Vervolg begrotings-vergadering best wat kosten, maar het mag echter niet zover komen dat om financiële re denen tot sluiting zou moeten worden overgegaan. In dorpshuis „De Pomp- weie" is men positief bezig de kosten trachten te drukken. Wat is de mening van het college voor een algemeen beheerder dorpshui zen gemeente Kortgene? Er is de afge lopen tijd nogal wat discussie geweest over de hoge kosten van de sportcom plexen en hoe hier op te bezuinigen. Als één van de mogelijkheden werd zelfwerkzaamheid genoemd. Onze frac tie ziet dit ook als een mogelijkheid als geen nadelen ontstaan door ondeskun digheid of achterstand in onderhoud op treedt. Verder dient het een en ander niet ten koste te gaan van de werkge legenheid voor de Betho. Er is duidelijk gebrek aan overleg met betreffende verenigingen, waardoor het gevoerde onderhoud niet tot zijn recht komt en deze complexen beduidend min der worden. Nu de Spuikom gedeeltelijk vrijkomt in verband met de verplaatsing van de speeltuin ligt daar misschien een ge schikt terrein voor een fietscrossbaan voor de jeugd. De aanleg van een speeltuin op het Julianaplein laat erg op zich wachten en wij vragen het college de nodige stap pen te blijven ondernemen dit als pro ject Mensen Zonder Baan aangemerkt te krijgen. Onze fractie vindt een speel tuin voor Kortgene onmisbaar en dat hieraan zo spoedig mogelijk begonnen zou moeten worden. Openbaarheid van commissievergade ringen. Al verschillende malen hebben wij in onze algemene beschouwingen gepleit voor openbaarheid van de meeste ge meentelijke adviescommissies. Wij ba seerden ons pleidooi op ons verkiezings programma, waarin de openbaarheid van de adviescommissies en het spreek recht voor publiek in de vergadering als voornaam en zwaarwegend argument is opgenomen. Door als voorbeeld te nemen de Welzijnscommissie, Beheerscommissie dorpshuis „De Pompweie" en de com missie Handel, Ambacht en Diensten, die als enige commissies openbaar zijn, dringen wij thans weer sterk aan op het openbaar maken van de overige commissies. Vanzelfsprekend willen we die commissies uitzonderen waarin uit sluitend over personen wordt geadvi seerd (RZ, WWV en RWW). Wij kunnen geen énkel zinnig argument bedenken waarom de overige commissies (Finan ciën, Openbare Werken, Ruimtelijke Or dening en Recreatie) niet in openbaar heid kunnen vergaderen. De werkwijze van de commissies komt ons inziens daarmee niet in het gedrang. Mochten er overigens zaken in deze commissies aan de orde komen die direct of indirect personen betreffen, kan alsnog in beslo tenheid vergaderd worden. Met ons plei dooi voor openbaarheid beogen wij de politieke besluitvorming doorzichtiger te maken voor onze inwoners, dus de kie zers, alsmede inzicht te verschaffen in de totstandkoming van adviezen met be trekking tot het te vormen beleid. Ge zien het belang dat wij hechten aan deze openbaarheid zijn wij voornemens zo nodig met een initiatiefvoorstel te komen Economische Zaken. Wij delen uw standpunt met betrek king tot aantrekken van werkgelegen heid en hopen dat deze niet zal vermin deren en alle mogelijkheden benut zul len worden om dit te kunnen bevorderen Hoewel de verwachtingen van de vis mijn goed waren, meent men in 1984 de exploitatie sluitènd te houden; een winst-percentage was ons welkom ge weest. Wij hopen dat de afsluiting van de Oosterschelde geen al te nadelige gevol gen voor deze vismijn zal hebben en dat als compensatie een losplaats aan de buitenzijde van de pijlerdam zal worden aangelegd. Is het college bereid in overleg te tre den met de Watersportvereniging over het, na uittreden van de heer Nijsse, benoemen van een gezamenlijke haven meester, wat voor beide partijen van belang kan zijn en wat is hierover uw standpunt? De fracties van de PvdA op Noord- Beveland