Aanbiedingsbrief
gemeente Wisser
bij Begroting '83
kerke Deel 1
Dame en Heren,
Met voldoening kunnen wij u hierbij op
een redelijk tijdig tijdstip de gemeentebegro
ting' voor het dienstjaar '83 in ontwerp aan
bieden.
Bij de samenstelling van het ontwerp was
het opnieuw mogelijk gebruik te maken van
de meest recente rekeningcijfers, namelijk
die van de ontwerp-rekening over het dienst
jaar 1981.
Ten tijde van de samenstelling van de
ontwerp-begroting kon niet worden be
schikt over de gegevens omtrent de alge
mene uitkering en de onderwijsuitkering uit
het gemeentefonds. Om de voorbereidende
werkzaamheden niet te vertragen is uitge
gaan van een voortzetting van het voor
1982 gevoerde beleid van de rijksoverheid
ten aanzien van de uitkeringen aan de ge
meenten. Uiteraard is daarbij rekening ge
houden met de toen reeds bekende ombui
gingsmaatregelen voor 1982, die ook in vol
gende jaren doorwerken.
Uit de inmiddels ontvangen circulaires
over genoemde uitkeringen voor 1983 is ge
bleken, dat de raming van de algemene uit
kering uit het gemeentefonds duidelijk te
laag is opgevoerd. De onderwijsuitkering
daarentegen was duidelijk te hoog geraamd
vanwege extra bezuinigingen in 1983. Eén
en ander is verwerkt in de eerste wijziging
van de begroting 1983, die u hierbij ook
wordt aangeboden.
De eindcijfers van de algemene dienst
zijn als volgt: gewone dienst: inkomsten
14.867.431.65, uitgaven 14.867.431.i5,
geen saldo. Kapitaaldienst: uitgaven.
17.818.268.61, inkomsten 15.710.590.73,
nadelig saldo 2.107.677.88.
Zoals te doen gebruikelijk zijn in de kapi
taaldienst geen ramingen opgenomen voor
de uitvoering van nieuwe werken, omdat
onder meer door het niet op tijd beschik
baar komen van financieringsmiddelen ver
traging in de goedkeuring van de begroting
zou kunnen ontstaan.
Op de gewone dienst zijn alleen de uit
gaven geraamd die nodig zijn om de ge
meentehuishouding en gemeentevoorzienin
gen op een naar onze mening verantwoord
peil te houden.
Algemeen.
De door de overheid geboden finan
ciële armslag bepaalt in hoge mate de mo
gelijkheden voor het voeren van een eigen
gemeentelijk beleid. Het lijkt ons in het ka
der van deze begrotingsbrief goed op te ne
men, hetgeen door de staatssecretaris van
binnenlandsee zaken omtrent de sociaal-eco
nomische situatie is geschreven in de circu
laire over de algemene uitkering uit het ge
meentefonds voor het jaar 1983:
„De verslechterde sociaal-economiscshe toe
stand van Nederland
Evenals in enkele voorafgaande jaren,
hebben wij er behoefte aan de sociaal-eco
nomische toestand van Nederland te memo
reren, alvorens nader in te gaan op de fac
toren die de verdeling en de omvang van
de gemeentefondsuitkeringën bepalen.
De economische ontwikkeling is in de af
gelopen jaren steeds verder verslechterd.
Dit kan niet zonder gevolgen blijven voor
de collectieve sector. Teneinde te voor
komen dat het financieringstekort van de
overheid te ver zou oplopen zijn diverse om
buigingsmaatregelen noodzakelijk geweest.
Hoewel bij de opstelling van de Miljoenen
nota 1982 al rekening was gehouden met
sombere vooruitzichten ten aanzien van de
ontwikkeling in 1982, bleken ook in 1982
ombuigingsmaatregelen onontkoombaar.
Uit prognoses van het Centraal Planbu
reau van maart van dit jaar bleek de' eco
nomische ontwikkeling nog verder verslech
terd te zijn. Voor een nadere toelichting
verwijzen wij u naar de zogenaamde Voor
jaarsnota 1982 (Tweede Kamer, zitting 1981-
1982, 17 351, nr. 10). Evenals in 1980 en
1981 meent de Regering dat het noodzake-
li'k is ook een bijdrage van de lagere over
heden te vragen. Voor het Gemeentefonds
betekent dat een structurele verlaging van
de algemene uitkering met 47.9 miljoen
in 1982, en 122.6 miljoen in 1983, oplo
pend tot 185.1 miljoen in 1985. In het
vervolg van deze circulaire zal nader op de
ombuigingen worden ingegaan.
