Vervolg begrotings-vergadering
best wat kosten, maar het mag echter
niet zover komen dat om financiële re
denen tot sluiting zou moeten worden
overgegaan. In dorpshuis „De Pomp-
weie" is men positief bezig de kosten
trachten te drukken.
Wat is de mening van het college
voor een algemeen beheerder dorpshui
zen gemeente Kortgene? Er is de afge
lopen tijd nogal wat discussie geweest
over de hoge kosten van de sportcom
plexen en hoe hier op te bezuinigen.
Als één van de mogelijkheden werd
zelfwerkzaamheid genoemd. Onze frac
tie ziet dit ook als een mogelijkheid als
geen nadelen ontstaan door ondeskun
digheid of achterstand in onderhoud op
treedt. Verder dient het een en ander
niet ten koste te gaan van de werkge
legenheid voor de Betho.
Er is duidelijk gebrek aan overleg met
betreffende verenigingen, waardoor het
gevoerde onderhoud niet tot zijn recht
komt en deze complexen beduidend min
der worden.
Nu de Spuikom gedeeltelijk vrijkomt
in verband met de verplaatsing van de
speeltuin ligt daar misschien een ge
schikt terrein voor een fietscrossbaan
voor de jeugd.
De aanleg van een speeltuin op het
Julianaplein laat erg op zich wachten
en wij vragen het college de nodige stap
pen te blijven ondernemen dit als pro
ject Mensen Zonder Baan aangemerkt
te krijgen. Onze fractie vindt een speel
tuin voor Kortgene onmisbaar en dat
hieraan zo spoedig mogelijk begonnen
zou moeten worden.
Openbaarheid van commissievergade
ringen.
Al verschillende malen hebben wij in
onze algemene beschouwingen gepleit
voor openbaarheid van de meeste ge
meentelijke adviescommissies. Wij ba
seerden ons pleidooi op ons verkiezings
programma, waarin de openbaarheid
van de adviescommissies en het spreek
recht voor publiek in de vergadering als
voornaam en zwaarwegend argument is
opgenomen. Door als voorbeeld te nemen
de Welzijnscommissie, Beheerscommissie
dorpshuis „De Pompweie" en de com
missie Handel, Ambacht en Diensten,
die als enige commissies openbaar zijn,
dringen wij thans weer sterk aan op
het openbaar maken van de overige
commissies. Vanzelfsprekend willen we
die commissies uitzonderen waarin uit
sluitend over personen wordt geadvi
seerd (RZ, WWV en RWW). Wij kunnen
geen énkel zinnig argument bedenken
waarom de overige commissies (Finan
ciën, Openbare Werken, Ruimtelijke Or
dening en Recreatie) niet in openbaar
heid kunnen vergaderen. De werkwijze
van de commissies komt ons inziens
daarmee niet in het gedrang. Mochten er
overigens zaken in deze commissies aan
de orde komen die direct of indirect
personen betreffen, kan alsnog in beslo
tenheid vergaderd worden. Met ons plei
dooi voor openbaarheid beogen wij de
politieke besluitvorming doorzichtiger te
maken voor onze inwoners, dus de kie
zers, alsmede inzicht te verschaffen in de
totstandkoming van adviezen met be
trekking tot het te vormen beleid. Ge
zien het belang dat wij hechten aan deze
openbaarheid zijn wij voornemens zo
nodig met een initiatiefvoorstel te komen
Economische Zaken.
Wij delen uw standpunt met betrek
king tot aantrekken van werkgelegen
heid en hopen dat deze niet zal vermin
deren en alle mogelijkheden benut zul
len worden om dit te kunnen bevorderen
Hoewel de verwachtingen van de vis
mijn goed waren, meent men in 1984 de
exploitatie sluitènd te houden; een
winst-percentage was ons welkom ge
weest.
Wij hopen dat de afsluiting van de
Oosterschelde geen al te nadelige gevol
gen voor deze vismijn zal hebben en dat
als compensatie een losplaats aan de
buitenzijde van de pijlerdam zal worden
aangelegd.
Is het college bereid in overleg te tre
den met de Watersportvereniging over
het, na uittreden van de heer Nijsse,
benoemen van een gezamenlijke haven
meester, wat voor beide partijen van
belang kan zijn en wat is hierover uw
standpunt?
