Begrotingsvergadering van de
gemeente Kortgene (deel 1)
Vervolg Voorlichtingsrubriek van de gemeente Wissenkerke
Eenmalige uitkering
kan worden aangevraagd
zonderlij ke echte-minima-regeling voor
1984. Aan deze regeling zal in de loop
van 1985 bekendheid worden gegeven.
Wie niet hoeven aan te vragen.
Personen die op 28 september '84 bij
stand of een RW W-uitkering ontvingen
voor de algemene kosten van levens
onderhoud, behoeven de eenmalige uit
kering niet aan te vragen. Dit betekent
dat de gemeentelijke sociale diensten
(GSD-en) zelf zullen onderzoeken of die
personen voor de uitkering in aanmer
king komen. De GSD'en kunnen die
ambtshalve uitkering niet automatisch
aan al hun cliënten verlenen, omdat
niet iedere bijstandsgerechtigde aan de
voorwaarden voor de eenmalige uitke
ring voldoet. Daartoe is een eigen on
derzoek nodig. Dit onderzoek van de
GSD'en behoeft dus niet altijd tot uit
betaling van een eenmalige uitkering
te leiden.
Dit jaar worden de inkomsten uit
arbeid van eenoudergezinnen met een
bijstandsuitkering voor de eenmalige
uitkering gedeeltelijk buiten beschou
wing gelaten. Daarvoor gelden dezelfde
regels als bij de bijstand. Eenouder
gezinnen, die behalve hun bijstandsuit
kering ook inkomsten uit arbeid heb
ben, zullen over het algemeen dus een
eenmalige uitkering krijgen.
Wie wel moeten aanvragen.
Mensen met een minimum-inkomen
(bijvoorbeeld AOW) die naast dat in
komen uitsluitend een bijzondere bij
standsuitkering ontvangen dus geen
bijstand voor de algemene bestaans
kosten kunnen wel aanspraak maken
op de eenmalige uitkering. Zij moeten
deze echter wél zelf aanvragen. Dege
nen die een WWV-uitkering van de ge
meentelijke sociale dienst ontvangen
moeten de eenmalige uitkering even
eens zelf aanvragen. Degenen die in
september of oktober bijstand ontvan
gen, maar dat op 28 september niet
meer of nog niet deden, moeten de uit
kering ook zelf aanvragen. De sociale
diensten zullen deze mensen hierop
wijzen.
RWW-jongeren van 23 jaar en ouder.
Zelfstandig buitenshuis wonende jon
geren van 23 jaar en jonger die in 1983
op grond van een overbruggingstoeslag
krachtens de Rijksgroepsregeling
Werkloze Werknemers (RWW) geen
eenmalige uitkering hebben ontvangen,
komen in aanmerking voor een extra
toeslag van 400,op de uitkering
voor 1984. Zij moeten dan wel recht
hebben op de eenmalige uitkering die
dit jaar wordt verleend.
Aanvragen vóór 15 november 1984.
Het aanvraagformulier moet ingevuld
ondertekend en voorzien van de nodige
bewijsstukken vóór 15 november a.s.
worden gezonden naar de gemeente,
waarin men woonachtig is. Het recht
op de eenmalige uitkering vervalt, als
de uitkering na die datum wordt aan
gevraagd.
Nu ook de Eerste Kamer akkoord is
gegaan met het wetsvoorstel van
staatssecretaris De Graaf van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid wordt de
Wet tot het verlenen van een eenmalige
uitkering aan mensen met de laagste
inkomens als kompensatie voor het ver
lies aan koopkracht over 1984 van
kracht. Vanaf 4 oktober 1984 zijn de
aanvraagformulieren met een toelich
ting bij alle postkantoren verkrijgbaar.
Indien het niet mogelijk is naar het
postkantoor te gaan, kan het formulier
telefonisch worden aangevraagd via
nummer 0017, de klantenservice van
de PTT.
