Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 12 november 1981 no. 3990 Vervolg raad Kortgene gunstiger beeld vertoont. De conclusie dat een stringente toepassing van de gebruiks- verordening geboden is, ligt dus voor de hand. Het is de enige manier om langzaam voor de permanente bewoners tot normale toestanden te komen. Wij vragen ook meer aandacht voor vast gestelde verordeningen en de uitvoering hiervan, zoals loslopende honden, parkeren enz. Dan hebben wij als fractie nog een ver zoek aan het college, om alles in het werk te stellen de restauratie van de molen te Kortgene te bevordereh en eventueel hier druk op uit te oefenen. Over het onderhoud van sportparken, tui nen van openbare instellingen enz., wat ge daan wordt door de Betho, niets dan lof. De diverse clubbesturen zijn uitermate te vreden en het is misschien aan te bevelen hier meer bekendheid aan te geven. 4. Openbare werken. Met het standpunt van het college zijn wij het grotendeels eens, wat betreft deze dienst. Nu de grote werken (jachthaventer rein en wegen) zijn voltooid, vragen wij meer aandacht voor de dorpskernen in het algemeen, onder andere trottoirs, straten en voetpaden. Blijvende aandacht vragen wij voor over hangende bossen en planten over voetpa den en het goed overzichtelijk houden, voor de veiligheid, op kruispunten, zowel door gemeente als particulieren. Voetgangersbe veiliging zou kunnen betekenen bijvoorbeeld een beveiligde oversteekplaats (zebrapad) door verkeerslichten, wat ook afremmend zal werken voor (te snel) doorgaand ver keer. Over de dienst gemeentewerken zijn wij iets gunstiger gestemd en het blijkt dat wanneer hier bereidheid wordt getoond iets meer met betrokkene te overleggen, veel problemen kunnen worden omzeild. Wij hopen ook met de nieuw benoemde opzichter op een prettige manier te kun nen samenwerken. Ook langs deze weg ver zoeken wij het college zoveel mogelijk bouw kundige werken van belang niet onnodig naar deze dienst te trekken, zodat andere werkzaamheden niet kunnen worden uitge voerd. 5. Welzijnsbeleid. De gedachten die aan de decentralisatie van het specifiek welzijnsbeleid ten grond slag liggen, hebben ons altijd aangesproken. Een van de belangrijkste resultaten zou uiteindelijk zijn, dat de bevolking, de men sen die direct met de gevolgen van het be leid te maken hebben, zelf nauwer bij de bepaling van dit beleid betrokken worden, wat dus inhoudt een democratisering van de beleidsbepaling. Bovendien een mogelijk heid per gemeente de voorzieningen beter op elkaar af te stemmen. Daar de decentra lisatie voor de rijksbegroting budgettair neutraal moet verlopen, komen er niet meer gelden beschikbaar en zal bij de afstem ming van de behoeften alleen met deze gelden geschoven kunnen worden. Dat wil zeggen dat het één zal moeten inleveren als voor het ander meer nodig is. Om tot de juiste beslissingen te komen, lijkt het dus noodzakelijk dat zoveel mogelijk mee gedacht en gesproken wordt door de be volking. Helaas lijkt onze al eerder uitge sproken vrees, dat door de lange en voor een leek ingewikkelde procedure steeds minder belangstelling door de -„gewone burger" getoond wordt, bewaarheid te worden. Mede in verband met de gevolgen van de oplossing van de door u genoemde problemen bij bijvoorbeeld intergemeente lijke belangen, is dit een kwalijke zaak. Wij hopen dan ook dat het mogelijk zal zijn om de interesse bij de bevolking aan te wak keren om zo tot werkelijke democratische beslissingen te komen. Dorpshuizen, verenigingsgebouwen, jeugd- en jongerenwerk. Onze wensen betreffende