Voor 1983 zal het in de meerjarenraming
begrepen volume-accres van 1 procent in
beginsel worden gehandhaafd onder aftrek
van het accres in de bijdrage van de alge
mene uitkering in de ombuigingen ad
74.7 miljoen (zie punt IV.4). Overigens zal
het resterend accres niet voldoende zijn om
de stijging van de uitkeringsbasis op te
vangen, zodat een verlaging van het uitke
ringspercentage onvermijdbaar is.
Voorzover in het kader van de besluit
vorming rond de rijksbegroting 1983 in ver
band met voorgenomen rijksbeleid tot aan
vullende compensaties voor de uitkering
uit het Gemeentefonds wordt besloten, zul
len daarover in het najaar nadere mede
delingen worden gedaan.
De Minister van Financiën en ik willen
nogmaals benadrukken dat wij ons realise
ren dat de gemeentebesturen voor moeilijke
keuzen worden geplaatst. Er is geen of nau
welijks ruimte voor taakuitbreidingen. Veel
al zal het afstoten c.q. inkrimpen van ta
ken onontkoombaar zijn.
In dit verband merken de Minister van
Financiën en ik nog het volgende op. Onder
de huidige economische toestand wordt van
alle gemeenten verwacht dat zij een sterk
terughoudend beleid zullen voeren teneinde
een sluitende begroting te handhaven. Hier
bij zullen aanvragen om toepassing van ar
tikel 12 van de Financiële-Verhoudingswet
1960 kritisch worden beoordeeld. Het is im
mers niet acceptabel dat de voor alle ge
meenten noodzakelijke ombuigingen worden
ontlopen door het aanvragen van aanvul
lende steun op grond van artikel 12 van de
Financiële-Verhoudingswet 1960, ten koste
van de gemeenten die, soms met veel pijn,
de begrotingen wel sluitend weten te hou
den. Bij het onderzoek zal dan ook nauw
keurig worden gelet op de „hardheid" van
de oorzaken die tot de tekort-situatie heb
ben geleid. Indien geconstateerd wordt dat
in onvoldoende mate is gestreefd naar nood
zakelijke ombuigingen, zal het tekort voor
rekening van de desbetreffende "emeente
worden gelaten".
Ondanks deze zeer sombere berichten
zijn wij verheugd te kunnen meedelen, dat
het beeld van de ontwerp-begroting 1983
voor deze gemeente niet al te ongunstig is.
De oorzaken hiervan zijn: a. door het
toepassen van extra afschrijvingen op inves
teringen in de jaren tot en met 1980 is
extra budgettaire ruimte ontstaan; b. in de
algemene uitkering uit het gemeentefonds
voor 1983 is een veel hogere component
voor loon- en prijscompensaties 1982 opge
nomen dan werd voorzien: c. de herverde
lingsmaatregel voor de algemene uitkering,
waarbij het bedrag per inwoner wordt ver
laagd onder gelijktijdige verhoging van het
bedrag per woning, pakt voor deze gemeen
te bijzonder gunstig uit. Hierbij wordt na
melijk uitgegaan van gemiddeld 4 inwoners
per woning. Het gemiddelde in Wissenkerke
is iets meer dan 2; d. een lagere stand van
de rente dan bij de begroting 1982 moest
worden verwerkt.
De raming op de post onvoorziene uitga
ven beloopt een bedrag van 344.437.60
(inclusief de eerste begrotingswijziging).
Bij het opmaken van de ontwerp-begro
ting kon geen rekening worden gehouden
met de lasten van een aantal investeringen,
waartoe uw raad recentelijk heeft besloten.
Dit betreft de volgende investeringen met
de daarbij vermelde kapitaallasten:
Uitbreiding gemeentehuis (aankoop Voor
straat 27) 11.270.00, aanschaf plattegron
den van de gemeente 4.050.00, verbete
ring kruispunt Molenweg-Ruiterplaatweg
1.400.00, aankoop grond en schuur Noord
straat Kamperland 27.000.00. Nog te ver
wezenlijken: aanschaf nieuwe brandweer
auto enz. Kamperland plm. 51.500.00 To
taal 95.220.00.