Voor de eenmalige uitkering komen
in aanmerking degenen die alleen of
samen met anderen van niet meer dan
het sociaal minimum leven. Is men ge
huwd of woont men samen dan zal
men bij de aanvraag dus ook het in
komen van de partner moeten opgeven.
Voor het eerst krijgen de zogeheten
meerjarige echte minima een hogere
uitkering; dat zijn degenen die ook in
1983 een eenmalige uitkering ontvingen.
Over de uitkering behoeven geen be
lasting of sociale premies te worden
betaald. Het streven is de uitkering
aan het einde van dit jaar uit te be
talen.
In de begrotingsvergadering van de
gemeenteraad van Kortgene op don
derdag 25 oktober werden door de
woordvoerders van de verschillende
frakties de volgende beschouwingen
voorgelezen.
Algemene beschouwingen van het CDA.
Geacht college, dames en heren van
de raad,
De begrotingsmiddag heeft zich weer
aangediend en zoals gebruikelijk wor
den de algemene beschouwingen weer
gepresenteerd. Uiteraard zijn ook wij,
de CDA-fraktie, daarbij vertegenwoor
digd.
U, mevrouw de voorzitter, hebt er nu
ongeveer een jaar opzitten als voor
zitter van de raad. In diverse com
missies, gemeentelijke instellingen en
aanverwante zaken hebt u zich kunnen
verdiepen. Plezierige en minder aan
gename dingen zullen u ongetwijfeld
tegemoet zijn gekomen. Zo gaat dat in
een samenleving waar men werkt met
mensen, die uiteraard erg verschillend
zijn in hun denken en doen.
Veel zaken staan nog steeds op stapel
en naar onze fraktie hoopt zal in het
komende jaar 1985 het één en ander in
een stevige glijvlucht de stapel ver
laten en in ruim vaarwater terecht ko
men. Dat zal u en de raad verheugen
en een stuk inspiratie verschaffen om
verder aan deze gemeente te werken.
Komende tot de eigenlijke zaken: De
financiën staan er goed voor, onze post
onvoorzien beweegt zich rond het be
drag van 200.000,a 300.000,We
zijn daar, dachten wij, voorheen rede
lijk mee rond gekomen en dat zal ook
nu weer lukken. De vismijn-exploitatie
lijkt zelfs een positieve bijdrage te le
veren aan de post onvoorzien. Leiding,
akkommodatie en dergelijke zullen on
getwijfeld mede daaraan ten grondslag
liggen. Ook de reserves zijn niet gering
te noemen voor een gemeente als Kort
gene met zijn toch betrekkelijk kleine
schaal waarop zij moet opereren.
Ten aanzien van het personeel ter
sekretarie blijft u de oude basis volgen.
Wij vragen u bij deze gelijk wie en
waar komt eigenlijk het personeel van
daan en door wie wordt het gefinan
cierd. Bijvoorbeeld wat u noemt (uit
voering retributieregeling), de verplich
te verhaals bepalingen (bijstandswet)
en de Rijksgroepregeling Werkloze
Werknemers (scholing en onbetaald
werk).
Openbaarheid.
Verleden jaar waren wij daar zeer
duidelijk over. Wij wensen een plaats
(commissie bijvoorbeeld) waar werke
lijk overleg gepleegd kan worden. De
pers komt bij het uitkomen van de
stukken en de openbare raad volledig
aan haar trekken.
Gemeentehuis.
Er is een aantal jaren geleden nogal
wat gebouwd en verbouwd. U zegt als
college: het is echt nodig. Onze vraag:
„Hoe multifunktioneel wordt dit ge
bouw gebruikt?" Andere vraag: „Is de
financiële ruimte eventueel aanwezig?"
Openbare veiligheid.
U hebt het afgelopen jaar wat arm
slag gekregen. Er komt een herziening
van de sterkte toewijzing, met name in
de kust-recreatiegebieden, aldus een
bericht uit het recente verleden. Kort
gene zal daar zeker bij zijn.
Brandweer.