zullen een concreet voorstel indienen om een positieve gemeentelijke bijdrage te leveren aan de nood in de derde wereld. Dit voorstel zal gebaseerd zijn op een bijdrage van de gemeenten van f 1.per inwoner. Belastingen. Gelet op onze voorgaande stelling bij de algemene zaken en sociale zaken zijn wij als gemeente met een vrij gunstige financiële positie een instantie die voor de zwakkere groepen in de gelegenheid zijn deze niet onnodig zwaarder te be lasten. Wij stellen u voor de belastingen voor reinigingsrechten en rioolafvoer- rechten niet te verhogen, wat een min der opbrengst betekent van f 4775. voor één jaar. Met de andere voorgestelde belastin een kunnen wij ons verenigen en der halve het voorstel steunen. Tot slot willen wij dankzeggen aan allen die zich ook dit jaar voor de ge meente hebben ingezet. Speciaal u en uw medewerkers voor de goede samen werking en in de hoop en vertrouwen dat de verhouding met onze mede-raads leden goed en opbouwend mag blijven. Algemene beschouwingen van het CDA bü de begroting 1984. Geacht college, dames en heren, leden van de raad, Wij willen deze algemene beschouwing openen met een felicitatie aan de be stuurlijke afdeling met allen die daar omheen bezig zijn in de gemeente Kort gene. Waren we enkele weken geleden nog onvolledig als bestuur van deze ge meente, dit is thans verleden tijd en ieder is weer op z'n stelling teruggekeerd Wij hebben verder behoefte u allen geluk te wensen met het feit, dat er in 1983 geen ontslagen behoefden te val len en voorzover ons bekend waren niet direct ernstige dingen aanwezig, die u in het werk belemmerden. Met uitzon dering van de heer De Fouw, die enige tijd was uitgeschakeld, maar nu, naar het zich laat aanzien, weer geleidelijk aan zijn taak hervat. Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend. Een goede wei'kgelegenheid en een goed geestelijk en lichamelijk functionerend lichaam Het werkloosheidscijfer en de aantallen in de WAO geplaatste mede mensen is vrij hoog en nog stijgend. De confrontatie met de grimmige werke lijkheid zal ieder van ons bij tijd en wijle wel eens bespringen met een ge voel van onzekerheid en onmacht. Ze ker wanneer 'het in de naaste omgeving zich voltrekt. Wat het bestuur betreft, in de regio zal zeker naar een goede samenwerking gezocht en ook verwezenlijkt dienen te worden. Wat het gebeuren in eigen gemeente betreft: Commissies zijn in het leven geroepen om met name raadsleden tij dig een beter inzicht te geven in het geen staat te gebeuren. Met daaraan verbonden een ruimere tijd van beraden ten aanzien van de definitieve besluit vorming. De commissies hebben voor het col lege betekenis, doordat wordt gedacht over diverse zaken en een aanvaring met de raad minder zal voorkomen, als een college echt weet te luisteren en de adviezen op waarde weet te schatten Het zijn juist de commissies waarin men wat vrijer in een gesprek kan zijn. In diverse zaken lijkt ons dat ook wen selijk, gezien de toch wel ingewikkelde materie, die naar de raadsleden toekomt. Het is en blijft wenselijk dat raads leden vanuit een goede informatie hun besluiten kunnen nemen. Eenmaal inge nomen standpunten door fracties of in dividuele raadsleden worden niet snel prijsgegeven, soms wel nooit. Zulk een ongezonde besluitvorming wordt door het werk van de commissies, naar onze mening, voorkomen, zo niet volledig, dan toch wel grotendeels. Een stuk van de informatie haalt de bestuui'der zeer zeker weg bij de ingezetenen uit de ge meente waarvoor hij bezig is. Deze in formatie komt veelal door hoorzittingen tot stand. De CDA-fractie hecht veel waarde aan het hoor en wederhoor van meedenkende burgers. Het zal eerder resulteren in besluiten, die door een groot aantal mensen worden gedragen en ondersteund. Dat lijkt ons noodzake lijk en