INFORMATIE- RUBRIEK
GEMEENTE KORTGENE
VOO RL ICHTINGS-RUBRIEK
Gemeente Wissenkerke
Ruimtelijke ordening
ZEELAND
Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. donderdag 4 april 1985 no. 4164
TELEFOON 01108-1553
Dorpsgemeenschap Coiijnsplaat
Voorlopige evenementenkalender
Paspoorten en
Toeristenkaarten
I
Nieuwe „Gebruiksverordening
gebouwen" in werking getreden
Arbeidskrachtentelling 1985
HELPT NEPAL
In de gemeente Kortgene is het amb
telijk omgaan met de ruimtelijke orde
ning ondergebracht op de afdeling al
gemene zaken. De inhoud van het be
grip ruimtelijke ordening is voor velen
niet altijd duidelijk, reden waarom hier
aan een artikel wordt gewijd op de ge
meentelijke voorlichtingspagina. Er zal
enkel worden gekeken naar de bemoei
enissen, die de gemeente met de ruimte
lijke ordening heeft en zo zullen b.v.
rijk en provincie buiten beschouwing
blijven.
Algemeen.
De ruimtelijke ordening houdt zich
bezig het woord zegt het al met
het ordenen van de ruimte. Het is no
dig, dat het grondgebied in een gemeen
te voor verschillende aktiviteiten wordt
gebruikt. Zo zal men moeten wonen, er
moeten wegen worden aangelegd, er
moet gelegenheid zijn om te werken en
te recreëren enzovoorts.
Het is een taak van de gemeente om
in de eerste plaats te onderkennen aan
welke aktiviteiten binnen de gemeente
behoefte bestaat. Als deze aktiviteiten
zijn geïnventariseerd zal men de ruim
te moeten gaan zoeken, waarbinnen
deze aktiviteiten kunnen plaatsvinden.
Wanneer nu alle gewenst geachte akti
viteiten binnen het gebied van de ge
meente kunnen worden ondergebracht
en dan ook nog op de daarvoor meest
geschikte plaats, dan ben je geslaagd
als ruimtelijk ordenaar.
Een dergelijke ideale situatie komt
echter nauwelijks voor. Er zullen on
dernemers zijn, die zich willen vestigen
op landbouwgrond. Een woonplaats
langs het water zal ook worden begeerd
door de recreant, terwijl een ontslui-
tingsweg eigenlijk het meest ideaal is
gelegen dwars door een sportveld.
Deze werkelijkheid van alle dag moet
de gemeente oplossen door aan bepaal
de aktiviteiten voorrang te verlenen
boven andere. Men gaat dan de belan-i
gen tegen elkaar afwegen en dit resul
teert in de keuze van de aktiviteiten
op een bepaalde plaats. Deze plaatsen
worden dan voor die aktiviteiten „be
stemd" en neergelegd in een bestem
mingsplan.
Het bestemmingsplan.
Een bestemmingsplan bestaat uit een
kaart, waarop alle bestemmingen zijn
ingetekend. Duideijk blijkt hieruit waar
kan worden gewoond, waar wegen aan
wezig zijn of gepland, waar kan wor
den gerecreëerd, enzovoorts. Ook beho
ren tot het bestemmingsplan de voor
schriften, waarin het gebruik van de
grond wordt geregeld en waarin bebou-
wingseisen staan, b.v. over de hoogte
van gebouwen, de oppervlakte de mo
gelijkheden om bergingen te bouwen en
ga zo maar verder.
Ook een toelichting hoort bij het be
stemmingsplan. Hieruit blijken welke
zieleroerselen er bij het gemeentebe
stuur aan het plan ten grondslag heb
ben gelegen.
Het bestemmingsplan doorloopt een
bepaalde procedure, waarbij een ieder
ruime mogelijkheden heeft bezwaren in
te dienen. De gemeenteraad stelt het
bestemmingsplan vast en gedeputeerde
staten moeten het goedkeuren. Zelfs de
minister kan er aan te pas komen wan
neer er tegen de goedkeuring bezwaren
worden ingediend.
Als het bestemmingsplan van kracht
is, is dat voor iedereen hevig merkbaar.
Alle wensen, die men heeft op het ge
bied van grondgebruik zullen namelijk
door het bestemmingsplan moeten zijn
toegelaten. Men kan niet meer overal
een woning bouwen; dit moet binnen
een woonbestemming. De aanleg van een
jachthaven moet binnen een recreatie
bestemming en een bedrijf moet wor
den gevestigd binnen een bedrijfsbe-
stemming. Voorwaar een soms pittige
beperking van het gebruik van de grond
en de eigendom.
