Beschrijvingsbrief bij de begroting van de gemeente Kortgene (1) Aan de Raad. Het is ons een genoegen u hierbij te kunnen aanbieden de ont- werp-begroting voor het jaar 1984 met de daarbij behorende overzichten, als mede de betreffende stukken voor het gemeentelijk vismijnbedrijf en het dorpshuis „De Pompweie". Naar aan leiding van deze stukken merken wij het volgende op. Algemene zaken en bestuur, a. Algemene zaken. Het typen en drukken van de ge meentebegroting is dit jaar voor het eerst uitbesteed aan het Administratief Dienstencentrum Zeeland (A.D.Z.) te Vlissingen. Dit, omdat de hoeveelheid werk, die hiermee gepaard gaat, in de zomermaanden dikwijls problemen geeft en verder omdat het ADZ over meer geavanceerde apparatuur beschikt, wat dan ook uit het resultaat blijkt. Het zal de laatste begroting zijn in deze vorm, daar per 1 januari 1985 de nieuwe comptabiliteitsvoorschriften in werking zullen treden, op grond waar van een totaal gewijzigde begroting zal worden opgesteld. Eind van dit jaar zal de afdeling financiën de begroting 1984 „omzetten'' naar de nieuwe voorschrif ten, daar de cijfers van dat jaar als vergelijkingsmateriaal in de begroting 1985 zullen staan. Ruim voor de begrotingsbehandeling 1985 in uw raad zullen wij één of meer voorlichtingsbijeenkomsten organiseren om u enigszins vertrouwd te maken met het nieuwe model. Door deze nieuwe voorschriften zal ook de financiële administratie van de gemeente totaal veranderen van de zo genaamde kameraalstijl naar een sys teem van het moderne dubbel boek houden. De overzichtelijkheid van de nieuwe begroting wordt per 1 januari 1985 voor u als raad groter daar allerlei overboekingen niet meer voorkomen, maar in de administratie worden ver werkt en verder omdat de baten beter tegenover de lasten zullen staan. Vooruitlopend hierop zijn de bestaande voorschriften nog wat aangepast, in die zin, dat bijvoorbeeld de onderwijsver- goedingen van het rijk niet meer op hoofdstuk XI par. 2 worden verant woord, maar rechtstreeks op de betref fende begrotingshoofdstukken. Dit bete kent echter wel dat de totaalcijfers van de betreffende hoofdstukken niet zon der meer met de cijfers van 1983 kunnen worden vergeleken. De nu aangeboden begroting 1984 heeft een netto-post voor onvoorziene uitga ven van 221.087,39. Deze post kan nog met ongeveer 100.000,worden ver hoogd indien de nieuwe Financiële Ver houdingswet per 1 januari 1984 in wer king zal treden. Het wetsontwerp moet nog wel in het Parlement worden be handeld. Blijkens circulaire van 21 juli 1983 wordt de algemene uitkering uit het gemeentefonds voor onze gemeente voor 1984 2.893.185,49. Geraamd is een be drag van 2.797.040,87, een stijging der halve van 96.144,62. Dit komt hoofd zakelijk door een nieuw onderdeel in de uitkering, dat niet over een periode van tien jaar maar ineens wordt in gevoerd, t.w. de uitkering voor buiten water. Een ander punt van belang voor de begroting 1984 is de direkte financiering van de bejaardenoorden. Als dit beleids voornemen per 1 januari 1984 doorgaat, wat de bedoeling van de minister is, dan zullen de uitkeringen aan de bejaarden in de bejaardenoorden niet meer via de gemeente lopen. Het zogenaamde 10- procentaandeel van de gemeente ver valt, wat voor onze gemeente zo'n 180.000,is. Hiertegenover staat dan wel dat een ("algemene) korting op de uitkering uit het gemeentefonds zal worden toegepast van 250 miljoen gul den, wat voor onze gemeente naar ra ming ongeveer 90.000,zal betekenen. Per saldo toch nog altijd een vooruit gang van ongeveer 100.000, Als de twee maatregelen zoals hier- vorcn omschreven doorgaan, betekent dit een financiële verbetering van rond 200.000,— Wel moeten de financiële gevolgen van een aantal raadsbesluiten van de afgelopen tijd, zoals woonbuurtverbete ring