Raadsvergadering Wissenkerke
Aanbiedingsbrief bij Begroting '83
van de gemeente Kortgene Deel 1
Op maandag 27 september j.l. kwam de
raad van de gemeente Wissenkerke in open
bare vergadering bijeen. Burgemeester P.
Wisse opende als voorzitter en zei dat dhr.
Noordhoek wegens vakantie afwezig was.
Enkele mededelingen van de voorzitter
waren: de nieuwe gemeentevlag is gereed.
(Een grote uitgave hiervan hing aan de
wand van de raadszaal, terwijl een kleine
copie op de tafels voor de raadsleden stond)
Secretaris Van Strien was uit het ziekenhuis
ontslagen en bij hoopte op een spoedig
herstel. De Begroting 1983 zal waarschijn
lijk op 1 oktober gereed zijn, waarbij men
enkele belastingverhogingen beeft.
De notulen van 16 augustus en 7 sep
tember werden onveranderd vastgesteld.
Bij de ingekomen stukken lag een brief
van Gedeputeerde Staten over de kruising
„Hoveijn". Mevr. Van Arkel vroeg hoe lang
het daarin aangekondigde schetsplan gaat
duren. De voorzitter hoopte op een tijds
limiet van enkele weken.
Een wijziging in de bezoldigingsverorde
ning 1981 werd vastgesteld. Het betrof
de indeling van ambten naar funktiewaar-
dering en op afdeling financiën is maar
plaats voor één hoofdcommies.
Een andere wijziging in de bezoldigings
verordening betrof de salarissen van het
overheidspersoneel. Met daarin, volgens de
voorzitter, een forse inhouding voor mensen
met een hoog salaris.
De voorlopige begroting 1983 van het
Bestuurlijk Experiment Specifiek Welzijn
bedroeg voor de gemeente Wissenkerke
een bedrag van 2.170,—. Dit werd zonder
op- of aanmerkingen goedgekeurd.
Voor de aanschaf van 5 leerlingensets
voor de openbare lagere school „De Vliete"
werd een bedrag gevraagd van 867,30.
Deze waren noodzakelijk in verband met
uitbreiding van het aantal leerlingen.
Mevr. Van Arkel verwonderde zich over
het feit van maar één offerte. Zijn er geen
andere firma's?
De voorzitter gaf toe dat dit niet via
de regels ging, maar dit was een bijzonder
geval en bovendien een klein bedrag. Ver
volgens is men aan normen gebonden en
geeft de inspekteur advies daarover.
Een vergoeding van 9.278,86 werd ge
geven van de Vereniging voor Chr. Onder
wijs te Wissenkerke ten behoeve van het
vakonderwijs op die school.
Een vergelijking tussen de firma's Schelde
en Janssen/Fritsen over de aanschaf van
materialen in de gymlokalen, gaf als resul
taat, dat Janssen/Fritsen goedkoper was.
In de vorige vergadering was hierom ge
vraagd, maar het resultaat was toch de
aanschaf voor een bedrag van 9500,—
bij de oude firma Janssen/Fritsen.
De wijziging van de gemeenschappelijke
regeling inzake de subsidiëring van de Stich
ting Regionaal Pedagogisch Centrum Zee
land (RPCZ) deed nogal de nodige stof
opwaaien bij de raadsleden. De voorzitter
stelde dat men vol lof was over deze dienst.
Toch was er de vrijheid van scholen om
met een andere begeleidingsdienst in zee
te gaan. Op dit moment betaalt men per
inwoner en in deze wijziging wordt dat
veranderd en gaat dit op basis van het
aantal leerlingen aan de scholen die hier
aan meedoen.
Het raadslid Wisse begon met de op
merking dat de huidige regeling goed is.
Als we het gaan1 doen op de manier van
deze wijziging wordt het duurder en in
gewikkelder. Laten we het alsjeblieft hou
den zo het nu gebeurt (betalen per in
woneraantal).
De heer Sandee vroeg naar het kosten-
aspekt, wanneer andere gemeenten met
een andere dienst gaan werken. Hoeveel
zijn er dit in de toekomst. Want voor de
overige scholen wordt toch alles wel duur
der, wanneer een aantal deze dienst verlaat.
