Raadsvergadering Wissenkerke
Veel verzuim
op scholen
HELP DE POLEN DE WINTER DOOR
Op maandag 29 november j.l. opende
burgemeester P. Wisse als voorzitter de
raadsvergadering van de gemeente Wis
senkerke, door welkom te heten: raad,
pers en publiek. Het raadslid Remijnse
was met kennisgeving afwezig.
Op enkele wijzigingen en een kleine
vraag na, werden de notulen van de
vergaderingen van 27 sept, en 1 nov.
goedgekeurd. Terwijl alle ingekomen
stukken voor kennisgeving werden aan
genomen.
De gemiddelde grondprijs in het be
stemmingsplan Geersdijk-Oost II wilde
men gaan vaststellen op 66,65 per m2.
Volgens de vooi'zitter was dit toch nog
een lage prijs en er konden nog 10 tot
13 woningen gebouwd worden.
De heer Van der Maas vond het ge
vaarlijk om voor zo'n kleine ker-n de
grondprijs omhoog te doen. De voorzie-/
ningen zijri daar zoveel minder.
Maar de voorzitter sprak, dat men
moeilijk anders kan, omdat de prijzen
toch al lager liggen dan in Wissenkerke
en Kamperland.
De heer Sandee ging zich afvragen
hoe ver de prijs nog mag stijgen, om
concurrerend te kunnen werken. Werd
het eens geen tijd, dat de rente voor
rekening van de gemeente kwam?
De voorzitter zei, dit te gaan over
wegen in de toekomst. Maar men bleef
met deze prijs nog redelijk binnen de
perken, zodat er nog niet van een max
imum-prijs gesproken kon worden.
Volgens de heer Hamelink moest de
gemeente hier niet aan bijdragen, omdat
de grondpijs een bepaalde waarde heeft.
De kopers'moeten dan ook de kostprijs
betalen. En na deze opmerking was een
ieder het met het voorstel eens.
Een nieuwe verordening op de Vlees
keuringsdienst werd vastgesteld.
Een nieuwe gemeenschappelijke rege
ling voor de Zeeuwse Muziekschool
werd volgens het ontwerp goedgekeurd.
Voor de gemeenten op Noord-Beve
land werd burgemeester P. Wisse ge
kozen als vertegenwoordiger in de com
missie van Beheer Schoolartsendienst.
Een regeling ter beperking van ver
spilling van het waterverbruik (in de
zomermaanden) werd ongewijzigd over
genomen.
Het voorstel om drank- en horeca
bedrijven langer open te stellen, stuitte
op nogal wat bezwaren. Het college
stelde het als volgt voor: op maandag
t/m donderdag: 01.00 uur;' op vrijdag,
zaterdag en zondag 02.00 uur en in de
maanden juli en augustus (met onthef
fing) op maandag t/m donderdag tot
02.00 uur. De voorzitter stelde dat de
maatschappelijke ontwikkelingen om
deze aanpassing vroegen. Vele onthef
fingen werden nu al verleend en men
moest ook rekening houden met de re
creatie in deze gemeente.
De heer Hamelink zag het liefst één
afgerond voorstel voor heel Noord-Be
veland en vroeg dan ook naar het over
leg met Kortgene hierover. Maar vol
gens de voorzitter stond de uniformiteit
niet voorop bij dit voorstel.
De heer Sandee had bezwaren tegen
de voorstellen en stelde voor om het
terug te nemen. Men moest het op 12
uur houden om de kleine ordeversto
ringen die er wel zijn in het seizoen,
in de hand te kunnen houden.
In verband met de zondagsrust bleek
de heer Van der Maas een grote tegen
stander van de uitbreiding te zijn.
Daarentegen bleek de heer C. J. Die-
leman geen enkel bezwaar te hebben
en hij steunde het voorstel dan ook.
Mevr. Van Arkel sprak over een 2 uur
langer durend risico van alcohol-mis
bruik bij aanneming van dit voorstel.
Ze was het eens met Sandee dat er
wel degelijk kleine ordeverstoringen
waren, die hinderlijk zijn voor de be
woners in de kernen.