Kortgene, verenigingsaccommodatie Kats, rekonstruktie wegen en aangaan geldlening nog in de nieuwe begroting worden verwerkt, waardoor de post voor onvoorziene uitgaven nog zal dalen. Dit zal bij begrotingswijziging worden ver werkt. Daarmee is een bedrag van on geveer 65.000,gemoeid. Als we het financiële plaatje bekijken dan ziet de nabije toekomst er voor onze gemeente nog steeds goed uit en zal er nog niet zo zeer met het bezuinings- potlood gewerkt behoeven te worden. De uitkeringen uit het gemeentefonds zullen door de nieuwe Financiële ver houdingswet de komende tien jaar nog stijgen voor deze gemeente op grond van de nieuwe verdeelmaatstaven. Wel zullen als gevolg van de algemene kor tingen door het rijk op het gemeente fonds deze verhogingen, zeker de eerste jaren, geheel of voor een groot deel weel moeten worden ingeleverd. De gezonde financiële positie betekent, dat een verhoging van de belastingen tot vorming van een grotere ruimte voor onvoorziene uitgaven niet noodzakelijk is. Het niet aanpassen van een aantal belastingen en rechten brengt echter wel mee, dat tussen nieuwe of stijgende las ten van bepaalde investeringen of van diensten en de daarvoor gevraagde rech ten een nadelig verschil ontstaat, dat op de duur achterstand in dekkings middelen betekent. Omdat verhoging van dergelijke op brengsten door de minister wordt aan gegeven en het percentage meestal be perkt is, is inhalen van die achterstand vaak niet meer mogelijk. De kostenstij gingen moeten immers uit die rechten worden betaald. Wij zullen u voorstellen de voor deze rechten toegestane procentuele verho gingen te blijven toepassen. (De honden belasting, onroerendgoed-belasting, toe ristenbelasting en woonforensenbelas- ting vallen daar niet onder. Wij komen daar nog nader op terug). Voor zover ons op dit ogenblik be kend is, zal de minister het percentage van verhoging van de overheidstarieven voor 1984 vaststellen op nul. Afgewacht moet worden of dit werkelijk zo is. Onze voorstellen zult u later ontvangen. Voor de financiële zaken mogen wij u verder verwijzen naar punt VIII hierna. Ter afsluiting van dit deel algemene zaken merken wij nog op: als basis voor de begrotingscijfers zijn gehanteerd de werkelijke cijfers van 1982 en de tot op heden bekende cijfers van 1983, met een zekere indexering waar nodig; in de ontwerp-begroting is geen rekening gehouden met nieuwe investe ringen en belastingherzieningen. Zoals gebruikelijk zullen besluiten daarover door middel van begrotingswijzigingen worden verwerkt. in de begrotingsbrief 1983 werd een aantal aan te pakken zaken ge noemd. Wij noemen daarvan: 1. Renovatie van de riolering te Co- lij nsplaat. Een investering, die alleen tot stand kan komen met subsidie van rijk en/of provincie. De stand van zaken op dti ogenblik is, dat het plan er is en tot uitvoering kan komen, zodra de fi nanciën dat toelaten. Voorzover zulke werken gekoppeld kunnen worden aan uitvoering van dorpsvernieuwing en woonbuurtverbetering wordt een samen hangende en efficiënte wijze van werken bereikt. Het beleid dient zo veel mo gelijk in die richting te worden gestuurd. 2. De verdere verbetering van de rio lering te Kats. De 2e fase zal in 1983 nog tot uitvoering komen en ook hier is het beleid gevestigd op uitvoering van de overige fase(n), afhankelijk van de beschikbare middelen. 3. Verenigingsaccommodatie te Kats. De bouw is intussen aanbesteed en ge gund en het gebouw zal begin 1984 ge reed zijn. 4. Uitvoering van het plan voor dorps vernieuwing. Wij komen daarop nog terug. 5. Bestemming van gebouwen te Co- lij nsplaat, welke door nieuwbouw van scholen en de verplaatsing van het be drijf van Verburg Holland b.v. vrij ko men. Voorzover de bestemming niet in het kader van de dorpsvernieuwing wordt geregeld zal bepaald moeten wor den of tot afstoten, sloop of verbouw moet worden overgegaan. Van belang daarbij is de behoefte daaraan en de daarmee gepaard gaande financiële gevolgen. Daaromtrent zullen voorstellen ter tafel komen. 