Begrotings-vergadering in de gemeente Kortgene Bij de aanvang van de begrotingsverga dering van de gemeenteraad van Kortgene op donderdag 28 oktober, werd de burge meester gelukgewenst door dhr. De Smit met de benoeming van een nieuwe ambts periode van 6 jaar. De burgemeester 'bracht hem daarvoor dank en ook aan degenen, die aan deze herbenoeming hebben meegewerkt Ook werd besloten een gelukstelegram te sturen aan de familie Meesen i.v.m. het huwelijk van hun dochter. En werd de wnd. secretaris, dhr. Blok, gefeliciteerd i.v.m. de geboorte van een zooh. Hierna volgden de jaarlijkse algemene beschouwingen door de fra'ktievoorzitters van de verschillende politieke partijen bij het aanbieden van de gemeentebegroting voor het jaar 1983. Algemene beschouwingen van de WD. Meneer de voorzitter, mede-raadsleden. In uw nota van aanbieding voor het jaar 1983 begint u met een opsomming van fei- .ten, welke in de afgelopen raadsperiode zijn verwezenlijkt. En dat zijn er eigenlijk voor een gemeente van onze omvang een indruk wekkend aantal. „Regeren is vooruitzien", dat is de overheersende gedachte bij 'herle zing van de begrotingsaanbieding 1979, het begin van de raadsperiode van de afgelopen vier jaar. En dat vooruitzien proeven we weer op de eerste bladzijde van uw aanbiedingsnota 1983. Daar schrijft u o.m. dat er nog veel te doen staat, ook op financieel terrein. Daarbij gaat u de realiteit niet uit de weg en merkt o.m. op dat „veelal financiële steun van het rijk onontbeerlijk is". Andere jaren was daarvan uiteraard ook sprake, ■maar dan kon men nog min of meer reke ning houden met een redelijk gevulde rijks- portemonnee, terwijl nu het papieren geld goeddeels verdwenen is. Met andere woor den, wij, als gemeente, zullen het, evenals de burger, moeten doen met minder. En dat zal in de komende jaren ongetwijfeld zijn terugslag hebben op onze gemeente-uitga ven. We zullen, meer dan ooit tevoren, kri tisch moeten bezien, waaraan we onze cen ten gaan besteden, we zullen duidelijke lan- ,ge-termijnplannen moeten opstellen en we zullen ons moeten realiseren dat méér dan trendmatige verhogingen aan b.v. gemeen schappelijke regelingen niet meer langer haalbaar zijn. We dienen ons dus serieus af te vragen wat we moeten behouden en wat we kunnen missen. Onze post „onvoorzien" bedraagt dit jaar nog ruim 72.000.—. Weliswaar komt daar nog ca. 150.000.bij wegens een verho ging uit het gemeentefonds 1983: dit is voor dit jaar meegenomen, maar voor de komende jaren bestaat hiervoor geen enkele zekerheid. Vorig jaar hadden we een on voorzien van 435.000.en nu ca. 72.000.een verscil om over na te den ken. Wij willen zeer zeker even de aandacht bepalen bij het decentralisatiebeleid van het rijk. Een concrete vraag in dit geval is o.m.: wat gaat er b.v. gebeuren wanneer we een aantal wegen op onze nek geschoven krij gen? Zou dat, bij een verminderde over heidsbijdrage, niet een ondragelijke financi ële last voor onze gemeente kunnen beteke nen? Zaken, meneer de voorzitter, die ons doen beseffen dat deze raadsperiode zwaar der zal worden dan de vorige. Prioriteiten stellen: in andere jaren werd hierop reeds de nadruk gelegd, echter, er zal niet meer aan te ontkomen zijn en in het belang van onze gehele leefgemeenschap zullen we de moed dienen te hebben geza menlijk duidelijke prioriteiten te stellen. In hoofdstuk V welzijnsbeleid merkt u o,m. op dat lokale voorzieningen door het lokale bestuur getroffen moeten worden en doublures en witte vlekken voorkomen en waar nodig wederzijdse afstemming bevor deren. In die zinnen is uitstekend verwoord dat het welzijn van de eigen burger centraal dient te staan en in