een gezonde opstelling. Wanneer bezoeken aan hoorzittingen en initiatie ven steeds minder worden is de vraag te stellen waar dat z'n oorzaak in vindt en daar zo mogelijk wat aan te doen. Waren wij met alle fracties, inclusief het college, nogal ingenomen met de in gebruikname van het verbouwde ge meentehuis, er lijken eensklaps zich nog al wat onplezierige dingen voor te doen. Wij gaan er niet aan voorbij, maar we staan ook niet direct gereed met een pakket maatregelen. Soms komen op lossingen voor 'het probleem als gevolg van maatregelen in een andere sector. Er is wat tijd voor nodig denken wij. Openbare orde en veiligheid. Het ons toegezonden rapport van de werkzaamheden van de Rijkspolitie te Kortgene geeft ons enig inzicht in wat gebeurt en eventueel niet kan gebeuren Een nadere bespreking ons toegezegd (september 1983) zal ons wellicht een noe wat duidelijker inzicht geven. Brandweer. Met u denken wij dat zij voldoende aandacht heeft. Andere huisvesting be spraken we reeds met u. Het kan zo snel mogelijk worden verwezenlijkt, als u rond bent met de verworven percelen. Verkeersveiligheid. Deze dient doorlopend aandacht te krijgen. Belangrijk zijn: parkeergelegen- heden; fietspaden, die de doi-pen onder ling verbinden; snelheden, met name in de bebouwde kom. Volksgezondheid. De districtsgezondheidsdienst is in het leven geroepen. Korter verblijf in de ziekenhuizen vanwege bezuinigingen daar, zal meerdere eisen stellen aan de nazorg. Wij zien belangstellend uit hoe de gezondheidsdienst hieraan tegemoet komt. Andere factoren die meespelen in de gezondheidsdienst: verwerken van afval, zuiveringsinstallaties, depot voor restan ten giftige stoffen en het gebruik van gewasbesChermende producten. Wat elders in het land gebeurt, door wie, waarom en in welke mate moet ons wel alert doen zijn. Het kan ook hier ge beuren, zij het dan. misschien in gerin gere omvang. Gelukkig zijn er een niet gering aan tal mensen wetenschappelijk bezig met onderzoekingen naar schadelijke bijwer king en vernietigende werking van di verse producten. Een hele serie werd reeds uit de handel genomen, het spreekt voor zichzelf boekdelen. Zo kunnen we vaststellen dat ook die mensen bezig zijn met een stukje be veiliging van de volksgezondheid. Ver wonderlijk is dat de waardering soms zeer gering is. Dikwijls worden zij ge zien als een club van storende elemen ten in de samenleving. Het verloop is meestal zo: in de aanvang is iets be lachelijks; halverwege gaat men er aan dacht aan schenken; in de laatste fase wordt men ervan doordrongen dat het ernst is. De fractie is van mening dat een pro vinciale aanpak ter bescherming van het milieu beter zal kunnen functioneren in verband met de deskundigheid, die nodig is om diverse zaken op juiste wijze te kunnen waarderen. Gemeentelijk lijken ons deze zaken moeilijker uitvoerbaar. Dorpsvernieuwing. Een project dat o.i. naar verwachting verloopt. Een deel werd reeds opgele verd, andere zijn in uitvoering en de dialoog leidt veelal tot begrip en daad werkelijke overeenkomsten. Het aanwezig zijn als contactpersoon van de coördinator lijkt ons goede vruchten af te werpen. Wanneer wij de renovatie en eventu eel nieuwbouw in evenwicht met ver huur of verkoop kunnen laten verlopen zullen niet direkt financiële problemen de gemeente teisteren vanuit die hoek. We blijven dan met een zekere regel- maat bezig. Recreatie. In een eerdere beschouwing hebben wij aangedrongen om te bevorderen dat Kats een aanzet kreeg naar recreatieve ontwikkeling. Daar is ruim aandacht aan geschonken en het lijkt gerealiseerd te worden. Een aanvulling zou kunnen zijn voor zowel Colijnsplaat als Kats een stuk zgn. droge recreatie. U noemt cam ping. Wij blijven van mening dat een eenvoudige vakantiewoning, die aan trekkelijk is voor de