KRQKIEK VAN
IOORQ-REVELAND
Voor het eerst
schaatsen op het Veerse Meer
Verlengen van schepen:
Vier eeuwen Nederlandse specialiteit
Opnieuw winst
voor Slagvast
Noord-Bevelandse
Hobbybeurs op 2 maart
Reünie oud-kaderleden
bij opening
scouting tentoonstelling
op 23 maart
U KUNT NIET
ALLES WETEN
wmmM
^p{|l^> - '-••■' '.;V -'V''"'- B
d'leslol is wee over, beste vrienden, mè wat is-t-er vee lol
hewist op 'ties. Zelfs op 't Veerse Meer kö-je schaese. Ok de
langverwachte Elf-Stedentocht hieng van start. Vo vee men
sen is dat aoltied nog de hrööste wens hewist. Vo Jewannes
was dat ok zó en toen dan ok ut bericht kwam, is-t-un heliek
vertrokke en op d'n hröösten dag is-t-un ok hestart.
Jewannes en de Elf-Stedentocht.
Jewannes ao 'ta lank hezeid
En an iederéén uutheleid:
A-t-ut nog us un Elf-Stedentocht wordt,
Dan bin ik zéker vort.
Ie kan schaese as d'n besten
En mee wedstriën was 't un nooit d'n lesten.
Teminste dat was vroeher zó,
Mè z'n besten tied ao-t-un noe wè hehao.
Ie is a in de zestug
Mè nog lang nie aemechtug.
Affijn, noe was dan 't bericht hekomme
En Jewannes was heliek an de voorbereidieng behonne.
Van aolus nam-t-un mee,
Schöónhoed, boterammen en z'n portemenee.
Bel, bel, wat was 't dae druk,
Mè Jewannes ao heluk.
Ie kon slaepe in un bejaerdenuus,
Dus 'tleek net as tuus.
d' Ouwetjes aoe ze di bie mkaore hezet,
Aoles vanwehe de tocht en d' iespret.
D'n aoren ochend stieng Jewannes a vroeg buuten,
Mee z'n schaesens en un zak stuuten.
Vrééd, wat was 't dae druk,
Mè ie rocht nie van z'n stuk.
Om zeven ure kon-t-un vertrekke,
En stieng un op z'n plekke.
't Was netuurlijk nog donker op 't ies,
En iederéén sprak di Fries.
Je snapte d'r hin jota van,
Wi waere aol die schaesers dan?
Rie-je dee-t-un, 't hieng opperbest,
En ard, want ie wouw biekomme bie de rest.
Om aolf nehene wier 't licht,
Mè nog niks kwam d'r in 't zicht.
In de varte zag-t-un wat uuzen stae,
En di is Jewannes nae toe hehae.
Ie wouw un boterammetje ete
En oevee a-t-un voorlag wouw-t-un wete.
Die mensen stienge stik verbaesd
En Jewannes keek hlad verdwaesd.
De Elf-Stedentocht kwam di nie vurbie,
Mè, mè, stotterde Jewannes, dat kan toch nie?
Toen z'm verteld oe of 't zat:
Ie was hlad op 't-verkeerde pad!
Bie de start ao-t-un rechs hemotte,
En ie was lienks hehae, verdotteü
CeeBee.
Voor het eerst in het bestaan van het
Veerse Meer kon er naar hartelust wor
den geschaatst óp meestal prima ijs.
Duizenden schaatsliefhebbers maakten
dankbaar gebruik van deze ongekende
mogelijkheid.
Direct nadat het ijs door verschillen
de instanties op betrouwbaarheid was
gekeurd, was de actieve ijsclub van
Kamperland er als de kippen bij om
een schitterend parcours uit te zetten
voor het rijden van prestatie-afstan
den. Voorzitter Ko Mol van deze ver
eniging met het bestuur had de organi
satie binnen 24 uur geheel rond. Alles
liep dan ook gesmeerd. Aan beide zij
den. van het parcours waren stempel-
hokjes neergezet, waar de controle
voor de afstand die men wilde schaat
sen geschiedde. De afstanden die kon
den worden gereden mocht men zelf
bepalen naar eigen kunnen, resp. 10,
25, 50, 75 of 100 km.
Vele schaatsers kwamen na de ge
leverde prestatie trots binnen in d'Oude
Veerstoep, die als centraal punt voor
dit schaatsgebeuren een uitstekende
gelegenheid bood.
Of men nu. 10 km of meer had gere
den, de prestatie was er meestal, gezien
leeftijd enz., niet minder om.
