Aanbiedingsbrief bij Begroting van de gemeente Wissenkerke Financiële toestand. In voorgaande jaren was het gebrui kelijk, dat in een aanbiedingsbrief bij een begroting vrij uitvoerig werd in gegaan op hetgeen door de staatssecre taris van binnenlandse zaken omtrent de sociaal-economische toestand werd geschreven in de circulaire over de al gemene uitkering uit het gemeente fonds voor het begrotingsjaar. Immers, de door de hogere overheid geboden financiële armslag bepaalt in hoge ma te de mogelijkheden voor het voeren van een eigen gemeentelijk beleid. Ook in de voor 1986 ontvangen cir culaire wordt gesproken over noodza kelijk aan te brengen ombuigingen. De toename in 1986 van het ombuigings bedrag ad. 442,0 miljoen zal in min dering worden gebracht op het uitke ringsbedrag in de meerjarenraming voor 1986, waarin een volume-accres van 1% is voorzien. Aangezien per sal do een negatief reëel accres ontstaat en de uitkeringsbasis stijgt, gaat een en ander onvermijdelijk gepaard met een verlaging van het uitkeringspercentage. In de meerjarenraming voor 1986 tot en met 1989 is met deze uitkeringsper centages rekening gehouden. In behandeling is nog een wijziging van de financiële verhoudingswet 1984 op het punt van de woningen. Inge voerd wordt het begrip woonruimte, waaronder wordt verstaan woningen, wooneenheden, woonschepen en woon wagens. Het in de algemene uitkering onderbrengen van wooneenheden, woonschepen en woonwagens zal tot gevolg hebben een verlaging van het bedrag voor woningen. Hoe dit uitpakt voor onze gemeente is nog niet bekend, maar wij verwachten hiervan budget tair wel nadelen. De bedoeling is de wijziging in te voeren per 1 januari 1986. Onderwijsuitkering. Per 1 augustus 1985 is een totaal ge wijzigd vergoedingensysteem ingevoerd, de zogenaamde Londo-normen. Voor Wissenkerke betekent het nieuwe sys teem een behoorlijk financieel voordeel. Bij de toelichting op hoofdfunktie 4 wordt hier nader op ingegaan. Gemeentelijke belastingen, retributies en tarieven. De raming op de post „Onvoorzien" beloopt een bedrag van 414.400,na vaststelling van de eerste wijziging. Gelet op de hoogte van dit bedrag stellen wij u voor in 1986 geen verho gingen van heffingen toe te passen. Uitzondering hierop dient naar onze mening te worden gemaakt voor de liggelden etc. voor pleziervaartuigen in de gemeentelijke jachthaven. Gelet op de ongunstige exploitatieverwachtingen voor 1986 stellen wij u voor de lig gelden etc. met 5% te verhogen ten op zichte van 1985. Wij zijn van mening, dat een dergelijke verhoging minimaal ook moet gelden voor jaren na 1986, totdat een redelijke exploitatie-opzet voor de jachthaven is verkregen. Uitgangspunten ramingen. De ramingen zijn gebaseerd op de per 1 juli 1985 bekend zijnde gegevens De salarissen zijn gebaseerd op de toe stand per 1 juni 1985, waarbij rekening is gehouden met periodieke verhogin gen in 1986. Met overige prijsstijgingen is voor zover nodig rekening gehouden. ALGEMEEN BESTUUR. Personeel. In de personele situatie op de ge meentesecretarie zijn twee wijzigingen gekomen: in de plaats van de dames Leny van der Borst - Flipse en Tannie Blankenstijn - Poortvliet zijn aangesteld de dames Ans Tange en Maaike Leeste- maker. Deze dames volgen inmiddels beiden de opleiding bestuursambtenaar aan de Zeeuwse bestuursacademie. Dit houdt in, dat beiden één dag per week naar school gaan. Mede om deze reden zijn beiden aangesteld in een volledig dienstverband. Dit houdt in een toename van het aantal werkuren op de secretarie, daar mevr-ouw Tannie Blankenstijn - Poort vliet een dienstverband had van 4 5 van het normale aantal werkuren. Ge let op het schoolgaan van beide nieuw