Een oud-eilandbewoner weet te vertellen(Deel 5) NAALDHOUT. Hemlock, western. Behalve western bestaat er ook een eastern hemlock, in het algemeen wordt eerstgenoemde hoger aangeslagen dan de ander. In de Nederlandse handel komt hoofdzakelijk western hemlock voor. De kleur variëert van witachtig tot licht geelbruin, soms met een wat rossige tint. Tussen kern en spint is geen duidelijk kleurverschil. De nerf is matig fijn, de draad recht, soms wat onregelmatig. De volumieke massa is 0,45. Goed te bewerken, soms echter wat bros, zodat men voor ver brokkeling van het kopse vlak moet op passen. Hemlock laat zich gemakkelijk schroeven en spijkeren. Schilderen, ver nissen en lijmen leveren geen moeilijk heden op. Het hout wordt hoofdzakelijk voor binnenwerk toegepast: plafond- en wandbetimmeringen, houtskeletbouw, kozijnen, carrosserievloeren, meubel binnenwerk, kisten, bezemstelen, enz. Door het ontbreken van hars een goede houtsoort voor sauna's. Oregon pine. Deze bekende houtsoort, die in Ame rika wordt aangeduid met de naam ORANJEFEEST TE KATS Op 12 mei a.s. wordt er weer een groot Oranjefeest gehouden, ditmaal in en om de schuur van de fam. Schippers aan de Noordlangeweg. Hieronder ziet u het programma voor de gehele dag. Programma: Ochtend: 9.0011.15 uur: de kinderen van de basisschool bouwen een fantasiedorp. Er is ook een grabbelton, 1 keer grab belen voor 25 cent! 11.1511.45 uur: prijsuitreiking aan de kinderen in de feestzaal. 9.3012.15 uur: café geopend. Middag: 13.1514.00 uur: muzikale rondgang van het muziekgezelschap E.M.M. uit Kort- gene door Kats. Alle kinderen rijden er achteraan op hun versierde fietsen. Vanaf 14.15 uur vinden achtereenvol gens de volgende aktiviteiten plaats: fietsen op een „vreemde" fiets; stoelen dans; ringsteken per duo op de tandem; sleetje rijden en touwtrekken, 's Morgens vanaf 9.30 uur zijn er voor- selektiewedstrijden looien, vanaf 12 jaar. 's Middags worden deze wedstrijden voortgezet. Finale omstreeks 16.30 uur. 13.1518.00 uur: café geopend. Avond 19.3001.00 uur: Oranjebal! Café geo pend tot 2 uur. Plm. 21.00 uur: prijsuitreiking van de 's middags gehouden spelen. Tussen 21.00 en 22.00 uur gemaskerd bal. Degenen die hieraan meedoen dingen mee naar enkele prijzen Verder diverse rondjes Rad van Avon tuur. Entree 's avonds 2,kinderen bene den 16 jaar f 1, Konsumpties verkrijgbaar a 1,50. Ver der de gehele dag verkrijgbaar: belegde broodjes en diverse versnaperingen. P.S. 's Middags is de Noordlangeweg afgesloten voor al'le verkeer Burgerlijke stand WISSENKERKE Geboren: Sander, z.v. J. P. van Gilst en J. Geelhoed; Alexander Paul, z.v. J. W. Verburg en D. Mabalot; William Marinus, z.v. M. E. de Kam en E. A. Francke. Ondertrouwd: Frans Dingemanse en Janna E. de Rooij; Stoffel J. Jansen en Catharina J. de Kam; André Nieu- wenhuijse en Paulina G. Versluis. Getrouwd: Robertus F. Smaardijk en Pieternella A. Koole. Overleden: Leendert van der Moere, 77 jaar; Cornelia Versluis, w.v. H. Haze, 84 jaar; Willem C. Dees, 69 jaar; Dina van der Meulen, e.v. A. Voorberg, 57 jr.; Jan Kastelein, 89 jaar. KORTGENE Geboren: 2 april: Maria Wilhelmina Elisabeth, d.v. L. P. Filius en C. M. Jobse; 12 april: Serana, d.v. R. Korne- lisse en B. T. Warnaar. Ondertrouwd: 2 april: D. J. Verburg