Vervolg van de Begrotingsvergadering
van de gemeente Kortgene (1)
Vervolg algemene beschouwingen,
van de S.G.P.
Cultuur en recreatie.
Op deze zaken, mevrouw de voorzit
ter, gaat u uitvoerig in, zodat er weinig
aan toe te voegen is. Het opgezette wel
zijnsbeleid werpt toch al zijn vruchten
af en we kunnen nu meer gestruktu-
reerd en naar evenredigheid subsidies
toekennen. Wel wil ik het behoefte
element voorop stellen en mag ik kon-
kluderen, dat ook de welzijnskommissie
goed funktioneert en nuttige adviezen
kan geven aan het kollege. Ook meen
ik, dat er meer begrip is onder allerlei
verenigingen over het waarom en hoe
en hoogte van de subsidieverleningen.
Zorg, mevrouw de voorzitter, geven
ook de dorpshuizen. „De Vriendschap"
in Kats gaat ons 50.000,kosten. „De
Brug" 80.000,en „De Pompweie"
ook plm. 84.000,samen een slordige
214.000,—. Ook het gebruik is geheel
verschillend. Sommige altijd bezet, an
dere matig. Hier komen in feite nog bij
de kapitaallasten van de grote bedra
gen, die ineens zijn afgeschreven uit
reserves.
De vraag is en blijft, moeten we niet
zien te komen tot een andere opzet, ook
wat betreft het interne beheer en ver
antwoording van het konsumptieve ge
deelte. Een overzicht van exploitatie
uitkomsten en werkwijzen van een aan
tal dorpshuizen uit den lande zou me
heel welkom zijn. Je kan dan eens ver
gelijken en jezelf er bij neerleggen, ja
of nee. Overigens vervullen de huizen
wel een maatschappelijke funktie, maar
dit kan niet tot elke prijs. Ergens moet
het rendabel te maken zijn. De horeca
doet het zo niet.
In dit verband wil ik toch nog even
terugkomen op het Nieuw-Zeelandhuis
te Kats. Het heeft vele jaren een nut
tige funktie gehad in Kats en ik ben
blij, dat er een afbouwregeling ge
creëerd is wat betreft onze subsidie
verlening. Zo maar aan de kant zetten,
vind ik weinig elegant tegenover de
eigenaren en beheerders die ons altijd
hebben geholpen. Mochten er in de toe
komst problemen zijn, dan wil ik die
graag vernemen. Elkaar helpen is al
tijd nog mijn doel en het socialisme
van het zuiverste water.
Ook ben ik blij, dat aan de uitke
ringen aan het P.M.D. en Sociaal Cen
trum niet getornd is. Beide instellingen
verrichten enorm goed werk aan de
basis en in gezinnen en aan personen,
die in nood zitten. Ik pleit voor een
voortbestaan van de beide instellingen
en niet steeds een extra drang uit
oefenen van gemeentewege tot bijvoor
beeld fusering. De christelijke grond
slag van het P.M.D. heeft net zoveel
reden van bestaan als het algemene
van het Sociaal Centrum. Het zijn
grondwettelijke verworvenheden en die
hebben we te eerbiedigen, ook al zou
het geld kosten (wat gelukkig voors
hands niet het geval is).
Recreatie.
Voorzitter, hierover kunnen we kort
zijn. We zijn juist bezig met de recrea
tienota, waarin een groot aantal be
leidslijnen worden uitgestippeld. We
achten dit een juiste zaak, ook bestem-
mingsplanmatig moet het rond zijn.
Reeds eerder schreef ik, probeer de
rijdende toerist naar onze dorpen te
halen. Van grote hotels en pensions
behoeven we als gemeente niet te dro
men, dat is voorbij en de seizoenen te
kort, dus onrendabel. Ik zoek het dus
in dagrecreatie (jaren terug werd dit
vanachter de tafel afgeraden) en ook in
bij voorbeeld zomerwoningkomplexen.
