Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 12 november 1981 no. 3990
Vervolg raad Kortgene
gunstiger beeld vertoont. De conclusie dat
een stringente toepassing van de gebruiks-
verordening geboden is, ligt dus voor de
hand. Het is de enige manier om langzaam
voor de permanente bewoners tot normale
toestanden te komen.
Wij vragen ook meer aandacht voor vast
gestelde verordeningen en de uitvoering
hiervan, zoals loslopende honden, parkeren
enz.
Dan hebben wij als fractie nog een ver
zoek aan het college, om alles in het werk
te stellen de restauratie van de molen te
Kortgene te bevordereh en eventueel hier
druk op uit te oefenen.
Over het onderhoud van sportparken, tui
nen van openbare instellingen enz., wat ge
daan wordt door de Betho, niets dan lof.
De diverse clubbesturen zijn uitermate te
vreden en het is misschien aan te bevelen
hier meer bekendheid aan te geven.
4. Openbare werken.
Met het standpunt van het college zijn
wij het grotendeels eens, wat betreft deze
dienst. Nu de grote werken (jachthaventer
rein en wegen) zijn voltooid, vragen wij
meer aandacht voor de dorpskernen in het
algemeen, onder andere trottoirs, straten
en voetpaden.
Blijvende aandacht vragen wij voor over
hangende bossen en planten over voetpa
den en het goed overzichtelijk houden, voor
de veiligheid, op kruispunten, zowel door
gemeente als particulieren. Voetgangersbe
veiliging zou kunnen betekenen bijvoorbeeld
een beveiligde oversteekplaats (zebrapad)
door verkeerslichten, wat ook afremmend
zal werken voor (te snel) doorgaand ver
keer.
Over de dienst gemeentewerken zijn wij
iets gunstiger gestemd en het blijkt dat
wanneer hier bereidheid wordt getoond
iets meer met betrokkene te overleggen,
veel problemen kunnen worden omzeild.
Wij hopen ook met de nieuw benoemde
opzichter op een prettige manier te kun
nen samenwerken. Ook langs deze weg ver
zoeken wij het college zoveel mogelijk bouw
kundige werken van belang niet onnodig
naar deze dienst te trekken, zodat andere
werkzaamheden niet kunnen worden uitge
voerd.
5. Welzijnsbeleid.
De gedachten die aan de decentralisatie
van het specifiek welzijnsbeleid ten grond
slag liggen, hebben ons altijd aangesproken.
Een van de belangrijkste resultaten zou
uiteindelijk zijn, dat de bevolking, de men
sen die direct met de gevolgen van het be
leid te maken hebben, zelf nauwer bij de
bepaling van dit beleid betrokken worden,
wat dus inhoudt een democratisering van
de beleidsbepaling. Bovendien een mogelijk
heid per gemeente de voorzieningen beter
op elkaar af te stemmen. Daar de decentra
lisatie voor de rijksbegroting budgettair
neutraal moet verlopen, komen er niet meer
gelden beschikbaar en zal bij de afstem
ming van de behoeften alleen met deze
gelden geschoven kunnen worden. Dat wil
zeggen dat het één zal moeten inleveren
als voor het ander meer nodig is. Om tot
de juiste beslissingen te komen, lijkt het
dus noodzakelijk dat zoveel mogelijk mee
gedacht en gesproken wordt door de be
volking. Helaas lijkt onze al eerder uitge
sproken vrees, dat door de lange en voor
een leek ingewikkelde procedure steeds
minder belangstelling door de -„gewone
burger" getoond wordt, bewaarheid te
worden. Mede in verband met de gevolgen
van de oplossing van de door u genoemde
problemen bij bijvoorbeeld intergemeente
lijke belangen, is dit een kwalijke zaak. Wij
hopen dan ook dat het mogelijk zal zijn om
de interesse bij de bevolking aan te wak
keren om zo tot werkelijke democratische
beslissingen te komen.
Dorpshuizen, verenigingsgebouwen, jeugd-
en jongerenwerk.
Onze wensen betreffende het dorpshuis
„De Brug" worden op het ogenblik gereali
seerd. De praktijk zal uitwijzen of na de
verbouwing inderdaad in alle behoeften
voorzien kan worden.
