Begrotings-vergadering
in de gemeente Kortgene
Bij de aanvang van de begrotingsverga
dering van de gemeenteraad van Kortgene
op donderdag 28 oktober, werd de burge
meester gelukgewenst door dhr. De Smit
met de benoeming van een nieuwe ambts
periode van 6 jaar. De burgemeester 'bracht
hem daarvoor dank en ook aan degenen, die
aan deze herbenoeming hebben meegewerkt
Ook werd besloten een gelukstelegram
te sturen aan de familie Meesen i.v.m. het
huwelijk van hun dochter. En werd de wnd.
secretaris, dhr. Blok, gefeliciteerd i.v.m. de
geboorte van een zooh.
Hierna volgden de jaarlijkse algemene
beschouwingen door de fra'ktievoorzitters
van de verschillende politieke partijen bij
het aanbieden van de gemeentebegroting
voor het jaar 1983.
Algemene beschouwingen van de WD.
Meneer de voorzitter, mede-raadsleden.
In uw nota van aanbieding voor het jaar
1983 begint u met een opsomming van fei-
.ten, welke in de afgelopen raadsperiode zijn
verwezenlijkt. En dat zijn er eigenlijk voor
een gemeente van onze omvang een indruk
wekkend aantal. „Regeren is vooruitzien",
dat is de overheersende gedachte bij 'herle
zing van de begrotingsaanbieding 1979, het
begin van de raadsperiode van de afgelopen
vier jaar.
En dat vooruitzien proeven we weer op
de eerste bladzijde van uw aanbiedingsnota
1983. Daar schrijft u o.m. dat er nog veel
te doen staat, ook op financieel terrein.
Daarbij gaat u de realiteit niet uit de weg
en merkt o.m. op dat „veelal financiële
steun van het rijk onontbeerlijk is". Andere
jaren was daarvan uiteraard ook sprake,
■maar dan kon men nog min of meer reke
ning houden met een redelijk gevulde rijks-
portemonnee, terwijl nu het papieren geld
goeddeels verdwenen is. Met andere woor
den, wij, als gemeente, zullen het, evenals
de burger, moeten doen met minder. En dat
zal in de komende jaren ongetwijfeld zijn
terugslag hebben op onze gemeente-uitga
ven. We zullen, meer dan ooit tevoren, kri
tisch moeten bezien, waaraan we onze cen
ten gaan besteden, we zullen duidelijke lan-
,ge-termijnplannen moeten opstellen en we
zullen ons moeten realiseren dat méér dan
trendmatige verhogingen aan b.v. gemeen
schappelijke regelingen niet meer langer
haalbaar zijn. We dienen ons dus serieus
af te vragen wat we moeten behouden en
wat we kunnen missen.
Onze post „onvoorzien" bedraagt dit jaar
nog ruim 72.000.—. Weliswaar komt daar
nog ca. 150.000.bij wegens een verho
ging uit het gemeentefonds 1983: dit is
voor dit jaar meegenomen, maar voor de
komende jaren bestaat hiervoor geen enkele
zekerheid. Vorig jaar hadden we een on
voorzien van 435.000.en nu ca.
72.000.een verscil om over na te den
ken.
Wij willen zeer zeker even de aandacht
bepalen bij het decentralisatiebeleid van het
rijk. Een concrete vraag in dit geval is o.m.:
wat gaat er b.v. gebeuren wanneer we een
aantal wegen op onze nek geschoven krij
gen? Zou dat, bij een verminderde over
heidsbijdrage, niet een ondragelijke financi
ële last voor onze gemeente kunnen beteke
nen? Zaken, meneer de voorzitter, die ons
doen beseffen dat deze raadsperiode zwaar
der zal worden dan de vorige.
Prioriteiten stellen: in andere jaren werd
hierop reeds de nadruk gelegd, echter, er
zal niet meer aan te ontkomen zijn en in
het belang van onze gehele leefgemeenschap
zullen we de moed dienen te hebben geza
menlijk duidelijke prioriteiten te stellen.
