Vervolg van de Begrotingsvergadering van de gemeente Kortgene (1) Vervolg algemene beschouwingen, van de S.G.P. Cultuur en recreatie. Op deze zaken, mevrouw de voorzit ter, gaat u uitvoerig in, zodat er weinig aan toe te voegen is. Het opgezette wel zijnsbeleid werpt toch al zijn vruchten af en we kunnen nu meer gestruktu- reerd en naar evenredigheid subsidies toekennen. Wel wil ik het behoefte element voorop stellen en mag ik kon- kluderen, dat ook de welzijnskommissie goed funktioneert en nuttige adviezen kan geven aan het kollege. Ook meen ik, dat er meer begrip is onder allerlei verenigingen over het waarom en hoe en hoogte van de subsidieverleningen. Zorg, mevrouw de voorzitter, geven ook de dorpshuizen. „De Vriendschap" in Kats gaat ons 50.000,kosten. „De Brug" 80.000,en „De Pompweie" ook plm. 84.000,samen een slordige 214.000,—. Ook het gebruik is geheel verschillend. Sommige altijd bezet, an dere matig. Hier komen in feite nog bij de kapitaallasten van de grote bedra gen, die ineens zijn afgeschreven uit reserves. De vraag is en blijft, moeten we niet zien te komen tot een andere opzet, ook wat betreft het interne beheer en ver antwoording van het konsumptieve ge deelte. Een overzicht van exploitatie uitkomsten en werkwijzen van een aan tal dorpshuizen uit den lande zou me heel welkom zijn. Je kan dan eens ver gelijken en jezelf er bij neerleggen, ja of nee. Overigens vervullen de huizen wel een maatschappelijke funktie, maar dit kan niet tot elke prijs. Ergens moet het rendabel te maken zijn. De horeca doet het zo niet. In dit verband wil ik toch nog even terugkomen op het Nieuw-Zeelandhuis te Kats. Het heeft vele jaren een nut tige funktie gehad in Kats en ik ben blij, dat er een afbouwregeling ge creëerd is wat betreft onze subsidie verlening. Zo maar aan de kant zetten, vind ik weinig elegant tegenover de eigenaren en beheerders die ons altijd hebben geholpen. Mochten er in de toe komst problemen zijn, dan wil ik die graag vernemen. Elkaar helpen is al tijd nog mijn doel en het socialisme van het zuiverste water. Ook ben ik blij, dat aan de uitke ringen aan het P.M.D. en Sociaal Cen trum niet getornd is. Beide instellingen verrichten enorm goed werk aan de basis en in gezinnen en aan personen, die in nood zitten. Ik pleit voor een voortbestaan van de beide instellingen en niet steeds een extra drang uit oefenen van gemeentewege tot bijvoor beeld fusering. De christelijke grond slag van het P.M.D. heeft net zoveel reden van bestaan als het algemene van het Sociaal Centrum. Het zijn grondwettelijke verworvenheden en die hebben we te eerbiedigen, ook al zou het geld kosten (wat gelukkig voors hands niet het geval is). Recreatie. Voorzitter, hierover kunnen we kort zijn. We zijn juist bezig met de recrea tienota, waarin een groot aantal be leidslijnen worden uitgestippeld. We achten dit een juiste zaak, ook bestem- mingsplanmatig moet het rond zijn. Reeds eerder schreef ik, probeer de rijdende toerist naar onze dorpen te halen. Van grote hotels en pensions behoeven we als gemeente niet te dro men, dat is voorbij en de seizoenen te kort, dus onrendabel. Ik zoek het dus in dagrecreatie (jaren terug werd dit vanachter de tafel afgeraden) en ook in bij voorbeeld zomerwoningkomplexen. Geeft vaste verhoudingen en verbin dingen aan onze dorpen. Als het auto rijden nog duurder wordt gemaakt en we totaal armer worden, zal er meer in het binnenland naar vakantiemo gelijkheden worden gezocht. Daarom ben ik er voor dat ons mooie, centraal gelegen eiland, waar de rust je nog toe- straalt als men zich beweegt tussen de koren- en aardappelvelden, gepromoot wordt. Weinigen in den lande kennen de gemeente Kortgene met zijn schit terende vergezichten en heerlijke luch ten. Wel