KRONIEK VAN NOORO-REVELANO ioord beveland Wat uw portemonnaie nodig heeft is gewoon BETAALBARE MEUBELPRUZEN KEBRA MEUBEL B.V. GOES Roompotsluis per 1 februari jn] gebruik genomen Sfev ■■/.-.ft ■^■''vXw.S.-M~ $L*. Vft. ZibMi 't Is wee hriep-tied, beste vrienden, overal oor je' hebuggel en zie-je rooi-je neuzen. Julder d'r meschien nooit zó bie stille hestae, mè d'r bin twi verschillende soorten hriep: moeder-hriep en voader-hriep. Dat helööf je nie? 't Is toch wear, mö-je mè luustere. Un hriepje. A moeder verkouwen is, dat zie-je,, dan stae d'r öóhen dof en moe. Un bitje waeterug hezwolle en oalebei d'r leden toe. D'r neuze is wat róód heschilferd van 't vele snuven, dat ze doet. Mè vraeg je: oe of ze d'r voelt noe, dan is't antwoord oaltied: hoed. Z'is heweun op tied bene-jen, 't ontbijt stae net as oaltied klaer. En a ze niest, dan doe ze't zachjes, vo oal die andere, nie waer? Ze doet de kaemers as heweunluk, ze zoekt de waste uut en koopt. En kucht alléén, mè éél beschei-je, a pa ut uus ei blauw heröökt. Z'ei vo iederéén un lachje, mè kiekt bezurgd a ter één kucht. Ze doe ter werk as oale daehen, je óór hin klacht en ók hin zucht. Ze waerschuwt om op te passen, zó nae kantoor of op de fiets. A moeder verkouwen is, dan zie je't, mè óre, doe-je daervan niets. A pa verkouwen is, dan óór je nog mee z'n jas an, in de hang. Ie laet z'n rauwen oest weerhalme en snuut z'n neuze, menuten lang. Dan kom'ten binnen, andenvrievend, scheldt vernienug op dat „ondeweer". En kleumug bie de kachel hedoke, hè'tun ant niesten, wè zeven keer. Ut trekt ier, klienkt'tut dan onvriend'luk en: ouw die deure noe toch us dicht. En mee un aehelwitte neusdoek, hae'tun nog us over z'n hezicht. Ie kreunt: ut zit um in m'n botten, tot zelfs m'n téénen die doe zeer. Ie kieskauwt op z'n sperciebööntjes en ie moppert, keer op keer. En 's aevens mee un asperientje, kruup'tun om acht ure a in bed. D'r mö anies worre hehaele en poei-jers en oalus bie um worre neerhezet. Ie voel z'n eihe ziek, 't is nie te noemen, zeker longontstekieng of zoiets. A pa verkouwen is, dan óór je 't, mè zie-je, doe-je niets. Zó is dat, beste vrienden. O, helokkug mè. kom tut bekend voor? Afijn, Bos en wild. Bos en wild worden bijna altijd met elkaar in verband gebracht, en daar is alle reden voor. Bossen vormen overal de hoogst ontwikkelde levensgemeen schappen met de rijkst ontwikkelde plantengroei en dierenwereld. Overal waar bossen nog betrekkelijk intakt zijn, vinden talloze dieren bestaansmogelijk heden. Zolang de mens op aarde leeft, heeft hij op wild gejaagd, vooral om in zijn levensonderhoud te voorzien. Daardoor is er altijd jacht op de grote dieren in het bos geweest. Het wild is in dit geval te beschouwen als een bos-bijprodukt. Het oogsten van dit produkt door middel van de jacht is een onderdeel van een normale ex ploitatie, voor zover het oogsten op een verantwoorde manier gebeurt en er geen roofbouw wordt gepleegd. Het jagen om den brode is in vele landen gewoon. In West-Europa en in vergelijkbare regionen, zijn de beroeps jagers nog slechts gering in aantal. De zich illegaal aan het wild van anderen vergrijpende stropers horen uiteraard daar niet bij. Meestal wordt de jacht in West-Eu ropa en elders als sport uitgeoefend, door gekwalificeerde jagers. Dat wil zeggen door jagers die het veld en het wild kennen en vaardig zijn. Enkele van de soorten bos wild waarop gejaagd wordt zijn: eland, edelhert, damhert, wild varken, haas en konijn. De tot het jachtwild behorende bosvogels zijn voor al de hoenderachtigen, zoals korhoen, hazelhoen, fazant, maar ook houtduif en houtsnip. Verantwoorde jacht oogst niet meer dan de jaarlijkse aanwas en ook daar waar er moet worden gereguleerd. Voor de rust en instandhouding van het levensgebied van het wild moet worden zorggedragen. Pas dan kan van een goed bos- en wildbeheer worden gesproken. Tot