Geef.V GefftcM. Een oud-eilandbewoner weet te vertellen(Deel 3) Steun het Astma Fonds. Postgiro 55055.^ Op zaterdag 7 april 1984 Op 7 april organiseert de Nederlandse glastuinbouw onder het motto „Kom in de Kas" een landelijke open dag. Voor de zevende achtereenvolgende maal staan dit jaar de kassen van honderden in 25 regio's verdeelde bloemen-, plan ten-, groente- en fruittelers wijd open voor het publiek. Vorig jaar maakten niet minder dan 135.000 mensen van de gelegenheid ge bruik om een kijkje te nemen in de „keuken" van de Nederlandse glastuin bouw. Gezien de tot nu toe steeds fors gestegen bezoekersaantallen wordt ook dit jaar meer belangstelling verwacht. De tuinbouw is in toenemende mate van belang voor de economie. Vorig jaar bedroeg de export van verse groen te, fruit, snijbloemen en planten in totaal 5,9 miljard gulden. Dit was 500 miljoen gulden meer dan in 1982. Er zijn in ons land 7.350 voedings-tuin- bouwbedrijven onder glas. Samen zor gen zij voor een produktie van mil joenen kilo's groente en fruit. Zo worden er jaarlijks 16 miljoen kilo aardbeien, 38 miljoen kilo paprika's en 81 miljoen kilo radijs via de groente veilingen verhandeld. Bij voedingstuin- bouwprodukt nummer één, de tomaat, ligt dit getal nog veel hoger. Meer dan 450 miljoen kilo tomaten vinden via veiling en handel ieder jaar hun weg naar de consument. De bloemisterijsektor toont niet min der aanzienlijke getallen. De in Neder land gevestigde 7.560 bloemen- en plan- tenkwekerijen onder glas produceren jaarlijks bijna 6 miljard snijbloemen en ruim 400 miljoen potplanten. Traditio- UITVOERING VAN E.M.M. Op vrijdag 16 maart hield de Kon. Muziekvereniging E.M.M. uit Kortgene haar jaarlijkse uitvoering in „De Pomp- weie" te Kortgene. Deze uitvoering stond in het teken van de viering van het 105-jarig bestaan van de vereniging dit jaar. De goedbezochte uitvoering werd geopend door de voorzitter, dhr. C. J. van Damme. Daarna gaf het orkest een concert, bestaande uit werken uit vroeger tijd en gekleed uit die tijd, toen er nog van uniformen geen sprake was, o.l.v. de dirigent dhr. F. Meijer. Tevens brachten A. Welleman en J. Welleman, resp. 55 en 40 jaar lid van de vereniging, een solo voor 2 tuba's ten gehore met piano begeleiding van de dirigent. Hierna bracht een kabaretgroep o.l.v. Anneke Klaassen, op aantrekkelijke wij ze een aantal Zeeuwse sketsjes op het podium. Na de pauze werkten het Noord-Be- velands Mannenkoor o.l.v. dhr. F. Smit en de E.M.M.-drumband o.l.v. dhr. B. de Looff, tot genoegen van het publiek aan het programma mee. Vervolgens een concert door E.M.M., nu gekleed in uniform en het optreden van de drum band. Tenslotte speelde het orkest, in samenwerking met de drumband „De Manoevre Mars" van J. Steyn. De uitvoering werd met een gezellig bal besloten. neel is de roos de populairste snijbloem, direkt gevolgd door de chrysant, anjer, tulp, gerbera en freesia. Nauwelijks minder van belang zijn de lelie en de cymbidium. De meest gevraagde pot planten zijn begonia, ficus, bromelia, dracaena, azalea en saintpaulia. Al deze produkten en de moderne ma nieren waarop ze worden geteeld, zijn op 7 april in ruime mate te zien. De landelijke open dag voor de glastuin bouw is niet commercieel van opzet. Het bezoeken van de bedrijven, die zijn opgenomen in de vele uitgezette „Kom in de Kas"-routes is gratis, evenals vele daaromheen georganiseerde akti- viteiten, die de bezoeker de