hoop ik dat 's zomers de mest- luchtjes beperkt blijven. In dit verband, mevrouw de voor zitter, ben ik er voor dat er een pro motiefonds wordt gevormd en een be paald recreatief persoon zich voor deze zaak inzet. Ook pleit ik voor een betere toegankelijkheid van de boorden van het Veerse Meer te Kortgene. Vroeger kon je heel eenvoudig langs de buiten dijk langs het water lopen, dat is nu haast geen doen meer. Ik betreur het dat de toegang Galgendijk, Groenen dijk, buitendijk Veerse Meer naar de camping, enz. niet meer toegankelijk is en afgesloten is. Op de hoek ervan en verderop had je een prachtig gezicht op het Veerse Meer. Voorts hoop ik, dat de molens weer in oude glorie hersteld worden en ook ter bezichtiging open zijn. De molen te Kortgene is en blijft een aanfluiting en als je goed kijkt, ook weer steeds ge vaarlijker wegens het verval. Ruimtelijke ordening - volkshuisvesting Mevrouw de voorzitter, dit heb ik in feite al zo terloops behandeld. Onge veer een week geleden, op 23 oktober, hebben we een uitvoerige rede van staatssecretaris Brokx mogen beluiste ren. Deze heeft weer rake opmerkingen gemaakt en ook de gekompliceerdheid van het volkshuisvestingvraagstuk aan getoond. Enerzijds is er weer een trek naar de stad, anderzijds zag hij ook weer een duidelijke toename van het zich vestigen in de dorpen en wel in de kernen. Hij voorziet toch nog een toename van vooral kleine huishoudens voor het jaar 2000 van ca 1 miljoen samen. Daarvoor moet gebouwd worden Gezien deze interessante lezingen, oordeel ik dat we met onze dorps ver nieuwingsplannen op het goede spoor zitten, dat er ook grond voor nieuwe woningen moet zijn, maar ook dat de geldstroom eerder af zal nemen als toe nemen, dat de verantwoordelijkheden en de risico's krachtens het decentrali satiebeleid meer bij de gemeente komen te liggen. Dit dwingt mij om de raad te vragen om toch het dorpsvernieu wingsfonds goed te bedelen en de aan gekondigde reservering van 200.000, met nog eens 50.000,te verhogen. Het kan mijns inziens geen kwaad als we een appeltje voor de dorst hebben. Financiën. Als ik zie, mevrouw de voorzitter, op bladzijde 1 dat de gewone uitgaven van 2.684,— met 275 tot 2.959,— is plm. 10% per inwoner stijgen en er op een totaaluitgave aan gewone- en kapitaaluitgaven van 11,3 miljoen er toch nog een winstje overblijft van 203.000,is 1,8%, dan mag dit ons tot tevredenheid stemmen en getuigt van een voorzichtige begroting. Dat u de grote gemeentebelasting als de on- roerendgoedbelasting niet wil verhogen, kan onze instemming wegdragen. In deze tijd, waarbij de netto-inkomens, ook van de vele ouderen, gedaald zijn, zal dit heel welkom zijn en in goede aarde vallen. Dat u de overige belastingen wel met 3% wil verhogen, vind ik heel juist. Neem bijvoorbeeld de reinigingsrech ten, de kosten zijn 5% gestegen. In dit rijtje mis ik wel de hondenbelasting. Zolang vele hondeneigenaren geen schopje meenemen om de hondenuit werpselen even te verwijderen, maar dit altijd maar overlaten aan de aldaar wonende mensen (bijkans elke morgen kijk ik rond en moet de schop gebrui ken). Moeten ze er ook maar voor be talen. Misschien kunnen we dan een machine aanschaffen ter reiniging. Mevrouw de voorzitter, ik wil me haasten tot het einde. Veel zou ik nog willen zeggen. Graag nog een heel dis puut over de mondiale politiek. Al de beroeringen die ons land hebben bezig gehouden, denk aan: kruisraketten, a- bortus, euthanasie, welzijn- en gezond heidszorg, de verhouding oost-west, de zgn. verlinksing in de geestelijke denk wijze van ons volk, de ontkerstening, de zucht naar brood en spelen, sport- verdwazing, gezagsondermijning, kraakakties, gerichtheid van de media, het werpen van de schijnwerpers op bepaalde