Vervolg Aanbiedingsbrief Wissenkerke Zeeland Magazine? standswet betaald. Het betalingsverkeer gaat vanaf genoemde datum recht streeks tussen de tehuizen en de rijks overheid. Op grond van het bepaalde in de wet op de Bejaardenoorden, die nen de bewoners zelf bij te dragen in de kosten van verzorging door middel van de zogenaamde eigen bijdrage. De hoogte van deze bijdrage dient te worden berekend en vastgesteld door de gemeente van inwoning, die ook zorg moet dragen voor de inning en de afdracht daarvan. Deze nieuwe sys tematiek wijkt wat uitvoeringsduur be treft nauwelijks af van de procedure die gehanteerd moest worden ten tijde van de financiering krachtens de Al gemene Bijstandswet. Van een tijds besparing zoals destijds werd verwacht, kan derhalve nauwelijks worden ge sproken. Nieuwe werkloosheidswet. In plaats van de huidige werkloos heidswet en de huidige werkloosheids voorziening zal er een nieuwe werk loosheidswet worden ingevoerd, zulks in het kader van de algehele herzie ning van het sociale voorzieningenstel sel. Op grond van deze nieuwe regel geving kunnen werklozen aanspraak maken op uitkering waarvan de duur vooralsnog afhankelijk is van hun leef tijd en in latere instantie van het aan tal jaren dat men werkzaam is geweest. Om de positie van langdurige werk lozen te verbeteren wil het kabinet per 1 januari 1986 een wet inkomensvoor ziening voor oudere werklozen laten ingaan. De wet moet gelden voor werk nemers van 50 jaar of ouder die de maximale uitkeringsduur van de nieu we Werkloosheidswet hebben doorlo pen. Zij krijgen recht op een uitkering op het sociaal minimum-niveau. In tegenstelling tot de Algemene Bij standswet wordt echter geen rekening gehouden met vermogen (bijvoorbeeld in de vorm van een eigen huis en met andere gezinsinkomsten). Het kabinet wil de uitvoering van de nieuwe Werkloosheidswet, waarin op genomen de huidige W.W.V.-regeling, opdragen aan de bedrijfsverenigingen, althans voor een deel. Of dit invloed zal hebben op de personele bezetting valt nog te bezien, mede gelet op de ontwikkelingen die zich regelmatig op dit terrein voordoen. De inkomensvoor ziening voor oudere werklozen moet volgens de voorstellen worden uitge voerd door de gemeenten. Uitkeringsgerechtigden die op het moment van invoering van de nieuwe werkloosheidswet een W.W.V.-uitkering ontvangen, blijven hun uitkering van de gemeente krijgen. Een uitzondering hierop vormen de werklozen van 58 jaar en ouder, die tot hun 65 jaar recht hebben op een uitkering ingevolge de Wet Werkloosheidsvoorziening die voor de genoemde kategorie blijft bestaan. Zii zullen overgaan naar de bedrijfs verenigingen. Het voornemen was bovengenoemde herzieningen door te voeren per 1 ja nuari 1986. Inmiddels wordt van di verse zijden vernomen dat invoering pas op 1 maart 1986 danwel nog later zal ingaan. Werkloosheid. Wissenkerke 1984 1985 Januari 108 m - 38 v 92 m - 49 v Februari 106 m - 38 v 91 m - 45 v Maart 99 m - 35 v 75 m - 40 v April 89 m - 33 v 71 m - 34 v Mei 82 m - 27 v 62 m - 28 v Juni 84 m - 31 v 56 m - 26 v Juli 83 m - 29 v 58 m - 24 v Augustus 77 m - 31 v September 77 m - 34 v Oktober 81 m - 41 v November 90 m - 45 v December 96 m - 44 v Uit bovenstaand overzicht blijkt, dat de plaatselijke werkloosheid behoorlijk is verlaagd. Of deze stand in het ko mend jaar op dit niveau gehandhaafd kan worden, is thans niet te overzien. Projekt Mensen zonder Baan. Vanaf 1 januari 1983 neemt de ge meente Wissenkerke deel aan het Pro jekt Mensen zonder Baan. Deze deel name vindt plaats op grond van de Samenwerkingsovereenkomst Proj ekt Mensen zonder Baan, welke een wer kingsduur had tot 