Uit de aanbiedingsbrief van de gemeente Kortgene De begroting voor 1986 sluit met een post voor onvoorziene uitgaven van 202.958,41. De oorspronkelijke begro ting voor 1985 sloot met een post voor onvoorziene uitgaven van 219.547,01. In de gemeentebegroting is de alge mene uitkering uit het gemeentefonds opgenomen volgens de laatste circu laire van juni 1985. In deze circulaire wordt meegedeeld dat door besparingen en het doorvoeren van de profijtge dachte een korting op het gemeente fonds wordt toegepast van maar liefst f 442.000.000,in 1986 ten opzichte van 1985. Omgerekend betekent dit voor onze gemeente 50.000,minder in 1986 t.o.v. 1985, dit nog afgezien van het bedrag dat de uitkering eigenlijk had moeten stijgen in verband met de gefaseerde invoering van de nieuwe Financiële Verhoudingswet (F.V.-wet). Verder staan er nog wijzigingen van algemene uitkering aan te komen met betrekking tot het vervoer van school kinderen en een wijziging in vei'band met de introduktie van de woonruimte eenheden (woonwagens, woonschepen e.d. gaan dan ook meetellen voor de uitkering) waarvan de gevolgen nog niet goed zijn te overzien en waarin dus voor onze gemeente ook nog een daling van de uitkering zou kunnen zitten. In de meerjarenprognose wordt uit gegaan van een verdere (lichte) daling van het uitkeringspercentage van de algemene uitkering uit het gemeente fonds. Dit zal betekenen dat ook in 1987 en volgende jaren de stijging van de uitkering door de gefaseerde invoering van de nieuwe F.V.-wet (voor een deel) te niet wordt gedaan. In de begroting is verder, evenals in 1985 een post voor uit te voeren her straatwerk opgenomen van 110.000, Ook is weer opgenomen een reserve ring voor de kosten van de dorpsver nieuwing van 200.000,In 1985 be droeg deze reservering 150.000, maar in verband met lagere subsidie bedragen én om de dorpsvernieuwing veilig te stellen hebben wij gemeend in de begroting het bedrag van de re servering te moeten verhogen naar 200.000,—. Verder zouden wij willen overgaan tot het instellen van een promotiefonds recreatie. Hiervoor is in de begroting 1986 een voorziening (toevoeging aan het fonds) opgenomen van 50.000, In de begroting voor openbare wer ken zit als extra t.o.v. 1985 begrepen het verharden van de toegangsweg naar de werkplaatsen en de inrichting van de werkplaatsen ad 78.750, Ondanks al dit voorgaande sluit de begroting voor 1986 met een post voor „onvoorzien" zoals vermeld van 202.958,41. Gezien dit saldo én de reserveringen kan gesteld worden dat het beeld voor 1986 er gunstig uitziet. De vismijn is zonder saldo geraamd (in 1985 20.000,positief), daar de kapitaallasten van investeringen, aan koop loods en kistenspoelmachine hier toe noopten. De financiële positie van de gemeen te kan met enig voorzichtig optimisme als goed worden beoordeeld. De alge mene uitkering uit het gemeentefonds zal de eerste jaren gelijk blijven c.q. licht stijgen is de verwachting. Dit is de voornaamste inkomstenpost en met de beschikbare post voor onvoor-ziene uitgaven is het mogelijk de bestaande voorzieningen te handhaven of zelfs nog wat uit te bouwen. Algemeen. De begroting 1986 zal worden vast gesteld door uw raad in zijn huidige samenstelling. De uitvoering zal plaats vinden in een periode, waarin de sa menstelling van de raad afhankelijk zal zijn van de verkiezingen, welke in maart a.s. voor de gemeenteraad gehouden zullen worden. Afhankelijk van de uitslag van de verkiezingen, gekoppeld aan kandida tenlijsten welke door de partijen zullen wordep. gepresenteerd, zal