en W. J. den Heten. Gehuwd: 18 april: D. J. Verburg en W. J. den Heten. Overleden: 5 april: Francina Heijboer, oud 77 jaar, w.v. P. C. de Lange; 6 april: Jozias de Waard, oud 83 jaar, w.v. N. L. van Gilst; 8 april: Sent Snoep, oud 88 jaar; 21 april: Joost Bouterse, oud 88 jaar. douglas fir, is één der meest gebruikte houtsoorten van Amerika. De bomen groeien voornamelijk in het westen der USA en Brits-Columbia, terwijl ze ook in Nederland worden aangeplant. In deze houtsoort zijn vaak grote lengten foutvrij te verkrijgen. Het hout is vast, fijn tot matig grof van struktuur en laat zich goed verwer ken. De kleur van het kernhout is licht geelbruin, aan het daglicht verkleurend tot fraai oranje-achtig geelbruin; het spinthout is witachtig. Al naar het hout dosse of kwartiers gezaagd is, vertoont het een prachtige vlamtekening dan wel een rustige streeptekening. Veelal is men van mening, dat Ore gon pine een Amerikaanse grenehout- soort is, doch het heeft hiermede niet uit te staan en is een geheel op zichzelf staande houtsoort. Het volumegewicht van Oregon pine bedraagt luchtdroog 0,50. Ook deze houtsoort is evenals Ame rikaans grenen, nagenoeg voor alle bin nen- en buitenwerk te gebruiken, hoe wel de duurzaamheid iets minder is dan van Amei'ikaans grenen. Oregon pine is zeer belangrijk voor de fabrikage van konstruktie-triplex. Tot de volgende week! Een ideaal systeem voor de gazonlief hebber: PARK GAZONMEST VOEDT HET GRAS EN VERJAAGT HET ONKRUID Steeds meer gazohliefhebbers ontdek ken het gemak van de gekombineerde werking van gazonmest met onkruid bestrijder. Want kan het nog gemak kelijker? Het gazon moet u toch be mesten, wanneer u tenminste prijs stelt op een fraaie grasmat. En dat lang- werkende meststoffen daarvoor veruit de beste oplossing zijn, is alom bekend. De afgifte van voedingsstoffen vindt hierbij immers regelmatig en verspreid over een lange peiüode plaats en is af hankelijk van de behoefte van de gras plantjes. Dus geen groeistuipen, geen plotselinge hoogtegroei, geen overbe mesting en geen verlies door wegspoelen Maar wat doet u met het onkruid in uw gazon? Een enkel madeliefje steekt u er gemakkelijk met de hand uit. Veel andere soorten echter laten zich zo moeilijk verwijderen en komen dikwijls in dermate grote hoeveelheden voor, dat uitsteken een ondoenlijke zaak wordt. Daarvoor nu is Park langwerkende ga zonmest met onkruidverdelger ideaal: u bemest het gras en bestrijdt gelijktijdig het onkruid! Het principe is eenvoudig. Aan de buitenkant van iedere korrel is een on kruidbestrijdingsmiddel aangebracht. Komt de korrel op het blad van één van de gazononkruiden, dan wordt deze stof opgenomen en via de sapstroom door het gehele onkruidplantje gevoerd, waardoor het afsterft. Makkelijker kan het niet. En veiliger ook nauwelijks. Voor een optimale werking moeten de korrels wel ca. 2 dagen ongestoord op de plantjes kunnen blijven liggen. Strooi dus niet a'ls er snel regen ver wacht wordt en sproei na het strooien voorlopig niet. Wel is het verstandig het gras vochtig te maken vóór het strooien. De korrels blijven dan ge makkelijker op het blad liggen. Waarom de kombinatie van mest en onkruidverdelger zo ideaal is? Daar zijn naast het gemak in de toepassing, twee belangrijke redenen