de volgende week. VERKEER IN 1983 OVER DE ZEELANDBRUG Het verkeer over de Zeelandbrug is in 1983 toegenomen in vergelijking met 1982. Dit blijkt uit het jaaroverzicht van de N.V. Provinciale Zeeuwse Brug Maatschappij. Het aantal personenauto's is in 1983 ten opzichte van 1982 gestegen met 0,3 procent, terwijl het aantal lichte vracht auto's is verminderd met 1,3 procent. Ook het aantal zware vrachtauto's dat de brug passeerde daalde, en wel met 1,5 procent. Na een stijging in 1982 met 10,7 procent is het aantal motorfietsen in 1983 afgenomen met 5,8 procent in vergelijking met 1982. Het aantal motorfietsen bedroeg vorig jaar 22.098 (in 1982: 23.472). Het aantal personenauto's dat de brug passeerde was 2.242.009, tegen 2.234.965 in 1982. De passage van lichte vrachtauto's daalde van 163.354 in 1982 tot 161.179 in 1983; het aantal zware vrachtauto's gaf een afname te zien van 115.905 in 1982 tot 114.193 in 1983. In totaal zijn vorig jaar 2.517.381 voertuigen de brug ge passeerd; een jaar daarvoor was dit 2.514.224. Uit het jaaroverzicht blijkt, dat de toename van het verkeer over de brug te danken is aan een grote aantal per sonenauto's dat van de Zeelandbrug ge bruik maakte. De weektop voor personenauto's lag vorig jaar in augustus, toen in één week 69.652 auto's de brug passeerden. De weektop viel in 1982 ook in de maand augustus en kwma toen uit op 67.499 personenauto's. De tolopbrengsten in 1983 zullen uit komen op 7,85 miljoen gulden. In 1982 waren die 7,84 miljoen gulden. U vindt ze bij ons Zuidvlietstraat 120 Tel. 01100-12934 NOORDZEE GREVELINGEN- MEER Per 1 februari dient de scheepvaart van en naar de Oosterschelde er reke ning mee te houden, dat onbelemmerde vaart door de monding niet meer mo gelijk is. Alle scheepvaartverkeer zal vanaf die datum gebruik moeten maken van de schutsluis aan de noordzijde van de stroomgeul Roompot. In verband met de werkzaamheden aan de stormvloedkering en de aan wezigheid van een vaste hulpbrug wer den reeds in 1979 de stroomgeulen Ham men en Schaar van Roggenplaat af- De stand van de werkzaamheden ver eist nu, dat ook de stroomgeul Roompot voor alle scheepvaartverkeer wordt ge sloten. De exakte datum van deze maat regel is afhankelijk van de vorderingen van het werk. Gerekend moet worden op 1 februari of zo spoedig mogelijk daarna. De betonning voor de scheep vaart zal zowel aan de Oosterschelde- als aan de Noordzeezijde worden aan gepast op de doorvaart via de sluis. De maximaal toelaatbare scheepSaf- metingen zijn 95 meter (lengte) en 14,50 meter (breedte), terwijl een minimum kielspeling van 0,70 meter moet worden gehanteerd. De drempel is aangelegd op 5,70 meter beneden N.A.P. De boven kant van de sluisdeuren en het sluis- plateau liggen op 5,80 meter boven NAP Aan de beide zijden van de sluis zijn wachtplaatsen ingericht, voor zowel de beroeps- als pleziervaart. De kolkomzetting in de sluis geschiedt via 4 schuiven in elke deur en duurt plusminus 3 minuten bij 1 meter verval. In de periode dat nog gebouwd wordt aan de stormvloedkering zal de sluis volkontinue bediend worden. In het be dieningsgebouw van de sluis is een post voor marechaussee en douane ingericht. De waterbouwkundige werken in de Oosterscheldemonding zijn in volle gang. In alle drie de stroomgeulen worden volop werkzaamheden uitgevoerd. Het varen in dit gebied buiten de betonning is door de aanwezigheid van ankerdra den en andere obstakels en de sterk toegenomen stroomsnelheden levensge vaarlijk. Rijkswaterstaat acht het met het oog op de veiligheid van met name de wa tersporter van het grootste belang dat deze maatregelen strikt zullen worden nageleefd. Een ieder die bekend is met de situatie wordt daarom verzocht om collega's hierop te wijzen. Situatie betonning in de Roompot bij ingebruikstelling van de sluis.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1984 | | pagina 2