Aanbiedingsbrief bij Begroting '83 van de gemeente Kortgene Deel 2 Dat maakt het naar onze mening mogelijk en wenselijk de beoogde officiële jachthaven op kleine schaal, thans spoedig te reali seren. Helaas is het juridische konflikt tussen de huidige exploitant en de provincie nog steeds niet opgelost. Omtrent de overlast door vooral jeugdige bezoekers van horecabedrijven in de kern Kortgene is vóór het seizoen 1982 overlegd met de horeca-ondernemers en de politie. De indruk bestaat dat de overlast vermin derd is, maar helaas (nog?) niet geheel beëindigd. Dit onderwerp zal de nodige aandacht blijven vragen èn krijgen. Tot op heden is cr op het door u inge nomen standpunt met betrekking tot de 24-uurs-regeling voor het Veerse Meer door de andere participanten (met uitzondering van de raad van de gemeente Veere) ne gatief gereageerd, zodat voorshands geen wijziging van deze regeling is te verwachten. Wij blijven van mening, dat deze regeling herzien moet worden en zullen daarop blij ven aandringen. Een nieuw element in deze discussie is, de snel toegenomen terugloop in de bezetting van meerdere havens aan het Veerse Meer. Enerzijds verhoogt dat de behoefte aan passanten in de havens en derhalve het tegengaan van gratis nacht verblijf aan allerlei verpozingssteigers, an derzijds maakt deze ontwikkeling het nodig op te passen met maatregelen die de aan trekkingskracht van het Veerse Meer voor de watersporter nadelig zouden beïnvloeden Afsluitend kan omtrent de recreatie en het 'beleid op dat terrein nog het volgende worden opgemerkt: De exploitatie van camping „De Paarde kreek" is nu enkele jaren in particuliere handen. Dit levert geen problemen op en de in het verleden regelmatig in bijvoor beeld uw raad voorkomende „camping- zorgen" in verband met nieuwe investerin gen, onderhoud, etc. zijn gelukkig niet meer aan de orde. Overeenkomstig het kontrakt „schouwt" ons college enkele malen per jaar de camping; daarbij bleek er geen aanleiding tot het maken van opmerkingen. Het vorig jaar op initiatief van de ge meente Kortgene ingevoerde (minimale) sys teem van bepaalde openingstijden voor het wegverkeer op de Zandkreekdam is enigszins aangepast ook in 1982 van kracht. Doordat in de zomer zowel het scheepvaartverkeer, als het wegverkeer hun top-intensiteit hebben, zal ter plaatse altijd hinder blijven optreden, zolang er geen ongelijkvloerse kruising is. Dat laatste lijkt, zeker in deze economisch moeilijke tijd, niet te verwachten. Nu de „vakantie in eigen land" vooral dit jaar sterk is toegenomen als gevolg van de veranderde economie en de weers omstandigheden bovendien uitermate gun stig waren, moet ons inziens .in de komende jaren een tctenemende druk op ook ons gebied worden verwacht. Dit jaar waren er reeds problemen: illegaal kamperen, vele malen het bordje „vol" bij de bestaande camping en parkeerperikelen. Het lijkt no dig zich te 'beraden over de vraag of het recente terughoudende beleid met betrek king tot uitbreiding van de recreatie-capa citeit in Zeeland niet moet worden bij gesteld. Niet om alles maar toe te laten, maar om door gerichte capaciteits-vergro- ting in te spelen op de veranderende om standigheden. Voor de gemeente Kortgene zou dat kunnen betekenen: het mogelijk maken van een camping nabij Colijnsplaat, alsmede een kleine eenvoudige camping nabij Kats. Bungalowparken met verbuur-zomerwo ningen zijn economisch gezien slechts ex ploitabel, indien zij van grote omvang zijn. In verband met die omvang aoht ons college het creëren daarvan nabij Colijnsplaat en Kats ongewenst. Denkbaar zijn wel kleine aantallen in relatie met een camping. 