Vervolg begrotingsvergadering gelijktijdig sluitingsuur van alle horecabe drijven niet de minst slechte oplossing is. Openbare werken. Op deze dienst zien we, gelet op de plan nen, veel werk afkomen. Wij zouden er op willen aandringen geen werken voor der den uit te voeren zolang er riog eigen werk wacht. Naar onze mening hoort de dienst over goed materiaal en gereedschap te kunnen beschikken, maar we vinden dat de eisen niet te hoog opgeschroefd moeten worden. Wat de verfijning van de nieuwe loods betreft, stellen wij dat dit beperkt dient te blijven tot het meest noodzakelijke en geen dure verbouwing mag worden. Wat verklaart een stijging van 80 pet. van de post onderhoud van de loodsen? Waarom voor de hele dienst een stijging van ongeveer 9 pet? Zolang er geen be stemming is voor het oude terrein aan de Weststraat kan dit dienen voor opslag, evenals het terrein aan de Botterlaan, zo dat het nog te vroeg is om naar een nieuwe plek om te zien. Veel herbestratingen zijn in de nota op gevoerd en met de nog toe te wijzen we gen een heel arbeidsintensieve zaak. Wé hopen dat de uitbreiding van de be graafplaats in Kats en de plaatsing van de urnenmuren in 1983 hun bes 1 dg zullen krij gen. Het maken van een meerjarenplanning voor het wegbeheer vinden wij een zeer goede zaak. Zou een meerjarenplanning voor het hele gemeentelijk beleid geen o- verweging verdienen? Tegen het maken van plannen de Dorps straat, Oost- en Westkerkstraat te verbe teren hebben we geen bezwaar, maar ge zien de rioleringsplannen tweede fase me nen we dat voor de Dorpsstraat hier op gewacht moet worden met de uitvoering er van. Nu de nieuwe woningen in Kats en Co lijnsplaat klaar zijn willen we aandacht vra gen voor de toestand van de straten daar, die veel geleden hebben en reparatie drin gend gewenst is. Wij stellen voor, daar waar aan de stra ten gewerkt wordt, deze gelijk voor gehan dicapten aan te passen. De hoge snelheden waarmee binnen de kernen gereden wordt, blijven ons zorgen geven. Waar mogelijk zien we dan ook graag snelheidsbeperkende maatregelen toe gepast. Mogelijk kan in samenwerking met de V.V.N. in het gemeentelijk voorlichtings blad met een bepaalde regelmaat aandacht voor de verkeersveiligheid gevraagd worden Tenslotte verzoeken wij het college het Provinciaal Bestuur er op te blijven wijzen dat een fietspad tussen Colijnsplaat en Kortgene dringend gewenst is. Niet in het laatst in het belang van de schoolkinderen die hier dagelijks moetien rijden. Sociale Zaken. Dat de snel stijgende werkloosheid in Ne derland welke o.i. mede veroorzaakt wordt door de door de regering doorgevoerde „Be leidsombuiging" ook de gemeente Kortgene niet voorbij gaat, is duidelijk. Naast de door u verwachte stijgende W.W.V.-aanvra- gen verwachten wij ook een stijging van de R.W.W.-aanvragen, mede door de school verlaters. Kunt u ons inlichten over het aantal W.W.V.-gerechtigden die afgelopen jaar hun maximale uitkering gehad hebben? Immers deze lieden zullen als zij enig bezit hebben, 'b.v. een eigen huis, eerst op dat bezit moe ten interen voor ze voor een R.W.W.-uitke ring in aanmerking komen. We hopen van harte dat uit uw gegevens blijkt dat de meesten, liefst allen tijdig, werk gevonden hebben. Het door u genoemde aantal huursubsidie- verzoeken doet ons vermoeden dat zeker voor tien procent van de woningen suibsd- die gevraagd wordt. Ook hier kunt u ons .