KRONIEK VAN
NOORQ-BEVELANQ
V oorli cliting
Computer kontroleert
containers over zee
U KUNT NIET
AUES WETEN
MS
l-l
uu^UUkUU.. .,-■«
Ut is wee a even heleje, 'beste vrienden. Om percies te wezen
net vo de zeumer. De meziek van Wiskerke aelt dan spullen
op vo de rommelmart. Prachtuhhe spulletjes kriehe ze di vo
en ut wor méésetal oal verkocht, ök Arjoan z'n koelkasse.
't Akkefietje van Arjoan.
Ze komme van de meziek,
zei Arjoan tehen z'n vrouwe.
Da's vo de rommelmart,
die a ze van de zeumer ouwe.
Arjoan oa nog twi vekansie uuzen
en ie docht an un ouwe koelkasse.
Die stieng di mè te staen,
ie zouw de meziek d'r mee verrasse.
Toen de muziekanten kwaeme,
oa Arjoan hlad hin tied.
Mè dat was nie zó erg,
z'n kasse roch'tun toch wè kwiet.
De sleutel van 't uus wier ophezooht
en ze krehe de booschap mee:
Meschien is't wat vo julder,
vo mien is't nie mi vee.
De mannen nae ut uusje,
un koelkasse is! nooit weg.
Ie dee ók nog droai-je,
dat za held opbrienge, zeg.
Verzichtug wier de kasse
op z'n plekje hezet.
D'r mocht hin krasje ankomme,
di wier hoed op helet.
Twi weken laeter
was de rommelmart hebeurd.
Toen kwam Arjoan in z'n uusje
en ie is toen hlad verkleurd.
Z'n splinternieuwe koelkasse
was spoorloos verdwene.
En in't oare uusje
di stieng dien ouwen verheme.
Un lichje hieng brande bie Arjoan,
ie docht an de muziekanten.
En an z'n sleutel,
di paste op oalebei-je de kanten.
Ze waere ut verkeerde uus inhehae
en netuurluk ok de verkeerde kasse.
Ie vloog nae buuten,
dat verkentje zou um even wasse.
Mè te wassen was ter nie mi vee,
want de kasse was verkocht.
En die oa vo de meziek
un oardug centje ophebrocht.
Arjoan ei mè over z'n arte hestreke,
ze d'r leute om hehad.
En beroerd is tun ök nie,
ie hünt de meziek ók wat.
Het vervoer van containers (laadkis-
ten) heeft in nauwelijks twintig jaar
de scheepvaart sterker beïnvloed dan
andere ontwikkelingen in een eeuw.
Moderne containerschepen hebben in
de belangrijkste vaargebieden de taak
overgenomen van de traditionele
vrachtschepen met stukgoederen kis
ten, balen, enz. in hun ruimen. Met
hun veel grotere ladingkapaciteit ver
drongen containerschepen de bestaande
vrachtschepen eerst van de drukke
Noord-Atlantische route tussen Europa
en de Verenigde Staten en Canada.
Daarna veroverden ze de route tussen
Europa en het Verre Oosten, het vaar-
gebied naar Australië en tenslotte ook
de vaart tussen het Verre Oosten en
de westkust van Noord-Amerika.
Schepen die enkele duizenden contai
ners aan boord kunnen nemen; stipte
vaarschema's; goed uitgeruste contai
ner-terminals in de havens van vertrek
en aankomst; stipt werkende organisa
ties die ervoor zorgen dat elke laadkist
zonder oponthoud wordt afgeleverd op
de plaats van bestemming. Voor bui
tenstaanders lijkt het zó voortreffelijk
dat ze zich er geen voorstelling van
kunnen maken op welke manier het
nóg doelmatiger zou kunnen.
Controle noodzakelyk.
Specialisten op dit terrein hebben
daar andere gedachten over. Zij zijn
voortdurend bezig om het systeem ver
der te stroomlijnen, de snelheid op te
voeren en vooral, om de controle ervan
te vervolmaken. De periode van ver
nieuwingen ook al zijn die dan niet
meer zo spektakulair is nog lang niet
afgesloten.
Elke rederij die zich met container
vaart bezighoudt, heeft enkele tiendui
zenden containers in eigendom of in
huur. Dat is een investering waarmee
kapitalen zijn gemoeid. Daarom is het
van groot belang dat die containers zo
efficiënt mogelijk worden gebruikt,
want elke laadkist die ergens leeg op
een kade staat, kost geld.
Containers als woonruimte!
We hebben het dan maar niet over
containers die soms in Afrikaanse en
Zuid-Amerikaanse havens spoorloos van
de kade verdwijnen en soms ver in het
binnenland weer worden teruggevon
den. Voorzien van ramen, maar verder
nog helemaal ongeschonden, zijn ze
woning geworden van kinderrijke ge
zinnen. Wel wat benauwd onder de tro
pische zon, maar beter bestand tegen
plensbuien dan de traditionele huisves
ting van houten optrekjes!