De fracties van de PvdA op Noord-
Beveland zullen een concreet voorstel
indienen om een positieve gemeentelijke
bijdrage te leveren aan de nood in de
derde wereld. Dit voorstel zal gebaseerd
zijn op een bijdrage van de gemeenten
van f 1.per inwoner.
Belastingen.
Gelet op onze voorgaande stelling bij
de algemene zaken en sociale zaken zijn
wij als gemeente met een vrij gunstige
financiële positie een instantie die voor
de zwakkere groepen in de gelegenheid
zijn deze niet onnodig zwaarder te be
lasten. Wij stellen u voor de belastingen
voor reinigingsrechten en rioolafvoer-
rechten niet te verhogen, wat een min
der opbrengst betekent van f 4775.
voor één jaar.
Met de andere voorgestelde belastin
een kunnen wij ons verenigen en der
halve het voorstel steunen.
Tot slot willen wij dankzeggen aan
allen die zich ook dit jaar voor de ge
meente hebben ingezet. Speciaal u en
uw medewerkers voor de goede samen
werking en in de hoop en vertrouwen
dat de verhouding met onze mede-raads
leden goed en opbouwend mag blijven.
Algemene beschouwingen van het CDA
bü de begroting 1984.
Geacht college, dames en heren, leden
van de raad,
Wij willen deze algemene beschouwing
openen met een felicitatie aan de be
stuurlijke afdeling met allen die daar
omheen bezig zijn in de gemeente Kort
gene. Waren we enkele weken geleden
nog onvolledig als bestuur van deze ge
meente, dit is thans verleden tijd en
ieder is weer op z'n stelling teruggekeerd
Wij hebben verder behoefte u allen
geluk te wensen met het feit, dat er in
1983 geen ontslagen behoefden te val
len en voorzover ons bekend waren niet
direct ernstige dingen aanwezig, die u
in het werk belemmerden. Met uitzon
dering van de heer De Fouw, die enige
tijd was uitgeschakeld, maar nu, naar
het zich laat aanzien, weer geleidelijk
aan zijn taak hervat.
Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend.
Een goede wei'kgelegenheid en een goed
geestelijk en lichamelijk functionerend
lichaam Het werkloosheidscijfer en de
aantallen in de WAO geplaatste mede
mensen is vrij hoog en nog stijgend. De
confrontatie met de grimmige werke
lijkheid zal ieder van ons bij tijd en
wijle wel eens bespringen met een ge
voel van onzekerheid en onmacht. Ze
ker wanneer 'het in de naaste omgeving
zich voltrekt.
Wat het bestuur betreft, in de regio
zal zeker naar een goede samenwerking
gezocht en ook verwezenlijkt dienen te
worden.
Wat het gebeuren in eigen gemeente
betreft: Commissies zijn in het leven
geroepen om met name raadsleden tij
dig een beter inzicht te geven in het
geen staat te gebeuren. Met daaraan
verbonden een ruimere tijd van beraden
ten aanzien van de definitieve besluit
vorming.
De commissies hebben voor het col
lege betekenis, doordat wordt gedacht
over diverse zaken en een aanvaring
met de raad minder zal voorkomen, als
een college echt weet te luisteren en de
adviezen op waarde weet te schatten
Het zijn juist de commissies waarin
men wat vrijer in een gesprek kan zijn.
In diverse zaken lijkt ons dat ook wen
selijk, gezien de toch wel ingewikkelde
materie, die naar de raadsleden toekomt.
Het is en blijft wenselijk dat raads
leden vanuit een goede informatie hun
besluiten kunnen nemen. Eenmaal inge
nomen standpunten door fracties of in
dividuele raadsleden worden niet snel
prijsgegeven, soms wel nooit. Zulk een
ongezonde besluitvorming wordt door
het werk van de commissies, naar onze
mening, voorkomen, zo niet volledig,
dan toch wel grotendeels. Een stuk van
de informatie haalt de bestuui'der zeer
zeker weg bij de ingezetenen uit de ge
meente waarvoor hij bezig is. Deze in
formatie komt veelal door hoorzittingen
tot stand. De CDA-fractie hecht veel
waarde aan het hoor en wederhoor van
meedenkende burgers. Het zal eerder
resulteren in besluiten, die door een
groot aantal mensen worden gedragen
en ondersteund. Dat lijkt ons noodzake
lijk en een gezonde opstelling. Wanneer
bezoeken aan hoorzittingen en initiatie
ven steeds minder worden is de vraag
te stellen waar dat z'n oorzaak in vindt
en daar zo mogelijk wat aan te doen.
