Vervolg begrotingsvergadering
gelijktijdig sluitingsuur van alle horecabe
drijven niet de minst slechte oplossing is.
Openbare werken.
Op deze dienst zien we, gelet op de plan
nen, veel werk afkomen. Wij zouden er op
willen aandringen geen werken voor der
den uit te voeren zolang er riog eigen werk
wacht.
Naar onze mening hoort de dienst over
goed materiaal en gereedschap te kunnen
beschikken, maar we vinden dat de eisen
niet te hoog opgeschroefd moeten worden.
Wat de verfijning van de nieuwe loods
betreft, stellen wij dat dit beperkt dient te
blijven tot het meest noodzakelijke en geen
dure verbouwing mag worden.
Wat verklaart een stijging van 80 pet.
van de post onderhoud van de loodsen?
Waarom voor de hele dienst een stijging
van ongeveer 9 pet? Zolang er geen be
stemming is voor het oude terrein aan de
Weststraat kan dit dienen voor opslag,
evenals het terrein aan de Botterlaan, zo
dat het nog te vroeg is om naar een nieuwe
plek om te zien.
Veel herbestratingen zijn in de nota op
gevoerd en met de nog toe te wijzen we
gen een heel arbeidsintensieve zaak.
Wé hopen dat de uitbreiding van de be
graafplaats in Kats en de plaatsing van de
urnenmuren in 1983 hun bes 1 dg zullen krij
gen. Het maken van een meerjarenplanning
voor het wegbeheer vinden wij een zeer
goede zaak. Zou een meerjarenplanning
voor het hele gemeentelijk beleid geen o-
verweging verdienen?
Tegen het maken van plannen de Dorps
straat, Oost- en Westkerkstraat te verbe
teren hebben we geen bezwaar, maar ge
zien de rioleringsplannen tweede fase me
nen we dat voor de Dorpsstraat hier op
gewacht moet worden met de uitvoering er
van.
Nu de nieuwe woningen in Kats en Co
lijnsplaat klaar zijn willen we aandacht vra
gen voor de toestand van de straten daar,
die veel geleden hebben en reparatie drin
gend gewenst is.
Wij stellen voor, daar waar aan de stra
ten gewerkt wordt, deze gelijk voor gehan
dicapten aan te passen.
De hoge snelheden waarmee binnen de
kernen gereden wordt, blijven ons zorgen
geven. Waar mogelijk zien we dan ook
graag snelheidsbeperkende maatregelen toe
gepast.
Mogelijk kan in samenwerking met de
V.V.N. in het gemeentelijk voorlichtings
blad met een bepaalde regelmaat aandacht
voor de verkeersveiligheid gevraagd worden
Tenslotte verzoeken wij het college het
Provinciaal Bestuur er op te blijven wijzen
dat een fietspad tussen Colijnsplaat en
Kortgene dringend gewenst is. Niet in het
laatst in het belang van de schoolkinderen
die hier dagelijks moetien rijden.
Sociale Zaken.
Dat de snel stijgende werkloosheid in Ne
derland welke o.i. mede veroorzaakt wordt
door de door de regering doorgevoerde „Be
leidsombuiging" ook de gemeente Kortgene
niet voorbij gaat, is duidelijk. Naast de
door u verwachte stijgende W.W.V.-aanvra-
gen verwachten wij ook een stijging van de
R.W.W.-aanvragen, mede door de school
verlaters.
Kunt u ons inlichten over het aantal
W.W.V.-gerechtigden die afgelopen jaar hun
maximale uitkering gehad hebben? Immers
deze lieden zullen als zij enig bezit hebben,
'b.v. een eigen huis, eerst op dat bezit moe
ten interen voor ze voor een R.W.W.-uitke
ring in aanmerking komen. We hopen van
harte dat uit uw gegevens blijkt dat de
meesten, liefst allen tijdig, werk gevonden
hebben.
Het door u genoemde aantal huursubsidie-
verzoeken doet ons vermoeden dat zeker
voor tien procent van de woningen suibsd-
die gevraagd wordt. Ook hier kunt u ons
.•mogelijk nader informeren. Indien u er over
beschikt graag met vergelijkingsmateriaal.
De conclusie lijkt dat er nogal wat be
woners een niet te ruim inkomen hebben.