landen, terwijl over de mil joenen doden en vluchtelingen in be paalde landen weinig gerept wordt, de discriminatie van bepaalde volksdelen als je niet meedoet met de massa, die straks uitmondt in de anti-discrimina- tiewet, eeuwen geldende normen, die opzij gezet worden, de toenemende cri minaliteit, de steeds mindere bereid heid om zich in te zetten voor hand having van gezag, de toenemende tech niek, de nog steeds toenemende ver eenzaming van de ouderen, enz. enz. Al deze zaken beïnvloeden ook onze mensen en dorpen. Mevrouw de voorzitter, het zou veel te ver voeren. We stoppen erover. Nog enkele specifieke SGP-wensen: hand having van zondagsrust en zondaghei liging, afschaffing kermis en verplaat sing in beide dorpen naar de oude landbouwhavens. Ik noem het absurd om juist in de drukste vakantietijd de Voorstraat en Hoofdstraat af te sluiten en verder altijd dezelfde mensen met al de herrie en ongemak te laten zitten. Ambtsgebed, enz. enz. Verder hoop ik, mevrouw de voor zitter, dat in dit begrotingsjaar er een spoedig einde komt aan het jachthaven proces, opdat we aan een ijzige wur gende greep mogen ontkomen. We kun nen gerust God de Heere smeken, of in deze zaak het recht en de gemhakte afspraken mogen zegevieren, dan zijn we ook handelbaar voor verdere on derhandelingen. Ik hoop, dat de Heere het gemeente- personeel weer de lust en de kracht wil schenken om hun werk met ambitie te mogen verrichten. Dit is een grote zegen. Hij beware ons voor allerlei rampen en gevaren. Hij geve u als college en ons als raad de nodige wijs heid en kracht om de nodige beslis singen te nemen overeenkomstig zijn woord, want dat alleen zal dageraad hebben. Dat we samen in afhankelijk heid voor Hem zouden buigen, betui gende dat in ons geen kracht is, maar die betuigt: die wijsheid ontbreekt, dat hij ze van mij begere, die mildelijk geeft en nimmer verwijt. Geachte collega raadsleden, dank voor de goede samenwerking. Ik hoop dat het bestendigd mag blijven en dat we zo samen de Heere zouden vrezen, want dat is het beginsel van alle wijs heid en dan zijn we het best werk zaam tot heil van de bewoners van de gemeente Kortgene. Dank u. De S.G.P., G. Blankenstijn. ALGEMENE BESCHOUWINGEN VAN DE PvdA. Geacht college, mederaadsleden, dames en heren. Ook nu willen wij dank zeggen aan medewerkers en samenstellers van be groting en nota van aanbieding. Wanneer u ons toestaat even de lan delijke politiek aan te roeren, dan zou den wij geneigd zijn bijna dezelfde woorden te gebruiken als bij de be schouwingen in 1984. Ware het niet, dat het blijkt nog erger uit te pakken dan toen was gevreesd. De realiteit ge biedt ons te zeggen, dat van enig eco nomisch herstel sprake is, al wordt dat in de werkloosheidscijfers nog niet erg uitgedrukt. Maar dat nog steeds een groot offer gevraagd en geëist wordt van de laagstbetaalden en uitkerings trekkers. Veel zou hierover te zeggen zijn, maar het is te hopen dat bij de komende verkiezingen deze groepen massaal naar de stembus trekken en duidelijk maken of dit beleid van WD en CDA moet worden voortgezet. Ook zal dit zijn terugslag hebben op onze gemeenteraadsverkiezingen en we wachten met spanning af of dat ook tot uitdrukking komt. In uw aanbiedingsbrief wordt het idee geopperd om in onze gemeente te komen tot een programcollege, waar over wij nog geen definitief standpunt hebben of dit een haalbare zaak zal zijn. Al is het wel een bespreekbare zaak wat onze fraktie betreft. Met u zijn wij blij met een onvoor zien van 202.958,41 voor de begroting 1986. Al blijft dit cijfer een vertekend beeld, gezien bepaalde reserveringen, zoals bijvoorbeeld dorpsvernieuwing en straatwerk. Commissies. Al verschillende malen heeft onze fraktie gepleit voor openbaarheid van de