VERVOLG BESCHRIJVINGSBRIEF VAN GEMEENTE WISSENKERKE Hinderwet uitvoerings-programma. Via een circulaire is in 1982 door het toenmalige ministerie van volksgezond heid en milieuhygiëne gewezen op de mogelijkheid om een bijdrage te krijgen in de kosten voor het opstellen van een hinderwetuitvoeringsprogramma. Dit hinderwetuitvoeringsprogramma heeft ten doel de achterstand in de uitvoering van de Hinderwet in te lopen en een meer efficiënte manier van werken te bevorderen. In samenwerking met de Centrale Dienst Gemeentewerken hebben wij be sloten een hinderwetuitvoeringspro gramma op te stellen en het projekt aan te melden teneinde in aanmerking te komen voor een rijksbijdrage. De eerste fase van het programma, het inventariseren en registreren van alle inrichtingen, is op dit moment voor 80% achter de rug. Tijdens deze fase is onderzocht welke inrichtingen onder de werking van de Hinderwet vallen en welke inrichtingen een toereikende hinderwetvergunning bezitten. Aan de hand van de verkregen gege vens wordt er een controleprogramma opgezet voor inrichtingen die een toe reikende hinderwetvergunning bezitten. Voor de inrichtingen die niet over een vergunning beschikken wordt aan de hand van de mate van hinder voor de omgeving bepaald welke inrichtingen prioriteit hebben bij het laten aanvragen van een vergunning. Dit programma zorgt er dus voor dat binnen afzienbare tijd alle hinderwet- plichtige inrichtingen over een vergun ning beschikken en dat er regelmatig controle plaatsvindt op de naleving van de hieraan verbonden voorschriften. De snelheid waarmee de achterstand zal worden ingelopen en de frequentie waarmee controle worden uitgevoerd, is een beleidsbeslissing. In november zal het eindrapport aan de gemeenten wor den toegestuurd en moet de prioriteit worden bepaald. Het hinderwetuitvoe- rings-programma zal dan tevens in een raadsvergadering worden behandeld. Uit een eerste inventarisatie is geble ken, dat in vex-gelijking met andere bij de dienst aangesloten gemeenten in Wis- senkerke relatief veel inrichtingen over een toereikende hinderwetvergunning beschikken. Provinciaal afvalstoffenplan. In de afvalstoffenwet is voor de Pro vincie de plicht opgenomen een pro vinciaal afvalstoffenplan te maken. In dit plan is aangegeven hoe de inzameling en verwerking zal moeten geschieden van huishoudelijke afvalstoffen, be drijfsafval dat samen met huishoude lijke stoffen worden verwijderd en bouw- en sloopafval. De noodzaak voor een planmatige aanpak van het afval probleem wordt gevormd door het feit, dat tot het eind van de jaren zeventig hieraan weinig aandacht is geschonken. Het grote aantal stortplaatsen in Zee land (eind 1970 ongeveer 60) en de vaak slechte exploitatie hebben vaak tot mi lieuhygiënische, esthetische en land schappelijke bezwaren aanleiding gege ven. De laatste tijd is er dan ook het besef gegroeid dat een gekoördineerde aanpak van het afvalprobleem noodza kelijk is, wat heeft geresulteerd in de huidige afvalstoffenwetgeving. Het provinciale afvalstoffenplan, dat in juni 1982 van kracht is geworden, bevat de volgende doelstellingen: het komen tot een doelmatige afval verwerking; het doorvoeren van regionalisatie; het uitvoeren van een sanering van de afvalstoffenplaatsen (het verbeteren van stortplaatsen en het sluiten van niet-acceptabele stortplaatsen) het opzetten van het in de toekomst te voeren beleid. Een belangrijk punt is het bevorderen van de regionalisatie, wat betekent dat de gemeenten niet langer het afvalver werkingsprobleem ieder voor zich aan pakken, maar onderling samenwerken. Daartoe zijn een aantal samenwerkings gebieden aangewezen. Noord-Beveland maakt deel uit van het samenwerkingsgebied Midden-Zee land. In feite wordt door de gemeenten in Midden-Zeeland al samengewerkt op het terrein