Noord-Beveland steunt Polen KRONIEK VAN NOORD-BEVELAND Brood van eigen deeg (bodem) Vorige week was het, beste vrienden, ouderavond van de school te Wissenkerke. Waarom dit ouderavond wordt genoemd is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Hier is tooh zeker kinderavond op z'n plaats. Wat wordt gedaan is toch allemaal door en met de kinderen, met ouders als toeschouwers. Hoe het ook zei, beste vrienden, een opwindende gebeurtenis in een kinderleven. Vandaar deze week een kleine terugblik. Ouder-aevend. A weken van te voren wordt'er over hepraet, zo a dat bie kinders haet. Versjes worre heleerd en tonéél wor inhestudeerd. Eindeluk nae weken van studere hae ze't dan vo een volle zael perbere. D'n nacht van te voren kun ze nie slaepe en't eten, dat kon moeder in de keuken laete. 't Is ók mè hin stap, op de planken vo een volle zael, d'r wor nae je hekeke deur oalemael. De zenuwen tiere welug rond, ok de meesters lieke dien aevend nie hezond. Ze lööpe wat onnödug heen en weer, de kinders kriehe anwiezingen vo de leste keer. 't Herdien hae open en di stae ze wat verlehe, di ei ter één z'n moeder in de haten hekrehe. D'r wor driftug hezwoaid nae kleine Piet, mè die is wat of 'tun most zehhe, élemael kwiet. Ie kriegt wat benauwd en piekert z'n eihe suf; mè helukkug di elpt juf. Di nae bin de hröötere klassen an de beurd, mee snorren en ier en daer wat bie hekleurd. D'n aevend is verbie vo k ze't wete, mè toch nie vlug verhete. Want d'n oaren dag wor nog een keer uuthebreid d'n aevend uutheleid. De juffrouw en de méésters oor je nie; die dienke: helukkug, wee vo een jaer verbie. De spanning is nu weer voorbij, beste vrienden, en het onder wijzend personeel kan weer rustig slapen. Tot slot nog een gebeurtenis uit het leven van een schooljuffrouw: Een veintje wat erg most plasse, vloog mee een hang uut de klasse. 'k Mö nae de w.c., riep um mee een rooi-je kop; m'n vienger steek uk straks wè op. CeeBee. Op 19 januari van dit jaar vergaderde in het Dorpshuis te Wissenkerke een groep mensen. Van alle Noord-Bevelandse dorpen was een afvaardiging van drie of meer personen aanwezig. Ook was aanwezig de voorzitter van het comité „Hulp aan Polen" de heer Lipowski uit Vlissingen. Eensgezind ging men akkoord met de voorstellen om op Noord-Beveland een aktie voor hulp aan Polen te houden en de baten van deze aktie beschikbaar te stellen aan het comité „Hulp aan Polen", waarin meerdere Zeeuwse plaatsen samenwerkten. Daardoor zou het beste rendement met de aktie kunnen wor den bereikt. Diegenen, die over een zoge naamd „groot rijbewijs" beschikten konden onderwijl hun naam opgeven aan de heer Lipowski, omdat voor het transport een aantal extra chauffeurs nodig zou zijn. De Noord-Bevelandse aktie werd in het weekend rond 29 januari gehouden. Het resultaat was prachtig. Naast een partij goederen zoals kleding, levensmiddelen en zeep werd een geldbedrag van ongeveer 28.000,— ingezameld. Op de bankreke ningen die bij verschillende banken zijn geo pend kwamen inmiddels nog steeds gaven binnen, zodat tot op heden een bedrag van 30.366,73 bijeengebracht is. Dertig duizend gulden is afgedragen aan het comité „Hulp aan Polen". Dit comité heeft daarvan, zoals was af gesproken medicijnen, kindervoeding, alge mene voeding, zeep en nog veel meer ge kocht. Het comité is er tevens in geslaagd om half februari met de minste kosten alle gaven in Polen te brengen. Dit alles was met name mogelijk