Aanbiedingsbrief bij Begroting '83
van de gemeente Kortgene Deel 2
Dat maakt het naar onze mening mogelijk
en wenselijk de beoogde officiële jachthaven
op kleine schaal, thans spoedig te reali
seren. Helaas is het juridische konflikt
tussen de huidige exploitant en de provincie
nog steeds niet opgelost.
Omtrent de overlast door vooral jeugdige
bezoekers van horecabedrijven in de kern
Kortgene is vóór het seizoen 1982 overlegd
met de horeca-ondernemers en de politie.
De indruk bestaat dat de overlast vermin
derd is, maar helaas (nog?) niet geheel
beëindigd. Dit onderwerp zal de nodige
aandacht blijven vragen èn krijgen.
Tot op heden is cr op het door u inge
nomen standpunt met betrekking tot de
24-uurs-regeling voor het Veerse Meer door
de andere participanten (met uitzondering
van de raad van de gemeente Veere) ne
gatief gereageerd, zodat voorshands geen
wijziging van deze regeling is te verwachten.
Wij blijven van mening, dat deze regeling
herzien moet worden en zullen daarop blij
ven aandringen. Een nieuw element in deze
discussie is, de snel toegenomen terugloop
in de bezetting van meerdere havens aan
het Veerse Meer. Enerzijds verhoogt dat
de behoefte aan passanten in de havens
en derhalve het tegengaan van gratis nacht
verblijf aan allerlei verpozingssteigers, an
derzijds maakt deze ontwikkeling het nodig
op te passen met maatregelen die de aan
trekkingskracht van het Veerse Meer voor
de watersporter nadelig zouden beïnvloeden
Afsluitend kan omtrent de recreatie en
het 'beleid op dat terrein nog het volgende
worden opgemerkt:
De exploitatie van camping „De Paarde
kreek" is nu enkele jaren in particuliere
handen. Dit levert geen problemen op en
de in het verleden regelmatig in bijvoor
beeld uw raad voorkomende „camping-
zorgen" in verband met nieuwe investerin
gen, onderhoud, etc. zijn gelukkig
niet meer aan de orde. Overeenkomstig
het kontrakt „schouwt" ons college enkele
malen per jaar de camping; daarbij bleek
er geen aanleiding tot het maken van
opmerkingen.
Het vorig jaar op initiatief van de ge
meente Kortgene ingevoerde (minimale) sys
teem van bepaalde openingstijden voor het
wegverkeer op de Zandkreekdam is
enigszins aangepast ook in 1982 van
kracht. Doordat in de zomer zowel het
scheepvaartverkeer, als het wegverkeer hun
top-intensiteit hebben, zal ter plaatse altijd
hinder blijven optreden, zolang er geen
ongelijkvloerse kruising is. Dat laatste lijkt,
zeker in deze economisch moeilijke tijd,
niet te verwachten.
Nu de „vakantie in eigen land" vooral
dit jaar sterk is toegenomen als gevolg
van de veranderde economie en de weers
omstandigheden bovendien uitermate gun
stig waren, moet ons inziens .in de komende
jaren een tctenemende druk op ook ons
gebied worden verwacht. Dit jaar waren er
reeds problemen: illegaal kamperen, vele
malen het bordje „vol" bij de bestaande
camping en parkeerperikelen. Het lijkt no
dig zich te 'beraden over de vraag of het
recente terughoudende beleid met betrek
king tot uitbreiding van de recreatie-capa
citeit in Zeeland niet moet worden bij
gesteld. Niet om alles maar toe te laten,
maar om door gerichte capaciteits-vergro-
ting in te spelen op de veranderende om
standigheden. Voor de gemeente Kortgene
zou dat kunnen betekenen: het mogelijk
maken van een camping nabij Colijnsplaat,
alsmede een kleine eenvoudige camping
nabij Kats.
Bungalowparken met verbuur-zomerwo
ningen zijn economisch gezien slechts ex
ploitabel, indien zij van grote omvang zijn.
In verband met die omvang aoht ons college
het creëren daarvan nabij Colijnsplaat en
Kats ongewenst. Denkbaar zijn wel kleine
aantallen in relatie met een camping.