gemeentelijke adviescommissies met uitzondering van de commissies die zich hier niet voor lenen, zoals bijvoorbeeld sociale zaken. De commissies bestaan immers uit mensen die door de inwo ners gekozen zijn en daarom vinden wij dat zij recht hebben om te weten wat er stap voor stap met voorstellen of ideeën wordt gedaan en beogen wij de politieke besluitvorming doorzichtiger te maken. Aangezien er tussen de begroting en gemeenteraadsverkiezingen slechts een korte tijd ligt, komen wij nu niet met een voorstel, maar zullen bij de be sprekingen over samenstelling van de nieuwe raad en college dit punt onder werp van gesprek maken. Voorlichting. De gekozen vorm van gemeentelijke voorlichting, waarbij in voorkomende gevallen ook samengewerkt wordt met de gemeente Wissenkerke in het Ad vertentieblad Noord-Beveland, bevalt ons goed. Maar voor de buitengebieden zou beslist een oplossing gevonden moe ten worden. Een diaserie over onze ge meente heeft, gezien de waarde van voorlichting, onze instemming voorzo ver dat geen dure en luxueuze toestand wordt en in eigen beheer uitgevoerd. Gemeentehuis. Het college stelt dat een aanpassing van het gemeentehuis nog steeds en onverminderd van kracht blijft. Onze fraktie blijft bij de opmerking, gedaan in de vorige algemene beschouwingen, over het eenvoudig volbouwen tussen de twee panden te willen meepraten. Orde en veiligheid. Het jaarlijks kontakt met de politie stellen wij zeer op prijs en vinden dat dit gehandhaafd dient te blijven. Wij ondersteunen dat u blijft pleiten voor extra ondersteuning van politie, zeker in de zomerperiode. En hopelijk zal er van een redelijke rust sprake kunnen blijven zijn. Brandweer. De gang van zaken rond de opheffing van de BB sleept zich maar móeizaam voort. Ondertussen blijven de kosten wel stijgen en wij hopen dat in dit begrotingsjaar duidelijk wordt wat na de opheffing aan taken naar de brand weer komt. Na de opening van de brandweer garage te Colijnsplaat is weer een stap gezet naar een goede mogelijkheid tot funlctioneren van de brandweer in onze gemeente en een enkele aanpassing in Kortgene zou eens bekeken moeten worden. Wat de brandweer betreft, vinden wij dat een goed uitgeruste brandweer met goed opgeleide brandweerlieden van groot belang is voor de veiligheid van zichzelf en inwoners. Wij vinden het juist dat kursussen, die hiervoor ge volgd moeten worden, vergoed worden en kunnen instemmen met voor dit jaar dit bedrag te verhogen tot 10.000, maar verder dit jaarlijks opnieuw te bekijken. Verkeer. Onze fraktie zou het op prijs stellen dat een onderzoek van knelpunten, zo als voor Colijnsplaat voorgesteld, ook in Kortgene en Kats zal plaatsvinden in samenwerking met politie en Veilig Verkeer. Wij denken dan bijvoorbeeld aan snelheidsbeperkende maatregelen in bijvoorbeeld de Botterlaan - Co- lij nsplaatseweg - Dijkstraat - enz. Gemeentewerken. In het algemeen willen wij blijvend aandacht vragen voor de problemen van de individuele burger. Wij blijven van mening dat bij leveringen, het uitvoe ren van werken door derden meerdere offertes en geschoeid op goede eigen begrotingen moet worden aangeboden. In de nota van aanbieding en begroting stelt u voor grote veranderingen voor inrichting van loodsen en omliggende terreinen. Wat de inrichting van de gemeenteloodsen betreft, hebben wij niet zoveel bezwaren, al liggen deze bedragen vrij hoog en zouden wij op de hoogte gesteld willen worden wat hiervoor gedaan moet worden. Wat betreft Kortgene zou een kom- binatie voor de daar aanwezige brand weer zeker op zijn plaats zijn. Wat betreft de omliggende terreinen kun nen wij niet akkoord gaan en is wat ons betreft onnodig ën een overbodige luxe. De bestaande redelijk goede ver hardingen vervangen door