Aanbiedingsbrief gemeente Wisser bij Begroting '83 kerke Deel 1 Dame en Heren, Met voldoening kunnen wij u hierbij op een redelijk tijdig tijdstip de gemeentebegro ting' voor het dienstjaar '83 in ontwerp aan bieden. Bij de samenstelling van het ontwerp was het opnieuw mogelijk gebruik te maken van de meest recente rekeningcijfers, namelijk die van de ontwerp-rekening over het dienst jaar 1981. Ten tijde van de samenstelling van de ontwerp-begroting kon niet worden be schikt over de gegevens omtrent de alge mene uitkering en de onderwijsuitkering uit het gemeentefonds. Om de voorbereidende werkzaamheden niet te vertragen is uitge gaan van een voortzetting van het voor 1982 gevoerde beleid van de rijksoverheid ten aanzien van de uitkeringen aan de ge meenten. Uiteraard is daarbij rekening ge houden met de toen reeds bekende ombui gingsmaatregelen voor 1982, die ook in vol gende jaren doorwerken. Uit de inmiddels ontvangen circulaires over genoemde uitkeringen voor 1983 is ge bleken, dat de raming van de algemene uit kering uit het gemeentefonds duidelijk te laag is opgevoerd. De onderwijsuitkering daarentegen was duidelijk te hoog geraamd vanwege extra bezuinigingen in 1983. Eén en ander is verwerkt in de eerste wijziging van de begroting 1983, die u hierbij ook wordt aangeboden. De eindcijfers van de algemene dienst zijn als volgt: gewone dienst: inkomsten 14.867.431.65, uitgaven 14.867.431.i5, geen saldo. Kapitaaldienst: uitgaven. 17.818.268.61, inkomsten 15.710.590.73, nadelig saldo 2.107.677.88. Zoals te doen gebruikelijk zijn in de kapi taaldienst geen ramingen opgenomen voor de uitvoering van nieuwe werken, omdat onder meer door het niet op tijd beschik baar komen van financieringsmiddelen ver traging in de goedkeuring van de begroting zou kunnen ontstaan. Op de gewone dienst zijn alleen de uit gaven geraamd die nodig zijn om de ge meentehuishouding en gemeentevoorzienin gen op een naar onze mening verantwoord peil te houden. Algemeen. De door de overheid geboden finan ciële armslag bepaalt in hoge mate de mo gelijkheden voor het voeren van een eigen gemeentelijk beleid. Het lijkt ons in het ka der van deze begrotingsbrief goed op te ne men, hetgeen door de staatssecretaris van binnenlandsee zaken omtrent de sociaal-eco nomische situatie is geschreven in de circu laire over de algemene uitkering uit het ge meentefonds voor het jaar 1983: „De verslechterde sociaal-economiscshe toe stand van Nederland Evenals in enkele voorafgaande jaren, hebben wij er behoefte aan de sociaal-eco nomische toestand van Nederland te memo reren, alvorens nader in te gaan op de fac toren die de verdeling en de omvang van de gemeentefondsuitkeringën bepalen. De economische ontwikkeling is in de af gelopen jaren steeds verder verslechterd. Dit kan niet zonder gevolgen blijven voor de collectieve sector. Teneinde te voor komen dat het financieringstekort van de overheid te ver zou oplopen zijn diverse om buigingsmaatregelen noodzakelijk geweest. Hoewel bij de opstelling van de Miljoenen nota 1982 al rekening was gehouden met sombere vooruitzichten ten aanzien van de ontwikkeling in 1982, bleken ook in 1982 ombuigingsmaatregelen onontkoombaar. Uit prognoses van het Centraal Planbu reau van maart van dit jaar bleek de' eco nomische ontwikkeling nog verder verslech terd te zijn. Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar de zogenaamde Voor jaarsnota 1982 (Tweede Kamer, zitting 1981- 1982, 17 351, nr. 10). Evenals in 1980 en 1981 meent de Regering dat het noodzake- li'k is ook een bijdrage van de lagere over heden te vragen. Voor het Gemeentefonds betekent dat een structurele verlaging van de algemene uitkering met 47.9 miljoen in 1982, en 122.6 miljoen in 1983, oplo pend tot 185.1 miljoen in 1985. In het vervolg van deze circulaire zal nader op de ombuigingen worden ingegaan. Voor 1983 zal het in de meerjarenraming begrepen volume-accres van 1 procent in beginsel worden gehandhaafd onder aftrek van het accres in de bijdrage van de alge mene uitkering in de ombuigingen ad 74.7 miljoen (zie punt IV.4). Overigens zal het resterend accres niet voldoende zijn om de stijging van de uitkeringsbasis op te vangen, zodat een verlaging van het uitke ringspercentage onvermijdbaar is. Voorzover in het kader van de besluit vorming rond de rijksbegroting 1983 in ver band met voorgenomen rijksbeleid tot aan vullende compensaties voor de uitkering uit het Gemeentefonds wordt besloten, zul len daarover in het najaar nadere mede delingen worden gedaan. De Minister van Financiën en ik willen nogmaals benadrukken dat wij ons realise ren dat de gemeentebesturen voor moeilijke keuzen worden geplaatst. Er is geen of nau welijks ruimte voor taakuitbreidingen. Veel al zal het afstoten c.q. inkrimpen van ta ken onontkoombaar zijn. In dit verband merken de Minister van Financiën en ik nog het volgende op. Onder de huidige economische toestand wordt van alle gemeenten verwacht dat zij een sterk terughoudend beleid zullen voeren teneinde een sluitende begroting te handhaven. Hier bij zullen aanvragen om toepassing van ar tikel 12 van de Financiële-Verhoudingswet 1960 kritisch worden beoordeeld. Het is im mers niet acceptabel dat de voor alle ge meenten noodzakelijke ombuigingen worden ontlopen door het aanvragen van aanvul lende steun op grond van artikel 12 van de Financiële-Verhoudingswet 1960, ten koste van de gemeenten die, soms met veel pijn, de begrotingen wel sluitend weten te hou den. Bij het onderzoek zal dan ook nauw keurig worden gelet op de „hardheid" van de oorzaken die tot de tekort-situatie heb ben geleid. Indien geconstateerd wordt dat in onvoldoende mate is gestreefd naar nood zakelijke ombuigingen, zal het tekort voor rekening van de desbetreffende "emeente worden gelaten". Ondanks deze zeer sombere berichten zijn wij verheugd te kunnen meedelen, dat het beeld van de ontwerp-begroting 1983 voor deze gemeente niet al te ongunstig is. De oorzaken hiervan zijn: a. door het toepassen van extra afschrijvingen op inves teringen in de jaren tot en met 1980 is extra budgettaire ruimte ontstaan; b. in de algemene uitkering uit het gemeentefonds voor 1983 is een veel hogere component voor loon- en prijscompensaties 1982 opge nomen dan werd voorzien: c. de herverde lingsmaatregel voor de algemene uitkering, waarbij het bedrag per inwoner wordt ver laagd onder gelijktijdige verhoging van het bedrag per woning, pakt voor deze gemeen te bijzonder gunstig uit. Hierbij wordt na melijk uitgegaan van gemiddeld 4 inwoners per woning. Het gemiddelde in Wissenkerke is iets meer dan 2; d. een lagere stand van de rente dan bij de begroting 1982 moest worden verwerkt. De raming op de post onvoorziene uitga ven beloopt een bedrag van 344.437.60 (inclusief de eerste begrotingswijziging). Bij het opmaken van de ontwerp-begro ting kon geen rekening worden gehouden met de lasten van een aantal investeringen, waartoe uw raad recentelijk heeft besloten. Dit betreft de volgende investeringen met de daarbij vermelde kapitaallasten: Uitbreiding gemeentehuis (aankoop Voor straat 27) 11.270.00, aanschaf plattegron den van de gemeente 4.050.00, verbete ring kruispunt Molenweg-Ruiterplaatweg 1.400.00, aankoop grond en schuur Noord straat Kamperland 27.000.00. Nog te ver