VOORLICHTINGS-RUBRIEK
Gemeente Wissenkerke
Hoofdlijnen gewijzigd stelsel
sociale zekerheid per 1 jan. 1986
Groep
Noord-Beveland
Aanvragen huursubsidie 1985-1986
Leges-bedragen
knalapparaten
sportvissers opgelet
Zeeland
Magazine?
postbus 1 -
4490 aa wissenkerke
Redaktie: Gemeente-secretarie Wissenkerke, Voorstraat 31, 4491 EV Wissenkerke, Telefoon 01107 -16 55, toestel 24.
In hoofdlijnen heeft het kabinet zich
uitgesproken over een verandering van
ons stelsel voor de sociale zekerheid.
Die hoofdlijnen liggen nu in een voor
lopige formulering voor advies bij een
aantal adviesorganen.
Na ontvangst van die adviezen wil
het kabinet nog deze zomer de voor
stellen bij de Tweede Kamer ingediend
hebben. Pas als de Tweede Kamer en
vervolgens de Eerste Kamer zich er
over hebben uitgesproken kan het ge
wijzigde stelsel van kracht worden, naar
verwacht wordt op 1 januari 1986.
Wat houden deze voorlopige voor
stellen op dit moment in? In het kort:
in plaats van de bestaande Werkloos
heidswet (WW) en de Wet Werkloos
heidsvoorziening (WWV) komt er een
nieuwe Werkloosheidswet. Op grond
daarvan krijgen werklozen een uitke
ring waarvan de duur vooralsnog af
hankelijk is van hun leeftijd en later
van het aantal jaren dat men in z'n
leven heeft gewerkt, het zogenaamde
„arbeidsverleden".
De uitkering bedraagt 70% van het
laatstverdiende loon en wordt geduren
de de looptijd in gelijke halfjaarlijkse
stappen verlaagd tot 70% van het mi
nimumloon. Daarna hebben zij nog ge
durende een jaar recht op een vervolg
uitkering op minimumniveau, onafhan
kelijk van het eventuele inkomen van
de partner.
Voor mensen, die de financiële zorg
voor een partner of voor kinderen heb
ben komt er een afzonderlijke Toesla
genwet. Mensen die op het moment dat
ze werkloos worden 50 jaar of ouder
zijn, komen niet langer in de bijstands
wet, maar krijgen een uitkering op
grond van een nieuwe Inkomensvoor
ziening voor Oudere Werklozen.
De duur en de hoogte van de arbeids
ongeschiktheids-uitkeringen veranderen
niet. Wel stelt het kabinet voor het
werkloosheidsdeel in deze uitkeringen
af te schaffen, zij het dat dit uitsluitend
voor „nieuwe gevallen" en voor be
staande uitkeringsgerechtigden onder de
30 jaar gaat gelden.
Wat zijn nu de hoofdlijnen van de
nieuwe voorlopig voorgestelde wetten?
Nieuwe Werkloosheidswet.
De duur van de nieuwe werkloos
heidsuitkering is voorlopig afhankelijk
van de leeftijd en varieert van een half
jaar tot vijf jaar. De leeftijdsgrenzen
zijn als volgt:
tot 23 jaar Vc jaar
23 - 29 jaar 1 jaar
30 - 34 jaar IV2 jaar
35 - 39 jaar 2 jaar
40 - 44 jaar 2V2 jaar
45 - 49 jaar 3 jaar
50 - 54 jaar 3llt jaar
55 - 59 jaar 4 jaar
60 jaar en ouder5 jaar
De hoogte van de uitkering bedraagt
het eerste half jaar 70% van het laatst
verdiende loon. Daarna wordt de uitke
ring gedurende de looptijd in gelijke
halfjaarlijkse stappen verlaagd tot 70%
van het minimumloon. Dat is tevens de
hoogte van de vervolguitkering waarop
men vervolgens gedurende een tussen
fase van één jaar recht heeft. De hoogte
van de uitkering is niet afhankelijk van
het inkomen van de partner. Dit is wel
het geval in de bijstandswet, waarop
men is aangewezen na afloop van de
werkloosheidsuitkering en de vervolg
uitkering. De nieuwe Werkloosheidswet
maakt geen onderscheid tussen mannen
en vrouwen of kostwinners en niet-
kostwinners, waardoor meer de gelijk
berechtiging van mannen en vrouwen
wordt bereikt.
