Vervolg Aanbiedingsbrief Wissenkerke
Zeeland
Magazine?
standswet betaald. Het betalingsverkeer
gaat vanaf genoemde datum recht
streeks tussen de tehuizen en de rijks
overheid. Op grond van het bepaalde
in de wet op de Bejaardenoorden, die
nen de bewoners zelf bij te dragen in
de kosten van verzorging door middel
van de zogenaamde eigen bijdrage.
De hoogte van deze bijdrage dient
te worden berekend en vastgesteld door
de gemeente van inwoning, die ook
zorg moet dragen voor de inning en
de afdracht daarvan. Deze nieuwe sys
tematiek wijkt wat uitvoeringsduur be
treft nauwelijks af van de procedure
die gehanteerd moest worden ten tijde
van de financiering krachtens de Al
gemene Bijstandswet. Van een tijds
besparing zoals destijds werd verwacht,
kan derhalve nauwelijks worden ge
sproken.
Nieuwe werkloosheidswet.
In plaats van de huidige werkloos
heidswet en de huidige werkloosheids
voorziening zal er een nieuwe werk
loosheidswet worden ingevoerd, zulks
in het kader van de algehele herzie
ning van het sociale voorzieningenstel
sel. Op grond van deze nieuwe regel
geving kunnen werklozen aanspraak
maken op uitkering waarvan de duur
vooralsnog afhankelijk is van hun leef
tijd en in latere instantie van het aan
tal jaren dat men werkzaam is geweest.
Om de positie van langdurige werk
lozen te verbeteren wil het kabinet per
1 januari 1986 een wet inkomensvoor
ziening voor oudere werklozen laten
ingaan. De wet moet gelden voor werk
nemers van 50 jaar of ouder die de
maximale uitkeringsduur van de nieu
we Werkloosheidswet hebben doorlo
pen. Zij krijgen recht op een uitkering
op het sociaal minimum-niveau.
In tegenstelling tot de Algemene Bij
standswet wordt echter geen rekening
gehouden met vermogen (bijvoorbeeld
in de vorm van een eigen huis en met
andere gezinsinkomsten).
Het kabinet wil de uitvoering van de
nieuwe Werkloosheidswet, waarin op
genomen de huidige W.W.V.-regeling,
opdragen aan de bedrijfsverenigingen,
althans voor een deel. Of dit invloed
zal hebben op de personele bezetting
valt nog te bezien, mede gelet op de
ontwikkelingen die zich regelmatig op
dit terrein voordoen. De inkomensvoor
ziening voor oudere werklozen moet
volgens de voorstellen worden uitge
voerd door de gemeenten.
Uitkeringsgerechtigden die op het
moment van invoering van de nieuwe
werkloosheidswet een W.W.V.-uitkering
ontvangen, blijven hun uitkering van
de gemeente krijgen. Een uitzondering
hierop vormen de werklozen van 58
jaar en ouder, die tot hun 65 jaar recht
hebben op een uitkering ingevolge de
Wet Werkloosheidsvoorziening die voor
de genoemde kategorie blijft bestaan.
Zii zullen overgaan naar de bedrijfs
verenigingen.
Het voornemen was bovengenoemde
herzieningen door te voeren per 1 ja
nuari 1986. Inmiddels wordt van di
verse zijden vernomen dat invoering
pas op 1 maart 1986 danwel nog later
zal ingaan.
Werkloosheid.
Wissenkerke 1984 1985
Januari 108 m - 38 v 92 m - 49 v
Februari 106 m - 38 v 91 m - 45 v
Maart 99 m - 35 v 75 m - 40 v
April 89 m - 33 v 71 m - 34 v
Mei 82 m - 27 v 62 m - 28 v
Juni 84 m - 31 v 56 m - 26 v
Juli 83 m - 29 v 58 m - 24 v
Augustus 77 m - 31 v
September 77 m - 34 v
Oktober 81 m - 41 v
November 90 m - 45 v
December 96 m - 44 v
Uit bovenstaand overzicht blijkt, dat
de plaatselijke werkloosheid behoorlijk
is verlaagd. Of deze stand in het ko
mend jaar op dit niveau gehandhaafd
kan worden, is thans niet te overzien.
Projekt Mensen zonder Baan.