door de onbaatzuchtige en spontane medewerking van personen en bedrijven, kollektanten, brandweer, gevers, hulp bij het inladen, enz. Hoe het alles in zijn werk ging, blijkt uit het volgende ver slag van de heer Geelhoed uit Kats, die de reis naar Polen zelf meemaakte. Hij vertelt: „Toen ik de opbrengst van de aktie hoorde, dacht ik: een fantastisch bedrag, aktie geslaagd envoorbij. Op zaterdag 30 januari ging bij mij de telefoon. „Met Lipowski, prachtig zeg van Noord- Beveland, bedankt. Over 14 dagen gaat het transport weg. Kun je rijden? Ja, goed, a.s. maandag bespreking met chauffeurs in Vlis singen en alle benodigde papieren mee brengen. Tot ziens." Nou, dat was wat. Niet verwacht en toch gekomen. Nog helemaal overdonderd ging ik mijn papieren nakijken. Rijbewijs goed, me dische Verklaring nog 3 jaar geldig, paspoort verlopen! Wat nu? Direkt burgemeester Van der Linde gebeld. Alle medewerking, zodat ik dinsdags mijn nieuwe pas al had. 's Maandagsavonds was de bijeenkomst van de chauffeurs en de comité's van Vlis singen en Goes. Goes ging op eigen houtje verder, omdat hun aktie bestemd was voor Plock en het Landelijk Comité de plaatsen Poznan, Grudziadz en Gdansk had aange wezen als de gebieden waar hulp het meest nodig was. Goes vertrok dus weer en toen kwam de papierwinkel aan de orde. Je kunt je nauwelijks voorstellen wat een papieren er voor zo'n transport nodig zijn, maar dat schijnt er nou eenmaal bij te horen. Toen moest ik bij mijn baas ook nog een week vrij gaan vragen. Toen ik hem uitlegde waarvoor dit was reageerde hij nogal enthousiast en ik maakte daar gelijk gebruik van om hem om dieselolie te vra gen voor de reis. Ook dat kon, ik mocht 400 liter tanken. Zaterdag 13 februari moesten de vier vrachtwagens geladen worden. De afspraak was: de chauffeurs laden zelf en proberen hulp te krijgen. Toch geprobeerd om dat over Noord-Beveland te verdelen. Er gingen 3 mensen van Kats, 1 van Colijnsplaat en 5 mensen van de brandweer van Wissen kerke mee naar Vlissingen. Veel mensen van de Poolse gemeenschappen uit Neder land kwamen daar nog pakjes afgeven, vooral voor Grudziadz en Gdansk. Dan nog één dag thuis, 's Zondags werd ik door vele mensen sterkte en een goede reis ge wenst. Zoiets doet je wat. Ook de andere chauffeurs hadden dezelfde ervaring. Maandagmorgen half negen aanwezig bij de weegbrug in Vlissingen, waar alles nog gewogen moest worden. De vooras van onze wagen was te zwaar, maar de achteras kon nog wat hebben..Dat kwam goed uit, want wij moesten nog 700 kg spek, vlees en reuzel laden. Wij, dat zijn Theo Knippers uit Middelburg en ik, en de wagen was van Groothandel De Brug. Ik zal gelijk ook de andere wagens noemen: Verhuisbedrijf Luitwieler, fa. Caljouw en de NV Haven. Dan nog een particulier met Mercedes- stationcar en aanhanger en een busje met caravan. Alles totaal afgeladen Nadat alles geladen was moesten we nog op de douanepapieren wachten. We zouden om 11 uur vertrekken, maar het duurde tot 2 uur voor de papieren er waren. En toen konden we dan eindelijk vertrekken. We re den in één ruk door naar de grens bij Venlo. Daar schrokken we buitengewoon, want er was naar de douane gebeld dat er iets met de zoon van één van de chauffeurs gebeurd was. Gelukkig bleek alles op een misver stand te berusten. Toen weer verder tot Hannover. Daar weer van chauffeur wisse len en door naar Helmstedt, waar we de Oostduitse grens over moesten. Dat duurde