GEI
ORMATIE - RUBRIEK I
EE IV TE KORTGEAE
1985
JONGERENJAAR
Veranderingen WWV
per 1 januari 1985
Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. donderdag 7 februari 1985 no. 4156
TELEFOON 01108-1553
Opheffing brandweerkorps Kats
STUDEREN MET UITKERING
Een INFORMATIERUBRIEK van de gemeente Kortgene? Inderdaad,
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kortgene
heeft besloten maandelijks via dit blad u te informeren over allerlei
voor u van belang zijnde zaken.
Het betekent ook dat het gemeentelijk voorlichtingsblad, zoals dat
ongeveer vier maal per jaar in de gemeente werd verspreid, vervalt.
Maandelijkse aktuele informatie. Voor u interessante en zinvolle infor
matie wordt regelmatiger gepubliceerd. Informatie, waar u „op tijd" iets
mee kunt doen.
(Het is nog niet helemaal zeker of er wordt gewerkt met vaste rubrie
ken. De indeling van deze rubriek zal misschien daarom in het begin aan
verandering onderhevig zijn.
Deze rubriek is er voor u! Het gemeentelijk voorlichtingsblad verschijnt
niet meer, we hopen dat u deze rubriek op prijs stelt en dat u op een
voor u plezierige wijze wordt ingelicht over gemeentelijke onderwerpen.
Reacties over deze rubriek zijn van harte welkom, hij is er voor u,
dus weten we graag wat u ervan vindt.
Een redactiecommissie buigt zich maandelijks over de te publiceren
informatie. De leden van deze commissie zijn: Burgemeester Hoogendijk -
van Duijn (voorzitster), mevrouw Brinkman en mevrouw Slimmen en
de heren Van Damme, Belde, Goulooze en Koole.
De gemeenteraad van Kortgene heeft
vorige week donderdag besloten het
brandweerkorps te Kats op te heffen en
door te gaan met twee korpsen (Co-
lijnsplaat en Kortgene). Bij het voorbe
reiden van dit besluit is het kollege niet
„over één nacht ijs gegaan". Zorgvuldig
zijn de diverse belangen afgewogen! In
een vroeg stadium is al overleg gevoerd
met betrokkenen.
Aanleiding voor dit alles is geweest
de slechte staat van de huidige brand
weerauto te Kats en de personeels
sterkte van het korps. Zowel de raad
als het kollege hebben duidelijk naar
voren gebracht, dat er absoluut geen
sprake is van onvrede over het funk-
tioneren van het korps. Integendeel, er
is juist waardering voor de inzet van
de leden.
Ondanks dat heeft het kollege ge
meend aandacht te moeten vragen voor
het voortbestaan van dit korps, immers
in de huidige vorm is er sprake van
een technisch onvolwaardig korps. Naar
de toekomst toe moest er een beslissing
worden genomen die duidelijkheid
schept.
Doorslaggevend is geweest dat na het
opheffen van het korps te Kats er voor
Bijstand is iets anders dan studiefi
nanciering. Daar kan geen mens om
heen. En wie onderwijs volgt met be
houd van uitkering, laat eigenlijk de
studie door de bijstand betalen. Deson-
Kats geen onveiliger situatie gaat ont
staan. Op basis van de daarvoor gel
dende normen kan met twee korpsen
de gehele gemeente worden bestreken.
Handhaven van het korps betekende
een forse investering, een investering
die gezien de gewaarborgde veiligheid
(met twee korpsen) onnodig is.
Uit de besprekingen met betrokkenen
is gebleken, dat er geen echte verant
woorde alternatieven zijn, dus de keuze
werd duidelijk: óf doorgaan, maar dan
als volwaardig korps met een nieuwe
auto, totale kosten plm. 250.000,óf
het korps opheffen en doorgaan met
twee korpsen.
De raad koos voor het laatste. Dit be
tekent overigens niet dat er nu al geen
korps meer is in Kats. De komende pe
riode zal in goed overleg met de korpsen
worden bekeken op welke wijze de twee
blijvende korpsen organisatorisch moe
ten gaan draaien. Tevens zullen extra
maatregelen worden genomen voor deze
twee korpsen voor een stukje extra
veiligheid.
Totdat alles is afgerond, blijven de
drie korpsen funktioneren. pe gemeente
is verheugd dat de leden van het korps
te Kats zich daarvoor willen inzetten.
danks worden meerderjarige RWW-ers
die tenminste één jaar lang werklpos
zijn, een heel eind tegemoet gekomen.