4. Diversen. a. Streekplan Midden-Zeeland en Beleids nota Oosterschelde. Recent zijn deze twee belangrijke planologische beleidsinstrumen ten door de provincie vastgesteld. Daarmee ligt het „ruimtelijk beleid in hoofdlijnen" voor de komende jaren vast. Eveneens is vastgesteld de bestuurlijke intentieverkla ring ten behoeve van het beheer van het Oosterscheldegebied. b. Bevolkingsverloop. De voortschrijdende gezinsverdunning, het relatief zeer ihoge aantal bejaarden en het ook in de gemeente Kortgene toenemende aantal echtscheidin gen, beïnvloeden het bevolkingsverloóp in toenemende mate. Een voorbeeld daarvan is, dat vrijkomende huurwoningen relatief vaak moeten worden toegewezen aan zgn. on volledige gezinnen. In absolute aantallen ziet het bevolkingsverloop er als volgt uit: 1971 1976 1981 1/9-1982 Colijnsplaat 1469 1593 1561 1556 Kats 441 386 398 412 Kortgene 1356 1332 1496 1504 Totaal 3266 3311 3455 3472 Door de bestaande plannen en ontwik kelingen (dorpsvernieuwing, enige ruimte in bestaande uitbreidingsplannen en toename permanente bewoning aan Veerse Meer en in De Boogerd), is een geringe jaarlijkse groei een reëel toekomstbeeld. III. Openbare Werken. Enkele weken geleden is het werk voor de verbetering van de riolering kern Kort gene aanbesteed. Op korte termijn zal met de uitvoering van dit werk worden be gonnen. Het werk zal ook in 1983 nog bepalend zijn voor het uiterlijk van de kern Kortgene. Na deze rioleringswerken zal de herbe strating van de tracé's nog een rol van betekenis gaan spelen. Met deze herbestra tingen zullen zeer waarschijnlijk de bomen in de Hoofdstraat alsmede de indeling van deze straat in het kader van de dorps vernieuwing („woonbuurtverbetering") mee genomen kunnen worden. De nieuwe ge- meenteloods in de kern Kortgene heeft zijn bestemming als werkplaats voor ge meentewerken en brandweer volledig waar gemaakt. Er rest nu alleen nog een ver fijning van de indeling. Voor wat betreft de opslag van grond, puin en verhardings materialen gaan de gedachten uit naar een geschikte c.q. geschikt te maken lokatie. Naast de in bijlage 13 van de ontwerp begroting 1983 vermelde onderhouds- en andere werkzaamheden, zullen in 1983 de volgende onderwerpen in het bijzonder de aandacht vragen: a. Herbestratingen aan de Voorstraat, Wilhelminastraat (ged.), Bernhardstraat (ged.). Middenstraat, Zuid-Kerkstraat, Ro zenstraat en Wet-Havenstraat. Hierin kan nog verandering komen, wanneer het rap port „Rationeel wegbeheer in de gemeente Kortgene" zal zijn afgerond. Aan dit rapport wordt in 1982 een begin gemaakt. Dit rapport behelst een opzet van een meer jarenplanning voor het wegbeheer in de gemeente, door het maken van een uni forme en eenvoudige visuele inspektie van de wegen. Deze planning zal jaarlijks op een duidelijke en eenvoudige manier kun nen worden bijgesteld. b. Uitbreiding van de begraafplaats te Kats en het plaatsen van urnenmuren op de begraafplaatsen in Colijnsplaat en Kort gene. De plannen zijn bij de dienst Ge meentewerken Walcheren/Noord-Beveland in 1982 in voorbereiding genomen. In 1983 zal naar verwachting met de uitvoering kunnen worden aangevangen. c. In 1983 zullen de plannen voor het vervangen van de bomen en het aanpassen van de aanliggende parkeerstroken in de Dorpsstraat te Kats gereed zijn, waarmee aan de huidige aanblik van de straat een eind kan worden gemaakt. d. De parkeersituatie rondom de bomen in de Oost- en West-Kerkstraat