Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. donderdag 20 oktober 1983 no. 4090
Beschrijvingsbrief bij de begroting
van de gemeente Wissenkerke
Met voldoening kunnen wij ai hierbij
op een redelijk tijdig tijdstip de ge
meentebegroting voor het dienstjaar '84
in ontwerp aanbieden. Bij de samenstel
ling van het ontwerp was het opnieuw
mogelijk gebruik te maken van de meest
recente rekeningcijfers, namelijk die van
de ontwerp-rekening over het dienstjaar
1982.
Ten tijde van de samenstelling van
de ontwerp-begroting kon niet worden
beschikt over de gegevens omtrent de
algemene uitkering en de onderwijsuit-
kering uit het gemeentefonds. Om de
voorbereidende werkzaamheden niet te
vertragen is uitgegaan van een voort
zetting van het voor 1983 gevoerde beleid
van de rijksoverheid ten aanzien van de
uitkeringen aan de gemeenten. Uiteraard
is daarbij rekening gehouden met de
toen reeds bekende ombuigingsmaatre
gelen voor 1983, die ook in volgende
jaren doorwerken.
Uit de inmiddels ontvangen circulaire
over de algemene uitkering voor 1984
is gebleken, dat de raming van de al
gemene uitkering uit het gemeentefonds
duidelijk te hoog is opgevoerd. Tot op
heden is nog geen circulaire ontvangen
inzake de onderwijsuitkeringen over
1984. De eindcijfers van de algemene
dienst zijn als volgt:
Gewone dienst.
Inkomsten 15.539.419,67
Uitgaven15.539.419,67
geen saldo.
Kapitaaldienst.
Uitgaven 19.215.860,10
Inkomsten 17.031.613,51
Nadelig saldo 2.184.246,59
Zoals te doen gebruikelijk zijn in de
kapitaaldienst geen ramingen opgeno
men voor de uitvoering van nieuwe wer
ken, omdat onder meer door het niet op
tijd beschikbaar komen van financie
ringsmogelijkheden vertraging in de
goedkeuring van de begroting zou kun
nen ontstaan.
Op de gewone dienst zijn alleen de
uitgaven geraamd die nodig zijn om de
gemeentehuishouding en gemeentevoor
zieningen op een naar onze mening ver
antwoord peil te houden.
Algemeen.
De door de hogere overheid geboden
financiële armslag bepaalt in hoge mate
de mogelijkheden voor het voeren van
een eigen gemeentelijk beleid. Het lijkt
ons in het kader van deze begrotings-
brief goed op te nemen, hetgeen door
de staatssecretaris van binnenlandse za
ken omtrent de sociaal-ecenomische si
tuatie is geschreven in de circulaire over/
de algemene uitkering uit het gemeente
fonds voor het jaar 1984:
De sociaal-economische toestand van
Nederland:
Evenals in de voorgaande jaren ach
ten wij het noodzakelijk kort in te gaan
op de gevolgen van de sociaal-econo
mische toestand van Nederland voor de
omvang van de uitkeringen uit het Ge
meentefonds.
Zoals bekend is, is de sociaal-econo
mische toestand in Nederland al sedert
een aantal jaren steeds verder ver
slechterd. Dat noopt de regering tot een
aantal maatregelen, waaronder een sa
nering van de overheidsfinanciën. Er
valt niet aan te ontkomen, dat de lagere
overheden daaraan een redelijke bij
drage leveren.
