als voltallige
raad gespaard en mochten we onze ar
beid nog in vrede verrichten. Dan ver
gunt de H^ere het ons nog de gemeente
te mogen Besturen. Dit wensen wij dan
ook te doen vanuit Gods Woord als het
kompas en in het belang van onze ge
meente. En al is het van onze zijde
soms niet gemakkelijk, toch behoren we
hierin ons vertrouwen op Hem te stel
len. Wel bemerken we dat dit steeds
moeilijker gaat worden, gelet op de
steeds grotere verlating van Gods
Woord en Zijn Geboden. We hopen
hierin dan ook kracht en wijsheid te
ontvangen om mee te werken aan het
welzijn der gemeente.
De samenstellers van de begroting en
de desbetreffende begeleidingsbrief en
allen die hieraan hebben meegewerkt,
willen we bedanken voor de keurige
wijze waarop zij dit werk verricht
hebben.
Uit de begroting kunnen we konsta-
tex'en dat we als gemeente, financieel
gezien, over voldoende reserves be
schikken. En hierbij een post onvoor
zien van ruim vierhonderdduizend gul
den genoeg ruimte biedt. Daar dit een
groot bedrag is, zou het misschien ge
deeltelijk gebruikt kunnen worden voor
vervroegde aflossingen en dergelijke.
Gemeentelijke belastingen en tarieven.
Wij achten het van groot belang dat
er geen verhogingen op de heffingen
worden toegepast van de onroex-end
goedbelasting en dergelijke, gezien de
financiële positie van de gemeente en
het belang van de bevolking. Met ver
hoging van de liggelden ad. 5% kunnen
wij wel instemmen, gelet op de ongun
stige exploitatieverwachtingen voor '86.
Ook met een tariefsverhoging van de
sportvoorziening hadden wij ingestemd,
gelet op de jaarlijks stijgende uitgaven,
vooral van het zwembad en dergelijke.
Aankoop grond en opstallen aan de
Noordstraat 1 te Kamperland.
Nu de aankoop van de opstallen aan
de Noordstraat 1 te Kamperland is
gerealiseerd en in eigendom is van de
gemeente zouden wij u, meneer de voor
zitter, willen vragen deze belangrijke
zaak binnen korte termijn te willen
behandelen in de raad om hierover
meer inzicht te krijgen.
Openbare orde en veiligheid.
Daar het gemeentebestuur tot taak
heeft de openbare orde, eerbaarheid en
veiligheid alsook de zondagsx*ust naar
vex-mogen te waax-borgen, is het van
groot belang dat het politiekorps over
de nodige mankracht kan beschikken.
Zeker in de zomermaanden dient er de
nodige -uitbreiding te zijn, wil men
onze burgers kunnen beschermen tegen
de steeds meer toenemende gezags
ondermijning met alle gevolgen van
dien. Ook de zedeloosheid in onze ge
meente verdient onzes inziens een ge
richte aanpak. Hierbij vragen we, me
neer de voox'zitter, uw volle aandacht
in deze zo verantwoordelijke zaak.
Onderwijs.
Hierin treden grote veranderingen op,
zowel inhoudelijk als financieel. Wat
dit laatste betreft kunnen wij waar
nemen dat dit voordelen biedt, zeker
wat de kleinere scholen betreft. Zeker
nu we nog in een beginstadium zijn,
is er nog veel wat de tongen in bewe
ging zal brengen om tot een oplossing
te komen. Zeker ook wat het minimum
aantal leerlingen dient te zijn is voor
de plattelandsscholen van groot belang.
We hopen dat de huisvesting van de
scholen zonder problemen opgelost zal-
kunnen worden.
Recreatie.
Hierin zullen we ons eerder ingeno
men standpunt blijven handhaven.
Bibliotheekwerk.
Zeker nu besloten is tot uitbreiding
van het aantal sta-uren van de biblio
bus, is de bibliotheekvoorziening in
onze gemeente ruim aanwezig. Graag
zouden we zien dat de lektuurvoorzie-
ning ook verantwoord is, zeker wat de
jeugd aangaat.
Jachthaven.
Wat we verwacht hebben, is geko
men; nl. een jachthaven die niet meer
kostendekkend is. Dit heeft voor de»
gemeente nadelige financiële gevolgen.
Zeker wanneer hier nog onderhouds
kosten bijkomen en het aantal ligplaat
sen niet uitgegeven kan worden door
geringere vraag. Wij achten het dan ook
van groot belang naar een betere op
lossing te zoeken, zeker wat het onder
houd betreft. Omdat er nog te weinig
gegevens zijn over het afstoten van de
jachthaven, willen wij hierover nog
geen standpunt innemen.
Werkloosheid.