Geeft vaste verhoudingen en verbin
dingen aan onze dorpen. Als het auto
rijden nog duurder wordt gemaakt en
we totaal armer worden, zal er meer
in het binnenland naar vakantiemo
gelijkheden worden gezocht. Daarom
ben ik er voor dat ons mooie, centraal
gelegen eiland, waar de rust je nog toe-
straalt als men zich beweegt tussen de
koren- en aardappelvelden, gepromoot
wordt. Weinigen in den lande kennen
de gemeente Kortgene met zijn schit
terende vergezichten en heerlijke luch
ten. Wel hoop ik dat 's zomers de mest-
luchtjes beperkt blijven.
In dit verband, mevrouw de voor
zitter, ben ik er voor dat er een pro
motiefonds wordt gevormd en een be
paald recreatief persoon zich voor deze
zaak inzet. Ook pleit ik voor een betere
toegankelijkheid van de boorden van
het Veerse Meer te Kortgene. Vroeger
kon je heel eenvoudig langs de buiten
dijk langs het water lopen, dat is nu
haast geen doen meer. Ik betreur het
dat de toegang Galgendijk, Groenen
dijk, buitendijk Veerse Meer naar de
camping, enz. niet meer toegankelijk is
en afgesloten is. Op de hoek ervan en
verderop had je een prachtig gezicht
op het Veerse Meer.
Voorts hoop ik, dat de molens weer
in oude glorie hersteld worden en ook
ter bezichtiging open zijn. De molen te
Kortgene is en blijft een aanfluiting en
als je goed kijkt, ook weer steeds ge
vaarlijker wegens het verval.
Ruimtelijke ordening - volkshuisvesting
Mevrouw de voorzitter, dit heb ik in
feite al zo terloops behandeld. Onge
veer een week geleden, op 23 oktober,
hebben we een uitvoerige rede van
staatssecretaris Brokx mogen beluiste
ren. Deze heeft weer rake opmerkingen
gemaakt en ook de gekompliceerdheid
van het volkshuisvestingvraagstuk aan
getoond. Enerzijds is er weer een trek
naar de stad, anderzijds zag hij ook
weer een duidelijke toename van het
zich vestigen in de dorpen en wel in
de kernen. Hij voorziet toch nog een
toename van vooral kleine huishoudens
voor het jaar 2000 van ca 1 miljoen
samen. Daarvoor moet gebouwd worden
Gezien deze interessante lezingen,
oordeel ik dat we met onze dorps ver
nieuwingsplannen op het goede spoor
zitten, dat er ook grond voor nieuwe
woningen moet zijn, maar ook dat de
geldstroom eerder af zal nemen als toe
nemen, dat de verantwoordelijkheden
en de risico's krachtens het decentrali
satiebeleid meer bij de gemeente komen
te liggen. Dit dwingt mij om de raad
te vragen om toch het dorpsvernieu
wingsfonds goed te bedelen en de aan
gekondigde reservering van 200.000,
met nog eens 50.000,te verhogen.
Het kan mijns inziens geen kwaad als
we een appeltje voor de dorst hebben.
Financiën.
Als ik zie, mevrouw de voorzitter, op
bladzijde 1 dat de gewone uitgaven
van 2.684,— met 275 tot 2.959,—
is plm. 10% per inwoner stijgen en er
op een totaaluitgave aan gewone- en
kapitaaluitgaven van 11,3 miljoen er
toch nog een winstje overblijft van
203.000,is 1,8%, dan mag dit ons
tot tevredenheid stemmen en getuigt
van een voorzichtige begroting. Dat u
de grote gemeentebelasting als de on-
roerendgoedbelasting niet wil verhogen,
kan onze instemming wegdragen. In
deze tijd, waarbij de netto-inkomens,
ook van de vele ouderen, gedaald zijn,
zal dit heel welkom zijn en in goede
aarde vallen.