Een overzicht van het aantal aanvragen
voor de eenmalige uitkering zal zeker ook
een indicatie geven.
We missen in uw nota elke aanduiding
die er op wijst dat getracht wordt gebruik
te maken van de Regeling Tijdelijke Ar
beidsplaatsen en andere dergelijke werkge-
•legenheidsbevorderende maatregelen. Of ligt
het niet op het terrein van een gemeente
bestuur om te trachten dergelijke mogelijk
heden te laten benutten?
We hebben enkele jaren geleden gevraagd
of het Piet beter zou zijn dat in de toe
komst de afdeling sociale zaken over twee
deskundigen zou beschikken. We willen,
gezien uw verslag, de vraag herhalen.
De post van 178.000.— als gemeente
lijke bijdragee aan in bejaardenoorden ver
blijvende bejaarden is zeker hoog. Of een
meer dan twee en een halfvoudige stijging
(254 pet.) van deze post in aaht jaar alleen
veroorzaakt wordt door een op zichzelf
noodzakelijke verhoging van de pension-
prijzen onttrekt zich aan onze waarneming.
Zonder twijfel beschikt de gemeente Kort
gene over een groot aantal verzorgings
plaatsen. Wij willen er wel op wijzen, dat
alleen voor die verzorgenden door de ge
meente wordt bijgedragen voorzover zij in
woner van de gemeente waren. Voor hen
die rechtstreeks uit een andere gemeente
komen, wordt door de gemeente van her
komst betaald.
Als er al van overbebedding gesproken
kan worden en er door wie dan ook beslo
ten wordt dit te reduceren, zal dit er toe
leiden dat geïndiceerde bejaarden die hier
geen plaats geboden kunnen worden, naar
elders moeten.
Ook dat zal Kortgene moeten bijpassen,
zodat dat niet tot lastenverlichting leidt.
Alleen tot verdriet en leed bij die bejaarden
en hun familie.
Overigens betreuren we het dat de nieu
we financieringsregeling weer een jaar uit
gesteld is. Hoe de regeling precies gaat
worden is ons niet bekend, maar in ieder
geval zal ze aan een jaren durende onze
kerheid een einde maken.
Verder is onze fractie van mening dat de
democratisering van de besturen van de be
jaardenoorden in onze gemeente niet hoeft
te wachten tot eindelijk wettelijke maatre
gelen daar toe dwingen. De in 1974 geïn
stalleerde commissie Van der Burg heeft in
1977 advies uitgebracht en in november
1980 heeft minister Gardeniers het rege-
ringsstanpunt bekend gemaakt. Dit hield
in, een paritair samengesteld bestuur ver
tegenwoordigend bewoners, personeel en an-
dere betrokkenen. Daar de Wet op de
Stichtingen naar onze mening geen belem
mering voor deze voorgestane participatie
vormt, zullen we niet nalaten te doen wat
in ons vermogen ligt om tot democratise
ring te komen.
Onze vertegenwoordigers in de besturen
zullen zeker ook aandringen op de naleving
van het Sociaal. Statuut. Dit houdt o.a. in
de instelling van een ondernemings- of per-
soneelsraad, afhankelijk van het personeels
bestand, plus de jaarlijkse uitgifte van een
openbaar sociaal jaarverslag.
Welzijnsbeleid.
Dat de decentralisatie van het welzijns
beleid samenvalt met de economische re
cessie en de daar van afhangende bezui
nigingen is een extra nare bijkomstigheid.
Niet iedereen begrijpt dat het kritisch kij
ken naar subsidies niet alleen een gevolg
van de decentralisatie is. Overigens is het
een goede zaak, dat dit in onze gemeente
door een zeer breed samengestelde com
missie gebeurt, waarin menen wij iedereen
een vertegenwoordiger kan vinden. We wil
len graag onze waardering voor deze com
missieleden uiten, die zich in veel zaken
moeten verdiepen die ook voor hen nieuw
zijn en daarbij de moed heibben adviezen
te geven die ook voor de toekomst ge
volgen hebben. Daarbij in eigen kring waar
schijnlijk niet alleen lof toegezwaaid krijgen
Uw opmerkingen over de harmonisatie
willen we graag onderschrijven, doublures
en witte vlekken moeten voorkomen wor
den. We menen dat ook gekeken moet
worden of aan alle aanbod (nog) behoefte
bestaat. Op het terrein van maatschappe
lijk werk is onderzoek gedaan naar mo
gelijke overlappingen. Is of wordt dat ook
op het edu'katieve vlak gedaan? Bijvoor
beeld REG, ZVU, ZIKV om maar een paar
„namen" te noemen.
