Aanbiedingsbrief bij Begroting
van de gemeente Wissenkerke
Financiële toestand.
In voorgaande jaren was het gebrui
kelijk, dat in een aanbiedingsbrief bij
een begroting vrij uitvoerig werd in
gegaan op hetgeen door de staatssecre
taris van binnenlandse zaken omtrent
de sociaal-economische toestand werd
geschreven in de circulaire over de al
gemene uitkering uit het gemeente
fonds voor het begrotingsjaar. Immers,
de door de hogere overheid geboden
financiële armslag bepaalt in hoge ma
te de mogelijkheden voor het voeren
van een eigen gemeentelijk beleid.
Ook in de voor 1986 ontvangen cir
culaire wordt gesproken over noodza
kelijk aan te brengen ombuigingen. De
toename in 1986 van het ombuigings
bedrag ad. 442,0 miljoen zal in min
dering worden gebracht op het uitke
ringsbedrag in de meerjarenraming
voor 1986, waarin een volume-accres
van 1% is voorzien. Aangezien per sal
do een negatief reëel accres ontstaat en
de uitkeringsbasis stijgt, gaat een en
ander onvermijdelijk gepaard met een
verlaging van het uitkeringspercentage.
In de meerjarenraming voor 1986 tot
en met 1989 is met deze uitkeringsper
centages rekening gehouden.
In behandeling is nog een wijziging
van de financiële verhoudingswet 1984
op het punt van de woningen. Inge
voerd wordt het begrip woonruimte,
waaronder wordt verstaan woningen,
wooneenheden, woonschepen en woon
wagens. Het in de algemene uitkering
onderbrengen van wooneenheden,
woonschepen en woonwagens zal tot
gevolg hebben een verlaging van het
bedrag voor woningen. Hoe dit uitpakt
voor onze gemeente is nog niet bekend,
maar wij verwachten hiervan budget
tair wel nadelen. De bedoeling is de
wijziging in te voeren per 1 januari
1986.
Onderwijsuitkering.
Per 1 augustus 1985 is een totaal ge
wijzigd vergoedingensysteem ingevoerd,
de zogenaamde Londo-normen. Voor
Wissenkerke betekent het nieuwe sys
teem een behoorlijk financieel voordeel.
Bij de toelichting op hoofdfunktie 4
wordt hier nader op ingegaan.
Gemeentelijke belastingen, retributies
en tarieven.
De raming op de post „Onvoorzien"
beloopt een bedrag van 414.400,na
vaststelling van de eerste wijziging.
Gelet op de hoogte van dit bedrag
stellen wij u voor in 1986 geen verho
gingen van heffingen toe te passen.
Uitzondering hierop dient naar onze
mening te worden gemaakt voor de
liggelden etc. voor pleziervaartuigen in
de gemeentelijke jachthaven. Gelet op
de ongunstige exploitatieverwachtingen
voor 1986 stellen wij u voor de lig
gelden etc. met 5% te verhogen ten op
zichte van 1985. Wij zijn van mening,
dat een dergelijke verhoging minimaal
ook moet gelden voor jaren na 1986,
totdat een redelijke exploitatie-opzet
voor de jachthaven is verkregen.
Uitgangspunten ramingen.
De ramingen zijn gebaseerd op de
per 1 juli 1985 bekend zijnde gegevens
De salarissen zijn gebaseerd op de toe
stand per 1 juni 1985, waarbij rekening
is gehouden met periodieke verhogin
gen in 1986. Met overige prijsstijgingen
is voor zover nodig rekening gehouden.
ALGEMEEN BESTUUR.
Personeel.
In de personele situatie op de ge
meentesecretarie zijn twee wijzigingen
gekomen: in de plaats van de dames
Leny van der Borst - Flipse en Tannie
Blankenstijn - Poortvliet zijn aangesteld
de dames Ans Tange en Maaike Leeste-
maker. Deze dames volgen inmiddels
beiden de opleiding bestuursambtenaar
aan de Zeeuwse bestuursacademie. Dit
houdt in, dat beiden één dag per week
naar school gaan. Mede om deze reden
zijn beiden aangesteld in een volledig
dienstverband.
Dit houdt in een toename van het
aantal werkuren op de secretarie, daar
mevr-ouw Tannie Blankenstijn - Poort
vliet een dienstverband had van 4 5
van het normale aantal werkuren. Ge
let op het schoolgaan van beide nieuw
aangestelde personeelsleden betekent
het in de praktijk dat één medewerk
ster per week één dag minder aanwezig
is dan voorheen.
