Begrotingsvergadering van de gemeente Wissenkerke (1) Op maandagmiddag 26 november j.l. kwam een voltallige gemeenteraad bij een ter behandeling van de begroting voor het dienstjaar 1986. De voorzitter, burgemeester P. Wisse, heette een ieder welkom en gaf hierna het woord aan de politieke partijen voor het geven van hun algemene beschouwingen. Wij drukken deze hieronder in hun geheel af en als eerste kwam de Partij van de Arbeid aan het woord en die zei: Algemene beschouwingen P.v.d.A.: De begroting van het dienstjaar 1986 is de vierde en laatste in de zittings periode van deze huidige raad en dit kollege van de gemeente Wissenkerke. Binnen deze begroting evenals bij elke begroting spelen de financiën een over heersende rol. Een korte terugblik naar de financiën van de afgelopen jaren kan dan ook gewenst zijn. Onvoorzien oorspronkelij ke begroting 1982 261.000,— 1983 344.000,— 1984 378.000,— 1985 425.000 1986 414.000 Waarom dit spitwerk? Om dadelijk in gejuich te kunnen uitbarsten, omdat het ons zo goed gaat en omdat alle wensen zonder slag of stoot vervuld kunnen worden? Nee, natuurlijk niet. Onze hoofdreden is enigszins het finan ciële doemdenken te doorbreken. Doem denken is immers een ongezonde be zigheid. Zicht op de werkelijke situatie in onze gemeente geeft aan dat er wel degelijk voldoende ruimte is voor nieu we zaken zoals investeringen, die mo gelijk aanzetten kunnen geven voor werkgelegenheidseffekten binnen onze gemeente. Immers ook in 1986 voorzien wij een toename van de werkloosheid binnen onze gemeente door de aflo pende werkzaamheden aan de Delta werken en het ontbreken van nieuw en vervangend werk, met name voor de ouderen en de minst draagkrachtigen Binnen onze gemeente baart ook een fors stuk verborgen werkloosheid ons zorg. Immers een harde kern van mi nima is ook binnen onze gemeente sterk groeiende. Het huidige kabinet met de rekenmeester Ruding aan het roer laat aan duidelijkheid niets te wensen over: Het spaart de minima. Immers: hoe meer geld je spaart, hoe meer geld je krijgt; hoe meer minima je spaart, hoe meer minima je krijgt. De Partij van de Arbeid-fraktie zal daarom speciale aandacht blijven be steden aan de positie van degenen die het meest kwetsbaar zijn voor de ge volgen van recessie en bezuinigingen. Het door ons wenselijk geachte beleid dient erop gericht te zijn, dat minder draagkrachtigen ook in onze gemeente optimaal kunnen mee funktioneren. Voorstellen zoals in de brief van het FNV die behandeld is in de raadsver gadering van 25 februari 1985 dienen dan ook ernstig in overweging te wor den genomen. Het is immers voor ons niet aanvaardbaar dat de minima nog verder moeten inkrimpen. Het blijkt uit onderzoeken van gezamenlijke sociale diensten, dat van die groep één-derde al geen krant meer heeft en 80°/o geen lid meer is van een sportvereniging. Maar dat ze zich ook niet meer ver zekeren tegen algemeen aanvaarde ri sico's als brand, diefstal, W.A. e.d. Zaken waarvoor we op de bres moe ten om ze weer betaalbaar te krijgen. Het resultaat van de werkwijze van deze regering is dat het omgekeerde bereikt wordt. Afbraak van het sociale stelsel, het sneller in de bijstand bren gen, blijkt orde en regel. Nog meer verontrust zijn we als de plannen van dit kabinet betreffende het nieuwe stelsel van sociale zekerheid doorgaan. Daarom zal onze fraktie bij u blijven aandringen om mogelijkheden te zoeken om voor de minst draagkrachtigen on der ons iets extra's te doen. We denken aan een noodfonds of iets dergelijks, wat binnen de mogelijkheden van het ministerie (G.S.) blijft. Ook het blijven attenderen op de mogelijkheid van be lastingkwijtschelding is noodzakelijk. Via een bijsluiter bij de aanslag O.G.B. kan een ieder gewezen worden op de mogelijkheid van kwijtschelding. Met uw voorstellen voor de gemeen telijke belastingen en retributies kun nen wij ons in grote lijnen verenigen. Mochten echter binnen dit kader moge lijkheden zich voordoen om de bevol king met de minimuminkomens te ont zien, dan verwachten we van het col lege een aktief beleid. Na deze inleiding zullen wij ons be perken tot het zo konkreet mogelijk stellen van vragen, opmerkingen en evt. beleidsaanbevelingen. 