KRQKIEK VAN IOORQ-REVELAND Voor het eerst schaatsen op het Veerse Meer Verlengen van schepen: Vier eeuwen Nederlandse specialiteit Opnieuw winst voor Slagvast Noord-Bevelandse Hobbybeurs op 2 maart Reünie oud-kaderleden bij opening scouting tentoonstelling op 23 maart U KUNT NIET ALLES WETEN wmmM ^p{|l^> - '-••■' '.;V -'V''"'- B d'leslol is wee over, beste vrienden, mè wat is-t-er vee lol hewist op 'ties. Zelfs op 't Veerse Meer kö-je schaese. Ok de langverwachte Elf-Stedentocht hieng van start. Vo vee men sen is dat aoltied nog de hrööste wens hewist. Vo Jewannes was dat ok zó en toen dan ok ut bericht kwam, is-t-un heliek vertrokke en op d'n hröösten dag is-t-un ok hestart. Jewannes en de Elf-Stedentocht. Jewannes ao 'ta lank hezeid En an iederéén uutheleid: A-t-ut nog us un Elf-Stedentocht wordt, Dan bin ik zéker vort. Ie kan schaese as d'n besten En mee wedstriën was 't un nooit d'n lesten. Teminste dat was vroeher zó, Mè z'n besten tied ao-t-un noe wè hehao. Ie is a in de zestug Mè nog lang nie aemechtug. Affijn, noe was dan 't bericht hekomme En Jewannes was heliek an de voorbereidieng behonne. Van aolus nam-t-un mee, Schöónhoed, boterammen en z'n portemenee. Bel, bel, wat was 't dae druk, Mè Jewannes ao heluk. Ie kon slaepe in un bejaerdenuus, Dus 'tleek net as tuus. d' Ouwetjes aoe ze di bie mkaore hezet, Aoles vanwehe de tocht en d' iespret. D'n aoren ochend stieng Jewannes a vroeg buuten, Mee z'n schaesens en un zak stuuten. Vrééd, wat was 't dae druk, Mè ie rocht nie van z'n stuk. Om zeven ure kon-t-un vertrekke, En stieng un op z'n plekke. 't Was netuurlijk nog donker op 't ies, En iederéén sprak di Fries. Je snapte d'r hin jota van, Wi waere aol die schaesers dan? Rie-je dee-t-un, 't hieng opperbest, En ard, want ie wouw biekomme bie de rest. Om aolf nehene wier 't licht, Mè nog niks kwam d'r in 't zicht. In de varte zag-t-un wat uuzen stae, En di is Jewannes nae toe hehae. Ie wouw un boterammetje ete En oevee a-t-un voorlag wouw-t-un wete. Die mensen stienge stik verbaesd En Jewannes keek hlad verdwaesd. De Elf-Stedentocht kwam di nie vurbie, Mè, mè, stotterde Jewannes, dat kan toch nie? Toen z'm verteld oe of 't zat: Ie was hlad op 't-verkeerde pad! Bie de start ao-t-un rechs hemotte, En ie was lienks hehae, verdotteü CeeBee. Voor het eerst in het bestaan van het Veerse Meer kon er naar hartelust wor den geschaatst óp meestal prima ijs. Duizenden schaatsliefhebbers maakten dankbaar gebruik van deze ongekende mogelijkheid. Direct nadat het ijs door verschillen de instanties op betrouwbaarheid was gekeurd, was de actieve ijsclub van Kamperland er als de kippen bij om een schitterend parcours uit te zetten voor het rijden van prestatie-afstan den. Voorzitter Ko Mol van deze ver eniging met het bestuur had de organi satie binnen 24 uur geheel rond. Alles liep dan ook gesmeerd. Aan beide zij den. van het parcours waren stempel- hokjes neergezet, waar de controle voor de afstand die men wilde schaat sen geschiedde. De afstanden die kon den worden gereden mocht men zelf bepalen naar eigen kunnen, resp. 10, 25, 50, 75 of 100 km. Vele schaatsers kwamen na de ge leverde prestatie trots binnen in d'Oude Veerstoep, die als centraal punt voor dit schaatsgebeuren een uitstekende gelegenheid bood. Of men nu. 10 km of meer had gere den, de prestatie was er meestal, gezien leeftijd enz., niet minder om. Op de eerste dag waren er tussen de 4000 en 4500 schaatsers, die van deze unieke gelegenheid op het Veerse Meer gebruik maakten. Niet minder dan 12 maraton schaatsers legden deze dag de 100 km af. De tweede dag met wat min der deelnemers, waren dat