Beschikbaar in 1983 voor onvoorziene uit
gaven en nieuwe onrendabele investeringen
is derhalve een bedrag van 249.217.60.
Gelet op de hoogte van dit bedrag, dat
wat ruimer is dan in 1982, menen wij voor
1983 u te kunnen voorstellen een pas op
de plaats te doen met het verhogen van
een aantal heffingen. Dit betreffende de on-
roerend-goedbelastingen, de woonforensen-
belasting en de toeristenbelastingen.
Ten aanzien van de andere belastingen,
heffingen en retributies stellen wij u voor
deze met vier procent te verhogen. Dit
percentage van 4 is ontleend aan een cir
culaire van de minister van binnenlandse
zaken. Hierin is bepaald, dat overheidsta-
rieven voor retributies en gebruikstarfeven
met niet meer dan vier procent mogen stij
gen. Gejet op de hoogte van vele tarieven
zeker ook in vergelijking met andere
gemeenten menen wij dat een verhoging
met genoemd percentage alleszins redelijk is
Deze voorgestelde verhogingen leveren een
meeropbrengst op van 13.192.40, waarmee
de raming voor onvoorziene uitgaven en
nieuwe onrendabele investeringen komt op
262.410.00. Dit bedrag moet naar de me
ning van ons college voldoende zijn voor
het opvangen van tegenvallers en het deen
van nieuwe investeringen. Ter vergelijking
het bedrag voor 1982: 267.146.36.
Belastingen, retributies en tarieven.
Zoals hiervoor reeds is aangehaald ach
ten wij de financiële positie van de ge
meente vqor 1983 zodanig, dat de belang
rijkste eigen heffingen buiten schot kunnen
blijven bij tariefsverhogingen in het ko
mende jaar. Dit betreffen de onróerend-
goedbelastingen, woonforensenbelasting en
de toeristenbelastingen. Daarnaast willen wij
buiten de verhoging houden de leges voor
bouwvergunningen en de welstandsleges.
De leges voor welstand worden in rekening
gebracht tot het bedrag dat de gemeente
aan de dienst gemeentewerken moet beta
len. De leges voor bouwvergunningen gaan
omhoog als gevolg van het stijgen van de
bouwkosten. Het verhogen van de leges
tarieven zou een dubbele verhoging beteke
nen. Op zich ongewenst, zeker in een tijd
dat de bouwactiviteiten toch al op een zeer
laag pitje staan.
Hierna volgt een nadere uiteenzetting en
motivering omtrent de heffingen, waarvan
ons college vindt dat de tarieven wel ver
hoogd dienen te worden.
Reinigingsrechten. Voorgesteld wordt deze
rechten met ongeveer 4 pet. te verhogen.
Het tarief gaat dan van 62,40 naar 64,80
per aansluiting. De meeropbrengst wordt
geraamd op 4.430.40.
Hondenbelasting Overeenkomstig hetgeen de
laatste jaren gebruikelijk is wordt ten aan
zien van deze belasting voorgesteld het ta
rief voor tweede en volgende honden met
een stijgend percentage te verhogen. Het
voorstel komt neer op verhoging van het
tarief voor de le hond met 4 pet, voor
de tweede hond met 5 pet., voor de 3e hond
met 6 pet., voor de 4e hond met 7 pet. en
voor de 5e en nog meer honden met 8 pet.
Het tarief per kennel ware eveneens met
4 pet. te verhogen. De meeropbrengst wordt
geraamd op 400.00.
Begrafenisrechten en vergoeding gebruik
lijkauto Ook hiervoor wordt u een verhoging
van 4 pet. voorgesteld, hetgeen een meer
opbrengst betekent van 612.60.
Gebruiksvergoedingen sportterreinen, gym
nastieklokalen, tennisbanen, dorpshuizen en
zwembad. Een verhoging van deze tarieven
levert een meeropbrengst op van 149.40.
Wij merken hierbij op, dat het gebruik
van de gymnastieklokalen loopt van 1 au
gustus tot en met 31 juli van het daarop
volgende jaar. De verhoging met 4 pet. kan
derhalve pas ingaan per 1 augustus 1983.