die geest gaan ook on ze gedachten: De eigen mensen helpen, waar mogelijk en „grensoverschreidende uitga ven" zeer kritisch bekijken, al zal dat niet eenvoudig zijn met de vele gemeenschappe lijke regelingen, waarin we deelnemen. Een punt waarover, speciaal op Colijns- plaat, de gemoederen bijzonder verhit zijn is het dorpsvernieuwingsbeleid. Het aan alle inwoners toegezonden informatieboekje is als een bom ingeslagen en actiegroepen en aandachtsgebiedbelangengroepen werden op gericht. Een feit is echter dat met de be slissingen over de toekomst van de Tonhen- buurt deze zaak in beweging is gekomen en de bewoners dus konden weten wat er zou volgen. Omdat het gehele dorpsvernieuwingsbe leid staat of valt met rijkssubsidies, zal de overheid een duidelijke beleidsplanning ver wachten, géén ad-hoc beleid en géén werk met de natte vinger. Duidelijkheid voor ie dereen, vanaf het eerste moment. Geregeld overleg met de direct betrokkenen is nood zakelijk. alsmede flexabiliteit in de beslis singen wélke aandachtsgebieden moeten word enaangepakt. De inventarisatiegegevens zijn van een paar jaar geleden. Daarom dient een individuele beoordeling van bepaalde panden in de be treffende aandachtsgebieden nog meer ge detailleerd plaats te vinden. Ook de 2de woningenproblematiek dient met de grootst mogelijke soepelheid bekeken te worden. Wij zijn ons er van bewust dat het een lange-termijnzaak zal worden en pleiten voor een geregelde voorlichting aan de be trokkenen, duidelijk en zakelijk. Eén ding mag bij deze gehele problematiek niet uit het oog worden verloren: wij zijn er bij eventuele nieuwbouw of vervanging van wo ningen wél voorstander van dat er een goed evenwicht bestaat tussen vraag en aan bod. Wat de recreatie betreft: U geeft toe dat de aanzanding in de haven en havenmond te Colijnsplaat veel omvangrijker is ge weest dan bij de voorbereiding van het plan werd verwacht. Onze vraag is of er bij die voorbereidingen wel zorgvuldig genoeg te werk is gegaan? U schrijft dat u de verant woordelijke overheidsinstituten formeel van deze problemen op de hoogte heeft gesteld. Zou u niet een stapje verder gaan en han gende het onderzoek vast een schadeclaim op tafel leggen? Wij willen u er in dit verband aan her inneren dat bij de voorbereidingsbesprekin gen over deze haven in najaar 1978 door onze fractie aan een medewerker van Pro-/ vinei ale Waterstaat is gevraagd of de 'ha veningang op de juiste plaats gepland was, dit naar aanleiding van opmerkingen van vissers. Wij kregen toen het antwoord dat wij dit maar aan de deskundigen moesten overlaten. Reden te over om de schade claim door te spelen aan die deskundigen. Wij zijn het volledig met u eens dat een groot werk, zoals de haven te Colijnsplaat, wat kinderziekten vertoont. De bouwmarkt vertoont nog steeds een weinig florissant beeld, hoewel wij toch de indruk hebben dat tegen sterk gereduceerde prijzen er wel wat belangstelling bestaat. Daar staat dan helaas tegenover dat een aantal eigenaren, die nog in de „dure tijd" gekocht hebben, nu niet meer aan hun ver plichtingen kunnen voldoen. Alles bij elkaar geen erg optimistisch beeld. Wellicht ware het eens te bekijken wat er aan de wegen enz. in de Boogerd gedaan kan worden. Ook hier wonen tenslotte verscheidene per manente inwoners van Kortgene. Met veel belangstelling lezen wij de maandoverzichten van de vismijn te Co lijnsplaat. Er worden record-omzetten ge boekt en het lijkt ons toe dat de mijn vol doet aan de eisen des tijds en dat er sprake is van een prima zakelijke leiding. Dit stemt ons tot grote tevredenheid. Wij bepleiten voor de toekomst een los- en badgelegen heid voor de