voor. In de eerste plaats heeft het gras, dat overigens on gevoelig is voor het toegepaste onkruid bestrijdingsmiddel, voedingsstoffen no dig om snel weer de opengevallen plaat sen (waar de onkruidplantjes gestaan hebben) op te vullen. In de tweede plaats helpen deze voedingsstoffen een handje bij het afstervings-proces van bet on kruid. Nog een belangrijke tip: strooi Park gazonmest met onkruidverdelger het liefst als het groeizaam weer is. Mei en juni zijn daar de meest geschikte maanden voor. ORGEL- EN ZANG-CONCERT TE COLIJNSPLAAT Op zaterdag 12 mei a.s. organiseert het interkerkelijk zangkoor „Harpe Da vids" uit Colijnsplaat een orgel- en zangconcert met medewerking van het koor ASAF uit Papendrecht, o.l.v. Frans van Tilburg. Dit vindt plaats in de Ned. Herv. Kerk te Colijnsplaat, aanvang 19.30 uur en de toegang is gratis. P.V. "DE BLAUWE DOFFER" KORTGENE Wedvlucht vanaf Rethel op 4-5-'84. 1. A. v/d Kreeke 16.29.06 237.462 2. A. v/d Kreeke 16.29.26 2 3. H. C. Verburg en zn. 16.32.09 237.811 4. J. Brouwer en zn 16.29.16 234.579 5. J. C. de Fouw 16.29.41 234.569 6. Gebr. Kesteloo 16.30.50 234.253 7. H. C. Verburg en zn. 16.34.03 2 8. J. J. Verwei 16.35.00 238.158 9. J. C. Priester 16.31.42 234.457 10. M. C. Clement 16.34.38 237.384 Nog een komisch verhaal met de „Zuidvliet" mag ik u niet onthouden. De Grevelingendam was realiteit. De „uitvoerende top" van de Deltadienst in deze omgeving zou ter ontlasting van alle spanning gezamenlijk „een dag sportvissen" aan boord van de „Zuid- vliet" op de Grevelingen. De opdracht aan mijn broer luidde: „Kees, jij weet wel een goed 'stekje', koop voor ons aas en je moet ook voor 'een verrassing' zorgen!" Dit was hem zeker toever trouwd! Hij stapte te Bruinisse naar paling visser Schot en praatte daar „voor de heren hoofd- en ingenieurs met wat ministerie-mensen" de nodige pondjes levende paling los. In alle vroegte op datum der geplande hengeldag aan boord van de „Zuidvliet" te leveren. Dit werd een dag met een nogal fris briesje. Maar in het oppert je werd „het stekje" gauw gevonden. „De smid" (an ker) ging in de bodem, de motor kwam tot stilstand, hengels overboord en nu maar wachten op beet. Dit lukte niet best. Wat vraatzuchtige krabben kwa men op het aas af. Zo werd het tegen elven in de frisse morgen en de heren kregen trek in „schoot an". Men verdween handenwrij vend „in de kuil" voor (het vooronder), waar schoonzus „de belletjes" rang schikte. Mijn broer met assistentie zou den onderwijl de hengels in de gaten houden. Vliegensvlug werden deze nu binnenboord gehaald en de haken voor zien van kronkelende palingen. Waarna deze terugkwamen in 'hun eigenlijk ele ment: in de plomp, over boord. Zwommen in de kortste tijd wel de vislijnen goed in elkaar! „Beet, heren!" riep toen mijn broer „in de kuil". Borreluurtje of niet, als je een beetje sportvisser bent, heeft „beet" een ma gische klank. Eén voor één aan dek gekomen, ging een ieder proberen zijn hengeltje binnenboord te halen. Het werd trekken en hengeltje omruilen, bukken en rekken, terplecht, in de „mid scheeps" aan het dek en aan het hek. Het duurde wel even eer „de eigen vangst" van de haak was geslagen. Toen namen de heren de gelegenheid waar om elkander te zeggen, „dat het een geslaagde grap" was. Het