KRONIEK VAN NOORDBEVELAND Raadsvergadering Wissenkerke i7LM£tf=F Kortgene krijgt een nieuwe burgemeester - - - ^.Tf &*■-<-' v Julder 't oal a wè in de krante heleze, beste vrienden, op Kurtjeen is ter un nieuwe burhemééster of is't burheméésteres of burheméésterin. M'n zu't mè heweun bie burhemééster ouwe, a klienkt dat toch noch a manneluk. Nae die burhemééster ek un brief heschreve, nie over de post, mè via de Kroniek. Julder meuhe't oal leze. An de Burhemééster van Kurtjeen. Beste Burhemééster, m'n bin oal blie-je da-je d'r bin. Want un heméénte zonder burhemééster, da's nest oale zin. Nie da'tut nie dee lööpe, ni-je dat hieng oal wè. Mè toch was ter un hemis, afijn, dat merk je zelf wè. Want vee ze ophehouwe, dat speciale burheméésterswerk. Je za't zelf wè ondervinde, mè 'k hehore, je bin sterk. Nest oal dat werk wil uk je toch raei-je, verheet de móói-je plekjes nie. Ze bin d'r zat in je heméénte, vee netuurschöön is ter bie. Netuurlük ek je niks te vertellen, in wat of de mensen ier zö a werke. Op 't ééste hezicht liek't ier oal verkansie, mè da's de rekreasie, afijn, dat za-je wè merke. Want landbouwers en vette klei, dat m'n ier in overvloed. Di nest ök vee andere beroepen, en wat of ze d'oeë, dat doe ze hoed. Un vissersdurp oar ök tot je heméénte, wi of je de scepter over zwoait. Mè dat oa-je netuurluk a hehore, wi of 't in Colijn zö a om droait. 'k Weet nie of a-je hraeg lekker doe ete, mè dat za tooh zeker wè. Noe, dan ei-je nie vare te lööpen, 't bin oal prima resterans die a m'n Wienkele mö-je ök nie mee zitte, oalus ka-je ier bekomme mee hemak. Van un dööze babbelaers tot un boezeroen; en aerpels zö van 't land in de zak. Nog un durp ligt in 't óósten, ni-je, 't bin oal hin wieze di an d'n diek. Mè beste vriendelukke mensen, da's Kas, mè dat wis-je a heliek. Eén dieng mö'k je nog ver telle, a-je de naem „Peeland" öört, wor dan nie böös. Want ons eiland en de pee-jen, di op bin m'n hröös. Oe of de Kurtjeenaers tehenover de vrouwelukke burhe mééster stae, beste vrienden, dat wil uk julder laete óre an één uutspraek, die ak opvieng, toen a bekend wier da ter un éérste burheres komt: Un vrouwelukke burhemééster? Bel, bel, 't is toch zonde! CeeBee. Op maandag 26 september j.l. kwam de raad van Wissenkerke in openbare vergadering bijeen. Met kennisgeving waren afwezig: burgemeester Wisse en het raadslid Noordhoek. Zodoende stond deze vergadering onder voorzitterschap van wnd. burgemeester De Nooijer. Hij heette dan ook alle aanwezigen welkom en begon met de behandeling van de raadsvoorstellen. De notulen werden onveranderd goed gekeurd en naar aanleiding van de in gekomen stukken zei dhr. Dieleman het een kompliment te vinden voor de brandweer, dat na inspektie, alles zo goed onderhouden was bevonden. Wel vroeg hij naar het hebben van een rampenplan in deze gemeente. Volgens secretaris Van Strien ligt dit rampenplan in ontwerp klaar en wordt het in november aan de raad aange boden. Tegen het verlengen van een voor- bereidingsbesluit „Bebouwde kom Wis senkerke II" had niemand bezwaar. Wegens toetreding van enkele ge meenten werden de statuten van de N.V. Watermaatschappij Zuid-West Neder land aangepast aan deze nieuwe situatie. Wegens het benoemen van burge meester P. Wisse tot lid van de raad van commissarissen van de N.V. Watermaat schappij, moest een nieuwe gemeente lijke vertegenwoordiger gekozen worden Dit werd dhr. J. A. W. Wisse met als plaatsvervanger dhr. A. P. Meulenberg. Via een nieuwe bruikleenovereen komst werden kleuters toegelaten tot de chr. lagere school „De dubbele punt" te Geersdijk. En de heer Wisse kon hier van harte mee instemmen, omdat dit finacieel gezien een goede zaak was. Het voorstel tot deelname aan de Distrikts Gezondheidsdienst Zeeland, bracht de nodige tongen in beweging. De heer Sandee vond de financiële kant op dit moment erg gunstig voor gesteld. Hij had toch zorgen voor de toekomst, wanneer de bijdrage van het rijk eventueel zou