het dorpshuis „De Brug" worden op het ogenblik gereali seerd. De praktijk zal uitwijzen of na de verbouwing inderdaad in alle behoeften voorzien kan worden. De bouw van de nieuwe openbare basis school laat langer op zich wachten dan we gedacht hadden. Het lijkt intussen toch mo gelijk dat deze eind 1982 gereed kan zijn, zodat begin 1983 de oude in gebruik geno men kan worden voor het jeugd- en jonge renwerk. Het lijkt ons dat wat Colijnsplaat betreft er dan van goede voorzieningen ge sproken kan worden. Gelukkig is er voor de kern Kats nu ook wat meer perspectief op oplossing van de wensen op dit terrein. Onze fractie ziet voorstellen tot uitvoering van de plannen tegemoet en zegt bij voor baat de grootst mogelijke medewerking toe. De aankoop van het Trefpunt in Kort gene is, voor zover ons bekend, voor de ge bruikers een schot in de roos geweest. Be houdens de altijd wel blijvende kleine wen sen, stemmen wij in met uw conclusie dat hier het voorzieningenniveau voldoende is. Voor Colijnsplaat willen wij het college verzoeken na te gaan, of het schuurtje van de dienst gemeentewerken in de West-Ha venstraat geschikt is te maken voor jeugd soos. De jeugd van Colijnsplaat vanaf 14-15 jaar is dermate geinteresseerd in een eigen onderkomen, dat wij menen hier alle mede werking aan te moeten verlenen en ver zoeken het college eens na te willen gaan wat het kostenaspect hiervan is. 6. Sociale zaken. Ook dit jaar is er sprake van een iets teruglopend beeld. Toch is het goed te le zen dat er momenteel van achterstand geen sprake meer is. Is het toch de bedoeling van het college deze dienst uit te breiden, of blijft het zoals het afgelopen jaar, met 1,5 man-vrouw. 7. Onderwijs. Stichting van 2 basisscholen te Colijnsplaat. Met het nemen van bestuurlijke beslissin gen omtrent de stichting van 2 basisscholen in de woonkern Colijnsplaat, zal haast ge maakt moeten worden. De bestuurlijke be slissing moet immers gelijke tred houden met de realisatie van de nieuwbouw van de basisschool. Basisschool te Kats. Alle pogingen moeten in het werk wor den gesteld om een volledige basisschool in de kern Kats te formeren. Schooltandverzorging. Door de sterk verminderde deelname aan de schooltandverzorging is afbouw van deze voorziening gewenst. Schoolartsendienst. Met betrekking tot deze dienstverlening is het gewenst er goed op toe te zien dat leerlingen van de scholen regelmatig door de schoolarts worden onderzocht. Vorig jaar heeft er namelijk praktisch geen onderzoek plaatsgevonden bij de zesde klassers van de lagere scholen, omdat de schoolarts deel nam aan een bijscholingscursus. R.P.C.Z. Vanuit het ontwikkelingsproject kleine basisscholen in de gemeente Kortgene heb ben ook wij zeer gunstige berichten ontvan gen met betrekking tot de begeleiding door het R.P.C.Z. We leiden daaruit af, dat deze dienst in zijn huidige opzet goed functio neert. 8. Openbare orde. De achterstand in uitrusting en materiaal van de brandweer is de laatste 3 jaar vol gens de fractie ingelopen. De situatie is nu voor ons bevredigend. De organisatiestruc tuur is naar onze mening goed verlopen en de motivatie van de mensen is zonder meer goed te noemen, wat met dit materiaal niet zo verwonderlijk is. Wij delen uw mening dat over de posi tie van de BB en natuurlijk ook van de vrij willige brandweerman, spoedig zekerheid moet komen. Een en ander is verleden jaar februari door de toenmalige minister van binnenlandse zaken bekend gemaakt. Wij dringen er bij het college op aan alles te doen om zo goed mogelijk- door het ministerie voorgelicht te worden en hierbij denken we niet in de eerste plaats aan het financiële vlak, maar ook wat bijvoorbeeld de positie van deze mensen in oorlogstijd wordt. 