wezenlijken: aanschaf nieuwe brandweer auto enz. Kamperland plm. 51.500.00 To taal 95.220.00. Beschikbaar in 1983 voor onvoorziene uit gaven en nieuwe onrendabele investeringen is derhalve een bedrag van 249.217.60. Gelet op de hoogte van dit bedrag, dat wat ruimer is dan in 1982, menen wij voor 1983 u te kunnen voorstellen een pas op de plaats te doen met het verhogen van een aantal heffingen. Dit betreffende de on- roerend-goedbelastingen, de woonforensen- belasting en de toeristenbelastingen. Ten aanzien van de andere belastingen, heffingen en retributies stellen wij u voor deze met vier procent te verhogen. Dit percentage van 4 is ontleend aan een cir culaire van de minister van binnenlandse zaken. Hierin is bepaald, dat overheidsta- rieven voor retributies en gebruikstarfeven met niet meer dan vier procent mogen stij gen. Gejet op de hoogte van vele tarieven zeker ook in vergelijking met andere gemeenten menen wij dat een verhoging met genoemd percentage alleszins redelijk is Deze voorgestelde verhogingen leveren een meeropbrengst op van 13.192.40, waarmee de raming voor onvoorziene uitgaven en nieuwe onrendabele investeringen komt op 262.410.00. Dit bedrag moet naar de me ning van ons college voldoende zijn voor het opvangen van tegenvallers en het deen van nieuwe investeringen. Ter vergelijking het bedrag voor 1982: 267.146.36. Belastingen, retributies en tarieven. Zoals hiervoor reeds is aangehaald ach ten wij de financiële positie van de ge meente vqor 1983 zodanig, dat de belang rijkste eigen heffingen buiten schot kunnen blijven bij tariefsverhogingen in het ko mende jaar. Dit betreffen de onróerend- goedbelastingen, woonforensenbelasting en de toeristenbelastingen. Daarnaast willen wij buiten de verhoging houden de leges voor bouwvergunningen en de welstandsleges. De leges voor welstand worden in rekening gebracht tot het bedrag dat de gemeente aan de dienst gemeentewerken moet beta len. De leges voor bouwvergunningen gaan omhoog als gevolg van het stijgen van de bouwkosten. Het verhogen van de leges tarieven zou een dubbele verhoging beteke nen. Op zich ongewenst, zeker in een tijd dat de bouwactiviteiten toch al op een zeer laag pitje staan. Hierna volgt een nadere uiteenzetting en motivering omtrent de heffingen, waarvan ons college vindt dat de tarieven wel ver hoogd dienen te worden. Reinigingsrechten. Voorgesteld wordt deze rechten met ongeveer 4 pet. te verhogen. Het tarief gaat dan van 62,40 naar 64,80 per aansluiting. De meeropbrengst wordt geraamd op 4.430.40. Hondenbelasting Overeenkomstig hetgeen de laatste jaren gebruikelijk is wordt ten aan zien van deze belasting voorgesteld het ta rief voor tweede en volgende honden met een stijgend percentage te verhogen. Het voorstel komt neer op verhoging van het tarief voor de le hond met 4 pet, voor de tweede hond met 5 pet., voor de 3e hond met 6 pet., voor de 4e hond met 7 pet. en voor de 5e en nog meer honden met 8 pet. Het tarief per kennel ware eveneens met 4 pet. te verhogen. De meeropbrengst wordt geraamd op 400.00. Begrafenisrechten en vergoeding gebruik lijkauto Ook hiervoor wordt u een verhoging van 4 pet. voorgesteld, hetgeen een meer opbrengst betekent van 612.60. Gebruiksvergoedingen sportterreinen, gym nastieklokalen, tennisbanen, dorpshuizen en zwembad. Een verhoging van deze tarieven levert een meeropbrengst op van 149.40. Wij merken hierbij op, dat het gebruik van de gymnastieklokalen loopt van 1 au gustus tot en met 31 juli van het daarop volgende jaar. De verhoging met 4 pet. kan derhalve pas ingaan per 1 augustus 1983. Alvorens u terzake uitgewerkte voorstel len te doen zullen