Als we het overzicht van werklozen
binnen onze gemeente zien, mogen we
hiex-uit konkluderen dat deze aanmer
kelijk zijn afgenomen zeker 'wat de
mannen betreft. Dat dit ook mede een
gevolg is van de A.T.V. en dergelijke
is niet ontkenbaar. Maar als we zien
dat de Oosterscheldewerken ten einde
lonen, is hierin alle voorzichtigheid ge
boden, omdat de gevolgen hiervan voor
onze gemeente zeker merkbaar zullen
worden. Dit zou misschien op te vangen
ziin wanneer er een begin werd ge
maakt aan de vaste oeververbinding,
die in de toekomst niet geheel uitge
sloten wordt.
Projekt Mensen Zonder Baan.
Meneer de voorzitter-, we zijn met u
van mening dat, wanneer er van de
zijde van het ministerie van W.V.C.
geen financiële bijdrage meer zal wor
den verstrekt, wij ook als gemeente dit
projekt niet meer zullen kunnen sub
sidiëren.
Gezins- en bejaardenverzorging.
Hierbij zien we dat er nog vele on
duidelijkheden bestaan over wat wel of
niet via de gemeente geregeld gaat
worden. Droevig is wel dat er hier door
allerlei ombuigingen wordt getracht om
te bezuinigen. Juist in een zo belang
rijke zaak als deze, die het welzijn der
gemeente aangaat, is het een taak van
de gemeentebesturen deze zaken nauw
lettend te volgen en kenbaar te maken
bij de desbetreffende instanties. Wij
beseffen dat er bezuinigd dient te wor
den, maar dan zeker niet in de eerste
plaats op de zwakkeren in onze samen
leving. Wat de aansluiting bij de dis-
tx-iktsgezondheidsdienst betreft, willen
wij dit goed overwegen en op een later
tijdstip hierover beslissen.
Ontwikkelingen roxid hinderwetzaak
Veerweg 14-16-18 te Kamperland.
Hierover willen we het volgende op-
mex-ken. Wij vinden het een trieste zaak
wanneer zo'n bedrijf binnen een dorps
kern mag blijven funktioneren. Zeker
gelet op de grote gevaren die aan dit
bedrijf verbonden zijn. Vooral voor de
omwonenden is dit een vervelende zaak.
Ook is het onbegrijpelijk dat de px'O-
vincie niet bereid is om tot sanering
van dit bedrijf over te gaan, gezien ook
het negatieve advies van de Inspektie
van Volksgezondheid en de vele be
zwaarschriften van de omwonenden.
Als gemeenteraad dienen wij hierin
onze volle verantwoordelijkheid te be
seffen en al het mogelijke te onder
nemen om de bewoners van de gemeen
te in dezen te beschermen. Wij zullen
dan ook uw college in deze zaak, zo
nodig, blijven steunen.
Dorpsvernieuwing.
Nu er een begin is gemaakt met de
uitvoering van dit plan in de Hoofd
straat te Geersdijk is het van groot be
lang dat er medewex-king wordt ver
kregen zowel van de inwoners voor de
vlotte uitwerking van dit. plan, alsook
van de provincie voor financiële on
dersteuning om dit plan binnen korte
termijn te kunnen voltooien. Tot nu toe
zijn deze positief geweest en we hopen
dat dit zo blijven zal.
Nogmaals willen we de volle aandacht
vragen voor het behoud van de oude
schoolgebouwen met het torentje die
het dorpsaanzicht van Geersdijk zo
kenmerken. Ook zouden we graag zien
dat een gedeelte van de Geersdijkseweg
wordt herbestx-aat, omdat de bewoners
hierdoor kunnen meepx-ofiteren van de
dox-psvernieuwing. Hierbij willen wij u
tevens vragen het wachthokje voor
buspassagiers, dat in zeer slechte staat
van onderhoud verkeert, op te knappen
of geheel te vex-nieuwen.
Nu de Oostex-scheldewerken langzaam
ten einde raken, dienen wij ons wel te
realisex-en dat de gevaren nog zeker
niet zijn geweken. Gelet op de grote
verdiepingen in de zeebodem voor de
kust van onze gemeente dreigen nog
grote gevaren. Maar ook als bij de
werkzaamheden de bex-ekeningen niet
uitkomen zoals verwacht werd, achten
wij nauw overleg tussen gemeente en
Rijkswaterstaat van zeer groot belang
en dienen wij deze zaken nauwlettend
te volgen. En zo er dreigende gevaren
aanwezig zijn deze niet te camoufleren,
maar tijdig te waax-schuwen om even
tuele maatregelen te kunnen nemen.
Woningbouw.
Hierin is weinig leven te bespeuren,
dit door een geringe vraag, zeker wat
de partikuliere woningen betreft. Hier-
door vragen we u, meneer de voorzit
ter, of we de grondprijzen niet moeten
herzien zodat het daardoor wat aan
trekkelijker wordt en we de bouw zo
enigszins kunnen stimuleren.
Snelheidsbeperkende maatregelen
Dorpsweg.
Is door u, meneer de voorzitter, al
enige toelichting te geven op de schrif
telijke x-eakties van de omwonenden,
wat betreft hun ervaringen met de
maatregelen die zijn genomen aan de
Dorpsweg.
Rekening
overschot
dienstsaldo
648.000,—
606.000,—
704.000,—