In hoofdstuk V welzijnsbeleid merkt
u o,m. op dat lokale voorzieningen door het
lokale bestuur getroffen moeten worden en
doublures en witte vlekken voorkomen en
waar nodig wederzijdse afstemming bevor
deren. In die zinnen is uitstekend verwoord
dat het welzijn van de eigen burger centraal
dient te staan en in die geest gaan ook on
ze gedachten: De eigen mensen helpen, waar
mogelijk en „grensoverschreidende uitga
ven" zeer kritisch bekijken, al zal dat niet
eenvoudig zijn met de vele gemeenschappe
lijke regelingen, waarin we deelnemen.
Een punt waarover, speciaal op Colijns-
plaat, de gemoederen bijzonder verhit zijn
is het dorpsvernieuwingsbeleid. Het aan alle
inwoners toegezonden informatieboekje is
als een bom ingeslagen en actiegroepen en
aandachtsgebiedbelangengroepen werden op
gericht. Een feit is echter dat met de be
slissingen over de toekomst van de Tonhen-
buurt deze zaak in beweging is gekomen
en de bewoners dus konden weten wat er
zou volgen.
Omdat het gehele dorpsvernieuwingsbe
leid staat of valt met rijkssubsidies, zal de
overheid een duidelijke beleidsplanning ver
wachten, géén ad-hoc beleid en géén werk
met de natte vinger. Duidelijkheid voor ie
dereen, vanaf het eerste moment. Geregeld
overleg met de direct betrokkenen is nood
zakelijk. alsmede flexabiliteit in de beslis
singen wélke aandachtsgebieden moeten
word enaangepakt.
De inventarisatiegegevens zijn van een paar
jaar geleden. Daarom dient een individuele
beoordeling van bepaalde panden in de be
treffende aandachtsgebieden nog meer ge
detailleerd plaats te vinden. Ook de 2de
woningenproblematiek dient met de grootst
mogelijke soepelheid bekeken te worden.
Wij zijn ons er van bewust dat het een
lange-termijnzaak zal worden en pleiten
voor een geregelde voorlichting aan de be
trokkenen, duidelijk en zakelijk. Eén ding
mag bij deze gehele problematiek niet uit
het oog worden verloren: wij zijn er bij
eventuele nieuwbouw of vervanging van wo
ningen wél voorstander van dat er een
goed evenwicht bestaat tussen vraag en aan
bod.
Wat de recreatie betreft: U geeft toe dat
de aanzanding in de haven en havenmond
te Colijnsplaat veel omvangrijker is ge
weest dan bij de voorbereiding van het plan
werd verwacht. Onze vraag is of er bij die
voorbereidingen wel zorgvuldig genoeg te
werk is gegaan? U schrijft dat u de verant
woordelijke overheidsinstituten formeel van
deze problemen op de hoogte heeft gesteld.
Zou u niet een stapje verder gaan en han
gende het onderzoek vast een schadeclaim
op tafel leggen?
Wij willen u er in dit verband aan her
inneren dat bij de voorbereidingsbesprekin
gen over deze haven in najaar 1978 door
onze fractie aan een medewerker van Pro-/
vinei ale Waterstaat is gevraagd of de 'ha
veningang op de juiste plaats gepland was,
dit naar aanleiding van opmerkingen van
vissers. Wij kregen toen het antwoord dat
wij dit maar aan de deskundigen moesten
overlaten. Reden te over om de schade
claim door te spelen aan die deskundigen.
Wij zijn het volledig met u eens dat een
groot werk, zoals de haven te Colijnsplaat,
wat kinderziekten vertoont.
De bouwmarkt vertoont nog steeds een
weinig florissant beeld, hoewel wij toch de
indruk hebben dat tegen sterk gereduceerde
prijzen er wel wat belangstelling bestaat.
Daar staat dan helaas tegenover dat een
aantal eigenaren, die nog in de „dure tijd"
gekocht hebben, nu niet meer aan hun ver
plichtingen kunnen voldoen. Alles bij elkaar
geen erg optimistisch beeld. Wellicht ware
het eens te bekijken wat er aan de wegen
enz. in de Boogerd gedaan kan worden.
Ook hier wonen tenslotte verscheidene per
manente inwoners van Kortgene.