wij het voornemen om de tarieven met 4 pet. in 1983 te verhogen ter beoordeling voorleggen aan de sport-cul- tuurcommissie. Secretarieleges en havengelden. Bij een ver hoging met 4 pet. van deze tarieven wordt een meeropbrengst geraamd van 920.00. Liggelden pleziervaartuigen. Het voorstel is om de liggelden voor pleziervaartuigen in de jachthaven en handelshaven eveneens met 4 pet. te verhogen. De meeropbrengst wordt geraamd op 5.780.00. Hierbij merken wij nog op, dat de exploi tatie-uitkomsten van de jachthaven nade lig zullen worden beïnvloed vanwege de voorgenomen bouw van een nieuw toilet- douchegebouw, waarvoor de dienst gemeen tewerken een plan aan het opstellen is. Na dat de kosten hiervan bekend zijn zullen wij pogingen in het werk stellen om een extra verhoging van de liggelden voor de jachthaven door te voeren teneinde de ex ploitatiekosten weer sluitend te doen zijn. Voor een uitvoeriger toelichting op de voorgestelde verhogingen verwijzen wij u naar de afzonderlijke voorstellen ter zake met de daarbij behorende toelichtingen en financiële overzichten. Deze voorstellen zul len in de meeste gevallen aan u worden gedaan in de raadsvergadering, waarin de ontwerp-begroting 1983 wordt behandeld. Gereedgekomen en in uitvoering zijnde werken. Als te doen gebruikelijk geven wij u in deze aanbiedingsbrief een overzicht van de belangrijkste investeringen, die de laatste 12 maanden hebben plaats gevonden. Hieromtrent valt het volgende te ver melden: a. uitgevoerde werken enz.: scho nen gemeentelijk archief, invoering stil a- 'larm brandweer, verbetering openbare ver lichting Stroodorp Kamperland, aanleg par- keerstrook Molenweg Kamperland, verbe tering torenuurwerk Geersdijk, bouw- en woonrijp maken bestemmingsplannen Wis senkerke zuid-west, Geersdijk oost II en Kamperland II, bouw clubaccommodatie w Bevelanders Kamperland, inrichting idem, gedeeltelijke restauratie korenmolen „De Onderneming" Wissenkerke, uitbreiding o- penbare verlichting De Banjaard Kamper land, uitbreiding gemeentehuis (aankoop woning Voorstraat 27) Wissenkerke, recon structie gedeelte weg Tuindorp Wissenker ke, aankoop zogenaamde Franse Pad (Tuin dorp) Wissenkerke, aanschaf kooimaaier ten behoeve van gemeentewerken, vernieuwen rioolpompinstallatie Beatrixstraat Wissen kerke, aanschaf stencilmachine o.l.s. Wis senkerke, nieuwe inrichting (meubelen) c.n.s. Kamperland, vernieuwen takel van lier op jachthaven Kamperland, aanschaf gemeente- vlaggen. 'b. In uitvoering zijnd en/of binnenkort te realiseren: aanschaf plattegronden van de gemeente, nieuwe brandweerauto Kamper land en (eventueel) aanpassing brandweer- garage te Kamperland, verbetering kruispunt Molenweg/Ruiterplaatweg Kamperland, uit breiding begraafplaats Kamperland, verbete ring riolering Tuindorp Wissenkerke, aan schaf gymnastiektoestellen, verdere restau ratie molen „De Onderneming" Wissenker ke, uitbreiding ligplaatsen jachthaven Kam perland, vernieuwen douche/toiletgebouw jachthaven Kamperland, opknappen voorma lige Veersteiger Kamperland, gasvoorziening onrendabele percelen, aankoop grond fam. De Putter Kamperland. Nieuwe investeringen. Voor 1983 denkt ons college aan de rea lisering van de hierna te noemen projecten: aanleg parkeerplaatsen Nieuwstraat/Noord- straat Kamperland, wachthokje buspassa giers Noordstraat Kamperland, verbetering dorpshuis Kamperland, verbetering z.g. Franse Pad (Tuindorp) Wissenkerke. ALGEMEEN BESTUUR. Bevolking. Loop van de bevolking tot en met 31 juli 1982: geboren 20, overleden 19, geboorte overschot plus 1. Ingekomen 101, vertrokken 52. vestigingsoverschot plus 49. Toename be volking dus plu$ 50 