Automatisering.
Per 1 januari 1985 is wat de finan
ciële administratie betreft een nieuw
programma ingevoerd vanwege de
nieuwe comptabiliteitsvoorschriften per
genoemde datum. Hiermee werken heeft
de nodige tijd en inspanning gevergd,
omdat het een totaal ander programma
is dan waarmee in 1984 werd gewerkt.
Bovendien kende het nieuwe program
ma begin 1985 nog een aantal fouten,
die hersteld dienden te worden. Nu
werkt het zeer naar tevredenheid.
Vorig jaar deelden wij u mede dat
de in de automatiseringsapparatuur
aanwezige schijfruimte aan de geringe
kant was (23 MB 23 miljoen tekens).
Overleg met de leverancier van de ap
paratuur heeft ertoe geleid, dat de
schijfruimte is vergroot tot 42 MB zon
der dat dit voor de gemeente kosten
met zich mee heeft gebracht. Met de
huidige capaciteit kunnen we goed uit
de voeten.
Plattegronden.
De kleurenplattegronden van Noord-
Beveland zijn behoorlijk in trek. In
het eerste jaar van verkoop (juni 1984
juni 1985) zijn ongeveer 600 exem
plaren verkocht van de oorspronkelijk
aangeschafte 3.000 exemplaren.
Aankoop grond en opstallen aan de
Noordstraat 1 te Kamperland.
De aankoopproblemen die onge
veer 2 jaar hebben geduurd zijn
inmiddels achter de rug. De gemeente
heeft het perceel met opstallen inmid
dels in eigendom. Zoals u is meege
deeld zal het perceel worden overge
dragen aan de Rabobank „Noord-Be
veland" voor de vestiging van een
nieuw bankgebouw.
De gemeente houdt van het perceel
de benodigde grond voor de aanleg van
parkeerplaatsen en het plaatsen van
een wachthokje voor buspassagiers. De
verkoop zo ligt in de bedoeling
zal plaatsvinden tegen het bedrag dat
de gemeente heeft betaald voor de aan
koop met bijkomende kosten en de kos
ten van de gerechtelijke procedure tot
het verkrijgen van het perceel in ei
gendom.
Kommissies.
De publieke belangstelling bij de o-
penbare vergaderingen van de sport/
kuituurkommissie en welzijnskommis-
sie is zeer gering.
Momenteel wordt er een wijziging
voorbereid van de „Verordening op de
kommissie voor welzijnszaken" en wel
in het bijzonder met betrekking tot
benoeming en zittingsduur leden. Te
zijner tijd zal u hiertoe een voorstel
worden gedaan.
Samenwerkingsovereenkomst Bestuur
lijk Experiment Specifiek Welzijn,
regio De Bevelanden.
Middels het besluit van 23 april 1979
heeft uw raad besloten tot deelname
aan het Bestuurlijk Experiment Speci
fiek Welzijn regio De Bevelanden. Deze
deelname werd geregeld via een Sa
menwerkingsovereenkomst, die de ju
ridische basis vormde voor het geza
menlijke regionale welzijnsbeleid. Over
deze Samenwerkingsovereenkomst is de
laatste jaren vele malen overleg ge
voerd. Omdat over een meer definitieve
samenwerkingsvorm tussen de Beve-
landse gemeenten nog geen overeen
stemming kon worden bereikt, is in
1984 besloten de werkingsduur van de
lopende Samenwerkingsovereenkomst
te verlengen tot uiterlijk 1 januari '86.
Inmiddels is de nota concept-ge
meenschappelijke regeling Welzijn en
Gezondheidszorg De Bevelanden gereed
welke op 3 april 1985 werd vastgesteld
door het Bestuurdersoverleg. De meest
essentiële vraag die het Bestuurders-
overleg aan de hand van de nota ter
beantwoording voorlegt, is de vraag of
de Bevelandse gemeenten bereid zijn
met het oog op de besluitvorming over
een aantal bovengemeentelijke voorzie
ningen op het terrein van het welzijn
en de gezondheidszorg over te dragen
aan een regionaal bestuurlijk orgaan.
Inmiddels is duidelijk dat de meeste
kolleges van burgemeester en wethou
ders bereid zijn deze stap te nemen.