vissers op een plateau bij de afsluitdam in de Oosterschelde. De vangsten kunnen dan per auto aangevoerd worden naar de mijn, terwijl de vaartijd belangrijk wordt ingekort. Eveneens bepleiten wij een bevriezing op een nader overeen te komen niveau van de tekorten van de dorpshuizen Kortgene en Colijnsplaat. De tekorten rijzen jaarlijks de pan uit en wanneer dit zo door gaat, gaan we, vooral met moeilijke finan ciële tijden in het vooruitzicht, de verkeerde kant uit. Wij zijn blij dat onze brandweerkorpsen aan de eisen des tijds voldoen, alléén ver nemen we dat het 'korps te Kortgene al een aantal jaren onderbemand is. Is het niet de taak van het college 'hier een actief wer vingsbeleid te voeren? Wat openbare werken betreft: de riole ring te Kortgene zal in 1983 veel aandacht opeisen, alsmede de herbestrating van de Botterlaan. Voorts liggen er nog een aantal plannen die onze aandacht én instemming hebben. Wel zijn wij er voorstander van dat bij eventuele aanschaf van nieuwe materi alen bij meerdere zaken offerte wordt ge vraagd. Wat de belastingen betreft: in hoofdzaak kunnen wij het met u eens zijn met de door ii voorgestelde verhogingen. Echter, uw motivatie, dat de oproerend goed belasting drie jaar niet verhoogd is, is voor ons geen reden om het dit jaar wél te doen. De on langs uitgevoerde taxaties liggen vele men sen, gezien de talrijke bezwaarschriften, zwaar op de maagden van de noodzaak van verhogen heeft u ons niet kunnen overtui gen. Tenslotte willen wij opmerken, dat, hoe wel uit onze beschouwingen wat pessimis me doorklinkt, dit niet betekent dat wij ge laten bij de pakken gaan neerzitten. Inte gendeel, in samenwerking met onze collega raadsleden, het college én het ambtenaren korps willen we er tegenaan om datgene te doen wat goed is voor de gemeente en haar inwoners. Wij hebben bij de aanvang van deze raadsperiode de wethouders van C.D.A. en P.v.d.A. gesteund, met zeker in het achter hoofd de gedachte dat een éénsgezinde raad de problemen beter te lijf kan. Wij hopen, als kleinere fractie, van de kant van het college van voldoende infor matie, op de juiste tijd, te worden voorzien. Allen op het gemeentehuis, alsmede men sen van openbare werken: bedankt voor in lichtingen en medewerking en we spreken de hoop uit op een even prettige samen werking in 1983, dit uiteraard ook met on ze mede-raadsleden en het college. Algemene beschouwingen van de SGP. Geachte voorzitter, mede-raadsleden, dames en heren. Het is niet alleen voor u, imaar zeker voor de raad als bestuurlijk orgaan van de gemeente Kortgene, van belang om met el kaar te handelen over de begroting 1983. Als S.G.P. willen we hieraan graag mee doen en onze visie op een aantal zaken weergeven. In de eerste plaats danken we het college, maar ook alle medewerkers voor de uitge breide begroting en de keurig verzorgde nota van aanbieding. Onze hoogste dank moge echter uitgaan naar de Heere, de God van hemel en aarde, die alles regeert en bestuurt naar Zijn welbehagen tot Zijn eer. Ook in al ons doen en laten hebben we hiermee rekening te houden. Hij heeft u en ons allen gespaard en we hopen dat ook in het nieuwe begrotingsjaar ons tezamen weer de lust en kracht geschonken moge worden, om ons werk te verrichten. We leven weer in een bewogen jaar. Indien de geruchten juist zijn, mijnheer de voorzitter, dan zal u herbenoemd wor den als burgemeester van onze gemeente. We verhelen niet, hiermede blij te zijn en wensen u bovenal toe wat geschreven staat in Psalm 146: „Welgelukzalig is hij, die den God Jakobs tot zijn Hulp heeft, wiens ver wachting op den Heere, zijn God is". We zouden, als gemeente, hiermede heel goed