Aanbiedingsbrief bij Begroting '83
gemeente Wissenkerke Deel 2
Bijdrageregeling sanering milieuhinderlijke
bedrijven in de woonomgeving.
Op rijksniveau is een bijdrageregeling sa
nering milieuhinderlijke bedrijven tot stand
gekomen. Deze regeling voorziet in het ver
lenen van een financiële bijdrage ten be
hoeve van het aanbrengen van extra voor
zieningen, het verplaatsen, of, indien niet
anders mogeljjk is, de liquidatie van be
drijven die in ontoelaatbare mate gevaar,
schade of hinder voor een woongebied ver
oorzaken.
Het gaat kortgezegd om het verbeteren
van in het verleden scheefgegroeide situa
ties. Op provinciaal niveau dient er een
driejaarlijks saneringsplan te worden opge
steld en de urgentie te worden bepaald.
De taak van de gemeente is bedrijven,
die voor sanering in aanmerking komen bij
de provincie aan te melden. Daartoe is de
milieuhygiënische situatie van de bedrijven
in de gemeenten onder de loep genomen.
Resultaat hiervan was dat diverse bedrijven
bij de provincie voor deze saneringsregeling
zijn aangemeld. Momenteel is echter nog
niet bekend welke bedrijven in aanmerking
komen voor een saneringsbijdrage.
VOLKSHUISVESTING EN RUIMTELIJKE
ORDENING.
Bestemmingsplannen.
In het afgelopen jaar werden door u
vastgesteld de volgende nieuwe bestem
mingsplannen:
a. Dagrecreatieterrein „De Roompot";
b. „Rioolwaterzuiveringsinstallatie Bos
dijk";
c. 3e Herziening Bestemmingsplan „Bui
tengebied" en
d. een wijziging van de voorschriften, deel
uitmakende van de 4e herziening van
het bestemmingsplan „Schotsman-
Rui terplaat".
In voorbereiding is thans nog het be
stemmingsplan „Havens Kamperland en
omgeving". In het kader van de voorberei
ding van dit plan behoort een onderzoek
naar eventuele geluidshinder van de hei-
palenfabriek van Pit-Beton. Het rapport
van de daarvoor gedane metingen is op
dit moment nog niet in ons bezit.
WONINGBOUW.
Zoals te verwachten was waren de nieuw-
bouwaktiviteiten in het afgelopen jaar niet
groot. Slechts 1 partikuliere woning kwam
in bet bestemmingsplan „Kamperland II"
gereed. De 11 woningwetwoningen zijn in
middels opgeleverd en aan gegadigden be
schikbaar gesteld. In de raadsvergadering
van 16 augustus 1982 is de te verwachten
en gewenst geachte woningbouw voor de
jaren 1983 t/m 1985 door uw raad vast
gesteld.
Op stapel staat thans een plan om te
komen tot de bouw in het bestemmings
plan „Kamperland II" van een vijftal klei
nere woningwetwoningen en .6 woningen
voor 1- en 2-persoons'huishoudens. Deze
laatste woningen zullen volgens de reeds
ingediende schets van de bouwplannen
worden gebouwd in 2 bouwlagen. Het be
stemmingsplan ter plaatse van de bouw is
daartoe met gebruikmaking van artikel 11
van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
door ons college aangepast.
Woningverbetering.
Ook op het punt woningverbetering valt
geen groei van het aantal gevallen te con
stateren. In 1982 werden tot op heden in
slechts 3 gevallen een bijdrage^ineens toe
gekend tot een totaal bedrag van 17.539,-
Het betrof hier verbetering van één woning
in elke kern.
Garanderen geldleningen voor woningbouw.
De aanvragen om gemeentegarantie voor
leningen zijn als gevolg van de weinige
bouwaktiviteiten erg gering.