1 januari 1985. Om dat binnen de deelnemende gemeenten en het projekt de wens leefde om het projekt een meer eigen gezicht te ge ven, is besloten de geldende Samen werkingsovereenkomst te verlengen tot 1 januari 1986, waarbij het jaar 1985 werd aangewezen als „experimenten jaar". Dat wil zeggen, dat het projekt in 1985 dient te funktioneren als ware het een stichting. Na dit jaar zal een interne evaluatie plaatsvinden, waar van de resultaten zullen worden aan geboden aan de gemeenten. Aan de hand van deze resultaten zal bekeken moeten worden of een stich tingsvorm beter werkbaar is en moet worden ingevoerd. Als gemeente dragen wii bij in de kosten van de Regionale Stuurgroep (in het overgangsjaar het Algemeen Bestuur) en de algemene kosten. Voor 1986 komt dit neer op een bedrag van 1.243,96. Daarnaast ont vangen de gemeenten in het kader van het Besluit Proef gemeen ten jaarlijks een rijksbijdrage van 30.000,be stemd voor de kosten van aktiviteiten die niet gedekt kunnen (mogen) wor den in het kader van artikel 36 van de W.W.V. Van de zijde van het Ministerie van WVC is vernomen dat deze laatste bij drage mogelijk vanaf 1 januari 1 niet meer aan de gemeenten zal worden uitgekeerd. Indien de deelnemende ge meenten van mening zijn dat de akti viteiten, die uit dit bedrag van 30.000,worden bekostigd, gehand haafd moeten worden, dan zullen deze kosten voor eigen rekening komen. Nu er vooralsnog geen duidelijkheid bestaat ten aanzien van het definitief intrekken van deze uitkering op grond van het Besluit Proefgemeenten zijn wq van mening de bedoelde aktivi teiten thans nog niet te subsidiëren. Algemeen Maatschappelijk Werk. In de vergadering van 20 mei 1985 heeft uw raad de nota „Taken en for matiebeleid algemeen maatschappelijk werk" met de bijbehorende stukken vastgesteld. Ook de overige Bevelandse gemeenten hebben inmiddels deze nota vastgesteld, zodat thans voor het alge meen maatschappelijk werk een 22-tal beleidsuitgangspunten regionaal vast gelegd zijn. In het verlengde hiervan vinden momenteel voorbereidingen plaats voor het ontwerpen van een deel- subsidieverordening algemeen maat schappelijk werk. Konkrete adviezen van het Bestuur- dersoverleg hierover zijn te verwach ten in het najaar van 1985. Voorts zal in de periode vanaf heden tot en met 1986 aandacht moeten worden besteed aan de vaststelling van het formatie beleid van de jaren 1986—1989, met inbegrip van de gevolgen van de ar beidstijdverkorting en de voorgestane samenwerking tussen de beide Beve landse instellingen voor algemeen maatschappelijk werk. Gezinsverzorging. De door de Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur vastgestel de uitkering voor gezinsverzorging voor het jaar 1985 is blijkens de ontvangen opgave Besluit Proefgemeenten 168.485,lager dan was berekend door het regionaal bureau van het Be stuurlijk Experiment. Hiertegen hebben de betrokken gemeenten inmiddels een gezamenlijk kroonberoep ingesteld. Daarbij is gewezen op de problemen die kunnen ontstaan als gevolg van de blijvende onduidelijkheden ten aanzien van het exacte budget gezinsverzorging via het Besluit Proefgemeenten; niet alleen is deze situatie onwerkbaar voor de gemeenten, ook het kwaliteitsniveau van het uitvoerende werk (de hulpver lening) gaat hieronder lijden. Ook voor 1986 zullen dezelfde subsi dievoorwaarden gelden als in 1985. Daarbij wordt opgemerkt dat deze on langs uitgebreid zijn met een bepaling, dat de instellingen bij de afrekening van het definitief subsidie over een be paald jaar, tevens exploitatierekeningen van de aan de instellingen verbonden steunfondsen en/of beheersstichtingen dienen