Met veel belangstelling lezen wij de
maandoverzichten van de vismijn te Co
lijnsplaat. Er worden record-omzetten ge
boekt en het lijkt ons toe dat de mijn vol
doet aan de eisen des tijds en dat er sprake
is van een prima zakelijke leiding. Dit stemt
ons tot grote tevredenheid. Wij bepleiten
voor de toekomst een los- en badgelegen
heid voor de vissers op een plateau bij de
afsluitdam in de Oosterschelde. De vangsten
kunnen dan per auto aangevoerd worden
naar de mijn, terwijl de vaartijd belangrijk
wordt ingekort. Eveneens bepleiten wij een
bevriezing op een nader overeen te komen
niveau van de tekorten van de dorpshuizen
Kortgene en Colijnsplaat. De tekorten rijzen
jaarlijks de pan uit en wanneer dit zo door
gaat, gaan we, vooral met moeilijke finan
ciële tijden in het vooruitzicht, de verkeerde
kant uit.
Wij zijn blij dat onze brandweerkorpsen
aan de eisen des tijds voldoen, alléén ver
nemen we dat het 'korps te Kortgene al een
aantal jaren onderbemand is. Is het niet de
taak van het college 'hier een actief wer
vingsbeleid te voeren?
Wat openbare werken betreft: de riole
ring te Kortgene zal in 1983 veel aandacht
opeisen, alsmede de herbestrating van de
Botterlaan. Voorts liggen er nog een aantal
plannen die onze aandacht én instemming
hebben. Wel zijn wij er voorstander van dat
bij eventuele aanschaf van nieuwe materi
alen bij meerdere zaken offerte wordt ge
vraagd.
Wat de belastingen betreft: in hoofdzaak
kunnen wij het met u eens zijn met de
door ii voorgestelde verhogingen. Echter, uw
motivatie, dat de oproerend goed belasting
drie jaar niet verhoogd is, is voor ons geen
reden om het dit jaar wél te doen. De on
langs uitgevoerde taxaties liggen vele men
sen, gezien de talrijke bezwaarschriften,
zwaar op de maagden van de noodzaak van
verhogen heeft u ons niet kunnen overtui
gen.
Tenslotte willen wij opmerken, dat, hoe
wel uit onze beschouwingen wat pessimis
me doorklinkt, dit niet betekent dat wij ge
laten bij de pakken gaan neerzitten. Inte
gendeel, in samenwerking met onze collega
raadsleden, het college én het ambtenaren
korps willen we er tegenaan om datgene te
doen wat goed is voor de gemeente en haar
inwoners.
Wij hebben bij de aanvang van deze
raadsperiode de wethouders van C.D.A. en
P.v.d.A. gesteund, met zeker in het achter
hoofd de gedachte dat een éénsgezinde raad
de problemen beter te lijf kan.
Wij hopen, als kleinere fractie, van de
kant van het college van voldoende infor
matie, op de juiste tijd, te worden voorzien.
Allen op het gemeentehuis, alsmede men
sen van openbare werken: bedankt voor in
lichtingen en medewerking en we spreken
de hoop uit op een even prettige samen
werking in 1983, dit uiteraard ook met on
ze mede-raadsleden en het college.
Algemene beschouwingen van de SGP.
Geachte voorzitter, mede-raadsleden,
dames en heren.
Het is niet alleen voor u, imaar zeker
voor de raad als bestuurlijk orgaan van de
gemeente Kortgene, van belang om met el
kaar te handelen over de begroting 1983.
Als S.G.P. willen we hieraan graag mee
doen en onze visie op een aantal zaken
weergeven.
In de eerste plaats danken we het college,
maar ook alle medewerkers voor de uitge
breide begroting en de keurig verzorgde
nota van aanbieding. Onze hoogste dank
moge echter uitgaan naar de Heere, de God
van hemel en aarde, die alles regeert en
bestuurt naar Zijn welbehagen tot Zijn eer.
Ook in al ons doen en laten hebben we
hiermee rekening te houden. Hij heeft u en
ons allen gespaard en we hopen dat ook in
het nieuwe begrotingsjaar ons tezamen weer
de lust en kracht geschonken moge worden,
om ons werk te verrichten. We leven weer
in een bewogen jaar.
Indien de geruchten juist zijn, mijnheer
de voorzitter, dan zal u herbenoemd wor
den als burgemeester van onze gemeente.
We verhelen niet, hiermede blij te zijn en
wensen u bovenal toe wat geschreven staat
in Psalm 146: „Welgelukzalig is hij, die den
God Jakobs tot zijn Hulp heeft, wiens ver
wachting op den Heere, zijn God is". We
zouden, als gemeente, hiermede heel goed
zijn en bovenal voor uw eigen persoonlijk
leven.