De voorzitter bleek het standpunt van
de meerderheid van de raad goed te
kennen en nam met toestemming van
beide wethouders het voorstel terug. Na
eerst nog duidelijk gemaakt "te hebben,
dat. hij de bevoegdheden bleef houden
voor het geven van ontheffingen.
Voor een bedrag van 2.400,kocht
men een perceel grond van de heer C.
A. van Boven. Dit ter verbetering van
een bocht in de Weststraat.
Een wijziging in de voorschriften van
de bestemmingsplannen was bedoeld
om milieu-onvriendelijke bedrijven uit
de kernen te houden.
De heer Sandee was bevreesd dat men
hierdoor de bedrijven te veel ging be
knotten en of bestaande bedrijven ook
onder deze regeling vallen? Ook de heer
Hamelink wou de regels niet te strak
aanhalen en men moest toch wel eens
een minder milieu-vriendelijk bedrijf
buiten de bebouwde kom wel een kans
geven zich te kunnen vestigen.
De voorzitter zei, dat het college er al
het mogelijke aan doet om bedrijven te
laten vestigen op korte termijn, deze
voorschriften gelden alleen voor che
mische bedrijven in de kernen zelf.
In verband met de vestiging van een
windsurfcentrum ten noordwesten van
camping „De Schotsman" moest een
voorbereidingsbesluit voor dit gebied
worden genomen. Het centrum (aan het
Veerse Meer) heeft de volgende voor
zieningen: kleedruimten, douches, toilet
ten, kantoor, surfschool, kantine met
keuken en magazijn, alsmede een club
lokaal. Het geheel wordt gebouwd 'en
beheerd door „De Schotsman", die daar
voor een kleine uitbreiding van de cam
ping als kompensatie krijgt. De kosten
van de plan wijziging komen voor reke
ning van de Nederlandse Wind Surf
Bond. Bij geen doorgang vinden van dit
plan komen de gemaakte kosten voor
rekening van het Recreatieschap „Het
Veerse Meer".
Mevr. Van Arkel vond het een leuke
gedachte en stond ook positief tegen
over de bereidheid van „De Schotsman"
Door het anders gebruik van dit gebied
had ze toch zorgen over de natuur in
die omgeving. Verder vond ze het com
bineren van sport en sponsor (Pal Mali)
niet samengaan. Om de andere dagre
creanten ook gelegenheid te geven om
te recreëren, was zij er toch voor om
op bepaalde plaatsen een surfverbod
in te stellen.
De heer Sandee vond deze concen
tratie van het surfen een positieve en
goede zaak. Men moest eerst de ontwik
kelingen maar eens afwachten, voordat
men surfverboden ging instellen.
De heer Van der Maas zag een ver
storing van de rust van de eigen in
woners en was tegen verdere uitbrei
ding van de recreatie.
De heer Dieleman vroeg of er naast
„De Schotsman" nog een andere gega
digde was om dit te exploiteren?
De voorzitter was blij met de positieve
gedachte van de meerderheid, op het
principe van Van der Maas na. Ook
hij betreurde het weggaan van een klein
stukje natuurgebied. Hij heeft zich al
jaren daartegen verzet, helaas moet het
er nu van komen. Aan reclame in de
sport is moeilijk te ontkomen en er zjjn
geen bevoegdheden om dit te verbieden.
Ook nu zijn er al bepaalde gebieden
waar een surfverbod geldt, doch voor
de rest moest men eersf afwachten. Hij
wist niets over andere gegadigden om
dit te exploiteren. Met veel pijn en
moeite was „De Schotsman" daartoe
bereid.
Mevr. Van Arkel begreep dat de raad
niet veel voor verboden voelde, doch
wanneer dit nodig was, zou men in de
toekomst daartoe bereid zijn. En was
de gemeente bereid om daar een oor-
deel aan andere gemeenten over te
vragen.
De voorzitter besloot dit hoofdstuk
door te stellen, dat er bij problemen wel
signalen vanuit het Recreatieschap „Het
Veerse Meer" gegeven zouden worden.