4. Diversen.
a. Streekplan Midden-Zeeland en Beleids
nota Oosterschelde. Recent zijn deze twee
belangrijke planologische beleidsinstrumen
ten door de provincie vastgesteld. Daarmee
ligt het „ruimtelijk beleid in hoofdlijnen"
voor de komende jaren vast. Eveneens is
vastgesteld de bestuurlijke intentieverkla
ring ten behoeve van het beheer van het
Oosterscheldegebied.
b. Bevolkingsverloop. De voortschrijdende
gezinsverdunning, het relatief zeer ihoge
aantal bejaarden en het ook in de gemeente
Kortgene toenemende aantal echtscheidin
gen, beïnvloeden het bevolkingsverloóp in
toenemende mate. Een voorbeeld daarvan is,
dat vrijkomende huurwoningen relatief vaak
moeten worden toegewezen aan zgn. on
volledige gezinnen. In absolute aantallen
ziet het bevolkingsverloop er als volgt uit:
1971 1976 1981 1/9-1982
Colijnsplaat 1469 1593 1561 1556
Kats 441 386 398 412
Kortgene 1356 1332 1496 1504
Totaal 3266 3311 3455 3472
Door de bestaande plannen en ontwik
kelingen (dorpsvernieuwing, enige ruimte in
bestaande uitbreidingsplannen en toename
permanente bewoning aan Veerse Meer en
in De Boogerd), is een geringe jaarlijkse
groei een reëel toekomstbeeld.
III. Openbare Werken.
Enkele weken geleden is het werk voor
de verbetering van de riolering kern Kort
gene aanbesteed. Op korte termijn zal met
de uitvoering van dit werk worden be
gonnen. Het werk zal ook in 1983 nog
bepalend zijn voor het uiterlijk van de kern
Kortgene.
Na deze rioleringswerken zal de herbe
strating van de tracé's nog een rol van
betekenis gaan spelen. Met deze herbestra
tingen zullen zeer waarschijnlijk de bomen
in de Hoofdstraat alsmede de indeling van
deze straat in het kader van de dorps
vernieuwing („woonbuurtverbetering") mee
genomen kunnen worden. De nieuwe ge-
meenteloods in de kern Kortgene heeft
zijn bestemming als werkplaats voor ge
meentewerken en brandweer volledig waar
gemaakt. Er rest nu alleen nog een ver
fijning van de indeling. Voor wat betreft
de opslag van grond, puin en verhardings
materialen gaan de gedachten uit naar een
geschikte c.q. geschikt te maken lokatie.
Naast de in bijlage 13 van de ontwerp
begroting 1983 vermelde onderhouds- en
andere werkzaamheden, zullen in 1983 de
volgende onderwerpen in het bijzonder de
aandacht vragen:
a. Herbestratingen aan de Voorstraat,
Wilhelminastraat (ged.), Bernhardstraat
(ged.). Middenstraat, Zuid-Kerkstraat, Ro
zenstraat en Wet-Havenstraat. Hierin kan
nog verandering komen, wanneer het rap
port „Rationeel wegbeheer in de gemeente
Kortgene" zal zijn afgerond. Aan dit rapport
wordt in 1982 een begin gemaakt. Dit
rapport behelst een opzet van een meer
jarenplanning voor het wegbeheer in de
gemeente, door het maken van een uni
forme en eenvoudige visuele inspektie van
de wegen. Deze planning zal jaarlijks op
een duidelijke en eenvoudige manier kun
nen worden bijgesteld.
b. Uitbreiding van de begraafplaats te
Kats en het plaatsen van urnenmuren op
de begraafplaatsen in Colijnsplaat en Kort
gene. De plannen zijn bij de dienst Ge
meentewerken Walcheren/Noord-Beveland in
1982 in voorbereiding genomen. In 1983 zal
naar verwachting met de uitvoering kunnen
worden aangevangen.
c. In 1983 zullen de plannen voor het
vervangen van de bomen en het aanpassen
van de aanliggende parkeerstroken in de
Dorpsstraat te Kats gereed zijn, waarmee
aan de huidige aanblik van de straat een
eind kan worden gemaakt.
d. De parkeersituatie rondom de bomen
in de Oost- en West-Kerkstraat in Colijns
plaat zal als gewijzigde situatie in 1983
planklaar zijn. Het leefmilieu van de bomen
en van de bewoners van de straat zal
hierdoor positief worden beïnvloed.