zes uur. Eerst werden we ge woon aan de kant gezet, dan werden de wa gens een paar uur later onderzocht en de papieren gecontroleerd. Alles w.as in orde en alle wagens op één na mochten doorrij den. We reden in konvooi, dus wist de dou ane dat we toch op elkaar zouden wachten. Toen konden we verder naar Frankfurt aan de Oder voor de grensovergang naar Po len. Nu duurde het 4,5 uur voor we de grens over waren. Tot nu toe was het steeds 4-baansweg geweest, maar in Polen is alles 2jbaans en veel putten en hobbels in de weg. In Poznan werd een gedeelte gelost bij een kerk. Op eens werd de klok geluid en.stroomde het kerkplein vol kinderen. Snel werden een paar kistjes sinaasappels en doosjes snoep en broodjes opengemaakt en uitgedeeld. Toen moesten we nog naar Grudziadz. Alle chauf feurs waren erg moe en de wegen waren slecht en smal en telkens moesten we stop pen voor controle door de militia. Bovendien hadden we niet geslapen, daar door werd dit stuk het zwaarste van de hele reis. Dinsdagavond om 11 uur kwamen we aan bij een pastorie. We waren erg blij dat we er waren. We gingen eerst eten en napra ten en om 2 uur gingen we naar het kinder tehuis naast de pastorie om daar te slapen. 's Morgens om 8 uur gingen we twee wa gens lossen, zodat we op tijd naar Gdansk konden vertrekken en nog met de mensen konden praten over de toestand. Vele oude ren spraken Duits en sommige jongeren En gels. Pools was voor ons niet te verstaan. De twee lege wagens bleven staan en de chauffeurs stapten over. We kwamen bij een klooster in Gdansk. Hier was slechts èén man om te helpen los sen en die gaf alleen maar aanwijzingen. Er kwamen weer veel mensen, vooral moeders met kinderen om eten vragen. Voor de wa gen werden sinaasappels, kindermeel, Roos- vicee en boter uitgedeeld, anders was er niet te lossen, omdat iedereen in de weg liep. Tijdens het lossen werd een paar stra ten verder geschoten. Na het lossen aten we brood en daar stond ook een piano. Even later klonk de Boogie Woogie en galmde de Klok van Arnemuiden door het klooster. We konden de kerk bezichtigen en praten met de pastoor. Deze was gedreigd geinter- neerd te worden om z'n felle preken tegen de Poolse regering. We hebben hem plech tig laten beloven dat de spullen ten goede zouden komen aan iedereen die het het hardst nodig hebben, ongeacht hun geloof. Daarna werden we gesplitst om te slapen vóór om 22.00 uur de avondklok inging en we nog de straat over moesten op nog geen honderd meter van het hoofdkantoor van de Poolse Communistische Partij. De andere morgen om 8 uur reden we naar een andere kerk in Gdansk. Daar werden de wagens ge lost door Polen. Eerst gingen we koffie drinken, de kerk bezichtigen en daarna wer den we ontvangen door de bisschop van Gdansk. Deze vroeg ons de mensen te be danken die de spullen geschonken hadden. Het zou verdeeld worden onder de geïnter neerden in de kampen en aan hun gezinnen, die totaal zonder inkomsten zitten, zieken, invaliden en bejaarden en gezinnen met veel kinderen. Verder merkte hij op dat het zali ger is te geven dan te ontvangen. Vroeger was Polen de graanschuur van Europa en nu is het tot een land van bede laars gemaakt. Bij het afscheid werden wij door de Bisschop gezegend en een goede reis terug gewenst. Daar in de buurt was een school. De meeste kinderen liepen in dunne zomer jacks, terwijl het bitter koud was. Achter verschillende ramen van huizen zag ik kin deren met jas en