van de afvalverwerking, daar zij in 1973 de gemeenschappelijke regeling „Vuilnisstortplaats Midden- Zeeland" zijn aangegaan. De centrale stortplaats bij Nieuwdorp biedt nog vol doende ruimte om nog zo'n 15 jaar afval te kunnen storten. Na deze periode zal er echter een andere verwerkingsme thode voorhanden moeten zijn. Hiermede komt men op een ander be langrijk facet uit het afvalstoffenplan, het komen tot een doelmatige afval verwerking. Tijdens een gesprek tussen gemeentelijke en provinciale vertegen woordigers in januari van dit jaar is naar voren gekomen dat er een onder zoek moet komen naar alternatieve af valverwerkingsmethoden. De studie moet zich richten op het zoveel mogelijk benutten en hergebruiken van afval stoffen. Dit zal tot gevolg hebben dat de hoeveelheden te storten afvalstoffen worden verminderd, zodat de huidige stortplaats langer gebruikt kan worden. Resultaat van deze bespreking was, dat er een werkgroep is gevormd, be staande uit vertegenwoordigers van de samenwerkingsgebieden en de provincie, die voorstellen moeten doen voor het la ten verrichten van deze studie, met de daaraan verbonden financiële konse- kwenties. Wij vinden het minder gelukkig dat de provincie er zonder meer van uitgaat dat het afvalprobleem een gemeentelijke taak is. Resultaat is dat een eventueel te verrichten onderzoek naar alterna tieve verwerkingsmethoden door de ge meenten bekostigd zal moeten worden. Zodra de werkgroep haar voorstellen klaar heeft, zal men zich tot de gemeen ten wenden om de financiële middelen beschikbaar te stellen. Op dat moment krijgt ook u de mogelijkheid zich over deze zaak uit te spreken. Toepassen hinderwet op Oosterschelde- werken. Zoals u bekend zal zijn is aan de hinderwetverordening voor de Ooster- scheldewerken van de gemeenten Veere, Westerschouwen en Wissenkerke Ko ninklijke Goedkeuring onthouden. Daar het voor de gemeente Veere en Wester schouwen om een principiële zaak gaat, heeft men in overleg met Gedeputeerde Staten besloten een nieuwe verordening op te stellen. Uitgangspunt is dat deze verordening alleen geldt voor de beide werkeilanden. Voor de damaanzet op het grondgebied van de gemeente Wissenkerke zal geen hinderwetverordening gelden, maar zal voor eventuele hinderwetplichtige akti- viteiten een vergunning moeten worden aangevraagd. Van de kant van het Mi nisterie van Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting en Milieubeheer heeft men laten weten in principe akkoord te kunnen gaan met deze werkwijze. Tijdens een inventarisatie is gebleken, dat alleen op het terrein bij de Sophia- haven hinderwetplichtige aktiviteiten plaatsvinden. Deze zijn echter van zeer tijdelijke aard (1 a 1,5 jaar). Wij hebben dan ook besloten, dat hiervoor geen hinderwetvergunning behoeft te worden aangevraagd. Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening. Het bij de aanbiedingsbrief van de begroting 1983 aangekondigde in voor bereiding zijnde bestemmingsplan „Ha vens Kamperland en omgeving" kon tot op heden nog niet ter vaststelling wor den aangeboden, omdat het onderzoek naar mogelijke geluidshinder van de hei- palenfabriek van Pit-Beton nog niet is afgerond. Aan een wijziging van de bestem mingsplannen voor de bebouwde kom men wordt thans de laatste hand gelegd. T.b.v. een wijziging van het bestem mingsplan „Buitengebied", hetwelk o.a. zal moeten worden aangepast aan het Streekplan Midden-Zeeland is een z.g. stuurgroep ingesteld, waarin o.a. ook een ambtenaar van de Provinciale Planolo gische Dienst zitting zal nemen. Het voordeel van deze werkwijze is dat na afronding van het overleg het ontwerp plan mogelijk in definitieve vorm aan de subcommissie gemeentelijke bestem mingsplannen kan worden aangeboden en hoge kosten i.v.m. het verwerken van opmerkingen met betrekking tot