i KRONIEK VAN NOORQ-BEmANÜ AAAAAAAAAA r3 w 1 J Koninklijke Marine op binnenlands vlagvertoon •ï-ïk ïk*. -v Overlesten, beste vrienden, stieng uk in de buurte bie un bushalte. Twi-je stienge d'r te wachten en in die tussentied wier d'r nog un hezellug babbeltje hedae. De twi vrouwen, want dat waere ut, dee-je a wachtende 't één en 't ander uut de doeken. Roddele? Ni-je, heweun un praetje maeke. Roddels. Bie ons op 't durp, zei Neele, di is't barre en vrééd. Ze praete d'r oal over mekoare en 't is oal te kort, te lang of te brééd. Neem noe Merie van Soare. ze stae oaltied op un oek of un kant. En mè kieke en over un oare klesse, dan ei-je toch bin verstand. En dan buure Coba poesdoek, die naem behriep je zeker wè. Z'is oaltied mè an't poesen, van mien mag ze't 'helokkug Mè ze un keer nie poest, dan is ze ok nie te ouwen. Van oalus kraem ze dan uut, mee ophestropte mouwen. Lest stieng uk bie de slachter, di was ok Bette van Merien. Afijn, die wist ók van oales te vertellen; zouw die ök niks beters te doen meschien? En ei-je 't hehore van Soare, die oaltied mee un hezicht lóópt as un keu. Nou, noe ik hehore bie de bakker, da Joanus. da's d'r veint, die wil ter vandeu. Jae, 'k et ók mè hehore, dus a ze liehe, lieh'uk mee. Want helóóf mè hrust van mien, van zukke praetjes deug nie vee. Oe vee of ze roddele, je kan nie. helöve over wie. Mè bie mien mó-je di nie mee weze, van mien ore ze die nie. Mè bie ons op't durp weun Joane, o, je ken ze dus. Toen most Neele stoppe, want di kwam net d'r bus. GALERIJ DE HORN TELEFOON 01107-2444 VAKANTIE. „Hoi, ook terug van vakantie, leuk geweest? Helemaal naar Spanje, zeker wel een feest." „Nou, zo'n twaalf uur in de auto gezeten. In de hete zon, we hebben ons een ongeluk gezweten! Opde camping hadden we een heel klein stekkie. Zelfs de tentharingen hadden geen plekkie. Over en onder scheerlijnen op je hurken. En 's avonds lag de buurman te snurken! M'n vader is z'n camera kwijt, m'n moeder d'r portemonnee. Ik ben op m'n zonnebril gaan zitten en m'n broer had diarree. Maar jij, waar ben jij geweest, je bent ook aardig bruin." „Oh gewoon, bij ons achter in de tuin." Ron Meuldijk. £3 7ÏX'vMVV1ïölvjöt M ïxj SNELLE INLIJSTSERVICE V.A. 25 CT. PER CM KANT-EN-KLAAR PRIJS OOK VOOR BORDUURWERK KAMPERLAND MA. GESLOTEN P.V. "DE BLAUWE DOFFER" KORTGENE Wedvlucht uit Compiegne op 18 aug. Deelname 545 jonge duiven. 1 W. C. Filius 15.16.27 250.412 137 2 M. C. Clement 16.52 247.507 136 3 M. van Belzen 16.558 247.096 135 4 M. van Belzen 18.10 2 134 5 P. van Belzen 23.42 252.930 133 6 L. de Fouw en zn 19.26 247.451 132 7 J. J Verwei 21.45 249.605 131 8 P. J. Wilderom 21.50 249.541 130 9 M. van Belzen 19.59 3 129 10 M. C. Clement 20.33 2 128 Wedvlucht vanuit Soignies op 18 aug. Deelname 467 duiven. 