Beschrijvingsbrief bij de begroting
van de gemeente Kortgene (1)
Aan de Raad. Het is ons een genoegen
u hierbij te kunnen aanbieden de ont-
werp-begroting voor het jaar 1984 met
de daarbij behorende overzichten, als
mede de betreffende stukken voor het
gemeentelijk vismijnbedrijf en het
dorpshuis „De Pompweie". Naar aan
leiding van deze stukken merken wij
het volgende op.
Algemene zaken en bestuur,
a. Algemene zaken.
Het typen en drukken van de ge
meentebegroting is dit jaar voor het
eerst uitbesteed aan het Administratief
Dienstencentrum Zeeland (A.D.Z.) te
Vlissingen. Dit, omdat de hoeveelheid
werk, die hiermee gepaard gaat, in de
zomermaanden dikwijls problemen geeft
en verder omdat het ADZ over meer
geavanceerde apparatuur beschikt, wat
dan ook uit het resultaat blijkt.
Het zal de laatste begroting zijn in
deze vorm, daar per 1 januari 1985 de
nieuwe comptabiliteitsvoorschriften in
werking zullen treden, op grond waar
van een totaal gewijzigde begroting zal
worden opgesteld. Eind van dit jaar zal
de afdeling financiën de begroting 1984
„omzetten'' naar de nieuwe voorschrif
ten, daar de cijfers van dat jaar als
vergelijkingsmateriaal in de begroting
1985 zullen staan.
Ruim voor de begrotingsbehandeling
1985 in uw raad zullen wij één of meer
voorlichtingsbijeenkomsten organiseren
om u enigszins vertrouwd te maken
met het nieuwe model.
Door deze nieuwe voorschriften zal
ook de financiële administratie van de
gemeente totaal veranderen van de zo
genaamde kameraalstijl naar een sys
teem van het moderne dubbel boek
houden. De overzichtelijkheid van de
nieuwe begroting wordt per 1 januari
1985 voor u als raad groter daar allerlei
overboekingen niet meer voorkomen,
maar in de administratie worden ver
werkt en verder omdat de baten beter
tegenover de lasten zullen staan.
Vooruitlopend hierop zijn de bestaande
voorschriften nog wat aangepast, in die
zin, dat bijvoorbeeld de onderwijsver-
goedingen van het rijk niet meer op
hoofdstuk XI par. 2 worden verant
woord, maar rechtstreeks op de betref
fende begrotingshoofdstukken. Dit bete
kent echter wel dat de totaalcijfers van
de betreffende hoofdstukken niet zon
der meer met de cijfers van 1983 kunnen
worden vergeleken.
De nu aangeboden begroting 1984 heeft
een netto-post voor onvoorziene uitga
ven van 221.087,39. Deze post kan nog
met ongeveer 100.000,worden ver
hoogd indien de nieuwe Financiële Ver
houdingswet per 1 januari 1984 in wer
king zal treden. Het wetsontwerp moet
nog wel in het Parlement worden be
handeld.
Blijkens circulaire van 21 juli 1983
wordt de algemene uitkering uit het
gemeentefonds voor onze gemeente voor
1984 2.893.185,49. Geraamd is een be
drag van 2.797.040,87, een stijging der
halve van 96.144,62. Dit komt hoofd
zakelijk door een nieuw onderdeel in
de uitkering, dat niet over een periode
van tien jaar maar ineens wordt in
gevoerd, t.w. de uitkering voor buiten
water.
Een ander punt van belang voor de
begroting 1984 is de direkte financiering
van de bejaardenoorden. Als dit beleids
voornemen per 1 januari 1984 doorgaat,
wat de bedoeling van de minister is, dan
zullen de uitkeringen aan de bejaarden
in de bejaardenoorden niet meer via de
gemeente lopen. Het zogenaamde 10-
procentaandeel van de gemeente ver
valt, wat voor onze gemeente zo'n
180.000,is. Hiertegenover staat dan
wel dat een ("algemene) korting op de
uitkering uit het gemeentefonds zal
worden toegepast van 250 miljoen gul
den, wat voor onze gemeente naar ra
ming ongeveer 90.000,zal betekenen.
