Geef.W
ge ra.
Geef lucht.
Autorijden
wordt velen te duur
KRONIEK VAN
NOORÜ-BEVELANO
De kermis van vroeger
Steun het Astma fbnds.
Pbstgiro 55055.
m m
't Krantje van deze weke, beste vrienden, stae hlad in ut
teken van de Wiskerkse Braderie.
De Kroniek is di ok an anhepast.
Braderie mee un stunt.
Braderie nehentiendrieentachentug
kom ter wee an, werachentug.
Op Wiskerke is't wee twi daehen féést,
mè vo de toeristen ut méést.
Die komme dan kieke in de straete,
a ze temisten d'r auto erhens kunne laete.
Ze behinne dan an't behin;
of an d'oare kant, net nae d'r eiihe zin.
Un oliebolle kun ze kööpe,
di zie-je ze dan ök mee lööpe.
Ok un hebakke visje wil deur de keele;
of un ieskootje, 't kan oal nie scheele.
Bie „De Kroon" stae un barbekjoe,
dat wosje di, doe dan net de deure toe.
Oal dat eten kom ondertussen uut d'r neuze,
dus neme ze un pilsje of wat anders nae keuze.
Dan haet wee varder langs de tenten,
één ang'ter vol mee prenten.
Even varder schrikke ze d'r eihe rot,
di stae werachtug un keu in un kot.
Die wor bevoeld en betast,
wan a-je 't hewicht weet, is tun vo de diepvrieskast.
Di wor nog us tehen an heport,
't is ut verke dat a rustug varder knort.
Un tente mee lolbroeken nest ut verke,
da's de karnevalsverenuhieng van Wiskerke.
Hezellug is't bie die luitjes hewis,
ze wete tenslotte wat of féésten is.
Van oalus kom je dan nog tehen,
op Wiskerke hope ze zonder rehen.
D'openienge hebeurt deur burhemééster Wisse,
dat kan netuurluk hlad nie misse.
Oe of dat hebeurt, je mö mè komme en luustere,
want ik wat óre fluustere.
De burhemééster is di mee nie zó blie-je,
'k hehore da tun op dat verke mö rie-je.
Die stunt, beste vrienden, di wil uk nog ut volhende van zehhe
Burhemééster wees mè nie benauwd,
neem tut nie mee un korreltje,
mè un éél pak zout.
CeeBee.
Als men de huidige gang van zaken
in en om de kermis te Kortgene ver
gelijkt met zo'n 60 jaar geleden, dan
ziet men onvoorstelbaar grote verschil
len. De kermis was toen in het midden
van augustus, dus midden in de oogst
tijd. De kermisexploitanten, martgasten
genoemd, kwamen een week tevoren
de haven binnenvaren met hun spullen.
De jeugd van Kortgene stond al gereed
om de materialen naar de Voorstraat te
helpen slepen. Met man en macht wer
den de kermisattributen opgebouwd en
als dan de woensdag voor de kermis
de „mart" werd ingeluid, stonden al heel
wat spullen overeind in afwachting van
hopelijk goede verdiensten. Dat inluiden
ging gepaard met het gooien van klitten
in de haren van de meisjés.
Van alles was er op de kermis te
beleven. Het paard liep haar of zijn
ronden in de carroussel om de jeugd
en ook de ouderen te vermaken. De
attributen waar men op kon rijden, zo
als houten paarden, leeuwen, enz. ston
den tussen de blinkend gepoetste stan
gen en kleedjes met glinsterende knoop
jes en belletjes.
De zweefmolen van Belet had zijn
intrede gedaan en op het eind van de
Voorstraat stond de schouwburg van
Bakker en zo vervolgens het theater van
Bosco, de snoepkramen van Klaas Natte,
het oliebollenkraam van Janse en niet
te vergeten de kraampjes van J. de Wit.
's Zaterdags was ook toen de hoofd-
dag en dan was er een boeienkoning,
die zich liet inbinden en, nadat er vol
gens hem genoeg centen en stuivers op
een kleed waren gegooid, probeerde hij
zich van de touwen te ontdoen waarmee
hij door een stel stevige knapen was
ingesnoerd. Verder kon men zich bezig
houden met op de „slegge" te slaan.
