Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. donderdag 20 oktober 1983 no. 4090 Beschrijvingsbrief bij de begroting van de gemeente Wissenkerke Met voldoening kunnen wij ai hierbij op een redelijk tijdig tijdstip de ge meentebegroting voor het dienstjaar '84 in ontwerp aanbieden. Bij de samenstel ling van het ontwerp was het opnieuw mogelijk gebruik te maken van de meest recente rekeningcijfers, namelijk die van de ontwerp-rekening over het dienstjaar 1982. Ten tijde van de samenstelling van de ontwerp-begroting kon niet worden beschikt over de gegevens omtrent de algemene uitkering en de onderwijsuit- kering uit het gemeentefonds. Om de voorbereidende werkzaamheden niet te vertragen is uitgegaan van een voort zetting van het voor 1983 gevoerde beleid van de rijksoverheid ten aanzien van de uitkeringen aan de gemeenten. Uiteraard is daarbij rekening gehouden met de toen reeds bekende ombuigingsmaatre gelen voor 1983, die ook in volgende jaren doorwerken. Uit de inmiddels ontvangen circulaire over de algemene uitkering voor 1984 is gebleken, dat de raming van de al gemene uitkering uit het gemeentefonds duidelijk te hoog is opgevoerd. Tot op heden is nog geen circulaire ontvangen inzake de onderwijsuitkeringen over 1984. De eindcijfers van de algemene dienst zijn als volgt: Gewone dienst. Inkomsten 15.539.419,67 Uitgaven15.539.419,67 geen saldo. Kapitaaldienst. Uitgaven 19.215.860,10 Inkomsten 17.031.613,51 Nadelig saldo 2.184.246,59 Zoals te doen gebruikelijk zijn in de kapitaaldienst geen ramingen opgeno men voor de uitvoering van nieuwe wer ken, omdat onder meer door het niet op tijd beschikbaar komen van financie ringsmogelijkheden vertraging in de goedkeuring van de begroting zou kun nen ontstaan. Op de gewone dienst zijn alleen de uitgaven geraamd die nodig zijn om de gemeentehuishouding en gemeentevoor zieningen op een naar onze mening ver antwoord peil te houden. Algemeen. De door de hogere overheid geboden financiële armslag bepaalt in hoge mate de mogelijkheden voor het voeren van een eigen gemeentelijk beleid. Het lijkt ons in het kader van deze begrotings- brief goed op te nemen, hetgeen door de staatssecretaris van binnenlandse za ken omtrent de sociaal-ecenomische si tuatie is geschreven in de circulaire over/ de algemene uitkering uit het gemeente fonds voor het jaar 1984: De sociaal-economische toestand van Nederland: Evenals in de voorgaande jaren ach ten wij het noodzakelijk kort in te gaan op de gevolgen van de sociaal-econo mische toestand van Nederland voor de omvang van de uitkeringen uit het Ge meentefonds. Zoals bekend is, is de sociaal-econo mische toestand in Nederland al sedert een aantal jaren steeds verder ver slechterd. Dat noopt de regering tot een aantal maatregelen, waaronder een sa nering van de overheidsfinanciën. Er valt niet aan te ontkomen, dat de lagere overheden daaraan een redelijke bij drage leveren. Beslissingen daarover voor de komen de jaren zijn genomen in de Voorjaars nota 1982, terwijl voorts in het kader van het regeerakkoord afspraken zijn gemaakt. Het blijkt thans dat de in het kader van het regeerakkoord overeen gekomen ombuigingen aanvulling be hoeven. Ook in de aanvullende ombui gingen zullen de lagere overheden een redelijk aandeel dienen te leveren. Dit aandeel is voor het Gemeentefonds vast gesteld op 60 miljoen gulden met ingang van 1984. Samenvattend luiden de om buigingen, die voor 1984 e.v. jaren op het Gemeentefonds worden aangebracht, als volgt (x 1 miljoen gulden): 1984 1985 1986 Voorjaarsnota '82 156,2 185,1 185,1 Regeerakkoord - algemene korting 121,0 232,0 409,0 - korting i.v.m. profijt gedachte/versobering 139,0 232,0 417,0 Ombuiging '84 60,0 60,0 60,0 Totaal cumulatief 476,2 709,1 1071,1 Toename per jaar 223,6 232,9 362,0 Bij de bovenvermelde ombuigingen uit hoofde van het regeerakkoord en de nadere ombuiging 1984 is rekening ge houden met een verdeling van de om buigingen over gemeente- en provincie fonds naar rato van de omvang van de fondsen, d.i. 13 1. Daarbij is voor wat betreft de kortingen in verband met versterkte toepassing van de profijtge dachte overwogen dat de provincies wel iswaar relatief minder ruimte hebben voor die intensivering, maar dat daar tegenover staat dat de gemeenten ge- konfronteerd worden met belangrijke uitgavenstijgingen buiten het eigen be leid om. De toename van de totale ombuiging op het gemeentefonds voor 1984 bedraagt 223,6 miljoen gulden. Dit ombuigings bedrag zal in mindering worden ge bracht op het uitkeringsbedrag in de meerderjarenraming voor 1984, waarin een volume-accres van 1% was voorzien. Aangezien per saldo een negatief reëel accres ontstaat en de uitkeringsbasis stijgt, gaat een en ander onvermijdelijk gepaard met een verlaging van het uit keringspercentage. Voor zover in het kader van de be sluitvorming rond de rijksbegroting '84 in verband met voorgenomen rijksbeleid tot aanvullende maatregelen voor de uitkering uit het Gemeentefonds wordt besloten, zullen daarover in het najaar nadere mededelingen worden gedaan. De staatssecretaris van financiën en ik willen evenals in de voorgaande jaren benadrukken dat wij terdege beseffen, dat de gemeentelijke financiën onder zware druk staan. Vergelijking van het uitkeringsbedrag uit het Gemeentefonds voor 1984 met het door de raad voor de gemeentefinanciën op basis van gelijk blijvende voorzieningscapaciteit geadvi seerde bedrag leert, dat het gemeentelijk voorzieningenniveau niet kan worden gehandhaafd. Wij menen dat dit onder de huidige sociaal-economische omstan digheden onvermijdelijk is en wijzen er op, dat hetzelfde voor de rijksoverheid geldt. In dit verband merken wij voorts nog het volgende op. Onder de hiervoor ge schetste omstandigheden wordt van alle gemeenten verwacht, dat zij de nood zakelijke maatregelen zullen nemen ten einde een sluitende begroting te hand haven. Aanvragen om toepassing van artikel 12 van de Financiële-Verhou- dingswet 1960 zullen op dat punt kritisch worden bezien. Het is immers niet aan vaardbaar dat de voor alle gemeenten geldende ombuigingen worden ontlopen door het aanvragen van aanvullende steun. Van artikel-12-gemeenten zal in dat verband verlangd worden, dat wordt aangegeven hoe de kortingen zijn op gevangen. Voorts zal nauwkeurig worden gelet op de „hardheid" van de oorzaken, die tot een tekort-situatie hebben geleid. Indien blijkt dat in onvoldoende mate is gestreefd naar noodzakelijke ombui gingen, zal het tekort voor rekening van de desbetreffende gemeente blijven. Toe te kennen accressen/decressen. De belangrijkste bijstellingen in de voor 1983 beschikbare bedragen zijn: 1. in verband met de beëindiging van de indirekte financiering van instellin gen op het gebied van de maatschap pelijke dienstverlening (met uitzondering van de bejaardenoorden) met ingang van 1983 wordt de algemene uitkering gekort met 47,7 miljoen gulden; 2. de prijscompensatie voor 1983, die aanvankelijk 3,5% beliep, wordt bijge steld tot 2% (voor 1984 wordt louter als veronderstelling uitgegaan van een prijsstijging van 2,0% en algemene salarismaatregelen van 0%); 3. in verband met de excessieve ont wikkeling van de