aangestelde personeelsleden betekent het in de praktijk dat één medewerk ster per week één dag minder aanwezig is dan voorheen. Automatisering. Per 1 januari 1985 is wat de finan ciële administratie betreft een nieuw programma ingevoerd vanwege de nieuwe comptabiliteitsvoorschriften per genoemde datum. Hiermee werken heeft de nodige tijd en inspanning gevergd, omdat het een totaal ander programma is dan waarmee in 1984 werd gewerkt. Bovendien kende het nieuwe program ma begin 1985 nog een aantal fouten, die hersteld dienden te worden. Nu werkt het zeer naar tevredenheid. Vorig jaar deelden wij u mede dat de in de automatiseringsapparatuur aanwezige schijfruimte aan de geringe kant was (23 MB 23 miljoen tekens). Overleg met de leverancier van de ap paratuur heeft ertoe geleid, dat de schijfruimte is vergroot tot 42 MB zon der dat dit voor de gemeente kosten met zich mee heeft gebracht. Met de huidige capaciteit kunnen we goed uit de voeten. Plattegronden. De kleurenplattegronden van Noord- Beveland zijn behoorlijk in trek. In het eerste jaar van verkoop (juni 1984 juni 1985) zijn ongeveer 600 exem plaren verkocht van de oorspronkelijk aangeschafte 3.000 exemplaren. Aankoop grond en opstallen aan de Noordstraat 1 te Kamperland. De aankoopproblemen die onge veer 2 jaar hebben geduurd zijn inmiddels achter de rug. De gemeente heeft het perceel met opstallen inmid dels in eigendom. Zoals u is meege deeld zal het perceel worden overge dragen aan de Rabobank „Noord-Be veland" voor de vestiging van een nieuw bankgebouw. De gemeente houdt van het perceel de benodigde grond voor de aanleg van parkeerplaatsen en het plaatsen van een wachthokje voor buspassagiers. De verkoop zo ligt in de bedoeling zal plaatsvinden tegen het bedrag dat de gemeente heeft betaald voor de aan koop met bijkomende kosten en de kos ten van de gerechtelijke procedure tot het verkrijgen van het perceel in ei gendom. Kommissies. De publieke belangstelling bij de o- penbare vergaderingen van de sport/ kuituurkommissie en welzijnskommis- sie is zeer gering. Momenteel wordt er een wijziging voorbereid van de „Verordening op de kommissie voor welzijnszaken" en wel in het bijzonder met betrekking tot benoeming en zittingsduur leden. Te zijner tijd zal u hiertoe een voorstel worden gedaan. Samenwerkingsovereenkomst Bestuur lijk Experiment Specifiek Welzijn, regio De Bevelanden. Middels het besluit van 23 april 1979 heeft uw raad besloten tot deelname aan het Bestuurlijk Experiment Speci fiek Welzijn regio De Bevelanden. Deze deelname werd geregeld via een Sa menwerkingsovereenkomst, die de ju ridische basis vormde voor het geza menlijke regionale welzijnsbeleid. Over deze Samenwerkingsovereenkomst is de laatste jaren vele malen overleg ge voerd. Omdat over een meer definitieve samenwerkingsvorm tussen de Beve- landse gemeenten nog geen overeen stemming kon worden bereikt, is in 1984 besloten de werkingsduur van de lopende Samenwerkingsovereenkomst te verlengen tot uiterlijk 1 januari '86. Inmiddels is de nota concept-ge meenschappelijke regeling Welzijn en Gezondheidszorg De Bevelanden gereed welke op 3 april 1985 werd vastgesteld door het Bestuurdersoverleg. De meest essentiële vraag die het Bestuurders- overleg aan de hand van de nota ter beantwoording voorlegt, is de vraag of de Bevelandse gemeenten bereid zijn met het oog op de besluitvorming over een aantal bovengemeentelijke voorzie ningen op het terrein van het welzijn en de gezondheidszorg over te dragen aan een regionaal bestuurlijk orgaan. Inmiddels is duidelijk dat de meeste kolleges van burgemeester en wethou ders bereid zijn deze stap te nemen. Met het kollege dat thans nog niet be reid