•mogelijk nader informeren. Indien u er over beschikt graag met vergelijkingsmateriaal. De conclusie lijkt dat er nogal wat be woners een niet te ruim inkomen hebben. Een overzicht van het aantal aanvragen voor de eenmalige uitkering zal zeker ook een indicatie geven. We missen in uw nota elke aanduiding die er op wijst dat getracht wordt gebruik te maken van de Regeling Tijdelijke Ar beidsplaatsen en andere dergelijke werkge- •legenheidsbevorderende maatregelen. Of ligt het niet op het terrein van een gemeente bestuur om te trachten dergelijke mogelijk heden te laten benutten? We hebben enkele jaren geleden gevraagd of het Piet beter zou zijn dat in de toe komst de afdeling sociale zaken over twee deskundigen zou beschikken. We willen, gezien uw verslag, de vraag herhalen. De post van 178.000.— als gemeente lijke bijdragee aan in bejaardenoorden ver blijvende bejaarden is zeker hoog. Of een meer dan twee en een halfvoudige stijging (254 pet.) van deze post in aaht jaar alleen veroorzaakt wordt door een op zichzelf noodzakelijke verhoging van de pension- prijzen onttrekt zich aan onze waarneming. Zonder twijfel beschikt de gemeente Kort gene over een groot aantal verzorgings plaatsen. Wij willen er wel op wijzen, dat alleen voor die verzorgenden door de ge meente wordt bijgedragen voorzover zij in woner van de gemeente waren. Voor hen die rechtstreeks uit een andere gemeente komen, wordt door de gemeente van her komst betaald. Als er al van overbebedding gesproken kan worden en er door wie dan ook beslo ten wordt dit te reduceren, zal dit er toe leiden dat geïndiceerde bejaarden die hier geen plaats geboden kunnen worden, naar elders moeten. Ook dat zal Kortgene moeten bijpassen, zodat dat niet tot lastenverlichting leidt. Alleen tot verdriet en leed bij die bejaarden en hun familie. Overigens betreuren we het dat de nieu we financieringsregeling weer een jaar uit gesteld is. Hoe de regeling precies gaat worden is ons niet bekend, maar in ieder geval zal ze aan een jaren durende onze kerheid een einde maken. Verder is onze fractie van mening dat de democratisering van de besturen van de be jaardenoorden in onze gemeente niet hoeft te wachten tot eindelijk wettelijke maatre gelen daar toe dwingen. De in 1974 geïn stalleerde commissie Van der Burg heeft in 1977 advies uitgebracht en in november 1980 heeft minister Gardeniers het rege- ringsstanpunt bekend gemaakt. Dit hield in, een paritair samengesteld bestuur ver tegenwoordigend bewoners, personeel en an- dere betrokkenen. Daar de Wet op de Stichtingen naar onze mening geen belem mering voor deze voorgestane participatie vormt, zullen we niet nalaten te doen wat in ons vermogen ligt om tot democratise ring te komen. Onze vertegenwoordigers in de besturen zullen zeker ook aandringen op de naleving van het Sociaal. Statuut. Dit houdt o.a. in de instelling van een ondernemings- of per- soneelsraad, afhankelijk van het personeels bestand, plus de jaarlijkse uitgifte van een openbaar sociaal jaarverslag. Welzijnsbeleid. Dat de decentralisatie van het welzijns beleid samenvalt met de economische re cessie en de daar van afhangende bezui nigingen is een extra nare bijkomstigheid. Niet iedereen begrijpt dat het kritisch kij ken naar subsidies niet alleen een gevolg van de decentralisatie is. Overigens is het een goede zaak, dat dit in onze gemeente door een zeer breed samengestelde com missie gebeurt, waarin menen wij iedereen een vertegenwoordiger kan vinden. We wil len graag onze waardering voor deze com missieleden uiten, die zich in veel zaken moeten verdiepen die ook voor hen nieuw zijn en daarbij de moed heibben adviezen te geven die ook voor de toekomst ge volgen hebben. Daarbij in eigen kring waar schijnlijk niet alleen lof toegezwaaid krijgen Uw opmerkingen over de harmonisatie willen we graag onderschrijven, doublures en