VOORLICHTINGS-RUBRIEK Gemeente Wissenkerke Hoofdlijnen gewijzigd stelsel sociale zekerheid per 1 jan. 1986 Groep Noord-Beveland Aanvragen huursubsidie 1985-1986 Leges-bedragen knalapparaten sportvissers opgelet Zeeland Magazine? postbus 1 - 4490 aa wissenkerke Redaktie: Gemeente-secretarie Wissenkerke, Voorstraat 31, 4491 EV Wissenkerke, Telefoon 01107 -16 55, toestel 24. In hoofdlijnen heeft het kabinet zich uitgesproken over een verandering van ons stelsel voor de sociale zekerheid. Die hoofdlijnen liggen nu in een voor lopige formulering voor advies bij een aantal adviesorganen. Na ontvangst van die adviezen wil het kabinet nog deze zomer de voor stellen bij de Tweede Kamer ingediend hebben. Pas als de Tweede Kamer en vervolgens de Eerste Kamer zich er over hebben uitgesproken kan het ge wijzigde stelsel van kracht worden, naar verwacht wordt op 1 januari 1986. Wat houden deze voorlopige voor stellen op dit moment in? In het kort: in plaats van de bestaande Werkloos heidswet (WW) en de Wet Werkloos heidsvoorziening (WWV) komt er een nieuwe Werkloosheidswet. Op grond daarvan krijgen werklozen een uitke ring waarvan de duur vooralsnog af hankelijk is van hun leeftijd en later van het aantal jaren dat men in z'n leven heeft gewerkt, het zogenaamde „arbeidsverleden". De uitkering bedraagt 70% van het laatstverdiende loon en wordt geduren de de looptijd in gelijke halfjaarlijkse stappen verlaagd tot 70% van het mi nimumloon. Daarna hebben zij nog ge durende een jaar recht op een vervolg uitkering op minimumniveau, onafhan kelijk van het eventuele inkomen van de partner. Voor mensen, die de financiële zorg voor een partner of voor kinderen heb ben komt er een afzonderlijke Toesla genwet. Mensen die op het moment dat ze werkloos worden 50 jaar of ouder zijn, komen niet langer in de bijstands wet, maar krijgen een uitkering op grond van een nieuwe Inkomensvoor ziening voor Oudere Werklozen. De duur en de hoogte van de arbeids ongeschiktheids-uitkeringen veranderen niet. Wel stelt het kabinet voor het werkloosheidsdeel in deze uitkeringen af te schaffen, zij het dat dit uitsluitend voor „nieuwe gevallen" en voor be staande uitkeringsgerechtigden onder de 30 jaar gaat gelden. Wat zijn nu de hoofdlijnen van de nieuwe voorlopig voorgestelde wetten? Nieuwe Werkloosheidswet. De duur van de nieuwe werkloos heidsuitkering is voorlopig afhankelijk van de leeftijd en varieert van een half jaar tot vijf jaar. De leeftijdsgrenzen zijn als volgt: tot 23 jaar Vc jaar 23 - 29 jaar 1 jaar 30 - 34 jaar IV2 jaar 35 - 39 jaar 2 jaar 40 - 44 jaar 2V2 jaar 45 - 49 jaar 3 jaar 50 - 54 jaar 3llt jaar 55 - 59 jaar 4 jaar 60 jaar en ouder5 jaar De hoogte van de uitkering bedraagt het eerste half jaar 70% van het laatst verdiende loon. Daarna wordt de uitke ring gedurende de looptijd in gelijke halfjaarlijkse stappen verlaagd tot 70% van het minimumloon. Dat is tevens de hoogte van de vervolguitkering waarop men vervolgens gedurende een tussen fase van één jaar recht heeft. De hoogte van de uitkering is niet afhankelijk van het inkomen van de partner. Dit is wel het geval in de bijstandswet, waarop men is aangewezen na afloop van de werkloosheidsuitkering en de vervolg uitkering. De nieuwe Werkloosheidswet maakt geen onderscheid tussen mannen en vrouwen of kostwinners en niet- kostwinners, waardoor meer de gelijk berechtiging van mannen en vrouwen wordt bereikt. De nieuwe Werkloosheidswet zal ook van toepassing zijn op ambtenaren en dienstplichtigen, echter nog niet in 1986. Na overleg met de centrales van over heidspersoneel zal het tijdstip van in werkingtreding worden vastgesteld. Zelfstandigen vallen niet onder de werkloosheidswet. Om voor een werkloosheidsuitkering van een half jaar in aanmerking te ko men, moet men in het jaar voorafgaande aan de werkloosheid in tenminste 26 weken (ongeacht het aantal gewerkte uren) hebben gewerkt. De eis in de be staande WW dat men minstens 65 dagen gewerkt moet hebben komt te vervallen. Door het vervallen van deze eis worden deeltijdwerkers niet langer in hun recht op een werkloosheidsuitkering beperkt. Voor het recht op een werkloosheids uitkering van langer dan een half jaar en de daarop aansluitende vervolg uitkering gaat nu al naast de leeftijd ook het arbeidsverleden een rol spelen. Daarop is onlangs in de Tweede Kamer aangedrongen. Naast de al genoemde 26 weken-eis, moet men in de laatste vijf jaar voorafgaande aan de werk loosheid tenminste drie jaar een dienst betrekking (van tenminste 8 uur per week) hebben gehad. Perioden waarin men niet heeft gewerkt in verband met de verzorging van kleine kinderen tel len voor de helft mee. Bij zogenaamde „verwijtbare" werk loosheid moet de uitkering tenminste worden verlaagd tot 70% van het mi nimumloon. Aan de bedrijfsvereniging wordt overgelaten of in verband met meer of mindere verwijtbaarheid verder op de duur of de hoogte van de uitke ring moet worden gekort. Voor mensen die op het moment dat de wet in werking treedt al een werk loosheidsuitkering ontvangen, geldt een overgangsregeling. Deze houdt in dat als er verschil is in de duur van de uitke ring op grond van de oude wetten (WW WWV) en op grond van de nieuwe wet, de gunstigste regeling geldt. Wel zal hun uitkering evenals in de nieuwe Werkloosheidswet in gelijke halfjaar lijkse stappen worden verlaagd tot 70% van het minimumloon. Werklozen van 57V2 jaar en ouder, die volgens de oude regeling recht hebben op een WWV- uitkering tot hun 65ste jaar, vormen hierop een uitzondering. Zij behouden hun uitkering van 70% van het laatst verdiende loon. Inkomensvoorziening voor Oudere Werklozen. Om de positie van langdurig werk lozen te verbeteren, wil het kabinet per 1 januari 1986 een Wet Inkomensvoor ziening voor Oudere Werklozen laten ingaan. De wet moet gelden voor werk nemers die op het moment dat zij werkloos werden 50 jaar of ouder wa ren en die de maximale uitkeringsduur van de nieuwe Werkloosheidswet heb ben doorlopen. Zij krijgen recht op een uitkering op het sociaal minimumni veau, dat wil zeggen 70% van het mi nimumloon voor alleenstaanden, 90% voor éénoudergezinnen en 100% voor twee partners tezamen. De (aanvullende) uitkering wordt ver strekt als de inkomsten uit arbeid van de uitkeringsgerechtigde en de partner samen lager zijn dan deze uitkering. In tegenstelling tot de bijstandswet wordt echter geen rekening gehouden met ver mogen (bijvoorbeeld in de vorm van een eigen huis) en met andere gezinsin komsten. Onder de Wet Inkomensvoorziening voor Oudere Werklozen vallen werklo zen van wie de WWV-uitkering na 1 januari 1986 afloopt en werklozen die een WWV-uitkering ontvangen op grond van de sinds 1 januari 1985 geldende overgangsregeling. Oudere werklozen die nu al een bijstandsuitkering ontvan gen, komen niet voor de Inkomensvoor ziening voor Oudere Werklozen in aan merking. Toeslagenwet. Bij een uitkering van 70% van het laatstverdiende loon kan de uitkering van mensen die de financiële zorg voor een partner of voor kinderen hebben, onder het voor hen geldende minimum niveau komen. Op dit moment zorgen de minimumdagloonregelingen in de werkloosheidswetten en in de Ziektewet en de toeslagen in de AAW in die ge vallen voor aanvulling van de uitkering tot het minimumloon. Het kabinet stelt voor deze regelingen af te schaffen en daarvoor in de plaats een afzonderlijke Toeslagenwet van kracht te laten worden. De Toeslagen wet geeft een aanvulling op de uitke ring op grond van de Werkloosheidswet, WAO, AAW en Ziektewet tot aan het minimumniveau voor de leefeenheid. Voor éénoudergezinnen betekent dit, dat niet langer wordt aangevuld tot het niveau van het minimumloon, maar tot 90% van het