Begrotingsvergadering van de gemeente Kortgene (deel 1) Vervolg Voorlichtingsrubriek van de gemeente Wissenkerke Eenmalige uitkering kan worden aangevraagd zonderlij ke echte-minima-regeling voor 1984. Aan deze regeling zal in de loop van 1985 bekendheid worden gegeven. Wie niet hoeven aan te vragen. Personen die op 28 september '84 bij stand of een RW W-uitkering ontvingen voor de algemene kosten van levens onderhoud, behoeven de eenmalige uit kering niet aan te vragen. Dit betekent dat de gemeentelijke sociale diensten (GSD-en) zelf zullen onderzoeken of die personen voor de uitkering in aanmer king komen. De GSD'en kunnen die ambtshalve uitkering niet automatisch aan al hun cliënten verlenen, omdat niet iedere bijstandsgerechtigde aan de voorwaarden voor de eenmalige uitke ring voldoet. Daartoe is een eigen on derzoek nodig. Dit onderzoek van de GSD'en behoeft dus niet altijd tot uit betaling van een eenmalige uitkering te leiden. Dit jaar worden de inkomsten uit arbeid van eenoudergezinnen met een bijstandsuitkering voor de eenmalige uitkering gedeeltelijk buiten beschou wing gelaten. Daarvoor gelden dezelfde regels als bij de bijstand. Eenouder gezinnen, die behalve hun bijstandsuit kering ook inkomsten uit arbeid heb ben, zullen over het algemeen dus een eenmalige uitkering krijgen. Wie wel moeten aanvragen. Mensen met een minimum-inkomen (bijvoorbeeld AOW) die naast dat in komen uitsluitend een bijzondere bij standsuitkering ontvangen dus geen bijstand voor de algemene bestaans kosten kunnen wel aanspraak maken op de eenmalige uitkering. Zij moeten deze echter wél zelf aanvragen. Dege nen die een WWV-uitkering van de ge meentelijke sociale dienst ontvangen moeten de eenmalige uitkering even eens zelf aanvragen. Degenen die in september of oktober bijstand ontvan gen, maar dat op 28 september niet meer of nog niet deden, moeten de uit kering ook zelf aanvragen. De sociale diensten zullen deze mensen hierop wijzen. RWW-jongeren van 23 jaar en ouder. Zelfstandig buitenshuis wonende jon geren van 23 jaar en jonger die in 1983 op grond van een overbruggingstoeslag krachtens de Rijksgroepsregeling Werkloze Werknemers (RWW) geen eenmalige uitkering hebben ontvangen, komen in aanmerking voor een extra toeslag van 400,op de uitkering voor 1984. Zij moeten dan wel recht hebben op de eenmalige uitkering die dit jaar wordt verleend. Aanvragen vóór 15 november 1984. Het aanvraagformulier moet ingevuld ondertekend en voorzien van de nodige bewijsstukken vóór 15 november a.s. worden gezonden naar de gemeente, waarin men woonachtig is. Het recht op de eenmalige uitkering vervalt, als de uitkering na die datum wordt aan gevraagd. Nu ook de Eerste Kamer akkoord is gegaan met het wetsvoorstel van staatssecretaris De Graaf van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wordt de Wet tot het verlenen van een eenmalige uitkering aan mensen met de laagste inkomens als kompensatie voor het ver lies aan koopkracht over 1984 van kracht. Vanaf 4 oktober 1984 zijn de aanvraagformulieren met een toelich ting bij alle postkantoren verkrijgbaar. Indien het niet mogelijk is naar het postkantoor te gaan, kan het formulier telefonisch worden aangevraagd via nummer 0017, de klantenservice van de PTT. Voor de eenmalige uitkering komen in aanmerking degenen die alleen of samen met anderen van niet meer dan het sociaal minimum leven. Is men ge huwd of woont men samen dan zal men bij de aanvraag dus ook het in komen van de partner moeten opgeven. Voor het eerst krijgen de zogeheten meerjarige echte minima een hogere uitkering; dat zijn degenen die ook in 1983 een eenmalige uitkering ontvingen. Over de uitkering behoeven geen be lasting of sociale premies te worden betaald. Het streven is de uitkering aan het einde van dit jaar uit te be talen. In de begrotingsvergadering van de gemeenteraad van Kortgene op don derdag 25 oktober werden door de woordvoerders van de