Wie niet in aanmerking komt voor
een studietoelage van het rijk en
ingeschreven staat en blijft bij het
arbeidsbureau,
aktief bezig blijft met het zoeken
naar werk en
aangeboden passende arbeid aan
vaardt,
kan dagonderwijs volgen tot en met het
niveau van het voorbereidend weten
schappelijk onderwijs (VWO) en het
middelbaar beroepsonderwijs (MBO).
Dagonderwijs op het niveau van de
universiteit of hogere beroepsopleidin
gen, is met behoud van uitkering niet
mogelijk.
Bij minderjarigen die een studie of
opleiding volgen, geldt als uitgangspunt
dat de ouders die betalen. Dat ligt na
tuurlijk anders bij bepaalde kursussen
die op aanwijzing van het arbeidsbu
reau worden gevolgd.
Wat precies kan en mag, hangt af
van de persoonlijke omstandigheden. De
sociale dienst bekijkt en bepaalt wat
mogelijk is.
Avondopleidingen en schriftelijk on
derwijs, zoals bijvoorbeeld de Open U-
niversiteit, zijn altijd mogelijk.
Wel moet naar werk worden gezocht
en aangeboden passende arbeid moet
worden aanvaard.
KAMPEERTERREIN ORISANT
TE COLIJNSPLAAT
Door de heer J. L. Verburg uit Co-
lijnsplaat is een plan ingediend om een
kampeerterrein te vestigen in het Kuup-
je bij Colijnsplaat. De gemeente is dit
initiatief positief tegemoet getreden en
wil haar medewerking verlenen in de
vorm van een herziening van het be
stemmingsplan „Buitengebied".
Op dinsdag 29 januari j.l. is 's avonds
een hoorzitting gehouden in het Dorps
huis „De Brug" te Colijnsplaat om in
gezetenen en belanghebbenden de ge
legenheid te geven hun oordeel over
het plan te vellen. Dat het plan leeft in
het dorp was zichtbaar te merken, want
de zaal was zeer goed gevuld en tevens
belangstellend.
Tegenstand was aanwezig bij de Re-
cron (een vereniging van recreatie-
ondernemers). Deze vereniging zag met
name graag, dat er eerst een beleids
plan recreatie zou worden opgesteld en
dat aan de hand daarvan zou worden
beslist. Een inwoner van Colijnsplaat
voorzag, dat met name de rust in het
gebied zou worden verstoord.
De overige geluiden waren positief.
Met name het schoolhoofd hield een
warm pleidooi voor het kampeerterrein.
Hij omschreef het zelfs als zijnde een
recht van Colijnsplaat. Ook de onder
nemersvereniging liet zich zeer positief
uit en acht het kampeerterrein nood
zakelijk om de bestaande winkelvoor
zieningen in Colijnsplaat te behouden.
Er werd nog op gewezen om de wes
telijk aangrenzende kuup te sparen voor
ontwikkelingen vanwege de grote na
tuurwetenschappelijke waarden.
Het resultaat van de hoorzitting is
voor de gemeente reden om haar vol
ledige medewerking te verlenen aan een
snelle realisering van dit recreatieve
projekt.
De Verenigde Naties hebben het jaar
1985 uitgeroepen tot Internationaal Jon
geren jaar. Als motto's gelden: „Partici
patie, Ontwikkeling, Vrede".
Door allerlei organisaties en instellin
gen wordt er dit jaar extra aandacht
besteed aan wensen en problemen van
jongeren in de leef tij dskategorie 1625
jaar. Prima!, maar het is heel belang
rijk dat de jongeren zelf betrokken zijn
en blijven bij de uitvoering van de ver
schillende aktiviteiten in dit jongeren-
jaar.
WWV.
Een WW V-uitkering wordt gedurende
maximaal 2 jaar (onder de 23 jaar
maximaal 1 jaar) verstrekt aan een
werkloze werknemer die geen aan
spraak (meer) kan maken op een WW-
uitkering.
De uitkering wordt verstrekt via de
Gemeente en is gebaseerd op het dag
loon (dat is het gemiddelde loon per
dag in de laatste dienstbetrekking). Er
gelden ongeveer dezelfde voorwaarden
als voor de WW.
Uitkering naar 70%>.