Verder heeft er politiek zich nogal heel
wat afgespeeld in ons land. Er zijn drie ver
kiezingen gehouden dit jaar en bovendien is
onze landsregering gevallen. Het blijkt weer,
ondanks de grote verschuivingen, dat het
moeilijk is een regering te vormen, ook al
zijn er in feite maar drie grote partijen
overgebleven. Differentiatie 'blijkt npg niet
zo verkeerd te zijn op dit punt. Voor onze
geme.ente hebben de gemeenteraadsverkie
zingen geen verandering in raadszetels te
weeggebracht. Wel in personen. We hebben
node afscheid genomen van de vertrekken
de raadsleden, maar hopen met de nieuwe
even zo goed te kunnen samenwerken. We
vinden het systeem van de gemeenteraad
en de verhoudingen onderling, ook ten op
zichte van burgemeester en wethouders enz.
en om de vier jaar stemmen, wel het beste
en meest doeltreffende en bruikbare. Vooral
als we een b- en w. hebben, dat graag ook
wil luisteren in belangrijke zaken, wat er
bij de fracties en de bevolking leeft en dit
via commissies eerst wil vernemen, alvorens
de zaken op de gemeenteraad te brengen.
Dit geeft een goede beïnvloeding van te ne
men beslissingen door de gemeenteraad, die
uiteindelijk het laatste woord heeft. Dat er
over bepaalde zaken verschillend gedacht
wordt en als het1 nodig is, via stemmingen
beslist wordt, is het goed recht en gevolg
van de democratie.
In uw aanbiedingsbrief geeft u allereerst
een heel historisch overzicht van al hetgeen
er de laatste vijf jaar zoal tot stand geko
men is. Voor een kleine gemeente als de
onze een heel respectabel aantal zaken en
projecten, die al uitgevoerd zijn. We schat
ten dit samen wel op een twintig miljoen.
Onze gemeente heeft als opdrachtgeefster
enorm veel gedaan om onze arbeiders werk
te verschaffen. Ligt het in ons vermogen,
dan is het de komende vijf jaar weer zo,
maar dat zien we gezien de precaire finan
ciële toestand van ons land voorlopig niet
zitten.
De begroting over 1983 geeft een winst
te zien van plm. 72.000.—. Deze post kan
misschien met een ton vermeerderd worden
als bepaalde uitkeringen uit het gemeente
fonds meevallen. In verhouding tot inwoner
aantal beschikt onze gemeente over veel
hectaren, zodat we niet zo vlug in de pro
blemen komen als andere grotere plaatsen
en onzé provincie of land.
Dit voorlopige exploitatie-overschot, mijn
heer de voorzitter, is alleszins aanvaardbaar
en geboden. Er komen achteraf altijd weer
een aantal zaken aan de orde, die geld kos
ten. Op een omzet van ca. twintig miljoen
per jaar, moet er wel een voordelig saldo
geraamd worden.
Niet het minst is dit resultaat bereikt
door de korting op de salarissen van ca.
10 procent van 750.000.—. Hiervoor onze
dank. Ook op andere zaken is hier en daar
bezuinigd, ware dit niet gebeurd, dan was
er spoedig een rood cijfer ontstaan. Dit
overziende, is het gerechtvaardigd, om de
belastingen te verhogen, zoals door u is
voorgesteld met het toegestane maximum
voor 1983 van 4 procent, terwijl u dit voor
de belangrijkste post, n.l. de onroerend-
goedbelasting maar op 2 procent stelt. Op
deze wijge helpen we de burgers ook een
handje mee om hun steeds toenemende las
ten minder te laten worden. Niet verhogen
zou onjuist zijn. Dit zal zich wreken in de
toekomst, daar we dan als gemeente te ver
achterop zouden geraken en als er meer ge
vraagd moet worden, we niet zouden kun
nen door de afgrendeling van de gestelde
maxima.
Wij verwachten in de komende jaren
meerdere aanslagen op de gemeentefinan-
ciën, gewoonweg omdat de sdhatkist van
ons land, al maar leger raakt door de enor
me lasten van de steeds meer ouder wor
dende bevolking, W.A.O.-trekkers, het grote
aantal werklozen, en niet het minst, doordat
in het verleden teveel lasten o.a. van de
volkshuisvesting naar de toekomst verscho
ven zijn. Verder zal het handhaven van onze
welvaartsstaat zal enorme offers vragen.