werd een late lunch aan boord, maar wel met een vers zooitje paling, nog zelf gevan gen ookDoor bereidwilligers vlug gestroopt en door schoonzus vakkundig gebakken. Kon men een betere ontspanning wen sen? De veerboot „Zandkreek". Ook deze veerboot werd speciaal ge bouwd voor het veer Kortgene Wol- phaartsdijk. Dit veer was steeds het grootste veer van het eiland. In „Varen tussen overkanten", blz. 237, lezen wij over dit schip: „Motorboot. Gebouwd in 1926 op de werf van NV Boele te Bolnes. Laadver mogen 93,295 ton. Totale kosten 61.284,80. In 1928 betaalt de provincie aan de pachters I. v/d Voorde en C. Schippers 52.360,—. Het schip wordt in 1948 bij de Koninklijke Maatschappij „De Schelde" te Vlissingen voor ƒ40.000,- verlengd. In 1961 voor 37.500,ver kocht aan NV Aannemers- en Handels bedrijf Van Oord te Werkendam." Valt dan het doek over dit schip? Vele Noord-Bevelanders moeten zich dit toch afvragen. Misschien zijn wij nu wat cru met deze veronderstelling. Doch wij kunnen de „Zandkreek" niet vergeten. Toen deze eerst in het werkhaventje van Van Oord werkloos kwam te liggen, de langzame onttakeling begon, dan weer dit en dan weer dat weggesloopt, deed dit pijn. Daar aan boord leerden wij als jon geling met -een motorschip manoeuvre ren. Met drie man personeel aan boord in zondagsdienst. Wijlen kapitein J. v/d Voorde was dan tevens die dag con ducteur, eveneens wijlen Rinus Duin- kerke machinist en dekknecht, schrijver dezes dekknecht en stuurman. Een ieder had dan zogezegd die dag een dubbele taak. Het is misschien ook wel leuk nog even te vermelden, dat het salaris als reserve invallend die dag 2,50 be droeg. 's Morgens om 6.00 uur van huis, 's avonds om 22.30 uur zat de dag erop. Dan waren wij 16 uur en 30 minuten in touw geweest! Soms was er fooi te ver delen. Zo kwam er nog wel eens een guldentje bij. Het kwam ook wel eens voor op zo'n zondagavond, de boot was dan voor de nacht extra afgemeerd na de laatste reis toen, vanaf het Wolphaartsedijkse stei ger om 21.00 uur, dat wij onze fiets zouden bestijgen, deze bleef dan aan de wal staan, om gauw thuis te zijn. De banden waren dan leeg en de ventielen mochten wij gaan zoeken bij de visjes. Boekdelen zijn er over en om de „Zandkreek" te schrijven. Wij zullen ons beperkt houden tot enkele aspekten. In 1944 komt door oorlogshandeling de „Zandkreek" onder de wal te Kamper land tot zinken. Daarna is het schip met eigen middelen door het uit het goede hout gesneden veerpersoneel drijvend gemaakt en teruggesleept naar het veer, waar dit schip thuishoorde. Ook anderen staken hiervoor de handen uit de mou wen. Daarbij vergeten wij het beurt schip „Rival" van Kortgene niet, met het eigen personeel! Er is een omstandigheid geweest, dat de „Zandkreek" voor velen de verdrin kingsdood heeft voorkomen. Dit leest men nergens. Daarom hierover zo da delijk meer. Doch eerst keren wij terug naar 1926. Op een zaterdag, ik meen in april, arriveerde dan die gloednieuwe veer boot. Met een voortstuwing van 120 PK Deutz dieselmotor. „En mee een riedek, waerop êêl Nöórd-Beveland danse kan!" werd gezegd. Dit was natuurlijk over dreven. Wel een blijk hoezeer deze boot tot de verbeelding sprak! Deze werd afgemeerd aan het veer- steiger te Kortgene. Joh. Engelvaart, toen