te overleggen. Inmiddels heeft de Minister van WVC zijn reaktie doen toekomen op het in gediende kroonberoep. Deze reaktie was dusdanig van aard de nieuwe toe zegging bedroeg aanzienlijk meer dan door het eerder genoemd bureau was berekend dat deze aanleiding gaf de besluiten tot het indienen van een kroonberoep in te trekken. Middels een nader advies zal het Bestuurdersover- leg aangeven welke bedragen in 1986 voor doorbetaling aan de betrokken in stellingen in aanmerking komen. Gecoördineerd bejaardenwerk. Als gevolg van wijzigingen is het gecoördineerd bejaardenwerk opgeno men in de Wet op de Bejaardenoorden, waarbij tevens de verantwoordelijkheid voor deze werksoort werd gelegd bij de provincie. In tegenstelling tot andere zaken is deze wijziging ook van kracht voor de proefgemeenten in het kader van het Bestuurlijk Experiment Speci fiek Welzijn, zodat de verantwoorde lijkheid in dezen is onttrokken aan de gemeenten. De nieuwe regeling biedt wel de mogelijkheid dat de middelen die thans ter beschikking worden ge steld aan de provincie voor het ge coördineerd bejaardenwerk en de be voegdheden „dóórgedecentraliseerd" kunnen worden naar de gemeenten. Inmiddels is er bij de provincie op aangedrongen deze doordecentralisatie een feit te maken. Gezien de diskussies die hierover met de provincie zijn ge voerd, zal het nog de nodige inspanning en overleg vergen, zowel bestuurlijk alsmede ambtelijk, om deze werksoort een juiste plaats te geven. Het is de bedoeling van de rijksoverheid om het gecoördineerd bejaardenwerk onder te brengen in de nieuwe welzijnswet, die per 1 januari 1986 in werking zal moe ten treden. Of deze datum gehaald wordt, is twijfelachtig. Inmiddels is de provincie bereid ge vonden de rijksbijdragen voor 1985 door te betalen aan de gemeenten, danwel de betrokken instellingen. In feite geeft dit voor 1985 geen verandering. Of de provincie bereid is voor 1986 eenzelfde handeling te verrichten, is nog ondui delijk. Voorop dient te staan dat de betrok ken instelling van dit „touwtrekken" niet de dupe mag worden, vandaar dat wij ten behoeve van de stichting Wel zijn voor Ouderen te Goes voor 1986 vooralsnog een subsidie hebben uitge trokken. Zodra een regeling getroffen kan worden met de provincie zal bij stelling van de subsidiebeschikking moeten plaatsvinden. VOLKSGEZONDHEID. Wet Voorzieningen Gezondheidszorg. In vorige aanbiedingsbrieven hebben wij u geïnformeerd over de ontwikke lingen ten aanzien van de Wet Voor zieningen Gezondheidszorg. Inmiddels is de W.V.G. door het parlement aan genomen en thans voor een deel in werking getreden. Met de voorberei dende werkzaamheden kon een aan vang worden gemaakt, waarvoor aan de regio De Bevelanden 1,8 formatie plaats is toegekend, te weten gemeente Goes 0,5 en de regio 1,3. De regionale plaats is in 1984 inge vuld en er zijn inventarisaties gehouden onder de diverse betrokken organisa ties. Deze inventarisaties, welke thans een meer definitieve vorm gaan krij gen, zullen de basisvormen voor het 1 verdere beleid dat ten aanzien van de W.V.G. gevoerd zal moeten worden. Wij verwachten dat in de loop van 1986 meer gerichte informatie in dezen naar de gemeente zal komen. Of deze W.V.G. ook geïntegreerd zal worden in de Wet Gezondheidszorg en maatschap pelijke dienstverlening (W.G.M.) is niet duidelijk. Deze wet, die oorspronkelijk per 1 januari 1986 van kracht zou moeten zijn. verkeerd thans nog (steeds) in een ambtelijk voorbereidingsstadium Het is thans nog niet duidelijk wat hiervan de gevolgen voor de gemeente zullen zijn. Distrikts Gezondheidsdienst. Zoals u weet is eind 1984 de Distrikts Gezondheidsdienst