De bouw van de nieuwe openbare basis
school laat langer op zich wachten dan we
gedacht hadden. Het lijkt intussen toch mo
gelijk dat deze eind 1982 gereed kan zijn,
zodat begin 1983 de oude in gebruik geno
men kan worden voor het jeugd- en jonge
renwerk. Het lijkt ons dat wat Colijnsplaat
betreft er dan van goede voorzieningen ge
sproken kan worden. Gelukkig is er voor
de kern Kats nu ook wat meer perspectief
op oplossing van de wensen op dit terrein.
Onze fractie ziet voorstellen tot uitvoering
van de plannen tegemoet en zegt bij voor
baat de grootst mogelijke medewerking toe.
De aankoop van het Trefpunt in Kort
gene is, voor zover ons bekend, voor de ge
bruikers een schot in de roos geweest. Be
houdens de altijd wel blijvende kleine wen
sen, stemmen wij in met uw conclusie dat
hier het voorzieningenniveau voldoende is.
Voor Colijnsplaat willen wij het college
verzoeken na te gaan, of het schuurtje van
de dienst gemeentewerken in de West-Ha
venstraat geschikt is te maken voor jeugd
soos. De jeugd van Colijnsplaat vanaf 14-15
jaar is dermate geinteresseerd in een eigen
onderkomen, dat wij menen hier alle mede
werking aan te moeten verlenen en ver
zoeken het college eens na te willen gaan
wat het kostenaspect hiervan is.
6. Sociale zaken.
Ook dit jaar is er sprake van een iets
teruglopend beeld. Toch is het goed te le
zen dat er momenteel van achterstand geen
sprake meer is. Is het toch de bedoeling van
het college deze dienst uit te breiden, of
blijft het zoals het afgelopen jaar, met 1,5
man-vrouw.
7. Onderwijs.
Stichting van 2 basisscholen te Colijnsplaat.
Met het nemen van bestuurlijke beslissin
gen omtrent de stichting van 2 basisscholen
in de woonkern Colijnsplaat, zal haast ge
maakt moeten worden. De bestuurlijke be
slissing moet immers gelijke tred houden
met de realisatie van de nieuwbouw van
de basisschool.
Basisschool te Kats.
Alle pogingen moeten in het werk wor
den gesteld om een volledige basisschool in
de kern Kats te formeren.
Schooltandverzorging.
Door de sterk verminderde deelname aan
de schooltandverzorging is afbouw van deze
voorziening gewenst.
Schoolartsendienst.
Met betrekking tot deze dienstverlening
is het gewenst er goed op toe te zien dat
leerlingen van de scholen regelmatig door
de schoolarts worden onderzocht. Vorig jaar
heeft er namelijk praktisch geen onderzoek
plaatsgevonden bij de zesde klassers van de
lagere scholen, omdat de schoolarts deel
nam aan een bijscholingscursus.
R.P.C.Z.
Vanuit het ontwikkelingsproject kleine
basisscholen in de gemeente Kortgene heb
ben ook wij zeer gunstige berichten ontvan
gen met betrekking tot de begeleiding door
het R.P.C.Z. We leiden daaruit af, dat deze
dienst in zijn huidige opzet goed functio
neert.
8. Openbare orde.
De achterstand in uitrusting en materiaal
van de brandweer is de laatste 3 jaar vol
gens de fractie ingelopen. De situatie is nu
voor ons bevredigend. De organisatiestruc
tuur is naar onze mening goed verlopen en
de motivatie van de mensen is zonder meer
goed te noemen, wat met dit materiaal niet
zo verwonderlijk is.
Wij delen uw mening dat over de posi
tie van de BB en natuurlijk ook van de vrij
willige brandweerman, spoedig zekerheid
moet komen. Een en ander is verleden jaar
februari door de toenmalige minister van
binnenlandse zaken bekend gemaakt.
Wij dringen er bij het college op aan
alles te doen om zo goed mogelijk- door het
ministerie voorgelicht te worden en hierbij
denken we niet in de eerste plaats aan het
financiële vlak, maar ook wat bijvoorbeeld
de positie van deze mensen in oorlogstijd
wordt.