De nieuwe Werkloosheidswet zal ook
van toepassing zijn op ambtenaren en
dienstplichtigen, echter nog niet in 1986.
Na overleg met de centrales van over
heidspersoneel zal het tijdstip van in
werkingtreding worden vastgesteld.
Zelfstandigen vallen niet onder de
werkloosheidswet.
Om voor een werkloosheidsuitkering
van een half jaar in aanmerking te ko
men, moet men in het jaar voorafgaande
aan de werkloosheid in tenminste 26
weken (ongeacht het aantal gewerkte
uren) hebben gewerkt. De eis in de be
staande WW dat men minstens 65 dagen
gewerkt moet hebben komt te vervallen.
Door het vervallen van deze eis worden
deeltijdwerkers niet langer in hun recht
op een werkloosheidsuitkering beperkt.
Voor het recht op een werkloosheids
uitkering van langer dan een half jaar
en de daarop aansluitende vervolg
uitkering gaat nu al naast de leeftijd
ook het arbeidsverleden een rol spelen.
Daarop is onlangs in de Tweede Kamer
aangedrongen. Naast de al genoemde
26 weken-eis, moet men in de laatste
vijf jaar voorafgaande aan de werk
loosheid tenminste drie jaar een dienst
betrekking (van tenminste 8 uur per
week) hebben gehad. Perioden waarin
men niet heeft gewerkt in verband met
de verzorging van kleine kinderen tel
len voor de helft mee.
Bij zogenaamde „verwijtbare" werk
loosheid moet de uitkering tenminste
worden verlaagd tot 70% van het mi
nimumloon. Aan de bedrijfsvereniging
wordt overgelaten of in verband met
meer of mindere verwijtbaarheid verder
op de duur of de hoogte van de uitke
ring moet worden gekort.
Voor mensen die op het moment dat
de wet in werking treedt al een werk
loosheidsuitkering ontvangen, geldt een
overgangsregeling. Deze houdt in dat als
er verschil is in de duur van de uitke
ring op grond van de oude wetten (WW
WWV) en op grond van de nieuwe
wet, de gunstigste regeling geldt. Wel
zal hun uitkering evenals in de nieuwe
Werkloosheidswet in gelijke halfjaar
lijkse stappen worden verlaagd tot 70%
van het minimumloon. Werklozen van
57V2 jaar en ouder, die volgens de oude
regeling recht hebben op een WWV-
uitkering tot hun 65ste jaar, vormen
hierop een uitzondering. Zij behouden
hun uitkering van 70% van het laatst
verdiende loon.
Inkomensvoorziening voor Oudere
Werklozen.
Om de positie van langdurig werk
lozen te verbeteren, wil het kabinet per
1 januari 1986 een Wet Inkomensvoor
ziening voor Oudere Werklozen laten
ingaan. De wet moet gelden voor werk
nemers die op het moment dat zij
werkloos werden 50 jaar of ouder wa
ren en die de maximale uitkeringsduur
van de nieuwe Werkloosheidswet heb
ben doorlopen. Zij krijgen recht op een
uitkering op het sociaal minimumni
veau, dat wil zeggen 70% van het mi
nimumloon voor alleenstaanden, 90%
voor éénoudergezinnen en 100% voor
twee partners tezamen.