betonsteen- verharding tot een bedrag van plm. 40.000,bevreemdt ons en dit bedrag zou in het belang van andere zaken beter besteed kunnen worden. De op merking dat door deze werkzaamheden te verrichten geen nieuwbouw nood zakelijk is, ontgaat ons in deze volko men. Wat de personeelsbezetting be treft, stellen wij ons voor dat bij deze dienst een uitbreiding op zijn plaats is, wat u overigens ook aangeeft. En me nen om verschillende redenen: 1. uit breiding van werkzaamheden; 2. op voeren van uren voor vismijn van 250 naar 450 uren; 3. het invullen van ar beid tij dsverkorting ook in deze dienst. Wat onze fraktie betreft, kunt u dit snel realiseren. Reeds jaren is nu al geschreven en gesproken over uitbreiding van de be graafplaats te Kats, maar tot op heden heeft ons geen voorstel hiervoor be reikt. Is de noodzaak hiervoor niet meer aanwezig of zijn andere oorzaken hiervoor aanleiding? Nog steeds missen wij het standpunt betreffende urnen muur of -veld, hoewel in deze tijd de crematie niet meer valt weg te denken en de gemeente hiervoor een voorzie ning zou moeten hebben. Wij hopen, dat een goede samenwer king met de Centrale Dienst mogelijk blijft in het belang van alle inwoners van Kortgene. Onderwijs. Per 1 augustus 1985 zijn de basis scholen officieel van start gegaan en u stelt dat de nieuwe vorm van on derwijs niets kan vermelden. Al menen wij, dat er toch sprake is van plm. 2 jaar proeftijd en dus wel enige kon- klusies getrokken kunnen worden en hopen later hier toch iets van te ver nemen. De onderwijsuitkering van de Commissie Londo zou indien aan genomen door het parlement voor onze gemeente een verhoging kunnen betekenen van 75.624,91. Dat met de ze nieuwe normen de aanhoudende zorg van de regering meer tot zijn recht komt, is ons duidelijk en moge lijk in aanneming is deze wel te ver wachten. De rijksvergoeding voor de gymzaal te Kats met betrekking tot het aantal klokuren is ons uiteraard welkom. Maar mag deze ten goede komen aan exploitatie van het multi-funktionele dorpshuis te Kats, omdat gymnastiek in pakket onderwijs valt? Is er reden aan te nemen dat het optrekken stich tingsjaar aanvaard zal worden, gezien het geraamde bedrag in de begroting? Is het juist dat de gemeente aan de leeggekomen MAVO geen eigenlijk noodzakelijke reparaties (zoals dak) kan verrichten? Heeft het college enig idee deze lokalen eventueel van het Rijk over te nemen? Welzijnszaken. Bij de vorige algemene beschouwin gen vroegen wij u in verband met de nieuwe sectorwetgeving of u over vol doende informatie zou beschikken om tijdig een nieuw vierjarenplan op te stellen. Inmiddels is gebleken dat dit niet mogelijk was en daarom is het huidige plan met 1 jaar verlengd. Uw opmerkingen in deze nopen ons nog maals deze vraag te stellen in verband met deze verlenging. Wij hebben be grip voor uw voorzichtige opstelling, omdat het niet mogelijk is zekerheden te beloven, mede door het onduidelijke regeringsbeleid. Hetzelfde geldt voor de W.V.G. en W.G.R. Het doet ons genoegen dat u de op merking, die wij reeds eerder maakten om de gemeentelijke deelsubsidiever ordening nog eens kritisch te gaan be kijken, hebt meegenomen. Wij verheugen ons dat het jeugd- en jongerenwerk goed funktioneert, mede gelet op het aanpassen en beschikbaar houden van gebouwen hiervoor. Ook gezien het resultaat in de voormalige openbare school te Colijnsplaat dat ge zien mag worden mede door de zelf werkzaamheid, hier verricht. Hopelijk krijgt het jeugd- en jongerenwerk en andere gebruikers hierdoor een impuls deze maximaal te benutten. Op Kort gene zou „Het Trefpunt" een kleine aanpassing en opknapbeurt behoeven en zou in dat geval ook op zelfwerk zaamheid kunnen worden aangedron gen. De samenwerking in deze is tot op