Met het kollege dat thans nog niet be
reid is, wordt druk overleg gevoerd.
Zodra de laatste oneffenheden zijn
overwonnen, zullen de betrokken ge
meenteraden gericht worden benaderd.
Ten aanzien van het voortzetten van
het bestuurlijk experiment kan worden
vermeld, dat deze in ieder geval zal
voortduren tot 1 januari 1990.
Dat deze datum ook gelijk een eind
maakt aan de samenwerking tussen de
Bevelandse gemeenten, lijkt ons on
waarschijnlijk. Ten aanzien van bijv.
de instellingen voor maatschappelijke
dienstverlening zal een gezamenlijk op
treden zeker nodig zijn (blijven).
Voorlichting/Inspraak.
Het grootste deel van de gemeente
lijke voorlichting, die in schriftelijke
vorm plaatsvindt, gebeurt via de editie
van het Noord-Bevelands Nieuws- en
Advertentieblad, die elke eerste don
derdag huis-aan-huis in de kernen
wordt verspreid. Daarnaast vindt toe
zending van het blad plaats aan de
inwoners in het buitengebied en aan
geïnteresseerde tweede woningbezitters.
Wij zijn voornemens dit ook in 1986
voort te zetten omdat hiervoor zeker
belangstelling bestaat.
Nu door uw raad een inspraakver
ordening is vastgesteld, kan in principe
voor elk gemeentelijk beleidsvoorne
men een inspraakronde worden gehou
den. Wij zijn zeker bereid in te spelen
od de behoefte die blijkt te bestaan
aan inspraakavonden over bepaalde be
leidsvoornemens. In elk geval zullen
deze procedures worden gevolgd met
betrekking tot bestemmingsplannen en
dorpsvernieuwingsplannen. Voorts zal
de uitgave van een nieuwe gemeente-
gids worden voorbereid.
OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID.
Brandweer.
Zoals reeds in de aanbiedingsbrief
bij de begroting voor 1985 is vermeld
zullen de persluchttoestellen van het
brandweerkorps Wissenkerke moeten
worden vervangen. In 1985 zijn twee
nieuwe toestellen aangeschaft. Ook in
de begroting voor 1986 is een bedrag
van 6.550,opgenomen voor de ver
vanging van nog 2 toestellen. Voor het
korps Kamperland is een bedrag van
3.650,opgenomen voor de uitbrei
ding van het hulpverleningsmatex-iaal
en de vervanging van slangen.
Door de beide korpsen wordt regel
matig deelgenomen aan wedstrijden.
Ook in 1986 zal door het korps Kam
perland aan 3 wedstrijden worden deel
genomen en door het korps Wissen
kerke aan 2 wedstrijden. Daarvoor is
een bedrag opgenomen van 2.000,
Mogelijk zal één van de wedstrijden in
1986 in Kamperland worden gehouden.
Rampenbestrijding.
In het kader van de opheffing van
de Bescherming Bevolking is vorig jaar
een begeleidingskommissie geformeerd
van vertegenwoordigers van de regio
nale brandweer en de Bescherming Be
volking. Deze kommissie heeft inmid
dels een rapport uitgebracht, waarin
wordt uitgegaan van één alarmcentrale
voor alle hulpverleningsalarmeringen,
waaronder de brandweer en de centrale
post ambulance-vervoer (C.P.A.).
De regionale brandweer is zonder
meer in staat de C.P.A.-taken, welke
thans door het hulpcentrum en de Be
scherming Bevolking worden verricht,
over te nemen. Voor de aan de regio
nale brandweer deelnemende gemeen
ten betekent dit een financieel voordeel,
omdat een deel van de personeelskos
ten van de alarmcentrale dan namelijk
voor de C.P.A.-bijdrage wordt vergoed.
Onderbrenging van de C.P.A. elders
zal de bijdrage aan de regionale brand
weerkring verhogen met 1,76 per in
woner. Nu de Wet Ambulancevervoer
zich niet verzet tegen het onderbrengen
van de C.P.A. bij een niet-medische in
stantie, zoals de regionale brandweer en
mede gelet op de taak die de brand
weer in de nieuwe rampenbestrijdings-
wetgeving zal krijgen, zijn wij voor
stander van onderbrenging van de
C.P.A. bij de regionale brandweer. Bo
vendien is gebleken dat in bijna de
helft van de regionale brandweeralarm
centrales een C.P.A. is ondergebracht.