Op de eerste dag waren er tussen
de 4000 en 4500 schaatsers, die van deze
unieke gelegenheid op het Veerse Meer
gebruik maakten. Niet minder dan 12
maraton schaatsers legden deze dag de
100 km af. De tweede dag met wat min
der deelnemers, waren dat er 5.
Schoonrijden.
Een toch wel heel apart onderdeel
van de schaatssport is het schoonrijden,
niet te verwarren met kunstrijden, want
dit is het beslist niet. Het schoonrijden
vereist ook aangepaste schaatsen, hoe
wel er ook met kunstschaatsen gereden
kan worden.
Het beheersen van een bepaalde
streek en afzet op de schaats, waar dan
nog houding en lichaamsstand bijko
men kijken, beschrijft ongeveer dit
séhoonrijden, maar op papier zoiets be
schrijven is niet mogelijk.
Op woensdag 20 februari werden er
schoonrij wedstrijden door de Kamper-
landse ijsclub georganiseerd. Voor dit
doel was een prachtige baan op het
Meer uitgezet. Maar liefst 29 deelne
mers hadden voor de verschillende on
derdelen ingeschreven. Dit zijn paren
en dames en heren.
Een driemans jury had de taak deze
verschillende categorieën te beoordeen.
Geen eenvoudige taak, want vele be
kende Zeeuwse schoonrijders en rijd
sters kwamen aan de start. Onbegrij
pelijk is dat er dan na afloop toch men
sen zijn die het beter hebben gezien en
met ongegronde commentaren en kri
tieken aan komen zetten. Maar hier zal
wel een beetje chauvinisme aan vast
zitten. Gelukkig waren de kenners on
der de rijders het wél met de jury
eens, zodat een eensluidende uitslag
als resultaat uit de bus kwam.
De uitslag van de open vrije Zeeuwse
kampioenschappen schoonrijden is als
volgt:
1 Meerman-Meerman, Biezelinge
2 Westerweel-Westerweel, Middelburg
3 De Jong-Verrijzer, Goes
Dames:
1 Beerman, Biezelinge
2 Verrijzer, Rilland
3 De Hartog, Kortgene
Heren:
1 Meerman, Biezelinge
2 De Jong, Goes
3 ,De Wee, Kortgene
Dat tafeltennis een moeilijk te voor
spellen sport is blijkt wel uit het feit
dat Slagvast, ondanks het gemis van
J. J. Visscher, voor de tweede maal in
successie de winst naar zich toe wist
te halen. Vooral toen Leen Sandee in de
eerste partij Slagvast naar een 0-1 voor
sprong wist te brengen, kwam de stem
ming er in. Gesteund door dit succes
nam Hans v.d. Kraan de tweede partij
voor z'n rekening en bracht Slagvast
naar een 0-2 voorsprong. Jos Breas
had daarop de pech te moeten starten
tegen de sterkste speelster van 'tZand
uit Middelburg. Dat hij daarvan ver
loor was echter geen schande, want ach
teraf bleek dat alleen hij ongeschonden
uit deze wedstrijd tevoorschijn was ge
komen. De overige twee partijen had
hij geen problemen. Samen met Hans
v.d. Kraan, die ook nog een gewone
partij wist te winnen, bracht hij Slag
vast naar een verdiende 4-6 zege. Door
dit resultaat staan de Kamperlanders
nu op een verdienstelijke derde plaats,
die op z'n minst het recht geeft op be
houd in deze klasse.
Programma:
Zaterdag 2 maart
MZ 5 - Slagvast 1, aanvang 13.00 uur
Big Smash 2 - Slagvast 2 aanv. 9.30 uur
Standen per 25 februari:
3e klas B jeugd:
1 Slagvast 1
Laurens 2
Scaldina 1
MZ
't Zand 4
Wilno 4
5e klas A jeugd:
Wilno 5
MZ 9
Kapele 1
Slagvast 2
Oudelande 3
Big Smash 2
3e klas A senioren:
1
,G. Polder 2
Arnemuiden 3
Slagvast 1
Kerkwerve 2
MZ 9
't Zand 6
5e kllas D senioren:
Oudelande 2
Veere 3
Slagvast 2
Big Smash 5
Westerzicht 7
Laurens 7
4-8
4-5
4-4
4-4
4-3
4-0
4-8
3-6
4-4
4-2
4-2
3-0
4-8
4-8
4-4
4-2
4-2
4-0
4-8
4-6
4-4
4-4
4-2
4-0
28-12
20-20
25-15
21-19
21-19
5-35
31- 9
28- 2
24-16
13-27
10-30
4-26
38- 2
36- 4
15-25
12-28
10-30
9-31
37- 3
21-19
26-14
20-20
7-23
5-35
Op zaterdag 2 maart zal de Noord-
Bevelandse hobbybeurs worden gehou
den in het Dorpshuis van Wissenkerke,
van 10.00 tot 16.00 uur.