Wat stelt b. en w. zich voor te doen
met de 10% korting op de voor 1983 voor
het maatschappelijk werk besahikbaar ko
mende gelden? Mede door de verslechte
rende omstandigheden zal aan dit werk
alleen maar meer behoefte komen. Voor de
oplossing van de door u gesignaleerde on
effenheden zeggen wij onze medewerking
graag toe.
Ondanks alle moeilijk- en onvolmaakt
heden, heeft onze fraktie nog geen spijt
dat we het proefprojekt gestart zijn. Waar
bij iedereen zich dient te realiseren dat
de decentralisatie van het welzijnswerk toch
over ons gekomen zou zijn.
Akkommodaties.
De steeds maar stijgende exploitatiekos
ten van de dorpshuizen is naar onze mening
zorgwekkend, vooral daar het blijkbaar on
mogelijk is ze in te perken. We hebben
begrip voor uw opmerkingen over het straks
beschikbaar komend schoolgebouw in Co
lijnsplaat. Tooh willen we ook nu zoals in
het verleden pleiten om dit gebouw voor
het verenigingsleven, waarbij we vooral aan
de behoefte bij de jongeren denken, be
schikbaar te stellen.
Omdat het gebruik dan anders zal zijn
dan van „De Brug" en „De Pompweie"
(waar we overigens niets dan lof voor
hebben) moet het toch mogelijk zijn om
hier een zuiniger beheer te voeren. Waarbij
we denken dat een beroep, gedaan op de
verenigingen onderling te regelen dat de
beheerskosten minimaal gehouden kunnen
worden, begrip zal vinden en uitvoerbaar
moet zijn.
Voor Kats hebben we al eerder gepleit
voor een grotere verenigingsruimte. Toen
gingen onze gedaohten uit naar het uitbrei
den van het „Nieuw-Zeelandihuis". We vra
gen ons af of de huidige plannen nu werke
lijk de enige alternatieve mogelijkheden
zijn, zelfs als we er van uit gaan dat het
„Nieuw-Zedandhuis" vaker te 'klein is dan
we tot nu toe aannamen.
In ieder geval zah als de raad mocht be
sluiten de plannen uit te voeren ook met
deze gebruikers afspraken gemaakt moeten
worden als voor Colijnsplaat geschetst.
Sport.
We onderschrijven het college-standpunt
dat de sportaccommodaties van aanvaard
baar niveau zijn. Of dat zo zal blijven als
het onderhoud niet op het huidige peil zou
kunnen blijven, betwijfelen we. Waar denkt
het college aan als ze over meer zelfwerk
zaamheid schrijft? Het gaat om gemeentelij
ke velden, waar iedereen gebruik van kan
maken. Bovendien zou door ondeskundig
heid wel meer schade dan voordeel het re
sultaat kunnen zijn.
Hoe kan het dat de jeugd in Colijnsplaat
geen gebruik van een deel van het sport-
veldeneomplex kan maken?
Dat zonder bijdragen door anderen geen
sportzaal of zwembad gebouwd kan worden
realiseren we ons, zijn er wel eens met de
gemeente Wissenkerke over deze zaken ge
sprekken gevoerd? Ook samen zal het niet
uit eiigen middelen kunnen, maar wellicht
vergroot het wel de kansen.
Voor de jeugd zagen we de aandacht van
het college graag gericht op de speelmoge-
lijkheden. Vooral uit Kortgene krijgen we
de klacht dat de speölattributen in de Spui-
kom door ouderen vernield worden. Dit
wordt in de hand gewerkt door de wat af
gelegen plek.
Er is al eens eerder geopperd dat kleine
speelveldjes, als Wilhelminastraat, mogelijk
een goed alternatief zouden zijn. Zou u
hierover met het bestuur van de speeltuin
vereniging overleg kunnen voeren? Als deze
mogelijkheid verwezenlijkt zou worden, kan
de Spuikom naar onze mening goed voor
de jeugd als crossveld gebruikt worden.
