GEI ORMATIE - RUBRIEK I EE IV TE KORTGEAE 1985 JONGERENJAAR Veranderingen WWV per 1 januari 1985 Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. donderdag 7 februari 1985 no. 4156 TELEFOON 01108-1553 Opheffing brandweerkorps Kats STUDEREN MET UITKERING Een INFORMATIERUBRIEK van de gemeente Kortgene? Inderdaad, het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kortgene heeft besloten maandelijks via dit blad u te informeren over allerlei voor u van belang zijnde zaken. Het betekent ook dat het gemeentelijk voorlichtingsblad, zoals dat ongeveer vier maal per jaar in de gemeente werd verspreid, vervalt. Maandelijkse aktuele informatie. Voor u interessante en zinvolle infor matie wordt regelmatiger gepubliceerd. Informatie, waar u „op tijd" iets mee kunt doen. (Het is nog niet helemaal zeker of er wordt gewerkt met vaste rubrie ken. De indeling van deze rubriek zal misschien daarom in het begin aan verandering onderhevig zijn. Deze rubriek is er voor u! Het gemeentelijk voorlichtingsblad verschijnt niet meer, we hopen dat u deze rubriek op prijs stelt en dat u op een voor u plezierige wijze wordt ingelicht over gemeentelijke onderwerpen. Reacties over deze rubriek zijn van harte welkom, hij is er voor u, dus weten we graag wat u ervan vindt. Een redactiecommissie buigt zich maandelijks over de te publiceren informatie. De leden van deze commissie zijn: Burgemeester Hoogendijk - van Duijn (voorzitster), mevrouw Brinkman en mevrouw Slimmen en de heren Van Damme, Belde, Goulooze en Koole. De gemeenteraad van Kortgene heeft vorige week donderdag besloten het brandweerkorps te Kats op te heffen en door te gaan met twee korpsen (Co- lijnsplaat en Kortgene). Bij het voorbe reiden van dit besluit is het kollege niet „over één nacht ijs gegaan". Zorgvuldig zijn de diverse belangen afgewogen! In een vroeg stadium is al overleg gevoerd met betrokkenen. Aanleiding voor dit alles is geweest de slechte staat van de huidige brand weerauto te Kats en de personeels sterkte van het korps. Zowel de raad als het kollege hebben duidelijk naar voren gebracht, dat er absoluut geen sprake is van onvrede over het funk- tioneren van het korps. Integendeel, er is juist waardering voor de inzet van de leden. Ondanks dat heeft het kollege ge meend aandacht te moeten vragen voor het voortbestaan van dit korps, immers in de huidige vorm is er sprake van een technisch onvolwaardig korps. Naar de toekomst toe moest er een beslissing worden genomen die duidelijkheid schept. Doorslaggevend is geweest dat na het opheffen van het korps te Kats er voor Bijstand is iets anders dan studiefi nanciering. Daar kan geen mens om heen. En wie onderwijs volgt met be houd van uitkering, laat eigenlijk de studie door de bijstand betalen. Deson- Kats geen onveiliger situatie gaat ont staan. Op basis van de daarvoor gel dende normen kan met twee korpsen de gehele gemeente worden bestreken. Handhaven van het korps betekende een forse investering, een investering die gezien de gewaarborgde veiligheid (met twee korpsen) onnodig is. Uit de besprekingen met betrokkenen is gebleken, dat er geen echte verant woorde alternatieven zijn, dus de keuze werd duidelijk: óf doorgaan, maar dan als volwaardig korps met een nieuwe auto, totale kosten plm. 250.000,óf het korps opheffen en doorgaan met twee korpsen. De raad koos voor het laatste. Dit be tekent overigens niet dat er nu al geen korps meer is in Kats. De komende pe riode zal in goed overleg met de korpsen worden bekeken op welke wijze de twee blijvende korpsen organisatorisch moe ten gaan draaien. Tevens zullen extra maatregelen worden genomen voor deze twee korpsen voor een stukje extra veiligheid. Totdat