Mevr. Van Arkel deelde het standpunt
van dhr. Wisse. Een goed stuk werk gaat
men nu verbrokkelen. Wie zit namens deze
gemeente in het bestuur en wat was het
standpunt toen deze kwestie aan de orde
kwam? Ook zij was bang dat de bedragen
fors omhoog zouden gaan.
De heer C. J. Dieleman was een groot
voorstander van vrijheid van onderwijs.
Toch was hij gekant tegen een andere
dienst dan het RPCZ.
Omdat de heer Remijnse bang was voor
te hoge kosten, wilde hij het bij het oude
laten.
De voorzitter sprak over het beginsel
van vrijheid van onderwijs. Er zullen slechts
enkele scholen in Zeeland een andere dienst
gaan nemen. Toch geloofde hij niet dat
het veel meer zou gaan kosten. Zijn con
clusie was evenwel dat een grote meerder
heid van de raad deze wijziging niet wilde
accepteren. En dit standpunt zou dan ook
aan de gemeenschappelijke regeling mee
gedeeld worden.
De volgende wijziging in het gemeen
schappelijke betrof „De Betho". Het ging
hier over: a. het openen van de mogelijk
heid tot het door het algemeen bestuur
van „De Betho" instellen van commissies:
b. het benoemen van een bestuurlijk se-
kretaris; c. het afschaffen van presentie
gelden: d. de procedure ten aanzien van
de begroting en jaarrekening, met het oog
op kostenbeheersing; e. het instellen van
een commissie voor georganiseerd overleg.
De voorzitter sprak van veel overleg en
eindelijk een voorstel. Het belangrijkste ge
schilpunt was het personeels-overleg. Men
wilde een eigen overleg binnen de onder
neming zelf.
De heer Hamelink wou dat het waar
was, dat dit voorstel ging naar het af
schaffen van presentiegelden. Hij vond het
een lofwaardig streven dat het algemeen
bestuur zelf zegt, dat men de presentie
gelden wil afschaffen. Op advies van de
Vereniging van Nederlandse Gemeenten ge
beurt dit niet. Er is naar zijn mening wel
een onkostenregeling te ontwerpen. Maar
bij een regeling met presentiegeld krijgt
iedereen evenveel en daar is in het ver
leden door full-time bestuurders misbruik
van gemaakt. Zijn fraktie ging op dit punt
met de wijziging niet akkoord.
De voorzitter stelde dat het voor wet
houders en raadsleden redelijk was dat zij
presentiegeld krijgen. Op deze manier, via
een advies van de VNG, wordt één lijn
aangehuoden. Een onkostenregeling is veel
moeilijker, dan vaste bedragen. De gemeen
ten bepalen het beleid en niet het bestuur.
Om tot een eensluidend besluit te komen
moeten we hierin niet gaan wijzigen.
Dhr. Wisse stelde dat presentiegeld erg
goedkoop uitvalt voor de Betho. Terwijl
de heer C. J. Dieleman hoopte dat door
deze verbetering de problemen tot het
verleden zouden behoren. Wel wilde hij nog
weten hoeveel de kostenverhoging was.
De voorzitter beschikte niet over de
juiste cijfers, maar omgeslagen per inwoners
zou dit een klein bedrag zijn.
Wethouder Uijl stelde zich voor wat het
presentiegeld betreft, achter het standpunt
van partijgenoot Hamelink. Nadat de voor
zitter onderzocht had of het voorstel ge
beurd was toen dhr. Uijl nog niet in het
college zat (hetgeen het geval was), werd
de wijziging met de drie stemmen van de
PvdA aangenomen.
De afwikkeling van de SOAG-schuld zou
de gemeente een bedrag van 4.635,26 gaan
kosten. Niemand had daar bezwaar tegen.
De beëindiging van deelname aan de
gemeenschappelijk regeling Centrum voor
Automatisering Zuid-West Nederland CAZW
kostte de gemeente helemaal niets.