bijstandsuitgaven wordt voor 1983 een tegemoetkoming verstrekt van 39 miljoen gulden (de in 1983 genomen maatregelen hebben voor 1984 een effekt van in totaal 92 miljoen gulden; hiervan is reeds 37 miljoen gulden in 1983 uitgekeerd); 4. de verlaging van het uitkerings niveau van werkloze jongeren leidt per saldo tot een toeneming van de gemeen telijke bijstandsuitgaven; hiertoe wordt een extra accres van 37 miljoen gulden aan de algemene uitkering toegevoegd; 5. voor de herbezetting in verband met de 3 roostervrije dagen is 16,6 mil joen gulden beschikbaar gesteld. Voor 1984 komen de volgende accres sen/decressen beschikbaar: 1. volume-accres van 1%, groot 124,7 miljoen gulden; hiervan zal circa 30 miljoen gulden worden aangewend voor herverdelingsmaatregelen; op het reste rend accres dient de nadere ombuiging van 60 miljoen gulden in mindering te worden gebracht, alsmede de accressen in de ombuigingen uithoofde van de Voorjaarsnota 1982 (33,6 miljoen gulden) en het regekeerakkoord (130 miljoen); 2. een bedrag van 68,5 miljoen gulden voor prijscompensatie op het totaal van de algemene uitkering en de aanvul lende bijdragen nadat dit is verminderd met de primaire en secundaire salaris som; 3. een bedrag van per saldo 55 miljoen gulden in verband met de verlaging van het uitkeringsniveau van werkloze jon geren; 4. een bedrag van 7 miljoen gulden in verband met de overname door ge meenten van de door wethouders te betalen premie AKW, AAW, AWBZ. Herverdelingsmaatregelen. Wij hebben besloten om, indien 'het nieuwe stelsel zoals opgenomen in het ontwerp van de Financiële Verhoudings wet 1984 niet met ingang van het uit keringsjaar 1984 kan worden ingevoerd, ingaande 1984 een verhoging van het bedrag per woning te bevorderen van 5,00 (in basis) onder een gelijktijdige, per groottegroep gedifferentieerde, ver laging van de bedragen per inwoner. Vorig jaar hebben wij in de circulaire van 30 juni 1982, nr. FV82/U588, aan gekondigd dat wij zullen bevorderen dat ingaande 1983 de verfijning monu menten niet meer wordt toegepast op de verwerkte bedragen van de subsi diabele kosten die zijn vastgesteld na 31 december 1982. Deze maatregel is inmiddels bekrachtigd door de besluit- gever bij Besluit van 19 januari 1983 (Stb. 58) tot wijziging van het Besluit verfijning algemene uitkering monu menten (Stb. 1968, 265). Uitkeringspercentage, bedragen per inwoner. Naast vorengenoemde beslissingen^ ten aanzien van de uitkering voor 1984 zijn tevens met betrekking tot 1981, 1982 en 1983 nog enkele aanvullende beslis singen genomen die elders in deze cir culaire zijn toegelicht, Een en anders leidt tot de volgende uitkeringsgegevens Uitkeringspercentage. Voorlopig budgettair 1981 565 1982 582 1983 578 1984 567 Zoals gemeld hebben de gemeenten in gaande 1984 hoogst waarschijnlijk te maken met de invoering van een nieuwe financiële verhoudingswet. Hieromtrent is in de hiervoor genoemde circulaire van de staatssecretaris van binnen landse zaken het volgende opgemerkt: Ontwerp Financiële Verhoudingswet '84. Zoals bekend ligt thans bij de Tweede Kamer het ontwerp van de Financiële Verhoudingswet 1984 (Tweede Kamer, zitting 1982 1983, 17 719), dat onder andere beoogt de verdeling van de al gemene uitkering te wijzigen. Wij hechten eraan dat deze nieuwe verdeling in 1984 ingaat. Aangezien de parlementaire besluitvorming over dit wetsontwerp nog niet heeft plaatsgevon den, is de onderhavige circulaire voors hands gebaseerd op de Financiële Ver houdingswet 1960. Inmiddels is gebleken dat een plenaire behandeling van het wetsontwerp in de Tweede