Vele jonge mannen lieten zien waartoe
ze in staat waren en hielden niet op
voor alle slaghoedjes in de hoogte wa
ren ontploft. Vooral als het zwakke ge
slacht tot de toeschouwers behoorde,
moest men laten zien waartoe men in
staat was.
Schiettenten hadden ook toen al aan
trekkingskracht en men kon er van ver
zekerd zijn, dat er ook een degenslikker
zijn kunnen toonde. Met open mond
stond het publiek te kijken hoe hij een
degen van 30 a 40 cm in zijn slokdarm
liet verdwijnen. Dan was er ook de
schommel van Brantenaar waarin de
remmers, gekleed in matrozenpakken,
er voor zorgden dat men niet met een
bootje door het zeil ging. Het slechtste
„baantje" was hier voor de orgeldraaier.
Zonder ophouden stond hij uren aan
het orgel te draaien.
Van alle Noord-Bevelandse dorpen
trok men massaal, per fiets, naar de
kermis. Die fietsen kon men stallen, te
gen betaling van een dubbeltje, in de
schuren van Kallewaard en Van Oe-
veren. De beheerders, L. Meulenberg en
J. de Looff, hadden goede dagen. In
tegenstelling tot de deelnemers aan de
kermis, hielden zij wat van die kermis
over.
Zoals gezegd, de kermis viel middenin
de oogst en alles was in de weer om
het graan binnen te halen. Toch hoopten
veel arbeiders op een regenbui tijdens
de kermisdagen. Het graan was dan te
nat om te worden opgeborgen en men
kon gaan deelnemen aan het kermis-
gebeuren. Dat ook de 'martgasten' graag
een regenbui zagen, spreekt vanzelf.
Zo was dan ongeveer de gang van
zaken op de kermis in die dagen. Omdat
er in de dorpjes niet veel te beleven
viel, waren het onvergetelijke dagen,
waar al weken naar werd uitgekeken.
Niet alleen de kermisattributen hebben
een enorme verandering ondergaan, ook
de huisvesting van de huidige kermis
exploitanten voldoet aan alle eisen. Zij
zijn voorzien van prachtige wagens. In
het verleden sliepen sommige exploi
tanten onder de tableau's waar men
spijkers in een balk kan slaan of onder
een bak met water waar namaak visjes,
al of niet voorzien van een prijsje, in
ronddreven.
Zoals op elk gebied, zijn ook op de
kermissen de veranderingen enorm.
Hoewel er nu een heel jaar door van
alles is te beleven op het platteland,
het kermisgebeuren blijft voor zeer ve
len zijn aantrekkingskracht behouden.
Waar ook de vele binnen- en buiten
landse toeristen met graagte aan deel
nemen.
A. Welleman, Kortgene.
P.V. "DE BLAUWE DOFFER"
TE KORTGENE
Wedvlucht uit Compiegne op 23 juli.
Deelname 551 jonge duiven.
1 L. d. Fouw zn 13.18.30 247.451 312.782
2 Gebr. v/d Maas 20.52 249.485 307.114
3 A. Bouterse zn. 23.45 253.123 306.482
4 J. Brouwer zn. 22.44 250.513 299.830
5 P. Verburg 20.56 247.446 295.937
6 J. Priester 23.22 250.406 294.951
7 P. van Belz en 26.01 252.930 290.306
8 Gebr. Kesteloo 22.24 247.514 286.505
9 W. Versluys 24.49 248.115 273.539
10 J. van Belzen 28.33 252.856 273.506
Wedvlucht uit Compiegne op 23 juli.
Deelname 219 oude duiven.