Naar aanleiding van een motie van de
gemeente Bruinisse om de PZEM-winst te
gebruiken voor verlaging van de kleinver
bruikerstarieven, had de voorzitter behoefte
aan een nader betoog. Het college stelde
voor om de winst aan de gemeenten uit
te keren. Volgens de voorzitter is het een
ingewikkelde materie met allerlei boek
houdkundige formules. De principes om
hierover te discussiëren zijn wel goed, maar
de praktijk is toch anders. De provincie
heeft een meerderheid in dit bestuur. En
ook de voorzitter van de PZEM voelt niet
veel voor verlaging van tarieven.
De heer Hamelink betoogde dat de PZEM
een provinciale dienst moest worden in
plaats van een NV zoals nu. Een verlaging
van één cent aan kleinverbruikers betekende
voor deze mensen ƒ34,90 per jaar. Dit
bedrag zien zij nu door hun neus geboord
als men geen verlaging toepast. In deze
tijd is elk bedrag voor mensen met een
smalle beurs meegenomen. Want als de
PZEM verliest lijdt, dan krijgt men wel een
verhoging. Ook al omdat de aandeelhou
dersvergadering niet éénstemmig besloot
over deze materie, is iedere stem belangrijk.
De voorzitter zei dat men over dat kleine
bedrag verschillend kon denken. Op dit
moment hebben we te maken met een NV
en is een winst van 1% heus niet zo veel.
De heer Sandee kon moeilijk beoordelen
of die winst veel is, maar wilde wel iets
zeggen over het principe. Hij was het dan
ook direkt eens met. dhr. Hamelink over
wie dit ten goede moest komen. Daarnaast
pleitte hij ook nog voor de invoering van
een extra tarief voor midden- en klein
bedrijf. Dit zou de concurrentiepositie met
de goedkope stroom in buitenland verbe
teren.
De heer C. J. Dieleman was tegen de
uitkering van de winst. Een bedrijf moest
over reserve kunnen beschikken. Hij wilde
wel het bedrijfsleven een korting geven.
De heer Remijnse wou alles bij het oude
laten en de tarieven voor volgend jaar
aanpassen, dan kwam dit ook aan een
ieder ten goede. Maar dhr. Van der Maas
was het met Hamelink eens, dat die winst
aan de kleinverbruikers ten goede moest
komen.
De voorzitter kwam met een voorstel,
dat hierop kwam. Aan de PZEM zou mee
gedeeld worden, dat de winst ten gunste
moest komen aan kleinverbruikers, maar
ook aan het midden- en kleinbedrijf.
De heren C. J. Dieleman en Hamelink
kwamen nog in aanvaring met elkaar over
de huishoudens (Hamelink) en het bedrijfs
leven (C. J. Dieleman). Terwijl men volgens
dhr. Sandee in de toekomst moest gaan
werken aan de invoering van een extra
tarief voor midden- en kleinbedrijf. En
hieruit konkludeerde de voorzitter dat het
voorstel toch de grote meerderheid had.
Het kollege stelde voor een krediet van
144.100,— beschikbaar te stellen voor de
uitbreiding van ligplaatsen in de jachthaven
te Kamperland. Plan A voorzag in een
uitbreiding met 42 ligplaatsen. Volgens de
voorzitter zou het plan op langere termijn
kostendekkend zijn.
De heer Sandee vroeg naar de verhuur
van de grote boxen, maar de voorzitter zei
dat deze volledig verhuurd worden.
De heer Hamelink vroeg naar de mening
van het Recreatieschap Het Veerse Meer.
Hoe zat het verder met de lijst voor eigen
inwoners in de haven. Een tekort van
2.000,— in 1983 was geraamd en dan
moesten nog alle ligplaatsen bezet worden.
Hij voorzag op deze manier, omdat er later
weer allerlei kosten komen, dat de eigen
inwoners gaan betalen aan ligplaatsen voor
tweede woningbezitters. Zijn fraktie was
tegen het plan zo het er nu lag, men moest
maar een kostendekkend plan maken.
De voorzitter zei dat het Recreatieschap
daarin gekend wordt, alleen pas na de uit
spraak van de gemeenteraad. Eigen inwo
ners kunnen nog steeds aan een ligplaats
geholpen worden. Het kost de inwoners
geen geld, omdat de eerste tekorten uit
de reserve van de jachthaven worden ge
haald, terwijl er later winst is.
