Vervolg beschrijvingsbrief bij de
begroting van gemeente Kortgene
Indien voor de reconstructie van de
riolering te Colijnsplaat geld beschik
baar zou komen en in 1984 met dat
werk gestart zou kunnen worden, be
staat de mogelijkheid, dat de in de be
groting genoemde wegen binnen die re-
constructie vallen. In de plaats van die
wegen zullen dan uiteraard andere we
gen voor herbestrating in aanmerking
kunnen komen. Bijvoorbeeld de Ring
weg te Colijnsplaat.
In de begrotingsbrief 1983 is gespro
ken over „rationeel wegbeheer". Hier
mee is nog niet begonnen wegens het
ontbreken van hulp vanuit de Werk
gelegenheid verruimende maatregel (de
(WVM). Met deze subsidieregeling is nog
geen resultaat geboekt. In 1984 zullen
opnieuw pogingen worden ondernomen,
maar de vooruitzichten zijn niet hoop
vol.
Met genoegen wijzen wij op het feit,
dat de reconstructie van de riolering in
Kortgene en de herbestrating in 1983
zijn gerealiseerd. De z.g. woonbuurtver-
betering zal in 1984 afgerond zijn, even
als die in de Dox*psstraat te Kats,
Als gevolg van een en ander zijn de
Westdijk, Torendijk en Oostdijk ook be
handeld en van een nieuwe asfaltlaag
voorzien. Tevens is de Noordlangeweg
vanaf Kats tot op het tolplein geasfal
teerd, alles met de nodige subsidietoe
zegging van de provincie.
Tot het onderdeel openbare werken
behoort ook het ophalen van huisvuil
door de gemeenschappelijke dienst op
Noord-Beveland. De dienst draait naar
onze rrtening naar genoegen. De huidige
wagen is intussen afgeschreven en aan
vervanging toe. De aanschaf is in voor-
bereiding en voorstellen over krediet
verstrekking kunt u spoedig tegemoet
zien.
In de afgelopen jaren is vele malen
gebruik gemaakt van de Centrale Dienst
Gemeentewerken (CDG) bij het opstel
len van plannen voor openbare werken
en stichten van diverse gebouwen. Wij
denken aan reconstructie van wegen en
rioleringen, aanleg van parkeerterrei
nen, bouw van de vismijn, schoollokalen
en verenigingsaccommodatie en advie
zen voor dit soort wei-ken.
Wij hechten er aan onze waardering
uit te spreken voor de wijze waarop deze
dienst de belangen van de gemeente
diende en dient.
Onderwijs.
De laatst bekende leerlingenaantallen
van de scholen waren als volgt: kleu
terschool Kats (afdeling lagere school)
8; kleuterschool Kortgene 34; kleuter
school Colijnsplaat 28; christelijke kleu
terschool Colijnsplaat 16; openbare la
gere school Kats 30; openbare lagere
school Kortgene 104; openbare lagere
school Colijnsplaat 94; christelijke lagere
school Colijnsplaat 40; openbare mavo te
Kortgene 76.
In deze onderwijs-paragraaf vragen
wij in het bijzonder uw aandacht voor:
Het ontwikkelingsproject.
Het ontwikkelingsproject verkeert mo
menteel in het zogenaamde „verlengde
oogstjaar". Dit wil zeggen dat nog één
jaar, het jaar 1983, de faciliteiten in
geld en personeel beschikbaar worden
gesteld om het project te beschrijven en
af te bouwen. Per 1 januari 1984 komen
de genoemde extra faciliteiten te ver
vallen.
Het doel van het project om erva
ring op te doen met de basisschool is
door de betrokkenen als positief ervaren
Kats.
In het kader van de Verruimingswet
mochten per 15 augustus 1983 kleuters
oo de openbare school te Kats worden
toegelaten. Deze kleuters worden als
leerlingen van de lagere school be
schouwd, wat betekent dat hiervoor de
normale exploitatiekostenvergoeding
wordt ontvangen. Ook mocht, tot de in
werkingtreding van de Wet op het Ba
sisonderwijs, een leidster voor deze kleu
tergroep in full-time dienst op rijks
kosten worden aangesteld. Een en ander
betekent dat de kosten van de z,g. be
waarschool te Kats per half augustus
1983 uit de gemeentebegroting kunnen
worden geschrapt. Getracht wordt nog
om voor het lokaal, dat thans wordt bij
gebouwd op kosten van de gemeente,
ook rijksvergoeding te verkrijgen.