Beslissingen daarover voor de komen
de jaren zijn genomen in de Voorjaars
nota 1982, terwijl voorts in het kader
van het regeerakkoord afspraken zijn
gemaakt. Het blijkt thans dat de in het
kader van het regeerakkoord overeen
gekomen ombuigingen aanvulling be
hoeven. Ook in de aanvullende ombui
gingen zullen de lagere overheden een
redelijk aandeel dienen te leveren. Dit
aandeel is voor het Gemeentefonds vast
gesteld op 60 miljoen gulden met ingang
van 1984. Samenvattend luiden de om
buigingen, die voor 1984 e.v. jaren op
het Gemeentefonds worden aangebracht,
als volgt (x 1 miljoen gulden):
1984 1985 1986
Voorjaarsnota '82 156,2 185,1 185,1
Regeerakkoord
- algemene korting 121,0 232,0 409,0
- korting i.v.m. profijt
gedachte/versobering 139,0 232,0 417,0
Ombuiging '84 60,0 60,0 60,0
Totaal cumulatief 476,2 709,1 1071,1
Toename per jaar 223,6 232,9 362,0
Bij de bovenvermelde ombuigingen uit
hoofde van het regeerakkoord en de
nadere ombuiging 1984 is rekening ge
houden met een verdeling van de om
buigingen over gemeente- en provincie
fonds naar rato van de omvang van de
fondsen, d.i. 13 1. Daarbij is voor wat
betreft de kortingen in verband met
versterkte toepassing van de profijtge
dachte overwogen dat de provincies wel
iswaar relatief minder ruimte hebben
voor die intensivering, maar dat daar
tegenover staat dat de gemeenten ge-
konfronteerd worden met belangrijke
uitgavenstijgingen buiten het eigen be
leid om.
De toename van de totale ombuiging
op het gemeentefonds voor 1984 bedraagt
223,6 miljoen gulden. Dit ombuigings
bedrag zal in mindering worden ge
bracht op het uitkeringsbedrag in de
meerderjarenraming voor 1984, waarin
een volume-accres van 1% was voorzien.
Aangezien per saldo een negatief reëel
accres ontstaat en de uitkeringsbasis
stijgt, gaat een en ander onvermijdelijk
gepaard met een verlaging van het uit
keringspercentage.
Voor zover in het kader van de be
sluitvorming rond de rijksbegroting '84
in verband met voorgenomen rijksbeleid
tot aanvullende maatregelen voor de
uitkering uit het Gemeentefonds wordt
besloten, zullen daarover in het najaar
nadere mededelingen worden gedaan.
De staatssecretaris van financiën en
ik willen evenals in de voorgaande jaren
benadrukken dat wij terdege beseffen,
dat de gemeentelijke financiën onder
zware druk staan. Vergelijking van het
uitkeringsbedrag uit het Gemeentefonds
voor 1984 met het door de raad voor de
gemeentefinanciën op basis van gelijk
blijvende voorzieningscapaciteit geadvi
seerde bedrag leert, dat het gemeentelijk
voorzieningenniveau niet kan worden
gehandhaafd. Wij menen dat dit onder
de huidige sociaal-economische omstan
digheden onvermijdelijk is en wijzen er
op, dat hetzelfde voor de rijksoverheid
geldt.
In dit verband merken wij voorts nog
het volgende op. Onder de hiervoor ge
schetste omstandigheden wordt van alle
gemeenten verwacht, dat zij de nood
zakelijke maatregelen zullen nemen ten
einde een sluitende begroting te hand
haven. Aanvragen om toepassing van
artikel 12 van de Financiële-Verhou-
dingswet 1960 zullen op dat punt kritisch
worden bezien. Het is immers niet aan
vaardbaar dat de voor alle gemeenten
geldende ombuigingen worden ontlopen
door het aanvragen van aanvullende
steun. Van artikel-12-gemeenten zal in
dat verband verlangd worden, dat wordt
aangegeven hoe de kortingen zijn op
gevangen.
Voorts zal nauwkeurig worden gelet
op de „hardheid" van de oorzaken, die
tot een tekort-situatie hebben geleid.
Indien blijkt dat in onvoldoende mate
is gestreefd naar noodzakelijke ombui
gingen, zal het tekort voor rekening van
de desbetreffende gemeente blijven.
Toe te kennen accressen/decressen.
De belangrijkste bijstellingen in de
voor 1983 beschikbare bedragen zijn:
1. in verband met de beëindiging van
de indirekte financiering van instellin
gen op het gebied van de maatschap
pelijke dienstverlening (met uitzondering
van de bejaardenoorden) met ingang van
1983 wordt de algemene uitkering gekort
met 47,7 miljoen gulden;
2. de prijscompensatie voor 1983, die
aanvankelijk 3,5% beliep, wordt bijge
steld tot 2% (voor 1984 wordt louter
als veronderstelling uitgegaan van
een prijsstijging van 2,0% en algemene
salarismaatregelen van 0%);
3. in verband met de excessieve ont
wikkeling van de bijstandsuitgaven
wordt voor 1983 een tegemoetkoming
verstrekt van 39 miljoen gulden (de in
1983 genomen maatregelen hebben voor
1984 een effekt van in totaal 92 miljoen
gulden; hiervan is reeds 37 miljoen
gulden in 1983 uitgekeerd);
4. de verlaging van het uitkerings
niveau van werkloze jongeren leidt per
saldo tot een toeneming van de gemeen
telijke bijstandsuitgaven; hiertoe wordt
een extra accres van 37 miljoen gulden
aan de algemene uitkering toegevoegd;
5. voor de herbezetting in verband
met de 3 roostervrije dagen is 16,6 mil
joen gulden beschikbaar gesteld.