Alvorens u terzake uitgewerkte voorstel
len te doen zullen wij het voornemen om de
tarieven met 4 pet. in 1983 te verhogen ter
beoordeling voorleggen aan de sport-cul-
tuurcommissie.
Secretarieleges en havengelden. Bij een ver
hoging met 4 pet. van deze tarieven wordt
een meeropbrengst geraamd van 920.00.
Liggelden pleziervaartuigen. Het voorstel is
om de liggelden voor pleziervaartuigen in
de jachthaven en handelshaven eveneens
met 4 pet. te verhogen. De meeropbrengst
wordt geraamd op 5.780.00.
Hierbij merken wij nog op, dat de exploi
tatie-uitkomsten van de jachthaven nade
lig zullen worden beïnvloed vanwege de
voorgenomen bouw van een nieuw toilet-
douchegebouw, waarvoor de dienst gemeen
tewerken een plan aan het opstellen is. Na
dat de kosten hiervan bekend zijn zullen
wij pogingen in het werk stellen om een
extra verhoging van de liggelden voor de
jachthaven door te voeren teneinde de ex
ploitatiekosten weer sluitend te doen zijn.
Voor een uitvoeriger toelichting op de
voorgestelde verhogingen verwijzen wij u
naar de afzonderlijke voorstellen ter zake
met de daarbij behorende toelichtingen en
financiële overzichten. Deze voorstellen zul
len in de meeste gevallen aan u worden
gedaan in de raadsvergadering, waarin de
ontwerp-begroting 1983 wordt behandeld.
Gereedgekomen en in uitvoering zijnde
werken.
Als te doen gebruikelijk geven wij u in
deze aanbiedingsbrief een overzicht van de
belangrijkste investeringen, die de laatste
12 maanden hebben plaats gevonden.
Hieromtrent valt het volgende te ver
melden: a. uitgevoerde werken enz.: scho
nen gemeentelijk archief, invoering stil a-
'larm brandweer, verbetering openbare ver
lichting Stroodorp Kamperland, aanleg par-
keerstrook Molenweg Kamperland, verbe
tering torenuurwerk Geersdijk, bouw- en
woonrijp maken bestemmingsplannen Wis
senkerke zuid-west, Geersdijk oost II en
Kamperland II, bouw clubaccommodatie w
Bevelanders Kamperland, inrichting idem,
gedeeltelijke restauratie korenmolen „De
Onderneming" Wissenkerke, uitbreiding o-
penbare verlichting De Banjaard Kamper
land, uitbreiding gemeentehuis (aankoop
woning Voorstraat 27) Wissenkerke, recon
structie gedeelte weg Tuindorp Wissenker
ke, aankoop zogenaamde Franse Pad (Tuin
dorp) Wissenkerke, aanschaf kooimaaier ten
behoeve van gemeentewerken, vernieuwen
rioolpompinstallatie Beatrixstraat Wissen
kerke, aanschaf stencilmachine o.l.s. Wis
senkerke, nieuwe inrichting (meubelen) c.n.s.
Kamperland, vernieuwen takel van lier op
jachthaven Kamperland, aanschaf gemeente-
vlaggen.
'b. In uitvoering zijnd en/of binnenkort te
realiseren: aanschaf plattegronden van de
gemeente, nieuwe brandweerauto Kamper
land en (eventueel) aanpassing brandweer-
garage te Kamperland, verbetering kruispunt
Molenweg/Ruiterplaatweg Kamperland, uit
breiding begraafplaats Kamperland, verbete
ring riolering Tuindorp Wissenkerke, aan
schaf gymnastiektoestellen, verdere restau
ratie molen „De Onderneming" Wissenker
ke, uitbreiding ligplaatsen jachthaven Kam
perland, vernieuwen douche/toiletgebouw
jachthaven Kamperland, opknappen voorma
lige Veersteiger Kamperland, gasvoorziening
onrendabele percelen, aankoop grond fam.
De Putter Kamperland.
Nieuwe investeringen.
Voor 1983 denkt ons college aan de rea
lisering van de hierna te noemen projecten:
aanleg parkeerplaatsen Nieuwstraat/Noord-
straat Kamperland, wachthokje buspassa
giers Noordstraat Kamperland, verbetering
dorpshuis Kamperland, verbetering z.g.
Franse Pad (Tuindorp) Wissenkerke.