is, wordt druk overleg gevoerd. Zodra de laatste oneffenheden zijn overwonnen, zullen de betrokken ge meenteraden gericht worden benaderd. Ten aanzien van het voortzetten van het bestuurlijk experiment kan worden vermeld, dat deze in ieder geval zal voortduren tot 1 januari 1990. Dat deze datum ook gelijk een eind maakt aan de samenwerking tussen de Bevelandse gemeenten, lijkt ons on waarschijnlijk. Ten aanzien van bijv. de instellingen voor maatschappelijke dienstverlening zal een gezamenlijk op treden zeker nodig zijn (blijven). Voorlichting/Inspraak. Het grootste deel van de gemeente lijke voorlichting, die in schriftelijke vorm plaatsvindt, gebeurt via de editie van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad, die elke eerste don derdag huis-aan-huis in de kernen wordt verspreid. Daarnaast vindt toe zending van het blad plaats aan de inwoners in het buitengebied en aan geïnteresseerde tweede woningbezitters. Wij zijn voornemens dit ook in 1986 voort te zetten omdat hiervoor zeker belangstelling bestaat. Nu door uw raad een inspraakver ordening is vastgesteld, kan in principe voor elk gemeentelijk beleidsvoorne men een inspraakronde worden gehou den. Wij zijn zeker bereid in te spelen od de behoefte die blijkt te bestaan aan inspraakavonden over bepaalde be leidsvoornemens. In elk geval zullen deze procedures worden gevolgd met betrekking tot bestemmingsplannen en dorpsvernieuwingsplannen. Voorts zal de uitgave van een nieuwe gemeente- gids worden voorbereid. OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID. Brandweer. Zoals reeds in de aanbiedingsbrief bij de begroting voor 1985 is vermeld zullen de persluchttoestellen van het brandweerkorps Wissenkerke moeten worden vervangen. In 1985 zijn twee nieuwe toestellen aangeschaft. Ook in de begroting voor 1986 is een bedrag van 6.550,opgenomen voor de ver vanging van nog 2 toestellen. Voor het korps Kamperland is een bedrag van 3.650,opgenomen voor de uitbrei ding van het hulpverleningsmatex-iaal en de vervanging van slangen. Door de beide korpsen wordt regel matig deelgenomen aan wedstrijden. Ook in 1986 zal door het korps Kam perland aan 3 wedstrijden worden deel genomen en door het korps Wissen kerke aan 2 wedstrijden. Daarvoor is een bedrag opgenomen van 2.000, Mogelijk zal één van de wedstrijden in 1986 in Kamperland worden gehouden. Rampenbestrijding. In het kader van de opheffing van de Bescherming Bevolking is vorig jaar een begeleidingskommissie geformeerd van vertegenwoordigers van de regio nale brandweer en de Bescherming Be volking. Deze kommissie heeft inmid dels een rapport uitgebracht, waarin wordt uitgegaan van één alarmcentrale voor alle hulpverleningsalarmeringen, waaronder de brandweer en de centrale post ambulance-vervoer (C.P.A.). De regionale brandweer is zonder meer in staat de C.P.A.-taken, welke thans door het hulpcentrum en de Be scherming Bevolking worden verricht, over te nemen. Voor de aan de regio nale brandweer deelnemende gemeen ten betekent dit een financieel voordeel, omdat een deel van de personeelskos ten van de alarmcentrale dan namelijk voor de C.P.A.-bijdrage wordt vergoed. Onderbrenging van de C.P.A. elders zal de bijdrage aan de regionale brand weerkring verhogen met 1,76 per in woner. Nu de Wet Ambulancevervoer zich niet verzet tegen het onderbrengen van de C.P.A. bij een niet-medische in stantie, zoals de regionale brandweer en mede gelet op de taak die de brand weer in de nieuwe rampenbestrijdings- wetgeving zal krijgen, zijn wij voor stander van onderbrenging van de C.P.A. bij de regionale brandweer. Bo vendien is gebleken dat in bijna de helft van de regionale brandweeralarm centrales een C.P.A. is