Met het korps en zijn materialen moet
zorgvuldig omgesprongen worden. We
hebben goede mensen en spullen, dat
peil dient tenminste gehandhaafd te
blijven, zeker als nog B.B.-taken wor
den toegevoegd.
Verkeer.
Een commissie in het leven roepen,
daar zijn we niet zo weg van. Het lijkt
ons, wanneer een verkeersdeskundige,
De eenmalige (basis)uitkering 1984
bedraagt voor:
een gehuwde 585,
een ongehuwde met één of meer
kinderen 525,
een ongehuwde van 23 jaar of ouder
zonder kinderen 410,
een ongehuwde van 22 jaar zonder
kinderen 360,
een ongehuwde van 21 jaar zonder
kinderen 315,
een ongehuwde van 18 tot en met
20 jaar zonder kinderen 290,
Deze bedragen worden verhoogd met:
50,voor elk in Nederland wonend
kind waarvoor kinderbijslag over het
tweede of derde kwartaal van 1984 be
staat, dat is dus per telkind;
85,voor degene die in 1984 in
dividuele huursubsidie, woonkosten
subsidie voor woonwagenbewoners of
een woonkostentoeslag op grond van de
bijstandswet ontvangt.
Voor de meerjarige echte minima
wordt de basisuitkering verhoogd met
een toeslag. Deze toeslag bedraagt voor:
een gehuwde 145,
een ongehuwde met één of meer
kinderen 130,
een ongehuwde van 23 jaar of ouder
zonder kinderen 100,
die ongetwijfeld in de regio aanwezig
is, wordt geraadpleegd, dat een goed
besluit kan worden genomen in samen
werking met de politie.
Plaatselijke voorzieningen.
Het strandje Colijnsplaat is een goede
zaak. De vraag is, of de veiligheid
voldoende is, bijvoorbeeld door middel
van afbakening (stroom)?
Verder het beheer in het dorpshuis
te Kats. Ons is niets toegekomen. Wel
herinneren wij ons, dat in de besluit
vorming van de bouw, door ons gesteld
is dat minimaal in beheerskosten kan
worden tegemoet gekomen, mede van
wege de super-investering daar ver
richt.
De uitbreiding van de begraafplaats
te Kats is, dacht ik, vorig jaar al aan
gedragen, dit wacht dus op uitvoering.
U schrijft: „Het beleid is er op ge
richt de beplantingen op de begraaf
plaats in de toekomst op peil te hou
den". Moeten wij daaruit afleiden dat
in voorgaande jaren dit onderhoud te
weinig aandacht kreeg?
Zelfwerkzaamheid.
(Onwennig, wisselend succes, een
lange weg). Het zal er toch steeds meer
en meer bij gaan horen, dat, als men
dat wil, voor de verwerving een stuk
eigen inbreng noodzakelijk is, wil in
de toekomst alles betaalbaar blijven.
Als ergens mensen in de knel komen
zullen we toch prioriteiten moeten stel
len waar we eerstehulp verlenen.
Onderzoek lindebomen.
Wij zijn benieuwd naar de inhoud
van het rapport en eventueel het voor
stel van het college. Graag willen wij
het een en ander onder uw aandacht
brengen, dat u misschien van nut kan
zijn bij uw eventuele voorstel. Nog al
tijd vind je in allerlei oude dorpskom
men her en der door het land die dorps
linden, die hun funlctie nog niet verlo
ren hebben. Stonden ze vroeger zo ge
groepeerd dat een soort zaal werd ver
kregen, waar toentertijd rechtspraak
werd gepleegd (de vierschaar wel ge
noemd). Thans ziet men dikwijls de zo
genaamde leugenbank geplaatst in die
ruimte.
Waarom de linde zo favoriet is als
dorpsboom onttrekt zich in het recente
verleden dikwijls aan de waarneming
van de moderne mens.
