Raadsvergadering Wissenkerke Aanbiedingsbrief bij Begroting '83 van de gemeente Kortgene Deel 1 Op maandag 27 september j.l. kwam de raad van de gemeente Wissenkerke in open bare vergadering bijeen. Burgemeester P. Wisse opende als voorzitter en zei dat dhr. Noordhoek wegens vakantie afwezig was. Enkele mededelingen van de voorzitter waren: de nieuwe gemeentevlag is gereed. (Een grote uitgave hiervan hing aan de wand van de raadszaal, terwijl een kleine copie op de tafels voor de raadsleden stond) Secretaris Van Strien was uit het ziekenhuis ontslagen en bij hoopte op een spoedig herstel. De Begroting 1983 zal waarschijn lijk op 1 oktober gereed zijn, waarbij men enkele belastingverhogingen beeft. De notulen van 16 augustus en 7 sep tember werden onveranderd vastgesteld. Bij de ingekomen stukken lag een brief van Gedeputeerde Staten over de kruising „Hoveijn". Mevr. Van Arkel vroeg hoe lang het daarin aangekondigde schetsplan gaat duren. De voorzitter hoopte op een tijds limiet van enkele weken. Een wijziging in de bezoldigingsverorde ning 1981 werd vastgesteld. Het betrof de indeling van ambten naar funktiewaar- dering en op afdeling financiën is maar plaats voor één hoofdcommies. Een andere wijziging in de bezoldigings verordening betrof de salarissen van het overheidspersoneel. Met daarin, volgens de voorzitter, een forse inhouding voor mensen met een hoog salaris. De voorlopige begroting 1983 van het Bestuurlijk Experiment Specifiek Welzijn bedroeg voor de gemeente Wissenkerke een bedrag van 2.170,—. Dit werd zonder op- of aanmerkingen goedgekeurd. Voor de aanschaf van 5 leerlingensets voor de openbare lagere school „De Vliete" werd een bedrag gevraagd van 867,30. Deze waren noodzakelijk in verband met uitbreiding van het aantal leerlingen. Mevr. Van Arkel verwonderde zich over het feit van maar één offerte. Zijn er geen andere firma's? De voorzitter gaf toe dat dit niet via de regels ging, maar dit was een bijzonder geval en bovendien een klein bedrag. Ver volgens is men aan normen gebonden en geeft de inspekteur advies daarover. Een vergoeding van 9.278,86 werd ge geven van de Vereniging voor Chr. Onder wijs te Wissenkerke ten behoeve van het vakonderwijs op die school. Een vergelijking tussen de firma's Schelde en Janssen/Fritsen over de aanschaf van materialen in de gymlokalen, gaf als resul taat, dat Janssen/Fritsen goedkoper was. In de vorige vergadering was hierom ge vraagd, maar het resultaat was toch de aanschaf voor een bedrag van 9500,— bij de oude firma Janssen/Fritsen. De wijziging van de gemeenschappelijke regeling inzake de subsidiëring van de Stich ting Regionaal Pedagogisch Centrum Zee land (RPCZ) deed nogal de nodige stof opwaaien bij de raadsleden. De voorzitter stelde dat men vol lof was over deze dienst. Toch was er de vrijheid van scholen om met een andere begeleidingsdienst in zee te gaan. Op dit moment betaalt men per inwoner en in deze wijziging wordt dat veranderd en gaat dit op basis van het aantal leerlingen aan de scholen die hier aan meedoen. Het raadslid Wisse begon met de op merking dat de huidige regeling goed is. Als we het gaan1 doen op de manier van deze wijziging wordt het duurder en in gewikkelder. Laten we het alsjeblieft hou den zo het nu gebeurt (betalen per in woneraantal). De heer Sandee vroeg naar het kosten- aspekt, wanneer andere gemeenten met een andere dienst gaan werken. Hoeveel zijn er dit in de toekomst. Want voor de overige scholen wordt toch alles wel