KRONIEK VAN NOORD-BEVEL AND Een oud-eilandbewoner weet te vertellen(Deel 2) - Een leuke tijd is het, beste vrienden, de vakantieperiode. Een vrolijke tijd ook en gelukkig veel mooi weer. Toch zijn er met die vakantietijd ook minder leuke dingen te melden. Het zal wel I bij de zon en zee zoekende invasie horen, maar de minder leuke bijverschijnselen, die dit met zich meebrengt ondervond ook een rechtschapen groentekwekende Peelander. De preblemen van Arjoan. Arjoan zat mee zwaere preblemen; 1 ie docht: dat ek toch nie te nemen. I Want wat was ter an d'and? D'r wier hestole van z'n land. 1 't Was zö, Arjoan oa een flienke tuun; mee hroente zöas aerpels, slae en juun. Een prachtug lapje hrond; ie dee nie sproei-je, dus ök nog hezond. Mè noe was't a een paer keer hebleke, da'tum docht, ek noe wè hoed hekeke. Elke keer stieng d'r minder slae en minder tomaten, dat liep toch in de haten. i Di was dus mè één meuhelukheid en dat wouw um wete, wie of ter uut z'n tuun mee dee ete. Ie was op de loer hae lihhe an de duifkant, mè ie zag of öörde hin hroenteklant. Toch was'ter wee elke keer wat verdwene, I 1 net a turn d'r nie was, wel verheme. Wat mos'tun di noe an doe-ë, di dee Arjoan mè op broe-ë. Toen kreeg turn een elder öhenblik, i Arjoan was vrééd in z'n schik. Ie pakte een planke en een paele en ie hieng ök nog verve aele. 1 Oo die planke zette um mee keurug schrift: 1 „nie van ete, hesproeid mee verhift." I Zö, noe zu ze't wè laete, docht Arjoan tevree; i i ie nam ut bord en de paele nae z'n of je mee. Di stieng dan ut bord tussen de redies, wie of ter noe nog van eet, die is nie wies. I 1 Mee een herust hevoel hieng Arjoan d'r van deu, want dat stelen was'tun hoed beu. i Afijn, d'n oaren ochend was tun wee h vroeg op pad, ie oa toch nie zö'n rustuhe nacht hehad. i Ie most en zouw nae z'n tuun hae kieke, noe most de uutwerkieng blieke. Mè wat is tun di heschrokke, 1 d'r was wee een berg weg, hosternokke. Toen zag tun z'n bord en ie rocht hlad van de wies, J van kwaedheid wier tun hlad hroen en hries. Want d'n dief oa d'r wat onder stae krasse, di stieng: „vo't hebruuk hoed wasse." I Zo zie je maar weer, beste vrienden, er zijn slimme en heel slimme mensen. Maar „Arjoan" zat er mooi mee. Ook hier is weer een oude Peelandse spreuk op zijn plaats: Een hoei-je dief bestae ter nie, want hoei-je dieven stele nie. 11 CeeBee. 1 Even komisch gesteld was het bij die huismoeder van een flink gezin, wonend in het vrije veld tussen Wissenkerke en Kam perland. Na het boterham-eten met haar kroost, riep zij haar hiervoor gedresseerde kip in huis en die pikte dan netjes de gevallen broodkruimels van de vloermat. „Dat is mien stofzuger," zei ze dan. „Centen voe 'n echt mesientje èk nie en zie leit nog 'n ei ök!" Het was in de tijd van de doorbraak van de mondprothese. Een landbouwer van ons eiland had ook die operatie achter de rug. Zijn mond was weer netjes gevuld. Ja, maar o, wat een blaren! Zo zat hij, door de oogsttijd gehaast, voor zijn bord met dampende aardappelen. Bij de eerste hap was het weer goed raak. Door pijn verwrong zijn gezicht. Boos pakte hij zijn kunstgebit uit de mond, deponeerde dit op zijn bord en lispelde: „Zie zö noe ka ete!" Inmiddels had onze tafel de aandacht getrokken van de Duitsers om ons heen. Langs de Rijn, vooral in toeristenplaatsen, kan men het Nederlands gemiddeld goed volgen. De internationale