12 JAAR schriftelijke garantie Meubelfabriek Amsterdam krijgt kompleet museum aangeboden Massief Europees eiken meubelen gunstig geprijsd, prima service Maalweg 2 - Lewedorp - Tel. 01196-13445 Filiaal West-Brabant: Antwerpsestraat 101, Bergen op Zoom, Telefoon 01640-43610 Fiom-nieuws Fiom-nieuws SnKsl BIMECO TECHNIEK EN HOUT. Spoorwegen. De spoorwegen vinden hun oorsprong in de ijzermijnen van het Europa van de middeleeuwen, waar met kleine hou ten, met de hand geduwde lorries het erts in de ondergrondse horizontale mijngangen werd vervoerd. In sommige gevallen verbonden grotere bovengrond se spoorwegen met door paarden ge trokken wagons de mijnen met de plaatsen waar de erts verwerkt werd en met de havens. De lorries waren over het algemeen van zachthout vervaardigd, dikwijls van dennehout met wielen van iepen een dichte, stevige houtsoort waarvan de fijne in elkaar grijpende vezels buiten gewone weerstand tegen .splijten hebben Zulke eenvoudige spoorwegen waren tal rijk in Centraal-Europa, terwijl ze in klein aantal ook in Rusland, Zweden, Frankrijk en Engeland voorkwamen. Spoorwegen zoals wij ze nu kennen met geflensde wielen, kwamen in het begin van de 19e eeuw in Engeland tot ontwikkeling. Zij vormden gewoonlijk de verbinding tussen de zich snel ont wikkelende kolenmijnen en de binnen landse bevaarbare waterwegen. De spoorstaven waren doorgaans van eiken, essen, beuken of elzen en waren met eiken nagels aan de essen dwars liggers bevestigd. Soms werden spoor staven van dennehout gebruikt, beslagen met een dunne laag beukehout die door het gebruik een hoge glans verkreeg, waardoor minder wrijving tussen wiel en spoorstaaf optrad. De kolenwagons met een eiken ge raamte hadden een beplanking van den nehout. Bij de eerste typen bestonden de wielen uit twee houten schijven van verschillende diameter, die het loopvlak en de flens vormden. Beuken remblok- ken werden tegen de wielkrans gedrukt door een lange staaf van elzehout. Tussen 1790 en 1820 werd de houten spoorstaaf verdrongen door de ijzeren, maar in Amerika werd toch de houten spoorstaaf nog op grotere schaal toe gepast tot in de jaren '70 van de 19de eeuw. Maar ook nu nog maken enkele houtaankapbedrijven in Amerika en Australië voor hun bedrijfsspoorlijnen gebruik van houten spoorstaven. HOUT ALS HULPBRON. Papier en karton. Een vel papier bestaat uit een mat van onderling lukraak vervlochten ve zels die samengevormd zijn tot een vel. Zo'n vel kan men maken uit iedere or ganische vezel, maar verreweg de be langrijkste grondstof is houtpulp. In vele papierfabrieken gaat de vochtige pulp rechtstreeks naar de papierma chines, maar in sommige fabrieken ont vangt men de pulp van elders in de vorm van geperste balen of rollen; in dat geval maakt men eerst een papier brij door de pulp te voeren in een cilin dervormig vat dat van boven open is en dat water bevat. Een conisch schoe penrad onder in dit vat veroorzaakt een kölkbeweging die de pulpmassa uiteen rukt en de losgeslagen vezels gelijk matig over het water verdeelt. Voordat dan de papierbrij naar de papiermachine wordt gevoerd, wordt deze brij eerst „geklopt" en zorgvuldig gezuiverd. Dit „kloppen" is een be langrijke bewerking die bepalend is voor de uiteindelijke aard van het pa pier. De wand van een houtvezel be staat uit verweven „fibrillen". Door het „kloppen" worden de fibril len die de buitenlaag van de vezelwand vormen ten dele losgeslagen en ontra feld, maar toch niet volledig losgemaakt Dit proces, dat bekend staat onder de naam „fibrillering", geeft een krachti ger papier. Papiersoorten van verschillende ei genschappen ontstaan door wisselende intensiteiten van het fibrilleren. Weinig gefibrilleerd papier zoals vloeipapier is volumineus; intensief gefibrilleerd pa pier zoals doordrukpapier as kompakt. Papier ontstaat wanneer de brij, die voor 99,9% uit water en voor 0.1% uit vezels bestaat, op een continu voort lopende zeefband gebracht wordt. Het meeste water stroomt dan weg, waarna een dooreengeweven vezelmassa op de zeef achterblijft. Nog meer water wordt verwijderd door vacuümpornpen. die de lucht af zuigen door de papiermat heen en te vens door het vel tussen rollen te per een. Tenslotte wordt het vel nog ge droogd door het te leiden over grote holle cilinders die inwendig met stoom worden verhit. Tot de volgende