verschillende frakties de volgende beschouwingen voorgelezen. Algemene beschouwingen van het CDA. Geacht college, dames en heren van de raad, De begrotingsmiddag heeft zich weer aangediend en zoals gebruikelijk wor den de algemene beschouwingen weer gepresenteerd. Uiteraard zijn ook wij, de CDA-fraktie, daarbij vertegenwoor digd. U, mevrouw de voorzitter, hebt er nu ongeveer een jaar opzitten als voor zitter van de raad. In diverse com missies, gemeentelijke instellingen en aanverwante zaken hebt u zich kunnen verdiepen. Plezierige en minder aan gename dingen zullen u ongetwijfeld tegemoet zijn gekomen. Zo gaat dat in een samenleving waar men werkt met mensen, die uiteraard erg verschillend zijn in hun denken en doen. Veel zaken staan nog steeds op stapel en naar onze fraktie hoopt zal in het komende jaar 1985 het één en ander in een stevige glijvlucht de stapel ver laten en in ruim vaarwater terecht ko men. Dat zal u en de raad verheugen en een stuk inspiratie verschaffen om verder aan deze gemeente te werken. Komende tot de eigenlijke zaken: De financiën staan er goed voor, onze post onvoorzien beweegt zich rond het be drag van 200.000,a 300.000,We zijn daar, dachten wij, voorheen rede lijk mee rond gekomen en dat zal ook nu weer lukken. De vismijn-exploitatie lijkt zelfs een positieve bijdrage te le veren aan de post onvoorzien. Leiding, akkommodatie en dergelijke zullen on getwijfeld mede daaraan ten grondslag liggen. Ook de reserves zijn niet gering te noemen voor een gemeente als Kort gene met zijn toch betrekkelijk kleine schaal waarop zij moet opereren. Ten aanzien van het personeel ter sekretarie blijft u de oude basis volgen. Wij vragen u bij deze gelijk wie en waar komt eigenlijk het personeel van daan en door wie wordt het gefinan cierd. Bijvoorbeeld wat u noemt (uit voering retributieregeling), de verplich te verhaals bepalingen (bijstandswet) en de Rijksgroepregeling Werkloze Werknemers (scholing en onbetaald werk). Openbaarheid. Verleden jaar waren wij daar zeer duidelijk over. Wij wensen een plaats (commissie bijvoorbeeld) waar werke lijk overleg gepleegd kan worden. De pers komt bij het uitkomen van de stukken en de openbare raad volledig aan haar trekken. Gemeentehuis. Er is een aantal jaren geleden nogal wat gebouwd en verbouwd. U zegt als college: het is echt nodig. Onze vraag: „Hoe multifunktioneel wordt dit ge bouw gebruikt?" Andere vraag: „Is de financiële ruimte eventueel aanwezig?" Openbare veiligheid. U hebt het afgelopen jaar wat arm slag gekregen. Er komt een herziening van de sterkte toewijzing, met name in de kust-recreatiegebieden, aldus een bericht uit het recente verleden. Kort gene zal daar zeker bij zijn. Brandweer. Met het korps en zijn materialen moet zorgvuldig omgesprongen worden. We hebben goede mensen en spullen, dat peil dient tenminste gehandhaafd te blijven, zeker als nog B.B.-taken wor den toegevoegd. Verkeer. Een commissie in het leven roepen, daar zijn we niet zo weg van. Het lijkt ons, wanneer een verkeersdeskundige, De eenmalige (basis)uitkering 1984 bedraagt voor: een gehuwde 585, een ongehuwde met één of meer kinderen 525, een ongehuwde van 23 jaar of ouder zonder kinderen 410, een ongehuwde van 22 jaar zonder kinderen 360, een ongehuwde van 21 jaar zonder kinderen 315, een ongehuwde van 18 tot en met 20 jaar zonder kinderen 290, Deze bedragen worden verhoogd met: 50,voor elk in Nederland wonend kind waarvoor kinderbijslag over het tweede of derde kwartaal van 1984 be staat, dat is dus per telkind; 85,voor degene die in 1984 in dividuele huursubsidie, woonkosten subsidie voor woonwagenbewoners of een woonkostentoeslag op grond van de bijstandswet ontvangt. Voor de meerjarige echte minima wordt de basisuitkering verhoogd met een toeslag. Deze toeslag bedraagt voor: een gehuwde 145, een ongehuwde met één of meer kinderen 130, een ongehuwde van 23 jaar of ouder zonder kinderen 100, die ongetwijfeld