Vervolg beschrijvingsbrief bij de begroting van gemeente Kortgene Indien voor de reconstructie van de riolering te Colijnsplaat geld beschik baar zou komen en in 1984 met dat werk gestart zou kunnen worden, be staat de mogelijkheid, dat de in de be groting genoemde wegen binnen die re- constructie vallen. In de plaats van die wegen zullen dan uiteraard andere we gen voor herbestrating in aanmerking kunnen komen. Bijvoorbeeld de Ring weg te Colijnsplaat. In de begrotingsbrief 1983 is gespro ken over „rationeel wegbeheer". Hier mee is nog niet begonnen wegens het ontbreken van hulp vanuit de Werk gelegenheid verruimende maatregel (de (WVM). Met deze subsidieregeling is nog geen resultaat geboekt. In 1984 zullen opnieuw pogingen worden ondernomen, maar de vooruitzichten zijn niet hoop vol. Met genoegen wijzen wij op het feit, dat de reconstructie van de riolering in Kortgene en de herbestrating in 1983 zijn gerealiseerd. De z.g. woonbuurtver- betering zal in 1984 afgerond zijn, even als die in de Dox*psstraat te Kats, Als gevolg van een en ander zijn de Westdijk, Torendijk en Oostdijk ook be handeld en van een nieuwe asfaltlaag voorzien. Tevens is de Noordlangeweg vanaf Kats tot op het tolplein geasfal teerd, alles met de nodige subsidietoe zegging van de provincie. Tot het onderdeel openbare werken behoort ook het ophalen van huisvuil door de gemeenschappelijke dienst op Noord-Beveland. De dienst draait naar onze rrtening naar genoegen. De huidige wagen is intussen afgeschreven en aan vervanging toe. De aanschaf is in voor- bereiding en voorstellen over krediet verstrekking kunt u spoedig tegemoet zien. In de afgelopen jaren is vele malen gebruik gemaakt van de Centrale Dienst Gemeentewerken (CDG) bij het opstel len van plannen voor openbare werken en stichten van diverse gebouwen. Wij denken aan reconstructie van wegen en rioleringen, aanleg van parkeerterrei nen, bouw van de vismijn, schoollokalen en verenigingsaccommodatie en advie zen voor dit soort wei-ken. Wij hechten er aan onze waardering uit te spreken voor de wijze waarop deze dienst de belangen van de gemeente diende en dient. Onderwijs. De laatst bekende leerlingenaantallen van de scholen waren als volgt: kleu terschool Kats (afdeling lagere school) 8; kleuterschool Kortgene 34; kleuter school Colijnsplaat 28; christelijke kleu terschool Colijnsplaat 16; openbare la gere school Kats 30; openbare lagere school Kortgene 104; openbare lagere school Colijnsplaat 94; christelijke lagere school Colijnsplaat 40; openbare mavo te Kortgene 76. In deze onderwijs-paragraaf vragen wij in het bijzonder uw aandacht voor: Het ontwikkelingsproject. Het ontwikkelingsproject verkeert mo menteel in het zogenaamde „verlengde oogstjaar". Dit wil zeggen dat nog één jaar, het jaar 1983, de faciliteiten in geld en personeel beschikbaar worden gesteld om het project te beschrijven en af te bouwen. Per 1 januari 1984 komen de genoemde extra faciliteiten te ver vallen. Het doel van het project om erva ring op te doen met de basisschool is door de betrokkenen als positief ervaren Kats. In het kader van de Verruimingswet mochten per 15 augustus 1983 kleuters oo de openbare school te Kats worden toegelaten. Deze kleuters worden als leerlingen van de lagere school be schouwd, wat betekent dat hiervoor de normale exploitatiekostenvergoeding wordt ontvangen. Ook mocht, tot de in werkingtreding van de Wet op het Ba sisonderwijs, een leidster voor deze kleu tergroep in full-time dienst op rijks kosten worden aangesteld. Een en ander betekent dat de kosten van de z,g. be waarschool