9. Diversen.
Akkoord met zienswijze van het college
als er met deze verbinding, die relatief
toch het goedkoopste was, gesproken wordt
van een aanmerkelijk verbeterde situatie.
Het blijft een ongelukkige zaak dat er
met de vissers geen of nauwelijks afspra
ken te maken zijn.
De kosten van de vismijn stijgen toch
weer gestadig. Volgend jaar een tekort van
plm. f 40.000.—.
Als gemeente zijn wij verantwoordelijk
heid voor dit stuk investering nooit uit de
weS gegaan en men zou mogen verwachten
dat een gelegenheid als de vissershaven van
Colijnsplaat met zoveel extra faciliteiten ten
gunste van de vissers, drukker bezocht wordt
10. Belastingen.
De gemeente Kortgene heeft het geluk
een ruime post onvoorzien te hebben, on
danks alle activiteiten die het afgelopen
jaar hebben plaats gevonden. Met instem
ming hebben we kennis genomen van uw
voorstel de onroerend-goedbelasting, als
mede de reinigings- en rioolafvoerrechten
niet te verhogen. De onroerend-goedbelas
ting is al voor het derde jaar niet verhoogd.
Alle inwoners hebben hier hun voordeel
van, maar relatief zij met de laagste inko
mens het meest. De andere voorstellen ach
ten wij zeer goed verdedigbaar en hebben
onze instemming.
Tenslotte meneer de voorzitter, zeggen
wij u en uw medewerkers dank voor de
uitvoerige stukken.
De fractie hoopt samen met uw college
en de andere fracties, op een verdere op
bouw van de gemeente.
Algemene beschouwing CDA.
Meneer de voorzitter, geacht college, dames
en heren.
De CDA-fraktie begint de algemene be
schouwingen 1982 met een ieder, die heeft
meegewerkt aan de voor ons liggende be
groting met bijbehorende stukken, harte
lijk te bedanken. Wij waarderen het bijzon
der, dat deze tijdig in ons bezit waren, zo
dat onze fractie zich kon verdiepen in de
visie van uw college.
Landelijk is de economische situatie uit
gesproken slecht, weinig perspectieven, die
reden geven tot optimisme.
Wanneer wij het jaar 1981 bekijken en
we zien wat er allemaal weer tot stand is
gekomen in onze gemeente, geeft dat reden
tot dankbaarheid. Een post netto van niet
minder dan ca. f 500.000.— geeft ons alle
moed om met volledige inzet door te gaan.
Kritisch alle zaken op een rijtje zetten,
waarbij urgentie een belangrijke rol speelt,
blijft een eerste vereiste.
De belangrijkste zaken van de achter ons
liggende periode, die gerealiseerd of in uit
voering zijn, willen wij met name noemen:
a. restauratie van de Ned. Herv. Kerk in
Colijnsplaat en kerk met toren in Kortgene.
Trots mogen wij zijn op deze twee monu
mentale gebouwen. Bijzonder fijn voor de
mensen die er regelmatig gebruik van ma
ken. Een bedankje aan alle inwoners van
beide kernen voor het steunen of mede
werking verlenen aan de vele acties is ze
ker op zijn plaas.
b. Het gereed komen met officiële opening
van het havencomplex te Colijnsplaat. Wij
komen hier nog nader op terug.
c. Een ingrijpende renovatie van het dorps
huis „De Brug" te Colijnsplaat.
Verder nog een aantal niet minder he-
langdjke zaken, die er toe hebben bijgedra
gen, dat het een druk jaar is geweest voor
het gemeentebestuur en secretariepersoneel.
Aan allen een compliment voor uw inzet
en vertrouwen.
Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting.
Een duidelijke malaise is merkbaar en
neemt onvoorziene vormen aan wat betreft
verkoop en leegstand van woningen.
Wij herhalen ons verzoek, vanuit de ge
meente, aktief bezig te zijn met verhuur
en verkoop van woningen, in het belang
van aannemer en bouwstichting.