1 J. J. de Bruine 10.02.30 113.976 117 2 H. J. v/d Moere 03.14 113.842 116 3 Gebr. v/d Maas 04.46 115.266 115 4 W. Noordhoek 05.01 113.598 114 5 L. de Fouw en zn 03.03 110.777 113 6 M. C. Clement 05.30 114.183 112 7 M. van Belzen 05.33 113.744 111 8 H. Verburg en zn 06.18 114.558 110 9 J. Brouwer en zn 04.26 11.435 109 10 H. Verburg en zn 06.46 2 108 I Eindstanden kampioenschappen 1984. Vitesse Hok. 1. H. C. Verburg zn. 1003 pnt. 2. J. J. Verwei 941 pnt. 3. M. C. Clement 929 pnt. Vitesse Duif. 1. J. C. de Fouw 8109461 - 430 pnt. 2. J. J. Verwei 597578 - 394 pnt. 3. Gebr. v/d Maas 8354499 - 378 pnt. Fond Hok. 1. H. C. Verburg zn. 1480 pnt. 2. J. van Belzen 1221 pnt. 3. L. de Fouw zn. 959 pnt. Fond Duif. 1. H. Verburg zn 8109345 - 662 pnt. 2. P. J. Verburg 8109476 - 551 pnt. 3. .J. van Belzen 8354622 - 439 pnt. Aangewezen generaal oud. 1. H. C. Verburg zn. 1834 pnt. 2. M. C. Clement 1487 pnt. 3. J. C. de Fouw 1450 pnt. Aangewezen generaal le get. oud 1. H. C. Verburg zn. 1301 pnt. 2. J. C. de Fouw 1047 pnt. 3. Comb. Filius 858 pnt. Duif alle vluchten. 1. L. de Fouw zn 8354471 - 822 pnt. 9 prijzen. 2. Gebr. v/d Maas 8354499 - 820 pnt. 10 prijzen. 3. H. Verburg zn 8109336 - 810 pnt. 9 prijzen. 597578 - 810 pnt. 9 prijzen. J. J. Verwei TOESPRAAK BURGEMEESTER BIJ BRANDWEER-JUBILEUM VAN HET KORPS KORTGENE Op 31 juli 1933 besloot de Raad van Kortgene op voorstel van burgemeester en wethouders over te gaan tot re organisatie van de brandweer. Vanaf dat moment was de totstandkoming van een vrijwillig brandweerkorps een feit. De bestuurders van toen, konstateerden tevens dat met de aanwezige middelen en de benodigde kennis zoveel meer kon worden bereikt, dan zander die kennis. Een konklusie, die nu, ina 50 jaar, nog steeds van kracht is. Ook nu wordt er steeds getracht het materiaal zo effektief mogelijk te houden en de ken nis aktueel. Dankzij de inzet van alle leden van het brandweerkorps is dit mogelijk. Bij deze gelegenheid wil ik dan ook dank uitspreken aan onze brandweer lieden. die klaar staan voor de gemeen schap van Kortgene. Door de jaren heen is door uw paraatheid gebleken, dat we vertrouwen in u kunnen hebben Daarom is het, dat ik u feliciteer met uw jubileum, waarbij ik er tevens op vertrouw, dat we in de toekomst op een zelfde wijze op u mogen rekenen. De burgemeester van Kortgene: E. J. Hoogendijk - van Duijn. TENNIS Streekkompetitie. Afgelopen zaterdag 18 augustus werd in Kamperland de wedstrijd Slagvast 1 tegen Dauwendaele gespeeld. Deze wedstrijd bestond uit een heren- en damesdubbel en vier mixeddubbei par tijen. Alle partijen waren in het voor deel van Slagvast, zodat de uitslag een winst van 12 0 was. Zaterdag 25 augustus speelt Slagvast 2 tegen Serooskerke en in Mariekerke wordt tegen Slagvast 1 gespeeld. FIOM-NIEUWS Fi om-Zeeland start donderdagmiddag 20 september a.s. met een groep voor alleenstaande ouders te Middelburg op de Varkensmarkt nr. 1. Deze groep is voor moeders en vaders die sinds kort alleen zijn komen te staan door scheiding of door verlies van de partner. De bedoeling is dat de groep in eerste instantie tien anaal bij elkaar komt om te praten over onder werpen als: opvoeden in je eentje; va der en moeder tegelijk moeten zijn; hoe om te gaan met reakties uit de samenleving; de gevolgen van de schei ding t.a.v. financiën; omgangsregeling; kontakten met familie, etc. Zowel vrouwen en mannen die de kinderen dagelijks verzorgen alswel mannen en vrouwen die de kinderen maar eens in de zoveel tijd zien, kun nen in deze groep terecht. De onkosten zijn 1,(voor koffie of thee) per