't Is waar, de linde is een vorstelijke
boom, een koningin-moeder zou je haast
zeggen. Er gaat iets zachts vanuit, zach
te blaadjes, haast doorschijnend, in de
herfst puur goudkleurig, die een kroon
vormen, bijna mollig van vorm. Zacht
ritselend in de wind, zoet geurend in
het voorjaar. Verder nog de genees
krachtige werking van het aftreksel
van de lindebloesems, dit alles kan bij
gedragen hebben tot de heiligheid van
de linde. Je zou je ook associaties kun
nen voorstellen met de oermoeder, die
de oude volken zeer zeker aanbeden
hebben.
Dit zou mooi passen bij het feit dat
jonggeliefden graag afspraken onder
de groene linde, want daar mocht ook
gekust worden.
In deze ruimte onder en tussen de
linden werd graag gedronken en ge
danst. Maar de Geest van de linde die
kun je niet beredeneren, die moet je
voelen. Er schuilt meer in het hart van
een linde dan dat de bijl bloot maakt.
Waarvan akte.
Ter overdenking, mevrouw de voor
zitter, leden van het college. De oudste
boom in Nederland is een linde. Hij
staat in Sam-beek (Limburg). Hij heeft
een omvang van 7.30 meter. Hij is een
tijdgenoot van Karei de Grote en die
leefde plm. 800 jaar na Christus.
Economische zaken.
Vismijn: de haven moet interessant
zijn en blijven, qua accommodatie. Een
goed gebruik van de haven zal bezoek
door vissers aanmoedigen en een goede
een ongehuwde van 22 jaar zonder
kinderen 90,
een ongehuwde van 21 jaar zonder
kinderen 80,
een ongehuwde van 18 tot en met
20 jaar zonder kinderen 70,
Voor deze groep geldt nog een extra
kindertoeslag van 100,per telkind.
Voor wie is de eenmalige uitkering?
Om in aanmerking te komen voor de
eenmalige uitkering moet er sprake zijn
van een minimumloon, een minimum
sociale uitkering, bijstandsuitkering of
alimentatie. Mensen die geen inkomen
hebben, uitsluitend leven van rente of
giften van anderen of alleen een stu
diebeurs hebben, kunnen geen aan
spraak maken op de eenmalige uitke
ring. Om voor de eenmalige uitkering
in aanmerking te komen, moet men het
gehele jaar in Nederland hebben ge
woond en een eigen huishouding heb
ben gevoerd.
In Nederland wonende personen, die
een inkomen (loon of uitkering) ont
vangen uit het buitenland kunnen
eveneens aanspraak maken op de een
malige uitkering. Ontvangt men iets
meer dan het minimumbedrag, dan kan
nog recht bestaan op een deel van de
eenmalige uitkering. Wanneer de uit
kering dan echter minder dan 50,
bedraagt, wordt niet meer tot uitbeta
ling overgegaan.
Personen die in een inrichting of be
jaardenoord verblijven komen niet in
aanmerking voor de eenmalige uitke
ring. Voor zelfstandigen geldt een af
prijs vorming in de hand kunnen wer
ken (garnalenmarkt onder andere). U
noemt koelruimte. Het zal wel noodza
kelijk zijn. Als dat vereist is dan ver
wachten wij ook uitvoering. De vraag
rijst in onze fraktie: „Wanneer door de
handel, de vissers en/of privé opslag
plaats vindt, is dat dan vrij of wordt
er eventueel een omslag naar, bijvoor
beeld geveilde kg. produkten, gemaakt
en in rekening gebracht?"
Verder de bedrijfs-verplaatsing Ver
burg Holland B.V. schijnt vlot en tijdig
te kunnen worden afgerond. Dat is pret
tig. Wij hopen uiteraard dat ook de
gebouwen, die naar ons toekomen, vlot
een bestemming zullen krijgen. Kleine
ambachtelijke bedrijven: akkoord, wij
zijn bereid om het bestemmingsplan
„bebouwde kom" aan te passen.
Onderwijs.