doorsnee burger veel voordelen heeft. Zeker wanneer zij in handen zijn van een stichting die verhuur ten doel stelt. Punten van aandacht zijn: spreiding over het hele jaar; minder topdrukte (verkeer, winkels e.d.); zo min mogelijk aantasting van het karakter van het landschap en zijn bebouwing. De jachthaven roept problemen op. De vex-zanding is een tegenvaller die in eerste instantie de huurder en gebruiker treft. Wij hebben verwachtingen van het lo pend onderzoek. Wij hopen op een aan vaardbare oplossing voor beide partijen, verhuurder en huurder-gebruiker. Openbare werken. Opslagruimte verwerven in Colijns plaat en Kortgene. Er is een stuk goed werk verricht (as falteren van wegen e.d.). Herbestrating is aan de oi-de. Uitbesteding van werk aan de Betho of aantrekken van een man van de Be tho (wat is financieel en sociaal het meest verantwoord). Vooralsnog weinig op aan te merken of toe te voegen. Onderwijs. Zowel openbaar als christelijk onder wijs hebben veel aandacht gehad (een stuk afronding heeft plaatsgevonden). Gebouwen, inzet personeel, geen ont slagen waren nodig tot nu toe, goede samenwerking bij de ingezette projecten. Hopelijk zal de eventuele vergroting van de klassen geen roet in het eten gooien. De aanvoer van leerlingen zal, naar het zich laat aanzien, een zekere stabiliteit vertonen. Dat de gemeente in het onderwijs las ten naar zich toe krijgt hebben we aan vaard als voltallige raad. Extra voorzieningen hier en daar kos ten de gemeente geld, dat is heel duide lijk en zeer terecht. Die nota wordt ons gepresenteerd. De problemen van de MAVO, voor wat betreft het voortbestaan, zijn groot. Een eei'dere poging tot fusie met scho lengemeenschappen in Goes deed dat x'eeds vermoeden. De problemen zullen zich zeker heb ben voortgezet nu de bezuinigingen in het onderwijs steeds toenemen. Het dun bevolkt zijn van ons gebied en de leefbaarheid van de streek zijn wellicht argumenten om nog eens naar voren te brengen. Het definitieve besluit van de minis ter is niet voox'handen. Het heeft geen zin om nu in dit stadium te gaan filoso feren hoe het zou moeten of kunnen. Sociale zaken. Jaren achtereen is in onze algemene beschouwingen aangedragen dat er een stuk onredelijkheid zat ingebouwd in de kosten van bejaardenoorden. De ver deelsleutel was niet juist. Er zijn nu eenmaal gemeentes met een hoog per centage bejaarden en met een gering aantal bejaax'den. Beide wijken sterk af van het landelijk gemiddelde. Er lijkt nu een stuk ongelijkheid (met name fi nanciële) te zijn weggenomen. We blij ven hopen dat niet alle oneffenheden, die er in de samenleving zijn, tien jaar op zich laten wachten. Het zou voor velen deprimerend kunnen zijn. Een minder prettige ervaring doet zich voor nu steeds meer mensen, met name ook jonge mensen, worden gecon- fronteex-d met werkloosheid, lagere of helemaal geen uitkering. Men spreekt wel eens van de overbodige generatie. Er ontstaat dan een project Mensen Zonder Baan, enerzijds misschien goed bedoeld, anderzijds een bevestiging van het overbodige. De CDA-fractie is van mening, dat ook door een lagere overheid (de basis) alles gedaan dient te worden ter voorkoming dat mensen totaal terzijde worden ge schoven. Of het nu gaat om een jongere, die pas de door ons zo goed verzorgde school heeft doorlopen of dat het gaat om een andere persoon, die misschien nog slechts vijf actieve jaren voor zich heeft, maar wel een bijdrage heeft gele verd aan de maatschappelijke ontwikke ling al die jaren terug van actief bezig zijn. Wij vragen dringend aandacht voor de sociale achtergronden wanneer het gaat om door u te benoemen personeel. Wij reiken u een paar begrippen aan van deze tijd. Dubbelbanen - deeltijdbanen - parttimewerk - kostwinnerschap - tijd- vulling - creatief bezig zijn. Wij vragen