De heer Van der Maas was tegen op grond
van het principe van de zondagsrust. En
hij voorzag in de toekomst toch ook een
verminderde vraag naar ligplaatsen en het
zou de gemeente dan wel geld gaan kosten.
De voorzitter zei begrip te hebben voor
het principe, maar een leegstand in de
gemeentelijke jachthavens voorzag hij niet.
Wel in de particuliere havens, maar deze
waren dan ook veel duurder.
De heer Sandee sprak over een redelijk
plan, wat zonder personeelsuitbreiding in
de toekomst zeker rendabel moest zijn.
Toch bleven de voorzitter en Hamelink
verschillen van mening of het de inwoners
nu geld zou gaan kosten. Zodoende werd
het voorstel aangenomen met de stemmen
tegen van de PvdA en SGP.
In het bestemmingsplan „Bebouwde kom
Wissenkerke II" werden wijzigingen voor
bereid voor een tweetal mogelijkheden.
Het pand Ooststraat 9 te bestemmen als
vergaderzaal van „Concordia" en het pand
Oostvoorstraat 5 te bestemmen voor winkel.
De heer C. J. Dieleman was blij met
deze initiatieven. De heer Hamelink vroeg
naar een unaniem akkoord van de midden
standscommissie. De heer Van der Maas
sprak over de kontrole bij de horecazaak
en enkel de bestemming die hier stond
aangegeven mocht worden uitgeoefend. En
de heer Meulenberg was verbaasd omdat
het pand in de Oostvoorstraat reeds bij
voorbaat al was aangekocht.
De voorzitter sprak over een unaniem
advies van de middenstandscommissie. De
gemeente handhaaft de wettelijke bepalin
gen die gelden voor dit soort zaken. Terwijl
het de verantwoording van de koper zelf
is om op voorhand reeds tot koop over
te gaan.
De voorlopige vaststelling van de ge
meenterekening over 1980 werd aangeno
men. Hierbij vroeg de heer Sandee nog
naar de nieuwe kostenopzet van de be
stemmingsplannen. De cijfers waren vol
gends de voorzitter nog niet bekend, maar
I. Algemeen.
Als gevolg van de in dit jaar gehouden
gemeenteraadsverkiezingen, startte op 7
september j.l. uw raad in gedeeltelijk
nieuwe samenstelling een nieuwe raads
periode van 4 jaar. .Bij de eerste begro
tingsaanbieding voor deze periode, is het
interessant terug te zien naar het begin
van de achterliggende raadsperiode 1978
1982. Op dat moment was aan de orde
de begroting 1979, waarin onder meer naar
voren kwam:
a. de financiële positie. De post „on
voorzien" in de begroting 1979 was netto
rond 80.000,groot. Door een dat jaar
doorgevoerde verhoging van de belastingen
en de rechten steeg deze post tot 100.000,-
b. nieuwe investeringen. In de aanbie
dingsbrief bij de ontwerp-begroting 1979
vermeldde het college: (citaat) „In de ko
mende tijd zullen de volgende objekten
aandacht vragen: 1. riolering van Kats; 2.
renovatie van de rioleringen te Colijnsplaat
en Kortgene; 3. nieuwbouw openbare basis
school in Colijnsplaat; 4. medewerking aan
de restauratie van de Ned. Herv. Kerk te
Kortgene; 5. idem te Colijnsplaat; 6. res
tauratie van de toren te Kortgene; 7. di
verse investeringen ten behoeve van de
brandweer; 8. medewerking aan verbetering
van dorpshuis „De Brug" te Colijnsplaat;
9. medewerking aan uitbreiding van het
Nieuw-Zeelandhuis te Kats; 10. diverse in
vesteringen verband houdende met de aan
leg van een jachthaven te Colijnsplaat,
indien tot een zodanige aanleg zal worden
besloten.
Deze lijst is globaal, qua volgorde wille
keurig en wellicht niet volledig. De cijfers
ontbreken en zullen per objekt zeer ver
schillen. Het geeft echter een indikatie, dat
er nog veel te doen staat, ook op financieel
terrein. Daarbij is veelal financiële steun
van het rijk onontbeerlijk. Dat geldt voor
de rioleringsplannen, maar zeker ook voor
de onder 4, 5 en 6 vermelde restauratie-
objekten." (einde citaat).