Voor 1984 komen de volgende accres
sen/decressen beschikbaar:
1. volume-accres van 1%, groot 124,7
miljoen gulden; hiervan zal circa 30
miljoen gulden worden aangewend voor
herverdelingsmaatregelen; op het reste
rend accres dient de nadere ombuiging
van 60 miljoen gulden in mindering te
worden gebracht, alsmede de accressen
in de ombuigingen uithoofde van de
Voorjaarsnota 1982 (33,6 miljoen gulden)
en het regekeerakkoord (130 miljoen);
2. een bedrag van 68,5 miljoen gulden
voor prijscompensatie op het totaal van
de algemene uitkering en de aanvul
lende bijdragen nadat dit is verminderd
met de primaire en secundaire salaris
som;
3. een bedrag van per saldo 55 miljoen
gulden in verband met de verlaging van
het uitkeringsniveau van werkloze jon
geren;
4. een bedrag van 7 miljoen gulden in
verband met de overname door ge
meenten van de door wethouders te
betalen premie AKW, AAW, AWBZ.
Herverdelingsmaatregelen.
Wij hebben besloten om, indien 'het
nieuwe stelsel zoals opgenomen in het
ontwerp van de Financiële Verhoudings
wet 1984 niet met ingang van het uit
keringsjaar 1984 kan worden ingevoerd,
ingaande 1984 een verhoging van het
bedrag per woning te bevorderen van
5,00 (in basis) onder een gelijktijdige,
per groottegroep gedifferentieerde, ver
laging van de bedragen per inwoner.
Vorig jaar hebben wij in de circulaire
van 30 juni 1982, nr. FV82/U588, aan
gekondigd dat wij zullen bevorderen
dat ingaande 1983 de verfijning monu
menten niet meer wordt toegepast op
de verwerkte bedragen van de subsi
diabele kosten die zijn vastgesteld na
31 december 1982. Deze maatregel is
inmiddels bekrachtigd door de besluit-
gever bij Besluit van 19 januari 1983
(Stb. 58) tot wijziging van het Besluit
verfijning algemene uitkering monu
menten (Stb. 1968, 265).
Uitkeringspercentage, bedragen per
inwoner.
Naast vorengenoemde beslissingen^ ten
aanzien van de uitkering voor 1984 zijn
tevens met betrekking tot 1981, 1982
en 1983 nog enkele aanvullende beslis
singen genomen die elders in deze cir
culaire zijn toegelicht,
Een en anders leidt tot de volgende
uitkeringsgegevens
Uitkeringspercentage.
Voorlopig
budgettair
1981 565
1982 582
1983 578
1984 567
Zoals gemeld hebben de gemeenten in
gaande 1984 hoogst waarschijnlijk te
maken met de invoering van een nieuwe
financiële verhoudingswet. Hieromtrent
is in de hiervoor genoemde circulaire
van de staatssecretaris van binnen
landse zaken het volgende opgemerkt:
Ontwerp Financiële Verhoudingswet '84.
Zoals bekend ligt thans bij de Tweede
Kamer het ontwerp van de Financiële
Verhoudingswet 1984 (Tweede Kamer,
zitting 1982 1983, 17 719), dat onder
andere beoogt de verdeling van de al
gemene uitkering te wijzigen.
