GROEI PARELS PAAS- verrassingstocht MIES BOUWMAN DOET EEN BEROEPOPU GIRO 809 Veiligheid-voor-alles bij zeevaart met vloeibaar gemaakte gassen in bulk STICHTING REDT DE KINDEREN (NEDERLAND) TWEEDE PAASDAGMET UW KRANT OP VERRASSINGSTOCHT Het Noord-Bevelands Nieuws en Advertentieblad en Delta Tours organiseren op maandag 8 april (Tweede Paasdag) een voor de prijs van slechts 62,50 (kinderen tot 12 jaar f 50, LET OP Inklusiefkoffie met gebak, koffietafel en diner. GEEF U SNEL OP OM TELEURSTELLING TE VOORKOMEN TELEFOON 01107-1514 Als er op de wereld één vaart is, waar veiligheid hoog in het vaandel staat, is het de vaart met gastankers. Het vervoer per gastanker van vloei baar gemaakte gassen wordt ten on rechte vaak in één adem genoemd met risico's die tot grote rampen kunnen leiden. De praktijk laat echter anders zien. In de statistieken van ongelukken in de scheepvaart komen gastankers niet voor. Dat zegt voldoende over de vei ligheid waarmee het vervoer van vloei baar aardgas (LNG), en vloeibare pe- troleumgassen (LPG) en chemische vloeibare gassen voortdurend wordt om ringd. Maar nog sprekender is dat de verzekeringstarieven voor gastankers even hoog zijn als die voor andere schepen! In verhouding tot de hele wereld tonnage neemt de gastankervaart met 1200 schepen een aandeel van nog geen twee procent een bescheiden plaats in. Dat doet echter niets af aan de vitale rol die gastankers spelen in het economische gebeuren. Zonder LNG-tankers zouden grote delen van de wereld van onontbeerlijke energie verstoken blijven en zonder de aanvoer van propaan en butaan (LPG) en chemisch vloeibare gassen kunnen chemische industrieën niet draaien, om dat ze van die grondstoffen afhankelijk zijn. Nog pas 20 jaar oud. Als gespecialiseerde tak van scheep vaart is het transport van vloeibare gassen nog maar twintig jaar oud. Met de snelle uitbreiding van de chemische industrie is ook het vervoer per schip van LPG voor de fabrikage van plastics en van ammonia voor de kunstmest- produktie sterk toegenomen. Voordien werden ook al vloeibaar ge maakte gassen vervoerd, maar dat ge beurde in tanks die in de scheepsruimen van gewone vrachtvaarders waren ge- installeerd. In de loop van de jaren '60 zijn speciaal ontworpen gastankers in de vaart gekomen. De gastankvaart kent uiteenlopende typen schepen voor de verschillende soorten gas. Het vervoer van vloeibaar aardgas (LNG) speelt zich af tussen pro ducerende en consumerende landen, de zogenaamde liner-trade, via vaste rou tes over lange afstanden en met tank schepen die grote hoeveelheden vloei baar gemaakt gas (75.000 tot 150.000 m3) kunnen laden. Petroleumgassen (LPG) komen ter be schikking bij de winning van ruwe olie (Midden-Oosten, Noordzee) en bij het raffinageproces. In tegenstelling tot aardgas (LNG) worden ze niet gebruikt als brandstof voor elektriciteitscentrales LPG-tankers zijn daarom kleiner dan LNG-tankers. Het grootste type heeft een ladinginhoud van 70.000 m3 en wordt ingezet voor het vervoer van vindplaats (oliebron of produktieplaats) naar af nemer. Gastankers voor LPG, met een capa citeit van 1000 tot rond de 50.000 m3, varen als regel tussen chemische indu strieën, evenals gastankers met che misch vloeibare gassen aan boord. De laatste tankers hebben een relatief ge ringe ladingruimte, omdat het bij het vervoer van dit soort vloeibaar ge maakte gassen gewoonlijk om kleine hoeveelheden gaat. De gassen worden in vloeibare vorm geladen, vervoerd en gelost, omdat één kubieke meter vloeibaar gemaakt gas in die vloeibare vorm overeenkomt met 700 m3 voor LNG tot 215 m3 in gasvorm voor bijvoorbeeld butaan bij plm. 15° C. Aan boord worden de gassen vloei baar gehouden door onafgebroken koe ling. Dat gebeurt bij lage temperaturen, variërend van min 162 graden Celsius voor LNG, min 104 graden voor ethy- leen tot maximaal 48 graden onder nul voor LPG bij nagenoeg atmosferische omstandigheden in de ladingtanks. Het vervoer van LPG vindt ook plaats in druk-tanks waarbij de koeling van de gassen niet zo groot hoeft te zijn. De ladingtanks waarin de vloeibaar ge maakte gassen