Het laatste jaar is voor nieuwbouw in
slechts 2 gevallen een garantie verleend,
t.w. 1 voor een woning te Wissenkerke,
welke reeds een aantal jaren was afge
bouwd doch eerst thans is verkocht en
1 voor een nieuw te bouwen woning aan
de Westhavendijk te Kamperland. In een
7-tal gevallen werd gemeente-garantie ver
leend bij de aankoop van een bestaande
woning.
Tot op heden heeft nog geen openbare
verkoop plaats gevonden in deze gemeente
als gevolg van het niet meer voldoen aan
de financiële verplichtingen in gevallen van
gemeente-garantie.
ONDERWIJS.
In de periode tussen de vorige aanbie
dingsbrief en nu zijn er weinig nieuwe
onderwijszaken aan de orde geweest. Wel
is uitvoering gegeven aan de Wet Mede
zeggenschap Onderwijs. Deze wet regelt de
medezeggenschap van ouders, leerkrachten
en eventueel leerlingen binnen_ het school
gebeuren. Aan de ols „De Vliete" is derhalve
een voorlopige medezeggenschapsraad ge
vormd. Deze zal moeten worden omge
bouwd tot een definitieve raad met een
definitief reglement.
Kleuteronderwijs.
Overzicht kleuterscholen met aantal
kleuters.
16-10-80 16-4-82
Chr. kleuterschool
„Vrolijk en Blij",
Kamperland 47 41
Chr. kleuterschool
„De Peelandertjes",
Wissenkerke 41 40
Totaal 88 81
Verplicht aan te stellen leidsters:
Voor 1 t/m 30 kleuters: 1 leidster.
Voor 31 t/m 60 kleuters: 2 leidsters.
Lager onderwijs.
Overzicht lagere scholen met aantal
leerlingen.
16-10-80 16-4-82
O.L.S. „De Vliete"
te Wissenkerke 37 44
C.N.S. „De Pijler"
te Wissenkerke 68 69
C.N.S. „De Dubbele Punt"
te Geersdijk 41 44
C.N.S. „Prins Willem
Alexander School"
te Kamperland 138 138
Totaal 284 295
Verplicht aan te stellen onderwijzers:
Voor 1 t/m 22 leerlingen: 1 onderwijzer.
Voor 23 t/m 50 leerlingen: 2 onderwijzers.
Voor 51 t/m 84 leerlingen: 3 onderwijzers.
Voor 85 t/m 120 leerlingen: 4 onderwijzers.
Voor 121 t/m 150 leerlingen: 5 onderwijzers.
Voor 151 t/m 180 leerlingen: 6 onderwijzers.
SPORT EN RECREATIE.
Buitensporten.
Het sportcomplex te Kamperland is thans
volledig gereed. Zowel terreinen als ge
bouwen voldoen thans aan de daarvoor te
stellen eisen.
Binnensporten.
Aan alle verzoeken voor buitenschools-
gebruik van de beide gymzalen voor het
seizoen 1982/83 kon thans worden voldaan.
Van de SV Slagvast-Kamperland is een
verzoek om financiële medewerking ont
vangen voor de bouw van een binnensport-
akkommodatie, aangebouwd aan hun club
gebouw. De vereniging denkt aan een
ruimte met minimale afmetingen van ca.
18 x 9 x 6 meter waarin tafeltennis en
badminton beoefend gaat worden.
Het verzoek zal in eerste instantie om
advies worden voorgelegd aan de sport-/
cultuurcommissie waarbij wij aantekenen
dat ons kollege meent, gelet op de finan
ciële bijdrage welke de gemeente wederom
zou moeten leveren, voorshands een afwij
zende houding te moeten innemen.
Zwembad.