6. Uitbreiding begraafplaats te Kats. Voorstellen daarover zullen u binnen kort bereiken. b. Bestuurszaken. Op bestuurlijk gebied kan lokaal de wijziging in het burgemeestersambt ge noemd worden. Een wijziging, die van belang is voor de aanpak van vele za ken. Vastgesteld kan worden, dat dè gemeente op zich geen wijziging onder gaat en dat dus de uitgezette beleidslijn kan worden vervolgd. In het kader van de bestuurszaken dient melding gemaakt te worden van de samenwerking met andere gemeenten De uitvoering van de nieuwe Wet op de Gemeenschappelijke Regelingen (WGR) zal aanleiding tot aanpassing en wijzi ging van een aantal samenwerkings vormen zijn. De aanduiding van regio's binnen de samenwerkingsgebieden is één van die aanpassingen. Momenteel wordt daarover overleg gepleegd. Daar mee samenhangende voorstellen zullen u in het komende begrotingsjaar gedaan worden. Bij de samenwerkingsvormen noemen wij ook de overeenkomsten, zoals deze met betrekking tot het Proefprojekt Be stuurlijk Experiment Specifiek Welzijn de Bevelanden, het projekt Mensen Zon der Baan en de Stuurgroep Ooster- schelde zijn ontstaan. Nog steeds blijkt, dat in een aantal gevallen moeilijk binnen die samenwerkingsgedachten op één lijn gekomen kan worden. Voor zover dat in ons vermogen ligt, zullen wij er aan meewerken om een beter op elkaar afgestemd regionaal be leid te verkrijgen. We geven toe, dat wel reeds verbeteringen zijn te melden, doch wij zijn van mening dat op dit gebied nog wel wat te doen is. Uw raad en het college laten zich bij het nemen van besluiten vaak adviseren door commissies uit raad en burgerij. De commissies vormen een belangrijke schakel in de informatieverstrekking en de meningsvorming over tal van onder werpen. Wij achten het dan ook wen selijk het werk van die commissies te continueren. Allerwegen heerst de opvatting, dat voor vele onderwerpen en projekten hoorzittingen of inspraakbijeenkomsten moeten worden gehouden. Het mag bekend zijn, dat daartegen in deze gemeente nimmer bezwaar be staat, doch wij menen, dat van geval tot geval goed bekeken moet worden of tot dergelijke bijeenkomsten moet worden besloten. Wij vinden het niet juist zo maar een ongelimiteerd aantal hoor- avonden te houden, terwille van dat horen of die inspraak. In de huidige praktijk blijkt nogal eens, dat het be zoek aan sommige bijeenkomsten gering of nihil is. Uit een oogpunt van belasting van bestuurders en medewerkers en van ver lies van kosten en tijd is het nodig in zulke gevallen zeer selektief te werk te gaan. Het past in een bestuurlijke opzet met een gekozen raad in vele gevallen de keuze voor de besluitvorming zonder meer aan die raad over te laten. Ook te vrezen stagnatie in de uitvoering van plannen kan een goede reden zijn om voor direkte besluitneming door de raad te kiezen. Wij zullen niet schromen om inspraak open te laten, maar aan de andere kant zullen wij de noodzaak daartoe zeer zorgvuldig wegen. Daarbij zal de inbreng van de dorpsgemeenschappen uiteraard een voorname plaats blijven innemen. Deze gemeenschappen, met name in Kats en Colijnsplaat, hebben tot heden bewezen initiatief te kunnen tonen en mee te denken over het wel en wee. Vooral het oplossen van het wee in die dorpen. Wij achten de samenspraak met die verenigingen van groot belang. Binnen de bestuurstaak is een goed overleg met de medewerkers en een goede advisering en uitvoering van be sluiten door de medewerkers een nood zaak. Daarbij zijn goede en voldoende werkruimten, zowel voor administratie, als voor gemeentewerken en onderwijs nodig. Het beleid