Voor een crossterreintje bij Kats en Colijns
plaat weten we zelf geen mogelijkheid,
maar mocht de jeugd met een plan komen,
vragen we bij u voor hen een open oor.
Onderwijs.
Het overzicht van het aantal leerlingen
geeft geen grote verschuivingen te zien.
Wij blijven voorstander, om een volledige
basisschool op Kats te formeren, wat zal
betekenen, dat zolang de norm niet wordt
teruggedraaid, het gedeelte 4 tot en met 6-
jarigen door de gemeente betaald moet
blijven.
Wij vinden het dan ook een goede zaak
dat door het college, zoals u stelt, het ui
terste wordt gepoogd om voor de Katse ba
sisschool drie leerkrachten los te krijgen.
Over het ontwikkelingsproject niets dan
lof. Het R.P.C.Z. geeft goede begeleiding.
Hopenlijk wordt het project dan ook met
één jaar verlengd met gelijkblijvende faci
liteiten.
De nieuwe school as 15 oktober te Co
lijnsplaat in gebruik genomen voor wat het
lagere school gedeelte betreft.
Met de komst van de nieuwe kleuterleid
ster per 1 januari zal in onze ogen de
school optimaal gaan functioneren.
Het gezamenlijk brugklasbeleid wat nu
op de MAVO loopt juichen wij toe. Wij zien
dit zeker als positief.
Door de sterk verminderde deelname aan
de schooltandverzorging vinden wij afbouw
van deze voorziening gewenst. Volgens onze
informatie bezoekt vrijwel iedereen de fa
milietandarts.
Belastingen.
Behoudens enkele opmerkingen kunnen
wij instemmen met uw voorstel om de „ei
gen belastingen" met 4 pet. en de onroe-
rend-goedbelasting met 2 pot. te verhogen.
Onze opmerkingen zijn de volgende: de
woonforensenbelasting is t.o.v. de raming
1982 met 8.000.— teruggelopen. Dit zal
zeker het gevolg zijn van de toename van
permanente bewoning in de „gemengde"
projecten, waarvan u gewag maakt in uw
aanbiediugsnota. Kunt u ons mededelen op
welke wijze deze teruggang wordt gecom
penseerd?
Daarnaast stelt u voor om bij de reini
gingsrechten een nieuw tarief in te voeren.
U spreekt hierbij van een kwetsbare groep
(letterlijk:, in dit geval bejaarden-echtparen)
Alhoewel wij ervan overtuigd zijn dat velen
die uitsluitend van een A.O.W.-uitkering
moeten rond zien te komen, het niet royaal
hebben, zijn wij van oordeel dat momen
teel bij vele niet bejaarden het besteedbare
inkomen niet veel hoger zal zijn dan bij
deze groep. (Door hogere woonlasten, op
groeiende kinderen enz.).
Wij stellen u voor het volgende systeem
in te voeren: los laten van de progressieve
stijging in het tarief, maar als basistarief
voor 1 persoon 54.25, vervolgens per per
soon 6.25 stijging. Dus 1 persoon 54.25,
2 personen 60.50, 3 personen en de zo
merwoningen 66.75, 4 en meer personen
73.00. Ergo net als 'bij de toeristenbelas
ting stijging met een vast bedrag.
Openbaarheid van commissievergaderingen.
Al verschillende malen hebben wij in onze
algemene beschouwingen gepleit voor open
baarheid van de meeste gemeentelijke ad
viescommissies.
Wij baseerden ons pleidooi op ons ver
kiezingsprogramma, waarin de openbaar
heid van de adviescommissies en het spreek
recht voor de aanvang van de vergadering
als voornaam en zwaarwegend argument is
opgenomen.
'Door als voorbeeld te nemen de Welzijns-
commissie, Beheerscommissie Dorpshuis de
Pompweie en de Commissie Handel, Am
bachten en Diensten die als enige gemeen
telijke commissie openbaar zijn, dringen wij
thans weer sterk aan op het openbaar ma
ken van de overige commissies. Vanzelf
sprekend willen we die commissies uitzon
deren waarin uitsluitend wordt geadviseerd
over personen (R.Z.-, W.W.V.- en R.W.W.-
commissies).