Zoals reeds eerder aangekondigd, is
deze beurs toegankelijk voor iedereen
die maar een hobby beoefent, of het nu
haken, schilderen of postzels verzame
len is, doet er niet toe. Kom je hobby
laten zien, demonstoeren, ruilen of mis
schien zelfs wat verkopen. Kortom, ie
der is welkom, mits vantevoren aange
meld.
Deze hobbybeurs wordt georganiseerd
door de Stichting Zeeland - Lekkerland
in samenwerking met het Noord-Beve-
lands Nieuws- en Advertentieblad.
Voor die hobby-isten die nog aan deze
beurs willen meedoen en zich nog niet
hebben aangemeld, zijn nog enkele
ruimtes beschikbaar. Voor deelname
kunt u bellen: 01107-1514.
Alle deelnemers worden verzocht om
uiterlijk 9.30 uur aanwezig te zijn in
het Dorpshuis, dan zal er een plaats
voor u worden aangewezen.
De deelname aan deze beurs is gra
tis. Ook wanneer u naar de beurs wilt
komen kijken behoeft u geen entree
betalen.
Een bezoekje aan de hobbybeurs is
zeker de moeite waard. Van alles is er
te zien en te beleven. Vele deelnemers
zullen hun hobby demonstreren, wat
voor velen een nieuwe ontdekking van
allerlei soorten huisvlijt zal zijn.
Geeft u daarom op als deelnemer of
kom gewoon eens een kijkje nemen.
Telefoon 01107-1514. Zaterdag 2 maart
in het Dorpshuis te Wissenkerke.
Op zaterdagmiddag 23 maart zal de
Commissaris van de Koningin in de
provincie Zeeland, dr. C. Boertien, de
officiële opening verrichten van de ten
toonstelling „75 jaren Scouting in Ne
derland".
Bij deze gebeurtenis zullen afgevaar
digden van de landelijke organisatie,
van de Zeeuwse scoutinggroepen en dis
tricten aanwezig zijn en ook worden
uitnodigingen verzonden aan de coleges
van burgemeester en wethouders van
de Zeeuwse gemeenten, de leden van
de provinciale staten en andere Zeeuw
se jeugdwerkinstellingen.
Oud-kaderleden van. Scouting Zee
land, of van één van de vier oude or
ganisaties: de Nederlandse Gidsen, het
Nederlands Padvindsters Gilde, de Ka
tholieke Verkenners of de Nederandse
Padvinders Vereniging, kunnen echter
ook deze gebeurtenis meemaken.
,Zij die willen deelnemen aan deze
reünie worden vriendelijk verzocht
contact op te nemen met het bureau
van Scouting Zeeland in Vlissingen om
hun naam en huidig adres door te ge
ven, zodat ook naar hen een uitnodiging
kan worden verzonden.
Video-banden moeten droog en niet te
warm bewaard worden.
Maak uw snijplank eerst nat als u sterk
ruikende kruiden of groente (prei, knof
look) moet snijden. U voorkomt hiermee
dat het sap in de plank trekt.
Snijd prei eerst in de lengte dooi\ U
kunt dan beter eerst het zand weg
spoelen. Daarna klein snijden en nog
eens wassen.
Als u melk morst neem dit dan eerst
op met keukenpapier. U voorkomt hier
mee dat uw vaatdoek snel zuur gaat
ruiken.
Druiven blijven langer goed als u ze
niet op de fruitschaal legt, maar op
hangt.
De wereldscheepsbouw heeft al eeu
wen te maken met de menselijke ex-
pansiezucht. Of het nu ging om een
boomstam-kano, „Titanic" of super
tanker, steeds bleek er behoefte te zijn
aan nog grotere schepen, die per reis
nog meer konden vervoeren. De Neder
landers zorgden voor een „pasklare"
oplossing: waarom een nieuw schip
bouwen, als je ook kunt verlengen?
In de loop van de Gouden Eeuw, toen
Nederland zich als handelsnatie ont
plooide, werden de aangepaste vissers
schepen, zoals „Haringbuizen" en „Snoe-
kers", die als vrachtvaarders dienden,
te klein. De „Buis" was, dankzij haar
geringe diepgang en eenvoudige tuigage,
wel zeer geschikt voor de kustvaart:
goedkoop te bouwen en oerzeewaardig.
Deze eigenschappen èn de groeiende
vraag naar scheepsruimte inspireerden
de vaderlandse scheepsbouwers tot het
„oprekken" van dit type: zo ontstond
de „Fluit".