ALGEMEEN BESTUUR.
Bevolking.
Loop van de bevolking tot en met 31 juli
1982: geboren 20, overleden 19, geboorte
overschot plus 1. Ingekomen 101, vertrokken
52. vestigingsoverschot plus 49. Toename be
volking dus plu$ 50 personen. Aantal inwo
ners per 31 juli 1983 3181.
Uit het vorenstaande overzicht valt op te
maken, dat in de eerste helft van het jaar
1982 een opzienbarende ommezwaai is ge
komen in de lichte daling van het aantal
inwoners in de laatste jaren. Dit wordt ver
oorzaakt doqr een groot vestigingsoverschot
in de eerste zeven maanden van 1982. En
dat ondanks de zeer geringe activiteiten op
woningbouwgebied. In de eerste helft van
1982 hebben veel vestigingen plaats gevon
den in woningen, die soms lange tijd leeg
hebben gestaan. De leegstand van woningen
is evenredig aan de bevolkingstoename
verminderd.
Reorganisatie binnenlands bestuur.
Ook in deze begrotingsbrief moeten wij
vaststellen, dat van de reorganisatie van het
binnenlands bestuur weinig tot niets terecht
is gekomen. Als gevolg van de kabinets
crisis in dit jaar verwachten wij niet, dat
wij u op dit punt binnenkort mededelingen
kunnen doen omtrent de reorganisatie.
Meer te doen is er op het punt van de
decentralisatie. Steeds meer taken worden
naar lagere overheden verschoven. Te den
ken valt aan bestuurlijke aangelegenheden,
welzijnsaangelegenheden, sociaal-economi
sche aangelegenheden en ruimtelijke aange
legenheden.
Omdat decentralisatie in principe de af
stand tussen bestuur en bestuurden ver
kleint, zijn wij hiervan voorstander. Echter,
het betekent meer werkzaamheden voor de
lagere overheidsorganen. En helaas moeten
we in nogal wat gevallen constateren, dat
decentralisatie- van financiën en personeel
niet plaats vindt. Derhalve hebben wij grote
bezwaren tegen de manier waarop de de
centralisatie van taken thans plaats vindt.
Hetzelfde kan worden gezegd van het op
leggen van nieuwe taken ter uitvoering van
nieuwe wetgeving. Ook dit dient naar onze
mening uitsluitend te geschieden onder ge
lijktijdige beschikbaarstelling van financiële
middelen.
BRANDWEER, VERKEER EN VERVOER.
Brandweer.
Bij de aanbiedingsbrief bij de begroting
1982 werd aangekondigd dat het z.g. .-.stil
alarm", waarvoor door u een krediet be
schikbaar was gesteld na goedkeuring
van de desbetreffende begrotingswijziging
zou worden aangeschaft.
Inderdaad vond de aanschaf nog in 1981
plaats en werden de oproepontvangers in
december in gebruik genomen. Het systeem
werkt tot volle tevredenheid.
De sirene in Kamperland is inmiddels bui
ten werking gesteld, terwijl de sirene te
Wissenkerke voorlopig „operationeel" dient
te blijven omdat daarop een rechtstreekse
melding plaats vindt vanuit het bejaarden
tehuis „Vredestein". Zodra voor dit tehuis
een financieel aanvaardbare oplossing is ver
kregen voor een rechtstreekse melding naar
de alarmcentrale te Vlissingen, zal ook de
sirene te Wissenkerke buiten werking wor-
den gesteld.
Op 6 september j.l. vonden de eerste be
sprekingen plaats om te komen tot de aan
schaf van een nieuwe bluseenheid voor het
korps Kamperland. Thans zal worden over
gegaan tot het maken van een bestek voor
de opbouw van de wagen. Mogelijk zal u
eind 1982 nog een krediet vdor de aanschaf
van de wagen worden gevraagd.
Aangezien de gemeente Wissenkerke één
van de weinige zo niet de enige ge
meente in de regio Midden- en Noord-Zee
land is, waar nog niet is overgegaan tot
aanpassing van de rechtspositie-regelingen
conform het ontwerp van de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten, is ook op dat
gebied een onderzoek gaande.
Gestreefd wordt er naar nog vóór 1 janu
ari 1983 een nieuwe rechtspositie-regeling
voor het brandweerpersoneel ter vaststelling
aan te bieden. Omtrent het ontwerp zal
vooraf overleg plaatsvinden met de be
trokken brandweerelieden.