Een eerste stap in die richting zou bij
voorbeeld kunnen zijn: het uitgeven van een
boekje over onze kernen met alle mogelijk
heden en voorzieningen die toch echt niet
gering zijn. De bedoeling hiervan is, dit aan
belangstellenden te verstrekken. Daadwer
kelijke medewerking vanuit onze fractie
voor wat betreft ontwerp en uitvoering
zeggen wij graag toe.
Het door u genoemde aantal woningzoe
kenden lijkt ons aan de erg hoge kant. Een
enquete om te weten wie serieus gegadig
den zijn, lijkt ons op zijn plaats. We horen
in de nabije toekomst hier graag meer over.
Positief is de bouw van 16 woningwetwo
ningen, 12 in Colijnsplaat en 4 in Kats, als
ook de vorderingen in de voorbereiding voor
nieuwbouw in de Tonnenbuurt in Colijns
plaat.
Dor psvernieuwingsbeleid.
In de komende jaren zal het dorpsvernieu-
wingsbeleid veel van onze financiële mid
delen, inzet en inspanning vragen. Wij vin
den dit erg belangrijk voor de toekomst van
onze kernen en zeggen u hierbij namens
de CDA-fractie alle steun en medewerking
graag toe. Wij hopen dat de belemmeringen,
betreffende het realiseren van nieuwbouw
in de Tonnenbuurt spoedig worden opgelost.
De eigen bevolking heeft reeds blijk gege
ven met belangstelling uit te zien naar rea
lisering. Wij rekenen op een goede start in
1982.
Particuliere woningverbetering.
Wij gaan van het standpunt uit, dat op de
secretarie alle benodigde informatie betref
fende mogelijkheden direct beschikbaar zijn
waardoor belangstellende zich kan oriën
teren.
Beleidsgroep.
De vorming van de beleidsgroep is afge
rond. We vinden het van groot belang, dat
de plannen van de beleidsgroep regelmatig
worden doorgesproken met de commissie
ruimtelijke ordening. We zijn vóór het aan
wijzen van concentratiegebiedjes in nauw
overleg met de dorpsgemeenschap en in
spraak van de bevolking. Voor Colijnsplaat
denken we aan de rand van het dorp, aan
sluitend aan de bebouwing. Uiteraard prio
riteit geven aan die gedeeltes die het meest
urgent zijn.
Woonbuurtverbetering.
Het is wenselijk, waar mogelijk, de woon
buurtverbetering te combineren met de ver
betering van rioleringswerkzaamheden. We
stellen vast, dat alles wat met verbetering
en vernieuwing te maken heeft, een langdu
rig proces wordt. Willen we op korte ter
mijn aan de minst aantrekkelijke delen
van het dorp iets doen, dan zullen we dat
moeten proberen door oude pandjes nu al
vast aan te kopen en deze, zo mogelijk, te
verhuren in de semi-permanente sfeer, tot
aan het moment van sloop en dorpsvernieu-
wingsherbouw.
Direct hierop aansluitend is van belang
het bevolkingsverloop. Niets wijst in de
richting van een redelijke groei, ook niet
op langere termijn, gezien het teruglopen
van het bevolkingsaantal op Colijnsplaat
met 14 personen.
Welke mogelijkheden ziet uw college hier
aan effectief iets te doen, behalve het sti
muleren van de dorpsvernieuwing en „in-
vulplannetjes"?
Recreatie.
Het gereedkomen van de jachthaven te
Colijnsplaat heeft tot gevolg dat de zo
zeer gewenste veiligheid voor dit dorp is
verbeterd. Daarbij is he't een mooi complex
rijker geworden, wat, samen met de tweede-
woningbezitters, een zekere garantie in
houdt voor het op peil houden van de mid
denstand. Wij zijn blij met de jachthaven:
wanneer er nu nog gestart moest worden
met plannen, konden we het wel vergeten.
De verkeersveilii^ieid en het voorkomen
van verkeersoverlast waar wij bij herhaling
op hebben aangedrongen, is tot op heden
goed geregeld. De verbetering van het knel
punt bij de „Valle" staat te gebeuren, we
zijn daar erg blij om.