IV. Sociale Zaken.
Ook in de sfeer van sociale zaken is
overduidelijk te bemerken, dat het met de
economie in Nederland niet goed gaat. In
toenemende mate wordt de gemeentelijke
afdeling Sociale Zaken gekonfronteerd met
schuldsaneringen, aanvragen in het kader
van de Algemene Bijstandswet en werkloos
heidsproblemen.
De cijfers van het aantal personen, dat
op uitkeringen via de Sociale Wetgeving
is aangewezen, vertonen over de laatste
jaren een nogal wisselend beeld:
Rijksgroepsregeling Werkloze Werknemers
Rijksgroepsregeling Zelfstandigen
Rijksgroepsregeling Oorlogslachtoffers
Algemene Bijstandswet (thuiswonenden)
Algemene Bijstandswet (in inrichtingen)
Algemene Bijstandswet (bejaarden)
Wet Werkloosheidsvoorziening (W.W.V.)
1977 1980 1981 16/8-1982
22 21 6 16
5 2 2 3
2 12 1
20 8 12 12
3 3 4 2
82 86 91 78
26 18 7 28
Totaal 160 139 124 140
Te verwachten is, dat in het bijzonder
het aantal uitkeringsgerechtigden voor de
W.W.V. in de nabije toekomst snel zal
toenemen.
Om alle aanvragen tijdig te kunnen be
handelen, op tijd de nodige controles te
kunnen verrichten en om te kunnen vol
doen aan de scherper wordende eisen van
rijkszijde met betrekking tot rapportage
etc. is het werk flink toegenomen. Mede
daarom is positief gereageerd op het ver
zoek van een MBO-studente om gedurende
twee jaar 20 uur stage per week op de
afdeling Sociale Zaken te kunnen lopen.
Nog twee aspekten vragen in dit verband
aandacht:
1. Naast het bovenvermelde passeren er
jaarlijks 120 huursubsidieverzoeken, een
25 akten van onvermogen en 20 school-
verlaters-bijstandsverzoeken.
2. Een financieel zeer zware post wordt
in toenemende mate het gemeentelijk aan
deel in de A.B.W. ten behoeve van bejaarden
in bejaardentehuizen. In de nu aangeboden
ontwerp-begroting 1983 komt als netto
gemeentelijk aandeel (d.w.z. de totale ABW-
kosten verminderd met 90% als rijksaan
deel) 178.000,— naar voren, terwijl dat
in 1982 150.000,— was en bijvoorbeeld in
1975 nog „slechts" 70.000,—. Deze stij
ging wordt veroorzaakt door een op
zichzelf noodzakelijke snelle verhoging
van de pensionprijzen in de bejaardente
huizen.
Het hoge aantal bejaarden dat in de ge
meente Kortgene in een bejaardentehuis
verblijft, wordt veroorzaakt door de enorme
„overbebedding". Zoals bekend, streeft men
landelijk naar 7% van de bejaarden in een
bejaardentehuis, hetgeen voor Kortgene
zt 45 bejaarden zou betekenen: de werke
lijkheid is ongeveer 130 (Rustoord in Co
lijnsplaat ruim SO en het Pensiontehuis
in Kortgene 50).
V. Welzijnsbeleid.
a. Proefprojekt De Bevelanden.
Nog steeds staat dit projekt centraal bij
het ontwikkelen van het gemeentelijk wel
zijnsbeleid. Deze ontwikkeling naar een
eigen beleid op het brede welzijnsterrein
heeft als centrale doelen:
decentralisatie, d.w.z. het beleid gaan
bepalen op het niveau waar het werk
plaatsvindt en is georganiseerd: lokale voor
zieningen door het lokale bestuur:
harmonisatie, d.w.z. de onderlinge sa
menhang van de voorzieningen in het oog
houden: doublures en „witte vlekken" voor
komen en waar nodig wederzijdse afstem
ming bevorderen.
Een en ander moet in nauw overleg met
zowel de betreffende instellingen en orga
nisaties als de gebruiker, tot stand komen.
Zoals bekend zal deze gehele systematiek
wettelijk geregeld worden in de Kaderwet
Specifiek Welzijn: deze wet is vorig jaar
door de Tweede Kamer aangenomen en is
thaiis in de Eerste Kamer aan de orde.