in Colijns plaat zal als gewijzigde situatie in 1983 planklaar zijn. Het leefmilieu van de bomen en van de bewoners van de straat zal hierdoor positief worden beïnvloed. IV. Sociale Zaken. Ook in de sfeer van sociale zaken is overduidelijk te bemerken, dat het met de economie in Nederland niet goed gaat. In toenemende mate wordt de gemeentelijke afdeling Sociale Zaken gekonfronteerd met schuldsaneringen, aanvragen in het kader van de Algemene Bijstandswet en werkloos heidsproblemen. De cijfers van het aantal personen, dat op uitkeringen via de Sociale Wetgeving is aangewezen, vertonen over de laatste jaren een nogal wisselend beeld: Rijksgroepsregeling Werkloze Werknemers Rijksgroepsregeling Zelfstandigen Rijksgroepsregeling Oorlogslachtoffers Algemene Bijstandswet (thuiswonenden) Algemene Bijstandswet (in inrichtingen) Algemene Bijstandswet (bejaarden) Wet Werkloosheidsvoorziening (W.W.V.) 1977 1980 1981 16/8-1982 22 21 6 16 5 2 2 3 2 12 1 20 8 12 12 3 3 4 2 82 86 91 78 26 18 7 28 Totaal 160 139 124 140 Te verwachten is, dat in het bijzonder het aantal uitkeringsgerechtigden voor de W.W.V. in de nabije toekomst snel zal toenemen. Om alle aanvragen tijdig te kunnen be handelen, op tijd de nodige controles te kunnen verrichten en om te kunnen vol doen aan de scherper wordende eisen van rijkszijde met betrekking tot rapportage etc. is het werk flink toegenomen. Mede daarom is positief gereageerd op het ver zoek van een MBO-studente om gedurende twee jaar 20 uur stage per week op de afdeling Sociale Zaken te kunnen lopen. Nog twee aspekten vragen in dit verband aandacht: 1. Naast het bovenvermelde passeren er jaarlijks 120 huursubsidieverzoeken, een 25 akten van onvermogen en 20 school- verlaters-bijstandsverzoeken. 2. Een financieel zeer zware post wordt in toenemende mate het gemeentelijk aan deel in de A.B.W. ten behoeve van bejaarden in bejaardentehuizen. In de nu aangeboden ontwerp-begroting 1983 komt als netto gemeentelijk aandeel (d.w.z. de totale ABW- kosten verminderd met 90% als rijksaan deel) 178.000,— naar voren, terwijl dat in 1982 150.000,— was en bijvoorbeeld in 1975 nog „slechts" 70.000,—. Deze stij ging wordt veroorzaakt door een op zichzelf noodzakelijke snelle verhoging van de pensionprijzen in de bejaardente huizen. Het hoge aantal bejaarden dat in de ge meente Kortgene in een bejaardentehuis verblijft, wordt veroorzaakt door de enorme „overbebedding". Zoals bekend, streeft men landelijk naar 7% van de bejaarden in een bejaardentehuis, hetgeen voor Kortgene zt 45 bejaarden zou betekenen: de werke lijkheid is ongeveer 130 (Rustoord in Co lijnsplaat ruim SO en het Pensiontehuis in Kortgene 50). V. Welzijnsbeleid. a. Proefprojekt De Bevelanden. Nog steeds staat dit projekt centraal bij het ontwikkelen van het gemeentelijk wel zijnsbeleid. Deze ontwikkeling naar een eigen beleid op het brede welzijnsterrein heeft als centrale doelen: decentralisatie, d.w.z. het beleid gaan bepalen op het niveau waar het werk plaatsvindt en is georganiseerd: lokale voor zieningen door het lokale bestuur: harmonisatie, d.w.z. de onderlinge sa menhang van de voorzieningen in het oog houden: doublures en „witte vlekken" voor komen en waar nodig wederzijdse afstem ming bevorderen. Een en ander moet in nauw overleg met zowel de betreffende instellingen en orga nisaties als de gebruiker, tot stand komen. Zoals bekend zal deze gehele systematiek wettelijk geregeld worden in de Kaderwet Specifiek Welzijn: deze wet is vorig jaar door de Tweede Kamer aangenomen en is