Wij kunnen geen argumenten bedenken,
waarom de overige commissies (Financiën,
Openbare Werken, Ruimtelijke Ordening en
Recreatie) niet in openbaarheid kunnen ver
gaderen. De werkwijze van de commissies
komt ons inziens daarmee niet in het ge
drang.
Mochten er overigens in deze commissies
zaken aan de orde komen die direct of in
direct personen betreffen, kan alsnog in be
slotenheid vergaderd worden.
Met ons pleidooi voor openbaarheid be
ogen wij politieke besluitvorming doorzich
tiger te maken voor onze burgers, dus de
kiezers, alsmede inzicht te versohaffen in
de totstandkoming van adviezen met be
trekking tot te vormen beleid.
Gezien het belang dat wij hechten aan
deze openbaarheid, zijn wij voornemens zo
nodig met een initiatief-raadsvoorstel te
komen.
Slot.
Tot slot, mijnheer de voorzitter, willen
wij dank zeggen aan allen die zich het
achter ons liggende jaar voor de gemeen
te hebben ingezet. Speciaal u en uw mede
werkers dank ook voor de goede samenwer
king. We hopen en vertrouwen dat in het
voor ons liggend, zeker niet gemakkelijk,
jaar de verhouding ook met onze collega-
raadsleden niet minder zal zijn.
Algemene beschouwing van de C.D.A.
Mijnheer de voorzitter, dames en heren,
Uw begeleidingsbrief begint met een op
somming van wat er in het tijdvak 1978 tot
en met 1982 is verwezenlijkt in het werk
gebied van de gemeente Kortgene.
Zaken die grotendeels door het college
zijn voorgesteld en vervolgens door de
raad, na een wat kortere of langere discus
sie, zijn goedgekeurd. Volledige instem
ming gekregen dus. Wij namen daarbij te
vens de verantwoordelijkheid voor de fi
nanciële gevolgen ook voor zaken die nu nog
een aantal jaren doorlopen. Prettig daarbij
was enerzijds een goed beheer en ander
zijds, dat de uitkeringen üdt het gemeente
fonds steeds hoger werden.
1982 gaf een onvoorzien van 435.000.—
Nu, de begroting 1983, laat een bedrag te-
voorsohijn komen dat rond de 220.000.—
ligt.
De reserves vertegenwoordigen tesamen
een aardig kapitaal.
Op de post onvoorzien en de reserves
willen wjj straks nader ingaan bij de sa
menvatting.
Ruimtelijke ordening.
In het hoofdstuk ruimtelijke ordening
signaleert u, en wij met u, een minder pret
tig verloop, zoals bouw, verkoop van wo
ningen en/of andere panden, met daarnaast
een onverkwikkelijke confrontatie met de
verleende garantie ten behoeve van wo
ningbouw in de particuliere sector. Een ga
rantie waar wij als lagere overheid weinig
aan konden sturen.
Een grote vraag rijst dan: is de aanvaar
ding van en de terbeschikkingstelling van
zulke hoge hypotheken niet een overschat
ting geweest van het nuchtere feit, dat de
conjunctuur van landen en volken nu een
maal een grillig verloop heeft door de jaren
heen? Dat welvaart, ook materiële wel
vaart, ons door de vingers kan glijden als
een schep zand, wordt meer en meer dui
delijk.
Een andere zaak, die we de komende ja
ren dikwijls zullen tegenkomen is de dorps
vernieuwing. Wij blijven er bij dat dit een
goede zaak is en een vrij goed plan dat op
•tafel ligt, althans in hoofdlijnen.
De eerste ontmoetingen met de burgers
zijn achter de rug. U kunt evenals alle an
dere .raadsleden de reacties kennen. Een
zorgvuldige omgang met de mensen en hun
goederen, in dit geval hun huizen, zouden
wjj als CDA-<fractie duidelijk wiillen stellen.
Wij zullen ook in de begeleidingsgroep met
onze vertegenwoordiging daar duidelijk ge
stalte aan proberen te geven.