Wanneer we nu vier jaar later
bezien hoe het er met deze omvangrijke
lijst van toenmalige beleidsvoornemens voor
staat, kan gekonstateerd worden dat alle
zaken zijn aangepakt of voorbereid:
1. de le fase van de riolering te Kats
(kosten ƒ550.000,—) is gerealiseerd;
2. de renovatie van de riolering te Kort
gene (kosten inclusief voorbereiding, her-
straten, etc. f 1.400.000,—) is aanbe
steed; het rijk draagt hierin 750.000,—
bij. De werken te Colijnsplaat (kosten ca.
ƒ3.500.000,—) worden, mede in relatie met
de dorpsvernieuwing, voorbereid;
3. de nieuwe openbare basisschool te
Colijnsplaat is bijna gereed;
4. 5 en 6. de restauraties van de N.H.
kerken te Kortgene en Colijnsplaat en de
toren te Kortgene hebben plaatsgevonden.
Totale kosten f 2.400.000,waarin het
Rijk méér dan 50% heeft bijgedragen en
de provincie 10%;
7. de 3 brandweerkorpsen zijn van nieuw
blusmateriaal voorzien, het stil alarm is
ingevoerd en in Kats is de watervoorziening
op niveau gebracht. Totale investeringen
circa ƒ350.000,—
8. het dorpshuis „De Brug" is gereno
veerd (kosten 340.000,—);
9. de voorbereiding voor een aanmerke
lijke verbetering van de verenigingsakkom-
modatie te Kats is in een vergevorderd
stadium. Er is hiervoor intussen in
clusief rente ruim 300.000,— gere
serveerd;
10. het nieuwe havencomplex te Colijns
plaat werd op 4071981 geopend. Totale
kosten zt f 8.800.000,—, waarvan de ge
meente 6.800.000,— voor haar rekening
nam en de watersportvereniging voor het
clubgebouw, drijvende steigers etc.
2.000.000,—. Aan rijkssubsidies kwam aan
toezeggingen binnen ongeveer ƒ450.000.—
hoofdzakelijk voor het strandje en de pas
santen-steigers. De kapitaalslasten van de
gemeentelijke investering worden gedekt
door de huursom die de watersportvereni
ging betaalt.
Als 11e punt kan volledigheidshalve aan
bovenstaande lijst nog worden toegevoegd
de uitbreiding en verbouwing van het ge
meentehuis (kosten ƒ760.000,—) en de aan
koop van een loods aan de Torendijk te
Kortgene voor Gemeentewerken en de
brandweer (kosten 300.000,waardoor
de gemeentelijke diensten thans goed zijn
gehuisvest.
De nu aangeboden begroting 1983 ver
toont als post „onvoorzien": netto
72.494,19. (Deze post kan nog met ruim
150.000,— worden verhoogd, als gevolg
van de recent na gereedkoming van de
ontwerp-begroting ontvangen circulaire
van de Minister van Binnenlandse Zaken
over de uitkeringen van het Gemeente
fonds 1983).
De ontwerp-begroting 1982 kende een
post „onvoorzien" van 435.000,De te
rugval naar het voor 1983 geraamde bedrag
wordt globaal door de volgende ontwikke
lingen veroorzaakt:
kwamen zo snel mogelijk.
Een zevental begrotingswijzigingen over
1982 passeerden toen de raad. Er werden
geen opmerkingen over gemaakt.
Toen kwam aan de orde het benoemen
van vertegenwoordigers en plaatsvervangers
in diverse regelingen en commissies. Het
ging om 27 commissies. Na een uitgebreide
diskussie over personen werden nog enkele
wijzigingen in het ontwerp aangebracht. Het
zou te ver voeren om dit alles hier te
vermelden.
De rondvraag leverde enkel een teleur
gestelde wethouder Uijl op. Dit vanwege de
negatieve opkomst bij de AROB-beroeps-
commissie. Als men daar voor uitgenodigd
wordt en men kan niet komen, dan toch
even een kennisgeving daarvan.