zijn en bovenal voor uw eigen persoonlijk leven. Verder heeft er politiek zich nogal heel wat afgespeeld in ons land. Er zijn drie ver kiezingen gehouden dit jaar en bovendien is onze landsregering gevallen. Het blijkt weer, ondanks de grote verschuivingen, dat het moeilijk is een regering te vormen, ook al zijn er in feite maar drie grote partijen overgebleven. Differentiatie 'blijkt npg niet zo verkeerd te zijn op dit punt. Voor onze geme.ente hebben de gemeenteraadsverkie zingen geen verandering in raadszetels te weeggebracht. Wel in personen. We hebben node afscheid genomen van de vertrekken de raadsleden, maar hopen met de nieuwe even zo goed te kunnen samenwerken. We vinden het systeem van de gemeenteraad en de verhoudingen onderling, ook ten op zichte van burgemeester en wethouders enz. en om de vier jaar stemmen, wel het beste en meest doeltreffende en bruikbare. Vooral als we een b- en w. hebben, dat graag ook wil luisteren in belangrijke zaken, wat er bij de fracties en de bevolking leeft en dit via commissies eerst wil vernemen, alvorens de zaken op de gemeenteraad te brengen. Dit geeft een goede beïnvloeding van te ne men beslissingen door de gemeenteraad, die uiteindelijk het laatste woord heeft. Dat er over bepaalde zaken verschillend gedacht wordt en als het1 nodig is, via stemmingen beslist wordt, is het goed recht en gevolg van de democratie. In uw aanbiedingsbrief geeft u allereerst een heel historisch overzicht van al hetgeen er de laatste vijf jaar zoal tot stand geko men is. Voor een kleine gemeente als de onze een heel respectabel aantal zaken en projecten, die al uitgevoerd zijn. We schat ten dit samen wel op een twintig miljoen. Onze gemeente heeft als opdrachtgeefster enorm veel gedaan om onze arbeiders werk te verschaffen. Ligt het in ons vermogen, dan is het de komende vijf jaar weer zo, maar dat zien we gezien de precaire finan ciële toestand van ons land voorlopig niet zitten. De begroting over 1983 geeft een winst te zien van plm. 72.000.—. Deze post kan misschien met een ton vermeerderd worden als bepaalde uitkeringen uit het gemeente fonds meevallen. In verhouding tot inwoner aantal beschikt onze gemeente over veel hectaren, zodat we niet zo vlug in de pro blemen komen als andere grotere plaatsen en onzé provincie of land. Dit voorlopige exploitatie-overschot, mijn heer de voorzitter, is alleszins aanvaardbaar en geboden. Er komen achteraf altijd weer een aantal zaken aan de orde, die geld kos ten. Op een omzet van ca. twintig miljoen per jaar, moet er wel een voordelig saldo geraamd worden. Niet het minst is dit resultaat bereikt door de korting op de salarissen van ca. 10 procent van 750.000.—. Hiervoor onze dank. Ook op andere zaken is hier en daar bezuinigd, ware dit niet gebeurd, dan was er spoedig een rood cijfer ontstaan. Dit overziende, is het gerechtvaardigd, om de belastingen te verhogen, zoals door u is voorgesteld met het toegestane maximum voor 1983 van 4 procent, terwijl u dit voor de belangrijkste post, n.l. de onroerend- goedbelasting maar op 2 procent stelt. Op deze wijge helpen we de burgers ook een handje mee om hun steeds toenemende las ten minder te laten worden. Niet verhogen zou onjuist zijn. Dit zal zich wreken in de toekomst, daar we dan als gemeente te ver achterop zouden geraken en als er meer ge vraagd moet worden, we niet zouden kun nen door de afgrendeling van de gestelde maxima. Wij verwachten in de komende jaren meerdere aanslagen op de gemeentefinan- ciën, gewoonweg omdat de sdhatkist van ons land, al maar leger raakt door de enor me lasten van de steeds meer ouder wor dende bevolking, W.A.O.