12 JAAR
schriftelijke garantie
Meubelfabriek
Amsterdam krijgt kompleet
museum aangeboden
Massief Europees eiken meubelen
gunstig geprijsd, prima service
Maalweg 2 - Lewedorp - Tel. 01196-13445
Filiaal West-Brabant:
Antwerpsestraat 101, Bergen op Zoom,
Telefoon 01640-43610
Fiom-nieuws
Fiom-nieuws
SnKsl
BIMECO
TECHNIEK EN HOUT.
Spoorwegen.
De spoorwegen vinden hun oorsprong
in de ijzermijnen van het Europa van
de middeleeuwen, waar met kleine hou
ten, met de hand geduwde lorries het
erts in de ondergrondse horizontale
mijngangen werd vervoerd. In sommige
gevallen verbonden grotere bovengrond
se spoorwegen met door paarden ge
trokken wagons de mijnen met de
plaatsen waar de erts verwerkt werd
en met de havens.
De lorries waren over het algemeen
van zachthout vervaardigd, dikwijls van
dennehout met wielen van iepen een
dichte, stevige houtsoort waarvan de
fijne in elkaar grijpende vezels buiten
gewone weerstand tegen .splijten hebben
Zulke eenvoudige spoorwegen waren tal
rijk in Centraal-Europa, terwijl ze in
klein aantal ook in Rusland, Zweden,
Frankrijk en Engeland voorkwamen.
Spoorwegen zoals wij ze nu kennen
met geflensde wielen, kwamen in het
begin van de 19e eeuw in Engeland tot
ontwikkeling. Zij vormden gewoonlijk
de verbinding tussen de zich snel ont
wikkelende kolenmijnen en de binnen
landse bevaarbare waterwegen.
De spoorstaven waren doorgaans van
eiken, essen, beuken of elzen en waren
met eiken nagels aan de essen dwars
liggers bevestigd. Soms werden spoor
staven van dennehout gebruikt, beslagen
met een dunne laag beukehout die door
het gebruik een hoge glans verkreeg,
waardoor minder wrijving tussen wiel
en spoorstaaf optrad.
De kolenwagons met een eiken ge
raamte hadden een beplanking van den
nehout. Bij de eerste typen bestonden
de wielen uit twee houten schijven van
verschillende diameter, die het loopvlak
en de flens vormden. Beuken remblok-
ken werden tegen de wielkrans gedrukt
door een lange staaf van elzehout.
Tussen 1790 en 1820 werd de houten
spoorstaaf verdrongen door de ijzeren,
maar in Amerika werd toch de houten
spoorstaaf nog op grotere schaal toe
gepast tot in de jaren '70 van de 19de
eeuw. Maar ook nu nog maken enkele
houtaankapbedrijven in Amerika en
Australië voor hun bedrijfsspoorlijnen
gebruik van houten spoorstaven.
HOUT ALS HULPBRON.
Papier en karton.
Een vel papier bestaat uit een mat
van onderling lukraak vervlochten ve
zels die samengevormd zijn tot een vel.
Zo'n vel kan men maken uit iedere or
ganische vezel, maar verreweg de be
langrijkste grondstof is houtpulp. In
vele papierfabrieken gaat de vochtige
pulp rechtstreeks naar de papierma
chines, maar in sommige fabrieken ont
vangt men de pulp van elders in de
vorm van geperste balen of rollen; in
dat geval maakt men eerst een papier
brij door de pulp te voeren in een cilin
dervormig vat dat van boven open is
en dat water bevat. Een conisch schoe
penrad onder in dit vat veroorzaakt een
kölkbeweging die de pulpmassa uiteen
rukt en de losgeslagen vezels gelijk
matig over het water verdeelt.
Voordat dan de papierbrij naar de
papiermachine wordt gevoerd, wordt
deze brij eerst „geklopt" en zorgvuldig
gezuiverd. Dit „kloppen" is een be
langrijke bewerking die bepalend is
voor de uiteindelijke aard van het pa
pier. De wand van een houtvezel be
staat uit verweven „fibrillen".