VERKEER, VERVOER EN VEILIG
HEID.
Wegenbeheer.
In begeleidende brieven bij begrotin
gen van voorgaande jaren hebben wij
stil gestaan bij de door de regering
voorgenomen sanering van het wegen-
beheer. Dit zou betekenen, dat de ge
meente veel meer wegen zou krijgen
te onderhouden dan tot nu toe het ge
val is. Met alle (hogere) financiële ge
volgen vandien. Het lijkt er op, dat de
voorgenomen herziening van de Wet
Uitkeringen Wegen op dood spoor te
recht is gekomen.
Wegenlegger.
De werkzaamheden om te komen tot
het opstellen van een nieuwe wegen
legger zijn zodanig gevorderd dat bin
nenkort de procedui-e tot het vaststellen
op grond van de wegenwet in gang kan
worden gezet. Bij deze werkzaamheden
is iemand ingeschakeld in het kader
van een werkverruimende maatregel.
Aan deze inschakeling zijn voor de ge
meente geen of bijna geen kosten ver
bonden. De inschakeling duurt één jaar.
Behalve werkzaamheden voor de we
genlegger worden ook andere inven
tarisatiewerkzaamheden verricht, zoals
omtrent de oppervlakte wegen en plant
soenen in de bebouwde kommen en
dergelijke.
Overname weggedeelten.
Met het waterschap Noord- en Zuid-
Beveland zijn wij in onderhandeling
omtrent overname van een gedeelte van
de Oosthavendijk in Kamperland. Het
betreft het gedeelte, gelegen binnen de
bebouwde kom.
In de bebouwde kom van Geersdijk
zijn langs de Geersdijkseweg rabatge-
deelten gelegen, die eigendom zijn van
eveneens het waterschap Noord- en
Zuid-Beveland. Deze gedeelten zijn in
het verleden door de gemeente van een
bestrating voorzien. Ook voor deze ra-
batgedeelten ligt overname in eigen
dom, beheer en onderhoud voor de
hand.
Snelheidsbeperkende maatregelen
Dorpsweg.
In verband met de klachten over
trillingen veroorzaakt door vrachtwa
gens en vooral bussen in en om wo
ningen aan de Dorpsweg is door de
Centrale Dienst Gemeentewerken ge
adviseerd, alvorens met het opstellen
van een plan voor snelheidsbeperkende
maatregelen aan te vangen, te onder
zoeken of een oplossing met asverschui-
vingen het gewenste effekt zal hebben.
Binnenkort zal derhalve door het
aanbrengen van markeringen op het
wegdek en het plaatsen van geleide-
bakens een tijdelijke as verschuiving
worden gecreëerd.
Aan de omwonenden zal door middel
van een in te vullen formulier worden
gevraagd hoe de ervaringen zijn. Op
grond van deze ervaringen kan dan
een beslissing worden genomen over
de eventueel te nemen definitieve maat
regelen.
Tracé weg Oostcrschcldedam.
In 1984 heeft Rijkswaterstaat een
drietal tracé's voor de aansluiting van
de dammenweg op het bestaande we
gennet van Noord-Beveland op papier
gezet. Rijkswaterstaat had al een voor
keur uitgesproken voor een tracé, met
welke keuze wij ons konden verenigen.
Tijdens het oveideg tussen de pro
vincie Zeeland en Rijkswatei'staat bleek
dat het tx-acé met een ongelijkvloex-se
kruising niet haalbaar te zijn. Beide in
stanties hebben daarop gekozen voor
het tracé, waarbij de dammenweg de
doorgaande route wordt. De kruising
zal middels verkeerslichten worden be
veiligd, terwijl het fietsverkeer de weg
ongelijkvloers zal kruisen.
Begin 1986 zal een begin worden ge
maakt met de aanleg van de weg;
medio 1987 moet deze voltooid zijn. Ter
gemeentesecretarie is een tekening van
het tracé met een toelichting aanwezig
welke u desgewenst kunt komen inzien.
Aanleg wegje achter woningen aan de
Ooststraat
In de begi-otingsraad 1985 is geïnfor
meerd naar de mogelijkheden voor een
uitweg via het voormalige sportveld
voor de woningen aan de Ooststraat.