te Kats per half augustus 1983 uit de gemeentebegroting kunnen worden geschrapt. Getracht wordt nog om voor het lokaal, dat thans wordt bij gebouwd op kosten van de gemeente, ook rijksvergoeding te verkrijgen. Verder is in het kader van de ver bouw/bijbouw gymnastieklokaal te Kats getracht een hogere rijksvergoeding voor deze zaal te verkrijgen wat gere sulteerd heeft in de aanwijzing tot C- accommodatie. Dit betekent dat voor elk klokuur dat de school gebruik maakt van de gymzaal 1/26 deel van de vergoe ding voor een lokaal met als bouwjaar 1983 wordt ontvangen. Het juiste aantal klokuren zal nog in overleg met de in specteur worden vastgesteld. Colynsplaat. In januari 1983 is in Colijnsplaat de experimentele openbare basisschool van start gegaan. De beide verenigingen voor protes tants christelijk onderwijs (kleuter en lager) zijn inmiddels gefuseerd en op zeer korte termijn zal worden begonnen met de verbouw van de „Open Hof- school om deze school geschikt te maken voor het basisonderwijs. Inmiddels is bij het Rijk een aanvraag ingediend om een hogere rijksvergoeding voor deze school. Als deze verbouw gereed is beschikt het openbaar en bijzonder onderwijs in de gemeente Kortgene over scholen die geschikt zijn om daarin volledig geïn tegreerd basisonderwijs te geven. Mavo. De beoogde fusie tussen de gemeen telijke Mavo te Goes, het Goese Lyceum en de Mavo te Kortgene is niet van de grond gekomen en vastgesteld kan wel worden dat deze mogelijkheid, al thans in de nabije toekomst, kan wor den vergeten. Wat wel gelukt is, is een gezamenlijk brugklasbeleid waardoor de doorstroming van leerlingen over en weer minder problemen geeft. Aangetekend wordt dat in het school jaar 1983/'84 voldoende leerlingen staan ingeschreven om zonder extra facili teiten te kunnen „draaien". Cijfers. Nu de uitkeringen van het rijk ter zake van het onderwijs rechtstreeks op de betreffende paragraaf van hoofdstuk VIII als inkomsten worden vermeld, komt het verschil tussen uitgaven en inkomsten beter tot uitdrukking. Uit de verschillende paragrafen blijkt, dat de netto-last terzake van het basis onderwijs (kleuter- en lager onderwijs) als volgt is: kleuteronderwijs 52.715, lager onderwijs 110.525, overige onderwijskosten 46.280, Netto totaal 209.520,— Omgex-ekend toch altijd nog een bedrag van rond 60,per inwoner. Een vroegere grondwettelijke uitdruk king, dat het onderwijs een aanhoudende zorg van de regering is hield in, dat de gemeente terzake daarvan geen kosten zou hebben. De praktijk wijst al vele jaren uit, dat een groot deel van die zorg aanhoudend tot de vaste lasten van de gemeente behoort. Sociale zaken en welzijnsbeleid. Sociale zaken. Hoewel de schommeling in het totaal aantal uitkeringen in, de loop van de jaren niet zo geweldig groot is, neemt het werk voor de afdeling sociale zaken steeds toe. Dit is enerzijds het gevolg van een wisseling in de personen welke een uitkering aanvragen, anderzijds een ge volg van steeds nieuwe maatregelen. Zo zijn bijvoorbeeld vanaf 1 januari 1983 de 16- en 17-jarigen voor een R.W.W.-uitkering uitgesloten en is per 1 juli 1983 de regeling voor W.W.V.- uitkeringen aan 18 23-jarigen ver zwaard. Naast de al geldende voorwaar den moeten deze jongeren ook voor hun ontslag 130 weken (2,5 jaar) lang een dienstverband gehad hebben. In onze gemeente zijn 4 mensen door deze maatregel getroffen. Nagegaan moet worden of aan hen een R.W.W.