plan- kaarten en voorschriften kunnen wor den voorkomen. Woningbouw. Ook in 1983 waren de nieuwbouw- aktiviteiten van woningen niet groot. In de sektor permanente bewoning was dit zelfs nihil. In het park Ruiterplaat werd één nieuwe woning gebouwd terwijl in het park Schotsman één woning in aan bouw is. Wat betreft de bouw van de 5 klei nere woningwetwoningen te Kamper land met daarbij 6 wooneenheden voor 1- en 2-persoons huishoudens kan wor den gemeld, dat de beschikkingen door het Ministerie zijn afgegeven, zodat ver wacht mag worden dat binnen korte tijd met de bouw kan worden begonnen. De prognose voor de woningbouw voor de jaren 1984 t/m 1986 werd in uw vergadering van 15 augustus j.l. vast gesteld. Woningverbetering. Ook op het punt van de woningver- betering'met gebruikmaking van de Bij- drage-regeling verbetering particuliere woningen 1979/11 was het zeer rustig. Tot op heden werden slechts 2 beschik kingen afgegeven voor een totaal bedrag aan premie van 9.875,bij een bedrag aan verbouwkosten van 91.950, Garanderen geldleningen voor woningen De aanvragen om gemeentegarantie voor leningen zijn erg gering. In de af gelopen 12 maanden zijn 10 garanties verleend. In alle gevallen betrof het leningen voor aankoop van bestaande woningen. Tot op heden heeft nog geen openbare verkoop plaats gevonden in deze ge meente als gevolg van het niet meer voldoen aan de financiële verplichtingen in gevallen van gemeentegarantie. Onderwas. Een aantal onderwijszaken zijn in de periode tussen de vorige aanbiedings brief en thans aan de orde geweest. Voor de o.l.s. „De Vliete" is door ons kollege, na overleg met de voorlopige medezeggenschapsraad, een definitief medezeggenschapsreglement vastgesteld De verkiezingen voor leden van de raad zullen binnenkort plaatshebben. Voorts is door u onlangs besloten de o.l.s. „De Vliete" in die zin uit te breiden dat ook kleuters tot de school mogen worden toegelaten. Zulks vindt plaats met toepassing van de zgn. Verruimings- wet, waarbij het voor bepaalde lagere scholen mogelijk wordt tot aan de in werkingtreding van de wet op het basis onderwijs ervaring op te doen met het kleuteronderwijs. Per 1 januari 1984 mogen op de chr. lagere school „De Dubbele Punt" te Geersdijk eveneens kleuters worden toe gelaten. De financiële gevolgen van een en ander zijn elders in deze brief weer gegeven. Overzicht kleuterscholen met aantal kleuters. Aanduiding school: Aantal per: 16-1-82 1-9-83 Chr. kleuterschool 35 37 „Vrolijk en Blij" Kamperland Chr. kleuterschool 34 11 „De Peelandertjes" Wissenkerke Totaal 69 48 Verplicht aan te stellen leidsters: Voor 1 t/m 32 kleuters: 1 leidster. Voor 33 t/m 64 kleuters: 2 leidsters. Overzicht lagere scholen met aantal leerlingen. Aanduiding school Aantal per: 16-1-82 1-9-83 O.L.S. „De Vliete 43 48 Wissenkerke 12 kleuters C.N.S. „De Pijler" 69 57 Wissenkerke C.N.S. „De Dubbele Punt" 44 43 Geei-sdijk C.N.S. „Prins Willem 137 119 Alexander" Kamperland Totaal 293 279 Verplicht aan te stellen onderwijzers: Voor 1 t/m 23 leerlingen: 1 onderwijzer. 24 t/m 54 leerlingen: 2 onderwijzers. 55 t/m 88 leerlingen: 3 onderwijzers. 89 t/m 124 leerlingen: 4 onderwijzers. 125 t/m 158 leerlingen: 5 onderwijzers. Sport en recreatie. Buitensporten. De beide sportkomplexen verkeren in een prima staat en voldoen aan de daar voor te stellen eisen. De staat van het oefenveld van het sportkomplex te Kam perland heeft nog onze aandacht in verband met de natte toestand van dit veld gedurende de wintermaanden. In tussen zijn een aantal werkzaamheden uitgevoerd, waaronder het aanbrengen van een extra drain. Hopelijk behoren de problemen thans tot het verleden. Binnensporten. Wederom kon aan alle verzoeken voor buitenschoolgebruik van de beide gym zalen (thans voor het seizoen 1983/'84) worden voldaan. De