De (aanvullende) uitkering wordt ver
strekt als de inkomsten uit arbeid van
de uitkeringsgerechtigde en de partner
samen lager zijn dan deze uitkering. In
tegenstelling tot de bijstandswet wordt
echter geen rekening gehouden met ver
mogen (bijvoorbeeld in de vorm van een
eigen huis) en met andere gezinsin
komsten.
Onder de Wet Inkomensvoorziening
voor Oudere Werklozen vallen werklo
zen van wie de WWV-uitkering na 1
januari 1986 afloopt en werklozen die
een WWV-uitkering ontvangen op grond
van de sinds 1 januari 1985 geldende
overgangsregeling. Oudere werklozen
die nu al een bijstandsuitkering ontvan
gen, komen niet voor de Inkomensvoor
ziening voor Oudere Werklozen in aan
merking.
Toeslagenwet.
Bij een uitkering van 70% van het
laatstverdiende loon kan de uitkering
van mensen die de financiële zorg voor
een partner of voor kinderen hebben,
onder het voor hen geldende minimum
niveau komen. Op dit moment zorgen
de minimumdagloonregelingen in de
werkloosheidswetten en in de Ziektewet
en de toeslagen in de AAW in die ge
vallen voor aanvulling van de uitkering
tot het minimumloon.
Het kabinet stelt voor deze regelingen
af te schaffen en daarvoor in de plaats
een afzonderlijke Toeslagenwet van
kracht te laten worden. De Toeslagen
wet geeft een aanvulling op de uitke
ring op grond van de Werkloosheidswet,
WAO, AAW en Ziektewet tot aan het
minimumniveau voor de leefeenheid.
Voor éénoudergezinnen betekent dit, dat
niet langer wordt aangevuld tot het
niveau van het minimumloon, maar tot
90% van het minimumloon, het uitke
ringsniveau voor alleenstaande ouders
dat nu al in de bijstandswet geldt. Bij
wijze van overgangsmaatregel behouden
alleenstaande ouders die op 31 decem
ber 1985 al recht hebben op een mini-
mumdagloonbescherming de aanvulling
tot het minimumloon.
Bij het bepalen van het recht op een
toeslag wordt rekening gehouden met
het inkomen uit arbeid van de partner.
Gehuwden en ongehuwd samenwonen
den worden gelijk behandeld. Het ver
mogen van de uitkeringsgerechtigde en
zijn of haar partner blijft buiten be
schouwing.
Wijziging arbeidsongeschiktheidswetten
Het kabinet is niet van plan om de
duur en de hoogte van de arbeidsonge
schiktheidsuitkeringen voor volledig ar
beidsongeschikten te veranderen. Bij
een arbeidsongeschiktheid van 80% of
meer blijft de uitkering 70% van het
laatstverdiende loon tot het 65ste jaar.
Wel stelt het kabinet voor het werk
loosheidsdeel in de arbeidsongeschikt
heidsuitkeringen met ingang van 1 ja
nuari 1986 af te schaffen. Op dit mo
ment kunnen mensen die gedeeltelijk
arbeidsongeschikt zijn en gedeeltelijk
werkloos een volledige arbeidsonge
schiktheidsuitkering ontvangen. Bij de
bepaling van de mate van arbeidsonge
schiktheid wordt nu niet alleen rekening
gehouden met de medische en arbeids
kundige arbeidsongeschiktheid, maar
ook met de mogelijkheid voor betrok
kenen om werk te krijgen.
Het kabinet wil de mogelijkheid die
de WAO en AAW bieden om rekening
te houden met de situatie op de arbeids
markt laten vervallen. Voor „nieuwe
gevallen" moet deze werkwijze volgens
de voorstellen met ingang van 1 januari
1986 ingaan. Voor het deel dat de uit
keringsgerechtigde niet arbeidsonge
schikt maar werkloos is, komt hij of zij
in aanmerking voor een werkloosheids
uitkering.
Voor mensen die bij inwerkingtreding
van de wetswijziging al een arbeids
ongeschiktheidsuitkering ontvangen,
stelt het kabinet de volgende regeling
voor.