witte vlekken moeten voorkomen wor den. We menen dat ook gekeken moet worden of aan alle aanbod (nog) behoefte bestaat. Op het terrein van maatschappe lijk werk is onderzoek gedaan naar mo gelijke overlappingen. Is of wordt dat ook op het edu'katieve vlak gedaan? Bijvoor beeld REG, ZVU, ZIKV om maar een paar „namen" te noemen. Wat stelt b. en w. zich voor te doen met de 10% korting op de voor 1983 voor het maatschappelijk werk besahikbaar ko mende gelden? Mede door de verslechte rende omstandigheden zal aan dit werk alleen maar meer behoefte komen. Voor de oplossing van de door u gesignaleerde on effenheden zeggen wij onze medewerking graag toe. Ondanks alle moeilijk- en onvolmaakt heden, heeft onze fraktie nog geen spijt dat we het proefprojekt gestart zijn. Waar bij iedereen zich dient te realiseren dat de decentralisatie van het welzijnswerk toch over ons gekomen zou zijn. Akkommodaties. De steeds maar stijgende exploitatiekos ten van de dorpshuizen is naar onze mening zorgwekkend, vooral daar het blijkbaar on mogelijk is ze in te perken. We hebben begrip voor uw opmerkingen over het straks beschikbaar komend schoolgebouw in Co lijnsplaat. Tooh willen we ook nu zoals in het verleden pleiten om dit gebouw voor het verenigingsleven, waarbij we vooral aan de behoefte bij de jongeren denken, be schikbaar te stellen. Omdat het gebruik dan anders zal zijn dan van „De Brug" en „De Pompweie" (waar we overigens niets dan lof voor hebben) moet het toch mogelijk zijn om hier een zuiniger beheer te voeren. Waarbij we denken dat een beroep, gedaan op de verenigingen onderling te regelen dat de beheerskosten minimaal gehouden kunnen worden, begrip zal vinden en uitvoerbaar moet zijn. Voor Kats hebben we al eerder gepleit voor een grotere verenigingsruimte. Toen gingen onze gedaohten uit naar het uitbrei den van het „Nieuw-Zeelandihuis". We vra gen ons af of de huidige plannen nu werke lijk de enige alternatieve mogelijkheden zijn, zelfs als we er van uit gaan dat het „Nieuw-Zedandhuis" vaker te 'klein is dan we tot nu toe aannamen. In ieder geval zah als de raad mocht be sluiten de plannen uit te voeren ook met deze gebruikers afspraken gemaakt moeten worden als voor Colijnsplaat geschetst. Sport. We onderschrijven het college-standpunt dat de sportaccommodaties van aanvaard baar niveau zijn. Of dat zo zal blijven als het onderhoud niet op het huidige peil zou kunnen blijven, betwijfelen we. Waar denkt het college aan als ze over meer zelfwerk zaamheid schrijft? Het gaat om gemeentelij ke velden, waar iedereen gebruik van kan maken. Bovendien zou door ondeskundig heid wel meer schade dan voordeel het re sultaat kunnen zijn. Hoe kan het dat de jeugd in Colijnsplaat geen gebruik van een deel van het sport- veldeneomplex kan maken? Dat zonder bijdragen door anderen geen sportzaal of zwembad gebouwd kan worden realiseren we ons, zijn er wel eens met de gemeente Wissenkerke over deze zaken ge sprekken gevoerd? Ook samen zal het niet uit eiigen middelen kunnen, maar wellicht vergroot het wel de kansen. Voor de jeugd zagen we de aandacht van het college graag gericht op de speelmoge- lijkheden. Vooral uit Kortgene krijgen we de klacht dat de speölattributen in de Spui- kom door ouderen vernield worden. Dit wordt in de hand gewerkt door de wat af gelegen plek. Er is al eens eerder geopperd dat kleine speelveldjes, als Wilhelminastraat, mogelijk een goed alternatief zouden zijn. Zou u hierover met het bestuur van de speeltuin vereniging overleg kunnen voeren? Als deze mogelijkheid verwezenlijkt zou worden, kan de Spuikom naar onze mening goed voor de jeugd als crossveld