Het structuurplan.
Naast het bestemmingsplan kan een
gemeente ook een structuurplan vast
stellen. In een structuurplan wordt aan
gegeven hoe men de toekomstige ont
wikkeling van de gemeente ziet. Het is
dus niet zo gedetailleerd als een be
stemmingsplan en veel „losser". Er zijn
ook geen direkte gevolgen voor het pu
bliek aan verbonden zoals bij een be
stemmingsplan, waar direkte beperkin
gen uit voortvloeien.
In een gemeente als Kortgene heeft
het fenomeen structuurplan geen in
gang gevonden. Voor een kleine ge
meente is het weinig interessant en
grijpt men liever naar het wapen van
het bestemmingsplan om de ruimte in
te delen. Een soort „dubbel", wat het
structuurplan in feite is, wordt dan ge
meden.
Samenvatting.
Het is duidelijk, dat met name het
bestemmingsplan voor een gemeente
het belangrijkste middel is om de be
schikbare ruimte te ordenen. Hoewel
men in zekere mate rekening moet hou
den met voorschriften van bovenaf (rijk
en provincie), heeft de gemeente toch
een grote vrijheid in de opstelling van
het bestemmingsplan. De gemeenteraad
is het middelpunt, omdat deze het be
stemmingsplan vaststelt. De gemeente
raad wordt door u gekozen, zodat het,
ook wat betreft de ruimtelijke orde
ning, in feite zo is, dat u zichzelf re
geert.
Vooruitlopend op de definitieve eve
nementenkalender die binnen afzien
bare tijd zal uitkomen, hier alvast de
belangrijkste evenementen voor de ko
mende maanden:
April:
8 (str.) Koffieconcert (w.a.) „Wilhel-
mina".
27 Peelandmars (w.a.) „De Patrijzen".
30 Rondgang Koninginnefëest „Wil-
helmina".
Mei:
45 Teamwedstrijden zeilen, start
10.00 uur, Watersportvereniging.
4 Dodenherdenking (w.a.), CCB
16 Vrije hengelwedstrijd, inschrijven
12.00 uur, start 13.00 uur, Hengel
sportvereniging.
Juni:
1 Mur-voetbaltournooi, Sportcom
plex, „Colijnsplaatse Boys".
1 Nehalennia zeilwedstrijden, start
10.00 uur, Watersportvereniging.
47 Avondvierdaagse 5 en 10 km,
(w.a.), „De Patrijzen" m.m.v. „Wil-
helmina".
22 Jeugd brandweerdag, 10.00 uur bij
vismijn, Brandweercorps.
29 Halve marathon, (w.a.), „Colijns
plaatse Boys".
Juli:
2 Zomeravond wandeltocht 5 en 10
kilometer, „De Patrijzen".
4 Zeskamp, tekenwedstrijd, Sport
complex, „Colijnsplaatse Boys" met
Jeugdclub.
5 Disco, Jeugdsoos.
6 Voetbalwedstrijd „Steunt Zonne
veld", Sportcomplex, „Colijns
plaatse Boys".
Gecostumeerd damesvoetbal en
Sportinstuif Sportcomplex, Gym.
„Delta".
67 Aankomst Veronicarace en Zee-
landbrugrace, Haven, Watersport
vereniging.
10 Autoralley, (w.a.), M.A.C. en On
dernemers.
1213 Kermis.
19 Disco, (w.a.), Jeugdsoos.
27 Wielerkoers, (w.a.), CCB.
Augustus:
2 Disco, (w.a.), Jeugdsoos.
23 Visserij dagen.
Krabben vissen voor de jeugd,
Jeugdsoos.
1617 Braderie, Voorstraat, Onder
nemers.
24 Urbanus tournooi, Sportcomplex,
„Colijnsplaatse Boys".
(str.): streefdatum.
(w.a.): wordt aangekondigd.
Nog niet vermelde gegevens als aan
vangstijden en plaatsen zullen in de
definitieve versie worden gegeven of in
de plaatselijke winkels worden bekend
gemaakt.
In deze tijd van het jaar genieten ve
len van een wintersportvakantie. An
deren zijn druk bezig de folders voor
de zomervakantie te bestuderen. Daar
bij is het belangrijk dan ook even uw
paspoort of toeristenkaart erbij te ha
len en aandacht te schenken aan de
volgende punten:
is uw paspoort/toeristenkaart nog
geldig?
staan de kinderen onder de 16 jaar
bijgeschreven op het reisdocument
van de vader of de moeder?
hebben de kinderen van 16 jaar en
ouder al zelfstandig een reisdocu
ment?
er zijn speciale en goedkopere reis
documenten voor minderjarigen
(onder de 21 jaar) en paspoorten
voor kinderen onder de 16 jaar.