Verkeerswetgeving.
Het Ministerie van Verkeer en Water
staat had plannen nog voor de zomer van
1982 een wijziging van het Reglement ver
keersregels en verkeerstekens door te voeren
om binnen de bebouwde kom een snelheids
limiet van 30 km per uur mogelijk te ma
ken. Begin 1982 werd op het departement
reeds gestudeerd op de criteria waaraan
gemeenten moeten voldoen om zo'n verlaagd
snelheidsmaximum in te kunnen voeren. Eén
van de mogelijkheden die daarbij wordt o-
verwogen is in het geheel geen criteria te
stellen en de beslissing waar men 30 km
per uur wil invoeren geheel aan de gemeente
zelf over te laten. Een produkt van de de-
centralisatiegolf zo licht men bij verkeer en
waterstaat toe.
De kans dat het verlaagd snelheidsregime
geheel aan de gemeenten zelf wordt overge
laten is overigens niet groot. Andere moge
lijkheden, die waarschijnlijk meer kans ma
ken, zijn een ministeriële goedkeuringsrege
ling of voorwaarden voor wat betreft het
wegontwerp. Dit laatste ligt het meest in
de rede, omdat een soortgelijke koppeling
tussen vormgeving en wetgeving ook is ge
maakt bij de totstandkoming van een juri
disch regime voor het woonerf.
Sanering wegen-beheer.
Begin 1981 heeft de minister van Verkeer
en Waterstaat een voorontwerp van wet tot
herziening van de Wet uitkeringen wegen
aan de belanghebbende instanties ter beoor
deling toegezonden. De reacties op dit voor
ontwerp waren over het algemeen zeer ne
gatief. Deze kritiek heeft eeleid tot een her
overweging van de uitgangspunten, die aan
het voorontwerp ten grondslag hebben ge
legen. Het resultaat van de heroverweging
is neergelegd in een nota die de minister
van Verkeer en Waterstaat (mede namens
de minister van Financiën) en de staats
secretaris van Binnenlandse Zaken op 6 a -
pril 1982 hebben aangeboden aan de Tweede
Kamer.
In deze nota worden enkele belangrijke
en ingrijpende beleidsvoornemens ten aan
zien van de wegenfinanciering en het we-
genbeheer aangekondigd. Het gaat om twee
hoofdzaken, n.l.: a. de intrekking van de
Wet uitkering wegen; b. de aankondiging
van een Wet sanering wegenbeheer.
ad a. Het is de bedoeling om de gelden
via intrekking van de wet over te hevelen
naar de algemene uitkering aan provincies
en gemeenten. Dit betekent dat de doeluit
keringen voor de wegen worden omgezet in
algemene uitkeringen. De hoéveelheid mid
delen zal echter niet toenemen, integendeel
een gedeelte zal beschikbaar moeten blijven
om de kosten te dekken van de problemen,
die zich bij de invoering van de sanering
van het wegenbeheer zullen gaan voordoen.
ad b. Bij de sanering gaat men er van uit
dat de primaire wegen bij het rijk komen,
de secundaire en tertiaire wegen bij de pro
vincies en de overige wegen bij de gemeente.
In deze opzet is er van wegenbeheer door
de waterschappen geen sprake meer. Dit
laatste stemt overeen met het geschrevene
onder a. Dat dit een gigantische operatie
zal moeten gaan worden, behoeft geen be
toog.
Het moeilijke op dit moment is dat niets
valt te zeggen over de uiteindelijke voor- en
nadelen. Een spoedige duidelijkheid hierover
is zeer gewenst, zodat ook de konsekwenties
voor onze gemeente overzien kunnen wor
den. Het is de bedoeling dat de sanering
binnen een termijn van twee tot drie jaar
moet plaatsvinden. Per 1 januari 1985 moet
de operatie voltooid zijn. Het ontwerp van
de saneringswet kan in de loop van 1983
worden verwacht.
Straten en wegen.
Wij zijn van mening, dat de gemeentelijke
wegen zowel binnen als buiten de be
bouwde kommen in een redelijke tot
goede staat van onderhoud verkeren. De
jaarlijks gevoteerde bedragen voor het on
derhoud behoeven dan ook geen extra bij
stelling.