worden geladen, hebben verschillend vormen, al naar gelang 'hun inhoud vloeibaar moet worden gehou den onder druk, gekoeld of door een kombinatie van beide. Bij moderne gas tankers zijn de tanks aangepast aan de vorm van de romp van het schip, zodat een zo groot mogelijk deel van de be schikbare ruimte wordt benut. Gastankers zijn gekompliceerd en daarom kostbare schepen. De bouwprijs is hoog vanwege de speciale apparatuur voor het koelen van de gassen en de uitgebreide veiligheidsvoorzieningen die internationaal zijn voorgeschreven. Het „gasgedeelte" maakt ongeveer een derde van de totale bouwkosten uit. Veiligheid-vóór-alles is het dwingende gebod aan boord van gastankers en op de laad- en losinstallaties. De officieren van gastankers hebben een speciale opleiding gekregen en zijn daarna in de praktijk vertrouwd ge raakt met de specifieke eisen van het transport van vloeibaar gemaakte gas sen. Met een vloot van ruim 230 gastan kers neemt Japan de eerste plaats in op de wereldranglijst. Verreweg de meeste andere landen hebben veel klei nere vloten. In West-Europa heeft Noorwegen met meer dan vijftig schepen de grootste vloot van dit type schepen. Onder Nederlandse vlag varen negen gastankers. Vier behoren tot rederijen van de Anthony Veder Groep in Rot terdam, die er momenteel nog eens drie in aanbouw heeft in Nederland. "EEN LPG - SCHIP MET DRUKTANKS MET EEN INHOUD VAN 12.000 M3' FIETSBANDEN BELANGRIJK VOOR GOED EN VEILIG FIETSEN Al zo'n kleine honderd jaar zijn fiet sen uitgerust met luchtbanden, om pre cies te zijn sinds 1888 toen de Ierse veearts John Boyd Dunlop patent kreeg op een door hem ontwikkelde luchtband. Hij was niet de eerste, maar wel de eerste die ervoor zorgde dat de band ook in produktie werd genomen. Voordien moest je het zonder doen en in het gunstigste geval werd dan een massieve rubberen band gebruikt. De fietsers keken eerst nogal wantrouwend tegen de luchtband aan, want het lek worden werd als een groot probleem gezien. Al gauw bleken echter de voor delen zo groot te zijn, dat de luchtband als onmisbaar werd gezien. Toepassing van de luchtband betekende prettiger, lichter en veiliger fietsen. De komst van de luchtband heeft de gebruiksmo gelijkheden van de fiets dan ook aan zienlijk vergroot en sinds het laatste decennium van de vorige eeuw begon de grote opmars van de fiets. Binnen- en buitenband. De fietsband zoals die nu gebruikt wordt, bestaat uit een binnenband en een buitenband. In de binnenband wordt lucht gepompt en de buitenband dient ter bescherming. De binnenband is van rubber en voorzien van een zelf- dichtend ventiel. Er bestaan verschil lende soorten ventiels, met een rubber slangetje of zonder. Omdat er ventiels in verschillende maten bestaan, kan het voorkomen, dat de mond van de fietspomp niet goed op het ventiel past, dan moet een verloopnippel wor den gebruikt. Ventiels worden vaak met een stofdopje geleverd, dat het ventiel aan de bovenzijde afsluit. Echt wel nuttig omdat het voorkomt dat het ventiel door straatvuil dichtslibt en dat geeft dan moeite met het oppom pen van de band. Een nieuwtje is een binnenband die niet, zoals gebruikelijk uit één rond stuk bestaat, maar met twee dichtgelaste uiteinden. Dat is han dig als je bijvoorbeeld tijdens een fiets tocht een binnenband moet vervangen en als dat de band van het achterwiel betreft, is dat een heel werk. Met zo'n binnenband uit één stuk gaat dat ge makkelijker. Je haalt de kapotte bin nenband uit de buitenband en knipt hem doormidden. Die binnenband ben je dus wel kwijt. Dan wordt de nieuwe binnenband in de velg gelegd, waarbij de beide uiteinden elkaar best een stukje mogen overlappen. Bij het op pompen vormt de binnenband zich in de buitenband op de juiste plaats. De buitenband bestaat uit canvas koordlagen, staaldraad en rubber. Daarom wordt over draadbanden ge sproken en dit ter onderscheiding van de tubes, zoals die vooral op racefietsen worden gebruikt. Bij een tube zijn bui ten- en binnenband tot een geheel ver werkt. Reparatie is bij een tube nogal tijdrovend. Omdat er tegenwoordig ook heel smalle