personen. Aantal inwo ners per 31 juli 1983 3181. Uit het vorenstaande overzicht valt op te maken, dat in de eerste helft van het jaar 1982 een opzienbarende ommezwaai is ge komen in de lichte daling van het aantal inwoners in de laatste jaren. Dit wordt ver oorzaakt doqr een groot vestigingsoverschot in de eerste zeven maanden van 1982. En dat ondanks de zeer geringe activiteiten op woningbouwgebied. In de eerste helft van 1982 hebben veel vestigingen plaats gevon den in woningen, die soms lange tijd leeg hebben gestaan. De leegstand van woningen is evenredig aan de bevolkingstoename verminderd. Reorganisatie binnenlands bestuur. Ook in deze begrotingsbrief moeten wij vaststellen, dat van de reorganisatie van het binnenlands bestuur weinig tot niets terecht is gekomen. Als gevolg van de kabinets crisis in dit jaar verwachten wij niet, dat wij u op dit punt binnenkort mededelingen kunnen doen omtrent de reorganisatie. Meer te doen is er op het punt van de decentralisatie. Steeds meer taken worden naar lagere overheden verschoven. Te den ken valt aan bestuurlijke aangelegenheden, welzijnsaangelegenheden, sociaal-economi sche aangelegenheden en ruimtelijke aange legenheden. Omdat decentralisatie in principe de af stand tussen bestuur en bestuurden ver kleint, zijn wij hiervan voorstander. Echter, het betekent meer werkzaamheden voor de lagere overheidsorganen. En helaas moeten we in nogal wat gevallen constateren, dat decentralisatie- van financiën en personeel niet plaats vindt. Derhalve hebben wij grote bezwaren tegen de manier waarop de de centralisatie van taken thans plaats vindt. Hetzelfde kan worden gezegd van het op leggen van nieuwe taken ter uitvoering van nieuwe wetgeving. Ook dit dient naar onze mening uitsluitend te geschieden onder ge lijktijdige beschikbaarstelling van financiële middelen. BRANDWEER, VERKEER EN VERVOER. Brandweer. Bij de aanbiedingsbrief bij de begroting 1982 werd aangekondigd dat het z.g. .-.stil alarm", waarvoor door u een krediet be schikbaar was gesteld na goedkeuring van de desbetreffende begrotingswijziging zou worden aangeschaft. Inderdaad vond de aanschaf nog in 1981 plaats en werden de oproepontvangers in december in gebruik genomen. Het systeem werkt tot volle tevredenheid. De sirene in Kamperland is inmiddels bui ten werking gesteld, terwijl de sirene te Wissenkerke voorlopig „operationeel" dient te blijven omdat daarop een rechtstreekse melding plaats vindt vanuit het bejaarden tehuis „Vredestein". Zodra voor dit tehuis een financieel aanvaardbare oplossing is ver kregen voor een rechtstreekse melding naar de alarmcentrale te Vlissingen, zal ook de sirene te Wissenkerke buiten werking wor- den gesteld. Op 6 september j.l. vonden de eerste be sprekingen plaats om te komen tot de aan schaf van een nieuwe bluseenheid voor het korps Kamperland. Thans zal worden over gegaan tot het maken van een bestek voor de opbouw van de wagen. Mogelijk zal u eind 1982 nog een krediet vdor de aanschaf van de wagen worden gevraagd. Aangezien de gemeente Wissenkerke één van de weinige zo niet de enige ge meente in de regio Midden- en Noord-Zee land is, waar nog niet is overgegaan tot aanpassing van de rechtspositie-regelingen conform het ontwerp van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, is ook op dat gebied een onderzoek gaande. Gestreefd wordt er naar nog vóór 1 janu ari 1983 een nieuwe rechtspositie-regeling voor het brandweerpersoneel ter vaststelling aan te bieden. Omtrent het ontwerp zal vooraf overleg plaatsvinden met de be trokken brandweerelieden. Verkeerswetgeving. Het Ministerie van Verkeer en Water staat had