De cijfers met betrekking tot het zwem
bad zijn zowel m.b. tot het bezoekers
aantal als het gasverbruik positief te noe
men. Hieronder treft u diverse overzichten
aan:
Bezoekersaantallen 1979 1982
Recreatief zwemmen 6912 9981
School zwemmen 3571 3735
Totaal 10483 13716
Aantal deelnemers
Zwemvierdaagse 119 183
Gasverbruik (m3) 49.911 6.975
Hierbij dient het volgende te worden
aangetekend:
a. in de loop van 1980 werd de „afdek-
deken" aangebracht.
b. in 1981 en 1982 is het bad 2 weken
korter geopend geweest dan voorgaande
jaren.
c. in 1982 heeft zeker het fraaie weer
een rol gespeeld waardoor er gedurende
een groot aantal weken niet gestookt
behoefde te worden.
Recreatie. Provinciaal beleidsplan voor
openluchtrecreatie en toerisme.
Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben
aan de Grontmij N.V. opdracht gegeven
een provinciaal beleidsplan voor openlucht
recreatie en toerisme voor te bereiden. Het
plan dient doelstellingen en uitgangspunten
voor het provinciale beleid te bevatten
en aan te geven welke voorzieningen en
maatregelen terzake gewenst zijn. De as-
pekten van de werkgelegenheid spelen
hierbij een belangrijke rol.
Gedeputeerde Staten hebben de gemeen
ten in de gelegenheid gesteld hun al dan
niet harde plannen en visies bekend te
maken, teneiende deze bij de voorbereiding
van het plan te kunnen betrekken. Wij
hebben Gedeputeerde Staten verzocht re
kening te houden met:
a. de eventuele uitbreiding van het zo-
merhuizenterrein „De Banjaard''. De
uitbreiding van dit terrein hangt af
van de vaststelling van de wegentracé's
naar de Oosterscheldedam. Deze tracé's
zijn nog niet bekend, zodat ër nog geen
definitieve plannen gemaakt kunnen
worden.
b. de aanleg van toeristische fietspaden.
In het provinciale fietspadenplan zijn
twee trajekten voor toeristische fiets
paden in onze gemeente opgenomen.
c. de aanleg van een 2e jachthaven in
Kamperland. Door het bestemmingsplan
„Kamperland 2e jachthavencomplex" is
.de aanleg van deze jachthaven plano
logisch mogelijk geworden. Door de
financiële konsekwenties en een ver
minderde vraag naar ligplaatsen is de
aanleg echter nog niet gerealiseerd.
d. uitbreiding van de parkeervoorzieningen
nabij het zomerwoningenterrein „De
Banjaard". In de zomermaanden heerst
'er langs de Veersegatdam een topdrukte
wat gepaard gaat met een nijpend par
keerprobleem. Dit maakt de aanleg van
extra parkeervoorzieningen wenselijk;
planologisch is het echter nog niet
geregeld.
e. de eventuele vestiging van een wind-
surfcentrum aan het Veerse Meer bij
camping „De Schotsman". De plannen
zijn in een vergevorderd stadium, hoe
wel het bestemmingsplan nog gewijzigd
dient te worden.
Overloopterrein aan havenkanaal te Kam
perland.
In juli van dit jaar is er door gasten
van camping „De Schotsman" geklaagd over
de grote aantallen illegale kampeerders op
het dagrecreatieterrein bij deze camping.
Deze illegale kampeerders maakten, tot
ongenoegen van de vaste gasten, gebruik
van de sanitaire voorzieningen van camping
„De Schotsman".
In overleg met de rijkspolitie en 'de di
verse campings in de gemeente heeft ons
college een strook grond langs het haven
kanaal te Kamperland aangewezen als over
loopterrein. Illegale kampeerders werden
door de politie hier naartoe gestuurd.
Iedere morgen werdep de kampeerders
doorverwezen naar campings waar plaatsen
vrijgekomen waren. Aan de hand van num
merplaten werd erop toegezien dat niemand
langer dan één nacht van dit overloop
terrein gebruik maakte.
Wij kunnen konstateren dat deze regeling
goed heeft gefunktioneerd en dat er geen
overlast meer is veroorzaakt.
Beleidsplan voor de Oosterschelde.