1 J. Goulooze 13.17.15 247.664 322.684
2 W. Versluys 18.17 248.115 317.734
3 A. v. d. Kreeke 18.48 247.710 312.031
4 H. Verburg zn. 20.53 249.273 305.934
5 J. Brouwer zn. 22.11 250.513 303.520
6 Gebr. Kesteloo 19.57 247.514 303.014
7 Gebr. Kesteloo 20.04 2 302.215
8 J. Brouwer zn. 22.37 2 300.588
9 C. Filius 22.06 249.176 297.073
10 S. Branderhorst 21.19 247.601 294.224
'JAGERSVERENIGING ROEPT LEDEN
OP IN STRIJD TEGEN BOTULISME
De Koninklijke Nederlandse Jagers
Vereniging heeft haar leden opgeroepen
aktie te ondernemen bij een uitbraak
van botulisme. Zodra kadavers worden
ontdekt dienen deze zo snel mogelijk te
worden verwijderd en ter destructie
worden aangeboden.
Het botulismebacterie is in vrijwel het
gehele land in het water aanwezig. In
koele zomers is botulisme nauwelijks
waarneembaar. Zodra de watertempe
ratuur boven de 20° C. komt, vormt
deze bacterie een gif. Dit gif veroorzaakt
verlammingen die dood door verstikking
tot gevolg hebben.
In eerste instantie zijn watervogels in
gevaar. Tijdens de laatste uitbraak van
botulisme in 1976 moesten 50 a 60.000
stuks waterwild worden geraapt en ver-
neitigd. Naast watervogels zijn ook an
dere, zoals weidevogels bedreigd. Land
bouwhuisdieren en in tweede instantie
vis levend in besmet water kunnen
eveneens worden besmet.
Maatregelen ter voorkoming van bo
tulisme kunnen zijn van waterhuishoud-
kundige aard, door verhoging van de
waterstand of het doorstromen te be-
vordei'en. Hierdoor kan in een aantal
gevallen worden voorkomen dat de
temperatuur te hoog wordt. Zodra ka
davers worden gesignaleerd dienen deze
ten spoedigste te worden verwijderd om
verdere besmetting te voorkomen. Eén
gram kadavermateriaal is voldoende
voor de dood van bijvoorbeeld 40 eenden
Wordt verdacht materiaal (kadavers)
ontdekt, dan is het volgende van belang:
waarschuw de gemeente, de waterbe
heerder (waterstaat, waterschap, recrea
tieschap), draag laarzen en plastic hand
schoenen.
Nadere informatie: Koninklijke Ne
derlandse Jagers Vex-eniging, Postbus
1165, 3800 BD Amex-sfoort, Tel. 033 -
19841 (dhr. G. A. J. de Boer).
JONI-AVOND IN GIESSEN (N.-B.)
Op maandag 15 augustus a.s. houdt
Joni een spreekbeurt in Giessen (N.-B.)
Voor degenen die belangstelling hebben
rijdt er een bus. De entree is vrij en
de buskosten bedragen 15,
Voor nadere infoxmatie tussen 18 en
19 uur: Telefoon 01108- 2092.
CONCERT TE W1SSENKERKE
Op donderdag 11 augustus a.s. vindt
er een concert plaats in de Ned. Herv.
Kerk te Wissenkerke. Medewerkenden
zijn: Rien Balkenende (orgel) en Myra
van Groenendael (viool).
De aanvang is om 20.30 uur en de
entreeprijs bedraagt 3,50.
A.S. ZATERDAG WEER VOLOP
VOETBAL IN KAMPERLAND
Nadat het sportcomplex in Kamper
land een aantal weken nxst heeft gehad,
gaat a.s. zaterdag de bal weer rollen en
wel tegen camping „De Molenhoek". Na
dat vorig jaar al een begin was gemaakt
met een onderlinge veteranenwedstrijd,
heeft de aktieve voorzitter van de
„Vrienden van de Molenhoek" er voor
gezorgd, dat er a.s. zatei'dag meer elf
tallen op de mat komen. „Wij zijn uit
genodigd om bij de „Bevelanders" te
komen spelen en dat doen wij graag."
Onze jeugd zal zaterdagmiddag om
half zes de spits afbijten. Op onze jeugd
zijn we trots en we hopen dat ze zich
op het sportveld ook sportief gedragen.
Als klap op de vuurpijl brengen we
een sterk dameselftal tussen de lijnen.