1. Zou er een onderzoek gestart kun nen worden om de voor- c.q. nadelen van het in eigendom hebben van een ambtswoning binnen de gemeente Wis senkerke op de middellange -termijn te bezien? 2. Wij zouden graag zien dat de si tuatie van heden, waarin één mede werkster één dag minder op het ge meentehuis aanwezig is dan voorheen, evt. tijdelijk opgevuld zou worden tot dat weer een normale situatie is be reikt. Hoe is in Wissenkerke bij het gemeentepersoneel de arbeidstijdver korting opgevuld? 3. Hoe ver zijn de plannen gevorderd i.v.m. de nieuwe Rabobank te Kam perland? Wat zijn de mogelijkheden om het aanwezige bomenbestand te handhaven? Mogelijk kan als voorwaar de in de verkoopakte worden opgeno men: bomen handhaven en als ze kap- rijp of ziek zijn: herplantplicht. 4. Uw konstatering dat de publieke belangstelling van de sport/kuituur- en welzijnskommissie gering is, is juist. Onze vraag is waaruit of waarin blijkt voor de bevolking wat, waar, wanneer en waarover vergaderd wordt. 5. Ten aanzien van de werkbaarheid en besluitvorming bovengemeentelijk welzijn is de PvdA-fraktie bereid een stukje bevoegdheid af te staan ten be hoeve van een nieuw bestuurlijk or gaan. 6. Is het college met ons van mening dat hulpverleningsaktiviteiten b.v. re gionale brandweer, C.P.A., e.d., in prin cipe vanuit het centrum van het werk gebied dient plaats te vinden. En dat bij nieuwe toedeling van taken of nood zakelijke investeringen steeds opnieuw deze zaak aan de orde dient te worden gesteld? 7. De P.v.d.A. acht het noodzakelijk bij proeven om snelheidsbeperkende maatregelen in te voeren aan o.a. de Dorpsweg niet alleen ervaringen van omwonenden belangrijk zijn, maar dat ook objektieve snelheidsmetingen in de proefperiode verricht worden. 8. Is het college met ons van mening dat de overlastproblematiek van bussen door onze kernen weer aanzienlijk is toegenomen nu er een andere busmaat schappij in ons gebied opereert? 9. Zijn er ten gevolge van de nieuwe situatie rondom de aansluiting van de dammenweg en een daarmee gepaard gaand extra verkeersaanbod op Noord- Beveland, nog extra aktiviteiten van het college te verwachten t.a.v. de kruising Hoveijn? 10. De wenselijkheid van het her nieuwd inrichten van het oude sport veld te Wissenkerke met o.a. een klein schalig kinderboerderij-achtige aktivi- teit blijft voor de PvdA een hoge prio riteit houden. 11. Investeringen aan de wegen van De Banjaard zouden we graag in het licht willen plaatsen van de openbare toegankelijkheid van het gebied. Even tueel met enige verkeerstechnische aan passingen. 12. De PvdA is verheugd met de kon statering dat het zwemonderwijs binnen onze gemeente op de thans gebruike lijke wijze wordt voortgezet ondanks het feit dat daarvoor geen rijksgelden meer beschikbaar worden gesteld. 13. Hoe kan de gemeente bevorderen dat de openbare basisschool zo snel mogelijk in een gebouw gehuisvest kan worden? 14. Zal de nieuwe wet op het school- vervoer bevoegdheden aan de gemeen te delegeren voor wat betreft de ver- voerskostenproblematiek, zowel tussen de verschillende kernen in onze ge meente als naar elders? Is het college bereid vergoedingen hiervoor inkomens afhankelijk te maken? 