heden goed te noemen. Het is jammer dat er problemen zijn bij de speeltuin te Colijnsplaat, hoewel deze een bijdrage zou moeten leveren voor de leefbaarheid van een dorp. Wij ondersteunen uw standpunt dat de speeltuin mede door de inwoners moet worden ondersteund. Het Dorpshuis te Kats wordt veel gebruikt, wat zeer positief is en met een exploitatietekort volgens begroting beheerscommissie van ruim 37.000, en niet zoals in nota van aanbieding vermeld van ongeveer 50.000, Wij betreuren het, dat de begroting van „De Pompweie" te Kortgene hier aangeboden nog niet door de beheers commissie is vastgesteld. Is er reden om deze door de raad wel vast te stellen zonder voor verrassingen komen te staan? Is het college bereid te on derzoeken om de kosten van de dorps huizen bijvoorbeeld te brengen op ka pitaallasten en onderhoud. En moge lijkheden te zoeken de baromzetten ën verhuur te verpachten of af te stoten aan beheer of beheerster. Wat is uw mening over de moge lijkheid van kabeltelevisie, mede gelet op het sterk veranderde mediabeleid? Is het college bereid geldelijke steun te verlenen bij eventuele akties voor projekten in de Derde Wereld? Jachthaven. Met enige verbazing hebben wij ge constateerd dat met geen enkel woord gesproken wordt over een van de groot ste zorgen voor onze gemeente: de pro blemen rondom de jachthaven. Wij zijn benieuwd wat de betalingsachterstand tot heden volgens de gemeente is? Zijn er in 1985 al betalingen gedaan zoals andere jaren? Is er controle op de kos ten van baggeren in 1985 en 1986? Is het juist dat de hoorzitting op 10 oktober j.l. niet is doorgegaan, omdat één van de zogenoemde drie wijze man nen is teruggetreden? Wat zijn hiervan de gevolgen voor de gemeente en is dit zomaar mogelijk? Betekent dit een nog langer uitstel van advies met alle gevolgen van dien, zeker geldelijk gezien o.a. nog meer ren teverlies enz. Wat denkt het college te doen als in 1986 blijkt, dat het haven fonds van plm. f 250.000.in 1986 niet toereikend is om de kosten voor te fi nancieren? Sociale voorzieningen. De afbraak van het sociaal stelsel, gepaard aan korting op de uitkeringen, zal ook in het komend jaar doorgaan. Mensen die door het lot tot werkloos heid gedoemd zijn, zullen na de al reeds doorgevoerde kortingen, geconfronteerd worden met een volkomen omwenteling van de huidige situatie. Vele boven 50- jarigen zullen ingevolge de Inkomens voorziening Oudere Werklozen een uit kering op minimumniveau gaan ontvan gen. Daardoor blijven zij buiten de bij stand, waar jongere werklozen wel in terecht komen. Echter inkomen van de partner wordt afgetrokken van de uit kering. Voor velen dus een dubbele in komensachteruitgang. Ook de 57V265-jarigen met werk loosheid gestraften gaan gekort worden, ook geen uitkering meer naar het laatst verdiende loon, maar eveneens een I.O.W.-uitkering en aftrek van even tueel inkomen van de partner. De door ziekte of ongeval van een W.A.O.-uitkering afhankelijken zien ook al maatregelen op zich afkomen welke tot bijstand zullen leiden. Dit zijn slechts een paar punten uit de voornemens van het kabinet. Geluk kig is er veel verzet tegen deze plan nen, misschien dat nog wat onheil voor komen kan worden. Maar somber blijft de toekomst voor velen. Het zal ons niet verbazen als volgend jaar het aantal aanvragen voor schuld bemiddeling weer verdubbeld is. Daar om wil onze fractie er bij u op aandrin gen mogelijkheden te blijven zoeken om voor de minst draagkrachtigen on der ons iets extra te kunnen doen. We denken daarbij bijvoorbeeld aan een steunfonds of iets dergelijks wat door het ministerie niet verboden kan worden. Ook blijven attenderen op de mogelijkheid van belastingvrijstelling. Van de verplichte verhaalprocedure verwacht onze