nog partikulier schipper te Kort gene en eigenaar van een paviljoen- zeiltjalk genaamd „Johanna", dit schip lag thuis zijnde dan gemeerd aan het steigertje bij het veerhuis, had de beide jonge kapiteins J. v/d Voorde en P. C. Schippers, zonen der beide veerpach- ters, geassisteerd met het „uithalen" van de nieuwe veerboot en beloodst van Bolnes naar Kortgene. Daar kwam heel trots de oude Schip pers aan boord en gelastte meteen over te varen naar de overkant om zijn kol- lega Van de Voorde op te halen. Toen deze zich bij het varend gezelschap had gevoegd, werd er tussen de steigers proef gevaren. Hierbij eiste, weet ik nog, de heer I. v/d Voorde dat met het schip ook een keer „voor stroom" aangelegd zou wor den. Dit moest met zoveel PK's aan boord kunnen. Daar was ook een mon teur van de machinefabriek mee komen var-en. Om de even trotse machinist P. Smallegange verder „in te schieten". Toen had de schroefbediening nog met een handel plaats vanaf de brug naar de machinekamer. Daar dit nogal spier kracht vergde, de oude C. Sc/hippers nogal eens een reis als kapitein „inviel" en dan problemen had met deze schroef bediening, werd deze „op de plaat" in de machinekamer gebracht. Op de brug kwam toen een telegraaf. A. de Vos, toen havenmeester, ge meentebode en -omroeper op Kortgene, deed op zaterdagavond de gemeente kond, dat ter kennismaking de nieuwe veerboot op zondagmiddag een reisje zou maken, waarvan belangstellenden gratis gebruik mochten maken. Zo ge moedelijk was het toen! Aan belangstelling voor dit reisje ont brak het de andere middag niet. Met vader en oudste broer waren ook wij van de partij, natuurlijk P. C. Schippers en (dit weer op ver zoek) Joh. Engelvaart hadden „het bevel op de brug." De vaarroute is toen ge weest van Kortgene via Oosterschelde tot voor de (nu gedempte) 'haven van Colijnsplaat Daar werd, het was toen haast hoogwater, discussie gevoerd om deze haven wel of niet in te varen. Uit het dorp kwam een toevloed van men sen op de wal. Een vraag van Joh. Engelvaart bracht toen de beslissing: „En wie betaelt dan 't aevengeld?" Op zijn wijze reageerde toen P. C. Schippers: „Dan motte me êêst mee de pette rond!" Zo gebeurde het, dat wij deze haven niet binnen zijn gevaren. Dokter L. G. Gelderman, weet ik nog, was ook aan boord. Hij was altijd een groot beijver aar voor veer verbetering geweest. Niet lang na deze zondag stond zijn eerste „Austin" voor de deur. Ook de jongste dochter van C. Schippers met haar verloofde genoten van de vaar tocht. Dit was haar latere echtgenoot J. de Looff, afkomstig van Wissenkerke, waar zij toen onderwijzeres was. In hun gezelschap, met meerderen, bevond zich ook Marinus Flipse, de later zo bekend geworden pianist. Op deze wijze heeft de „Zandkreek" haar entree tot de Noord-Bevelandse samenleving gemaakt. Het werd een be gin van een zekere, maar o zo bewogen, dienstverlening. Het was op een dinsdag, marktdag te Goes, zéér mistig. Hierdoor werd tijdens ebstroom juist de veersteiger te Wol- phaartsdijk gemist. Op de beide steigers stond dan bij mist een man op een mist hoorn te blazen. De „Zandkreek" kwam tegen de stenen krib beneden het veer terecht en bleef voor het veerhuis dan aan de grond zitten. Geen leuke situatie met een dek vol auto's en