Zeeland van start gegaan. Tot nu toe zijn er een 17-tal gemeenten die aan deze gemeenschap pelijke regeling meedoen. Vanuit de re gio De Bevelanden nemen alleen Goes en Kortgene déél. Naast een éénmalige rijksbijdrage van 7,per inwoner ontvangen de deelnemende gemeenten jaarlijks een rijksbijdrage op grond van de stimuleringsregeling tot een bedrag van 3,per inwoner. Vanwege het feit, dat de Gezond heidsvoorlichting en Opvoeding ook on dergebracht is bij de DGD is deze ver goeding per juli 1985 opgetrokken naar f 3,40 per inwoner. Voorzover thans be kend zal de wettelijke invoering van de DGD-en (Basisgezondheidsdiensten) per 111987 een feit zijn. Dan zullen alle gemeenten, die thans nog geen deel nemer zijn, verplicht zijn tot deelname, waarbij dan de strukturele bijdrage ad 3,40 per inwoner niet zal kunnen wor den vex-kregen. Naar onze mening zal in het komend jaar het al dan niet aansluiten bij de DGD Zeeland nogmaals moeten worden overwogen. Ophalen huisvuil in de parken. In 1984 is voor de zomerwoningen parken de plicht ingevoerd om huisvuil via containers aan te bieden. Dat jaar waren er nog wat gewenningsproble- men. Op een aantal punten was het aantal containers nog onvoldoende. Het afgelopen jaar heeft deze nieuwe op- haalregeling goed gewerkt en zijn geen klachten meer ontvangen. Studie toekomstige afvalverwtfdering in Zeeland. In het Provinciaal Afvalstoffenplan Zeeland 19811986 wordt de noodzaak aangegeven om onderzoek te verrichten naar alternatieve vormen van afval verwerking. De werkgroep „Studie toe komstige afvalverwijdering" is belast met het maken van een studieopdracht voor een in te schakelen extern advies bureau. Deze werkgroep heeft zich in juni 1984 met deze studie-opdracht tot de gemeente gewend. Op 14 september 1984 heeft de raad de studie-opdracht aanvaard en een bijdrage in de kosten van maximaal 0,15 per inwoner be schikbaar gesteld. Het onderzoeksrapport van het ex terne adviesbureau is inmiddels aan de gemeente aangeboden. De eerste hoofd stukken bevat een overzicht van de technieken voor scheiding en composti- sering van afval. Daarna wordt inge gaan op de kosten voor de bouw van een verwerkingsinstallatie en de kosten van verwerking van het afval. Wat het aantal verwerkingsinstallaties betreft is een 3-tal scenario's bedacht, variërend van een verwerkingsinstallatie in alle 4 de deelgebieden tot één installatie voor Noord- en Midden-Zeeland en één voor Zeeuws-Vlaanderen. Voor de wij ze van compostisering van het afval bestaan 4 varianten. Aan alle scenario's en variaties hangt een bepaald prijs kaartje. Daarnaast is er een samenhang tus sen het aantal verwerkingsinstallaties en de transportkosten en tussen de compostiseringmethode en de verwer kingskosten. Op 21 augustus 1985 heeft overleg plaatsgevonden tussen het col lege van G.S. en de gemeentebesturen over dit onderzoeksrapport. Wij zijn, evenals vele andere gemeenten, van mening dat het rapport op een aantal essentiële punten vaag is, terwijl de voorgestelde verwerkingsmethode aan zienlijke financiële konsekwenties heeft Tijdens deze vergadering bleek dat, zoals u wellicht uit de PZC heeft ver nomen, momenteel ook wordt bestu deerd of op commerciële basis gas uit de vuilstortplaats kan worden gewon nen. Gaswinning levert eveneens een aanzienlijke xoiimte winst op, terwijl de verwachting is dat de investering zich op vrij korte termijn terugverdient. Als wordt gecomposteerd is gaswinning niet meer mogelijk. Om deze reden heeft het Provinciaal Bestuur toegezegd nog geen standpunt van de gemeenten te verlan gen over het onderzoeksx'apport naar toekomstige afvalverwerking. Allereerst