minimumloon, het uitke ringsniveau voor alleenstaande ouders dat nu al in de bijstandswet geldt. Bij wijze van overgangsmaatregel behouden alleenstaande ouders die op 31 decem ber 1985 al recht hebben op een mini- mumdagloonbescherming de aanvulling tot het minimumloon. Bij het bepalen van het recht op een toeslag wordt rekening gehouden met het inkomen uit arbeid van de partner. Gehuwden en ongehuwd samenwonen den worden gelijk behandeld. Het ver mogen van de uitkeringsgerechtigde en zijn of haar partner blijft buiten be schouwing. Wijziging arbeidsongeschiktheidswetten Het kabinet is niet van plan om de duur en de hoogte van de arbeidsonge schiktheidsuitkeringen voor volledig ar beidsongeschikten te veranderen. Bij een arbeidsongeschiktheid van 80% of meer blijft de uitkering 70% van het laatstverdiende loon tot het 65ste jaar. Wel stelt het kabinet voor het werk loosheidsdeel in de arbeidsongeschikt heidsuitkeringen met ingang van 1 ja nuari 1986 af te schaffen. Op dit mo ment kunnen mensen die gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn en gedeeltelijk werkloos een volledige arbeidsonge schiktheidsuitkering ontvangen. Bij de bepaling van de mate van arbeidsonge schiktheid wordt nu niet alleen rekening gehouden met de medische en arbeids kundige arbeidsongeschiktheid, maar ook met de mogelijkheid voor betrok kenen om werk te krijgen. Het kabinet wil de mogelijkheid die de WAO en AAW bieden om rekening te houden met de situatie op de arbeids markt laten vervallen. Voor „nieuwe gevallen" moet deze werkwijze volgens de voorstellen met ingang van 1 januari 1986 ingaan. Voor het deel dat de uit keringsgerechtigde niet arbeidsonge schikt maar werkloos is, komt hij of zij in aanmerking voor een werkloosheids uitkering. Voor mensen die bij inwerkingtreding van de wetswijziging al een arbeids ongeschiktheidsuitkering ontvangen, stelt het kabinet de volgende regeling voor. Oudere arbeidsongeschikten (50 jaar of ouder) zullen niet worden herkeurd; zij behouden hun huidige uitkering. De herkeuring van arbeidsongeschikten tot 30 jaar zal in 1986 plaatsvinden. Na evaluatie van de hierbij opgedane erva ringen moet de herkeuring van arbeids ongeschikten tussen 30 en 50 jaar wor den bezien. De opnieuw gekeurde jongere ar beidsongeschikten die een beroep doen op een gedeeltelijke werkloosheidsuitke ring, krijgen bij wijze van overgangs maatregel een werkloosheidsuitkering met een verdubbelde uitkeringsduur. Wijziging Algemene Bijstandswet. Volgens de voorstellen moet per 1 januari 1986 eveneens een wetswijziging van kracht worden die de gelijke be handeling van gehuwden en ongehuwd samenwonenden in de Algemene Bij standswet vastlegt. Op grond hiervan moet voor ongehuwd samenwonenden die in een situatie verkeren die in alle opzichten niet wezenlijk verschilt van die van gehuwden, de bijstandsuitkering op dezelfde wijze worden vastgesteld. Nu vindt deze gelijke behandeling al wel plaats bij man/vrouw relaties, maar niet bij partners van hetzelfde geslacht (twee samenwonende mannen of twee samenwonenden vrouwen). Voor het me rendeel van de ongehuwd samenwo nenden betekent deze formalisering van de gelijke behandeling van gehuwden en ongehuwden echter geen verandering in de bestaande praktijk. Uitvoering. Het kabinet wil de uitvoering van de nieuwe Werkloosheidswet (inclusief de vervolguitkering van één jaar) en de Toeslagenwet opdragen aan de bedrijfs verenigingen. Op dit moment verstrekken de be drijfsverenigingen de WW-uitkering en de gemeenten de WWV-uitkering. De Inkomensvoorziening voor Oudere Werklozen moet volgens de voorstellen worden uitgevoerd door de gemeenten. Zij blijven ook belast met de uitvoering van de Algemene Bijstandswet. Uitkeringsgerechtigden die op het mo ment van invoering van de nieuwe Werkloosheidswet een WWV-uitkering ontvangen, blijven