vervallen. Gaan nu de diensten, welke de gemeente-artsen verrichten, verloren? En wie betaalt het als er diensten verricht moeten worden? Mevr. Van Arkel had bedenkingen over de financiële begroting. Zij voorzag dat vele werkzaamheden niet uitgevoerd kunnen worden wegens gebrek aan geld. Wie betaalt b.v. de wachtgelden, lijk schouwingen, e.d. van de gemeente artsen? De heer Dieleman vroeg of er al aan koop van panden voor de huisvesting had plaatsgehad. Hij vroeg zich verder af of het opheffen van de BB hiermee te maken had. Hij had bezwaar tegen twee lokaties voor deze dienst: Goes en Terneuzen. En wellicht in de toekomst ook nog op Goeree Overflakkee een bureau-vestiging. Hij vond eigenlijk de regeling te duur om deze te gaan starten. Hij vond het ook niet juist dat men dit door middel van de subsidie ging verplichten en opleggen. Ook de voorzitter zag nog niet alles even duidelijk geregeld in deze DGD. Vanuit de kleine gemeenten kon hij dan ook een zekere huiver wel onder strepen om mee te doen. Maar er is een wet op komst, die een gezondheids dienst oplegt. En wanneer je nu niet meedoet, kun je later de subsidie van het rijk wel vergeten. De taken van de gemeente-artsen vervallen. Opdrachten hiervoor komen via de nieuwe DGD en worden daar ook door betaald, was zijn mening. Verder is de begroting van de DGD zeer ruim opgesteld, zodat er nog heus wel ruimte is voor een veelvoud van de taakopdrachten. Mevr. Van Arkel keek nogal aan tegen de meerderheid van de grotere gemeen ten in deze regeling. Wanneer zij een uitbreiding wensen, kunnen de kleine gemeenten voor een voldongen' feit wor den geplaatst. De voorzitter sprak nu reeds over de nieuwe versie van deze regeling, die aan de hand van opmerkingen, wordt opgesteld. De democratie is via een meerderheid van stemmen opgebouwd. Als grote gemeenten uitbreiding willen, zullen ook zij veel geld daarvoor op tafel moeten leggen en hij zag dat dan ook niet als een groot gevaar. Er zijn nog geen panden gevonden voor de huis vesting, maar Goes wordt wel hoofd vestiging van deze dienst. Mevr. Van Arkel betoogde dat de staatssecretaris beperkte bevoegdheden aan zo'n dienst gaf. Zou het niet zinvol zijn om een duidelijke omschrijving van die taken op te stellen. Dat was de voor zitter met haar eens. En dhr. Van der Maas vroeg of we voor vijf jaar aan deze regeling vast zaten. Maar volgens de voorzitter kwam er in de nieuwe versie een clausule waarbij het uittreden op andere gron den mogelijk was. Zo kon na al deze strubbelingen toch een ieder instemmen met de toetreding tot deze gezondheidsdienst. Als lid in het algemeen bestuur van de Distrikts Gezondheidsdienst Zeeland werd mevr. Van Arkel benoemd, met als plaatsvervanger dhr. Dieleman. De Brass-band „Ons Genoegen" vroeg om een eenmalige subsidie van 4550, voor het opleiden van leerlingen en de aanschaf van een drietal instrumenten. Het voorstel was om 50% te schenken en de andere helft via een renteloze lening, af te lossen in vijf jaar. De heer Hamelink sprak over een nogal warrige procedure. Zo bleek het voorstel eerst zoek te zijn. Het was al in juli in de welzij nscommissie geweest en waarom dan nu zo'n late behande ling. Hij vond dit een jammerlijke gang van zaken. De voorzitter bleek dit met hem eens te zijn en betuigde daarover zijn spijt. De heer Van der Maas kon enkel instemmen met het geven van de rente loze lening. De heer Wisse zei dat de CDA-fraktie met een voorstel kwam om het gehele bedrag voor rekening van de gemeente te laten komen. En de vraag van Remijnse („Wat vraagt de muziekvereniging nu eigen lijk precies?") kon moeilijk beantwoord worden, omdat er weer een papiertje zoek bleek. En toen wethouder Uijl stelde geen moeite te hebben met het voorstel van het CDA, was de verwar ring kompleet. De heer Hamelink zei dit alles toch geen goede zaak te vinden. In de wel zij nscommissie is het CDA niet met zijn voorstel gekomen, waarom nu dan wel. Ook de heer Dieleman vond