Bij de aanvraag van een reisdocu
ment dient u tegelijk:
een eerder verstrekt reisdocument
in te leveren;
twee gelijke zwart/wit pasfoto's van
recente datum in te leveren;
de verschuldigde leges te voldoen.
Bovendien behoeft een minderjarige
toestemming van zijn wettelijke verte
genwoordigers, bijvoorbeeld beide ou
ders, of voogd of voogdes.
Wanneer een kind van onder de 16
jaar staat bijgeschreven op een geldig
reisdocument van één der ouders, moet
bij de aanvraag om een zelfstandig
reisdocument tevens het paspoort van
die ouder worden overgelegd (het kind
moet uit dat paspoort worden ge
schrapt).
,De kosten van reisdocumenten zijn
als volgt:
paspoort f 56.95
paspoort voor personen onder de
16 jaar f 35.70
toeristenkaart voor personen onder
de 21 jaar f 12.65
toeristenkaart f 22.15
wijzigen van de reisdocument f 6.
Wendt u zich nu voor een nieuw
reisdocument tot het Bureau Burgerza
ken, of vraag om inlichtingen, telefoon
01108- 1553.
Burgerlijke etend
Geboren:
2 febr. Joep, z.v. C. D. Filius en N. J.
M. Vrielink. 14 febr. Marinus Jacobus,
z.v. P. D. Dieleman en H. C. Verburg.
Ondertrouwd:
,15 febr. C. Huissoon en A. M. N.
Snoep.
Getrouwd:
Geen.
Overleden:
15 febr. Wilhelmina de Fouw, w.v.
Sturm, oud 93 jaar.
Bedaktie: Gemeente-secretarie Wissenkerke, Voorstraat 31, 4491 EV Wissenkerke, Telefoon 01107 -16 55, toestel 24.
Sinds 1967 kent de gemeente Wissen
kerke een „Gebruiksverordening gebou
wen en gronden" die met name in de
bebouwde kommen voorkomt dat per
manent bewoonde woningen als recre
atiewoning in gebruik worden geno
men en schade toebrengen aan het
woon- en leefklimaat in de kernen.
Dankzij deze verordening is het aantal
recreatiewoningen in de kernen vrij be
perkt gebleven.
Bij het toepassen van de gebruiksver
ordening deden zich echter een aantal
praktijkproblemen voor die een wijzi
ging noodzakelijk maakten. In zijn ver
gadering van 25 februari 1985 heeft de
gemeenteraad dan ook een nieuwe „ge
bruiksverordening gebouwen" vastge
steld. Deze verordening is op 29 maart
1985 in werking getreden.
De belangrijkste veranderingen die
deze nieuwe gebruiksverordening met
zich mee brengt zijn de volgende:
a. Tot nu toe bleef een eenmaal ver
leende ontheffing van het verbod een
permanent bewoonde woning als re
creatiewoning te gebruiken altijd
van kracht. Om geledelijk aan het
aantal recreatiewoningen in de ker
nen te verminderen bepaalt de nieu
we gebruiksverordening dat bij ei
gendomsoverdracht van een recre
atiewoning de ontheffing vervalt,
tenzij de woning middels vererving
of door overdracht aan bloed- en
aanverwanten in de le, 2e of 3e graad
van eigenaar verandert.
b. Wegens het altijd van kracht blij
ven van een verleende ontheffing
kon het ook gebeuren dat een recre
atiewoning lange tijd permanent
werd bewoond om dan opnieuw als
recreatiewoning in gebruik te wor
den genomen. De nieuwe gebruiks
verordening maakt daaraan een ein
de door te bepalen dat de ontheffing
vervalt als de recreatiewoning ge
durende één jaar permanent is be
woond.
c. De oude gebruiksverordening hield
geen rekening met de mogelijkheid
dat een inwoner van de gemeente
zijn hoofdverblijf tijdelijk elders
moet hebben, b.v. als hij/zij door de
werkgever wordt uitgezonden naar
het buitenland. De nieuwe gebruiks
verordening staat toe dat de woning
gedurende deze periode wordt ver
huurd. De betreffende persoon moet
de woning echter wel minimaal twee
jaar permanent hebben bewoond en
hij/zij moet vooraf aan burgemees
ter en wethouders opgeven geduren
de welke periode de woning wordt
verhuurd. Deze periode mag maxi
maal drie jaar bedragen.