Verder is in het kader van de ver
bouw/bijbouw gymnastieklokaal te Kats
getracht een hogere rijksvergoeding
voor deze zaal te verkrijgen wat gere
sulteerd heeft in de aanwijzing tot C-
accommodatie. Dit betekent dat voor elk
klokuur dat de school gebruik maakt
van de gymzaal 1/26 deel van de vergoe
ding voor een lokaal met als bouwjaar
1983 wordt ontvangen. Het juiste aantal
klokuren zal nog in overleg met de in
specteur worden vastgesteld.
Colynsplaat.
In januari 1983 is in Colijnsplaat de
experimentele openbare basisschool van
start gegaan.
De beide verenigingen voor protes
tants christelijk onderwijs (kleuter en
lager) zijn inmiddels gefuseerd en op
zeer korte termijn zal worden begonnen
met de verbouw van de „Open Hof-
school om deze school geschikt te maken
voor het basisonderwijs. Inmiddels is
bij het Rijk een aanvraag ingediend om
een hogere rijksvergoeding voor deze
school.
Als deze verbouw gereed is beschikt
het openbaar en bijzonder onderwijs in
de gemeente Kortgene over scholen die
geschikt zijn om daarin volledig geïn
tegreerd basisonderwijs te geven.
Mavo.
De beoogde fusie tussen de gemeen
telijke Mavo te Goes, het Goese Lyceum
en de Mavo te Kortgene is niet van
de grond gekomen en vastgesteld kan
wel worden dat deze mogelijkheid, al
thans in de nabije toekomst, kan wor
den vergeten. Wat wel gelukt is, is een
gezamenlijk brugklasbeleid waardoor de
doorstroming van leerlingen over en
weer minder problemen geeft.
Aangetekend wordt dat in het school
jaar 1983/'84 voldoende leerlingen staan
ingeschreven om zonder extra facili
teiten te kunnen „draaien".
Cijfers.
Nu de uitkeringen van het rijk ter
zake van het onderwijs rechtstreeks op
de betreffende paragraaf van hoofdstuk
VIII als inkomsten worden vermeld,
komt het verschil tussen uitgaven en
inkomsten beter tot uitdrukking.
Uit de verschillende paragrafen blijkt,
dat de netto-last terzake van het basis
onderwijs (kleuter- en lager onderwijs)
als volgt is:
kleuteronderwijs 52.715,
lager onderwijs 110.525,
overige onderwijskosten 46.280,
Netto totaal 209.520,—
Omgex-ekend toch altijd nog een bedrag
van rond 60,per inwoner.
Een vroegere grondwettelijke uitdruk
king, dat het onderwijs een aanhoudende
zorg van de regering is hield in, dat de
gemeente terzake daarvan geen kosten
zou hebben. De praktijk wijst al vele
jaren uit, dat een groot deel van die
zorg aanhoudend tot de vaste lasten van
de gemeente behoort.
Sociale zaken en welzijnsbeleid.
Sociale zaken.
Hoewel de schommeling in het totaal
aantal uitkeringen in, de loop van de
jaren niet zo geweldig groot is, neemt
het werk voor de afdeling sociale zaken
steeds toe.
Dit is enerzijds het gevolg van een
wisseling in de personen welke een
uitkering aanvragen, anderzijds een ge
volg van steeds nieuwe maatregelen.
Zo zijn bijvoorbeeld vanaf 1 januari
1983 de 16- en 17-jarigen voor een
R.W.W.-uitkering uitgesloten en is per
1 juli 1983 de regeling voor W.W.V.-
uitkeringen aan 18 23-jarigen ver
zwaard. Naast de al geldende voorwaar
den moeten deze jongeren ook voor hun
ontslag 130 weken (2,5 jaar) lang een
dienstverband gehad hebben. In onze
gemeente zijn 4 mensen door deze
maatregel getroffen. Nagegaan moet
worden of aan hen een R.W.W.-uitkering
verstrekt kan worden.
Het is duidelijk, dat dit soort wijzi
gingen veel werk met zich mee brengt.