zal op invulling van de verlangens gericht moeten zijn, bin nen het redelijke. De inmiddels door gevoerde voorzieningen in het onder wijs, de aankoop van een loods voor gemeentewerken te Kortgene en de eerste fase van de verbouw van het gemeentehuis zijn daarvan voorbeelden. De werkzaamheden ter secretarie ne men toe. Vooral op het gebied van mi lieuzaken, sociale zaken en de dorps vernieuwing is de laatste jaren een aan zienlijke uitbreiding te zien. Ook het werken in deeltijdarbeid, c.q. in part- timeverband, heeft gevolgen voor het bezetten van de ruimtes. Daarnaast blijkt steeds opnieuw behoefte te be staan aan ruimte voor gesprekken met bezoekers, één of twee kamers voor de wethouders en een kamer voor con trolerende diensten als een verificatie bureau, belastingdiensten, ministerie van sociale zaken en dergelijke. Tegelijk daarmee zou te denken zijn aan een zitruimte voor hen, die tussen de mid dag overblijven. Wij menen dit onderdeel te kunnen afsluiten met de opmerking, dat bij het bepalen van het beleid op positieve wijze op deze signalen moet worden ingespeeld. Openbare orde, veiligheid en volksge zondheid. 1. Openbare orde en veiligheid. a. Ten aanzien van de handhaving van de openbare orde zijn geen bijzon dere beleidsvoornemens te noemen. In het algemeen zijn daartoe geen redenen aanwezig. Wel is het zo, dat in de zo mermaanden sprake is van een aan zienlijke uitbreiding van het aantal in woners door de vakantiegangers. Dat betekent minder rust en vooral in de weekends vaak onrust. Vooral nu velen de vakantie in eigen land door brengen is de druk op deze gebieden groot. Noodzaak is, dat recreatie- en horeca bedrijven met politie en gemeente mee werken en samenwerken om het verblijf van recreanten in deze gemeente zo'n gunstig mogelijk klimaat te bieden. Het hebben van een goede naam in deze vraagt om die samenwerking. Het beleid dient op een gezamenlijke handhaving van rust en orde gericht te zijn. Daarbij is een goede bezetting van het politie korps een vereiste, vooral ook uit een oogpunt van preventie. Bij het ontbre ken van een goede bezetting moet, ge zien de tijd, die nodig is voor controle op het recreatief gebeuren, gevreesd worden, dat te weinig tijd overblijft voor controle op het horecagebeuren en het gedrag op straat. Om die reden staan wij achter de wens van de politie om als kustgemeente aangemerkt te worden. b. In het kader van de veiligheid dient gezorgd te worden voor bescher mende diensten als brandweer en mi lieudiensten, alsmede voor veiligheid in het verkeer. De brandweer krijgt naar ons oordeel voldoende aandacht. Verwezen zij naar de besluiten, die de afgelopen jaren op het gebied van personeelsopleiding en aanschaf van materieel zijn genomen. Deze lijn moet worden vervolgd. In 1984 zal in het bijzonder aandacht wor den gevraagd voor een onderkomen voor de brandweer te Colijnsplaat, naar ver wachting in samenhang met een loods voor gemeentewerken. Gezien de publikaties van de laatste tijd moet rekening worden gehouden met een versnelde opheffing van de Dienst Bescherming Bevolking, i.e. per 1 ja nuari 1984. Het is duidelijk dat een der gelijk besluit ingrijpende gevolgen heeft, niet in de eerste plaats van financiële aard, maar vooral op het gebied van de dienstverlening. Reorganisaties van an dere diensten zullen daarmee gepaard gaan, terwijl binnen de taak van de brandweer regionaal bekeken aan passingen nodig zullen zijn. De toename van verkeer in een aantal jaren en de drukte op de wegen in de vakantietijd maken het nodig attent te zijn op de verkeersveiligheid. Dat moet niet zo zijn, dat te kust en te keur be perkende maatregelen worden genomen, maar waar dat nodig is moet het wel gebeuren. In Kortgene is door de aanleg van het Julianaplein in 1983 een aantrek kelijke parkeerplaats ontstaan, waardoor het parkeren in de omgeving minder nodig is en zeker minder hinderlijk zal zijn. Aandacht moet opnieuw geschon ken worden aan het parkeren met vrachtwagens. De zorg voor fietspaden moet duidelijk zijn. Het fietspad langs het Veerse Meer, richting Zandkreekdam, zal in 1984 vol tooid zijn. De wens voor een fietspad tussen Kortgene en Colijnsplaat zouden wij graag vervuld zien. Het urgentieplan van de provincie is echter zodanig, dat die wens in 1984 nog wel een wens zal blijven. 