alles is afgerond, blijven de drie korpsen funktioneren. pe gemeente is verheugd dat de leden van het korps te Kats zich daarvoor willen inzetten. danks worden meerderjarige RWW-ers die tenminste één jaar lang werklpos zijn, een heel eind tegemoet gekomen. Wie niet in aanmerking komt voor een studietoelage van het rijk en ingeschreven staat en blijft bij het arbeidsbureau, aktief bezig blijft met het zoeken naar werk en aangeboden passende arbeid aan vaardt, kan dagonderwijs volgen tot en met het niveau van het voorbereidend weten schappelijk onderwijs (VWO) en het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Dagonderwijs op het niveau van de universiteit of hogere beroepsopleidin gen, is met behoud van uitkering niet mogelijk. Bij minderjarigen die een studie of opleiding volgen, geldt als uitgangspunt dat de ouders die betalen. Dat ligt na tuurlijk anders bij bepaalde kursussen die op aanwijzing van het arbeidsbu reau worden gevolgd. Wat precies kan en mag, hangt af van de persoonlijke omstandigheden. De sociale dienst bekijkt en bepaalt wat mogelijk is. Avondopleidingen en schriftelijk on derwijs, zoals bijvoorbeeld de Open U- niversiteit, zijn altijd mogelijk. Wel moet naar werk worden gezocht en aangeboden passende arbeid moet worden aanvaard. KAMPEERTERREIN ORISANT TE COLIJNSPLAAT Door de heer J. L. Verburg uit Co- lijnsplaat is een plan ingediend om een kampeerterrein te vestigen in het Kuup- je bij Colijnsplaat. De gemeente is dit initiatief positief tegemoet getreden en wil haar medewerking verlenen in de vorm van een herziening van het be stemmingsplan „Buitengebied". Op dinsdag 29 januari j.l. is 's avonds een hoorzitting gehouden in het Dorps huis „De Brug" te Colijnsplaat om in gezetenen en belanghebbenden de ge legenheid te geven hun oordeel over het plan te vellen. Dat het plan leeft in het dorp was zichtbaar te merken, want de zaal was zeer goed gevuld en tevens belangstellend. Tegenstand was aanwezig bij de Re- cron (een vereniging van recreatie- ondernemers). Deze vereniging zag met name graag, dat er eerst een beleids plan recreatie zou worden opgesteld en dat aan de hand daarvan zou worden beslist. Een inwoner van Colijnsplaat voorzag, dat met name de rust in het gebied zou worden verstoord. De overige geluiden waren positief. Met name het schoolhoofd hield een warm pleidooi voor het kampeerterrein. Hij omschreef het zelfs als zijnde een recht van Colijnsplaat. Ook de onder nemersvereniging liet zich zeer positief uit en acht het kampeerterrein nood zakelijk om de bestaande winkelvoor zieningen in Colijnsplaat te behouden. Er werd nog op gewezen om de wes telijk aangrenzende kuup te sparen voor ontwikkelingen vanwege de grote na tuurwetenschappelijke waarden. Het resultaat van de hoorzitting is voor de gemeente reden om haar vol ledige medewerking te verlenen aan een snelle realisering van dit recreatieve projekt. De Verenigde Naties hebben het jaar 1985 uitgeroepen tot Internationaal Jon geren jaar. Als motto's gelden: „Partici patie, Ontwikkeling, Vrede". Door allerlei organisaties en instellin gen wordt er dit jaar extra aandacht besteed aan wensen en problemen van jongeren in de leef tij dskategorie 1625 jaar. Prima!, maar het is heel belang rijk dat de jongeren zelf betrokken zijn en blijven bij de uitvoering van de ver schillende aktiviteiten in dit jongeren- jaar. WWV. Een WW V-uitkering wordt gedurende maximaal 2 jaar (onder de 23 jaar maximaal 1 jaar) verstrekt aan een werkloze werknemer die geen aan spraak (meer) kan maken op een WW- uitkering. De uitkering wordt verstrekt via de Gemeente en is gebaseerd op het dag loon (dat is het gemiddelde loon per dag in de