-uitkering verstrekt kan worden. Het is duidelijk, dat dit soort wijzi gingen veel werk met zich mee brengt. Daarnaast is goed merkbaar dat steeds meer mensen in financiële problemen geraken, gekonfronteerd als zij worden met dalende inkomsten en stijgende lasten. Het aantal aanvragen om huur subsidie bedroeg 220, hulp bij schuld bemiddeling werd 6 maal ingeroepen. Daar u besloten hebt dit jaar deel te nemen aan de Goese Gemeentelijke Kredietbank is het soms mogelijk via deze bank een schuldsaneringskrediet te verstrekken. Drie keer bleek dat mo gelijk, 1 zaak werd afgewezen en 2 zijn nog in behandeling. Hoewel voor zover bekend nog steeds het voornemen bestaat om per 1 januari 1984 de indirekte financiering van be jaardenoorden door middel van bij standsuitkeringen aan de bewoners om. te zetten in een direkte subsidiëring aan de oorden zelf, is officieel nog niet be kend wat de gevolgen voor de gemeen ten zullen zijn. Derhalve is er in de begroting nog van uitgegaan dat er in 1984 twee miljoen aan de bewoners uit gekeerd zal worden waarvan 10% of tweehonderdduizend gulden voor reke ning van de gemeente komt. Gaan de bestaande plannen door, dan zal dit naar verwachting niet minder werk voor de afdeling sociale zaken be tekenen, maar vermoedelijk wel een lagere kostenpost. Verwezen zij naar de opmerking op bladzijde 1 bij I: Al gemene Zaken. Dit jaar zijn we ook gaan participeren in het Projekt Mensen zonder Baan. Dit projekt richt zich op beroepsmatigen, niet-aktieven, als WAO, AAW, RWW, WW, WWV, uitkeringstrekkers en schoolverlaters. Het doel is om door middel van bijvoorbeeld trainings- en vormingsaktiviteiten, de kansen op (her) inpassing in het reguliere, arbeidsproces te handhaven of te verbeteren. Dit doel kan men ook trachten te bereiken door middel van arbeidsob- jekten, echter onder een groot aantal voorwaarden, waarvan we enkele noe men. Het belang van de niet-aktieven moet voorop staan. Het projekt.mag niet concurrerend zijn ten aanzien van be drijven of bestaande vrijwilligerswerk, noch subsidievervalsend werken, etc. Om aangedragen projekten aan deze regels te toetsen is voor de regio Noord en Zuid-Beveland, Schouwen-Duiveland St. Philipsland en Tholen op 2 september een Toetsingscommissie gestart. Tot slot een overzicht van de uitke ringen: 15/8—1983 Rijksgroepregeling Werkloze Werknemers 16 Rijksgroepsregeling Zelfst. 4 Rijksgroepsreg. Oorlogsslacht. 1 ABW thuiswonenden 12 ABW in inrichtingen 2 ABW bejaarden 80 Wet Werkloosheidsvoorziening 45 160 Aanvragen Eenmalige Uitkering 140 Aanvragen Huursubsidie 220 Aanvragen vervoerskosten art. 13 Lagere Onderwijswet 20 Aanvragen aktes van onvermogen 20 Aanvragen Huurgewenning 4 Aanvragen Projekt Mensen z. Baan 4 Aanvragen schuldbemiddeling 6 Welzijnsbeleid. Moesten wij dé afgelopen jaren nog behoorlijk wennen aan het beleidsonder deel „welzijnsolanning", thans is er langzamerhand sprake van een stuk routinewerk. Evenwel met steeds nieuwe elementen. Overigens hoeft routine niet té betekenen dat de kwaliteit vermin dert, integendeel: de kwaliteit wordt daardoor steeds beter. Ook betekent rou tine niet dat de werkdruk zou afnemen. Het gaat ons allen iets gemakkelijker af na een viertal jaren van experimen teren met beleid ingevolge een wet die binnen enkele jaren voor alle gemeenten van kracht zal worden. Zowel bestuur ders als ambtenaren, instellingen en be volking wordt duidelijk waarom het bij de welzijnsplanning gaat: planmatig, de bevolking gehoord, beleid maken en voeren. Waren bij de start van de welzijns planning de verwachtingen erg hoog gespannen, thans staat een ieder weer met beide benen op de grond. Toch zijn er op diverse niveau's nog diverse zaken te realiseren. Gedacht moet hierbij wor den