mogelijkheden voor de bouw van een accommodatie voor het beoefenen van b.v. tafeltennis en badminton worden nog onderzocht. Ui teraard spelen de financiën hierbij een grote rol. Zwembad. Met betrekking tot 'het openlucht zwembad volgen hieronder een aantal cijfers: Bezoekersaantallen: 1980 1983 Recreatief zwemmen 6774 8179 Schoolzwemmen 3145 3149 Totaal 9919 11328 Deelnemers vierdaagse 119 152 Gasverbruik (m3): 30470 12432 Itekreatie. Illegaal kamperen. Eén van de minder plezierige kanten, verbonden aan de rekreatie in onze ge meente, is een toename van het aantal illegale kampeerders. Zoals wij vorig jaar hebben geschreven heeft het grote illegale kampeerders op De Schotsman geleid tot het instellen van een over loopterrein naar tevredenheid gefunk- tioneerd. Door de Provincie is aangedrongen op regionale samenwerking. Wij hebben dan ook besloten deel te nemen aan de „Walcherse regeling", waarbij de Wal- cherse kustgemeenten onderling gege vens uitwisselen over de bezetting van kampeerterreinen en eensluidende re gels hadden opgesteld voor het in ge bruik nemen en funktioneren van over loop terreinen. Doordat de gemeente Domburg zich niet aan de gemaakte af sprak hield, is de regeling echter voortijdig ter ziele gegaan. Wij vinden echter dat 'het illegaal kamperen moet worden aangepakt. Wanneer dit wordt toegelaten, zal het binnen enkele jaren extreme vormen aan kunnen nemen. Naar onze mening is het bestrijden van het illegaal kam peren een taak van de politie. Deze kampt echter tijdens de zomermaanden met een gebrek aan personeel. Pogingen om er tijdelijk mensen bij te krijgen zijn tot nu toe mislukt. Bij de politie bestaat thans de wens om d.m.v. cijfers de onderbezetting aan te tonen. Daar het bestrijden van het illegaal kamperen veel tijd kost (plm. 15 min. voor 1 proces-verbaal) hebben wij besloten de politie behulpzaam te zijn bij het verzamelen van gegevens voor het illegaal kamperen. Daartoe hebben wij iemand aangesteld, die elke nacht van half juni tot half september het aantal illegale kampeerders en de plaatsen waar zij verblijven registreert en de gegevens doorgeeft aan de politie. Tot nu toe is gebleken dat van het aantal illegale kampeerders een groot aantal door de politie bekeurd is. Ge- konstateerd kan worden, dat er dit jaar minder illegale kampeerders staan, dan het voorgaande jaar. De exacte cijfers zullen wij t.z.t. van de politie ontvangen. Inwerkingtreding nieuwe kampeerwet. Vorig jaar hebben wij u geschreven, dat in 1983 de nieuwe kampeerwet in werking zou treden. Tot voor kort werd de datum 1 september 1983 aangehouden. In een motie heeft de Tweede Kamer echter onlangs de minister van land bouw en visserij vex-zocht het tweede lid van artikel 27 te wijzigen. Daarin staat dat op het erf van een woning drie kampeermiddelen mogen worden ge plaatst, zonder dat gemeenten hiertegen op kunnen treden. Een aantal Zeeuwse kustgemeenten en de Waddeneilanden vrezen dat deze kampeervrijheid zal leiden tot een chaos. Het ziet er dus naar uit, dat de wet gewijzigd gaat worden, nog voordat deze in werking is getreden. De minister overweegt thans de wet zodanig aan te passen, dat gemeenten waar het zomers druk wordt, bij hem toestemming kun nen vragen om kamperen op particuliere erven te verbieden. De verwachting is thans dat de wet pas op 1 januari 1984 in werking zal treden. Sociale zaken en welzyn. Werkloosheid. De afname van de welvaart en de toe name van de werkloosheid is nog steeds een punt van aanhoudende zorg. Nog steeds moeten eens goedlopende bedrij ven de poorten sluiten, waardoor er meer mensen op straat komen te staan. Landelijk is de werkloosheid al opge lopen tot ruim 800.000. Voor al deze werklozen bestaat slechts een vakature- bestand van plm. 10.000. De kans om na ontslag weer in het arbeidsproces