Daarnaast is goed merkbaar dat steeds
meer mensen in financiële problemen
geraken, gekonfronteerd als zij worden
met dalende inkomsten en stijgende
lasten. Het aantal aanvragen om huur
subsidie bedroeg 220, hulp bij schuld
bemiddeling werd 6 maal ingeroepen.
Daar u besloten hebt dit jaar deel
te nemen aan de Goese Gemeentelijke
Kredietbank is het soms mogelijk via
deze bank een schuldsaneringskrediet te
verstrekken. Drie keer bleek dat mo
gelijk, 1 zaak werd afgewezen en 2
zijn nog in behandeling.
Hoewel voor zover bekend nog steeds
het voornemen bestaat om per 1 januari
1984 de indirekte financiering van be
jaardenoorden door middel van bij
standsuitkeringen aan de bewoners om.
te zetten in een direkte subsidiëring aan
de oorden zelf, is officieel nog niet be
kend wat de gevolgen voor de gemeen
ten zullen zijn. Derhalve is er in de
begroting nog van uitgegaan dat er in
1984 twee miljoen aan de bewoners uit
gekeerd zal worden waarvan 10% of
tweehonderdduizend gulden voor reke
ning van de gemeente komt.
Gaan de bestaande plannen door, dan
zal dit naar verwachting niet minder
werk voor de afdeling sociale zaken be
tekenen, maar vermoedelijk wel een
lagere kostenpost. Verwezen zij naar
de opmerking op bladzijde 1 bij I: Al
gemene Zaken.
Dit jaar zijn we ook gaan participeren
in het Projekt Mensen zonder Baan. Dit
projekt richt zich op beroepsmatigen,
niet-aktieven, als WAO, AAW, RWW,
WW, WWV, uitkeringstrekkers en
schoolverlaters. Het doel is om door
middel van bijvoorbeeld trainings- en
vormingsaktiviteiten, de kansen op (her)
inpassing in het reguliere, arbeidsproces
te handhaven of te verbeteren.
Dit doel kan men ook trachten te
bereiken door middel van arbeidsob-
jekten, echter onder een groot aantal
voorwaarden, waarvan we enkele noe
men. Het belang van de niet-aktieven
moet voorop staan. Het projekt.mag niet
concurrerend zijn ten aanzien van be
drijven of bestaande vrijwilligerswerk,
noch subsidievervalsend werken, etc.
Om aangedragen projekten aan deze
regels te toetsen is voor de regio Noord
en Zuid-Beveland, Schouwen-Duiveland
St. Philipsland en Tholen op 2 september
een Toetsingscommissie gestart.
Tot slot een overzicht van de uitke
ringen:
15/8—1983
Rijksgroepregeling Werkloze
Werknemers 16
Rijksgroepsregeling Zelfst. 4
Rijksgroepsreg. Oorlogsslacht. 1
ABW thuiswonenden 12
ABW in inrichtingen 2
ABW bejaarden 80
Wet Werkloosheidsvoorziening 45
160
Aanvragen Eenmalige Uitkering 140
Aanvragen Huursubsidie 220
Aanvragen vervoerskosten art. 13
Lagere Onderwijswet 20
Aanvragen aktes van onvermogen 20
Aanvragen Huurgewenning 4
Aanvragen Projekt Mensen z. Baan 4
Aanvragen schuldbemiddeling 6
Welzijnsbeleid.
Moesten wij dé afgelopen jaren nog
behoorlijk wennen aan het beleidsonder
deel „welzijnsolanning", thans is er
langzamerhand sprake van een stuk
routinewerk. Evenwel met steeds nieuwe
elementen. Overigens hoeft routine niet
té betekenen dat de kwaliteit vermin
dert, integendeel: de kwaliteit wordt
daardoor steeds beter. Ook betekent rou
tine niet dat de werkdruk zou afnemen.
Het gaat ons allen iets gemakkelijker
af na een viertal jaren van experimen
teren met beleid ingevolge een wet die
binnen enkele jaren voor alle gemeenten
van kracht zal worden. Zowel bestuur
ders als ambtenaren, instellingen en be
volking wordt duidelijk waarom het bij
de welzijnsplanning gaat: planmatig, de
bevolking gehoord, beleid maken en
voeren.