Waren wij met alle fracties, inclusief
het college, nogal ingenomen met de in
gebruikname van het verbouwde ge
meentehuis, er lijken eensklaps zich nog
al wat onplezierige dingen voor te doen.
Wij gaan er niet aan voorbij, maar we
staan ook niet direct gereed met een
pakket maatregelen. Soms komen op
lossingen voor 'het probleem als gevolg
van maatregelen in een andere sector.
Er is wat tijd voor nodig denken wij.
Openbare orde en veiligheid.
Het ons toegezonden rapport van de
werkzaamheden van de Rijkspolitie te
Kortgene geeft ons enig inzicht in wat
gebeurt en eventueel niet kan gebeuren
Een nadere bespreking ons toegezegd
(september 1983) zal ons wellicht een
noe wat duidelijker inzicht geven.
Brandweer.
Met u denken wij dat zij voldoende
aandacht heeft. Andere huisvesting be
spraken we reeds met u. Het kan zo snel
mogelijk worden verwezenlijkt, als u
rond bent met de verworven percelen.
Verkeersveiligheid.
Deze dient doorlopend aandacht te
krijgen. Belangrijk zijn: parkeergelegen-
heden; fietspaden, die de doi-pen onder
ling verbinden; snelheden, met name in
de bebouwde kom.
Volksgezondheid.
De districtsgezondheidsdienst is in het
leven geroepen. Korter verblijf in de
ziekenhuizen vanwege bezuinigingen
daar, zal meerdere eisen stellen aan de
nazorg. Wij zien belangstellend uit hoe
de gezondheidsdienst hieraan tegemoet
komt.
Andere factoren die meespelen in de
gezondheidsdienst: verwerken van afval,
zuiveringsinstallaties, depot voor restan
ten giftige stoffen en het gebruik van
gewasbesChermende producten.
Wat elders in het land gebeurt, door
wie, waarom en in welke mate moet ons
wel alert doen zijn. Het kan ook hier ge
beuren, zij het dan. misschien in gerin
gere omvang.
Gelukkig zijn er een niet gering aan
tal mensen wetenschappelijk bezig met
onderzoekingen naar schadelijke bijwer
king en vernietigende werking van di
verse producten. Een hele serie werd
reeds uit de handel genomen, het spreekt
voor zichzelf boekdelen.
Zo kunnen we vaststellen dat ook die
mensen bezig zijn met een stukje be
veiliging van de volksgezondheid. Ver
wonderlijk is dat de waardering soms
zeer gering is. Dikwijls worden zij ge
zien als een club van storende elemen
ten in de samenleving. Het verloop is
meestal zo: in de aanvang is iets be
lachelijks; halverwege gaat men er aan
dacht aan schenken; in de laatste fase
wordt men ervan doordrongen dat het
ernst is.
De fractie is van mening dat een pro
vinciale aanpak ter bescherming van het
milieu beter zal kunnen functioneren in
verband met de deskundigheid, die nodig
is om diverse zaken op juiste wijze te
kunnen waarderen. Gemeentelijk lijken
ons deze zaken moeilijker uitvoerbaar.
Dorpsvernieuwing.
Een project dat o.i. naar verwachting
verloopt. Een deel werd reeds opgele
verd, andere zijn in uitvoering en de
dialoog leidt veelal tot begrip en daad
werkelijke overeenkomsten.
Het aanwezig zijn als contactpersoon
van de coördinator lijkt ons goede
vruchten af te werpen.
Wanneer wij de renovatie en eventu
eel nieuwbouw in evenwicht met ver
huur of verkoop kunnen laten verlopen
zullen niet direkt financiële problemen
de gemeente teisteren vanuit die hoek.
We blijven dan met een zekere regel-
maat bezig.
Recreatie.
In een eerdere beschouwing hebben
wij aangedrongen om te bevorderen dat
Kats een aanzet kreeg naar recreatieve
ontwikkeling. Daar is ruim aandacht aan
geschonken en het lijkt gerealiseerd te
worden. Een aanvulling zou kunnen zijn
voor zowel Colijnsplaat als Kats een
stuk zgn. droge recreatie. U noemt cam
ping. Wij blijven van mening dat een
eenvoudige vakantiewoning, die aan
trekkelijk is voor de doorsnee burger
veel voordelen heeft. Zeker wanneer zij
in handen zijn van een stichting die
verhuur ten doel stelt.