ondergebracht. VERKEER, VERVOER EN VEILIG HEID. Wegenbeheer. In begeleidende brieven bij begrotin gen van voorgaande jaren hebben wij stil gestaan bij de door de regering voorgenomen sanering van het wegen- beheer. Dit zou betekenen, dat de ge meente veel meer wegen zou krijgen te onderhouden dan tot nu toe het ge val is. Met alle (hogere) financiële ge volgen vandien. Het lijkt er op, dat de voorgenomen herziening van de Wet Uitkeringen Wegen op dood spoor te recht is gekomen. Wegenlegger. De werkzaamheden om te komen tot het opstellen van een nieuwe wegen legger zijn zodanig gevorderd dat bin nenkort de procedui-e tot het vaststellen op grond van de wegenwet in gang kan worden gezet. Bij deze werkzaamheden is iemand ingeschakeld in het kader van een werkverruimende maatregel. Aan deze inschakeling zijn voor de ge meente geen of bijna geen kosten ver bonden. De inschakeling duurt één jaar. Behalve werkzaamheden voor de we genlegger worden ook andere inven tarisatiewerkzaamheden verricht, zoals omtrent de oppervlakte wegen en plant soenen in de bebouwde kommen en dergelijke. Overname weggedeelten. Met het waterschap Noord- en Zuid- Beveland zijn wij in onderhandeling omtrent overname van een gedeelte van de Oosthavendijk in Kamperland. Het betreft het gedeelte, gelegen binnen de bebouwde kom. In de bebouwde kom van Geersdijk zijn langs de Geersdijkseweg rabatge- deelten gelegen, die eigendom zijn van eveneens het waterschap Noord- en Zuid-Beveland. Deze gedeelten zijn in het verleden door de gemeente van een bestrating voorzien. Ook voor deze ra- batgedeelten ligt overname in eigen dom, beheer en onderhoud voor de hand. Snelheidsbeperkende maatregelen Dorpsweg. In verband met de klachten over trillingen veroorzaakt door vrachtwa gens en vooral bussen in en om wo ningen aan de Dorpsweg is door de Centrale Dienst Gemeentewerken ge adviseerd, alvorens met het opstellen van een plan voor snelheidsbeperkende maatregelen aan te vangen, te onder zoeken of een oplossing met asverschui- vingen het gewenste effekt zal hebben. Binnenkort zal derhalve door het aanbrengen van markeringen op het wegdek en het plaatsen van geleide- bakens een tijdelijke as verschuiving worden gecreëerd. Aan de omwonenden zal door middel van een in te vullen formulier worden gevraagd hoe de ervaringen zijn. Op grond van deze ervaringen kan dan een beslissing worden genomen over de eventueel te nemen definitieve maat regelen. Tracé weg Oostcrschcldedam. In 1984 heeft Rijkswaterstaat een drietal tracé's voor de aansluiting van de dammenweg op het bestaande we gennet van Noord-Beveland op papier gezet. Rijkswaterstaat had al een voor keur uitgesproken voor een tracé, met welke keuze wij ons konden verenigen. Tijdens het oveideg tussen de pro vincie Zeeland en Rijkswatei'staat bleek dat het tx-acé met een ongelijkvloex-se kruising niet haalbaar te zijn. Beide in stanties hebben daarop gekozen voor het tracé, waarbij de dammenweg de doorgaande route wordt. De kruising zal middels verkeerslichten worden be veiligd, terwijl het fietsverkeer de weg ongelijkvloers zal kruisen. Begin 1986 zal een begin worden ge maakt met de aanleg van de weg; medio 1987 moet deze voltooid zijn. Ter gemeentesecretarie is een tekening van het tracé met een toelichting aanwezig welke u desgewenst kunt komen inzien. Aanleg wegje achter woningen aan de Ooststraat In de begi-otingsraad 1985 is geïnfor meerd naar de mogelijkheden voor een uitweg via het voormalige sportveld voor de woningen aan de Ooststraat. Hiervoor is thans een plannetje opge steld hetwelk voorziet in de aanleg van een wegje ter breedte van 3.00 meter op een afstand van 10 meter van de achtergrens van de