INFORMATIE- RUBRIEK GEMEENTE KORTGENE VOO RL ICHTINGS-RUBRIEK Gemeente Wissenkerke Ruimtelijke ordening ZEELAND Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. donderdag 4 april 1985 no. 4164 TELEFOON 01108-1553 Dorpsgemeenschap Coiijnsplaat Voorlopige evenementenkalender Paspoorten en Toeristenkaarten I Nieuwe „Gebruiksverordening gebouwen" in werking getreden Arbeidskrachtentelling 1985 HELPT NEPAL In de gemeente Kortgene is het amb telijk omgaan met de ruimtelijke orde ning ondergebracht op de afdeling al gemene zaken. De inhoud van het be grip ruimtelijke ordening is voor velen niet altijd duidelijk, reden waarom hier aan een artikel wordt gewijd op de ge meentelijke voorlichtingspagina. Er zal enkel worden gekeken naar de bemoei enissen, die de gemeente met de ruimte lijke ordening heeft en zo zullen b.v. rijk en provincie buiten beschouwing blijven. Algemeen. De ruimtelijke ordening houdt zich bezig het woord zegt het al met het ordenen van de ruimte. Het is no dig, dat het grondgebied in een gemeen te voor verschillende aktiviteiten wordt gebruikt. Zo zal men moeten wonen, er moeten wegen worden aangelegd, er moet gelegenheid zijn om te werken en te recreëren enzovoorts. Het is een taak van de gemeente om in de eerste plaats te onderkennen aan welke aktiviteiten binnen de gemeente behoefte bestaat. Als deze aktiviteiten zijn geïnventariseerd zal men de ruim te moeten gaan zoeken, waarbinnen deze aktiviteiten kunnen plaatsvinden. Wanneer nu alle gewenst geachte akti viteiten binnen het gebied van de ge meente kunnen worden ondergebracht en dan ook nog op de daarvoor meest geschikte plaats, dan ben je geslaagd als ruimtelijk ordenaar. Een dergelijke ideale situatie komt echter nauwelijks voor. Er zullen on dernemers zijn, die zich willen vestigen op landbouwgrond. Een woonplaats langs het water zal ook worden begeerd door de recreant, terwijl een ontslui- tingsweg eigenlijk het meest ideaal is gelegen dwars door een sportveld. Deze werkelijkheid van alle dag moet de gemeente oplossen door aan bepaal de aktiviteiten voorrang te verlenen boven andere. Men gaat dan de belan-i gen tegen elkaar afwegen en dit resul teert in de keuze van de aktiviteiten op een bepaalde plaats. Deze plaatsen worden dan voor die aktiviteiten „be stemd" en neergelegd in een bestem mingsplan. Het bestemmingsplan. Een bestemmingsplan bestaat uit een kaart, waarop alle bestemmingen zijn ingetekend. Duideijk blijkt hieruit waar kan worden gewoond, waar wegen aan wezig zijn of gepland, waar kan wor den gerecreëerd, enzovoorts. Ook beho ren tot het bestemmingsplan de voor schriften, waarin het gebruik van de grond wordt geregeld en waarin bebou- wingseisen staan, b.v. over de hoogte van gebouwen, de oppervlakte de mo gelijkheden om bergingen te bouwen en ga zo maar verder. Ook een toelichting hoort bij het be stemmingsplan. Hieruit blijken welke zieleroerselen er bij het gemeentebe stuur aan het plan ten grondslag heb ben gelegen. Het bestemmingsplan doorloopt een bepaalde procedure, waarbij een ieder ruime mogelijkheden heeft bezwaren in te dienen. De gemeenteraad stelt het bestemmingsplan vast en gedeputeerde staten moeten het goedkeuren. Zelfs de minister kan er aan te pas komen wan neer er tegen de goedkeuring bezwaren worden ingediend. Als het bestemmingsplan van kracht is, is dat voor iedereen hevig merkbaar. Alle wensen, die men heeft op het ge bied van grondgebruik zullen namelijk door het bestemmingsplan moeten zijn toegelaten. Men kan niet meer overal een woning bouwen; dit moet binnen een woonbestemming. De aanleg van een jachthaven moet binnen een recreatie bestemming en een bedrijf moet wor den gevestigd binnen een bedrijfsbe- stemming. Voorwaar een soms pittige