Punten van aandacht zijn: spreiding
over het hele jaar; minder topdrukte
(verkeer, winkels e.d.); zo min mogelijk
aantasting van het karakter van het
landschap en zijn bebouwing.
De jachthaven roept problemen op.
De vex-zanding is een tegenvaller die in
eerste instantie de huurder en gebruiker
treft.
Wij hebben verwachtingen van het lo
pend onderzoek. Wij hopen op een aan
vaardbare oplossing voor beide partijen,
verhuurder en huurder-gebruiker.
Openbare werken.
Opslagruimte verwerven in Colijns
plaat en Kortgene.
Er is een stuk goed werk verricht (as
falteren van wegen e.d.).
Herbestrating is aan de oi-de.
Uitbesteding van werk aan de Betho
of aantrekken van een man van de Be
tho (wat is financieel en sociaal het
meest verantwoord).
Vooralsnog weinig op aan te merken
of toe te voegen.
Onderwijs.
Zowel openbaar als christelijk onder
wijs hebben veel aandacht gehad (een
stuk afronding heeft plaatsgevonden).
Gebouwen, inzet personeel, geen ont
slagen waren nodig tot nu toe, goede
samenwerking bij de ingezette projecten.
Hopelijk zal de eventuele vergroting van
de klassen geen roet in het eten gooien.
De aanvoer van leerlingen zal, naar het
zich laat aanzien, een zekere stabiliteit
vertonen.
Dat de gemeente in het onderwijs las
ten naar zich toe krijgt hebben we aan
vaard als voltallige raad.
Extra voorzieningen hier en daar kos
ten de gemeente geld, dat is heel duide
lijk en zeer terecht. Die nota wordt ons
gepresenteerd.
De problemen van de MAVO, voor
wat betreft het voortbestaan, zijn groot.
Een eei'dere poging tot fusie met scho
lengemeenschappen in Goes deed dat
x'eeds vermoeden.
De problemen zullen zich zeker heb
ben voortgezet nu de bezuinigingen in
het onderwijs steeds toenemen.
Het dun bevolkt zijn van ons gebied
en de leefbaarheid van de streek zijn
wellicht argumenten om nog eens naar
voren te brengen.
Het definitieve besluit van de minis
ter is niet voox'handen. Het heeft geen
zin om nu in dit stadium te gaan filoso
feren hoe het zou moeten of kunnen.
Sociale zaken.
Jaren achtereen is in onze algemene
beschouwingen aangedragen dat er een
stuk onredelijkheid zat ingebouwd in de
kosten van bejaardenoorden. De ver
deelsleutel was niet juist. Er zijn nu
eenmaal gemeentes met een hoog per
centage bejaarden en met een gering
aantal bejaax'den. Beide wijken sterk af
van het landelijk gemiddelde. Er lijkt
nu een stuk ongelijkheid (met name fi
nanciële) te zijn weggenomen. We blij
ven hopen dat niet alle oneffenheden,
die er in de samenleving zijn, tien jaar
op zich laten wachten. Het zou voor
velen deprimerend kunnen zijn.
Een minder prettige ervaring doet
zich voor nu steeds meer mensen, met
name ook jonge mensen, worden gecon-
fronteex-d met werkloosheid, lagere of
helemaal geen uitkering. Men spreekt
wel eens van de overbodige generatie.
Er ontstaat dan een project Mensen
Zonder Baan, enerzijds misschien goed
bedoeld, anderzijds een bevestiging van
het overbodige.
De CDA-fractie is van mening, dat ook
door een lagere overheid (de basis) alles
gedaan dient te worden ter voorkoming
dat mensen totaal terzijde worden ge
schoven. Of het nu gaat om een jongere,
die pas de door ons zo goed verzorgde
school heeft doorlopen of dat het gaat
om een andere persoon, die misschien
nog slechts vijf actieve jaren voor zich
heeft, maar wel een bijdrage heeft gele
verd aan de maatschappelijke ontwikke
ling al die jaren terug van actief bezig
zijn.
Wij vragen dringend aandacht voor
de sociale achtergronden wanneer het
gaat om door u te benoemen personeel.
Wij reiken u een paar begrippen aan van
deze tijd. Dubbelbanen - deeltijdbanen -
parttimewerk - kostwinnerschap - tijd-
vulling - creatief bezig zijn.