15. De fraktie van de PvdA zou de gelden, die vrijgekomen zijn door la gere subsidies aan jeugdverenigingen, zo mogelijk direkt willen inzetten om impulsen te geven het jeugd- en jon gerenwerk opnieuw van de grond te krijgen. 16. De PvdA acht de bibliobus een dusdanig noodzakelijke voorziening dat het uitsluitend aanwenden van rijksbij dragen om de kosten te dekken, in feite te mager is. Mogelijk zou uitbreiding van de sta-uren in de nabije toekomst, b.v. 's avonds, tot de mogelijkheden be horen. 17. De PvdA acht een extern onder zoek naar de toekomstige exploitatie- opzet van de gemeentelijke jachthaven gewenst. 18. Het erfpachtprincipe in De Ban jaard op basis van redelijke vergoe dingen heeft onze uitdrukkelijke voor keur bij noodzakelijke aanpassingen. 19. Als de bijdrage van onze gemeente in het proefprojekt Mensen Zonder Baan redelijk in verhouding staat tot de mogelijkheden voor onze inwoners, achten wij deze voorziening struktureel van belang. 20. Is er al iets bekend over de uit breiding van Pit Beton te Kamperland en wat zijn de eventuele positieve of negatieve effekten hiervan voor de werkgelegenheid? 21. In gevallen van gedwongen ver koop van woningen waarvoor gemeen te-garantie is gegeven, blijven wij een aktief beleid van de gemeente nood zakelijk achten, zodat spekulatie met gemeenschapsgeld uitgesloten wordt. 22. Extra aandacht willen we vragen voor de vestiging van bedrijven binnen de bebouwde kommen. Een aktief ge meentelijk beleid achten wij zeer nood zakelijk. Mocht er mogelijk sprake zijn van overlast zoals in een aantal beken de gevallen, dan dient het beleid er op gericht te zijn deze bedrijven uit de kommen te weren. Echter spekulatie met gemeenschapsgeld moet bij sane ring worden tegengegaan. De kern Geersdijk verdient in deze o.i. extra aandacht. 23. Is het college bereid de gedane toezegging in november 1984 betref fende de paracommerciële aktiviteiten binnen onze gemeente als discussie agendapunt op te voeren? 24. Is het college bereid naast het gemeentelijk voorzieningenbeleid, met sportverenigingen c.q. sportorganisaties te onderzoeken hoe men tegemoet zou kunnen komen aan de financiële noden van de minst draagkrachtigen om ook voor hen sportbeoefening zeker te stel len? 25. Onze fraktie wil zich sterk blij ven maken voor een multifunktionele nieuwe gemeenteschuur aan de Oost straat, incl. brandweerkazerne en ga rage vuilniswagen. 26. Welke 'aktiviteiten heeft het col lege ondernomen voor het verkrijgen van subsidie voor rioleringswerken in Tuindorp? 27. Wat heeft het college in de afge lopen periode gedaan om een eerlijker gebiedsindeling van de Oosterschelde en het Veerse Meer te verkrijgen. 28. Tenslotte konstateren wij dat in allerlei overleg, projektgroepen, e.d. de Oosterschelde betreffende, de raad c.q. de bevolking zeer mager vertegenwoor digd is. En wij verzoeken u dan ook het maximale te doen om daarin ver betering aan te brengen. Algemene beschouwingen V.V.D. Meneer de voorzitter, mevrouw, mijne heren. De tweede begroting nieuwe stijl ligt voor ons. Vorig jaar waren onze eerste indrukken al positief ten opzichte van de nieuwe indeling. Nameen jaar ermee gewerkt te hebben, is onze konklusie, dat deze verandering zeker een verbe tering is geweest. Vooral ook omdat in de meerjarenbegroting de investerings planning over de volle periode is in gevuld kunnen worden. In tegenstelling tot vorig jaar, toen dit alleen voor het eerste jaar mogelijk was. U begint de aanbiedingsbrief op blad zijde twee met een wat sombere blik voor wat het uitkeringspercentage 1986 betreft. Inderdaad daalt dit met twin tig punten, maar toch nog elf punten minder dan vorig jaar de verwachting was. Ondanks de verschuiving tussen verschillende algemene verdeelmaatsta- ven wordt het basisbedrag hoger. Re sultaat