er 5. Schoonrijden. Een toch wel heel apart onderdeel van de schaatssport is het schoonrijden, niet te verwarren met kunstrijden, want dit is het beslist niet. Het schoonrijden vereist ook aangepaste schaatsen, hoe wel er ook met kunstschaatsen gereden kan worden. Het beheersen van een bepaalde streek en afzet op de schaats, waar dan nog houding en lichaamsstand bijko men kijken, beschrijft ongeveer dit séhoonrijden, maar op papier zoiets be schrijven is niet mogelijk. Op woensdag 20 februari werden er schoonrij wedstrijden door de Kamper- landse ijsclub georganiseerd. Voor dit doel was een prachtige baan op het Meer uitgezet. Maar liefst 29 deelne mers hadden voor de verschillende on derdelen ingeschreven. Dit zijn paren en dames en heren. Een driemans jury had de taak deze verschillende categorieën te beoordeen. Geen eenvoudige taak, want vele be kende Zeeuwse schoonrijders en rijd sters kwamen aan de start. Onbegrij pelijk is dat er dan na afloop toch men sen zijn die het beter hebben gezien en met ongegronde commentaren en kri tieken aan komen zetten. Maar hier zal wel een beetje chauvinisme aan vast zitten. Gelukkig waren de kenners on der de rijders het wél met de jury eens, zodat een eensluidende uitslag als resultaat uit de bus kwam. De uitslag van de open vrije Zeeuwse kampioenschappen schoonrijden is als volgt: 1 Meerman-Meerman, Biezelinge 2 Westerweel-Westerweel, Middelburg 3 De Jong-Verrijzer, Goes Dames: 1 Beerman, Biezelinge 2 Verrijzer, Rilland 3 De Hartog, Kortgene Heren: 1 Meerman, Biezelinge 2 De Jong, Goes 3 ,De Wee, Kortgene Dat tafeltennis een moeilijk te voor spellen sport is blijkt wel uit het feit dat Slagvast, ondanks het gemis van J. J. Visscher, voor de tweede maal in successie de winst naar zich toe wist te halen. Vooral toen Leen Sandee in de eerste partij Slagvast naar een 0-1 voor sprong wist te brengen, kwam de stem ming er in. Gesteund door dit succes nam Hans v.d. Kraan de tweede partij voor z'n rekening en bracht Slagvast naar een 0-2 voorsprong. Jos Breas had daarop de pech te moeten starten tegen de sterkste speelster van 'tZand uit Middelburg. Dat hij daarvan ver loor was echter geen schande, want ach teraf bleek dat alleen hij ongeschonden uit deze wedstrijd tevoorschijn was ge komen. De overige twee partijen had hij geen problemen. Samen met Hans v.d. Kraan, die ook nog een gewone partij wist te winnen, bracht hij Slag vast naar een verdiende 4-6 zege. Door dit resultaat staan de Kamperlanders nu op een verdienstelijke derde plaats, die op z'n minst het recht geeft op be houd in deze klasse. Programma: Zaterdag 2 maart MZ 5 - Slagvast 1, aanvang 13.00 uur Big Smash 2 - Slagvast 2 aanv. 9.30 uur Standen per 25 februari: 3e klas B jeugd: 1 Slagvast 1 Laurens 2 Scaldina 1 MZ 't Zand 4 Wilno 4 5e klas A jeugd: Wilno 5 MZ 9 Kapele 1 Slagvast 2 Oudelande 3 Big Smash 2 3e klas A senioren: 1 ,G. Polder 2 Arnemuiden 3 Slagvast 1 Kerkwerve 2 MZ 9 't Zand 6 5e kllas D senioren: Oudelande 2 Veere 3 Slagvast 2 Big Smash 5 Westerzicht 7 Laurens 7 4-8 4-5 4-4 4-4 4-3 4-0 4-8 3-6 4-4 4-2 4-2 3-0 4-8 4-8 4-4 4-2 4-2 4-0 4-8 4-6 4-4 4-4 4-2 4-0 28-12 20-20 25-15 21-19 21-19 5-35 31- 9 28- 2 24-16 13-27 10-30 4-26 38- 2 36- 4 15-25 12-28 10-30 9-31 37- 3 21-19 26-14 20-20 7-23 5-35 Op zaterdag 2 maart zal de Noord- Bevelandse hobbybeurs worden gehou den in het Dorpshuis van Wissenkerke, van 10.00 tot 16.00 uur. Zoals reeds eerder aangekondigd, is deze beurs toegankelijk voor iedereen die maar een hobby beoefent, of het nu haken, schilderen of postzels verzame len is, doet er niet toe. Kom je hobby laten zien, demonstoeren, ruilen