VERVOLG BESCHRIJVINGSBRIEF
VAN GEMEENTE WISSENKERKE
Hinderwet uitvoerings-programma.
Via een circulaire is in 1982 door het
toenmalige ministerie van volksgezond
heid en milieuhygiëne gewezen op de
mogelijkheid om een bijdrage te krijgen
in de kosten voor het opstellen van een
hinderwetuitvoeringsprogramma. Dit
hinderwetuitvoeringsprogramma heeft
ten doel de achterstand in de uitvoering
van de Hinderwet in te lopen en een
meer efficiënte manier van werken te
bevorderen.
In samenwerking met de Centrale
Dienst Gemeentewerken hebben wij be
sloten een hinderwetuitvoeringspro
gramma op te stellen en het projekt aan
te melden teneinde in aanmerking te
komen voor een rijksbijdrage.
De eerste fase van het programma,
het inventariseren en registreren van
alle inrichtingen, is op dit moment voor
80% achter de rug. Tijdens deze fase
is onderzocht welke inrichtingen onder
de werking van de Hinderwet vallen
en welke inrichtingen een toereikende
hinderwetvergunning bezitten.
Aan de hand van de verkregen gege
vens wordt er een controleprogramma
opgezet voor inrichtingen die een toe
reikende hinderwetvergunning bezitten.
Voor de inrichtingen die niet over een
vergunning beschikken wordt aan de
hand van de mate van hinder voor de
omgeving bepaald welke inrichtingen
prioriteit hebben bij het laten aanvragen
van een vergunning.
Dit programma zorgt er dus voor dat
binnen afzienbare tijd alle hinderwet-
plichtige inrichtingen over een vergun
ning beschikken en dat er regelmatig
controle plaatsvindt op de naleving van
de hieraan verbonden voorschriften.
De snelheid waarmee de achterstand
zal worden ingelopen en de frequentie
waarmee controle worden uitgevoerd, is
een beleidsbeslissing. In november zal
het eindrapport aan de gemeenten wor
den toegestuurd en moet de prioriteit
worden bepaald. Het hinderwetuitvoe-
rings-programma zal dan tevens in een
raadsvergadering worden behandeld.
Uit een eerste inventarisatie is geble
ken, dat in vex-gelijking met andere bij
de dienst aangesloten gemeenten in Wis-
senkerke relatief veel inrichtingen over
een toereikende hinderwetvergunning
beschikken.
Provinciaal afvalstoffenplan.
In de afvalstoffenwet is voor de Pro
vincie de plicht opgenomen een pro
vinciaal afvalstoffenplan te maken. In
dit plan is aangegeven hoe de inzameling
en verwerking zal moeten geschieden
van huishoudelijke afvalstoffen, be
drijfsafval dat samen met huishoude
lijke stoffen worden verwijderd en
bouw- en sloopafval. De noodzaak voor
een planmatige aanpak van het afval
probleem wordt gevormd door het feit,
dat tot het eind van de jaren zeventig
hieraan weinig aandacht is geschonken.
Het grote aantal stortplaatsen in Zee
land (eind 1970 ongeveer 60) en de vaak
slechte exploitatie hebben vaak tot mi
lieuhygiënische, esthetische en land
schappelijke bezwaren aanleiding gege
ven. De laatste tijd is er dan ook het
besef gegroeid dat een gekoördineerde
aanpak van het afvalprobleem noodza
kelijk is, wat heeft geresulteerd in de
huidige afvalstoffenwetgeving.
Het provinciale afvalstoffenplan, dat
in juni 1982 van kracht is geworden,
bevat de volgende doelstellingen:
het komen tot een doelmatige afval
verwerking;
het doorvoeren van regionalisatie;
het uitvoeren van een sanering van
de afvalstoffenplaatsen (het verbeteren
van stortplaatsen en het sluiten van
niet-acceptabele stortplaatsen)
het opzetten van het in de toekomst
te voeren beleid.