thaiis in de Eerste Kamer aan de orde. Invoering van de wet zal plaatshebben door middel van de zgn. Invoeringswet. Deze invoeringswet wordt momenteel voorbereid. Daarbij spelen de tot nu toe opgedane ervaringen in de 11 proefgebieden een belangrijke rol. (De bedoeling van deze proefprojekten is „het uittesten en opdoen van ervaringen" met de Kaderwet: er zijn er elf: verspreid over het. gehele land). Het is vrijwel zeker, dat op grond van die ervaringen wijzigingen in de Kaderwet zullen worden aangebracht, zoals vereen voudigingen in de procedures en meer af stemming op het in de toekomstige nieuwe Gemeentewet voorziene planningssysteem. Sinds 1 januari 1982 is van kracht het Besluit Proefgemecnten, waardoor voor uitlopend op de Kaderwet in de proef gemeenten tal van rijkssubsidieregelingen en rijksbijdrageregelingen qua uitvoering geheel in handen van de betreffende ge meentebesturen zijn gelegd. Met andere woorden het betreffende geld komt recht streeks bij de gemeenten en die bepalen geheel autonoom wat er mee gebeurt. De voortgang in het Bevelandse projekt verloopt bevredigend: alle stappen voor de eerste ronde zijn gezet doordat inmiddels ook het jaarprogramma is vastgesteld. Dat neemt niet weg, dat er nog steeds on effenheden zijn te signaleren, zoals: het ontbreken van garanties voor een uniform regionaal beleid ten aanzien van allerlei regionale voorzieningen; het in de tijd gezien uiteenlopen van de momenten waarop de gemeentebegroting wordt vastgesteld en het jaarprogramma. Gelet op vooral de financiële samenhang daartussen, is gelijktijdige behandeling van deze twee beleidstukken wenselijk. Als een zeer belangrijke positieve ervaring van het gehele proces kan nu reeds vermeld worden, dat de gemeentebesturen zich aan zienlijk méér betrokken zijn gaan gevoelen bij het welzijnswerk in hun gemeenten. In Kortgene kan in dit verband in het bij zonder de welzijnscommissie worden ge noemd. Ons college is van mening dat decen tralisatie van het welzijnswerk en de daar mee gepaard gabnde verankering van auto nome planningsbevoegdheden op een voor de bevolking belangrijk en veelal direkt 'herkenbaar terrein, van zodanig belang is, dat loyale en positieve medewerking aan het proefprojekt De Bevelanden geboden is en blijft. Deze stellingname doet 'niets af van te plaatsen en geplaatste kritische kant tekeningen bij een aantal aspekten van het geheel. Bij die kritiek houden we echter ook in het oog, dat we met een proef bezig zijn op een moeilijk en voor de gemeenten vrijwel nieuw teerrein: het zou onwezenlijk zijn als dan alles direkt vlekkeloos zou verlopen, zonder behoefte aan korrekties. b. Akkomodaties, etc. De renovatie van het dorpshuis 'De Brug' te Colijnsplaat is eind 1981 gereed geko men. Naast de vreugde over het feit, dat daarmee het voorzieningenniveau wederom belangrijk is verbeterd, moet ook op een schaduwzijde worden gewezen: samen met het dorpshuis „De Pompweie" te Kortgene kosten deze voorzieningen de gemeente zéér veel geld. De ontwerp-begroting 1983 vóór ziet voor „De Brug" een tekort van 85.000 en voor De Pompweie 90.000,—. Mede in dat perspektief past voorzich tigheid met een definitieve bestemming van het leegkomende gebouw van de openbare lagere school te Colijnsplaat. De boekwaar de daarvan is ong 92.000,—, hetgeen een op dit moment ongedekte kapi- taalslast van zt 17.500,— per jaar bete kent. Daarbij moet niet worden vergeten, dat de instandhouding van het gebouw jaarlijks ook onderhoudskosten zal vergen. In dit zelfde kader moet ook de