of mis schien zelfs wat verkopen. Kortom, ie der is welkom, mits vantevoren aange meld. Deze hobbybeurs wordt georganiseerd door de Stichting Zeeland - Lekkerland in samenwerking met het Noord-Beve- lands Nieuws- en Advertentieblad. Voor die hobby-isten die nog aan deze beurs willen meedoen en zich nog niet hebben aangemeld, zijn nog enkele ruimtes beschikbaar. Voor deelname kunt u bellen: 01107-1514. Alle deelnemers worden verzocht om uiterlijk 9.30 uur aanwezig te zijn in het Dorpshuis, dan zal er een plaats voor u worden aangewezen. De deelname aan deze beurs is gra tis. Ook wanneer u naar de beurs wilt komen kijken behoeft u geen entree betalen. Een bezoekje aan de hobbybeurs is zeker de moeite waard. Van alles is er te zien en te beleven. Vele deelnemers zullen hun hobby demonstreren, wat voor velen een nieuwe ontdekking van allerlei soorten huisvlijt zal zijn. Geeft u daarom op als deelnemer of kom gewoon eens een kijkje nemen. Telefoon 01107-1514. Zaterdag 2 maart in het Dorpshuis te Wissenkerke. Op zaterdagmiddag 23 maart zal de Commissaris van de Koningin in de provincie Zeeland, dr. C. Boertien, de officiële opening verrichten van de ten toonstelling „75 jaren Scouting in Ne derland". Bij deze gebeurtenis zullen afgevaar digden van de landelijke organisatie, van de Zeeuwse scoutinggroepen en dis tricten aanwezig zijn en ook worden uitnodigingen verzonden aan de coleges van burgemeester en wethouders van de Zeeuwse gemeenten, de leden van de provinciale staten en andere Zeeuw se jeugdwerkinstellingen. Oud-kaderleden van. Scouting Zee land, of van één van de vier oude or ganisaties: de Nederlandse Gidsen, het Nederlands Padvindsters Gilde, de Ka tholieke Verkenners of de Nederandse Padvinders Vereniging, kunnen echter ook deze gebeurtenis meemaken. ,Zij die willen deelnemen aan deze reünie worden vriendelijk verzocht contact op te nemen met het bureau van Scouting Zeeland in Vlissingen om hun naam en huidig adres door te ge ven, zodat ook naar hen een uitnodiging kan worden verzonden. Video-banden moeten droog en niet te warm bewaard worden. Maak uw snijplank eerst nat als u sterk ruikende kruiden of groente (prei, knof look) moet snijden. U voorkomt hiermee dat het sap in de plank trekt. Snijd prei eerst in de lengte dooi\ U kunt dan beter eerst het zand weg spoelen. Daarna klein snijden en nog eens wassen. Als u melk morst neem dit dan eerst op met keukenpapier. U voorkomt hier mee dat uw vaatdoek snel zuur gaat ruiken. Druiven blijven langer goed als u ze niet op de fruitschaal legt, maar op hangt. De wereldscheepsbouw heeft al eeu wen te maken met de menselijke ex- pansiezucht. Of het nu ging om een boomstam-kano, „Titanic" of super tanker, steeds bleek er behoefte te zijn aan nog grotere schepen, die per reis nog meer konden vervoeren. De Neder landers zorgden voor een „pasklare" oplossing: waarom een nieuw schip bouwen, als je ook kunt verlengen? In de loop van de Gouden Eeuw, toen Nederland zich als handelsnatie ont plooide, werden de aangepaste vissers schepen, zoals „Haringbuizen" en „Snoe- kers", die als vrachtvaarders dienden, te klein. De „Buis" was, dankzij haar geringe diepgang en eenvoudige tuigage, wel zeer geschikt voor de kustvaart: goedkoop te bouwen en oerzeewaardig. Deze eigenschappen èn de groeiende vraag naar scheepsruimte inspireerden de vaderlandse scheepsbouwers tot het „oprekken" van dit type: zo ontstond de „Fluit". Later, toen schepen niet meer „op het oog" werden gebouwd, maar vol gens ontwerp, werd het ook mogelijk bestaande schepen doormidden te zagen en er een stuk tussen te timmeren. Bij een zeilschip