Per saldo toch nog altijd een vooruit
gang van ongeveer 100.000,
Als de twee maatregelen zoals hier-
vorcn omschreven doorgaan, betekent
dit een financiële verbetering van rond
200.000,—
Wel moeten de financiële gevolgen
van een aantal raadsbesluiten van de
afgelopen tijd, zoals woonbuurtverbete
ring Kortgene, verenigingsaccommodatie
Kats, rekonstruktie wegen en aangaan
geldlening nog in de nieuwe begroting
worden verwerkt, waardoor de post voor
onvoorziene uitgaven nog zal dalen. Dit
zal bij begrotingswijziging worden ver
werkt. Daarmee is een bedrag van on
geveer 65.000,gemoeid.
Als we het financiële plaatje bekijken
dan ziet de nabije toekomst er voor onze
gemeente nog steeds goed uit en zal er
nog niet zo zeer met het bezuinings-
potlood gewerkt behoeven te worden.
De uitkeringen uit het gemeentefonds
zullen door de nieuwe Financiële ver
houdingswet de komende tien jaar nog
stijgen voor deze gemeente op grond
van de nieuwe verdeelmaatstaven. Wel
zullen als gevolg van de algemene kor
tingen door het rijk op het gemeente
fonds deze verhogingen, zeker de eerste
jaren, geheel of voor een groot deel weel
moeten worden ingeleverd.
De gezonde financiële positie betekent,
dat een verhoging van de belastingen
tot vorming van een grotere ruimte voor
onvoorziene uitgaven niet noodzakelijk
is. Het niet aanpassen van een aantal
belastingen en rechten brengt echter wel
mee, dat tussen nieuwe of stijgende las
ten van bepaalde investeringen of van
diensten en de daarvoor gevraagde rech
ten een nadelig verschil ontstaat, dat
op de duur achterstand in dekkings
middelen betekent.
Omdat verhoging van dergelijke op
brengsten door de minister wordt aan
gegeven en het percentage meestal be
perkt is, is inhalen van die achterstand
vaak niet meer mogelijk. De kostenstij
gingen moeten immers uit die rechten
worden betaald.
Wij zullen u voorstellen de voor deze
rechten toegestane procentuele verho
gingen te blijven toepassen. (De honden
belasting, onroerendgoed-belasting, toe
ristenbelasting en woonforensenbelas-
ting vallen daar niet onder. Wij komen
daar nog nader op terug).
Voor zover ons op dit ogenblik be
kend is, zal de minister het percentage
van verhoging van de overheidstarieven
voor 1984 vaststellen op nul. Afgewacht
moet worden of dit werkelijk zo is. Onze
voorstellen zult u later ontvangen.
Voor de financiële zaken mogen wij u
verder verwijzen naar punt VIII hierna.
Ter afsluiting van dit deel algemene
zaken merken wij nog op:
als basis voor de begrotingscijfers
zijn gehanteerd de werkelijke cijfers van
1982 en de tot op heden bekende cijfers
van 1983, met een zekere indexering
waar nodig;
in de ontwerp-begroting is geen
rekening gehouden met nieuwe investe
ringen en belastingherzieningen. Zoals
gebruikelijk zullen besluiten daarover
door middel van begrotingswijzigingen
worden verwerkt.
in de begrotingsbrief 1983 werd
een aantal aan te pakken zaken ge
noemd. Wij noemen daarvan:
1. Renovatie van de riolering te Co-
lij nsplaat. Een investering, die alleen tot
stand kan komen met subsidie van rijk
en/of provincie. De stand van zaken op
dti ogenblik is, dat het plan er is en
tot uitvoering kan komen, zodra de fi
nanciën dat toelaten. Voorzover zulke
werken gekoppeld kunnen worden aan
uitvoering van dorpsvernieuwing en
woonbuurtverbetering wordt een samen
hangende en efficiënte wijze van werken
bereikt. Het beleid dient zo veel mo
gelijk in die richting te worden gestuurd.
