C GOUD en"ANTIEK"^* Een oud-eilandbewoner weet te vertellen(Deel 8) 17 JUNI VADERDAG Tuinman /;Katseveer" een beheerder Ter afsluiting en als laatste eerbetoon aan het veertijdperk Kortgene Wol- phaartsdijk nog het onderstaande uit de tijd van de „Zuidvliet" aldaar. Want steeds meer geloven wij, dat toch dit schip de eerste auto naar het eiland heeft vervoerd. De „veerkosten" tegen over transport vanaf Middelburg zullen ook toen zeker een rol hebben gespeeld! Nog weten wij, uit die tijd, dat wij „gek" waren op de kop van die afge scheurde „veerbonnetjes". Bij het be talen van het „overtochtgeld" scheurde of D. v/d Voorde of L. Allewijnse of M. Anthonisse het bonnetje af tijdens de vaart. Pas later zijn de „kantoortjes" op de veersteigers gekomen. Wij kregen dan wat van zo'n bonboekje overbleef en speelden hiermede later thuis „veer mannetje". Een wastobbe van moeder was dan „veerboot". Het zal nu, menen wij, in de jaren 19231925 zijn geweest, in elk geval vóór de tijd van de „Zandkreek". De mare verspreidde zich over het dorp Kortgene: daar komen olifanten naar Noord-Beveland! Die zijn al aan het Wolphaartsdijkse veersteiger. Wij na tuurlijk naar het veer. Dat de veerschippers voor geen klein tje vervaard waren, werd toen bewezen. Een „bruintje beer", eigendom van een woonwagenbewoner die een zomersei zoen bij de weegbrug aan de binnenzijde van de zeedijk aan het Wolphaartsdijkse veer heeft vertoefd, was meermalen over komen varen, muilkorf aan. Daar kwam nu de „Zuidvliet" aan- getuft en waarlijk, enkele van de ver melde viervoeters stonden rustig aan het dek. Het werd een verzameling van vier olifanten, verschillende kamelen en een dromedaris. Een afdeling van het circus Karl Hagenbeek. Zowat het gehele dorp was toen uit gelopen en stond veilig, dacht men, bo venop de kruin van de „Kaoidiek", toch door nieuwsgierigheid angst vergetend, opgesteld. Zo zag men dat de stoet van deze bijzondere dieren voorbij trok. Nu had vader iets dergelijks al eens meer beleefd. Hij was vlug naar bakker Strijd gelopen en had daar een puntzak (voor 5 cent!) pinda's gekocht. Onopvallend hield hij nu die zak in de hand. Wie had hier erg in? De olifanten wel, want dit zijn slimme dieren. Plotseling bereikten een rijtje slurf einden tot zijn borsthoogte. Vader liet met de vrije hand hier pinda's inglijden. Bij die plotselinge slurfbewegingen waren de omstanders bij vader daar bovenop de dijk ver schrikt weggevlucht. Zo stond hij daar in z'n eentje een beetje de held te spelen. Later hoorde men de mensen zeggen: „En toen die zak mee olieneuten leeg was, haf Jewannus.die béésten nog een klapje op die slurven oak. Toen gienge ze deu!" Dat nooit iemand een roman „als blij vertje" over onze veren heeft geschre ven! Dan denken wij ook aan de vee koopman, die aan mevr. Schippers in het veerhuis te Kortgene vroeg zijn bor rel van 5 cent met papiergeld te mogen betalen? Toen een postzegel van 5 cent op de toonbank deponeerde. Hierover repten wij al eens! Dit was in de tijd dat de houten bruine teerputs in de zomermaanden nog werd gebruikt bij het onderhoud van het veermateriaal. Een steiger jon- getje had deze, na gebruik, zo in het magazijn teruggezet. Zonder de buiten wand van de puts met koperen ringen en hengsel eerst te reinigen en opnieuw blank te schuren. De andere morgen werd hierdoor zijn broekje over een knie wat opgewarmd, met een manilla eindje! Dit was in de goede oude tijd van de hoogaars daar. Epiloog. Wij zijn van de gedachten uitgegaan: hoe is eigenlijk de voorgeschiedenis van de auto en hoe en wanneer (kwam(en) deze auto('s) op ons voormalig eiland? Het werd een hengelpartij met veel beet, maar vaak door krabben! Soms zwom het visje aan onze voet, terwijl wij stijf op onze dobber zaten te turen. Niet al het verlangde kwam boven water. Veel hebben wij aangeschreven en afgebeld. Velen waren ons terwille! Nogmaals dank hiervoor. Daar wij altijd openstaan voor op bouwende kritiek, stellen wij, indien van node, uw korrektie zéér op prijs! Zonder pretentie. Wat wij nu weten, maar niet konkreet kunnen bewijzen, verwijzend naar de bronvermelding, is het volgende. 