i
KRONIEK VAN
NOORQ-BEmANÜ
AAAAAAAAAA
r3
w
1
J
Koninklijke Marine
op binnenlands vlagvertoon
•ï-ïk
ïk*.
-v
Overlesten, beste vrienden, stieng uk in de buurte bie un
bushalte. Twi-je stienge d'r te wachten en in die tussentied
wier d'r nog un hezellug babbeltje hedae. De twi vrouwen,
want dat waere ut, dee-je a wachtende 't één en 't ander
uut de doeken. Roddele? Ni-je, heweun un praetje maeke.
Roddels.
Bie ons op 't durp, zei Neele,
di is't barre en vrééd.
Ze praete d'r oal over mekoare
en 't is oal te kort, te lang of te brééd.
Neem noe Merie van Soare.
ze stae oaltied op un oek of un kant.
En mè kieke en over un oare klesse,
dan ei-je toch bin verstand.
En dan buure Coba poesdoek,
die naem behriep je zeker wè.
Z'is oaltied mè an't poesen,
van mien mag ze't 'helokkug
Mè ze un keer nie poest,
dan is ze ok nie te ouwen.
Van oalus kraem ze dan uut,
mee ophestropte mouwen.
Lest stieng uk bie de slachter,
di was ok Bette van Merien.
Afijn, die wist ók van oales te vertellen;
zouw die ök niks beters te doen meschien?
En ei-je 't hehore van Soare,
die oaltied mee un hezicht lóópt as un keu.
Nou, noe ik hehore bie de bakker,
da Joanus. da's d'r veint, die wil ter vandeu.
Jae, 'k et ók mè hehore,
dus a ze liehe, lieh'uk mee.
Want helóóf mè hrust van mien,
van zukke praetjes deug nie vee.
Oe vee of ze roddele,
je kan nie. helöve over wie.
Mè bie mien mó-je di nie mee weze,
van mien ore ze die nie.
Mè bie ons op't durp weun Joane,
o, je ken ze dus.
Toen most Neele stoppe,
want di kwam net d'r bus.
GALERIJ DE HORN
TELEFOON 01107-2444
VAKANTIE.
„Hoi, ook terug van vakantie, leuk
geweest?
Helemaal naar Spanje, zeker wel een
feest."
„Nou, zo'n twaalf uur in de auto
gezeten.
In de hete zon, we hebben ons een
ongeluk gezweten!
Opde camping hadden we een heel
klein stekkie.
Zelfs de tentharingen hadden geen
plekkie.
Over en onder scheerlijnen op je
hurken.
En 's avonds lag de buurman te
snurken!
M'n vader is z'n camera kwijt,
m'n moeder d'r portemonnee.
Ik ben op m'n zonnebril gaan zitten en
m'n broer had diarree.
Maar jij, waar ben jij geweest, je bent
ook aardig bruin."
„Oh gewoon, bij ons achter in de tuin."
Ron Meuldijk.
£3 7ÏX'vMVV1ïölvjöt
M ïxj
SNELLE INLIJSTSERVICE V.A. 25 CT. PER CM
KANT-EN-KLAAR PRIJS OOK VOOR BORDUURWERK
KAMPERLAND
MA. GESLOTEN
P.V. "DE BLAUWE DOFFER"
KORTGENE
Wedvlucht uit Compiegne op 18 aug.
Deelname 545 jonge duiven.
1 W. C. Filius 15.16.27 250.412 137
2 M. C. Clement 16.52 247.507 136
3 M. van Belzen 16.558 247.096 135
4 M. van Belzen 18.10 2 134
5 P. van Belzen 23.42 252.930 133
6 L. de Fouw en zn 19.26 247.451 132
7 J. J Verwei 21.45 249.605 131
8 P. J. Wilderom 21.50 249.541 130
9 M. van Belzen 19.59 3 129
10 M. C. Clement 20.33 2 128
Wedvlucht vanuit Soignies op 18 aug.
Deelname 467 duiven.