Zij spelen 's avonds om half zeven tegen
de dames uit Kamperland. Dat wordt
dan lachen, giex-en en brullen, want on
ze dames voetballen nooit. Dat mag u
niet missen.
Als scheidsrechter voor deze wedstrijd
is de oud-internationale doelman van
België Luc. van de Prekel gevraagd.
Hij zegt: „Als het voor Kamperland en
voor de „Vrienden van de Molenhoek"
is, dan kun je op mij rekenen." (Hij
weet gelukkig niet hoe slecht hij het
zal krijgen met al die dames).
Dat zullen we dan zatex-dag allemaal
wel beleven. Daarna spelen om half
acht de heren veteranen tegen de vete
ranen van de „Bevelanders" Deze vete
ranen van de „Molenhoek" zijn bijna
allemaal dezelfde als vorig jaar, alleen
weer een jaartje ouder.
Daarna is er een gezellige barbecue
voor spelers en supporters bij de kan
tine, aldus de voorzitter van de „Vxien-
den van de Molenhoek", Chris van Zit-
teren.
Wij hebben er niet veel meer aan toe
te voegen. De opstelling van de vete
ranen elftallen zal menige lachspier in
beweging zetten, want zowel bij de
dames als bij de heren komen er deel
nemers binnen de lijnen, die alleen maar
weten dat de bal rond is en er een ge
zellige avond van willen maken.
Dat wordt dus weer volop genieten
op het sportveld in Kamperland.
De malaise in het economisch leven heeft gevolgen voor alle aspekten
van het maatschappelijk leven. Er blijkt echter een bijzondere band te
bestaan tussen de crisis en het autobedrijf. Dat is niet zo'n wonder als
wij bedenken, dat de teruggang is begonnen met een fikse energiecrisis
en dat die het voortouw heeft genomen bij de voortdurende teruggang
in omzetten en winst. De relatieve daling van de olieprijs in het laatste
jaar doet daar weinig aan af, want nog is het zo, dat elke vorm van energie
bij aankoop een flink offer vergt.
Dat offer wordt wel degelijk ook op de auto verhaald en alle ver
halen over de heilige koe, die auto heet en die de Nederlander niet wil
missen, doen daar weinig aan af. Vanzelfsprekend laat niemand graag
merken, dat hij of zij bezuinigen moet maar iedereen draagt zijn steentje
bij aan het inleveringsproces dat men nu in brede lagen begint te voelen
en dat voorlopig nog niet voorbij is.
Zeker geen groei vakantieverkeer.
De autorijders hebben over de volle
breedte al een aantal kilometers inge
leverd, daartoe aangemoedigd door de
hoge benzineprijs. Die is er direkt oor
zaak van, dat men minder dringende
ritten achtex-wege laat en voor grote af
standen gebruik gaat maken van het
openbaar vervoer. De stijging van het
aantal vaste klanten bij de Ned. Spoor
wegen spreekt ten deze ook boekdelen
en wie zijn ogen de kost geeft merkt
ook, dat het avondverkeer, met name
van pei'sonenauto's, is afgenomen. Voor
al in de sektor vrijetijds-besteding heeft
de auto een veer moeten laten en de
fx-ekwentie in de bezoeken van familie
en kennissen is verminderd.
Na 1 juli zal de verhoging van de
benzine-accijns extx-a tol vragen van de
autobezitters. De invloed daarvan kan
niet precies worden gemeten, maar nu is
het al zeker dat er in de vakantie min
der kilometers zullen worden verreden
dan in de voorafgaande jaren.
In de eerste plaats zal de vakantie-
markt niet verder gx-oeien. Nadat het
publiek in de eerste cxdsisjaren allerlei
extra bestedingen heeft ingelevex'd zijn
nu onder meer de vakantie en de auto
aan de beurt om te minderen. Het vorig
jaar was de prognose nog dat iedereen
als in vorige jaren gewoon met vakantie
ging, maar dat men minder ver zou
lijden en in vele gevallen in Nederland
zou blijven.