aan: vereenvoudiging van planning en pro cedures, waardoor wellicht de boekwer ken dunner kunnen worden; invoering van de Wet Voorzieningen Gezondheidszorg afstemming van beleid tussen de zes Bevejandse gemeenten en het vinden van een juiste samenwerkingsvorm in de Bevelanden, noodzakelijk voor de continuering van het proef projekt spe cifiek welzijn de Bevelanden, maar ze ker ook voor de periode daarna. Gelet op opgedane ervaringen een be hoorlijk moeilijke zaak, omdat het nu eenmaal niet eenvoudig is met meerdere besturen één regionaal beleid te voeren of wijzigingen aan te brengen in ge groeide situaties. Ons college is van mening dat laatst genoemde zaken van levensbelang zijn voor handhaving van het voorzieningen niveau in de regio de Bevelanden mede ten behoeve van inwoners uit onze ge meente. Voor wat betreft de voorgestelde toe kenning van subsidies aan diverse in stellingen moge worden verwezen naar het jaarprogramma 1984. In hoofdzaak is de lijn van 1983 gevolgd. Binnen dit beleidsplan past het, dat in het alge meen geen subsidie meer wordt ver strekt aan instellingen, die landelijk werk verrichten. Verenigingsgebouw. In het kader van de lokale welzijns zaken zijn de verenigingsgebouwen steeds een onderdeel, dat meetelt. De daaraan verbonden kapitaals- en exploi tatielasten zijn in verhouding tot de overige bedragen op de lijst van bij dragen en subsidies zo aanzienlijk, dat bezinning daarop noodzakelijk is. Toegegeven moet worden, dat enige lasten, bijvoorbeeld de kapitaallasten, achteraf niet meer te beïnvloeden zijn, doch de beheerskosten zijn dat wel. Het moet mogelijk zijn zodanige afspraken te maken, dat personeelskosten en kos ten van energie en schoonhouden wor den beperkt en zelfwerkzaamheid wordt bevorderd. Het beleid zal in overleg met besturen en gebruikers op die kostenbeperking gericht moeten zijn. De gebruiksmoge lijkheden dienen daarbij gewaarborgd te blijven, mits zij passen binnen het doel, waarvoor de accommodaties tot stand, zijn gebracht. In 1984 is het verenigingsgebouw te Kats voltoóid en zal door bestemming van gebouwen te Colijnsplaat een op lossing getroffen zijn voor enige vere nigingen en groepen. Dan is in alle kernen een reeks van vooi'zieningen verwezenlijkt, die naar onze mening voor een flink aantal jaren voldoende moet zijn om de behoefte daaraan te dekken. Wel de kostenbewaking, maar niet de uitbreiding zal voorshands onze zorg moeten zijn. Economische zaken. In een tijd van neergang kan moeilijk veel nieuw beleid op het terrein van het bedrijfsleven (zowel van particulier als van overheid) worden beschreven. De gemeente beschikt over weinig in strumenten en mogelijkheden op dat gebied. In het bedrijfsgebeuren is de ver plaatsing van het bedrijf van Verburg Holland b.v. een opvallende gebeurtenis. Dat is binnen Colijnsplaat niet alleen een gewichtige zaak voor het bedrijfs leven aldaar, maar zeer zeker ook van wege de daaruit voortvloeiende aktivi- teiten na leegkomen en bestemmen van gebouwen in de kern. Met genoegen hebben wij kunnen kon stateren, dat als gevolg van opdrachten aan de Oosterscheldekombinatie (Dos- bouw) te Kats werk kon worden aan geboden voor een paar jaar. Van dat aanbod kunnen ook een aantal ingeze tenen profiteren. Dergelijke impulsen zijn, ook al zijn zij van tijdelijke aard, welkom omdat ook in onze gemeente het getal werklozen aanzienlijk is toegeno men. De bij het onderdeel sociale zaken genoemde cijfers mogen dat aantonen. In het kader van het economisch leven noemen wij de visserij en in dat verband de gemeentelijke vismijn. Het