gebruikt worden. Voor een crossterreintje bij Kats en Colijns plaat weten we zelf geen mogelijkheid, maar mocht de jeugd met een plan komen, vragen we bij u voor hen een open oor. Onderwijs. Het overzicht van het aantal leerlingen geeft geen grote verschuivingen te zien. Wij blijven voorstander, om een volledige basisschool op Kats te formeren, wat zal betekenen, dat zolang de norm niet wordt teruggedraaid, het gedeelte 4 tot en met 6- jarigen door de gemeente betaald moet blijven. Wij vinden het dan ook een goede zaak dat door het college, zoals u stelt, het ui terste wordt gepoogd om voor de Katse ba sisschool drie leerkrachten los te krijgen. Over het ontwikkelingsproject niets dan lof. Het R.P.C.Z. geeft goede begeleiding. Hopenlijk wordt het project dan ook met één jaar verlengd met gelijkblijvende faci liteiten. De nieuwe school as 15 oktober te Co lijnsplaat in gebruik genomen voor wat het lagere school gedeelte betreft. Met de komst van de nieuwe kleuterleid ster per 1 januari zal in onze ogen de school optimaal gaan functioneren. Het gezamenlijk brugklasbeleid wat nu op de MAVO loopt juichen wij toe. Wij zien dit zeker als positief. Door de sterk verminderde deelname aan de schooltandverzorging vinden wij afbouw van deze voorziening gewenst. Volgens onze informatie bezoekt vrijwel iedereen de fa milietandarts. Belastingen. Behoudens enkele opmerkingen kunnen wij instemmen met uw voorstel om de „ei gen belastingen" met 4 pet. en de onroe- rend-goedbelasting met 2 pot. te verhogen. Onze opmerkingen zijn de volgende: de woonforensenbelasting is t.o.v. de raming 1982 met 8.000.— teruggelopen. Dit zal zeker het gevolg zijn van de toename van permanente bewoning in de „gemengde" projecten, waarvan u gewag maakt in uw aanbiediugsnota. Kunt u ons mededelen op welke wijze deze teruggang wordt gecom penseerd? Daarnaast stelt u voor om bij de reini gingsrechten een nieuw tarief in te voeren. U spreekt hierbij van een kwetsbare groep (letterlijk:, in dit geval bejaarden-echtparen) Alhoewel wij ervan overtuigd zijn dat velen die uitsluitend van een A.O.W.-uitkering moeten rond zien te komen, het niet royaal hebben, zijn wij van oordeel dat momen teel bij vele niet bejaarden het besteedbare inkomen niet veel hoger zal zijn dan bij deze groep. (Door hogere woonlasten, op groeiende kinderen enz.). Wij stellen u voor het volgende systeem in te voeren: los laten van de progressieve stijging in het tarief, maar als basistarief voor 1 persoon 54.25, vervolgens per per soon 6.25 stijging. Dus 1 persoon 54.25, 2 personen 60.50, 3 personen en de zo merwoningen 66.75, 4 en meer personen 73.00. Ergo net als 'bij de toeristenbelas ting stijging met een vast bedrag. Openbaarheid van commissievergaderingen. Al verschillende malen hebben wij in onze algemene beschouwingen gepleit voor open baarheid van de meeste gemeentelijke ad viescommissies. Wij baseerden ons pleidooi op ons ver kiezingsprogramma, waarin de openbaar heid van de adviescommissies en het spreek recht voor de aanvang van de vergadering als voornaam en zwaarwegend argument is opgenomen. 'Door als voorbeeld te nemen de Welzijns- commissie, Beheerscommissie Dorpshuis de Pompweie en de Commissie Handel, Am bachten en Diensten die als enige gemeen telijke commissie openbaar zijn, dringen wij thans weer sterk aan op het openbaar ma ken van de overige commissies. Vanzelf sprekend willen we die commissies uitzon deren waarin uitsluitend wordt geadviseerd over personen (R.Z.-, W.W.V.- en R.W.W.