1 J. J. de Bruine 10.02.30 113.976 117
2 H. J. v/d Moere 03.14 113.842 116
3 Gebr. v/d Maas 04.46 115.266 115
4 W. Noordhoek 05.01 113.598 114
5 L. de Fouw en zn 03.03 110.777 113
6 M. C. Clement 05.30 114.183 112
7 M. van Belzen 05.33 113.744 111
8 H. Verburg en zn 06.18 114.558 110
9 J. Brouwer en zn 04.26 11.435 109
10 H. Verburg en zn 06.46 2 108
I
Eindstanden kampioenschappen 1984.
Vitesse Hok.
1. H. C. Verburg zn. 1003 pnt.
2. J. J. Verwei 941 pnt.
3. M. C. Clement 929 pnt.
Vitesse Duif.
1. J. C. de Fouw 8109461 - 430 pnt.
2. J. J. Verwei 597578 - 394 pnt.
3. Gebr. v/d Maas 8354499 - 378 pnt.
Fond Hok.
1. H. C. Verburg zn. 1480 pnt.
2. J. van Belzen 1221 pnt.
3. L. de Fouw zn. 959 pnt.
Fond Duif.
1. H. Verburg zn 8109345 - 662 pnt.
2. P. J. Verburg 8109476 - 551 pnt.
3. .J. van Belzen 8354622 - 439 pnt.
Aangewezen generaal oud.
1. H. C. Verburg zn. 1834 pnt.
2. M. C. Clement 1487 pnt.
3. J. C. de Fouw 1450 pnt.
Aangewezen generaal le get. oud
1. H. C. Verburg zn. 1301 pnt.
2. J. C. de Fouw 1047 pnt.
3. Comb. Filius 858 pnt.
Duif alle vluchten.
1. L. de Fouw zn 8354471 - 822 pnt.
9 prijzen.
2. Gebr. v/d Maas 8354499 - 820 pnt.
10 prijzen.
3. H. Verburg zn 8109336 - 810 pnt.
9 prijzen.
597578 - 810 pnt.
9 prijzen.
J. J. Verwei
TOESPRAAK BURGEMEESTER BIJ
BRANDWEER-JUBILEUM
VAN HET KORPS KORTGENE
Op 31 juli 1933 besloot de Raad van
Kortgene op voorstel van burgemeester
en wethouders over te gaan tot re
organisatie van de brandweer. Vanaf
dat moment was de totstandkoming van
een vrijwillig brandweerkorps een feit.
De bestuurders van toen, konstateerden
tevens dat met de aanwezige middelen
en de benodigde kennis zoveel meer
kon worden bereikt, dan zander die
kennis.
Een konklusie, die nu, ina 50 jaar,
nog steeds van kracht is. Ook nu wordt
er steeds getracht het materiaal zo
effektief mogelijk te houden en de ken
nis aktueel. Dankzij de inzet van alle
leden van het brandweerkorps is dit
mogelijk.
Bij deze gelegenheid wil ik dan ook
dank uitspreken aan onze brandweer
lieden. die klaar staan voor de gemeen
schap van Kortgene. Door de jaren
heen is door uw paraatheid gebleken,
dat we vertrouwen in u kunnen hebben
Daarom is het, dat ik u feliciteer met
uw jubileum, waarbij ik er tevens op
vertrouw, dat we in de toekomst op
een zelfde wijze op u mogen rekenen.
De burgemeester van Kortgene:
E. J. Hoogendijk - van Duijn.
TENNIS
Streekkompetitie.
Afgelopen zaterdag 18 augustus werd
in Kamperland de wedstrijd Slagvast 1
tegen Dauwendaele gespeeld. Deze
wedstrijd bestond uit een heren- en
damesdubbel en vier mixeddubbei par
tijen. Alle partijen waren in het voor
deel van Slagvast, zodat de uitslag een
winst van 12 0 was.
Zaterdag 25 augustus speelt Slagvast
2 tegen Serooskerke en in Mariekerke
wordt tegen Slagvast 1 gespeeld.
FIOM-NIEUWS
Fi om-Zeeland start donderdagmiddag
20 september a.s. met een groep voor
alleenstaande ouders te Middelburg op
de Varkensmarkt nr. 1.