de raad, in al dan niet gewijzigde samenstelling, in april 1986 worden geïnstalleerd. Uiteraard zal iedere politieke partij conform interne afspraken voor de ver kiezingen, optreden op eigen wijze, zeker is dat ieder met een eigen pro gram zal komen naar de kiezer. Voor ons is het, bestuurlijk gezien, van be lang de tijd welke ligt tussen het tijd stip van de verkiezingen en de instal latie van de nieuwe raad te benutten. In deze periode zullen de college onderhandelingen plaatsvinden. Prak tisch is, dat u, over de wijze waarop, van te voren met elkaar overleg pleegt. Daarover, en op basis waarvan, is in den lande op vele plaatsen reeds meerdere malen uitvoerig discussie geweest. Wij zouden, indachtig de omvang van de gemeente gekoppeld aan de prak tische werkwijze, kunnen kiezen voor een globale vorm. Komen tot bijvoor beeld een kernpuntenplan (wensen en knelpunten), waarbij volgorde van prio riteit kan worden aangegeven, maar waarbij toch de waarde van een partij program tot uitdrukking kan worden gebracht en later in de vorm van een nota haalbaarheid wordt getoetst in relatie tot de meerjarenbegroting. Graag geven wij u dit reeds nu in overweging, zodat u reeds in de pe riode voor de verkiezingen in uw af delingsbesturen en/of frakties hierover van gedachten kunt wisselen. Personeel. De salarissen van het personeel zijn geraamd op het huidige niveau, even tueel verhoogd met een periodieke ver hoging, indien van toepassing. Er is rekening gehouden met het huidige personeelsbestand. De A.O.W. operatie, dat wil zeggen dat de premie A.O.W. voor rekening van de ambte naren zelf komt, na een verhoging van het brutosalaris, is nog niet in de be groting verwerkt. Dit heeft voor de be groting geen budgettaire gevolgen, daar de afdrachten van A.O.W. voor reke ning van de gemeente is vervallen. Naar aanleiding van verzoeken van uw raad .is aan het O.D.R.P. gevraagd een funktiewaarderingsonderzoek te houden, u verleende op 26 september j.l. een krediet daartoe. De uitkomst van dit onderzoek zal zo spoedig moge lijk aan u worden meegedeeld. Bij de funktiewaardering zullen tevens advie zen op organisatorisch terrein worden gegeven. De gevolgen van de arbeidsduurver korting zullen in de loop van het jaar nog nader worden aangegeven. Bij dit onderwerp herinneren wij aan de aanschaf van de computer in 1985. Met belangstelling zien wij uit naar de gevolgen van dit besluit. Daarbij zijn wij van oordeel dat 1986 als een jaar van inwerken moet dienen en de resultaten eerst na dat jaar kunnen worden geïnventariseerd. Commissies. In het lopende begrotingsjaar heb ben we voor vrijwel alle commissies gewerkt met een jaaragenda. In de voorlichtingsrubriek kan het vergader programma ook opgenomen worden. Op die manier kan daaraan een brede bekendheid worden gegeven. Bij het aantreden van de nieuwe raad komt de aanwijzing van vertegen woordigers in de diverse besturen en het samenstellen van de commissie aan de orde. Wij stellen ons voor dat het onderwerp „Openbaarheid van com missies" dan opnieuw een punt van bespreking zal worden. Voorlichting. Een belangrijke wijziging heeft het afgelopen jaar plaatsgevonden met be trekking tot het gemeentelijk voorlich tingsblad. Maandelijks wordt een voorr lichtingsrubriek geplaatst in het be kende advertentieblad. Tot zover zijn over deze rubriek geen negatieve re- akties gehoord. Het komende jaar zal de rubriek worden gecontinueerd, ten zij een tussentijdse evaluatie, begin 1986, een ander modus wenselijk maakt. Wij zijn voornemens in