Per 1 januari 1985 gaan alle WWV-
uitkeringen omlaag naar 70% van het
dagloon. Dat geldt zowel voor alle
nieuwe gevallen d.w.z. mensen die
na 1 januari een WWV-uitkering krij
gen als voor hen die voor 1 januari
al voor een uitkering in aanmerking
kwamen.
Vanaf 1 januari 1984 gold een dag
loonkorting van 3%. Die vervalt nu.
In plaats daarvan wordt het uitkerings
percentage verlaagd van 75% naar 70%
In de praktijk betekent dat een verla
ging van de huidige WWV-uitkering
van plm. 73% naar 70%.
Werklozen tussen de 50 en 60 jaar
langer in de WWV.
Per 1 januari wordt een tijdelijke re
geling van kracht waardoor werklozen
tussen de 50 en 60 jaar bij afloop
van de normale WWV-uitkeringsperio-
de op of na 1 januari 1985 toch in
de WWV kunnen blijven. Zij zijn dus
De gemeente Kortgene is erg geïnte
resseerd of er bij jongeren en vereni
gingen waar jongeren een groot deel
van uitmaken initiatieven zijn om aan
dacht te besteden aan dit jongerenjaar.
Voor zover mogelijk wil de gemeente
als dit zo is, graag de helpende hand
bieden.
Initiatiefnemers worden gevraagd
kontakt op te nemen met het bureau
welzijn van de gemeente Kortgene.
niet aangewezen op de RWW. Zij ont
vangen dan een verlengde uitkering die
70% van het minimumloon bedraagt.
Dus niet 70% van het dagloon.
Voor ongehuwden met de financiële
zorg van (een) kind(eren) onder de 18
jaar en voor gehuwden geldt dat zij,
afhankelijk van het gezinsinkomen, een
uitkering krijgen tot 100% van het mi
nimumloon. Voor deze tijdelijke verlen
ging moet de oudere werkloze wel aan
de normale WWV-voorwaarden blijven
voldoen.
De tijdelijke regeling is van kracht
tot het moment dat het stelsel van de
sociale zekerheid is herzien, vermoe
delijk per 1 juli 1985.
Voor werklozen van 60 tot 65 jaar
bestond al een regeling voor behoud van
WWV. Deze regeling blijft echter ge
woon doorlopen.
Gelyke behandeling van mannen en
vrouwen in de WWV.
Nu de Tweede Kamer het wetsvoor
stel tot gelijke behandeling van mannen
en vrouwen in de WWV heeft verwor
pen, zal het Kabinet op korte termijn
een nieuw wetsvoorstel indienen. Tot
de behandeling van dat voorstel door
het Parlement blijft de bestaande si
tuatie op dit punt ongewijzigd. De ge
huwde vrouw moet dus kostwinner zijn
om voor een WWV-uitkering' in aan
merking te komen.
Binnenkort verschijnt er een folder
over de gehele WWV. Deze is dan ver
krijgbaar op het gemeentehuis bij het
bureau sociale zaken.
COLIJNSPLAAT DINSDAG 29 JAN.:
HOORZITTING CAMPING ORISANT
IN "DE BRUG"
door Kees van Boven
Onder grote belangstelling van het
publiek wordt op dinsdag 29 januari de
hoorzitting gehouden met betrekking
tot de nieuw op te zetten camping in
„Het Kuupje". Het plan, dat is inge
diend door de heer J. Verburg, ligt uit
gewerkt ter discussie op tafel.
Burgemeester Hoogendijk wijst er in
haar kort welkomstwoord op, dat deze
zitting geen inspraak beoogt, maar we
zijn hier voor het oppikken van uw
vragen en gedachten omtrent dit pro
jekt. Een soort inventarisatie, welke wij
mee zullen nemen ter ondersteuning
van de verdere besluitvorming, aldus
de burgemeester.
Na deze korte inleiding kunnen er
vragen worden gesteld in een eerste en
tweede ronde, die dan zo goed als mo
gelijk is zullen worden beantwoord.
In deze eerste ronde krijgt de heer D.
J. Verstand het woord. Hij is consulent
van de Recron, een organisatie van
campinghouders.