Rijnscheepvaart is hier ook niet vreemd aan. Daar wij veel in het dialekt van Zeeland spraken, zal men wel gegist hebben naar deze, voor hen minder begrijpbare taal. Ik vroeg aan mijn gastheer of hij al overtuigd was, dat wij op Noord-Beveland zeker geen aparte mensen waren, zonder humor? Hij vroeg mij, met een knipoog, hem verder te overtuigen. Dan bestelde hij nog een wijntje. Op Nieuwjaarsdag dan, zo vervolgde ik, ging vroeger de jeugd bij de mensen langs de deur om „Nieuwjaar" te wensen. Hier kreeg men dan een stuiver, daar een sinaas appel, ook wel een oliebol. Daar waren ook mensen, die op dit wensen niet zo gesteld waren. Wist men als kind veel? Nu was het de tweede dag in het nieuwe jaar en een aankomende vader had bij dokter Gelderman te Kortgene „de tas" gehaald. Degene die bij de dokter ging melden „dat het zover was", kreeg alvast de speciale altijd gereedstaande tas met instrumenten voor de bevalling mee naar huis. Indien thuis, volgde meestal dan al vlug de dokter om de a.s. burger(es) ter wereld te helpen komen. Op die tweede januari nu ontmoette de dokter in zijn haast dorpsjongen Bert. Die dacht dat er met de dokter nog wel nieuw jaarszaken gedaan konden worden. Netjes nam hij zijn petje af en zei: „Dokter, 'k wense u nog 'n gelokkig nieuwjaer. aolles wat u nóödig eit, naer ziele en naer lichaem!" „Dat wens ik jou ook, Bert!" antwoordde de dokter gehaast. Toen Bert: „Dokter, kriek niks?" Dokter: „Nee, Bert, ik heb geen tijd!" Bert: „Dokter, dan m'n zegen vrom!" Midden in de nacht was de dokter bij een groot gezin geroepen te Geersdijk. Wéér moest daar een kleintje geboren worden. Het werd een drieling. Na het derde kind blies in zijn nervo siteit de vader het lamplicht uit. Op de vraag van de dokter, wat hij nu deed, ant woordde hij: „Ik maeke et mè duuster, dokter, want die kleintjes kommen mè op 't licht of!" Daar was een tijd, dat wij op het eiland ook minder taktisch optredende rijkspolitie agenten in ons midden hadden. Die denken, zei eens een oude dorpsgenoot, dat van hun vele bekeuringen het lot der mensheid afhangt. Zo waren op het eiland vele traditioneel gegroeide privileges. In de moderne wetge ving weliswaar verboden geraakt, doch leid den nooit tot strubbeling onder de mensen. Daar waren ook politiemensen die hier begrip voor hadden. Juist hen werden het meest gerespek- teerd. Indien nodig, dan werden zij zelfs door de bevolking geholpen. Was het nu andersom, dan ontmoette de politie wel eens wat stekels, waar deze toch niets tegen in kon brengen. Zo fietste een rijkspolitie-agent eens in de Kamperlandse regio langs een „dulve" en daar vloog zowaar een wildeend op uit de graskant. De agent stapte onopvallend af, zocht even en warempel een eendenest met drie eieren werd door hem gevonden. Iets verder, op de aan de sloot grenzende „blok" was een arbeider aan het werk. „Dat weet jij ook," dacht onze agent. „Als jij vanavond huiswaarts keert, pak je die eieren meel" Dit was nu een traditioneel gegroeid privilege, bij de wet verboden. Doch haast elke landman, en hij niet alleen, had in die tijd wel eens een eende-eitje uit het wild geproefd. Tegen dat het 's avonds tijd werd, bleek onze agent ter plaatse weerom. Wel handig verdekt opgesteld. Dit werd een heterdaadje Maar de veldarbeider, moe, maar tevre den van het dagelijkse werk, hees zijn nu bijna lege waterkruik en gonjezakje