Waren bij de start van de welzijns
planning de verwachtingen erg hoog
gespannen, thans staat een ieder weer
met beide benen op de grond. Toch zijn
er op diverse niveau's nog diverse zaken
te realiseren. Gedacht moet hierbij wor
den aan:
vereenvoudiging van planning en pro
cedures, waardoor wellicht de boekwer
ken dunner kunnen worden;
invoering van de Wet Voorzieningen
Gezondheidszorg
afstemming van beleid tussen de zes
Bevejandse gemeenten en het vinden
van een juiste samenwerkingsvorm in
de Bevelanden, noodzakelijk voor de
continuering van het proef projekt spe
cifiek welzijn de Bevelanden, maar ze
ker ook voor de periode daarna.
Gelet op opgedane ervaringen een be
hoorlijk moeilijke zaak, omdat het nu
eenmaal niet eenvoudig is met meerdere
besturen één regionaal beleid te voeren
of wijzigingen aan te brengen in ge
groeide situaties.
Ons college is van mening dat laatst
genoemde zaken van levensbelang zijn
voor handhaving van het voorzieningen
niveau in de regio de Bevelanden mede
ten behoeve van inwoners uit onze ge
meente.
Voor wat betreft de voorgestelde toe
kenning van subsidies aan diverse in
stellingen moge worden verwezen naar
het jaarprogramma 1984. In hoofdzaak
is de lijn van 1983 gevolgd. Binnen dit
beleidsplan past het, dat in het alge
meen geen subsidie meer wordt ver
strekt aan instellingen, die landelijk
werk verrichten.
Verenigingsgebouw.
In het kader van de lokale welzijns
zaken zijn de verenigingsgebouwen
steeds een onderdeel, dat meetelt. De
daaraan verbonden kapitaals- en exploi
tatielasten zijn in verhouding tot de
overige bedragen op de lijst van bij
dragen en subsidies zo aanzienlijk,
dat bezinning daarop noodzakelijk is.
Toegegeven moet worden, dat enige
lasten, bijvoorbeeld de kapitaallasten,
achteraf niet meer te beïnvloeden zijn,
doch de beheerskosten zijn dat wel. Het
moet mogelijk zijn zodanige afspraken
te maken, dat personeelskosten en kos
ten van energie en schoonhouden wor
den beperkt en zelfwerkzaamheid wordt
bevorderd.
Het beleid zal in overleg met besturen
en gebruikers op die kostenbeperking
gericht moeten zijn. De gebruiksmoge
lijkheden dienen daarbij gewaarborgd
te blijven, mits zij passen binnen het
doel, waarvoor de accommodaties tot
stand, zijn gebracht.
In 1984 is het verenigingsgebouw te
Kats voltoóid en zal door bestemming
van gebouwen te Colijnsplaat een op
lossing getroffen zijn voor enige vere
nigingen en groepen. Dan is in alle
kernen een reeks van vooi'zieningen
verwezenlijkt, die naar onze mening
voor een flink aantal jaren voldoende
moet zijn om de behoefte daaraan te
dekken. Wel de kostenbewaking, maar
niet de uitbreiding zal voorshands onze
zorg moeten zijn.
Economische zaken.
In een tijd van neergang kan moeilijk
veel nieuw beleid op het terrein van
het bedrijfsleven (zowel van particulier
als van overheid) worden beschreven.
De gemeente beschikt over weinig in
strumenten en mogelijkheden op dat
gebied.
In het bedrijfsgebeuren is de ver
plaatsing van het bedrijf van Verburg
Holland b.v. een opvallende gebeurtenis.
Dat is binnen Colijnsplaat niet alleen
een gewichtige zaak voor het bedrijfs
leven aldaar, maar zeer zeker ook van
wege de daaruit voortvloeiende aktivi-
teiten na leegkomen en bestemmen van
gebouwen in de kern.
Met genoegen hebben wij kunnen kon
stateren, dat als gevolg van opdrachten
aan de Oosterscheldekombinatie (Dos-
bouw) te Kats werk kon worden aan
geboden voor een paar jaar. Van dat
aanbod kunnen ook een aantal ingeze
tenen profiteren. Dergelijke impulsen
zijn, ook al zijn zij van tijdelijke aard,
welkom omdat ook in onze gemeente het
getal werklozen aanzienlijk is toegeno
men. De bij het onderdeel sociale zaken
genoemde cijfers mogen dat aantonen.