Voor de bouw van een douche- en
toiletvoorziening op de jachthaven te
Kamperland, was een wijziging in het
bestemmingsplan nodig.
Volgens dhr. Van der Maas moesten
we allemaal soberder gaan leven en hij
was dan ook tegen de bouw van zo'n
luxe voorziening. Daarnaast voorzag hij
bij het duurder worden van de liggelden
vele lege plaatsen in de haven. Terwijl
mevr. Van Arkel vroeg of het gebouw
binnen het plan op een andere plaats
gebouwd kon worden en wanneer het
gereed zou zijn.
De voorzitter was van mening, dat de
vraag naar ligplaatsen in de goedkopere
jachthavens blijft bestaan. Binnen het
aangegeven gebied is verschuiving van
de bouwplaats mogelijk en voor ingang
van het volgend seizoen was het klaar.
En behalve dhr. Van der Maas was
een ieder het met dit voorstel eens.
Het uitbaggeren en aanbrengen van
een beschoeïng in de vijver te Wissen
kerke ging een bedrag kosten van
14.000,—.
De heer Meulenberg vroeg naar de
noodzaak van het baggeren. Wethouder
De Nooijer vond dit nodig, omdat de
waterstand te verschillend is, maar het
aanbrengen van beschoeïng is het be
langrijkste op dit moment.
Bij de vaststelling van de kosten van
het openbaar onderwijs, vroeg dhr. C.
J. Dieleman of het plaatsen van ther-
mostatische kranen besparingen ople
verde. Naar de mening van de voor
zitter wordt er veel aan besparing ge
daan, maar is het bedrag lager gekomen
door een groter aantal leerlingen.
Een drietal wijzigingen in de rechts
positie-regeling van het overheidsperso
neel werden hierna aangenomen. Toch
kon er volgens dhr. Hamelink wel het
één en ander veranderen in de secun
daire arbeidsvoorwaarden. Maar de
voorzitter vond het toch beter en juist,
dat dit centraal geregeld wordt.
Een nieuw ontwerp betreffende de
regeling van de rechtspositie van het
vrijwillige brandweerpersoneel gaf nog
enige vrouwelijke discussiestof.
Maar eerst vroeg de heer Sandee of
er overleg geweest was met het perso
neel? De voorzitter vond dit niet nodig,
omdat het hier ging om een algemene
zaak. Over de instruktie en bezoldiging
die later aan de orde komt, zou wel
overleg gevoerd worden met de beide
korpsen.
Vooruitlopend op die bezoldiging gaf
dhr. Hamelink al enige schoten voor de
boeg. Zo vroeg hij zorgvuldig te kijken
naar de financiële uitkomst en hoeveel
de bijdrage per hoofd van de bevolking
was. Altijd bleek volgens hem uit dit
soort zaken, dat er een verhoging uit
voortkwam en moest men niet eens naar
verdergaande samenwerking gaan kij
ken, zonodig op heel Noord-Beveland?
De voorzitter zei, dat de nieuwe be
zoldiging wel een verhoging zal bete
kenen. Voorts was er een goede samen
werking, wel niet op heel Noord-Beve
land, maar toch wel regionaal.
Toen sprong mevr. Van Arkel op de
bres voor toekomstige brandweervrou
wen. Ze vond de nieuwe regeling een
belemmering voor vrouwen.
De voorzitter reageerde hierop door
te stellen dat een brandweerkorps uit
een eenheid bestond en bij een vakature
komt het korps zelf met een nieuwe
aanvulling. Er was nog nimmer een aan
beveling voor een vrouw geweest en
men moest daarover geen standpunt
vooraf gaan innemen.
Daar ging mevr. Van Arkel toch nog
even dieper op in, door te zeggen dat
er in Zeeland twee vrouwen in oplei
ding waren. Verder zag ze niet in, waar
om men met een vrouw erbij, geen
eenheid kon vormen. De vrouw moest
ook het recht hebben om een kans te
krijgen en dat kan als men zich uit de
bevolking kan aanmelden bij de brand
weer van die kern.