- commissies). Wij kunnen geen argumenten bedenken, waarom de overige commissies (Financiën, Openbare Werken, Ruimtelijke Ordening en Recreatie) niet in openbaarheid kunnen ver gaderen. De werkwijze van de commissies komt ons inziens daarmee niet in het ge drang. Mochten er overigens in deze commissies zaken aan de orde komen die direct of in direct personen betreffen, kan alsnog in be slotenheid vergaderd worden. Met ons pleidooi voor openbaarheid be ogen wij politieke besluitvorming doorzich tiger te maken voor onze burgers, dus de kiezers, alsmede inzicht te versohaffen in de totstandkoming van adviezen met be trekking tot te vormen beleid. Gezien het belang dat wij hechten aan deze openbaarheid, zijn wij voornemens zo nodig met een initiatief-raadsvoorstel te komen. Slot. Tot slot, mijnheer de voorzitter, willen wij dank zeggen aan allen die zich het achter ons liggende jaar voor de gemeen te hebben ingezet. Speciaal u en uw mede werkers dank ook voor de goede samenwer king. We hopen en vertrouwen dat in het voor ons liggend, zeker niet gemakkelijk, jaar de verhouding ook met onze collega- raadsleden niet minder zal zijn. Algemene beschouwing van de C.D.A. Mijnheer de voorzitter, dames en heren, Uw begeleidingsbrief begint met een op somming van wat er in het tijdvak 1978 tot en met 1982 is verwezenlijkt in het werk gebied van de gemeente Kortgene. Zaken die grotendeels door het college zijn voorgesteld en vervolgens door de raad, na een wat kortere of langere discus sie, zijn goedgekeurd. Volledige instem ming gekregen dus. Wij namen daarbij te vens de verantwoordelijkheid voor de fi nanciële gevolgen ook voor zaken die nu nog een aantal jaren doorlopen. Prettig daarbij was enerzijds een goed beheer en ander zijds, dat de uitkeringen üdt het gemeente fonds steeds hoger werden. 1982 gaf een onvoorzien van 435.000.— Nu, de begroting 1983, laat een bedrag te- voorsohijn komen dat rond de 220.000.— ligt. De reserves vertegenwoordigen tesamen een aardig kapitaal. Op de post onvoorzien en de reserves willen wjj straks nader ingaan bij de sa menvatting. Ruimtelijke ordening. In het hoofdstuk ruimtelijke ordening signaleert u, en wij met u, een minder pret tig verloop, zoals bouw, verkoop van wo ningen en/of andere panden, met daarnaast een onverkwikkelijke confrontatie met de verleende garantie ten behoeve van wo ningbouw in de particuliere sector. Een ga rantie waar wij als lagere overheid weinig aan konden sturen. Een grote vraag rijst dan: is de aanvaar ding van en de terbeschikkingstelling van zulke hoge hypotheken niet een overschat ting geweest van het nuchtere feit, dat de conjunctuur van landen en volken nu een maal een grillig verloop heeft door de jaren heen? Dat welvaart, ook materiële wel vaart, ons door de vingers kan glijden als een schep zand, wordt meer en meer dui delijk. Een andere zaak, die we de komende ja ren dikwijls zullen tegenkomen is de dorps vernieuwing. Wij blijven er bij dat dit een goede zaak is en een vrij goed plan dat op •tafel ligt, althans in hoofdlijnen. De eerste ontmoetingen met de burgers zijn achter de rug. U kunt evenals alle an dere .raadsleden de reacties kennen. Een zorgvuldige omgang met de mensen en hun goederen, in dit geval hun huizen, zouden wjj als CDA-<fractie duidelijk wiillen stellen. Wij zullen ook in de begeleidingsgroep met onze vertegenwoordiging daar duidelijk ge stalte aan proberen te geven. Evenzo dient bij voortduring te worden bekeken hoe, waar en wat nu voor sloop •bestemd is. Er zal een duidelijk beeld die nen te ontstaan van wat we nu voor nor men gaan hanteren om het gestelde doel te bereiken. „Dorpsherstel voor de leefbaar heid". Wij hopen dat een stuk inbreng van creatieve architectuur zal worden