dat het CDA met twee maten ging meten en dat men moest oppassen voor de toe nemende lasten die hiermee gemoeid zijn Daarentegen betoogde de heer Wisse, dat de lesduureenheden via de muziek school ten behoeve van Apollo wel door de gemeente geheel betaald worden. De voorzitter stelde toen voor om wanneer „Ons Genoegen" de renteloze lening niet kon aflossen, met een aan vullend voorstel te komen. En daarmee kon een ieder zich vinden. Het slopen van de oude muziektent in de Voorstraat te Wissenkerke en op die plaats het inrichten van een pleintje ging de gemeente 16.000,kosten. Volgens mevr. Van Arkel wel veel geld, maar toch een mooi plan. En dit bleek de mening van de gehele raad te zijn. De aanleg van riolering en bestrating in Tuindorp te Wissenkerke ging een bedrag vergen van 130.000, De heer Hamelink vond dat de nood zaak duidelijk is aangetoond. Wel vroeg hij of er overeenstemming is met de eigenaar van een strook gi'ond welke gebruikt gaat worden. Bij aanvang van de werkzaamheden wordt kontakt opgenomen met de grond eigenaar, aldus de voorzitter. De heer Meulenberg vroeg het beter te doen dan de laatste keer. En hoe zat het met de riolering van de huizen aan de Dorpsdijk? De voorzitter zei dat in de toekomst ook de huizen van de Dorpsdijk op het dorpsriool worden aangesloten, maar dat dit een enorme kostbare zaak is. Een bedrag van f 150.000,was ge moeid met de aanschaf van automati- serings-apparatuur op de afdeling finan cien in het gemeentehuis. Daarbij nog inbegrepen de installatie, opleidings- kosten, e.d. Met deze nieuwe machine kan in de toekomst gehoor worden ge geven aan de eisen die de wet stelt in een nieuwe regeling ten aanzien van de aanslagbiljetten vanuit de gemeente. En ook omdat volgens de voorzitter de nu in gebruik zijnde apparatuur reeds 12 jaar oud is. De heer Sandee zag wel de noodzaak, maar vond het wel erg duur. Hij dacht aan een goedkopere oplossing, door er meer firma's bij te betrekken. Deze computer was volgens een oud systeem. Ook moest er nog maar eens gewacht worden op het advies van het Verifi catiebureau. De heer Remijnse betoogde dat goed koop ook slecht kan zijn. Zijn zorg was of er voldoende personeel mee kon gaan werken om elkaar bij ziekte te ver vangen. De heer Hamelink was een tevreden man, ook al omdat men redelijk op tijd ingewerkt was, wanneer de nieuwe voorschriften verplicht waren. In de stukken waren ook andere mogelijk heden, maar de gemeenten hébben spe ciale apparatuur nodig. Het was niet het goedkoopste, maar wel voor een groot aantal jaren. De heer Van der Maas sprak ook over de noodzaak, maar wilde ook wachten tot het advies uitgebracht was. De secretaris sprak over een zojuist binnengekomen gunstig advies. De goed kopere machine's kunnen niet alle pro gramma's schrijven, welke men nodig had. Daarbij vulde de voorzitter aan, dat de markt toch maar beperkt was, wanneer men bepaalde eisen stelt. De heer Hamelink had nog moeite met het verstrekken van gegevens uit deze computer aan banken. En vroeg verder waar deze machine geplaatst werd. De voorzitter sprak van mogelijkheden om gegevens te verstrekken, wanneer dit geëist werd, maar men moest meer denken aan betalingsgegevens van de gemeente aan en van banken. Terwijl de secretaris sprak over een aparte plaats voor deze computer. Op voorstel van mevr. Van Arkel en de heer Sandee werd de gemeentereke ning over het jaar 1981 voorlopig vast gesteld. Waarbij mevr. Van Arkel sprak over de grote zorg welke daaraan be- steeds was. Enkele begrotingswijzigingen over het jaar 1983 passeerden hierna de raad. Bij de rondvraag vroeg mevr. Van Ar kel naar een beoordeling van klachten over de afgelopen zomermaanden. Mis schien in de volgende raad een dis cussie daarover? Men moest dit zeker voor het komend zomerseizoen eens aan de órde stellen. De voorzitter vroeg haar de zaken nog eens schriftelijk op een rij te zetten. Volgens de secretaris kwamen collegè en politie binnenkort bijeen