Vanaf 1 januari 1983 neemt de ge
meente Wissenkerke deel aan het Pro
jekt Mensen zonder Baan. Deze deel
name vindt plaats op grond van de
Samenwerkingsovereenkomst Proj ekt
Mensen zonder Baan, welke een wer
kingsduur had tot 1 januari 1985. Om
dat binnen de deelnemende gemeenten
en het projekt de wens leefde om het
projekt een meer eigen gezicht te ge
ven, is besloten de geldende Samen
werkingsovereenkomst te verlengen tot
1 januari 1986, waarbij het jaar 1985
werd aangewezen als „experimenten
jaar". Dat wil zeggen, dat het projekt
in 1985 dient te funktioneren als ware
het een stichting. Na dit jaar zal een
interne evaluatie plaatsvinden, waar
van de resultaten zullen worden aan
geboden aan de gemeenten.
Aan de hand van deze resultaten zal
bekeken moeten worden of een stich
tingsvorm beter werkbaar is en moet
worden ingevoerd. Als gemeente dragen
wii bij in de kosten van de Regionale
Stuurgroep (in het overgangsjaar het
Algemeen Bestuur) en de algemene
kosten. Voor 1986 komt dit neer op een
bedrag van 1.243,96. Daarnaast ont
vangen de gemeenten in het kader van
het Besluit Proef gemeen ten jaarlijks
een rijksbijdrage van 30.000,be
stemd voor de kosten van aktiviteiten
die niet gedekt kunnen (mogen) wor
den in het kader van artikel 36 van
de W.W.V.
Van de zijde van het Ministerie van
WVC is vernomen dat deze laatste bij
drage mogelijk vanaf 1 januari 1
niet meer aan de gemeenten zal worden
uitgekeerd. Indien de deelnemende ge
meenten van mening zijn dat de akti
viteiten, die uit dit bedrag van
30.000,worden bekostigd, gehand
haafd moeten worden, dan zullen deze
kosten voor eigen rekening komen.
Nu er vooralsnog geen duidelijkheid
bestaat ten aanzien van het definitief
intrekken van deze uitkering op grond
van het Besluit Proefgemeenten zijn
wq van mening de bedoelde aktivi
teiten thans nog niet te subsidiëren.
Algemeen Maatschappelijk Werk.
In de vergadering van 20 mei 1985
heeft uw raad de nota „Taken en for
matiebeleid algemeen maatschappelijk
werk" met de bijbehorende stukken
vastgesteld. Ook de overige Bevelandse
gemeenten hebben inmiddels deze nota
vastgesteld, zodat thans voor het alge
meen maatschappelijk werk een 22-tal
beleidsuitgangspunten regionaal vast
gelegd zijn. In het verlengde hiervan
vinden momenteel voorbereidingen
plaats voor het ontwerpen van een deel-
subsidieverordening algemeen maat
schappelijk werk.
Konkrete adviezen van het Bestuur-
dersoverleg hierover zijn te verwach
ten in het najaar van 1985. Voorts zal
in de periode vanaf heden tot en met
1986 aandacht moeten worden besteed
aan de vaststelling van het formatie
beleid van de jaren 1986—1989, met
inbegrip van de gevolgen van de ar
beidstijdverkorting en de voorgestane
samenwerking tussen de beide Beve
landse instellingen voor algemeen
maatschappelijk werk.
Gezinsverzorging.
De door de Minister van Welzijn,
Volksgezondheid en Cultuur vastgestel
de uitkering voor gezinsverzorging voor
het jaar 1985 is blijkens de ontvangen
opgave Besluit Proefgemeenten
168.485,lager dan was berekend
door het regionaal bureau van het Be
stuurlijk Experiment. Hiertegen hebben
de betrokken gemeenten inmiddels een
gezamenlijk kroonberoep ingesteld.
Daarbij is gewezen op de problemen
die kunnen ontstaan als gevolg van de
blijvende onduidelijkheden ten aanzien
van het exacte budget gezinsverzorging
via het Besluit Proefgemeenten; niet
alleen is deze situatie onwerkbaar voor
de gemeenten, ook het kwaliteitsniveau
van het uitvoerende werk (de hulpver
lening) gaat hieronder lijden.
Ook voor 1986 zullen dezelfde subsi
dievoorwaarden gelden als in 1985.
Daarbij wordt opgemerkt dat deze on
langs uitgebreid zijn met een bepaling,
dat de instellingen bij de afrekening
van het definitief subsidie over een be
paald jaar, tevens exploitatierekeningen
van de aan de instellingen verbonden
steunfondsen en/of beheersstichtingen
dienen te overleggen.