aange dragen. Waardevol zal ongetwijfeld zijn de inbreng van zowel de tweede woningbezit ter als de inzichten van de dorpsgemeen schappen, die rechtstreeks de eigen bevol king dienen te vertegenwoordigen. Overigens, moeizaam, langdurig en een kostbare zaak lijkt ons een juiste taxatie van het renovatiewerk in de diverse kernen. Dat we als gemeente Kortgene voorop lopen ds soms interessant, maar ook wel eens min der eenvoudig. In een vorige algemene beschouwing heb ben wij kenbaar gemaakt een stukje propa ganda te creëren om de dorpen bewoond te houden. Wij blijven dat een zinvolle zaak vinden, zeker nu in de nabije toekomst woonruimte ter beschikking zal komen door eerder genoemde plannen. Recreatie. Nog steeds hebben wij een voldaan ge voel over de ten uitvoer en in bedrijf ge stelde jachthaven in Colijnsplaat. De ge vreesde overlast van geparkeerde auto's e.d. bleef uit. Overlast van de watersporters ten'aanzien van de eigen bevolking is tot ons niet doorgedrongen en zo het er al mocht zijn, dan zal dat zeer minimaal zijn. Wat wel op ons af kwam en wat we in •mindere mate hadden verwacht, is de soms genadeloze kritiek die gespuid wordt op hen die met een opbouw of ontwikkeling bezig zijn. Kritiek is zeer gezond als zij op de juiiste wijze wordt gelanceerd. Een niet gering deel van wat naar ons toekwam was dikwijls zonder enige waarde of soms nog lager gekwalificeerd. Wanneer wij als samenleving eens wat ■meer aandacht schenken aan de positieve elementen die het leven biedt, dan zou men bemerken dat er ook nog veel momenten van geluk en voldoening zijn in het leven •van alle dag. De kern Kats voorzien van een kleine jachthaven is interessant voor instandhou ding van bestaande zaken of ook ten aan zien van eventuele andere aan te trekken activiteiten. Stevig aansturen op verwezen lijking van deze mogelijke ontwikkeling is voor ons een vurige wens. Colijnsplaat en Kats voorzien van over zichtelijke campings lijkt uw college aan trekkelijk. Wij zijn echter van mening dat eenvoudige vakantiewoningen, die aantrek kelijk zijn voor de doorsnee burger, vele •voordelen hebben. Te noemen zijn: 1. spreiding over het he le jaar; 2. campings geven topdrukte (ver keer, in winkels) en een niet te veronacht- zame kans op toenemende rustverstoring; 3. er zijn meer koele en vochtige zomers in ons goede vaderland dan droge en warme; 4. campings zijn meer in trek bij jongere mensen, maar de ouder wordende mens zal ongetwijfeld ook, wanneer dat kan, op een wat gemakkelijke manier aan de boorden van de Oosterschelde wtillen vertoeven. Wij tekenen daarbij aan dat de financiële haalbaarheid nog moet worden berekend. Echter niet enkel een aantal guldens be paalt de waarde van iets. Bovengenoemde aspecten zijn niet van minder belang. Sociale zaken. Dat het sociaal gebeuren is ingebouwd dn de gemeente-uitkeringen e.d. is een goede zaak. De tijd zal leren hoe met dit verwor ven recht, door vdlen in de achter ons lig gende geschiedenis bevochten, in de toe komst wordt omgesprongen. Direct daarop aansluitend met name de financiële zorg voor de oudere mens. Zij waren het die in 'hun actieve jaren heel veel hebben helpen klaar leggen waar de generatie van nu de vruchten van plukt. Hun wereld is niet te vergelijken met de hedendaagse samenle ving. Ondanks een neergaande economie zal solidariteit met hen een morele verplichting dienen te zijn en te blijven. Wel willen wij opmerken dat een gemeen te met meer dan een landelijk gemiddelde aan bejaarden, voor een aanvullende uitke ring uit het gemeentefonds in aanmerking zou dienen te komen. Wat de ene gemeente teveel heeft aan