In het kader van het economisch leven
noemen wij de visserij en in dat verband
de gemeentelijke vismijn. Het resultaat
van het vismijnbedrijf is de laatste jaren
bevredigend. Na een kritieke situatie
omstreeks 1975/1976 is een verbetering
ingetreden. Deze is versterkt na de bouw
van de nieuwe mijn en de aanleg van
de nieuwe haven.
Wij, hebben dat ook gezegd tijdens de
visserijdagen 1983. Terzijde merken wij
op, dat wij de voortzetting van perio
dieke visserijdagen een goede zaak vin
den, omdat op die dagen vissers, han
delaars, bestuurders, adviseurs en be
volking elkaar ontmoeten en van eikaars
werken en wensen kennis kunnen nemen
In de afgelopen jaren moest telkens
met een exploitatieverlies van het vis
mijnbedrijf genoegen worden genomen.
Uit een oogpunt van economie geen
goede zaak uiteraard, maar als wij zien
welke nevenbelangen met het hebben
van een vissershaven en een visafslag
gepaard gaan, dan achten wij het ac
cepteren van enig verlies verdedigbaar.
Wij noemen als nevenbelang de werk
gelegenheid, de mogelijkheden voor
werk voor andere bedrijven, de belan
gen van het winkelbestand en de aan
trekkelijkheid van het bezoeken van de
vismijn, ook door passagiers van de
rondvaartboot.
Gezien de ervaringen in 1982 en de
opbrengsten in 1983 tot heden verwach
ten wij in 1984 de exploitatie sluitend
te houden.
Vele zaken, de vismijn en de vissers
haven betreffende, worden niet alleen
besproken met de direkteur van de mijn
en met de havenmeester, maar ook met
de vismijncommissie. Dat is een overleg-
groepje, waarin gemeente, direktie, ha
venmeester, vissers en handel vertegen
woordigd zijn. Wij menen, dat dit over
leg goed werkt en zeker gehandhaafd
moet blijven.
Het gemeentebestuur moet alert blij
ven op de funktie van de mijn, het
hebben van voldoende personeel, goede
afspraken met de peken (groep vislossers
en -sorteerders) en beschikbaarstelling
van goed en voldoende materiaal in de
vorm van kisten en vervoer van het
schip naar de mijn.
In het kader van de afsluiting van
de Oosterschelde zullen wij blijven aan
dringen op het hebben van een losplaats
voor de vissers aan de buitenzijde van
de pijlerdam.
Financiën.
Uitkering gemeentefonds.
Zoals bij I, algemene zaken, reeds is
vermeld, is de berekening van de al
gemene uitkering uit het gemeentefonds
bekend, doch de samenstelling van de
uitkering ondergaat nogal eens een wij
ziging. Voor de gemeente betekenen die
mutaties niet altijd een achteruitgang,
integendeel soms, maar tegenover toe
vallige verhogingen enerzijds staat een
aanzienlijke verlaging anderzijds wegens
korting op de uitkeringen.
Het is niet te zeggen, waarop deze
sommetjes op de lange duur uitkomen.
Wij kunnen slechts rekenen met de ge
gevens van dit moment en die laten
voor onze gemeente geen al te somber
beeld zien.
Onvoorziene uitgaven.
De post voor onvoorziene uitgaven
geeft een ruimte van ruim twee ton,
welk bedrag door correktie van de uit
kering uit het gemeentefonds nog wordt
vergroot en anderzijds door toevoeging
van in 1983 aangegane verplichtingen
nog wordt aangetast.
De kosten, verbonden aan de uitvoe
ring van het dorpsvernieuwingsplan zul
len nog niet direkt in 1984 volop ten
laste van de begroting komen, maar
voor de komende jaren moet een aan
zienlijke aantasting van de post onvoor
zien bij het bepalen van het beleid in
gedachten worden gehouden.
Reserves.
Voor de dekking van diverse investe
ringen is in het verleden meerdere ma
len een beroep gedaan op de reserves.
Genoemd kunnen worden de eerste fase
van de verbouw van het gemeentehuis,
verenigingsaccommodaties, sportvoor-
zieningen, openbare werken.
De stand van de reserves bij aanvang
van het dienstjaar 1984 (zie staat O op
bladzijde 183 van de begroting) is nog
groot genoeg om als dat nodig is
dekking van enige investeringen toe te
staan. In voorkomend geval kunt u
voorstellen dienaangaande tegemoet zien
In de begroting wordt reeds een be
roep gedaan op het onderhoudsfonds
bungalowpark Veerse Meer I tot dekking
van het onderhoud en extra kosten van
herbestrating.