2. De verdere verbetering van de rio
lering te Kats. De 2e fase zal in 1983
nog tot uitvoering komen en ook hier is
het beleid gevestigd op uitvoering van
de overige fase(n), afhankelijk van de
beschikbare middelen.
3. Verenigingsaccommodatie te Kats.
De bouw is intussen aanbesteed en ge
gund en het gebouw zal begin 1984 ge
reed zijn.
4. Uitvoering van het plan voor dorps
vernieuwing. Wij komen daarop nog
terug.
5. Bestemming van gebouwen te Co-
lij nsplaat, welke door nieuwbouw van
scholen en de verplaatsing van het be
drijf van Verburg Holland b.v. vrij ko
men. Voorzover de bestemming niet in
het kader van de dorpsvernieuwing
wordt geregeld zal bepaald moeten wor
den of tot afstoten, sloop of verbouw
moet worden overgegaan.
Van belang daarbij is de behoefte
daaraan en de daarmee gepaard gaande
financiële gevolgen. Daaromtrent zullen
voorstellen ter tafel komen.
6. Uitbreiding begraafplaats te Kats.
Voorstellen daarover zullen u binnen
kort bereiken.
b. Bestuurszaken.
Op bestuurlijk gebied kan lokaal de
wijziging in het burgemeestersambt ge
noemd worden. Een wijziging, die van
belang is voor de aanpak van vele za
ken. Vastgesteld kan worden, dat dè
gemeente op zich geen wijziging onder
gaat en dat dus de uitgezette beleidslijn
kan worden vervolgd.
In het kader van de bestuurszaken
dient melding gemaakt te worden van
de samenwerking met andere gemeenten
De uitvoering van de nieuwe Wet op de
Gemeenschappelijke Regelingen (WGR)
zal aanleiding tot aanpassing en wijzi
ging van een aantal samenwerkings
vormen zijn. De aanduiding van regio's
binnen de samenwerkingsgebieden is
één van die aanpassingen. Momenteel
wordt daarover overleg gepleegd. Daar
mee samenhangende voorstellen zullen u
in het komende begrotingsjaar gedaan
worden.
Bij de samenwerkingsvormen noemen
wij ook de overeenkomsten, zoals deze
met betrekking tot het Proefprojekt Be
stuurlijk Experiment Specifiek Welzijn
de Bevelanden, het projekt Mensen Zon
der Baan en de Stuurgroep Ooster-
schelde zijn ontstaan. Nog steeds blijkt,
dat in een aantal gevallen moeilijk
binnen die samenwerkingsgedachten op
één lijn gekomen kan worden.
Voor zover dat in ons vermogen ligt,
zullen wij er aan meewerken om een
beter op elkaar afgestemd regionaal be
leid te verkrijgen. We geven toe, dat wel
reeds verbeteringen zijn te melden, doch
wij zijn van mening dat op dit gebied
nog wel wat te doen is.
Uw raad en het college laten zich bij
het nemen van besluiten vaak adviseren
door commissies uit raad en burgerij.
De commissies vormen een belangrijke
schakel in de informatieverstrekking en
de meningsvorming over tal van onder
werpen. Wij achten het dan ook wen
selijk het werk van die commissies te
continueren.
Allerwegen heerst de opvatting, dat
voor vele onderwerpen en projekten
hoorzittingen of inspraakbijeenkomsten
moeten worden gehouden.