hun uitkering van de gemeente krijgen. Een uitzondering hierop vormen de werklozen van 58 jaar en ouder, die tot hun 65ste jaar recht hebben op een WWV-uitkering. Zij zullen overgaan naar de bedrijfs verenigingen. Financiering. De Werkloosheidswet moet volgens het concept-wetsvoorstel in beginsel worden gefinancieerd door premies van werkgevers en werknemers. De Toesla genwet en de Inkomensvoorziening voor Oudere Werklozen komen voor rekening van de overheid. In de huidige situatie betalen werkgevers en werknemers de WW (inclusief de uitkeringen op grond van de minimumdagloonregelingen) en de overheid de WWV. Om schokeffekten in de premielast- verdeling te voorkomen, stelt het kabi net voor om de gedeeltelijke werkloos heidsuitkering van arbeidsongeschikten die opnieuw zijn gekeurd, nog te finan cieren uit de arbeidsongeschiktheids fondsen. Paspoort (vanaf 16 jaar) 60,30 Paspoort (onder 16 jaar) 37,80 Zakenpaspoort 82,80 Wijziging/aanvulling paspoort 6,75 Toeristenkaart B (meerderjarigen) 24,15 Toeristenkaart B (minderjarigen) 14,15 Extra leges (bij ontbreken oud reisdocument) 77,50 Toeristenkaart C 11,90 Verlengen rijbewijs (le fase) 12,75 Verlengen rijbewijs (2e fase) 15,30 Wijziging rijbewijs 6,75 Bejaardenpasje 7,70 Consent (voor kustvisserij) 3, Door het Ministerie van Volkshuis vesting en Ruimtelijke Ordening wer den onlangs de nieuwe aanvragen toe gezonden voor de individuele huursub sidie voor de periode van 1 juli 1985 t/m 30 juni 1986. Wij stellen u in de gelegenheid om samen met u uw for mulier in te vullen en wel op één be paalde dag n.l.: te Geersdijk was er gelegenheid op 5 juni 1985; te Wissenkerke ter gemeentesecre tarie op maandag 10 juni 1985 van 10.00 tot 12.00 uur; te Kamperland in het Jr. Mr. de Casembroothuis op dinsdag 11 juni 1985 van 10.00 tot 12.00 uur. Door u dient het volgende te worden meegebracht: 1. Copie van aangifte vermogensbelas ting indien u hiervoor aangifte heeft gedaan over 1984; 2. Copie of berekening van uw aan gifte van de Inkomstenbelasting over 1984; 3. Indien u geen aangifte heeft gedaan en een werkgever heeft, loonopgave 1984; 4. Indien u geen werkgever en geen aangifte heeft gedaan, uw jaarop gave van genoten AOW, AWW of WAO-uitkering over 1984 verstrekt door de Sociale Verzekeringsbank. Sinds kort kunt u bij de politie weer een paar nieuwe medewerkers ontmoe ten. Als eerste is dat M. A. van de Put. Zij werkt op de administratie te Kort- gene en volgt dhr. De Regt op die ge bruik gaat maken van de VUT-regeling. Voordat zij naar Kortgene kwam, werk te zij bij de veldpolitie te Meliskerke. Ten tweede is dat C. N. Priem. Hij is benoemd als vervangend groepscom mandant en was werkzaam op Schou- wen-Duiveland. Met zijn vrouw en twee kinderen komt hij op Kortgene wonen. Hoewel de natuur dit jaar wat later is, komt alles toch weer goed. De boeren hebben hun produkten weer gezaaid en gepoot. Een hele zorg minder, maar gelijk geeft dat weer andere zorgen. Eén van die zorgen is het gewas te be schermen tegen mogelijke wild- en/of vogelschade. Afhankelijk van het gewas zijn daar verschillende middelen voor. Een niet prettig in het gehoor liggende methode is het knalapparaat. Hiervan getuigen de vele klachten die ons bereiken. Voor de goede orde volgt hieronder de pro cedure. De landbouwer dient voordat hij een knalapparaat mag gebruiken, in het be zit te zijn van een ontheffing van b. en w. van de woonplaats. Hierin is altijd opgenomen de verplichting dat het apparaat tussen zonsondergang en -opkomst en op zon- en feestdagen bo vendien voor de gehele dag buiten werking moet worden gesteld. Behalve op het land worden deze apparaten ook gebruikt op de mosselpercelen en hier voor gelden dezelfde regels. De klachten die ons bereikten betrof fen altijd de periodes dat het verboden was ze in werking te hebben. Nadat er geklaagd