2. Volksgezondheid. a. De Wet Voorzieningen Gezondheids zorg (WVG) zal in 1984 tot uitvoering komen. Aanvankelijk per 1 jan., maar gezien het korte tijdsbestek, is dat tijd stip nader bepaald op 1 juli 1984. Naar verwachting zal voor de proefgebieden de datum van 1 januari 1984 gehand haafd blijven. De wet, die vooral regionaal taken mee zal brengen, werkt in samenhang met andere wetten, welke decentralisatie en regionaal werken tot doel hebben. Te denken valt aan de Kaderwet Speci fiek Welzijn (KSW) en de Wet Gemeen schappelijke Regelingen (WGR). De gemeente krijgt meer dan voor heen een taak op het terrein van de volksgezondheid, zowel door greep op de financiering van instellingen als door in het leven roepen van een gezond heidsdienst. In dat kader zal in 1984 de Districtsgezondheidsdienst Zeeland (DGD) gestalte krijgen. U stemde reeds in met toetreding tot deze Dienst. b. Tot het onderdeel volksgezondheid behoort het treffen van maatregelen om die gezondheid te bevorderen. Daaronder valt de uitvoering van diverse milieu taken en het doen van werken, zoals het zorgen voor goede rioleringen en aansluitingen op zuiveringswerken. De ze bijzonder dure taken kunnen slechts tot uitvoering komen, indien subsidie wordt toegekend. Het streven is gericht op het ver krijgen van financiële mogelijkheden voor een aanpak volgens urgentie. Wij noemden reeds de rioleringen in Co lijnsplaat en Kats. Naast het in uitvoering nemen van werken, zal het toezicht op het nakomen van milieutechnische verplichtingen sterk toenemen. Indien dat aanleiding zal zijn tot het nemen van maatregelen, b.v. in de personeelssfeer, dan zult u daartoe voorstellen kunnen verwachten. Volkshuisvesting, dorpsvernieuwing, ruimtelijke ordening en recreatie. 1. Volkshuisvesting, dorpsvernieuwing en ruimtelijke ordening. De zeer matige ontwikkeling in de wo ningbouw zette zich in 1983 voort en het ziet er naar uit, dat het beeld in 1984 niet veel anders zal zijn. De ver koop van grond in de bestemmings plannen is daardoor gering. In deze situatie is het een gelukkige bijkomstigheid, dat de gemeente be trekkelijk weinig bouwgrond in de be stemmingsplannen heeft aan te bieden. Normaal zou dat een probleem kunnen zijn en beleidsmatig zou het geen goede zaak zijn, doch thans is het helaas een voordeel, omdat dekking van rentever lies beperkt blijft. In dit opzicht is het hebben van een goedgekeurd uitvoeringsplan dorpsver nieuwing van belang. In 1983 konden de 8 woningen aan de Havelaarstraat (Ton- nebuurt) in gebruik genomen worden. In 1984 zullen 5 woningen in Kats wor den voltooid. En zo zal het plan, gebruik makend van de mogelijkheden binnen dit kader, worden verwerkt. Een onderdeel daarvan is de renovatie van woningen. De 7 woningen in de Wilhelminastraat zullen naar verwach ting in 1984 worden gerenoveerd. Daarnaast is er de verbetering van particuliere woningen en bejaardenwo ningen. Het geheel heeft tot doel: ver nieuwen van de kernen in plaats van telkens maar bouwen in nieuwe uit breidingen aan de rand van die kernen. Het aantrekken van een coördinator en het in leven roepen van een bege leidingscommissie achten wij nog steeds een goed besluit. Tot heden is het heb ben van beide bijzonder nuttig geweest. De aangegeven koers vinden wij juist en in