Dank aan het college voor deze tijdige
noodzakelijke verbeteringen. We blijven
pleiten voor een kleine officiële jachthaven
nabij Kats. Dit in het belang van de kern
Kats, wat wonen en werkgelegenheid be
treft, maar zeker ook door zijn uitzonderlijk
mooie ligging. Misschien is het goed alle
positieve punten opnieuw onder de aan
dacht te brengen van Gedeputeerde Staten.
Wat Kortgene betreft, hier is sprake van
een heet hangijzer. Een groot deel van de
Hoofdstraat, Kaaistraat en Kaaioprit wordt
gedurende het zomerseizoen onthouden van
normale orde en rust. Vooral de nachtelijke
uren, in het bijzonder de weekends, zijn
voor velen een kwelling geworden. Dit is
zeker niet uitsluitend het gevolg van toe
risteninvasies, maar ook jongeren uit onze
eigen gemeente zijn hieraan schuldig. De
eigen bevolking dient zich veel meer be
wust te zijn van de noodzaak van sociale
opvoeding/controle. Wanneer men consta
teert, dat er iets fout gaat, moet men niet
doen alsof men niets ziet; wij zijn ver
plicht de ander tot orde te roepen of de
politie te waarschuwen, wat er aan de
hand is. Door regelmatig overleg tussen
gezin-politie-de raad en maatschappij is er
veel ten goede te keren. Toen in onze raad
de verlenging van het sluitingsuur via een
voorstel werd aangenomen, waren wij ons
niet bewust wat de gevolgen zouden zijn.
Deze zijn inmiddels overduidelijk bekend
en dwingen ons vóór het zomerseizoen 1982
stringente maatregelen te treffen. Het op
heffen van het sluitingsuur zien wij beslist
niet als een mogelijke oplossing. Er is
maar één mogelijkheid en dat is: de slui
tingstijd op 24.00 uur te stellen. Het wordt
dan nog 1 uur in de nacht, voordat de rust
is weergekeerd. Dat is een tijd waarop elke
inwoner, die zijn of haar steentje bijdraagt
in gezin, werk of maatschappij recht heeft
op rust in deze toch al zo haastige tijd.
Wij zien met belangstelling uit naar uw
voorstel.
Als vertegenwoordiger uit uw raad in het
Recreatieschap „Het Veerse Meer" zullen
wij blijven aandringen op herziening van
de 24-uurs regeling van het Veerse Meer
om aan de onjuiste situatie een eind te ma
ken. Wat betreft de Zandkreekdam, een
voorstel om van de geplande vijf minuten
per uur, tien minuten te maken lijkt ons
zeer redelijk.
Welzijsbeleid.
Er bestaat een spanningsveld tussen het
principe van decentralisatie en het inne
men van gemeenschappelijke standpunten.
Toch zullen wij ons, als bestuurders, be
wust moeten zijn van de noodzaak van het
instandhouden en goed laten functioneren
van regionale instellingen, zoals die er zijn
op het gebied van zorg en cultuur, als ge
meente kunnen wij zulke omvangrijke en
belangrijke zaken nooit alleen organiseren.
De CDA-fractie is van mening dat het in
ons gemeentelijk welzijnsbeleid zeker niet
alleen gaat om het uitdelen van financiële
bijdragen. Maar vooral om de bevolking,
op het gebied van zorg, maatschappelijk
werk, ontplooiing van eigen mogelijkheden
en ontspanning, zo goed mogelijk kansen
te bieden om zich in de samenleving ge
lukkig te voelen en hulp te bieden, daar
waar problemen/vragen/tekortkomingen of
witte vlekken zijn ontstaan. Door gebruik te
maken van de inspraakmogelijkheden kan
de burger zelf ruimschoots invloed uitoefe
nen op het te ontwikkelen beleid. We spre
ken de hoop uit, dat we na verloop van
tijd mogen konstateren dat alle inspannin
gen, papierwinkels, lange vergaderingen, in
spraakprocedures en goede bedoelingen zul
len leiden naar een samenleving, waarin de
mensen zich thuis voelen.
Dorpshuizen.