beperking van het gebruik van de grond en de eigendom. Het structuurplan. Naast het bestemmingsplan kan een gemeente ook een structuurplan vast stellen. In een structuurplan wordt aan gegeven hoe men de toekomstige ont wikkeling van de gemeente ziet. Het is dus niet zo gedetailleerd als een be stemmingsplan en veel „losser". Er zijn ook geen direkte gevolgen voor het pu bliek aan verbonden zoals bij een be stemmingsplan, waar direkte beperkin gen uit voortvloeien. In een gemeente als Kortgene heeft het fenomeen structuurplan geen in gang gevonden. Voor een kleine ge meente is het weinig interessant en grijpt men liever naar het wapen van het bestemmingsplan om de ruimte in te delen. Een soort „dubbel", wat het structuurplan in feite is, wordt dan ge meden. Samenvatting. Het is duidelijk, dat met name het bestemmingsplan voor een gemeente het belangrijkste middel is om de be schikbare ruimte te ordenen. Hoewel men in zekere mate rekening moet hou den met voorschriften van bovenaf (rijk en provincie), heeft de gemeente toch een grote vrijheid in de opstelling van het bestemmingsplan. De gemeenteraad is het middelpunt, omdat deze het be stemmingsplan vaststelt. De gemeente raad wordt door u gekozen, zodat het, ook wat betreft de ruimtelijke orde ning, in feite zo is, dat u zichzelf re geert. Vooruitlopend op de definitieve eve nementenkalender die binnen afzien bare tijd zal uitkomen, hier alvast de belangrijkste evenementen voor de ko mende maanden: April: 8 (str.) Koffieconcert (w.a.) „Wilhel- mina". 27 Peelandmars (w.a.) „De Patrijzen". 30 Rondgang Koninginnefëest „Wil- helmina". Mei: 45 Teamwedstrijden zeilen, start 10.00 uur, Watersportvereniging. 4 Dodenherdenking (w.a.), CCB 16 Vrije hengelwedstrijd, inschrijven 12.00 uur, start 13.00 uur, Hengel sportvereniging. Juni: 1 Mur-voetbaltournooi, Sportcom plex, „Colijnsplaatse Boys". 1 Nehalennia zeilwedstrijden, start 10.00 uur, Watersportvereniging. 47 Avondvierdaagse 5 en 10 km, (w.a.), „De Patrijzen" m.m.v. „Wil- helmina". 22 Jeugd brandweerdag, 10.00 uur bij vismijn, Brandweercorps. 29 Halve marathon, (w.a.), „Colijns plaatse Boys". Juli: 2 Zomeravond wandeltocht 5 en 10 kilometer, „De Patrijzen". 4 Zeskamp, tekenwedstrijd, Sport complex, „Colijnsplaatse Boys" met Jeugdclub. 5 Disco, Jeugdsoos. 6 Voetbalwedstrijd „Steunt Zonne veld", Sportcomplex, „Colijns plaatse Boys". Gecostumeerd damesvoetbal en Sportinstuif Sportcomplex, Gym. „Delta". 67 Aankomst Veronicarace en Zee- landbrugrace, Haven, Watersport vereniging. 10 Autoralley, (w.a.), M.A.C. en On dernemers. 1213 Kermis. 19 Disco, (w.a.), Jeugdsoos. 27 Wielerkoers, (w.a.), CCB. Augustus: 2 Disco, (w.a.), Jeugdsoos. 23 Visserij dagen. Krabben vissen voor de jeugd, Jeugdsoos. 1617 Braderie, Voorstraat, Onder nemers. 24 Urbanus tournooi, Sportcomplex, „Colijnsplaatse Boys". (str.): streefdatum. (w.a.): wordt aangekondigd. Nog niet vermelde gegevens als aan vangstijden en plaatsen zullen in de definitieve versie worden gegeven of in de plaatselijke winkels worden bekend gemaakt. In deze tijd van het jaar genieten ve len van een wintersportvakantie. An deren zijn druk bezig de folders voor de zomervakantie te bestuderen. Daar bij is het belangrijk dan ook even uw paspoort of toeristenkaart erbij te ha len en aandacht te schenken aan de volgende punten: is uw paspoort/toeristenkaart nog geldig? staan de kinderen onder de 16 jaar bijgeschreven op het reisdocument van de vader of de moeder? hebben de kinderen van 16 jaar en ouder al zelfstandig een reisdocu ment? er zijn speciale en goedkopere reis documenten voor minderjarigen (onder de 21 jaar) en paspoorten voor kinderen onder de 16 jaar. Bij de aanvraag van een reisdocu ment dient u tegelijk: een eerder