plannen nog voor de zomer van 1982 een wijziging van het Reglement ver keersregels en verkeerstekens door te voeren om binnen de bebouwde kom een snelheids limiet van 30 km per uur mogelijk te ma ken. Begin 1982 werd op het departement reeds gestudeerd op de criteria waaraan gemeenten moeten voldoen om zo'n verlaagd snelheidsmaximum in te kunnen voeren. Eén van de mogelijkheden die daarbij wordt o- verwogen is in het geheel geen criteria te stellen en de beslissing waar men 30 km per uur wil invoeren geheel aan de gemeente zelf over te laten. Een produkt van de de- centralisatiegolf zo licht men bij verkeer en waterstaat toe. De kans dat het verlaagd snelheidsregime geheel aan de gemeenten zelf wordt overge laten is overigens niet groot. Andere moge lijkheden, die waarschijnlijk meer kans ma ken, zijn een ministeriële goedkeuringsrege ling of voorwaarden voor wat betreft het wegontwerp. Dit laatste ligt het meest in de rede, omdat een soortgelijke koppeling tussen vormgeving en wetgeving ook is ge maakt bij de totstandkoming van een juri disch regime voor het woonerf. Sanering wegen-beheer. Begin 1981 heeft de minister van Verkeer en Waterstaat een voorontwerp van wet tot herziening van de Wet uitkeringen wegen aan de belanghebbende instanties ter beoor deling toegezonden. De reacties op dit voor ontwerp waren over het algemeen zeer ne gatief. Deze kritiek heeft eeleid tot een her overweging van de uitgangspunten, die aan het voorontwerp ten grondslag hebben ge legen. Het resultaat van de heroverweging is neergelegd in een nota die de minister van Verkeer en Waterstaat (mede namens de minister van Financiën) en de staats secretaris van Binnenlandse Zaken op 6 a - pril 1982 hebben aangeboden aan de Tweede Kamer. In deze nota worden enkele belangrijke en ingrijpende beleidsvoornemens ten aan zien van de wegenfinanciering en het we- genbeheer aangekondigd. Het gaat om twee hoofdzaken, n.l.: a. de intrekking van de Wet uitkering wegen; b. de aankondiging van een Wet sanering wegenbeheer. ad a. Het is de bedoeling om de gelden via intrekking van de wet over te hevelen naar de algemene uitkering aan provincies en gemeenten. Dit betekent dat de doeluit keringen voor de wegen worden omgezet in algemene uitkeringen. De hoéveelheid mid delen zal echter niet toenemen, integendeel een gedeelte zal beschikbaar moeten blijven om de kosten te dekken van de problemen, die zich bij de invoering van de sanering van het wegenbeheer zullen gaan voordoen. ad b. Bij de sanering gaat men er van uit dat de primaire wegen bij het rijk komen, de secundaire en tertiaire wegen bij de pro vincies en de overige wegen bij de gemeente. In deze opzet is er van wegenbeheer door de waterschappen geen sprake meer. Dit laatste stemt overeen met het geschrevene onder a. Dat dit een gigantische operatie zal moeten gaan worden, behoeft geen be toog. Het moeilijke op dit moment is dat niets valt te zeggen over de uiteindelijke voor- en nadelen. Een spoedige duidelijkheid hierover is zeer gewenst, zodat ook de konsekwenties voor onze gemeente overzien kunnen wor den. Het is de bedoeling dat de sanering binnen een termijn van twee tot drie jaar moet plaatsvinden. Per 1 januari 1985 moet de operatie voltooid zijn. Het ontwerp van de saneringswet kan in de loop van 1983 worden verwacht. Straten en wegen. Wij zijn van mening, dat de gemeentelijke wegen zowel binnen als buiten de be bouwde kommen in een redelijke tot goede staat van onderhoud verkeren. De jaarlijks gevoteerde bedragen voor het on derhoud behoeven dan ook geen extra bij stelling. Omtrent het tracé van de weg over de Oosterschelde-afsluitingsdam