Verenigingsgebouwen/jeugd- en jongeren
werk. Wat Kortgene betreft, „de Pompweie"
draait erg goed. Huur en omzet bewegen
zich nog steeds in een stijgende lijn. Het
„Trefpunt" wordt door veel zelfwerkzaam
heid tot een eigen honk van jeugdsoos en
peutercrèche, dat er zijn mag. Complimen
ten van onze fractie, dat zijn ook de jonge
ren uit onze gemeente.
Colijnsplaat, we zien uit naar voltooiing
van „De Brug". Wij vragen ons af of de
raad nu al moet beslissen, dat de huidige
openbare school wel geschikt gemaakt moet
worden voor jeugd- en jongerenwerk. Wij
denken dat dit een grote investering en
kostenpost meebrengt. Wij raden uw col
lege aan, één en ander nog eens goed te
bestuderen en zo nodig uit te zien naar
alternatieven en vooral te peilen wat precies
de behoefte is en hoe groot de groepering.
Natuurlijk gunnen wij evenals in de an
dere kernen de jeugd van Colijnsplaat een
eigen honk, maar doordat er zowel van de
Ned. Herv. Kerk als de Geref. Kerk een
zaaltje beschikbaar is, waar druk gebruik
van wordt gemaakt, betwijfelen wij de
noodzaak van een te grote ruimte!
Kats: De door uw college geponeerde
plannen onderstrepen wij met nadruk. Het
multifunctionele gebruik spreekt ons bij
zonder aan. Naast een uitstekende ligging
is dit een goede investering. De Katse be
volking ziet uit naar een spoedige realise
ring.
Sociale zaken.
Goede behandeling en afwerking van bij
de wet geregelde zaken, betreffende de so
ciale dienst is een vereiste. Reeds in de
raadsvergadering van 4 februari 1980, bij
het agendapunt opheffen bijstandscollege,
is door ons gesteld: „Het is immers van
groot belang de omstandigheden van de
aanvrager zo goed mogelijk te kennen en
op een correcte manier te helpen". De mo
gelijkheid bestaat dat men juist als verte
genwoordiger wordt aangesproken door
mensen met drempelvrees. Wij waarderen
de inzet van uw college, om op de huidige
ontwikkelingen naar behoren te kunnen rea
geren.
Onderwijs.
Wij zijn van mening dat het onderwijs in
de gemeente Kortgene de nodige aandacht
krijgt. Met u betreuren wij en is het voor
ons onbegrijpelijk, dat de diverse besturen
van de kleuterschool en de lagere school
„Open Hof", zich nog steeds niet hebben
kunnen vinden! De CDA-fractie heeft de
overtuiging, dat het college met de betrok
ken inspecteur, veel hebben gedaan, om tij
dig met een integratieschool te kunnen
starten voor deze twee scholen. We maken
ons zorgen om het verdere verloop van
deze zaak.
Verder moesten wij constateren dat de
prognose, opgesteld ten behoeve van de
openbare basisschool, een ander beeld laat
zien. In plaats van een stijging naar 99
leerlingen is er een daling naar 91 leerlin
gen. Het bijzonder onderwijs zou een da
lende lijn vertonen, maar blijft daarentegen
opvallend stabiel. Voor Kats rest ons de
vraag of er drie leerkrachten op de basis
school zullen mogen werken. De fusie voort
gezet openbaar onderwijs Goes-Kortgene is
spijtig genoeg nog niet gerealiseerd. Een
compliment aan het adres van leiding en
oudercommissie van het ontwikkelingspro
ject „kleine basisscholen gemeente Kort
gene". U allen hebt met veel enthousiasme
gewerkt aan dit project en niet zonder re
sultaat.
Schoolbegeleiding.
Al onze scholen worden op een zeer te
waarderen manier begeleid door het RPCZ.
Het draait goed en we willen dat graag zo
houden. Problemen in onze gemeente met
betrekking tot de dienst, hetzij van open
baar of bijzonder onderwijs, zijn ons niet
bekend.
Openbare orde, brandweer, politie.