woningen. De ont sluiting is geprojekteerd via de Molen- dreef, omdat een uitrit via de toegang tot het sportveld op de kruising Oost straat Dorpsweg Oostvoorstraat in verband met de verkeersveiligheid niet wenselijk wordt geacht. Aan de bewoners is gevraagd naar de belangstelling voor koop van de tus senliggende strook grond. Het meren deel wil tot koop overgaan. Enkelen denken daarbij aan de bouw van een garage. In één van de volgende vergaderin gen zullen u hieromtrent konkrete voorstellen worden gedaan. Wegen Banjaard. Wij zijn voornemens in 1986 een ge deelte van de wegen in „De Banjaard" van een slijtlaag te voorzien. Het be treft de wegen die niet in 1981 van een nieuwe slijtlaag zijn voorzien. ONDERWIJS. Basisonderwijs. In de beheerstoelichting 1986 is re kening gehouden met de vergoedings- systematiek ten behoeve van het basis onderwijs, zoals dat door de werkgroep Londo is geadviseerd. De opdracht van deze werkgroep was in dé fase van het tweede intpxdm-advies gericht op de uitwex'king van een materiële vulling van het bekostigingsstelsel zoals dat in aanzet vorm gekregen had in de Wet op het basisondex-wijs. De opzet van het stelsel gericht op kostendekkende vergoedingen is om aan de hand van een beperkt aantal indicatoren een ver goeding samen te stellen voor de af zonderlijke school in de aanwezige huis vestingssituatie. Het rapport van de wei'kgroep toont dat het stelsel een groot aantal voor delen biedt boven de oude systematiek. In de eerste plaats biedt het stelsel aan het onderwijsveld volstrekte duidelijk heid over de rijks vergoeding zowel wat omvang als wat opbouw betreft. Het stelsel verzekert in de tweede plaats een uitwerking van de gelijk stelling tussen het openbaar en bijzon der onderwijs die tot een rechtvaardige verdeling leidt. De wex-kgroep konstateert terecht dat de uitwerking van het stelsel, zoals in het eindrapport is gegeven, een be- langxdjk instrument vormt voor de school- en gemeentebesturen voor fi nancieel beheer en voor de beheersing van de kosten van het basisonderwijs. In dit opzicht betekent de invoering van het nieuwe stelsel een belangrijke stap voorwaarts. De regering heeft reeds in het regeringsstandpunt naar aanleiding van het tweede interim advies aangegeven te streven naar de invoering van een dergelijk stelsel. Thans zijn de instrumenten gegeven om tot daadwerkelijke invoering over te gaan. Het stelsel is integraal inge voerd per 1 augustus 1985. Uiteraard zal het noodzakelijk zijn de werking van het stelsel in de ko mende jaren aan een nadrukkelijke e- valuatie te onderwerpen. Op voorhand is het mogelijk op een aantal punten in de toekomst verbetex-ingen aan te brengen, met name gericht op verder gaande verbetering van de toedeling van de middelen. Thans biedt het eind rapport van de werkgroep echter een voortreffelijk standpunt voor de in voering. In de begroting en de beheerstoe lichting treft u de geraamde uitgaven en inkomsten voor een bepaalde akti- viteit (programma van eisen) naast el kaar aan, zodat precies te zien is of we er al dan niet mee uitkomen. Het beleid zal er op gericht zijn het uit gavenniveau niet verder op te schroe ven dan de hoogte van de vergoedingen. In de komende tijd zal per program ma van eisen bezien worden welke maatregelen nodig zijn om dit beleids uitgangspunt gestalte te kunnen geven. Dan zal ook blijken waar dat niet mo gelijk is en wat daarvan de financiële konsekwenties zijn. Wel zal het zwem onderwijs op de thans gebruikelijke wijze worden voortgezet, ondanks het feit dat hiervoor geen x-ijksvex'goeding wordt verstrekt. Naast het financiële beleid zal ook het totale beleid van de scholen de nodige aandacht vragen. Het