zijn het laats te jaar geen berichten meer vernomen. Een zeer heet hangijzer is ook de beveili ging van het kruispunt Provincialeweg— Oost-westweg ten zuiden van de kern Wis senkerke. Zoals bekend wordt door de pro vincie de mogelijkheid bezien het kruispunt te beveiligen door plaatsing van verkeers lichten. We spreken de hoop uit, dat deze beveiliging er zeer snel zal komen. VOLKSGEZONDHEID. Rioleringen en zuiveringen. Evenals voorgaande jaren moet worden gemeld, dat door ons aangemelde plannen niet in aanmerking zijn gekomen voor toe kenning van stfbsidie op grond van de re geling kostbare en urgente rioleringswerken Wij blijven proberen op grond van deze regeling subsidie binnen te halen, hoewel onze verwachtingen op dit punt gezien het naar verhouding beschikbare subsidie bedrag en het grote aantal plannen van ge meenten niet hoog gespannen zijn. Op 17 mei 1982 is door u vastgesteld het bestemmingsplan voor een zuiveringsinstal latie aan de Bosdijk ten zuiden van de Oost-westweg. Dit plan is ter goedkeuring ingezonden aan het College van Gedepu teerde Staten van Zeeland. Veiligheid. Ingevolge de wet op de rampenplannen dient iedere gemeente per 1 september 1983 te beschikken over een gemeentelijk ram penplan. Door de provincie is daartoe aan alle Zeeuwse gemeenten een toetsingsmodel voor gelegd, teneinde een zo groot mogelijke uni formiteit te verkrijgen. Het vaststellen van een dergelijk plan is op zich niet zo'n om vangrijk werk. Uit een rampenplan vloeit na melijk echter voort de verplichting z.g. ram penbestrijdingsplannen op te stellen. In deze rampenbestrijdingsplannen, die door de bur gemeester dienen te worden vastgesteld, dienen instructies te worden vastgelegd voor gemeentelijke diensten en functionarissen. In het komende begrotingsjaar zal u in ie der geval een voorstel worden gedaan tot vaststelling van het gemeentelijk rampen plan. Het zal u reeds nu duidelijk zijn, dat het opstellen van rampenbestrijdingsplannen qua personeel en inzet geen kleinigheid zijn. Door een ambtelijke werkgroep van de Be- velandse gemeenten en Tholen wordt één en ander thans voorbereid. Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker. Sinds 1978 voert het Centraal Bureau voor keuringen op medisch-hygiënisch gebied (C.B.K.) te 's-Gravenhage ook in onze ge meente jaarlijks een bevolkingsonderzoek uit ter opsporing van baarmoederhalskanker Daartoe ontvangt elk jaar een derde deel van de vrouwen in de leeftijdsgroep 35 tot en met 53 jaar een oproep. Na 3 jaren heb ben alle vrouwen gelegenheid gehad aan het onderzoek deel te nemen en is inmid dels een tweede ronde gestart. Dit jaar wordt het onderzoek gehouden op 2 november. In 1982 brengt het C.B.K. 17.50 per on derzoek in rekening. Op verzoek van de Provinciale Raad voor de Volksgezondheid werd de eigen bijdrage van de deelneem sters op 10.00 gehouden. Het rijk vergoedt de laboratoriumkosten. De dames die in 1981 verhinderd waren zullen dit jaar nogmaals een oproep ont vangen. Het onderzoek wordt uitgevoerd in een mobiele onderzoekauto van het Centraal Bureau voor Keuringen, welke in Wissen kerke en Kamperland standplaats inneemt bij het wijkgebouw van het Groene Kruis en in Geersdijk bij het Drenthehuis. De se cretarie-afdeling bevolking verzorgt de op roepingen en de administratie. MILIEU. Hinderwet. Eind 1981 is er een onderzoek naar de uitvoering van de Hinderwet in de praktijk gestart, waarbij met name de gemeenten in Zeeland onder de loep zijn genomen. Daar bij zijn tevens de behoeften aan en de wen sen ten aanzien van een andere organisatie van de uitvoering van deze wet aan de orde gekomen, waarbij in