Een belangrijk punt is het bevorderen
van de regionalisatie, wat betekent dat
de gemeenten niet langer het afvalver
werkingsprobleem ieder voor zich aan
pakken, maar onderling samenwerken.
Daartoe zijn een aantal samenwerkings
gebieden aangewezen.
Noord-Beveland maakt deel uit van
het samenwerkingsgebied Midden-Zee
land. In feite wordt door de gemeenten
in Midden-Zeeland al samengewerkt op
het terrein van de afvalverwerking,
daar zij in 1973 de gemeenschappelijke
regeling „Vuilnisstortplaats Midden-
Zeeland" zijn aangegaan. De centrale
stortplaats bij Nieuwdorp biedt nog vol
doende ruimte om nog zo'n 15 jaar afval
te kunnen storten. Na deze periode zal
er echter een andere verwerkingsme
thode voorhanden moeten zijn.
Hiermede komt men op een ander be
langrijk facet uit het afvalstoffenplan,
het komen tot een doelmatige afval
verwerking. Tijdens een gesprek tussen
gemeentelijke en provinciale vertegen
woordigers in januari van dit jaar is
naar voren gekomen dat er een onder
zoek moet komen naar alternatieve af
valverwerkingsmethoden. De studie
moet zich richten op het zoveel mogelijk
benutten en hergebruiken van afval
stoffen. Dit zal tot gevolg hebben dat
de hoeveelheden te storten afvalstoffen
worden verminderd, zodat de huidige
stortplaats langer gebruikt kan worden.
Resultaat van deze bespreking was,
dat er een werkgroep is gevormd, be
staande uit vertegenwoordigers van de
samenwerkingsgebieden en de provincie,
die voorstellen moeten doen voor het la
ten verrichten van deze studie, met de
daaraan verbonden financiële konse-
kwenties.
Wij vinden het minder gelukkig dat
de provincie er zonder meer van uitgaat
dat het afvalprobleem een gemeentelijke
taak is. Resultaat is dat een eventueel
te verrichten onderzoek naar alterna
tieve verwerkingsmethoden door de ge
meenten bekostigd zal moeten worden.
Zodra de werkgroep haar voorstellen
klaar heeft, zal men zich tot de gemeen
ten wenden om de financiële middelen
beschikbaar te stellen. Op dat moment
krijgt ook u de mogelijkheid zich over
deze zaak uit te spreken.
Toepassen hinderwet op Oosterschelde-
werken.
Zoals u bekend zal zijn is aan de
hinderwetverordening voor de Ooster-
scheldewerken van de gemeenten Veere,
Westerschouwen en Wissenkerke Ko
ninklijke Goedkeuring onthouden. Daar
het voor de gemeente Veere en Wester
schouwen om een principiële zaak gaat,
heeft men in overleg met Gedeputeerde
Staten besloten een nieuwe verordening
op te stellen.
Uitgangspunt is dat deze verordening
alleen geldt voor de beide werkeilanden.
Voor de damaanzet op het grondgebied
van de gemeente Wissenkerke zal geen
hinderwetverordening gelden, maar zal
voor eventuele hinderwetplichtige akti-
viteiten een vergunning moeten worden
aangevraagd. Van de kant van het Mi
nisterie van Ruimtelijke Ordening,
Volkshuisvesting en Milieubeheer heeft
men laten weten in principe akkoord te
kunnen gaan met deze werkwijze.
Tijdens een inventarisatie is gebleken,
dat alleen op het terrein bij de Sophia-
haven hinderwetplichtige aktiviteiten
plaatsvinden. Deze zijn echter van zeer
tijdelijke aard (1 a 1,5 jaar). Wij hebben
dan ook besloten, dat hiervoor geen
hinderwetvergunning behoeft te worden
aangevraagd.
Volkshuisvesting en ruimtelijke
ordening.
Het bij de aanbiedingsbrief van de
begroting 1983 aangekondigde in voor
bereiding zijnde bestemmingsplan „Ha
vens Kamperland en omgeving" kon tot
op heden nog niet ter vaststelling wor
den aangeboden, omdat het onderzoek
naar mogelijke geluidshinder van de hei-
palenfabriek van Pit-Beton nog niet is
afgerond.