op de rug, stopte voor de tocht lopend naar huis zijn pijp (niet iedereen was toen in het bezit van een fiets!) en verliet de akker. „Dan pak ik hem zeker morgen," dacht de nu teleurgestelde politieman. Voordat die arbeider de andere morgen vroeg weer op zijn werk arriveerde, was de agent al ter plaatse. Ging éérst toch even kijken naar dat nest. Het vierde eitje zou er wel bijgelegd zijn! Groot was zijn verbazing toen in het nest zich nu drie witte grindkeien bevonden. Nog voelde hij zich niet verslagen. Hij fietste met een omweg, om deze niet te ontmoeten, naar het huisje in het dorp van die kleiwroeter. Vroeg en kreeg ver gunning van diens vrouw om eens „in de spinne" te mogen kijken. Waar netjes drie bruine kippe-eieren in het rekje aan de wand zaten. Ja. hen hadden Barnevelders in de ren. U ziet, de humor van een veldarbeider was ook niet mis. In die tijd behoorden de kermissen te Kortgene en Colijnsplaat tot de grootste jaarlijkse eiland-evenementen. Op een ker- mis-zaterdagavond te Kortgene sijpelde door alle kermisdrukte heen, het gerucht, dat in de Langeweg (tussen Kortgene en Co lijnsplaat) „die van Kolijn" fietsenkontrole aan het houden was. Uw verteller had des zondags d.o.v. (als reserve) dienst op de veerboot „Zandkreek", die de dienst onderhield tussen Kortgene en Wolphaartsdijk. De eerste reis na de drukst-bezochte kermisnacht kwamen wel passagiers aan boord, die een beetje verfomfaaid waren na het tukje ter klapbank of ook wel in de berm. Zij moesten terug naar „het Goese land", hadden op zaterdagavond be wust de laatste veerverbinding gemeden, wachtten „onder de blote hemel" op de eerste verbinding op de zondagmorgen. De bel luidde voor de eerste vertrektijd op deze dag. Nog even wachten, jongens, half de veerdam komt nog een fietser aan, die zich uit de naad trapt, klonk het vanaf de brug. Ja, zo gemoedelijk was het toen! Het bleek de rijkspolitie-agent van Co lijnsplaat te zijn. Hij kwam buiten adem en een beetje ontdaan aan. Zijn uniform zat onder het vochtige stof, mede door de dauwnacht. Hij vroeg de kapitein even te wachten met vertrek. Nu, dit deden wij al. Wat op adem gekomen ging hij de aan boord zijnde fietsen kontroleren. Wat hij zocht werd niet gevonden. Aan de ka pitein deed hij zijn verklaring. Afgelopen nacht deed hij dienst onder Kortgene, in de Langeweg. Om de Colijns- plaatse huiswaarts fietsende kermisgangers te kontroleren op rijden zonder licht en dronkenschap. Hij had zijn fiets „met kle wanghouder" (het was nog in de sabeltijd) tegen een boom geparkeerd. En was van daar, al dienstdoende, wat afgedwaald. Een groep fietsenden was luidruchtig daar in de nacht aangekomen en bij één hunner brandde de fietslamp niet. Afstappen jij! De overigen, behalve enkele zeer goede vrienden van het slachtoffer, waren door gereden. Procesverbaal volgde. Na wat bijlichten met een lucifer bleek de defekte lamp zo gerepareerd. Moppe rend was men weer opgestapt en had men de reis vervolgd. Deze, dat wist hij zeer zeker, waren bij de plaats waar zijn fiets stond doorgereden. Toen hij daar ter plaatse arriveerde, was zijn fiets verdwenen. Tot het dag worden, had hij ter plekke rondgedwaald. Na het morgengloren was hij gaan zoeken langs watergang en berm. De fiets was en bleef weg. Door dat natte lange gras zag hij er nu zo belabberd uit. Aan de dorpsrand van Kortgene was ie mand zo vriendelijk