Invoering van de wet zal plaatshebben door
middel van de zgn. Invoeringswet. Deze
invoeringswet wordt momenteel voorbereid.
Daarbij spelen de tot nu toe opgedane
ervaringen in de 11 proefgebieden een
belangrijke rol. (De bedoeling van deze
proefprojekten is „het uittesten en opdoen
van ervaringen" met de Kaderwet: er zijn
er elf: verspreid over het. gehele land).
Het is vrijwel zeker, dat op grond van
die ervaringen wijzigingen in de Kaderwet
zullen worden aangebracht, zoals vereen
voudigingen in de procedures en meer af
stemming op het in de toekomstige nieuwe
Gemeentewet voorziene planningssysteem.
Sinds 1 januari 1982 is van kracht het
Besluit Proefgemecnten, waardoor voor
uitlopend op de Kaderwet in de proef
gemeenten tal van rijkssubsidieregelingen
en rijksbijdrageregelingen qua uitvoering
geheel in handen van de betreffende ge
meentebesturen zijn gelegd. Met andere
woorden het betreffende geld komt recht
streeks bij de gemeenten en die bepalen
geheel autonoom wat er mee gebeurt.
De voortgang in het Bevelandse projekt
verloopt bevredigend: alle stappen voor de
eerste ronde zijn gezet doordat inmiddels
ook het jaarprogramma is vastgesteld. Dat
neemt niet weg, dat er nog steeds on
effenheden zijn te signaleren, zoals:
het ontbreken van garanties voor
een uniform regionaal beleid ten aanzien
van allerlei regionale voorzieningen;
het in de tijd gezien uiteenlopen van
de momenten waarop de gemeentebegroting
wordt vastgesteld en het jaarprogramma.
Gelet op vooral de financiële samenhang
daartussen, is gelijktijdige behandeling van
deze twee beleidstukken wenselijk.
Als een zeer belangrijke positieve ervaring
van het gehele proces kan nu reeds vermeld
worden, dat de gemeentebesturen zich aan
zienlijk méér betrokken zijn gaan gevoelen
bij het welzijnswerk in hun gemeenten. In
Kortgene kan in dit verband in het bij
zonder de welzijnscommissie worden ge
noemd.
Ons college is van mening dat decen
tralisatie van het welzijnswerk en de daar
mee gepaard gabnde verankering van auto
nome planningsbevoegdheden op een voor
de bevolking belangrijk en veelal direkt
'herkenbaar terrein, van zodanig belang is,
dat loyale en positieve medewerking aan
het proefprojekt De Bevelanden geboden is
en blijft. Deze stellingname doet 'niets af
van te plaatsen en geplaatste kritische kant
tekeningen bij een aantal aspekten van het
geheel. Bij die kritiek houden we echter ook
in het oog, dat we met een proef bezig
zijn op een moeilijk en voor de gemeenten
vrijwel nieuw teerrein: het zou onwezenlijk
zijn als dan alles direkt vlekkeloos zou
verlopen, zonder behoefte aan korrekties.
b. Akkomodaties, etc.
De renovatie van het dorpshuis 'De Brug'
te Colijnsplaat is eind 1981 gereed geko
men. Naast de vreugde over het feit, dat
daarmee het voorzieningenniveau wederom
belangrijk is verbeterd, moet ook op een
schaduwzijde worden gewezen: samen met
het dorpshuis „De Pompweie" te Kortgene
kosten deze voorzieningen de gemeente zéér
veel geld. De ontwerp-begroting 1983 vóór
ziet voor „De Brug" een tekort van 85.000
en voor De Pompweie 90.000,—.
Mede in dat perspektief past voorzich
tigheid met een definitieve bestemming van
het leegkomende gebouw van de openbare
lagere school te Colijnsplaat. De boekwaar
de daarvan is ong 92.000,—, hetgeen
een op dit moment ongedekte kapi-
taalslast van zt 17.500,— per jaar bete
kent. Daarbij moet niet worden vergeten,
dat de instandhouding van het gebouw
jaarlijks ook onderhoudskosten zal vergen.