Ook de gemeente zal dit gaan voelen in de
toekomst.
De begroting op zich bestuderend, mijn
heer de voorzitter, geeft ze weinig reden tot
op- en aanmerkingen.
Een de burger aansprekende begroting van
openbare werken bijvoorbeeld is maar met
8.000.verhoogd ten opzichte van 1982,
maar 11.000.— minder dan 1981. De be
zuinigingen die hier aangebracht zijn liggen
mede in het sportgebeuren. Wat het laatste
betreft, mogen de sportbeoefenaars wel be
denken, dat de burgerij 105.400.per
jaar neer telt voor hun hobby's. Bovendien
vergen /de tenniscomplexen ook nog eens
plm. 30.900.—. Een pas op de plaats is
wel gewenst om de mensen niet nog meer
te laten betalen.
Ook onze buitenmensen hartelijk dank
voor onze schone dorpen.
Ook het onderwijs tezamen geeft voor de
gemeente wat minder offers n.l. in 1982 be
groot op 801.032.in 1983 op
729.021.—. Ook een 70.000.— minder
lasten. Hoofdzakelijk wordt dit veroorzaakt
door een mindere rentelast van ongeveer
60.000.gelijk wij becijferd hebben uit
de vaste kapitaallasten. We zien da't een
rentedaling zeer welkom is, niet alleen
voor (particulieren, maar ook voor de ge
meente.
Sociale zorg en maatschappelijk werk
kost de gemeente 80.000.— meer als in
1982. Vooral de A.B.W.- en W.W.-uitkerin-
gen zijn hier debet aan. Toch is dït niet te
veranderen.
Dat ook de openbare veiligheid aan o.a.
straatverlichting en brandweer 17.000.—
meer gaat kosten, vinden we een dwingen
de noodzaak. De brandweer o.a. moet up to
date zijn en we danken van deze plaats al
len die aan dit vrijwilligerswerk meewerken.
Wat ons wel zorgen baart, is de toene
ming van de gemeentelijke bijdragen, con
tributies en subsidies met iO.OOO.—on
danks dat diverse subsidies gechrapt zijn
De Zeeuwee Muziekschool vraagt
10.000.— meer en kost ons nu 38.500.—
per jaar, maar ook de dorpshuizen „De
Brug" is gestegen van 72.500.naar
85.000.— en „De Pompweie" van
72.500.— tot 85.000.—. Mijnbeer de
voorzitter, we gaan nu wel accoord met
deze bijdragen, maar de bedragen zijn toch
zachtjesaan meer dan verdubbeld, als be
cijferd toen we»deze gebouwen gesticht heb
ben. In de particuliere sfeer zou dit nooit
vol te houden zijn. Graag zagen we een
diepgaand onderzoek en vergelijkingen met
andere dorpshuizen, opdat er vastgesteld
kan worden, dat het zo door moet gaan of
dat we met de exploitatie maar moeten
stoppen en zoals we bij de stichting van
„De Pompweie" gesuggereerd hebben, het
gebouw te zien als een soort aula voor de
scholen enz., dan zijn we maar ongeveer
30.000.— aan vaste kapitaallasten kwijt
en nog wat onderhoud en energiekosten.
Het zou ons wel spijten als vanwege de
grote verliezen dorpshuizen niet meer ex
ploitabel zouden zijn. Mede in dit verband
rijst bij ons de vraag in verband met het
parkeren, ook voor het gemeentehuis, zou
het niet verstandig zijn het zgn. terrein
Kallewaard voor ons te behouden.
Voorts verheugt het ons, dat het tekort
op de vismijn met 40.000.— verminderd
wordt tot ca. 45.000.—.
Het is zeer verblijdend dat de vismijn dit
jaar een enorme groei doormaakt, zodat het
resultaat positief zou kunnen worden. We
hopen van harte dat 'het onze vissers wel
gaat en ze hier veel zullen mijnen.