kans bieden kennis te maken met andere facetten van deze dynamische agrarische sektor. De onderstaande tuinders stellen hun "bedrijven van 10.00 tot 16.00 uur open tijdens de open dag „Kom in de Kas" op zaterdag 7 april a.s.: A. Nieuwenhuyze, Reeweg 13, Vlake (bedrijf van plm. 3000 m2 potplanten en perkgoed, o.a. geranium en fucsia). C. Verhage, Noordhoeksewegeling, Eversdijk (bedrijf met 11.000 m2 sla, van pas geplant tot oogstbaar). J. A. Schouwenaar, Paardewegje, We- meldinge (bedrijf van 3000 m2, waar groot bloemige anjers, mini-anjers en violiren geteeld worden). F. Hamelinck, Vroonlandseweg, Kapelle (bedrijf van 9000 m2, waar trosanjers worden geteeld van pas geplant tot 2- jarig gewas). M. Glas, Hillewerfweg, Kapelle (bedrijf van 3800 m2 met grootbloemige anjers). KENNISMAKINGS-AVOND VAN WEDUWEN EN WEDUWNAARS IN GOES De groep van weduwen en weduw naars in Noord- en Zuid-Beveland houdt op donderdag 12 april a.s. een kennis makingsavond. In Middelburg bestaat een soortge lijke groep, die in september haar derde verjaardag viert. Deze groep blijkt in een grote behoefte te voorzien. Het valt niet mee om na het verlies van een partner alleen verder te gaan. Het kan dan goed zijn om samen met lotgenoten over je situatie te praten en wat begrip en ontspanning te vinden. De groep wil een mogelijkheid bieden om mensen te ontmoeten, die hetzelfde hebben meegemaakt en veel problemen uit eigen ervaring kennen. Problemen rond eenzaamheid, kontakten die weg vallen na het verlies van je partner, financiële beslommeringen, wat te doen met vakantie en de lange weekenden, uitkeringen, de veranderde maatschap pelijke positie, enz. Ook gezelligheid en ontspanning kun nen in de groep gevonden worden door samen met anderen eens uit te gaan, bijvoorbeeld naar de schouwburg, samen een fietstocht maken, gezellig uitgaan, winkelen, enz. Weduwen en weduwnaars die kennis willen maken met deze groep zijn har telijk welkom op donderdag 12 april a.s. om 20.00 uur in het Ontmoetingscen trum, Zusterstraat 17 te Goes. Meer in lichtingen en eventueel een folder te verkrijgen bij Fiom-Zeeland, Telefoon 01180- 27311. HET WETEN WAARD Hebt u ranzige boter? Gebruik dan uit sluitend deze boter voor het braden van vlees. Door toevoeging van een klein stukje ui voorkomt u de nare smaak. Stalen meubels bewerkt u met een lapje waarop enige druppels slaolie. Dof geworden kristal maakt u schoon met blauwsel water, daarna opwrijven. Het is wel aardig om even te bezien hoe men heden het rijbewijs moet ver krijgen. Dan vergeten wij maar even de financiële offers. Deze zijn hiervoor heden ook niet gering. Wel duurder dan tien cent porto, een envelop en een velletje schrijfpapier. In de Alg. Winkler Prins, deel 8, blz. 672 leest men dan: RIJBEWIJS, document dat in Nederland de houder de bevoegdheid geeft tot het besturen van motorrijtuigen. Er zijn vijf soorten: R.A. voor tweewielige motorrijtuigen (motorrijwielen en scooters). R.BE. voor personenauto's en kleine bestelwagens. R.CE. voor vrachtauto's. R.DE. voor autobussen. R.F. voor spec, voor invaliden ingerichte motorrijtuigen. Het rijbewijs wordt afgegeven door de Kommissaris der Koningin tegen over legging van een rijvaardigheidsbewijs en een medische verklaring. Deze wor den verstrekt door het Centraal Bureau voor de afgifte van Rijvaardigheids bewijzen (CBR), een door de overheid erkende particuliere instelling; het eer ste na het afleggen van een