Oudere arbeidsongeschikten (50 jaar
of ouder) zullen niet worden herkeurd;
zij behouden hun huidige uitkering. De
herkeuring van arbeidsongeschikten tot
30 jaar zal in 1986 plaatsvinden. Na
evaluatie van de hierbij opgedane erva
ringen moet de herkeuring van arbeids
ongeschikten tussen 30 en 50 jaar wor
den bezien.
De opnieuw gekeurde jongere ar
beidsongeschikten die een beroep doen
op een gedeeltelijke werkloosheidsuitke
ring, krijgen bij wijze van overgangs
maatregel een werkloosheidsuitkering
met een verdubbelde uitkeringsduur.
Wijziging Algemene Bijstandswet.
Volgens de voorstellen moet per 1
januari 1986 eveneens een wetswijziging
van kracht worden die de gelijke be
handeling van gehuwden en ongehuwd
samenwonenden in de Algemene Bij
standswet vastlegt. Op grond hiervan
moet voor ongehuwd samenwonenden
die in een situatie verkeren die in alle
opzichten niet wezenlijk verschilt van
die van gehuwden, de bijstandsuitkering
op dezelfde wijze worden vastgesteld.
Nu vindt deze gelijke behandeling al
wel plaats bij man/vrouw relaties, maar
niet bij partners van hetzelfde geslacht
(twee samenwonende mannen of twee
samenwonenden vrouwen). Voor het me
rendeel van de ongehuwd samenwo
nenden betekent deze formalisering van
de gelijke behandeling van gehuwden
en ongehuwden echter geen verandering
in de bestaande praktijk.
Uitvoering.
Het kabinet wil de uitvoering van de
nieuwe Werkloosheidswet (inclusief de
vervolguitkering van één jaar) en de
Toeslagenwet opdragen aan de bedrijfs
verenigingen.
Op dit moment verstrekken de be
drijfsverenigingen de WW-uitkering en
de gemeenten de WWV-uitkering. De
Inkomensvoorziening voor Oudere
Werklozen moet volgens de voorstellen
worden uitgevoerd door de gemeenten.
Zij blijven ook belast met de uitvoering
van de Algemene Bijstandswet.
Uitkeringsgerechtigden die op het mo
ment van invoering van de nieuwe
Werkloosheidswet een WWV-uitkering
ontvangen, blijven hun uitkering van de
gemeente krijgen. Een uitzondering
hierop vormen de werklozen van 58
jaar en ouder, die tot hun 65ste jaar
recht hebben op een WWV-uitkering.
Zij zullen overgaan naar de bedrijfs
verenigingen.
Financiering.
De Werkloosheidswet moet volgens
het concept-wetsvoorstel in beginsel
worden gefinancieerd door premies van
werkgevers en werknemers. De Toesla
genwet en de Inkomensvoorziening voor
Oudere Werklozen komen voor rekening
van de overheid. In de huidige situatie
betalen werkgevers en werknemers de
WW (inclusief de uitkeringen op grond
van de minimumdagloonregelingen) en
de overheid de WWV.
Om schokeffekten in de premielast-
verdeling te voorkomen, stelt het kabi
net voor om de gedeeltelijke werkloos
heidsuitkering van arbeidsongeschikten
die opnieuw zijn gekeurd, nog te finan
cieren uit de arbeidsongeschiktheids
fondsen.