Het mag bekend zijn, dat daartegen
in deze gemeente nimmer bezwaar be
staat, doch wij menen, dat van geval tot
geval goed bekeken moet worden of tot
dergelijke bijeenkomsten moet worden
besloten. Wij vinden het niet juist zo
maar een ongelimiteerd aantal hoor-
avonden te houden, terwille van dat
horen of die inspraak. In de huidige
praktijk blijkt nogal eens, dat het be
zoek aan sommige bijeenkomsten gering
of nihil is.
Uit een oogpunt van belasting van
bestuurders en medewerkers en van ver
lies van kosten en tijd is het nodig in
zulke gevallen zeer selektief te werk te
gaan. Het past in een bestuurlijke opzet
met een gekozen raad in vele gevallen
de keuze voor de besluitvorming zonder
meer aan die raad over te laten. Ook te
vrezen stagnatie in de uitvoering van
plannen kan een goede reden zijn om
voor direkte besluitneming door de raad
te kiezen.
Wij zullen niet schromen om inspraak
open te laten, maar aan de andere kant
zullen wij de noodzaak daartoe zeer
zorgvuldig wegen. Daarbij zal de inbreng
van de dorpsgemeenschappen uiteraard
een voorname plaats blijven innemen.
Deze gemeenschappen, met name in
Kats en Colijnsplaat, hebben tot heden
bewezen initiatief te kunnen tonen en
mee te denken over het wel en wee.
Vooral het oplossen van het wee in die
dorpen. Wij achten de samenspraak met
die verenigingen van groot belang.
Binnen de bestuurstaak is een goed
overleg met de medewerkers en een
goede advisering en uitvoering van be
sluiten door de medewerkers een nood
zaak. Daarbij zijn goede en voldoende
werkruimten, zowel voor administratie,
als voor gemeentewerken en onderwijs
nodig. Het beleid zal op invulling van
de verlangens gericht moeten zijn, bin
nen het redelijke. De inmiddels door
gevoerde voorzieningen in het onder
wijs, de aankoop van een loods voor
gemeentewerken te Kortgene en de
eerste fase van de verbouw van het
gemeentehuis zijn daarvan voorbeelden.
De werkzaamheden ter secretarie ne
men toe. Vooral op het gebied van mi
lieuzaken, sociale zaken en de dorps
vernieuwing is de laatste jaren een aan
zienlijke uitbreiding te zien. Ook het
werken in deeltijdarbeid, c.q. in part-
timeverband, heeft gevolgen voor het
bezetten van de ruimtes. Daarnaast
blijkt steeds opnieuw behoefte te be
staan aan ruimte voor gesprekken met
bezoekers, één of twee kamers voor
de wethouders en een kamer voor con
trolerende diensten als een verificatie
bureau, belastingdiensten, ministerie
van sociale zaken en dergelijke. Tegelijk
daarmee zou te denken zijn aan een
zitruimte voor hen, die tussen de mid
dag overblijven.
Wij menen dit onderdeel te kunnen
afsluiten met de opmerking, dat bij het
bepalen van het beleid op positieve
wijze op deze signalen moet worden
ingespeeld.
Openbare orde, veiligheid en volksge
zondheid.
1. Openbare orde en veiligheid.
a. Ten aanzien van de handhaving
van de openbare orde zijn geen bijzon
dere beleidsvoornemens te noemen. In
het algemeen zijn daartoe geen redenen
aanwezig. Wel is het zo, dat in de zo
mermaanden sprake is van een aan
zienlijke uitbreiding van het aantal in
woners door de vakantiegangers. Dat
betekent minder rust en vooral in
de weekends vaak onrust. Vooral nu
velen de vakantie in eigen land door
brengen is de druk op deze gebieden
groot.