laatste dienstbetrekking). Er gelden ongeveer dezelfde voorwaarden als voor de WW. Uitkering naar 70%>. Per 1 januari 1985 gaan alle WWV- uitkeringen omlaag naar 70% van het dagloon. Dat geldt zowel voor alle nieuwe gevallen d.w.z. mensen die na 1 januari een WWV-uitkering krij gen als voor hen die voor 1 januari al voor een uitkering in aanmerking kwamen. Vanaf 1 januari 1984 gold een dag loonkorting van 3%. Die vervalt nu. In plaats daarvan wordt het uitkerings percentage verlaagd van 75% naar 70% In de praktijk betekent dat een verla ging van de huidige WWV-uitkering van plm. 73% naar 70%. Werklozen tussen de 50 en 60 jaar langer in de WWV. Per 1 januari wordt een tijdelijke re geling van kracht waardoor werklozen tussen de 50 en 60 jaar bij afloop van de normale WWV-uitkeringsperio- de op of na 1 januari 1985 toch in de WWV kunnen blijven. Zij zijn dus De gemeente Kortgene is erg geïnte resseerd of er bij jongeren en vereni gingen waar jongeren een groot deel van uitmaken initiatieven zijn om aan dacht te besteden aan dit jongerenjaar. Voor zover mogelijk wil de gemeente als dit zo is, graag de helpende hand bieden. Initiatiefnemers worden gevraagd kontakt op te nemen met het bureau welzijn van de gemeente Kortgene. niet aangewezen op de RWW. Zij ont vangen dan een verlengde uitkering die 70% van het minimumloon bedraagt. Dus niet 70% van het dagloon. Voor ongehuwden met de financiële zorg van (een) kind(eren) onder de 18 jaar en voor gehuwden geldt dat zij, afhankelijk van het gezinsinkomen, een uitkering krijgen tot 100% van het mi nimumloon. Voor deze tijdelijke verlen ging moet de oudere werkloze wel aan de normale WWV-voorwaarden blijven voldoen. De tijdelijke regeling is van kracht tot het moment dat het stelsel van de sociale zekerheid is herzien, vermoe delijk per 1 juli 1985. Voor werklozen van 60 tot 65 jaar bestond al een regeling voor behoud van WWV. Deze regeling blijft echter ge woon doorlopen. Gelyke behandeling van mannen en vrouwen in de WWV. Nu de Tweede Kamer het wetsvoor stel tot gelijke behandeling van mannen en vrouwen in de WWV heeft verwor pen, zal het Kabinet op korte termijn een nieuw wetsvoorstel indienen. Tot de behandeling van dat voorstel door het Parlement blijft de bestaande si tuatie op dit punt ongewijzigd. De ge huwde vrouw moet dus kostwinner zijn om voor een WWV-uitkering' in aan merking te komen. Binnenkort verschijnt er een folder over de gehele WWV. Deze is dan ver krijgbaar op het gemeentehuis bij het bureau sociale zaken. COLIJNSPLAAT DINSDAG 29 JAN.: HOORZITTING CAMPING ORISANT IN "DE BRUG" door Kees van Boven Onder grote belangstelling van het publiek wordt op dinsdag 29 januari de hoorzitting gehouden met betrekking tot de nieuw op te zetten camping in „Het Kuupje". Het plan, dat is inge diend door de heer J. Verburg, ligt uit gewerkt ter discussie op tafel. Burgemeester Hoogendijk wijst er in haar kort welkomstwoord op, dat deze zitting geen inspraak beoogt, maar we zijn hier voor het oppikken van uw vragen en gedachten omtrent dit pro jekt. Een soort inventarisatie, welke wij mee zullen nemen ter ondersteuning van de verdere besluitvorming, aldus de burgemeester. Na deze korte inleiding kunnen er vragen worden gesteld in een eerste en tweede ronde, die dan zo goed als mo gelijk is zullen worden beantwoord. In deze eerste ronde krijgt de heer D. J. Verstand het woord. Hij is consulent van de Recron, een organisatie van campinghouders. Hij zegt het volgende: Wij, als Re cron, hebben veel bemoeienis met de verblijfsrecreatie in Zeeland, en met na me ook op Noord-Beveland. De struc tuuronderzoeken die recentelijk zijn ge- da'an door Economische Zaken geven aan