passagiers. Nu, in het radar-tijdperk, lijkt zoiets uitgesloten. Maar toen was dit realiteit. Op een zondag, met een noordwester en zeer afwijkende hoge waterstand, werd door het veerpersoneel besloten niet in deze omstandigheid te ontmeren van het Kortgeense veersteiger. Mijn vader was toen invallend kapitein. Na dat de situatie in gunstiger zin veran derd was, werd er eerst „scheepsraad" gehouden. Toen naar lagerwal te Wol- phaartsdijk gevaren. Daar schoof toch nog met de bovenbouw de „Zandkreek" op een gladde ijzeren conisch tot een punt toelopende steigerpaalhoofd. Bleef daar hangen, wat men ook ondernam. Toen bewees de „Zandkreek" ook een sterk schip te zijn. Met laagwater kon men, bij wijze van spreken, met een roeiboot onderdoor het in de lucht han gende voorschip varen, op het achter dek stond dan het water. Timmerlieden van Wolphaartsdijk hebben toen dat paalhoofd afgezaagd. Met behulp van de „Oosterschelde" (de spoorboot van Zie- rikzee) werd op maandagmorgen de „Zandkreek" bevrijd. Laten wij nu over het einde van dit schip verhalen. Logisch zochten wij kon- takt met het NV Aannemers- en Han delsbedrijf Van Oord te Werkendam. Eerst werden per brief de nodige vragen gesteld. Wegens PTT-stagnatie toen, liet antwoord even op zich wachten. Dan meldde men mij uit Werkendam het volgende. Op 15 oktober 1972 is door ons de „Zandkreek" verkocht i.v.b. met sloop. De koper was de firma Stolk. Verder geen nadere bijzonderheden dus, ook geen adres van de laatste koper. Tijdens onze oefenreizen via de Gel derse IJssel met het instruktievaartuig „Prinses Beatrix" zagen wij de „Zand kreek" voor het laatst daar in bedrijf. Eerst geankerd liggend als kraanschip voor overslag van slakken, grind en zand. Later als brughoofd tussen de kribben. Van Oord verrichtte toen tus sen Westervoort en Doesburg rivier- oeverkorrektie en -verbetering. Enkel aan de voorsteven was de „Zandkreek" toen nog te herkennen. Grotere ontluistering van een schip was haast niet denkbaar. Van dekbouw was alles verdwenen. Modder en nog eens modder overal. De spreekwoorde lijke brok in de keel was aanwezig. Wij schamen ons niet dit te zeggen. Niet tevreden met Van Oord's ant woord, hebben wij met deze firma direkt telefonisch kontakt gezocht. Wij meld den ons bij de telefoniste van dat bedrijf als „dat vervelende mannetje uit Zie- rikzee, dat maar door blijft zagen over gegevens van de gewezen veerboot Zandkreek". Waardoor zij in een gulle lach schoot. „Dat moet men hebben tij dens korte reisjes," zeggen dan oude schippers. Ik werd doorverbonden met mijnheer A. Na weer het gehele verhaal opge dist te hebben, bleek mijnheer B. „er meer van te weten." Toen maar weer mijnheer B. ingelicht over onze ver langens. Die mij weer doorverbond met de chef buitendienst, mijnheer C. Deze gaf mij na enige aarzeling een telefoon nummer te Rijswijk. Ook hadden wij tussen de bedrijven door zo'n beetje al onze vaarkontakten van voorheen afgebeld voor informatie over die firma Stolk. Dit adres bleef in nevelen. Het Rijswijkse kontakt meldde nu (niet één-twee-drie), dat de firma Stolk te vinden was te Hendrik Ido Ambacht, aan het zij-rivierarmpje „De Strooppot" dat parallel loopt met het vaarwater De Noord. Daar had het resterend casco, want veel meer was er van