-trekkers, het grote aantal werklozen, en niet het minst, doordat in het verleden teveel lasten o.a. van de volkshuisvesting naar de toekomst verscho ven zijn. Verder zal het handhaven van onze welvaartsstaat zal enorme offers vragen. Ook de gemeente zal dit gaan voelen in de toekomst. De begroting op zich bestuderend, mijn heer de voorzitter, geeft ze weinig reden tot op- en aanmerkingen. Een de burger aansprekende begroting van openbare werken bijvoorbeeld is maar met 8.000.verhoogd ten opzichte van 1982, maar 11.000.— minder dan 1981. De be zuinigingen die hier aangebracht zijn liggen mede in het sportgebeuren. Wat het laatste betreft, mogen de sportbeoefenaars wel be denken, dat de burgerij 105.400.per jaar neer telt voor hun hobby's. Bovendien vergen /de tenniscomplexen ook nog eens plm. 30.900.—. Een pas op de plaats is wel gewenst om de mensen niet nog meer te laten betalen. Ook onze buitenmensen hartelijk dank voor onze schone dorpen. Ook het onderwijs tezamen geeft voor de gemeente wat minder offers n.l. in 1982 be groot op 801.032.in 1983 op 729.021.—. Ook een 70.000.— minder lasten. Hoofdzakelijk wordt dit veroorzaakt door een mindere rentelast van ongeveer 60.000.gelijk wij becijferd hebben uit de vaste kapitaallasten. We zien da't een rentedaling zeer welkom is, niet alleen voor (particulieren, maar ook voor de ge meente. Sociale zorg en maatschappelijk werk kost de gemeente 80.000.— meer als in 1982. Vooral de A.B.W.- en W.W.-uitkerin- gen zijn hier debet aan. Toch is dït niet te veranderen. Dat ook de openbare veiligheid aan o.a. straatverlichting en brandweer 17.000.— meer gaat kosten, vinden we een dwingen de noodzaak. De brandweer o.a. moet up to date zijn en we danken van deze plaats al len die aan dit vrijwilligerswerk meewerken. Wat ons wel zorgen baart, is de toene ming van de gemeentelijke bijdragen, con tributies en subsidies met iO.OOO.—on danks dat diverse subsidies gechrapt zijn De Zeeuwee Muziekschool vraagt 10.000.— meer en kost ons nu 38.500.— per jaar, maar ook de dorpshuizen „De Brug" is gestegen van 72.500.naar 85.000.— en „De Pompweie" van 72.500.— tot 85.000.—. Mijnbeer de voorzitter, we gaan nu wel accoord met deze bijdragen, maar de bedragen zijn toch zachtjesaan meer dan verdubbeld, als be cijferd toen we»deze gebouwen gesticht heb ben. In de particuliere sfeer zou dit nooit vol te houden zijn. Graag zagen we een diepgaand onderzoek en vergelijkingen met andere dorpshuizen, opdat er vastgesteld kan worden, dat het zo door moet gaan of dat we met de exploitatie maar moeten stoppen en zoals we bij de stichting van „De Pompweie" gesuggereerd hebben, het gebouw te zien als een soort aula voor de scholen enz., dan zijn we maar ongeveer 30.000.— aan vaste kapitaallasten kwijt en nog wat onderhoud en energiekosten. Het zou ons wel spijten als vanwege de grote verliezen dorpshuizen niet meer ex ploitabel zouden zijn. Mede in dit verband rijst bij ons de vraag in verband met het parkeren, ook voor het gemeentehuis, zou het niet verstandig zijn het zgn. terrein Kallewaard voor ons te behouden. Voorts verheugt het ons, dat het tekort op de vismijn met 40.000.— verminderd wordt tot ca. 45.000.