hoe het er mee staat. De omzet in deze sector is maar zes weken en dat is over het geheel gezien erg kort. Ui teraard bepalen ook prijs en kwaliteit het produkt. De investeringen zijn op de bestaande campings zeer hoog, met kapitaalslasten van 35 tot 50%. Onze visie is dan ook: probeer zo veel moge lijk uitbreiding bij bestaande bedrijven te realiseren en bekijk alles eerst goed voor er een nieuw projekt op stapel wordt gezet. Wij constateren dat er veel moeite gedaan moet worden om de recreant naar de campings te krijgen. De be langstelling neemt duidelijk af en de bezettingsgraad in Zeeland is dan ook laag te noemen. Overloopterreinen wor den niet of nauwelijks gebruikt op Noord-Beveland. De bestaande bedrijven hebben ook hoge promotiekosten om rendabel te worden of te blijven. Daarnaast zegt ook het beleidsplan dat de signalen niet naar de aanbodkant uitwijzen. Wij pleiten er dan ook voor dat dit beleidsplan ook door de gemeen te overgenomen moet worden. Dit als verantwoording naar de bestaande be drijven. Concreet is dit voor de gemeente Kortgene: maak zelf een goed beleids plan met een verantwoorde visie en neem geen ad hoe beslissing, want de effecten zijn nog niet bekend. Wij vragen ons ook af of de locatie wel verantwoord is, want een verblijfs- recreatiebedrijf moet nuttig en renda bel zijn! Dit alles wil niet zeggen dat wij het vrije ondernemersschap niet willen stimuleren, want wanneer deze plannen doorgaan, zullen wij de onder nemer ook met open armen ontvangen, aldus de heer Verstand. Burgemeester Hoogendijk laat in haar antwoord weten dat het wel degelijk om uitgewerkte plannen gaat. Wij heb ben onderbouw gepleegd en de provincie zegt dat de ruimte er voor is. Ook het provinciaal beleidsplan wijst Colijns plaat aan als recreatiegebied. Ook de voortvloeiende effecten hebben we wel degelijk bekeken, met een duidelijke toekomstvisie. Hierna krijgt de heer Goulooze het woord. Hij spreekt als ingezetene en als hoofd van de plaatselijke o.l. school. Hij vindt dat de bevolking van Co lijnsplaat zich duidelijk moet uitspre ken. Hij wijst er op dat de recreatie de afgelopen jaren goed op gang is geko men in de gemeente Kortgene. Wij op Colijnsplaat hebben dit met argusogen gevolgd, zo zegt hij, en de gemeente heeft toegezegd dat we aan de beurt komen. Voor de hele gemeenschap is dit een goede zaak, zoals voor de werk gelegenheid en de scholen kunnen hier misschien ook een graantje van mee pikken, aldus spreker. Verder zegt hij dat het voor de mid denstand zeker ook zijn vruchten zal afwerpen en juicht recreatieplannen en initiatieven in die richting dan ook toe. Namens de Colijnsplaatse onderne mers zegt de heer Kallewaard dat de camping er best mag komen. Hij zegt aan het adres van de Recron, dat ook de ondernemers op het dorp hebben ge- investeerd en zodoende ook graag met de vooruitgang mee willen en dat de middenstandsbedrijven zo in stand wor den gehouden. De burgemeester gaat hier kort op in, waaruit blijkt dat de gemeente Co lijnsplaat niet in de steek zal laten als het om uitbreiding van de recreatieve mogelijkheden gaat. Het gebied is er voor aangewezen en dat willen we be nutten, zo zegt ze. Een korte pauze, waarin de plannen kunnen worden bekeken, wordt nu in gelast. De tweede ronde. De heer Verstand van de Recron krijgt als eerste het woord. Hij wijst er op dat in de provinciale beleidsnota Colijns plaat wel wordt aangegeven als recre atiegebied, maar dat hier geen cam ping is gesitueerd. Om misverstanden te voorkomen zegt hij, dat het niet de bedoeling van de Recron is om plannen tegen te werken, maar de beleidsnor- men die de Recron hanteert wijzen in een andere richting dan de nu op