.Gehandhaafd is de bepaling dat bur
gemeester en wethouders alleen voor
woningen gelegen buiten de bebouwde
kommen van Wissenkerke, Kamperland
en Geersdijk ontheffing kunnen verle
nen van het verbod deze als recreatie
woning in gebruik te nemen.
De nieuwe gebruiksverordening zal
er voor zorgen dat het aantal recreatie
woningen in de kernen geleidelijk aan
afneemt. De inbreuk die recreatiewo
ningen maken op het woon- en leefkli
maat in de kernen mag geen permanent
karakter krijgen. Sinds 1967 is het be
leid immers dat de kernen zijn bestemd
voor de eigen inwoners en dat voor re
creanten voldoende ruimte is in de bun
galowparken en eventueel in het bui
tengebied. De nieuwe gebruiksverorde
ning zal, beter dan met de oude ver
ordening mogelijk was, aan dit beleid
uitvoering kunnen geven.
Doelstelling.
Elke twee jaar wordt in alle bij de
Europese Gemeenschappen (EG) aan
gesloten landen een Arbeidskrachten
telling gehouden. Het doel van deze tel
ling is het verkrijgen van gegevens
over:
de omvang en samenstelling van de
beroepsbevolking
de verhouding van de beroepsbe
volking tot de totale bevolking.
Tot de beroepsbevolking worden ge
rekend degenen die een betaalde werk
kring hebben maar ook zij die een eer
ste of nieuwe werkkring zoeken. Ver
der worden gegevens verzameld over
personen die nog niet of niet meer tot
de beroepsbevolking worden gerekend
zoals scholieren, personen die in eigen
huishouding werken en gepensioneer
den. Met behulp van gegevens over deze
personen kan meer bekend worden o-
ver zaken die met werken verband hou
den. Te denken valt hierbij aan de om
vang van de niet geregistreerde werk
loosheid of aan redenen waarom men
niet meer werkt.
De gegevens uit de Arbeidskrach
tentelling kunnen dienen als basis voor
het voeren van beleid ten aanzien van
werkgelegenheidsproblematiek. Rege
ring en parlement, werkgevers- en
werknemersorganisaties kunnen er ge
bruik van maken bij discussies over ar
beidsplaatsen. Verder worden deze ge
gevens gevraagd door diverse instanties
zoals planologische diensten en gemeen
telijke overheden voor het opstellen van
streekplannen en bestemmingsplannen.
De Europese Gemeenschappen gebrui
ken deze gegevens voor de verdeling
van de gelden die zijn uitgetrokken
voor het regionale stimuleringsbeleid.
Arbeidskrachtentelling 1985.
In het voorjaar van 1985 (van 27 fe
bruari tot 31 mei 1985) wordt opnieuw
een Arbeidskrachtentelling gehouden.
In grote lijnen komt deze telling over
een met vorige Arbeidskrachtentellin
gen.
Er worden vragen gesteld over on
derwerpen zoals het bedrijf of de in
stelling waar men werkt, het beroep
dat men daar uitoefent, woon-werk-
verkeer, het zoeken naar werk, deel
tijdarbeid, onderwijs, uitkeringen en
pensioenen.
Met de verzamelde gegevens is het in
principe mogelijk per gebiedseenheid
zoals gemeente, gewest, agglomeratie
of Coropgebied de daar wonende be
roepsbevolking te vergelijken met de
daar werkende bevolking. Per regio
kunnen overzichten worden gemaakt
van aard en omvang van de beroeps
bevolking.
Door de opeenvolgende Arbeidskrach
tentellingen op een vergelijkbare wijze
uit te voeren kunnen ook veranderin
gen op de arbeidsmarkt die in de loop
van de jaren optreden, worden gevolgd.
Dit biedt de mogelijkheid op statistisch
verantwoorde wijze iets te zeggen over
de toekomst.
De steekproefgrootte is evenals in
1983 bepaald op 5% voor de gemeenten
in de provincies Drente en Zeeland, 4%
in Groningen en Friesland en 2,77% in
de rest van het land.
In Wissenkerke wordt dus 5% be
zocht door een enqueteur of enquetrice.
De adressen die bezocht zullen worden
zijn geselecteerd door het Centraal Bu
reau voor de Statistiek. Degenen die
een bezoek kunnen verwachten worden
vooraf door middel van een brief op de
hoogte gesteld wanneer dit plaats zal
vinden. De enqueteur of enquetrice is
voorzien van een legitimatiebewijs.
GIRO 7475 MIDDELBURG
U HELPT TOCH OOK