geweest hem zijn fiets te lenen. Zo kwam hij naar hier om te zien of de eventuele dief zijn fiets soms wilde vervoeren naar de overzijde. Daar dit niet het geval was, moest deze nog op het eiland zijn. Hij vatte die knaap wel in zijn kraag, reken maar! Na enige tij^l ging men op een boerderij, in de buurt van de Langeweg, de drinkput voor de dieren uitmodderen. Tot verbazing van boer en knechten kwam toen een in elkander getrapte fiets' „met klewanghou der" boven water Ons dorp bezat een inwoner, klein van stuk, die „Oosje" werd genoemd. Als men hem sarde met zijn geringe .lichaamsafme tingen, dan weerkaatste hij de bal met te zeggen: „Jae, ik bin wè klein, mè ik bin d'r toch lekker!" Het was in alle opzichten een brave jon gen, doch met de „Kurtjeense mart" liep het met hem wel eens uit de hand. Dit wetend, stimuleerde men bij hem ook wel het alcohol-gebruik tijdens „hoogtijdagen". Kameraadschap valt niet altijd even positief uit. In gezelschap van een groep „maten" vierde Oosje nu kermis en zou de pijpen eens goed raken in de schiettent van Jo hannes de Wit. Doch het mikken lukte niet zo best meer. De buks was voor hem ook nogal zwaar. Een omstander maakte daar nu een opmerking over. In die tijd was het een mannelijk status symbool een schedemes te dragen. Dit was een mes bestaande uit een stevig heft en een lemmet van ongeveer 20 cm. Dikwijls vlijmscherp geslepen en bij te beslechten vetes een geducht wapen. Het mes werd in een lederen schede gedragen, op een punt uitlopend. Het geheel zat „op de pak" in het schedezakje, ter hoogte van het dijbeen, genaaid in de buitenste naad van de pantalon. Oosje trok nu zijn mes, zwaaide hiermee in het rond, uitroepend: „Ik z& steke, ik za stekel" Doch de rijkspolitie-agent, ter kermis- assistentie naast de gemeentepolitie-agent aanwezig, greep Oosje bij de gewapende pols beet en zei: „Manneke, waar zal jij steken?" Doch slimme Oosje, de situatie direkt aanvoelend, antwoordde: „As je mien los laet, in de schêêë, briggedier!" Om deze reaktie moest zelfs de „briga dier" lachen, maar gaf Oosje wel een „waarschuwing", geen bekeuring voor drei gement. Eens was op de kermis te Kortgene voor het eerst iets buitennissig voor Noord- Beveland aanwezig, n.l. een cake-walk. U weet misschien nog dat ter platteland in Zeeland een kermis werd beleefd in drie fases? 1. Vrijdagavond: opening, meer een avond voor de jongeren. 2. Zaterdag: na het middaguur begin nend, toog men ter kermis overwegend in familieverband (vader, moeder en kin deren). 3. Maandagavond: sluiting. Dit werd nachtwerk. Dan gingen de „getrouwde mannen" nog eens even alles langs, herberg en vermaak. Dit in groepsverband. Hierbij dient opgemerkt, dat men de meer serieuzen op kerkelijk gebied nimmer ter kermis zag. Dit zei ik met een hoofd knik naar mijn gastheer! Nu was bij zo n groep huisvaders één man, die in verband met zijn werk weke lijks te Rotterdam vertoefde. Had dus „meer van de wereld gezien" dan vele zijner eilandgenoten. Men besloot de cake-walk met een bezoek te vereren. Beslist werd, dat de meer ervarener met zulke dingen, maar vóór moest gaan. Men hield hem dan wel aan de slippen van zijn jas vast. In de cake-walk ontmoette men een twee sprong; men kon rechts, men kon links. De volgelingen keken elkander eens aan, zon der iets te zeggen, daar was hier al herrie genoeg. Men greep de beide uiteinden