Raadsvergadering Wissenkerke Veel verzuim op scholen HELP DE POLEN DE WINTER DOOR Op maandag 29 november j.l. opende burgemeester P. Wisse als voorzitter de raadsvergadering van de gemeente Wis senkerke, door welkom te heten: raad, pers en publiek. Het raadslid Remijnse was met kennisgeving afwezig. Op enkele wijzigingen en een kleine vraag na, werden de notulen van de vergaderingen van 27 sept, en 1 nov. goedgekeurd. Terwijl alle ingekomen stukken voor kennisgeving werden aan genomen. De gemiddelde grondprijs in het be stemmingsplan Geersdijk-Oost II wilde men gaan vaststellen op 66,65 per m2. Volgens de vooi'zitter was dit toch nog een lage prijs en er konden nog 10 tot 13 woningen gebouwd worden. De heer Van der Maas vond het ge vaarlijk om voor zo'n kleine ker-n de grondprijs omhoog te doen. De voorzie-/ ningen zijri daar zoveel minder. Maar de voorzitter sprak, dat men moeilijk anders kan, omdat de prijzen toch al lager liggen dan in Wissenkerke en Kamperland. De heer Sandee ging zich afvragen hoe ver de prijs nog mag stijgen, om concurrerend te kunnen werken. Werd het eens geen tijd, dat de rente voor rekening van de gemeente kwam? De voorzitter zei, dit te gaan over wegen in de toekomst. Maar men bleef met deze prijs nog redelijk binnen de perken, zodat er nog niet van een max imum-prijs gesproken kon worden. Volgens de heer Hamelink moest de gemeente hier niet aan bijdragen, omdat de grondpijs een bepaalde waarde heeft. De kopers'moeten dan ook de kostprijs betalen. En na deze opmerking was een ieder het met het voorstel eens. Een nieuwe verordening op de Vlees keuringsdienst werd vastgesteld. Een nieuwe gemeenschappelijke rege ling voor de Zeeuwse Muziekschool werd volgens het ontwerp goedgekeurd. Voor de gemeenten op Noord-Beve land werd burgemeester P. Wisse ge kozen als vertegenwoordiger in de com missie van Beheer Schoolartsendienst. Een regeling ter beperking van ver spilling van het waterverbruik (in de zomermaanden) werd ongewijzigd over genomen. Het voorstel om drank- en horeca bedrijven langer open te stellen, stuitte op nogal wat bezwaren. Het college stelde het als volgt voor: op maandag t/m donderdag: 01.00 uur;' op vrijdag, zaterdag en zondag 02.00 uur en in de maanden juli en augustus (met onthef fing) op maandag t/m donderdag tot 02.00 uur. De voorzitter stelde dat de maatschappelijke ontwikkelingen om deze aanpassing vroegen. Vele onthef fingen werden nu al verleend en men moest ook rekening houden met de re creatie in deze gemeente. De heer Hamelink zag het liefst één afgerond voorstel voor heel Noord-Be veland en vroeg dan ook naar het over leg met Kortgene hierover. Maar vol gens de voorzitter stond de uniformiteit niet voorop bij dit voorstel. De heer Sandee had bezwaren tegen de voorstellen en stelde voor om het terug te nemen. Men moest het op 12 uur houden om de kleine ordeversto ringen die er wel zijn in het seizoen, in de hand te kunnen houden. In verband met de zondagsrust bleek de heer Van der Maas een grote tegen stander van de uitbreiding te zijn. Daarentegen bleek de heer C. J. Die- leman geen enkel bezwaar te hebben en hij steunde het voorstel dan ook. Mevr. Van Arkel sprak over een 2 uur langer durend risico van alcohol-mis bruik bij aanneming van dit voorstel. Ze was het eens met Sandee dat er wel degelijk kleine ordeverstoringen waren, die hinderlijk zijn voor de be woners in de kernen. De voorzitter bleek het standpunt van de meerderheid van de raad goed te kennen en nam met toestemming van beide wethouders het voorstel terug. Na eerst nog duidelijk gemaakt "te hebben, dat. hij de bevoegdheden bleef houden voor het geven van ontheffingen. Voor een bedrag van 2.400,kocht men een perceel grond van de heer C. A. van Boven. Dit ter verbetering van een bocht in de Weststraat. Een wijziging in de voorschriften van de bestemmingsplannen was bedoeld om milieu-onvriendelijke bedrijven uit de kernen te houden. De heer Sandee was bevreesd dat men hierdoor de bedrijven te veel ging be knotten en of