Hiervoor is thans een plannetje opge
steld hetwelk voorziet in de aanleg van
een wegje ter breedte van 3.00 meter
op een afstand van 10 meter van de
achtergrens van de woningen. De ont
sluiting is geprojekteerd via de Molen-
dreef, omdat een uitrit via de toegang
tot het sportveld op de kruising Oost
straat Dorpsweg Oostvoorstraat
in verband met de verkeersveiligheid
niet wenselijk wordt geacht.
Aan de bewoners is gevraagd naar
de belangstelling voor koop van de tus
senliggende strook grond. Het meren
deel wil tot koop overgaan. Enkelen
denken daarbij aan de bouw van een
garage.
In één van de volgende vergaderin
gen zullen u hieromtrent konkrete
voorstellen worden gedaan.
Wegen Banjaard.
Wij zijn voornemens in 1986 een ge
deelte van de wegen in „De Banjaard"
van een slijtlaag te voorzien. Het be
treft de wegen die niet in 1981 van
een nieuwe slijtlaag zijn voorzien.
ONDERWIJS.
Basisonderwijs.
In de beheerstoelichting 1986 is re
kening gehouden met de vergoedings-
systematiek ten behoeve van het basis
onderwijs, zoals dat door de werkgroep
Londo is geadviseerd. De opdracht van
deze werkgroep was in dé fase van het
tweede intpxdm-advies gericht op de
uitwex'king van een materiële vulling
van het bekostigingsstelsel zoals dat in
aanzet vorm gekregen had in de Wet
op het basisondex-wijs. De opzet van
het stelsel gericht op kostendekkende
vergoedingen is om aan de hand van
een beperkt aantal indicatoren een ver
goeding samen te stellen voor de af
zonderlijke school in de aanwezige huis
vestingssituatie.
Het rapport van de wei'kgroep toont
dat het stelsel een groot aantal voor
delen biedt boven de oude systematiek.
In de eerste plaats biedt het stelsel aan
het onderwijsveld volstrekte duidelijk
heid over de rijks vergoeding zowel wat
omvang als wat opbouw betreft.
Het stelsel verzekert in de tweede
plaats een uitwerking van de gelijk
stelling tussen het openbaar en bijzon
der onderwijs die tot een rechtvaardige
verdeling leidt.
De wex-kgroep konstateert terecht dat
de uitwerking van het stelsel, zoals in
het eindrapport is gegeven, een be-
langxdjk instrument vormt voor de
school- en gemeentebesturen voor fi
nancieel beheer en voor de beheersing
van de kosten van het basisonderwijs.
In dit opzicht betekent de invoering
van het nieuwe stelsel een belangrijke
stap voorwaarts. De regering heeft
reeds in het regeringsstandpunt naar
aanleiding van het tweede interim
advies aangegeven te streven naar de
invoering van een dergelijk stelsel.
Thans zijn de instrumenten gegeven
om tot daadwerkelijke invoering over
te gaan. Het stelsel is integraal inge
voerd per 1 augustus 1985.
Uiteraard zal het noodzakelijk zijn
de werking van het stelsel in de ko
mende jaren aan een nadrukkelijke e-
valuatie te onderwerpen. Op voorhand
is het mogelijk op een aantal punten
in de toekomst verbetex-ingen aan te
brengen, met name gericht op verder
gaande verbetering van de toedeling
van de middelen. Thans biedt het eind
rapport van de werkgroep echter een
voortreffelijk standpunt voor de in
voering.
In de begroting en de beheerstoe
lichting treft u de geraamde uitgaven
en inkomsten voor een bepaalde akti-
viteit (programma van eisen) naast el
kaar aan, zodat precies te zien is of
we er al dan niet mee uitkomen. Het
beleid zal er op gericht zijn het uit
gavenniveau niet verder op te schroe
ven dan de hoogte van de vergoedingen.
In de komende tijd zal per program
ma van eisen bezien worden welke
maatregelen nodig zijn om dit beleids
uitgangspunt gestalte te kunnen geven.
Dan zal ook blijken waar dat niet mo
gelijk is en wat daarvan de financiële
konsekwenties zijn. Wel zal het zwem
onderwijs op de thans gebruikelijke
wijze worden voortgezet, ondanks het
feit dat hiervoor geen x-ijksvex'goeding
wordt verstrekt. Naast het financiële
beleid zal ook het totale beleid van
de scholen de nodige aandacht vragen.
Het maken van beleid wordt weieens
bemoeilijkt door erg laat beschikbaar
komen van regelgeving door het Rijk.