op genomen te worden, wordt steeds klei ner. De werkverruimende maatregelen,1 ge nomen door de rijksoverheid ter be strijding van de werkloosheid, zijn slechts een druppel op de gloeiende plaat. De laatste tijd worden de moge lijkheden opengehouden om te kunnen gaan werken met behoud van uitkering. Werkloosheid in Wissenkerke. Dat de werkloosheid landelijk ex-nstige vormen aan gaat nemen, is ook in dui delijke mate merkbaar in onze gemeente Het aantal werklozen is inmiddels be hoorlijk opgelopen in vergelijking tot juli 1982: toen 57 mannen en 15 vrouwen Vanaf 1 januari 1983 kan het volgende beeld worden gegeven: januari '83: 113 mannen en 34 vrouwen; april 1983: 95 mannen en 26 vrouwen; augustus '83: 88 mannen en 27 vrouwen. De daling van het aantal werklozen na de wintermaanden moet voorname lijk worden toegeschreven aan de start van het zomerseizoen. Vele werklozen hebben kans gezien een dienstbetrekking te vex'kxdjgen in de sector rekx-eatie. Ver wacht mag worden dat het aantal werk lozen weer toe zal nemen na afloop van het seizoen. Overzicht van het aantal uitkerings ontvangers over het jaar 1982. Aan de hand van de cijfers van de op gaven over het jaar 1982 kan volgend overzicht worden gegeven. De bedragen zijn afgeleid van het bedrag dat gede- klareerd is bij de rijksoverheid. Wet Werkloosheidsvoorziening (53) f 652.426.04; Bijstand aan thuiswonenden jonger dan 65 jaar (14) f 160.649.52; Bij stand aan thuiswonenden van 65 jaar en ouder (2) f 3.012.00; Bijstand aan per sonen in bejaardenoorden (42) f845.754.66 Bijstand aan personen in verpleeginxdch- tingen (3) f 117.654.70; Rijksgroepsrege ling Werkloze Werknemers (28) f 257.804.90. Overzicht van het aantal uitkerings ontvangers per 1 juli 1983. Onderstaande opgaaf laat zien hoeveel personen in het tweede kwartaal uitke ring hebben ontvangen: Wet Werkloosheidsvoorziening 43; Beeldende Kunstenaarsregeling 1; Bij stand aan thuiswonenden jonger dan 65 jaar 6; Bijstand aan thuiswonenden ou der dan 65 jaar 2; Bijstand aan personen in bejaax-denoox-den 45; Bijstand aan per sonen in verpleeginrichtingen 2; Rijks groepsregeling Werkloze Wex-knemers 18 Wij verwachten dat de bedragen op genomen in de begroting voor het dienst jaar 1984 voldoende zijn om de te ver wachten uitgaven op grond van de ge noemde regelingen te doen. Bystand aan personen in bejaarden oorden. In de toelichting op de begroting voor het dienstjaar 1983 hebben wij vermeld dat een andere voxm van financiering is ontworpen. Voor wat betreft de ver pleeginrichtingen is dit gerealiseerd per 1 januari 1983. Ten aanzien1 van de fi nanciering van de bejaardenoorden kun nen wij mededelen, dat het betalings verkeer rechtstreeks plaats gaat vinden tussen de rijksoverheid en de tehuizen. Als taak voor de gemeente zal naar alle waarschijnlijkheid het verrekenen van de eigen bijdrage en het innen hiervan resteren. Wij verwachten dat deze om schakeling weinig tot geen invloed zal hebben op de thans te verrichten werk zaamheden ten aanzien van deze groep. De verwachting bestaat, dat dit nieu we systeem van financiering per 1 ja nuari 1984 van kracht zal worden. Hier over zijn tot nu toe echter nog geen de finitieve mededelingen gedaan. In af wachting van deze wijziging hebben wij gemeend toch een bedrag van f 1.2 mil joen te moeten uittrekken, waar een bij drage van het x-ijk tegenover staat van f 1.08 miljoen. Zulks voor het geval dat de voorgenomen wijziging geen door gang vindt. Wanneer de wijziging wel van kracht gaat worden, zullen er voor de gemeente ten aanzien van deze kate- gorie geen uitgaven meer te doen zijn. In dat geval ontstaat er voor de ge meente een financieel voordeel van f 120.000.