Dat u de overige belastingen wel met
3% wil verhogen, vind ik heel juist.
Neem bijvoorbeeld de reinigingsrech
ten, de kosten zijn 5% gestegen. In dit
rijtje mis ik wel de hondenbelasting.
Zolang vele hondeneigenaren geen
schopje meenemen om de hondenuit
werpselen even te verwijderen, maar
dit altijd maar overlaten aan de aldaar
wonende mensen (bijkans elke morgen
kijk ik rond en moet de schop gebrui
ken). Moeten ze er ook maar voor be
talen. Misschien kunnen we dan een
machine aanschaffen ter reiniging.
Mevrouw de voorzitter, ik wil me
haasten tot het einde. Veel zou ik nog
willen zeggen. Graag nog een heel dis
puut over de mondiale politiek. Al de
beroeringen die ons land hebben bezig
gehouden, denk aan: kruisraketten, a-
bortus, euthanasie, welzijn- en gezond
heidszorg, de verhouding oost-west, de
zgn. verlinksing in de geestelijke denk
wijze van ons volk, de ontkerstening,
de zucht naar brood en spelen, sport-
verdwazing, gezagsondermijning,
kraakakties, gerichtheid van de media,
het werpen van de schijnwerpers op
bepaalde landen, terwijl over de mil
joenen doden en vluchtelingen in be
paalde landen weinig gerept wordt, de
discriminatie van bepaalde volksdelen
als je niet meedoet met de massa, die
straks uitmondt in de anti-discrimina-
tiewet, eeuwen geldende normen, die
opzij gezet worden, de toenemende cri
minaliteit, de steeds mindere bereid
heid om zich in te zetten voor hand
having van gezag, de toenemende tech
niek, de nog steeds toenemende ver
eenzaming van de ouderen, enz. enz.
Al deze zaken beïnvloeden ook onze
mensen en dorpen.
Mevrouw de voorzitter, het zou veel
te ver voeren. We stoppen erover. Nog
enkele specifieke SGP-wensen: hand
having van zondagsrust en zondaghei
liging, afschaffing kermis en verplaat
sing in beide dorpen naar de oude
landbouwhavens. Ik noem het absurd
om juist in de drukste vakantietijd de
Voorstraat en Hoofdstraat af te sluiten
en verder altijd dezelfde mensen met
al de herrie en ongemak te laten zitten.
Ambtsgebed, enz. enz.
Verder hoop ik, mevrouw de voor
zitter, dat in dit begrotingsjaar er een
spoedig einde komt aan het jachthaven
proces, opdat we aan een ijzige wur
gende greep mogen ontkomen. We kun
nen gerust God de Heere smeken, of in
deze zaak het recht en de gemhakte
afspraken mogen zegevieren, dan zijn
we ook handelbaar voor verdere on
derhandelingen.
Ik hoop, dat de Heere het gemeente-
personeel weer de lust en de kracht
wil schenken om hun werk met ambitie
te mogen verrichten. Dit is een grote
zegen. Hij beware ons voor allerlei
rampen en gevaren. Hij geve u als
college en ons als raad de nodige wijs
heid en kracht om de nodige beslis
singen te nemen overeenkomstig zijn
woord, want dat alleen zal dageraad
hebben. Dat we samen in afhankelijk
heid voor Hem zouden buigen, betui
gende dat in ons geen kracht is, maar
die betuigt: die wijsheid ontbreekt, dat
hij ze van mij begere, die mildelijk
geeft en nimmer verwijt.
Geachte collega raadsleden, dank voor
de goede samenwerking. Ik hoop dat
het bestendigd mag blijven en dat we
zo samen de Heere zouden vrezen,
want dat is het beginsel van alle wijs
heid en dan zijn we het best werk
zaam tot heil van de bewoners van de
gemeente Kortgene. Dank u.
De S.G.P., G. Blankenstijn.