week. GROTE INTERN. VERZAMELBEURS IN DE RIJNHAL TE ARNHEM Verzamelbeurs biedt van alles. In de Arnhemse Rijnhal wordt op zondag 12 augustus 1984 van 10.00 tot 17.00 uur voor de elfde maal de grote internationale verzamelbeurs gehouden. Deze beurs van honderden verschillende verzamelobjekten geeft een goed over zicht op het gebied van verzamelen. De beurs in de Rijnhal is uitgegroeid tot het grootste ën belangrijkste evene ment op dit gebied voor geheel Neder land. Voorgaande keer kwamen onge veer 4.500 bezoekers naar de hal. De beurs biedt de bezoeker een grote variatie aan verzamelobjekten zoals munten, postzegels, ansichtkaarten, si- garenbanden, 'luicfersmerken, suiker zakjes, Anton Pieck, albums, album plaatjes, aan tekenstrookjes, oude boe ken, bankpapier, oude brieven, brief kaarten, boekenleggers, blikken, bier viltjes, bidprentjes, eierdopjes, emble men, geboortekaartjes, grammofoon platen, Koninklijk Huis, oorlogsdoku- mentatie, penningen, poststempels, rij- wielbelastingplaatjes. stickers, balpen nen, trommels, stripboeken, oude aan delen en vele andere objekten. De organisatie is in handen van de Nederlandse Vereniging „De Verzame laar", die al 33 jaar bestaat. Ze heeft 24 afdelingen in het land en telt onge veer 9.000 leden. De kontributie be draagt 28,per jaar, jongelui t/m 17 jaar en 65-plussers betalen voor het lidmaatschap 21,terwijl huisgeno ten lid kunnen worden voor 14,per jaar. In de uitstekend verlichte hal, die door zijn gunstige ligging aan de auto weg Arnhem Nijmegen, de A 52, is het al vroeg een drukte van belang om aan de 1.200 meter tafel en 1.000 stoelen een plaatsje te krijgen. Bij de hal is een grote gratis parkeerplaats. De hal is ook voor rolstoelgebruikers uitstekend geschikt. De paden zijn drie meter breed. Wie nog iets op verzamelgebied heeft» dat hij van de hand wil doen, raden we aan dit mee te nemen naar de beurs. Er is altijd wel een liefhebber te vinden. Wat voor de één waardeloos is, is voor de ander soms waardevol. De toegangsprijs bedraagt 3,00. Jon gelui t/m 17 jaar en personen met een pas-65 betalen 2,00 toegang. Er zijn die dag drie restaurants in de hal geopend, die een ruime keuze aan ikonsumpties en dergelijke te bieden hebben. De volgende grote verzamelbeurs zal plaatsvinden op zaterdag 20 oktober 1984, wederom in de Rijnhal. Woensdagavond 12 september a.s. be gint Fiom-Zeeland in het pand aan de Varkensmarkt te Middelburg weer een groep voor alleenstaande ouders onder het motto „Samen ben je sterker". Deze groep is bedoeld voor alleen staande vaders en moeders die al wat langer alleen zijn en graag eens andere alleenstaande ouders willen ontmoeten om ervaringen en informatie uit te wis selen over allerlei zaken die met alleen staand ouderschap te maken hebben. Behalve samen praten kan er ook sa men iets gedaan worden, bijvoorbeeld: ontspanning zoeken, zoals uitstapjes maken, iets regelen voor de weekenden en feestdagen, samen op vakantie gaan, op eikaars kinderen passen, elkaar hel pen bij allerlei klusjes thuis zoals ver ven, behangen, formulieren invullen, etc. Zowel vrouwen en mannen die de kinderen dagelijks verzorgen alswel de mannen en vrouwen die de 'kinderen maar eens in de zoveel tijd zien, zijn welkom in de groep. De kennismakingsavond is op woens dag 12 september om 20.00 uur in het pand van de Fiom. De onkosten zijn ƒ1,(voor koffie of thee) per avond. Voor opgave, meer informatie en/of een folder kunt u terecht bij Fiom- Zeeland, Varkensmarkt 1 te Middelburg (Telefoon 01180-27311). Fiom-Zeeland start donderdagmiddag 20 september a.s. met een groep voor alleenstaande ouders te Middelburg op de Varkensmarkt nr. 1. Deze groep is voor moeders en vaders die sinds kort alleen zijn komen te staan door scheiding of door verlies van de partner. De bedoeling is dat de groep in eerste instantie tien maal bij elkaar komt om te praten over onderwerpen als: opvoeden in je eentje; vader en moeder tegelijk moeten zijn; hoe om te gaan met reakties uit de samenleving; de gevolgen van de scheiding t.a.v. fi nanciën; omgangsregeling; kontakten met familie, etc. Zowel vrouwen en mannen die de kinderen dagelijks verzorgen alswel mannen en vrouwen die de kinderen maar eens iin de zoveel tijd zien, kun nen in deze groep terecht. De onkosten zijn ƒ1,(voor koffie of thee) per middag. Donderdag 20 sep tember