die richting zal het beleid worden voortgezet. In de jaren na 1984 zal de uitvoering sterk toenemen en de finan ciële gevolgen zullen aanzienlijk zijn. In de volgende begrotingen zal met die gevolgen en de aanslag daarvan op de onvoorziene ruimte terdege rekening moeten worden gehouden. Naast de bestemmingsplannen bij de kernen zijn er de plannen als de Boo- gerd en Veerse Meer I. Wij zullen het zeer op prijs stellen indien de bouw in die parken en daarbij vooral de bouw van woningen voor permanente bewoning met spoed wordt voort gezet. Dat is trouwens ook belangrijk om, voor wat betreft de Boogerd, af wikkeling van de eerder gesloten ex ploitatie-overeenkomst te bevorderen. Als we de loop van de bevolking vol gen dan blijkt, dat de toename van het aantal inwoners voor een aanzienlijk deel vanuit die parken geschiedt. Met genoegen hebben wij de ontwik kelingen in de verkoop van de 4 wo ningen aan het Julianaplein in 1983 gezien. Het laat zich niet aanzien, dat de aldaar nog te bouwen woningen binnen een redelijke afzienbare tijd tot stand zullen komen. Het beleid blijft tot doel hebben om. zowel in de kernen desnoods met toepassing van de gebruiksverordening gebouwen als in de parken de per manente bewoning te bevorderen. Hoewel de gemeente risico loopt zal het verlenen van garanties voor lenin gen wegens koop van woningen door particulieren worden vervolgd, uiteraard binnen de aangegeven normen. Het overleg met de Christelijke Wo- ningbouwstichting Zuid- en Noord-Be veland loopt via de Stichting Samen werking en wij menen, dat dit overleg goed is. Het doet ons daarbij genoegen, dat het samensmelten van de verschil lende woningbouwinstellingen in dit deel van de Bevelanden in een vergevorderd stadium is. Die fusie kan naar ons ge voelen alleen maar tot goede resultaten leiden. Vanwege de geringe aktiviteiten in de bestemmingsplannen worden geen voor stellen tot uitbreidingen voorbereid. In 1984 zullen niettemin toch besluiten op het terrein van de ruimtelijke orde ning genomen moeten worden. Zo zal mogelijk nog in 1983 het bestem mingsplan kern Colijnsplaat ter vast stelling aangeboden worden. Ook het plan Kortgene zal binnen het begro tingsjaar zijn beslag kunnen krijgen. Daarmee zal dan voor alle drie de kernen een plan bestaan, dat het ge meentebestuur greep geeft op alles, wat binnen die kernen in relatie tot de pla nologie gebeurt. Het plan Buitengebied zal gewijzigd worden in verband met de verplaatsing van het bedrijf van Verburg Holland bv Enkele andere plannen zullen aangepast worden aan reeds bestaande situaties. 2. Recreatie. De ontwikkeling van de recreatie is veelal direkt verbonden met het onder werp ruimtelijke ordening. Die ontwik keling zal in 1984 niet spektakulair kunnen zijn. In het plan De Boogerd is toch wat vordering in bouw en verkoop gekomen. Wij hopen, dat die lijn zich voortzet. In het plan Oostdijk zullen in 1984 naar wij mogen verwachten de geplande woningen worden gebouwd. Nog steeds zijn wij van mening, dat de recreatie-capaciteit binnen de ge meente nog best kan worden vergroot. Die vergroting dient dan tot uitvoering te komen nabij Colijnsplaat en Kats. Verblijfsmqgelijkheden op campings al daar zouden, gezien ook weer de erva ringen in 1983, rendabel zijn en in een behoefte voorzien. Het beleid ware in het komende jaar op die mogelijkheden gevestigd te zijn. De nieuwe Kampeerwet zal het begrip kampeerplaatsenplan kennen. Wij hopen in 1984 te bezien hoe dat plan, met name in een ontwikkelingsgebied als deze ge meente, kan worden ingevuld. De al enige jaren als wens genoemde bescheiden jachthavenaccommodatie te Kats dient planologisch te worden ge regeld. Gezien de uitspraken over dat havengebeuren in 1983 lijkt het ons, dat die regeling in 1984 tot stand kan komen. Er bestaan plannen