verstrekt reisdocument in te leveren; twee gelijke zwart/wit pasfoto's van recente datum in te leveren; de verschuldigde leges te voldoen. Bovendien behoeft een minderjarige toestemming van zijn wettelijke verte genwoordigers, bijvoorbeeld beide ou ders, of voogd of voogdes. Wanneer een kind van onder de 16 jaar staat bijgeschreven op een geldig reisdocument van één der ouders, moet bij de aanvraag om een zelfstandig reisdocument tevens het paspoort van die ouder worden overgelegd (het kind moet uit dat paspoort worden ge schrapt). ,De kosten van reisdocumenten zijn als volgt: paspoort f 56.95 paspoort voor personen onder de 16 jaar f 35.70 toeristenkaart voor personen onder de 21 jaar f 12.65 toeristenkaart f 22.15 wijzigen van de reisdocument f 6. Wendt u zich nu voor een nieuw reisdocument tot het Bureau Burgerza ken, of vraag om inlichtingen, telefoon 01108- 1553. Burgerlijke etend Geboren: 2 febr. Joep, z.v. C. D. Filius en N. J. M. Vrielink. 14 febr. Marinus Jacobus, z.v. P. D. Dieleman en H. C. Verburg. Ondertrouwd: ,15 febr. C. Huissoon en A. M. N. Snoep. Getrouwd: Geen. Overleden: 15 febr. Wilhelmina de Fouw, w.v. Sturm, oud 93 jaar. Bedaktie: Gemeente-secretarie Wissenkerke, Voorstraat 31, 4491 EV Wissenkerke, Telefoon 01107 -16 55, toestel 24. Sinds 1967 kent de gemeente Wissen kerke een „Gebruiksverordening gebou wen en gronden" die met name in de bebouwde kommen voorkomt dat per manent bewoonde woningen als recre atiewoning in gebruik worden geno men en schade toebrengen aan het woon- en leefklimaat in de kernen. Dankzij deze verordening is het aantal recreatiewoningen in de kernen vrij be perkt gebleven. Bij het toepassen van de gebruiksver ordening deden zich echter een aantal praktijkproblemen voor die een wijzi ging noodzakelijk maakten. In zijn ver gadering van 25 februari 1985 heeft de gemeenteraad dan ook een nieuwe „ge bruiksverordening gebouwen" vastge steld. Deze verordening is op 29 maart 1985 in werking getreden. De belangrijkste veranderingen die deze nieuwe gebruiksverordening met zich mee brengt zijn de volgende: a. Tot nu toe bleef een eenmaal ver leende ontheffing van het verbod een permanent bewoonde woning als re creatiewoning te gebruiken altijd van kracht. Om geledelijk aan het aantal recreatiewoningen in de ker nen te verminderen bepaalt de nieu we gebruiksverordening dat bij ei gendomsoverdracht van een recre atiewoning de ontheffing vervalt, tenzij de woning middels vererving of door overdracht aan bloed- en aanverwanten in de le, 2e of 3e graad van eigenaar verandert. b. Wegens het altijd van kracht blij ven van een verleende ontheffing kon het ook gebeuren dat een recre atiewoning lange tijd permanent werd bewoond om dan opnieuw als recreatiewoning in gebruik te wor den genomen. De nieuwe gebruiks verordening maakt daaraan een ein de door te bepalen dat de ontheffing vervalt als de recreatiewoning ge durende één jaar permanent is be woond. c. De oude gebruiksverordening hield geen rekening met de mogelijkheid dat een inwoner van de gemeente zijn hoofdverblijf tijdelijk elders moet hebben, b.v. als hij/zij door de werkgever wordt uitgezonden naar het buitenland. De nieuwe gebruiks verordening staat toe dat de woning gedurende deze periode wordt ver huurd. De betreffende persoon moet de woning echter wel minimaal twee jaar permanent hebben bewoond en hij/zij moet vooraf aan burgemees ter en wethouders opgeven geduren de welke periode de woning wordt verhuurd. Deze periode mag maxi maal drie jaar bedragen. .Gehandhaafd is de bepaling dat bur gemeester en wethouders alleen voor woningen gelegen buiten de bebouwde kommen van Wissenkerke, Kamperland en Geersdijk ontheffing kunnen verle nen van het verbod deze als recreatie woning