duur der, wanneer een aantal deze dienst verlaat. Mevr. Van Arkel deelde het standpunt van dhr. Wisse. Een goed stuk werk gaat men nu verbrokkelen. Wie zit namens deze gemeente in het bestuur en wat was het standpunt toen deze kwestie aan de orde kwam? Ook zij was bang dat de bedragen fors omhoog zouden gaan. De heer C. J. Dieleman was een groot voorstander van vrijheid van onderwijs. Toch was hij gekant tegen een andere dienst dan het RPCZ. Omdat de heer Remijnse bang was voor te hoge kosten, wilde hij het bij het oude laten. De voorzitter sprak over het beginsel van vrijheid van onderwijs. Er zullen slechts enkele scholen in Zeeland een andere dienst gaan nemen. Toch geloofde hij niet dat het veel meer zou gaan kosten. Zijn con clusie was evenwel dat een grote meerder heid van de raad deze wijziging niet wilde accepteren. En dit standpunt zou dan ook aan de gemeenschappelijke regeling mee gedeeld worden. De volgende wijziging in het gemeen schappelijke betrof „De Betho". Het ging hier over: a. het openen van de mogelijk heid tot het door het algemeen bestuur van „De Betho" instellen van commissies: b. het benoemen van een bestuurlijk se- kretaris; c. het afschaffen van presentie gelden: d. de procedure ten aanzien van de begroting en jaarrekening, met het oog op kostenbeheersing; e. het instellen van een commissie voor georganiseerd overleg. De voorzitter sprak van veel overleg en eindelijk een voorstel. Het belangrijkste ge schilpunt was het personeels-overleg. Men wilde een eigen overleg binnen de onder neming zelf. De heer Hamelink wou dat het waar was, dat dit voorstel ging naar het af schaffen van presentiegelden. Hij vond het een lofwaardig streven dat het algemeen bestuur zelf zegt, dat men de presentie gelden wil afschaffen. Op advies van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten ge beurt dit niet. Er is naar zijn mening wel een onkostenregeling te ontwerpen. Maar bij een regeling met presentiegeld krijgt iedereen evenveel en daar is in het ver leden door full-time bestuurders misbruik van gemaakt. Zijn fraktie ging op dit punt met de wijziging niet akkoord. De voorzitter stelde dat het voor wet houders en raadsleden redelijk was dat zij presentiegeld krijgen. Op deze manier, via een advies van de VNG, wordt één lijn aangehuoden. Een onkostenregeling is veel moeilijker, dan vaste bedragen. De gemeen ten bepalen het beleid en niet het bestuur. Om tot een eensluidend besluit te komen moeten we hierin niet gaan wijzigen. Dhr. Wisse stelde dat presentiegeld erg goedkoop uitvalt voor de Betho. Terwijl de heer C. J. Dieleman hoopte dat door deze verbetering de problemen tot het verleden zouden behoren. Wel wilde hij nog weten hoeveel de kostenverhoging was. De voorzitter beschikte niet over de juiste cijfers, maar omgeslagen per inwoners zou dit een klein bedrag zijn. Wethouder Uijl stelde zich voor wat het presentiegeld betreft, achter het standpunt van partijgenoot Hamelink. Nadat de voor zitter onderzocht had of het voorstel ge beurd was toen dhr. Uijl nog niet in het college zat (hetgeen het geval was), werd de wijziging met de drie stemmen van de PvdA aangenomen. De afwikkeling van de SOAG-schuld zou de gemeente een bedrag van 4.635,26 gaan kosten. Niemand had daar bezwaar tegen. De beëindiging van deelname aan de gemeenschappelijk regeling Centrum voor Automatisering Zuid-West Nederland CAZW kostte de gemeente helemaal niets. Naar aanleiding van een motie van de gemeente Bruinisse om