bejaarden, heeft de ander te weinig en dat klopt niet gezien de hoge bijdrage die nu eenmaal nodig is. Een an dere verdeelsleutel wat de gelden betreft lijkt ons zeer redelijk. Welzijn. Er is heel wat geschreven en gesproken over welzijn het afgelopen jaar. Opmerke lijk is dat voor het jaarprogramma 1983 bijzonder weinig belangstelling bestond. Di rect rijzen dan vragen. Wordt het door de veelheid van gegevens te onoverzichtelijk? Door de bomen het bos niet meer zien? Misschien is er juist een groot vertrouwen in de welzijnscommissie. Dat kan bijzonder leuk zijn, maar wij zijn van gedachte dat men er dan direct bij moet blijven om te voorkomen dat zo'n commissie een eigen 'leven gaat leiden. Het werk gaat echter gestadig door. De deelverordeniing kreeg gestalte en daardoor werd een stuk zekerheid geboden aan de diverse verenigingen. De fractie is van me ning, dat we als gemeente daadwerkelijk mee moeten blijven doen met „het proef project de Bevelanden". Duidelijker lijnen aanbrengen die aanspreken en zekerheid geven aan de diverse verenigingen en in stellingen waar men heen wil. Dat in dat alles toch met naburige gemeenten reke ning moeet worden gehouden lijkt soms vreemd, maar voor een aantal voorzienin gen in de regio zal een gezamenlijke aan pak nodig zijn. Een ander onderdeel van het welzijn is de accommodatie (lokaliteit ten behoeve van de samenleving). Een niet geringe stij ging van de tekorten in de exploitatie van dorpshuizen dient zich aan en zal ook in de nabije toekomst een groot deel van de géldmiddelen opsouperen. Men kan en moet zich toch wel in alle nuchterheid afvragen of we met deze wijze van exploitatie door moeeten gaan. Andere mogelijkheden zou den kunnen zijn: 1. b.v. meer zelf bedie ningssysteem (eigen inbreng door hen die er iets in organiseren); 2. het zou ook denk baar zijn een gesubsidieerd gebouw ter be schikking te stellen aan een exploitant. Een exploitant die dan meer ruimte krijgt om zo'n bedrijf te ontwikkelen. Kontraktueel zou men daaraan vast kunnen koppelen de bepaling, dat het verenigingsleven een ze ker recht kan laten gelden op het gebruik. Wat de vrijkomende schoolgebouwen be treft te Colijnsplaat. De oude kleuterschool zou het gemakkelijkst aan te passen zijn als peuterverblijfplaats, misschien nog aan gevuld met een andere activiteit die ruimte ontbeert. De openbare lagere school lijkt ons heel moeilijk te blijven exploiteren als daar b.v. geen regionale bestemming aan kan worden gegeven. We kunnen niet nog eens een gebouw naast het dorpshuis be schikbaar blijven stellen voor te weinig ge gadigden. Men kan zich ook afvragen of sloop van zoiets niet moet worden overwo gen. Hoogstwaarschijnlijk wordt het dan het mee9t goedkope middel. Alle afgedankte gebouwen steeds maar aanhouden lijkt op den duur ook niet wenselijk. Wat de afdeling sport betreft, willen wij de bestaande voorzieningen in stand hou den," dan zal een stuk eigen inbreng ge wenst, en onze fractie denkt noodzakelijk, zijn. Wij betreuren met u dat er kennelijk voor jongeren (de club van morgen) zo weinig plaats is voor bet zich bekwamen in de voetbalsport. Een stevige dialoog met de betrokkenen zou opheldering dienen te ver schaffen. Brandweer. Bevredigend afgerond menen wij. Wij vra gen ons af wat de aanleiding kan zijn voor de geringe belangstelling om deel te nemen in het korps van Kortgene. Onderwijs. Uitbreiding van de lagere school in Kats •met een lokaal om ook de kleuters in de nieuwe basisschool onder te brengen heeft onze instemming. Wij ondersteunen graag uw pogingen om toch drie leerkrachten voor genoemde school aangewezen te krij gen. Het ligt