om 14.00 uur is de kennisma- kingsmiddag. Voor opgave, meer informatie en/of een folder kunt u terecht bij Fiom- Zeeland, Varkensmarkt 1 te Middelburg (Telefoon 01180-27311). Cultuur- en mode-minnaars komen in hoofdstad volop aan hun trekken. Het gebeurt maar zelden dat een stad een kompleet museum krijgt aangebo den. Amsterdam mag zich wat dat be treft tot de uitzonderingen rekenen. De gulle gever heet „De Vereniging Mu seumhaven Amsterdam" en is een club van liefhebbers die met veel moeite, opoffering en zelfwerkzaamheid oude schepen opknapt en dn de vaant houdt. Het openluchtmuseum hoeft de stad geen cent te kosten: het enige wat wordt ge vraagd is een goede ligplaats voor die bijzondere vloot. Ook al is de gemeente Amsterdam nog niet op het aanbod ingegaan, de leden van de vereniging zien de museumhaven al helemaal voor zich en wel in het Oosterdok, precies tegenover het Scheepvaartmuseum. Die plek ligt in het centrum van de hoofdstad, is op alle manieren goed te bereiken en bovendien wordt er momenteel van die kade toch geen gebruik gemaakt. Het zou een ideale kombinatie zijn: de „levende" verzameling van de vereniging buiten in het water van het IJ en de unieke kollektie van het Scheepvaartmuseum (waaronder een kostbare bibliotheek) binnen. En op loopafstand As er dan ook nog de historische scheepswerf 't Krom hout, die wordt gebruikt voor het herstel en behoud van historisch waardevolle schepen en werktuigen. Publiekstrekker. De 'toekomstige Museumhaven zal vol gens de plannen ook passantenplaatsen krijgen voor historische schepen die Amsterdam aandoen. Van elk schip zal dan ten behoeve van de bezoekers do- kumentatie worden tentoongesteld. Ei genlijk kan de stad niet om deze Mu seumhaven heen, zo stelt de vereniging. En: „De gemeente Amsterdam, gewor den zoals zij is door de scheepvaart, is het aan zichzelf verplicht dit aspekt van haar verleden levend te houden." Er wordt op gerekend dat het museum, waar van dichtbij de werkzaamheden aan de schepen kunnen worden gevolgd, een grote publiekstrekker wordt. Die enorme belangstelling voor histo rische schepen is al twee keer gebleken tijdens „Sail Amsterdam". Volgend jaar zomer vindt die drijvende manifestatie weer plaats en „De Vereniging Museum haven Amsterdam" hoopt nu maar dat veel van de oude zeilende vracht-, vissers- en stoomschepen en 'antieke jachten die dan te zien zijn, de haven niet meer hoeven te verlaten. Amsterdam heeft 't. „Sail 85" is één van de grote evene menten die de hoofdstad staan te wach ten. Ook de opening van het Wereld handelscentrum zal volgend jaar niet ongemerkt voorbij gaan. En in 1986 moe ten de deuren van de Stopera het nieuwe stadhuis annex muziektheater opengaan, waarna de Waterloopledin- markt weer naar zijn oude plek terug kan. In datzelfde jaar zal Amsterdam tijdelijk de culturele hoofdstad van Eu ropa zijn, met tal van happenings. Te vens hoopt men dan in het beroemde Beursgebouw van Berlage het museum van de Nederlandse architectuur te hebben ingericht, terwijl het Waagge bouw op de Niéuw-markt nu nog Joods Historisch Museum, maar dat ver huist tot fotomuseum wordt omge bouwd. En op 2 juli van dit jaar is de ten toonstelling Amsterdam Excellent geo pend in de sociëteit Arti en Amicitiae aan het Rokin, waar 75 Amsterdamse trend-setting shops produkten Laiten zien van oud en hedendaags vakmanschap. De tentoonstelling duurt itot en met 26 augustus. Ook modestad. Ook op het gebied van mode zal Am sterdam van zich doen spreken. Half augustus gaat onder de noemer: „Am sterdam Modestad" de eerste van een naar verwacht mag worden reeks jaarlijks terugkerende mode-manifesta ties van start. Met als hoogtepunt letterlijk en figuurlijk een enorme theatertent midden op de Dam waar dagelijks grote modeshows zullen wor den gepresenteerd. Ook elders in de binnenstad zullen de bezoekers uit het hele land op oen aangename manier worden gekonfronteerd met die opmer kelijke relatie tussen de hoofdstad en het modegebeuren. „Amsterdam heeft f" luidt niet voor niets de kreet die men de komende maanden overal dn de sfeervolle, cul tuur-rijke en vooral gezellige winkelstad zal aantreffen! De Vereniging Museumhaven Amsterdam hoopt dat na „Sail 85" veel histo rische schepen niet meer hoeven te vertrekken.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1984 | | pagina 4