theoretisch en praktisch examen, de laatste na het invullen van een eigen gezondheidsver klaring. Voor personen met lichaams gebreken of boven 60 jaar is medische keuring vereist. (Aanv.: dit bepaalt dan de duur van het rijbewijs). Voor hen die nader in de automerken NAG en Darracq zijn geïnteresseerd, nog het volgende. Wat voorgaande werd sa mengevat kostte veel gehengel in het genoemd meer. Zo benaderden wij voor het merk NAG de Duitse ambassade, voor het merk Darracq de Franse am bassade. De Botschaft der Bundesrepublik Deutschland, Groot Hertoginnelaan 18- 20, 2517 EG Den Haag, antwoordde (kort samengevat) dat men ons doorverwees voor nadere informatie naar: Verband der Automobilindustrie e.V., Westend- strasse 61, 6000 Frankfurt a. Main 17 of Allgemeiner Deutscher Automobil- Club e.V. (ADAC) Baumgartnerstrasse 53, 8000 München 70 (Te vergelijken met de Nederlandse ANWB). De Ambassade de France, Aux Pays- Bas, Le conseiller Commercial, Smids plein 1, La Haye, antwoordde met een doorverwijzing naar: Musée National de 1'Automobile de Mulhouse, 192 Avenue de Colmar, 68100 Mulhouse. Toen de wegenbelasting was gekomen, beide genoemde auto's „der dagen zat" geraakten, zijn deze verkocht voor de sloop. Jammer. Zij zouden het nu nog doen, zo men destijds op Noor-d-Beve- land er aan gedacht had, een museumpje van rijdend materiaal op te richten. Dit dan nu te laten zien aan de vele toe risten die langskomen, wat zou dit mooi geweest zijn. Desnoods aangevuld met modellen van veerboten die eens ten dienste van het voormalig eiland hebben gevaren. Wat leeft er nog uit de tijd van kar en paard? Het woord „wegenbelasting" is geval len. Daar dit woord in de volksmond nog vaak gebruikelijk is, maar eigenlijk werd vervangen, citeren wij voor u de volgende regels uit de Alg. Winkler Prins, deel 7, blz. 408. Motorrü tuigenbelasting. Ned. belasting, geheven op het ge bruik van motorrijtuigen op de openbare weg. Zij heette aanvankelijk ('26'34) „Wegenbelasting". Zij was ingevoerd op aandrang der georganiseerde automobi listen zelf en de opbrengst werd ge stort in een Wegenfonds, waaruit de modernisering van het destijds deplora bele wegennet werd gefinancierd (zgn. Bestemmingsheffing). In oktober 1934 werd de naam gewij zigd in Motorrijtuigenbelasting en de naam Wegenfonds in Verkeersfonds. Men beoogde hierbij vooral de toen grote tekorten van de Spoorwegen te dekken uit de door de automobilisten voor de verbetering der wegen opgebrachte mid delen. Het tarief is afhankelijk van het gewicht en het aantal wielen van het motorrijtuig. Een tariefsverhoging wordt o.a. toegepast voor motorrijtuigen, waar van de wielen niet voorzien zijn van luchtbanden of die niet voortbewogen worden op uitsluitend aan benzine ont leende kracht. Hiervoor wordt nl. het bijzonder invoerrecht op benzine niet ontvangen. Bromfietsen worden niet als motorrijtuig aangemerkt. Het Verkeersfonds is thans in feite buiten werking gesteld, de door de mo torrijtuigenbelasting opgebrachte gelden worden bij de algemene middelen ge voegd. Slechts een fraktie wordt nog voor verbetering van het wegennet ge bruikt. Uit vervlogen tijden herinneren wij het volgende komische gebeuren. Wel door de heer D. C. Schippers bijgesteld, hier weergegeven. In de garage van K. H. Schippers te Kortgene had men een oude motorfiets weer rijdend gemaakt. Dit was een Henderson Reading Stan dard. De overbrenging ter voortstuwing geschiedde