de „Zand kreek" niet overgebleven, bij sloperij Stolk de snijbrander getroffen om daar na in stukken in de een of andere smelt kroes te verdwijnen. Dit was het einde van een schip met een welbesteed bestaan. Wat zouden wij rijk zijn met een lantaarn van dit schip als herinnering, het stuurrad of de telegraaf. Door de toenemende rol van de auto werd de „Zandkreek" geklonken. Vele auto's werden door haar vervoerd. Door de verkoop aan Van Oox'd in 1961 werd deze relatie voorgoed verbroken. Het was een barre winter, 19281929. Eens, tegen de avond, x-uim voor het invallen van de duisternis, was het met de „Zandkreek" mogelijk vanaf Kort gene een retoux-reis te maken. Dit was wegens ijsgang de ganse dag nog niet mogelijk geweest. Die reis was voor mondvoorraad, post, brandstof, familie- en (of) ziekenrelatie wel nodig. Men lag aan het Wolphaax-tsdijkse veersteiger, druk bezig met lossing en lading. Daar kwam veerschipper I. v/d Voorde met het bevel: „Mannen, stop pen. Daar komt het ijsveld al terug- drijven. Terug naar de overkant." P. C. Schippers was die reis gezag voerder. Trof machinist P. Smallegange voor de schroefbediening in de machine kamer niet aan. Die zit wel „op de doos" wist hij. Liep naar bakboord, waar in de opbouw voor de brug de dek-wc was aangebracht. Inderdaad, het koperen cir keltje boven de deurknop gaf „Bezet" aan. Riep Schippers door het sleutelgat: „Most je zó nöödig mee de broek of, Pietertje? Opschiete, draoie d'r mè 'n punt an, we motte vaere!" Heftig werd de w.c.-deur geopend. Juist kon P.C. zijn neus nog redden. En daar stond monumentaal en wel mevr. Gelderman - Schouten, de eerste echt genote van dokter Gelderman. Wel met een vlammend gezicht, ijzig zeggend: „Zo, Schippers, moest u zo nodig door het sleutelgat kijken?" Nog nooit had ik P. C. Schippers zo ontdaan gezien. Verscheen machinist Smallegange, met poetslap en vetspuit in de hand, had elders aan boord een akkevietje moeten regelen. Was door iemand gewaarschuwd, kwam nu infor meren wat er eigenlijk moest gebeuren. Of mevr. Geldei'man - Schouten ooit de ware toedracht heeft vernomen, we ten wij niet. P. C. Noordhoek, Zierikzee. (Wordt vervolgd) HET WETEN WAARD Schilderijen en spiegels die aan vochtige muren hangen hebben niet zoveel te lijden, als u er stukjes kurk achter plakt. Kleine gaatjes in gummislangen kunt u dichtmaken door deze te bestrijken met dikke terpentijn. Pianotoetsen blijven wit, als u ze regel- matig wrijft met spiritus. Is er een inktpot omgevallen, strooi dan direkt dik zout op de vlek. Zout op scheppen met een lepel, vooral niet ve gen. Dan weer opnieuw zout erop, enz. totdat het zout niet meer kleurt. Ver volgens de plek wrijven met een in lauwe melk iets gedrenkte lap, telkens de melk iets warmer maken. Hierna met een spons met warm water en tenslotte met een schone doek na wrijven. Stearine-olie is een goed middel om nikkel weer glanzend te maken. Krygt u nieuw linoleum in huis? Snijdt dan wat extra stukjes om onder de poten van kasten en bedden te leggen. U voor komt hier de lelijke moeten mee. Gaat de ritssluiting van uw rok of jum per wat stroef op en neer? Even met een kaarsje er langs en het euvel zal snel verholpen zijn.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1984 | | pagina 4