Aan een wijziging van de bestem
mingsplannen voor de bebouwde kom
men wordt thans de laatste hand gelegd.
T.b.v. een wijziging van het bestem
mingsplan „Buitengebied", hetwelk o.a.
zal moeten worden aangepast aan het
Streekplan Midden-Zeeland is een z.g.
stuurgroep ingesteld, waarin o.a. ook een
ambtenaar van de Provinciale Planolo
gische Dienst zitting zal nemen. Het
voordeel van deze werkwijze is dat na
afronding van het overleg het ontwerp
plan mogelijk in definitieve vorm aan
de subcommissie gemeentelijke bestem
mingsplannen kan worden aangeboden
en hoge kosten i.v.m. het verwerken van
opmerkingen met betrekking tot plan-
kaarten en voorschriften kunnen wor
den voorkomen.
Woningbouw.
Ook in 1983 waren de nieuwbouw-
aktiviteiten van woningen niet groot. In
de sektor permanente bewoning was dit
zelfs nihil. In het park Ruiterplaat werd
één nieuwe woning gebouwd terwijl in
het park Schotsman één woning in aan
bouw is.
Wat betreft de bouw van de 5 klei
nere woningwetwoningen te Kamper
land met daarbij 6 wooneenheden voor
1- en 2-persoons huishoudens kan wor
den gemeld, dat de beschikkingen door
het Ministerie zijn afgegeven, zodat ver
wacht mag worden dat binnen korte tijd
met de bouw kan worden begonnen.
De prognose voor de woningbouw voor
de jaren 1984 t/m 1986 werd in uw
vergadering van 15 augustus j.l. vast
gesteld.
Woningverbetering.
Ook op het punt van de woningver-
betering'met gebruikmaking van de Bij-
drage-regeling verbetering particuliere
woningen 1979/11 was het zeer rustig.
Tot op heden werden slechts 2 beschik
kingen afgegeven voor een totaal bedrag
aan premie van 9.875,bij een bedrag
aan verbouwkosten van 91.950,
Garanderen geldleningen voor woningen
De aanvragen om gemeentegarantie
voor leningen zijn erg gering. In de af
gelopen 12 maanden zijn 10 garanties
verleend. In alle gevallen betrof het
leningen voor aankoop van bestaande
woningen.
Tot op heden heeft nog geen openbare
verkoop plaats gevonden in deze ge
meente als gevolg van het niet meer
voldoen aan de financiële verplichtingen
in gevallen van gemeentegarantie.
Onderwas.
Een aantal onderwijszaken zijn in de
periode tussen de vorige aanbiedings
brief en thans aan de orde geweest.
Voor de o.l.s. „De Vliete" is door ons
kollege, na overleg met de voorlopige
medezeggenschapsraad, een definitief
medezeggenschapsreglement vastgesteld
De verkiezingen voor leden van de raad
zullen binnenkort plaatshebben.
Voorts is door u onlangs besloten de
o.l.s. „De Vliete" in die zin uit te breiden
dat ook kleuters tot de school mogen
worden toegelaten. Zulks vindt plaats
met toepassing van de zgn. Verruimings-
wet, waarbij het voor bepaalde lagere
scholen mogelijk wordt tot aan de in
werkingtreding van de wet op het basis
onderwijs ervaring op te doen met het
kleuteronderwijs.
Per 1 januari 1984 mogen op de chr.
lagere school „De Dubbele Punt" te
Geersdijk eveneens kleuters worden toe
gelaten. De financiële gevolgen van een
en ander zijn elders in deze brief weer
gegeven.
Overzicht kleuterscholen met aantal
kleuters.
Aanduiding school: Aantal per:
16-1-82 1-9-83
Chr. kleuterschool 35 37
„Vrolijk en Blij"
Kamperland
Chr. kleuterschool 34 11
„De Peelandertjes"
Wissenkerke
Totaal 69 48
Verplicht aan te stellen leidsters:
Voor 1 t/m 32 kleuters: 1 leidster.