middag. Donderdag 20 septem ber om 14.00 uur is de kennismakings middag. Voor opgave, meer informatie en/of een folder kunt u terecht bij Fiom- Zeeland, Varkensmarkt 1, Middelburg, Telefoon 01180-27311. In de periode 18 augustus 21 sep tember a.s. zullen 2 patrouillevaartui gen van de Koninklijke Marine een reis door Nederland maken. De schepen Hr. Ms. Bulgia en Hr. Ms. Freyr zullen deels gezamenlijk en deels alleen ope reren. Het doel van deze reis is het beoefe nen van het varen in nauwe vaarwate ren en gelijktijdig het publiek kennis te laten maken met de Koninklijke Ma rine. De schepen zullen bezoeken brengen aan o.a. Harlingen, Den Oever, Meppel, Vollenhove, Colijnsplaat, Bergen op Zoom, Hansweert en Terneuzen. Het bezoek aan Colijnsplaat zal plaatsvinden van dinsdag 11 september 1984 ten 15.00 uur tot donderdag 13 sep tember 1984 ten 08.15 uur. Gedurende het bezoek van deze sche pen is er een mogelijkheid voor het publiek de schepen te bezoeken op woensdag 12 september van 13.0016.00 uur en van 17.0020.00 uur. Onvoor ziene omstandigheden voorbehouden, zullen gedurende de openstellingstijden demonstraties worden gegeven door duikers van de Koninklijke Marine. Op 12 september bestaat er gelegen heid kennis te maken met de beman ningsleden van de beide schepen. Hier toe zal van 20.00 uur tot 21.30 uur een bijeenkomst worden belegd in het Dorpshuis „De Brug" te Colijnsplaat. Gedurende deze bijeenkomst zal een voordracht over de taken en middelen van de Koninklijke Marine worden ge houden, terwijl de bemanningsleden aan de aanwezigen een drankje zullen aanbieden. Geïnteresseerde inwoners, in de leef tijd van 16 jaar en ouder, van de ge meente Kortgene en omstreken kunnen zolang de voorraad strekt, hiertoe bij de afdeling Algemene Zaken op het gemeentehuis aan de Hoofdstraat 79 te Kortgene een uitnodigingskaart ver krijgen. De belangrijkste opdracht van de zeestrijdkrachten is „het leveren van gevechtskracht op zee", waarbij onder „op zee" ook wordt verstaan de lucht boven en het gebied onder de water oppervlakte. Daarbij staan de bescherming van aanvoerroiites op zee naar de belang rijke West-Europese havens centraal, alsmede het weerstaan van de onder zeebootdreiging. Hr. Ms. Bulgia en Freyr zijn midde len van de Koninklijke Marine die daartoe ter beschikking staan, met als specifieke taken de verdediging van de kustwateren en het begeleiden van konvooien in de kustwateren. Om deze taken te kunnen verwezen lijken is het noodzakelijk, dat regel matig wordt -geoefend, zowel in natio naal als in inter-nationaal verband. Naast deze operationele taken hebben de beide schepen eveneens een aantal specifieke vredestaken, zoals b.v. vis serij -inspektie; varen t.b.v. opleidingen; vlagvertoon zowel in binnen- als in het buitenland; opsporings- en reddings- akties; alsook het uitvoeren van bij zondere opdrachten. Eén van de voornaamste vredestaken is de visserij-inspektie. Met nog een aantal andere schepen van de Konink lijke Marine wordt de visserij-inspek tie uitgevoerd op het gehele Neder landse continentale plat. Een taak, die ook wordt uitgevoerd door de ons om ringende landen. De kontroles omvatten. a. de juiste maas