al jaren in onze bedoeling om van Kats een volwaardig dorp te maken. De sahool-, de dorpsvernieuwing en andere voorzieningen zijn daar een onderdeel van. Wij hopen dat economische ontwikkelingen onze doelstelling niet zullen doorkruisen. In Colijnsplaat zal vrij spoedig de open bare basisschool kunnen starten en wij ho pen dat van het protestants christelijk ba sisonderwijs vrij spoedig hetzelfde kan wor den gezegd. Goed onderwijs is belangrijk voor het functioneren van de mens in z'n hele le vensperiode. Als men daar verstandig mee omgaat kan dat een leven verrijken. De gemeente Kortgene is reeds jaren be zig voor het onderwijs meer gelden ter be schikking te stdlen dan het Rijk verstrekt. Op zichzelf misschien waardevol. Of dit in de toekomst gecontinueerd kan worden, hangt van veel andere zaken af die ook nodig zijn. Genoten onderwijs moet ook in de praktijk kunnen worden gebracht. Openbare werken. i Wanneer de rioleringswerken in Kortgene worden uitgevoerd zou/met het aanpassen van de straat bezien kunnen worden welke snelheidsbeperkende maatregelen tegelijker tijd aan te brengen zijn. Een overzichtelijk en duidelijk afleesbaar plan ten behoeve van onderhoud van wegen in de gemeente Kortgene stellen wij op prijs. Het opknappen van de Dorpsstraat in Kats in verband met aanleg riolering. Een dorpse aanblik met fraaie bomen en goede parkeerstroken zou een verbetering zijn in de goede richting. Graag de mening van de dorpsgemeenschap over deze plannen. Met de uitbreiding van de begraafplaats in Kats en het plaatsen van umenmuren hebben we al eerder ingestemd. We ver wachten wel realisering van die plannen in het komende jaar. Vismijn. Wat de vismijn betreft, het gaat goed, kan misschien nog beter. Groeiende aan voer is de meest aangewezen weg. U signa leerde het reeds. Als de voorzieningen voor de vismijn optimaal zijn, zou dat voor de visser een aantrekkelijkheid voor afmijnen in moeten houden. Een terugdringen van de 45.000.— tekort zou een welkome zaak zijn. Belastingen. Belastingheffing is voor de gemeente in wezen hetzelfde als het ontvangen van loon voor de partioulier. Beiden dienen zij om de huishouding (misschien een beladen woord, maar in de economie een begrip) in stand te houden. Wat is er nu vandaag aan de hand met die huishouding? De kosten van die huishouding stijgen en de uitkeringen (lonen b.v.) gaan niet mee. In tegendeel, lopen misschien wel terug voor velen. Wat doet nu de beheerder van de huishoudportemonnee? Als wij het eens sirfipel mogen voorstellen, maar misschien de duidelijkste taal. Hij of zij probeert de zelfde genoegens te behouden en verplich tingen na te komen. Meestal blijkt dan dat die kleinste economische eenheid ('het ge zin) een grote vindingrijkheid in zich bergt, zodat de zaken blijven lopen, maar toch an ders, beter afgesteld op de omstandigheden. Het zou het gemeentebestuur sieren als eenzelfde tactiek werd gevolgd. Belasting gelden zijn nog steeds privé-edgendommen van de ander, men zij dus voorzichtig om aanspraken daarop te maken. Verder wor den de weerstanden tegen de belastingen steeds groter; waar blijft het, aan wie en voor wie betaal ik. Men is niet altijd over tuigd van de noodzaak. U schrijft, we zit ten nog steeds onder het toegestane pla fond. Dat hangt ons inziens nauw samen met het feit, dat het gemiddelde inkomen in de gemeente Kortgene vrij laag is te noemen. U beroept zich ook op het fdit, dat een aantal jaren diverse belastingen niet wer den verhoogd. Dat is dan prijzenswaardig voor uw beleid en van de raad. Verder een

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1982 | | pagina 5