Voor 33 t/m 64 kleuters: 2 leidsters.
Overzicht lagere scholen met aantal
leerlingen.
Aanduiding school Aantal per:
16-1-82 1-9-83
O.L.S. „De Vliete 43 48
Wissenkerke 12 kleuters
C.N.S. „De Pijler" 69 57
Wissenkerke
C.N.S. „De Dubbele Punt" 44 43
Geei-sdijk
C.N.S. „Prins Willem 137 119
Alexander" Kamperland
Totaal 293 279
Verplicht aan te stellen onderwijzers:
Voor 1 t/m 23 leerlingen: 1 onderwijzer.
24 t/m 54 leerlingen: 2 onderwijzers.
55 t/m 88 leerlingen: 3 onderwijzers.
89 t/m 124 leerlingen: 4 onderwijzers.
125 t/m 158 leerlingen: 5 onderwijzers.
Sport en recreatie.
Buitensporten.
De beide sportkomplexen verkeren in
een prima staat en voldoen aan de daar
voor te stellen eisen. De staat van het
oefenveld van het sportkomplex te Kam
perland heeft nog onze aandacht in
verband met de natte toestand van dit
veld gedurende de wintermaanden. In
tussen zijn een aantal werkzaamheden
uitgevoerd, waaronder het aanbrengen
van een extra drain. Hopelijk behoren
de problemen thans tot het verleden.
Binnensporten.
Wederom kon aan alle verzoeken voor
buitenschoolgebruik van de beide gym
zalen (thans voor het seizoen 1983/'84)
worden voldaan. De mogelijkheden voor
de bouw van een accommodatie voor
het beoefenen van b.v. tafeltennis en
badminton worden nog onderzocht. Ui
teraard spelen de financiën hierbij een
grote rol.
Zwembad.
Met betrekking tot 'het openlucht
zwembad volgen hieronder een aantal
cijfers:
Bezoekersaantallen: 1980 1983
Recreatief zwemmen 6774 8179
Schoolzwemmen 3145 3149
Totaal 9919 11328
Deelnemers vierdaagse 119 152
Gasverbruik (m3): 30470 12432
Itekreatie.
Illegaal kamperen.
Eén van de minder plezierige kanten,
verbonden aan de rekreatie in onze ge
meente, is een toename van het aantal
illegale kampeerders. Zoals wij vorig
jaar hebben geschreven heeft het grote
illegale kampeerders op De Schotsman
geleid tot het instellen van een over
loopterrein naar tevredenheid gefunk-
tioneerd.
Door de Provincie is aangedrongen op
regionale samenwerking. Wij hebben
dan ook besloten deel te nemen aan de
„Walcherse regeling", waarbij de Wal-
cherse kustgemeenten onderling gege
vens uitwisselen over de bezetting van
kampeerterreinen en eensluidende re
gels hadden opgesteld voor het in ge
bruik nemen en funktioneren van over
loop terreinen. Doordat de gemeente
Domburg zich niet aan de gemaakte af
sprak hield, is de regeling echter
voortijdig ter ziele gegaan.
Wij vinden echter dat 'het illegaal
kamperen moet worden aangepakt.
Wanneer dit wordt toegelaten, zal het
binnen enkele jaren extreme vormen
aan kunnen nemen. Naar onze mening
is het bestrijden van het illegaal kam
peren een taak van de politie. Deze
kampt echter tijdens de zomermaanden
met een gebrek aan personeel. Pogingen
om er tijdelijk mensen bij te krijgen zijn
tot nu toe mislukt.
Bij de politie bestaat thans de wens
om d.m.v. cijfers de onderbezetting aan
te tonen. Daar het bestrijden van het
illegaal kamperen veel tijd kost (plm.
15 min. voor 1 proces-verbaal) hebben
wij besloten de politie behulpzaam te
zijn bij het verzamelen van gegevens
voor het illegaal kamperen. Daartoe
hebben wij iemand aangesteld, die elke
nacht van half juni tot half september
het aantal illegale kampeerders en de
plaatsen waar zij verblijven registreert
en de gegevens doorgeeft aan de politie.