Wij vragen aandacht voor hen, die
vex-stoken blijven van werk, om in eigen
onderhoud te kunnen voorzien en een
stuk ontplooiing mogelijk maakt.
Deze middag zullen een aantal maat
regelen genomen worden die misschien
voor sommigen weer extra spanning op
roepen, met name op financieel gebied.
Bij een steeds lager wordende uitkering
aan de minima is het zaak er op toe te
zien hoe dat verwerkt wordt. Daar die
nen wegen voor gevonden te worden.
De beoordeling van deze zaken ligt bij
u en ook in eerste instantie de verant
woording. De raad delegeerde sociale
zaken aan het college op indringend
voorstel van het college. Het zij zo. Zo
worden ingrijpende ontwikkelingen ont
trokken aan de waarneming van de
x-aad, maar het ontslaat hen niet van hun
verplichtingen.
Er is voor ons geen enkele aanleiding
dat het college in gebreke zal blijven.
Gezien de samenstellilng mag men dat
lzefs niet in twijfel trekken. U mag het
echter wel zien als een indringende her
innering aan één van uw taken. Het
gaat om mensen, mensen zoals u en wij.
Mensen met gevoel van eigenwaarde.
Een waarde die zij aan hun gezin, hun
omgeving of aan beide tesamen kwijt
willen.
Welzyn.
In de loop van de periode van het
Proefproject zijn we tot de conclusie
gekomen: teveel bureaucratie dient ver
meden te worden, de procedures daarom
vereenvoudigen; minder belangstelling
van de bevolking voor de inspraak, komt
wellicht omdat het plaatselijk beleid
wordt voortgezet; één regionaal beleid
is moeilijk te realiseren, maar wel no
dig en belangrijk.
Als positief hebben wij ervaren: een
beter inzicht in werk en soort verenigin
gen en instellingen in onze gemeente en
regio; daarbij een inhoudelijke invulling
voor eigen verantwoordelijkheid van de
vex-eniging, waardoor eigen visie, iden
titeit en levensbeschouwing tot zijn
recht kan komen; decentralisatie van ta
ken naar de plaats waar het beste over
zicht is, n.l. het gemeentebestuur; een
goed functionerende gesprekspartner, n.l.
de welzij nscommissie.
Er komen nu veranderingen. Er komt
een wet voor de zorg, gefinancierd door
het rijk, waarin naast de gehele gezond
heidszorg ook het maatschappelijk
werk, bejaardenoorden, kruiswerk, ge
zinshulp worden opgenomen. De andere
taken worden naar de gemeente gede
centraliseerd en ingevoegd via het ge
meentefonds.
Wat we in de afgelopen periode heb
ben opgebouwd in het proefproject zou
den we graag behouden. Daarom be
pleiten we voortzetting van het proef
project. Het project „Mensen Zonder
Baan" zouden we graag slagvaardiger
zien optreden. De stuurgroep zou, naar
ons inzicht, concrete, objectieve toet-
singsvoorwaarden kunnen aangeven.
De gemeente kan dan zelf het eigen
voorgestelde project uitvoeren.
Nu is de periode voordat gestart kan
worden te lang, te veel papier- en praat-
werk. Daardoor ebt enthousiasme bij
indieners en mensen die graag zouden
willen meewerken aan de uitvoering,
weg. En daar is niemand bij gebaat.
Verenigingsgebouwen.
Er is de laatste tijd veel aandacht be
steed aan dit onderdeel van voorzienin
gen. Kats heeft de voorbereidingen af
gerond en is aan de bouw begonnen. De
openbare lagere school op Colijnsplaat
heeft zijn bestemming gekregen en de
verbouw zal spoedig een feit zijn.
De Pompweie en De Brug draaien al
lebei, zij het met stijgende exploitatie
kosten. De beheerscommissie van De
Pompweie heeft kans gezien een flinke
bezuiniging toe te passen. Dat geeft
moed dat ook op andere plaatsen die
mogelijkheid aanwezig moet zijn.
Hoewel ze toch verschillend zijn in
gebruik en opzet, zal het drukken van
de kosten o.i. nergens anders dan in de
exploitatie gevonden kunnen worden. In
1984 zal daar toch vorm aan gegeven
dienen te worden.
Wij zijn met u van mening dat de
functie van dorpshuizen daardoor niet
mag worden aangetast en dat ze geen
concurrerende positie ten aanzien van
het. vrije bedrijfsleven mogen innemen.