bestaande bedrijven ook onder deze regeling vallen? Ook de heer Hamelink wou de regels niet te strak aanhalen en men moest toch wel eens een minder milieu-vriendelijk bedrijf buiten de bebouwde kom wel een kans geven zich te kunnen vestigen. De voorzitter zei, dat het college er al het mogelijke aan doet om bedrijven te laten vestigen op korte termijn, deze voorschriften gelden alleen voor che mische bedrijven in de kernen zelf. In verband met de vestiging van een windsurfcentrum ten noordwesten van camping „De Schotsman" moest een voorbereidingsbesluit voor dit gebied worden genomen. Het centrum (aan het Veerse Meer) heeft de volgende voor zieningen: kleedruimten, douches, toilet ten, kantoor, surfschool, kantine met keuken en magazijn, alsmede een club lokaal. Het geheel wordt gebouwd 'en beheerd door „De Schotsman", die daar voor een kleine uitbreiding van de cam ping als kompensatie krijgt. De kosten van de plan wijziging komen voor reke ning van de Nederlandse Wind Surf Bond. Bij geen doorgang vinden van dit plan komen de gemaakte kosten voor rekening van het Recreatieschap „Het Veerse Meer". Mevr. Van Arkel vond het een leuke gedachte en stond ook positief tegen over de bereidheid van „De Schotsman" Door het anders gebruik van dit gebied had ze toch zorgen over de natuur in die omgeving. Verder vond ze het com bineren van sport en sponsor (Pal Mali) niet samengaan. Om de andere dagre creanten ook gelegenheid te geven om te recreëren, was zij er toch voor om op bepaalde plaatsen een surfverbod in te stellen. De heer Sandee vond deze concen tratie van het surfen een positieve en goede zaak. Men moest eerst de ontwik kelingen maar eens afwachten, voordat men surfverboden ging instellen. De heer Van der Maas zag een ver storing van de rust van de eigen in woners en was tegen verdere uitbrei ding van de recreatie. De heer Dieleman vroeg of er naast „De Schotsman" nog een andere gega digde was om dit te exploiteren? De voorzitter was blij met de positieve gedachte van de meerderheid, op het principe van Van der Maas na. Ook hij betreurde het weggaan van een klein stukje natuurgebied. Hij heeft zich al jaren daartegen verzet, helaas moet het er nu van komen. Aan reclame in de sport is moeilijk te ontkomen en er zjjn geen bevoegdheden om dit te verbieden. Ook nu zijn er al bepaalde gebieden waar een surfverbod geldt, doch voor de rest moest men eersf afwachten. Hij wist niets over andere gegadigden om dit te exploiteren. Met veel pijn en moeite was „De Schotsman" daartoe bereid. Mevr. Van Arkel begreep dat de raad niet veel voor verboden voelde, doch wanneer dit nodig was, zou men in de toekomst daartoe bereid zijn. En was de gemeente bereid om daar een oor- deel aan andere gemeenten over te vragen. De voorzitter besloot dit hoofdstuk door te stellen, dat er bij problemen wel signalen vanuit het Recreatieschap „Het Veerse Meer" gegeven zouden worden. Voor de bouw van een douche- en toiletvoorziening op de jachthaven te Kamperland, was een wijziging in het bestemmingsplan nodig. Volgens dhr. Van der Maas moesten we allemaal soberder gaan leven en hij was dan ook tegen de bouw van zo'n luxe voorziening. Daarnaast voorzag hij bij het duurder worden van de liggelden vele lege plaatsen in de haven. Terwijl mevr. Van Arkel vroeg of het gebouw binnen het plan op een andere plaats gebouwd kon worden en wanneer het gereed zou zijn. De voorzitter was van mening, dat de vraag naar ligplaatsen in de goedkopere jachthavens blijft bestaan. Binnen het aangegeven gebied is verschuiving van de bouwplaats mogelijk en voor ingang van het volgend seizoen was het klaar. En behalve dhr. Van der Maas was een ieder het met dit voorstel eens. Het uitbaggeren en aanbrengen van een beschoeïng in de vijver te Wissen kerke ging een bedrag kosten van 14.000,—. De heer Meulenberg vroeg naar de noodzaak van het baggeren. Wethouder De Nooijer vond dit nodig, omdat de waterstand te verschillend is, maar het aanbrengen van beschoeïng is het be langrijkste op dit moment. Bij