(Het deel wat anders ten laste van de gemeente zou blijven). Samenvoeging werkloosheidsregelingen. Eerder hebben wij u medegedeeld dat er plannen in de maak zijn om te komen tot een nieuwe regeling tot het vexwan- gen van de huidige werkloosheidsrege lingen, te weten de WW, de WWV én de RWW. Tot op heden is hier weinig meer over bekend geworden. Een samenvoe ging zal op zijn vroegst aan de orde ko men per 1 januari 1985. Beleidsvoornemens t.a.v. de sociale zorg. Door het aantrekken van een extra medewerker in 1983 hebben wij de mo gelijkheid gekregen om meer aandacht te besteden aan een correcte behande ling van de aanvragen en controle op de juistheid van de gegevens van de uit keringsontvangers. Regelmatig zal het bestand aan een hercontrole wox-den onderworpen. Ten aanzien van gevallen, waarin on eigenlijk gebruik wordt vermoed, zal scherper worden opgetreden. Project „Mensen zonder Baan". Door uw x-aad is in januax-i 1983 be sloten tot het deelnemen aan het pro ject „Mensen zonder Baan" voor de duur van een jaar vermeerderd met de opzegtex-mijn. De kosten die aan deel name verbonden zijn hebben wij voor lopig geraamd op een bedrag van f 1294. De kans is groot, dat dit bedx-ag bij het vaststellen van het ontwerp-jaax-pro- gramma Specifiek Welzijn 1984 kan wor- den verlaagd tot f 812.36. De bijdrage van de gemeente heeft slechts betrek king op de algemene kosten en de kos ten t.b.v. de Regionale Stuux-groep. De activiteiten worden grotendeels bekos tigd via art. 36 van de WWV. Het px-oject „Mensen zonder Baan" houdt zich voornamelijk bezig met so- siaal-culturele-, edukatieve- en sociaal- economische activiteiten voor werklozen en andere belanghebbenden uit de doel groep. Ten aanzien van de sociaal-cultu rele en edukatieve activiteiten zijn re gionaal een aantal voorzieningen opge zet, waarvan redelijk gebruik wordt ge maakt. Het sociaal-economische deel, met name het vi'ijwilligerswerk met be houd van uitkering, is volop in ontwik keling, doch wordt bemoeilijkt omdat aan tal van voorwaarden moet woi'den voldaan. Elk initiatief in deze richting moet worden getoetst aan deze x-egelen en voorwaarden. Om deze toetsing te kunnen verrichten is onlangs een „Toet singscommissie" voor de regio ingesteld. De ervaringen tot nu toe met het pro ject „Mensen zonder Baan" zijn o.i. ma tig. Het is bekend dat enkele werklozen uit onze gemeente deel hebben genomen aan de sociaal-kuturele activiteiten die of in Goes of in Heinkenszand worden gehouden. Het is tot nu toe niet moge- xxjK. geoleken enige activiteit op Noord- .beveiand van de grond te krijgen. Ten aanzxen van het sociaai-ecuxiomxscne deel is gebiekeix, dat voor aeze „werx- zaamneaen geen gemcexesseerutm zijn gevonden. UeuacxiL worcu ue uuexsiuep up een anuere wxjze uan tot nu tue te oex-eixen. voor meer infox'matie ten aanzien van het project verwijzen wxj u naar net ad vies van net üestuurueisuverieg van net r-roerproject üpecxnex vveizijn regio de üeveianuen, uat opgenomen is ni net ontwerp-jaarpirógranuna opecuiex wei- zijn iao4. lueiproject Specifiek Welzijn. Samen met de gemeenten Borsele, Goes, x^apeiie, xvortgene en Keimers- waai nemen wij oeei aan genoemd pro ject. De ervaring leert uat net steeds moexlxjxer worut om qua voornemens en oesiuitvorming op een ixjn te Komen, op dit moment wordt arux gewerxt om te komen tot een nieuwe samenwer kingsovereenkomst, die per 1 januari a.s. moet gaan geiden, in ueze nieuwe over eenkomst wordt gedacnt aan de moge- iijxneid van oesiuitvorming op regio naal niveau ten aanzien van regionale suosidiezaken. Te zijner tijd zuneii na dere voorsteilen aan uw raad woraen voorgelegd. Algemeen Maatschappelijk Werk. Uok in 1984 zal op ae rijksoijdrage voor net algemeen maatscnappeixjx werx een aanmerkeüjke korting woruen toe gepast, vermoeuenjk o,2 pet. Deze korting zal dooroerekend moeten worden aan oe betrokken instellingen, wat een beperking zal oetekenen