tafel liggende plannen. Uit vele jaren ervaring en onderzoek zijn deze normen landelijk vastgesteld. A De omvang van een camping moet minimaal 10 ha zijn om rendabel te draaien. B Het soort camping waarop gekam peerd gaat worden. Daarom zullen volgens ons de plan nen die nu op tafel liggen, niet het ef fect sorteren wat men er van verwacht. Het klinkt misschien wat schoolmees terachtig, maar met de vinger omhoog zeg ik, gemeente pas op! In antwoord zegt de burgemeester toe {Jat er een onderzoek naar het ren dement zal worden gedaan en dat er geen ad hoe besluit zal worden geno men. Milieu en natuur. Enkele vragen uit de toehoorders wor- »den gesteld hoe het staat met de aan tasting van de natuur in dit speciale gebied. Een toehoorder vindt het maar niks, hij vindt dat wanneer hij een wan deling wil gaan maken hij te weinig mogelijkheden heeft. Wanneer daar zo'n lawaaierig vakantieoord is, hoeft dat van mij niet meer, aldus spreker. Een andere, wat serieuzere visie komt van mevr. Zwager. Zij pleit er voor dat wanneer er een Camping komt, het na tuurgebied niet aangetast zal worden. Het is een erg belangrijk vogel-natuur gebied, zo zegt zij. De heer Brinkman reageert op de plannen zo die nu op tafel liggen, met een' verwijt aan de gemeente dat be langhebbenden die daar om hebben ge vraagd, niet van te voren zijn ingelicht. Hij vindt dit een vreemde zaak. Waarom dit niet is gebeurd, weet de heer Brinkman niet, want de burge meester ging hier niet concreet op in. Enkele toehoorders willen ook graag weten hoe het met de buitendijkse voorziening staat. Men doelde hierbij op het strandje, wat volgens de mening lang niet groot genoeg zal zijn, wanneer de plannen gerealiseerd zullen worden. Volgens de burgemeester is hier al over gesproken en wanneer het op kos ten aan zal komen om dit strand te ver groten of in stand te houden, zal de ei genaar hieraan mee moeten betalen. Na nog wat vragen over aangrenzen de landbouwgronden en ontsluiting, heeft de heer Kallewaard nog een laat ste opmerking. Hij zegt dat de onderne mers voor het plan zijn, maar vraagt de gemeente uitdrukkelijk rekening te houden met de bestaande middenstand. Als laatste spreker zegt de burge meester dit toe en komt dan tot een af ronding van deze hoorzitting. Zij wijst er op dat er nog een inspraakronde zal volgen, waarna er eventueel bezwaar schriften kunnen worden ingediend. Met dank voor de opkomst en de in breng sluit de burgemeester deze hoor zitting. TELEFOONCIRKEL OP NOORD-BEVELAND De Telefooncirkel Noord-Beveland start op maandag 4 februari voor een proef van een half jaar met 3 deel nemers. Alleenstaande ouderen die ook mee willen doen, kunnen zich opgeven bij de Stichting Welzijn voor Ouderen, Telefoon 01100-23723 óf bij één van de vrijwilligsters: mevr. Schippers, Tel. 01109 -203; mevr. Koole, Tel. 01107- 2173; mevr. Van Fraassen, Tel. 01107 - 1378 of mevr. Steendijk, Tel. 01107 - 1286 Er kunnen maximaal 10 ouderen mee doen met de telefooncirkel, deelname is gratis alleen moet men zelf elke dag iemand bellen. De kosten liggen dus op 0,15 per dag. De telefooncirkel start elke morgen om kwart voor negen. Moet een deel nemer een dagje weg of naar de dokter, kapper, enz., dan kan een dag over geslagen worden. Men moet het wel even laten weten natuurlijk, anders staat de vrijwilligster voor niks aan de deur. Een deelneem(st)er aan de tele fooncirkel is nl. altijd van hulp ver zekerd, omdat als men de telefoon niet opneemt, één van de vrijwilligsters komt kijken. Als het nodig is, waar schuwt zij de dokter en familieleden. De telefooncirkel biedt zekerheid en gezelligheid.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1985 | | pagina 3