In dit zelfde kader moet ook de geplande
investering voor een aanmerkelijke verbe
tering van de verenigingsakkommodatie te
Kats gezien worden. Deze voor de leefbaar
heid van Kats noodzakelijke operatie, die
voorziet in een drastische vergroting en
verbetering van het huidige gymnastiek
lokaal aldaar op een wijze die het gebouw
voor meervoudig gebruik geschikt maakt,
zal meer dan 500.000,— gaan kosten. Ge
let op het belang van deze verbetering en
omdat er reeds ongeveer 300.000,— voor
is gereserveerd, kunt u ondanks deze hoge
kosten binnen afzienbare tijd toch een
konkreet voorstel verwachten.
c. Sport.
De sportakkommodaties in de drie ker
nen achten wij nog steeds van een zeer
aanvaardbaar niveau (zeker als de hiervoor
vermelde verbetering te Kats heeft plaats
gevonden). Nagegaan moet worden of het
onderhoud van de sportvelden, op hetzelfde
peil gehandhaafd kan worden als thans het
geval is of dat bijvoorbeeld méér zelfwerk
zaamheid moet worden nagestreefd.
Uit de begroting blijkt, dat de sport
velden in de drie kernen tezamen de vol
gende bedragen vergen: kapitaalslasten
58.600,— (dat is exclusief direkt afge
schreven delen van de investeringen door
bijdragen uit de toenmalige reserves en/of
fondsen); onderhoud etc. 46.8000,—:
105.400,als totale jaarlast.
Volledigheidshalve zijn de betreffende cij
fers voor de twee tenniscomplexen te .Kort
gene en Colijnsplaat tezamen: kapitaals-
lasten ƒ21.600,—: onderhoud, etc. ƒ9.300,
totaal ƒ30.900,—.
Het grote belang van de sport, als zin
volle en gezonde aktïeve vrijetijdsbesteding
en als passieve recreatievorm, neemt niet
weg dat de grote financiële offers wellicht
een zekere herbezinning nodig maken. (De
begroting 1983 toont als inkomsten aan:
totale huursom sportvelden 2895,— en
huuropbrengst tennisbanen 10.700,—).
In dit kader acht ons college het irreëel
in de nabije1 toekomst te denken aan de
totstandkoming van een sporthal en/of over
dekt zwembad. Zonder zeer grote externe
financiële bijdragen in dergelijke projekten.
zijn ze voor een gemeente als Kortgene
niet haalbaar.
Ons college betreurt het, dat het in Co
lijnsplaat steeds weer niet mogelijk blijkt,
de jeugd van een deel van het sportvelden
complex gebruik te laten maken als „trap
veldje".
VI. Onderwijs.
Van de aantallen leerlingen per school
gedurende dg laatste jaren kan het volgende
overzicht worden gemaakt:
1977 16/4-1982
kleuterschool Kats 12 12
chr. kleuterschool Colijnspl. 55 51
kleuterschool Kortgene 42 39
Totaal aantal kleuters 109 102
openb. lagere school Kats 36 27
opb. lagere school Kortg. 106 100
openb. lagere school Col. 84 92
chr. lagere school Col. 52 42
totaal aantal leerlingen 278 261
openb. Mavo Kortgene 88 76
Hierbij moet worden opgemerkt:
1. doordat als gevolg van het te kleine
aantal leerlingen de kleuterschool te
Kats buiten de rijksvergoedingen valt, kan
deze school sleohts bestaan met behulp van
een grote gemeentelijke financiële bijdrage
(thans zt 30.000,-):
2. de cijfers geven voor 1.977, 1979 en
1981 de gemiddelde werkelijke leerlingen
aantallen aan, terwijl 16/4-1982 de laatst
bekende officiële teldatum is.
In deze onderwijs-paragraaf vragen wij
in het bijzonder uw aandacht voor:
a. Ontwikkelingsprojekt. Het „ontwikke-
lingsprojekt kleine basisscholen gemeente
Kortgene", waaraan alle kleuter- en lagere
scholen van de gehele gemeente deelnemen,
nadert haar afronding. Er is door dit pro
jekt veel ervaring opgedaan met betrekking
tot allerlei problemen en mogelijkheden van
de toekomstige basisschool voor 4 12-
jarigen. De kans is groot, dat het projekt,
in gewijzigde vorm, een vervolg krijgt.