muts zitten, kinderen die geen jas of schoenen hebben, worden op school ziek gemeld. Als je met iemand op straat praatte, keek die steeds rond of ie mand ons horen kon. Heel stiekem werd mij een foto van het Poolse vrijheidsbeeld gege ven door een jonge vrouw. Als dit gezien werd, zou dat nare gevolgen voor haar heb ben. Militairen hebben de schijnwerpers kapot geschoten en de marmeren naampla ten met de namen van de gevallenen kapot geslagen. Er is sprake van om dit monument af te breken. Sommigen vertelden mij, dat het Poolse volk dit niet zou nemen en dat dit een burgeroorlog zou kunnen betekenen. Hetzelfde zou het geval zijn als de militie de kerken en kloosters binnen zou vallen. 's Middags gingen we terug naar Grudz iadz om de wagens op te halen. Na de laat ste controle in Gdansk, vlogen er plm. 40 km lang twee helicopters boven ons. In Grudziadz stonden weer honderden mensen, meest kinderen. Alle cabines en tassen wer den nagekeken of er nog iets inzat wat we konden missen. Toen was echt alles op. De meeste chauffeurs hadden niets meer voor de terugreis. Donderdag laat in de middag vertrokken we uit Grudziadz. We wilden proberen om nog 's avonds de Oostduitse grens over te komen. Dat lukte nog ook en we mochten slapen op een parkeerplaats bij het douane kantoor. We moesten alleen de andere mor gen nog een stempel halen. Wel moesten we daar weer drie uur voor niets wachten. Vrijdagmiddag waren we aan de West-Duit se grens Ook hier weer 4,5 uur wachten in dezelfde naargeestige sfeer als de heenreis. Toen we eenmaal over de grens waren, was het of bij ons allen een blok beton van ons afviel. Op 300 meter van de grens is een Raststatte, waar we eerst lekker gege ten en ons gewassen hebben. Diep in de nacht kwamen we aan de Nederlandse grens bij Venlo: We besloten om nog maar een nacht in de auto's te slapen. Zaterdag morgen om 11.15 uur waren we op het Raadhuisplein in Vlissingen, waar we door een groep Polen ontvangen werden met bloemen en een Pools lied. Ook de burge meester van Vlissingen kwam later onder de koffie nog een toespraak houden. We na men afscheid met de afspraak dat we bin nenkort weer bij elkaar komen en dat we zouden proberen om binnenkort weer met zo'n transport terug naar Polen te gaan. Als je terug bent, merk je pas hoe je onder de indruk geraakt bent van wat je allemaal daar gezien hebt. De mensen daar hebben het echt hard nodig. Ook de morele steun is van grote waarde. Men hoopt op een spoedige verbetering van de toestand, zodat onze hulp niet meer no dig is, en iedereen in Polen zich weer vrij kan uiten. Onze hulp geeft de Polen weer moed voor de toekomst. In de vele brieven die men ons stuurt, wordt dit steeds weer aange haald. Vergeleken met daar leven wij hier in grote weelde. De streefdatum voor het volgend trans port van het comité Zeeland helpt Polen ligt tussen half en eind mei. Mogen de Polen weer op uw steun reke nen? Piet Geelhoed. Dijkstraat 13a, 4485 AC Kats. Uit het verslag van Geelhoed blijkt dat in mei weer een transport vanuit Zeeland naar Polen zal vertrekken. In die tijd zal, naar men algemeen aanneemt, de nood van de Polen het hoogst zijn gestegen. In de PZC van 23 maart stond een ar tikel met de veelzeggende kop: „Polen hon gert". Een delegatie van de Nederlandse Raad van Kerken is juist uit Polen terugge keerd en het artikel getuigt van het ge brek aan o.a. voedsel, zoals dat door de delegatieleden is geconstateerd. Onze