wijdte van de netten; b. de vereiste vergunningen; c. het in bezit hebben van de juiste scheepspapieren d. de aanwezigheid van verboden vis aan boord; e. de aanwezigheid in verboden visge- bieden; f. de algemene itoestand van het schip. De officieren aan boord hebben een speciale opleiding gehad van enkele da gen en treden bij visserij-inspektie op als ambtenaar van de algemene inspek- tiedienst van het ministerie van land bouw en visserij. De beide schepen behoren tot een serie van vijf, welke onder de naam „Balder"-klasse, op de Rijkswerf te Den Helder zijn gebouwd in het kader van het z,g. Marshall-plan. De naamgeving is ontleend aan de oud-noorse mytho logie. De algemene gegevens luiden: Grootste lengte: 36,4 mtr. Grootste breedte: 6,2 mtr. Diepgang: 1,9 mtr. Waterverplaatsing: 160 ton. Machinevermogen: 1300 pk. Max. snelheid: 16 mijl (plm. 30 km p/u) Bemanning: 26 koppen. Bewapening: 4 mitrailleurs van 20 mm; 2 dieptebomwerpers en 2 dieptebom- rekken. HOUT ALS HULPBRON. Fabricage triplex. Een opmerkelijk feit is, dat de totale houtkap sedert het begin van deze eeuw nauwelijks toegenomen is, hoewel de vraag naar houtprodukten vele malen groter is geworden. Op verbluffende wijze is echter de doelmatigheid toe genomen waarmee men nu hout kan gebruiken als grondstof voor oen grote verscheidenheid van produkten. De toegenomen doeltreffendheid in het houtgebruik hangt enerzijds samen met de enorme technologische vooruit gaing op het gebied van de houtverwer king en anderzijds met de geweldige reeks produkten die de laatste jaren uit hout zijn ontwikkeld. Triplex, spaanplaat en meubelplaat bestaan uit houtvezels die normaliter verloren zouden gaan. Het meest toe gepaste kunstmatig samengestelde plaatmateriaal is triplex. In de Vere nigde Staten gebruikt men per jaar meer dan 1,5 miljard vierkante meter. Ter vergelijking: dit komt overeen met een weg van ongeveer 4 meter breed vanaf de aarde tot voorbij de maan. Het grote voordeel van triplex is dat men het eindprodukt kan samenstellen met de eigenschappen die men nodig heeft. Terwijl de eigenschappen van hout, met zijn ingegroeide takstompen, spleten en harsinsluitsels, onvoorspel baar zijn. Bij de flneerfabricage voor triplex worden de takspompen eruit gesneden en de gaten worden opgevuld. Smalle spleten worden gedicht met synthetische vulstof, en kleine stukken fineer kunnen letterlijk aan elkaar worden genaaid, waarna zij bruikbaar zijn in de kern van de triplexplaat zonder dat de sterkte van de plaat na delig wordt beïnvloed. Een blik in de toekomst leert dat in de komende jaren zelfs de hier ge noemde kunstmatige produkten als ver ouderd en ondoelmatig zullen worden beschouwd. Het huidige onderzoek is erop gericht de totale massa van de boom dus stam, takken, bast en wortels terug te brengen tot een vezelmassa en daarna van deze ruwe grondstof plaatmateriaal en gemodel leerde produkten te vervaardigen met eigenschappen die men volledig in de hand heeft. Bovendien kan tijdens het produktie- proces het produkt doordrenkt worden met ieder gewenst impregneermiddel. Tot de volgende week!

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1984 | | pagina 6