aandacht voor hen, die vex-stoken blijven van werk, om in eigen onderhoud te kunnen voorzien en een stuk ontplooiing mogelijk maakt. Deze middag zullen een aantal maat regelen genomen worden die misschien voor sommigen weer extra spanning op roepen, met name op financieel gebied. Bij een steeds lager wordende uitkering aan de minima is het zaak er op toe te zien hoe dat verwerkt wordt. Daar die nen wegen voor gevonden te worden. De beoordeling van deze zaken ligt bij u en ook in eerste instantie de verant woording. De raad delegeerde sociale zaken aan het college op indringend voorstel van het college. Het zij zo. Zo worden ingrijpende ontwikkelingen ont trokken aan de waarneming van de x-aad, maar het ontslaat hen niet van hun verplichtingen. Er is voor ons geen enkele aanleiding dat het college in gebreke zal blijven. Gezien de samenstellilng mag men dat lzefs niet in twijfel trekken. U mag het echter wel zien als een indringende her innering aan één van uw taken. Het gaat om mensen, mensen zoals u en wij. Mensen met gevoel van eigenwaarde. Een waarde die zij aan hun gezin, hun omgeving of aan beide tesamen kwijt willen. Welzyn. In de loop van de periode van het Proefproject zijn we tot de conclusie gekomen: teveel bureaucratie dient ver meden te worden, de procedures daarom vereenvoudigen; minder belangstelling van de bevolking voor de inspraak, komt wellicht omdat het plaatselijk beleid wordt voortgezet; één regionaal beleid is moeilijk te realiseren, maar wel no dig en belangrijk. Als positief hebben wij ervaren: een beter inzicht in werk en soort verenigin gen en instellingen in onze gemeente en regio; daarbij een inhoudelijke invulling voor eigen verantwoordelijkheid van de vex-eniging, waardoor eigen visie, iden titeit en levensbeschouwing tot zijn recht kan komen; decentralisatie van ta ken naar de plaats waar het beste over zicht is, n.l. het gemeentebestuur; een goed functionerende gesprekspartner, n.l. de welzij nscommissie. Er komen nu veranderingen. Er komt een wet voor de zorg, gefinancierd door het rijk, waarin naast de gehele gezond heidszorg ook het maatschappelijk werk, bejaardenoorden, kruiswerk, ge zinshulp worden opgenomen. De andere taken worden naar de gemeente gede centraliseerd en ingevoegd via het ge meentefonds. Wat we in de afgelopen periode heb ben opgebouwd in het proefproject zou den we graag behouden. Daarom be pleiten we voortzetting van het proef project. Het project „Mensen Zonder Baan" zouden we graag slagvaardiger zien optreden. De stuurgroep zou, naar ons inzicht, concrete, objectieve toet- singsvoorwaarden kunnen aangeven. De gemeente kan dan zelf het eigen voorgestelde project uitvoeren. Nu is de periode voordat gestart kan worden te lang, te veel papier- en praat- werk. Daardoor ebt enthousiasme bij indieners en mensen die graag zouden willen meewerken aan de uitvoering, weg. En daar is niemand bij gebaat. Verenigingsgebouwen. Er is de laatste tijd veel aandacht be steed aan dit onderdeel van voorzienin gen. Kats heeft de voorbereidingen af gerond en is aan de bouw begonnen. De openbare lagere school op Colijnsplaat heeft zijn bestemming gekregen en de verbouw zal spoedig een feit zijn. De Pompweie en De Brug draaien al lebei, zij het met stijgende exploitatie kosten. De beheerscommissie van De Pompweie heeft kans gezien een flinke bezuiniging toe te passen. Dat geeft moed dat ook op andere plaatsen die mogelijkheid aanwezig moet zijn. Hoewel ze toch verschillend zijn in gebruik en opzet, zal het drukken van de kosten o.i. nergens anders dan in de exploitatie gevonden kunnen worden. In 1984 zal daar toch vorm aan gegeven dienen te worden. Wij zijn met u van mening dat de functie van dorpshuizen daardoor niet mag worden aangetast en dat ze geen concurrerende positie ten