ALGEMENE BESCHOUWINGEN
VAN DE PvdA.
Geacht college, mederaadsleden, dames
en heren.
Ook nu willen wij dank zeggen aan
medewerkers en samenstellers van be
groting en nota van aanbieding.
Wanneer u ons toestaat even de lan
delijke politiek aan te roeren, dan zou
den wij geneigd zijn bijna dezelfde
woorden te gebruiken als bij de be
schouwingen in 1984. Ware het niet,
dat het blijkt nog erger uit te pakken
dan toen was gevreesd. De realiteit ge
biedt ons te zeggen, dat van enig eco
nomisch herstel sprake is, al wordt dat
in de werkloosheidscijfers nog niet erg
uitgedrukt. Maar dat nog steeds een
groot offer gevraagd en geëist wordt
van de laagstbetaalden en uitkerings
trekkers. Veel zou hierover te zeggen
zijn, maar het is te hopen dat bij de
komende verkiezingen deze groepen
massaal naar de stembus trekken en
duidelijk maken of dit beleid van WD
en CDA moet worden voortgezet. Ook
zal dit zijn terugslag hebben op onze
gemeenteraadsverkiezingen en we
wachten met spanning af of dat ook
tot uitdrukking komt.
In uw aanbiedingsbrief wordt het
idee geopperd om in onze gemeente te
komen tot een programcollege, waar
over wij nog geen definitief standpunt
hebben of dit een haalbare zaak zal
zijn. Al is het wel een bespreekbare
zaak wat onze fraktie betreft.
Met u zijn wij blij met een onvoor
zien van 202.958,41 voor de begroting
1986. Al blijft dit cijfer een vertekend
beeld, gezien bepaalde reserveringen,
zoals bijvoorbeeld dorpsvernieuwing en
straatwerk.
Commissies.
Al verschillende malen heeft onze
fraktie gepleit voor openbaarheid van
de gemeentelijke adviescommissies met
uitzondering van de commissies die zich
hier niet voor lenen, zoals bijvoorbeeld
sociale zaken. De commissies bestaan
immers uit mensen die door de inwo
ners gekozen zijn en daarom vinden wij
dat zij recht hebben om te weten wat
er stap voor stap met voorstellen of
ideeën wordt gedaan en beogen wij de
politieke besluitvorming doorzichtiger
te maken.
Aangezien er tussen de begroting en
gemeenteraadsverkiezingen slechts een
korte tijd ligt, komen wij nu niet met
een voorstel, maar zullen bij de be
sprekingen over samenstelling van de
nieuwe raad en college dit punt onder
werp van gesprek maken.
Voorlichting.
De gekozen vorm van gemeentelijke
voorlichting, waarbij in voorkomende
gevallen ook samengewerkt wordt met
de gemeente Wissenkerke in het Ad
vertentieblad Noord-Beveland, bevalt
ons goed. Maar voor de buitengebieden
zou beslist een oplossing gevonden moe
ten worden. Een diaserie over onze ge
meente heeft, gezien de waarde van
voorlichting, onze instemming voorzo
ver dat geen dure en luxueuze toestand
wordt en in eigen beheer uitgevoerd.
Gemeentehuis.
Het college stelt dat een aanpassing
van het gemeentehuis nog steeds en
onverminderd van kracht blijft. Onze
fraktie blijft bij de opmerking, gedaan
in de vorige algemene beschouwingen,
over het eenvoudig volbouwen tussen
de twee panden te willen meepraten.
Orde en veiligheid.
Het jaarlijks kontakt met de politie
stellen wij zeer op prijs en vinden dat
dit gehandhaafd dient te blijven. Wij
ondersteunen dat u blijft pleiten voor
extra ondersteuning van politie, zeker
in de zomerperiode. En hopelijk zal er
van een redelijke rust sprake kunnen
blijven zijn.
Brandweer.