Wij hechten eraan dat deze nieuwe
verdeling in 1984 ingaat. Aangezien de
parlementaire besluitvorming over dit
wetsontwerp nog niet heeft plaatsgevon
den, is de onderhavige circulaire voors
hands gebaseerd op de Financiële Ver
houdingswet 1960. Inmiddels is gebleken
dat een plenaire behandeling van het
wetsontwerp in de Tweede Kamer in
september a.s. tot de mogelijkheden be
hoort. Wij zullen u op zeer korte termijn
berichten hoe de uitkeringen 1984 luiden
uitgaande van de nieuwe verdeelmaat-
staven, waarbij zal worden uitgegaan
van de meest recente gegevens voor 1983
Wij streven ernaar op zo kort moge
lijke termijn volstrekte duidelijkheid
voor alle partijen te verkrijgen met be
trekking tot de invoeringsdatum van het
wetsontwerp.
Tenslotte merken we over dit onder
werp op dat wij in de memorie van ant
woord naar aanleiding van het voorlopig
verslag over het wetsontwerp hebben
medegedeeld, dat wij de door de raad
voor de gemeentefinanciën voorgestelde
overgangsregeling voor extreme nadeel-
gemeenten qua opzet overnemen.
Deze regeling komt er op neer dat in
de wet een overgangsbepaling wordt op
genomen die bepaalt, dat tijdens de o-
vergangsperiode van tien jaar de jaar
lijkse achteruitgang op grond van het
wetsontwerp niet meer mag bedragen
dan één procent van de algemene uitke
ring over 1983. De gemeenten waarvan
de jaarlijkse achteruitgang meer dan
één procent van de algemene uitkering
over 1983 bedraagt ontvangen een sup
pletie-uitkering. Na deze tien jaar wordt
de suppletie-uitkering gedurende vijf
jaar jaarlijks verminderd met één pro
cent van de algemene uitkering over
1983. De gemeenten die een totale ach
teruitgang van meer dan vijftien procent
hebben ontvangen voor het meerdere
een afkoopsom.
Op grond van de nieuwe wet wordt de
algemene uitkering uit het gemeente
fonds minder „inwonergevoelig". Dit be
tekent, dat ingaande 1984 de uitkering
per inwoner wordt verlaagd gedurende
tien jaar. Daar staat tegenover, dat ge
durende dezelfde periode andere uitke
ringsonderdelen zoals bedrag per wo
ning, oppervlakte bebouwde kommen,
bebouwingshoogte bebouwde kommen
interim-maatstaf bebouwing gelijde-
iijk worden verhoogd. Voor de gemeen
te Wissenkerke levert de nieuwe verde
ling een jaarlijks voordeel op van ruim
f 10.000.—.
De algemene uitkering uit het ge
meentefonds is in de ontwerp-begroting
te hoog geraamd, als gevolg van de ex
tra kortingen. In de eerste wijziging van
de begroting is de raming hieraan aan
gepast en beloopt de post onvoorzien nog
een bedrag van f 280.828.18.
Bij het opmaken van de ontwerp-be
groting kon nog geen rekening worden
gehouden met de financiële gevolgen
van een aantal recentelijk door uw raad
genomen besluiten ten bedragen van
f 139.417.25 en bovendien kon ook bij
de opstelling van deze ontwerp-begro
ting eveneens geen rekening gehouden
worden met de gevolgen van het aanwij
zen van de openbare school te Wissen
kerke en de bijzondere lagere school te
Geersdijk als proef-basisschool ingaande
augustus 1983 respectievelijk 1 januari
1984. De financiële gevolgen hiervan le
veren een „winst" op van f 62.907.00,
waardoor de post onvoorziene uitgaven
hierdoor komt op f 204.317.93.
Gelet op de hoogte van dit bedrag
hoe wei het behoorlijk lager is dan in
1983 menen wij u toch te kunnen
voorstellen opnieuw pas op de plaats te
doen met het verhogen van een aantal
heffingen. Dit betreffen de onroerend-
goedbelastingen, de woonforensenbelas-
ting en de toeristenbelastingen.
Ten aanzien van de andere belastin
gen, heffingen en retributies stellen wij
u voor deze met drie procent te verho
gen. Dit percentage van drie is ontleend
aan de circulaire van de minister van
binnenlandse zaken inzake de toegestane
stijging van de overheidstarieven voor
1984.