het bijzonder werd gedacht aan regionale samenwerking. Het in Zeeland uitgevoerde onderzoek is inmiddels afgerond. De opstellers van het ter zake uitgebrachte rapport zijn welis waar van oordeel dat er aanleiding bestaat om in Zeeland te komen tot regionalisering van taken, doch bij de gemeenten wordt die noodzaak niet aanwezig geacht. Die weerstand tegen samenwerkingsver banden vindt zijn oorzaak vooral in het feit dat de gemeentelijke handelingsvrijheid aangetast zal worden. Daarnaast kan het aangaan van een gemeenschappelijke rege ling kostenverhogend werken. Ten aanzien van de situatie in onze ge meente kan, gezien de vrij geringe proble men, vooralsnog volstaan worden met het voeren van een beleid dat gericht is op een selectieve toepassing van de Hinderwet, waarbij klachtenbehandeling en vestiging van nieuwe bedrijven specifieke aandacht krijgen. Per 1 november 1981 is de Hinderwet ge wijzigd, waarbij de criteria voor het al of niet verlenen van een vergunning zijn ver scherpt en de middelen ter handhaving van de Hinderwet zijn vergroot. Onder invloed van deze wijziging is het aantal vergunning aanvragen de afgelopen periode enorm ge stegen. Er werden van 1 november 1981 tot heden 51 aanvragen behandeld. Deze aan vragen kwamen voornamelijk uit de agrari sche sector. Ter vergelijking valt te ver melden dat er in het gehele jaar 1980 7 aanvragen om een hinderwetvergunning zijn binnengekomen. Geluidshinder. De laatste tijd zijn regelmatig gedeelten van de wet geluidshinder in werking getre den. Dit heeft onder meer geleid tot het houden van het onderzoek inventarisatie sa nering wegverkeerslawaai. Dit onderzoek had tot doel een inventarisatie te maken van woningen, scholen, verpleeginrichtin gen en bejaardentehuizen die een geluids belasting van het wegverkeer ondervinden van 65 dB(A) of meer, respectievelijk 60 dB (A) of meer. Resultaat van dit onderzoek is dat twee woningen zijn aangemeld voor subsidie in het Indicatief meerjaren programma geluid 1983—1987. In overleg met de Provinciale Waterstaat in Zeeland zal worden nagegaan welke maatregelen getroffen moeten wor den. Op 1 februari 1980 is artikel 11 van de Wet geluidhinder in werking getreden, welk artikel bepaalt dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt in het belang van het voorkomen of beperken van ge luidhinder. De bepalingen van gemeentelijke verordeningen betreffende dit onderwerp blijven echter nog twee iaar na de inwer kingtreding van dit artikel van kracht. In de vergadering van uw raad van 18 janu ari J.l. zijn daartoe de geluidbinderbepalin- gen in de algemene politieverordening ver vangen door bepalingen gebaseerd op de wet geluidhinder. Gevolg hiervan was dat de houders van muziekvergunningen een nieuwe vergunning aan moesten vragen. Deze muziekvergunningen zijn inmiddels onder voorwaarden verleend. Per 1 september 1982 zullen hoofdstuk IV en V van de wet geluidhinder in werking treden. Op grond van deze inwerkingtre ding dienen rond industrieterreinen waarop A-inrichtingen staan of zijn toegestaan, ge luidszones te worden vastgesteld. In Kam perland staat een A-inrichting op het in dustrieterrein langs de haven. Van ^het be stemmingsplan „Haven Kamperland" wordt een herziening voorbereid. In deze herzie ning zal een geluidszone worden opgeno men, waarbuiten geen geluidsniveau hoger dan 50 dB(A) mag heersen. Ter bepaling van deze zone is er een akoestisch onder zoek verricht: de resultaten van dit onder zoek zijn echter nog niet bekend. Het vervolg van deze aanbiedingsbrief komt volgende week in dit blad.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1982 | | pagina 4