Door het „kloppen" worden de fibril
len die de buitenlaag van de vezelwand
vormen ten dele losgeslagen en ontra
feld, maar toch niet volledig losgemaakt
Dit proces, dat bekend staat onder de
naam „fibrillering", geeft een krachti
ger papier.
Papiersoorten van verschillende ei
genschappen ontstaan door wisselende
intensiteiten van het fibrilleren. Weinig
gefibrilleerd papier zoals vloeipapier is
volumineus; intensief gefibrilleerd pa
pier zoals doordrukpapier as kompakt.
Papier ontstaat wanneer de brij, die
voor 99,9% uit water en voor 0.1% uit
vezels bestaat, op een continu voort
lopende zeefband gebracht wordt. Het
meeste water stroomt dan weg, waarna
een dooreengeweven vezelmassa op de
zeef achterblijft.
Nog meer water wordt verwijderd
door vacuümpornpen. die de lucht af
zuigen door de papiermat heen en te
vens door het vel tussen rollen te per
een. Tenslotte wordt het vel nog ge
droogd door het te leiden over grote
holle cilinders die inwendig met stoom
worden verhit.
Tot de volgende week.
GROTE INTERN. VERZAMELBEURS
IN DE RIJNHAL TE ARNHEM
Verzamelbeurs biedt van alles.
In de Arnhemse Rijnhal wordt op
zondag 12 augustus 1984 van 10.00 tot
17.00 uur voor de elfde maal de grote
internationale verzamelbeurs gehouden.
Deze beurs van honderden verschillende
verzamelobjekten geeft een goed over
zicht op het gebied van verzamelen.
De beurs in de Rijnhal is uitgegroeid
tot het grootste ën belangrijkste evene
ment op dit gebied voor geheel Neder
land. Voorgaande keer kwamen onge
veer 4.500 bezoekers naar de hal.
De beurs biedt de bezoeker een grote
variatie aan verzamelobjekten zoals
munten, postzegels, ansichtkaarten, si-
garenbanden, 'luicfersmerken, suiker
zakjes, Anton Pieck, albums, album
plaatjes, aan tekenstrookjes, oude boe
ken, bankpapier, oude brieven, brief
kaarten, boekenleggers, blikken, bier
viltjes, bidprentjes, eierdopjes, emble
men, geboortekaartjes, grammofoon
platen, Koninklijk Huis, oorlogsdoku-
mentatie, penningen, poststempels, rij-
wielbelastingplaatjes. stickers, balpen
nen, trommels, stripboeken, oude aan
delen en vele andere objekten.
De organisatie is in handen van de
Nederlandse Vereniging „De Verzame
laar", die al 33 jaar bestaat. Ze heeft
24 afdelingen in het land en telt onge
veer 9.000 leden. De kontributie be
draagt 28,per jaar, jongelui t/m
17 jaar en 65-plussers betalen voor het
lidmaatschap 21,terwijl huisgeno
ten lid kunnen worden voor 14,per
jaar.
In de uitstekend verlichte hal, die
door zijn gunstige ligging aan de auto
weg Arnhem Nijmegen, de A 52, is
het al vroeg een drukte van belang om
aan de 1.200 meter tafel en 1.000 stoelen
een plaatsje te krijgen. Bij de hal is
een grote gratis parkeerplaats.
De hal is ook voor rolstoelgebruikers
uitstekend geschikt. De paden zijn drie
meter breed.
Wie nog iets op verzamelgebied heeft»
dat hij van de hand wil doen, raden
we aan dit mee te nemen naar de beurs.
Er is altijd wel een liefhebber te vinden.
Wat voor de één waardeloos is, is voor
de ander soms waardevol.
De toegangsprijs bedraagt 3,00. Jon
gelui t/m 17 jaar en personen met een
pas-65 betalen 2,00 toegang.