Het komt overigens niet vaak voor
dat containers zo'n on-eigenlijke be
stemming krijgen of op een andere ma
nier zoek raken. De meeste rederijen
hebben in de loop der jaren methoden
bedacht, om het verdwijnen van con
tainers te voorkomen en om vast te
stellen waar ze zich bevinden; op een
kade, aan boord van een schip, op een
truck of treinonderstel, in een binnen
schip of bij een bedrijf om te worden
gèlost of geladen.
Met de uitbreiding van het container
vervoer zijn die „bewakingssystemen"
nauwkeuriger geworden. Een eenvou
dige laadkist kost zesduizend gulden.
Het loont dus de moeite om de zwerf
tochten van de laadkisten over de aard
bol te volgen, vooral als men bedenkt
dat hun aantal in de honderdduizenden
loopt!
Zo heeft het Van Ommeren-concern
in Rotterdam in nauwe samenwerking
met de Japanse rederij Nippon Yusen
Kaisha <NYK) dié al sinds de vorige
eeuw door Van Ommeren in Europa
wordt vertegenwoordigd een uniek
systeem ontworpen. Dit systeem, waar
op alle NYK-agentschappen in West-
Europa zijn aangesloten, deelt op elk
gewenst moment mede, waar welke
container zich bevindt en onder welke
omstandigheden, zoals geladen, gelost,
in reparatie, enz. Elke containerbewe
ging kan hiermee vanuit Rotterdam en
vanuit de rederijvertegenwoordiging in
Londen precies worden gevolgd. Dat is
ook mogelijk vanuit het hoofdkantoor
In de toekomst zal het niet vaak meer voorkomen dat kin
deren de kans krygen hun creativiteit op containers los te
laten! Nieuwe controlesystemen zorgen er voor dat de laad
kisten nagenoeg permanent onderweg z\jn.
van de rederij NYK in Tokio, dat op het
komputernetwerk is aangesloten.
Het systeem maakt het vrijwel uitge
sloten dat containers op de een of an
dere manier verdwijnen. Het slaat zelfs
alarm als er iets dreigt mis te gaan.
Een ander belangrijk voordeel is dat
hierdoor een doelmatiger gebruik van
de laadkisten kan worden gemaakt. De
rederij kan zodoende met aanzienlijk
minder huurcontainers toe en dat levert
belangrijke besparingen op.
Dit zogenaamde „Inventory Control
aanpassingen,
Van Ommeren
vertegenwoordigde rederijen worden
gebruikt.
„Hot potato methode".'
Ook in de lijnvaartdevisie van de
Koninklijke Nedlloyd Groep, de grootste
rederij van ons land, werkt men met
een systeem dat het hoofdkantoor in
Rotterdam voortdurend op de hoogte
houdt van de verblijfplaats van zijn
tienduizenden containers in de vele de
len van de wereld waar het concern
met eigen kantoren is gevestigd.
De direkties van deze buitenlandse
kantoren zijn sinds eind 1983 ook finan
cieel verantwoordelijk voor de contai
ners die zich daar bevinden. Dat is een
prikkel om er voor te zorgen dat zo
weinig mogelijk containers ergens wer
keloos staan te wachten. Iedere lege
laadkist eigendom van de rederij of
gehuurd is immers een kostenpost.
Heel toepasselijk is deze methode bij
Nedlloyd „hot potato" (hete aardappel)
gedoopt, omdat het de bedoeling is dat
geloste containers zo snel mogelijk weer
met nieuwe lading gevuld of leeg
als een „hete aardappel" worden door
geschoven!
NOORD-BEVELANDSE
HOBBY-BEURS
Veel mensen hebben een hobby, die
meestal binnenshuis blijft. Zeker wan
neer het een kreatieve hobby betreft.
Toch zijn er heel wat mensen, die hun
vrijetijds-besteding wel eens buiten de
deur willen laten zien. Of misschien wat
willen ruilen of zelfs verkopen.
De Stichting „Zeeland Lekkerland"
wil u hierbij helpen en misschien ook
wat aktiviteiten op een breder niveau
bekend maken en aktiveren. Deze Stich
ting, beoogt nl. het uitbrengen en be
vorderen van het „Zeeuwse" in de
ruimste zin van het woord. Dat ook uw
kreativiteits- en hobby-produkten hier
bij horen, spreekt vanzelf.
De Stichting „Zeeland Lekkerland"
wil, in samenwerking met het Noord-
Bevelands Nieuws- en Advertentieblad,
u in de gelegenheid stellen met uw
hobby naar buiten te komen. Daarom
doen wij een beroep op u allen, die
een kreatieve hobby beoefenen, zich aan
te melden voor een te houden „Noord-
Bevelandse Hobbybeurs" op een nog
nader te bepalen datum (eind februari -
begin maart).
Wat komt er zoal in aanmerking, zult
u misschien vragen. Eigenlijk alles:
verzamelingen, borduurwerk, schilder
stukken, zelfgemaakte sieraden, model
bouw, hout snijden, enz. enz.