aanzien van het. vrije bedrijfsleven mogen innemen. Economische zaken. Landbouw, kleine industrie, ambach telijke bedrijven, winkelbestand en de tak van recreatie (jachthavens, cam pings e.d.) zijn een belangrijk ondex'deel in het economisch gebeuren in onze di verse kernen. Bovendien beschikt Co lijnsplaat over een goed functionerend visserij gebeuren met alles wat er om heen zit. Wij noemden al eerder een stukje aanvulling van de recreatie in Colijnsplaat en Kats. Zeer zéker kan dat een impuls geven aan wat meer ac tiviteit en mogelijlkheden. Een ander te benadrukken onderdeel van uw beleid is: zaken die belangrijk zijn voor het bedrijfsleven, die via de secretarie moeten lopen, dienen wel met bekwame spoed te worden behandeld. Als men de opmerkingen die daar, niet alleen in onze gemeente ook in andere, over worden gemaakt mag geloven, dan lijkt daar nogal eens kortsluiting te ontstaan. Wij vragen ons af, als dat zo is, waar om moet dat en is men bex-eid dat pakket van dienstverlening eens goed uit te diepen. Financiën. Het lijkt erop dat ons komende jaar niet direct veel financiële problemen zullen worden gepresenteerd. Uitkering uit het gemeentefonds blijft nog een enigszins onzekere factor. Bekijken we de post onvoorzien dan kan men daar redelij'k optimistisch o- ver zijn. Onroerend-goedbelasting zal niet worden verhoogd. Gemeentelijke belastingen zijn niet progressief, wat in houdt dat delen uit de bevolking een wat moeilijk en zwaarder aandeel krij gen te verwerken, wat in een neergaan de economie moeilijk is op te leggen. Onze reserves zijn niet gering en de CDA-fraktie is van mening dat juist in deze tijd, om de zaak gezond draaiende te houden, uit de reserves best een deel van de benodigde gelden kan worden opgenomen. De gewone dienst wordt daardoor o.i. in geringe mate aangetast. De fractie heeft verder geen beden king tegen die verhoging van belastin gen, die onderhevig zijn aan kostenstij ging. De werkelijke kosten dienen zo dicht mogelijk te worden benaderd. Tenslotte, geacht college, onze dank voor de duidelijke, overzichtelijke nota van aanbieding. Mede dank aan alle me dewerkers. Wij hopen als CDA-fractie dat het ons gegeven is in de komende periode met het college, met de collega-raads leden en met overige medewerkers uit de gemeente op zinvolle wijze bezig te mogen zijn voor belanghebbenden. Be langhebbenden zijn zij, die in de ge meente Kortgene wonen of tijdelijk ver blijven. Algemene beschouwing van de VVD. Mevrouw de voorzitter, dames en heren, De begroting 1984 ligt voor ons wat gemakkelijker in de hand dan de voor gaande. En dat komt niet alleen door de post onvoorzien van ruim 221 duizend gulden, maar dat ligt deze keer ook aan de nieuwe uitvoering. De toelichting, speciaal bij de bijlagen vinden wij verhelderend werken. We lezen in uw begeleidingsbrief dat volgend jaar de gemeentebegroting, op gesteld volgens de nieuwe voorschrif ten, nog overzichtelijker zal zijn. Met u zijn we van oordeel dat de ge meente Kortgene er financieel gezond voor staat. Dat is voor ons een prettige gedachte en voor u, voorzitter, een mooie binnenkomer. Wél zullen we in het komende jaar, of beter de komende jaren, zorgvuldig moeten afwegen waarin we moeten in vesteren, maar voor het komende jaar is het in ieder geval zó dat we nog wat „leuke dingen voor de mensen" kunnen doen en dan doelen wij in het bijzonder op uw voorstel o.m. de onroerend-goed belasting, de toeristenbelasting en de woonforensenbelasting niet te verhogen. Er is een „overschot op de betalings balans" en hiervan wilt u de burger la ten profiteren. U vindt ons geheel aan uw zijde. Wél realiseren wij ons dat in de ko mende tijd de financiële gevolgen van o.m. woonbuurtverbetering, verenigings accommodatie Kats, reconstructie wegen enz. nog verwerkt