vanaf de motor met een massief vliegwiel van ongeveer 30 cm diameter naar de as van het achterwiel d.m.v. een riem. De oom van D. C. Schippers, wijlen P. Schippers (dezelfde die eens te Ame rika en Canada is geweest en in Zuid- Afrika is overleden) was op het weer te rijden geval gestapt voor een ritje Noord-Beveland. Bij de „öage eule", de zuidelijke invalshoek van het dorp Wis- senkerke, vloog die riem van z'n plaats en bleef roerloos op de weg achter. Eer Schippers in de gaten had dat er „iets" gaande was, stilstond en om kon kijken, zag hij juist iemand met de al opge raapte riem verdwijnen. Nooit heeft hij geweten, wie deze „ge pikt" heeft. Misschien iemand die toen deze rustverstorende verschijning niet welgezind was? De riem werd nooit terugontvangen. Daar stond Schippers. Op de een of andere wijze werd „Kort gene" gewaarschuwd. Men is vandaar de gestrande motorrijder gaan ophalen met de „Darracq". Een breed soort lint werd aan „de bak" gebonden, het andere eind van dit lint knelde Schippers tussen zijn tan den. „Nie praete, rieë!" zal hij wel ge zegd hebben. En zo verschenen „sleper en gesleepte", Schippers dus rijdend op de motorfiets, weer te Kortgene. Dit komisch tafereel nu konden wij ons nog herinneren. Hoe gemoedelijk en vrijgevochten was toen nog het weg verkeer! Te Wissenkerke ging in die tijd „Ga rage Van Damme" domineren. Met hier aan verbonden een busdienst. Van deze garage is ons over P. A. van Damme het volgende bus-huzarenstukje bekend. Het was in een strenge winter ook eens zéér glad. En wel zo, dat rijden met een bus op de openbare weg levens gevaarlijk bleek. De wegen waren toen nog erg smal, het wegdek in slechte staat, voor „nae de peetied", steile op en afritten en glimmende kinderkopjes in de dorpskernen. Doch deze Van Damme stelde: de post moet weg? Dan zal die post weg! Be vestigde „sneeuwketting" aan de bus- wielen, is in z'n eentje naar het veer Kortgene Wolphaartsdijk gereden. Enkwam zonder ongelukken terug op het dorp Wissenkerke, glad of niet. Hieruit mag men opmaken, dat als het zo uitkwam, sommige Noord-Bevelandse bewoners ook niet zo gauw verschrikt waren. Wij memoreerden inmiddels het begin van het gemotoriseerd verkeer op Nrd.- Beveland. Dit bracht veel „versnelling". Zo verviel de postkar. De wagenmakers kregen steeds minder opdracht voor het bouwen van de oude vertrouwde toch zo mooie boerenwagen, die inder daad „ratelde over de keien". Nog hand haafden zij zich met de bouw van „de bak" op autowielen. Daarna verdween dit ambacht geheel. De vrachtauto ging in de bodedienst verlening eveneens kar en paard ver dringen. Ook de beurtschipper! Met de nieuwe wijze van vervoer werd geladen ter stapelplaats, om dit zo eens te noe men, gelost ter bestemming aan plek. Terwijl bij het beurtschip de vracht aan boord gebracht moest worden en ter bestemde plaatse aangekomen, weer van boord moest worden afgehaald. De linnenkap, die de personenauto overdekte bij slecht weer en openge slagen kon worden bij stralende zonne schijn, ging het verliezen van de vaste auto-opbouw. Langzaam maar zeker ging er veel van het oude vertrouwde verdwijnen, door de auto, en kwam niet altijd iets beters in de plaats. Het „lessen" voor het auto-rijbewijs nam gestadig toe. Het is goed, dachten wij, nog eens bij al deze feiten even stil te staan. In 19181919 begon wijlen J. D. de Koster te Colijnsplaat voorzichtig met de T-Ford autobusdiensten te verzorgen op