De gang van zaken rond de opheffing
van de BB sleept zich maar móeizaam
voort. Ondertussen blijven de kosten
wel stijgen en wij hopen dat in dit
begrotingsjaar duidelijk wordt wat na
de opheffing aan taken naar de brand
weer komt.
Na de opening van de brandweer
garage te Colijnsplaat is weer een stap
gezet naar een goede mogelijkheid tot
funlctioneren van de brandweer in onze
gemeente en een enkele aanpassing in
Kortgene zou eens bekeken moeten
worden.
Wat de brandweer betreft, vinden wij
dat een goed uitgeruste brandweer met
goed opgeleide brandweerlieden van
groot belang is voor de veiligheid van
zichzelf en inwoners. Wij vinden het
juist dat kursussen, die hiervoor ge
volgd moeten worden, vergoed worden
en kunnen instemmen met voor dit jaar
dit bedrag te verhogen tot 10.000,
maar verder dit jaarlijks opnieuw te
bekijken.
Verkeer.
Onze fraktie zou het op prijs stellen
dat een onderzoek van knelpunten, zo
als voor Colijnsplaat voorgesteld, ook
in Kortgene en Kats zal plaatsvinden
in samenwerking met politie en Veilig
Verkeer. Wij denken dan bijvoorbeeld
aan snelheidsbeperkende maatregelen
in bijvoorbeeld de Botterlaan - Co-
lij nsplaatseweg - Dijkstraat - enz.
Gemeentewerken.
In het algemeen willen wij blijvend
aandacht vragen voor de problemen van
de individuele burger. Wij blijven van
mening dat bij leveringen, het uitvoe
ren van werken door derden meerdere
offertes en geschoeid op goede eigen
begrotingen moet worden aangeboden.
In de nota van aanbieding en begroting
stelt u voor grote veranderingen voor
inrichting van loodsen en omliggende
terreinen. Wat de inrichting van de
gemeenteloodsen betreft, hebben wij
niet zoveel bezwaren, al liggen deze
bedragen vrij hoog en zouden wij op
de hoogte gesteld willen worden wat
hiervoor gedaan moet worden.
Wat betreft Kortgene zou een kom-
binatie voor de daar aanwezige brand
weer zeker op zijn plaats zijn. Wat
betreft de omliggende terreinen kun
nen wij niet akkoord gaan en is wat
ons betreft onnodig ën een overbodige
luxe. De bestaande redelijk goede ver
hardingen vervangen door betonsteen-
verharding tot een bedrag van plm.
40.000,bevreemdt ons en dit bedrag
zou in het belang van andere zaken
beter besteed kunnen worden. De op
merking dat door deze werkzaamheden
te verrichten geen nieuwbouw nood
zakelijk is, ontgaat ons in deze volko
men. Wat de personeelsbezetting be
treft, stellen wij ons voor dat bij deze
dienst een uitbreiding op zijn plaats is,
wat u overigens ook aangeeft. En me
nen om verschillende redenen: 1. uit
breiding van werkzaamheden; 2. op
voeren van uren voor vismijn van 250
naar 450 uren; 3. het invullen van ar
beid tij dsverkorting ook in deze dienst.
Wat onze fraktie betreft, kunt u dit
snel realiseren.
Reeds jaren is nu al geschreven en
gesproken over uitbreiding van de be
graafplaats te Kats, maar tot op heden
heeft ons geen voorstel hiervoor be
reikt. Is de noodzaak hiervoor niet
meer aanwezig of zijn andere oorzaken
hiervoor aanleiding? Nog steeds missen
wij het standpunt betreffende urnen
muur of -veld, hoewel in deze tijd de
crematie niet meer valt weg te denken
en de gemeente hiervoor een voorzie
ning zou moeten hebben.
Wij hopen, dat een goede samenwer
king met de Centrale Dienst mogelijk
blijft in het belang van alle inwoners
van Kortgene.
Onderwijs.