Tot nu toe is gebleken dat van het
aantal illegale kampeerders een groot
aantal door de politie bekeurd is. Ge-
konstateerd kan worden, dat er dit jaar
minder illegale kampeerders staan, dan
het voorgaande jaar. De exacte cijfers
zullen wij t.z.t. van de politie ontvangen.
Inwerkingtreding nieuwe kampeerwet.
Vorig jaar hebben wij u geschreven,
dat in 1983 de nieuwe kampeerwet in
werking zou treden. Tot voor kort werd
de datum 1 september 1983 aangehouden.
In een motie heeft de Tweede Kamer
echter onlangs de minister van land
bouw en visserij vex-zocht het tweede
lid van artikel 27 te wijzigen. Daarin
staat dat op het erf van een woning drie
kampeermiddelen mogen worden ge
plaatst, zonder dat gemeenten hiertegen
op kunnen treden. Een aantal Zeeuwse
kustgemeenten en de Waddeneilanden
vrezen dat deze kampeervrijheid zal
leiden tot een chaos.
Het ziet er dus naar uit, dat de wet
gewijzigd gaat worden, nog voordat deze
in werking is getreden. De minister
overweegt thans de wet zodanig aan te
passen, dat gemeenten waar het zomers
druk wordt, bij hem toestemming kun
nen vragen om kamperen op particuliere
erven te verbieden.
De verwachting is thans dat de wet
pas op 1 januari 1984 in werking zal
treden.
Sociale zaken en welzyn.
Werkloosheid.
De afname van de welvaart en de toe
name van de werkloosheid is nog steeds
een punt van aanhoudende zorg. Nog
steeds moeten eens goedlopende bedrij
ven de poorten sluiten, waardoor er
meer mensen op straat komen te staan.
Landelijk is de werkloosheid al opge
lopen tot ruim 800.000. Voor al deze
werklozen bestaat slechts een vakature-
bestand van plm. 10.000. De kans om na
ontslag weer in het arbeidsproces op
genomen te worden, wordt steeds klei
ner.
De werkverruimende maatregelen,1 ge
nomen door de rijksoverheid ter be
strijding van de werkloosheid, zijn
slechts een druppel op de gloeiende
plaat. De laatste tijd worden de moge
lijkheden opengehouden om te kunnen
gaan werken met behoud van uitkering.
Werkloosheid in Wissenkerke.
Dat de werkloosheid landelijk ex-nstige
vormen aan gaat nemen, is ook in dui
delijke mate merkbaar in onze gemeente
Het aantal werklozen is inmiddels be
hoorlijk opgelopen in vergelijking tot
juli 1982: toen 57 mannen en 15 vrouwen
Vanaf 1 januari 1983 kan het volgende
beeld worden gegeven:
januari '83: 113 mannen en 34 vrouwen;
april 1983: 95 mannen en 26 vrouwen;
augustus '83: 88 mannen en 27 vrouwen.
De daling van het aantal werklozen
na de wintermaanden moet voorname
lijk worden toegeschreven aan de start
van het zomerseizoen. Vele werklozen
hebben kans gezien een dienstbetrekking
te vex'kxdjgen in de sector rekx-eatie. Ver
wacht mag worden dat het aantal werk
lozen weer toe zal nemen na afloop van
het seizoen.
Overzicht van het aantal uitkerings
ontvangers over het jaar 1982.
Aan de hand van de cijfers van de op
gaven over het jaar 1982 kan volgend
overzicht worden gegeven. De bedragen
zijn afgeleid van het bedrag dat gede-
klareerd is bij de rijksoverheid.
Wet Werkloosheidsvoorziening (53)
f 652.426.04; Bijstand aan thuiswonenden
jonger dan 65 jaar (14) f 160.649.52; Bij
stand aan thuiswonenden van 65 jaar en
ouder (2) f 3.012.00; Bijstand aan per
sonen in bejaardenoorden (42) f845.754.66
Bijstand aan personen in verpleeginxdch-
tingen (3) f 117.654.70; Rijksgroepsrege
ling Werkloze Werknemers (28)
f 257.804.90.