In de begeleidingsbrief voor de begroting
1982 hebben wij u geschreven dat door het
dagelijks bestuur van de Stuurgroep Oos
terschelde een beleidsplan voor het Ooster-
scheldegebied werd voorbereid.
Inmiddels is er een „Beleidsplan voor de
Oosterschelde 1982" tot stand gekomen. Dit
beleidsplan geeft in hoofdlijnen aan welk
beleid ten aanzien van de funkties natuur,
visserij en recreatie gevoerd zal moeten
worden. Op een inrichtingsschets worden de
projekten en ontwikkelingen weergegeven
welke tot 1990 voor realisering in aan
merking komen. Voorts bevat het plan nog
een globale beschrijving van het gewenste
beheer van het gebied.
Het beleidsplan als zodanig heeft in juri
dische zin geen bindend karakter en dient
derhalve te worden verwerkt in bestem
mingsplannen. Het door de gemeente te
voeren beleid inzake beheer en bestuur zal
eveneens conform het beleidsplan Ooster
schelde moeten zijn.
De nieuwe kampeerwet.
In 1981 is na de parlementaire behan
deling de kampeerwet tot stand gekomen.
Deze wet treedt vanaf 1982 gefaseerd in
werking en het kan wel tot 1983 duren eer
alle delen van de wet van kracht zijn.
De uitvoering van de kampeerwet wordt
in handen gelegd van de gemeenten. De
gemeenten moeten binnen twee jaar na de
inwerkingtreding van de kampeerwet een
nieuwe kampeerverordening en een kam-
peerplaatsenplan vaststellen.
De kampeerverordening moet door de
gemeenteraad, aan de hand van een model
verordening, worden vastgesteld. Hierin
staan o.a. een aantal voorschriften welke
aan een vergunning tot het houden van
een kampeerplaats worden verbonden. Deze
voorschriften hebben betrekking op orde
en rust, veiligheid van mens en dier, wel
stand, bescherming van natuur en land
schap, gezondheid en milieuhygiëne.
Het kampeerplaatsenplan is iets geheel
nieuws; het is een soort schets van de
gemeente, waarop staat aangegeven waar
op dit moment mag worden gekampeerd
en waar in de toekomst eventueel uit
breiding van verblijfsrecreatie mogelijk is.
In de wet is een stelsel van vergunningen,
vrijstellingen en ontheffingen ingevoerd.
Voorop staat dat het kamperen enkel daar
wordt toegestaan waar het bestemmings
plan het uitdrukkelijk toestaat hetzij er
zich niet tegen verzet. Bij de vaststelling
van een gewijzigde kampeerverordening
(met als onderdeel het kampeerplaatsen
plan) zullen wij u over dit onderwerp
nader informeren.
SOCIALE ZORG EN WELZIJN.
Algemeen.
In de pers verschijnen meer en meer
alarmerende berichten over het afnemen
van de welvaart, de toename van de werk
loosheid (thans ruim 500.000), de rente
positie, de inkomensdaling, aftopping, ja
zelfs bevriezing van de inkomens.
Dat het in den lande slechter gaat. wordt
- steeds meer duidelijk. Deze tendens valt
sterk te bespeuren in de toename van de
aanvragen om financiële steun aan de
(plaatselijke) overheid. Als gevolg van deze
negatieve ontwikkelingen raken meer men
sen in de financiële problemen. Toen het
nog goed ging was het eenvoudig de kon-
sumptiebehoefte te bevredigen door middel
van een persoonlijke lening. Wanneer de
afbetaling in het gedrang kwam, was er
altijd wel weer een nieuwe nog grotere
lening aan te gaan. De kredietverlening
steeg in de periode van 1965 tot 1979 van
1 tot bijna 13 miljard gulden los van het
feit dat plm. 300.000 salarisrekeningen voor
bijna ƒ2000,00 rood staan. De 13 miljard
van toen zullen nu wel dichter aan de 20
komen.
Enkele jalen geleden werd het getal
150.000 nog genoemd als de magische grens
voor het aantal werklozen. Dat dit aantal
nu opgelopen is tot ruim 500.000 heeft
niemand toen durven denken.