Inmiddels heeft de Minister van WVC
zijn reaktie doen toekomen op het in
gediende kroonberoep. Deze reaktie was
dusdanig van aard de nieuwe toe
zegging bedroeg aanzienlijk meer dan
door het eerder genoemd bureau was
berekend dat deze aanleiding gaf de
besluiten tot het indienen van een
kroonberoep in te trekken. Middels een
nader advies zal het Bestuurdersover-
leg aangeven welke bedragen in 1986
voor doorbetaling aan de betrokken in
stellingen in aanmerking komen.
Gecoördineerd bejaardenwerk.
Als gevolg van wijzigingen is het
gecoördineerd bejaardenwerk opgeno
men in de Wet op de Bejaardenoorden,
waarbij tevens de verantwoordelijkheid
voor deze werksoort werd gelegd bij de
provincie. In tegenstelling tot andere
zaken is deze wijziging ook van kracht
voor de proefgemeenten in het kader
van het Bestuurlijk Experiment Speci
fiek Welzijn, zodat de verantwoorde
lijkheid in dezen is onttrokken aan de
gemeenten. De nieuwe regeling biedt
wel de mogelijkheid dat de middelen
die thans ter beschikking worden ge
steld aan de provincie voor het ge
coördineerd bejaardenwerk en de be
voegdheden „dóórgedecentraliseerd"
kunnen worden naar de gemeenten.
Inmiddels is er bij de provincie op
aangedrongen deze doordecentralisatie
een feit te maken. Gezien de diskussies
die hierover met de provincie zijn ge
voerd, zal het nog de nodige inspanning
en overleg vergen, zowel bestuurlijk
alsmede ambtelijk, om deze werksoort
een juiste plaats te geven. Het is de
bedoeling van de rijksoverheid om het
gecoördineerd bejaardenwerk onder te
brengen in de nieuwe welzijnswet, die
per 1 januari 1986 in werking zal moe
ten treden. Of deze datum gehaald
wordt, is twijfelachtig.
Inmiddels is de provincie bereid ge
vonden de rijksbijdragen voor 1985 door
te betalen aan de gemeenten, danwel
de betrokken instellingen. In feite geeft
dit voor 1985 geen verandering. Of de
provincie bereid is voor 1986 eenzelfde
handeling te verrichten, is nog ondui
delijk.
Voorop dient te staan dat de betrok
ken instelling van dit „touwtrekken"
niet de dupe mag worden, vandaar dat
wij ten behoeve van de stichting Wel
zijn voor Ouderen te Goes voor 1986
vooralsnog een subsidie hebben uitge
trokken. Zodra een regeling getroffen
kan worden met de provincie zal bij
stelling van de subsidiebeschikking
moeten plaatsvinden.
VOLKSGEZONDHEID.
Wet Voorzieningen Gezondheidszorg.
In vorige aanbiedingsbrieven hebben
wij u geïnformeerd over de ontwikke
lingen ten aanzien van de Wet Voor
zieningen Gezondheidszorg. Inmiddels
is de W.V.G. door het parlement aan
genomen en thans voor een deel in
werking getreden. Met de voorberei
dende werkzaamheden kon een aan
vang worden gemaakt, waarvoor aan
de regio De Bevelanden 1,8 formatie
plaats is toegekend, te weten gemeente
Goes 0,5 en de regio 1,3.
De regionale plaats is in 1984 inge
vuld en er zijn inventarisaties gehouden
onder de diverse betrokken organisa
ties. Deze inventarisaties, welke thans
een meer definitieve vorm gaan krij
gen, zullen de basisvormen voor het
1 verdere beleid dat ten aanzien van de
W.V.G. gevoerd zal moeten worden.
Wij verwachten dat in de loop van
1986 meer gerichte informatie in dezen
naar de gemeente zal komen. Of deze
W.V.G. ook geïntegreerd zal worden in
de Wet Gezondheidszorg en maatschap
pelijke dienstverlening (W.G.M.) is niet
duidelijk. Deze wet, die oorspronkelijk
per 1 januari 1986 van kracht zou
moeten zijn. verkeerd thans nog (steeds)
in een ambtelijk voorbereidingsstadium
Het is thans nog niet duidelijk wat
hiervan de gevolgen voor de gemeente
zullen zijn.
Distrikts Gezondheidsdienst.