9. Diversen. Akkoord met zienswijze van het college als er met deze verbinding, die relatief toch het goedkoopste was, gesproken wordt van een aanmerkelijk verbeterde situatie. Het blijft een ongelukkige zaak dat er met de vissers geen of nauwelijks afspra ken te maken zijn. De kosten van de vismijn stijgen toch weer gestadig. Volgend jaar een tekort van plm. f 40.000.—. Als gemeente zijn wij verantwoordelijk heid voor dit stuk investering nooit uit de weS gegaan en men zou mogen verwachten dat een gelegenheid als de vissershaven van Colijnsplaat met zoveel extra faciliteiten ten gunste van de vissers, drukker bezocht wordt 10. Belastingen. De gemeente Kortgene heeft het geluk een ruime post onvoorzien te hebben, on danks alle activiteiten die het afgelopen jaar hebben plaats gevonden. Met instem ming hebben we kennis genomen van uw voorstel de onroerend-goedbelasting, als mede de reinigings- en rioolafvoerrechten niet te verhogen. De onroerend-goedbelas ting is al voor het derde jaar niet verhoogd. Alle inwoners hebben hier hun voordeel van, maar relatief zij met de laagste inko mens het meest. De andere voorstellen ach ten wij zeer goed verdedigbaar en hebben onze instemming. Tenslotte meneer de voorzitter, zeggen wij u en uw medewerkers dank voor de uitvoerige stukken. De fractie hoopt samen met uw college en de andere fracties, op een verdere op bouw van de gemeente. Algemene beschouwing CDA. Meneer de voorzitter, geacht college, dames en heren. De CDA-fraktie begint de algemene be schouwingen 1982 met een ieder, die heeft meegewerkt aan de voor ons liggende be groting met bijbehorende stukken, harte lijk te bedanken. Wij waarderen het bijzon der, dat deze tijdig in ons bezit waren, zo dat onze fractie zich kon verdiepen in de visie van uw college. Landelijk is de economische situatie uit gesproken slecht, weinig perspectieven, die reden geven tot optimisme. Wanneer wij het jaar 1981 bekijken en we zien wat er allemaal weer tot stand is gekomen in onze gemeente, geeft dat reden tot dankbaarheid. Een post netto van niet minder dan ca. f 500.000.— geeft ons alle moed om met volledige inzet door te gaan. Kritisch alle zaken op een rijtje zetten, waarbij urgentie een belangrijke rol speelt, blijft een eerste vereiste. De belangrijkste zaken van de achter ons liggende periode, die gerealiseerd of in uit voering zijn, willen wij met name noemen: a. restauratie van de Ned. Herv. Kerk in Colijnsplaat en kerk met toren in Kortgene. Trots mogen wij zijn op deze twee monu mentale gebouwen. Bijzonder fijn voor de mensen die er regelmatig gebruik van ma ken. Een bedankje aan alle inwoners van beide kernen voor het steunen of mede werking verlenen aan de vele acties is ze ker op zijn plaas. b. Het gereed komen met officiële opening van het havencomplex te Colijnsplaat. Wij komen hier nog nader op terug. c. Een ingrijpende renovatie van het dorps huis „De Brug" te Colijnsplaat. Verder nog een aantal niet minder he- langdjke zaken, die er toe hebben bijgedra gen, dat het een druk jaar is geweest voor het gemeentebestuur en secretariepersoneel. Aan allen een compliment voor uw inzet en vertrouwen. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting. Een duidelijke malaise is merkbaar en neemt onvoorziene vormen aan wat betreft verkoop en leegstand van woningen. Wij herhalen ons verzoek, vanuit de ge meente, aktief bezig te zijn met verhuur en verkoop van woningen, in het belang van aannemer en bouwstichting. Een eerste stap in die richting zou bij voorbeeld kunnen zijn: het uitgeven van een boekje over onze kernen met alle mogelijk heden en voorzieningen die toch echt niet gering zijn. De bedoeling hiervan is, dit aan belangstellenden te verstrekken. Daadwer kelijke medewerking vanuit onze fractie voor wat betreft ontwerp en uitvoering zeggen wij graag toe. Het door u genoemde aantal woningzoe kenden lijkt ons aan de erg hoge kant. Een enquete om te weten wie serieus gegadig den zijn, lijkt ons op zijn plaats. We horen in de nabije toekomst hier graag meer over. Positief is de bouw van 16 woningwetwo ningen, 12 in Colijnsplaat en 4 in Kats, als ook de vorderingen in de voorbereiding voor nieuwbouw in de Tonnenbuurt in Colijns plaat. Dor psvernieuwingsbeleid. In de komende jaren zal het dorpsvernieu- wingsbeleid veel van onze financiële mid delen, inzet en inspanning vragen. Wij vin den dit erg belangrijk voor de toekomst van onze kernen en zeggen u hierbij namens de CDA-fractie alle steun en medewerking graag toe. Wij hopen dat de belemmeringen, betreffende het realiseren van nieuwbouw in de Tonnenbuurt spoedig worden opgelost. De eigen bevolking heeft reeds blijk gege ven met belangstelling uit te zien naar rea lisering. Wij rekenen op een goede start in 1982. Particuliere woningverbetering. Wij gaan van het standpunt uit, dat op de secretarie alle benodigde informatie betref fende mogelijkheden direct beschikbaar zijn waardoor belangstellende zich kan oriën teren. Beleidsgroep. De vorming van de beleidsgroep is afge rond. We vinden het van groot belang, dat de plannen van de beleidsgroep regelmatig worden doorgesproken met de commissie ruimtelijke ordening. We zijn vóór het aan wijzen van concentratiegebiedjes in nauw overleg met de dorpsgemeenschap en in spraak van de bevolking. Voor Colijnsplaat denken we aan de rand van het dorp, aan sluitend aan de bebouwing. Uiteraard prio riteit geven aan die gedeeltes die het meest urgent zijn. Woonbuurtverbetering. Het is wenselijk, waar mogelijk, de woon buurtverbetering te combineren met de ver betering van rioleringswerkzaamheden. We stellen vast, dat alles wat met verbetering en vernieuwing te maken heeft, een langdu rig proces wordt. Willen we op korte ter mijn aan de minst aantrekkelijke delen van het dorp iets doen, dan zullen we dat moeten proberen door oude pandjes nu al vast aan te kopen en deze, zo mogelijk, te verhuren in de semi-permanente sfeer, tot aan het moment van sloop en dorpsvernieu- wingsherbouw. Direct hierop aansluitend is van belang het bevolkingsverloop. Niets wijst in de richting van een redelijke groei, ook niet op langere termijn, gezien het teruglopen van het bevolkingsaantal op Colijnsplaat met 14 personen. Welke mogelijkheden ziet uw college hier aan effectief iets te doen, behalve het sti muleren van de dorpsvernieuwing en „in- vulplannetjes"? Recreatie. Het gereedkomen van de jachthaven te Colijnsplaat heeft tot gevolg dat de zo zeer gewenste veiligheid voor dit dorp is verbeterd. Daarbij is he't een mooi complex rijker geworden, wat, samen met de tweede- woningbezitters, een zekere garantie in houdt voor het op peil houden van de mid denstand. Wij zijn blij met de jachthaven: wanneer er nu nog gestart moest worden met plannen, konden we het wel vergeten. De verkeersveilii^ieid en het voorkomen van verkeersoverlast waar wij bij herhaling op hebben aangedrongen, is tot op heden goed geregeld. De verbetering van het knel punt bij de „Valle" staat te gebeuren, we zijn daar