Later, toen schepen niet meer „op
het oog" werden gebouwd, maar vol
gens ontwerp, werd het ook mogelijk
bestaande schepen doormidden te zagen
en er een stuk tussen te timmeren. Bij
een zeilschip gaf dat als extra voordeel
een snellere romp („lengte loopt") die
minder afdreef en natuurlijk meer laad
vermogen had!
Verlengen kon niet eindeloos: een te
lang schip zou te slap worden en gaan
doorzakken en 100 meter was wel het
maximum voor houten schepen.
Hoogwaardig.
Tegenwoordig hebben de Nederlandse
reparatiewerven de kunst van het ver
lengen tot een hoogwaardig technische
operatie verheven, dankzij de kennis,
opgedaan in de sektiébouw.
Net als vroeger vindt de verlenging
plaats door in de midscheeps een stuk
in te voegen. Verlenging aan voor- of
achterschip, zou veel te ingewikkeld en
dus te duur worden! Zodra een werf
opdracht krijgt tot verlenging, begint
men te bouwen aan het toe te voegen
middendeel, aan de hand van het oor
spronkelijke scheepsontwerp, met de e-
ventuele eisen voor bijkomende opbouw,
etc. Het te verlengen vaartuig is dan
nog gewoon in de vaart!
Tegenwoordig worden sekties vaak
geheel kompleet gemonteerd inklusief
alle buizen, leidingen en elektriciteit.
Zodra de tussen te voegen selctie gereed
is, komt het schip naar de werf. Daar
wordt het schip doormidden gebrand
en vervolgens verlengd door de nieuwe
sektie er tussen te schuiven. De bouw
en meetmethodes zijn zo geperfektio-
neerd, dat het tegenwoordig eigenlijk
niet eens meer spannend is of de zaak
wel zal passen.
Om een indruk te geven: een gekom-
pliceerd karwei als de verlenging van
een passagiersschip kost drie maanden
werk. Dat is althans de tijd die de Am-
sterdamsche Droogdok Maatschappij no
dig had voor het tussenvoegen van een
32 meter lang stuk in de Ierse veerboot
„St. Killian II".
Veel vraag.
Soms doen zich hele golven van ver
lengingen voor, zoals kortgeleden het
geval was toen voor schepen die tot de
Kleine Handelsvaart worden gerekend
nieuwe en grotere maten werden toe
gestaan. Toen de grens van 75 m lengte
was vervangen door de zogenaamde
4000 GT grens, waarbij niet de lengte
van het schip maar de inhoud van het
schip bepalend werd, konden de romp
van KHV-schepen worden verlengd van
75 tot 100 meter.
Vooral voor de koel vaart-rederij en
was dit de mogelijkheid tot ingrijpende
verbouwingen van vaak splinternieuwe
schepen. Zelfs gaf reder M. Smits vorig
jaar aan de IJssel-Vliet-Combinatie op
dracht drie nog in aanbouw zijnde
schepen met bijna dertig meter te ver
lengen.
Holwerda liet een nog maar twee jaar
oud schip met ruim 10 m verlengen. En
onlangs werden bij Scheepswerf „Wel
gelegen" in Harlingen twee gloednieuwe
vee-schepen voor het vervoer van le
vend vee van de Rederij Vroon uit
Breskens met 15 m verlengd. Eén van
de twee, de „Zebu Express" kwam zelfs
regelrecht van de (Engelse) bouwwerf.
Het zusterschip „Buffalo Express" was
nog geen jaar in de vaart!
Voor de leek is het waarschijnlijk een
onbegrijpelijke zaak: hoe kan het nog
lonend zijn om schepen groter te maken
terwijl de rederijen steen en been kla
gen over de slechte vrachtenmarkt? Nu
de vrachtenmarkt, dankzij de iets aan
trekkende wereldeconomie, ook weer
ietsje overeind krabbelt, is dat geluk
kig wel het geval.
Hoe meer vracht een schip kan ver
voeren met gelijkblijvende exploitatie
kosten (brandstofverbruik en beman
ning blijven gelijk), des te voordeliger
kan het schip varen en des te beter kan
het op tegen de concurrentie.
VERLENGEN VAN SCHEPEN - VIER EEUWEN NEDERLANDSE SPECIALITEIT.
Schip te klein? Voor de Nederlandse scheepsbouw geen probleem. Terwijl het te verlengen schip nog in de vaart is wordt
de in te voegen sectie gebouwd, vervolgens komt het schip naar de werf waar het nieuwe deel dan „ingepast' wordt.