Het al omvattende van zo'n beurs of
manifestatie zo u wilt, is niet alleen
de hobby-produkten. Maar zeker ook,
dat letterlijk iedereen, van jong tot oud,
die een hobby beoefent, hieraan deel
kan nemen.
De deelname aan deze Hobbybeurs is
geheel gratis en er zal ook geen toe
gangsprijs worden gevraagd. De beurs
zal bij voldoende deelname op een za
terdag van 10.00 tot 16.00 uur worden
gehouden in het Dorpshuis te Wissen-
kerke.
Aanmelden en inlichtingen: C. A. van
Boven, Voorstraat 30, 4491 EW Wissen-
kerke, Telefoon 01107 - 15 14.
Een natte zijden paraplu mag niet „ge
spannen" worden gedroogd. In slappe
toestand laten drogen is beter voor de
stof.
Bosbcssenvlckken moet u enige tijd la
ten staan in melk en daarna gewoon
lauwwarm water uitwassen.
Inktvlekken in pluche kunt u verwij
deren door ze te wassen in warm zout
water.
Als u een kurk uit een lege fles wilt
verwijderen, kunt u ammoniak in de
fles gieten. De kurk lost in enkele da
gen op.
Verfkwasten moeten na gebruik direkt
uitgewassen worden in petroleum, om
ze zacht en soepel te houden. Daarna
naspoelen in water en goed laten drogen
Maak het in bed liggende zieken ge
makkelijker door hun een gekleurde
zakdoek te geven. De patiënten kunnen
deze namelijk gemakkelijk terugvinden.
"MET EEN KNIPOOG"
Iedere gemeente heeft een voorlich-
tingsgids. De aspirant-inwoner kan er
veel gegevens in vinden en ook voor de
ingezetenen is zo'n gids een goede zaak.
Maar over de dorpssfeer kan de lezer
niets vinden. En voor een nieuw-komer
is dat toch heel belangrijk.
Vandaar een aanvulling op de zake
lijke gegevens met Kamperland als mo
del voor „het" Noord-Bevelandse dorp.
Een alternatieve gemeentegids. Om u
niet al te zeer te vermoeien in twee
delen aan te bieden. En volgens een oud,
beproefd recept:
A. zijn de Avonden, die zijn hier vredig en stil;
je kan in je blootje op straat lopen, als je dat wil.
Alleen 's zomers hoor je nog lang geraas
van de één of andere toeristenbaas.
B. dat zijn de Buren, die kontroleren we goed,
we weten precies wat buurman laat of doet.
Maar komen ze eens een keer in de knel,
dan zijn we paraat en helpen we snel.
C. is het Casembroothuis, een begrip is dat hier,
daar hebben de mensen heel vaak plezier.
Je kunt er gaan feesten of je krijgt E.H.B.O.;
de bediening van Lies, die is altijd „zoó".
D. zijn de Duinen, ook die heeft Kamperland,
veel helm en veel struiken op een hoge hoop zand.
Die duinen zijn fijn, gezellig en mooi,
maar waarom ligt er toch altijd zoveel rotzooi?
E. dat is Eng en eng dat is smal,
dat is de Veerweg, het wordt haast te mal.
Toch scheurt men er vaak met een noodgang doorheen;
mensen, besef toch, je bent niet alleen.
F. dat is Feesten, dat doen we ook graag,
maar dan liefst zonder een stuk in de kraag.
En vaak wordt het dan heel erg laat,
maar dat merk je het best als 's morgens de wekker
weer gaat!
G. dat is de Gemeente, die heet Wissenkerke,
maar van eenheid is soms niet veel te merken.
En omdat de dorpen soms maar heel weinig samen
willen doen,
kost dat de gemeente handenvol poen.
H. zijn de Honden, die brengen velen plezier,
problemen geeft alleen het uitlaten van het dier.
De trottoirs zijn voor velen de honden-w.c.
en dat brengt voor anderen vaak ergernis mee.
I. staat voor Ieder, die hier is geboren,
die wil altijd tot de Kamperlanders blijven behoren.
Men wil in dit dorp ook gaan bouwen en trouwen
en in de nieuwe wijk een goedkoop huisje gaan bouwen.
J. dat is onze Jachthaven, voor u en voor mij.
Is er eigenlijk nog wel een plaatsje vrij?
Of zal een tweede jachthaven er ooit nog komen?
Och, die is toch voor mensen die hier niet wonen.
K. zijn de Kerken, die hebben we er zes
en er gaat er nog geen één op de fles.
Maar de kind-ren zijn meer eensgezind;
vandaar, dat men hier maar één basisschool vindt.
L. is de Lente, dan is't hier goed toeven,
op het vlakke land met z'n grote hoeven.
Heus, voor mooie natuur hoef je niet ver hier vandaan.
Ga 's morgens vroeg maar eens op de Goudplaat staan.
M. zijn de Middenstanders, een nijvere groep,
op hen doe je niet vaak vergeefs een beroep.
En één keer per jaar staan ze op het toneel
en trakteren ons op intriges en veel gekrakeel.
(Slot volgt).