Noodzaak is, dat recreatie- en horeca
bedrijven met politie en gemeente mee
werken en samenwerken om het verblijf
van recreanten in deze gemeente zo'n
gunstig mogelijk klimaat te bieden. Het
hebben van een goede naam in deze
vraagt om die samenwerking. Het beleid
dient op een gezamenlijke handhaving
van rust en orde gericht te zijn. Daarbij
is een goede bezetting van het politie
korps een vereiste, vooral ook uit een
oogpunt van preventie. Bij het ontbre
ken van een goede bezetting moet, ge
zien de tijd, die nodig is voor controle
op het recreatief gebeuren, gevreesd
worden, dat te weinig tijd overblijft voor
controle op het horecagebeuren en het
gedrag op straat. Om die reden staan wij
achter de wens van de politie om als
kustgemeente aangemerkt te worden.
b. In het kader van de veiligheid
dient gezorgd te worden voor bescher
mende diensten als brandweer en mi
lieudiensten, alsmede voor veiligheid in
het verkeer.
De brandweer krijgt naar ons oordeel
voldoende aandacht. Verwezen zij naar
de besluiten, die de afgelopen jaren op
het gebied van personeelsopleiding en
aanschaf van materieel zijn genomen.
Deze lijn moet worden vervolgd. In
1984 zal in het bijzonder aandacht wor
den gevraagd voor een onderkomen voor
de brandweer te Colijnsplaat, naar ver
wachting in samenhang met een loods
voor gemeentewerken.
Gezien de publikaties van de laatste
tijd moet rekening worden gehouden met
een versnelde opheffing van de Dienst
Bescherming Bevolking, i.e. per 1 ja
nuari 1984. Het is duidelijk dat een der
gelijk besluit ingrijpende gevolgen heeft,
niet in de eerste plaats van financiële
aard, maar vooral op het gebied van de
dienstverlening. Reorganisaties van an
dere diensten zullen daarmee gepaard
gaan, terwijl binnen de taak van de
brandweer regionaal bekeken aan
passingen nodig zullen zijn.
De toename van verkeer in een aantal
jaren en de drukte op de wegen in de
vakantietijd maken het nodig attent te
zijn op de verkeersveiligheid. Dat moet
niet zo zijn, dat te kust en te keur be
perkende maatregelen worden genomen,
maar waar dat nodig is moet het wel
gebeuren.
In Kortgene is door de aanleg van
het Julianaplein in 1983 een aantrek
kelijke parkeerplaats ontstaan, waardoor
het parkeren in de omgeving minder
nodig is en zeker minder hinderlijk zal
zijn. Aandacht moet opnieuw geschon
ken worden aan het parkeren met
vrachtwagens.
De zorg voor fietspaden moet duidelijk
zijn. Het fietspad langs het Veerse Meer,
richting Zandkreekdam, zal in 1984 vol
tooid zijn. De wens voor een fietspad
tussen Kortgene en Colijnsplaat zouden
wij graag vervuld zien. Het urgentieplan
van de provincie is echter zodanig, dat
die wens in 1984 nog wel een wens zal
blijven.
2. Volksgezondheid.
a. De Wet Voorzieningen Gezondheids
zorg (WVG) zal in 1984 tot uitvoering
komen. Aanvankelijk per 1 jan., maar
gezien het korte tijdsbestek, is dat tijd
stip nader bepaald op 1 juli 1984. Naar
verwachting zal voor de proefgebieden
de datum van 1 januari 1984 gehand
haafd blijven.
De wet, die vooral regionaal taken
mee zal brengen, werkt in samenhang
met andere wetten, welke decentralisatie
en regionaal werken tot doel hebben.
Te denken valt aan de Kaderwet Speci
fiek Welzijn (KSW) en de Wet Gemeen
schappelijke Regelingen (WGR).
De gemeente krijgt meer dan voor
heen een taak op het terrein van de
volksgezondheid, zowel door greep op
de financiering van instellingen als door
in het leven roepen van een gezond
heidsdienst. In dat kader zal in 1984
de Districtsgezondheidsdienst Zeeland
(DGD) gestalte krijgen. U stemde reeds
in met toetreding tot deze Dienst.
b. Tot het onderdeel volksgezondheid
behoort het treffen van maatregelen om
die gezondheid te bevorderen. Daaronder
valt de uitvoering van diverse milieu
taken en het doen van werken, zoals
het zorgen voor goede rioleringen en
aansluitingen op zuiveringswerken. De
ze bijzonder dure taken kunnen slechts
tot uitvoering komen, indien subsidie
wordt toegekend.