Evenzo dient bij voortduring te worden
bekeken hoe, waar en wat nu voor sloop
•bestemd is. Er zal een duidelijk beeld die
nen te ontstaan van wat we nu voor nor
men gaan hanteren om het gestelde doel
te bereiken. „Dorpsherstel voor de leefbaar
heid". Wij hopen dat een stuk inbreng van
creatieve architectuur zal worden aange
dragen. Waardevol zal ongetwijfeld zijn de
inbreng van zowel de tweede woningbezit
ter als de inzichten van de dorpsgemeen
schappen, die rechtstreeks de eigen bevol
king dienen te vertegenwoordigen.
Overigens, moeizaam, langdurig en een
kostbare zaak lijkt ons een juiste taxatie
van het renovatiewerk in de diverse kernen.
Dat we als gemeente Kortgene voorop lopen
ds soms interessant, maar ook wel eens min
der eenvoudig.
In een vorige algemene beschouwing heb
ben wij kenbaar gemaakt een stukje propa
ganda te creëren om de dorpen bewoond
te houden. Wij blijven dat een zinvolle zaak
vinden, zeker nu in de nabije toekomst
woonruimte ter beschikking zal komen
door eerder genoemde plannen.
Recreatie.
Nog steeds hebben wij een voldaan ge
voel over de ten uitvoer en in bedrijf ge
stelde jachthaven in Colijnsplaat. De ge
vreesde overlast van geparkeerde auto's e.d.
bleef uit. Overlast van de watersporters
ten'aanzien van de eigen bevolking is tot
ons niet doorgedrongen en zo het er al
mocht zijn, dan zal dat zeer minimaal zijn.
Wat wel op ons af kwam en wat we in
•mindere mate hadden verwacht, is de soms
genadeloze kritiek die gespuid wordt op
hen die met een opbouw of ontwikkeling
bezig zijn. Kritiek is zeer gezond als zij
op de juiiste wijze wordt gelanceerd. Een
niet gering deel van wat naar ons toekwam
was dikwijls zonder enige waarde of soms
nog lager gekwalificeerd.
Wanneer wij als samenleving eens wat
■meer aandacht schenken aan de positieve
elementen die het leven biedt, dan zou men
bemerken dat er ook nog veel momenten
van geluk en voldoening zijn in het leven
•van alle dag.
De kern Kats voorzien van een kleine
jachthaven is interessant voor instandhou
ding van bestaande zaken of ook ten aan
zien van eventuele andere aan te trekken
activiteiten. Stevig aansturen op verwezen
lijking van deze mogelijke ontwikkeling is
voor ons een vurige wens.
Colijnsplaat en Kats voorzien van over
zichtelijke campings lijkt uw college aan
trekkelijk. Wij zijn echter van mening dat
eenvoudige vakantiewoningen, die aantrek
kelijk zijn voor de doorsnee burger, vele
•voordelen hebben.
Te noemen zijn: 1. spreiding over het he
le jaar; 2. campings geven topdrukte (ver
keer, in winkels) en een niet te veronacht-
zame kans op toenemende rustverstoring;
3. er zijn meer koele en vochtige zomers in
ons goede vaderland dan droge en warme;
4. campings zijn meer in trek bij jongere
mensen, maar de ouder wordende mens zal
ongetwijfeld ook, wanneer dat kan, op een
wat gemakkelijke manier aan de boorden
van de Oosterschelde wtillen vertoeven.
Wij tekenen daarbij aan dat de financiële
haalbaarheid nog moet worden berekend.
Echter niet enkel een aantal guldens be
paalt de waarde van iets. Bovengenoemde
aspecten zijn niet van minder belang.
Sociale zaken.
Dat het sociaal gebeuren is ingebouwd
dn de gemeente-uitkeringen e.d. is een goede
zaak. De tijd zal leren hoe met dit verwor
ven recht, door vdlen in de achter ons lig
gende geschiedenis bevochten, in de toe
komst wordt omgesprongen. Direct daarop
aansluitend met name de financiële zorg
voor de oudere mens. Zij waren het die in
'hun actieve jaren heel veel hebben helpen
klaar leggen waar de generatie van nu de
vruchten van plukt. Hun wereld is niet te
vergelijken met de hedendaagse samenle
ving.
Ondanks een neergaande economie zal
solidariteit met hen een morele verplichting
dienen te zijn en te blijven.