De voorzitter hoopte ook op een betere
opkomst de volgende keer, alhoewel er nu
sprake was geweest van een te korte
voorbereiding.
Omstreeks tien uur kon de voorzitter
deze raadsvergadering voor gesloten ver
klaren.
Minder inkomsten: voor kapitaalslasten
oude school te Colijnsplaat 40.000,
structurele verlaging uitkering Gemeente
fonds ƒ20.000,—; totaal ƒ60.000,—.
Hogere uitgaven: tekort op nieuwe school
te Colijnsplaat ƒ80.000,—; rente van geld
leningen ten behoeve van liquiditeit
50.000,—; kosten huisvuilophaaldienst
10.000,bijdragen in tekorten dorps
huizen ƒ35.000,—; kapitaalslasten riole
ringswerken circa ƒ70.000,—; gemeentelijk
aandeel in kosten A.B.W. van bejaarden in
bejaardentehuizen 30.000,brandweer
(onder meer door verandering rechtspositie)
15.000,—; rechtskundige adviezen
ƒ10.000,—; totaal ƒ300.000,—.
(Genoemde bedragen geven de verschillen
aan tuusen de begrotingen van 1982 en
1983). Ondanks deze grote teruggang kan
de financiële positie van de gemeente
Kortgene tóoh als „gezond" worden ge
kenschetst. De redenen daartoe zijn:
a. de grote investeringen van de afge
lopen jaren zijn geheel in de nu samen
gestelde stukken verwerkt;
b. de vermelde aanpassing van de Ge-
meentefonds-uitkering voor 1983;
c. de goede reserve-positie, getuige het
volgende overzicht:
1. algemeen: algem. reserve 390.000,—;
reserve voor extra afschrijvingen van on
rendabele investeringen ƒ256.000,— fonds
Dorpsontwikkeling 156.000,—; fonds
Dorpsvernieuwing 58.000,—; saldi reserve
934.000,totaal voor algemene doelein
den ƒ1.794.000,—.
2. specifieke bestemmingsreserves (de be
langrijkste): havenfonds Colijnsplaat
886.000,akkommodatie Kats 288.000
rente; onderhondsfonds bungalowpark
Veerse Meer, circa 1.500.000,—; onder-
houdsfonds Deltonapark 82.000,—; Mavo
reserve ƒ30.000,—; reserve/egalisatiefonds
bestemmingsplannen 300.000,—; fonds
beplanting/onderhoud Veerse Meer II
60.000,—.
Een en ander neemt niet weg, dat een
geringe verhoging van belastingen en rech
ten noodzakelijk wordt geaoht. In de toe
komst is een doorgaande vermindering van
de rijksbijdragen te verwachten, een verdere
stijging van de kosten in met name de sfeer
van sociale zaken, terwijl bovendien in het
bijzonder de verdere aanpak en realisering
van de dorpsvernieuwing aanzienlijke kos
ten met zich zal meebrengen. Voorts kan
er op worden gewezen, dat de toename
van het aantal objekten dat voor O.G.B.
(onroerend-goedbelasting) in aanmerking
komt, vrijwel nihil is door het instorten
van de bouwmarkt. Tenslotte dient vermeld
te worden, dat de belastingsom voor de
0.G.B. reeds 3 jaar niet is verhoogd. De
regering staat voor de overheidstarieven
voor 1983 een verhoging van 4% toe.
Wij stellen u voor dit percentage toe te
passen voor de toeristenbelasting, honden
belasting, woonforensenbelasting, rioolaf-
voerrecht en reinigingsrechten x) (meerop
brengst ongeveer 15.000,—) en de O.G.B.
te verhogen met 2% (meeropbrengst
10.000,—). Zie voorts hierna onder VIII,
Belastingen.
Ten aanzien van deze heffing zullen
veranderingen in het tot nu toe gebruike
lijke systeem worden voorgesteld, waardoor
met name de verhoging voor de bejaarden
lager zal zijn dan 4%.