Omtrent het tracé van de weg over de
Oosterschelde-afsluitingsdam zijn het laats
te jaar geen berichten meer vernomen.
Een zeer heet hangijzer is ook de beveili
ging van het kruispunt Provincialeweg—
Oost-westweg ten zuiden van de kern Wis
senkerke. Zoals bekend wordt door de pro
vincie de mogelijkheid bezien het kruispunt
te beveiligen door plaatsing van verkeers
lichten. We spreken de hoop uit, dat deze
beveiliging er zeer snel zal komen.
VOLKSGEZONDHEID.
Rioleringen en zuiveringen.
Evenals voorgaande jaren moet worden
gemeld, dat door ons aangemelde plannen
niet in aanmerking zijn gekomen voor toe
kenning van stfbsidie op grond van de re
geling kostbare en urgente rioleringswerken
Wij blijven proberen op grond van deze
regeling subsidie binnen te halen, hoewel
onze verwachtingen op dit punt gezien
het naar verhouding beschikbare subsidie
bedrag en het grote aantal plannen van ge
meenten niet hoog gespannen zijn.
Op 17 mei 1982 is door u vastgesteld het
bestemmingsplan voor een zuiveringsinstal
latie aan de Bosdijk ten zuiden van de
Oost-westweg. Dit plan is ter goedkeuring
ingezonden aan het College van Gedepu
teerde Staten van Zeeland.
Veiligheid.
Ingevolge de wet op de rampenplannen
dient iedere gemeente per 1 september 1983
te beschikken over een gemeentelijk ram
penplan.
Door de provincie is daartoe aan alle
Zeeuwse gemeenten een toetsingsmodel voor
gelegd, teneinde een zo groot mogelijke uni
formiteit te verkrijgen. Het vaststellen van
een dergelijk plan is op zich niet zo'n om
vangrijk werk. Uit een rampenplan vloeit na
melijk echter voort de verplichting z.g. ram
penbestrijdingsplannen op te stellen. In deze
rampenbestrijdingsplannen, die door de bur
gemeester dienen te worden vastgesteld,
dienen instructies te worden vastgelegd voor
gemeentelijke diensten en functionarissen.
In het komende begrotingsjaar zal u in ie
der geval een voorstel worden gedaan tot
vaststelling van het gemeentelijk rampen
plan. Het zal u reeds nu duidelijk zijn, dat
het opstellen van rampenbestrijdingsplannen
qua personeel en inzet geen kleinigheid zijn.
Door een ambtelijke werkgroep van de Be-
velandse gemeenten en Tholen wordt één
en ander thans voorbereid.
Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker.
Sinds 1978 voert het Centraal Bureau voor
keuringen op medisch-hygiënisch gebied
(C.B.K.) te 's-Gravenhage ook in onze ge
meente jaarlijks een bevolkingsonderzoek
uit ter opsporing van baarmoederhalskanker
Daartoe ontvangt elk jaar een derde deel
van de vrouwen in de leeftijdsgroep 35 tot
en met 53 jaar een oproep. Na 3 jaren heb
ben alle vrouwen gelegenheid gehad aan
het onderzoek deel te nemen en is inmid
dels een tweede ronde gestart.
Dit jaar wordt het onderzoek gehouden
op 2 november.
In 1982 brengt het C.B.K. 17.50 per on
derzoek in rekening. Op verzoek van de
Provinciale Raad voor de Volksgezondheid
werd de eigen bijdrage van de deelneem
sters op 10.00 gehouden.
Het rijk vergoedt de laboratoriumkosten.
De dames die in 1981 verhinderd waren
zullen dit jaar nogmaals een oproep ont
vangen.
Het onderzoek wordt uitgevoerd in een
mobiele onderzoekauto van het Centraal
Bureau voor Keuringen, welke in Wissen
kerke en Kamperland standplaats inneemt
bij het wijkgebouw van het Groene Kruis
en in Geersdijk bij het Drenthehuis. De se
cretarie-afdeling bevolking verzorgt de op
roepingen en de administratie.
MILIEU.
Hinderwet.