Verder mijnheer de voorzitter, geeft u uit
voerige financiële uiteenzettingen op blad
zijde 2 en 3 van de aanbiedingsbrief, wat
we zeer op prijs stellen en ons inzicht geeft
in de financiële gedragingen en bestedingen
van de gemeente. Er zijn gelukkig nog aan
zienlijke bestemmingsreserves, maar in het
licht van de dorpsvernieuwing9plannen, zul
len die bedragen hard nodig zijn. We stel
len ons geheel achter de plannen op dit
gebied en willen graag meewerken aan een
stap voor stap-realisering van deze plannen,
waarbij de menselijke verhoudingen mede
dienen te worden overwogen.
Verder is te hopen dat de ook in onze
gemeente ingestorte bouwmarkt in de par
ticuliere sfeer weer aan zal trekken nu de
rente flink gedaald is. De nadelige gevolgen
van geen onroerend-goedbelasfting enz. zou
den beperkt kunnen worden. Toch sta je als
gemeente er vrij machteloos tegenover.
Onder het hoofd recreatie geeft u zo'n
uitvoerige uiteenzetting, dat we hieraan
niets behoeven toe te voegen en het met uw
conclusies eens zijn.
We,.spreken de wens uit, dat na de rio
leringswerkzaamheden de herstrating van
vele straten en trottoirs krachtig ter hand
genomen zal worden. Daar onze gemeente
werkmannen in de buitendienst veeelal met
allerlei onderhoudswerkzaamheden bezet
zijn, vragen we ons af, of voor grotere wer
ken in deze sfeer niet weer met een vaste
aannemer, net als vroeger, afspraken ge
maakt kunnen worden tot het uitvoeeren
hier van.
Over het welzijn is al zoveel geschreven
en gepraat, dat we dankbaar zijn, dat de
ambtenaren, belast met de uitwerking van
het „Proefproject de Bevelanden", uit al de
aangedragen gegevens, stapels papieren,
zeer handzame reglementen en subsidie
verordeningen hebben samengesteld. Har
monisatie en afstemming met de gemeen
ten in Noord- en Zuid-Beveland is dringend
gewenst, vooral in het licht van de vele ge
meenschappelijke regelingen en instellingen
waaraan subsidies worden verstrekt. Aan, de
autonomie van de gemeenten willen we
niet tornen. We willen ook niet nalaten,
die inrichtingen en verenigingen te danken
voor het enkele feit, dat ze niet om subsi
die vragen, maar zelf hun vrijetijdsbesteding
of hobby's bekostigen. Het gaat toch niet
op, om maar op kosten van de gemeen
schap onze recreatie te bedrijven. Heel veel
mensen worden daardoor in feite dubbel
belast.
Ook het onderwijs hebt ai zo uitvoerig
besproken, dat we er niets aan hebben toe
te voegen. We hopen met u, dat het leer
lingenaantal zo zal blijven, of toenemen,
maar dan zal toch meer geleefd moeten
Worden naar Gods bevel uit Genesis 97:
„opdat het christelijk en openbaar onder
wijs zal kunnen bloeien".
Wat de openbare orde betreft, mijnheer
de voorzitter, kunnen we constateren, dat
het momenteel heel wat rustiger is als in
het zomerseizoen en een jaar geleden. De
getroffen maatregelen hebben wel enig ef
fect gesorteerd ea we spreken de wens uit,
dat de overlast nog verder teruggedrongen
zal worden door vervroeging van het slui
tingsuur, inzonderheid 's zaterdagsavonds
tot 24.00 uur. Het laatste mede uit oogpunt
van zondagsrust en zondagsheiliging. Naar
Gods ordening hebben wij als gemeentebe
stuur daaroo toezicht te houden en te be
vorderen. Het politie-apparaat willen we
graag onze dank betuigen voor hun inzet
en dat mede dank zij hun optreden het voor
de burger een reden zal zijn om te blijven
wonen in de kern, zodat verpaupering kan
worden voorkomen.
Voorts, mijnheer de voorzitter, zouden we
nog diepgaand in kunnen gaan op uw slot
stuk in uw brief. Ons volk kent weinig gees
telijke inspiratie meer. Op het ware welzijn,
n.l. het houden van Gods Geboden, de in
nerlijke bron waaruit kracht en lust geput
kan worden, wordt niet meer gewezen.
Met uw sombere bespiegelingen kunnen
we ons verenigen. U weet welke visies de
S.G.P. er op na houdt. Niet dat dat iets
van ons zou zijn, maar de Heere heeft het
zo in Zijn Woord geopenbaard. En vanuit
deze bron zien we het als onze roeping
onze beginselen het volk en dus ook de ge
meente voor te houden.