geplande investering voor een aanmerkelijke verbe tering van de verenigingsakkommodatie te Kats gezien worden. Deze voor de leefbaar heid van Kats noodzakelijke operatie, die voorziet in een drastische vergroting en verbetering van het huidige gymnastiek lokaal aldaar op een wijze die het gebouw voor meervoudig gebruik geschikt maakt, zal meer dan 500.000,— gaan kosten. Ge let op het belang van deze verbetering en omdat er reeds ongeveer 300.000,— voor is gereserveerd, kunt u ondanks deze hoge kosten binnen afzienbare tijd toch een konkreet voorstel verwachten. c. Sport. De sportakkommodaties in de drie ker nen achten wij nog steeds van een zeer aanvaardbaar niveau (zeker als de hiervoor vermelde verbetering te Kats heeft plaats gevonden). Nagegaan moet worden of het onderhoud van de sportvelden, op hetzelfde peil gehandhaafd kan worden als thans het geval is of dat bijvoorbeeld méér zelfwerk zaamheid moet worden nagestreefd. Uit de begroting blijkt, dat de sport velden in de drie kernen tezamen de vol gende bedragen vergen: kapitaalslasten 58.600,— (dat is exclusief direkt afge schreven delen van de investeringen door bijdragen uit de toenmalige reserves en/of fondsen); onderhoud etc. 46.8000,—: 105.400,als totale jaarlast. Volledigheidshalve zijn de betreffende cij fers voor de twee tenniscomplexen te .Kort gene en Colijnsplaat tezamen: kapitaals- lasten ƒ21.600,—: onderhoud, etc. ƒ9.300, totaal ƒ30.900,—. Het grote belang van de sport, als zin volle en gezonde aktïeve vrijetijdsbesteding en als passieve recreatievorm, neemt niet weg dat de grote financiële offers wellicht een zekere herbezinning nodig maken. (De begroting 1983 toont als inkomsten aan: totale huursom sportvelden 2895,— en huuropbrengst tennisbanen 10.700,—). In dit kader acht ons college het irreëel in de nabije1 toekomst te denken aan de totstandkoming van een sporthal en/of over dekt zwembad. Zonder zeer grote externe financiële bijdragen in dergelijke projekten. zijn ze voor een gemeente als Kortgene niet haalbaar. Ons college betreurt het, dat het in Co lijnsplaat steeds weer niet mogelijk blijkt, de jeugd van een deel van het sportvelden complex gebruik te laten maken als „trap veldje". VI. Onderwijs. Van de aantallen leerlingen per school gedurende dg laatste jaren kan het volgende overzicht worden gemaakt: 1977 16/4-1982 kleuterschool Kats 12 12 chr. kleuterschool Colijnspl. 55 51 kleuterschool Kortgene 42 39 Totaal aantal kleuters 109 102 openb. lagere school Kats 36 27 opb. lagere school Kortg. 106 100 openb. lagere school Col. 84 92 chr. lagere school Col. 52 42 totaal aantal leerlingen 278 261 openb. Mavo Kortgene 88 76 Hierbij moet worden opgemerkt: 1. doordat als gevolg van het te kleine aantal leerlingen de kleuterschool te Kats buiten de rijksvergoedingen valt, kan deze school sleohts bestaan met behulp van een grote gemeentelijke financiële bijdrage (thans zt 30.000,-): 2. de cijfers geven voor 1.977, 1979 en 1981 de gemiddelde werkelijke leerlingen aantallen aan, terwijl 16/4-1982 de laatst bekende officiële teldatum is. In deze onderwijs-paragraaf vragen wij in het bijzonder uw aandacht voor: a. Ontwikkelingsprojekt. Het „ontwikke- lingsprojekt kleine basisscholen gemeente Kortgene", waaraan alle kleuter- en lagere scholen van de gehele gemeente deelnemen, nadert haar afronding. Er is door dit pro jekt veel ervaring opgedaan met betrekking tot allerlei problemen en mogelijkheden van de toekomstige basisschool voor 4 12- jarigen. De kans is groot, dat het projekt, in gewijzigde