Zoals u weet is eind 1984 de Distrikts
Gezondheidsdienst Zeeland van start
gegaan. Tot nu toe zijn er een 17-tal
gemeenten die aan deze gemeenschap
pelijke regeling meedoen. Vanuit de re
gio De Bevelanden nemen alleen Goes
en Kortgene déél. Naast een éénmalige
rijksbijdrage van 7,per inwoner
ontvangen de deelnemende gemeenten
jaarlijks een rijksbijdrage op grond van
de stimuleringsregeling tot een bedrag
van 3,per inwoner.
Vanwege het feit, dat de Gezond
heidsvoorlichting en Opvoeding ook on
dergebracht is bij de DGD is deze ver
goeding per juli 1985 opgetrokken naar
f 3,40 per inwoner. Voorzover thans be
kend zal de wettelijke invoering van de
DGD-en (Basisgezondheidsdiensten) per
111987 een feit zijn. Dan zullen alle
gemeenten, die thans nog geen deel
nemer zijn, verplicht zijn tot deelname,
waarbij dan de strukturele bijdrage ad
3,40 per inwoner niet zal kunnen wor
den vex-kregen.
Naar onze mening zal in het komend
jaar het al dan niet aansluiten bij de
DGD Zeeland nogmaals moeten worden
overwogen.
Ophalen huisvuil in de parken.
In 1984 is voor de zomerwoningen
parken de plicht ingevoerd om huisvuil
via containers aan te bieden. Dat jaar
waren er nog wat gewenningsproble-
men. Op een aantal punten was het
aantal containers nog onvoldoende. Het
afgelopen jaar heeft deze nieuwe op-
haalregeling goed gewerkt en zijn geen
klachten meer ontvangen.
Studie toekomstige afvalverwtfdering
in Zeeland.
In het Provinciaal Afvalstoffenplan
Zeeland 19811986 wordt de noodzaak
aangegeven om onderzoek te verrichten
naar alternatieve vormen van afval
verwerking. De werkgroep „Studie toe
komstige afvalverwijdering" is belast
met het maken van een studieopdracht
voor een in te schakelen extern advies
bureau. Deze werkgroep heeft zich in
juni 1984 met deze studie-opdracht tot
de gemeente gewend. Op 14 september
1984 heeft de raad de studie-opdracht
aanvaard en een bijdrage in de kosten
van maximaal 0,15 per inwoner be
schikbaar gesteld.
Het onderzoeksrapport van het ex
terne adviesbureau is inmiddels aan de
gemeente aangeboden. De eerste hoofd
stukken bevat een overzicht van de
technieken voor scheiding en composti-
sering van afval. Daarna wordt inge
gaan op de kosten voor de bouw van
een verwerkingsinstallatie en de kosten
van verwerking van het afval. Wat het
aantal verwerkingsinstallaties betreft is
een 3-tal scenario's bedacht, variërend
van een verwerkingsinstallatie in alle
4 de deelgebieden tot één installatie
voor Noord- en Midden-Zeeland en één
voor Zeeuws-Vlaanderen. Voor de wij
ze van compostisering van het afval
bestaan 4 varianten. Aan alle scenario's
en variaties hangt een bepaald prijs
kaartje.
Daarnaast is er een samenhang tus
sen het aantal verwerkingsinstallaties
en de transportkosten en tussen de
compostiseringmethode en de verwer
kingskosten. Op 21 augustus 1985 heeft
overleg plaatsgevonden tussen het col
lege van G.S. en de gemeentebesturen
over dit onderzoeksrapport. Wij zijn,
evenals vele andere gemeenten, van
mening dat het rapport op een aantal
essentiële punten vaag is, terwijl de
voorgestelde verwerkingsmethode aan
zienlijke financiële konsekwenties heeft
Tijdens deze vergadering bleek dat,
zoals u wellicht uit de PZC heeft ver
nomen, momenteel ook wordt bestu
deerd of op commerciële basis gas uit
de vuilstortplaats kan worden gewon
nen. Gaswinning levert eveneens een
aanzienlijke xoiimte winst op, terwijl de
verwachting is dat de investering zich
op vrij korte termijn terugverdient. Als
wordt gecomposteerd is gaswinning niet
meer mogelijk. Om deze reden heeft het
Provinciaal Bestuur toegezegd nog geen
standpunt van de gemeenten te verlan
gen over het onderzoeksx'apport naar
toekomstige afvalverwerking. Allereerst
zal het onderzoek naar de mogelijke
gaswinning worden afgemaakt.