1. In 1819 was een nieuw pontveer te Kortgene aangelegd en op 28 augustus van datzelfde jaar werden VOOR HET EERST vier rijtuigen en acht paarden met goed gevolg overgebracht naar Wolphaartsdijk. (Kortgene in oude an sichten, foto 8). 2. De veerdam werd in 1836 aangelegd (Kortgene in oude ansichten, foto 8). 3. Hierbij aansluitend het volgende. De Rotterdamse kooplieden hebben, na de inpoldering van de schorren bij Goes tot Wilhelminadorp, de smaak van het boeren te pakken gekregen. Tenminste, voorzover het om een geldbelegging gaat De Goesche Courant van 3 augustus 1843 herinnert eraan, in een verslag over „het feest van Cortgeen in Noord-Beve land op den 31 julij 1843." Het gaat om het bezoek van de nieuwe ambachtsheer en het artikel opent aldus: „Het is, vooral in Zeeland, geene on bekende zaak meer, dat op het einde van 't vorige jaar de Ambachtsheerlijk heid Cortgeen met de onderscheiden daarin gelegen hofsteden, landerijen, dijken, wegen en schorren, met tiende-, jagt- en andere regten, zoo als destijds dit zeer aanzienlijk landgoed ter verkoop is aangeboden geheel en onverdeeld in eigendom is overgegaan aan de H.Ed. G.Heer Anthonij van Hoboken van Rhoon, Pendrecht en Cortgeen, scheeps- reeder te Rotterdam en zoo vermag het nu ook der vermelding niet onwaar dig geacht worden met welke gevoelens de nieuwe Heer van Cortgeen aldaar door alle de ingezetenen feestelijk en hartelijk is ontvangen en hoe door den achtbaren 87-jarige grijsaard, aan wie vooral Neeêrlands handel en scheep vaart, zoo veel goeds dank wijten, en wiens on vermoeiden ijver voor 's lands welzijn door het geëerbiedigd Hoofd van den Staat reeds lang erkend, Hem de borst doen versieren met het Orde lint als Commandeur van den Neder- landschen Leeuw. Hoe door dezen ver dienstelijken hoogbejaarden man de uit drukking dier gevoelens dankbaar en weldoende zijn ontvangen. Zij toch trek ken beide den Landzaad en den Am bachtsheer tot eer en zijn der nage dachtenis waardig." Het bezoek wordt enkele dagen te voren bekend gemaakt door rentmeester J. Fransen van de Putte. Koortsachtig worden erepoorten gemaakt en de oude pontveerdam met opritten worden ver nieuwd en geëgaliseerd. Over de slikken wordt een brug ge legd ter lengte van 275 voeten. Alle vlaggen die in het dorp voorhanden zijn, hangen uit op de dag dat de stoomboot met Van Hoboken aantuft. Een muziek korps en 36 ruiters vormen de erewacht. In 11 rijtuigen gaat het gezelschap de ambachtsheerlijkheid verkennen. Er vol gen toespraken door de predikant, de burgemeester en andere vooraanstaande burgers. Het echtpaar Van Hoboken krijgt bloemen en er worden door ver legen meisjes gedichten opgezegd. De nieuwe ambachtsheer en zijn vrouw laten zich niet onbetuigd. Voor de behoeftige ingezetenen wordt gedu rende 20 jaar een bedrag van 200 gul den per jaar toegezegd en de pas op gerichte naai- en breischool voor be hoeftige arbeiderskinderen kan op een jaarlijkse bijdrage van 25 gulden reke nen. Het hele dorp viert feest. (225 jaar P.Z.C., blz. 56 en 57). 4. Het eerste patent op een auto met benzinemotor (en elektrische ontsteking) was die van S. Marcus (1875). (Algemene Winkler Prins, deel I, blz. 500). 5. G. Daimler en K. Benz bouwden de eerste inderdaad enigermate bruik bare auto's van dit type (1891). Daarna ging de ontwikkeling in steeds sneller tempo. (A.W.P., deel I, blz. 500). 6. 