Eén van de konklusies van het projekt is,
dat vanuit onderwijskundig oogpunt de
nieuwe basisschool minimaal 3 full-time
leerkrachten zou moeten bevatten. Het
leeftijdsverschil van 4 tot 12 jaar is te
groot om in twee groepen te kunnen wor
den gesplitst. Juist voor Kats is dit feit
een zeer belangrijk gegeven. Te vrezen valt
namelijk, dat het te verwachten aantal leer
lingen 36) van de toekomstige basis
school tè gering is om voor 3 full-time
leerkrachten in aanmerking te komen;
waarschijnlijk zullen dat er 2,5 zijn.
b. Kats. Het hiervoor vermelde heeft er
toegeleid, dat door ons college het uiterste
wordt gepoogd om toch voor de Katse
basisschool 3 leerkrachten „los te krijgen".
Parallel aan die pogingen en aan de ver
bouwplannen van het gebouw waarin thans
de kleuterschool is gevestigd wordt gewerkt
aan:
een plan om het huidige gebcfuw van
de lagere school uit te breiden met één
lokaal, zodat dit gébóuw voor de nieuwe
basisschool geschikt wordt:
het vormen van een experimentele
basisschool, zodat reeds vóór dat de nieuwe
Wet op het Basisonderwijs van kracht wordt
(naar verwachting is dat op zijn vroegst
in 1985 het geval) in Kats een volwaardige
en door het rijk erkende en gefinancieerde
3-k'lassige school voor 4 12-jarigen zal
funktioneren.
c. Colijnsplaat. Op korte termijn zal het
hier in aanbouw zijnde nieuwe schoolge
bouw gereed zijn, zodat rond januari 1983
de experimentele openbare basisschool voor
4 12-jarigen zal kunnen starten.
Intussen is de fusie tussen de beide vere
nigingen op protestants-christelijke grond
slag voor lager onderwijs en voor kleuter
onderwijs tot stand gekomen, zodat door
de nieuwe vereniging de voorbereiding van
de toekomstige christelijke basisschool aan
gepakt kan worden. De verantwoordelijkheid
voor die aanpak ligt primair bij het be
treffende bestuur. Ons college zal aan het
treffen van bouwkundige voorzieningen
voor de betreffende school, waar nodig,
gaarne medewerking verlenen.
d. Mavo. Gedurende de periode dat de
door ons beoogde fusie tussen de gemeen
telijke Mavo-Goes, het Goese Lyceum en
de Kortgeense Mavo nog niet kon plaats
vinden, bevorderen wij een zo groot mo
gelijke samenwerking tussen deze drie
scholen. In dat verband is er voor het nu
juist gestarte schooljaar '82/'83 een geza
menlijk Brugklasbeleid ontwikkeld. De po
sitieve wijze waarop dit gemeenschappelijk
beleid kon worden ontwikkeld, geeft ver
trouwen voor de toekomst.
Met voldoening konstateren wij, dat de
teruggang in het aantal leerlingen gestopt
is en er weer enig perspektief is op een
lichte groei.
e. Schooltandverzorging. Uw en ons
standpunt is, dat de schooltandverzorging
als apart voorzieningsinstituut kan worden
beëindigd. Landelijk is er daarover ook dis
cussie ontstaan. In het kader van het
proefprojekt Specifiek Welzijn is gepoogd
tot een eensluidend Bevelands standpunt
te geraken ten aanzien van deze kwestie.
Tot op heden is dat nog niet volledig ge
lukt, mede door zwaar'en soms emotioneel
verzet vanuit het betreffende instituut zelf.
Ons college is bereid ten behoeve van de
streek-loyaliteit ver te gaan in het ver
mijden van eenzijdige stappen. Onze me
ning omtrent het „achterhaalde" nut van
de schooltandverzorging is echter zodanig
duidelijk, dat "wij op de ingeslagen weg
zullen doorgaan: pogen deze voorziening
te beëindigen.
f. Financiën. De rijksvergoeding voor het
onderwijs zal voor de gemeente Kortgene
volgens een recente circulaire van de Mi
nister in 1983 ongeveer 4500,— lager zijn,
dan in 1982 het geval'is. Dit ondanks de
stijging van allerlei' kosten (energie, sala
rissen, onderhoud, etc.). Daarenboven was
er reeds jaren een aanmerkelijk negatief
verschil tussen de feitelijke kosten en de
rijksvergoedingen. In bedoelde circulaire
wordt tenslotte ook nog meegedeeld, dat
de nu doorgevoerde verlaging ook in de
komende iairen zal worden toegepast. Deze
ontwikkeling achten wij zeer verontrustend.