draadbandjes bestaan ver dringen deze de tube steeds meer voor lichtgewicht fietsen, ook omdat een draadband minder kwetsbaar is dan een tube. Bandenmaat is belangrijk. Fietsbanden bestaan in verschillende maten, die korresponderen met de velg- maten. Bij het kopen van nieuwe ban den moet je daarmee rekening houden. Heb je niet de juiste maat band, dan zal dat problemen geven met bet om leggen en een niet goed passende band slijt ook sneller. De maten staan met cijfertjes op de zijkant van de band aangegeven. Wie twijfelt moet de fiet- senvaikman laten kijken of hij de juiste maat band heeft. Veel buitenbanden zijn tegenwoordig voorzien van een reflekterende strook, waardoor de fiets in het donker ook van opzij goed zichtbaar wordt. Dat is belangrijk voor de veiligheid. In een aantal landen zijn reflekterende fiets banden wettelijk voorgeschreven. In Nederland is dat nog niet het geval, maar het gebruik van deze banden moet zeker worden aanbevolen. Ze zijn iets duurder dan gewone banden, maar dat kleine verschil mag je wel voor je veiligheid over hebben. Ook banden vragen onderhoud. Net als aan de hele fiets moet ook aan de banden zorg worden besteed. Zo'n 'kleine moeite loont dubbel en dwars. Als je zorgt dat de banden in goede staat blijven, gaan ze langer mee. Wat moet je daarvoor doen? Houd de banden steeds goed op spanning. Daardoor blijven ze beter in model en je fietst ook lichter. Of een band de juiste spanning heeft kun je zelf ge makkelijk kon troleren. Met de beide duimen in de band drukken en je moet dan de band maar heel licht kunnen indrukken. Als de wegen glad zijn, bij voorbeeld in de winter bij ijzel of sneeuw, mag de bandenspanning wel wat minder zijn, zodat de band tijdens het rijden wat breder uitzet, waar dooi de slipkans kleiner wordt. Houd in de zomer de banden als het enigszins kan uit de felle zon als je je fietst ergens neerzet, want het felle zonlicht ver snelt de vertering van het rubber. Als een buitenband afgesleten raakt, zodat het profiel verdwenen is, doe je er verstandig aan een nieuwe band om te leggen. Zo'n band met een afgesleten loopvlak is namelijk minder veilig om dat hij sneller doorslipt. Ook is de kans op lek worden dan groter. Daarom be ter tijdig een nieuwe band kopen dan steeds maar weer de band moeten plak ken. Dat is verkeerde zuinigheid. Met dat lek worden valt het tegenwoordig best mee omdat de kwaliteit van de banden sterk is verbeterd. Binnenban den zijn, zoals dat heet, potdicht ge worden en kleine gaatjes -gaan vanzelf weer dicht. Er zijn tegenwoordig substanties op de markt die, nadat ze in de binnen band zijn ingebracht, Weine lekken dichten en ook zijn er buitenbanden met extra moeilijk te doordringen laag, zodat glassplinters en dergelijke boos doeners minder gemakkelijk door de band heen gaan. Zorg voor alle zeker heid toch maar voor bandenplakspul len, vooral als je onderweg bent, zodat je jezelf in noodgevallen kunt helpen. In de -fietsenhandel is het hiervoor noodzakelijke materiaal in een handig doosje te koop. Hoe beter je voor je banden zorgt, des te minder vaak heb je dat doosje nodig. Ver van ons bed sterven dagelijks duizenden kinderen aan ziekten als kinkhoest, difterie, tuberculose en mazelen. Ver van ons bed worden ook duizenden kinderen blijvend invalide door kinderverlamming. Wie in een land woont als Nederland, waar kinderen gezond kunnen opgroeien, accepteert dat niet. Vandaar deze oproep. tVOOR F 25 PER JMR KUNT U DONATEUR WORDEN VAN DE STICHTING REDT DE KINDEREN (NEDERLAND) Voor f 25 per jaar steunt u een levensbelangrijk projekt. Met uw bijdrage kan de Stichting het immunisatie-projekt in Boven Volta (dat sinds kort Burkina wordt genoemd) voortzetten. Een projekt met als einddoel: uit banning van alle dodelijke kinderziekten in Boven Volta en ook in andere landen in de Derde Wereld. Dat einddoel is nog ver, maar bereikbaar mits er gerekend kan worden op uw steun. Er sterven zoveel kinderen onnodig. Doe daar iets aan.«Nu. O WORDT DONATEUR, STORT F. 25,- DEN HAAG

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1985 | | pagina 4