de vaststelling van de kosten van het openbaar onderwijs, vroeg dhr. C. J. Dieleman of het plaatsen van ther- mostatische kranen besparingen ople verde. Naar de mening van de voor zitter wordt er veel aan besparing ge daan, maar is het bedrag lager gekomen door een groter aantal leerlingen. Een drietal wijzigingen in de rechts positie-regeling van het overheidsperso neel werden hierna aangenomen. Toch kon er volgens dhr. Hamelink wel het één en ander veranderen in de secun daire arbeidsvoorwaarden. Maar de voorzitter vond het toch beter en juist, dat dit centraal geregeld wordt. Een nieuw ontwerp betreffende de regeling van de rechtspositie van het vrijwillige brandweerpersoneel gaf nog enige vrouwelijke discussiestof. Maar eerst vroeg de heer Sandee of er overleg geweest was met het perso neel? De voorzitter vond dit niet nodig, omdat het hier ging om een algemene zaak. Over de instruktie en bezoldiging die later aan de orde komt, zou wel overleg gevoerd worden met de beide korpsen. Vooruitlopend op die bezoldiging gaf dhr. Hamelink al enige schoten voor de boeg. Zo vroeg hij zorgvuldig te kijken naar de financiële uitkomst en hoeveel de bijdrage per hoofd van de bevolking was. Altijd bleek volgens hem uit dit soort zaken, dat er een verhoging uit voortkwam en moest men niet eens naar verdergaande samenwerking gaan kij ken, zonodig op heel Noord-Beveland? De voorzitter zei, dat de nieuwe be zoldiging wel een verhoging zal bete kenen. Voorts was er een goede samen werking, wel niet op heel Noord-Beve land, maar toch wel regionaal. Toen sprong mevr. Van Arkel op de bres voor toekomstige brandweervrou wen. Ze vond de nieuwe regeling een belemmering voor vrouwen. De voorzitter reageerde hierop door te stellen dat een brandweerkorps uit een eenheid bestond en bij een vakature komt het korps zelf met een nieuwe aanvulling. Er was nog nimmer een aan beveling voor een vrouw geweest en men moest daarover geen standpunt vooraf gaan innemen. Daar ging mevr. Van Arkel toch nog even dieper op in, door te zeggen dat er in Zeeland twee vrouwen in oplei ding waren. Verder zag ze niet in, waar om men met een vrouw erbij, geen eenheid kon vormen. De vrouw moest ook het recht hebben om een kans te krijgen en dat kan als men zich uit de bevolking kan aanmelden bij de brand weer van die kern. De voorzitter had niet gesteld, dat er met een vrouw erbij geen eenheid kon zijn. Het korps kan een vrouw aanbe velen, maar de gemeente gaat en is niet verplicht om te adverteren bij een vakature. Het huidige systeem werkte goed en waarom dan veranderen. En er is de mogelijkheid, dat een vrouw zich bij het korps aanmeldt. (Aanvulling van wethouder Uijl:-.„Met een lange broek aan"). Toch sprak het betoog van mevr. Van Arkel dhr. Sandee wel aan. Ook hij vond, dat een vrouw mans genoeg is. Terwijl dhr. Hamelink nog eens terug kwam op de financiën, om deze toch zo kritisch mogelijk te volgen. De voorzitter betrachtte altijd de zorg vuldigheid en zou de bedragen optellen. Een conceptbesluit over de water toeristenbelasting en een nieuwe veror dening landtoeristenbelasting 0,42 per persoon per overnachting) werd zonder kommentaar goedgekeurd. De deelname aan de Gemeentelijke Kredietbank te -Goes was ten behoeve van de schuldsanering aan particulieren. -,De heer C. J. Dieleman had er wel wat moeite mee, maar er was helaas niet aan te ontkomen. "Was er onder scheid te maken tussen wel- en niet- schuldigen? Was er daarnaast inzicht mogelijk, hoe het college de zaken af- handeld. De heer Noordhoek vroeg of de ge meente aansprakelijk is voor de totale kredieten van die bank. Sluiten andere gemeenten ook aan bij deze regeling en hoe zit het met de berichtgeving aan de inwoners? Mevr. Van Arkel stemde in met het delegeren van de uitwerking aan het college en was blij met deze oplossing voor hulp, omdat op particulier gebied daar weinig van terecht komt. Er stond evenwel in de regeling het woord „hu welijk", maar er waren volgens haar ook nog andere levensvormen. De voorzitter