Ter afsluiting van dit algemene deel
merken wij nog op:
als basis voor de begrotingscijfers zijn
gehanteerd de werkelijke cijfers van het
afgesloten boekjaar 1981, de tot op heden
bekende cijfers van 1982 en waar nodig
een zekere indexering;
in de nu voorliggende ontwerp-be
groting is geen rekening gehouden met
nieuwe investeringen en belastingverhogin
gen. Zoals gebruikelijk zullen besluiten
daarover door middel van begrotingswijzi
gingen worden verwerkt.
II. Ruimtelijke ordening, recreatie en
volkshuisvesting.
1. Algemeen.
Nog steeds, en in feite in versterkte mate,
manifesteert de ingezette economische ma
laise zioh ook heel nadrukkelijk op het
terrein van de ruimtelijke ordening. De
bouwmarkt is in elkaar gestort; verkopen
stagneren en nieuwbouw vindt niet of nau
welijks plaats.
Een ander verschijnsel in dit kader is,
dat velen de neiging hebben zo dicht mo
gelijk bij voorzieningencentra te gaan wo
nen. Bovendien wordt de gemeente als ge
volg van de financiële problemen van som
mige huiseigenaren gekonfronteerd met ge
dwongen verkopen van „woningen met ge
meentegarantie"; daarbij ontstaat er dan
voor de gemeente financiële schade door
de lage verkoopprijzen. Deze ontwikkelin
gen, waarop een gemeentebestuur bijzonder
weinig invloed kan uitoefenen, heeft voor
de gemeente Kortgene aanzienlijke gevolgen:
vrijwel geen verkoop van percelen
bouwgrond in bouwrijpe uitbreidingsplan
nen: Noord II in Kortgene (nog te koop
grond voor 6 woningen). Doorbraak Ring
weg te Colijnsplaat (7 stuks) en Al te Klein
te Kats (6 voor particuliere bouw en grond
voor 3 of 4 woningwetwoningen). Het to
taal betreft niet een gevaarlijk groot aantal
percelen, zodat extra renteverliezen nog
niet aan de orde zijn, mede doordat
snel na het bouwrijp zijn van de betreffende
plannen vele percelen direkt verkocht zijn:
de voltooiing van de parken De Boo-
gerd, plan Oostdijk, Deltona en Aqua Vil
lage stagneert volkomen;
het in een impasse geraken van het
bouwplan aan de Julianastraat te Kortgene
(terrein Kallewaard);
minder vlot verloop van de dorpsver
nieuwing doordat de toewijzing van wo
ningcontingenten gering is, alsmede meer
onzekerheid over benodigde subsidies.
Direkte financiële gevolgen in de vorm
van bepaalde uitgaven zijn er voor de ge
meente niet, omdat de plan- en voorbe-
reidingskosten verrekend zijn. Wel is er
sprake van inkomsten-derving, doordat geen
O.G.B. en andere belastingen kunnen wor
den geheven. Alleen reeds de genoemde
parken zouden na realisering aan O.G.B.
en woonforensenbelasting ±f 50.000,— op
brengen.
Met het geven van uitstel van bouwplicht
is ons college, ondanks begrip voor de pro
blemen, dan ook zeer terughoudend. Een
dergelijk uitstel wordt slechts verleend on
der betaling van, per geval overeen te ko
men, financiële bijdragen. Die bijdragen be
perken dan weer de eerder genoemde in
komstenderving.
Naast dit sombere beeld zijn als positieve
ontwikkelingen te noemen:
a. het gereedkomen van 4 premiewonin
gen te Kortgene, 12 woningwetwoningen
te Colijnsplaat en 4 te Kats;
b. de nieuwbouw in de Tonnen'buurt
waarmede op korte termijn (tweede helft
oktober) begonnen wordt;
c. de voortgang in de planmatige aanpak
van de dorpsvernieuwing;
d. enige beweging in de verkoop van
particuliere nieuwbouw, zoals bijvoorbeeld
duidelijk in De Boogerd blijkt.
Tenslotte achten wij het opmerkelijk en
vermeldingswaard, dat de permanente be
woning in de zgn. gemengde zowel
recreatieve als permanente bewoning toe
gestaan) parken toeneemt. Aan het Veerse
Meer zijn nu ongeveer 36 woningen perma
nent bewoond met circa 87 inwoners en
in het tweede gemengde park. De Boogerd,
zijn 30 woningen permanent bewoond
met 75 bewoners.