om aan de hand van een rapport de afgelopen zo mer nog eens te bespreken. De heer Wisse wees nog op de geluids overlast voor de omwonenden bij café „Revanche" te Kamperland. Volgens de voorzitter heeft hij de af lopende vergunningen niet meer ver lengd. Hij wenste dan ook geen herha ling zaols afgelopen zomer. De heer Hamelink wees het college op het urgentieplan bij de provincie van de Met het benoemen van een nieuwe burgemeester van Kortgene is een eind gekomen aan het ruim 6 maanden ge duurd hebbende burgemeesterloos tijd perk. Het is de 36-jarige mevr. E. J. Hoogendijk - van Duijn uit Hardinxveld- Glessendam, die op zaterdag 1 oktober a.s. als eerste burger van Kortgene zal worden geïnstalleerd. Ze heeft twee kinderen en behoort tot de Ned. Herv. Kerk. Ze is helemaal met de politiek vergroeid en het was dan ook niet verwonderlijk, dat ze zich al vroeg aansloot bij de PvdA in haar vroegere gemeente Gorinchem, waar ze ook een cursus voor raadsleden volgde. Na haar verhuizing naar Hardinxveld- Giessendam, waar ze al vlug lid werd van de gemeenteraad. Acht jaar heeft ze zitting in de gemeenteraad, waarvan 6 jaar als wethouder. Het was een bewogen periode, waarin zelfs een scheuring plaatsvond in de PvdA-fraktie. Ze is iemand die bereid is tot compromissen, vandaar dat er een' goede samenwerking bestond met de SGP-wethouder. Haar interesse voor het watergebeuren komt goed van pas in een gemeente als Kortgene, waar recreatie en visserij een grote plaats innemen. Met de kinderen voelt het gezin Hoogendijk zich aan getrokken tot Kortgene. Omdat Kort gene twee verzorgingstehuizen voor ou deren bezit, zal haar voorzitterschap van een verzorgingstehuis voor ouderen in haar huidige woonplaats, goed van pas komen. Overigens is ze er van verzekerd, dat vanuit verschillende instanties een be roep op haar zal worden gedaan. Ze wil zich inleven in de situatie te Kortgene, fietspaden in deze gemeente. Men was voornemens daar wijzigingen in aan te brengen. Men moest alles in het werk stellen op de fietspaden voor deze ge meente zo hoog mogelijk in dit plan te houden. De voorzitter zegde toe, om alles wat in haar vermogen lag te doen om deze zaak bij de provincie te bepleiten. En deze opmerking bleek eveneens de laatste in deze raad te zijn, want men ging hierna over tot sluiting. om dan waar te kunnen maken wat er van haar wordt verwacht. Wat de mening van de verschillende fraktievoorzitters betreft, het volgende: Dhr. J. de Looff, voorzitter van de PvdA-fraktie, is tevreden dat het weer een PvdA-burgemeester is. En mevr. Van Oeveren is vol vertrouwen. Dhr. Blankenstijn is er van overtuigd, dat een goede samenwerking mogelijk is. Te meer, omdat het hem bekend is, dat dit met de SGP-wethouder in Hardinx- veld-Giessendam ook het geval was. Toch is hij niet tevreden met de be noeming van een vrouw op die plaats. Mevr. De Looff, die namens het CDA in de raad zitting heeft, ziet de samen werking met vertrouwen tegemoet. De belangen van Kortgene zijn daarmee het beste gebaat. Programma van zaterdag 1 oktober: Het programma n.a.v. de installatie van de nieuwe burgemeester van Kort gene, mevr. E. J. Hoogendijk - van Duijn, op zaterdag 1 oktober a.s., ziet er als volgt uit. Om 1 uur zal ze met de boot van de rijkspolitie te water, de RP 10, te Kortgene arriveren, waar een com missie van ontvangst, bestaande uit de 4 f ra ktie-voorzitters uit de raad, haar zal verwelkomen. Hierna rijdt het gezelschap, vooraf gegaan door de Kon. Muziekvereniging E.M.M. uit Kortgene, naar het gemeente huis waar de installatie om 2 uur zal plaatsvinden. De stoet naar het ge meentehuis zal worden begeleid door ruiters van de paarden- en ponyclub „Noord-Beveland". Na het officiële gedeelte is er van 17.0019.00 uur een receptie in het Dorpshuis „De Pompweie". BRILJANT - BOUD ZILVER - UURWERKEN St. Adriaanstraat 11 4461 JC Goes telefoon 01100-16924

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1983 | | pagina 5