de PZEM-winst te gebruiken voor verlaging van de kleinver bruikerstarieven, had de voorzitter behoefte aan een nader betoog. Het college stelde voor om de winst aan de gemeenten uit te keren. Volgens de voorzitter is het een ingewikkelde materie met allerlei boek houdkundige formules. De principes om hierover te discussiëren zijn wel goed, maar de praktijk is toch anders. De provincie heeft een meerderheid in dit bestuur. En ook de voorzitter van de PZEM voelt niet veel voor verlaging van tarieven. De heer Hamelink betoogde dat de PZEM een provinciale dienst moest worden in plaats van een NV zoals nu. Een verlaging van één cent aan kleinverbruikers betekende voor deze mensen ƒ34,90 per jaar. Dit bedrag zien zij nu door hun neus geboord als men geen verlaging toepast. In deze tijd is elk bedrag voor mensen met een smalle beurs meegenomen. Want als de PZEM verliest lijdt, dan krijgt men wel een verhoging. Ook al omdat de aandeelhou dersvergadering niet éénstemmig besloot over deze materie, is iedere stem belangrijk. De voorzitter zei dat men over dat kleine bedrag verschillend kon denken. Op dit moment hebben we te maken met een NV en is een winst van 1% heus niet zo veel. De heer Sandee kon moeilijk beoordelen of die winst veel is, maar wilde wel iets zeggen over het principe. Hij was het dan ook direkt eens met. dhr. Hamelink over wie dit ten goede moest komen. Daarnaast pleitte hij ook nog voor de invoering van een extra tarief voor midden- en klein bedrijf. Dit zou de concurrentiepositie met de goedkope stroom in buitenland verbe teren. De heer C. J. Dieleman was tegen de uitkering van de winst. Een bedrijf moest over reserve kunnen beschikken. Hij wilde wel het bedrijfsleven een korting geven. De heer Remijnse wou alles bij het oude laten en de tarieven voor volgend jaar aanpassen, dan kwam dit ook aan een ieder ten goede. Maar dhr. Van der Maas was het met Hamelink eens, dat die winst aan de kleinverbruikers ten goede moest komen. De voorzitter kwam met een voorstel, dat hierop kwam. Aan de PZEM zou mee gedeeld worden, dat de winst ten gunste moest komen aan kleinverbruikers, maar ook aan het midden- en kleinbedrijf. De heren C. J. Dieleman en Hamelink kwamen nog in aanvaring met elkaar over de huishoudens (Hamelink) en het bedrijfs leven (C. J. Dieleman). Terwijl men volgens dhr. Sandee in de toekomst moest gaan werken aan de invoering van een extra tarief voor midden- en kleinbedrijf. En hieruit konkludeerde de voorzitter dat het voorstel toch de grote meerderheid had. Het kollege stelde voor een krediet van 144.100,— beschikbaar te stellen voor de uitbreiding van ligplaatsen in de jachthaven te Kamperland. Plan A voorzag in een uitbreiding met 42 ligplaatsen. Volgens de voorzitter zou het plan op langere termijn kostendekkend zijn. De heer Sandee vroeg naar de verhuur van de grote boxen, maar de voorzitter zei dat deze volledig verhuurd worden. De heer Hamelink vroeg naar de mening van het Recreatieschap Het Veerse Meer. Hoe zat het verder met de lijst voor eigen inwoners in de haven. Een tekort van 2.000,— in 1983 was geraamd en dan moesten nog alle ligplaatsen bezet worden. Hij voorzag op deze manier, omdat er later weer allerlei kosten komen, dat de eigen inwoners gaan betalen aan ligplaatsen voor tweede woningbezitters. Zijn fraktie was tegen het plan zo het er nu lag, men moest maar een kostendekkend plan maken. De voorzitter zei dat het Recreatieschap daarin gekend wordt, alleen pas na de uit