Wel willen wij opmerken dat een gemeen
te met meer dan een landelijk gemiddelde
aan bejaarden, voor een aanvullende uitke
ring uit het gemeentefonds in aanmerking
zou dienen te komen. Wat de ene gemeente
teveel heeft aan bejaarden, heeft de ander
te weinig en dat klopt niet gezien de hoge
bijdrage die nu eenmaal nodig is. Een an
dere verdeelsleutel wat de gelden betreft
lijkt ons zeer redelijk.
Welzijn.
Er is heel wat geschreven en gesproken
over welzijn het afgelopen jaar. Opmerke
lijk is dat voor het jaarprogramma 1983
bijzonder weinig belangstelling bestond. Di
rect rijzen dan vragen. Wordt het door de
veelheid van gegevens te onoverzichtelijk?
Door de bomen het bos niet meer zien?
Misschien is er juist een groot vertrouwen
in de welzijnscommissie. Dat kan bijzonder
leuk zijn, maar wij zijn van gedachte dat
men er dan direct bij moet blijven om te
voorkomen dat zo'n commissie een eigen
'leven gaat leiden.
Het werk gaat echter gestadig door. De
deelverordeniing kreeg gestalte en daardoor
werd een stuk zekerheid geboden aan de
diverse verenigingen. De fractie is van me
ning, dat we als gemeente daadwerkelijk
mee moeten blijven doen met „het proef
project de Bevelanden". Duidelijker lijnen
aanbrengen die aanspreken en zekerheid
geven aan de diverse verenigingen en in
stellingen waar men heen wil. Dat in dat
alles toch met naburige gemeenten reke
ning moeet worden gehouden lijkt soms
vreemd, maar voor een aantal voorzienin
gen in de regio zal een gezamenlijke aan
pak nodig zijn.
Een ander onderdeel van het welzijn is
de accommodatie (lokaliteit ten behoeve
van de samenleving). Een niet geringe stij
ging van de tekorten in de exploitatie van
dorpshuizen dient zich aan en zal ook in
de nabije toekomst een groot deel van de
géldmiddelen opsouperen. Men kan en moet
zich toch wel in alle nuchterheid afvragen
of we met deze wijze van exploitatie door
moeeten gaan. Andere mogelijkheden zou
den kunnen zijn: 1. b.v. meer zelf bedie
ningssysteem (eigen inbreng door hen die
er iets in organiseren); 2. het zou ook denk
baar zijn een gesubsidieerd gebouw ter be
schikking te stellen aan een exploitant. Een
exploitant die dan meer ruimte krijgt om
zo'n bedrijf te ontwikkelen. Kontraktueel
zou men daaraan vast kunnen koppelen de
bepaling, dat het verenigingsleven een ze
ker recht kan laten gelden op het gebruik.
Wat de vrijkomende schoolgebouwen be
treft te Colijnsplaat. De oude kleuterschool
zou het gemakkelijkst aan te passen zijn
als peuterverblijfplaats, misschien nog aan
gevuld met een andere activiteit die ruimte
ontbeert. De openbare lagere school lijkt
ons heel moeilijk te blijven exploiteren als
daar b.v. geen regionale bestemming aan
kan worden gegeven. We kunnen niet nog
eens een gebouw naast het dorpshuis be
schikbaar blijven stellen voor te weinig ge
gadigden. Men kan zich ook afvragen of
sloop van zoiets niet moet worden overwo
gen. Hoogstwaarschijnlijk wordt het dan
het mee9t goedkope middel. Alle afgedankte
gebouwen steeds maar aanhouden lijkt op
den duur ook niet wenselijk.
Wat de afdeling sport betreft, willen wij
de bestaande voorzieningen in stand hou
den," dan zal een stuk eigen inbreng ge
wenst, en onze fractie denkt noodzakelijk,
zijn. Wij betreuren met u dat er kennelijk
voor jongeren (de club van morgen) zo
weinig plaats is voor bet zich bekwamen in
de voetbalsport. Een stevige dialoog met de
betrokkenen zou opheldering dienen te ver
schaffen.
Brandweer.
Bevredigend afgerond menen wij. Wij vra
gen ons af wat de aanleiding kan zijn voor
de geringe belangstelling om deel te nemen
in het korps van Kortgene.
Onderwijs.