Aanpassing milieurecht.
Er wordt een uitbreiding en een wij
ziging verwacht van de Wet algemene
bepalingen milieuhygiëne, die uitgaat
van algemene regelgeving integrale mi
lieuvergunning. Dit wetsontwerp is on
langs om advies gezonden naar diverse
instanties. De integrale milieuvergun
ning zou dan in de plaats moeten treden
van vergunningen die zijn vereist voor
aktiviteiten op het gebied van de Hin
derwet, de Wet luchtverontreiniging, de
Wet geluidshinder, de Afvalstoffenwet
en de Wet chemische afvalstoffen. In
deze optiek zal de Hinderwet te zijner
tijd verdwijnen en zal op gemeentelijk
niveau meer en meer de nadruk moeten
komen te liggen op het handhavings
beleid.
Daarnaast is het punt van de alge
mene regelgeving een rechtstreeks ge
volg van de deregulering. Door het stel
len van meer algemeen landelijk wer
kende regels kan de vergunningsplicht
worden opgeheven. Zo zijn onlangs al
gemene maatregelen van bestuur in
werking getreden, waardoor bepaalde
inrichtingen geen hinderwetvergunning
meer nodig hebben, bijvoorbeeld brood-
en banketbakkerijen en slagerijen. Of
dit voor de gemeente een ontwikkeling
is, die moet worden toegejuicht, zal
de tijd leren.
Deelname aan Provinciale
geluidhinderdienst.
Op 13 augustus 1984 heeft uw raad
besloten deel te nemen aan de Provin
ciale geluidhinderdienst. Voor dit sa
menwerkingsverband kon bij wijze van
„lokkertje" een ministeriële bijdrage
worden verkregen. Overeengekomen
was dat deze bijdrage ten goede zou
komen aan de deelnemende gemeenten.
Inmiddels is bekend geworden dat onze
gemeente een tegoed heeft van 17.126,-
Dit geld wordt niet op onze x-ekening
gestort, maar kan worden aangewend
voor het uitvoeren van akoestische on
derzoeken door de geluidhinderdienst.
Probleemstoffen.
Eind 1984 is de mogelijkheid geopend
om huishoudelijk chemisch afval in te
leveren bij één van de gemeentelijke
inzamelpunten. Aan deze mogelijkheid
is ruime bekendheid gegeven. Ook nu
worden de mensen via het voorlich
tingsblad maandelijks op deze regeling
gewezen. Tot nu toe is er ongeveer
200 kg huishoudelijk chemisch afval
ingeleverd. Bij een goedlopende inza
meling wordt er ongeveer 200 kg per
1000 inwoners per jaar ingeleverd. Dui
delijk is dan dat 200 kg in 10 maanden
beneden dit streefgewicht ligt, maar
voor een aanloopperiode lijkt ons dit
toch een redelijk resultaat.
Net als bij het inzamelen van glas en
oud papier zal dit een zaak van de
lange adem zijn. Er is een zodanige
mentaliteitsverandering nodig dat men
probleemstoffen direkt apart legt. Wij
hebben, ondanks de korte periode dat
deze regeling nog maar bestaat, toch
de indruk dat deze mentaliteitsveran
dering geleidelijk aan op gang begint
te komen.
Ontwikkelingen rond hinderwetzaak
Veerweg 14-16-18 te Kamperland.
Op 5 juni 1985 hebben wij besloten
de door Rijckholt Kunststoffen B.V. ge
vraagde hinderwetvergunning te wei
geren. Tegen deze weigering heeft het
bedrijf ber-oep aangetekend bij de Raad
van State. Op 3 september 1985 heeft
de behandeling van dit beroepschrift
plaatsgevonden. De uitspraak is op dit
moment nog niet bekend.
In de aanbiedingsbx-ief van vorig jaar
hebben wij u geschreven dat wij alsnog
zullen proberen tot een sanering van
het bedrijf te komen. De provincie heeft
ons echter bij brief van 8 november
1984 laten weten niet bereid te zijn tot
sanering van dit bedrijf over te gaan.
Aangezien dat sanering een aanzienlijk
bedrag zal vergen, zien wij geen mo
gelijkheid om zonder hulp van de pro
vincie tot sanering over te gaan.