spraak van de gemeenteraad. Eigen inwo ners kunnen nog steeds aan een ligplaats geholpen worden. Het kost de inwoners geen geld, omdat de eerste tekorten uit de reserve van de jachthaven worden ge haald, terwijl er later winst is. De heer Van der Maas was tegen op grond van het principe van de zondagsrust. En hij voorzag in de toekomst toch ook een verminderde vraag naar ligplaatsen en het zou de gemeente dan wel geld gaan kosten. De voorzitter zei begrip te hebben voor het principe, maar een leegstand in de gemeentelijke jachthavens voorzag hij niet. Wel in de particuliere havens, maar deze waren dan ook veel duurder. De heer Sandee sprak over een redelijk plan, wat zonder personeelsuitbreiding in de toekomst zeker rendabel moest zijn. Toch bleven de voorzitter en Hamelink verschillen van mening of het de inwoners nu geld zou gaan kosten. Zodoende werd het voorstel aangenomen met de stemmen tegen van de PvdA en SGP. In het bestemmingsplan „Bebouwde kom Wissenkerke II" werden wijzigingen voor bereid voor een tweetal mogelijkheden. Het pand Ooststraat 9 te bestemmen als vergaderzaal van „Concordia" en het pand Oostvoorstraat 5 te bestemmen voor winkel. De heer C. J. Dieleman was blij met deze initiatieven. De heer Hamelink vroeg naar een unaniem akkoord van de midden standscommissie. De heer Van der Maas sprak over de kontrole bij de horecazaak en enkel de bestemming die hier stond aangegeven mocht worden uitgeoefend. En de heer Meulenberg was verbaasd omdat het pand in de Oostvoorstraat reeds bij voorbaat al was aangekocht. De voorzitter sprak over een unaniem advies van de middenstandscommissie. De gemeente handhaaft de wettelijke bepalin gen die gelden voor dit soort zaken. Terwijl het de verantwoording van de koper zelf is om op voorhand reeds tot koop over te gaan. De voorlopige vaststelling van de ge meenterekening over 1980 werd aangeno men. Hierbij vroeg de heer Sandee nog naar de nieuwe kostenopzet van de be stemmingsplannen. De cijfers waren vol gends de voorzitter nog niet bekend, maar I. Algemeen. Als gevolg van de in dit jaar gehouden gemeenteraadsverkiezingen, startte op 7 september j.l. uw raad in gedeeltelijk nieuwe samenstelling een nieuwe raads periode van 4 jaar. .Bij de eerste begro tingsaanbieding voor deze periode, is het interessant terug te zien naar het begin van de achterliggende raadsperiode 1978 1982. Op dat moment was aan de orde de begroting 1979, waarin onder meer naar voren kwam: a. de financiële positie. De post „on voorzien" in de begroting 1979 was netto rond 80.000,groot. Door een dat jaar doorgevoerde verhoging van de belastingen en de rechten steeg deze post tot 100.000,- b. nieuwe investeringen. In de aanbie dingsbrief bij de ontwerp-begroting 1979 vermeldde het college: (citaat) „In de ko mende tijd zullen de volgende objekten aandacht vragen: 1. riolering van Kats; 2. renovatie van de rioleringen te Colijnsplaat en Kortgene; 3. nieuwbouw openbare basis school in Colijnsplaat; 4. medewerking aan de restauratie van de Ned. Herv. Kerk te Kortgene; 5. idem te Colijnsplaat; 6. res tauratie van de toren te Kortgene; 7. di verse investeringen ten behoeve van de brandweer; 8. medewerking aan verbetering van dorpshuis „De Brug" te Colijnsplaat; 9. medewerking aan uitbreiding van het Nieuw-Zeelandhuis te Kats; 10. diverse in vesteringen verband houdende met de aan leg van een jachthaven te Colijnsplaat, indien tot een zodanige aanleg zal worden besloten. Deze lijst is globaal, qua