Er zijn die dag drie restaurants in
de hal geopend, die een ruime keuze
aan ikonsumpties en dergelijke te bieden
hebben.
De volgende grote verzamelbeurs zal
plaatsvinden op zaterdag 20 oktober
1984, wederom in de Rijnhal.
Woensdagavond 12 september a.s. be
gint Fiom-Zeeland in het pand aan de
Varkensmarkt te Middelburg weer een
groep voor alleenstaande ouders onder
het motto „Samen ben je sterker".
Deze groep is bedoeld voor alleen
staande vaders en moeders die al wat
langer alleen zijn en graag eens andere
alleenstaande ouders willen ontmoeten
om ervaringen en informatie uit te wis
selen over allerlei zaken die met alleen
staand ouderschap te maken hebben.
Behalve samen praten kan er ook sa
men iets gedaan worden, bijvoorbeeld:
ontspanning zoeken, zoals uitstapjes
maken, iets regelen voor de weekenden
en feestdagen, samen op vakantie gaan,
op eikaars kinderen passen, elkaar hel
pen bij allerlei klusjes thuis zoals ver
ven, behangen, formulieren invullen,
etc.
Zowel vrouwen en mannen die de
kinderen dagelijks verzorgen alswel de
mannen en vrouwen die de 'kinderen
maar eens in de zoveel tijd zien, zijn
welkom in de groep.
De kennismakingsavond is op woens
dag 12 september om 20.00 uur in het
pand van de Fiom. De onkosten zijn
ƒ1,(voor koffie of thee) per avond.
Voor opgave, meer informatie en/of
een folder kunt u terecht bij Fiom-
Zeeland, Varkensmarkt 1 te Middelburg
(Telefoon 01180-27311).
Fiom-Zeeland start donderdagmiddag
20 september a.s. met een groep voor
alleenstaande ouders te Middelburg op
de Varkensmarkt nr. 1.
Deze groep is voor moeders en vaders
die sinds kort alleen zijn komen te staan
door scheiding of door verlies van de
partner. De bedoeling is dat de groep in
eerste instantie tien maal bij elkaar
komt om te praten over onderwerpen
als: opvoeden in je eentje; vader en
moeder tegelijk moeten zijn; hoe om te
gaan met reakties uit de samenleving;
de gevolgen van de scheiding t.a.v. fi
nanciën; omgangsregeling; kontakten
met familie, etc.
Zowel vrouwen en mannen die de
kinderen dagelijks verzorgen alswel
mannen en vrouwen die de kinderen
maar eens iin de zoveel tijd zien, kun
nen in deze groep terecht.
De onkosten zijn ƒ1,(voor koffie of
thee) per middag. Donderdag 20 sep
tember om 14.00 uur is de kennisma-
kingsmiddag.
Voor opgave, meer informatie en/of
een folder kunt u terecht bij Fiom-
Zeeland, Varkensmarkt 1 te Middelburg
(Telefoon 01180-27311).
Cultuur- en mode-minnaars komen in hoofdstad volop aan hun trekken.
Het gebeurt maar zelden dat een stad
een kompleet museum krijgt aangebo
den. Amsterdam mag zich wat dat be
treft tot de uitzonderingen rekenen. De
gulle gever heet „De Vereniging Mu
seumhaven Amsterdam" en is een club
van liefhebbers die met veel moeite,
opoffering en zelfwerkzaamheid oude
schepen opknapt en dn de vaant houdt.
Het openluchtmuseum hoeft de stad geen
cent te kosten: het enige wat wordt ge
vraagd is een goede ligplaats voor die
bijzondere vloot.