De voorzitter had niet gesteld, dat er
met een vrouw erbij geen eenheid kon
zijn. Het korps kan een vrouw aanbe
velen, maar de gemeente gaat en is
niet verplicht om te adverteren bij een
vakature. Het huidige systeem werkte
goed en waarom dan veranderen. En er
is de mogelijkheid, dat een vrouw zich
bij het korps aanmeldt. (Aanvulling van
wethouder Uijl:-.„Met een lange broek
aan").
Toch sprak het betoog van mevr. Van
Arkel dhr. Sandee wel aan. Ook hij
vond, dat een vrouw mans genoeg is.
Terwijl dhr. Hamelink nog eens terug
kwam op de financiën, om deze toch zo
kritisch mogelijk te volgen.
De voorzitter betrachtte altijd de zorg
vuldigheid en zou de bedragen optellen.
Een conceptbesluit over de water
toeristenbelasting en een nieuwe veror
dening landtoeristenbelasting 0,42 per
persoon per overnachting) werd zonder
kommentaar goedgekeurd.
De deelname aan de Gemeentelijke
Kredietbank te -Goes was ten behoeve
van de schuldsanering aan particulieren.
-,De heer C. J. Dieleman had er wel
wat moeite mee, maar er was helaas
niet aan te ontkomen. "Was er onder
scheid te maken tussen wel- en niet-
schuldigen? Was er daarnaast inzicht
mogelijk, hoe het college de zaken af-
handeld.
De heer Noordhoek vroeg of de ge
meente aansprakelijk is voor de totale
kredieten van die bank. Sluiten andere
gemeenten ook aan bij deze regeling en
hoe zit het met de berichtgeving aan
de inwoners?
Mevr. Van Arkel stemde in met het
delegeren van de uitwerking aan het
college en was blij met deze oplossing
voor hulp, omdat op particulier gebied
daar weinig van terecht komt. Er stond
evenwel in de regeling het woord „hu
welijk", maar er waren volgens haar ook
nog andere levensvormen.
De voorzitter zei de zaken zorgvuldig
te bezien en er wordt gesproken in de
regeling van kennisgeving aan de raad.
De aansprakelijkheid geldt enkel voor
één geval en nooit voor de hele bank.
Ook andere gemeenten in de regio ko
men met eenzelfde voorstel. Publikatie
is niet nodig, omdat de praktijkgevallen
toch op het gemeentehuis terecht komen.
Het huwelijk slaat op hetgeen is ge
schreven in de bijstandswet.
Het jaarprogramma 1983 specifiek
welzijn kwam hierna in discussie.
Raadslid J. A. W. Wisse vroeg om het
verkorten van de procedure. Is daar
naast het kader van het maatschappelijk
werk zelf bereid om te bezuinigen? Als
voorbeeld naar het Regionaal Educatief
Centrum. Ook de werkwijze van de in
dicatiecommissie (toewijzen bejaarden
in de tehuizen) moest gaan veranderen.
Hoe kwam de verminderde aanvraag
naar gezinsverzorging tot stand?
De heer C. J. Dieleman vroeg ook
om kortere en eenvoudigere procedures.
De heer Hamelink had moeite met de
subsidie aan de patiëntenbelangen, maar
omdat het maar éénmalig was kon hij
er nog wel mee akkoord gaan. Verder
was er geen raming van Wiska en
waarom ging Apollo ineens naar
2.000,En waarom de muziekvereni
ging van Kamperland niet meegegaan
was in die verhoging?
De heer Van der Maas bleef tegen de
besluiten, die hij in de welzij nscom-
missie al had aangekaard. Dit sloeg
vooral op besluiten die niet overeen
komstig Gods Woord waren.
De heer Sandee was tegen de afbouw
van de schooltandverzorging, zoals het
bestuurdersoverleg dit van plan was. De
aanslag moest per kind berekend wor
den en dat zou voor Wissenkerke heel
wat goedkoper zijn.