2. Dorpsvernieuwingsbeleid.
De vorig jaar gevormde begeleidingsgroep
heeft haar ontwerp-uitvoeringsplan in de
inspraak gebracht. Deze groep bestaat uit
vertegenwoordigers van Dienst Volkshuis
vesting Zeeland, Provinciale Planologische
Dienst. Stichting Zeeland, Dienst Gemeente
werken, het stedebouwkundige bureau, de
burgemeester, het hoofd Algemene Zaken
van de secretarie en een aantal raadsleden.
Bij de verdere uitwerking van het ontwerp
zullen ook de tweede-woningbezitters moe
ten worden betrokken, bijvoorbeeld door
een vertegenwoordiging daarvan in de be
geleidingsgroep.
Uit het ontwerp-uitvoeringsplan blijkt
onder meer: dat een uitvoeringsperiode
van 12 jaar nodig is; de noodzakelijke
sloop van 65 panden, te vervangen door
53 woningen; de noodzakelijke verbete
ring van 95 woningen; de gewenste ver
plaatsing van een bedrijf uit de kern Co
lijnsplaat en het realiseren van 15 woningen
op de plaats van een aantal vestigingen
van dat bedrijf; de gewenste rigoureuze
aanpak van rioleringsrenovatie en zo
mogelijk parallel daarmee woonbuurt
verbetering door aanpassing van de be
strating, etc.; de zeer hoge kosten:
raming van 17.000.000,— in totaal, waar
van 2.000.000,— ten laste van de ge
meente.
Reeds eerder merkten wij op, dat aanpak
en realisering van de voorgenomen dorps
vernieuwing een moeizame, langdurige en
kostbare zaak is. Zeker voor een kleine
gemeente is het uitermate energie-verslin
dend om een planmatig dorpsvernieuwings
beleid van de grond te krijgen. Ons college
is en blijft van mening, dat het welslagen
van dorpsvernieuwing voor de leefbaarheid
van de dorpen van zodanig belang is, dat
het veel inspanning en geld mag kosten.
3. Recreatie.
Het vorig jaar gereed gekomen haven
complex te Colijnsplaat kan een succes
worden genoemd. Dat neemt niet weg, dat
er nog enkele problemen zijn:
de aanzanding in de haven en haven
mond is veel omvangrijker dan bij de voor
bereiding van het plan werd verwacht. Er
vindt thans met behulp van de Technische
Hogeschool te Delft een fundamenteel on
derzoek plaats naar de oorza(a)k(en) en
een mogelijke oplossing. Bij de ons inziens
verantwoordelijke overheidsinstituten is de
problematiek formeel aanhangig gemaakt;
omtrent verkoop-aktiviteiten op het
haventerrein (venten, standplaatsen en kan
tines) rijzen regelmatig problemen op. Ge
poogd wordt een en ander door goed
overleg op te lossen.
Naar onze mening is het nauwelijks denk
baar, dat de start van het daadwerkelijk
funktioneren van een dergelijk groot pro-
jekt zonder problemen zou plaatsvinden.
Betreurenswaardig is het, dat juist die pro
blemen veel aandacht krijgen en de vele
positieve effekten van het geheel niet of
nauwelijks, zoals:
het feit. dat het gelijktijdig aange
legde strandje in een zeer grote behoefte
blijkt te voorzien, waarvan veelvuldig en
intensief gebruik wordt gemaakt;
de verhoging van de omzet bij de
middenstand en de horeca;
de uitbreiding van de werkgelegenheid
door bedrijfsvestigingen;
het praathuis en de aantrekkelijke
dijkwandelgelegenheden;
het gegeven, dat ondanks de econo
mische recessie en de gevolgen daarvan
in vele jachthavens, de haven van Colijns
plaat een goede bezettingsgraad heeft.
Ten aanzien van de haven te Kats is er
in het afgelopen jaar een belangrijke stap
in de goede richting gezet: in het Beleids
plan Oosterschelde is een bescheiden aantal
ligplaatsen 100) niet langer uitgesloten.
(Wordt vervolgd)