De uitzondering op een drie-procent
stijging vormen de liggelden voor ple
ziervaartuigen in de gemeentelijke jacht
haven te Kamperland. Teneinde de ex
ploitatie van deze haven kostendekkend
te doen zijn is een verhoging noodzake
lijk met ongeveer twaalf procent. Hier
voor is toestemming gevraagd aan het
Ministerie van Binnenlandse Zaken. Het
ministerie vindt een verhoging ineens
met twaalf procent een te drastische in
greep. Daarom is toestemming verleend
tot het verhogen van de tarieven in 1984
en 1985 met telkens zes procent.
De voorgestelde verhogingen leveren
een meeropbrengst op van f 15.195.00,
waardoor de raming voor onvoorziene
uitgaven en nieuwe onrendabele inves
teringen komt op f 219.512.93. Dit bedrag
moet naar onze mening voldoende zijn
voor het opvangen van tegenvallers en
het doen van nieuwe investeringen.
Ter vergelijking: voor 1983 beliep de
vergelijkbare raming f 262.410.00.
Geconstateerd kan worden, dat de fi
nanciële ruimte als gevolg van vele oor
zaken duidelijk aan het verminderen is.
Dit gegeven dient in de komende jaren
bij beslissingen met financiële gevolgen
goed in het oog te worden gehouden.
Belastingen, retributies en tarieven.
Zoals hiervoor reeds is aangehaald
achten wij de financiële positie van de
gemeente voor 1984 zodanig, dat de be
langrijkste eigen heffingen buiten schot
kunnen blijven bij tariefsverhogingen
in het komende jaar. Dit betreffen de
om-oerend-goed'belastingen, woonforen-
senbelasting en de toeristenbelastingen.
Daarnaast willen wij buiten de verho
ging houde.n de leges voor bouwvergun
ningen en de welstandsleges. De leges
voor welstand worden in rekening ge
bracht tot het bedrag dat de gemeente
aan de dienst gemeentewerken moet be
talen. De leges voor bouwvergunningen
gaan omhoog als gevolg van het stijgen
van de bouwkosten. Het verhogen van
de legestarieven zou een dubbele ver
hoging betekenen. Op zich ongewenst,
zeker in een tijd dat de bouwactivitei
ten toch al op een zeer laag pitje staan.
Hierna volgt een nadere uiteenzetting
omtrent de heffingen, waarvan ons col
lege vindt dat de tarieven wel verhoogd
dienen te worden.
Reinigingsrechten.
Voorgesteld wordt deze rechten met
ongeveer drie pet. te verhogen. Het ta
rief gaat dan van f 64.80 naar f 66.60
per aansluiting. De meeropbrengst wordt
geraamd op plm. f 4425.00.
Hondenbelasting.
Overeenkomstig hetgeen de laatste ja
ren gebruikelijk is, wordt ten aanzien
van deze belasting voorgesteld het tarief
voor tweede en volgende honden met een
stijgend percentage te verhogen.
Het voorstel komt neer op een verho
ging van het tarief voor de eerste hond
met drie pet., voor de tweede hond met
vier pet., voor de derde hond met vijf
pet., voor de vierde hond met zes pet. en
voor de vijfde en nog meer honden met
zeven pet. Het tarief per kennel even
eens met 3 pet. te verhogen. De meer
opbrengst wordt geraamd op plm.f 325.-.
Begrafenisrechten en vergoeding ge
bruik auto.
Ook hiervoor wordt u een verhoging
van drie pet. voorgesteld, hetgeen een
meeropbrengst betekent van plm. 450.00.
Gebruiksvergoedingen sportterreinen,
gymnastieklokalen, tennisbanen, dorps
huizen en zwembad.
Een verhoging van drie pet. van deze
tarieven levert een meeropbrengst op
van plm. f 1175.00.
Wij merken hierbij op, dat het gebruik
van het gymnastieklokaal loopt van 1
augustus tot en met 31 juli van het daar
opvolgende jaar. De verhoging met drie
procent kan derhalve pas ingaan per
I augustus 1984.
Alvorens u terzake uitgewerkte voor
stellen te doen, zullen wij het voorne
men om de tarieven met drie pet. in
1984 te verhogen, ter beoordeling voor
leggen aan de sport/cultuurcommissie en
welzij nscommissie.
Sccretarieleges en havengelden.
Bij een verhoging van drie pet. van
deze tarieven wordt een meeropbrengst
geraamd van plm. f 720.00.
Liggelden pleziervaartuigen in de
landbouwhaven.