Kamer in september a.s. tot de mogelijkheden be hoort. Wij zullen u op zeer korte termijn berichten hoe de uitkeringen 1984 luiden uitgaande van de nieuwe verdeelmaat- staven, waarbij zal worden uitgegaan van de meest recente gegevens voor 1983 Wij streven ernaar op zo kort moge lijke termijn volstrekte duidelijkheid voor alle partijen te verkrijgen met be trekking tot de invoeringsdatum van het wetsontwerp. Tenslotte merken we over dit onder werp op dat wij in de memorie van ant woord naar aanleiding van het voorlopig verslag over het wetsontwerp hebben medegedeeld, dat wij de door de raad voor de gemeentefinanciën voorgestelde overgangsregeling voor extreme nadeel- gemeenten qua opzet overnemen. Deze regeling komt er op neer dat in de wet een overgangsbepaling wordt op genomen die bepaalt, dat tijdens de o- vergangsperiode van tien jaar de jaar lijkse achteruitgang op grond van het wetsontwerp niet meer mag bedragen dan één procent van de algemene uitke ring over 1983. De gemeenten waarvan de jaarlijkse achteruitgang meer dan één procent van de algemene uitkering over 1983 bedraagt ontvangen een sup pletie-uitkering. Na deze tien jaar wordt de suppletie-uitkering gedurende vijf jaar jaarlijks verminderd met één pro cent van de algemene uitkering over 1983. De gemeenten die een totale ach teruitgang van meer dan vijftien procent hebben ontvangen voor het meerdere een afkoopsom. Op grond van de nieuwe wet wordt de algemene uitkering uit het gemeente fonds minder „inwonergevoelig". Dit be tekent, dat ingaande 1984 de uitkering per inwoner wordt verlaagd gedurende tien jaar. Daar staat tegenover, dat ge durende dezelfde periode andere uitke ringsonderdelen zoals bedrag per wo ning, oppervlakte bebouwde kommen, bebouwingshoogte bebouwde kommen interim-maatstaf bebouwing gelijde- iijk worden verhoogd. Voor de gemeen te Wissenkerke levert de nieuwe verde ling een jaarlijks voordeel op van ruim f 10.000.—. De algemene uitkering uit het ge meentefonds is in de ontwerp-begroting te hoog geraamd, als gevolg van de ex tra kortingen. In de eerste wijziging van de begroting is de raming hieraan aan gepast en beloopt de post onvoorzien nog een bedrag van f 280.828.18. Bij het opmaken van de ontwerp-be groting kon nog geen rekening worden gehouden met de financiële gevolgen van een aantal recentelijk door uw raad genomen besluiten ten bedragen van f 139.417.25 en bovendien kon ook bij de opstelling van deze ontwerp-begro ting eveneens geen rekening gehouden worden met de gevolgen van het aanwij zen van de openbare school te Wissen kerke en de bijzondere lagere school te Geersdijk als proef-basisschool ingaande augustus 1983 respectievelijk 1 januari 1984. De financiële gevolgen hiervan le veren een „winst" op van f 62.907.00, waardoor de post onvoorziene uitgaven hierdoor komt op f 204.317.93. Gelet op de hoogte van dit bedrag hoe wei het behoorlijk lager is dan in 1983 menen wij u toch te kunnen voorstellen opnieuw pas op de plaats te doen met het verhogen van een aantal heffingen. Dit betreffen de onroerend- goedbelastingen, de woonforensenbelas- ting en de toeristenbelastingen. Ten aanzien van de andere belastin gen, heffingen en retributies stellen wij u voor deze met drie procent te verho gen. Dit percentage van drie is ontleend aan de circulaire van de minister van binnenlandse zaken inzake de toegestane stijging van de overheidstarieven voor 1984. De uitzondering op een drie-procent stijging vormen de liggelden voor ple ziervaartuigen in de gemeentelijke jacht haven te Kamperland. Teneinde de ex ploitatie van