gaf dat als extra voordeel een snellere romp („lengte loopt") die minder afdreef en natuurlijk meer laad vermogen had! Verlengen kon niet eindeloos: een te lang schip zou te slap worden en gaan doorzakken en 100 meter was wel het maximum voor houten schepen. Hoogwaardig. Tegenwoordig hebben de Nederlandse reparatiewerven de kunst van het ver lengen tot een hoogwaardig technische operatie verheven, dankzij de kennis, opgedaan in de sektiébouw. Net als vroeger vindt de verlenging plaats door in de midscheeps een stuk in te voegen. Verlenging aan voor- of achterschip, zou veel te ingewikkeld en dus te duur worden! Zodra een werf opdracht krijgt tot verlenging, begint men te bouwen aan het toe te voegen middendeel, aan de hand van het oor spronkelijke scheepsontwerp, met de e- ventuele eisen voor bijkomende opbouw, etc. Het te verlengen vaartuig is dan nog gewoon in de vaart! Tegenwoordig worden sekties vaak geheel kompleet gemonteerd inklusief alle buizen, leidingen en elektriciteit. Zodra de tussen te voegen selctie gereed is, komt het schip naar de werf. Daar wordt het schip doormidden gebrand en vervolgens verlengd door de nieuwe sektie er tussen te schuiven. De bouw en meetmethodes zijn zo geperfektio- neerd, dat het tegenwoordig eigenlijk niet eens meer spannend is of de zaak wel zal passen. Om een indruk te geven: een gekom- pliceerd karwei als de verlenging van een passagiersschip kost drie maanden werk. Dat is althans de tijd die de Am- sterdamsche Droogdok Maatschappij no dig had voor het tussenvoegen van een 32 meter lang stuk in de Ierse veerboot „St. Killian II". Veel vraag. Soms doen zich hele golven van ver lengingen voor, zoals kortgeleden het geval was toen voor schepen die tot de Kleine Handelsvaart worden gerekend nieuwe en grotere maten werden toe gestaan. Toen de grens van 75 m lengte was vervangen door de zogenaamde 4000 GT grens, waarbij niet de lengte van het schip maar de inhoud van het schip bepalend werd, konden de romp van KHV-schepen worden verlengd van 75 tot 100 meter. Vooral voor de koel vaart-rederij en was dit de mogelijkheid tot ingrijpende verbouwingen van vaak splinternieuwe schepen. Zelfs gaf reder M. Smits vorig jaar aan de IJssel-Vliet-Combinatie op dracht drie nog in aanbouw zijnde schepen met bijna dertig meter te ver lengen. Holwerda liet een nog maar twee jaar oud schip met ruim 10 m verlengen. En onlangs werden bij Scheepswerf „Wel gelegen" in Harlingen twee gloednieuwe vee-schepen voor het vervoer van le vend vee van de Rederij Vroon uit Breskens met 15 m verlengd. Eén van de twee, de „Zebu Express" kwam zelfs regelrecht van de (Engelse) bouwwerf. Het zusterschip „Buffalo Express" was nog geen jaar in de vaart! Voor de leek is het waarschijnlijk een onbegrijpelijke zaak: hoe kan het nog lonend zijn om schepen groter te maken terwijl de rederijen steen en been kla gen over de slechte vrachtenmarkt? Nu de vrachtenmarkt, dankzij de iets aan trekkende wereldeconomie, ook weer ietsje overeind krabbelt, is dat geluk kig wel het geval. Hoe meer vracht een schip kan ver voeren met gelijkblijvende exploitatie kosten (brandstofverbruik en beman ning blijven gelijk), des te voordeliger kan het schip varen en des te beter kan het op tegen de concurrentie. VERLENGEN VAN SCHEPEN - VIER EEUWEN NEDERLANDSE SPECIALITEIT. Schip te klein? Voor de Nederlandse scheepsbouw geen probleem. Terwijl het te verlengen schip nog in de vaart is wordt de in te voegen sectie gebouwd, vervolgens komt het schip naar de werf waar het nieuwe deel dan „ingepast' wordt.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1985 | | pagina 2