Uitbreiding van de lagere school in Kats
•met een lokaal om ook de kleuters in de
nieuwe basisschool onder te brengen heeft
onze instemming. Wij ondersteunen graag
uw pogingen om toch drie leerkrachten
voor genoemde school aangewezen te krij
gen. Het ligt al jaren in onze bedoeling om
van Kats een volwaardig dorp te maken.
De sahool-, de dorpsvernieuwing en andere
voorzieningen zijn daar een onderdeel van.
Wij hopen dat economische ontwikkelingen
onze doelstelling niet zullen doorkruisen.
In Colijnsplaat zal vrij spoedig de open
bare basisschool kunnen starten en wij ho
pen dat van het protestants christelijk ba
sisonderwijs vrij spoedig hetzelfde kan wor
den gezegd.
Goed onderwijs is belangrijk voor het
functioneren van de mens in z'n hele le
vensperiode. Als men daar verstandig mee
omgaat kan dat een leven verrijken.
De gemeente Kortgene is reeds jaren be
zig voor het onderwijs meer gelden ter be
schikking te stdlen dan het Rijk verstrekt.
Op zichzelf misschien waardevol. Of dit in
de toekomst gecontinueerd kan worden,
hangt van veel andere zaken af die ook
nodig zijn. Genoten onderwijs moet ook in
de praktijk kunnen worden gebracht.
Openbare werken. i
Wanneer de rioleringswerken in Kortgene
worden uitgevoerd zou/met het aanpassen
van de straat bezien kunnen worden welke
snelheidsbeperkende maatregelen tegelijker
tijd aan te brengen zijn. Een overzichtelijk
en duidelijk afleesbaar plan ten behoeve
van onderhoud van wegen in de gemeente
Kortgene stellen wij op prijs.
Het opknappen van de Dorpsstraat in
Kats in verband met aanleg riolering. Een
dorpse aanblik met fraaie bomen en goede
parkeerstroken zou een verbetering zijn in
de goede richting. Graag de mening van de
dorpsgemeenschap over deze plannen.
Met de uitbreiding van de begraafplaats
in Kats en het plaatsen van umenmuren
hebben we al eerder ingestemd. We ver
wachten wel realisering van die plannen
in het komende jaar.
Vismijn.
Wat de vismijn betreft, het gaat goed,
kan misschien nog beter. Groeiende aan
voer is de meest aangewezen weg. U signa
leerde het reeds. Als de voorzieningen voor
de vismijn optimaal zijn, zou dat voor de
visser een aantrekkelijkheid voor afmijnen
in moeten houden. Een terugdringen van
de 45.000.— tekort zou een welkome
zaak zijn.
Belastingen.
Belastingheffing is voor de gemeente in
wezen hetzelfde als het ontvangen van loon
voor de partioulier. Beiden dienen zij om
de huishouding (misschien een beladen
woord, maar in de economie een begrip)
in stand te houden. Wat is er nu vandaag
aan de hand met die huishouding? De
kosten van die huishouding stijgen en de
uitkeringen (lonen b.v.) gaan niet mee. In
tegendeel, lopen misschien wel terug voor
velen. Wat doet nu de beheerder van de
huishoudportemonnee? Als wij het eens
sirfipel mogen voorstellen, maar misschien
de duidelijkste taal. Hij of zij probeert de
zelfde genoegens te behouden en verplich
tingen na te komen. Meestal blijkt dan dat
die kleinste economische eenheid ('het ge
zin) een grote vindingrijkheid in zich bergt,
zodat de zaken blijven lopen, maar toch an
ders, beter afgesteld op de omstandigheden.
Het zou het gemeentebestuur sieren als
eenzelfde tactiek werd gevolgd. Belasting
gelden zijn nog steeds privé-edgendommen
van de ander, men zij dus voorzichtig om
aanspraken daarop te maken. Verder wor
den de weerstanden tegen de belastingen
steeds groter; waar blijft het, aan wie en
voor wie betaal ik. Men is niet altijd over
tuigd van de noodzaak. U schrijft, we zit
ten nog steeds onder het toegestane pla
fond. Dat hangt ons inziens nauw samen
met het feit, dat het gemiddelde inkomen
in de gemeente Kortgene vrij laag is te
noemen.
U beroept zich ook op het fdit, dat een
aantal jaren diverse belastingen niet wer
den verhoogd. Dat is dan prijzenswaardig
voor uw beleid en van de raad. Verder een