in de regio aanwezig is, wordt geraadpleegd, dat een goed besluit kan worden genomen in samen werking met de politie. Plaatselijke voorzieningen. Het strandje Colijnsplaat is een goede zaak. De vraag is, of de veiligheid voldoende is, bijvoorbeeld door middel van afbakening (stroom)? Verder het beheer in het dorpshuis te Kats. Ons is niets toegekomen. Wel herinneren wij ons, dat in de besluit vorming van de bouw, door ons gesteld is dat minimaal in beheerskosten kan worden tegemoet gekomen, mede van wege de super-investering daar ver richt. De uitbreiding van de begraafplaats te Kats is, dacht ik, vorig jaar al aan gedragen, dit wacht dus op uitvoering. U schrijft: „Het beleid is er op ge richt de beplantingen op de begraaf plaats in de toekomst op peil te hou den". Moeten wij daaruit afleiden dat in voorgaande jaren dit onderhoud te weinig aandacht kreeg? Zelfwerkzaamheid. (Onwennig, wisselend succes, een lange weg). Het zal er toch steeds meer en meer bij gaan horen, dat, als men dat wil, voor de verwerving een stuk eigen inbreng noodzakelijk is, wil in de toekomst alles betaalbaar blijven. Als ergens mensen in de knel komen zullen we toch prioriteiten moeten stel len waar we eerstehulp verlenen. Onderzoek lindebomen. Wij zijn benieuwd naar de inhoud van het rapport en eventueel het voor stel van het college. Graag willen wij het een en ander onder uw aandacht brengen, dat u misschien van nut kan zijn bij uw eventuele voorstel. Nog al tijd vind je in allerlei oude dorpskom men her en der door het land die dorps linden, die hun funlctie nog niet verlo ren hebben. Stonden ze vroeger zo ge groepeerd dat een soort zaal werd ver kregen, waar toentertijd rechtspraak werd gepleegd (de vierschaar wel ge noemd). Thans ziet men dikwijls de zo genaamde leugenbank geplaatst in die ruimte. Waarom de linde zo favoriet is als dorpsboom onttrekt zich in het recente verleden dikwijls aan de waarneming van de moderne mens. 't Is waar, de linde is een vorstelijke boom, een koningin-moeder zou je haast zeggen. Er gaat iets zachts vanuit, zach te blaadjes, haast doorschijnend, in de herfst puur goudkleurig, die een kroon vormen, bijna mollig van vorm. Zacht ritselend in de wind, zoet geurend in het voorjaar. Verder nog de genees krachtige werking van het aftreksel van de lindebloesems, dit alles kan bij gedragen hebben tot de heiligheid van de linde. Je zou je ook associaties kun nen voorstellen met de oermoeder, die de oude volken zeer zeker aanbeden hebben. Dit zou mooi passen bij het feit dat jonggeliefden graag afspraken onder de groene linde, want daar mocht ook gekust worden. In deze ruimte onder en tussen de linden werd graag gedronken en ge danst. Maar de Geest van de linde die kun je niet beredeneren, die moet je voelen. Er schuilt meer in het hart van een linde dan dat de bijl bloot maakt. Waarvan akte. Ter overdenking, mevrouw de voor zitter, leden van het college. De oudste boom in Nederland is een linde. Hij staat in Sam-beek (Limburg). Hij heeft een omvang van 7.30 meter. Hij is een tijdgenoot van Karei de Grote en die leefde plm. 800 jaar na Christus. Economische zaken. Vismijn: de haven moet interessant zijn en blijven, qua accommodatie. Een goed gebruik van de haven zal bezoek door vissers aanmoedigen en een goede een ongehuwde van 22 jaar zonder kinderen 90, een ongehuwde van 21 jaar zonder kinderen 80, een ongehuwde van 18 tot en met 20 jaar zonder kinderen 70, Voor deze groep geldt nog een extra kindertoeslag van 100,per telkind. Voor wie is de eenmalige uitkering? Om in aanmerking te komen voor de eenmalige uitkering moet er sprake zijn van een minimumloon, een minimum sociale uitkering, bijstandsuitkering of alimentatie. Mensen die geen inkomen hebben, uitsluitend leven van rente of giften van anderen of alleen een stu diebeurs hebben, kunnen geen aan spraak maken op de eenmalige uitke ring. Om voor de eenmalige uitkering in aanmerking