resultaat van het vismijnbedrijf is de laatste jaren bevredigend. Na een kritieke situatie omstreeks 1975/1976 is een verbetering ingetreden. Deze is versterkt na de bouw van de nieuwe mijn en de aanleg van de nieuwe haven. Wij, hebben dat ook gezegd tijdens de visserijdagen 1983. Terzijde merken wij op, dat wij de voortzetting van perio dieke visserijdagen een goede zaak vin den, omdat op die dagen vissers, han delaars, bestuurders, adviseurs en be volking elkaar ontmoeten en van eikaars werken en wensen kennis kunnen nemen In de afgelopen jaren moest telkens met een exploitatieverlies van het vis mijnbedrijf genoegen worden genomen. Uit een oogpunt van economie geen goede zaak uiteraard, maar als wij zien welke nevenbelangen met het hebben van een vissershaven en een visafslag gepaard gaan, dan achten wij het ac cepteren van enig verlies verdedigbaar. Wij noemen als nevenbelang de werk gelegenheid, de mogelijkheden voor werk voor andere bedrijven, de belan gen van het winkelbestand en de aan trekkelijkheid van het bezoeken van de vismijn, ook door passagiers van de rondvaartboot. Gezien de ervaringen in 1982 en de opbrengsten in 1983 tot heden verwach ten wij in 1984 de exploitatie sluitend te houden. Vele zaken, de vismijn en de vissers haven betreffende, worden niet alleen besproken met de direkteur van de mijn en met de havenmeester, maar ook met de vismijncommissie. Dat is een overleg- groepje, waarin gemeente, direktie, ha venmeester, vissers en handel vertegen woordigd zijn. Wij menen, dat dit over leg goed werkt en zeker gehandhaafd moet blijven. Het gemeentebestuur moet alert blij ven op de funktie van de mijn, het hebben van voldoende personeel, goede afspraken met de peken (groep vislossers en -sorteerders) en beschikbaarstelling van goed en voldoende materiaal in de vorm van kisten en vervoer van het schip naar de mijn. In het kader van de afsluiting van de Oosterschelde zullen wij blijven aan dringen op het hebben van een losplaats voor de vissers aan de buitenzijde van de pijlerdam. Financiën. Uitkering gemeentefonds. Zoals bij I, algemene zaken, reeds is vermeld, is de berekening van de al gemene uitkering uit het gemeentefonds bekend, doch de samenstelling van de uitkering ondergaat nogal eens een wij ziging. Voor de gemeente betekenen die mutaties niet altijd een achteruitgang, integendeel soms, maar tegenover toe vallige verhogingen enerzijds staat een aanzienlijke verlaging anderzijds wegens korting op de uitkeringen. Het is niet te zeggen, waarop deze sommetjes op de lange duur uitkomen. Wij kunnen slechts rekenen met de ge gevens van dit moment en die laten voor onze gemeente geen al te somber beeld zien. Onvoorziene uitgaven. De post voor onvoorziene uitgaven geeft een ruimte van ruim twee ton, welk bedrag door correktie van de uit kering uit het gemeentefonds nog wordt vergroot en anderzijds door toevoeging van in 1983 aangegane verplichtingen nog wordt aangetast. De kosten, verbonden aan de uitvoe ring van het dorpsvernieuwingsplan zul len nog niet direkt in 1984 volop ten laste van de begroting komen, maar voor de komende jaren moet een aan zienlijke aantasting van de post onvoor zien bij het bepalen van het beleid in gedachten worden gehouden. Reserves. Voor de dekking van diverse investe ringen is in het verleden meerdere ma len een beroep gedaan op de reserves. Genoemd kunnen worden de eerste fase van de verbouw van het gemeentehuis, verenigingsaccommodaties, sportvoor- zieningen, openbare werken. De stand van de reserves bij aanvang van het dienstjaar 1984 (zie staat O op