van de rugspleet in de colbertjas van „de leider" maar eens stevig vast bij al dat gewriemel onder de voeten. Toen deze voor rechts koos in het voort gaan in dat spul van vermaak, koos een gedeelte der anderen voor links. Wat in de knuist zat stevig vasthoudend. U begrijpt het al mensen. Die jas spleet toen op de rug doormidden, tot aan de halskraag toe Nog uit de tijd van de houten veerboot tussen Kortgene en Wolphaartsdijk, de la tere hoogaars van Jan Kusse uit Arnemui- den, die te Noord-Beveland de stratenma kers van het benodigde plaat- en duinzand voorzag (deze hoogaars ligt nog „in ruste" in de jachthaven te Goes), het volgende. Periodiek kwamen veehandelaren van over de Zandkreek zaken doen met hun collega's op ons eiland. Soms wer.d de handel beklonken in het Veerhuis van Schippers, aan het Kortgeense steiger, nu „Delta Marina". Het was in de tijd, dat de borrel nog vijf centen kostte! Een handelaar van Noord-Beveland, die altijd van een lolletje hield, had in het Veerhuis één borreltje genuttigd en vroeg aan de oude, toen nog in leven zijnde, mevrouw Schippers, „zijn verteer" te mo gen betalen met papiergeld. Deze kende natuurlijk haar pappenhei mers en vond dit goed. Onze handelaar deponeerde toen een post zegel van vijf centen in haar geopende hand Nu had ik natuurlijk wel eens gedacht: zou het gezelschap mijn verhalen nog niet beu zijn? Bij navraag bleek dit niet het geval. Een nieuw wijntje werd besteld en „als gast" mocht ik hieraan beslist niet meebetalen. Op de uitnodiging „of ik nog iets wist", dacht ik aan onze oude buurman van toen, de heer A. Maas te Kortgene. Waardoor ik van hem het volgende verhaal herinnerde Te Wissenkerke moet een komische man geleefd hebben, een zekere Withagen (Wit- aoge in de volksmond). Die tijdgenoot was van Jan Jeronimus (Jan Jeroen), die op het eiland zijn brood verdiende met kar en paard. Withagen nu was een snelle wan delaar. Hij wist ook haast alle binnenpaden tussen de velden. Op een .keer vroeg hij te Wissenkerke aan Jan Jeroen voor hem een pakje af te geven aan de heer J. G. Luijendijk, eigenaar van het hotel „Graaf van Buren" te Kortgene. Jeroen vertrok, ook met bedoeld pakje, via Geersdijk, richting Kortgene. Withagen liep nu langs zijn bekende binnenpaden, recht-toe recht-aan, ook naar dit dorp. Toen Jan Jeroen bij de „Graaf van Buren" aanbelde. De buitendeur bleek „voor de gelegenheid natuurlijk" gesloten, werd deze geopend door... Withagen. En deze nam van de verbijsterde Jeroen zijn pakje in ontvangst Over het kerkelijke had men ook weer eigen verhalen. Zo was er eens te Kortgene een zeer gladde atletische jongen. Hij was zo handig en watervlug, dat een broedende merel op het nest „voor de grap" door hem ge vangen werd. Maar daarna liet hij dan ook de verschrikte vogel weer vrij. Zo was hij ook. Zijn bijnaam „Boesnach" had hij te dan ken aan zijn halsbrekende toeren aan boomtak of draad. Die hij nabootste (soms wel verbeterde) van de atletische artiesten van „Variété Boesnach", die hij gezien had in hun kermistent. Met een door-de-weekse kerkdienst, dit wegens een bruiloft, was Willem (want zo was zijn jongensnaam) voortijdig naar bin nen geslopen en was de trappen opge klommen van de kerktoren. Toen hij daar de koster hoorde aan komen naar het belletouw, om de klok te luiden, mocht deze hem natuurlijk niet zien. Hij klom daarom door het galmgat aan