van dit alles is, dat de rijks- uitkering 260.000,meevalt. Vorig jaar is gewaarschuwd, dat er in 1986 nog éénmaal een forse korting op de uitkering gemeentefonds zou plaatsvinden. De financiële, gevolgen hiervan lijken mee te vallen voor onze gemeente, want er resteert nog een post voor onvoorziene uitgaven van ruim vier ton. Mede gezien de overschotten van de afgelopen drie jaar, gemiddeld een half miljoen en de te verwachten geringere kortingen de komende jaren, vinden wij een verlaging van de onroe rend goedbelasting met 3°/o- verant woord. Voorlichting via het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad vinden wij een goede zaak. Goed dat u dit in 1986 op dezelfde wijze voort wilt laten gaan. Als er behoefte bestaat aan inspraak, zal daaraan zeker gevolg gegeven moe ten worden. Inwoners betrekken bij beslissingen voor hun eigen omgeving is een goede zaak. Wij vinden wel dat deze inspraak nimmer mag leiden tot uitstel van beslissingen, daar dit vaak kostenverhogend werkt en direkt be trokkenen in het onzekere blijven. Sinds 1984 wordt in de zomer de groep Kortgene van de Rijkspolitie uit gebreid met drie mensen. Kan er voor 1986 ook weer gerekend worden op deze extra mensen? Ziet u mogelijk heden deze uitbreiding struktureel te maken? Wij hebben gezien dat u snelheids- beperkende maatregelen aan het onder zoeken bent in de Dorpsweg. De eerste voorlopige reakties die wij vernomen hebben zijn positief. Mochten deze tij delijke maatregelen uitmonden in defi nitieve, wilt u dan rekening houden met grote landbouwmachines. Voor fietsers zou het veiliger lijken, wanneer deze de slinger niet behoefden te ma ken, maar achter langs de markeringen kunnen. Zijn er over andere straten ook klachten van deze aard? Op bladzijde zestien schrijft u in verband met het basisonderwijs en de Londonormen, dat het beleid er op ge richt zal zijn het uitgavenniveau niet verder op te schroeven dan de ontvan gen vergoedingen. De Londonormen zijn normen die samengesteld zijn uit ge middelde landelijke prijzen, cijfers en tarieven. Van gebied tot gebied kunnen tarieven en prijzen erg in hoogte ver schillen, b.v. elektriciteitsprijs en ver ontreinigingsheffingen. Hierdoor is het denkbaar, dat de rijksvergoedingen in sommige gevallen niet toereikend zijn. Wij vinden dat de nieuwe normen niet mogen leiden tot kwalitatief minder onderwijs in onze gemeente. Indien nodig zullen wij positief reageren op beschikbaarstelling van aanvullende fi nanciële middelen. Op sommige parkeerterreinen kon- stateerden wij overvolle afvalemmers. Vooral tijdens zomerse dagen hoopt dit afval zich in en rond deze emmers op. Is het mogelijk ze vaker te ledigen of grotere te plaatsen? Ten aanzien van de jachthaven heb ben wij vorig jaar reeds de suggestie gedaan deze af te stoten, zodra zich een goede mogelijkheid voordoet. Welnu voorzitter, het is nu naar onze mening een uitermate geschikt moment, nu de havenmeester vervroegd wil uittreden. Wij vinden het een goede zaak dat u op korte termijn hierover voorstellen wilt doen. Waaraan geeft het college de voorkeur? Zijn er al gegadigden voor aankoop? De erfpachttermijnen in De Banjaard lopen ten einde. Wij zouden gaarne zien dat alle huiseigenaren in de gelegen heid worden gesteld hun perceel aan te kopen. In de meerjarenbegroting hebben wij gezien dat de verbetering van de rio lering Dorpsdijk één jaar is opgescho ven. Wat is daarvan de oorzaak? De aanleg van drukriolering is in volle gang. Slechts enkelen die wel kunnen aansluiten, hebben besloten dit nog niet te doen. De belangstelling is dus zeer groot. Wij betreuren het daar om nog steeds dat zo weinigen de mo gelijkheid hebben gekregen aan te slui ten. Velen zijn nu genoodzaakt afval water