Ook de voorzitter sprak van te lange
procedure's, maar als éénling verandert
men dat niet gemakkelijk. Er kwam
overleg met de instellingen van maat
schappelijk werk en men moest dit eerst
even afwachten. Er was bij enkele vere
nigingen sprake van achterstallige sub
sidies, die werden nu opgetrokken. Het
principe van een andere verdeelsleutel
voor de schooltandverzorging daar blijft
Wissenkerke voor strijden.
Wethouder De Nooijer ging in een
langdurig betoog nog wat nader op di
verse zaken in. Zo kwam volgend jaar
de motivatie van de welzij nscommissie
in het jaarprogramma. Toch was men
op de goede weg naar de eenvoudige en
snelle procedure's.
Een tiental begrotingswijzigingen pas
seerden hierna de raad. En een schema
met data voor de raadsvergaderingen
van volgend jaar werd op enkele wijzi
gingen na aangenomen.
De rondvraag begon, toen de heer
Noordhoek vroeg waar de verdwenen
torenklok van Kamperland was? De
voorzitter zou navraag doen bij de firma
Het terrein bij de school te Geersdijk
was, volgens Van der Maas, hard aan
een nieuwe bestrating toe. Vooral bij
slecht weer was het daar een troep. Het
werd bekeken, aldus de voorzitter.
Na een kleine drie uur vergaderen
kon burgemeester P. Wisse met dank
gebed deze voor gesloten verklaren.
SINT NICOLAAS-FEEST IN HET
PENSIONTEHUIS TE KORTGENE
De bewoners van het bejaardencen
trum „Noord-Beveland" te Kortgene en
van de 37 daarbij staande bejaardenwo
ningen vierden woensdagmiddag j.l. het
jaarlijkse Sinterklaasfeest in de zaal van
het huis.
Sinterklaas kwam te paard op bezoek
met een vijftal zwarte Pieten. Na een
welkomstwoord van de directrice, me
vrouw M. Stevense voor deze gele
genheid in Zuid-Bevelandse kleder
dracht en de voorzitter, de heer C. A.
P. Schippers, sprak de Sint de bejaarde
inwoners toe en onderhield hij zich met
de dit jaar nieuwgekomenen. De zieken
bezocht hij in hun kamer.
De middag werd verder opgevuld met
voordrachten van de bejaarde mevrouw
C. H. E. G. Baanvinger - Befort (eigen
gedicht) en van de heer M. Meesen.
Naast een verhaal in dialect droeg deze
o.a. een gedicht voor uit de tijd, toen
Noord-Beveland nog een eiland was en
uitkeek naar een vaste verbinding. Het
gedicht betrof de vroegere veerdienst
Kortgene-Wolfaartsdijk v.v.
Het bejaardenkoor „Zanglust" trad op
onder leiding van de heer A. Platschorre
en alle zang werd op de piano begeleid
door de dames F. G. Huibregtse - Klein
en H. A. Zwager-de Visser.
Alle bewoners mochten bij het naar
huis gaan een kadootje meenemen.
De mens schikt zich niet zo gemakkelijk in de bestaande gewoontepatronen.
De maatschappelijke ontwikkeling wordt meer kritisch benaderd dan voorheen.
Dat geldt voor volwassenen maar nog meer voor de jeugd. Deze ontwikkeling
is mede een gevolg van de toegenomen mogelijkheden voor communicatie en
informatie. Er komt zoveel op het individu af dat hij vanzelf gaat sortéren
Dat proces van kritisch benaderen strekt zich ook uit tot de school.
Heersende gezagscrisis speelt een duide
lijke rol.
In doorsnee gaat men veel langer naar
school dan vroeger. Er bestaat zelfs een
leerplicht van tien jaar. Op rijpere leef
tijd naar school moeten, betekent dat men
zioh scherper afvraagt wat. de zin daarvan
is. Het is noodzakelijk voor de ontwikke
ling van jonge mensen, is het cliché-ant
woord. Maar^ dat wil nog niet zeggen dat
de moderne jeugd het daarmee eens is. Er
zijn groepen jongeren, die helemaal niet
meer naar school willen. Er zijn andere
groepen die nog wel een deel van de dag
geschoold willen worden en er zijn er on
der de scholieren die zelf willen uitmaken
of ze naar school willen of niet. De heer
sende gezagscrisis speelt dus duidelijk een
rol bij het vraagstuk of de jeugd naar
school moet.