Openbare orde hebben wij reeds behan
deld onder het gedeelte recreatie. Van de
brandweer willen wij dit zeggen: Alle drie
de korpsen zijn nu goed uitgerust. Jullie
blijven vrijwilligers, maar door het enthou
siasme wat juilie telkens weer laten zien,
hebben wij het vertrouwen op jullie te kun
nen rekenen.
De Rijkspolitie van Noord-Beveland is
sinds kort weer op organieke sterkte, succes
bij de uitvoering van jullie taken. Onze
fractie stelt regelmatig overleg bijzonder
op prijs.
Milieu.
Steeds meer komt men tot de conclusie
dat het ingrijpen in natuurlijke processen
niet zo onschuldig is als wij lange tijd ge
dacht hebben. Het mag een gemeentebe
stuurder niet onverschillig laten, wat er in
zijn gebied gebeurt of niet gebeurt om de
zaak gezond te houden. De door de voor
zitter van uw college gebruikte stevige taal
met betrekking tot het milieu in een vorige
vergadering, geeft ons het vertrouwen, dat
dit onderdeel de nodige aandacht krijgt in
het te voeren beleid.
Tot slot.
Voor 1982 staan wij er goed voor. Reden
om de onroerend-goedbelasting, reinigings
rechten en rioolafvoerrecht niet te verho
gen. Wij zullen dit elk jaar opnieuw afwe
gen tegenover alle lasten die van andere
zijde toch al op de ingezetenen afkomen.
Wij stellen het op prijs dat de zaak ge
zond blijft. Alleen daar te investeren waar
werkelijk gesproken kan worden van een
impuls voor de leefbaarheid. Kwaliteit van
de dorpen wordt mede bepaald door goede
woonhuizen en de leefomgeving. Er zijn
heel wat positieve zaken in 1981 tot stand
gekomen. Wij als CDA-fractie zijn daar
dankbaar voor. Wij streven er naar posi
tief bezig te zijn in het belang van de ge
meente. Wij zijn van mening, dat onze in
breng er toe heeft bijgedragen, dat goede
zaken tot stand zijn gekomen. Wij willen
dit graag eens in het openbaar zeggen, in
de hoop, dat het alle inwoners van onze
gemeente zal bereiken. De PZC die versla
gen van gemeenteraadsvergaderingen neu
traal dient te publiceren, schijnt het recht
dat abonnees kunnen laten gelden, niet
hoog aan te slaan. Het is opvallend dat
slechts één politieke partij voor de redaktie
interessant is. Er is nogal eens gesproken
over openbaarheid. Welnu heren van de
pers, dat nu vinden wij ook een vorm van
openbaarheid.
Wij verzoeken uw college de mogelijkheid
te bezien om in elke kern een publicatie
bord te plaatsen, waar de notulen van de
raad dienen te worden aangeplakt. We re
kenen op een deugdelijke uitvoering die
bescherming biedt aan regen en ongewenste
verwijdering. Wij wensen op deze wijze
openbaarheid en correcte weergave van het
geen in de raadzaal gezegd wordt.
Meneer de voorzitter, geacht college, da
mes en heren. De CDA-fractie hoopt sa
men met u aan een goede opbouw van de
gemeente Kortgene te mogen meewerken.
Algemene beschouwing VVD.
Meneer de voorzitter, mede-raadsleden.
Een begeleidingsbrief bij de begroting
van 1982, aangeboden door een college, dat
na de indiening van die begeleidingsbrief
is gewijzigd, geeft aan deze vergadering
toch een wat apart karakter. Wij vermoeden
evenwel dat de grote lijnen zeker niet ver
anderd zullen worden en wij willen onze
visie op het komende begrotingsjaar toch
graag in het kort hieraan toetsen.
Het breekpunt, wat betreft de samen
stelling van het college, was de camping en
duidelijk is geworden dat het huidige onder-
erfpachtscontract, met terugwerkende kracht
vanaf januari 1980, gehandhaafd blijft.
Wij vragen het college dit contract juist
te hanteren en ons in te lichten over het
vaststellen van het aantal staanplaatsen
voor 1982, de staat van onderhoud van de
gebouwen en de eventuele herziening van
f 60.— per staanplaats.