Economische zaken.
Landbouw, kleine industrie, ambach
telijke bedrijven, winkelbestand en de
tak van recreatie (jachthavens, cam
pings e.d.) zijn een belangrijk ondex'deel
in het economisch gebeuren in onze di
verse kernen. Bovendien beschikt Co
lijnsplaat over een goed functionerend
visserij gebeuren met alles wat er om
heen zit. Wij noemden al eerder een
stukje aanvulling van de recreatie in
Colijnsplaat en Kats. Zeer zéker kan
dat een impuls geven aan wat meer ac
tiviteit en mogelijlkheden.
Een ander te benadrukken onderdeel
van uw beleid is: zaken die belangrijk
zijn voor het bedrijfsleven, die via de
secretarie moeten lopen, dienen wel met
bekwame spoed te worden behandeld.
Als men de opmerkingen die daar, niet
alleen in onze gemeente ook in andere,
over worden gemaakt mag geloven, dan
lijkt daar nogal eens kortsluiting te
ontstaan.
Wij vragen ons af, als dat zo is, waar
om moet dat en is men bex-eid dat pakket
van dienstverlening eens goed uit te
diepen.
Financiën.
Het lijkt erop dat ons komende jaar
niet direct veel financiële problemen
zullen worden gepresenteerd. Uitkering
uit het gemeentefonds blijft nog een
enigszins onzekere factor.
Bekijken we de post onvoorzien dan
kan men daar redelij'k optimistisch o-
ver zijn. Onroerend-goedbelasting zal
niet worden verhoogd. Gemeentelijke
belastingen zijn niet progressief, wat in
houdt dat delen uit de bevolking een
wat moeilijk en zwaarder aandeel krij
gen te verwerken, wat in een neergaan
de economie moeilijk is op te leggen.
Onze reserves zijn niet gering en de
CDA-fraktie is van mening dat juist in
deze tijd, om de zaak gezond draaiende
te houden, uit de reserves best een deel
van de benodigde gelden kan worden
opgenomen. De gewone dienst wordt
daardoor o.i. in geringe mate aangetast.
De fractie heeft verder geen beden
king tegen die verhoging van belastin
gen, die onderhevig zijn aan kostenstij
ging. De werkelijke kosten dienen zo
dicht mogelijk te worden benaderd.
Tenslotte, geacht college, onze dank
voor de duidelijke, overzichtelijke nota
van aanbieding. Mede dank aan alle me
dewerkers.
Wij hopen als CDA-fractie dat het
ons gegeven is in de komende periode
met het college, met de collega-raads
leden en met overige medewerkers uit
de gemeente op zinvolle wijze bezig te
mogen zijn voor belanghebbenden. Be
langhebbenden zijn zij, die in de ge
meente Kortgene wonen of tijdelijk ver
blijven.
Algemene beschouwing van de VVD.
Mevrouw de voorzitter, dames en heren,
De begroting 1984 ligt voor ons wat
gemakkelijker in de hand dan de voor
gaande. En dat komt niet alleen door de
post onvoorzien van ruim 221 duizend
gulden, maar dat ligt deze keer ook aan
de nieuwe uitvoering.
De toelichting, speciaal bij de bijlagen
vinden wij verhelderend werken.
We lezen in uw begeleidingsbrief dat
volgend jaar de gemeentebegroting, op
gesteld volgens de nieuwe voorschrif
ten, nog overzichtelijker zal zijn.
Met u zijn we van oordeel dat de ge
meente Kortgene er financieel gezond
voor staat. Dat is voor ons een prettige
gedachte en voor u, voorzitter, een
mooie binnenkomer.
Wél zullen we in het komende jaar,
of beter de komende jaren, zorgvuldig
moeten afwegen waarin we moeten in
vesteren, maar voor het komende jaar
is het in ieder geval zó dat we nog wat
„leuke dingen voor de mensen" kunnen
doen en dan doelen wij in het bijzonder
op uw voorstel o.m. de onroerend-goed
belasting, de toeristenbelasting en de
woonforensenbelasting niet te verhogen.
Er is een „overschot op de betalings
balans" en hiervan wilt u de burger la
ten profiteren. U vindt ons geheel aan
uw zijde.
Wél realiseren wij ons dat in de ko
mende tijd de financiële gevolgen van
o.m. woonbuurtverbetering, verenigings
accommodatie Kats, reconstructie wegen
enz. nog verwerkt moeten worden.