1914 bouwjaar van de eerste stalen veerboot „Zuidvliet" voor het veer Kort gene Wolphaartsdijk (Varen tussen overkanten, blz. 237). 7. In het jaar 1915 werden met het veer Kortgene Wolphaartsdijk 55 auto's overgezet. (100 jaar varen, blz. 20). 8. 1 oktober 1960. Met een laatste tocht door de veerboot „Noord-Beveland" komt het veer Kortgene Wolphaarts dijk te vervallen. (Kortgene in oude ansichten, foto 8). 9. Van de A.N.W.B. werd door ons over de auto met het kenteken K 707 nog geen nader bericht ontvangen. 10. De Kreekrakdam is voor het in opkomst zijnde autoverkeer nog altijd taboe. Dat zint de in ledental groeiende automobilistenclub niet en daarom wordt besloten een min of meer demonstratief automobielfeest op het slecht bereikbare Walcheren te houden. De Vlissingsche Courant van eind juni 1910: „Aan den autotocht werd deel genomen met 33 wagens. De tocht over den Scheldedam slaagde goed. De weg in de buurt van den Dam was door goede zorgen van den heer Hombach uit Hulst met 20.000 zakken turfstrooisel berijdbaar gemaakt." Behalve wat lekke banden, levert de tocht geen problemen op. In Middelburg hangen de vlaggen uit en bekijken de honderden mensen de automobielen. Tij dens een officiële ontvangst ten stad- huize wordt de Kreekrakdam vergeleken met de Chinese muur en de oversteek van de automobilisten met een dappere daad, gedachtig Zeelands wapenspreuk „Luctor et Emergo". Het Middelburgsch muziekkorps onder leiding van Jan Morks voert een met zorg gekozen pro gramma uit. (225 jaar P.Z.C., blz. 94). 11. Het is veemarkt te Kortgene. In de Voorstraat, parallel lopend met de bestrating van de hoofdweg, zijn aan weerszijden tijdelijk paaltjes in de grond geslagen. Met van boven een horizontaal lopend ruim geboord gat. Hierdoor wer den met een lijn de paaltjes aan elkaar verbonden. Aan deze lijn staan daar paarden, hier koeien vastgebonden. Jan de Vos en Dies Noordhoek, pluim veehandelaren in kompagnonschap, heb ben het maar druk met de kevies, waar in tijdelijk pluimvee huist. Als men voor de verkoop de dieren hier uithaalt en betast, is het een gekakel van belang. Bij de muziektent, voor het huis van Moerland, zijn tijdelijk wegneembare boxen van houtschermen geplaatst. Waarin biggen, varkens, schapen, ook geiten, gelaten hun lot afwachten. De schapen zijn met kleurplekken op de rug gemerkt. Sommige dieren sabbelen wat aan een pluk gras. De varkens knorren heftig, zeker om de tijdelijke keien on der de poten, waarmede in de bek niets te beginnen valt. De oude Moerland kijkt toe, handen in de zakken, jasje open, waardoor een blinkende horlogeketting op zijn zwart vest bloot komt. Zijn zwarte fietspet staat, zeker door het zonnetje, een beetje klepvoorover op zijn hoofd. Naast zijn kleine gestalte rijst een grote zware, in het zwart geklede, man omhoog. Sigaar rokend. Hier werd een schets uit een ver verleden geschreven, door de nevel der jaren haast vervaagd, een momentopname met een paar kin derogen. Vergissen wij ons? Doch die veemarkt is waar geweest. Even waar als bij die veemarkt be horende loterij. Eén lot hiervan kostte 1,00. Bovenaan, in de ene hoek van dit papieren bewijs, prijkte het beeld van een koe. In de andere hoek het beeld van een paard. Dit waren de hoofdprijzen. Volkomen in stijl van de veemarkt. Naast het Moerland taxi-bulletin het tweede dokument dat waarschijnlijk voor het nageslacht niet bewaard is gebleven? Wijlen tante Catharina Noordhoek werd zo eens eigenaresse van een paard. Dit is toen voor haar ter veemarkt, na het bekend worden van het winnende lot, direkt doorverkocht aan een land bouwer. Onze ouders kregen door deze loterij eens een handnaaimachine in eigendom. Waar moeder vele kleertjes mee genaaid heeft, ook voor anderen. Bij het bladeren in „Colijnsplaat