VII. Diversen.
a. Brandweer.
Zoals bekend, is er ten aanzien van het
materiaal sprake van een vrijwel optimale
situatie als gevolg van de in de laatste
jaren gepleegde zware investeringen: nieuwe
bluseenheden voor Kortgene en Colijnsplaat,
verbeterd materiaal voor Kats, goede wa
terput te Kats, stil alarm en modern com
municatie-materiaal, verbeterde brandweer
garages te Kats en Kortgene en een meer
adequate organisatiestructuur. Daarbij be
hoort ook vermeld te worden de goede
samenwerking met de Regionale Brandweer
kring te Vlissingery Helaas kampt het korps
te Kortgene nog steeds met een (klein)
tekort aan manschappen.
b. Vismijn.
Nu de nieuwe visscrij-akkommódatie ruim
een jaar in gebruik is. kan gekonstateerd
worden, dat dit deel van het Colijn'splaatse
havencomplex goed voldoet. Enkele proble
men moeten echter nog worden opgelost:
verhoging walstroom-capaciteit (in de raads
vergadering van 19-8-1982 is daartoe in
middels besloten), verhoging capaciteit wa
terleiding (wordt voorbereid) en verplaat
sing havenlichten (plan is gereed).
De aanvoer aan de mijn is, na een geringe
groei gedurende een aantal jaren, sinds
de 2de helft van 1981 in een sterk stijgende
lijn:
1977: 3.600.000,—:
1978: ƒ3.750.000,—
1979: ƒ4.200.000,—:
1980: 4.200.000,—;
1981: ƒ5.000.000,—;
1982: tot midden augustus 5.000.000,—.
Dit is een verheugende en in feite nood
zakelijke ontwikkeling. In de ontwerp
begroting 1983 is gerekend met een besom
ming van 5.000.000,—, wat leidt tot een
tekort van ƒ45.500,—. Aangezien aan mijn
rechten 3% moet worden betaald, betekent
één miljoen omzetverhoging 30.000,—
mécr inkomsten (waarvan enkele verhoogde
kosten in de loon- en rentesfeer moeten
worden afgetrokken). Teneinde de in het
algemeen stijgende loonkosten etc. te kun
nen opvangen is een gestadig groeiende
aanvoer nodig, om het jaarlijkse tekort
binnen aanvaardbare grenzen te houden.
Dat neemt niet weg, dat ons college
het in het bijzonder verheugend acht, dat
de vissers in toenemende mate de Colijns-
plaatse vismijn het gehele jaar trouw blij
ven en hun goede vangst daar aan
voeren en laten verhandelen.
VIII. Belastingen.
In het begin van deze „nota van aan
bieding begroting 1983" is uitvoerig inge
gaan op de financiële positie van de ge
meente. Daaruit blijkt onder meer dat de
post netto-onvoorzien ruim 220.000,—
bedraagt (ƒ72.494,19 conform de ontwerp
begroting 4- 150.000,— aan verhoging
van de uitkering uit het Gemeentefonds,
conform een recente ministeriële circulaire).
Gelet op:
de nog te verwachten hoge uitgaven voor
zaken als dorpsvernieuwing, rioleringswer
ken en verbetering verenigingsakkommoda
tie te Kats;
te verwachten achterblijven in nood
zakelijke stijgingen van de rijksuitkeringen
(zoals bijvoorbeeld in de onderwijssektor):
verhoging van kosten in de sfeer van
sociale zaken, maar ook stijging van loon
en energiekosten;
acht het college een verhoging van de be
lastingen en rechten noodzakelijk.