te komen, moet men het gehele jaar in Nederland hebben ge woond en een eigen huishouding heb ben gevoerd. In Nederland wonende personen, die een inkomen (loon of uitkering) ont vangen uit het buitenland kunnen eveneens aanspraak maken op de een malige uitkering. Ontvangt men iets meer dan het minimumbedrag, dan kan nog recht bestaan op een deel van de eenmalige uitkering. Wanneer de uit kering dan echter minder dan 50, bedraagt, wordt niet meer tot uitbeta ling overgegaan. Personen die in een inrichting of be jaardenoord verblijven komen niet in aanmerking voor de eenmalige uitke ring. Voor zelfstandigen geldt een af prijs vorming in de hand kunnen wer ken (garnalenmarkt onder andere). U noemt koelruimte. Het zal wel noodza kelijk zijn. Als dat vereist is dan ver wachten wij ook uitvoering. De vraag rijst in onze fraktie: „Wanneer door de handel, de vissers en/of privé opslag plaats vindt, is dat dan vrij of wordt er eventueel een omslag naar, bijvoor beeld geveilde kg. produkten, gemaakt en in rekening gebracht?" Verder de bedrijfs-verplaatsing Ver burg Holland B.V. schijnt vlot en tijdig te kunnen worden afgerond. Dat is pret tig. Wij hopen uiteraard dat ook de gebouwen, die naar ons toekomen, vlot een bestemming zullen krijgen. Kleine ambachtelijke bedrijven: akkoord, wij zijn bereid om het bestemmingsplan „bebouwde kom" aan te passen. Onderwijs. De gemeente Kortgene staat goed ge spannen zoals men dat wel pleegt te noemen. In vorige jaren is een goede aanzet gegeven tot en voor wat we van daag aan de dag hebben. Op 1 augustus 1985 treedt de Wet op het Basisonder wijs in werking. Wij zijn dus klaar en zo hoort dat ook. Als het met de be- stemmnig van de oude gebouwen ook zo verloopt zijn we dik tevreden. De oude christelijke kleuterscool daar zwijgt men over in alle talen en de Mavo-gebouwen daar wordt hard over gedacht. Wij wachten af en zijn zeer geïnteresseerd. Welzyn. Wij achten het nog steeds op zijn plaats dat de gemeenten een grote in breng hebben op het welzijn en daar mee op de leefbaarheid van het be trokken gebied. Voorzieningen daar waar ze nodig geacht worden te helpen opbouwen en verwezenlijken, zonodig met een goed afgewogen financiële be nadering. Het is juist dat wat ons op dit moment het meest bezig houdt en nog steeds niet naar ons inzicht is af gebouwd, de zogenaamde „Deel Sub sidie Verordening". Het zal nodig zijn nog een aantal principiële uitgangs punten bij de subsidiëring nog eens grondig door te spreken. Op zichzelf niet zo verwonderlijk of vreemd, aan gezien we nog steeds bezig zijn met een proefprojekt. Vragen zoals de hoog te van het subsidiebedrag, welke akti- viteiten juist wel of niet gehonoreerd dienen te worden, de financiële omstan digheden van de vereniging zelf, wor den onvoldoende beantwoord met de Deel Subsidie Verordening in de hand. Reden voor onze fraktie om een ak- tieve bijdrage te leveren aan de te voeren discussie. Waarbij bij ons wel zwaar zal wegen de eigen verantwoor delijkheid van de vereniging. De gel den die ter beschikking gesteld worden dienen op een gezonde manier te wor den besteed in de gemeenschap waarin men bezig is te verwezenlijken de doel stelling van het welzijnsbeleid. Recreatie. Wat wij verleden jaar aanvoerden over de recreatie in Colijnsplaat geldt nog. Wij blijven en houden onze hoop gevestigd op appartementen en zomer woningen bij voorkeur. Het past meer bij kleine dorpen door spreiding en overzichtelijkheid. Wij willen als eigen inwoners in de zomer maanden niet alles opofferen aan de commercie. Wat kosten betreft, als een pensioen fonds of verzekeringsmaatschappij of soortgelijke instelling wil bouwen, lijkt ons dat interessant en de exploitatie kosten zouden wel eens mee kunnen vallen (met name door spreiding en hoge bezetting). Bekendheid geven aan zoiets zal de gemeente dienen te doen, zodat eventuele geïnteresseerden kun nen reageren. Sociale zaken. Een veel