volgorde wille keurig en wellicht niet volledig. De cijfers ontbreken en zullen per objekt zeer ver schillen. Het geeft echter een indikatie, dat er nog veel te doen staat, ook op financieel terrein. Daarbij is veelal financiële steun van het rijk onontbeerlijk. Dat geldt voor de rioleringsplannen, maar zeker ook voor de onder 4, 5 en 6 vermelde restauratie- objekten." (einde citaat). Wanneer we nu vier jaar later bezien hoe het er met deze omvangrijke lijst van toenmalige beleidsvoornemens voor staat, kan gekonstateerd worden dat alle zaken zijn aangepakt of voorbereid: 1. de le fase van de riolering te Kats (kosten ƒ550.000,—) is gerealiseerd; 2. de renovatie van de riolering te Kort gene (kosten inclusief voorbereiding, her- straten, etc. f 1.400.000,—) is aanbe steed; het rijk draagt hierin 750.000,— bij. De werken te Colijnsplaat (kosten ca. ƒ3.500.000,—) worden, mede in relatie met de dorpsvernieuwing, voorbereid; 3. de nieuwe openbare basisschool te Colijnsplaat is bijna gereed; 4. 5 en 6. de restauraties van de N.H. kerken te Kortgene en Colijnsplaat en de toren te Kortgene hebben plaatsgevonden. Totale kosten f 2.400.000,waarin het Rijk méér dan 50% heeft bijgedragen en de provincie 10%; 7. de 3 brandweerkorpsen zijn van nieuw blusmateriaal voorzien, het stil alarm is ingevoerd en in Kats is de watervoorziening op niveau gebracht. Totale investeringen circa ƒ350.000,— 8. het dorpshuis „De Brug" is gereno veerd (kosten 340.000,—); 9. de voorbereiding voor een aanmerke lijke verbetering van de verenigingsakkom- modatie te Kats is in een vergevorderd stadium. Er is hiervoor intussen in clusief rente ruim 300.000,— gere serveerd; 10. het nieuwe havencomplex te Colijns plaat werd op 4071981 geopend. Totale kosten zt f 8.800.000,—, waarvan de ge meente 6.800.000,— voor haar rekening nam en de watersportvereniging voor het clubgebouw, drijvende steigers etc. 2.000.000,—. Aan rijkssubsidies kwam aan toezeggingen binnen ongeveer ƒ450.000.— hoofdzakelijk voor het strandje en de pas santen-steigers. De kapitaalslasten van de gemeentelijke investering worden gedekt door de huursom die de watersportvereni ging betaalt. Als 11e punt kan volledigheidshalve aan bovenstaande lijst nog worden toegevoegd de uitbreiding en verbouwing van het ge meentehuis (kosten ƒ760.000,—) en de aan koop van een loods aan de Torendijk te Kortgene voor Gemeentewerken en de brandweer (kosten 300.000,waardoor de gemeentelijke diensten thans goed zijn gehuisvest. De nu aangeboden begroting 1983 ver toont als post „onvoorzien": netto 72.494,19. (Deze post kan nog met ruim 150.000,— worden verhoogd, als gevolg van de recent na gereedkoming van de ontwerp-begroting ontvangen circulaire van de Minister van Binnenlandse Zaken over de uitkeringen van het Gemeente fonds 1983). De ontwerp-begroting 1982 kende een post „onvoorzien" van 435.000,De te rugval naar het voor 1983 geraamde bedrag wordt globaal door de volgende ontwikke lingen veroorzaakt: kwamen zo snel mogelijk. Een zevental begrotingswijzigingen over 1982 passeerden toen de raad. Er werden geen opmerkingen over gemaakt. Toen kwam aan de orde het benoemen van vertegenwoordigers en plaatsvervangers in diverse regelingen en commissies. Het ging om 27 commissies. Na een uitgebreide diskussie over personen werden nog enkele wijzigingen in het ontwerp aangebracht. Het zou te ver voeren om dit alles hier te vermelden. De rondvraag leverde enkel een teleur gestelde wethouder Uijl op. Dit