—. Het is zeer verblijdend dat de vismijn dit jaar een enorme groei doormaakt, zodat het resultaat positief zou kunnen worden. We hopen van harte dat 'het onze vissers wel gaat en ze hier veel zullen mijnen. Verder mijnheer de voorzitter, geeft u uit voerige financiële uiteenzettingen op blad zijde 2 en 3 van de aanbiedingsbrief, wat we zeer op prijs stellen en ons inzicht geeft in de financiële gedragingen en bestedingen van de gemeente. Er zijn gelukkig nog aan zienlijke bestemmingsreserves, maar in het licht van de dorpsvernieuwing9plannen, zul len die bedragen hard nodig zijn. We stel len ons geheel achter de plannen op dit gebied en willen graag meewerken aan een stap voor stap-realisering van deze plannen, waarbij de menselijke verhoudingen mede dienen te worden overwogen. Verder is te hopen dat de ook in onze gemeente ingestorte bouwmarkt in de par ticuliere sfeer weer aan zal trekken nu de rente flink gedaald is. De nadelige gevolgen van geen onroerend-goedbelasfting enz. zou den beperkt kunnen worden. Toch sta je als gemeente er vrij machteloos tegenover. Onder het hoofd recreatie geeft u zo'n uitvoerige uiteenzetting, dat we hieraan niets behoeven toe te voegen en het met uw conclusies eens zijn. We,.spreken de wens uit, dat na de rio leringswerkzaamheden de herstrating van vele straten en trottoirs krachtig ter hand genomen zal worden. Daar onze gemeente werkmannen in de buitendienst veeelal met allerlei onderhoudswerkzaamheden bezet zijn, vragen we ons af, of voor grotere wer ken in deze sfeer niet weer met een vaste aannemer, net als vroeger, afspraken ge maakt kunnen worden tot het uitvoeeren hier van. Over het welzijn is al zoveel geschreven en gepraat, dat we dankbaar zijn, dat de ambtenaren, belast met de uitwerking van het „Proefproject de Bevelanden", uit al de aangedragen gegevens, stapels papieren, zeer handzame reglementen en subsidie verordeningen hebben samengesteld. Har monisatie en afstemming met de gemeen ten in Noord- en Zuid-Beveland is dringend gewenst, vooral in het licht van de vele ge meenschappelijke regelingen en instellingen waaraan subsidies worden verstrekt. Aan, de autonomie van de gemeenten willen we niet tornen. We willen ook niet nalaten, die inrichtingen en verenigingen te danken voor het enkele feit, dat ze niet om subsi die vragen, maar zelf hun vrijetijdsbesteding of hobby's bekostigen. Het gaat toch niet op, om maar op kosten van de gemeen schap onze recreatie te bedrijven. Heel veel mensen worden daardoor in feite dubbel belast. Ook het onderwijs hebt ai zo uitvoerig besproken, dat we er niets aan hebben toe te voegen. We hopen met u, dat het leer lingenaantal zo zal blijven, of toenemen, maar dan zal toch meer geleefd moeten Worden naar Gods bevel uit Genesis 97: „opdat het christelijk en openbaar onder wijs zal kunnen bloeien". Wat de openbare orde betreft, mijnheer de voorzitter, kunnen we constateren, dat het momenteel heel wat rustiger is als in het zomerseizoen en een jaar geleden. De getroffen maatregelen hebben wel enig ef fect gesorteerd ea we spreken de wens uit, dat de overlast nog verder teruggedrongen zal worden door vervroeging van het slui tingsuur, inzonderheid 's zaterdagsavonds tot 24.00 uur. Het laatste mede uit oogpunt van zondagsrust en zondagsheiliging. Naar Gods ordening hebben wij als gemeentebe stuur daaroo toezicht te houden en te be vorderen. Het politie-apparaat willen we graag onze dank betuigen voor hun inzet en dat mede dank zij hun optreden het voor de burger een reden zal zijn om te blijven wonen in de kern, zodat verpaupering kan worden voorkomen. Voorts, mijnheer de voorzitter, zouden we nog diepgaand in kunnen gaan op uw slot stuk in uw brief. Ons volk kent weinig gees telijke inspiratie meer. Op het ware welzijn, n.l. het houden van Gods Geboden, de in nerlijke bron waaruit kracht en lust geput kan worden, wordt niet meer gewezen. Met uw sombere bespiegelingen kunnen we ons verenigen. U weet welke visies de S.G.P. er op na houdt. Niet dat dat iets van ons zou zijn, maar de Heere heeft het zo in Zijn Woord geopenbaard. En vanuit deze bron zien we het als onze roeping onze