Paspoort (vanaf 16 jaar) 60,30
Paspoort (onder 16 jaar) 37,80
Zakenpaspoort 82,80
Wijziging/aanvulling paspoort 6,75
Toeristenkaart B (meerderjarigen)
24,15
Toeristenkaart B (minderjarigen)
14,15
Extra leges (bij ontbreken oud
reisdocument) 77,50
Toeristenkaart C 11,90
Verlengen rijbewijs (le fase) 12,75
Verlengen rijbewijs (2e fase) 15,30
Wijziging rijbewijs 6,75
Bejaardenpasje 7,70
Consent (voor kustvisserij) 3,
Door het Ministerie van Volkshuis
vesting en Ruimtelijke Ordening wer
den onlangs de nieuwe aanvragen toe
gezonden voor de individuele huursub
sidie voor de periode van 1 juli 1985
t/m 30 juni 1986. Wij stellen u in de
gelegenheid om samen met u uw for
mulier in te vullen en wel op één be
paalde dag n.l.:
te Geersdijk was er gelegenheid op
5 juni 1985;
te Wissenkerke ter gemeentesecre
tarie op maandag 10 juni 1985 van
10.00 tot 12.00 uur;
te Kamperland in het Jr. Mr. de
Casembroothuis op dinsdag 11 juni
1985 van 10.00 tot 12.00 uur.
Door u dient het volgende te worden
meegebracht:
1. Copie van aangifte vermogensbelas
ting indien u hiervoor aangifte heeft
gedaan over 1984;
2. Copie of berekening van uw aan
gifte van de Inkomstenbelasting
over 1984;
3. Indien u geen aangifte heeft gedaan
en een werkgever heeft, loonopgave
1984;
4. Indien u geen werkgever en geen
aangifte heeft gedaan, uw jaarop
gave van genoten AOW, AWW of
WAO-uitkering over 1984 verstrekt
door de Sociale Verzekeringsbank.
Sinds kort kunt u bij de politie weer
een paar nieuwe medewerkers ontmoe
ten. Als eerste is dat M. A. van de Put.
Zij werkt op de administratie te Kort-
gene en volgt dhr. De Regt op die ge
bruik gaat maken van de VUT-regeling.
Voordat zij naar Kortgene kwam, werk
te zij bij de veldpolitie te Meliskerke.
Ten tweede is dat C. N. Priem. Hij is
benoemd als vervangend groepscom
mandant en was werkzaam op Schou-
wen-Duiveland. Met zijn vrouw en twee
kinderen komt hij op Kortgene wonen.
Hoewel de natuur dit jaar wat later
is, komt alles toch weer goed. De boeren
hebben hun produkten weer gezaaid en
gepoot. Een hele zorg minder, maar
gelijk geeft dat weer andere zorgen.
Eén van die zorgen is het gewas te be
schermen tegen mogelijke wild- en/of
vogelschade.
Afhankelijk van het gewas zijn daar
verschillende middelen voor. Een niet
prettig in het gehoor liggende methode
is het knalapparaat. Hiervan getuigen
de vele klachten die ons bereiken. Voor
de goede orde volgt hieronder de pro
cedure.
De landbouwer dient voordat hij een
knalapparaat mag gebruiken, in het be
zit te zijn van een ontheffing van b.
en w. van de woonplaats. Hierin is
altijd opgenomen de verplichting dat
het apparaat tussen zonsondergang en
-opkomst en op zon- en feestdagen bo
vendien voor de gehele dag buiten
werking moet worden gesteld. Behalve
op het land worden deze apparaten ook
gebruikt op de mosselpercelen en hier
voor gelden dezelfde regels.
De klachten die ons bereikten betrof
fen altijd de periodes dat het verboden
was ze in werking te hebben. Nadat er
geklaagd is wordt van de politie ver
wacht dat ze gaat zoeken waar het ap
paraat staat en van wie het is. Vaak
weet de klager dat zelf ook. In dat geval
lijkt het mij logisch dat u eerst zelf
kontakt opneemt met de bij u bekende
gebruiker. Leidt dat niet tot het ge
wenste resultaat, belt u dan gerust
ons op.
Bij misbruik kunnen wij proces-ver
baal opmaken en in het uiterste geval
een voorstel tot intrekking van de ont
heffing indienen.