moeten worden. Mét u zijn wij van mening dat er géén hoorzittingen gehouden dienen te wor den terwille van een hoorzitting. Er zijn hoorzittingen geweest die beslist nuttig waren, maar aan de andere kant moeten we toch constateren dat het voltallige college plus het ambtenarenapparaat plus een aantal voorlichters op moest draven voor een handjevol toeschouwers Daarom: bij aantoonbare belangstel ling: ja. Anders: neen. Géén hoorzitting. Het moet toch niet zo moeilijk zijn de belanghebbenden van te voren even te polsen over hun interesse? U laat in uw nota van aanbieding doorschemeren dat de ruimte in het ge meentehuis, ook na de verbouwing, al weer te klein is. Aan de ene kant zeg gen wij, helaas is het voormalig Polder huis niet aangekocht, aan de andere kant zijn wij zo reëel om te erkennen dat er van een bepaald ruimtegebrek sprake is. Uit de ervaringen van het laatste half jaar weten wij dat o.m. een wethouder een zwervend bestaan, leidt. Met mappen en dossiers is hij steeds op zoek naar een eigen plekje, een vaste kamer is er niet en bezoekers staat hij vaak te woord in de hal, de keuken of op één van de trappen. Een juiste in deling van de beschikbare ruimte en een goede afstemming wat het gebruik betreft kan allicht verbetering geven, zonder dat ingrijpende verandex-ingen plaats vinden. Wij vragen ons af wat er van het Proefprojekt Bestuurlijk Experiment Specifiek Welzijn De Bevelanden te recht gaat komen. Zit de zaak muurvast, is er nog geregeld overleg met de an dere gemeenten in het proefgebied. Wat wordt gedaan met de opgedane kennis en ervaring? Wij wensen in ieder geval de portefeuillehouder sterkte om zich staande te houden op het drijfzand van de onzekerheid. Uw zienswijze op het gebied van de openbare orde en veiligheid hebben wij met veel aandacht gelezen en het doet ons genoegen dat u achter dé wens staat van de politie om als kustgemeente aangemerkt te worden. Wij willen u verzoeken u hiervoor ten volle in te zetten. Wij vinden het nodig, dat er in deze prioriteiten gesteld worden en dan doelen wij vooral op een méér doel gerichte controle door de politie, vooral in de weekends, in de dorpen. De politie moet werken met de mensen die ze hebben, wij hebben daar volledig begrip voor, maar wij hebben in dit verband liever een illegaal kampeerder, dan rot zooi in de dorpen. Enige zorg baart ons de versnelde op heffing van de B.B. op korte termijn, of liever gezegd de overname van taken door andere instanties. In dit verband willen wij vragen: Is er voor onze ge meente al een rampenplan, wie gaat het uitvoeren en is daarbij voldoende kennis en tijdige inzet gegarandeerd? Als voor beeld zouden wij willen noemen de Zee- landbrug. Wie treedt bij een calamiteit, b.v. botsing tussen twee" tankwagens, coördinerend op? Wat de dox-psvernieuwing betreft. Wij hebben aan de oplevering van de Ton- nenbuui't in Colijnsplaat gezien hoe het gaat worden. Wij menen als raad trots te mogen zijn op de realisering van deze eerste fase. In de toekomst staat, ook met de renovatie, nog heel wat te ge beuren en er zal nog heel wat nieuwe woonruimte worden gecx-eëerd. In dit verband zouden we graag van u willen vernemen hoe het staat met de vraag naar woningen. Zijn er nog woning zoekenden? Zo ja, bestaat er dan vx-aag naar een bepaalde woonomgeving? Bij het punt recreatie schrijft u, dat er te Colijnsplaat en Kats ruimte zou bestaan voor campings. Wij stellen ons voor dat hierbij het particulier initiatief ingeschakeld zou moeten worden. Is dat ook uw opvatting? Om een bepaalde rentabiliteit te waarborgen zal toch uit gegaan moeten worden van een bepaald aantal plaatsen. Wij zien uw ideeën hier over graag tegemoet. HET VERVOLG: Volgende week in dit blad.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1983 | | pagina 4