maken van beleid wordt weieens bemoeilijkt door erg laat beschikbaar komen van regelgeving door het Rijk. Met de inwerkingtreding van de wet op het Basisonderwijs zal elke basis school in de gemeente nog niet in één gebouw gehuisvest zijn. Voor de beide basisscholen te Wissenkerke wordt ge wacht op toestemming van het Minis terie voor uitbreiding. Derhalve bestaan bij beide scholen nog dislokaties. Bij de school te Kampex'land zal nog wel enige tijd gewerkt moeten worden met een dislokatie. Over de bestemming van de vrij komende schoolgebouwen aan de Wil- helminastraat zal te zijner tijd een be slissing moeten worden genomen. Per 1 januari 1986 zal in werking treden de Wet Gemeentelijke regelin gen Schoolvervoer. Hierin wordt aan de gemeenten de bevoegdheid toege kend om regelingen te treffen voor de vex-goeding van vervoerskosten verbon den aan schoolbezoek. De gelden, be nodigd voor de verstrekking van deze vervoersvoorziening zullen worden o- vergeheveld naar de algemene uitkering uit het Gemeentefonds. In de begx'oting 1986 kan met dit laatste nog geen re kening gehouden worden. CULTUUR EN RECREATIE. Bibliotheekwerk. In het jaar 1985 hebben er ingx'ij- pende wijzigingen plaats gehad ten aan zien van het bibliotheekwerk. De rijks bijdrage voor deze werksoort is ver hoogd en opgenomen geworden in de Brede Doel Uitkering. Voorts heeft uw raad besloten tot een uitbreiding van het aantal sta-uren van de bibliobus. De kosten van deze sta-uren kunnen ook na uitbreiding geheel worden be streden uit de eerder genoemde rijks bijdrage. Wij blijven van mening dat de bibliotheek-voorziening in onze ge meente gehandhaafd zal moeten blijven, gezien de grote belangstelling vanuit de bevolking en de scholen en het feit dat steeds meer mensen tijd tot hun be schikking hebben als gevolg van ar beidstijdverkorting en werkloosheid. Rckreatie. Kampeerwet. Op 21 december 1984 is na een lange voorbex-eidingsperiode de Kampeerwet in afgeslankte vox-m in werking getre den. De belangrijkste konsekwentie van deze wet voor de gemeenten is dat een xiieuwe kampeerverordening moet wor den vastgesteld, welke aan de eisen, die de Kampeerwet stelt, moet voldoen. De ze nieuwe kampeerverordening moet voor 21 december 1986 zijn vastgesteld. Dit najaar wordt een Algemene Maat regel van Bestuur van kracht regelende de gezondheid en hygiëne op kampeer- terreinen. Op dat moment zal de Vere niging van Nederlandse Gemeenten in staat zijn een model-verordening af te ronden. Een aantal omstreden bepalin gen, die nog wel in de ontwei'p-kam- peerwet voorkwamen, zijn niet in wer king getreden. Deze bepalingen hadden betrekking op: de verplichte advisering in een aan tal zaken door de kampeerraad; het opstellen van een kampeer- plaatsenplan; het vrij kamperen op erven met 3 kampeermiddelen (de kans bestaat dat dit artikel later in gewijzigde vorm alsnog wordt ingevoerd); de mogelijkheid voor de Minister om in te grijpen in de tarieven op kam peerplaatsen. Van belang is voorts dat het maxi mum aantal eenheden op mini-cam pings niet meer dan 5 mag bedragen. Voor deze gemeente heeft dat geen kon sekwenties, doch elders in de regio kan deze bepaling zeker aanleiding geven tot problemen. Zodra de model-verordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeen ten is ontvangen, zullen wij u een voor stel doen om een nieuwe kampeerver ordening vast te stellen. Illegaal kamperen en overloopterrein. Vanwege het minder goede weer tij dens de vakantieweken is gedurende de afgelopen zomer geen sprake geweest van een druk seizoen. Mede als gevolg daarvan was er dan ook nauwelijks sprake van illegaal kamperen. Van het ovei'loopterrein is ook slechts in inci