Het voorstel is om de liggelden voor
pleziervaartuigen in de handelshaven
eveneens met drie pet. te vei/hogen. De
meeropbrengst wordt geraamd op plm.
f 600.00.
Liggelden pleziervaartuigen jachthaven.
Zoals gemeld is toestemming verkre
gen voor een verhoging van de tarieven
in 1984 met zes pet. De meeropbrengst
wordt geraamd op plm. f 7500.00.
Tot nu toe waren de liggelden voor
pleziervaartuigen in de handelshaven en
de jachthaven gelijk. Gelet op het ver
schil in voorzieningen in beide havens
lijkt het ons alleszins redelijk deze ge
lijkschakeling los te laten.
Voor een uitvoeriger toelichting op de
voorgestelde verhogingen verwijzen wij
u naar de afzonderlijke voorstellen ter
zake met de daarbij behorende toelich
tingen en financiële overzichten. Deze
voorstellen zullen in de meeste gevallen
aan u worden gedaan in de raadsverga
dering, waarin de ontwerp-begroting
1984 wordt behandeld.
Gereedgekomen en in uitvoering zijnde
werken.
Als te doen gebruikelijk geven wij u
in deze aanbiedingsbrief een overzicht
van de belangrijkste investeringen, die
de laatste twaalf maanden hebben
plaatsgevonden. Hieromtrent valt het
volgende te vermelden:
Uitgevoerde werken enz.: verbetering
kruispunt Molenweg/Ruiterplaatweg;
woonrijp maken gedeelte bestemmings
plannen Geersdijk-Oost II, Kamperland
II en Wissenkerke Zuid-West; aanschaf
toestellen gymnastieklokalen Kamper
land en Wissenkerke ;nieuw douche/toi-
letgebouw jachthaven Kamperland; op
knappen voormalige Veersteiger Kam
perland; voorzieningen woning Voor
straat 27 te Wissenkerke (uitbreiding
gemeentehuis); aanschaf nieuwe brand
weerauto Kamperland; verbouw brand
weergarage Kamperland; vervangen
pompen rioolgemaal Beatrixstraat Wis
senkerke; verbeteren vijver Dorpsweg
Wissenkerke; aanschaf diverse materia
len gemeentewerken.
Verbeteren dak 'kleuterschool Kamper
land; inrichting enz. lokaal kleuterafde
ling openbare school Wissenkerke; bij
drage aanschaf instrumenten muziek
vereniging „Apollo" Wissenkerke; aan
schaf verplaatsbare muziektent; f iets-
crossterrein Kamperland en Wissenkerke
In uitvoering zijnd en/of binnenkort te
realiseren: aanschaf plattegrond envan
de gemeente; uitbreiding begraafplaats
te Kamperland; woonrijp maken gedeel
ten bestemmingsplannen Geersdijk Oost
II, Kamperland II en Wissenkerke Zuid-
West; restauratie (gedeeltelijk) van ko
renmolen „De Onderneming" te Wissen
kerke; gas voorziening onrendabele ge
bieden; verbetering straatverlichting; in
richting opslagterrein gemeentewerken
Kamperland; opknappen haventerrein
Kamperland; energiebesparende maat
regelen lagere scholen Wissenkerke; ver
beteren gymnastieklokaal Wissenkerke;
verbeteren dorpshuis Kamperland; aan
schaf automatiseringsapparatuur ge
meente-secretarie; opruimen muziek
tent enz. Wissenkerke; rioleren en be
straten Franse Pad Wissenkerke.
Nieuwe investeringen.
Voor 1984 denkt ons college aan de
realisering van de hierna te noemen pro
jecten: aanleg parkeerplaatsen Nieuw-
straat/Noordstraat te Kamperland;
wachthokje buspassagiers Noordstraat
Kamperland; verbetering riolering aan
de Dorpsdijk te Wissenkerke; woonrijp
maken bestemmingsplannen Geersdijk,
Kamperland en Wissenkerke.
Reorganisatie binnenlands bestuur.
Opnieuw stellen wij vast, dat in de
reorganisatie van het binnenlands be
stuur nauwelijks tot geen schot zit.
Brandweer, verkeer en vervoer.
Brandweer.