Deze groep is voor moeders en vaders
die sinds kort alleen zijn komen te
staan door scheiding of door verlies
van de partner. De bedoeling is dat de
groep in eerste instantie tien anaal bij
elkaar komt om te praten over onder
werpen als: opvoeden in je eentje; va
der en moeder tegelijk moeten zijn;
hoe om te gaan met reakties uit de
samenleving; de gevolgen van de schei
ding t.a.v. financiën; omgangsregeling;
kontakten met familie, etc.
Zowel vrouwen en mannen die de
kinderen dagelijks verzorgen alswel
mannen en vrouwen die de kinderen
maar eens in de zoveel tijd zien, kun
nen in deze groep terecht.
De onkosten zijn 1,(voor koffie of
thee) per middag. Donderdag 20 septem
ber om 14.00 uur is de kennismakings
middag.
Voor opgave, meer informatie en/of
een folder kunt u terecht bij Fiom-
Zeeland, Varkensmarkt 1, Middelburg,
Telefoon 01180-27311.
In de periode 18 augustus 21 sep
tember a.s. zullen 2 patrouillevaartui
gen van de Koninklijke Marine een reis
door Nederland maken. De schepen Hr.
Ms. Bulgia en Hr. Ms. Freyr zullen
deels gezamenlijk en deels alleen ope
reren.
Het doel van deze reis is het beoefe
nen van het varen in nauwe vaarwate
ren en gelijktijdig het publiek kennis
te laten maken met de Koninklijke Ma
rine.
De schepen zullen bezoeken brengen
aan o.a. Harlingen, Den Oever, Meppel,
Vollenhove, Colijnsplaat, Bergen op
Zoom, Hansweert en Terneuzen.
Het bezoek aan Colijnsplaat zal
plaatsvinden van dinsdag 11 september
1984 ten 15.00 uur tot donderdag 13 sep
tember 1984 ten 08.15 uur.
Gedurende het bezoek van deze sche
pen is er een mogelijkheid voor het
publiek de schepen te bezoeken op
woensdag 12 september van 13.0016.00
uur en van 17.0020.00 uur. Onvoor
ziene omstandigheden voorbehouden,
zullen gedurende de openstellingstijden
demonstraties worden gegeven door
duikers van de Koninklijke Marine.
Op 12 september bestaat er gelegen
heid kennis te maken met de beman
ningsleden van de beide schepen. Hier
toe zal van 20.00 uur tot 21.30 uur een
bijeenkomst worden belegd in het
Dorpshuis „De Brug" te Colijnsplaat.
Gedurende deze bijeenkomst zal een
voordracht over de taken en middelen
van de Koninklijke Marine worden ge
houden, terwijl de bemanningsleden
aan de aanwezigen een drankje zullen
aanbieden.
Geïnteresseerde inwoners, in de leef
tijd van 16 jaar en ouder, van de ge
meente Kortgene en omstreken kunnen
zolang de voorraad strekt, hiertoe bij
de afdeling Algemene Zaken op het
gemeentehuis aan de Hoofdstraat 79 te
Kortgene een uitnodigingskaart ver
krijgen.
De belangrijkste opdracht van de
zeestrijdkrachten is „het leveren van
gevechtskracht op zee", waarbij onder
„op zee" ook wordt verstaan de lucht
boven en het gebied onder de water
oppervlakte.
Daarbij staan de bescherming van
aanvoerroiites op zee naar de belang
rijke West-Europese havens centraal,
alsmede het weerstaan van de onder
zeebootdreiging.
Hr. Ms. Bulgia en Freyr zijn midde
len van de Koninklijke Marine die
daartoe ter beschikking staan, met als
specifieke taken de verdediging van de
kustwateren en het begeleiden van
konvooien in de kustwateren.
Om deze taken te kunnen verwezen
lijken is het noodzakelijk, dat regel
matig wordt -geoefend, zowel in natio
naal als in inter-nationaal verband.
Naast deze operationele taken hebben
de beide schepen eveneens een aantal
specifieke vredestaken, zoals b.v. vis
serij -inspektie; varen t.b.v. opleidingen;
vlagvertoon zowel in binnen- als in het
buitenland; opsporings- en reddings-
akties; alsook het uitvoeren van bij
zondere opdrachten.