Overzicht van het aantal uitkerings
ontvangers per 1 juli 1983.
Onderstaande opgaaf laat zien hoeveel
personen in het tweede kwartaal uitke
ring hebben ontvangen:
Wet Werkloosheidsvoorziening 43;
Beeldende Kunstenaarsregeling 1; Bij
stand aan thuiswonenden jonger dan 65
jaar 6; Bijstand aan thuiswonenden ou
der dan 65 jaar 2; Bijstand aan personen
in bejaax-denoox-den 45; Bijstand aan per
sonen in verpleeginrichtingen 2; Rijks
groepsregeling Werkloze Wex-knemers 18
Wij verwachten dat de bedragen op
genomen in de begroting voor het dienst
jaar 1984 voldoende zijn om de te ver
wachten uitgaven op grond van de ge
noemde regelingen te doen.
Bystand aan personen in bejaarden
oorden.
In de toelichting op de begroting voor
het dienstjaar 1983 hebben wij vermeld
dat een andere voxm van financiering
is ontworpen. Voor wat betreft de ver
pleeginrichtingen is dit gerealiseerd per
1 januari 1983. Ten aanzien1 van de fi
nanciering van de bejaardenoorden kun
nen wij mededelen, dat het betalings
verkeer rechtstreeks plaats gaat vinden
tussen de rijksoverheid en de tehuizen.
Als taak voor de gemeente zal naar alle
waarschijnlijkheid het verrekenen van
de eigen bijdrage en het innen hiervan
resteren. Wij verwachten dat deze om
schakeling weinig tot geen invloed zal
hebben op de thans te verrichten werk
zaamheden ten aanzien van deze groep.
De verwachting bestaat, dat dit nieu
we systeem van financiering per 1 ja
nuari 1984 van kracht zal worden. Hier
over zijn tot nu toe echter nog geen de
finitieve mededelingen gedaan. In af
wachting van deze wijziging hebben wij
gemeend toch een bedrag van f 1.2 mil
joen te moeten uittrekken, waar een bij
drage van het x-ijk tegenover staat van
f 1.08 miljoen. Zulks voor het geval dat
de voorgenomen wijziging geen door
gang vindt. Wanneer de wijziging wel
van kracht gaat worden, zullen er voor
de gemeente ten aanzien van deze kate-
gorie geen uitgaven meer te doen zijn.
In dat geval ontstaat er voor de ge
meente een financieel voordeel van
f 120.000.(Het deel wat anders ten
laste van de gemeente zou blijven).
Samenvoeging werkloosheidsregelingen.
Eerder hebben wij u medegedeeld dat
er plannen in de maak zijn om te komen
tot een nieuwe regeling tot het vexwan-
gen van de huidige werkloosheidsrege
lingen, te weten de WW, de WWV én de
RWW. Tot op heden is hier weinig meer
over bekend geworden. Een samenvoe
ging zal op zijn vroegst aan de orde ko
men per 1 januari 1985.
Beleidsvoornemens t.a.v. de sociale zorg.
Door het aantrekken van een extra
medewerker in 1983 hebben wij de mo
gelijkheid gekregen om meer aandacht
te besteden aan een correcte behande
ling van de aanvragen en controle op
de juistheid van de gegevens van de uit
keringsontvangers.
Regelmatig zal het bestand aan een
hercontrole wox-den onderworpen.
Ten aanzien van gevallen, waarin on
eigenlijk gebruik wordt vermoed, zal
scherper worden opgetreden.
Project „Mensen zonder Baan".
Door uw x-aad is in januax-i 1983 be
sloten tot het deelnemen aan het pro
ject „Mensen zonder Baan" voor de
duur van een jaar vermeerderd met de
opzegtex-mijn. De kosten die aan deel
name verbonden zijn hebben wij voor
lopig geraamd op een bedrag van f 1294.