eigen be heer een diaserie over de gemeente Kortgene te produceren. Het is de be doeling hiermee voorlichting te geven over het funktioneren van de gemeen telijke overheid en de geschiedenis van onze gemeente in kort bestek uit te beelden. Nieuwe inwoners willen we accuraat informeren over de gemeente en de aanwezige voorzieningen, o.a. willen we dit bereiken door periodiek een voorlichtingsavond te organiseren voor nieuwe inwoners. Het is tenslotte onze bedoeling medio juni 1986 een nieuwe gemeentegids uit te geven waarin vele adressen van ver enigingen en de samenstelling van de nieuwe gemeenteraad zijn opgenomen. Het uitgeven van een nieuwe ge meentegids willen we eenmaal in de vier jaar, gekoppeld aan de raadsver kiezingen verzorgen. Gemeentehuis. In 1985 zijn wij nog niet met voorstel len tot aanpassing van het gemeente huis gekomen. Dat betekent niet, dat geen maatregelen nodig zijn. De in vorige begrotingsbrieven om schreven noodzaak is nog onvermin derd van kracht. Getracht wordt toegezegde voorstel len of ideeën in het komende begro tingsjaar aan u voor te leggen. Openbare, orde en veiligheid. Sinds 1984 wordt gedurende de zo merperiode de groep Kortgene van de rijkspolitie uitgebreid met drie polittie- mensen. Hoewel wij van mening zijn dat dit struktureel gemaakt zou moeten worden voor deze periode, zullen we zolang dat nog niet op die wijze wordt geregeld, jaarlijks de extra ondersteu ning bepleiten. Het jaarlijks contact dat uw raad heeft met de politie, zullen wij graag voortzetten in de vorm zoals we die kennen, maar wij zullen daarbij iedere keer een thema kiezen dat bijzondere aandacht krijgt. Op basis van het maken van goede afspraken blijkt ook nu weer dat het voor de politie mogelijk is geweest in redelijkheid het gebied te voorzien. Te vens geldt dit voor de rijkspolitie te water, dankzij een onderlinge samen werking. Brandweer. Op dit moment is nog steeds ondui delijk hoe de opheffing van de B.B. zal worden afgewikkeld. Wij wachten de ontwikkelingen af en zullen in de loop van het jaar zien welke consequenties dit voor de brandweer meebrengt. De schuur aan de Oost-Havenstraat is inmiddels omgebouwd tot brand weergarage, een noodzakelijkheid waar van het nut zich in de praktijk reeds meerdere malen heeft bewezen. De be- I leidskeuze waarvoor het lopende be grotingsjaar werd gekozen, zullen ko mend jaar uitgevoerd kunnen worden in de vorm van taakverdeling voor de korpsen Colijnsplaat en Kortgene, om te komen tot een goede voorziening voor onze gemeente. U zult worden ge confronteerd met een wijziging van de begroting ten aanzien van de cursussen welke door de brandweermensen wor den gevolgd. Reeds jaren is gebleken dat het be drag, dat hiervoor geraamd werd, tel- kemalen niet toereikend was. Om dui delijkheid in deze te verschaffen, stel len wij u voor jaarlijks een bedrag van 10.000,te voteren om zo de gelegen heid te geven tijdig hiermee in de planning rekening te houden en de kwaliteit van onze vrijwillige brand weerkorpsen op een verantwoord peil te houden, c.q. te brengen. Wij vinden dat een zeer verantwoorde investering. Dit voornemen zal bij begrotingswij ziging aan u worden voorgelegd. Vorig jaar is er reeds op gewezen dat de brandslangen voor het korps Colijns plaat fasegewijs zouden worden ver nieuwd. Met de aanschaf van de tweede 10 slangen is in de begroting rekening gehouden. Gemeentewerken. In de aanbiedingsbrief van 1985 is melding gemaakt van de start van het inventariseren van gemeentelijke eigen dommen. Het is uiteindelijk toch