Daarbij speek eveneens een rol, dat de
onroerend-goedbelasting reeds drie jaar niet
is verhoogd en de reinigingsrechten en het
rioolafvoerrecht vorig jaar ook onveranderd
bleven. Wij zijn ons ervan bewust, dat
lastenverzwaringen voor de burgers juist in
de huidige moeilijke economische omstan
digheden onaangenaam zijn. Om het goede
voorzieningenniveau op peil te houden,
nieuwe voornemens te kunnen uitvoeren en
te voorkomen dat later extra verhogingen
nodig zullen^ zijn, achten wij onze navol
gende voorstellen redelijk en verdedigbaar.
Opgemerkt zijn nog, dat de Minister van
Economische Zaken een maximale verhoging
toestaan van de zgn. rechten voor verleende
diensten („retributies"), d.w.z. reinigings
rechten, rioolafvoerrechten, liggelden, pre
cariorechten, huren, etc. Dit maximum is
voor 1983 op 4% gesteld. Genoemd maxi
mum geldt niet voor de onroerend-goed
belasting, de woonforensenbelasting, de
hondenbelasting en de toeristenbelasting.
Voorgesteld wordt alle belastingen en
rechten te verhogen met 4%, met uitzon
dering van de onroerend-goedbelasting
waarvoor een verhoging met 20/0 wordt
voorgesteld. Daarbij zal het tarief voor de
reinigingsrechten zodanig worden gediffe
rentieerd, dat de verhoging voor de be
jaarden vrijwel nihil zal zijn (zie hierna
onder 3). Konkreet betekent een en ander
het volgende:
1. Onroerend-goedbelasting (raming op
grond van het huidige tarief 505.000,
Tarieven 3,60 (was 3,55) voor gebruiker
van elke volle 3.000,aan getaxeerde
waarde en 4,55 (was 4,45) voor eigenaar
zakelijk gerechtigde. Geraamde meerop
brengst 10.100,—. Zoals bekend is de
totaal te innen som onroerend-goedbelas
ting gebonden aan een maximum, te weten
27,3% van de van het rijk te ontvangen
algemene uitkering uit het Gemeentefonds.
Dat maximum zou voor onze gemeente
circa 735.000,— betekenen, d.w.z.
ƒ230.000,— méér dan thans wordt voor
gesteld.
2. Hondenbelasting (raming 12.000,—).
Vóorstel: le hond 41,15 (was 39,55),
115,25 voor twee honden (was 110,80)
en 109,75 (was 105,55) telkens voor elke
hond méér dan de belasting voor de voor
afgaande hond. Meeropbrengst 480,
3. Reinigingsrechten (raming opbrengst via
huidig tarief 105.000,—). Tarieven: alleen
staan den (tot heden was er een tarief voor
„alleenstaanden en bejaarden" en „voor ge
zinnen met twee of drie personen". Een
apart bejaarden-tarief wordt door de Mi
nister niet meer toegestaan, waardoor be
jaarden-echtparen in de groep „gezinnen
met twee of drie personen" zouden komen.
Teneinde deze kwetsbare groep te ontzien,
wordt een nieuwe groepsindeling voorge
steld) 54,60 (was 52.50: gezinnen van
twee personen 60,— (nieuw tarief), ge
zinnen drie personen en zomerwoningen
66,60 (was 64,05), vier en meer personen
ƒ75,60 (was ƒ72.70) en 39,— voor het
ophalen van bedrijfsvuil per 0,5 in3 per
jaar. Meeropbrengst: moet nader bepaald
worden in verband met systeem-verandering,
maar zal in totaal in elk geval 4% zijn.
4. Rioolafvoerrecht (raming ƒ28.000,—).
Tarief wordt 0,21 per m3 watergebruik
(was 0,20). Meeropbrengst: 1120,—.
5. Woonforensenbelasting (raming
108.000,Uitgangspunt voor deze be
lasting is: 2 promille van de waarde in het
ccenomisch verkeer vastgesteld voor de hef
fing en invordering van de O.G.B., met
een minimum dat is gebaseerd op de helft
van het bedrag per woning dat ontvangen
wordt uit het Gemeentefonds en een maxi
mum dat is gekoppeld aan de helft van het
bedrag per woning 4- 3 x het bedrag per
inwoner (3 inwoners). De tarieven worden
daardoor voor 1983: 2,08 promille, van de
O.G.B.-waarde met een minimum van
222,39 (was ƒ213,84) en een nlaximum
van 1394,36 (was 1340,73). De totale
mééropbrengst wordt hieVdoor bijna
7.000.—.