Eén van de voornaamste vredestaken
is de visserij-inspektie. Met nog een
aantal andere schepen van de Konink
lijke Marine wordt de visserij-inspek
tie uitgevoerd op het gehele Neder
landse continentale plat. Een taak, die
ook wordt uitgevoerd door de ons om
ringende landen.
De kontroles omvatten.
a. de juiste maas wijdte van de netten;
b. de vereiste vergunningen;
c. het in bezit hebben van de juiste
scheepspapieren
d. de aanwezigheid van verboden vis
aan boord;
e. de aanwezigheid in verboden visge-
bieden;
f. de algemene itoestand van het schip.
De officieren aan boord hebben een
speciale opleiding gehad van enkele da
gen en treden bij visserij-inspektie op
als ambtenaar van de algemene inspek-
tiedienst van het ministerie van land
bouw en visserij.
De beide schepen behoren tot een
serie van vijf, welke onder de naam
„Balder"-klasse, op de Rijkswerf te Den
Helder zijn gebouwd in het kader van
het z,g. Marshall-plan. De naamgeving
is ontleend aan de oud-noorse mytho
logie.
De algemene gegevens luiden:
Grootste lengte: 36,4 mtr.
Grootste breedte: 6,2 mtr.
Diepgang: 1,9 mtr.
Waterverplaatsing: 160 ton.
Machinevermogen: 1300 pk.
Max. snelheid: 16 mijl (plm. 30 km p/u)
Bemanning: 26 koppen.
Bewapening: 4 mitrailleurs van 20 mm;
2 dieptebomwerpers en 2 dieptebom-
rekken.
HOUT ALS HULPBRON.
Fabricage triplex.
Een opmerkelijk feit is, dat de totale
houtkap sedert het begin van deze eeuw
nauwelijks toegenomen is, hoewel de
vraag naar houtprodukten vele malen
groter is geworden. Op verbluffende
wijze is echter de doelmatigheid toe
genomen waarmee men nu hout kan
gebruiken als grondstof voor oen grote
verscheidenheid van produkten.
De toegenomen doeltreffendheid in
het houtgebruik hangt enerzijds samen
met de enorme technologische vooruit
gaing op het gebied van de houtverwer
king en anderzijds met de geweldige
reeks produkten die de laatste jaren
uit hout zijn ontwikkeld.
Triplex, spaanplaat en meubelplaat
bestaan uit houtvezels die normaliter
verloren zouden gaan. Het meest toe
gepaste kunstmatig samengestelde
plaatmateriaal is triplex. In de Vere
nigde Staten gebruikt men per jaar
meer dan 1,5 miljard vierkante meter.
Ter vergelijking: dit komt overeen met
een weg van ongeveer 4 meter breed
vanaf de aarde tot voorbij de maan.
Het grote voordeel van triplex is dat
men het eindprodukt kan samenstellen
met de eigenschappen die men nodig
heeft. Terwijl de eigenschappen van
hout, met zijn ingegroeide takstompen,
spleten en harsinsluitsels, onvoorspel
baar zijn.
Bij de flneerfabricage voor triplex
worden de takspompen eruit gesneden
en de gaten worden opgevuld.
Smalle spleten worden gedicht met
synthetische vulstof, en kleine stukken
fineer kunnen letterlijk aan elkaar
worden genaaid, waarna zij bruikbaar
zijn in de kern van de triplexplaat
zonder dat de sterkte van de plaat na
delig wordt beïnvloed.
Een blik in de toekomst leert dat in
de komende jaren zelfs de hier ge
noemde kunstmatige produkten als ver
ouderd en ondoelmatig zullen worden
beschouwd. Het huidige onderzoek is
erop gericht de totale massa van de
boom dus stam, takken, bast en
wortels terug te brengen tot een
vezelmassa en daarna van deze ruwe
grondstof plaatmateriaal en gemodel
leerde produkten te vervaardigen met
eigenschappen die men volledig in de
hand heeft.
Bovendien kan tijdens het produktie-
proces het produkt doordrenkt worden
met ieder gewenst impregneermiddel.
Tot de volgende week!