deze haven kostendekkend te doen zijn is een verhoging noodzake lijk met ongeveer twaalf procent. Hier voor is toestemming gevraagd aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Het ministerie vindt een verhoging ineens met twaalf procent een te drastische in greep. Daarom is toestemming verleend tot het verhogen van de tarieven in 1984 en 1985 met telkens zes procent. De voorgestelde verhogingen leveren een meeropbrengst op van f 15.195.00, waardoor de raming voor onvoorziene uitgaven en nieuwe onrendabele inves teringen komt op f 219.512.93. Dit bedrag moet naar onze mening voldoende zijn voor het opvangen van tegenvallers en het doen van nieuwe investeringen. Ter vergelijking: voor 1983 beliep de vergelijkbare raming f 262.410.00. Geconstateerd kan worden, dat de fi nanciële ruimte als gevolg van vele oor zaken duidelijk aan het verminderen is. Dit gegeven dient in de komende jaren bij beslissingen met financiële gevolgen goed in het oog te worden gehouden. Belastingen, retributies en tarieven. Zoals hiervoor reeds is aangehaald achten wij de financiële positie van de gemeente voor 1984 zodanig, dat de be langrijkste eigen heffingen buiten schot kunnen blijven bij tariefsverhogingen in het komende jaar. Dit betreffen de om-oerend-goed'belastingen, woonforen- senbelasting en de toeristenbelastingen. Daarnaast willen wij buiten de verho ging houde.n de leges voor bouwvergun ningen en de welstandsleges. De leges voor welstand worden in rekening ge bracht tot het bedrag dat de gemeente aan de dienst gemeentewerken moet be talen. De leges voor bouwvergunningen gaan omhoog als gevolg van het stijgen van de bouwkosten. Het verhogen van de legestarieven zou een dubbele ver hoging betekenen. Op zich ongewenst, zeker in een tijd dat de bouwactivitei ten toch al op een zeer laag pitje staan. Hierna volgt een nadere uiteenzetting omtrent de heffingen, waarvan ons col lege vindt dat de tarieven wel verhoogd dienen te worden. Reinigingsrechten. Voorgesteld wordt deze rechten met ongeveer drie pet. te verhogen. Het ta rief gaat dan van f 64.80 naar f 66.60 per aansluiting. De meeropbrengst wordt geraamd op plm. f 4425.00. Hondenbelasting. Overeenkomstig hetgeen de laatste ja ren gebruikelijk is, wordt ten aanzien van deze belasting voorgesteld het tarief voor tweede en volgende honden met een stijgend percentage te verhogen. Het voorstel komt neer op een verho ging van het tarief voor de eerste hond met drie pet., voor de tweede hond met vier pet., voor de derde hond met vijf pet., voor de vierde hond met zes pet. en voor de vijfde en nog meer honden met zeven pet. Het tarief per kennel even eens met 3 pet. te verhogen. De meer opbrengst wordt geraamd op plm.f 325.-. Begrafenisrechten en vergoeding ge bruik auto. Ook hiervoor wordt u een verhoging van drie pet. voorgesteld, hetgeen een meeropbrengst betekent van plm. 450.00. Gebruiksvergoedingen sportterreinen, gymnastieklokalen, tennisbanen, dorps huizen en zwembad. Een verhoging van drie pet. van deze tarieven levert een meeropbrengst op van plm. f 1175.00. Wij merken hierbij op, dat het gebruik van het gymnastieklokaal loopt van 1 augustus tot en met 31 juli van het daar opvolgende jaar. De verhoging met drie procent kan derhalve pas ingaan per I augustus 1984. Alvorens u terzake uitgewerkte voor stellen te doen, zullen wij het voorne men om de tarieven met drie pet. in 1984 te verhogen, ter beoordeling voor leggen aan de sport/cultuurcommissie en welzij nscommissie. Sccretarieleges en havengelden. Bij een verhoging van drie pet. van deze tarieven wordt