fractie niet veel goede resultaten. Ongetwijfeld een grote werk druk en onplezierige toestanden, maar financieel weinig resultaat. Een beter opgezet landelijk fraude-controlesys teem zou onze instemming meer ver dienen. Te vaak lezen we berichten o- ver. frauduleuze handelingen waarbij voor honderdduizenden en meer gul dens aan premie en belastingen niet af gedragen zijn. Tot slot vragen we u alert te zijn dat er geen achterstanden op de afdeling sociale zaken ontstaan. Ook dat soort berichten kom je nog al eens tegen, e- venals grote boetes die gemeenten op gelegd worden vanwege onjuiste uit voering van de regels. Dat geld kan be ter gebruikt worden voor een steun fonds of iets in die geest. Dus ook graag hier attent op zijn. Bevolkingsverloop. Voorzitter, het lijkt ons van belang om gegevens over de bevolkingsopbouw te verkrijgen. Daarbij ook de betreffen de bevolkingspyramides van de provin cie en het gehele land en/of meer met ons vergelijkbare gemeenten, teneinde te kunnen bepalen of er voor onze ge meente bijzondere maatregelen wense lijk zijn. Wij bedoelen hiermee een ant woord te vinden op de vraag, in hoe verre het beeld van het bevolkingsver loop (dat betekent dat er ook cijfers van een aantal jaren achtereen nodig zijn) in onze gemeente afwijkt van het gebruikelijke beeld. Indien dat het geval mocht zijn en wij vrezen dat met name de vergrijzing bij ons wat hoger uitvalt dan elders dan dienen wij ons te beraden over maatregelen die de leefbaarheid van onze gemeente nog meer kunnen verho gen. De door u geprodecuerde cijfers geven in het bovenvermelde geen in zicht en laten een belangrijke vraag, te weten: „wat is de oorzaak van het ver moedelijk grote aantal vertrekkenden" onbeantwoord. Economische zaken. Voorzitter, in het algemeen stemmen wij met uw beleid ter zake in, waarbij we ons moeten realiseren dat op dit terrein de eerste en belangrijkste ver antwoordelijkheid op rijksniveau is ge legen. Voor zover een gemeente hier een eigen beleid kan voeren, zal dat in de gemeente Kortgene vooral liggen op het terrein van de recreatie. Hierop ko men wij later terug. Een andere mogelijkheid is bijvoor beeld een positieve houding en mentali teit ten aanzien van ondernemingen van welke aard dan ook indien die inte resse zouden hebben om zich in onze gemeente te vestigen. Uiteraard moeten vraagstukken op het terrein van milieu en eventuele o- verlast voor anderen op normale wijze in acht worden genomen. Voorzitter, met u zijn wij van me ning dat er geen actief grondbeleid op dit terrein moet worden ontwikkeld. Maar zoals gezegd, een nadrukkelijk positief, passief beleid juichen wij toe. Werkloosheid. Voorzitter, ten aanzien van de door u geproduceerde cijfers merken wij het volgende op: le de daaruit blijkende daling is een zeer verheugend verschijnsel; 2e wij zouden vergelijkbare cijfers van bijvoorbeeld de regio de Bevelan- den, de provincie en eventueel het rijk, ook graag ter beschikking krijgen, teneinde te kunnen bepa len en zo ja in hoeverre wij met het algemene beeld overeen stemmen. Vismijn. Voorzitter, onze fractie is en blijft bereid om, indien nodig, voor deze be langrijke, economische, sociale en toe ristische voorziening, gemeentelijke fi nanciën beschikbaar te stellen. Die bereidheid wensen wij te plaat sen in een duidelijk inzicht in de toe komstmogelijkheden van dit bedrijf. In dit kader is het ons niet duidelijk wat het TNO op dit terrein te bieden heeft. Wij zouden dit gaarne verduidelijkt zien. Het is ons bekend, dat er op lande lijk niveau het zogenaamde P.O.V. (Permanent Overleg Visafslagen) be staat. In dat kader heeft er een aantal (Vervolg op de voorpagina van 2e blad)

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1985 | | pagina 8