Laat de toekomst dan donker zijn, de
wereld is weer geteisterd door veel oorlo
gen en gruwelen, maar de Heere is een vei
lige schuilplaats en kan en wil helpen, die
nederig voor Hem knielen, en hun hulp en
bijstand alleen van Hem verwachten.
Voorzitter, we gaan besluiten. We dan
ken allen voor de goede samenwerking, ook
al onze medewerkers en hopen dat de Heer
zijn zegen over al ons werk wil schenken,
opdat we met elkaar bezig mogen zijn tot
het welzijn van .onze gemeente Kortgene.
Algemene beschouwingen van de P.v.d.A.
Mijnheer de voorzitter, dames en heren.
Voordat we hoofdstu'ksgewijs op de ge
meentelijke zaken ingaan wil de fractie van
de P.v.d.A. een ieder die daaraan heeft
meegewerkt dank zeggen voor de wijze
waarop begroting en nota van aanbieding
aan ons zijn gepresenteerd. De stukken wa
ren ook deze keer weer tijdig in ons bezit,
zodat er een afgewogen oordeel over gege
ven kan worden.
Een korte terugblik op de wijze waarop
deze raad tot stand is gekomen ligt eigen-
lijk voor de hand. De gemeenteraadsverkie
zingen braoht geen politieke verschuiving
teweeg.
Tegen deze achtergrond past samenwer
king P.v.d.A.—C.D.A. in het college van b.
en w.
Een zo groot mogelijk deel van de bevol
king van de gemeente, kan zich daardoor
in het dagelijks bestuur vertegenwoordigd
weten.
Plet is plezierig dat zowel de V.V.D. als
de S.G.P. zich met deze gang van zaken
konden verenigen. We hebben er vertrou
wen in, dat het huidige college, daarin ge
steund en begeleid door de raad, in staat
zal zijn een goed beleid voor de gemeente
Kortgene te voeren.
Ruimtelijke ordening, recreatie en
volkshuisvesting.
Het duidelijke stempel dat de economi
sche teruggang op met name ruimtelijke
ordening en de woningbouw en -markt heeft
gedrukt, heeft ook in Kortgene zijn sporen
nagelaten. Onze fractie gaat er van uit dat
we zeker tot het eind van de tachtiger ja
ren hier mee geconfronteerd zullen worden.
Daar zal het beleid op afgestemd moeten
worden.
Nieuwe plannen zullen niet of nauwelijks
ontwikkeld worden, de afbouw van met na
me „Oostdijk", de „Boogerd" en „Veerse
Meer 2" zullen langer duren dan aanvanke
lijk verwacht werd. Wij zijn van mening
dat in het belang van de huidige bewoners
getraoht moet worden door voorlopige voor
zieningen de woonomgeving een beter aan
zien te geven.
Met de verbetering van de wegen en de
verlichting bijvoorbeeld kan nu in alle re
delijkheid niet gewacht worden tot het
laatste bouwverkeer uit deze wijken ver
dwenen is.
Hoe vaak is uitstel van bouwplicht ver
leend? In de begroting hebben wij de daar
aan gekoppelde financiële vergoeding niet
kunnen vinden.
Nu het wel vast lijkt te staan dat ook
de plannen op het terrein „Kallewaard" n'iet
gerealiseerd worden, willen we evenals vo
rig jaar er op aandringen toCh een parkeer
terrein en een ontsluiting naar de scholen
aan te leggen.
Gezien de positieve ervaring met de
bouw van premie- en woningwetwoningen
willen we de vraag 9tellen of het plan „Vo
gelezang" is afgevoerd.
Dat nu na lange jaren van voorbereiding
de start van de dorpsverbetering in de
„Tonnenbuurt" een zichtbaar resultaat gaat
krijgen zal, hopen wij, een goede positieve
aanzet zijn.
In verband met de gedwongen verkoop
van woningen met gemeentegarantie, wil
len wij voorstellen een fonds te vormen
waar de geldelijke gevolgen voor de ge
meente uit betaald kunnen worden.
De eigenaars van deze woningen willen
we adviseren om als er problemen dreigen
zo spoedig mogelijk contact met hun bank
op te nemen, zodat er misschien nog maat
regelen getroffen kunnen worden.