Met de inwerkingtreding van de wet
op het Basisonderwijs zal elke basis
school in de gemeente nog niet in één
gebouw gehuisvest zijn. Voor de beide
basisscholen te Wissenkerke wordt ge
wacht op toestemming van het Minis
terie voor uitbreiding. Derhalve bestaan
bij beide scholen nog dislokaties. Bij
de school te Kampex'land zal nog wel
enige tijd gewerkt moeten worden met
een dislokatie.
Over de bestemming van de vrij
komende schoolgebouwen aan de Wil-
helminastraat zal te zijner tijd een be
slissing moeten worden genomen.
Per 1 januari 1986 zal in werking
treden de Wet Gemeentelijke regelin
gen Schoolvervoer. Hierin wordt aan
de gemeenten de bevoegdheid toege
kend om regelingen te treffen voor de
vex-goeding van vervoerskosten verbon
den aan schoolbezoek. De gelden, be
nodigd voor de verstrekking van deze
vervoersvoorziening zullen worden o-
vergeheveld naar de algemene uitkering
uit het Gemeentefonds. In de begx'oting
1986 kan met dit laatste nog geen re
kening gehouden worden.
CULTUUR EN RECREATIE.
Bibliotheekwerk.
In het jaar 1985 hebben er ingx'ij-
pende wijzigingen plaats gehad ten aan
zien van het bibliotheekwerk. De rijks
bijdrage voor deze werksoort is ver
hoogd en opgenomen geworden in de
Brede Doel Uitkering. Voorts heeft uw
raad besloten tot een uitbreiding van
het aantal sta-uren van de bibliobus.
De kosten van deze sta-uren kunnen
ook na uitbreiding geheel worden be
streden uit de eerder genoemde rijks
bijdrage. Wij blijven van mening dat
de bibliotheek-voorziening in onze ge
meente gehandhaafd zal moeten blijven,
gezien de grote belangstelling vanuit de
bevolking en de scholen en het feit dat
steeds meer mensen tijd tot hun be
schikking hebben als gevolg van ar
beidstijdverkorting en werkloosheid.
Rckreatie. Kampeerwet.
Op 21 december 1984 is na een lange
voorbex-eidingsperiode de Kampeerwet
in afgeslankte vox-m in werking getre
den. De belangrijkste konsekwentie van
deze wet voor de gemeenten is dat een
xiieuwe kampeerverordening moet wor
den vastgesteld, welke aan de eisen, die
de Kampeerwet stelt, moet voldoen. De
ze nieuwe kampeerverordening moet
voor 21 december 1986 zijn vastgesteld.
Dit najaar wordt een Algemene Maat
regel van Bestuur van kracht regelende
de gezondheid en hygiëne op kampeer-
terreinen. Op dat moment zal de Vere
niging van Nederlandse Gemeenten in
staat zijn een model-verordening af te
ronden. Een aantal omstreden bepalin
gen, die nog wel in de ontwei'p-kam-
peerwet voorkwamen, zijn niet in wer
king getreden. Deze bepalingen hadden
betrekking op:
de verplichte advisering in een aan
tal zaken door de kampeerraad;
het opstellen van een kampeer-
plaatsenplan;
het vrij kamperen op erven met 3
kampeermiddelen (de kans bestaat
dat dit artikel later in gewijzigde
vorm alsnog wordt ingevoerd);
de mogelijkheid voor de Minister om
in te grijpen in de tarieven op kam
peerplaatsen.
Van belang is voorts dat het maxi
mum aantal eenheden op mini-cam
pings niet meer dan 5 mag bedragen.
Voor deze gemeente heeft dat geen kon
sekwenties, doch elders in de regio kan
deze bepaling zeker aanleiding geven
tot problemen.
Zodra de model-verordening van de
Vereniging van Nederlandse Gemeen
ten is ontvangen, zullen wij u een voor
stel doen om een nieuwe kampeerver
ordening vast te stellen.
Illegaal kamperen en overloopterrein.
Vanwege het minder goede weer tij
dens de vakantieweken is gedurende de
afgelopen zomer geen sprake geweest
van een druk seizoen. Mede als gevolg
daarvan was er dan ook nauwelijks
sprake van illegaal kamperen. Van het
ovei'loopterrein is ook slechts in inci
dentele gevallen gebruik gemaakt.