weer gelukt om tot 1 april 1986 weer een krediet via W.V.M. (Werkgelegenheids- verruimende Maatregel) aan te trekken. Het. inventariseren en de daaropvol gende stappen om te komen tot een rationeel onderhoud van alle werk zaamheden aan de gemeentelijke eigen dommen, zoals wegen, rioleringen, plantsoenen, gebouwen, heeft bij ge meentewerken een zeer hoge prioriteit. Deze kan echter alleen worden ingevuld als de mankracht hiervoor beschikbaar wordt gesteld. Dit is dus tot 1 april 1986 nog wel mogelijk. Het resultaat van de start van de inventarisatie komt nu druppelsgewijs naar voren. Zo zul len in 1985 de nota gladheidsbestrijding en de planning voor het machinepark worden uitgebracht. In de daaropvol gende tijd zal worden getracht een begin te maken met de wegen en plantsoenen. Grote veranderingen in 1986 zijn ge pland voor de inrichting van de loodsen van gemeentewerken en de brandweer, alsmede voor de inrichting van de om liggende terreinen. De terreinen zullen worden voorzien van een betonsteenverharding met daarbij camouflage door middel van wat aan te brengen groen. Met deze werkzaamheden zal de doelmatigheid van de gebouwen en terreinen aanmerkelijk worden verbe terd, zonder dat hiervoor nieuwbouw noodzakelijk is. Voor wat betreft de personeelsbezetting bij gemeentewerken is duidelijk behoefte aan uitbreiding. Al geruime tijd kampt gemeentewerken met een personeelstekort met name in de buitendienst. Nu het bungalowpark „De Boogerd" zal worden overgenomen zal bijvoor beeld de personeelssituatie in de bun galowparken ook bekeken moeten wor den. Voorstellen daarover kunt u in 1986 verwachten. De energiebesparende maatregelen op openbare verlichting worden in 1986 voltooid. Het resultaat is nu al zeer bevredigend. Een opname is gemaakt van de pro blemen rond de kwaliteit van de oude molen te Colijnsplaat. Deze gemeente molen is duidelijk toe aan een revisie beurt. Het rapport, dat is opgesteld door de Rijksdienst voor de Monumen tenzorg, zal in dit begrotingsjaar extra aandacht vragen. Zodra hierover meer bekend wordt, zal dit nader aan uw raad worden voorgelegd. Ook dit jaar is er weer een post opgenomen voor „herbestrating binnen de bebouwde kom". In het kader van de dorpsvernieuwing is de meerjaren planning 1984 gewijzigd. Economische zaken. Blijkens cijfers van het Gewestelijk Arbeidsbureau was de stand van zaken met betrekking tot het aantal werk lozen op Noord-Beveland per eind au gustus 1985 als volgt: Gem. Kortgene aug. '85 aug. '84 Mannen 48 55 Vrouwen .24 26 Gem. Wissenkerke 6l Mannen 53 77 Vrouwen 30 31 Mannenvrouwen geh. Nrd.-Beveland 155 189 Wij menen dat deze cijfers voldoende aanleiding vormen om een aktief be leid te voeren in deze. Echter moeten wii ons realiseren dat onze mogelijk heden beperkt zijn. Wij zullen dus ook keuzes moeten maken. Onderzoek heeft uitgewezen dat er landelijk gezien een overschot is aan industrieterreinen. Wij menen dan ook in deze sfeer geen investeringen te moeten doen. Wel willen wij, wanneer een ondernemer de mogelijkheid on derzoekt naar vestigingsmogelijkheden, ons positief opstellen en ons vooral richten op die gebieden waar dit pla nologisch mogelijk is. Na afweging van mogelijkheden stel len wij u voor ermee akkoord te gaan dat wij ons richten op de volgende sectoren: visserij, recreatie, dorpsver nieuwing. Wij onderkennen ook een samenhang tussen deze drie. Zoals wij reeds eerder melden, kampt de vismijn met een capaciteitsprobleem. Om voldoende inzicht te verkrijgen in de omvang hiervan, zal T.N.O. een on