dentele gevallen gebruik gemaakt. Omdat de indruk bestaat dat niet alle houders van een vex-gunning voor een mini-camping zich aan het maxi mum aantal eenheden hielden, is hierop kontrole uitgeoefend. Op 3 mini-cam pings werd het maximum aantal een heden inderdaad overschreden. De be treffende vex-gunninghouders zijn hier op schriftelijk gemaand zich aan de regels te houden. In Kamperland is gekonstateerd dat iemand zonder kampeervergunning zijn terrein open had gesteld voor kampeer- ders. Na enkele lastgevingen en de tus senkomst van de Rijkspolitie heeft de eigenaar van dit terrein de kampeer middelen verwijderd. Jachthaven. In 1985 heeft zich de tendens van de laatste tijd voortgezet: veel verloop onder de houders van seizoenligplaat sen. Ongeveer 15% van de in de jacht haven aanwezige ligplaatsen werd aan anderen toegewezen. De grootste lig plaatsen (60 m2) konden niet allemaal worden uitgegeven, omdat hiervoor geen gegadigden waren te vinden. Ook het aantal aanmeldingen voor een lig plaats is ex-g klein. De wachtlijst is der halve verder ingekrompen. Vanwege bovengenoemde zaken is het moeilijk een sluitende exploitatie voor de jachthaven te verkrijgen. Daarnaast hebben we te maken met toenemend ondex-houd in de jachthaven. Voor 1986 is in de begroting opgenomen het her straten van de tegelpaden op het ha venterrein. Mede hierdoor is voor de jachthaven een tekort geraamd van 19.600,—. Voor 1986 stellen wij u derhalve voor de. ligplaats- en andere tarieven met 5% te vex-hogen, waarbij wij het voor nemen uitspreken een dergelijke ver hoging ook in 1987 en volgende jaren door te voeren totdat een x'edelijke exploitatie is verkregen. In afwachting hiervan wordt een jaarlijks tekort op de exploitatie geaktiveerd. Het ziet er naar uit, dat de huidige havenmeester in de loop van 1986 mo gelijk gebi-uik zal maken van de rege ling vervroegd uittreden. Deze omstan digheden maakt de vraag aktueel of de gemeente de jachthaven moet blijven exploiteren of dat aan afstoten moet worden gedacht. Hierover zullen wij ons op korte termijn beraden en u ter zake voorstellen doen. Erfpacht percelen in „De Banjaard". Ons kollege beraad zich op dit mo ment aan de hand van een ambtelijke notitie over wat dient te geschieden met de percelen in het zomerwoningen- terrein „De Banjaard" na afloop van de huidige ex-fpachtstermijnen. De erf pacht eindigt op 31 december 1988 en 31 december 1989. Begin 1986 zullen wij met voorstellen ter zake komen. Sport. Binnensportakkommodatie Kamperland Zoals het er nu naar uitziet zal de binnensportakkommodatie Kamperland medio oktober in gebruik kunnen wor den genomen. Thans dient alleen de sportvloer nog te worden aangebracht. Zwembad. Diverse overzichten.' Bezoekersaantallen 1982 1985 Rekreatief zwemmen 9981 6280 Schoolzwemmen 3735 3174 Totaal 13716 9454 Aantal Zwemvierdaagse 183 183 Gasverbruik (m3) 6975 15841 Gedurende het zwemseizoen '85 wer den in het bad de volgende diploma's behaald: 36 A; 34 B; 2 zwemvaardig- heid 1; 10 K.N.B.R.D.-A en 5 K.N.B.R. D.-B. Het is verheugend dat de be zoekersaantallen enigzins zijn gestegen. Het hogere gasverbruik schrijven we toe aan de minder goede weersom standigheden. SOCIALE VOORZIENINGEN EN MAATSCHAPPELIJK WERK. Bijstand aan personen in bejaarden oorden. In de toelichting behorende bij de begroting voor het jaar 1985 hebben wij melding gemaakt van de op handen zijnde wijziging in de financieringssys tematiek ten behoeve van personen die verblijven in een bejaardenoord. Vanaf 1 januari 1985 is deze wijziging door gevoerd. De kosten van vex-blijf worden thans niet meer via de Algemene Bij- (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1985 | | pagina 4