Inmiddels heeft het bedrijf een nieu
we aanvraag voor een hinderwetver
gunning ingediend. In vergelijking tot
de vorige vergunningaanvraag gaat de
ze aanvi'aag uit van een geringe pro-
duktie-omvang en geringe hoeveelhe
den chemicaliën. Naar aanleiding van
de bekendmaking van deze vergunning
aanvraag is door een groot aantal om
wonenden een bezwaarschrift inge
diend, terwijl ook de inspekteur van de
volksgezondheid een negatief advies
heeft uitgebracht.
Wij hebben nog geen standpunt over
deze vex'gunningaanvraag ingenomen.
Wij wachten daartoe eerst een advies
van de Centrale Dienst Gemeentewer
ken af.
Aanleg drukriolering.
Op 12 november 1984 heeft u besloten
een krediet beschikbaar te stellen van
2.306.500,— voor de aanleg van pers
leidingen en drukrioleringen in het bui
tengebied. Door het Ingenieursbureau
Witteveen en Bos is het plan voor de
aanleg van drukriolering aanbeste-
dingsgereed gemaakt. Dit werk is voor
een bedx-ag van 611.200,gegund aan
de Zeeuwse Bouw en Wegenbouw Mij.
Het plan voor de aanleg van perslei
dingen wordt door de Centrale Dienst
Gemeentewerken aanbestedingsgereed
gemaakt.
In deze werkzaamheden is een zo
danige achterstand ontstaan dat de aan
besteding niet tegelijk met het plan
voor drukriolering kon plaatsvinden.
Deze achterstand is veroorzaakt door
de onzekerheid over het definitieve
tracé voor de weg over de pijlerdam.
De bedoeling was beide werken voor
1 januax-i 1986 af te x-onden. Het is ech
ter duidelijk geworden dat de zuive
ringsinstallatie van het waterschap aan
de Bosdijk niet voor 1 januari 1986 in
bedrijf zal zijn. Het is dan ook niet
mogelijk voor deze datum de huisaan
sluitingen te maken, omdat het afval
water nog niet geloosd kan worden op
de zuiveringsinstallatie.
Noodgedwongen hebben wij de datum
waarop het werk uiterlijk gereed moet
zijn verschoven naar 15 maart 1986. Wij
gaan ervan uit dat dit voor de gemeen
te geen financiële konsekwenties heeft.
RUIMTELIJKE ORDENING EN
VOLKSHUISVESTING.
Dorpsvernieuwing.
Nadat op 1 januari 1985 de Wet op
de stads- en dorpsvernieuwing in wer
king is getreden zijn op dit gebied flink
wat aktiviteiten ontplooit, vooral met
betrekking tot de kern Geersdijk.
In de eerste plaats is een begin ge
maakt met de verwerving van eigen
dommen in de le fase van het verbe-
teringsgebied. De taxatierapporten zijn
aan belanghebbenden toegezonden en
de reakties worden thans afgewacht.
Daarnaast zal binnenkort begonnen
worden met de herinrichting van de
Hoofdstraat. Tenslotte kan, tot ons ge
noegen, melding worden gemaakt via
het feit dat overeenstemming is bereikt
over sanex-ing middels liquidatie van
de hondenkennel per 1 januari 1986.
Verheugend is voorts dat ons beroep
op de pi'ovinciale knelpuntenpot 1985
door het kollege via Gedeputeerde Stat
ten is gehonoreerd. Gelet op de be
schikbaar gestelde eigen financiële mid
delen hopen wij dat het beroep op de
knelpuntenpot 1986 conform de meer
jarenraming 19861990 niet tevergeefs
zal zijn.
Bestemmingsplannen.
Bebouwde kommen.
Door Rothuizen en 't Hooft is in ont
werp een wijziging van de bestem
mingsplannen voor de bebouwde kom
men gereed gemaakt. Deze wijziging
was om een aantal redenen noodzake
lijk. Allereerst is het gewenst de (te
ruime) bedrijfsbestemmingen aan te
passen. Momenteel zijn ook bedrijven
toegestaan die volstrekt niet in een be
bouwde kom passen. Bovendien is het
i.v.m. het verbeteringsplan voor de kern
Geersdijk noodzakelijk dit plan geheel
te herzien.
Tot slot kan deze wijziging worden
benut om wat kleine bestemmingswij
zigingen aan te brengen en de voor
schriften aan te passen aan de huidige
inzichten en jurisprudentie. De wijzi
gingen van de bebouwde kom-plannen
worden binnenkort in procedure ge
biecht.
Buitengebied.