Eind 1981 is er een onderzoek naar de
uitvoering van de Hinderwet in de praktijk
gestart, waarbij met name de gemeenten in
Zeeland onder de loep zijn genomen. Daar
bij zijn tevens de behoeften aan en de wen
sen ten aanzien van een andere organisatie
van de uitvoering van deze wet aan de
orde gekomen, waarbij in het bijzonder werd
gedacht aan regionale samenwerking.
Het in Zeeland uitgevoerde onderzoek is
inmiddels afgerond. De opstellers van het
ter zake uitgebrachte rapport zijn welis
waar van oordeel dat er aanleiding bestaat
om in Zeeland te komen tot regionalisering
van taken, doch bij de gemeenten wordt die
noodzaak niet aanwezig geacht.
Die weerstand tegen samenwerkingsver
banden vindt zijn oorzaak vooral in het
feit dat de gemeentelijke handelingsvrijheid
aangetast zal worden. Daarnaast kan het
aangaan van een gemeenschappelijke rege
ling kostenverhogend werken.
Ten aanzien van de situatie in onze ge
meente kan, gezien de vrij geringe proble
men, vooralsnog volstaan worden met het
voeren van een beleid dat gericht is op een
selectieve toepassing van de Hinderwet,
waarbij klachtenbehandeling en vestiging
van nieuwe bedrijven specifieke aandacht
krijgen.
Per 1 november 1981 is de Hinderwet ge
wijzigd, waarbij de criteria voor het al of
niet verlenen van een vergunning zijn ver
scherpt en de middelen ter handhaving van
de Hinderwet zijn vergroot. Onder invloed
van deze wijziging is het aantal vergunning
aanvragen de afgelopen periode enorm ge
stegen. Er werden van 1 november 1981 tot
heden 51 aanvragen behandeld. Deze aan
vragen kwamen voornamelijk uit de agrari
sche sector. Ter vergelijking valt te ver
melden dat er in het gehele jaar 1980 7
aanvragen om een hinderwetvergunning zijn
binnengekomen.
Geluidshinder.
De laatste tijd zijn regelmatig gedeelten
van de wet geluidshinder in werking getre
den. Dit heeft onder meer geleid tot het
houden van het onderzoek inventarisatie sa
nering wegverkeerslawaai. Dit onderzoek
had tot doel een inventarisatie te maken
van woningen, scholen, verpleeginrichtin
gen en bejaardentehuizen die een geluids
belasting van het wegverkeer ondervinden
van 65 dB(A) of meer, respectievelijk 60 dB
(A) of meer.
Resultaat van dit onderzoek is dat twee
woningen zijn aangemeld voor subsidie in
het Indicatief meerjaren programma geluid
1983—1987. In overleg met de Provinciale
Waterstaat in Zeeland zal worden nagegaan
welke maatregelen getroffen moeten wor
den. Op 1 februari 1980 is artikel 11 van
de Wet geluidhinder in werking getreden,
welk artikel bepaalt dat de gemeenteraad
bij verordening regels stelt in het belang
van het voorkomen of beperken van ge
luidhinder. De bepalingen van gemeentelijke
verordeningen betreffende dit onderwerp
blijven echter nog twee iaar na de inwer
kingtreding van dit artikel van kracht. In
de vergadering van uw raad van 18 janu
ari J.l. zijn daartoe de geluidbinderbepalin-
gen in de algemene politieverordening ver
vangen door bepalingen gebaseerd op de
wet geluidhinder. Gevolg hiervan was dat
de houders van muziekvergunningen een
nieuwe vergunning aan moesten vragen.
Deze muziekvergunningen zijn inmiddels
onder voorwaarden verleend.
Per 1 september 1982 zullen hoofdstuk IV
en V van de wet geluidhinder in werking
treden. Op grond van deze inwerkingtre
ding dienen rond industrieterreinen waarop
A-inrichtingen staan of zijn toegestaan, ge
luidszones te worden vastgesteld. In Kam
perland staat een A-inrichting op het in
dustrieterrein langs de haven. Van ^het be
stemmingsplan „Haven Kamperland" wordt
een herziening voorbereid. In deze herzie
ning zal een geluidszone worden opgeno
men, waarbuiten geen geluidsniveau hoger
dan 50 dB(A) mag heersen. Ter bepaling
van deze zone is er een akoestisch onder
zoek verricht: de resultaten van dit onder
zoek zijn echter nog niet bekend.
Het vervolg van deze aanbiedingsbrief
komt volgende week in dit blad.