Nu is de verwachting niet alleen dat
velen in Nederland zullen blijven, maar
dat een zichtbaar percentage helemaal
niet met vakantie zal gaan. Van groei
zal in ieder geval niet kunnen woxxlen
gesproken. Dat zal ook uitwerking heb
ben op het autoverkeer.
Wanneer de autoreis per vakantie in
kringen van collega's en kennissen ter
discussie wordt gesteld, zal die gedachte
zich snel verbreiden. Voor het eerst
worden nu ook berichten gelanceerd
over toenemende belangstelling voor het
afschaffen van de auto, omdat die zo in
dringend vreet aan het huishoud-budget.
Goedkopere auto's.
In publikaties kan men lezen, dat in
het gemiddeld gezin zo'n zeven procent
van de inkomsten aan openbaar vervoer
wordt uitgegeven. Maakt men gebx-uik
van de auto, dan zouden deze kosten
dubbel zo hoog uitvallen. Nu is het zo,
dat het openbaar vervoer door de over
heden in verschillende landen flink ge
subsidieerd wordt. Maar wij zien in Ne
derland, en elders zal het niet anders
zijn, dat het subsidie voor bus en tram
schoksgewijze wordt afgebouwd. Dat zal
de belangstelling voor een privaat ver-
voei'middel in de komende jaren ten
goede komen.
Een flinke opleving mag eerst worden
verwacht wanneer de welvaart weer
begint aan te trekken. Dat wordt ook
bewezen in de V.S. Daar waren de auto
fabrikanten de eersten die de crisis
moesten opvangen. Dat ging gepaard
met het afstaan van een deel van de
markt aan de Japanners, die met zeer
lage prijzen stormexrierhand een deel
van de automarkt afroomden.
Nadat de Amerikaanse auto-industrie
een tegenaanval ingezet had, werden de
Japanners teruggedrongen. Ook omdat
de prijzen uit het land van de rijzende
zon als gevolg van een aantal oorzaken
naar boven gingen. Het ingezette eco
nomisch herstel in de Ver. Staten heeft
de autoverkopen weer aanzienlijk doen
toenemen. Deskundigen verwachten dat
dit ook het volgend jaar zal doorgaan
en voor de Amerikaanse auto-industrie
een groei van 15% zal bx-engen.
Voor andere delen van de wereld zal
het zo'n vaart niet lopen. In Zuid-Ame-
rika zit men diep in de olie- en geld
zorgen, die nog jaren hun spoor zullen
nalaten. In het oosten van de wereld,
in Afrika maar ook in Europa, duurt
de cx'isis voort. Daar zien auto-profeten
niet veel toeneming van de vraag. De
achtergebleven vervangingsvraag zal
wel worden ingehaald.
In dit kader moeten wij ook de toe
genomen afzet van auto's in Nederland
zien. In het eerste kwartaal van 1983
lag de import van auto's in Nederland
een kwart hoger dan in 1982. Maar dat
was ook een zwart jaar voor de auto
dealers. Toch zullen die er rekenign mee
moeten houden, dat de autoconsumenten,
naai-mate de recessie verder voort
schrijdt, hun vervoersbegeerte zullen
moeten beperken.
Occasions.
Veel langdurig wex*klozen zullen in
Europa uit noodzaak hun wagen van
de hand doen. Daarna zal het aantal
gebruikte auto's dat in de handel is, een
welkome uitbreiding ondex-gaan. Want
de handel in gebruikte auto's is nog
steeds een groeiende markt. Dat is een
ander bewijs van de vex*anderende auto-
wex-eld. Nog niet zo lang geleden was
het gewoonte dat men elke twee jaar
in doorsnee zijn auto door een nieuwe
ging vervangen.
Het autorijden wordt ook bijna duur
zaam ontmoedigd door de x-egeringen,
die de belasting op benzine maar blijven
verhogen. Zodra de prijs voor benzine
iets daalt, gaat het accijns omhoog en
als de prijs voor benzine stijgt „vergeet"
men de aanpassing naar beneden.