Werkloosheid in Wissenkerke.
Dat de landelijke teruggang ook zijn in
vloed heeft binnen de gemeente Wissen
kerke is merkbaar hoewel niet van een
schrikbarende stijging kan worden gespro
ken. In de aanbiedingsnota 1982 werd ge
sproken over een aantal werklozen van 54
per juli 1981, waarvan 45 mannen en 9
vrouwen. Eind 1981 kon dit al worden
verhoogd tot 54 mannen en 14 vrouwen.
1982 geeft het volgende beeld te zien:
Medio jan. '82: 52 mannen; 12 vrouwen.
Medio fe|jr. '82: 55 mannen; 13 vrouwen.
Medio maart '82: 50 mannen; 11 vrouwen.
Medio april '82: 48 mannen; 11 vrouwen.
Medio mei '82: 50 mannen; 9 vrouwen.
Medio juni '82: 60 mannen; 12 vrouwen.
Medio juli '82: 57 mannen; 15 vrouwen.
Cijfers van latere datum zijn op het mo
ment van schrijven nog niet beschikbaar.
De verwachting bestaat dat het aantal
Werklozen nog zal toenemen omdat er nog
schoolverlaters zijn te verwachten die zich
nog niet hebben laten registreren op het
arbeidsburo. Ook de afloop van het seizoen
zal zijn invloed hebben op de werkloosheid;
horeca-personeel, camping-personeel, etc.
Wet werkloosheidsvoorziening.
Voor al de werklozen moet op de een
of andere manier een inkomen beschikbaar
gesteld worden. Wanneer men de maximale
WW-uitkering (6 maanden) heeft bereikt,
wordt in zijn algemeenheid de wet werk
loosheidsvoorziening van toepassing (WWV)
Het doel van deze wet is het verlenen
van een recht op uitkering aan werkloze
werknemers die dit recht niet of niet meer
kunnen ontlenen aan de werkloosheidswet
(WW) of een daarmee gelijkgestelde re
geling.
Onder het begrip werknemer moet wor
den verstaan clegene die voor zijn deelne
ming aan het arbeidsproces geheel of ge
deeltelijk is aangewezen op arbeid in een
dienstbetrekking. Bij onvrijwillige werkloos
heid wordt een uitkering toegekend bere
kend naar 75% van het bruto verdiende
dagloon inklusief vakantietoeslag. Bij vrij
willige werkloosheid wordt een korting op
een percentage toegepast afhankelijk van
in hoeverre het ontslag betrokkene kan
worden aangerekend.
In zijn algemeenheid kan maximaal 2
jaren uitkering worden verkregen. Over het
jaar 1981 hebben de deklarabele uitgaven
voor de WWV inclusief sociale lasten en
onderzoekskosten 475.994,21 bedragen. De
ze uitgaven worden volledig door het Rijk
vergoed.
Per 1—7—1982 ontvingen 21 mensen uit
kering krachtens deze regeling. Gelet op
de ontwikkelingen t.a.v. de werkloosheid
menen wij thans met een raming van
660.000,te kunnen volstaan.
Rijksgroepsregeling Werkloze Werknemers
(RWW).
Wanneer men „uitgetrokken" is van de
WWV zal in zijn algemeenheid de RWW
van toepassing worden. Het doel van ge
noemde regeling is bijstand te verlenen
aan werkloze werknemers die niet of niet
voldoende kunnen voorzien in de noodza
kelijke kosten van het bestaan en voor wie
geen andere regelingen in verband met hun
werkloosheid van toepassing zijn. De re
geling heeft niet alleen betrekking op werk
nemers die eerder gewerkt hebben, doch
ook op mensen die op arbeid aangewezen
zijn zoals schoolverlaters en ex-zelfstandi
gen. De hoogte van de uitkering wordt niet
afgeleid van het laatste inkomen doch volgt
de normeringen van de Algemene Bijstands
wet. Derhalve moet ook rekening gehouden
worden met het eigen vermogen, de eigen
woning en de eventuele inkomsten van
de echtgeno(o)t(e).