het eiland. Mede verzorgde hij toen postvervoer. Daarvoor had dit al door hem plaatsgevonden met de motorfiets, een Harley Davidson. Uit die tijd stamt ook „het driewielertje" van De Koster, een mini-autootje, met een linnenkap overdekt, weten wij nog. Wat zou dit wagentje nu het doen in een Noord- Bevelands museum! Het werd ook wel bestuurd door de latere mevr. Van Arenthals - Van Oe- veren, nu wonend te Kats. Zij bracht hiermee haar vader en oom, landbou wers te Colijnsplaat, naar de wekelijkse „beus" te Kortgene. Die gehouden werd in „De Korenbeurs" aldaar. Hieruit valt op te maken, dat met de emancipatie van de vrouwen Noord-Beveland heus niet achteraan hobbelde bij de rest van „buiten het eiland"! Een voorval met deze auto op drie wielen mogen wij u niet onthouden. Hoewel schrijver dezes dit stelt met weer schaamrood op de kaken. O, die roekeloze jeugd, door alle eeuwen heen! Bovenop de kruin van de Kaaidijk te Kortgene, de betonnen kap met opbouw was daar nog niet aangebracht, bevond zich een voetpad, bestrooid met fijn grind. Nog heeft de jeugd (en ook ou deren) niet geleerd dit netjes te laten liggen. „Keitjes scheren" over het water zagen wij door geheel Nederland. Maar ook langs de Rijn, tot Bazel in Zwitser land toe. Bij brugonderdoorvaart werpt men van bovenaf de brug ook graag keien (of wat anders) op de daar dan passe rende schepen. Enkele jaren terug was zelfs hiervoor op het Maas-Waalkanaal een ferme politionele aktie nodig! Auto mobilisten, de Zeelandbrug berijdend, zien wij ook wel eens iets uit een geo pend raam smijten. Zelfs een leeg bier blikje, na eenparig versnelde beweging terecht komend op het hoofd van een juist passerende schepeling, is heus geen genoegen! Niet meer doen! Wij zouden eens, met een tankschip geladen met benzine, op het Lekkanaal de brug daar onderdoor varen. Het was zeer warm zomerweer, haast windstil, het ontsnappende gas zinderde boven het schip. Op de brug enkele jongens, rokend. Eén van hen boog zich over de brugleuning, brandende peuk in de hand. Wachtend om deze naar beneden te laten vallen juist boven het schip.. Gelukkig zagen wij hem. Men krijgt dan niet veel tijd om even na te denken wat nu het beste gedaan kan worden. Wij trokken aan de scheepssignaalhoorn en hiervan schrok die knaap zo geweldig dat hij en zijn maten, met peuk, snel verdwenen op het boven ons passerende brugdek. Landrotten, nooit zoiets doen! Hebben wij het recht dit te vragen? Leest u verder? Wij, mijn oudste broer en ik, stonden dan naast „het oude" pakhuis van graanhandel wijlen J. P. Verburg. De handjes gevuld met die kleine keitjes. Zochten een „objekt" om deze hierop te deponeren. Dit werd nu het aanko mend autootje van De Koster. Toen door hem zelf bestuurd. De vele keitjes klet terden op en in de auto, want de zijkant, naar ons gericht, was open. Direkt stond het autootje stil. En rende De Koster, met een ijzeren staaf in de hand, ons al gauw achterna. Wij vluchtten het pakhuis van Verburg in (nu bar „De Loods"), waar wij vader binnen aan het werk wisten voor het gereedmaken van lading voor de „Mon-Desir", zijnde een partij „schokkers" voor graanhandel Brouwer te Goes. Vader versperde De Koster de weg. Die hijgend hem zeer kort verslag deed van het gebeurde en eindigde: „Vent, gae weg, dan slae'k ze artstikke dóód!" Nu, dat deed vader even nadien haast zelf. Hij was erg driftig, had een harde hand en die drift was wel in zijn hand