Het streven is gericht op het ver
krijgen van financiële mogelijkheden
voor een aanpak volgens urgentie. Wij
noemden reeds de rioleringen in Co
lijnsplaat en Kats.
Naast het in uitvoering nemen van
werken, zal het toezicht op het nakomen
van milieutechnische verplichtingen
sterk toenemen. Indien dat aanleiding
zal zijn tot het nemen van maatregelen,
b.v. in de personeelssfeer, dan zult u
daartoe voorstellen kunnen verwachten.
Volkshuisvesting, dorpsvernieuwing,
ruimtelijke ordening en recreatie.
1. Volkshuisvesting, dorpsvernieuwing
en ruimtelijke ordening.
De zeer matige ontwikkeling in de wo
ningbouw zette zich in 1983 voort en
het ziet er naar uit, dat het beeld in
1984 niet veel anders zal zijn. De ver
koop van grond in de bestemmings
plannen is daardoor gering.
In deze situatie is het een gelukkige
bijkomstigheid, dat de gemeente be
trekkelijk weinig bouwgrond in de be
stemmingsplannen heeft aan te bieden.
Normaal zou dat een probleem kunnen
zijn en beleidsmatig zou het geen goede
zaak zijn, doch thans is het helaas een
voordeel, omdat dekking van rentever
lies beperkt blijft.
In dit opzicht is het hebben van een
goedgekeurd uitvoeringsplan dorpsver
nieuwing van belang. In 1983 konden de
8 woningen aan de Havelaarstraat (Ton-
nebuurt) in gebruik genomen worden.
In 1984 zullen 5 woningen in Kats wor
den voltooid. En zo zal het plan, gebruik
makend van de mogelijkheden binnen
dit kader, worden verwerkt.
Een onderdeel daarvan is de renovatie
van woningen. De 7 woningen in de
Wilhelminastraat zullen naar verwach
ting in 1984 worden gerenoveerd.
Daarnaast is er de verbetering van
particuliere woningen en bejaardenwo
ningen. Het geheel heeft tot doel: ver
nieuwen van de kernen in plaats van
telkens maar bouwen in nieuwe uit
breidingen aan de rand van die kernen.
Het aantrekken van een coördinator
en het in leven roepen van een bege
leidingscommissie achten wij nog steeds
een goed besluit. Tot heden is het heb
ben van beide bijzonder nuttig geweest.
De aangegeven koers vinden wij juist
en in die richting zal het beleid worden
voortgezet. In de jaren na 1984 zal de
uitvoering sterk toenemen en de finan
ciële gevolgen zullen aanzienlijk zijn.
In de volgende begrotingen zal met
die gevolgen en de aanslag daarvan op
de onvoorziene ruimte terdege rekening
moeten worden gehouden.
Naast de bestemmingsplannen bij de
kernen zijn er de plannen als de Boo-
gerd en Veerse Meer I. Wij zullen het
zeer op prijs stellen indien de bouw
in die parken en daarbij vooral de
bouw van woningen voor permanente
bewoning met spoed wordt voort
gezet. Dat is trouwens ook belangrijk
om, voor wat betreft de Boogerd, af
wikkeling van de eerder gesloten ex
ploitatie-overeenkomst te bevorderen.
Als we de loop van de bevolking vol
gen dan blijkt, dat de toename van het
aantal inwoners voor een aanzienlijk
deel vanuit die parken geschiedt.