derzoek verrichten. Bij dit onderzoek zal ook een toe komstvisie een onderdeel vormen. Af hankelijk van dit onderzoek kunt u financiële voorstellen tegemoet zien. Reeds een aantal jaren voeren wij als gemeente een aktief dorpsvernieu- wingsbeleid, hierbij weten wij ons ge steund door de provincie, welke na wijziging van het beleid in deze belast is met toewijzing van de middelen. Wij zullen ons echter moeten beraden over de verdere uitwerking van de plannen in relatie tot de bezetting, hierbij zien wij een koppeling naar de werkgele genheid en het gebruik van woningen. Op dit onderdeel komen wij later in deze nota uitgebreid terug. Onderwijs. De verwachte leerlingenaantallen van de basisscholen op 16 september 1985 (de voor het schooljaar 1985/1986 van belang zijnde teldatum) zijn als volgt: Openbare basisschool Prinses Irene, Kortgene 138; Openbare basisschool Het Stelleplankier, Colijnsplaat 115; Openbare basisschool Prinses Margriet, Kats 37 en Christelijke basisschool Open Hof, Colijnsplaat 50. Per 1 augustus 1985 zijn de basis scholen officieel van start gegaan. De personeels- zowel als de gebouwensi tuatie waren op dat moment „rond". De lestijd met deze nieuwe vorm van onderwijs is nu nog te kort om hier over meer te vermelden. Van het rijk is bericht ontvangen dat voor de gymzaal te Kats niet de ver wachte drie klokuren maar acht klok uren voor rijksvergoeding in aanmer king komen. Dit in verband met het feit dat voor de kleuters geen speel- gelegenheid in de school aanwezig is en er uitgeweken wordt voor vijf klok uren naar de gymzaal. Deze meevaller in de rijks vergoeding komt ten goede aan de exploitatie van het multifunk- tioneel gebouw te Kats. Voor de basis school te Kats is in verband met bij bouw van een lokaal optrekking van het stichtingsjaar aangevraagd. Hier op is nog steeds geen antwoord ont vangen. Wel is in de begroting voor lopig een geraamde rijksvergoeding op genomen voor dit lokaal. Het nadelig slot op onderwijshoofdfunktie 4 be draagt nu nog 104.568,21 tegenover 293.484,19 in 1985. Dit wordt mede veroorzaakt door een lagere (omslag)- rente over de investeringen in 1986 t.o.v. 1985. Welzijnszaken. In de vorige nota van aanbiedingen hebben wij u er attent op gemaakt dat diverse sektorwetten te verwachten wa ren in plaats van de Kaderwet Speci fiek Welzijn. Het afgelopen jaar heeft echter op dit punt weinig duidelijkheid gebracht. De nieuwe welzijnswetgeving is nog in vele opzichten in ontwikke ling. Er valt niet met zekerheid te zeg gen wanneer sprake zal zijn van een aantal afgeronde sektorwetten. Wij zul len daarom de ontwikkelingen wederom nauwlettend volgen. Dit heeft er mede toe geleid dat de werkingsduur van het eerste gemeentelijk vierjarenplan spe cifiek welzijn 1982 - 1985 met een jaar is verlengd. Zo zal het komende jaar een nieuw meerjarenplan voor het welzijnsbeleid worden opgesteld voor de periode 1987 - 1990. Dit laatste brengt met zich mee dat wij in overleg met alle betrokkenen overleg willen voeren over de beleids uitgangspunten in de komende vier- jarenperiode. Ook uw raad zal in een zo vroeg mogelijk stadium hierbij be trokken worden. In het kader van het gemeentelijk welzijnsbeleid gaat veel aandacht uit naar de samenwerking met de overige Bevelandse gemeenten binnen het Bestuurlijk Experiment Spe cifiek Welzijn regio Bevelanden en Tholen, dat is verlengd tot 1990. Deze intergemeentelijke samenwer king is een belangrijk aandachtsveld. De komende periode zal de discussie met alle Bevelandse gemeenten over de vorm en mate