een meeropbrengst geraamd van plm. f 720.00. Liggelden pleziervaartuigen in de landbouwhaven. Het voorstel is om de liggelden voor pleziervaartuigen in de handelshaven eveneens met drie pet. te vei/hogen. De meeropbrengst wordt geraamd op plm. f 600.00. Liggelden pleziervaartuigen jachthaven. Zoals gemeld is toestemming verkre gen voor een verhoging van de tarieven in 1984 met zes pet. De meeropbrengst wordt geraamd op plm. f 7500.00. Tot nu toe waren de liggelden voor pleziervaartuigen in de handelshaven en de jachthaven gelijk. Gelet op het ver schil in voorzieningen in beide havens lijkt het ons alleszins redelijk deze ge lijkschakeling los te laten. Voor een uitvoeriger toelichting op de voorgestelde verhogingen verwijzen wij u naar de afzonderlijke voorstellen ter zake met de daarbij behorende toelich tingen en financiële overzichten. Deze voorstellen zullen in de meeste gevallen aan u worden gedaan in de raadsverga dering, waarin de ontwerp-begroting 1984 wordt behandeld. Gereedgekomen en in uitvoering zijnde werken. Als te doen gebruikelijk geven wij u in deze aanbiedingsbrief een overzicht van de belangrijkste investeringen, die de laatste twaalf maanden hebben plaatsgevonden. Hieromtrent valt het volgende te vermelden: Uitgevoerde werken enz.: verbetering kruispunt Molenweg/Ruiterplaatweg; woonrijp maken gedeelte bestemmings plannen Geersdijk-Oost II, Kamperland II en Wissenkerke Zuid-West; aanschaf toestellen gymnastieklokalen Kamper land en Wissenkerke ;nieuw douche/toi- letgebouw jachthaven Kamperland; op knappen voormalige Veersteiger Kam perland; voorzieningen woning Voor straat 27 te Wissenkerke (uitbreiding gemeentehuis); aanschaf nieuwe brand weerauto Kamperland; verbouw brand weergarage Kamperland; vervangen pompen rioolgemaal Beatrixstraat Wis senkerke; verbeteren vijver Dorpsweg Wissenkerke; aanschaf diverse materia len gemeentewerken. Verbeteren dak 'kleuterschool Kamper land; inrichting enz. lokaal kleuterafde ling openbare school Wissenkerke; bij drage aanschaf instrumenten muziek vereniging „Apollo" Wissenkerke; aan schaf verplaatsbare muziektent; f iets- crossterrein Kamperland en Wissenkerke In uitvoering zijnd en/of binnenkort te realiseren: aanschaf plattegrond envan de gemeente; uitbreiding begraafplaats te Kamperland; woonrijp maken gedeel ten bestemmingsplannen Geersdijk Oost II, Kamperland II en Wissenkerke Zuid- West; restauratie (gedeeltelijk) van ko renmolen „De Onderneming" te Wissen kerke; gas voorziening onrendabele ge bieden; verbetering straatverlichting; in richting opslagterrein gemeentewerken Kamperland; opknappen haventerrein Kamperland; energiebesparende maat regelen lagere scholen Wissenkerke; ver beteren gymnastieklokaal Wissenkerke; verbeteren dorpshuis Kamperland; aan schaf automatiseringsapparatuur ge meente-secretarie; opruimen muziek tent enz. Wissenkerke; rioleren en be straten Franse Pad Wissenkerke. Nieuwe investeringen. Voor 1984 denkt ons college aan de realisering van de hierna te noemen pro jecten: aanleg parkeerplaatsen Nieuw- straat/Noordstraat te Kamperland; wachthokje buspassagiers Noordstraat Kamperland; verbetering riolering aan de Dorpsdijk te Wissenkerke; woonrijp maken bestemmingsplannen Geersdijk, Kamperland en Wissenkerke. Reorganisatie binnenlands bestuur. Opnieuw stellen wij vast, dat in de reorganisatie van het binnenlands be stuur nauwelijks tot geen schot zit. Brandweer, verkeer en vervoer. Brandweer. Door de komst van de nieuwe blus- eenheid voor Kamperland met daarop hulpverleningsmateriaal zijn beide korp sen thans goed uitgerust. Bij