Per 1 augustus 1985 zijn de basis
scholen officieel van start gegaan en
u stelt dat de nieuwe vorm van on
derwijs niets kan vermelden. Al menen
wij, dat er toch sprake is van plm.
2 jaar proeftijd en dus wel enige kon-
klusies getrokken kunnen worden en
hopen later hier toch iets van te ver
nemen. De onderwijsuitkering van de
Commissie Londo zou indien aan
genomen door het parlement voor
onze gemeente een verhoging kunnen
betekenen van 75.624,91. Dat met de
ze nieuwe normen de aanhoudende
zorg van de regering meer tot zijn
recht komt, is ons duidelijk en moge
lijk in aanneming is deze wel te ver
wachten.
De rijksvergoeding voor de gymzaal
te Kats met betrekking tot het aantal
klokuren is ons uiteraard welkom.
Maar mag deze ten goede komen aan
exploitatie van het multi-funktionele
dorpshuis te Kats, omdat gymnastiek
in pakket onderwijs valt? Is er reden
aan te nemen dat het optrekken stich
tingsjaar aanvaard zal worden, gezien
het geraamde bedrag in de begroting?
Is het juist dat de gemeente aan de
leeggekomen MAVO geen eigenlijk
noodzakelijke reparaties (zoals dak) kan
verrichten? Heeft het college enig idee
deze lokalen eventueel van het Rijk
over te nemen?
Welzijnszaken.
Bij de vorige algemene beschouwin
gen vroegen wij u in verband met de
nieuwe sectorwetgeving of u over vol
doende informatie zou beschikken om
tijdig een nieuw vierjarenplan op te
stellen. Inmiddels is gebleken dat dit
niet mogelijk was en daarom is het
huidige plan met 1 jaar verlengd. Uw
opmerkingen in deze nopen ons nog
maals deze vraag te stellen in verband
met deze verlenging. Wij hebben be
grip voor uw voorzichtige opstelling,
omdat het niet mogelijk is zekerheden
te beloven, mede door het onduidelijke
regeringsbeleid. Hetzelfde geldt voor de
W.V.G. en W.G.R.
Het doet ons genoegen dat u de op
merking, die wij reeds eerder maakten
om de gemeentelijke deelsubsidiever
ordening nog eens kritisch te gaan be
kijken, hebt meegenomen.
Wij verheugen ons dat het jeugd- en
jongerenwerk goed funktioneert, mede
gelet op het aanpassen en beschikbaar
houden van gebouwen hiervoor. Ook
gezien het resultaat in de voormalige
openbare school te Colijnsplaat dat ge
zien mag worden mede door de zelf
werkzaamheid, hier verricht. Hopelijk
krijgt het jeugd- en jongerenwerk en
andere gebruikers hierdoor een impuls
deze maximaal te benutten. Op Kort
gene zou „Het Trefpunt" een kleine
aanpassing en opknapbeurt behoeven
en zou in dat geval ook op zelfwerk
zaamheid kunnen worden aangedron
gen. De samenwerking in deze is tot
op heden goed te noemen.
Het is jammer dat er problemen zijn
bij de speeltuin te Colijnsplaat, hoewel
deze een bijdrage zou moeten leveren
voor de leefbaarheid van een dorp. Wij
ondersteunen uw standpunt dat de
speeltuin mede door de inwoners moet
worden ondersteund.
Het Dorpshuis te Kats wordt veel
gebruikt, wat zeer positief is en met
een exploitatietekort volgens begroting
beheerscommissie van ruim 37.000,
en niet zoals in nota van aanbieding
vermeld van ongeveer 50.000,
Wij betreuren het, dat de begroting
van „De Pompweie" te Kortgene hier
aangeboden nog niet door de beheers
commissie is vastgesteld. Is er reden
om deze door de raad wel vast te
stellen zonder voor verrassingen komen
te staan? Is het college bereid te on
derzoeken om de kosten van de dorps
huizen bijvoorbeeld te brengen op ka
pitaallasten en onderhoud. En moge
lijkheden te zoeken de baromzetten ën
verhuur te verpachten of af te stoten
aan beheer of beheerster.