van de intergemeente lijke samenwerking worden afgerond. Hierover kunt u nadere voorstellen verwachten. Regionale zaken die de komende pe riode aan de orde komen zijn o.a.: het definitief vaststellen van het formatiebeleid (1987-1990) voor het algemeen maatschappelijk werk; het voorbereiden en invoeren van de W.V.G.; de consequenties nagaan van de rijksregeling basisedukatie en het opstellen van de deelsubsidiever- ordening voor het Regionaal Edu- katief Centrum. Wij willen ook aandacht besteden aan het gemeentelijk subsidiebeleid zoals dat de afgelopen jaren gestalte heeft gekregen. Wij vinden het een goede zaak, aan het eind van de eerste vier jaren-periode op grond van ons vierjarenplan, dit subsidiebeleid te eva lueren en eventueel verbeteringen aan te brengen. Hierbij zullen ook de plaat selijke subsidieverordeningen op het terrein van het welzijn worden be trokken. De commissie welzijnsaangelegenhe- den, voorzover nodig ook de betrokken verenigingen, zal hierover meepraten. Wat betreft de commissie welzijns- aangelegenheden kunnen we meedelen dat de afgelopen periode op een zeer plezierige wijze met deze commissie is samengewerkt. De beslissing om een andere opzet na te streven met een betere informatie-uitwisseling werpt zijn vruchten af. In verband met de komende raadsverkiezingen zal de sa menstelling van deze commisesie aan de orde komen. We hopen dat het ver enigingsleven de komende vier jaar op dezelfde wijze wil participeren in deze commissie. Het afgelopen jaar hebben de gebrui kers van de voormalige openbare lagere school te Colijnsplaat hard gewerkt aan het opknappen van de diverse ruimten. Mede gezien de resultaten, moet deze zelfwerkzaamheid zeker gewaardeerd worden. De komende periode hopen de jeugdclub, jeugdsoos, peuterspeelzaal en het Project Mensen zonder Baan op een prettige wijze hun aktiviteiten in het gebouw te verrichten. De komende periode moeten nog enkele afspraken worden gemaakt omtrent het onder houd van het gebouw op langere ter mijn. Het dorpshuis „De Vriendschap" te Kats wordt na de verbouwing goed ge bruikt, n^eer dan werd vervracht maakt het verenigingsleven gebruik van dit gebouw. De commissie van beheer heeft een goede start gemaakt, in overleg met de gemeente is een exploitatiebegroting voor 1986 opgesteld. Het verwachte ex ploitatietekort is ongeveer 50.000, de totale exploitatie bedraagt plm. 87.000,—. Het jeugd- en jongerenwerk in onze gemeente funktioneert goed. Alle drie de kernen beschikken over een aantal jongeren die enthousiast de aanwezige sozen besturen. Het ligt in onze bedoeling extra aandacht te besteden aan het jeugd- en jongeren werk in Colijnsplaat. In overleg met betrokkenen willen we ernaar streven dit werk te combineren tot een over koepelend bestuur, teneinde optimale garanties te krijgen voor samenhang, kwaliteit en continuïteit. De jeugdclub te Colijnsplaat is al bezig met dit idee. Helaas zijn er problemen bij de speel tuin te Colijnsplaat. Het animo bij het bestuur is enigszins verdwenen, mede doordat er vanuit de bevolking een verminderde belangstelling is voor het speeltuingebeuren. Bovendien is het niet eenvoudig, ook in financieel opzicht, een speeltuin draaiende te houden, ze ker niet gezien het toenemende vanda lisme. Wij willen ernaar streven de speeltuin te Colijnsplaat te behouden. Hiervoor zal enig onderzoek worden gedaan naar de wijze waarop dit het beste kan. Wij hanteren wel het standpunt dat de speeltuin blijvend door de inwoners van Colijnsplaat zal moeten worden ondersteund. Voor