in de werkzaamheden, up dit moment wordt druk gewerkt om te komen tot een lor- matieoeleid en een taakaioakening ten aanzien van deze werksoort. Gezxns- en bejaarclenverzoxging. Het is nog steeds niet duiaenjk welk financiei'ings-systeem het rijk per 1 ja nuari a.s. gaat toepassen. Overwogen wordt alle aikoopsommen en bijdragen te vervangen door een budget, dat vei'- volgens opgenomen kan worden in de z.g. „Brede Doeluitkering" aan de proef- gemeenten. Gevreesd wordt dat ook nierop aanzienlijke kortingen worden toegepast. Als bijdrage houden wij voor lopig aan het bedrag dat thans ontvan gen wordt voor deze werksoort in het kader van het Besluit Proefgemeenten. Sociaal-cultureel werk. Van de zijde van de rijksoverheid is vernomen dat op de rijksoijdrage een korting plaats vindt van maar liefst 20 pet. Deze korting zal zijn doorwerking vinden in de grootte van het aanbod van sociaal-cultureel werk. Wet Voorziening Gezondheidszorg. Landelijk is men doende om te komen tot de invoering van de Wet Voorzienin gen Gezond'heidszoi-g, die tal van regels moet geven over de openbare volksge zondheid, vooi-zieningen etc. Gezien het feit dat de voorzieningen nog niet klaar zijn is de kans gx-oot, dat de invoering wordt uitgesteld tot 1 juli 1984. Het veimoeden bestaat dat dit uit stel niet gaat gelden voor de proefgebie den. Deze zullen geconfronteerd worden met een invoering per 1 januari 1984. Het voornemen is om de invoering regio naal in het kader van het Proetproject Specifiek Welzijn aan te pakken. Vanuit de WVG is inmiddels gekomen tot de oprichting van de Distiicts Ge zondheids Dienst Zeeland. Een voorstel tot deelname heeft uw raad x-eeds be reikt. Wij zullen uw raad op de hoogte houden van de ontwikkelingen inzake de WVG. ALGEMENE FINANCIËLE ASPECTEN Financieringsmiddelen. Eerder in deze aanbiedingsbrief is al ingegaan op de kapitaalswerken, waar van de realisering ons college in het ko mende jaar voor ogenstaat. Voor zover kapitaalsuitgaven niet uit eigen midde len kunnen worden gefinancierd worden vaste geldleningen aangegaan bij de N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten. Naar de toestand per 1 augustus 1983 kan van de liquiditeitspositie van de ge meente het volgende overzicht worden gegeven: Vlottende schuld f 1.121.500.00; vlotten de middelen f 269.000.00; alzo netto vlot tende schuld f 852.500.00. Te doene betalingen ter zake van goed gekeurde kapitaalsuitgaven en aflossin gen van vaste schuld f 945.500.00; be schikbaar komende vaste financierings middelen en vrijkomende middelen we gens afschrijvingen f 1.314.215.00, rest f 368.715.00; blijft als netto kapitaalsbe- hoeft f 483.785.00. Kasgeldnorm bedaagt f 1.739.400.00, dan is het voordelig ver schil tot welk bedrag nieuwe kapitaals uitgaven kunnen worden gefinancierd f 1.255.615.00. De liquiditeitspositie van de gemeente per 1 augustus 1983 is gunstiger dan de situatie op dezelfde datum in 1982. Het voordelig financieringsverschil bedroeg een jaar geleden f 825.740.00. Dit is het bedrag waarvoor kapitaalsuitgaven kun nen wox-den gedaan, zonder dat hiervoor vaste financieringsmiddelen (vaste geld leningen) moeten worden aangetx-okken. De rente voor de vaste geldleningen be draagt op het ogenblik plm. 9 pet. Slot. Wij spreken de hoop uit, dat ook in het- begrotingsjaar 1984 kan wox-den ge rekend op een goede samenwerking met uw raad. Deze aanbiedingsbrief geeft lang geen volledig beeld van alle activiteiten en problemen waarmee deze gemeente te maken heeft. Er is slechts een greep ge daan, waarbij wij hopen er in geslaagd te zijn de meest sprekende zaken nader te belichten. Wij geven u in overweging de begro ting voor 1984 vast te stellen overeen- komstig het aanboden ontwerp.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1983 | | pagina 4