erg blij om. Dank aan het college voor deze tijdige noodzakelijke verbeteringen. We blijven pleiten voor een kleine officiële jachthaven nabij Kats. Dit in het belang van de kern Kats, wat wonen en werkgelegenheid be treft, maar zeker ook door zijn uitzonderlijk mooie ligging. Misschien is het goed alle positieve punten opnieuw onder de aan dacht te brengen van Gedeputeerde Staten. Wat Kortgene betreft, hier is sprake van een heet hangijzer. Een groot deel van de Hoofdstraat, Kaaistraat en Kaaioprit wordt gedurende het zomerseizoen onthouden van normale orde en rust. Vooral de nachtelijke uren, in het bijzonder de weekends, zijn voor velen een kwelling geworden. Dit is zeker niet uitsluitend het gevolg van toe risteninvasies, maar ook jongeren uit onze eigen gemeente zijn hieraan schuldig. De eigen bevolking dient zich veel meer be wust te zijn van de noodzaak van sociale opvoeding/controle. Wanneer men consta teert, dat er iets fout gaat, moet men niet doen alsof men niets ziet; wij zijn ver plicht de ander tot orde te roepen of de politie te waarschuwen, wat er aan de hand is. Door regelmatig overleg tussen gezin-politie-de raad en maatschappij is er veel ten goede te keren. Toen in onze raad de verlenging van het sluitingsuur via een voorstel werd aangenomen, waren wij ons niet bewust wat de gevolgen zouden zijn. Deze zijn inmiddels overduidelijk bekend en dwingen ons vóór het zomerseizoen 1982 stringente maatregelen te treffen. Het op heffen van het sluitingsuur zien wij beslist niet als een mogelijke oplossing. Er is maar één mogelijkheid en dat is: de slui tingstijd op 24.00 uur te stellen. Het wordt dan nog 1 uur in de nacht, voordat de rust is weergekeerd. Dat is een tijd waarop elke inwoner, die zijn of haar steentje bijdraagt in gezin, werk of maatschappij recht heeft op rust in deze toch al zo haastige tijd. Wij zien met belangstelling uit naar uw voorstel. Als vertegenwoordiger uit uw raad in het Recreatieschap „Het Veerse Meer" zullen wij blijven aandringen op herziening van de 24-uurs regeling van het Veerse Meer om aan de onjuiste situatie een eind te ma ken. Wat betreft de Zandkreekdam, een voorstel om van de geplande vijf minuten per uur, tien minuten te maken lijkt ons zeer redelijk. Welzijsbeleid. Er bestaat een spanningsveld tussen het principe van decentralisatie en het inne men van gemeenschappelijke standpunten. Toch zullen wij ons, als bestuurders, be wust moeten zijn van de noodzaak van het instandhouden en goed laten functioneren van regionale instellingen, zoals die er zijn op het gebied van zorg en cultuur, als ge meente kunnen wij zulke omvangrijke en belangrijke zaken nooit alleen organiseren. De CDA-fractie is van mening dat het in ons gemeentelijk welzijnsbeleid zeker niet alleen gaat om het uitdelen van financiële bijdragen. Maar vooral om de bevolking, op het gebied van zorg, maatschappelijk werk, ontplooiing van eigen mogelijkheden en ontspanning, zo goed mogelijk kansen te bieden om zich in de samenleving ge lukkig te voelen en hulp te bieden, daar waar problemen/vragen/tekortkomingen of witte vlekken zijn ontstaan. Door gebruik te maken van de inspraakmogelijkheden kan de burger zelf ruimschoots invloed uitoefe nen op het te ontwikkelen beleid. We spre ken de hoop uit, dat we na verloop van tijd mogen konstateren dat alle inspannin gen, papierwinkels, lange vergaderingen, in spraakprocedures en goede bedoelingen zul len leiden naar een samenleving, waarin de mensen zich thuis voelen. Dorpshuizen. Verenigingsgebouwen/jeugd- en jongeren werk. Wat Kortgene