KRONIEK VAN
NOORO-REVELANO
ioord beveland
Wat uw portemonnaie nodig heeft
is gewoon
BETAALBARE MEUBELPRUZEN
KEBRA MEUBEL B.V. GOES
Roompotsluis per 1 februari jn] gebruik genomen
Sfev ■■/.-.ft ■^■''vXw.S.-M~ $L*. Vft. ZibMi
't Is wee hriep-tied, beste vrienden, overal oor je' hebuggel
en zie-je rooi-je neuzen. Julder d'r meschien nooit zó bie
stille hestae, mè d'r bin twi verschillende soorten hriep:
moeder-hriep en voader-hriep. Dat helööf je nie? 't Is toch
wear, mö-je mè luustere.
Un hriepje.
A moeder verkouwen is, dat zie-je,,
dan stae d'r öóhen dof en moe.
Un bitje waeterug hezwolle
en oalebei d'r leden toe.
D'r neuze is wat róód heschilferd
van 't vele snuven, dat ze doet.
Mè vraeg je: oe of ze d'r voelt noe,
dan is't antwoord oaltied: hoed.
Z'is heweun op tied bene-jen,
't ontbijt stae net as oaltied klaer.
En a ze niest, dan doe ze't zachjes,
vo oal die andere, nie waer?
Ze doet de kaemers as heweunluk,
ze zoekt de waste uut en koopt.
En kucht alléén, mè éél beschei-je,
a pa ut uus ei blauw heröökt.
Z'ei vo iederéén un lachje,
mè kiekt bezurgd a ter één kucht.
Ze doe ter werk as oale daehen,
je óór hin klacht en ók hin zucht.
Ze waerschuwt om op te passen,
zó nae kantoor of op de fiets.
A moeder verkouwen is, dan zie je't,
mè óre, doe-je daervan niets.
A pa verkouwen is, dan óór je
nog mee z'n jas an, in de hang.
Ie laet z'n rauwen oest weerhalme
en snuut z'n neuze, menuten lang.
Dan kom'ten binnen, andenvrievend,
scheldt vernienug op dat „ondeweer".
En kleumug bie de kachel hedoke,
hè'tun ant niesten, wè zeven keer.
Ut trekt ier, klienkt'tut dan onvriend'luk
en: ouw die deure noe toch us dicht.
En mee un aehelwitte neusdoek,
hae'tun nog us over z'n hezicht.
Ie kreunt: ut zit um in m'n botten,
tot zelfs m'n téénen die doe zeer.
Ie kieskauwt op z'n sperciebööntjes
en ie moppert, keer op keer.
En 's aevens mee un asperientje,
kruup'tun om acht ure a in bed.
D'r mö anies worre hehaele en poei-jers
en oalus bie um worre neerhezet.
Ie voel z'n eihe ziek, 't is nie te noemen,
zeker longontstekieng of zoiets.
A pa verkouwen is, dan óór je 't,
mè zie-je, doe-je niets.
Zó is dat, beste vrienden. O,
helokkug mè.
kom tut bekend voor? Afijn,
Bos en wild.
Bos en wild worden bijna altijd met
elkaar in verband gebracht, en daar is
alle reden voor. Bossen vormen overal
de hoogst ontwikkelde levensgemeen
schappen met de rijkst ontwikkelde
plantengroei en dierenwereld. Overal
waar bossen nog betrekkelijk intakt zijn,
vinden talloze dieren bestaansmogelijk
heden.
Zolang de mens op aarde leeft, heeft
hij op wild gejaagd, vooral om in zijn
levensonderhoud te voorzien. Daardoor
is er altijd jacht op de grote dieren in
het bos geweest.
Het wild is in dit geval te beschouwen
als een bos-bijprodukt. Het oogsten van
dit produkt door middel van de jacht
is een onderdeel van een normale ex
ploitatie, voor zover het oogsten op
een verantwoorde manier gebeurt en
er geen roofbouw wordt gepleegd.
Het jagen om den brode is in vele
landen gewoon. In West-Europa en in
vergelijkbare regionen, zijn de beroeps
jagers nog slechts gering in aantal. De
zich illegaal aan het wild van anderen
vergrijpende stropers horen uiteraard
daar niet bij.
Meestal wordt de jacht in West-Eu
ropa en elders als sport uitgeoefend,
door gekwalificeerde jagers. Dat wil
zeggen door jagers die het veld en het
wild kennen en vaardig zijn. Enkele
van de soorten bos wild waarop gejaagd
wordt zijn: eland, edelhert, damhert,
wild varken, haas en konijn. De tot het
jachtwild behorende bosvogels zijn voor
al de hoenderachtigen, zoals korhoen,
hazelhoen, fazant, maar ook houtduif
en houtsnip.
Verantwoorde jacht oogst niet meer
dan de jaarlijkse aanwas en ook daar
waar er moet worden gereguleerd.
