KRONIEK VAN NOORQ-BEVELANQ V oorli cliting Computer kontroleert containers over zee U KUNT NIET AUES WETEN MS l-l uu^UUkUU.. .,-■« Ut is wee a even heleje, 'beste vrienden. Om percies te wezen net vo de zeumer. De meziek van Wiskerke aelt dan spullen op vo de rommelmart. Prachtuhhe spulletjes kriehe ze di vo en ut wor méésetal oal verkocht, ök Arjoan z'n koelkasse. 't Akkefietje van Arjoan. Ze komme van de meziek, zei Arjoan tehen z'n vrouwe. Da's vo de rommelmart, die a ze van de zeumer ouwe. Arjoan oa nog twi vekansie uuzen en ie docht an un ouwe koelkasse. Die stieng di mè te staen, ie zouw de meziek d'r mee verrasse. Toen de muziekanten kwaeme, oa Arjoan hlad hin tied. Mè dat was nie zó erg, z'n kasse roch'tun toch wè kwiet. De sleutel van 't uus wier ophezooht en ze krehe de booschap mee: Meschien is't wat vo julder, vo mien is't nie mi vee. De mannen nae ut uusje, un koelkasse is! nooit weg. Ie dee ók nog droai-je, dat za held opbrienge, zeg. Verzichtug wier de kasse op z'n plekje hezet. D'r mocht hin krasje ankomme, di wier hoed op helet. Twi weken laeter was de rommelmart hebeurd. Toen kwam Arjoan in z'n uusje en ie is toen hlad verkleurd. Z'n splinternieuwe koelkasse was spoorloos verdwene. En in't oare uusje di stieng dien ouwen verheme. Un lichje hieng brande bie Arjoan, ie docht an de muziekanten. En an z'n sleutel, di paste op oalebei-je de kanten. Ze waere ut verkeerde uus inhehae en netuurluk ok de verkeerde kasse. Ie vloog nae buuten, dat verkentje zou um even wasse. Mè te wassen was ter nie mi vee, want de kasse was verkocht. En die oa vo de meziek un oardug centje ophebrocht. Arjoan ei mè over z'n arte hestreke, ze d'r leute om hehad. En beroerd is tun ök nie, ie hünt de meziek ók wat. Het vervoer van containers (laadkis- ten) heeft in nauwelijks twintig jaar de scheepvaart sterker beïnvloed dan andere ontwikkelingen in een eeuw. Moderne containerschepen hebben in de belangrijkste vaargebieden de taak overgenomen van de traditionele vrachtschepen met stukgoederen kis ten, balen, enz. in hun ruimen. Met hun veel grotere ladingkapaciteit ver drongen containerschepen de bestaande vrachtschepen eerst van de drukke Noord-Atlantische route tussen Europa en de Verenigde Staten en Canada. Daarna veroverden ze de route tussen Europa en het Verre Oosten, het vaar- gebied naar Australië en tenslotte ook de vaart tussen het Verre Oosten en de westkust van Noord-Amerika. Schepen die enkele duizenden contai ners aan boord kunnen nemen; stipte vaarschema's; goed uitgeruste contai ner-terminals in de havens van vertrek en aankomst; stipt werkende organisa ties die ervoor zorgen dat elke laadkist zonder oponthoud wordt afgeleverd op de plaats van bestemming. Voor bui tenstaanders lijkt het zó voortreffelijk dat ze zich er geen voorstelling van kunnen maken op welke manier het nóg doelmatiger zou kunnen. Controle noodzakelyk. Specialisten op dit terrein hebben daar andere gedachten over. Zij zijn voortdurend bezig om het systeem ver der te stroomlijnen, de snelheid op te voeren en vooral, om de controle ervan te vervolmaken. De periode van ver nieuwingen ook al zijn die dan niet meer zo spektakulair is nog lang niet afgesloten. Elke rederij die zich met container vaart bezighoudt, heeft enkele tiendui zenden containers in eigendom of in huur. Dat is een investering waarmee kapitalen zijn gemoeid. Daarom is het van groot belang dat die containers zo efficiënt mogelijk worden gebruikt, want elke laadkist die ergens leeg op een kade staat, kost geld. Containers als woonruimte! We hebben het dan maar niet over containers die soms in Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse havens spoorloos van de kade verdwijnen en soms ver in het binnenland weer worden teruggevon den. Voorzien van ramen, maar verder nog helemaal ongeschonden, zijn ze woning geworden van kinderrijke ge zinnen. Wel wat benauwd onder de tro pische zon, maar beter bestand tegen plensbuien dan de traditionele huisves ting van houten optrekjes! Het komt overigens niet vaak voor dat containers zo'n on-eigenlijke be stemming krijgen of op een andere ma nier zoek raken. De meeste rederijen