Met genoegen hebben wij de ontwik
kelingen in de verkoop van de 4 wo
ningen aan het Julianaplein in 1983
gezien. Het laat zich niet aanzien, dat
de aldaar nog te bouwen woningen
binnen een redelijke afzienbare tijd tot
stand zullen komen.
Het beleid blijft tot doel hebben om.
zowel in de kernen desnoods met
toepassing van de gebruiksverordening
gebouwen als in de parken de per
manente bewoning te bevorderen.
Hoewel de gemeente risico loopt zal
het verlenen van garanties voor lenin
gen wegens koop van woningen door
particulieren worden vervolgd, uiteraard
binnen de aangegeven normen.
Het overleg met de Christelijke Wo-
ningbouwstichting Zuid- en Noord-Be
veland loopt via de Stichting Samen
werking en wij menen, dat dit overleg
goed is. Het doet ons daarbij genoegen,
dat het samensmelten van de verschil
lende woningbouwinstellingen in dit deel
van de Bevelanden in een vergevorderd
stadium is. Die fusie kan naar ons ge
voelen alleen maar tot goede resultaten
leiden.
Vanwege de geringe aktiviteiten in de
bestemmingsplannen worden geen voor
stellen tot uitbreidingen voorbereid.
In 1984 zullen niettemin toch besluiten
op het terrein van de ruimtelijke orde
ning genomen moeten worden. Zo zal
mogelijk nog in 1983 het bestem
mingsplan kern Colijnsplaat ter vast
stelling aangeboden worden. Ook het
plan Kortgene zal binnen het begro
tingsjaar zijn beslag kunnen krijgen.
Daarmee zal dan voor alle drie de
kernen een plan bestaan, dat het ge
meentebestuur greep geeft op alles, wat
binnen die kernen in relatie tot de pla
nologie gebeurt.
Het plan Buitengebied zal gewijzigd
worden in verband met de verplaatsing
van het bedrijf van Verburg Holland bv
Enkele andere plannen zullen aangepast
worden aan reeds bestaande situaties.
2. Recreatie.
De ontwikkeling van de recreatie is
veelal direkt verbonden met het onder
werp ruimtelijke ordening. Die ontwik
keling zal in 1984 niet spektakulair
kunnen zijn. In het plan De Boogerd is
toch wat vordering in bouw en verkoop
gekomen. Wij hopen, dat die lijn zich
voortzet. In het plan Oostdijk zullen in
1984 naar wij mogen verwachten
de geplande woningen worden gebouwd.
Nog steeds zijn wij van mening, dat
de recreatie-capaciteit binnen de ge
meente nog best kan worden vergroot.
Die vergroting dient dan tot uitvoering
te komen nabij Colijnsplaat en Kats.
Verblijfsmqgelijkheden op campings al
daar zouden, gezien ook weer de erva
ringen in 1983, rendabel zijn en in een
behoefte voorzien. Het beleid ware in
het komende jaar op die mogelijkheden
gevestigd te zijn.
De nieuwe Kampeerwet zal het begrip
kampeerplaatsenplan kennen. Wij hopen
in 1984 te bezien hoe dat plan, met name
in een ontwikkelingsgebied als deze ge
meente, kan worden ingevuld.
De al enige jaren als wens genoemde
bescheiden jachthavenaccommodatie te
Kats dient planologisch te worden ge
regeld. Gezien de uitspraken over dat
havengebeuren in 1983 lijkt het ons, dat
die regeling in 1984 tot stand kan komen.
Er bestaan plannen om nabij Kortgene
een windsurf centrum te vormen. Vanaf
dat centrum kan men dan binnen een
te bestemmen deel van het Veerse Meer
surfen en tevens les krijgen. Om prak
tische redenen dient deze voorziening
aan de camping De Paardekreek te gren
zen en van enige faciliteiten vanuit die
camping voorzien te worden. Nadere
voorstellen daarover hopen wij u bin
nenkort toe te zenden.