De gemeente Kortgene staat goed ge
spannen zoals men dat wel pleegt te
noemen. In vorige jaren is een goede
aanzet gegeven tot en voor wat we van
daag aan de dag hebben. Op 1 augustus
1985 treedt de Wet op het Basisonder
wijs in werking. Wij zijn dus klaar en
zo hoort dat ook. Als het met de be-
stemmnig van de oude gebouwen ook
zo verloopt zijn we dik tevreden.
De oude christelijke kleuterscool
daar zwijgt men over in alle talen en
de Mavo-gebouwen daar wordt hard
over gedacht. Wij wachten af en zijn
zeer geïnteresseerd.
Welzyn.
Wij achten het nog steeds op zijn
plaats dat de gemeenten een grote in
breng hebben op het welzijn en daar
mee op de leefbaarheid van het be
trokken gebied. Voorzieningen daar
waar ze nodig geacht worden te helpen
opbouwen en verwezenlijken, zonodig
met een goed afgewogen financiële be
nadering. Het is juist dat wat ons op
dit moment het meest bezig houdt en
nog steeds niet naar ons inzicht is af
gebouwd, de zogenaamde „Deel Sub
sidie Verordening". Het zal nodig zijn
nog een aantal principiële uitgangs
punten bij de subsidiëring nog eens
grondig door te spreken. Op zichzelf
niet zo verwonderlijk of vreemd, aan
gezien we nog steeds bezig zijn met
een proefprojekt. Vragen zoals de hoog
te van het subsidiebedrag, welke akti-
viteiten juist wel of niet gehonoreerd
dienen te worden, de financiële omstan
digheden van de vereniging zelf, wor
den onvoldoende beantwoord met de
Deel Subsidie Verordening in de hand.
Reden voor onze fraktie om een ak-
tieve bijdrage te leveren aan de te
voeren discussie. Waarbij bij ons wel
zwaar zal wegen de eigen verantwoor
delijkheid van de vereniging. De gel
den die ter beschikking gesteld worden
dienen op een gezonde manier te wor
den besteed in de gemeenschap waarin
men bezig is te verwezenlijken de doel
stelling van het welzijnsbeleid.
Recreatie.
Wat wij verleden jaar aanvoerden
over de recreatie in Colijnsplaat geldt
nog. Wij blijven en houden onze hoop
gevestigd op appartementen en zomer
woningen bij voorkeur.
Het past meer bij kleine dorpen door
spreiding en overzichtelijkheid. Wij
willen als eigen inwoners in de zomer
maanden niet alles opofferen aan de
commercie.
Wat kosten betreft, als een pensioen
fonds of verzekeringsmaatschappij of
soortgelijke instelling wil bouwen, lijkt
ons dat interessant en de exploitatie
kosten zouden wel eens mee kunnen
vallen (met name door spreiding en
hoge bezetting). Bekendheid geven aan
zoiets zal de gemeente dienen te doen,
zodat eventuele geïnteresseerden kun
nen reageren.
Sociale zaken.
Een veel aandacht opeisend gebeu
ren denken wij. De minima zullen niet
aan uw aandacht mogen ontglippen en
als er wat gdaan kan worden voor de
andere langdurige werklozen, zal men
dat aan moeten grijpen. Een pluspunt
is in ieder geval, in vergelijking met
een jaar terug, dat een redelijk stuk
eigen woningbezit wordt vrij gelaten
bij het verlenen van bijstand. Voorts
zal het projekt „Mensen zonder Baan"
een bijdrage kunnen leveren ten behoe
ve van hen die, naar wij hopen, slechts
tijdelijk zijn uitgeschakeld.
Wat de bejaardenoorden betreft, lijkt
het er op dat wat meer financiële ruim
te wordt gegeven dan aanvankelijk ge
dacht werd. Daarnaast zal diegene die
deze tehuizen beheert, doorlopend moe
ten toezien of verbeteringen of een an
dere opzet in sommige situaties niet
wenselijk zijn.
Dat is minstens een stukje morele
verplichting tegenover de geldgevers
(wij met z'n allen).
Volksgezondheid
en maatschappelijke dienstverlening
gaat in de toekomst samen, hebben wij
begrepen uit uw begeleidend schrijven.