hebben in de loop der jaren methoden bedacht, om het verdwijnen van con tainers te voorkomen en om vast te stellen waar ze zich bevinden; op een kade, aan boord van een schip, op een truck of treinonderstel, in een binnen schip of bij een bedrijf om te worden gèlost of geladen. Met de uitbreiding van het container vervoer zijn die „bewakingssystemen" nauwkeuriger geworden. Een eenvou dige laadkist kost zesduizend gulden. Het loont dus de moeite om de zwerf tochten van de laadkisten over de aard bol te volgen, vooral als men bedenkt dat hun aantal in de honderdduizenden loopt! Zo heeft het Van Ommeren-concern in Rotterdam in nauwe samenwerking met de Japanse rederij Nippon Yusen Kaisha <NYK) dié al sinds de vorige eeuw door Van Ommeren in Europa wordt vertegenwoordigd een uniek systeem ontworpen. Dit systeem, waar op alle NYK-agentschappen in West- Europa zijn aangesloten, deelt op elk gewenst moment mede, waar welke container zich bevindt en onder welke omstandigheden, zoals geladen, gelost, in reparatie, enz. Elke containerbewe ging kan hiermee vanuit Rotterdam en vanuit de rederijvertegenwoordiging in Londen precies worden gevolgd. Dat is ook mogelijk vanuit het hoofdkantoor In de toekomst zal het niet vaak meer voorkomen dat kin deren de kans krygen hun creativiteit op containers los te laten! Nieuwe controlesystemen zorgen er voor dat de laad kisten nagenoeg permanent onderweg z\jn. van de rederij NYK in Tokio, dat op het komputernetwerk is aangesloten. Het systeem maakt het vrijwel uitge sloten dat containers op de een of an dere manier verdwijnen. Het slaat zelfs alarm als er iets dreigt mis te gaan. Een ander belangrijk voordeel is dat hierdoor een doelmatiger gebruik van de laadkisten kan worden gemaakt. De rederij kan zodoende met aanzienlijk minder huurcontainers toe en dat levert belangrijke besparingen op. Dit zogenaamde „Inventory Control aanpassingen, Van Ommeren vertegenwoordigde rederijen worden gebruikt. „Hot potato methode".' Ook in de lijnvaartdevisie van de Koninklijke Nedlloyd Groep, de grootste rederij van ons land, werkt men met een systeem dat het hoofdkantoor in Rotterdam voortdurend op de hoogte houdt van de verblijfplaats van zijn tienduizenden containers in de vele de len van de wereld waar het concern met eigen kantoren is gevestigd. De direkties van deze buitenlandse kantoren zijn sinds eind 1983 ook finan cieel verantwoordelijk voor de contai ners die zich daar bevinden. Dat is een prikkel om er voor te zorgen dat zo weinig mogelijk containers ergens wer keloos staan te wachten. Iedere lege laadkist eigendom van de rederij of gehuurd is immers een kostenpost. Heel toepasselijk is deze methode bij Nedlloyd „hot potato" (hete aardappel) gedoopt, omdat het de bedoeling is dat geloste containers zo snel mogelijk weer met nieuwe lading gevuld of leeg als een „hete aardappel" worden door geschoven! NOORD-BEVELANDSE HOBBY-BEURS Veel mensen hebben een hobby, die meestal binnenshuis blijft. Zeker wan neer het een kreatieve hobby betreft. Toch zijn er heel wat mensen, die hun vrijetijds-besteding wel eens buiten de deur willen laten zien. Of misschien wat willen ruilen of zelfs verkopen. De Stichting „Zeeland Lekkerland" wil u hierbij helpen en misschien ook wat aktiviteiten op een breder niveau bekend maken en aktiveren. Deze Stich ting, beoogt nl. het uitbrengen en be vorderen van het „Zeeuwse" in de ruimste zin van het woord. Dat ook uw kreativiteits- en hobby-produkten hier bij horen, spreekt vanzelf. De Stichting „Zeeland Lekkerland" wil, in samenwerking met het Noord- Bevelands Nieuws- en Advertentieblad, u in de gelegenheid stellen met uw hobby naar buiten te komen. Daarom doen wij een beroep op u allen, die een kreatieve hobby beoefenen, zich aan te melden voor een te houden „Noord- Bevelandse Hobbybeurs" op een nog nader te bepalen datum (eind februari - begin maart). Wat komt er zoal in aanmerking, zult u misschien vragen. Eigenlijk alles: verzamelingen, borduurwerk, schilder stukken, zelfgemaakte sieraden, model bouw, hout snijden, enz. enz. Het al omvattende van zo'n beurs of manifestatie zo u wilt, is niet alleen de