Hoewel het instandhouden van de
strandjes te Colijnsplaat en Kats niet
zorgenvrij plaatsvindt, menen wij toch,
dat zij zo enigszins mogelijk gehand
haafd moeten blijven. De strandjes wor
den intensief gebruikt en het zou velen
teleurstellen, indien zij zouden verdwij
nen.
Nog steeds tenslotte bestaat in
de haven te Colijnsplaat het euvel van
de aanzanding. Een werkelijk probleem,
zowel voor de gemeente als voor de ge
bruikers. Vooralsnog zien wij geen kans
een oplossing aan te dragen, niet tech
nisch en niet financieel. We achten het
niet mogelijk een oplossing te creëren
zonder hulp van hogerhand.
De resultaten van het momenteel lo
pende wetenschappelijk onderzoek door
prof. Bijker van de T.H. te Delft zien
wij met grote belangstelling tegemoet.
Openbare werken.
De begroting van openbare werken
voor het jaar 1984 ziet er anders uit
dan die van 1983 (zie begroting, bijlage
13 op bladzijde 194). Voor wat betreft
de totale kosten van gemeentewerken
kan worden gezegd, dat deze nagenoeg
gelijk zijn aan die van het lopende jaar.
De wijziging zit echter in het opvoeren
van extra bestratingswerken in 1984.
Hiervoor is gekozen, opdat het uitvoeren
van de herbestratingen op een juist tijd
stip kan gebeuren, zonder op allerlei
goedkeuringen te moeten wachten.
Omdat ieder jaar enkele wegen wor
den herbestraat is hiermee bij het op
stellen van de begroting rekening ge
houden. Aan herbestratingen zal in 1984
aan de orde komen de Zuid-Kerkstraat,
de Irenestraat, de Beatrixstraat en in
het park Veerse Meer I de Trintellaan
(ged.), Sternlaan e'n Valkenlaan (ged.).
Alle werken uit te voeren door derden.
Doordat het aantal personeelsleden, in
clusief de Betho, in 1984 geen 14 maar
11 mensen bedraagt, zal het duidelijk
zijn dat een gedeelte van de werkzaam
heden niet of minder goed zal kunnen
worden uitgevoerd. Daarom zal gemeen
tewerken minder aan herbestratingen
kunnen doen. Om de andere werken wel
goed te kunnen verrichten zal een be
roep op de Betho kunnen worden ge
daan voor assistentie. Een proef voor
deze manier van werken zal in de maan
den september tot en met december '83
worden gehouden. Na deze proef zal
kunnen worden bepaald of de voorkeur
uitgaat naar continuering van deze as
sistentie of dat een nieuwe gemeente
werkman in vaste dienst moet worden
aangetrokken.
Wij hopen, dat voor de problematiek
rond het parkeren in de Oost-, West
en Zuid-Kerkstraat een oplossing dich
terbij zal komen, zodat ook hiermee zal
kunnen worden gestart.
Wanneer in 1983 de grondtransaktie
rondom de uitbreiding van de begraaf
plaats te Kats zal zijn afgerond, zal de
uitvoering ook ter hand kunnen worden
genomen. Voor het bijzetten van urnen
zal een definitief voorstel worden gedaan
Rondom de bedrijfsverplaatsing van
Verburg Holland b.v. te Colijnsplaat zal
ook in 1984 nog veel moeten gebeuren.
Hieraan gekoppeld ligt ook een moge
lijke oplossing voor een goed opslag
terrein en een loods voor gemeentewer
ken (mede voor de brandweer) in die
kern binnen de mogelijkheden.
Voor de kern Kortgene gaan na
het mislukken van de aankoop van
gronden bij de loods aan de Torendijk
de gedachten uit naar dat gedeelte
van het sportpark aan de Galgendijk,
dat gereserveerd is voor eventuele uit
breiding. Een deel van dat stuk zou voor
opslagterrein in gereedheid kunnen wor
den gebracht.
Vervolg: volgende week in dit blad.