betreft, „de Pompweie" draait erg goed. Huur en omzet bewegen zich nog steeds in een stijgende lijn. Het „Trefpunt" wordt door veel zelfwerkzaam heid tot een eigen honk van jeugdsoos en peutercrèche, dat er zijn mag. Complimen ten van onze fractie, dat zijn ook de jonge ren uit onze gemeente. Colijnsplaat, we zien uit naar voltooiing van „De Brug". Wij vragen ons af of de raad nu al moet beslissen, dat de huidige openbare school wel geschikt gemaakt moet worden voor jeugd- en jongerenwerk. Wij denken dat dit een grote investering en kostenpost meebrengt. Wij raden uw col lege aan, één en ander nog eens goed te bestuderen en zo nodig uit te zien naar alternatieven en vooral te peilen wat precies de behoefte is en hoe groot de groepering. Natuurlijk gunnen wij evenals in de an dere kernen de jeugd van Colijnsplaat een eigen honk, maar doordat er zowel van de Ned. Herv. Kerk als de Geref. Kerk een zaaltje beschikbaar is, waar druk gebruik van wordt gemaakt, betwijfelen wij de noodzaak van een te grote ruimte! Kats: De door uw college geponeerde plannen onderstrepen wij met nadruk. Het multifunctionele gebruik spreekt ons bij zonder aan. Naast een uitstekende ligging is dit een goede investering. De Katse be volking ziet uit naar een spoedige realise ring. Sociale zaken. Goede behandeling en afwerking van bij de wet geregelde zaken, betreffende de so ciale dienst is een vereiste. Reeds in de raadsvergadering van 4 februari 1980, bij het agendapunt opheffen bijstandscollege, is door ons gesteld: „Het is immers van groot belang de omstandigheden van de aanvrager zo goed mogelijk te kennen en op een correcte manier te helpen". De mo gelijkheid bestaat dat men juist als verte genwoordiger wordt aangesproken door mensen met drempelvrees. Wij waarderen de inzet van uw college, om op de huidige ontwikkelingen naar behoren te kunnen rea geren. Onderwijs. Wij zijn van mening dat het onderwijs in de gemeente Kortgene de nodige aandacht krijgt. Met u betreuren wij en is het voor ons onbegrijpelijk, dat de diverse besturen van de kleuterschool en de lagere school „Open Hof", zich nog steeds niet hebben kunnen vinden! De CDA-fractie heeft de overtuiging, dat het college met de betrok ken inspecteur, veel hebben gedaan, om tij dig met een integratieschool te kunnen starten voor deze twee scholen. We maken ons zorgen om het verdere verloop van deze zaak. Verder moesten wij constateren dat de prognose, opgesteld ten behoeve van de openbare basisschool, een ander beeld laat zien. In plaats van een stijging naar 99 leerlingen is er een daling naar 91 leerlin gen. Het bijzonder onderwijs zou een da lende lijn vertonen, maar blijft daarentegen opvallend stabiel. Voor Kats rest ons de vraag of er drie leerkrachten op de basis school zullen mogen werken. De fusie voort gezet openbaar onderwijs Goes-Kortgene is spijtig genoeg nog niet gerealiseerd. Een compliment aan het adres van leiding en oudercommissie van het ontwikkelingspro ject „kleine basisscholen gemeente Kort gene". U allen hebt met veel enthousiasme gewerkt aan dit project en niet zonder re sultaat. Schoolbegeleiding. Al onze scholen worden op een zeer te waarderen manier begeleid door het RPCZ. Het draait goed en we willen dat graag zo houden. Problemen in onze gemeente met betrekking tot de dienst, hetzij van open baar of bijzonder onderwijs, zijn ons niet bekend. Openbare orde, brandweer, politie. Openbare orde hebben wij reeds behan deld onder het gedeelte recreatie. Van de brandweer willen wij dit zeggen: Alle drie de korpsen zijn nu goed uitgerust. Jullie