hobby-produkten. Maar zeker ook, dat letterlijk iedereen, van jong tot oud, die een hobby beoefent, hieraan deel kan nemen. De deelname aan deze Hobbybeurs is geheel gratis en er zal ook geen toe gangsprijs worden gevraagd. De beurs zal bij voldoende deelname op een za terdag van 10.00 tot 16.00 uur worden gehouden in het Dorpshuis te Wissen- kerke. Aanmelden en inlichtingen: C. A. van Boven, Voorstraat 30, 4491 EW Wissen- kerke, Telefoon 01107 - 15 14. Een natte zijden paraplu mag niet „ge spannen" worden gedroogd. In slappe toestand laten drogen is beter voor de stof. Bosbcssenvlckken moet u enige tijd la ten staan in melk en daarna gewoon lauwwarm water uitwassen. Inktvlekken in pluche kunt u verwij deren door ze te wassen in warm zout water. Als u een kurk uit een lege fles wilt verwijderen, kunt u ammoniak in de fles gieten. De kurk lost in enkele da gen op. Verfkwasten moeten na gebruik direkt uitgewassen worden in petroleum, om ze zacht en soepel te houden. Daarna naspoelen in water en goed laten drogen Maak het in bed liggende zieken ge makkelijker door hun een gekleurde zakdoek te geven. De patiënten kunnen deze namelijk gemakkelijk terugvinden. "MET EEN KNIPOOG" Iedere gemeente heeft een voorlich- tingsgids. De aspirant-inwoner kan er veel gegevens in vinden en ook voor de ingezetenen is zo'n gids een goede zaak. Maar over de dorpssfeer kan de lezer niets vinden. En voor een nieuw-komer is dat toch heel belangrijk. Vandaar een aanvulling op de zake lijke gegevens met Kamperland als mo del voor „het" Noord-Bevelandse dorp. Een alternatieve gemeentegids. Om u niet al te zeer te vermoeien in twee delen aan te bieden. En volgens een oud, beproefd recept: A. zijn de Avonden, die zijn hier vredig en stil; je kan in je blootje op straat lopen, als je dat wil. Alleen 's zomers hoor je nog lang geraas van de één of andere toeristenbaas. B. dat zijn de Buren, die kontroleren we goed, we weten precies wat buurman laat of doet. Maar komen ze eens een keer in de knel, dan zijn we paraat en helpen we snel. C. is het Casembroothuis, een begrip is dat hier, daar hebben de mensen heel vaak plezier. Je kunt er gaan feesten of je krijgt E.H.B.O.; de bediening van Lies, die is altijd „zoó". D. zijn de Duinen, ook die heeft Kamperland, veel helm en veel struiken op een hoge hoop zand. Die duinen zijn fijn, gezellig en mooi, maar waarom ligt er toch altijd zoveel rotzooi? E. dat is Eng en eng dat is smal, dat is de Veerweg, het wordt haast te mal. Toch scheurt men er vaak met een noodgang doorheen; mensen, besef toch, je bent niet alleen. F. dat is Feesten, dat doen we ook graag, maar dan liefst zonder een stuk in de kraag. En vaak wordt het dan heel erg laat, maar dat merk je het best als 's morgens de wekker weer gaat! G. dat is de Gemeente, die heet Wissenkerke, maar van eenheid is soms niet veel te merken. En omdat de dorpen soms maar heel weinig samen willen doen, kost dat de gemeente handenvol poen. H. zijn de Honden, die brengen velen plezier, problemen geeft alleen het uitlaten van het dier. De trottoirs zijn voor velen de honden-w.c. en dat brengt voor anderen vaak ergernis mee. I. staat voor Ieder, die hier is geboren, die wil altijd tot de Kamperlanders blijven behoren. Men wil in dit dorp ook gaan bouwen en trouwen en in de nieuwe wijk een goedkoop huisje gaan bouwen. J. dat is onze Jachthaven, voor u en voor mij. Is er eigenlijk nog wel een plaatsje vrij? Of zal een tweede jachthaven er ooit nog komen? Och, die is toch voor mensen die hier niet wonen. K. zijn de Kerken, die hebben we er zes en er gaat er nog geen één op de fles. Maar de kind-ren zijn meer eensgezind; vandaar, dat men hier maar één basisschool vindt. L. is de Lente, dan is't hier goed toeven, op het vlakke land met z'n grote hoeven. Heus, voor mooie natuur hoef je niet ver hier vandaan. Ga 's morgens vroeg maar eens op de Goudplaat staan. M. zijn de Middenstanders, een nijvere groep, op hen doe je niet vaak vergeefs een beroep. En één keer per jaar staan ze op het toneel en trakteren ons op intriges en veel gekrakeel. (Slot volgt).

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1985 | | pagina 2