te lozen in hun direkte woon- en leefomgeving. Het kamperen bij de boer ondervindt steeds meer belang stelling. Wanneer de kampeerwet daar in de toekomst nog meer ruimte toe geeft, zullen ongezuiverde lozingen op het oppervlaktewater toenemen. Is het college bereid deze zaak opnieuw te bezien? De Oosterscheldewerken naderen hun voltooiing. Over de invulling en be stemming van de vrijkomende terreinen zijn reeds besluiten genomen. Wij den ken dat onze gemeente daar in de toe komst positieve effekten van kan ver wachten. Er zullen ongetwijfeld nieuwe arbeidsplaatsen ontstaan. Wij hopen dat u deze ontwikkelingen meer dan op de voet zult volgen. Hopelijk komt snel duidelijkheid over de grenswijziging in de Oosterschelde. Zijn er al aan vragen voor vestigingen van bedrijven? Nu er enige wijziging gaat komen in de bekostiging van het projekt Men sen Zonder Baan, zouden wij u in over weging willen geven uit te treden. Het projekt is konkux'rentievervalsend, daar het sommige startende ondernemers subsidieert. Het ontneemt anderen werk en bevordert daardoor zelfs de werk loosheid. Bovendien is de belangstelling vanuit onze gemeente gering. Nu de gevolgen van arbeidstijdver korting voor de beide instellingen voor algemeen maatschappelijk werk beke ken en opgevangen moeten worden, is het wellicht mogelijk het nog aanwe zige dubbele werk geheel te doen ver dwijnen. Een verdere samenwerking van beide instellingen, met als doel een volledig samengaan, is wellicht mogelijk Enkele jaren geleden zijn in het Dorpshuis te Wissenkerke films ver toond, die vele jaren terug gemaakt zijn van dit dorp en zijn inwoners. Hiervoor was veel belangstelling. Wil het college eens bezien of van iedere kern een film gemaakt kan worden? Zeker nu wij begonnen zijn met dorpsvernieu wing, lijkt het ons leuk voor later, datgene wat gaat verdwijnen, op film vast te leggen. De dorpsvernieuwing Geersdijk is ge start met het opknappen van de Hoofd straat. Wij staan wat huiverig tegen over het ontbreken van verhoogde trot toirs, vooral voor voetgangers en spe lende kinderen. Wat de aanpak van de scholen betreft, zal het prijskaartje van de verschillende mogelijkheden voor ons bepalend zijn. Wanneer sloop van de oude scholen en nieuwbouw van wo ningen goedkoper is, geven wij daaraan de voorkeur. Tot slot voorzitter, dank aan het se- kretariepersoneel voor de verstrekte informatie. We hopen dat dit op de zelfde wijze Voort kan gaan. Dank u. Algemene beschouwingen S.G.P. Mijnheer de voox'zitter, mevrouw, mijne heren. Toegekomen aan de behandeling van de begroting voor 1986 willen we aller eerst mét dankbaarheid terugzien op het achter ons liggende jaar. Hierin heeft de Heere ons nog als voltallige raad gespaard en mochten we onze ar beid nog in vrede verrichten. Dan ver gunt de H^ere het ons nog de gemeente te mogen Besturen. Dit wensen wij dan ook te doen vanuit Gods Woord als het kompas en in het belang van onze ge meente. En al is het van onze zijde soms niet gemakkelijk, toch behoren we hierin ons vertrouwen op Hem te stel len. Wel bemerken we dat dit steeds moeilijker gaat worden, gelet op de steeds grotere verlating van Gods Woord en Zijn Geboden. We hopen hierin dan ook kracht en wijsheid te ontvangen om mee te werken aan het welzijn der gemeente. De samenstellers van de begroting en de desbetreffende begeleidingsbrief en allen die hieraan hebben meegewerkt, willen we bedanken voor de keurige wijze waarop zij dit werk verricht hebben. Uit de begroting kunnen we konsta- tex'en dat we als gemeente, financieel gezien, over voldoende reserves be schikken. En hierbij een post onvoor zien van ruim vierhonderdduizend gul den genoeg ruimte biedt. Daar dit een groot bedrag is, zou het misschien