Wat is uw mening over de moge
lijkheid van kabeltelevisie, mede gelet
op het sterk veranderde mediabeleid?
Is het college bereid geldelijke steun
te verlenen bij eventuele akties voor
projekten in de Derde Wereld?
Jachthaven.
Met enige verbazing hebben wij ge
constateerd dat met geen enkel woord
gesproken wordt over een van de groot
ste zorgen voor onze gemeente: de pro
blemen rondom de jachthaven. Wij zijn
benieuwd wat de betalingsachterstand
tot heden volgens de gemeente is? Zijn
er in 1985 al betalingen gedaan zoals
andere jaren? Is er controle op de kos
ten van baggeren in 1985 en 1986?
Is het juist dat de hoorzitting op 10
oktober j.l. niet is doorgegaan, omdat
één van de zogenoemde drie wijze man
nen is teruggetreden? Wat zijn hiervan
de gevolgen voor de gemeente en is dit
zomaar mogelijk?
Betekent dit een nog langer uitstel
van advies met alle gevolgen van dien,
zeker geldelijk gezien o.a. nog meer ren
teverlies enz. Wat denkt het college te
doen als in 1986 blijkt, dat het haven
fonds van plm. f 250.000.in 1986 niet
toereikend is om de kosten voor te fi
nancieren?
Sociale voorzieningen.
De afbraak van het sociaal stelsel,
gepaard aan korting op de uitkeringen,
zal ook in het komend jaar doorgaan.
Mensen die door het lot tot werkloos
heid gedoemd zijn, zullen na de al reeds
doorgevoerde kortingen, geconfronteerd
worden met een volkomen omwenteling
van de huidige situatie. Vele boven 50-
jarigen zullen ingevolge de Inkomens
voorziening Oudere Werklozen een uit
kering op minimumniveau gaan ontvan
gen. Daardoor blijven zij buiten de bij
stand, waar jongere werklozen wel in
terecht komen. Echter inkomen van de
partner wordt afgetrokken van de uit
kering. Voor velen dus een dubbele in
komensachteruitgang.
Ook de 57V265-jarigen met werk
loosheid gestraften gaan gekort worden,
ook geen uitkering meer naar het laatst
verdiende loon, maar eveneens een
I.O.W.-uitkering en aftrek van even
tueel inkomen van de partner.
De door ziekte of ongeval van een
W.A.O.-uitkering afhankelijken zien
ook al maatregelen op zich afkomen
welke tot bijstand zullen leiden.
Dit zijn slechts een paar punten uit
de voornemens van het kabinet. Geluk
kig is er veel verzet tegen deze plan
nen, misschien dat nog wat onheil voor
komen kan worden. Maar somber blijft
de toekomst voor velen.
Het zal ons niet verbazen als volgend
jaar het aantal aanvragen voor schuld
bemiddeling weer verdubbeld is. Daar
om wil onze fractie er bij u op aandrin
gen mogelijkheden te blijven zoeken
om voor de minst draagkrachtigen on
der ons iets extra te kunnen doen.
We denken daarbij bijvoorbeeld aan
een steunfonds of iets dergelijks wat
door het ministerie niet verboden kan
worden. Ook blijven attenderen op de
mogelijkheid van belastingvrijstelling.
Van de verplichte verhaalprocedure
verwacht onze fractie niet veel goede
resultaten. Ongetwijfeld een grote werk
druk en onplezierige toestanden, maar
financieel weinig resultaat. Een beter
opgezet landelijk fraude-controlesys
teem zou onze instemming meer ver
dienen. Te vaak lezen we berichten o-
ver. frauduleuze handelingen waarbij
voor honderdduizenden en meer gul
dens aan premie en belastingen niet af
gedragen zijn.