Belastingen.
Gezien de eerder omschreven gezonde
toestand van de gewone middelen, de
aanwezige saldireserve en de stand van
de overige reserves achten wij voor '84
alleen een verhoging nodig van die rech
ten (retributies), waartegenover stij
gende kosten staan, zoals reinigingsrech
ten, rioolafvoerrecht, liggelden, precario
rechten, huren, e.d. U kunt de voorstel
len daaromtrent tegemoet zien.
Zoals reeds aangegeven wensen wij
de tarieven van de overige belastingen
te handhaven in 1984. Het betreft:
1. De hondenbelasting. Tarief eerste
hond ƒ41,15; 155,25 voor twee honden
en 109,75 voor elke hond meer. Op
brengst 12.480,
2. De onroerend-goedbelasting. Tarief
per 3.000,— geschatte waarde: 3,60
voor de gebruikers en 4,55 voor de
eigenaars. Opbrengst 224.400,en
290.700,515.100,
3. De woonforensenbelasting. Tarief
2,08 °/oo van de waarde voor de on
roerend-goedbelasting. Opbrengst is
115.000,—.
4. De toeristenbelasting. Tarief ƒ0,44
per persoon per overnachting. Opbrengst
104.000,—
Slot.
In het voorgaande hebben wij getracht
een aantal aandachtsgebieden van ons
bestuur te noemen en aan te geven in
welke richting wij menen, dat het beleid
moet worden gevoerd, c.q. voortgezet.
Wegens vele onzekerheden in ons hui
dige maatschappelijk bestel, vooral op
financieel gebied, moet in vele gevallen
worden afgewacht in hoeverre beleids
plannen ook werkelijk tot verwezenlij
king komen.
Dat geldt te meer, als die uitvoering
afhankelijk is van rijkssubsidies, zoals
dat met name het geval is bij de onder
ons sterk levende projekten als dorps
vernieuwing, verbetering riolering en
verbetering van woonbuurten.
Met de hulp van uw raad hopen wij
op de goede momenten tot besluitvor
ming voor dat beleid te 'komen.
Wij hopen verder op konstruktieve en
open wijze met uw raad samen te wer
ken om tot die beleidsvorming en -uit
voering te komen. In dit begrotingsjaar
is dat mogelijk gebleken. Wij vertrou
wen die mogelijkheid en de goede wil
ook in het begrotingsjaar 1984 weer te
gen te komen.
Op diezelfde basis van wederzijdse
waardering en vertrouwen hopen wij in
teamverband te werken met alle mede
werkers. Al die medewerkers, die er
voor zorgden, dat wij de begroting 1984,
zoals deze thans voor ons ligt, tijdig
kunnen behandelen, zeggen wij op deze
plaats dank. Daarbij denken wij aan de
administratieve mensen, maar ook aan
de technische, de onderwijskundige, de
medewei'kers van de diensten en de
adviseurs uit de vele commissies en ad
viesgroepen, die ons bij het besturen
van de gemeente door advies en infor
matie bijstaan.
Graag zullen wij de ontwerpbegro
ting 1984 en de daarbij behorende stuk
ken met u behandelen op 27 oktober a.s.
AVONDEN VAN PAX CHRISTI
OVER KERNWAPENPROBLEMATIEK
In mei 1983 verscheen er een brief
van de Nederlandse bisschoppen onder
de titel „Vrede en Gerechtigheid". Met
deze brief hebben zij geen eindoordeel
willen geven, maar een hulpmiddel wil
len aandragen om tot een duidelijkere
plaatsbepaling in de kernwapenproble-
matiek te komen. Zij zeggen dan ook
„Het gesprek moet voortgaan".
Om deze oproep inhoud te geven or
ganiseert de werkgroep Pax Christi Zee
land een tweetal avonden in Goes (15
en 29 november); Middelburg (7 en 21
november) en Zierikzee (10 en 24 no
vember) waarop de bovengenoemde pro
blematiek besproken wordt.
De eerste avond is vooral informatief
van aard: „Wat zeggen de bisschoppen
in hun brief?" De tweede avond heeft
vooral bezinning en het uitwisselen van
meningen tot doel: „Hoe denken we zelf
over deze problematiek?"