Hij zegt het volgende: Wij, als Re
cron, hebben veel bemoeienis met de
verblijfsrecreatie in Zeeland, en met na
me ook op Noord-Beveland. De struc
tuuronderzoeken die recentelijk zijn ge-
da'an door Economische Zaken geven
aan hoe het er mee staat. De omzet in
deze sector is maar zes weken en dat
is over het geheel gezien erg kort. Ui
teraard bepalen ook prijs en kwaliteit
het produkt. De investeringen zijn op
de bestaande campings zeer hoog, met
kapitaalslasten van 35 tot 50%. Onze
visie is dan ook: probeer zo veel moge
lijk uitbreiding bij bestaande bedrijven
te realiseren en bekijk alles eerst goed
voor er een nieuw projekt op stapel
wordt gezet.
Wij constateren dat er veel moeite
gedaan moet worden om de recreant
naar de campings te krijgen. De be
langstelling neemt duidelijk af en de
bezettingsgraad in Zeeland is dan ook
laag te noemen. Overloopterreinen wor
den niet of nauwelijks gebruikt op
Noord-Beveland.
De bestaande bedrijven hebben ook
hoge promotiekosten om rendabel te
worden of te blijven.
Daarnaast zegt ook het beleidsplan
dat de signalen niet naar de aanbodkant
uitwijzen. Wij pleiten er dan ook voor
dat dit beleidsplan ook door de gemeen
te overgenomen moet worden. Dit als
verantwoording naar de bestaande be
drijven.
Concreet is dit voor de gemeente
Kortgene: maak zelf een goed beleids
plan met een verantwoorde visie en
neem geen ad hoe beslissing, want de
effecten zijn nog niet bekend.
Wij vragen ons ook af of de locatie
wel verantwoord is, want een verblijfs-
recreatiebedrijf moet nuttig en renda
bel zijn! Dit alles wil niet zeggen dat
wij het vrije ondernemersschap niet
willen stimuleren, want wanneer deze
plannen doorgaan, zullen wij de onder
nemer ook met open armen ontvangen,
aldus de heer Verstand.
Burgemeester Hoogendijk laat in haar
antwoord weten dat het wel degelijk
om uitgewerkte plannen gaat. Wij heb
ben onderbouw gepleegd en de provincie
zegt dat de ruimte er voor is. Ook het
provinciaal beleidsplan wijst Colijns
plaat aan als recreatiegebied. Ook de
voortvloeiende effecten hebben we wel
degelijk bekeken, met een duidelijke
toekomstvisie.
Hierna krijgt de heer Goulooze het
woord. Hij spreekt als ingezetene en
als hoofd van de plaatselijke o.l. school.
Hij vindt dat de bevolking van Co
lijnsplaat zich duidelijk moet uitspre
ken. Hij wijst er op dat de recreatie de
afgelopen jaren goed op gang is geko
men in de gemeente Kortgene. Wij op
Colijnsplaat hebben dit met argusogen
gevolgd, zo zegt hij, en de gemeente
heeft toegezegd dat we aan de beurt
komen. Voor de hele gemeenschap is
dit een goede zaak, zoals voor de werk
gelegenheid en de scholen kunnen hier
misschien ook een graantje van mee
pikken, aldus spreker.
Verder zegt hij dat het voor de mid
denstand zeker ook zijn vruchten zal
afwerpen en juicht recreatieplannen
en initiatieven in die richting dan ook
toe.
Namens de Colijnsplaatse onderne
mers zegt de heer Kallewaard dat de
camping er best mag komen. Hij zegt
aan het adres van de Recron, dat ook
de ondernemers op het dorp hebben ge-
investeerd en zodoende ook graag met
de vooruitgang mee willen en dat de
middenstandsbedrijven zo in stand wor
den gehouden.
De burgemeester gaat hier kort op
in, waaruit blijkt dat de gemeente Co
lijnsplaat niet in de steek zal laten als
het om uitbreiding van de recreatieve
mogelijkheden gaat. Het gebied is er
voor aangewezen en dat willen we be
nutten, zo zegt ze.
Een korte pauze, waarin de plannen
kunnen worden bekeken, wordt nu in
gelast.
De tweede ronde.
De heer Verstand van de Recron krijgt
als eerste het woord. Hij wijst er op dat
in de provinciale beleidsnota Colijns
plaat wel wordt aangegeven als recre
atiegebied, maar dat hier geen cam
ping is gesitueerd. Om misverstanden
te voorkomen zegt hij, dat het niet de
bedoeling van de Recron is om plannen
tegen te werken, maar de beleidsnor-
men die de Recron hanteert wijzen in
een andere richting dan de nu op tafel
liggende plannen.