vanwege de negatieve opkomst bij de AROB-beroeps- commissie. Als men daar voor uitgenodigd wordt en men kan niet komen, dan toch even een kennisgeving daarvan. De voorzitter hoopte ook op een betere opkomst de volgende keer, alhoewel er nu sprake was geweest van een te korte voorbereiding. Omstreeks tien uur kon de voorzitter deze raadsvergadering voor gesloten ver klaren. Minder inkomsten: voor kapitaalslasten oude school te Colijnsplaat 40.000, structurele verlaging uitkering Gemeente fonds ƒ20.000,—; totaal ƒ60.000,—. Hogere uitgaven: tekort op nieuwe school te Colijnsplaat ƒ80.000,—; rente van geld leningen ten behoeve van liquiditeit 50.000,—; kosten huisvuilophaaldienst 10.000,bijdragen in tekorten dorps huizen ƒ35.000,—; kapitaalslasten riole ringswerken circa ƒ70.000,—; gemeentelijk aandeel in kosten A.B.W. van bejaarden in bejaardentehuizen 30.000,brandweer (onder meer door verandering rechtspositie) 15.000,—; rechtskundige adviezen ƒ10.000,—; totaal ƒ300.000,—. (Genoemde bedragen geven de verschillen aan tuusen de begrotingen van 1982 en 1983). Ondanks deze grote teruggang kan de financiële positie van de gemeente Kortgene tóoh als „gezond" worden ge kenschetst. De redenen daartoe zijn: a. de grote investeringen van de afge lopen jaren zijn geheel in de nu samen gestelde stukken verwerkt; b. de vermelde aanpassing van de Ge- meentefonds-uitkering voor 1983; c. de goede reserve-positie, getuige het volgende overzicht: 1. algemeen: algem. reserve 390.000,—; reserve voor extra afschrijvingen van on rendabele investeringen ƒ256.000,— fonds Dorpsontwikkeling 156.000,—; fonds Dorpsvernieuwing 58.000,—; saldi reserve 934.000,totaal voor algemene doelein den ƒ1.794.000,—. 2. specifieke bestemmingsreserves (de be langrijkste): havenfonds Colijnsplaat 886.000,akkommodatie Kats 288.000 rente; onderhondsfonds bungalowpark Veerse Meer, circa 1.500.000,—; onder- houdsfonds Deltonapark 82.000,—; Mavo reserve ƒ30.000,—; reserve/egalisatiefonds bestemmingsplannen 300.000,—; fonds beplanting/onderhoud Veerse Meer II 60.000,—. Een en ander neemt niet weg, dat een geringe verhoging van belastingen en rech ten noodzakelijk wordt geaoht. In de toe komst is een doorgaande vermindering van de rijksbijdragen te verwachten, een verdere stijging van de kosten in met name de sfeer van sociale zaken, terwijl bovendien in het bijzonder de verdere aanpak en realisering van de dorpsvernieuwing aanzienlijke kos ten met zich zal meebrengen. Voorts kan er op worden gewezen, dat de toename van het aantal objekten dat voor O.G.B. (onroerend-goedbelasting) in aanmerking komt, vrijwel nihil is door het instorten van de bouwmarkt. Tenslotte dient vermeld te worden, dat de belastingsom voor de 0.G.B. reeds 3 jaar niet is verhoogd. De regering staat voor de overheidstarieven voor 1983 een verhoging van 4% toe. Wij stellen u voor dit percentage toe te passen voor de toeristenbelasting, honden belasting, woonforensenbelasting, rioolaf- voerrecht en reinigingsrechten x) (meerop brengst ongeveer 15.000,—) en de O.G.B. te verhogen met 2% (meeropbrengst 10.000,—). Zie voorts hierna onder VIII, Belastingen. Ten aanzien van deze heffing zullen veranderingen in het tot nu toe gebruike lijke systeem worden voorgesteld, waardoor met name de verhoging voor de bejaarden lager zal zijn dan 4%. Ter afsluiting van dit algemene deel merken wij nog op: als basis voor de begrotingscijfers zijn gehanteerd de werkelijke cijfers van het afgesloten boekjaar 1981, de tot op heden bekende cijfers van 1982 en waar nodig een zekere indexering; in de nu voorliggende ontwerp-be groting is geen rekening gehouden met nieuwe investeringen en belastingverhogin gen. Zoals gebruikelijk zullen besluiten daarover door middel van begrotingswijzi gingen worden verwerkt. II. Ruimtelijke ordening, recreatie en volkshuisvesting. 