aandacht opeisend gebeu ren denken wij. De minima zullen niet aan uw aandacht mogen ontglippen en als er wat gdaan kan worden voor de andere langdurige werklozen, zal men dat aan moeten grijpen. Een pluspunt is in ieder geval, in vergelijking met een jaar terug, dat een redelijk stuk eigen woningbezit wordt vrij gelaten bij het verlenen van bijstand. Voorts zal het projekt „Mensen zonder Baan" een bijdrage kunnen leveren ten behoe ve van hen die, naar wij hopen, slechts tijdelijk zijn uitgeschakeld. Wat de bejaardenoorden betreft, lijkt het er op dat wat meer financiële ruim te wordt gegeven dan aanvankelijk ge dacht werd. Daarnaast zal diegene die deze tehuizen beheert, doorlopend moe ten toezien of verbeteringen of een an dere opzet in sommige situaties niet wenselijk zijn. Dat is minstens een stukje morele verplichting tegenover de geldgevers (wij met z'n allen). Volksgezondheid en maatschappelijke dienstverlening gaat in de toekomst samen, hebben wij begrepen uit uw begeleidend schrijven. Uit de inhoud van die wet zal blijken wat ons te doen staat. Het is nu reeds bekend dat de milieuwetgeving groten deels tot de taak van de gemeente zal gaan behoren. Wat vroeger door enkelingen is aan gedragen en onder veel protest is aan gehoord wordt nu in de wet opgeno men en correcte naleving wordt geëist. De minister Winsemius gaat milieu wachters aanstellen, vernam ik uit de media. Zo zie je maar. Het geheel gaat deel uitmaken van de gezondheidszorg. Een hele goede preventieve maatregel, hoewel nu nog beperkt van omvang. Ruimtelijke ordening. Uw college is voornemens de gron den, althans een gedeelte, in het Kuup- je een andere bestemming te geven. Onze fraktie staat niet te popelen om dit gebied door recreanten te laten o- verspoelen. Het is een gebied waar de ecologie van plant en dier, passende in dit gebied, zich nog ongestoord kan ontwikkelen. Het is ook een gebied waar veel eigen inwoners graag ver toeven vanwege het veelzijdige karak ter. Wij zijn in eerste instantie van me ning dat de bevolking bij de aanvang zorgvuldig dient te worden betrokken in de vorm van hoor en wederhoor. Van de opstelling van de bewoners zal veel afhangen of de bereidheid aan wezig zal zijn bij onze fraktie om dit gebied open te breken door middel van verandering van bestemming. Rest nog de dorpsvernieuwing. Ver loopt gunstig en tijdig zoals wij het kunnen volgen. Gewaakt dient te worden dat be taalbare huren kunnen worden bedon gen. Renovatie en herbewonen staan wel direct met elkaar in verband. Hoe het meerjarenplan van de pro vincie er uit gaat zien en wat voor plannen men ook meent te moeten ma ken. De gemeente Kortgene heeft de zaak van dorpsvernieuwing als koplo per met een geweldige inzet in een vastgelegd plan neergelegd om dat ook te verwezenlijken. Zulks begeleid met uit allerlei sektoren adviezen en mede werkers om te komen tot zo'n plan. Ook financieel. Daar kan en mag geen invloed op worden aangewend om dat eindeloos uit elkaar te rukken door bij voorbeeld langere looptijd. Wij wensen als fraktie bij het minste vermoeden dat zo'n inbraak in ons ge sloten plan wordt verwacht, ingelicht te worden zodat gelijk kan worden af gerekend met zulke voornemens van andere overheden. Het zou verder interessant zijn, nu we weer wat meer waarde hechten aan wat vroeger tot stand kwam (archi tectuur oude huizen bijvoorbeeld) om ook na de renovatie van diverse straten op Colijnsplaat de oude verloren gega- ne oorspronkelijke namen van die stra ten weer toe te kennen. We noemen Lepelhoek, het Slop, het Vogelenzang e.d. In een oude kern horen ook die na men die vroeger als herkenning aan die omgeving werden gegeven. Een ander niet minder belangrijk ge bied is de oude landbouwhaven. Er zijn wel eens plannen en tekeningen ge weest, die wezen in de richting van een aktiviteitencentrum daar te creëren. Er gebeurt steeds meer nu al op dit ter rein en het is ook door de jachthaven