Tot slot vragen we u alert te zijn dat
er geen achterstanden op de afdeling
sociale zaken ontstaan. Ook dat soort
berichten kom je nog al eens tegen, e-
venals grote boetes die gemeenten op
gelegd worden vanwege onjuiste uit
voering van de regels. Dat geld kan be
ter gebruikt worden voor een steun
fonds of iets in die geest. Dus ook graag
hier attent op zijn.
Bevolkingsverloop.
Voorzitter, het lijkt ons van belang
om gegevens over de bevolkingsopbouw
te verkrijgen. Daarbij ook de betreffen
de bevolkingspyramides van de provin
cie en het gehele land en/of meer met
ons vergelijkbare gemeenten, teneinde
te kunnen bepalen of er voor onze ge
meente bijzondere maatregelen wense
lijk zijn. Wij bedoelen hiermee een ant
woord te vinden op de vraag, in hoe
verre het beeld van het bevolkingsver
loop (dat betekent dat er ook cijfers
van een aantal jaren achtereen nodig
zijn) in onze gemeente afwijkt van het
gebruikelijke beeld.
Indien dat het geval mocht zijn en
wij vrezen dat met name de vergrijzing
bij ons wat hoger uitvalt dan elders
dan dienen wij ons te beraden over
maatregelen die de leefbaarheid van
onze gemeente nog meer kunnen verho
gen. De door u geprodecuerde cijfers
geven in het bovenvermelde geen in
zicht en laten een belangrijke vraag, te
weten: „wat is de oorzaak van het ver
moedelijk grote aantal vertrekkenden"
onbeantwoord.
Economische zaken.
Voorzitter, in het algemeen stemmen
wij met uw beleid ter zake in, waarbij
we ons moeten realiseren dat op dit
terrein de eerste en belangrijkste ver
antwoordelijkheid op rijksniveau is ge
legen. Voor zover een gemeente hier
een eigen beleid kan voeren, zal dat in
de gemeente Kortgene vooral liggen op
het terrein van de recreatie. Hierop ko
men wij later terug.
Een andere mogelijkheid is bijvoor
beeld een positieve houding en mentali
teit ten aanzien van ondernemingen
van welke aard dan ook indien die inte
resse zouden hebben om zich in onze
gemeente te vestigen.
Uiteraard moeten vraagstukken op
het terrein van milieu en eventuele o-
verlast voor anderen op normale wijze
in acht worden genomen.
Voorzitter, met u zijn wij van me
ning dat er geen actief grondbeleid op
dit terrein moet worden ontwikkeld.
Maar zoals gezegd, een nadrukkelijk
positief, passief beleid juichen wij toe.
Werkloosheid.
Voorzitter, ten aanzien van de door
u geproduceerde cijfers merken wij het
volgende op:
le de daaruit blijkende daling is een
zeer verheugend verschijnsel;
2e wij zouden vergelijkbare cijfers van
bijvoorbeeld de regio de Bevelan-
den, de provincie en eventueel het
rijk, ook graag ter beschikking
krijgen, teneinde te kunnen bepa
len en zo ja in hoeverre wij
met het algemene beeld overeen
stemmen.
Vismijn.
Voorzitter, onze fractie is en blijft
bereid om, indien nodig, voor deze be
langrijke, economische, sociale en toe
ristische voorziening, gemeentelijke fi
nanciën beschikbaar te stellen.
Die bereidheid wensen wij te plaat
sen in een duidelijk inzicht in de toe
komstmogelijkheden van dit bedrijf. In
dit kader is het ons niet duidelijk wat
het TNO op dit terrein te bieden heeft.
Wij zouden dit gaarne verduidelijkt
zien.
Het is ons bekend, dat er op lande
lijk niveau het zogenaamde P.O.V.
(Permanent Overleg Visafslagen) be
staat. In dat kader heeft er een aantal
(Vervolg op de voorpagina van 2e blad)