hulp was in begin februari hard nodig, maar nu is hulp voor de mensen in Polen in feite nog harder nodig. Een actie zoals in januari kan twee maan den later moeilijk opnieuw worden gehou den. Toch menen we dat de Noordbevelan- ders juist door het mooie resultaat van de januari-actie hebben getoond het Poolse volk werkelijk te willen helpen om de don kere nacht van deze winter door te komen. Daarom hebben wij de rekeningen bij de banken gehandhaafd. Ieder die in staat en bereid is om opnieuw wat af te staan wordt verzocht het restantsaldo van de actie, wat nu 366,73 bedraagt, te helpen verhogen. Namens alle Noordbevelandse gevers heb ik met het transport van februari een groet en een aanbeveling meegegeven. Daarin is met klem verzocht de goederen ten goede te laten komen van hen die de hulp het hardst nodig hebben. Bij terugkomst uit Polen bracht men ver schillende dankbetuigingen mee. Op 23 maart ontving ik vanuit Gdansk een brief met ontroerende betuigingen van dank. Die dank, lezer, is voor u bestemd. Daarom volgt hier een wat verkorte ver taling van de brief, welke in antwoord op de onze, door een vertegenwoordiger van de bisschop van Gdansk is geschreven. Zij luidt: Met diepe ontroering hebben wij uw brief gelezen. Wij willen u graag uit de grond van ons hart danken voor uw gaven, uw hartelijk medeleven, uw meevoelen en ook voor de gemaakte kosten. Het verheugt ons dat u ons zo goed begrijpt en daarom zo veel moeite nam om ons te helpen en onze omstandigheden te verlichten. Uw gaven kwamen terecht bij vele men sen. Wij hebben alles wat voor ons bestemd was eerlijk tussen alle parochies van ons gebied verdeeld om, zoals u dat hebt ge wild, de door u genoemde mensen en kin deren in elke gemeente te helpen. In naam van alle mensen waar uw hulp terechtkwam, willen we graag alle mensen van goede wil van uw eiland in u onze warm gemeende dank overbrengen. Met uw brief en met uw liefdegaven bracht u aan ons over de liefde, het mede leven en de Solidariteit van vele ongenoem- den, maar voor ons toch geen vreemde mensen. Ook Nederland ligt nu niet meer ver van ons land en onze stad, maar heel kort bij in ons hart. Uw daden, net als soortgelijke van vele anderen, hebben voor ons een diepe beteke nis. Wij voelen ons, hoewel ver van ande ren afgescheiden, niet meer alleen. Integen deel, wij beleven nu diepe saamhorigheid met de grote mensenfamilie, waarin allen als kinderen van de Eeuwige Vader zijn verenigd. Hij ziet alles en heeft beloofd al les te beloon. Zelfs geen slok water blijft onbeloond (Mat. 1042), daarom eens te meer uw rijke en met zulke goede bedoe lingen gezonden gaven. Wij bidden dan ook onze goede Vader in de Hemel om een rijke zegening voor u al len, zenden u en alle mensen van Noord- Beveland onze hartelijke groeten en vragen u voor ons vaderland te willen bidden". De brief spreekt voor zichzelf. Polen dankt u allen voor uw medeleven. De behoefte aan uw medeleven is echter in de laatste twee maanden nog sterk toegenomen. Overweegt u daarom of het ook voor u mogelijk is een bijdrage groot of klein te leveren aan de zending die in mei op transport gaat. Daartoe volgen onderstaan de rekeningnummers: Rabobank Noord-Beveland rekeningnummer 37.14.07.001 (postgiro Rabobank 365567) Amrobank Kortgene rekeningnummer 43.74.14.345 (postgiro Amrobank 1068635) Algemene Bank Nederland Kortgene rekeningnummer 51.01.44.926 (postgiro A.B.N. 91666) Alle rekeningen staan