Per 1 juli 1982 verkregen er 20 mensen
uitkering krachtens deze regeling. De to
tale uitgaven bedroegen over 1981 volgens
de jaaropgave aan het ministérie
166.146,68. De rijksvergoeding bedraagt
90% van genoemd bedrag. Verwacht wordt
dat voor 1983 een raming van 300.000,—
voldoende zal zijn.
Algemene Bijstandswet.
Het doel van de wet is bijstand te ver
lenen aan iedere Nederlander die hier te
lande in zodanige omstandigheden verkeert
of dreigt te geraken dat hij niet over de
middelen beschikt om in de noodzakelijke
kosten van het bestaan te kunnen voorzien.
Met bijstand wordt bedoeld financiële bij
stand ter voorziening in zowel de perio
dieke als incidentele kosten van het bestaan
Bijstand voor bedrijfskapitaal en duurzame
gebruiksgoederen kan worden verleend in
de vorm van een geldlening of borgtocht.
Bij de bepaling van het recht op bijstand
wordt rekening gehouden met de eigen
inkomsten, de hoogte van het verrtiogen,
het al dan niet bezitten van een eigen
woning en eventuele bijzondere omstandig
heden. In zijn algemeenheid kan geen bij
stand worden verleend voor de betaling
van schulden.
Hiervoor wordt de hulpvrager verwezen
naar de volkskredietbank, het maatschap
pelijk werk of er wordt geprobeerd een
regeling met de schuldeisers te treffen. De
daling van de inkomens heeft duidelijk
effekt op de stijging van het schulden
bedrag..Het aantal thuiswonende personen
dat per 1-7-1982 bijstand ontving bedroeg
12. Over het jaar 1981 werd voor deze
kategori'e een bedrag van 105.430,53 bruto
uitgekeerd. De rijksvergoeding bedraagt
90%. Ook het verblijf van o.a. bejaarden
in bejaardentehuizen wordt deels via de
ABW betaald.
Per 1 juli 1982 werd aan 42 mensen
bijstand verleend. Over het jaar 1981 was
voor deze groep een bedrag van ƒ915.955,37
nodig, dat voor 90o/0 werd vergoed door
de rijksoverheid.
Voor de groep thuiswonenden wordt
thans een raming van 140.000,vol
doende geacht en voor de extern ver
zorgden 1.160.000,
Toekomstverwachting.
Nu de middelen teruglopen is de ver
wachting duidelijk aanwezig, dat ook in
de uitkeringen gesnoeid gaat worden. Al
geruime tijd worden er plannen gemaakt
de drie werkloosheidsregelingen, WW, WWV
en RWW onder te brengen in één algemene
regeling. Wat het resultaat van deze plan
ning zal zijn, kan nu nog niet worden
overzien. Duidelijk is wel, dat meer ge
keken gaat worden naar de hoogte van
uitkering, het ontvangen van meer uitke
ringen per gezin en dat een scherpere
uitvoering wordt voorgeschreven.
Indirekte financiering.
Hieronder wordt verstaan de betalingen
via de ABW voor verpleegkosten en kosten
van bejaarden in tehuizen. Al jaren is men
doende hiervoor een andere financiering
te ontwerpen. Alle instellingen die hiervoor
in aanmerking komen werden geïnventa
riseerd en op de lijst van toegelaten in
stellingen gezet.
Verwacht wordt dat de direkte financie
ring, van rijk naar instelling voor wat be
treft verpleeginrichtingen per 1-1-1983 rea
liteit zal worden, een en ander op grond
van de Tijdelijke Subsidieregeling Maat
schappelijke Dienstverlening. De financie
ring voor bejaardenoorden zal eerst per
1-1-1984 aan de orde komen. Voor de
gemeenten betekent dit een vermindering
van de uitgaven.