beginselen het volk en dus ook de ge meente voor te houden. Laat de toekomst dan donker zijn, de wereld is weer geteisterd door veel oorlo gen en gruwelen, maar de Heere is een vei lige schuilplaats en kan en wil helpen, die nederig voor Hem knielen, en hun hulp en bijstand alleen van Hem verwachten. Voorzitter, we gaan besluiten. We dan ken allen voor de goede samenwerking, ook al onze medewerkers en hopen dat de Heer zijn zegen over al ons werk wil schenken, opdat we met elkaar bezig mogen zijn tot het welzijn van .onze gemeente Kortgene. Algemene beschouwingen van de P.v.d.A. Mijnheer de voorzitter, dames en heren. Voordat we hoofdstu'ksgewijs op de ge meentelijke zaken ingaan wil de fractie van de P.v.d.A. een ieder die daaraan heeft meegewerkt dank zeggen voor de wijze waarop begroting en nota van aanbieding aan ons zijn gepresenteerd. De stukken wa ren ook deze keer weer tijdig in ons bezit, zodat er een afgewogen oordeel over gege ven kan worden. Een korte terugblik op de wijze waarop deze raad tot stand is gekomen ligt eigen- lijk voor de hand. De gemeenteraadsverkie zingen braoht geen politieke verschuiving teweeg. Tegen deze achtergrond past samenwer king P.v.d.A.—C.D.A. in het college van b. en w. Een zo groot mogelijk deel van de bevol king van de gemeente, kan zich daardoor in het dagelijks bestuur vertegenwoordigd weten. Plet is plezierig dat zowel de V.V.D. als de S.G.P. zich met deze gang van zaken konden verenigen. We hebben er vertrou wen in, dat het huidige college, daarin ge steund en begeleid door de raad, in staat zal zijn een goed beleid voor de gemeente Kortgene te voeren. Ruimtelijke ordening, recreatie en volkshuisvesting. Het duidelijke stempel dat de economi sche teruggang op met name ruimtelijke ordening en de woningbouw en -markt heeft gedrukt, heeft ook in Kortgene zijn sporen nagelaten. Onze fractie gaat er van uit dat we zeker tot het eind van de tachtiger ja ren hier mee geconfronteerd zullen worden. Daar zal het beleid op afgestemd moeten worden. Nieuwe plannen zullen niet of nauwelijks ontwikkeld worden, de afbouw van met na me „Oostdijk", de „Boogerd" en „Veerse Meer 2" zullen langer duren dan aanvanke lijk verwacht werd. Wij zijn van mening dat in het belang van de huidige bewoners getraoht moet worden door voorlopige voor zieningen de woonomgeving een beter aan zien te geven. Met de verbetering van de wegen en de verlichting bijvoorbeeld kan nu in alle re delijkheid niet gewacht worden tot het laatste bouwverkeer uit deze wijken ver dwenen is. Hoe vaak is uitstel van bouwplicht ver leend? In de begroting hebben wij de daar aan gekoppelde financiële vergoeding niet kunnen vinden. Nu het wel vast lijkt te staan dat ook de plannen op het terrein „Kallewaard" n'iet gerealiseerd worden, willen we evenals vo rig jaar er op aandringen toCh een parkeer terrein en een ontsluiting naar de scholen aan te leggen. Gezien de positieve ervaring met de bouw van premie- en woningwetwoningen willen we de vraag 9tellen of het plan „Vo gelezang" is afgevoerd. Dat nu na lange jaren van voorbereiding de start van de dorpsverbetering in de „Tonnenbuurt" een zichtbaar resultaat gaat krijgen zal, hopen wij, een goede positieve aanzet zijn. In verband met de gedwongen verkoop van woningen met gemeentegarantie, wil len wij voorstellen een fonds te vormen waar de geldelijke gevolgen voor de ge meente uit betaald kunnen worden. De eigenaars van deze woningen willen we adviseren om als er problemen dreigen zo spoedig mogelijk contact met hun bank op te nemen, zodat er misschien nog maat regelen getroffen kunnen worden. Dorpsvernieuwing. Onze fractie kan zich vrijwel