zei de zaken zorgvuldig te bezien en er wordt gesproken in de regeling van kennisgeving aan de raad. De aansprakelijkheid geldt enkel voor één geval en nooit voor de hele bank. Ook andere gemeenten in de regio ko men met eenzelfde voorstel. Publikatie is niet nodig, omdat de praktijkgevallen toch op het gemeentehuis terecht komen. Het huwelijk slaat op hetgeen is ge schreven in de bijstandswet. Het jaarprogramma 1983 specifiek welzijn kwam hierna in discussie. Raadslid J. A. W. Wisse vroeg om het verkorten van de procedure. Is daar naast het kader van het maatschappelijk werk zelf bereid om te bezuinigen? Als voorbeeld naar het Regionaal Educatief Centrum. Ook de werkwijze van de in dicatiecommissie (toewijzen bejaarden in de tehuizen) moest gaan veranderen. Hoe kwam de verminderde aanvraag naar gezinsverzorging tot stand? De heer C. J. Dieleman vroeg ook om kortere en eenvoudigere procedures. De heer Hamelink had moeite met de subsidie aan de patiëntenbelangen, maar omdat het maar éénmalig was kon hij er nog wel mee akkoord gaan. Verder was er geen raming van Wiska en waarom ging Apollo ineens naar 2.000,En waarom de muziekvereni ging van Kamperland niet meegegaan was in die verhoging? De heer Van der Maas bleef tegen de besluiten, die hij in de welzij nscom- missie al had aangekaard. Dit sloeg vooral op besluiten die niet overeen komstig Gods Woord waren. De heer Sandee was tegen de afbouw van de schooltandverzorging, zoals het bestuurdersoverleg dit van plan was. De aanslag moest per kind berekend wor den en dat zou voor Wissenkerke heel wat goedkoper zijn. Ook de voorzitter sprak van te lange procedure's, maar als éénling verandert men dat niet gemakkelijk. Er kwam overleg met de instellingen van maat schappelijk werk en men moest dit eerst even afwachten. Er was bij enkele vere nigingen sprake van achterstallige sub sidies, die werden nu opgetrokken. Het principe van een andere verdeelsleutel voor de schooltandverzorging daar blijft Wissenkerke voor strijden. Wethouder De Nooijer ging in een langdurig betoog nog wat nader op di verse zaken in. Zo kwam volgend jaar de motivatie van de welzij nscommissie in het jaarprogramma. Toch was men op de goede weg naar de eenvoudige en snelle procedure's. Een tiental begrotingswijzigingen pas seerden hierna de raad. En een schema met data voor de raadsvergaderingen van volgend jaar werd op enkele wijzi gingen na aangenomen. De rondvraag begon, toen de heer Noordhoek vroeg waar de verdwenen torenklok van Kamperland was? De voorzitter zou navraag doen bij de firma Het terrein bij de school te Geersdijk was, volgens Van der Maas, hard aan een nieuwe bestrating toe. Vooral bij slecht weer was het daar een troep. Het werd bekeken, aldus de voorzitter. Na een kleine drie uur vergaderen kon burgemeester P. Wisse met dank gebed deze voor gesloten verklaren. SINT NICOLAAS-FEEST IN HET PENSIONTEHUIS TE KORTGENE De bewoners van het bejaardencen trum „Noord-Beveland" te Kortgene en van de 37 daarbij staande bejaardenwo ningen vierden woensdagmiddag j.l. het jaarlijkse Sinterklaasfeest in de zaal van het huis. Sinterklaas kwam te paard op bezoek met een vijftal zwarte Pieten. Na een welkomstwoord van de directrice, me vrouw M. Stevense voor deze gele genheid in Zuid-Bevelandse kleder dracht en de voorzitter, de heer C. A. P. Schippers, sprak de Sint de bejaarde inwoners toe en onderhield hij zich met de dit jaar nieuwgekomenen. De zieken bezocht hij in hun kamer. De middag werd verder opgevuld met voordrachten van de bejaarde mevrouw C. H. E. G. Baanvinger - Befort (eigen gedicht) en van de heer M. Meesen. Naast een verhaal in dialect droeg deze o.a. een gedicht voor uit de tijd, toen Noord-Beveland nog een eiland was en uitkeek naar een vaste verbinding. Het gedicht betrof de vroegere veerdienst Kortgene-Wolfaartsdijk v.v. Het bejaardenkoor „Zanglust" trad op onder leiding van de heer A. Platschorre en alle zang werd op de piano begeleid door de dames F. G. Huibregtse - Klein en H. A. Zwager-de