de kerkzijde naar buiten en hurkte zo ongezien op de vorst van het kerkdak. Het klokgelui verstomde en de dienst begon. Toen haalde Willem weer een bravour- stukje uit. Hij liep, terwijl de dienst in de kerk verder ging, over de vorst naar de andere zijde van het kerkdak. Zwaaide nog naar de inmiddels daar beneden sa mengekomen mensen ook. Een dorpsgenoot merkte toen op „Aöle zegen komt van daer". En hij wees naar boven. „Mè Boesnach êk toch nie graeg boven m'n pette!" Men riep Willem toe, dat Prins (de dorpsveldwachter) in aantocht was en als een haas rende hij balancerend over de vorst terug. En verdween, tot opluchting van de omstanders, weer door het galmgat naar binnen. Over deze Willem is een boek te schrijven. Zo had boerin Vogelaar, wonende in de Voorstraat te Kortgene (de boerenschuur bevond zich tussen de Oude- en de Nieuwe- Achtenveg), in hok en ren haar kippen achter de spuikomdijk op hun weiland in de polder. De haan had het altijd maar druk, de kippen kakelden periodiek met hun beste kelen, de kammen waren rood. Kortom, alles was daar even gezond en wel. Maar na een zekere dag... eieren, ho maar. Niet één meer! Was dit het werk van rat of bunzing? Toen sporen hiervan uitbleven, dacht men aan een meer menselijke dief. Men bracht aan de deur van de ren een stevige ketting met een hangslot aan. Geen eieren... Men schakelde nu rijksveldwachter Bak ker, die toevallig in de buurt woonde, in. Deze man had altijd een gerucht bij zich, nogal luid, door zijn veelal bulderende stem. Moest hij bij mensen aan de deur wat regelen, dan riep hij al van verre: „Hier komt die vent weer met zijn grote mond!" Over het algemeen mocht men hem graag. Juist misschien door zijn luide openhartig heid als politieman. Bakker had zich dan een tijdje 's morgens, dan 's middags, dan 's avonds, bij de kippen verdekt opgesteld. Met als resultaat, dat de kippen wel voortkakelden, maar er kwamen geen eieren. Dit ging ook de pet van Bakker te boven. Hij ging nu bij de kippen wonen, be loofde hij boerin Vogelaar. Hij kon altijd van iemand, gewiekster dan hij, nog iets leren. Weer bamde de torenklok half vier in de middag. De schooldeuren klapten open en lieten de leerlingen weer vrij. Ook onze Willem. Hij slenterde zo in z'n eentje naar achter de spuikomdijk. En wat Bakker toen zag, deed hem van verbazing nu zijn mond houden. Willem wrong zich als een slangemens door het kippe-loopgat van het hok naar binnen, deponeerde de gelegde eieren, met zijn handen nu enkel zichtbaar, buiten naast het gat en wilde zich hierna weer naar buiten wringen. Het been van Bakker be lette hem dit. Hij zat nu wel gevangen! Tegen vieren kwam meestal boerin Vo gelaar, met dochters-assistentie, de koeien daar melken en de eierleg nazien. Van verre riep nu Bakker: „Vrouw Vogelaar, vrouw Vogelaar, kom gauw, want wat heeft u nu een mooie haan!" Toen de dames bij Bakker waren gearri veerd, konden zij hun ogen haast niet geloven. Eieren „D'r uit!" kommandeerde Bakker. Toen moest Willem wel een demonstratie van zijn kunnen geven. Zodra hij zich bevrijd had, klonk het: „D'r in!" Willem kreeg geen kans tot vluchten en moest zich weer door dat gat wringen naar binnen. Zodra zijn schouders ver dwenen waren, pakte Bakker zijn sabel met schede en warmde hiermee het arme zit vlak van de op heterdaad betrapte eieren dief. Zo wel het insluip-proces verhaastend. Nadat