is wordt van de politie ver wacht dat ze gaat zoeken waar het ap paraat staat en van wie het is. Vaak weet de klager dat zelf ook. In dat geval lijkt het mij logisch dat u eerst zelf kontakt opneemt met de bij u bekende gebruiker. Leidt dat niet tot het ge wenste resultaat, belt u dan gerust ons op. Bij misbruik kunnen wij proces-ver baal opmaken en in het uiterste geval een voorstel tot intrekking van de ont heffing indienen. Dat lijkt landbouw-onvriendelijk, doch ik ben ervan overtuigd dat de landbouwer zelf bereid is zijn mede werking te verlenen en zelf wil trachten zijn fout (vergeten buiten werking te stellen) te herstellen, zonder dat de po litie eraan te pas hoeft te komen. J. Marinissen. Vanaf 1 juni is de Visserijwet be langrijk gewijzigd. Vanaf die datum vervalt namelijk het bijdragebewijs en de kleine visakte en spreekt men van de sportvisakte. Deze sportvisakte geeft u de bevoegdheid te vissen met twee Tevens een bewijs indien u één of ander pensioen ontvangt b.v. land- bouw-/bouwnij verheidspensioen 5. Indien u inwonende kinderen heeft die een inkomen genieten, dient u van deze kinderen de aangifte van de Inkomstenbelasting mede te ne men of indien geen aangifte is ge daan de jaaropgave van de werk gever; 6. Indien uw echtgenote of degene waar u mee samenwoont tevens een inkomen heeft, dienen deze stukken tevens te worden meegebracht. Ook voor hen die menen voor huur subsidie in aanmerking te komen en nog niet eerder een aanvraag hebben ingediend bestaat op bovenstaande da gen en uren gelegenheid van onze diensten gebruik te maken. Wij adviseren u al de bovengenoemde stukken mede te nemen om de afwer king van uw aanvraag zo snel mogelijk te laten verlopen en onnodig werk te besparen. Zonder bovengenoemde stukken kan uw aanvraag niet in behandeling wor den genomen. Voor uw medewerking in deze zeg gen wij u bij voorbaat hartelijk dank. Gemeentesecretarie Wissenkerke, afd. Soc. Zaken. hengels of één peur. Ze is te verkrijgen op het postkantoor en kost 7, De begrippen gewone en speciale hen gel komen te vervallen en men zou nu dus bijvoorbeeld met twee hengels ge aasd met levende of dode vis of kunst aas mogen vissen. Let hierbij echter goed op nu, want de vergunning, die u altijd naast uw akte nodig heeft, kan wel beperkende maatregelen voorschrij ven. U dient uw vergunning, voor het Veerse Meer die van de Delta Federatie, dus goed te lezen. Personen onder de 15 jaar hebben geen sportvisakte nodig indien ze met één hengel vissen die geaasd wordt met één van de volgende aassoorten: a. brood, aardappel, deeg, kaas al dan niet gekiemde zaden, worm en steur- krab; b. insekten en insektlarven alsmede nabootsingen hiervan mits niet gro ter dan 2,5 cm. In openbaar, bevaar- en bevlotbaar water is het vissen met een gewone hen gel vrij, doch in water waar een ander rechthebbende is dient men een ver gunning te hebben. Ook degenen die jonger zijn dan 15 jaar. Vanaf 1 juni is er alleen nog eep gesloten tijd voor een aantal vissoorten en in de periode 1 april t/m 31 mei mag er niet gevist worden met bepaalde soorten aas. Het nachtvissen is nu vrij in de maan den juni, juli en augustus. In de overige maanden mag men niet vissen tussen twee uur na zonsondergang en een uur voor zonsopkomst. Deze laatste bepaling geldt echter voor het Veerse Meer voor het gehele jaar. U ziet, er is vrij veel veranderd. In dien u nog vragen heeft, kunt u op het politiebureau of bij de receptie op de grote campings een folder hierom trent ophalen. Bent u reeds geabonneerd op een 2-maandelijks tijdschrift met aktualiteiten, cultuur, evenementen, historie en recreatie. Het geheel in 4-kleuren om slag en alle artikelen voor zien van nog nimmer gepu bliceerde foto's. Slechts 30,per jaar. Vraag gratis proefnummer:

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1985 | | pagina 3