Voor de rust en instandhouding van het
levensgebied van het wild moet worden
zorggedragen. Pas dan kan van een goed
bos- en wildbeheer worden gesproken.
Tot de volgende week.
VERKEER IN 1983
OVER DE ZEELANDBRUG
Het verkeer over de Zeelandbrug is
in 1983 toegenomen in vergelijking met
1982. Dit blijkt uit het jaaroverzicht van
de N.V. Provinciale Zeeuwse Brug
Maatschappij.
Het aantal personenauto's is in 1983
ten opzichte van 1982 gestegen met 0,3
procent, terwijl het aantal lichte vracht
auto's is verminderd met 1,3 procent.
Ook het aantal zware vrachtauto's dat
de brug passeerde daalde, en wel met
1,5 procent. Na een stijging in 1982 met
10,7 procent is het aantal motorfietsen
in 1983 afgenomen met 5,8 procent in
vergelijking met 1982.
Het aantal motorfietsen bedroeg vorig
jaar 22.098 (in 1982: 23.472). Het aantal
personenauto's dat de brug passeerde
was 2.242.009, tegen 2.234.965 in 1982.
De passage van lichte vrachtauto's
daalde van 163.354 in 1982 tot 161.179 in
1983; het aantal zware vrachtauto's gaf
een afname te zien van 115.905 in 1982
tot 114.193 in 1983. In totaal zijn vorig
jaar 2.517.381 voertuigen de brug ge
passeerd; een jaar daarvoor was dit
2.514.224.
Uit het jaaroverzicht blijkt, dat de
toename van het verkeer over de brug
te danken is aan een grote aantal per
sonenauto's dat van de Zeelandbrug ge
bruik maakte.
De weektop voor personenauto's lag
vorig jaar in augustus, toen in één week
69.652 auto's de brug passeerden. De
weektop viel in 1982 ook in de maand
augustus en kwma toen uit op 67.499
personenauto's.
De tolopbrengsten in 1983 zullen uit
komen op 7,85 miljoen gulden. In 1982
waren die 7,84 miljoen gulden.
U vindt ze bij ons
Zuidvlietstraat 120
Tel. 01100-12934
NOORDZEE
GREVELINGEN-
MEER
Per 1 februari dient de scheepvaart
van en naar de Oosterschelde er reke
ning mee te houden, dat onbelemmerde
vaart door de monding niet meer mo
gelijk is. Alle scheepvaartverkeer zal
vanaf die datum gebruik moeten maken
van de schutsluis aan de noordzijde van
de stroomgeul Roompot.
In verband met de werkzaamheden
aan de stormvloedkering en de aan
wezigheid van een vaste hulpbrug wer
den reeds in 1979 de stroomgeulen Ham
men en Schaar van Roggenplaat af-
De stand van de werkzaamheden ver
eist nu, dat ook de stroomgeul Roompot
voor alle scheepvaartverkeer wordt ge
sloten. De exakte datum van deze maat
regel is afhankelijk van de vorderingen
van het werk. Gerekend moet worden
op 1 februari of zo spoedig mogelijk
daarna. De betonning voor de scheep
vaart zal zowel aan de Oosterschelde-
als aan de Noordzeezijde worden aan
gepast op de doorvaart via de sluis.
De maximaal toelaatbare scheepSaf-
metingen zijn 95 meter (lengte) en 14,50
meter (breedte), terwijl een minimum
kielspeling van 0,70 meter moet worden
gehanteerd. De drempel is aangelegd op
5,70 meter beneden N.A.P. De boven
kant van de sluisdeuren en het sluis-
plateau liggen op 5,80 meter boven NAP
Aan de beide zijden van de sluis zijn
wachtplaatsen ingericht, voor zowel de
beroeps- als pleziervaart.
De kolkomzetting in de sluis geschiedt
via 4 schuiven in elke deur en duurt
plusminus 3 minuten bij 1 meter verval.
In de periode dat nog gebouwd wordt
aan de stormvloedkering zal de sluis
volkontinue bediend worden. In het be
dieningsgebouw van de sluis is een post
voor marechaussee en douane ingericht.
De waterbouwkundige werken in de
Oosterscheldemonding zijn in volle gang.
In alle drie de stroomgeulen worden
volop werkzaamheden uitgevoerd. Het
varen in dit gebied buiten de betonning
is door de aanwezigheid van ankerdra
den en andere obstakels en de sterk
toegenomen stroomsnelheden levensge
vaarlijk.
Rijkswaterstaat acht het met het oog
op de veiligheid van met name de wa
tersporter van het grootste belang dat
deze maatregelen strikt zullen worden
nageleefd. Een ieder die bekend is met
de situatie wordt daarom verzocht om
collega's hierop te wijzen.
Situatie betonning in de Roompot bij ingebruikstelling van de sluis.