Willem weer op bevel naar buiten was gekomen, ontfermde moeder Vogelaar zich over hem. Wat niemand ooit bij hem zag, nu biggelden de tranen van pijn over zijn wangen. Hij moest zijn beschermvrouwe plechtig beloven nooit geen eieren meer te stelen en mocht toen naar huis, ook van Bakker... Zo behoorden leden met de familienaam Vader niet enkel te Wissenkerke, maar ook te Kortgene, tot de notabelen. Eén hunner, notaris J. W. Vader, was een getrouw kerklid. Men had ter klapbank zich wel eens afgevraagd, wat deze rijke man des zondags nu wel in de „kerkezak" zou stoppen. Men keek torenhoog naar hem op. Doch daar waren ook eenvoudigen van geest, die hun twijfels over zijn offervaardigheid hadden. Kort en goed, een dorpsgenoot, die voor een afwisselingetje altijd te vinden was, was ook één van degenen, die tijdens de kerkdienst de offergelden ophaalde bij de kerkgangers, dit tijdens samenzang. Dat gebeurde dan met een lange stok met aan het eind een cirkel, waaraan een zwart fluwelen zak verbonden was. Onderaan die zak was een zwartdradige kwast verbonden, waarin listig een belletje verborgen hing. Dit om de ingeslapenen te wekken. Door nu de stok even met een heftige beweging heen en weer te schudden, klonk dan gebel. Toen het tijdens een kerkdienst weer zo ver was, mijnheer Vader de armzwaai maakte met in de hand het offer, struikelde onder het oog van de ingewijden onze olijke dorpsgenoot met die stok wat voor over enEen halve stuiver kletterde oo de harde zerken vloer in de kerk. Ja, beste mensen, daar waren bij ons op het eiland ook dermate serieuze lieden, dat zij met de zondag de haan scheidde van zijn kippen Men zou over een dergelijke, in wezen eigenlijk fanatieke, handeling kunnen glim lachen, als dit niet zo tragisch was. Nu kijkend in deze spiegel, zou men van buitenaf kunnen aannemen, dat de bevol king van Noord-Beveland zeer zwaar op de hand was. Doch deze lieden vertegen woordigden de bevolking niet alleen. Door mijn voorgaand betoog hoop ik u hiervan te hebben overtuigd. Ook wij heb ben op ons eiland altijd geleefd met een lach en een traan. Niet enkel met één van beiden. Mijn toelichting is wat uit de hand ge lopen, wat de tijd aangaat. Doch het was met uw instemming. Ik moet nu gaan. Mag ik u, ook n.m. alle Noord-Bevelanders, verder een prettige vakantie toewensen? Adressen en beloften werden uitgewisseld om elkander later in het vaderland nog eens te ontmoeten. Wat te Utrecht ook is gebeurd. Buiten gekomen, ontmoette ik de milde koelte van de al late nazomeravond. Mis schien mede door het maansikkeltje boven de bergkam kwam al een vleugje van lichte weemoed wegens de naderende herfst naar beneden in het dal. Gehuld in een dunne nevel. Aan de overzijde van de rivier denderde weer een trein de nachtelijke stilte stuk. Ja, het leven gaat altijd verder. Ik keek omhoog, langs de „Hunds-Rück"^ naar de vele lichtjes van de huizen langs de berg helling, waarin nu mensen woonden. En bedacht, dat deze helling 400 miljoen jaren geleden mede had behoord tot de bodem van het zich in midden-Europa bevindende Devonmeer. Stenen met schelpafdruk had ik daar tijdens omzwerving gevonden als bewijs, die nog in mijn bezit zijn. Wonderlijk, dat ik juist op deze plaats een vertekend beeld van ons goede eilandje recht mocht trekken. P. C. Noordhoek.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1982 | | pagina 2