Visser. Alle bewoners mochten bij het naar huis gaan een kadootje meenemen. De mens schikt zich niet zo gemakkelijk in de bestaande gewoontepatronen. De maatschappelijke ontwikkeling wordt meer kritisch benaderd dan voorheen. Dat geldt voor volwassenen maar nog meer voor de jeugd. Deze ontwikkeling is mede een gevolg van de toegenomen mogelijkheden voor communicatie en informatie. Er komt zoveel op het individu af dat hij vanzelf gaat sortéren Dat proces van kritisch benaderen strekt zich ook uit tot de school. Heersende gezagscrisis speelt een duide lijke rol. In doorsnee gaat men veel langer naar school dan vroeger. Er bestaat zelfs een leerplicht van tien jaar. Op rijpere leef tijd naar school moeten, betekent dat men zioh scherper afvraagt wat. de zin daarvan is. Het is noodzakelijk voor de ontwikke ling van jonge mensen, is het cliché-ant woord. Maar^ dat wil nog niet zeggen dat de moderne jeugd het daarmee eens is. Er zijn groepen jongeren, die helemaal niet meer naar school willen. Er zijn andere groepen die nog wel een deel van de dag geschoold willen worden en er zijn er on der de scholieren die zelf willen uitmaken of ze naar school willen of niet. De heer sende gezagscrisis speelt dus duidelijk een rol bij het vraagstuk of de jeugd naar school moet. In dit kader is het geen wonder dat het spijbelen op school is toegenomen. Een reeks van oorzaken ligt daaraan ten grond slag. Een deel van die oorzaken ligt in de school, andere liggen in het gezin en ten slotte is de ontwikkeling in de maatschappij er debet aan. In dat maatschappelijk pro ces worden collectiviteiten minder belang rijk en treedt het individu meer op de voorgrond. Ook de jonge mensen worden meer op hun persoonlijk oordeel getoetst. Zij toetsen derhalve ook de gang van zaken op school en blijven weg wanneer zij daar tegen bezwaren hebben of zelf met pro blemen worstelen. Onvoldoende opvang. In de school is men minder dan voor heen op de hoogte van de problemen die de leerlingen meetorsen. De grootte van een school of een scholengemeenschap speelt daarbij een rol. De docenten zijn dikwijls leken als het erom gaat de leerlingen op te vangen. Hun opleiding is daar in onvol doende mate op afgestemd. Schoolleiders worstelen met hetzelfde vraagstuk. Bij hun benoeming ligt het accent dikwijls meer op kwaliteiten als manager dan als opvoeder. Dat is wel eens anders geweest. De school leider voelt zich tegenwoordig dikwijls meer verantwoordelijk voor het onderwijsproces als zodanig dan voor de leerlingen. De afwezigheid van een aantal leerlingen is in veel gevallen een vraagstuk van lagere orde geworden. Sommige schooldirecties en een aantal leraren vinden het eigenlijk niet zo erg dat een aantal minder gemotiveerde leerlingen niet komt opdagen. Dat vermin dert de moeilijkheden in de lessen. Velen vragen zich onvoldoende af wat de afwe zigen tijdens het spijbelen doen. Vanzelf sprekend worden de spijbelaars wel gestraft als ze niet-reglementair afwezig zijn, maar daar blijft het dan ook bij. Van een straffe hantering van de leerplichtregels komt niet zoveel terecht. Van een goed contact tussen ambtenaar, belast met handhaving van de leerplichtwet, en de schoolleiding is lang niet altijd sprake. Het is bijna vanzelfsprekend dat spijbe laars de verzuimde uren niet thuis door brengen. Meestal zwerven ze in ledigheid door hun woonplaats, meer dan eens in ge zelschap van andere jongeren, die ook de school mijden. De toenemende jeugdwerkloosheid werkt eraan mede dat er buiten de school altijd wel geestverwanten te vinden zijn die ook niets te doen hebben. Dat brengt hen dan op het spoor van baldadigheid. Het is bijna logisch dat in een dergelijke situatie een goede voedingsbodem ligt voor de jeugd criminaliteit. De politie kan erover mee praten. Gezin en werk. In een groot aantal gevallen zijn de ouders van het onwettig schoolverzuim van hun kinderen niet op de hoogte. Het afge nomen ouderlijk gezag is hier niet vreemd aan. Ook de minder hechte gezinsband speelt daarbij een