Door de komst van de nieuwe blus-
eenheid voor Kamperland met daarop
hulpverleningsmateriaal zijn beide korp
sen thans goed uitgerust. Bij eventuele
hulpverlening op het grondgebied van
het korps Wissenkerke zal de auto van
Kamperland worden opgeroepen, doch
zal de hulpverlening geschieden door
daartoe opgeleid personeel van het korps
Wissenkerke.
Voor de nabije toekomst zullen geen
al te grote uitgaven t.b.v. de brandweer
te verwachten zijn, alhoewel de pers
luchttoestellen van het korps Wissen
kerke zullen moeten worden vervangen.
Voor de alarmering van het bejaar
dentehuis „Vredestein" is nog geen al
ternatieve financieel aanvaardbare
oplossing gevonden, zodat de alarmering
nog steeds zal plaats vinden met ge
bruikmaking 'van de sirene.
Op 29 november 1982 werd door u een
nieuwe rechtspositie-regeling voor het
brandweerpersoneel vastgesteld. Aan
een nieuwe vergoedingsregeling wordt
thans de laatste hand gelegd. Verwacht
wordt dat deze na overleg met de le
den van de koi-psen nog dit jaar aan
u ter vaststelling zullen worden aange
boden.
Sanering wegenbeheer.
In de begeleidingsbrief bij de begro
ting voor het jaar 1983 hebben wij uit
voerig stil gestaan bij de door de rege
ring voorgenomen sanering van het we
genbeheer. Het laatste jaar is weinig
duidelijk geworden omtrent één en an
der, zeker niet op het punt van de fi
nanciële gevolgen voor de gemeenten.
Overigens wordt nog steeds uitgegaan
van 1 januari 1985 als datum waarop
de operatie moet zijn voltooid.
Straten en wegen.
Wij zijn van mening, dat de gemeen
telijke wegen zowel binnen als bui
ten de bebouwde kommen in een re
delijke tot goede staat van onderhoud
verkeren. De jaarlijkse gevoteerde be
dragen voor het onderhoud behoeven
dan ook geen -extra bijstelling.
Omtrent het tracé van de weg over
de Oosterschelde-afsluitdam zijn de
laatste jaren geen berichten meer ont
vangen.
Een zeer heet hangijzer is ook de be
veiliging van het kruispunt Provinciale
weg/Oostwestweg ten zuiden van de
kern Wissenkerke.
Zoals bekend is een beslissing omtrent
maatregelen door de provincie voor dit
ki-uispunt vooi'lopig uitgesteld. Op pro
vinciaal niveau werkt men aan een her
ziening van het urgentieschema van te
verbetei-en kruispunten in Zeeland. Na
deze herziening wordt beslist of en zo ja
op welke wijze genoemd kruispunt ver
beterd wordt.
Volksgezondheid.
Rioleringen en zuiveringen.
Evenals voorgaande jaren moet wor
den gemeld, dat door ons aangemelde
plannen niet in aanmerking zijn geko
men voor toekenning van subsidie op
grond van de regeling kostbare en ur
gente rioleringswerken.
Wij blijven proberen op grond van
deze regeling subsidie binnen te halen,
hoewel onze verwachtingen op dit punt
gezien het naar verhouding geringe
beschikbare subsidiebedrag en het grote
aantal plannen van gemeenten niet
hoog gespannen zijn.
Op 17 mei 1982 is door u vastgesteld
het bestemmingsplan voor een zuive
ringsinstallatie aan de Bosdijk ten zui
den van de Oostwestweg. Dit plan is
inmiddels goedgekeurd door het College
van Gedeputeerde Staten van Zeeland.
Veiligheid.
Op 1 september 1981 is in werking ge
treden de Wet Rampenplannen. Deze
wet schrijft voor dat binnen twee jaar
na inwerkingtreding elke gemeente moet
beschikken over een door de gemeente
raad vastgesteld gemeentelijk rampen
plan. In de vorige aanbiedingsbrief werd
medegedeeld dat in het komende begro-'
tingsjaar een voorstel tot vaststelling
van een gemeentelijk rampenplan zou
worden gedaan. Door diverse oorzaken
is dit helaas niet gebeurd. Het gemeen
telijk rampenplan is thans in ontwerp
gereed en zal in de vergadering van 28
november a.s. ter vaststelling worden
aangeboden.