zal het onderzoek naar de mogelijke gaswinning worden afgemaakt. Aanpassing milieurecht. Er wordt een uitbreiding en een wij ziging verwacht van de Wet algemene bepalingen milieuhygiëne, die uitgaat van algemene regelgeving integrale mi lieuvergunning. Dit wetsontwerp is on langs om advies gezonden naar diverse instanties. De integrale milieuvergun ning zou dan in de plaats moeten treden van vergunningen die zijn vereist voor aktiviteiten op het gebied van de Hin derwet, de Wet luchtverontreiniging, de Wet geluidshinder, de Afvalstoffenwet en de Wet chemische afvalstoffen. In deze optiek zal de Hinderwet te zijner tijd verdwijnen en zal op gemeentelijk niveau meer en meer de nadruk moeten komen te liggen op het handhavings beleid. Daarnaast is het punt van de alge mene regelgeving een rechtstreeks ge volg van de deregulering. Door het stel len van meer algemeen landelijk wer kende regels kan de vergunningsplicht worden opgeheven. Zo zijn onlangs al gemene maatregelen van bestuur in werking getreden, waardoor bepaalde inrichtingen geen hinderwetvergunning meer nodig hebben, bijvoorbeeld brood- en banketbakkerijen en slagerijen. Of dit voor de gemeente een ontwikkeling is, die moet worden toegejuicht, zal de tijd leren. Deelname aan Provinciale geluidhinderdienst. Op 13 augustus 1984 heeft uw raad besloten deel te nemen aan de Provin ciale geluidhinderdienst. Voor dit sa menwerkingsverband kon bij wijze van „lokkertje" een ministeriële bijdrage worden verkregen. Overeengekomen was dat deze bijdrage ten goede zou komen aan de deelnemende gemeenten. Inmiddels is bekend geworden dat onze gemeente een tegoed heeft van 17.126,- Dit geld wordt niet op onze x-ekening gestort, maar kan worden aangewend voor het uitvoeren van akoestische on derzoeken door de geluidhinderdienst. Probleemstoffen. Eind 1984 is de mogelijkheid geopend om huishoudelijk chemisch afval in te leveren bij één van de gemeentelijke inzamelpunten. Aan deze mogelijkheid is ruime bekendheid gegeven. Ook nu worden de mensen via het voorlich tingsblad maandelijks op deze regeling gewezen. Tot nu toe is er ongeveer 200 kg huishoudelijk chemisch afval ingeleverd. Bij een goedlopende inza meling wordt er ongeveer 200 kg per 1000 inwoners per jaar ingeleverd. Dui delijk is dan dat 200 kg in 10 maanden beneden dit streefgewicht ligt, maar voor een aanloopperiode lijkt ons dit toch een redelijk resultaat. Net als bij het inzamelen van glas en oud papier zal dit een zaak van de lange adem zijn. Er is een zodanige mentaliteitsverandering nodig dat men probleemstoffen direkt apart legt. Wij hebben, ondanks de korte periode dat deze regeling nog maar bestaat, toch de indruk dat deze mentaliteitsveran dering geleidelijk aan op gang begint te komen. Ontwikkelingen rond hinderwetzaak Veerweg 14-16-18 te Kamperland. Op 5 juni 1985 hebben wij besloten de door Rijckholt Kunststoffen B.V. ge vraagde hinderwetvergunning te wei geren. Tegen deze weigering heeft het bedrijf ber-oep aangetekend bij de Raad van State. Op 3 september 1985 heeft de behandeling van dit beroepschrift plaatsgevonden. De uitspraak is op dit moment nog niet bekend. In de aanbiedingsbx-ief van vorig jaar hebben wij u geschreven dat wij alsnog zullen proberen tot een sanering van het bedrijf te komen. De provincie heeft ons echter bij brief van 8 november 1984 laten weten niet bereid te zijn tot sanering van dit bedrijf over te gaan. Aangezien dat sanering een aanzienlijk bedrag zal vergen, zien wij geen mo gelijkheid om zonder hulp van de pro vincie tot sanering over te gaan. Inmiddels heeft het bedrijf een nieu we aanvraag voor een