De hoge kosten van het rijden hebben,
zoals bekend, ook al geleid tot bespa
ringen op de onderhoudskosten bij de
rijders. Dat gaat van doorsmeerbeurten
tot het uitstellen van x*eparaties. Het
laatste wox-dt intussen fel bestreden door
de politie, die onverbiddelijk technisch
onvolkomen wagens van de weg haalt.
Dit neemt niet weg, dat de opbrengst
van het kleine onderhoud bij garages
flink is teruggelopen.
Een groeiend leger van automobilisten
ververst zelf de olie en is bezig kleine
reparaties zelf te verrichten. Zij worden
geholpen door steeds meer thuis-wer-
kende monteurs, die als werkloze of
naast hun baan er aan meewerken dat
duizenden nog betaalbaar rijden. Andere
zaken specialiseren zich in de toeleve
ring van onderdelen.
Door al deze wijzigingen op de auto
markt heeft deze een ander beeld ge
kregen, waarbij de concurrentie enorm
is toegenomen. De zuinige maar vooral
de kleine auto, die ook minder wegen
belasting vraagt, is sterk in opmars.
Steeds meer extraatjes worden bij
aanschaf van een nieuwe auto aan de
koper toegeschoven. Maar in doorsnee
zal de „heilige koe" in de paar eerst
komende jaren langer op stal staan.
(Nadruk vei'boden).
Drs. A. van Mierlo.
HET WETEN WAARD
Met citroensap kunt u roestvlekken uit
linnengoed verwijderen. Na de behan
deling de stof onder een natte doek
met een hete bout strijken. Oudere
vlekken meermalen op deze manier be
handelen.
Slaat de vlam in de pan tijdens het
bakken, leg er dan onmiddellijk een
deksel overheen en het vuur zal doven.
Doch beweeg dit deksel van u af tot
het geheel op de pannerand sluit.
Gooi uw eierschalen niet weg, maar
stamp ze even fijn. Dat is prachtige en
gratis mest voor uw planten, die vaak
kalk te kort komen.
Geel geworden bloemkool kunt u koken
met wat melk, dan zal deze gx-oente
weer wit op tafel komen.
Oploskoffie en oploscacao lossen het
beste op in water. Giet dus eerst kokend
water op dit poeder en de suiker, vóór
u melk, koffiemelk of room toevoegt,
dan behoeft u niet te x'oeren.
Als u last hebt van mieren, vex'wijder
dan zorgvuldig etensresten en gemorste
suiker, jam, e.d. Maar laat ook geen
suikerzak, onuitgespoelde jampotten,
vex-pakkingen van andere levensmidde
len, broodkruimels, gebruikte kopjes en
limonadeglazen uitnodigend voor dit in-
sektenbezoek staan.
Is uw linoleum gescheurd? Vul de scheur
dan op met parafinne.
Een roestvlek moet u nooit direkt uit
wassen. Dei-gelijke vlekken eerst met
zout bestrooien. Dit er even op laten
zitten en daarna uitborstelen.
Gaan de kinderen mee in de auto? Zorg
dan voor een plastic zakje met een nat
washandje om de gezichtjes snel te
kunnen reinigen.
Naai van drukknopen eerst de helft met
het uitstekende knopje vast, bestrijk dit
met wat krijt of een ander poeder en
dx-uk er dan de stof tegenaan. Het stipje
geeft dan de juiste plaats aan waar
de andere helft aangenaaid moet worden
Voorzie alle schoppen en ander gemeen
schappelijk speel- en weikgerei van de
kinderen van naam of letter of een
afgespx-oken aantal streepjes. Dan ont
staat er geen ruzie over en kan ieder
zorgen voor vervoer, gebruik, in goede
staat houden en opbergen van zijn eigen
spullen.
Voorzie autopeds, kinderfietsjes, rol
schaatsen, stelten, trapauto's, enz. bij
aanschaf direkt van een adresplaatje
met telefoonnummer. Dan kan de vinder
u opbellen en voorkomt u gesjouw naar
en van politiebureau (met de kans dat
de vinder daar niet aan toe komt).
Z\jn uw voeten erg vermoeid, dan helpt
een bad in citroenwater heel goed.