Omdat de indruk bestaat dat niet
alle houders van een vex-gunning voor
een mini-camping zich aan het maxi
mum aantal eenheden hielden, is hierop
kontrole uitgeoefend. Op 3 mini-cam
pings werd het maximum aantal een
heden inderdaad overschreden. De be
treffende vex-gunninghouders zijn hier
op schriftelijk gemaand zich aan de
regels te houden.
In Kamperland is gekonstateerd dat
iemand zonder kampeervergunning zijn
terrein open had gesteld voor kampeer-
ders. Na enkele lastgevingen en de tus
senkomst van de Rijkspolitie heeft de
eigenaar van dit terrein de kampeer
middelen verwijderd.
Jachthaven.
In 1985 heeft zich de tendens van de
laatste tijd voortgezet: veel verloop
onder de houders van seizoenligplaat
sen. Ongeveer 15% van de in de jacht
haven aanwezige ligplaatsen werd aan
anderen toegewezen. De grootste lig
plaatsen (60 m2) konden niet allemaal
worden uitgegeven, omdat hiervoor
geen gegadigden waren te vinden. Ook
het aantal aanmeldingen voor een lig
plaats is ex-g klein. De wachtlijst is der
halve verder ingekrompen.
Vanwege bovengenoemde zaken is het
moeilijk een sluitende exploitatie voor
de jachthaven te verkrijgen. Daarnaast
hebben we te maken met toenemend
ondex-houd in de jachthaven. Voor 1986
is in de begroting opgenomen het her
straten van de tegelpaden op het ha
venterrein. Mede hierdoor is voor de
jachthaven een tekort geraamd van
19.600,—.
Voor 1986 stellen wij u derhalve voor
de. ligplaats- en andere tarieven met
5% te vex-hogen, waarbij wij het voor
nemen uitspreken een dergelijke ver
hoging ook in 1987 en volgende jaren
door te voeren totdat een x'edelijke
exploitatie is verkregen. In afwachting
hiervan wordt een jaarlijks tekort op
de exploitatie geaktiveerd.
Het ziet er naar uit, dat de huidige
havenmeester in de loop van 1986 mo
gelijk gebi-uik zal maken van de rege
ling vervroegd uittreden. Deze omstan
digheden maakt de vraag aktueel of de
gemeente de jachthaven moet blijven
exploiteren of dat aan afstoten moet
worden gedacht. Hierover zullen wij
ons op korte termijn beraden en u ter
zake voorstellen doen.
Erfpacht percelen in „De Banjaard".
Ons kollege beraad zich op dit mo
ment aan de hand van een ambtelijke
notitie over wat dient te geschieden
met de percelen in het zomerwoningen-
terrein „De Banjaard" na afloop van
de huidige ex-fpachtstermijnen. De erf
pacht eindigt op 31 december 1988 en
31 december 1989. Begin 1986 zullen wij
met voorstellen ter zake komen.
Sport.
Binnensportakkommodatie Kamperland
Zoals het er nu naar uitziet zal de
binnensportakkommodatie Kamperland
medio oktober in gebruik kunnen wor
den genomen. Thans dient alleen de
sportvloer nog te worden aangebracht.
Zwembad. Diverse overzichten.'
Bezoekersaantallen 1982 1985
Rekreatief zwemmen 9981 6280
Schoolzwemmen 3735 3174
Totaal 13716 9454
Aantal Zwemvierdaagse 183 183
Gasverbruik (m3) 6975 15841
Gedurende het zwemseizoen '85 wer
den in het bad de volgende diploma's
behaald: 36 A; 34 B; 2 zwemvaardig-
heid 1; 10 K.N.B.R.D.-A en 5 K.N.B.R.
D.-B. Het is verheugend dat de be
zoekersaantallen enigzins zijn gestegen.
Het hogere gasverbruik schrijven we
toe aan de minder goede weersom
standigheden.
SOCIALE VOORZIENINGEN EN
MAATSCHAPPELIJK WERK.
Bijstand aan personen in bejaarden
oorden.
In de toelichting behorende bij de
begroting voor het jaar 1985 hebben wij
melding gemaakt van de op handen
zijnde wijziging in de financieringssys
tematiek ten behoeve van personen die
verblijven in een bejaardenoord. Vanaf
1 januari 1985 is deze wijziging door
gevoerd. De kosten van vex-blijf worden
thans niet meer via de Algemene Bij-
(Wordt vervolgd)