Uit de inhoud van die wet zal blijken
wat ons te doen staat. Het is nu reeds
bekend dat de milieuwetgeving groten
deels tot de taak van de gemeente zal
gaan behoren.
Wat vroeger door enkelingen is aan
gedragen en onder veel protest is aan
gehoord wordt nu in de wet opgeno
men en correcte naleving wordt geëist.
De minister Winsemius gaat milieu
wachters aanstellen, vernam ik uit de
media. Zo zie je maar.
Het geheel gaat deel uitmaken van
de gezondheidszorg. Een hele goede
preventieve maatregel, hoewel nu nog
beperkt van omvang.
Ruimtelijke ordening.
Uw college is voornemens de gron
den, althans een gedeelte, in het Kuup-
je een andere bestemming te geven.
Onze fraktie staat niet te popelen om
dit gebied door recreanten te laten o-
verspoelen. Het is een gebied waar de
ecologie van plant en dier, passende in
dit gebied, zich nog ongestoord kan
ontwikkelen. Het is ook een gebied
waar veel eigen inwoners graag ver
toeven vanwege het veelzijdige karak
ter. Wij zijn in eerste instantie van me
ning dat de bevolking bij de aanvang
zorgvuldig dient te worden betrokken
in de vorm van hoor en wederhoor.
Van de opstelling van de bewoners
zal veel afhangen of de bereidheid aan
wezig zal zijn bij onze fraktie om dit
gebied open te breken door middel van
verandering van bestemming.
Rest nog de dorpsvernieuwing. Ver
loopt gunstig en tijdig zoals wij het
kunnen volgen.
Gewaakt dient te worden dat be
taalbare huren kunnen worden bedon
gen. Renovatie en herbewonen staan
wel direct met elkaar in verband.
Hoe het meerjarenplan van de pro
vincie er uit gaat zien en wat voor
plannen men ook meent te moeten ma
ken. De gemeente Kortgene heeft de
zaak van dorpsvernieuwing als koplo
per met een geweldige inzet in een
vastgelegd plan neergelegd om dat ook
te verwezenlijken. Zulks begeleid met
uit allerlei sektoren adviezen en mede
werkers om te komen tot zo'n plan.
Ook financieel. Daar kan en mag geen
invloed op worden aangewend om dat
eindeloos uit elkaar te rukken door bij
voorbeeld langere looptijd.
Wij wensen als fraktie bij het minste
vermoeden dat zo'n inbraak in ons ge
sloten plan wordt verwacht, ingelicht
te worden zodat gelijk kan worden af
gerekend met zulke voornemens van
andere overheden.
Het zou verder interessant zijn, nu
we weer wat meer waarde hechten
aan wat vroeger tot stand kwam (archi
tectuur oude huizen bijvoorbeeld) om
ook na de renovatie van diverse straten
op Colijnsplaat de oude verloren gega-
ne oorspronkelijke namen van die stra
ten weer toe te kennen. We noemen
Lepelhoek, het Slop, het Vogelenzang
e.d. In een oude kern horen ook die na
men die vroeger als herkenning aan
die omgeving werden gegeven.
Een ander niet minder belangrijk ge
bied is de oude landbouwhaven. Er zijn
wel eens plannen en tekeningen ge
weest, die wezen in de richting van een
aktiviteitencentrum daar te creëren. Er
gebeurt steeds meer nu al op dit ter
rein en het is ook door de jachthaven
meer centraal komen te liggen. De
Voorstraat wat ontlasten heeft voor
ons niet enig bezwaar.
Een pracht klusje om dat het komen
de seizoen verwezenlijkt te hebben, 't
Hoeft niet zo duur te worden, goed be
kijken en suggesties inwinnen is be
langrijk.