hinderwetver gunning ingediend. In vergelijking tot de vorige vergunningaanvraag gaat de ze aanvi'aag uit van een geringe pro- duktie-omvang en geringe hoeveelhe den chemicaliën. Naar aanleiding van de bekendmaking van deze vergunning aanvraag is door een groot aantal om wonenden een bezwaarschrift inge diend, terwijl ook de inspekteur van de volksgezondheid een negatief advies heeft uitgebracht. Wij hebben nog geen standpunt over deze vex'gunningaanvraag ingenomen. Wij wachten daartoe eerst een advies van de Centrale Dienst Gemeentewer ken af. Aanleg drukriolering. Op 12 november 1984 heeft u besloten een krediet beschikbaar te stellen van 2.306.500,— voor de aanleg van pers leidingen en drukrioleringen in het bui tengebied. Door het Ingenieursbureau Witteveen en Bos is het plan voor de aanleg van drukriolering aanbeste- dingsgereed gemaakt. Dit werk is voor een bedx-ag van 611.200,gegund aan de Zeeuwse Bouw en Wegenbouw Mij. Het plan voor de aanleg van perslei dingen wordt door de Centrale Dienst Gemeentewerken aanbestedingsgereed gemaakt. In deze werkzaamheden is een zo danige achterstand ontstaan dat de aan besteding niet tegelijk met het plan voor drukriolering kon plaatsvinden. Deze achterstand is veroorzaakt door de onzekerheid over het definitieve tracé voor de weg over de pijlerdam. De bedoeling was beide werken voor 1 januax-i 1986 af te x-onden. Het is ech ter duidelijk geworden dat de zuive ringsinstallatie van het waterschap aan de Bosdijk niet voor 1 januari 1986 in bedrijf zal zijn. Het is dan ook niet mogelijk voor deze datum de huisaan sluitingen te maken, omdat het afval water nog niet geloosd kan worden op de zuiveringsinstallatie. Noodgedwongen hebben wij de datum waarop het werk uiterlijk gereed moet zijn verschoven naar 15 maart 1986. Wij gaan ervan uit dat dit voor de gemeen te geen financiële konsekwenties heeft. RUIMTELIJKE ORDENING EN VOLKSHUISVESTING. Dorpsvernieuwing. Nadat op 1 januari 1985 de Wet op de stads- en dorpsvernieuwing in wer king is getreden zijn op dit gebied flink wat aktiviteiten ontplooit, vooral met betrekking tot de kern Geersdijk. In de eerste plaats is een begin ge maakt met de verwerving van eigen dommen in de le fase van het verbe- teringsgebied. De taxatierapporten zijn aan belanghebbenden toegezonden en de reakties worden thans afgewacht. Daarnaast zal binnenkort begonnen worden met de herinrichting van de Hoofdstraat. Tenslotte kan, tot ons ge noegen, melding worden gemaakt via het feit dat overeenstemming is bereikt over sanex-ing middels liquidatie van de hondenkennel per 1 januari 1986. Verheugend is voorts dat ons beroep op de pi'ovinciale knelpuntenpot 1985 door het kollege via Gedeputeerde Stat ten is gehonoreerd. Gelet op de be schikbaar gestelde eigen financiële mid delen hopen wij dat het beroep op de knelpuntenpot 1986 conform de meer jarenraming 19861990 niet tevergeefs zal zijn. Bestemmingsplannen. Bebouwde kommen. Door Rothuizen en 't Hooft is in ont werp een wijziging van de bestem mingsplannen voor de bebouwde kom men gereed gemaakt. Deze wijziging was om een aantal redenen noodzake lijk. Allereerst is het gewenst de (te ruime) bedrijfsbestemmingen aan te passen. Momenteel zijn ook bedrijven toegestaan die volstrekt niet in een be bouwde kom passen. Bovendien is het i.v.m. het verbeteringsplan voor de kern Geersdijk noodzakelijk dit plan geheel te herzien. Tot slot kan deze wijziging worden benut om wat kleine bestemmingswij zigingen aan te brengen en de voor schriften aan te passen aan de huidige inzichten en jurisprudentie. De wijzi gingen van de bebouwde kom-plannen worden binnenkort in procedure