Volkskredietbank.
Zoals eerder vermeld, neemt het aantal
schulden toe. Meer mensen vragen om een
oplossing. In de regio is overleg gaande
inzake het deelnemen in de gemeentelijke
kredietbank te Goes. Na realisatie kunnen
aldaar leningen worden verkregen o.a. voor
schuldsanering tot een maximum van
15.000,—, echter op voorwaarde dat de
gemeente waar de hulpvrager thuisbehoort
garant staat voor de betaling van de rente
en aflossing. De gevraagde rente zal be
duidend lager worden dan bij de kommqr-
ciële banken.
Zodra een en ander realiteit gaat wor
den, zal nadere informatie worden aan
gedragen, middels een daartoe strekkend
voorstel.
Proefprojekt Specifiek Welzijn Regio De
Bevelanden.
Samen met de andere Bevelandse ge
meenten neemt de gemeente Wissenkerke
deel in genoemd proefprojekt, een experi
ment in het kader van de ontwerp-Kader-
wet Welzijn. Verschillende verordeningen en
plannen zijn inmiddels uw raad gepasseerd.
Inmiddels is het welzijnsprogramma voor
het jaar 1983 gereed en zal op korte termijn
aan uw raad worden aangeboden. Het plan
bestaat uit een regionaal en een plaatselijk
deel. In het regionale deel komt de sub
sidieverlening aan regionale instellingen,
b.v. maatschappelijk werk, bejaardenwerk.
e.d. aan de orde. In het plaatselijke deel
de subsidiëring aan onze plaatselijke vere
nigingen en instellingen.
Voor verdere uitgewerkte informatie ver
wijzen wij u graag naar de komende nota.
Maatschappelijk Werk.
Ook eerder genoemde bezuinigingen vin
den hun doorwerking in het funktioneren
van het maatschappelijk werk. Na een
aangekondigde korting van 7,5% door de
rijksoverheid wordt door het rijk voor 1983
een extra korting aangekondigd van 10%.
In de circulaire waar deze korting wordt
aangekondigd wordt tevens melding ge
maakt van het feit, dat het niet de be
doeling is deze korting door de gemeenten
te laten opvangen, doch door te berekenen
aan de instellingen. Dat deze korting effekt
zal hebben op de omvang van hulpver
lening is duidelijk.
Het gevolg zal zijn dat een aantal zaken
niet meer kan worden uitgevoerd en dat
een aantal formatieplaatsen moet worden
ingeleverd. Genoemde ontwikkeling is in
het eerder genoemde projekt een "heet punt
van dis'kussie en zal ons inziens te zijner
tijd ook aan uw raad worden voorgelegd
middels voorstellen.
Gezinsverzorging.
Het beleid is dat ook de financiering van
de gezinsverzorging wordt overgedragen
naar de gemeenten, de tweede fase. De
bedoeling was dit in te laten gaan per
1-1-1983 doch is door de minister uit
gesteld tot 1-1-1984. De verwachting is wel
dat een en ander niet „schoon opgeleverd"
gaat worden, waardoor belangrijke uitgaven
te verwachten zijn. Te zijner tijd zullen
wij uw raad hierover op de hoogte houden.
T oekomstverwachting
Zoals de zaken nu staan zullen er nog
meer taken worden gedecentraliseerd. Wij
denken hierbij o.a. aan de gezondheidszorg.
De algemene opinie is wel dat de gemeen
ten voor grotere uitgaven komen te staan
en met meer werkzaamheden zullen worden
gekonfronteerd. Wij zullen uw raad van de
ontwikkelingen op de hoogte houden.
ALGEMENE FINANCIËLE ASPEKTEN.
Financieringsmiddelen.
Eerder in deze aanbiedingsbrief is reeds
ingegaan op de kapitaalswerken, waarvan
de realisering ons college in het komende
jaar voor ogen staat. Voor zover kapitaals
uitgaven niet uit eigen middelen kunnen
worden gefinancierd worden vaste geldle
ningen aangegaan bij de NV Bank voor
Nederlandse Gemeenten.
Naar de toestand per 1 september 1982
kan van de liquiditeitspositie van de ge
meente het volgende overzicht worden
gegeven:
Vlottende schuld 1.644.900,—
Vlottende middelen 102.400,
Netto vlottende schuld 1.542.000,
Te doene betalingen ter zake van goedge
keurde kapitaalsuitgaven en aflossingen
van vaste schuld 604.975,
Beschikbaar komende vaste financierings
middelen en vrijkomende middelen wegens
afschrijvingen 1.093.350,—
Netto kapitaalsbehoefte 1.054.125,—
Kasgeldnorm 1.547.000,—
Voordelig verschil, tot welk bedrag nieuwe
kapitaalsuitgaven kunnen worden gefinan
cierd ƒ429.875,—.
De liquiditeitspositie van de gemeente
per 1 september 1982 is gunstiger dan de
situatie op dezelfde datum in 1981. Het
voordelig financieringsverschil bedroeg een
jaar geleden 129.700,—. Dit is het bedrag
waarvoor kapitaaluitgaven kunnen worden
gedaan, zonder dat hiervoor vaste financie
ringsmiddelen (vaste geldleningen) moeten
worden aangetrokken.
Deze verbetering van de liquiditeitspo
sitie is een gevolg ondanks het verlagen
van de kasgeldlimiet per 1 mei 1982 tot
16% van afname van de kapitaalsuit
gaven in vergelijking met voorgaande jaren.
Door een wijziging van de wet kapitaal
uitgaven publiekrechtelijke lichamen en de
uitvoeringsvoorschriften daarvan is de kas
geldlimiet verlaagd van 18 tot 16%. Voor
deze gemeente betekent deze verlaging een
bedrag van 193.000,
De wijziging van genoemde wet met uit
voeringsvoorschriften houdt tevens in, dat
overschrijdingen van de kasgeldlimiet di-
rekt ongedaan moeten worden gemaakt.
Hierdoor zal sneller dan voorheen een con-
solidatieverplichting ontstaan (in de regel:
sluiten van een vaste geldlening). In het
verleden ontstond deze verplichting pas bij
een overschrijding van meer dan 50% van
de kasgeldlimiet.
Eén en ander heeft tot gevolg, dat in de
toekomst sneller vaste geldleningen zullen
moeten worden afgesloten. De rente voor
vaste geldleningen is inmiddels gedaald
tot ongeveer 10,5%.
Slot.
Wij spreken de hoop uit, dat ook in het
begrotingsjaar 1983 kan worden gerekend
op een goede samenwerking met uw raad.
Deze aanbiedingsbrief geeft lang geen
volledig beeld van alle aktiviteiten en pro
blemen waarmee deze gemeente te maken
heeft. Er is slechts een greep gedaan,
waarbij wij hopen erin geslaagd te zijn de
meest sprekendste zaken nader te belichten.
Wij geven u in overweging de begroting
voor het dienstjaar 1983 vast te stellen
overeenkomstig het aangeboden ontwerp.
VOORLICHTINGSMIDDAG
KAMPERLAND
Op maandag 25 okt. organiseert Stich
ting Welzijn voor Ouderen een voorlich
tingsmiddag voor ouderen van Kamperland.
Hiervoor zijn funktionarissen van de
Kruisvereniging Noord-Zuid-Beveland-West
uitgenodigd. Zr. Gré Slabbekoorn, Zr. Ine
Zandberg en Zr. Coby v. d. Kreeke zullen
een uitleg geven van wat het Kruiswerk
voor de ouderen doet, wanneer je voor
hulp in aanmerking komt, etc.
Verder zal er een stand zijn met diverse
materialen, hulpmiddelen en folders.
De middag is voor ieder gratis toe
gankelijk, de aanvang is half drie in het
dorpshuis.