Tot slot belastingverhogingen en der
gelijke. Onroerendgoed-belasting. De
CDA-fraktie heeft al meerdere jaren
gekozen voor bevriezing van de bedra
gen zoals ze nu liggen. Die visie was
niet verkeerd, gezien het feit dat steeds
meerderen er naar grijpen. En als het
getij verloopt, verzet men de bakens
weer. Want op iedere december volgt
weer een meimaand. Dat kostenstijgin
gen in sommige sektoren worden door
berekend lijkt verantwoord, ook bij
ons. Gezien echter de eerder dalende
dan stijgende salarissen, zoals u zelf
schrijft, en gezien dat steeds meer ge
automatiseerd wordt, zou juist een kos
tenverlaging voor diverse diensten zich
moeten aandienen. Ik neem aan dat u
bereid bent dit ons duidelijk te maken,
dan blijven we op de hoogte en in de
beoordeling van al of niet belastingver
hoging kunnen we dat meenemen.
Met dank aan allen die in het ge
meentebestuur ons terzijde staan van
eerste burger tot en met onze voortref
felijke bode. Voor het komende jaar
veel wijsheid en goede inzichten toe
gewenst.
De gemeente is het waard, een mo-
zaiek van mensen, maar toch interes
sant. Wij blijven nog steeds besturen
zien als een opdracht en niet als een
noodzakelijk kwaad. Wij hopen dat u
die inzichten met ons deelt.
Namens de CDA-fraktie,
M. de Smit.
Algemene beschouwingen van de VVD.
In de toelichting budgetprognose le
zen we dat de uitkeringen uit het ge
meentefonds, vooral de eerste jaren,
sterk dalen. Op grond van de nieuwe
verdeelmaatstaven zal nog 8 jaar na
1985 méér worden ontvangen. Deze
méérontvangsten zullen echter geheel
of voor een groot deel weer moeten
worden ingeleverd. Een nuchtere op
somming van feiten, waaruit we toch
zeker een aangeven proeven van uw
college: „Raad, let op uw Saeck". De
cijfers leren ons dat er op de begroting
1985 een post onvoorzien is van circa
f 220.000.Een gezonde situatie.
Toch kunnen wij een gevoel van zorg
voor de toekomst niet onderdrukken.
De bezuinigingen gaan door en welke
regeringscombinatie er ook aan het be
wind komt, er zal volgens ons getracht
worden zoveel mogelijk in de schoenen
van provincie en gemeente te schuiven.
En gelden uit de diverse subsidie-
potten zullen we hard nodig blijven
hebben om een aantal zaken te reali
seren. U schrijft dat het uitvoerings
plan dorpsvernieuwing verloopt zoals
in de planning is voorzien en dat ook
voor het komend jaar de plannen klaar
liggen.
Met de invoering van de wet op de
stadsvernieuwing per 1 januari 1985
worden een aantal wijzigingen inge
voerd. Wij kunnen ons gelukkig prij
zen dat we bij de stadsvernieuwings
plannen voor kleinere gemeenten een
voorsprong hebben op andere gemeen
ten. Het is nu echter zaak deze voor
sprong te consolideren, zodat we vol
gens plan ons programma kunnen af
werken. Wij verwachten dan ook van
het college dat het het gehele gebeuren
alert blijft volgen en geregeld bij de
provincie aan de bel trekt. Overigens
zal het op de stoep van de provincie,
die het beheer gaat voeren over de
stadsvernieuwingsgelden voor de klei
nere gemeenten, dringen worden.
Ook voor de vernieuwing van de rio
lering te Colijnsplaat is geld nodig.
Alléén kunnen we dit nooit betalen,
dus hiervoor geldt hetzelfde als voor
de dorpsvernieuwing: college, ga op
stap en bepleit onze belangen. Hetzelf
de voor de vismijn. Er zal inderdaad
flink geïnvesteerd moeten worden om,
zoals u schrijft, de vismijn in een zo
danige staat te houden, dat deze aan
de daaraan te stellen eisen blijft vol
doen. Wij zien uw voorstellen dienaan
gaande dan ook met belangstelling te
gemoet en ook hier: zie aan de beno
digde centen te komen!
(Vervolg volgende week).