Uit vele jaren ervaring en onderzoek
zijn deze normen landelijk vastgesteld.
A De omvang van een camping moet
minimaal 10 ha zijn om rendabel te
draaien.
B Het soort camping waarop gekam
peerd gaat worden.
Daarom zullen volgens ons de plan
nen die nu op tafel liggen, niet het ef
fect sorteren wat men er van verwacht.
Het klinkt misschien wat schoolmees
terachtig, maar met de vinger omhoog
zeg ik, gemeente pas op!
In antwoord zegt de burgemeester
toe {Jat er een onderzoek naar het ren
dement zal worden gedaan en dat er
geen ad hoe besluit zal worden geno
men.
Milieu en natuur.
Enkele vragen uit de toehoorders wor-
»den gesteld hoe het staat met de aan
tasting van de natuur in dit speciale
gebied. Een toehoorder vindt het maar
niks, hij vindt dat wanneer hij een wan
deling wil gaan maken hij te weinig
mogelijkheden heeft. Wanneer daar zo'n
lawaaierig vakantieoord is, hoeft dat
van mij niet meer, aldus spreker.
Een andere, wat serieuzere visie komt
van mevr. Zwager. Zij pleit er voor dat
wanneer er een Camping komt, het na
tuurgebied niet aangetast zal worden.
Het is een erg belangrijk vogel-natuur
gebied, zo zegt zij.
De heer Brinkman reageert op de
plannen zo die nu op tafel liggen, met
een' verwijt aan de gemeente dat be
langhebbenden die daar om hebben ge
vraagd, niet van te voren zijn ingelicht.
Hij vindt dit een vreemde zaak.
Waarom dit niet is gebeurd, weet de
heer Brinkman niet, want de burge
meester ging hier niet concreet op in.
Enkele toehoorders willen ook graag
weten hoe het met de buitendijkse
voorziening staat. Men doelde hierbij
op het strandje, wat volgens de mening
lang niet groot genoeg zal zijn, wanneer
de plannen gerealiseerd zullen worden.
Volgens de burgemeester is hier al
over gesproken en wanneer het op kos
ten aan zal komen om dit strand te ver
groten of in stand te houden, zal de ei
genaar hieraan mee moeten betalen.
Na nog wat vragen over aangrenzen
de landbouwgronden en ontsluiting,
heeft de heer Kallewaard nog een laat
ste opmerking. Hij zegt dat de onderne
mers voor het plan zijn, maar vraagt
de gemeente uitdrukkelijk rekening te
houden met de bestaande middenstand.
Als laatste spreker zegt de burge
meester dit toe en komt dan tot een af
ronding van deze hoorzitting. Zij wijst
er op dat er nog een inspraakronde zal
volgen, waarna er eventueel bezwaar
schriften kunnen worden ingediend.
Met dank voor de opkomst en de in
breng sluit de burgemeester deze hoor
zitting.
TELEFOONCIRKEL
OP NOORD-BEVELAND
De Telefooncirkel Noord-Beveland
start op maandag 4 februari voor een
proef van een half jaar met 3 deel
nemers. Alleenstaande ouderen die ook
mee willen doen, kunnen zich opgeven
bij de Stichting Welzijn voor Ouderen,
Telefoon 01100-23723 óf bij één van de
vrijwilligsters: mevr. Schippers, Tel.
01109 -203; mevr. Koole, Tel. 01107-
2173; mevr. Van Fraassen, Tel. 01107 -
1378 of mevr. Steendijk, Tel. 01107 - 1286
Er kunnen maximaal 10 ouderen mee
doen met de telefooncirkel, deelname is
gratis alleen moet men zelf elke dag
iemand bellen. De kosten liggen dus op
0,15 per dag.
De telefooncirkel start elke morgen
om kwart voor negen. Moet een deel
nemer een dagje weg of naar de dokter,
kapper, enz., dan kan een dag over
geslagen worden. Men moet het wel
even laten weten natuurlijk, anders
staat de vrijwilligster voor niks aan de
deur. Een deelneem(st)er aan de tele
fooncirkel is nl. altijd van hulp ver
zekerd, omdat als men de telefoon niet
opneemt, één van de vrijwilligsters
komt kijken. Als het nodig is, waar
schuwt zij de dokter en familieleden.
De telefooncirkel biedt zekerheid en
gezelligheid.