1. Algemeen. Nog steeds, en in feite in versterkte mate, manifesteert de ingezette economische ma laise zioh ook heel nadrukkelijk op het terrein van de ruimtelijke ordening. De bouwmarkt is in elkaar gestort; verkopen stagneren en nieuwbouw vindt niet of nau welijks plaats. Een ander verschijnsel in dit kader is, dat velen de neiging hebben zo dicht mo gelijk bij voorzieningencentra te gaan wo nen. Bovendien wordt de gemeente als ge volg van de financiële problemen van som mige huiseigenaren gekonfronteerd met ge dwongen verkopen van „woningen met ge meentegarantie"; daarbij ontstaat er dan voor de gemeente financiële schade door de lage verkoopprijzen. Deze ontwikkelin gen, waarop een gemeentebestuur bijzonder weinig invloed kan uitoefenen, heeft voor de gemeente Kortgene aanzienlijke gevolgen: vrijwel geen verkoop van percelen bouwgrond in bouwrijpe uitbreidingsplan nen: Noord II in Kortgene (nog te koop grond voor 6 woningen). Doorbraak Ring weg te Colijnsplaat (7 stuks) en Al te Klein te Kats (6 voor particuliere bouw en grond voor 3 of 4 woningwetwoningen). Het to taal betreft niet een gevaarlijk groot aantal percelen, zodat extra renteverliezen nog niet aan de orde zijn, mede doordat snel na het bouwrijp zijn van de betreffende plannen vele percelen direkt verkocht zijn: de voltooiing van de parken De Boo- gerd, plan Oostdijk, Deltona en Aqua Vil lage stagneert volkomen; het in een impasse geraken van het bouwplan aan de Julianastraat te Kortgene (terrein Kallewaard); minder vlot verloop van de dorpsver nieuwing doordat de toewijzing van wo ningcontingenten gering is, alsmede meer onzekerheid over benodigde subsidies. Direkte financiële gevolgen in de vorm van bepaalde uitgaven zijn er voor de ge meente niet, omdat de plan- en voorbe- reidingskosten verrekend zijn. Wel is er sprake van inkomsten-derving, doordat geen O.G.B. en andere belastingen kunnen wor den geheven. Alleen reeds de genoemde parken zouden na realisering aan O.G.B. en woonforensenbelasting ±f 50.000,— op brengen. Met het geven van uitstel van bouwplicht is ons college, ondanks begrip voor de pro blemen, dan ook zeer terughoudend. Een dergelijk uitstel wordt slechts verleend on der betaling van, per geval overeen te ko men, financiële bijdragen. Die bijdragen be perken dan weer de eerder genoemde in komstenderving. Naast dit sombere beeld zijn als positieve ontwikkelingen te noemen: a. het gereedkomen van 4 premiewonin gen te Kortgene, 12 woningwetwoningen te Colijnsplaat en 4 te Kats; b. de nieuwbouw in de Tonnen'buurt waarmede op korte termijn (tweede helft oktober) begonnen wordt; c. de voortgang in de planmatige aanpak van de dorpsvernieuwing; d. enige beweging in de verkoop van particuliere nieuwbouw, zoals bijvoorbeeld duidelijk in De Boogerd blijkt. Tenslotte achten wij het opmerkelijk en vermeldingswaard, dat de permanente be woning in de zgn. gemengde zowel recreatieve als permanente bewoning toe gestaan) parken toeneemt. Aan het Veerse Meer zijn nu ongeveer 36 woningen perma nent bewoond met circa 87 inwoners en in het tweede gemengde park. De Boogerd, zijn 30 woningen permanent bewoond met 75 bewoners. 