vorm, een vervolg krijgt. Eén van de konklusies van het projekt is, dat vanuit onderwijskundig oogpunt de nieuwe basisschool minimaal 3 full-time leerkrachten zou moeten bevatten. Het leeftijdsverschil van 4 tot 12 jaar is te groot om in twee groepen te kunnen wor den gesplitst. Juist voor Kats is dit feit een zeer belangrijk gegeven. Te vrezen valt namelijk, dat het te verwachten aantal leer lingen 36) van de toekomstige basis school tè gering is om voor 3 full-time leerkrachten in aanmerking te komen; waarschijnlijk zullen dat er 2,5 zijn. b. Kats. Het hiervoor vermelde heeft er toegeleid, dat door ons college het uiterste wordt gepoogd om toch voor de Katse basisschool 3 leerkrachten „los te krijgen". Parallel aan die pogingen en aan de ver bouwplannen van het gebouw waarin thans de kleuterschool is gevestigd wordt gewerkt aan: een plan om het huidige gebcfuw van de lagere school uit te breiden met één lokaal, zodat dit gébóuw voor de nieuwe basisschool geschikt wordt: het vormen van een experimentele basisschool, zodat reeds vóór dat de nieuwe Wet op het Basisonderwijs van kracht wordt (naar verwachting is dat op zijn vroegst in 1985 het geval) in Kats een volwaardige en door het rijk erkende en gefinancieerde 3-k'lassige school voor 4 12-jarigen zal funktioneren. c. Colijnsplaat. Op korte termijn zal het hier in aanbouw zijnde nieuwe schoolge bouw gereed zijn, zodat rond januari 1983 de experimentele openbare basisschool voor 4 12-jarigen zal kunnen starten. Intussen is de fusie tussen de beide vere nigingen op protestants-christelijke grond slag voor lager onderwijs en voor kleuter onderwijs tot stand gekomen, zodat door de nieuwe vereniging de voorbereiding van de toekomstige christelijke basisschool aan gepakt kan worden. De verantwoordelijkheid voor die aanpak ligt primair bij het be treffende bestuur. Ons college zal aan het treffen van bouwkundige voorzieningen voor de betreffende school, waar nodig, gaarne medewerking verlenen. d. Mavo. Gedurende de periode dat de door ons beoogde fusie tussen de gemeen telijke Mavo-Goes, het Goese Lyceum en de Kortgeense Mavo nog niet kon plaats vinden, bevorderen wij een zo groot mo gelijke samenwerking tussen deze drie scholen. In dat verband is er voor het nu juist gestarte schooljaar '82/'83 een geza menlijk Brugklasbeleid ontwikkeld. De po sitieve wijze waarop dit gemeenschappelijk beleid kon worden ontwikkeld, geeft ver trouwen voor de toekomst. Met voldoening konstateren wij, dat de teruggang in het aantal leerlingen gestopt is en er weer enig perspektief is op een lichte groei. e. Schooltandverzorging. Uw en ons standpunt is, dat de schooltandverzorging als apart voorzieningsinstituut kan worden beëindigd. Landelijk is er daarover ook dis cussie ontstaan. In het kader van het proefprojekt Specifiek Welzijn is gepoogd tot een eensluidend Bevelands standpunt te geraken ten aanzien van deze kwestie. Tot op heden is dat nog niet volledig ge lukt, mede door zwaar'en soms emotioneel verzet vanuit het betreffende instituut zelf. Ons college is bereid ten behoeve van de streek-loyaliteit ver te gaan in het ver mijden van eenzijdige stappen. Onze me ning omtrent het „achterhaalde" nut van de schooltandverzorging is echter zodanig duidelijk, dat "wij op de ingeslagen weg zullen doorgaan: pogen deze voorziening te beëindigen. f. Financiën. De rijksvergoeding voor het onderwijs zal voor de gemeente Kortgene volgens een recente circulaire van de Mi nister in 1983 ongeveer 4500,— lager zijn, dan in 1982 het