blijven vrijwilligers, maar door het enthou siasme wat juilie telkens weer laten zien, hebben wij het vertrouwen op jullie te kun nen rekenen. De Rijkspolitie van Noord-Beveland is sinds kort weer op organieke sterkte, succes bij de uitvoering van jullie taken. Onze fractie stelt regelmatig overleg bijzonder op prijs. Milieu. Steeds meer komt men tot de conclusie dat het ingrijpen in natuurlijke processen niet zo onschuldig is als wij lange tijd ge dacht hebben. Het mag een gemeentebe stuurder niet onverschillig laten, wat er in zijn gebied gebeurt of niet gebeurt om de zaak gezond te houden. De door de voor zitter van uw college gebruikte stevige taal met betrekking tot het milieu in een vorige vergadering, geeft ons het vertrouwen, dat dit onderdeel de nodige aandacht krijgt in het te voeren beleid. Tot slot. Voor 1982 staan wij er goed voor. Reden om de onroerend-goedbelasting, reinigings rechten en rioolafvoerrecht niet te verho gen. Wij zullen dit elk jaar opnieuw afwe gen tegenover alle lasten die van andere zijde toch al op de ingezetenen afkomen. Wij stellen het op prijs dat de zaak ge zond blijft. Alleen daar te investeren waar werkelijk gesproken kan worden van een impuls voor de leefbaarheid. Kwaliteit van de dorpen wordt mede bepaald door goede woonhuizen en de leefomgeving. Er zijn heel wat positieve zaken in 1981 tot stand gekomen. Wij als CDA-fractie zijn daar dankbaar voor. Wij streven er naar posi tief bezig te zijn in het belang van de ge meente. Wij zijn van mening, dat onze in breng er toe heeft bijgedragen, dat goede zaken tot stand zijn gekomen. Wij willen dit graag eens in het openbaar zeggen, in de hoop, dat het alle inwoners van onze gemeente zal bereiken. De PZC die versla gen van gemeenteraadsvergaderingen neu traal dient te publiceren, schijnt het recht dat abonnees kunnen laten gelden, niet hoog aan te slaan. Het is opvallend dat slechts één politieke partij voor de redaktie interessant is. Er is nogal eens gesproken over openbaarheid. Welnu heren van de pers, dat nu vinden wij ook een vorm van openbaarheid. Wij verzoeken uw college de mogelijkheid te bezien om in elke kern een publicatie bord te plaatsen, waar de notulen van de raad dienen te worden aangeplakt. We re kenen op een deugdelijke uitvoering die bescherming biedt aan regen en ongewenste verwijdering. Wij wensen op deze wijze openbaarheid en correcte weergave van het geen in de raadzaal gezegd wordt. Meneer de voorzitter, geacht college, da mes en heren. De CDA-fractie hoopt sa men met u aan een goede opbouw van de gemeente Kortgene te mogen meewerken. Algemene beschouwing VVD. Meneer de voorzitter, mede-raadsleden. Een begeleidingsbrief bij de begroting van 1982, aangeboden door een college, dat na de indiening van die begeleidingsbrief is gewijzigd, geeft aan deze vergadering toch een wat apart karakter. Wij vermoeden evenwel dat de grote lijnen zeker niet ver anderd zullen worden en wij willen onze visie op het komende begrotingsjaar toch graag in het kort hieraan toetsen. Het breekpunt, wat betreft de samen stelling van het college, was de camping en duidelijk is geworden dat het huidige onder- erfpachtscontract, met terugwerkende kracht vanaf januari 1980, gehandhaafd blijft. Wij vragen het college dit contract juist te hanteren en ons in te lichten over het vaststellen van het aantal staanplaatsen voor 1982, de staat van onderhoud van de gebouwen en de eventuele herziening van f 60.