in oude ansichten", foto 8,.zagen wij die grote man toen naast Moerland terug. Zou deze Piet Boone, ex-smid destijds te Colijnsplaat, opgevolgd door zijn zoon Bert, dan toch de vader zijn geweest van Cor Boone? Dus met Neeltje Moer land gehuwd is geweest? Dan was Bert Boone de broer van Cor Boone en diens echtgenote, mevr. Adriana Boone - Meu- lenberg, haar schoonzuster. Nog kennen wij in deze maar ten dele! Naschrift. Mevr. A, T. de Pree uit Colijnsplaat was zo vriendelijk ons de volgende aan vulling te vermelden. Dit tijdens een mondeling overleg. De vader van Corrie Boone was niet verwant aan de familie Boone, die des tijds de smidse beheerde in de Voor straat te Colijnsplaat. Zo mevr. De Pree meldde: Haar vader was Marien Boone (en om haar eigen woorden te gebrui ken) keuterboer met een tuigje paarden. Hij en zijn vrouw, Neeltje Boone - Moer land, zijn beiden te Colijnsplaat vroeg gestorven. Voor deze mededelingen zeggen wij mevr. A. T. de Pree onze hartelijke dank Wat bovenomschreven door mevr. De Pree werd gemeld, is door toeval daarna bevestigd door mevr. E. D. Boone-v/d Weele te Goes. Zij schreef ons: de inlichtingen door mevr. De Pree zijn juist. Beiden zijn wij in 1902 geboren, zij te Colijnsplaat en ik te Kats. Op 16-jax-ige leeftijd ver huisde ik met mijn ouders vandaar naar Colijnsplaat. Daardoor weet mevr. De Pree méér van de toestand van voorheen te Colijnsplaat. Ik heb met Corrie Boone wel omgang gehad. Toen waren haar ouders al overleden zij is ook jong gestorven was bij haar opa Moerland in huis. Ik ben getrouwd geweest met een neef van de fam. Boone en heb ook ongeveer 20 jaar in de smederij gewoond te Colijnsplaat. Voorheen woonde daarin Bert Boone en is mijn man 25 jaar knecht geweest bij zijn oom. Deze is in 1945 gestorven op 73-jarige leeftijd. Toen zijn wij in de smidse gekomen. Nadat mijn man het werk niet meer aankon, zijn we naar Goes verhuisd. De oude opa Boone had 4 zonen en 2 dochters. De namen van de zonen waren Jan, Bert, Maris en Piet. De ver melde Marius Boone was niet van onze familie. Ook mevr. E. D. Boone - v/d Weele zeggen wij voor deze mededelingen onze oprechte dank. Vriendelijk dank ook voor de verdere mondelinge, schriftelijke of telefonische medewerking en reakties aan ons adres. Deze dank komt ook zeer zeker de uitgever dezes toe! EINDE. P. C. Noordhoek, Zierikzee. ALLE VADERS EVEN DE OGEN DICHT Wij hebben een grote kollektie gouden en zilveren sieraden en uurwerken voor VADERS klaarliggen. TE KOOP GEVRAAGD DOOR: IZ. FLIPSE ZN Antiquairs/Juwelier* O.a. tloopgoud, sieraden, meubelen, enz. Taxariss roor verzekering. Inboedels, enz. Van ouds bekend. Segeersstraat 56 70, Middelburg, Telefoon 01180-13317 of 01180 - 25708. 9 Steunzolen naar maat, ook op doktersadvies. Al le voetcorrectors in voor raad. Voetkundige advie zen worden GRATIS ver strekt. Martin Wijdemans medisch gedipl. voetkun dige, Oude Vismarkt 10, Goes, Tel. 01100-2 75 26. GEVRAAGD bij particulier voor bijhouden van tuin en gazon, ca 2 dagen per maand. Aanmelding na 18.00 uur: Valkenlaan 10, Kortgene, Telefoon 01108 -1982. Voor uw bruids- en graf-arrangementen: BLOEMEN- EN PLANTENCENTRUM J. Proost, Katseveerweg 1, Wilhel minadorp, Tel. 01100-16065. Dames-~en kindersandalen tegen feestelijke braderieprijzen BURGPROMENADE 18 - MIDDELBURG AANNEMERSBEDRIJF NIEUW- EN VERBOUW DIREKTE AANKOOP EN BEMIDDELING Inlichtingen: J. M. GILLESSE, Visserijstraat 31, Wissenkerke, Tel. 01107-1489 COÖP. VER. "KOELHUIS KAMPERLAND" VRAAGT per 1 augustus 1985 in vaste dienst. In verband met langdurige inwerkperiode nu reeds schriftelijke sollicitaties te richten aan het bestuur, p/a L. de Kam, Molenweg 22, 4493 AC Kamperl.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1984 | | pagina 4