bladzijde 183 van de begroting) is nog groot genoeg om als dat nodig is dekking van enige investeringen toe te staan. In voorkomend geval kunt u voorstellen dienaangaande tegemoet zien In de begroting wordt reeds een be roep gedaan op het onderhoudsfonds bungalowpark Veerse Meer I tot dekking van het onderhoud en extra kosten van herbestrating. Belastingen. Gezien de eerder omschreven gezonde toestand van de gewone middelen, de aanwezige saldireserve en de stand van de overige reserves achten wij voor '84 alleen een verhoging nodig van die rech ten (retributies), waartegenover stij gende kosten staan, zoals reinigingsrech ten, rioolafvoerrecht, liggelden, precario rechten, huren, e.d. U kunt de voorstel len daaromtrent tegemoet zien. Zoals reeds aangegeven wensen wij de tarieven van de overige belastingen te handhaven in 1984. Het betreft: 1. De hondenbelasting. Tarief eerste hond ƒ41,15; 155,25 voor twee honden en 109,75 voor elke hond meer. Op brengst 12.480, 2. De onroerend-goedbelasting. Tarief per 3.000,— geschatte waarde: 3,60 voor de gebruikers en 4,55 voor de eigenaars. Opbrengst 224.400,en 290.700,515.100, 3. De woonforensenbelasting. Tarief 2,08 °/oo van de waarde voor de on roerend-goedbelasting. Opbrengst is 115.000,—. 4. De toeristenbelasting. Tarief ƒ0,44 per persoon per overnachting. Opbrengst 104.000,— Slot. In het voorgaande hebben wij getracht een aantal aandachtsgebieden van ons bestuur te noemen en aan te geven in welke richting wij menen, dat het beleid moet worden gevoerd, c.q. voortgezet. Wegens vele onzekerheden in ons hui dige maatschappelijk bestel, vooral op financieel gebied, moet in vele gevallen worden afgewacht in hoeverre beleids plannen ook werkelijk tot verwezenlij king komen. Dat geldt te meer, als die uitvoering afhankelijk is van rijkssubsidies, zoals dat met name het geval is bij de onder ons sterk levende projekten als dorps vernieuwing, verbetering riolering en verbetering van woonbuurten. Met de hulp van uw raad hopen wij op de goede momenten tot besluitvor ming voor dat beleid te 'komen. Wij hopen verder op konstruktieve en open wijze met uw raad samen te wer ken om tot die beleidsvorming en -uit voering te komen. In dit begrotingsjaar is dat mogelijk gebleken. Wij vertrou wen die mogelijkheid en de goede wil ook in het begrotingsjaar 1984 weer te gen te komen. Op diezelfde basis van wederzijdse waardering en vertrouwen hopen wij in teamverband te werken met alle mede werkers. Al die medewerkers, die er voor zorgden, dat wij de begroting 1984, zoals deze thans voor ons ligt, tijdig kunnen behandelen, zeggen wij op deze plaats dank. Daarbij denken wij aan de administratieve mensen, maar ook aan de technische, de onderwijskundige, de medewei'kers van de diensten en de adviseurs uit de vele commissies en ad viesgroepen, die ons bij het besturen van de gemeente door advies en infor matie bijstaan. Graag zullen wij de ontwerpbegro ting 1984 en de daarbij behorende stuk ken met u behandelen op 27 oktober a.s. AVONDEN VAN PAX CHRISTI OVER KERNWAPENPROBLEMATIEK In mei 1983 verscheen er een brief van de Nederlandse bisschoppen onder de titel „Vrede en Gerechtigheid". Met deze brief hebben zij geen eindoordeel willen geven, maar een hulpmiddel wil len aandragen om tot een duidelijkere plaatsbepaling in de kernwapenproble- matiek te komen. Zij zeggen dan ook „Het gesprek moet voortgaan". Om deze oproep inhoud te geven or ganiseert de werkgroep Pax Christi Zee land een tweetal avonden in Goes (15 en 29 november); Middelburg (7 en 21 november) en Zierikzee (10 en 24 no vember) waarop