— per staanplaats. Het einde van de economische teruggang is nog niet in zicht, we zullen ook in het komende jaar weer vele sombere berich ten moeten verwerken. Het stemt daarom tot tevredenheid dat onze gemeente finan cieel er zo gunstig voor staat. Het is de laatste zittingsperiode van deze raad en we zullen met het netto onvoorzien voorzichtig en verantwoord moeten omspringen om straks de raad in nieuwe samenstelling de kans te geven op financieel gezonde grond slag haar werkzaamheden te kunnen doen aanvangen. Uiteraard zijn wij niet tegen verantwoorde uitgaven, doch deze mogen niet het karakter dragen van opmaken wat er nog is. De verordening op de tweede woning biedt zeker wat bescherming aan de dorps kernen. Helaas zijn er op het ogenblik ook permanente woningen die leeg staan of te koop worden aangeboden. Wij zouden graag van het college willen weten voor hoeveel woningen de gemeente financieel garant staat. Zijn hiervoor dwingende re gels uit Den Haag of kan het college hier in.zelf beslissen? Positief is de aanpak via de beleidsgroep van de dorpsvernieuwing, het zal stapje voor stapje gaan en er zullen vele jaren mee gemoeid zijn. Graag willen we, indien enigszins mogelijk, de nodige soepelheid betrachten waar opknappen van woningen gewenst is. Wij waarderen het wanneer mensen hun bezittingen in goede staat wil len houden, zodat de kernen het aanzien waard zijn. Het doet ons deugd dat heel de restau ratie-affaire van kerken en toren, ondanks zeer sombere vooruitzichten, zo vlot is op gelost. Het welzijn roept bij ons vooral het idee op van ingewikkelde procedures en lijvige rapporten. Toch is er al wat lijn in geko men door het vaststellen van planproce dure-verordening en welzijnsnota, aan meer jarenplannen en subsidieverordening wordt gewerkt, hoewel het allemaal nog zeer theo retisch is. We vragen ons toch wel met zorg af hoe het moet als straks de centen bin nenkomen en de „miljoenendans" gaat be ginnen. Er zal hard aan de touwtjes ge trokken moeten worden om een eerlijke verdeling over alle sectoren tot stand te brengen. Laten we de voorzieningen en mogelijk heden die in onze eigen gemeente zijn, op timaal benutten en daar zoveel mogelijk gebruik van maken. Daarmee bedoelen we bestaande verenigingen stimuleren en in dien mogelijk wat meer armslag geven. Dat kunnen we ook wat beter overzien dan de regionale instellingen. De plannen voor een multifunctioneel ge bouw te Kats lijken'ons in het hele wel- zijnsgebeuren te passen. Twijfels hebben wij over het aparte wel zijn voor ouderen. Wij vinden het dubbel op, een overlapping en een nog meer iso leren van de oudere bevolking. Dit willen we juist tegengaan. Onze fractie onderstreept volkomen uw visie op de schooltandverzorging. Wij ho pen dat de gemeente Kortgene als eerste uit deze gemeenschappelijke regeling kan treden, daarmee aangevend, dat deze voor ziening zichzelf overbodig heeft gemaakt. Wij vinden dat u de toelichting hierop heel juist heeft verwoord. Ook uw zienswijze ten aanzien van de gemeenschappelijke regeling Het Veerse Meer delen wij en wij hopen dat uw stre ven. om van de 24-uurs regeling een 12-uurs regeling te maken, ook de andere Veerse Meer-gcmeenten de ogen zal openen. Wij schrikken van de aanzienlijke verhoging tot f 42.000.—, die de begroting laat zien ten gunste van Het Veerse Meer. Wij hebben toch wel problemen met de soms hoge bijdragen en de belangrijke jaarlijkse verhogingen, die door. verschil lende instanties worden begroot. Wij zou den willen pleiten voor trendmatige ver hoging, en zeker niet meer, speciaal voor de regionale en provinciale instellingen.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1981 | | pagina 3