Zoals u bekend zal zijn is op ambte
lijk niveau een voorstel uitgewerkt voor
een algehele herziening van het be
stemmingsplan „Buitengebied", dat
reeds uit 1972 stamt. Over dit voorstel
is onofficieel overleg gevoerd met een
aantal belangenorganisaties, die het
voorstel in grote lijnen konden onder
schrijven. Zeer onlangs is het voor-
ontwex'p voor het nieuwe bestemmings
plan „Buitengebied" gereed gekomen.
Dit zal binnenkort in ons college wor
den behandeld.
Heer Janszdorp.
Het bestemmingsplan „Landhuizen-
terrein Heei--Janszdorp" biedt de mo
gelijkheid voor de bouw van 33 land
huizen. Hiervan zijn er tot nu toe
slechts 11 gerealiseerd. Gezien de hui
dige woningmarkt valt het zeer te be
twijfelen of ooit tot realisatie van het
huidige plan zal worden overgegaan.
De eigenaar van het terrein, de Stich
ting Pensionfonds voor het Schilders
bedrijf, heeft ons gepolst over onze be
reidheid tot aanpassing van het be
stemmingsplan. Wij zijn hiertoe in prin
cipe bei'eid, mits de kosten door het
Pensioenfonds worden gedragen. Mo
menteel wachten wij een konkreet voor
stel van het Pensioenfonds af.
Kamperland, havens en omgeving.
Volgens de Wet geluidhinder moeten
rond bedrijven die veel lawaai veroor
zaken, zogenaamde A-inrichtingen, ge
luidzones worden getrokken. Deze zo
nes moeten in een bestemmingsplan
worden vastgelegd. Het vastleggen van
geluidzones is vooral van belang voor
woningbouw, daar binnen een zone
(waax'binnen een geluidsniveau van
50 dBCA heerst) in principe geen wo
ningbouw plaats mag vinden.
Aanvankelijk waren wij van mening
dat het bedx-ijf Pit-Beton Kamperland
B.V. een A-inrichting ingevolge de Wet
geluidhinder was. Er is dan ook een
akoestisch onder-zoek uitgevoerd naar
de geluidproduktie van dit bedrijf. Een
hernieuwde toetsing van de bedrijfs-
aktiviteiten aan de normen van de Wet
geluidhinder door de provincie bracht
aan het licht dat het bedrijf momen
teel geen A-inrichting is.
Het bedrijf is echter voornemens de
produktie uit te gaan breiden en een
andere produktietechniek toe te gaan
passen. In dat geval zal het bedrijf wel
een A-inrichting worden. Door de pro
vinciale geluidhinderdienst is een ver
volgonderzoek verricht naar de akoes
tische konsekwenties van het uitbreiden
van het bedx-ijf.
Uit dit onderzoek is gebleken dat de
geluidbelasting voor de omgeving toe
zal nemen. Binnenkort zullen wij een
beslissing nemen over de vraag of wij
het bedi'ijf de mogelijkheid willen ge
ven uit te groeien tot een A-ini-ichting.
Daai'na zal het ontwerp voor het be
stemmingsplan „Kamperland, havens
en omgeving" gereed worden gemaakt.
VOORLICHTINGSMIDDAG VOOR
OUDEREN TE KORTGENE
Op dinsdag 12 november a.s. is er
weer een voorlichtingsmiddag, die ge
organiseerd wordt door de Stichting
Welzijn voor Ouderen in Kortgene.
Deze middag zal mevr. De Kam uit
Westkapelle uitleg komen geven over
het Alarmsysteem voor Ouderen (en
gehandicapten). Dit alarmsysteem kunt
u gebruiken in situaties waarin drin
gend hulp nodig is, zoals bij ziekte of
een ongeval. Zij zal ook demonstreren
hoe u dit apparaat kunt gebruiken.
Deze middag die alle belangstellen
den vanaf plm. 55 jaar gratis kunnen
bezoeken, wordt gehouden in het Pen
siontehuis „Noord-Beveland" te Kort
gene en begint om half drie.
Bent u reeds geabonneerd op
een 2-maandelijks tijdschrift
met aktualiteiten, cultuur,
evenementen, historie en
recreatie.
Het geheel in 4-kleuren om
slag en alle artikelen voor
zien van nog nimmer gepu
bliceerde foto's.
Slechts 30,per jaar.
Vraag gratis proefnummer:
POSTBUS 1
4490 AA WISSENKERKE