Ook al is de gemeente Amsterdam nog
niet op het aanbod ingegaan, de leden
van de vereniging zien de museumhaven
al helemaal voor zich en wel in het
Oosterdok, precies tegenover het
Scheepvaartmuseum. Die plek ligt in het
centrum van de hoofdstad, is op alle
manieren goed te bereiken en bovendien
wordt er momenteel van die kade toch
geen gebruik gemaakt. Het zou een
ideale kombinatie zijn: de „levende"
verzameling van de vereniging buiten
in het water van het IJ en de unieke
kollektie van het Scheepvaartmuseum
(waaronder een kostbare bibliotheek)
binnen. En op loopafstand As er dan ook
nog de historische scheepswerf 't Krom
hout, die wordt gebruikt voor het herstel
en behoud van historisch waardevolle
schepen en werktuigen.
Publiekstrekker.
De 'toekomstige Museumhaven zal vol
gens de plannen ook passantenplaatsen
krijgen voor historische schepen die
Amsterdam aandoen. Van elk schip zal
dan ten behoeve van de bezoekers do-
kumentatie worden tentoongesteld. Ei
genlijk kan de stad niet om deze Mu
seumhaven heen, zo stelt de vereniging.
En: „De gemeente Amsterdam, gewor
den zoals zij is door de scheepvaart, is
het aan zichzelf verplicht dit aspekt
van haar verleden levend te houden."
Er wordt op gerekend dat het museum,
waar van dichtbij de werkzaamheden
aan de schepen kunnen worden gevolgd,
een grote publiekstrekker wordt.
Die enorme belangstelling voor histo
rische schepen is al twee keer gebleken
tijdens „Sail Amsterdam". Volgend jaar
zomer vindt die drijvende manifestatie
weer plaats en „De Vereniging Museum
haven Amsterdam" hoopt nu maar dat
veel van de oude zeilende vracht-,
vissers- en stoomschepen en 'antieke
jachten die dan te zien zijn, de haven
niet meer hoeven te verlaten.
Amsterdam heeft 't.
„Sail 85" is één van de grote evene
menten die de hoofdstad staan te wach
ten. Ook de opening van het Wereld
handelscentrum zal volgend jaar niet
ongemerkt voorbij gaan. En in 1986 moe
ten de deuren van de Stopera het
nieuwe stadhuis annex muziektheater
opengaan, waarna de Waterloopledin-
markt weer naar zijn oude plek terug
kan. In datzelfde jaar zal Amsterdam
tijdelijk de culturele hoofdstad van Eu
ropa zijn, met tal van happenings. Te
vens hoopt men dan in het beroemde
Beursgebouw van Berlage het museum
van de Nederlandse architectuur te
hebben ingericht, terwijl het Waagge
bouw op de Niéuw-markt nu nog
Joods Historisch Museum, maar dat ver
huist tot fotomuseum wordt omge
bouwd.
En op 2 juli van dit jaar is de ten
toonstelling Amsterdam Excellent geo
pend in de sociëteit Arti en Amicitiae
aan het Rokin, waar 75 Amsterdamse
trend-setting shops produkten Laiten zien
van oud en hedendaags vakmanschap.
De tentoonstelling duurt itot en met
26 augustus.
Ook modestad.
Ook op het gebied van mode zal Am
sterdam van zich doen spreken. Half
augustus gaat onder de noemer: „Am
sterdam Modestad" de eerste van een
naar verwacht mag worden reeks
jaarlijks terugkerende mode-manifesta
ties van start. Met als hoogtepunt
letterlijk en figuurlijk een enorme
theatertent midden op de Dam waar
dagelijks grote modeshows zullen wor
den gepresenteerd. Ook elders in de
binnenstad zullen de bezoekers uit het
hele land op oen aangename manier
worden gekonfronteerd met die opmer
kelijke relatie tussen de hoofdstad en
het modegebeuren.
„Amsterdam heeft f" luidt niet voor
niets de kreet die men de komende
maanden overal dn de sfeervolle, cul
tuur-rijke en vooral gezellige winkelstad
zal aantreffen!
De Vereniging Museumhaven Amsterdam hoopt dat na „Sail 85" veel histo
rische schepen niet meer hoeven te vertrekken.