rol. In een aantal ge zinnen van spijbelaars zijn beide ouders werkzaam in het arbeidsproces. Zij zijn derhalve beiden overdag niet thuis en gaan dikwijls op in hun werk. Thuis gekomen worden de taken in de huishouding ver deeld en in veel gevallen krijgen ook de schoolgaande kinderen daarin een bepaalde rol te vervullen. In dit klimaat hebben de ouders weinig behoefte om zich intensief bezig te houden met de studieresultaten van hun kinderen. Deze laatsten zwijgen ook bij zo'n situatie. Pas wanneer de schoolrap porten op tafel komen is Leiden in last. En zelfs dan wordt in een aantal gevallen de ernst van de zaak niet onderkend. Een grotere groep ouders dan voorheen schiet dus tekort in het opvangen van de kinde ren. Dat is nog erger wanneer de ouders blindelings de zijde van hun kinderen kiezen in het conflict met de school. Teveel heerst de mening dat schooldirecties en leerlingen de eerstverantwoordelijken zijn voor het schoolgaan van de kinderen. Veel gebroken gezinnen door echtscheiding en andere oor zaken maken de situatie alleen maar moei lijker. Het valt niet te ontkennen dat bij een deel van de jeugd het onderwijs op de dagscholen niet meer aanslaat. Hetgeen zij daar moeten leren staat te ver van hun gedachten- en leefwereld. De oudere gene ratie kan er wel van overtuigd zijn dat een leerplicht tot zestien of achttien jaar in onze tijd noodzakelijk is, maar daar is de jeugd het lang niet altijd mee eens. En met de leefwereld van de jeugd moeten wij re kening houden. In een aantal gevallen kun nen wij daar aan tegemoetkomen door ver andering te brengen in de leerplannen of in de didactische werkvormen. Het onder wijsproces kan soms veel interessanter ge maakt worden dan het is. Het leven van alledag moet erin terug gevonden kunnen worden. Indien bij een wijziging en aanpassing van het leerproces aan moderne ontwik kelingen het absentisme een stijgende lijn zou blijven vertonen is er misschien reden om de schoolprogramma's nog meer aan te passen aan de gewijzigde belangstelling van de jeugd. Wij zouden daarbij meer kunnen groeien naar een situatie van minder leren door het bezoeken van de school en meer opdoen door bezig zijn in de praktijk. Het zou ertoe kunnen leiden dat het toekoms tig onderwijs, vooral het 'beroepsonderwijs, meer bepaald wordt door het participerend leren met daarnaast meer en vroeger wer ken in de praktijk. Dat hoeft niet ten koste te gaan van de kwaliteit van het onderwijs wanneer de leerprogramma's daarop worden afgestemd. (Nadruk verboden). Drs. A. van Mierlo. TIPS Indien uw ficus niet verder groeit, dan is dit te wijten aan lichtgebrek. Deze plant kan niet tegen tocht en stelt prijs op een verblijf in een verwarmde kamer. In de winter weinig water geven en eenmaal per week de bladeren afsponsen met lauw water Als u een polshorloge altijd wilt aanhouden in bed en bij het handenwassen, kies dan een waterdicht exemplaar. Dit is tevens stofdicht. Moet u iets schoonmaken met benzine, dan kunt u het ontstaan van „vlekkenranden" verminderen door dit werkje te doen in de zon. Wissel uw broodmaaltijden eens af met grof tarwebrood en roggebrood. Deze broodsoorten bevatten onder andere meer vitamine B en voedingszouten. Lakvlekken in moeilijke of niet wasbare stoffen moeten worden behandeld met al cohol, nadat het hardste deel voorzichtig afgebroken is. Moeders met kinderen, uw kroost ziet geen gevaar. Het is aan u om hen vertrouwd te maken met de weg. En u dient er op toe te zien, dat ze van een trottoir gebruik maken. Ontstaat er in een nieuwe aluminium pan door het koken van water een zwarte aan slag, behandel deze dan met staalwol. Ook het koken van zuurhoudende spijzen, zoals rabarber, appelmoes en tomaten doet hier wonderen. Met een boor die aan de punt gloeiend verhit en in kwikzilver gehard is, kunt u staal boren. POLEN,5398 Dit nummer geldt zowel voor bank als giro. Giften storten tn.v. de 'Nederlandse Stichting Hulp Polen', Den Haag.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1982 | | pagina 4