In dit kader is het geen wonder dat het
spijbelen op school is toegenomen. Een
reeks van oorzaken ligt daaraan ten grond
slag. Een deel van die oorzaken ligt in de
school, andere liggen in het gezin en ten
slotte is de ontwikkeling in de maatschappij
er debet aan. In dat maatschappelijk pro
ces worden collectiviteiten minder belang
rijk en treedt het individu meer op de
voorgrond. Ook de jonge mensen worden
meer op hun persoonlijk oordeel getoetst.
Zij toetsen derhalve ook de gang van zaken
op school en blijven weg wanneer zij daar
tegen bezwaren hebben of zelf met pro
blemen worstelen.
Onvoldoende opvang.
In de school is men minder dan voor
heen op de hoogte van de problemen die
de leerlingen meetorsen. De grootte van een
school of een scholengemeenschap speelt
daarbij een rol. De docenten zijn dikwijls
leken als het erom gaat de leerlingen op
te vangen. Hun opleiding is daar in onvol
doende mate op afgestemd. Schoolleiders
worstelen met hetzelfde vraagstuk. Bij hun
benoeming ligt het accent dikwijls meer op
kwaliteiten als manager dan als opvoeder.
Dat is wel eens anders geweest. De school
leider voelt zich tegenwoordig dikwijls meer
verantwoordelijk voor het onderwijsproces
als zodanig dan voor de leerlingen. De
afwezigheid van een aantal leerlingen is
in veel gevallen een vraagstuk van lagere
orde geworden. Sommige schooldirecties en
een aantal leraren vinden het eigenlijk niet
zo erg dat een aantal minder gemotiveerde
leerlingen niet komt opdagen. Dat vermin
dert de moeilijkheden in de lessen. Velen
vragen zich onvoldoende af wat de afwe
zigen tijdens het spijbelen doen. Vanzelf
sprekend worden de spijbelaars wel gestraft
als ze niet-reglementair afwezig zijn, maar
daar blijft het dan ook bij. Van een straffe
hantering van de leerplichtregels komt niet
zoveel terecht. Van een goed contact tussen
ambtenaar, belast met handhaving van de
leerplichtwet, en de schoolleiding is lang
niet altijd sprake.
Het is bijna vanzelfsprekend dat spijbe
laars de verzuimde uren niet thuis door
brengen. Meestal zwerven ze in ledigheid
door hun woonplaats, meer dan eens in ge
zelschap van andere jongeren, die ook de
school mijden.
De toenemende jeugdwerkloosheid werkt
eraan mede dat er buiten de school altijd
wel geestverwanten te vinden zijn die ook
niets te doen hebben. Dat brengt hen dan
op het spoor van baldadigheid. Het is bijna
logisch dat in een dergelijke situatie een
goede voedingsbodem ligt voor de jeugd
criminaliteit. De politie kan erover mee
praten.
Gezin en werk.
In een groot aantal gevallen zijn de
ouders van het onwettig schoolverzuim van
hun kinderen niet op de hoogte. Het afge
nomen ouderlijk gezag is hier niet vreemd
aan. Ook de minder hechte gezinsband
speelt daarbij een rol. In een aantal ge
zinnen van spijbelaars zijn beide ouders
werkzaam in het arbeidsproces. Zij zijn
derhalve beiden overdag niet thuis en gaan
dikwijls op in hun werk. Thuis gekomen
worden de taken in de huishouding ver
deeld en in veel gevallen krijgen ook de
schoolgaande kinderen daarin een bepaalde
rol te vervullen. In dit klimaat hebben de
ouders weinig behoefte om zich intensief
bezig te houden met de studieresultaten van
hun kinderen. Deze laatsten zwijgen ook bij
zo'n situatie. Pas wanneer de schoolrap
porten op tafel komen is Leiden in last.