eventuele hulpverlening op het grondgebied van het korps Wissenkerke zal de auto van Kamperland worden opgeroepen, doch zal de hulpverlening geschieden door daartoe opgeleid personeel van het korps Wissenkerke. Voor de nabije toekomst zullen geen al te grote uitgaven t.b.v. de brandweer te verwachten zijn, alhoewel de pers luchttoestellen van het korps Wissen kerke zullen moeten worden vervangen. Voor de alarmering van het bejaar dentehuis „Vredestein" is nog geen al ternatieve financieel aanvaardbare oplossing gevonden, zodat de alarmering nog steeds zal plaats vinden met ge bruikmaking 'van de sirene. Op 29 november 1982 werd door u een nieuwe rechtspositie-regeling voor het brandweerpersoneel vastgesteld. Aan een nieuwe vergoedingsregeling wordt thans de laatste hand gelegd. Verwacht wordt dat deze na overleg met de le den van de koi-psen nog dit jaar aan u ter vaststelling zullen worden aange boden. Sanering wegenbeheer. In de begeleidingsbrief bij de begro ting voor het jaar 1983 hebben wij uit voerig stil gestaan bij de door de rege ring voorgenomen sanering van het we genbeheer. Het laatste jaar is weinig duidelijk geworden omtrent één en an der, zeker niet op het punt van de fi nanciële gevolgen voor de gemeenten. Overigens wordt nog steeds uitgegaan van 1 januari 1985 als datum waarop de operatie moet zijn voltooid. Straten en wegen. Wij zijn van mening, dat de gemeen telijke wegen zowel binnen als bui ten de bebouwde kommen in een re delijke tot goede staat van onderhoud verkeren. De jaarlijkse gevoteerde be dragen voor het onderhoud behoeven dan ook geen -extra bijstelling. Omtrent het tracé van de weg over de Oosterschelde-afsluitdam zijn de laatste jaren geen berichten meer ont vangen. Een zeer heet hangijzer is ook de be veiliging van het kruispunt Provinciale weg/Oostwestweg ten zuiden van de kern Wissenkerke. Zoals bekend is een beslissing omtrent maatregelen door de provincie voor dit ki-uispunt vooi'lopig uitgesteld. Op pro vinciaal niveau werkt men aan een her ziening van het urgentieschema van te verbetei-en kruispunten in Zeeland. Na deze herziening wordt beslist of en zo ja op welke wijze genoemd kruispunt ver beterd wordt. Volksgezondheid. Rioleringen en zuiveringen. Evenals voorgaande jaren moet wor den gemeld, dat door ons aangemelde plannen niet in aanmerking zijn geko men voor toekenning van subsidie op grond van de regeling kostbare en ur gente rioleringswerken. Wij blijven proberen op grond van deze regeling subsidie binnen te halen, hoewel onze verwachtingen op dit punt gezien het naar verhouding geringe beschikbare subsidiebedrag en het grote aantal plannen van gemeenten niet hoog gespannen zijn. Op 17 mei 1982 is door u vastgesteld het bestemmingsplan voor een zuive ringsinstallatie aan de Bosdijk ten zui den van de Oostwestweg. Dit plan is inmiddels goedgekeurd door het College van Gedeputeerde Staten van Zeeland. Veiligheid. Op 1 september 1981 is in werking ge treden de Wet Rampenplannen. Deze wet schrijft voor dat binnen twee jaar na inwerkingtreding elke gemeente moet beschikken over een door de gemeente raad vastgesteld gemeentelijk rampen plan. In de vorige aanbiedingsbrief werd medegedeeld dat in het komende begro-' tingsjaar een voorstel tot vaststelling van een gemeentelijk rampenplan zou worden gedaan. Door diverse oorzaken is dit helaas niet gebeurd. Het gemeen telijk rampenplan is thans in ontwerp gereed en zal in de vergadering van 28 november a.s. ter vaststelling worden aangeboden.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1983 | | pagina 3