De kans is groot, dat dit bedx-ag bij het
vaststellen van het ontwerp-jaax-pro-
gramma Specifiek Welzijn 1984 kan wor-
den verlaagd tot f 812.36. De bijdrage
van de gemeente heeft slechts betrek
king op de algemene kosten en de kos
ten t.b.v. de Regionale Stuux-groep. De
activiteiten worden grotendeels bekos
tigd via art. 36 van de WWV.
Het px-oject „Mensen zonder Baan"
houdt zich voornamelijk bezig met so-
siaal-culturele-, edukatieve- en sociaal-
economische activiteiten voor werklozen
en andere belanghebbenden uit de doel
groep. Ten aanzien van de sociaal-cultu
rele en edukatieve activiteiten zijn re
gionaal een aantal voorzieningen opge
zet, waarvan redelijk gebruik wordt ge
maakt. Het sociaal-economische deel,
met name het vi'ijwilligerswerk met be
houd van uitkering, is volop in ontwik
keling, doch wordt bemoeilijkt omdat
aan tal van voorwaarden moet woi'den
voldaan. Elk initiatief in deze richting
moet worden getoetst aan deze x-egelen
en voorwaarden. Om deze toetsing te
kunnen verrichten is onlangs een „Toet
singscommissie" voor de regio ingesteld.
De ervaringen tot nu toe met het pro
ject „Mensen zonder Baan" zijn o.i. ma
tig. Het is bekend dat enkele werklozen
uit onze gemeente deel hebben genomen
aan de sociaal-kuturele activiteiten die
of in Goes of in Heinkenszand worden
gehouden. Het is tot nu toe niet moge-
xxjK. geoleken enige activiteit op Noord-
.beveiand van de grond te krijgen. Ten
aanzxen van het sociaai-ecuxiomxscne
deel is gebiekeix, dat voor aeze „werx-
zaamneaen geen gemcexesseerutm zijn
gevonden. UeuacxiL worcu ue uuexsiuep
up een anuere wxjze uan tot nu tue te
oex-eixen.
voor meer infox'matie ten aanzien van
het project verwijzen wxj u naar net ad
vies van net üestuurueisuverieg van net
r-roerproject üpecxnex vveizijn regio de
üeveianuen, uat opgenomen is ni net
ontwerp-jaarpirógranuna opecuiex wei-
zijn iao4.
lueiproject Specifiek Welzijn.
Samen met de gemeenten Borsele,
Goes, x^apeiie, xvortgene en Keimers-
waai nemen wij oeei aan genoemd pro
ject. De ervaring leert uat net steeds
moexlxjxer worut om qua voornemens
en oesiuitvorming op een ixjn te Komen,
op dit moment wordt arux gewerxt om
te komen tot een nieuwe samenwer
kingsovereenkomst, die per 1 januari a.s.
moet gaan geiden, in ueze nieuwe over
eenkomst wordt gedacnt aan de moge-
iijxneid van oesiuitvorming op regio
naal niveau ten aanzien van regionale
suosidiezaken. Te zijner tijd zuneii na
dere voorsteilen aan uw raad woraen
voorgelegd.
Algemeen Maatschappelijk Werk.
Uok in 1984 zal op ae rijksoijdrage
voor net algemeen maatscnappeixjx werx
een aanmerkeüjke korting woruen toe
gepast, vermoeuenjk o,2 pet.
Deze korting zal dooroerekend moeten
worden aan oe betrokken instellingen,
wat een beperking zal oetekenen in de
werkzaamheden, up dit moment wordt
druk gewerkt om te komen tot een lor-
matieoeleid en een taakaioakening ten
aanzien van deze werksoort.
Gezxns- en bejaarclenverzoxging.
Het is nog steeds niet duiaenjk welk
financiei'ings-systeem het rijk per 1 ja
nuari a.s. gaat toepassen. Overwogen
wordt alle aikoopsommen en bijdragen
te vervangen door een budget, dat vei'-
volgens opgenomen kan worden in de
z.g. „Brede Doeluitkering" aan de proef-
gemeenten. Gevreesd wordt dat ook
nierop aanzienlijke kortingen worden
toegepast. Als bijdrage houden wij voor
lopig aan het bedrag dat thans ontvan
gen wordt voor deze werksoort in het
kader van het Besluit Proefgemeenten.