meer centraal komen te liggen. De Voorstraat wat ontlasten heeft voor ons niet enig bezwaar. Een pracht klusje om dat het komen de seizoen verwezenlijkt te hebben, 't Hoeft niet zo duur te worden, goed be kijken en suggesties inwinnen is be langrijk. Tot slot belastingverhogingen en der gelijke. Onroerendgoed-belasting. De CDA-fraktie heeft al meerdere jaren gekozen voor bevriezing van de bedra gen zoals ze nu liggen. Die visie was niet verkeerd, gezien het feit dat steeds meerderen er naar grijpen. En als het getij verloopt, verzet men de bakens weer. Want op iedere december volgt weer een meimaand. Dat kostenstijgin gen in sommige sektoren worden door berekend lijkt verantwoord, ook bij ons. Gezien echter de eerder dalende dan stijgende salarissen, zoals u zelf schrijft, en gezien dat steeds meer ge automatiseerd wordt, zou juist een kos tenverlaging voor diverse diensten zich moeten aandienen. Ik neem aan dat u bereid bent dit ons duidelijk te maken, dan blijven we op de hoogte en in de beoordeling van al of niet belastingver hoging kunnen we dat meenemen. Met dank aan allen die in het ge meentebestuur ons terzijde staan van eerste burger tot en met onze voortref felijke bode. Voor het komende jaar veel wijsheid en goede inzichten toe gewenst. De gemeente is het waard, een mo- zaiek van mensen, maar toch interes sant. Wij blijven nog steeds besturen zien als een opdracht en niet als een noodzakelijk kwaad. Wij hopen dat u die inzichten met ons deelt. Namens de CDA-fraktie, M. de Smit. Algemene beschouwingen van de VVD. In de toelichting budgetprognose le zen we dat de uitkeringen uit het ge meentefonds, vooral de eerste jaren, sterk dalen. Op grond van de nieuwe verdeelmaatstaven zal nog 8 jaar na 1985 méér worden ontvangen. Deze méérontvangsten zullen echter geheel of voor een groot deel weer moeten worden ingeleverd. Een nuchtere op somming van feiten, waaruit we toch zeker een aangeven proeven van uw college: „Raad, let op uw Saeck". De cijfers leren ons dat er op de begroting 1985 een post onvoorzien is van circa f 220.000.Een gezonde situatie. Toch kunnen wij een gevoel van zorg voor de toekomst niet onderdrukken. De bezuinigingen gaan door en welke regeringscombinatie er ook aan het be wind komt, er zal volgens ons getracht worden zoveel mogelijk in de schoenen van provincie en gemeente te schuiven. En gelden uit de diverse subsidie- potten zullen we hard nodig blijven hebben om een aantal zaken te reali seren. U schrijft dat het uitvoerings plan dorpsvernieuwing verloopt zoals in de planning is voorzien en dat ook voor het komend jaar de plannen klaar liggen. Met de invoering van de wet op de stadsvernieuwing per 1 januari 1985 worden een aantal wijzigingen inge voerd. Wij kunnen ons gelukkig prij zen dat we bij de stadsvernieuwings plannen voor kleinere gemeenten een voorsprong hebben op andere gemeen ten. Het is nu echter zaak deze voor sprong te consolideren, zodat we vol gens plan ons programma kunnen af werken. Wij verwachten dan ook van het college dat het het gehele gebeuren alert blijft volgen en geregeld bij de provincie aan de bel trekt. Overigens zal het op de stoep van de provincie, die het beheer gaat voeren over de stadsvernieuwingsgelden voor de klei nere gemeenten, dringen worden. Ook voor de vernieuwing van de rio lering te Colijnsplaat is geld nodig. Alléén kunnen we dit nooit betalen, dus hiervoor geldt hetzelfde als voor de dorpsvernieuwing: college, ga op stap en bepleit onze belangen. Hetzelf de voor de vismijn. Er zal inderdaad flink geïnvesteerd moeten worden om, zoals u schrijft, de vismijn in een zo danige staat te houden, dat deze aan de daaraan te stellen eisen blijft vol doen. Wij zien uw voorstellen dienaan gaande dan ook met belangstelling te gemoet en ook hier: zie aan de beno digde centen te komen! (Vervolg volgende week).

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1984 | | pagina 4