ge biecht. Buitengebied. Zoals u bekend zal zijn is op ambte lijk niveau een voorstel uitgewerkt voor een algehele herziening van het be stemmingsplan „Buitengebied", dat reeds uit 1972 stamt. Over dit voorstel is onofficieel overleg gevoerd met een aantal belangenorganisaties, die het voorstel in grote lijnen konden onder schrijven. Zeer onlangs is het voor- ontwex'p voor het nieuwe bestemmings plan „Buitengebied" gereed gekomen. Dit zal binnenkort in ons college wor den behandeld. Heer Janszdorp. Het bestemmingsplan „Landhuizen- terrein Heei--Janszdorp" biedt de mo gelijkheid voor de bouw van 33 land huizen. Hiervan zijn er tot nu toe slechts 11 gerealiseerd. Gezien de hui dige woningmarkt valt het zeer te be twijfelen of ooit tot realisatie van het huidige plan zal worden overgegaan. De eigenaar van het terrein, de Stich ting Pensionfonds voor het Schilders bedrijf, heeft ons gepolst over onze be reidheid tot aanpassing van het be stemmingsplan. Wij zijn hiertoe in prin cipe bei'eid, mits de kosten door het Pensioenfonds worden gedragen. Mo menteel wachten wij een konkreet voor stel van het Pensioenfonds af. Kamperland, havens en omgeving. Volgens de Wet geluidhinder moeten rond bedrijven die veel lawaai veroor zaken, zogenaamde A-inrichtingen, ge luidzones worden getrokken. Deze zo nes moeten in een bestemmingsplan worden vastgelegd. Het vastleggen van geluidzones is vooral van belang voor woningbouw, daar binnen een zone (waax'binnen een geluidsniveau van 50 dBCA heerst) in principe geen wo ningbouw plaats mag vinden. Aanvankelijk waren wij van mening dat het bedx-ijf Pit-Beton Kamperland B.V. een A-inrichting ingevolge de Wet geluidhinder was. Er is dan ook een akoestisch onder-zoek uitgevoerd naar de geluidproduktie van dit bedrijf. Een hernieuwde toetsing van de bedrijfs- aktiviteiten aan de normen van de Wet geluidhinder door de provincie bracht aan het licht dat het bedrijf momen teel geen A-inrichting is. Het bedrijf is echter voornemens de produktie uit te gaan breiden en een andere produktietechniek toe te gaan passen. In dat geval zal het bedrijf wel een A-inrichting worden. Door de pro vinciale geluidhinderdienst is een ver volgonderzoek verricht naar de akoes tische konsekwenties van het uitbreiden van het bedx-ijf. Uit dit onderzoek is gebleken dat de geluidbelasting voor de omgeving toe zal nemen. Binnenkort zullen wij een beslissing nemen over de vraag of wij het bedi'ijf de mogelijkheid willen ge ven uit te groeien tot een A-ini-ichting. Daai'na zal het ontwerp voor het be stemmingsplan „Kamperland, havens en omgeving" gereed worden gemaakt. VOORLICHTINGSMIDDAG VOOR OUDEREN TE KORTGENE Op dinsdag 12 november a.s. is er weer een voorlichtingsmiddag, die ge organiseerd wordt door de Stichting Welzijn voor Ouderen in Kortgene. Deze middag zal mevr. De Kam uit Westkapelle uitleg komen geven over het Alarmsysteem voor Ouderen (en gehandicapten). Dit alarmsysteem kunt u gebruiken in situaties waarin drin gend hulp nodig is, zoals bij ziekte of een ongeval. Zij zal ook demonstreren hoe u dit apparaat kunt gebruiken. Deze middag die alle belangstellen den vanaf plm. 55 jaar gratis kunnen bezoeken, wordt gehouden in het Pen siontehuis „Noord-Beveland" te Kort gene en begint om half drie. Bent u reeds geabonneerd op een 2-maandelijks tijdschrift met aktualiteiten, cultuur, evenementen, historie en recreatie. Het geheel in 4-kleuren om slag en alle artikelen voor zien van nog nimmer gepu bliceerde foto's. Slechts 30,per jaar. Vraag gratis proefnummer: POSTBUS 1 4490 AA WISSENKERKE

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1985 | | pagina 8