de bovengenoemde pro blematiek besproken wordt. De eerste avond is vooral informatief van aard: „Wat zeggen de bisschoppen in hun brief?" De tweede avond heeft vooral bezinning en het uitwisselen van meningen tot doel: „Hoe denken we zelf over deze problematiek?" De avonden staan open voor allen, die belangstelling hebben. Inlichtingen over plaats, aanvang, benodigd materiaal, kunt u verkrijgen bij: Stichting Katho liek Maatschappelijk Aktiveringswerk, t.a.v. Pieter Windt, Jasmijnstraat 23a, te Goes, Telefoon 01100 - 27493 (sekre- tariaat van de wei-kgroep). FEESTELIJKE OPENING SUSKE EN WISKE-AKTIE DOOR JEUGD RODE KRUIS Op 20 oktober 1983 is het Jeugd Rode Kruis officieel van start gegaan met de verkoop van een speciaal Suske en Wiske-boekje, getiteld „Beter voor Bert" Ter gelegenheid hiervan organiseerde het Jeugd Rode Kruis op die dag een feestelijke manifestatie. De verkoop van het boekje, dat 'tegen de prijs van 3,95 op de markt zal verschijnen, is bedoeld als fondsenwer vend projekt en is opgevat in het kader van werkgebied 1 van het Jeugd Rode Kruis, sociale aktiviteiten, waar met name het omgaan met jeugd en jongeren met een handicap een belangrijke plaats inneemt. Het Jeugd Rode Kruis wil in samen werking met de afdeling Welzijnszaken van het Rode Kruis de integratie bevor deren tussen jongeren met en zonder handicap en ziet in het gezamenlijk op vakantie gaan een middel om aan deze gedachte inhoud te geven. De opbrengst van de Suske en Wiske-aktie zal worden gebruikt om dit te realiseren. Gedacht wordt o.a. aan het aanschaf fen van een aangepaste bus, voorzien van de noodzakelijke kampeerspullen, waarmee jaarlijks regelmatig vakantie weken georganiseerd kunnen worden. Bovendien zijn er naast de bestaande jeugd- en jongerenvakanties op de „J. Henry Dunant" plannen voor een aparte jeugd- en jongerenweek in een vaste landakkommodatie. Ook zal bij wijze van experiment de mogelijkheid beke ken worden van vakantieweken voor jongeren met een geestelijke handicap of sociale problematiek. De aktieperiode zal lopen van 20 ok tober tot 15 februari 1984. De Suske en Wiske-boekjes zijn te verkrijgen bij een 60-tal distributie punten (plaatselijke Rode Kruis-afde- lingen) of aan te vragen bij de afdeling Jeugd Rode Kruis van het Nederlandse Rode Kruis, 070-469595, toestel 341. In het laatste geval moet rekening worden gehouden met verzendkosten. N00RD-BEVELANDSE HENGELSPORTVERENIGING HIELD WEDSTRIJD Zaterdag j.l. hield de Noord-Beve- landse hengelsportvereniging haar zesde kompetitie wedstrijd, meetellend voor het kampioenschap 1983, in de Ooster schelde bij Colijnsplaat. Aan deze wedstrijd namen onder i- deale weersomstandigheden 53 leden deel, welke in totaal slechts 39 vissen vingen, waarvan 20 ondermaatse en 19 bovenmaatse, met een gewicht van 5784 gram. Na afloop van de wedstrijd werden de prijzen uitgereikt door voorzitter Biondina in café „Juliana" te Colijns plaat. De uitslag was: 1. M. C. de Regt, Kamperland 905 pnt. 2. A. Schoe, Oostkapelle 671 pnt. 3. M. Kodde, Oostkapelle 530 pnt. 4. M. G. de Smit, Kamperland 498 pnt. 5. G. Noordhoek, Oostkapelle 473 pnt. 6. J. Janse, Oostkapelle 465 pnt. 7. G. de Haan, Oost-Souburg 419 pnt. 8. J. Moerland, Colijnsplaat 405 pnt. 9. J. J. de Haze, Kamperland 380 pnt. 10. A. Versluis, Colijnsplaat 360 pnt. 11. J. Minnaard, Wissenkerke 357 pnt. De volgende kompetitiewedstrijd wordt gehouden op 19 november 1983 van 13.0015.30 uur. Inschrijven van 12.0012.30 uur in café „Juliana" te Colijnsplaat.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1983 | | pagina 4