ge deeltelijk gebruikt kunnen worden voor vervroegde aflossingen en dergelijke. Gemeentelijke belastingen en tarieven. Wij achten het van groot belang dat er geen verhogingen op de heffingen worden toegepast van de onroex-end goedbelasting en dergelijke, gezien de financiële positie van de gemeente en het belang van de bevolking. Met ver hoging van de liggelden ad. 5% kunnen wij wel instemmen, gelet op de ongun stige exploitatieverwachtingen voor '86. Ook met een tariefsverhoging van de sportvoorziening hadden wij ingestemd, gelet op de jaarlijks stijgende uitgaven, vooral van het zwembad en dergelijke. Aankoop grond en opstallen aan de Noordstraat 1 te Kamperland. Nu de aankoop van de opstallen aan de Noordstraat 1 te Kamperland is gerealiseerd en in eigendom is van de gemeente zouden wij u, meneer de voor zitter, willen vragen deze belangrijke zaak binnen korte termijn te willen behandelen in de raad om hierover meer inzicht te krijgen. Openbare orde en veiligheid. Daar het gemeentebestuur tot taak heeft de openbare orde, eerbaarheid en veiligheid alsook de zondagsx*ust naar vex-mogen te waax-borgen, is het van groot belang dat het politiekorps over de nodige mankracht kan beschikken. Zeker in de zomermaanden dient er de nodige -uitbreiding te zijn, wil men onze burgers kunnen beschermen tegen de steeds meer toenemende gezags ondermijning met alle gevolgen van dien. Ook de zedeloosheid in onze ge meente verdient onzes inziens een ge richte aanpak. Hierbij vragen we, me neer de voox'zitter, uw volle aandacht in deze zo verantwoordelijke zaak. Onderwijs. Hierin treden grote veranderingen op, zowel inhoudelijk als financieel. Wat dit laatste betreft kunnen wij waar nemen dat dit voordelen biedt, zeker wat de kleinere scholen betreft. Zeker nu we nog in een beginstadium zijn, is er nog veel wat de tongen in bewe ging zal brengen om tot een oplossing te komen. Zeker ook wat het minimum aantal leerlingen dient te zijn is voor de plattelandsscholen van groot belang. We hopen dat de huisvesting van de scholen zonder problemen opgelost zal- kunnen worden. Recreatie. Hierin zullen we ons eerder ingeno men standpunt blijven handhaven. Bibliotheekwerk. Zeker nu besloten is tot uitbreiding van het aantal sta-uren van de biblio bus, is de bibliotheekvoorziening in onze gemeente ruim aanwezig. Graag zouden we zien dat de lektuurvoorzie- ning ook verantwoord is, zeker wat de jeugd aangaat. Jachthaven. Wat we verwacht hebben, is geko men; nl. een jachthaven die niet meer kostendekkend is. Dit heeft voor de» gemeente nadelige financiële gevolgen. Zeker wanneer hier nog onderhouds kosten bijkomen en het aantal ligplaat sen niet uitgegeven kan worden door geringere vraag. Wij achten het dan ook van groot belang naar een betere op lossing te zoeken, zeker wat het onder houd betreft. Omdat er nog te weinig gegevens zijn over het afstoten van de jachthaven, willen wij hierover nog geen standpunt innemen. Werkloosheid. Als we het overzicht van werklozen binnen onze gemeente zien, mogen we hiex-uit konkluderen dat deze aanmer kelijk zijn afgenomen zeker 'wat de mannen betreft. Dat dit ook mede een gevolg is van de A.T.V. en dergelijke is niet ontkenbaar. Maar als we zien dat de Oosterscheldewerken ten einde lonen, is hierin alle voorzichtigheid ge boden, omdat de gevolgen hiervan voor onze gemeente zeker merkbaar zullen worden. Dit zou misschien op te vangen ziin wanneer er een begin werd ge maakt aan de vaste oeververbinding, die in de toekomst niet geheel uitge sloten wordt. Projekt Mensen Zonder Baan. Meneer de voorzitter-, we zijn met u van mening dat, wanneer er van de zijde van het ministerie van W.V.C. geen financiële bijdrage meer zal wor den verstrekt, wij ook als