Dat lijkt landbouw-onvriendelijk,
doch ik ben ervan overtuigd dat de
landbouwer zelf bereid is zijn mede
werking te verlenen en zelf wil trachten
zijn fout (vergeten buiten werking te
stellen) te herstellen, zonder dat de po
litie eraan te pas hoeft te komen.
J. Marinissen.
Vanaf 1 juni is de Visserijwet be
langrijk gewijzigd. Vanaf die datum
vervalt namelijk het bijdragebewijs en
de kleine visakte en spreekt men van
de sportvisakte. Deze sportvisakte geeft
u de bevoegdheid te vissen met twee
Tevens een bewijs indien u één of
ander pensioen ontvangt b.v. land-
bouw-/bouwnij verheidspensioen
5. Indien u inwonende kinderen heeft
die een inkomen genieten, dient u
van deze kinderen de aangifte van
de Inkomstenbelasting mede te ne
men of indien geen aangifte is ge
daan de jaaropgave van de werk
gever;
6. Indien uw echtgenote of degene
waar u mee samenwoont tevens een
inkomen heeft, dienen deze stukken
tevens te worden meegebracht.
Ook voor hen die menen voor huur
subsidie in aanmerking te komen en
nog niet eerder een aanvraag hebben
ingediend bestaat op bovenstaande da
gen en uren gelegenheid van onze
diensten gebruik te maken.
Wij adviseren u al de bovengenoemde
stukken mede te nemen om de afwer
king van uw aanvraag zo snel mogelijk
te laten verlopen en onnodig werk te
besparen.
Zonder bovengenoemde stukken kan
uw aanvraag niet in behandeling wor
den genomen.
Voor uw medewerking in deze zeg
gen wij u bij voorbaat hartelijk dank.
Gemeentesecretarie Wissenkerke,
afd. Soc. Zaken.
hengels of één peur. Ze is te verkrijgen
op het postkantoor en kost 7,
De begrippen gewone en speciale hen
gel komen te vervallen en men zou nu
dus bijvoorbeeld met twee hengels ge
aasd met levende of dode vis of kunst
aas mogen vissen. Let hierbij echter
goed op nu, want de vergunning, die u
altijd naast uw akte nodig heeft, kan
wel beperkende maatregelen voorschrij
ven. U dient uw vergunning, voor het
Veerse Meer die van de Delta Federatie,
dus goed te lezen.
Personen onder de 15 jaar hebben
geen sportvisakte nodig indien ze met
één hengel vissen die geaasd wordt met
één van de volgende aassoorten:
a. brood, aardappel, deeg, kaas al dan
niet gekiemde zaden, worm en steur-
krab;
b. insekten en insektlarven alsmede
nabootsingen hiervan mits niet gro
ter dan 2,5 cm.
In openbaar, bevaar- en bevlotbaar
water is het vissen met een gewone hen
gel vrij, doch in water waar een ander
rechthebbende is dient men een ver
gunning te hebben. Ook degenen die
jonger zijn dan 15 jaar.
Vanaf 1 juni is er alleen nog eep
gesloten tijd voor een aantal vissoorten
en in de periode 1 april t/m 31 mei mag
er niet gevist worden met bepaalde
soorten aas.
Het nachtvissen is nu vrij in de maan
den juni, juli en augustus. In de overige
maanden mag men niet vissen tussen
twee uur na zonsondergang en een uur
voor zonsopkomst. Deze laatste bepaling
geldt echter voor het Veerse Meer voor
het gehele jaar.
U ziet, er is vrij veel veranderd. In
dien u nog vragen heeft, kunt u op
het politiebureau of bij de receptie op
de grote campings een folder hierom
trent ophalen.
Bent u reeds geabonneerd op
een 2-maandelijks tijdschrift
met aktualiteiten, cultuur,
evenementen, historie en
recreatie.
Het geheel in 4-kleuren om
slag en alle artikelen voor
zien van nog nimmer gepu
bliceerde foto's.
Slechts 30,per jaar.
Vraag gratis proefnummer: