Aanbiedingsbrief bij Begroting '83 gemeente Wissenkerke Deel 2 Bijdrageregeling sanering milieuhinderlijke bedrijven in de woonomgeving. Op rijksniveau is een bijdrageregeling sa nering milieuhinderlijke bedrijven tot stand gekomen. Deze regeling voorziet in het ver lenen van een financiële bijdrage ten be hoeve van het aanbrengen van extra voor zieningen, het verplaatsen, of, indien niet anders mogeljjk is, de liquidatie van be drijven die in ontoelaatbare mate gevaar, schade of hinder voor een woongebied ver oorzaken. Het gaat kortgezegd om het verbeteren van in het verleden scheefgegroeide situa ties. Op provinciaal niveau dient er een driejaarlijks saneringsplan te worden opge steld en de urgentie te worden bepaald. De taak van de gemeente is bedrijven, die voor sanering in aanmerking komen bij de provincie aan te melden. Daartoe is de milieuhygiënische situatie van de bedrijven in de gemeenten onder de loep genomen. Resultaat hiervan was dat diverse bedrijven bij de provincie voor deze saneringsregeling zijn aangemeld. Momenteel is echter nog niet bekend welke bedrijven in aanmerking komen voor een saneringsbijdrage. VOLKSHUISVESTING EN RUIMTELIJKE ORDENING. Bestemmingsplannen. In het afgelopen jaar werden door u vastgesteld de volgende nieuwe bestem mingsplannen: a. Dagrecreatieterrein „De Roompot"; b. „Rioolwaterzuiveringsinstallatie Bos dijk"; c. 3e Herziening Bestemmingsplan „Bui tengebied" en d. een wijziging van de voorschriften, deel uitmakende van de 4e herziening van het bestemmingsplan „Schotsman- Rui terplaat". In voorbereiding is thans nog het be stemmingsplan „Havens Kamperland en omgeving". In het kader van de voorberei ding van dit plan behoort een onderzoek naar eventuele geluidshinder van de hei- palenfabriek van Pit-Beton. Het rapport van de daarvoor gedane metingen is op dit moment nog niet in ons bezit. WONINGBOUW. Zoals te verwachten was waren de nieuw- bouwaktiviteiten in het afgelopen jaar niet groot. Slechts 1 partikuliere woning kwam in bet bestemmingsplan „Kamperland II" gereed. De 11 woningwetwoningen zijn in middels opgeleverd en aan gegadigden be schikbaar gesteld. In de raadsvergadering van 16 augustus 1982 is de te verwachten en gewenst geachte woningbouw voor de jaren 1983 t/m 1985 door uw raad vast gesteld. Op stapel staat thans een plan om te komen tot de bouw in het bestemmings plan „Kamperland II" van een vijftal klei nere woningwetwoningen en .6 woningen voor 1- en 2-persoons'huishoudens. Deze laatste woningen zullen volgens de reeds ingediende schets van de bouwplannen worden gebouwd in 2 bouwlagen. Het be stemmingsplan ter plaatse van de bouw is daartoe met gebruikmaking van artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening door ons college aangepast. Woningverbetering. Ook op het punt woningverbetering valt geen groei van het aantal gevallen te con stateren. In 1982 werden tot op heden in slechts 3 gevallen een bijdrage^ineens toe gekend tot een totaal bedrag van 17.539,- Het betrof hier verbetering van één woning in elke kern. Garanderen geldleningen voor woningbouw. De aanvragen om gemeentegarantie voor leningen zijn als gevolg van de weinige bouwaktiviteiten erg gering. Het laatste jaar is voor nieuwbouw in slechts 2 gevallen een garantie verleend, t.w. 1 voor een woning te Wissenkerke, welke reeds een aantal jaren was afge bouwd doch eerst thans is verkocht en 1 voor een nieuw te bouwen woning aan de Westhavendijk te Kamperland. In een 7-tal gevallen werd gemeente-garantie ver leend bij de aankoop van een bestaande woning. Tot op heden heeft nog geen openbare verkoop plaats gevonden in deze gemeente als gevolg van het niet meer voldoen aan de financiële verplichtingen in gevallen van gemeente-garantie. ONDERWIJS. In de periode tussen de vorige aanbie dingsbrief en nu zijn er weinig nieuwe onderwijszaken aan de orde geweest. Wel is uitvoering gegeven aan de Wet Mede zeggenschap Onderwijs. Deze wet regelt de medezeggenschap van ouders, leerkrachten en eventueel leerlingen binnen_ het school gebeuren. Aan de ols „De Vliete" is derhalve een voorlopige medezeggenschapsraad ge vormd. Deze zal moeten worden omge bouwd tot een definitieve raad met een definitief reglement. Kleuteronderwijs. Overzicht kleuterscholen met aantal kleuters. 16-10-80 16-4-82 Chr. kleuterschool „Vrolijk en Blij", Kamperland 47 41 Chr. kleuterschool „De Peelandertjes", Wissenkerke 41 40 Totaal 88 81 Verplicht aan te stellen leidsters: Voor 1 t/m 30 kleuters: 1 leidster. Voor 31 t/m 60 kleuters: 2 leidsters. Lager onderwijs. Overzicht lagere scholen met aantal leerlingen. 16-10-80 16-4-82 O.L.S. „De Vliete" te Wissenkerke 37 44 C.N.S. „De Pijler" te Wissenkerke 68 69 C.N.S. „De Dubbele Punt" te Geersdijk 41 44 C.N.S. „Prins Willem Alexander School" te Kamperland 138 138 Totaal 284 295 Verplicht aan te stellen onderwijzers: Voor 1 t/m 22 leerlingen: 1 onderwijzer. Voor 23 t/m 50 leerlingen: 2 onderwijzers. Voor 51 t/m 84 leerlingen: 3 onderwijzers. Voor 85 t/m 120 leerlingen: 4 onderwijzers. Voor 121 t/m 150 leerlingen: 5 onderwijzers. Voor 151 t/m 180 leerlingen: 6 onderwijzers. SPORT EN RECREATIE. Buitensporten. Het sportcomplex te Kamperland is thans volledig gereed. Zowel terreinen als ge bouwen voldoen thans aan de daarvoor te stellen eisen. Binnensporten. Aan alle verzoeken voor buitenschools- gebruik van de beide gymzalen voor het seizoen 1982/83 kon thans worden voldaan. Van de SV Slagvast-Kamperland is een verzoek om financiële medewerking ont vangen voor de bouw van een binnensport- akkommodatie, aangebouwd aan hun club gebouw. De vereniging denkt aan een ruimte met minimale afmetingen van ca. 18 x 9 x 6 meter waarin tafeltennis en badminton beoefend gaat worden. Het verzoek zal in eerste instantie om advies worden voorgelegd aan de sport-/ cultuurcommissie waarbij wij aantekenen dat ons kollege meent, gelet op de finan ciële bijdrage welke de gemeente wederom zou moeten leveren, voorshands een afwij zende houding te moeten innemen. Zwembad. De cijfers met betrekking tot het zwem bad zijn zowel m.b. tot het bezoekers aantal als het gasverbruik positief te noe men. Hieronder treft u diverse overzichten aan: Bezoekersaantallen 1979 1982 Recreatief zwemmen 6912 9981 School zwemmen 3571 3735 Totaal 10483 13716 Aantal deelnemers Zwemvierdaagse 119 183 Gasverbruik (m3) 49.911 6.975 Hierbij dient het volgende te worden aangetekend: a. in de loop van 1980 werd de „afdek- deken" aangebracht. b. in 1981 en 1982 is het bad 2 weken korter geopend geweest dan voorgaande jaren. c. in 1982 heeft zeker het fraaie weer een rol gespeeld waardoor er gedurende een groot aantal weken niet gestookt behoefde te worden. Recreatie. Provinciaal beleidsplan voor openluchtrecreatie en toerisme. Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben aan de Grontmij N.V. opdracht gegeven een provinciaal beleidsplan voor openlucht recreatie en toerisme voor te bereiden. Het plan dient doelstellingen en uitgangspunten voor het provinciale beleid te bevatten en aan te geven welke voorzieningen en maatregelen terzake gewenst zijn. De as- pekten van de werkgelegenheid spelen hierbij een belangrijke rol. Gedeputeerde Staten hebben de gemeen ten in de gelegenheid gesteld hun al dan niet harde plannen en visies bekend te maken, teneiende deze bij de voorbereiding van het plan te kunnen betrekken. Wij hebben Gedeputeerde Staten verzocht re kening te houden met: a. de eventuele uitbreiding van het zo- merhuizenterrein „De Banjaard''. De uitbreiding van dit terrein hangt af van de vaststelling van de wegentracé's naar de Oosterscheldedam. Deze tracé's zijn nog niet bekend, zodat ër nog geen definitieve plannen gemaakt kunnen worden. b. de aanleg van toeristische fietspaden. In het provinciale fietspadenplan zijn twee trajekten voor toeristische fiets paden in onze gemeente opgenomen. c. de aanleg van een 2e jachthaven in Kamperland. Door het bestemmingsplan „Kamperland 2e jachthavencomplex" is .de aanleg van deze jachthaven plano logisch mogelijk geworden. Door de financiële konsekwenties en een ver minderde vraag naar ligplaatsen is de aanleg echter nog niet gerealiseerd. d. uitbreiding van de parkeervoorzieningen nabij het zomerwoningenterrein „De Banjaard". In de zomermaanden heerst 'er langs de Veersegatdam een topdrukte wat gepaard gaat met een nijpend par keerprobleem. Dit maakt de aanleg van extra parkeervoorzieningen wenselijk; planologisch is het echter nog niet geregeld. e. de eventuele vestiging van een wind- surfcentrum aan het Veerse Meer bij camping „De Schotsman". De plannen zijn in een vergevorderd stadium, hoe wel het bestemmingsplan nog gewijzigd dient te worden. Overloopterrein aan havenkanaal te Kam perland. In juli van dit jaar is er door gasten van camping „De Schotsman" geklaagd over de grote aantallen illegale kampeerders op het dagrecreatieterrein bij deze camping. Deze illegale kampeerders maakten, tot ongenoegen van de vaste gasten, gebruik van de sanitaire voorzieningen van camping „De Schotsman". In overleg met de rijkspolitie en 'de di verse campings in de gemeente heeft ons college een strook grond langs het haven kanaal te Kamperland aangewezen als over loopterrein. Illegale kampeerders werden door de politie hier naartoe gestuurd. Iedere morgen werdep de kampeerders doorverwezen naar campings waar plaatsen vrijgekomen waren. Aan de hand van num merplaten werd erop toegezien dat niemand langer dan één nacht van dit overloop terrein gebruik maakte. Wij kunnen konstateren dat deze regeling goed heeft gefunktioneerd en dat er geen overlast meer is veroorzaakt. Beleidsplan voor de Oosterschelde. In de begeleidingsbrief voor de begroting 1982 hebben wij u geschreven dat door het dagelijks bestuur van de Stuurgroep Oos terschelde een beleidsplan voor het Ooster- scheldegebied werd voorbereid. Inmiddels is er een „Beleidsplan voor de Oosterschelde 1982" tot stand gekomen. Dit beleidsplan geeft in hoofdlijnen aan welk beleid ten aanzien van de funkties natuur, visserij en recreatie gevoerd zal moeten worden. Op een inrichtingsschets worden de projekten en ontwikkelingen weergegeven welke tot 1990 voor realisering in aan merking komen. Voorts bevat het plan nog een globale beschrijving van het gewenste beheer van het gebied. Het beleidsplan als zodanig heeft in juri dische zin geen bindend karakter en dient derhalve te worden verwerkt in bestem mingsplannen. Het door de gemeente te voeren beleid inzake beheer en bestuur zal eveneens conform het beleidsplan Ooster schelde moeten zijn. De nieuwe kampeerwet. In 1981 is na de parlementaire behan deling de kampeerwet tot stand gekomen. Deze wet treedt vanaf 1982 gefaseerd in werking en het kan wel tot 1983 duren eer alle delen van de wet van kracht zijn. De uitvoering van de kampeerwet wordt in handen gelegd van de gemeenten. De gemeenten moeten binnen twee jaar na de inwerkingtreding van de kampeerwet een nieuwe kampeerverordening en een kam- peerplaatsenplan vaststellen. De kampeerverordening moet door de gemeenteraad, aan de hand van een model verordening, worden vastgesteld. Hierin staan o.a. een aantal voorschriften welke aan een vergunning tot het houden van een kampeerplaats worden verbonden. Deze voorschriften hebben betrekking op orde en rust, veiligheid van mens en dier, wel stand, bescherming van natuur en land schap, gezondheid en milieuhygiëne. Het kampeerplaatsenplan is iets geheel nieuws; het is een soort schets van de gemeente, waarop staat aangegeven waar op dit moment mag worden gekampeerd en waar in de toekomst eventueel uit breiding van verblijfsrecreatie mogelijk is. In de wet is een stelsel van vergunningen, vrijstellingen en ontheffingen ingevoerd. Voorop staat dat het kamperen enkel daar wordt toegestaan waar het bestemmings plan het uitdrukkelijk toestaat hetzij er zich niet tegen verzet. Bij de vaststelling van een gewijzigde kampeerverordening (met als onderdeel het kampeerplaatsen plan) zullen wij u over dit onderwerp nader informeren. SOCIALE ZORG EN WELZIJN. Algemeen. In de pers verschijnen meer en meer alarmerende berichten over het afnemen van de welvaart, de toename van de werk loosheid (thans ruim 500.000), de rente positie, de inkomensdaling, aftopping, ja zelfs bevriezing van de inkomens. Dat het in den lande slechter gaat. wordt - steeds meer duidelijk. Deze tendens valt sterk te bespeuren in de toename van de aanvragen om financiële steun aan de (plaatselijke) overheid. Als gevolg van deze negatieve ontwikkelingen raken meer men sen in de financiële problemen. Toen het nog goed ging was het eenvoudig de kon- sumptiebehoefte te bevredigen door middel van een persoonlijke lening. Wanneer de afbetaling in het gedrang kwam, was er altijd wel weer een nieuwe nog grotere lening aan te gaan. De kredietverlening steeg in de periode van 1965 tot 1979 van 1 tot bijna 13 miljard gulden los van het feit dat plm. 300.000 salarisrekeningen voor bijna ƒ2000,00 rood staan. De 13 miljard van toen zullen nu wel dichter aan de 20 komen. Enkele jalen geleden werd het getal 150.000 nog genoemd als de magische grens voor het aantal werklozen. Dat dit aantal nu opgelopen is tot ruim 500.000 heeft niemand toen durven denken. Werkloosheid in Wissenkerke. Dat de landelijke teruggang ook zijn in vloed heeft binnen de gemeente Wissen kerke is merkbaar hoewel niet van een schrikbarende stijging kan worden gespro ken. In de aanbiedingsnota 1982 werd ge sproken over een aantal werklozen van 54 per juli 1981, waarvan 45 mannen en 9 vrouwen. Eind 1981 kon dit al worden verhoogd tot 54 mannen en 14 vrouwen. 1982 geeft het volgende beeld te zien: Medio jan. '82: 52 mannen; 12 vrouwen. Medio fe|jr. '82: 55 mannen; 13 vrouwen. Medio maart '82: 50 mannen; 11 vrouwen. Medio april '82: 48 mannen; 11 vrouwen. Medio mei '82: 50 mannen; 9 vrouwen. Medio juni '82: 60 mannen; 12 vrouwen. Medio juli '82: 57 mannen; 15 vrouwen. Cijfers van latere datum zijn op het mo ment van schrijven nog niet beschikbaar. De verwachting bestaat dat het aantal Werklozen nog zal toenemen omdat er nog schoolverlaters zijn te verwachten die zich nog niet hebben laten registreren op het arbeidsburo. Ook de afloop van het seizoen zal zijn invloed hebben op de werkloosheid; horeca-personeel, camping-personeel, etc. Wet werkloosheidsvoorziening. Voor al de werklozen moet op de een of andere manier een inkomen beschikbaar gesteld worden. Wanneer men de maximale WW-uitkering (6 maanden) heeft bereikt, wordt in zijn algemeenheid de wet werk loosheidsvoorziening van toepassing (WWV) Het doel van deze wet is het verlenen van een recht op uitkering aan werkloze werknemers die dit recht niet of niet meer kunnen ontlenen aan de werkloosheidswet (WW) of een daarmee gelijkgestelde re geling. Onder het begrip werknemer moet wor den verstaan clegene die voor zijn deelne ming aan het arbeidsproces geheel of ge deeltelijk is aangewezen op arbeid in een dienstbetrekking. Bij onvrijwillige werkloos heid wordt een uitkering toegekend bere kend naar 75% van het bruto verdiende dagloon inklusief vakantietoeslag. Bij vrij willige werkloosheid wordt een korting op een percentage toegepast afhankelijk van in hoeverre het ontslag betrokkene kan worden aangerekend. In zijn algemeenheid kan maximaal 2 jaren uitkering worden verkregen. Over het jaar 1981 hebben de deklarabele uitgaven voor de WWV inclusief sociale lasten en onderzoekskosten 475.994,21 bedragen. De ze uitgaven worden volledig door het Rijk vergoed. Per 1—7—1982 ontvingen 21 mensen uit kering krachtens deze regeling. Gelet op de ontwikkelingen t.a.v. de werkloosheid menen wij thans met een raming van 660.000,te kunnen volstaan. Rijksgroepsregeling Werkloze Werknemers (RWW). Wanneer men „uitgetrokken" is van de WWV zal in zijn algemeenheid de RWW van toepassing worden. Het doel van ge noemde regeling is bijstand te verlenen aan werkloze werknemers die niet of niet voldoende kunnen voorzien in de noodza kelijke kosten van het bestaan en voor wie geen andere regelingen in verband met hun werkloosheid van toepassing zijn. De re geling heeft niet alleen betrekking op werk nemers die eerder gewerkt hebben, doch ook op mensen die op arbeid aangewezen zijn zoals schoolverlaters en ex-zelfstandi gen. De hoogte van de uitkering wordt niet afgeleid van het laatste inkomen doch volgt de normeringen van de Algemene Bijstands wet. Derhalve moet ook rekening gehouden worden met het eigen vermogen, de eigen woning en de eventuele inkomsten van de echtgeno(o)t(e). Per 1 juli 1982 verkregen er 20 mensen uitkering krachtens deze regeling. De to tale uitgaven bedroegen over 1981 volgens de jaaropgave aan het ministérie 166.146,68. De rijksvergoeding bedraagt 90% van genoemd bedrag. Verwacht wordt dat voor 1983 een raming van 300.000,— voldoende zal zijn. Algemene Bijstandswet. Het doel van de wet is bijstand te ver lenen aan iedere Nederlander die hier te lande in zodanige omstandigheden verkeert of dreigt te geraken dat hij niet over de middelen beschikt om in de noodzakelijke kosten van het bestaan te kunnen voorzien. Met bijstand wordt bedoeld financiële bij stand ter voorziening in zowel de perio dieke als incidentele kosten van het bestaan Bijstand voor bedrijfskapitaal en duurzame gebruiksgoederen kan worden verleend in de vorm van een geldlening of borgtocht. Bij de bepaling van het recht op bijstand wordt rekening gehouden met de eigen inkomsten, de hoogte van het verrtiogen, het al dan niet bezitten van een eigen woning en eventuele bijzondere omstandig heden. In zijn algemeenheid kan geen bij stand worden verleend voor de betaling van schulden. Hiervoor wordt de hulpvrager verwezen naar de volkskredietbank, het maatschap pelijk werk of er wordt geprobeerd een regeling met de schuldeisers te treffen. De daling van de inkomens heeft duidelijk effekt op de stijging van het schulden bedrag..Het aantal thuiswonende personen dat per 1-7-1982 bijstand ontving bedroeg 12. Over het jaar 1981 werd voor deze kategori'e een bedrag van 105.430,53 bruto uitgekeerd. De rijksvergoeding bedraagt 90%. Ook het verblijf van o.a. bejaarden in bejaardentehuizen wordt deels via de ABW betaald. Per 1 juli 1982 werd aan 42 mensen bijstand verleend. Over het jaar 1981 was voor deze groep een bedrag van ƒ915.955,37 nodig, dat voor 90o/0 werd vergoed door de rijksoverheid. Voor de groep thuiswonenden wordt thans een raming van 140.000,vol doende geacht en voor de extern ver zorgden 1.160.000, Toekomstverwachting. Nu de middelen teruglopen is de ver wachting duidelijk aanwezig, dat ook in de uitkeringen gesnoeid gaat worden. Al geruime tijd worden er plannen gemaakt de drie werkloosheidsregelingen, WW, WWV en RWW onder te brengen in één algemene regeling. Wat het resultaat van deze plan ning zal zijn, kan nu nog niet worden overzien. Duidelijk is wel, dat meer ge keken gaat worden naar de hoogte van uitkering, het ontvangen van meer uitke ringen per gezin en dat een scherpere uitvoering wordt voorgeschreven. Indirekte financiering. Hieronder wordt verstaan de betalingen via de ABW voor verpleegkosten en kosten van bejaarden in tehuizen. Al jaren is men doende hiervoor een andere financiering te ontwerpen. Alle instellingen die hiervoor in aanmerking komen werden geïnventa riseerd en op de lijst van toegelaten in stellingen gezet. Verwacht wordt dat de direkte financie ring, van rijk naar instelling voor wat be treft verpleeginrichtingen per 1-1-1983 rea liteit zal worden, een en ander op grond van de Tijdelijke Subsidieregeling Maat schappelijke Dienstverlening. De financie ring voor bejaardenoorden zal eerst per 1-1-1984 aan de orde komen. Voor de gemeenten betekent dit een vermindering van de uitgaven. Volkskredietbank. Zoals eerder vermeld, neemt het aantal schulden toe. Meer mensen vragen om een oplossing. In de regio is overleg gaande inzake het deelnemen in de gemeentelijke kredietbank te Goes. Na realisatie kunnen aldaar leningen worden verkregen o.a. voor schuldsanering tot een maximum van 15.000,—, echter op voorwaarde dat de gemeente waar de hulpvrager thuisbehoort garant staat voor de betaling van de rente en aflossing. De gevraagde rente zal be duidend lager worden dan bij de kommqr- ciële banken. Zodra een en ander realiteit gaat wor den, zal nadere informatie worden aan gedragen, middels een daartoe strekkend voorstel. Proefprojekt Specifiek Welzijn Regio De Bevelanden. Samen met de andere Bevelandse ge meenten neemt de gemeente Wissenkerke deel in genoemd proefprojekt, een experi ment in het kader van de ontwerp-Kader- wet Welzijn. Verschillende verordeningen en plannen zijn inmiddels uw raad gepasseerd. Inmiddels is het welzijnsprogramma voor het jaar 1983 gereed en zal op korte termijn aan uw raad worden aangeboden. Het plan bestaat uit een regionaal en een plaatselijk deel. In het regionale deel komt de sub sidieverlening aan regionale instellingen, b.v. maatschappelijk werk, bejaardenwerk. e.d. aan de orde. In het plaatselijke deel de subsidiëring aan onze plaatselijke vere nigingen en instellingen. Voor verdere uitgewerkte informatie ver wijzen wij u graag naar de komende nota. Maatschappelijk Werk. Ook eerder genoemde bezuinigingen vin den hun doorwerking in het funktioneren van het maatschappelijk werk. Na een aangekondigde korting van 7,5% door de rijksoverheid wordt door het rijk voor 1983 een extra korting aangekondigd van 10%. In de circulaire waar deze korting wordt aangekondigd wordt tevens melding ge maakt van het feit, dat het niet de be doeling is deze korting door de gemeenten te laten opvangen, doch door te berekenen aan de instellingen. Dat deze korting effekt zal hebben op de omvang van hulpver lening is duidelijk. Het gevolg zal zijn dat een aantal zaken niet meer kan worden uitgevoerd en dat een aantal formatieplaatsen moet worden ingeleverd. Genoemde ontwikkeling is in het eerder genoemde projekt een "heet punt van dis'kussie en zal ons inziens te zijner tijd ook aan uw raad worden voorgelegd middels voorstellen. Gezinsverzorging. Het beleid is dat ook de financiering van de gezinsverzorging wordt overgedragen naar de gemeenten, de tweede fase. De bedoeling was dit in te laten gaan per 1-1-1983 doch is door de minister uit gesteld tot 1-1-1984. De verwachting is wel dat een en ander niet „schoon opgeleverd" gaat worden, waardoor belangrijke uitgaven te verwachten zijn. Te zijner tijd zullen wij uw raad hierover op de hoogte houden. T oekomstverwachting Zoals de zaken nu staan zullen er nog meer taken worden gedecentraliseerd. Wij denken hierbij o.a. aan de gezondheidszorg. De algemene opinie is wel dat de gemeen ten voor grotere uitgaven komen te staan en met meer werkzaamheden zullen worden gekonfronteerd. Wij zullen uw raad van de ontwikkelingen op de hoogte houden. ALGEMENE FINANCIËLE ASPEKTEN. Financieringsmiddelen. Eerder in deze aanbiedingsbrief is reeds ingegaan op de kapitaalswerken, waarvan de realisering ons college in het komende jaar voor ogen staat. Voor zover kapitaals uitgaven niet uit eigen middelen kunnen worden gefinancierd worden vaste geldle ningen aangegaan bij de NV Bank voor Nederlandse Gemeenten. Naar de toestand per 1 september 1982 kan van de liquiditeitspositie van de ge meente het volgende overzicht worden gegeven: Vlottende schuld 1.644.900,— Vlottende middelen 102.400, Netto vlottende schuld 1.542.000, Te doene betalingen ter zake van goedge keurde kapitaalsuitgaven en aflossingen van vaste schuld 604.975, Beschikbaar komende vaste financierings middelen en vrijkomende middelen wegens afschrijvingen 1.093.350,— Netto kapitaalsbehoefte 1.054.125,— Kasgeldnorm 1.547.000,— Voordelig verschil, tot welk bedrag nieuwe kapitaalsuitgaven kunnen worden gefinan cierd ƒ429.875,—. De liquiditeitspositie van de gemeente per 1 september 1982 is gunstiger dan de situatie op dezelfde datum in 1981. Het voordelig financieringsverschil bedroeg een jaar geleden 129.700,—. Dit is het bedrag waarvoor kapitaaluitgaven kunnen worden gedaan, zonder dat hiervoor vaste financie ringsmiddelen (vaste geldleningen) moeten worden aangetrokken. Deze verbetering van de liquiditeitspo sitie is een gevolg ondanks het verlagen van de kasgeldlimiet per 1 mei 1982 tot 16% van afname van de kapitaalsuit gaven in vergelijking met voorgaande jaren. Door een wijziging van de wet kapitaal uitgaven publiekrechtelijke lichamen en de uitvoeringsvoorschriften daarvan is de kas geldlimiet verlaagd van 18 tot 16%. Voor deze gemeente betekent deze verlaging een bedrag van 193.000, De wijziging van genoemde wet met uit voeringsvoorschriften houdt tevens in, dat overschrijdingen van de kasgeldlimiet di- rekt ongedaan moeten worden gemaakt. Hierdoor zal sneller dan voorheen een con- solidatieverplichting ontstaan (in de regel: sluiten van een vaste geldlening). In het verleden ontstond deze verplichting pas bij een overschrijding van meer dan 50% van de kasgeldlimiet. Eén en ander heeft tot gevolg, dat in de toekomst sneller vaste geldleningen zullen moeten worden afgesloten. De rente voor vaste geldleningen is inmiddels gedaald tot ongeveer 10,5%. Slot. Wij spreken de hoop uit, dat ook in het begrotingsjaar 1983 kan worden gerekend op een goede samenwerking met uw raad. Deze aanbiedingsbrief geeft lang geen volledig beeld van alle aktiviteiten en pro blemen waarmee deze gemeente te maken heeft. Er is slechts een greep gedaan, waarbij wij hopen erin geslaagd te zijn de meest sprekendste zaken nader te belichten. Wij geven u in overweging de begroting voor het dienstjaar 1983 vast te stellen overeenkomstig het aangeboden ontwerp. VOORLICHTINGSMIDDAG KAMPERLAND Op maandag 25 okt. organiseert Stich ting Welzijn voor Ouderen een voorlich tingsmiddag voor ouderen van Kamperland. Hiervoor zijn funktionarissen van de Kruisvereniging Noord-Zuid-Beveland-West uitgenodigd. Zr. Gré Slabbekoorn, Zr. Ine Zandberg en Zr. Coby v. d. Kreeke zullen een uitleg geven van wat het Kruiswerk voor de ouderen doet, wanneer je voor hulp in aanmerking komt, etc. Verder zal er een stand zijn met diverse materialen, hulpmiddelen en folders. De middag is voor ieder gratis toe gankelijk, de aanvang is half drie in het dorpshuis.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1982 | | pagina 4