in gebruik te nemen. De nieuwe gebruiksverordening zal er voor zorgen dat het aantal recreatie woningen in de kernen geleidelijk aan afneemt. De inbreuk die recreatiewo ningen maken op het woon- en leefkli maat in de kernen mag geen permanent karakter krijgen. Sinds 1967 is het be leid immers dat de kernen zijn bestemd voor de eigen inwoners en dat voor re creanten voldoende ruimte is in de bun galowparken en eventueel in het bui tengebied. De nieuwe gebruiksverorde ning zal, beter dan met de oude ver ordening mogelijk was, aan dit beleid uitvoering kunnen geven. Doelstelling. Elke twee jaar wordt in alle bij de Europese Gemeenschappen (EG) aan gesloten landen een Arbeidskrachten telling gehouden. Het doel van deze tel ling is het verkrijgen van gegevens over: de omvang en samenstelling van de beroepsbevolking de verhouding van de beroepsbe volking tot de totale bevolking. Tot de beroepsbevolking worden ge rekend degenen die een betaalde werk kring hebben maar ook zij die een eer ste of nieuwe werkkring zoeken. Ver der worden gegevens verzameld over personen die nog niet of niet meer tot de beroepsbevolking worden gerekend zoals scholieren, personen die in eigen huishouding werken en gepensioneer den. Met behulp van gegevens over deze personen kan meer bekend worden o- ver zaken die met werken verband hou den. Te denken valt hierbij aan de om vang van de niet geregistreerde werk loosheid of aan redenen waarom men niet meer werkt. De gegevens uit de Arbeidskrach tentelling kunnen dienen als basis voor het voeren van beleid ten aanzien van werkgelegenheidsproblematiek. Rege ring en parlement, werkgevers- en werknemersorganisaties kunnen er ge bruik van maken bij discussies over ar beidsplaatsen. Verder worden deze ge gevens gevraagd door diverse instanties zoals planologische diensten en gemeen telijke overheden voor het opstellen van streekplannen en bestemmingsplannen. De Europese Gemeenschappen gebrui ken deze gegevens voor de verdeling van de gelden die zijn uitgetrokken voor het regionale stimuleringsbeleid. Arbeidskrachtentelling 1985. In het voorjaar van 1985 (van 27 fe bruari tot 31 mei 1985) wordt opnieuw een Arbeidskrachtentelling gehouden. In grote lijnen komt deze telling over een met vorige Arbeidskrachtentellin gen. Er worden vragen gesteld over on derwerpen zoals het bedrijf of de in stelling waar men werkt, het beroep dat men daar uitoefent, woon-werk- verkeer, het zoeken naar werk, deel tijdarbeid, onderwijs, uitkeringen en pensioenen. Met de verzamelde gegevens is het in principe mogelijk per gebiedseenheid zoals gemeente, gewest, agglomeratie of Coropgebied de daar wonende be roepsbevolking te vergelijken met de daar werkende bevolking. Per regio kunnen overzichten worden gemaakt van aard en omvang van de beroeps bevolking. Door de opeenvolgende Arbeidskrach tentellingen op een vergelijkbare wijze uit te voeren kunnen ook veranderin gen op de arbeidsmarkt die in de loop van de jaren optreden, worden gevolgd. Dit biedt de mogelijkheid op statistisch verantwoorde wijze iets te zeggen over de toekomst. De steekproefgrootte is evenals in 1983 bepaald op 5% voor de gemeenten in de provincies Drente en Zeeland, 4% in Groningen en Friesland en 2,77% in de rest van het land. In Wissenkerke wordt dus 5% be zocht door een enqueteur of enquetrice. De adressen die bezocht zullen worden zijn geselecteerd door het Centraal Bu reau voor de Statistiek. Degenen die een bezoek kunnen verwachten worden vooraf door middel van een brief op de hoogte gesteld wanneer dit plaats zal vinden. De enqueteur of enquetrice is voorzien van een legitimatiebewijs. GIRO 7475 MIDDELBURG U HELPT TOCH OOK

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1985 | | pagina 3