ten name van: „Noord-Beveland steunt Polen". Namens de actie, P. v.d. Maas, voorzitter. Foto: Izak van Maldegem. Sinds kort draait en maalt de koren molen „De Onderneming" 'van Wissenkerke weer het graan, zoals het ook in vroeger tijden gebeurde. Het meel vindt zijn weg naar enkele Noord-Bevelandse bakkers, zo dat er weer echt Zeeuws Volkorenbrood ge bakken wordt, van uitsluitend Noord-Beve landse tarwe. Maar eerst over de molen en zijn molenaar. Natuurlijk hoort bij een molen een mole naar en die is er. Tevens de jongste ge diplomeerde molenaar en lid van het „Gilde voor vrijwillige molenaars." Zijn naam: Tonny Mulder, oud 22 jaar, beroep timmer man, woonachtig in Middelburg. En lijdt al vanaf zijn achtste jaar aan de molenziekte. Een gezonde ziekte, dat wel. Hij weet er dan ook alles van, wanneer het iets met de molen te maken heeft. Alle herstelwerkzaamheden voert hij zelf uit. Een zeer mooi, maar ook een moeilijk werk, zegt hij zelf. Toen ik hieraan begon, moest er veel gebeuren om de molen weer in een staat te brengen, zodat hij weer goed kon draaien. Dat dit goed gelukt is, blijkt wel uit de staat waarin de molen nu weer verkeerd en volledig funktioneerd. Gelukkig dat de gemeente Wissenkerke alle zeilen heeft bijgezet om dit mogelijk te maken. Er is flink wat subsidie verleend, zodat dit mogelijk is geworden. Subsidie bedragen van 20 en 30 duizend gulden zijn reeds afgekomen en dat is echt nodig, vol gens Tonny. Want de houtsoorten en ander materiaal wat nodig is om een molen te restaureren, is zeer kostbaar. Eer van zijn werk? Ja, dat zeker, zegt hij. Na de vele uren werk die gedaan zijn (vrije tijd) is het een hele voldoening alles weer te zien draaien. De stellingmolen, herkenbaar aan de hou ten stellingvloer, die rond de molen is aan gebracht, is gebouwd in 1860 en al genera ties lang eigendom van de familie Verhage uit Wissenkerke. Die zeer blij zijn, dat de molen weer in zijn oude glorie is hersteld. Als toeristische attraktie is de molen ook zeer in trek. Wat blijkt uit de vele bezoe kers, die 's zomers de molen komen be kijken. Wanneer de molenaar aanwezig is, dan is iedereen welkom om een kijkje te komen nemen. Ook de mensen van Noord- Beveland, wil de molenaar nog wel even kwijt. Een mooie gelegenheid om dit eens te doen, is de Dag van de Molen, welke op 8 mei wordt gehouden. Ga gerust eens een leijkje nemen in zo'n draaiende molen en ervaar zelf de werking van een milieu-vriendelijk en energie-bespa rend bedrijf met een stukje nostalgie van het Zeeuwse land. Molenbruin bij Noord-Bevelandse bakkers. Nu „De Onderneming" weer maalt en in ere is hersteld, werden ook enkele Noord- Bevelandse bakkers enthousiast. De bakkers Geijs en Bouwman, resp. uit Wissenkerke en Kortgene, betrekken nu hun meel waar volkorenbrood van wordt gebakken, direkt van de molenaar. Er wordt bij het malen uitsluitend Noord- Bevelandse tarwe gebruikt. Een honderd procent produkt van eigen bodem en nog gezond ook. Waarom gezond? Wel, vele niet- uitgezeefde bestanddelen, zoals kiemen en zemelen blijven in het meel, dus ook in het brood. Dat dit gezonde stoffen zijn, be hoeft geen betoog. Kenmerken van het mo lenbruin zijn: vaster van samenstelling, gro ver dan ander volkoren en lager van vorm. Samenvattend het volgende: een arbeids intensief en milieu-vriendelijk produkt van eigen bodem en nog gezond bovendien.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1982 | | pagina 2