Dorpsvernieuwing.
Onze fractie kan zich vrijwel geheel vin
den in de planmatige aanpak zoals het col
lege zich dit momenteel voorstelt. Wij be
nadrukken, zoals wij dit ook reeds deden
bij het raadsbesluit van 18 mei 1978, dat
de leefbaarheid van de dorpskernen cen
traal dient te staan. Dat neemt niet weg,
dat voor sommige tweede woningbezitters
deze ontwikkeling bepaald onprettig kan
zijn.
Hoewel wij goed overleg met met name
deze groep belanghebbenden voorstaan,
waarbij er voortdurend gezocht moet wor
den naar bevredigende oplossingen, moet ge_
steld worden dat de uitgangspunten van het
beleid overeind dienen te blijven staan.
Vooralsnog is het o.i. raadzaam dat wordt
doorgegaan met een blijvende voorlichting
aan alle betrokkenen en wij dringen hier
met klem op aan.
Voor wat betreft het Ontwerp Uitvoe
ringsplan vragen wij ons af of het aantal
panden en woningen hierin genoemd, aan
de huidige rituatie is aangepast. Wanneer
deze aantallen juist zijn, vragen wij ons af,
of in de plaats van de genoemde 65 pan
den te slopen ook sprake kan zijn van re
novatie. Dit kan wellicht financiële voor
delen opleveren.
Wat de verdere ontwikkeling betreft wil
len wij nogmaals aandacht vragen voor de
reeds vorig jaar genoemde Invulplannen,
wat volgens ons uitstekend aansluit op de
dorpsvernieuwingsplannen.
Verder vragen wij ons af, of niet tot
„fondsvorming" moet worden overgegaan in
verband met het te voeren aankoopbeleid.
Met het college zijn wij van mening dat
getracht moet worden de riolering en de
woningverbetering tegelijk te realiseren. Ver
der zijn wij er van overtuigd dat er nog een
lange weg te gaan i's voordat de verschil
lende fases kunnen worden uitgevoerd. Wij
hopen dat de realisering volgens plan zal
verlopen. Als fractie kunnen wij onze steun
in de huidige opzet zonder meer geven. Wij
vragen het college de Vrouwen Advies Com
missie in een vroegtijdig stadium bij de
plannen te betrekken.
Recreatie.
Omtrent uw opmerking inzake kampeer-
accommodatie in de buurt van Colijnsplaat
en Kats zouden wij willen vragen te onder
zoeken of vestiging van deze campings te
realiseren zou zijn door b.v. Staatsbosbe
heer. Hoewel wij er van overtuigd zijn dat
in deze tijd van gcldschaarste Staatsbosbe
heer hiervan ook de gevolgen zal ondervin
den, verzoeken wij u deze suggestie te on
derzoeken. Op onze andere gedachte om
een en ander in Stichtingsvorm onder te
brengen zullen we terug komen als voren
staande onmogelijk zou blijken.
Dat de exploitatie van Camping De Paar
dekreek zich in alle opzichten goed ontwik
kelt stemt ons tot tevredenheid en we ver
trouwen er op dat dit zo zal blijven.
Wat de aanzanding in de haven en ha
venmond te Colijnsplaat betreft, hopen wij
dat na het fundamenteel onderzoek een be
vredigende oplossing gevonden zal worden.
Wanneer dit echter niet lukt, vragen wij
ons af wat de financiële gevolgen hiervan
voor de gemeente zullen zijn.
De problemen die zich voordoen op het
haventerrein op het gebied van de verkoop-
aativiteiten dienen ons inziens op korte
termijn opgelost te worden. Ook hier ho
pen we dat de betrokken partijen in goed
onderling overleg een passende oplossing
zullen vinden. Wjj betreuren het met u dat
deze kwestie enigszins op de spits gedreven
wordt.
Ten aanzien van de haven van Kats ho
pen wij dat het geschil van de huidige ex-
ploitant met de Provincie spoedig zal zijn
opgélost. Kan de gemeente hier misschien
bemiddelend optreden?
De steeds terugkerende kwestie van over
last van vooral jeugdige bezoekers van ho
recabedrijven gedurende het vakantiesei
zoen in de gemeente Kortgene, dient be
perkt te worden. Wij vragen ons af, of een