gemeente dit projekt niet meer zullen kunnen sub sidiëren. Gezins- en bejaardenverzorging. Hierbij zien we dat er nog vele on duidelijkheden bestaan over wat wel of niet via de gemeente geregeld gaat worden. Droevig is wel dat er hier door allerlei ombuigingen wordt getracht om te bezuinigen. Juist in een zo belang rijke zaak als deze, die het welzijn der gemeente aangaat, is het een taak van de gemeentebesturen deze zaken nauw lettend te volgen en kenbaar te maken bij de desbetreffende instanties. Wij beseffen dat er bezuinigd dient te wor den, maar dan zeker niet in de eerste plaats op de zwakkeren in onze samen leving. Wat de aansluiting bij de dis- tx-iktsgezondheidsdienst betreft, willen wij dit goed overwegen en op een later tijdstip hierover beslissen. Ontwikkelingen roxid hinderwetzaak Veerweg 14-16-18 te Kamperland. Hierover willen we het volgende op- mex-ken. Wij vinden het een trieste zaak wanneer zo'n bedrijf binnen een dorps kern mag blijven funktioneren. Zeker gelet op de grote gevaren die aan dit bedrijf verbonden zijn. Vooral voor de omwonenden is dit een vervelende zaak. Ook is het onbegrijpelijk dat de px'O- vincie niet bereid is om tot sanering van dit bedrijf over te gaan, gezien ook het negatieve advies van de Inspektie van Volksgezondheid en de vele be zwaarschriften van de omwonenden. Als gemeenteraad dienen wij hierin onze volle verantwoordelijkheid te be seffen en al het mogelijke te onder nemen om de bewoners van de gemeen te in dezen te beschermen. Wij zullen dan ook uw college in deze zaak, zo nodig, blijven steunen. Dorpsvernieuwing. Nu er een begin is gemaakt met de uitvoering van dit plan in de Hoofd straat te Geersdijk is het van groot be lang dat er medewex-king wordt ver kregen zowel van de inwoners voor de vlotte uitwerking van dit. plan, alsook van de provincie voor financiële on dersteuning om dit plan binnen korte termijn te kunnen voltooien. Tot nu toe zijn deze positief geweest en we hopen dat dit zo blijven zal. Nogmaals willen we de volle aandacht vragen voor het behoud van de oude schoolgebouwen met het torentje die het dorpsaanzicht van Geersdijk zo kenmerken. Ook zouden we graag zien dat een gedeelte van de Geersdijkseweg wordt herbestx-aat, omdat de bewoners hierdoor kunnen meepx-ofiteren van de dox-psvernieuwing. Hierbij willen wij u tevens vragen het wachthokje voor buspassagiers, dat in zeer slechte staat van onderhoud verkeert, op te knappen of geheel te vex-nieuwen. Nu de Oostex-scheldewerken langzaam ten einde raken, dienen wij ons wel te realisex-en dat de gevaren nog zeker niet zijn geweken. Gelet op de grote verdiepingen in de zeebodem voor de kust van onze gemeente dreigen nog grote gevaren. Maar ook als bij de werkzaamheden de bex-ekeningen niet uitkomen zoals verwacht werd, achten wij nauw overleg tussen gemeente en Rijkswaterstaat van zeer groot belang en dienen wij deze zaken nauwlettend te volgen. En zo er dreigende gevaren aanwezig zijn deze niet te camoufleren, maar tijdig te waax-schuwen om even tuele maatregelen te kunnen nemen. Woningbouw. Hierin is weinig leven te bespeuren, dit door een geringe vraag, zeker wat de partikuliere woningen betreft. Hier- door vragen we u, meneer de voorzit ter, of we de grondprijzen niet moeten herzien zodat het daardoor wat aan trekkelijker wordt en we de bouw zo enigszins kunnen stimuleren. Snelheidsbeperkende maatregelen Dorpsweg. Is door u, meneer de voorzitter, al enige toelichting te geven op de schrif telijke x-eakties van de omwonenden, wat betreft hun ervaringen met de maatregelen die zijn genomen aan de Dorpsweg. Rekening overschot dienstsaldo 648.000,— 606.000,— 704.000,—

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1985 | | pagina 3