geval'is. Dit ondanks de stijging van allerlei' kosten (energie, sala rissen, onderhoud, etc.). Daarenboven was er reeds jaren een aanmerkelijk negatief verschil tussen de feitelijke kosten en de rijksvergoedingen. In bedoelde circulaire wordt tenslotte ook nog meegedeeld, dat de nu doorgevoerde verlaging ook in de komende iairen zal worden toegepast. Deze ontwikkeling achten wij zeer verontrustend. VII. Diversen. a. Brandweer. Zoals bekend, is er ten aanzien van het materiaal sprake van een vrijwel optimale situatie als gevolg van de in de laatste jaren gepleegde zware investeringen: nieuwe bluseenheden voor Kortgene en Colijnsplaat, verbeterd materiaal voor Kats, goede wa terput te Kats, stil alarm en modern com municatie-materiaal, verbeterde brandweer garages te Kats en Kortgene en een meer adequate organisatiestructuur. Daarbij be hoort ook vermeld te worden de goede samenwerking met de Regionale Brandweer kring te Vlissingery Helaas kampt het korps te Kortgene nog steeds met een (klein) tekort aan manschappen. b. Vismijn. Nu de nieuwe visscrij-akkommódatie ruim een jaar in gebruik is. kan gekonstateerd worden, dat dit deel van het Colijn'splaatse havencomplex goed voldoet. Enkele proble men moeten echter nog worden opgelost: verhoging walstroom-capaciteit (in de raads vergadering van 19-8-1982 is daartoe in middels besloten), verhoging capaciteit wa terleiding (wordt voorbereid) en verplaat sing havenlichten (plan is gereed). De aanvoer aan de mijn is, na een geringe groei gedurende een aantal jaren, sinds de 2de helft van 1981 in een sterk stijgende lijn: 1977: 3.600.000,—: 1978: ƒ3.750.000,— 1979: ƒ4.200.000,—: 1980: 4.200.000,—; 1981: ƒ5.000.000,—; 1982: tot midden augustus 5.000.000,—. Dit is een verheugende en in feite nood zakelijke ontwikkeling. In de ontwerp begroting 1983 is gerekend met een besom ming van 5.000.000,—, wat leidt tot een tekort van ƒ45.500,—. Aangezien aan mijn rechten 3% moet worden betaald, betekent één miljoen omzetverhoging 30.000,— mécr inkomsten (waarvan enkele verhoogde kosten in de loon- en rentesfeer moeten worden afgetrokken). Teneinde de in het algemeen stijgende loonkosten etc. te kun nen opvangen is een gestadig groeiende aanvoer nodig, om het jaarlijkse tekort binnen aanvaardbare grenzen te houden. Dat neemt niet weg, dat ons college het in het bijzonder verheugend acht, dat de vissers in toenemende mate de Colijns- plaatse vismijn het gehele jaar trouw blij ven en hun goede vangst daar aan voeren en laten verhandelen. VIII. Belastingen. In het begin van deze „nota van aan bieding begroting 1983" is uitvoerig inge gaan op de financiële positie van de ge meente. Daaruit blijkt onder meer dat de post netto-onvoorzien ruim 220.000,— bedraagt (ƒ72.494,19 conform de ontwerp begroting 4- 150.000,— aan verhoging van de uitkering uit het Gemeentefonds, conform een recente ministeriële circulaire). Gelet op: de nog te verwachten hoge uitgaven voor zaken als dorpsvernieuwing, rioleringswer ken en verbetering verenigingsakkommoda tie te Kats; te verwachten achterblijven in nood zakelijke stijgingen van de rijksuitkeringen (zoals bijvoorbeeld in de onderwijssektor): verhoging van kosten in de sfeer van sociale zaken, maar ook stijging van loon en energiekosten; acht het college een verhoging van de be lastingen en rechten noodzakelijk. Daarbij speek eveneens een rol, dat de onroerend-goedbelasting reeds drie jaar niet is verhoogd en de reinigingsrechten en het rioolafvoerrecht vorig jaar ook onveranderd bleven. Wij zijn ons ervan