merkbaar. Tot nu De Koster het voor ons opname met te zeggen: „Noe is't wè genoeg. Mè as die keien in m'n motor waere gevloge, was aoles kapot ge- draoid!" Toen wij dit verhaal aan D. C. Schip pers vertelden, zei deze: „Die ijzeren staaf klopt. De Koster had die altijd bij zich gereed. Wij hadden het handje, als te Kortgene met „de driewieler" De Koster weg wilde rijden, gauw een bij ons verborgen steen voor een wiel te leggen. Dit is nogal eens gebeurd, van daar!" Wij herinneren ons nog twee namen van buschauffeurs bij J. D. de Koster te Colijnsplaat. Dit waren eerst Piet de Smit, die in de strenge winter van 1928- 1929 nog in dienst was. Deze is later politie-gaent geworden bij de gemeente politie te Schiedam. Dan Jaap Geill, afkomstig van Veere. Daar is hij ook weer naar teruggegaan. Om ter plaatse in dienst te treden bij de Rijkswater staat. Wij melden dit om reden dat hij daar gevaren heeft met een Sliedrechter roeiboot waarin een automotor was ge bouwd. Sturen deed hij met het voor heen bij de auto behorend stuurwiel. Ook het personeel van de veerdienst KortgeneWolphaartsdijk hadden met eigen middelen de eens voor het over zetten gebruikte roeiboot voorzien van een gebruikte automotor, ik meen een Ford. Deze roeiboot, waaruit de motor weer gesloopt werd, deed nog dienst in de winter van 19281929. Hierover later. Het werd ook bij de binnenvaartzeil- schepen meer en meer gebruikelijk om in de volgboot of -sloep een gebruikte automotor te bouwen. Als eerste defi nitieve stap van zeilvaart naar motor voortstuwing. Een opdrukker werd zo'n geval genoemd. Daar een dergelijke installatie in een volgboot erg kwetsbaar bleef (stuk varen), kwam de zijschroef aan boord van de zeilschepen voor hulp bij de voortstuwing, met de aandrijfmotor aan het dek. Na deze benzinemotor, die ook bij losinstallaties wel ingezet kon wor den, volgde de middeldrukmotor, met gasolie als brandstof. Na deze middel- druk kwam de dieselmotor. In dit pro ces passeerden vele variaties. Maar ook hier heeft de auto in de geschetste si tuaties een rol gespeeld. Te Kamperland had men een bus dienst De Koster-Lamain. Die met een verouderd busje, kenteken K 644, werd onderhouden. Dit tot 22 mei 1944. Toen is deze bus, met als brandstof toen een soort houtverbrandings-installatie voor gas daarachter bevestigd, beschoten door geallieerde vliegers, waarbij doden te betreuren waren, met hieronder de chauffeur. Wij hebben het gevoel verre van vol ledig te zijn geweest met al het voor gaande. Ondanks poging dit te voorko men. Wij komen nu aan de tweede vraag. Hoe en wanneer kwam(en) de eerste auto(s) op het eiland? Als antwoord hierop zijn er verschil lende mogelijkheden: 1. of deze kwam(en) op Noord-Beve landse bodem per „Stoombootmaat schappij" uit Middelburg (1864 1911), die ook de aanlegplaats te Kortgene voor hun dienst benutte; 2. of dit vond plaats omtrent en na 1914 met de in 1914 gebouwde eerste stalen veerboot „Zuidvliet", bestemd voor de veerdienst Kortgene Wol phaartsdijk; 3. of deze auto(s) kwam (en) per beurt- of partikulier schip; 4. het kan ook zijn, dat voor de eerste auto's dit een kombinatie van ge noemde mogelijkheden is geweest. De een dus zus, de ander zo. Want de amfibi-auto, een auto zowel voor te land als te water, was bij ons weten toen nog niet verschenen. Wie kent de ontwarring van deze knoop? P. C. Noordhoek. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1984 | | pagina 4