geheel vin den in de planmatige aanpak zoals het col lege zich dit momenteel voorstelt. Wij be nadrukken, zoals wij dit ook reeds deden bij het raadsbesluit van 18 mei 1978, dat de leefbaarheid van de dorpskernen cen traal dient te staan. Dat neemt niet weg, dat voor sommige tweede woningbezitters deze ontwikkeling bepaald onprettig kan zijn. Hoewel wij goed overleg met met name deze groep belanghebbenden voorstaan, waarbij er voortdurend gezocht moet wor den naar bevredigende oplossingen, moet ge_ steld worden dat de uitgangspunten van het beleid overeind dienen te blijven staan. Vooralsnog is het o.i. raadzaam dat wordt doorgegaan met een blijvende voorlichting aan alle betrokkenen en wij dringen hier met klem op aan. Voor wat betreft het Ontwerp Uitvoe ringsplan vragen wij ons af of het aantal panden en woningen hierin genoemd, aan de huidige rituatie is aangepast. Wanneer deze aantallen juist zijn, vragen wij ons af, of in de plaats van de genoemde 65 pan den te slopen ook sprake kan zijn van re novatie. Dit kan wellicht financiële voor delen opleveren. Wat de verdere ontwikkeling betreft wil len wij nogmaals aandacht vragen voor de reeds vorig jaar genoemde Invulplannen, wat volgens ons uitstekend aansluit op de dorpsvernieuwingsplannen. Verder vragen wij ons af, of niet tot „fondsvorming" moet worden overgegaan in verband met het te voeren aankoopbeleid. Met het college zijn wij van mening dat getracht moet worden de riolering en de woningverbetering tegelijk te realiseren. Ver der zijn wij er van overtuigd dat er nog een lange weg te gaan i's voordat de verschil lende fases kunnen worden uitgevoerd. Wij hopen dat de realisering volgens plan zal verlopen. Als fractie kunnen wij onze steun in de huidige opzet zonder meer geven. Wij vragen het college de Vrouwen Advies Com missie in een vroegtijdig stadium bij de plannen te betrekken. Recreatie. Omtrent uw opmerking inzake kampeer- accommodatie in de buurt van Colijnsplaat en Kats zouden wij willen vragen te onder zoeken of vestiging van deze campings te realiseren zou zijn door b.v. Staatsbosbe heer. Hoewel wij er van overtuigd zijn dat in deze tijd van gcldschaarste Staatsbosbe heer hiervan ook de gevolgen zal ondervin den, verzoeken wij u deze suggestie te on derzoeken. Op onze andere gedachte om een en ander in Stichtingsvorm onder te brengen zullen we terug komen als voren staande onmogelijk zou blijken. Dat de exploitatie van Camping De Paar dekreek zich in alle opzichten goed ontwik kelt stemt ons tot tevredenheid en we ver trouwen er op dat dit zo zal blijven. Wat de aanzanding in de haven en ha venmond te Colijnsplaat betreft, hopen wij dat na het fundamenteel onderzoek een be vredigende oplossing gevonden zal worden. Wanneer dit echter niet lukt, vragen wij ons af wat de financiële gevolgen hiervan voor de gemeente zullen zijn. De problemen die zich voordoen op het haventerrein op het gebied van de verkoop- aativiteiten dienen ons inziens op korte termijn opgelost te worden. Ook hier ho pen we dat de betrokken partijen in goed onderling overleg een passende oplossing zullen vinden. Wjj betreuren het met u dat deze kwestie enigszins op de spits gedreven wordt. Ten aanzien van de haven van Kats ho pen wij dat het geschil van de huidige ex- ploitant met de Provincie spoedig zal zijn opgélost. Kan de gemeente hier misschien bemiddelend optreden? De steeds terugkerende kwestie van over last van vooral jeugdige bezoekers van ho recabedrijven gedurende het vakantiesei zoen in de gemeente Kortgene, dient be perkt te worden. Wij vragen ons af, of een

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1982 | | pagina 2