Sociaal-cultureel werk.
Van de zijde van de rijksoverheid is
vernomen dat op de rijksoijdrage een
korting plaats vindt van maar liefst 20
pet. Deze korting zal zijn doorwerking
vinden in de grootte van het aanbod van
sociaal-cultureel werk.
Wet Voorziening Gezondheidszorg.
Landelijk is men doende om te komen
tot de invoering van de Wet Voorzienin
gen Gezond'heidszoi-g, die tal van regels
moet geven over de openbare volksge
zondheid, vooi-zieningen etc.
Gezien het feit dat de voorzieningen
nog niet klaar zijn is de kans gx-oot, dat
de invoering wordt uitgesteld tot 1 juli
1984. Het veimoeden bestaat dat dit uit
stel niet gaat gelden voor de proefgebie
den. Deze zullen geconfronteerd worden
met een invoering per 1 januari 1984.
Het voornemen is om de invoering regio
naal in het kader van het Proetproject
Specifiek Welzijn aan te pakken.
Vanuit de WVG is inmiddels gekomen
tot de oprichting van de Distiicts Ge
zondheids Dienst Zeeland. Een voorstel
tot deelname heeft uw raad x-eeds be
reikt. Wij zullen uw raad op de hoogte
houden van de ontwikkelingen inzake
de WVG.
ALGEMENE FINANCIËLE ASPECTEN
Financieringsmiddelen.
Eerder in deze aanbiedingsbrief is al
ingegaan op de kapitaalswerken, waar
van de realisering ons college in het ko
mende jaar voor ogenstaat. Voor zover
kapitaalsuitgaven niet uit eigen midde
len kunnen worden gefinancierd worden
vaste geldleningen aangegaan bij de N.V.
Bank voor Nederlandse Gemeenten.
Naar de toestand per 1 augustus 1983
kan van de liquiditeitspositie van de ge
meente het volgende overzicht worden
gegeven:
Vlottende schuld f 1.121.500.00; vlotten
de middelen f 269.000.00; alzo netto vlot
tende schuld f 852.500.00.
Te doene betalingen ter zake van goed
gekeurde kapitaalsuitgaven en aflossin
gen van vaste schuld f 945.500.00; be
schikbaar komende vaste financierings
middelen en vrijkomende middelen we
gens afschrijvingen f 1.314.215.00, rest
f 368.715.00; blijft als netto kapitaalsbe-
hoeft f 483.785.00. Kasgeldnorm bedaagt
f 1.739.400.00, dan is het voordelig ver
schil tot welk bedrag nieuwe kapitaals
uitgaven kunnen worden gefinancierd
f 1.255.615.00.
De liquiditeitspositie van de gemeente
per 1 augustus 1983 is gunstiger dan de
situatie op dezelfde datum in 1982. Het
voordelig financieringsverschil bedroeg
een jaar geleden f 825.740.00. Dit is het
bedrag waarvoor kapitaalsuitgaven kun
nen wox-den gedaan, zonder dat hiervoor
vaste financieringsmiddelen (vaste geld
leningen) moeten worden aangetx-okken.
De rente voor de vaste geldleningen be
draagt op het ogenblik plm. 9 pet.
Slot.
Wij spreken de hoop uit, dat ook in
het- begrotingsjaar 1984 kan wox-den ge
rekend op een goede samenwerking met
uw raad.
Deze aanbiedingsbrief geeft lang geen
volledig beeld van alle activiteiten en
problemen waarmee deze gemeente te
maken heeft. Er is slechts een greep ge
daan, waarbij wij hopen er in geslaagd
te zijn de meest sprekende zaken nader
te belichten.
Wij geven u in overweging de begro
ting voor 1984 vast te stellen overeen-
komstig het aanboden ontwerp.