bewust, dat lastenverzwaringen voor de burgers juist in de huidige moeilijke economische omstan digheden onaangenaam zijn. Om het goede voorzieningenniveau op peil te houden, nieuwe voornemens te kunnen uitvoeren en te voorkomen dat later extra verhogingen nodig zullen^ zijn, achten wij onze navol gende voorstellen redelijk en verdedigbaar. Opgemerkt zijn nog, dat de Minister van Economische Zaken een maximale verhoging toestaan van de zgn. rechten voor verleende diensten („retributies"), d.w.z. reinigings rechten, rioolafvoerrechten, liggelden, pre cariorechten, huren, etc. Dit maximum is voor 1983 op 4% gesteld. Genoemd maxi mum geldt niet voor de onroerend-goed belasting, de woonforensenbelasting, de hondenbelasting en de toeristenbelasting. Voorgesteld wordt alle belastingen en rechten te verhogen met 4%, met uitzon dering van de onroerend-goedbelasting waarvoor een verhoging met 20/0 wordt voorgesteld. Daarbij zal het tarief voor de reinigingsrechten zodanig worden gediffe rentieerd, dat de verhoging voor de be jaarden vrijwel nihil zal zijn (zie hierna onder 3). Konkreet betekent een en ander het volgende: 1. Onroerend-goedbelasting (raming op grond van het huidige tarief 505.000, Tarieven 3,60 (was 3,55) voor gebruiker van elke volle 3.000,aan getaxeerde waarde en 4,55 (was 4,45) voor eigenaar zakelijk gerechtigde. Geraamde meerop brengst 10.100,—. Zoals bekend is de totaal te innen som onroerend-goedbelas ting gebonden aan een maximum, te weten 27,3% van de van het rijk te ontvangen algemene uitkering uit het Gemeentefonds. Dat maximum zou voor onze gemeente circa 735.000,— betekenen, d.w.z. ƒ230.000,— méér dan thans wordt voor gesteld. 2. Hondenbelasting (raming 12.000,—). Vóorstel: le hond 41,15 (was 39,55), 115,25 voor twee honden (was 110,80) en 109,75 (was 105,55) telkens voor elke hond méér dan de belasting voor de voor afgaande hond. Meeropbrengst 480, 3. Reinigingsrechten (raming opbrengst via huidig tarief 105.000,—). Tarieven: alleen staan den (tot heden was er een tarief voor „alleenstaanden en bejaarden" en „voor ge zinnen met twee of drie personen". Een apart bejaarden-tarief wordt door de Mi nister niet meer toegestaan, waardoor be jaarden-echtparen in de groep „gezinnen met twee of drie personen" zouden komen. Teneinde deze kwetsbare groep te ontzien, wordt een nieuwe groepsindeling voorge steld) 54,60 (was 52.50: gezinnen van twee personen 60,— (nieuw tarief), ge zinnen drie personen en zomerwoningen 66,60 (was 64,05), vier en meer personen ƒ75,60 (was ƒ72.70) en 39,— voor het ophalen van bedrijfsvuil per 0,5 in3 per jaar. Meeropbrengst: moet nader bepaald worden in verband met systeem-verandering, maar zal in totaal in elk geval 4% zijn. 4. Rioolafvoerrecht (raming ƒ28.000,—). Tarief wordt 0,21 per m3 watergebruik (was 0,20). Meeropbrengst: 1120,—. 5. Woonforensenbelasting (raming 108.000,Uitgangspunt voor deze be lasting is: 2 promille van de waarde in het ccenomisch verkeer vastgesteld voor de hef fing en invordering van de O.G.B., met een minimum dat is gebaseerd op de helft van het bedrag per woning dat ontvangen wordt uit het Gemeentefonds en een maxi mum dat is gekoppeld aan de helft van het bedrag per woning 4- 3 x het bedrag per inwoner (3 inwoners). De tarieven worden daardoor voor 1983: 2,08 promille, van de O.G.B.-waarde met een minimum van 222,39 (was ƒ213,84) en een nlaximum van 1394,36 (was 1340,73). De totale mééropbrengst wordt hieVdoor bijna 7.000.—.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1982 | | pagina 2