Mét u zijn wij van mening dat er géén
hoorzittingen gehouden dienen te wor
den terwille van een hoorzitting. Er zijn
hoorzittingen geweest die beslist nuttig
waren, maar aan de andere kant moeten
we toch constateren dat het voltallige
college plus het ambtenarenapparaat
plus een aantal voorlichters op moest
draven voor een handjevol toeschouwers
Daarom: bij aantoonbare belangstel
ling: ja. Anders: neen. Géén hoorzitting.
Het moet toch niet zo moeilijk zijn de
belanghebbenden van te voren even te
polsen over hun interesse?
U laat in uw nota van aanbieding
doorschemeren dat de ruimte in het ge
meentehuis, ook na de verbouwing, al
weer te klein is. Aan de ene kant zeg
gen wij, helaas is het voormalig Polder
huis niet aangekocht, aan de andere
kant zijn wij zo reëel om te erkennen
dat er van een bepaald ruimtegebrek
sprake is. Uit de ervaringen van het
laatste half jaar weten wij dat o.m. een
wethouder een zwervend bestaan, leidt.
Met mappen en dossiers is hij steeds op
zoek naar een eigen plekje, een vaste
kamer is er niet en bezoekers staat hij
vaak te woord in de hal, de keuken of
op één van de trappen. Een juiste in
deling van de beschikbare ruimte en
een goede afstemming wat het gebruik
betreft kan allicht verbetering geven,
zonder dat ingrijpende verandex-ingen
plaats vinden.
Wij vragen ons af wat er van het
Proefprojekt Bestuurlijk Experiment
Specifiek Welzijn De Bevelanden te
recht gaat komen. Zit de zaak muurvast,
is er nog geregeld overleg met de an
dere gemeenten in het proefgebied. Wat
wordt gedaan met de opgedane kennis
en ervaring? Wij wensen in ieder geval
de portefeuillehouder sterkte om zich
staande te houden op het drijfzand van
de onzekerheid.
Uw zienswijze op het gebied van de
openbare orde en veiligheid hebben wij
met veel aandacht gelezen en het doet
ons genoegen dat u achter dé wens
staat van de politie om als kustgemeente
aangemerkt te worden. Wij willen u
verzoeken u hiervoor ten volle in te
zetten. Wij vinden het nodig, dat er in
deze prioriteiten gesteld worden en dan
doelen wij vooral op een méér doel
gerichte controle door de politie, vooral
in de weekends, in de dorpen. De politie
moet werken met de mensen die ze
hebben, wij hebben daar volledig begrip
voor, maar wij hebben in dit verband
liever een illegaal kampeerder, dan rot
zooi in de dorpen.
Enige zorg baart ons de versnelde op
heffing van de B.B. op korte termijn,
of liever gezegd de overname van taken
door andere instanties. In dit verband
willen wij vragen: Is er voor onze ge
meente al een rampenplan, wie gaat het
uitvoeren en is daarbij voldoende kennis
en tijdige inzet gegarandeerd? Als voor
beeld zouden wij willen noemen de Zee-
landbrug. Wie treedt bij een calamiteit,
b.v. botsing tussen twee" tankwagens,
coördinerend op?
Wat de dox-psvernieuwing betreft. Wij
hebben aan de oplevering van de Ton-
nenbuui't in Colijnsplaat gezien hoe het
gaat worden. Wij menen als raad trots
te mogen zijn op de realisering van deze
eerste fase. In de toekomst staat, ook
met de renovatie, nog heel wat te ge
beuren en er zal nog heel wat nieuwe
woonruimte worden gecx-eëerd. In dit
verband zouden we graag van u willen
vernemen hoe het staat met de vraag
naar woningen. Zijn er nog woning
zoekenden? Zo ja, bestaat er dan vx-aag
naar een bepaalde woonomgeving?
Bij het punt recreatie schrijft u, dat
er te Colijnsplaat en Kats ruimte zou
bestaan voor campings. Wij stellen ons
voor dat hierbij het particulier initiatief
ingeschakeld zou moeten worden. Is dat
ook uw opvatting? Om een bepaalde
rentabiliteit te waarborgen zal toch uit
gegaan moeten worden van een bepaald
aantal plaatsen. Wij zien uw ideeën hier
over graag tegemoet.
HET VERVOLG:
Volgende week in dit blad.