wat betreft de subsidies voor 1986 wordt verwezen naar het gemeen telijk jaarprogramma 1986. Recreatie. In de nota van aanbieding van het vorig jaar werd vermeld, dat er in 1985 een recreatienota het licht zou zien. Inmiddels is een ontwerp-nota be handeld in de commissie ruimtelijke ordening. In de oktobermaand wordt de inspraakronde gehouden. Daarna zal het definitieve ontwerp van de nota aan de raad ter vaststelling worden aangeboden, waarschijnlijk tijdens de decembervergadering. Het is prematuur om op de inhoud van de nota vooruit te lopen. Tot onze droefenis hebben wij moeten constateren, dat in 1985 het fietspad langs het Veerse Meer richting Zand- kreekdam niet is gerealiseerd. Een overschrijding van het begrotingsbedrag ligt hieraan ten grondslag, voor welke overschrijding alsnog subsidie moest worden aangevraagd. Wij hopen dat één en ander alsnog in 1986 kan wor den gerealiseerd, omdat het fietspad een aanwinst is voor het toeristisch pakket van de gemeente. Positief achten wij de komst van een kampeerterrein nabij Colijnsplaat. Hoe wel op dit moment de planologische procedure nog niet is afgerond, ver wachten wij, dat de camping in 1986 „operationeel" zal zijn en de kern Co lijnsplaat hiervan de vruchten kan gaan plukken. In de begroting wordt een bedrag van 50.000,opgevoerd als reserve ring voor een recreatief promotiefonds. Uit dit fonds stellen wij ons voor om kosten te dekken, welke worden ge maakt voor de promotie van de ge meente als toeristische attraktie. Zo is denkbaar, dat de gemeente zich presen teert op beurzen op toeristisch gebied. Bovendien kunnen uit dit fonds bijdra gen worden gegeven aan werken, welke in het belang zijn van het toerisme, bij voorbeeld de aanleg van toeristische fietspaden. In de laatste uitgavencate gorie denken wij dan met name aan werken, waarvan de kernen Colijnsplaat en Kats profiteren. Ruimtelijke ordening en volkshuis vesting. Voor het komende jaar is op het ge bied van de bestemmingsplannen het volgende te verwachten. De uitspraken van de Kroon inzake de bestemmingsplannen voor de be bouwde kommen .van Kats en Colijns plaat zullen bekend worden. De bestemmingsplannen voor de re creatieterreinen rond de kern Kortgene zullen worden aangepast aan de in zichten op planologisch gebied, zo deze nu gelden. Tevens zullen deze plannen zoveel als mogeiij'k -worden samenge voegd teneinde de overzichtelijkheid te bevorderen. Van gedeputeerde staten wordt het oordeel verwacht over het bestem mingsplan Colijnsplaat, gedeelte „Kam peerterrein Orisant". U zullen voorstellen bereiken over de aanwijzing van de kern Colijnsplaat als beschermd dorpsgezicht. De voor- en nadelen hiervan zijn onderzocht. Bij het aanbod van bouwgrond in zo genaamde uitleggebieden (plannen die aansluiten aan de bestaande bebou wing), komt de bodem in zicht. Kats vormt hierop een uitzondering. Voor wat betreft de toekomstige voorziening in bouwgrond wordt in eerste instantie gedacht aan inbreidingsplannen. Dit zijn lokaties binnen de bestaande ker nen, waardoor geen beslag behoeft te worden gelegd op nog onbebouwde grond buiten de kernen (veelal land bouwgronden). Wij zijn van mening, dat via deze methode een voldoende aanbod kan worden gewaarborgd. Op het gebied van de dorpsvernieu wing zijn in 1985 de navolgende pro jecten gerealiseerd: 6 woningwetwoningen in voormalig Rustoord; 6 woningwetwoningen in de Bea- trixstraat; voorbereiding 6 woningwetwonin gen Voorstraat en Irenestraat;

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1985 | | pagina 3