De avonden staan open voor allen, die
belangstelling hebben. Inlichtingen over
plaats, aanvang, benodigd materiaal,
kunt u verkrijgen bij: Stichting Katho
liek Maatschappelijk Aktiveringswerk,
t.a.v. Pieter Windt, Jasmijnstraat 23a,
te Goes, Telefoon 01100 - 27493 (sekre-
tariaat van de wei-kgroep).
FEESTELIJKE OPENING
SUSKE EN WISKE-AKTIE
DOOR JEUGD RODE KRUIS
Op 20 oktober 1983 is het Jeugd Rode
Kruis officieel van start gegaan met de
verkoop van een speciaal Suske en
Wiske-boekje, getiteld „Beter voor Bert"
Ter gelegenheid hiervan organiseerde
het Jeugd Rode Kruis op die dag een
feestelijke manifestatie.
De verkoop van het boekje, dat 'tegen
de prijs van 3,95 op de markt zal
verschijnen, is bedoeld als fondsenwer
vend projekt en is opgevat in het kader
van werkgebied 1 van het Jeugd Rode
Kruis, sociale aktiviteiten, waar met
name het omgaan met jeugd en jongeren
met een handicap een belangrijke plaats
inneemt.
Het Jeugd Rode Kruis wil in samen
werking met de afdeling Welzijnszaken
van het Rode Kruis de integratie bevor
deren tussen jongeren met en zonder
handicap en ziet in het gezamenlijk op
vakantie gaan een middel om aan deze
gedachte inhoud te geven. De opbrengst
van de Suske en Wiske-aktie zal worden
gebruikt om dit te realiseren.
Gedacht wordt o.a. aan het aanschaf
fen van een aangepaste bus, voorzien
van de noodzakelijke kampeerspullen,
waarmee jaarlijks regelmatig vakantie
weken georganiseerd kunnen worden.
Bovendien zijn er naast de bestaande
jeugd- en jongerenvakanties op de „J.
Henry Dunant" plannen voor een aparte
jeugd- en jongerenweek in een vaste
landakkommodatie. Ook zal bij wijze
van experiment de mogelijkheid beke
ken worden van vakantieweken voor
jongeren met een geestelijke handicap of
sociale problematiek.
De aktieperiode zal lopen van 20 ok
tober tot 15 februari 1984.
De Suske en Wiske-boekjes zijn te
verkrijgen bij een 60-tal distributie
punten (plaatselijke Rode Kruis-afde-
lingen) of aan te vragen bij de afdeling
Jeugd Rode Kruis van het Nederlandse
Rode Kruis, 070-469595, toestel 341.
In het laatste geval moet rekening
worden gehouden met verzendkosten.
N00RD-BEVELANDSE
HENGELSPORTVERENIGING
HIELD WEDSTRIJD
Zaterdag j.l. hield de Noord-Beve-
landse hengelsportvereniging haar zesde
kompetitie wedstrijd, meetellend voor
het kampioenschap 1983, in de Ooster
schelde bij Colijnsplaat.
Aan deze wedstrijd namen onder i-
deale weersomstandigheden 53 leden
deel, welke in totaal slechts 39 vissen
vingen, waarvan 20 ondermaatse en 19
bovenmaatse, met een gewicht van 5784
gram.
Na afloop van de wedstrijd werden
de prijzen uitgereikt door voorzitter
Biondina in café „Juliana" te Colijns
plaat. De uitslag was:
1. M. C. de Regt, Kamperland 905 pnt.
2. A. Schoe, Oostkapelle 671 pnt.
3. M. Kodde, Oostkapelle 530 pnt.
4. M. G. de Smit, Kamperland 498 pnt.
5. G. Noordhoek, Oostkapelle 473 pnt.
6. J. Janse, Oostkapelle 465 pnt.
7. G. de Haan, Oost-Souburg 419 pnt.
8. J. Moerland, Colijnsplaat 405 pnt.
9. J. J. de Haze, Kamperland 380 pnt.
10. A. Versluis, Colijnsplaat 360 pnt.
11. J. Minnaard, Wissenkerke 357 pnt.
De volgende kompetitiewedstrijd
wordt gehouden op 19 november 1983
van 13.0015.30 uur. Inschrijven van
12.0012.30 uur in café „Juliana" te
Colijnsplaat.