En zelfs dan wordt in een aantal gevallen
de ernst van de zaak niet onderkend. Een
grotere groep ouders dan voorheen schiet
dus tekort in het opvangen van de kinde
ren. Dat is nog erger wanneer de ouders
blindelings de zijde van hun kinderen kiezen
in het conflict met de school. Teveel heerst
de mening dat schooldirecties en leerlingen
de eerstverantwoordelijken zijn voor het
schoolgaan van de kinderen. Veel gebroken
gezinnen door echtscheiding en andere oor
zaken maken de situatie alleen maar moei
lijker.
Het valt niet te ontkennen dat bij een
deel van de jeugd het onderwijs op de
dagscholen niet meer aanslaat. Hetgeen zij
daar moeten leren staat te ver van hun
gedachten- en leefwereld. De oudere gene
ratie kan er wel van overtuigd zijn dat een
leerplicht tot zestien of achttien jaar in
onze tijd noodzakelijk is, maar daar is de
jeugd het lang niet altijd mee eens. En met
de leefwereld van de jeugd moeten wij re
kening houden. In een aantal gevallen kun
nen wij daar aan tegemoetkomen door ver
andering te brengen in de leerplannen of
in de didactische werkvormen. Het onder
wijsproces kan soms veel interessanter ge
maakt worden dan het is. Het leven van
alledag moet erin terug gevonden kunnen
worden.
Indien bij een wijziging en aanpassing
van het leerproces aan moderne ontwik
kelingen het absentisme een stijgende lijn
zou blijven vertonen is er misschien reden
om de schoolprogramma's nog meer aan te
passen aan de gewijzigde belangstelling van
de jeugd. Wij zouden daarbij meer kunnen
groeien naar een situatie van minder leren
door het bezoeken van de school en meer
opdoen door bezig zijn in de praktijk. Het
zou ertoe kunnen leiden dat het toekoms
tig onderwijs, vooral het 'beroepsonderwijs,
meer bepaald wordt door het participerend
leren met daarnaast meer en vroeger wer
ken in de praktijk. Dat hoeft niet ten
koste te gaan van de kwaliteit van het
onderwijs wanneer de leerprogramma's
daarop worden afgestemd.
(Nadruk verboden).
Drs. A. van Mierlo.
TIPS
Indien uw ficus niet verder groeit, dan is
dit te wijten aan lichtgebrek. Deze plant
kan niet tegen tocht en stelt prijs op een
verblijf in een verwarmde kamer. In de
winter weinig water geven en eenmaal per
week de bladeren afsponsen met lauw water
Als u een polshorloge altijd wilt aanhouden
in bed en bij het handenwassen, kies dan
een waterdicht exemplaar. Dit is tevens
stofdicht.
Moet u iets schoonmaken met benzine, dan
kunt u het ontstaan van „vlekkenranden"
verminderen door dit werkje te doen in
de zon.
Wissel uw broodmaaltijden eens af met
grof tarwebrood en roggebrood. Deze
broodsoorten bevatten onder andere meer
vitamine B en voedingszouten.
Lakvlekken in moeilijke of niet wasbare
stoffen moeten worden behandeld met al
cohol, nadat het hardste deel voorzichtig
afgebroken is.
Moeders met kinderen, uw kroost ziet geen
gevaar. Het is aan u om hen vertrouwd
te maken met de weg. En u dient er op
toe te zien, dat ze van een trottoir gebruik
maken.
Ontstaat er in een nieuwe aluminium pan
door het koken van water een zwarte aan
slag, behandel deze dan met staalwol. Ook
het koken van zuurhoudende spijzen, zoals
rabarber, appelmoes en tomaten doet hier
wonderen.
Met een boor die aan de punt gloeiend
verhit en in kwikzilver gehard is, kunt u
staal boren.
POLEN,5398
Dit nummer geldt zowel voor bank als giro.
Giften storten tn.v. de 'Nederlandse Stichting Hulp Polen', Den Haag.