2. Dorpsvernieuwingsbeleid. De vorig jaar gevormde begeleidingsgroep heeft haar ontwerp-uitvoeringsplan in de inspraak gebracht. Deze groep bestaat uit vertegenwoordigers van Dienst Volkshuis vesting Zeeland, Provinciale Planologische Dienst. Stichting Zeeland, Dienst Gemeente werken, het stedebouwkundige bureau, de burgemeester, het hoofd Algemene Zaken van de secretarie en een aantal raadsleden. Bij de verdere uitwerking van het ontwerp zullen ook de tweede-woningbezitters moe ten worden betrokken, bijvoorbeeld door een vertegenwoordiging daarvan in de be geleidingsgroep. Uit het ontwerp-uitvoeringsplan blijkt onder meer: dat een uitvoeringsperiode van 12 jaar nodig is; de noodzakelijke sloop van 65 panden, te vervangen door 53 woningen; de noodzakelijke verbete ring van 95 woningen; de gewenste ver plaatsing van een bedrijf uit de kern Co lijnsplaat en het realiseren van 15 woningen op de plaats van een aantal vestigingen van dat bedrijf; de gewenste rigoureuze aanpak van rioleringsrenovatie en zo mogelijk parallel daarmee woonbuurt verbetering door aanpassing van de be strating, etc.; de zeer hoge kosten: raming van 17.000.000,— in totaal, waar van 2.000.000,— ten laste van de ge meente. Reeds eerder merkten wij op, dat aanpak en realisering van de voorgenomen dorps vernieuwing een moeizame, langdurige en kostbare zaak is. Zeker voor een kleine gemeente is het uitermate energie-verslin dend om een planmatig dorpsvernieuwings beleid van de grond te krijgen. Ons college is en blijft van mening, dat het welslagen van dorpsvernieuwing voor de leefbaarheid van de dorpen van zodanig belang is, dat het veel inspanning en geld mag kosten. 3. Recreatie. Het vorig jaar gereed gekomen haven complex te Colijnsplaat kan een succes worden genoemd. Dat neemt niet weg, dat er nog enkele problemen zijn: de aanzanding in de haven en haven mond is veel omvangrijker dan bij de voor bereiding van het plan werd verwacht. Er vindt thans met behulp van de Technische Hogeschool te Delft een fundamenteel on derzoek plaats naar de oorza(a)k(en) en een mogelijke oplossing. Bij de ons inziens verantwoordelijke overheidsinstituten is de problematiek formeel aanhangig gemaakt; omtrent verkoop-aktiviteiten op het haventerrein (venten, standplaatsen en kan tines) rijzen regelmatig problemen op. Ge poogd wordt een en ander door goed overleg op te lossen. Naar onze mening is het nauwelijks denk baar, dat de start van het daadwerkelijk funktioneren van een dergelijk groot pro- jekt zonder problemen zou plaatsvinden. Betreurenswaardig is het, dat juist die pro blemen veel aandacht krijgen en de vele positieve effekten van het geheel niet of nauwelijks, zoals: het feit. dat het gelijktijdig aange legde strandje in een zeer grote behoefte blijkt te voorzien, waarvan veelvuldig en intensief gebruik wordt gemaakt; de verhoging van de omzet bij de middenstand en de horeca; de uitbreiding van de werkgelegenheid door bedrijfsvestigingen; het praathuis en de aantrekkelijke dijkwandelgelegenheden; het gegeven, dat ondanks de econo mische recessie en de gevolgen daarvan in vele jachthavens, de haven van Colijns plaat een goede bezettingsgraad heeft. Ten aanzien van de haven te Kats is er in het afgelopen jaar een belangrijke stap in de goede richting gezet: in het Beleids plan Oosterschelde is een bescheiden aantal ligplaatsen 100) niet langer uitgesloten. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1982 | | pagina 4