Het einde van de economische teruggang
is nog niet in zicht, we zullen ook in het
komende jaar weer vele sombere berich
ten moeten verwerken. Het stemt daarom
tot tevredenheid dat onze gemeente finan
cieel er zo gunstig voor staat. Het is de
laatste zittingsperiode van deze raad en we
zullen met het netto onvoorzien voorzichtig
en verantwoord moeten omspringen om
straks de raad in nieuwe samenstelling de
kans te geven op financieel gezonde grond
slag haar werkzaamheden te kunnen doen
aanvangen. Uiteraard zijn wij niet tegen
verantwoorde uitgaven, doch deze mogen
niet het karakter dragen van opmaken wat
er nog is.
De verordening op de tweede woning
biedt zeker wat bescherming aan de dorps
kernen. Helaas zijn er op het ogenblik ook
permanente woningen die leeg staan of te
koop worden aangeboden. Wij zouden
graag van het college willen weten voor
hoeveel woningen de gemeente financieel
garant staat. Zijn hiervoor dwingende re
gels uit Den Haag of kan het college hier
in.zelf beslissen?
Positief is de aanpak via de beleidsgroep
van de dorpsvernieuwing, het zal stapje
voor stapje gaan en er zullen vele jaren
mee gemoeid zijn. Graag willen we, indien
enigszins mogelijk, de nodige soepelheid
betrachten waar opknappen van woningen
gewenst is. Wij waarderen het wanneer
mensen hun bezittingen in goede staat wil
len houden, zodat de kernen het aanzien
waard zijn.
Het doet ons deugd dat heel de restau
ratie-affaire van kerken en toren, ondanks
zeer sombere vooruitzichten, zo vlot is op
gelost.
Het welzijn roept bij ons vooral het idee
op van ingewikkelde procedures en lijvige
rapporten. Toch is er al wat lijn in geko
men door het vaststellen van planproce
dure-verordening en welzijnsnota, aan meer
jarenplannen en subsidieverordening wordt
gewerkt, hoewel het allemaal nog zeer theo
retisch is. We vragen ons toch wel met zorg
af hoe het moet als straks de centen bin
nenkomen en de „miljoenendans" gaat be
ginnen. Er zal hard aan de touwtjes ge
trokken moeten worden om een eerlijke
verdeling over alle sectoren tot stand te
brengen.
Laten we de voorzieningen en mogelijk
heden die in onze eigen gemeente zijn, op
timaal benutten en daar zoveel mogelijk
gebruik van maken. Daarmee bedoelen we
bestaande verenigingen stimuleren en in
dien mogelijk wat meer armslag geven. Dat
kunnen we ook wat beter overzien dan de
regionale instellingen.
De plannen voor een multifunctioneel ge
bouw te Kats lijken'ons in het hele wel-
zijnsgebeuren te passen.
Twijfels hebben wij over het aparte wel
zijn voor ouderen. Wij vinden het dubbel
op, een overlapping en een nog meer iso
leren van de oudere bevolking. Dit willen
we juist tegengaan.
Onze fractie onderstreept volkomen uw
visie op de schooltandverzorging. Wij ho
pen dat de gemeente Kortgene als eerste
uit deze gemeenschappelijke regeling kan
treden, daarmee aangevend, dat deze voor
ziening zichzelf overbodig heeft gemaakt.
Wij vinden dat u de toelichting hierop heel
juist heeft verwoord.
Ook uw zienswijze ten aanzien van de
gemeenschappelijke regeling Het Veerse
Meer delen wij en wij hopen dat uw stre
ven. om van de 24-uurs regeling een 12-uurs
regeling te maken, ook de andere Veerse
Meer-gcmeenten de ogen zal openen. Wij
schrikken van de aanzienlijke verhoging tot
f 42.000.—, die de begroting laat zien ten
gunste van Het Veerse Meer.
Wij hebben toch wel problemen met de
soms hoge bijdragen en de belangrijke
jaarlijkse verhogingen, die door. verschil
lende instanties worden begroot. Wij zou
den willen pleiten voor trendmatige ver
hoging, en zeker niet meer, speciaal voor
de regionale en provinciale instellingen.