om nabij Kortgene een windsurf centrum te vormen. Vanaf dat centrum kan men dan binnen een te bestemmen deel van het Veerse Meer surfen en tevens les krijgen. Om prak tische redenen dient deze voorziening aan de camping De Paardekreek te gren zen en van enige faciliteiten vanuit die camping voorzien te worden. Nadere voorstellen daarover hopen wij u bin nenkort toe te zenden. Hoewel het instandhouden van de strandjes te Colijnsplaat en Kats niet zorgenvrij plaatsvindt, menen wij toch, dat zij zo enigszins mogelijk gehand haafd moeten blijven. De strandjes wor den intensief gebruikt en het zou velen teleurstellen, indien zij zouden verdwij nen. Nog steeds tenslotte bestaat in de haven te Colijnsplaat het euvel van de aanzanding. Een werkelijk probleem, zowel voor de gemeente als voor de ge bruikers. Vooralsnog zien wij geen kans een oplossing aan te dragen, niet tech nisch en niet financieel. We achten het niet mogelijk een oplossing te creëren zonder hulp van hogerhand. De resultaten van het momenteel lo pende wetenschappelijk onderzoek door prof. Bijker van de T.H. te Delft zien wij met grote belangstelling tegemoet. Openbare werken. De begroting van openbare werken voor het jaar 1984 ziet er anders uit dan die van 1983 (zie begroting, bijlage 13 op bladzijde 194). Voor wat betreft de totale kosten van gemeentewerken kan worden gezegd, dat deze nagenoeg gelijk zijn aan die van het lopende jaar. De wijziging zit echter in het opvoeren van extra bestratingswerken in 1984. Hiervoor is gekozen, opdat het uitvoeren van de herbestratingen op een juist tijd stip kan gebeuren, zonder op allerlei goedkeuringen te moeten wachten. Omdat ieder jaar enkele wegen wor den herbestraat is hiermee bij het op stellen van de begroting rekening ge houden. Aan herbestratingen zal in 1984 aan de orde komen de Zuid-Kerkstraat, de Irenestraat, de Beatrixstraat en in het park Veerse Meer I de Trintellaan (ged.), Sternlaan e'n Valkenlaan (ged.). Alle werken uit te voeren door derden. Doordat het aantal personeelsleden, in clusief de Betho, in 1984 geen 14 maar 11 mensen bedraagt, zal het duidelijk zijn dat een gedeelte van de werkzaam heden niet of minder goed zal kunnen worden uitgevoerd. Daarom zal gemeen tewerken minder aan herbestratingen kunnen doen. Om de andere werken wel goed te kunnen verrichten zal een be roep op de Betho kunnen worden ge daan voor assistentie. Een proef voor deze manier van werken zal in de maan den september tot en met december '83 worden gehouden. Na deze proef zal kunnen worden bepaald of de voorkeur uitgaat naar continuering van deze as sistentie of dat een nieuwe gemeente werkman in vaste dienst moet worden aangetrokken. Wij hopen, dat voor de problematiek rond het parkeren in de Oost-, West en Zuid-Kerkstraat een oplossing dich terbij zal komen, zodat ook hiermee zal kunnen worden gestart. Wanneer in 1983 de grondtransaktie rondom de uitbreiding van de begraaf plaats te Kats zal zijn afgerond, zal de uitvoering ook ter hand kunnen worden genomen. Voor het bijzetten van urnen zal een definitief voorstel worden gedaan Rondom de bedrijfsverplaatsing van Verburg Holland b.v. te Colijnsplaat zal ook in 1984 nog veel moeten gebeuren. Hieraan gekoppeld ligt ook een moge lijke oplossing voor een goed opslag terrein en een loods voor gemeentewer ken (mede voor de brandweer) in die kern binnen de mogelijkheden. Voor de kern Kortgene gaan na het mislukken van de aankoop van gronden bij de loods aan de Torendijk de gedachten uit naar dat gedeelte van het sportpark aan de Galgendijk, dat gereserveerd is voor eventuele uit breiding. Een deel van dat stuk zou voor opslagterrein in gereedheid kunnen wor den gebracht. Vervolg: volgende week in dit blad.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1983 | | pagina 2